Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Meer dan half miljoen ENERGIEPAUPERS in NL

Energiearmoede, kent u die uitdrukking?

FOTO (ANP) - Vrouw, vermoedelijk slachtoffer energiearmoede, houdt zich warm met een deken

Zeg. Maar dat is gek. De afgelopen jaren verdwenen er miljarden aan subsidies in de zakken van windmolensywerts, zonnepaneelparkpandjesprinsen, Mitshubishi Outlanderpatsers en Teslatuig, en nu blijkt energie voor de gewone man opeens niet meer te betalen [HIER GESPONSORD LINKJE NAAR ENERGIEVERGELIJKER SVP]. TNO heeft berekend dat er op dit moment 550.000 mensen in Nederland lijden aan energiearmoede. Het verschil tussen energiearmoede en gewone armoede is dat je bij gewone armoede geen geld meer hebt om het gas en licht te betalen, terwijl je bij energiearmoede geen geld meer hebt om het gas en licht te betalen (definitie checken bij TNO, red.). Komt allemaal omdat het gas pleuris duur geworden is, en de oplossing is natuurlijk nog meer subsidie en het gasvrij maken van nog meer woningen, en daar kan TNO dan allemaal weer hele interessante rapporten over schrijven. Volgende week: vloeitjesarmoede. 'Uit onderzoek van de GeenStijl Shagredactie blijkt dat ongeveer 220.000 Nederlanders meer dan 2% van hun inkomen uitgeven aan vloeitjes'. Sterkte allemaal!

Hallo Groningers, bedankt voor Groningers, nu ff betalen ja

Reaguursels

Inloggen

Zet al je elektrische apparaten te koop. 2 vliegen in 1 klap.

W_F | 23-09-21 | 19:18

1 -Zonne-energie omzetten in waterstof en zuurstof als alternatieve energieopslag. Met waterstof genereer je weer stroom en warmte als de zon niet schijnt en het eindproduct water kan je weer gebruiken om waterstof te maken.
Of
2 - Een houtkachel kopen en een JA JA sticker op de brievenbus plakken en je hebt weer genoeg reclametroep om te verstoken.

I.P standing up | 23-09-21 | 17:26
-weggejorist-
Bald_Gefkens | 23-09-21 | 14:14

"(Hahaha), 5% tot 10% van de sociale woningvoorraad gaat naar asielzoekers." Eigenlijk gaat het hier feitelijk om 5 tot 10 procent van *nieuwe* ''statushouders'' - Dit feitelijk los en afgezien van de miljoenen (20-25%) 'migranten van niet-Westerse afkomst' die reeds in het land zijn en hen zijn voorgegaan. Zoals anderen ook al opmerkten, blijven allochtonen veel vaker langdurig in een sociale woning woonachtig. Nederland = Vol.

Nederlandop1 | 23-09-21 | 13:41

Die energiearmoede wordt niet alleen veroorzaakt door slecht geboouwde en/of niet geisoleerde huizen. Het heeft ook vaak te maken met onwetendheid, onverschilligheid of een gebrek aan gezond verstand. Zo heb ik onlangs iemand geholpen om de gasrekening omlaag te krijgen. Deze vrouw heeft, en ik hoop had, de gewoonte om de thermostaat permanent op 22 graden te zetten. Dag en nacht en als het iets te benauwd werd, werden de ramen en deuren in het prima geisoleerde huis geopend. Ik heb het idee dat er nog veel meer van dit soort gevallen bestaan, tegen domheid is geen kruid gewassen.

donkeyman | 23-09-21 | 13:18 | 1

Beetje zoals gebouwen in Rusland (vroeger?), In alle gebouwen de radiatoren opgestookt tot 95 graden maar geen radiatorkranen. Zet maar een raam open.

W_F | 23-09-21 | 19:20

Ik zet de airco aan op 'verwarmen'. Geen gas nodig en electriciteit is veel goedkoper dan gasverbruik.

ofarim | 23-09-21 | 13:16 | 5

@ofarim | 23-09-21 | 13:44: hetzelfde trucje is al jaren aan de gang met elektriciteit. Nu het gas schoftig duur is gemaakt lijkt stroom weer voordelig.

Veepert | 23-09-21 | 13:47
▼ 2 antwoorden verborgen

@Putin
Ach ja, die Navalny is inderdaad toch eigenlijk maar een grote zeurpiet.
Enne, terzijde, kunnen we nog een paar miljoen extra kuubjes krijgen? Structureel?
.
.
Maar snel beginnen aan *eigen* kerncentrales.

hotmint | 23-09-21 | 12:23 | 1

Kernfusie is veel beter. Het werkt al miljoenen jaren en iedereen mag er gratis gebruik van maken.

W_F | 23-09-21 | 19:22

Ik heb wat zaailingen in de tuin. Wilde ze eigenlijk weghalen maar het kan inmiddels geen kwaad om ze te laten staan en te gebruiken als extra brandstof. Hout is goud, tenslotte. En de buren? Ach, aangezien ze X66 stemmen is het hun eigen domme rotschuld. Graai kookt fossiel, niet elektrisch.

Graaisnaaiert | 23-09-21 | 11:31 | 1

Zo doe ik het al 26 jaar op mijn domein , hier wordt geen hout gekocht ...

Smoelensmid | 23-09-21 | 17:06

Moeten we maar weer steenkool en bruinkool gaan stoken in de centrales, zodat we mensen met een minder dan modaal inkomen ook nog in verwarmde huizen kunnen laten wonen

Fijn_dat_je_er_bent | 23-09-21 | 11:29

Mensen, ik lees veel tips over warme truien/ vesten, maar wat je vooral niet moet vergeten zijn warme SLOFFEN.

Als je koude voeten hebt, krijg je het bijna niet warm. Mensen zetten dan al snel de thermostaat hoger.

Warme voeten zorgen ervoor dat je hele lichaam warm wordt. Dus geef het hele gezin leuke sloffen met Sinterklaas ( als die straks nog bestaat- bestaat)!

Roos | 23-09-21 | 11:09 | 3

Nou, vanwege polyneuropathie werken die sloffen bij mij ook al niet. Het enige dat in de winter verlichting geeft is een antiek stoofje.

wijsvinger | 23-09-21 | 11:19

@wijsvinger | 23-09-21 | 11:19: dat is zeer vervelend voor u. Toevallig heb ik zo'n antieke stoof op zolder staan, zo een van donkerbruin hout

Roos | 23-09-21 | 11:24

@Roos | 23-09-21 | 11:24: Ik heb er een geërfd van een tante. Zeker 100 jaar oud, van bruin eikenhout, een zinken voering van binnen en een marmeren plaat bovenop. Werkt uitstekend op 2 waxinelichtjes.

wijsvinger | 23-09-21 | 11:37

Gewoon 1 gashaard in de woonkamer die je aanzet als je warmte nodig hebt, een keukengeiser die 1.5L warmwater per minuut levert en ophouden te janken.

kleybeuker | 23-09-21 | 11:01 | 3

Ik heb een winter zo gewoond, niet geïsoleerd huisje de Nutella moest je bij de kachel zetten om te kunnen smeren 's avonds een ventilatorkachel richten op het matras om de ergste vorst eruit te krijgen. Het was even wennen jaren van CV, Alleen douchen met een keukengeiser blijft wel heel erg spartaans.

voldemort | 23-09-21 | 11:35

@voldemort | 23-09-21 | 11:35: ja het is niet ondoenbaar en CV en vooral airco zijn luxe.

Ik betaalde destijds 80 euro per maand met gaskachel en geiser. Sinds CV betaal ik mij blauw.

sjef-van-iekel | 23-09-21 | 11:59

@sjef-van-iekel | 23-09-21 | 11:59: Het afgelopen jaar (tot augustus) betaalde ik maandelijks 45 euro, en kreeg bij de eindafrekening nog wat terug ook. Nieuwe maandtermijn bedraagt nu 47 euro. Voor gas moet ik betalen, maar voor mijn stroomverbruik krijg ik geld toe.

Rhenium | 23-09-21 | 13:49

Ik voel een nieuwe toeslag aan komen voor de arme mensen.

Zag gisteren een item op tv over een meneer die boterhammen smeert op een lagere school, voor al die kinderen die geen ontbijt kregen ivm armoe.

En raad eens: hij moet steeds meer smeren! Steeds meer mensen in de armoe!
( "Hey Ali/ Kevin, wat hoor ik? Kun jij op school gratis boterhammen krijgen? Meld je daar ook maar voor aan, hoef ik dat niet met voor je te doen").

Armoede is onderhand een verdienmodel aan het worden.

Roos | 23-09-21 | 10:57 | 5

@wijsvinger | 23-09-21 | 11:28: ik weet het, heb ook met de doelgroep gewerkt.
Tijdens huisbezoek zag ik de flatscreens al staan terwijl ik nog een oude tv had.
De kinderen nu allemaal een nieuwe IPhone en tig paar gympen.

Het is slecht prioriteiten stellen, maar ook korte termijn denken.
Waar ik vroegâh heb geleerd om eerst te sparen en dan pas iets te kopen, kopen deze mensen op krediet. Ze staan er dan niet bij stil dat het hen dan achteraf al helemaal niet lukt om te sparen.

Daarna wordt er geklaagd dat ze het zo slecht hebben en krijgen ze meer toeslag en regelingen. Daardoor leren ze het nooit en houd je dit gedrag van korte termijndenken in stand

Roos | 23-09-21 | 11:37

@Roos | 23-09-21 | 11:37: Hoeft niet, ik ben in ~2008 de armoede ingetrapt door onze overheid. Tijdje werkloos, zorgkosten niet kunnen betalen en dan gaat het heel hard.

Oh u kunt 70 euro niet betalen? Dan kan je vast de verhoging van 140 euro wel prima betalen. 70 euro werd dus 210 euro.
Dan komen de wettelijke incassokosten daar nog bij. Je bank die je 250 euro in rekening brengt als iemand beslag komt leggen op je betaal rekening. Betaal je zo even 500 euro per maand voor die (*#$(#$&# verplichte zorgkosten.

De overheid is de hardste schuldeiser. Door dat gezeik ook in de shit gekomen met Enexis, huurbaas en zelfs Vitens. Maar met hun heb ik altijd gewoon wat kunnen regelen en was ik er in het ergste geval na enkele maanden wel weer van af.

Er zullen zat mensen foute keuzes maken, maar armoede is in Nederland een verdien model en je stort al heel snel de financiële afgrond in. De overheid is hier (naar mijn ervaring) de grootste oorzaak in.

Shadowzz | 23-09-21 | 15:18

@Shadowzz | 23-09-21 | 15:18: situaties zoals bij u komen helaas ook voor. Hopelijk gaat het u nu weer goed?

Veel mensen hebben echter ook zelf een grote rol in de situatie. Dat het aan instanties of overheid ligt, komt echt bij een kleinere groep mensen voor weet ik vanuit mijn werk.
Wat ik jammer vind, is dat de groep aan wie het echt zelf te wijten is, niet leert omgaan met waar ze de fout in gaan.

De boetes waar u het overigens over heeft, vind ik ook te gek voor woorden. Daarmee duw je mensen - eigen schuld of niet- verder de ellende in. Ik meen dat ze daar iets aan willen gaan doen. Terecht!

Nogmaals, ik hoop van harte dat u uit de ellende bent en wens u alle goeds.

Roos | 23-09-21 | 15:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Geenstijl Energie,
geleverd tegen kostprijs als je een premium lidmaatschap bij Geenstijl hebt afgesloten.
Ideetje?

steekmug | 23-09-21 | 10:54 | 2

Het venijn zit in de belastingen op energie, niet in de nettoprijs van het geleverde. Welke leverancier je dus kiest maakt bar weinig verschil.

HD50 | 23-09-21 | 12:32

@HD50 | 23-09-21 | 12:32: Maar je zelf opgeslagen energie is belasting vrij. Kijk ook eens naar Tesla auto-bidder, die verkoopt je opgeslagen energie precies op het allerduurste moment aan de energie boeren. In het VK heeft Tesla-energy al een vergunning om als energie leverancier vraag en aanbod te koppelen. Energie word in de toekomst meer een verdienmodel dan een kostenpost.

W_F | 23-09-21 | 19:28

Lang niet alle particulieren en commerciële bedrijven die actief zijn in de gereguleerde sociale huursector zullen de woningen die zij beheren al verduurzaamd hebben. Als de woningnood maar genoeg oploopt, zal de overheid deze woningen tegen de hoofdprijs moeten opkopen. De rekening voor de verduurzaming ervan wordt uiteraard - zoals altijd - via de belastingen afgewenteld op de huishoudens (lees: de middeninkomens, de grote hoop). In de vrije verhuursector zal eveneens een groep verhuurders die hun woningen niet willen/kunnen verduurzamen overgaan tot verkoop, maar dan aan kapitaalkrachtige particuliere partijen. Opnieuw worden middeninkomens (te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet) gedupeerd. Zij komen niet in aanmerking voor een sociale huurwoning en een gewoon huis is niet te betalen. De doorstroom stagneert verder. Intussen zal de energieprijs elk jaar blijven stijgen, want energiebedrijven hebben een winstoogmerk en als verduurzaming uiteindelijk leidt tot kleinere omzetten en winsten, dan is er maar één knop waar ze aan kunnen draaien en inmiddels is duidelijk dat we van onze (supranationale) overheid op dit terrein niets te verwachten hebben. Frans Timmermans draait oorzaak en gevolg zelfs gewoon om: hij beweert dat de stijging van de energieprijzen voor 80% het gevolg is van marktwerking en voor 20% van klimaatbeleid, maar hoe denkt hij dat de huidige marktmechanismen tot stand zijn gekomen? Het toeslagen- en belastingbeleid waar hij mee komt is de eeuwige dooddoener. Dat helpt alleen zijn geliefde minima, maar dat die groep door het Europese klimaatbeleid aan zal zwellen door een enorme inkomensval vertelt hij er niet bij.

Schulzie | 23-09-21 | 10:49 | 1

Timmermans blinkt niet uit in logica en correcte oorzaak/gevolg redeneringen.

DenkenDanDoen | 23-09-21 | 12:00

Kom uit een groot gezin, groot huis. Pappa verdiende best, maar stoken was altijd al erg duur. Ruim 3000 liter olie per jaar voor verwarming huis en warmwater.

Ray Skak | 23-09-21 | 10:37 | 2

Belg?

Graftak | 23-09-21 | 11:23

Kou is niet zo erg hoor, je kunt nl. gewoon aan wennen. Ik woon in een monument waar weinig aan is geisoleerd. Ben altijd thuis. Ik stook overdag 16 graden en savonds (als je meer stilzit) 17 graden, alleen bij bezoek 18. Was indertijd een tip van Maarten t Hart. 135 Euro per maand.

Poes Fiep | 23-09-21 | 10:35 | 9

@Soyboy | 23-09-21 | 13:52:
Nee, ik ventileer altijd ( ramen open dus, als het koud is op een kier ), standaard in de badkamer en in de slaapkamers. Het huis is gelukkig snel weer warm.

Graaisnaaiert | 23-09-21 | 16:03

@loser | 23-09-21 | 13:37:
Ik stoorde me mateloos vroeger als die verwarming weer aanging naar de 20. Nergens voor nodig en voelde ook niet prettig.

Graaisnaaiert | 23-09-21 | 16:04

Zijn die berichten over 16/17° in huis serieus?!? Dat is echt gewoon koud. Alles met mate, maar een beetje behaaglijk begint echt wel bij 20°.

Het brein erachter | 23-09-21 | 16:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Maar wat is dan het doel van dat globalisme, the great reset, build back better, globalistisch socialisme? Wat willen ze er mee bereiken?

Boeddha18 | 23-09-21 | 10:31 | 1

Dat hun eigen bankrekening groeit

Eagle0511 | 23-09-21 | 10:56

Gasprijs omhoog --> meer houtstook --> meer luchtvervuiling door toename fijnstof in woonwijken. En ik lees net weer alarmerende berichten over grote zorgen m.b.t. de luchtkwaliteit. Snapt u het beleid nog?

NPOlitiekgekleurd | 23-09-21 | 10:27 | 6

Wat ik hieronder schreef, mag graag bbqen dus als de gasprijs onbetaalbaar wordt gaan we dat gewoon doen. Genoeg hout in de tuin, desnoods plant ik wat extra bamboe aan. Ze kunnen me wat. Zolang de immigratie doorgaat, we door schijnen te moeten groeien naar 25+ miljoen inwoners in dit land, prima hoor, maar niet ten koste van mij.

Graaisnaaiert | 23-09-21 | 11:43

Wij vroegen ons destijds op het werk (overheid) bij iedere nieuwe politieke oprisping altijd af: is het beleid of is er over nagedacht? Als de uitkomst beleid was dan haalden we onze schouders op en gingen gewoon weer aan het werk en we hoorden er verder niets meer van.

Here's Freddy | 23-09-21 | 11:47

Iedereen roept wel van alles, maar is het stof van een houdkachel ook echt "fijnstof" en is dit echt not ze schadelijk als fijnstof uit een dieselmotor? i.t.t. CO2 is stof een tijdelijk en meestal ook plaatselijk "probleem". Het valt vanzelf naar beneden, zeker als het regent. In hoger lucht lagen is stof het begin van sneeuw kristallen, en valt uiteindelijk ook als regen naar benden.

Daarnaast hebben mensen miljoenen jaren vuurtjes gestookt in grotten, dus we kunnen inmiddels best wel tegen een beetje hout-rook. Verbranden van huisvuil en kolen (met zware metalen en radioactieve stoffen) is een heel ander verhaal.

W_F | 23-09-21 | 19:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Hier is geen gasnet. Wel gas flessen. Van die hele grote. Maar die zie je alleen maar staan bij de restaurantjes.
Voor de rest gaat hier alles op elektriek.
O ja. De btw op mijn energie rekening is 19%.

Gokmaar | 23-09-21 | 10:19 | 6

@Toedels | 23-09-21 | 10:45: Camper lpg spul bekijken, wij doen in de camper maanden met lpg 60 liter, 80% vulling.
Boiler, verwarming, koken, oven, koelkast op lpg, 12, 220v

28 | 23-09-21 | 11:21

@voldemort | 23-09-21 | 11:28: Tja, dat moet ik in ieder geval niet hebben. Maar eens kijken wat de beste oplossing is, een gasfles neerzetten is goedkoop, maar alleen als die dan wel goedkoop gevuld kan worden natuurlijk.

helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 13:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb van de zomer airco op alle 3 de etages laten aanleggen. Na drie zomers achter elkaar lopen puffen met 31gr in de slaap/woon/werkkamer, krijgen we een zomer waar je nog geen korte broek aan had gekunt. Nu de gasprijzen stijgen ben ik er sowieso alsnog blij mee, want dan gaan we lekker elektrisch verwarmen.

Gaat het niet dan? | 23-09-21 | 10:09 | 4

ik zet de airco ook wel eens in reverse. lekker snel warm in huis. Zo kom ik ook snel van t gas af.

Dr.Utker | 23-09-21 | 10:37

@Papa Jones Dank je wel papa, wat zou ik zonder je moeten.

Gaat het niet dan? | 23-09-21 | 11:52

@Dr.Utker | Dúrürm. Zo gebruik ik gas alleen nog voor het douchen. Gelukkig niet zoals in de 2e wereldoorlog, de klootzakken.

Gaat het niet dan? | 23-09-21 | 11:53
▼ 1 antwoord verborgen

Zelfs als je je maandinschatting hoog inzet, kun je verwachten nog bij te moeten betalen. Bij normaal verbruik kan het ook nog schelen in wat voor huis je woont. Normaal gasverbruik, douche en cv, voor een gezin zou 2-7m3 in de winter moeten zijn, maar wanneer je in een oud huis woont kan dat op koude dagen oplopen tot 10-12m3. Dan kun je beter de boel isoleren.
Dat zou ik ook aanraden als je in een huurwoning zit en de verhuurder niet wil isoleren. Je hebt er echt profijt van.

letopuwzaak | 23-09-21 | 10:07 | 4

@Papa Jones | 23-09-21 | 10:19:
Ja, dit heb ik ook lang gehad. Het vloog de kieren uit en ik had een enorme gasrekening. Niemand geloofde dat ik 12m3 verbruikte, en ik douche wel lang maar ook weer geen uren. Dat kwam echt door de cv en ik heb toen geregeld in de kou gezeten. Pauper:-)

letopuwzaak | 23-09-21 | 10:41

@letopuwzaak | 23-09-21 | 10:41: Ik zit op 1700 kuub per jaar, er kwam iemand van een energiebedrijf aan de deur, voor energiebesparende maatregelen, maar die erkende dat er qua isolatie weinig eer te behalen viel gezien het gasverbruik dat nog mee scheen te vallen gezien wat in de buurt normaal is. Heb hem niet verteld dat boven de radiators vaak uit staan, in de winter. Dakisolatie zou nog verbeterd kunnen worden wellicht.

Papa Jones | 23-09-21 | 11:11

@Papa Jones | 23-09-21 | 11:11: Een derde van de warmte verdwijnt uit je huis via het dak, dus dat deel goed isoleren heeft zeer veel effect.

Verbandmeester | 23-09-21 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang statushouders van hun bijstand nog op vakantie kunnen gaan naar hun verre thuislanden denk ik dat die noodkreet om nog meer geld voor deze doelgroep het best genegeerd kan worden.

LucaBrasi | 23-09-21 | 10:06 | 1

Oh ja, ik ken ze ook wel die van de bijstand tweemaal per jaar op vliegvakantie gaan.

Papa Jones | 23-09-21 | 10:22

Iemand al een idee hoe het gaat met de aan de gasprijs gekoppelde stadsverwarming?
Ja, wij zijn van het gas af, maar betalen via vage energiewaarde berekeningen een bedrag per Gigajoule die gekoppeld is aan de aardgasprijs. Dus de energieleverancier bij ons gaat alleen nog maar meer winst maken vanwege de absurde gasprijs.

gemeentereiniging | 23-09-21 | 10:04 | 2

Gedeelde smart is dubbele vreugde.

Papa Jones | 23-09-21 | 10:22

@gemeente,
U hoeft geen warmtepomp,niet zeuren.

De Profundus | 23-09-21 | 18:13

En vergeet niet de woningbouwverenigingen die verduurzaming genadeloos uitbuiten om de huur te kunnen verhogen. Paar paneeltjes op je dak, huur onrealistisch 100 per maand omhoog (altijd meer dan de panelen besparen) en levenslang afbetalen ook al zijn de panelen al lang terugbetaald.

Der Schnitzeljäger | 23-09-21 | 10:04

Ik ben gewoon opgevoed in de outhollansche lichten uitdoen, trui aan dictatuur.
Mocht ook geen boterham vlak voor het avond eten.
Noem mij een allochtoon die deze simpele Nederlandse huisvader doctrine ook doorgeeft.
Of is schuldsanering en zielige toeslag een slechte motivator om energie bewust te leven?

28 | 23-09-21 | 10:02 | 5

@Papa Jones | 23-09-21 | 10:27:
Stuur uw vrouw naar de winkel.
Echt, ze gaat je niet geloven.

Cadaver | 23-09-21 | 13:19

@Papa Jones | 23-09-21 | 10:27: thermostaat wat hoger zetten, wordt het vanzelf warmer

Tjoelker | 23-09-21 | 13:20

@Papa Jones | 23-09-21 | 10:27: Mijn ervaring is dat investeringen in comfortabele warmte (dekentjes op de bank, elektrische deken op bed, paneelkacheltje in de badkamer) tussen de lakens uitstekend renderen!

Soyboy | 23-09-21 | 13:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig zag ik een aantal jaren geleden toen ze zo ontzettend over het klimaat begonnen te drammen al aankomen waar het heen zou gaan.
Heel veel belastingen, dus snel stijgende prijzen.
Offertes gevraagd aan diverse installateurs, ook een aanbod gehad van de energiemaatschappij, dacht dat het Eneco was toen.
Kosten minimaal 7000, en dat voor alleen de pomp en installatie.
Dus toen zelf maar isolatie, zonnepanelen en warmtepompen gekocht.
Isolatie zelf gedaan, zonnepanelen gebruikt gekocht ( zeer goedkoop daar niemand ze wilde hebben, en doen het uitstekend ) en warmtepompen niet bij de gebruikelijke leveranciers gekocht ( wel eerlijk met factuur, niet het type 'van de vrachtwagen gevallen' ).
Die leveranciers pikken n.l. de subsidie in, prijs pomp gaat dan van 2000 ( echte prijs ) naar 3800 ( = 1800 subsidie ).
Die 1800 kreeg ik nu zelf, en bij een inkoop van 2000 koste die pomp me nu maar netto 200 ( weet niet meer de exacte getallen, maar het zit er niet ver naast ).
En dat was minder dan ik maandelijks uitgaf aan energie ( 550 per maand ).
Ik zit nu op 150 per maand, en ik ga geld terugkrijgen aan het einde van het contract.
Gasverbruik is teruggelopen van ongeveer 4000 m3 naar 360 m3 per jaar ( douchen en koken ).

helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 10:02 | 8

@Toedels | 23-09-21 | 10:53: Gelukkig heb ik dat, en dit jaar ook voor het eerst gebruikt i.v.m. subsidie.
Maar inderdaad, ook dat is weer een extra hindernis voor de meeste mensen.
Wat de installateurs weer extra macht geeft.

helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 10:59

Dat kan zuiniger. In mijn laatste jaar in NL (2019) kwam ik (boven- eindwoning op een hoek vol op de wind, slecht geïsoleerd) op 185 m3 gas per jaar (douchen, koken en verwarming). Zoals ik altijd al zeg: zuinig zijn is een keuze (en daarom laat ik nu van mijn bespaarde euro's een villa bouwen, incl houtstook).

FW Ta-183 Huckebein | 23-09-21 | 12:39

@FW Ta-183 Huckebein | 23-09-21 | 12:39: Tja, het meeste wordt door anderen hier gebruikt ( 3 personen ). Hier is het een ( eigenlijk twee ) vrijstaand huis uit de jaren 40 geloof ik. En ik ben allang blij dat ik nu zoveel minder betaal aan energie, zeker als ik hoor dat het dit jaar dus verder omhoog gaat. De zonnepanelen alleen hebben de afgelopen 2 jaar al globaal 30.000 kWh opgebracht, waarvan 25.000 terug het net in ging. En bij meer dan 20 cent per kWh heeft me dat dus al meer dan 6.000 euro opgeleverd.
185 M3 per jaar gaat me echt niet lukken.
Baas boven baas he.

helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 13:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Veel vraag naar gas, weinig aanbod, net als met de huizenmarkt, maar naar mijn idee is er nog genoeg gas

hotbrasil | 23-09-21 | 10:02 | 1

Nou, vooral uit Rusland, weinig aanbod.

djs | 23-09-21 | 10:50

Allemaal maatregelen om het kouder op aarde te krijgen. Het werkt dus. Wen er maar aan. Of anders isoleren en harder werken. Krijg je het ook warm van.

Zack Hooi | 23-09-21 | 09:57

Vraag is nog steeds waar deze idiote prijsstijging vandaan komt. Wat is er nu zo fundamenteel anders dit jaar dan afgelopen 10 jaar? De temperturen zijn niet wezenlijk anders, de economie is nog steeds niet waar het was pre-corona,
Ook olie, benzineprijzen etc. fluctueren door de jaren heen. Is het een cynisch verzuim van de energieleveranciers om de voorraden niet goed meer bij te houden, de prijs op te drijven in de hoop op weer veel thuiswerkers dit jaar in de winter? Zeg het maar.

stiffy | 23-09-21 | 09:53 | 2

Lees eens een degelijke krant. Dan had je het al geweten.

RandyBiel | 23-09-21 | 10:00

Het begint met een b en eindigt op elasting.

djs | 23-09-21 | 10:02

Maar 22% van wat we betalen is de echte prijs van energie.
Dan nog 14% netbeheerkosten.
De rest is belasting!!!
Dus als gas 50% duurder was geworden, zou dat maar 10% hogere rekening moeten hoeven zijn.
Maar door al die belasting en heffingen wordt het 50% duurder..
Iedere cent erbij is voor de staat 5 cent!!!
We moeten die belasting en heffingen bevriezen of een plafond instellen.
Dit gaat zo niet langer.

En nieuwe verkiezingen!!!

Hiesjes | 23-09-21 | 09:52 | 2

Bij water is het nog veel erger, kost 0,46 per m³ maar betaal ruim 5 euro 20. Het is dat ze lokale belastingen tegenwoordig apart in rekening brengen anders was dat over de 11 euro gegaan.
Zelfs in de horeca gaat 'n fles wijn niet zo vaak over de kop...

Bogoris-le-Grincheux | 23-09-21 | 10:04

Met steeds meer Nederlanders die te arm zijn om hun huis warm te stoken gaat D'66 zijn klimaatdoelstellingen wel halen.
Tegelijkertijd geven wij de meest vermogende Nederlanders subsidie om een warmtepomp aan te schaffen. En tegen de tijd dat de gewone Nederlander dat verplicht moet gaan doen is het subsidiepotje leeg.

Osdorpertje | 23-09-21 | 09:51

Haha, onze overheid: Eerst belastingen op brandstoffen, gas en elekta verhogen om mensen te bewegen zuiniger aan te doen en dan vervolgens tot de realisatie komen dat daarmee de minima 't hardste geraakt worden...

ReyNemaattori | 23-09-21 | 09:48 | 1

Volgens mij beseffen ze dat heel goed bij de vvd maar het interesseert ze geen bal. Betalen zul je!

Analia von Solmsch | 23-09-21 | 12:52

Clusterfuck nederland. Maar stiekem denk ik dat electra het nieuwe benzine is. Wen er maar aan.

Krachtkoe | 23-09-21 | 09:48 | 6

@YoMoms | 23-09-21 | 09:54: binnen niet al te lange tijd is situatie voor waterstof veranderd, maar als u denkt dat de mens niet kan vliegen en de aarde plat is, ok Een batterij is zo iets als het cassettebandje.

Toverkol | 23-09-21 | 10:44

@tis_wat | 23-09-21 | 10:14: Gasleidingen met een kleine aanpassingen kunnen worden gebruikt? Dat is echt onzin. Waterstof vliegt zo allerlei kieren uit waar aardgas geen last van heeft.
De druk is een heel stuk hoger, een heel groot gedeelte van ons gas netwerk is ... vrij oud.
Komt nog wat leuks bij, het is onmogelijk om een geur toe te voegen aan waterstof.

Het is maatschappelijk compleet achterlijk om ons gasnetwerk in te zetten voor waterstof.

Shadowzz | 23-09-21 | 15:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Klimaatfobie is een peperdure geestesziekte. Als je problemen die niet bestaan, wil bestrijden met peperdure oplossingen die niet werken, dan moet je niet zeiken over een lege knip.

Zeddegeizot | 23-09-21 | 09:47 | 4

Een slecht geïsoleerd huis isoleren is daarin tegen vaak wel een goed idee. Meer wooncomfort en minder kosten.

quazi | 23-09-21 | 09:55
▼ 1 antwoord verborgen

Bij sommige verwarde CdA'ers is het licht nog niet ingedaald, die krijgen een extra hoge rekening gepresenteerd.

dathoujetoch | 23-09-21 | 09:44

Gewoon weer lief doen tegen ome Poetin, die North Stream 2 accepteren, en het goedkope gas klotst weer tegen de plinten.

Abject | 23-09-21 | 09:44 | 2

Die wat hogere prijs voor gas is niet het probleem, dat ruim 3 kwart van de rekening opgaat aan dingen die niks met de gasprijs van doen hebben is het probleem.

Hiesjes | 23-09-21 | 09:54

Mag niet want we moeten de toename aan CO2 van al die asielimport compenseren door zelf minder CO2 te produceren. Dus naast dat u financieel moet bloeden voor die import moet u ook nog eens letterlijk in de kou gaan zitten.

2voor12 | 23-09-21 | 09:59

De prijs van het gas en de electriciteit is niet het probleem. Het probleem is de prijs voor de verplicht niet functionele warmtepomp, de verplichte isolatie die vervolgens weer zo nat wordt door doorslag, dan moet je weer de gevel impregneren of afstucken. En dan hebben we het nog niet gehad over de nieuwe kozijnen met HR++++++++ glas. Daar raak je wel arm van, simpelweg van het gas af moeten....

Zuma | 23-09-21 | 09:40 | 11

Wat ik me nu zit af te vragen, heb jij zelf daar ervaring mee?
Of is dit weer van horen zeggen?
Het verwarmen met de warmtepomp hier werkt uitstekend, dag en nacht nu 22 graden.
Isolatie heb ik zelf gedaan, geen last van doorslag.
Kozijnen heb ik inderdaad niet gedaan, dat is een ontzettend hoog bedrag ja.
Waarschijnlijk ga ik dat over een paar jaar doen.
En misschien zelf, dat weet ik nog niet zeker.

helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 12:43

@helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 12:43: als je isolatie zelf doet, dan heb je dat aan de binnenzijde gedaan en dan is de spouw nog vrij. Ja dan loop je geen risico. Er zijn zat verhalen dat een warntepomp op lucht onvoldoende verwarmd en extra electriciteit verbruikt om wel aan de warmtevraag te voldoen. Let maar eens op je verbruik! Een warmtepomp met een bron (aardwarmte) al dan niet gesloten is een heel ander verhaal. Die werken wel goed

Zuma | 23-09-21 | 13:00

@Zuma | 23-09-21 | 13:00: Nee hoor, spouw gevuld met parels ( de isolerende dan, niet die uit zee ).
En verhalen zat ja, maar die worden bijna altijd alleen maar doorverteld, zonder dat er zelf ervaring bij is.

En dat de stroom omhoog gaat met een lucht-water warmtepomp is nogal logisch. Ergens moet de energie vandaan komen, en een klein deel ( niet alles dus ) komt uit het stopcontact.
De warmtepomp hier doet het uitstekend, en ik heb geen vloerverwarming hoeven aan te leggen ( wellicht in de toekomst omdat warme voeten hebben toch wel lekker is ).

helaas-nederlander01 | 23-09-21 | 17:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Dankzij 6 zonnepaneeltjes terug naar 56 euro per maand. Daarbij niet de illusie hebbende dat ik straks niet op een andere manier weer teruggepakt wordt via gas.

Der Schnitzeljäger | 23-09-21 | 09:38 | 7

@Nuchternederland | 23-09-21 | 09:39:
Omvormer circa 175 per stuk, heb er 3. Panelen 228 per stuk. Verder alles zelf aangelegd dus weinig kosten naast bekabeling, stekkers, ophanging. Omvormers zijn dubbel uitgevoerd, dus niet 6 panelen in string. Is een duurdere oplossing maar vanwege schaduw en controle per paneel de betere. Een 2000 euro ben ik zeker kwijt.

Der Schnitzeljäger | 23-09-21 | 09:47

Good for you, een hoop vergrijsden krijgen dat geld niet bij elkaar: een extra lening op oude leeftijd wordt geweigerd want je kan het niet terug betalen voordat je dood bent en mensen die misschien nog 10 jaar in hetzelfde huis wonen, misschien langer, die zien hun geld verstuiven. Het enige geluk van het moment is het feit dat huizenprijzen zo verdomt hoog zijn dat wanneer je de zonne installatie hebt staan en nu je huis verkoopt je misschien de rekening hebt terug verdient maar de huidige situatie is niet in stand te houden.

Blauwe Wafel | 23-09-21 | 09:50

@Der Schnitzeljäger | 23-09-21 | 09:47: Aha, dank voor de info.
Dat klinkt als een betere deal dan wanneer je alles uitbesteed en 3500 kwijt bent... zoals ik laatst hoorde. Dan heeft het namelijk niet heel veel zin, al realiseren mensen zich dat vaak niet.

Nuchternederland | 23-09-21 | 10:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Stap over op atoomstroom, als het landschap je lief is. Half Duitsland, inclusief de horizon van het mooiste stukje Nederland, staat nu vol met windmolens die de helft van de tijd niet eens draaien. Het contrast met het landschap, dorpjes, kastelen is zo megalomaan lelijk. Iedereen die bij de grote energieaanbieders blijft, werkt hieraan mee.

kapoerewiet | 23-09-21 | 09:37 | 6

En dump atoom resten waar? In Zee?Op het land?

Therrie | 23-09-21 | 10:00

@Therrie | 23-09-21 | 10:00: Op dezelfde plek waar de rotorbladen van afgeschreven windturbines en waar de afgeschreven zonnepanelen worden bewaard, of had u een beter idee? Nooit in verdiept zeker.

R2fu**D2 | 23-09-21 | 11:22

@Leptob:
Veel asieleisers in vergrote hamster-/rattenwielen laten rennen = veel opgewekte stroom. Zoiets?

Nostra da Mus | 23-09-21 | 12:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Belasting op energie, laatste afrekening bij mij april 2021 108%, zal er niet inzitten, omdat er zoveel uitgegeven moet worden aan de energietransitie en de massa-immigratie volgens Geert Wilders sinds 1995 433 miljard € (!)netto kosten. Wanneer wordt Nederland eens een keer wakker dat het hen financieel ook zwaar gaat raken en niet alleen de 550.000 mensen.

AndreP | 23-09-21 | 09:37 | 4

@Red shirt | 23-09-21 | 09:42: weer dezelde riedel de komende dag?

dathoujetoch | 23-09-21 | 09:45

@Red shirt | 23-09-21 | 09:42: Wat was er dan bijvoorbeeld een leugen?
krekels...

Nuchternederland | 23-09-21 | 09:47

@Red shirt | 23-09-21 | 09:42: Het is geen kwestie van geloven, maar van feiten die niet zijn weersproken, ook niet in het Kamerdebat

AndreP | 23-09-21 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

De komende weken een onmogelijke shit load aan zwaar gesubsidieerde zonnepanelen op het dak en volgend jaar paar electrische CV's. Komende jaren geen last meer van uitgaven aan stroom en gas.

Antigoog | 23-09-21 | 09:35 | 6

@Kaal-dik-en-lelijk | 23-09-21 | 09:40: Als je de ruimte hebt voor veel panelen, dan zit je goed, maar volgens mij is van het gas afgaan best duur. De gasmeter weghalen kostte een tijdje terug duizenden euro’s. Dus doe je dat niet, dan blijf die leges betalen, ook al neem je niks af.

De Blauwe Baviaan | 23-09-21 | 09:47

@De Blauwe Baviaan | 23-09-21 | 09:47: Dat is niet meer zo. Maar CV als backup is eerste winter denk ik wel handig... Tenzij je een houtkachel hebt.

quazi | 23-09-21 | 10:02

@Kaal-dik-en-lelijk | 23-09-21 | 09:40: terecht punt. Zolang salderingsregel bestaat, geen probleem. Even een paar jaar wachten tot de huisbatterijen gesubsidieerd worden. Tis een kwestie van geduld

Antigoog | 23-09-21 | 13:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Buiten huilt de wind om 't huis
Maar de kachel staat te snorren op vier
Er hangt een lapje voor de brievenbus
En in de tochtigste kieren zit papier
Wij waren heel erg arm en niemand hield van ons
Maar we hadden thee en nog geen tv
Maar wel radio en lange vingers

Patje | 23-09-21 | 09:34 | 2

Lekker lang vingeren bij de radio. Dat waren tijden.

Zack Hooi | 23-09-21 | 10:01

@Zack Hooi | 23-09-21 | 10:01:
Heerluk!

Patje | 23-09-21 | 10:34

Deltaplan Gaswinning.
Er zit voor tientallen miljarden nog aan gas in de Groningse bodem.
Koop voor 5 miljard het hele aardbevingengebied op, zodat de getroffenen een riante functie elders kunnen kopen, bijvoorbeeld 15 km verderop.
Maak vervolgens het opgekochte gebied natuurreservaat, plant 1 miljoen bomen, en trek het gas er onder vandaan.
Het is niet moeilijk, je moet alleen willen.

Nuchternederland | 23-09-21 | 09:34 | 3

precies

Watjeszijnhet | 23-09-21 | 09:45

Dat is leuk, totdat het jouw adres betreft. Je bent net zo aan het denken als een linksdraaiende deuger.

tis_wat | 23-09-21 | 09:54

@Nuchter,
Jacht gebied aan Willem verhuren van oktober tot eind december.

De Profundus | 23-09-21 | 18:21

Schuld van Wilders

van heinde en verre | 23-09-21 | 09:29 | 2

O, ik dacht de schuld van GeenStijl.

Wijze uit het Oosten | 23-09-21 | 09:35

Van de Randstad natuurlijk gekkie.

Lorejas | 23-09-21 | 09:57

Vroeger werden de mensen onderdrukt doordat de lokale baron zijn ridders langs stuurden. Nu doen ze het via de slimme meters en de roofburcht der belastingridders. Kniel onderdaan voor uw verheven meesters de deugridders en dan hen voor hun magistrale en morele leiding.

Zatkniss | 23-09-21 | 09:28

Dit is nog maar het begin, al die rondgestrooide tientallen miljarden moeten uiteindelijk gewoon door de hardwerkende belastingbetaler opgehoest worden.
De belastingen gaan nog veel harder stijgen dan de gasprijs.

2voor12 | 23-09-21 | 09:27 | 1

En de prijzen van Mieles blijven ook maar stijgen.

Zatkniss | 23-09-21 | 09:29

Totdat de opec ingrijpt en de prijs van een vat olie weer daalt, met daaraan gekoppeld de gasprijs.

Kaal-dik-en-lelijk | 23-09-21 | 09:26 | 1

Die koppeling heeft de eerste redelijk stevige prijsdaling van olie niet overleefd.

The_Paul | 23-09-21 | 10:07

Is de Elfstedentocht al voorspeld? Het gaat een koude winter worden (iig binnen).

Hadena | 23-09-21 | 09:26

De werkende mensen worden afgescheept met een forse loonsverhoging van wel 0,1 %. De gemeentelijke kosten en andere heffingen stijgen navenant. De inflatie is zogenaamd 2,4 % . Elk jaar dezelfde riedel en de achteruitgang in besteedbaar inkomen gaat steeds groter worden. Het percentage dat Willem Alexander en de rest van de familie ontvangen zou de loonsverhoging van de gewone man / vrouw moeten zijn.

ja,diedus! | 23-09-21 | 09:24 | 2

Afdracht aan de EU blijft ook jaarlijks stijgen. Weet u waarom de belastingen omhoog blijven gaan terwijl u er steeds minder voor terug krijgt.

2voor12 | 23-09-21 | 09:26

@2voor12 | 23-09-21 | 09:26: Als zondag rood rood groen worden gekozen in Duitsland blijven wij als enige nettobetaler over in de EU.

zilverrug | 23-09-21 | 09:42

De volgende stap is het afknijpen van de energie toevoer via de slimme meter. De overheid gaat bepalen hoe warm uw huis mag zijn.

entredeuxbieres | 23-09-21 | 09:22 | 1

Handig zo’n QR code. #.

ja,diedus! | 23-09-21 | 09:25

Technisch Natuurwetenschappelijk Onderzoek doet een Nibud-tje. Warschijnlijk teveel vrouwen aangenomen met een HBO communicatie.

derksje | 23-09-21 | 09:21

Mensen met zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische auto lachen zich rot. Misschien toch een goed idee?

McStuiver | 23-09-21 | 09:21 | 18

@2voor12 | 23-09-21 | 09:28: nee, want door toepassing van hybride WP hoef je minder te isoleren en minder je warmte afgifte systeem aan te passen. Klein beetje aardgas gebruiken is niet erg. Na 2050 als naar verwachting goedkope groene waterstof beschikbaar komt plaats je een waterstofketel voor de pieklast.

McStuiver | 23-09-21 | 10:09

Ja dat zijn nou net de mensen die makkelijk een hogere energie rekening konden betalen.

Hiesjes | 23-09-21 | 12:09
▼ 15 antwoorden verborgen

In Benidorm wonen ook veel armoedige types, maar koud hebben ze het niet.

van Oeffelen | 23-09-21 | 09:21 | 4

Creatieve oplossingen, daar houden we van.

Diederik_Ezel | 23-09-21 | 09:45

Andalusie, pauperregio

dathoujetoch | 23-09-21 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

Het is triest gesteld in NL, in de top tien van de rijkste landen, wanneer een deel van de bevolking financieel in de problemen geraakt door een stijging van de energieprijs. Dan ben je als overheid je bevolking aan het knechten. Ik heb de overtuiging dat de meeste VVD-stemmers economisch beter af zijn zonder VVD. Maar tja... velen denken: als ik erbij ga lopen als een kakkers en ga praten als een kakkers dan word ik vanzelf ook een kakkers. Alleen werkt het niet zo.

Red shirt | 23-09-21 | 09:20 | 1

Grootste deel van wat we betalen is heffingen en heel veel belasting en daar nog eens BTW over, maar 22% is de prijs van energie.

Hiesjes | 23-09-21 | 12:10

Dat zag niemand aankomen, dat die megalomane ‘kLiMaAt PlAnNeN’ pleuris duur zouden worden en ook nog eens ontzettend landschap en natuurvernietigend zijn.
Niets doen lijkt me beter voor ‘hEt KlImAaT’ dan de ‘GrEeNdEaL’.
Verder blijven alle ‘oude’ mechanismen in stand alleen met nieuwe middelen. Zonnepanelen met een levensduur van 25 jaar, windmolens met beperkte houdbaarheid, gekapte bossen voor ‘co2 neutrale’ centrales. Elektrische auto’s vol met chemische batterijen elke 4 jaar een nieuwe emmissie vrije natuurlijk...

Nee hoor lang leve de eNeRgIe TrAnSiTiE. Super groen allemaal! thumbs.dreamstime.com/b/gehakt-hout-b...

ratelaar | 23-09-21 | 09:20

Ik maak mij meer zorgen over geestesarmoede bij bestuurlijk Nederland.

Kaas de Vies | 23-09-21 | 09:19 | 7

@van Oeffelen | 23-09-21 | 09:22:
Ik ken iemand die zichzelf voortdurend Van Oef noemt in de panelen. Dan ben je wel echt van het padje af.

gestoptmetroken | 23-09-21 | 09:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat van die vloeitjes is interessant.
Nooit gedacht dat er nog zoveel mensen met een vulpen schrijven.

Kapitein Sjaak Mus | 23-09-21 | 09:18 | 1

Dan valt het met het analfabetisme ook nog wel mee dus.

Nuchternederland | 23-09-21 | 09:36

de oost-groningers zullen zich nog wel een keer achter de oren krabben. Zag niemand aankomen.

Dr.Utker | 23-09-21 | 09:18 | 4

@2voor12 | 23-09-21 | 09:23: Maar , met al die kieren en scheuren in het huis zitten ze nu wel op de tocht.

ja,diedus! | 23-09-21 | 09:27

Achterstallig onderhoud op de staat afwentelen.

van Oeffelen | 23-09-21 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Had die mensen in de drie noordelijke provincies maar even een lager tarief gegeven de afgelopen vijftig jaar, dat had daar ook automatisch voor banen gezorgd.

Watching the Wheels | 23-09-21 | 09:18

hier in utrecht is de prijs van de superduurzame stadswarmte , waarschijnlijk gestookt met groenlinks-hout, gekoppeld aan de gasprijs. Ik mag dus alsnog de portemonnee trekken terwijl ik niet eens gas gebruik. Op termijn moet heel utrecht naar de stadswarmte, te beginnen in de wat minder koopkrachtige wijk Overvecht. Die mensen gaan inderdaad verder de armoede in. Het is een schofterige constructie van idealisten die vooral arme mensen door hun strot worden geduwd.

de count | 23-09-21 | 09:17 | 1

Wat een lullenbukkers.

Papa Jones | 23-09-21 | 09:46

dit gaat allemaal nergens over, alsof de gezinsbegroting plots gehalveerd zou worden door een 25 cent verhoogde gasprijs.

AntiZanicz | 23-09-21 | 09:13 | 7

@Red shirt | 23-09-21 | 09:27: Klopt bij mij 50 euro per maand hoger dan dit jaar. Bij de goedkoopste aanbieder

Therapietje | 23-09-21 | 09:37

Plus wederóm verhoogde belastingen he...
Voorheen (10 jaar geleden) gaf ik de helft uit aan gas, de helft aan elektra. Nu is dat driekwart aan gas, en een kwart aan elektra. Totaalbedrag aan elektra is daarbij niet goedkoper geworden.

Papa Jones | 23-09-21 | 09:45

Vergeet de stijging in ozb niet offe de zorgverzekering. De boodschappen etc

brawler | 23-09-21 | 11:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Luie hond!

Nederlander1 | 23-09-21 | 09:14

Ik zie een vieze hond en een lieve hond.

Patje | 23-09-21 | 09:17

Ben benieuwd wat dit met de prijs van houtkachels en kachelhout gaat doen. Ik zie kansen.

amateurrr | 23-09-21 | 09:12 | 3

Vooral het door GroenLinks goedgekeurd Canadees oerbos-hout zal het goed doen.

Schoorsteenveger | 23-09-21 | 09:15

worden streng verboden want daar kan de overheid geen premie bij oprdringen om de energie-plannen mee te betalen.

geheelvergeter | 23-09-21 | 09:18

Die houtkachels hadden ook subsidie, de houtpellets zijn zo Co2 neutraal...

KlaagGraag | 23-09-21 | 09:19

Betaal alleen huur voor de opslag van mijn brandhout.

Nederlander1 | 23-09-21 | 09:11

83cent m3 hier bij een nieuw contract veel duurder uit.

Longhorn | 23-09-21 | 09:11

De term 'patser' is ook al flink aan inflatie onderhevig, als je volgens de scribent zelfs met een Outlander kan 'patsen'. Heel veel sneuer worden auto's niet dacht ik.

Bigaroque | 23-09-21 | 09:11

Kale gasprijs (en kilowatt) is niet schokkend, wel de 80% belastingen/heffingen etc. die de regering er op zet.
Maarja de meeste mensen kijken niet naar het exacte overzicht/factuur, ook dat overstapcircus ieder jaar is bullshit, veel mensen met achterstanden/gezeik.

hagelkruis | 23-09-21 | 09:10 | 2

het is gewoon gesplitst ten opzichte van vroeger.

AntiZanicz | 23-09-21 | 09:14

Hoezo circus+ geen enkel gezeik!

Bouwfraudeur | 23-09-21 | 09:36

2/3 van de kosten zijn belastingen....

rifraf | 23-09-21 | 09:10 | 5
-weggejorist-
2voor12 | 23-09-21 | 09:21
-weggejorist-
derksje | 23-09-21 | 09:32
▼ 2 antwoorden verborgen

En de Noren lachen zich helemaal slap.
Geen EU en toch de macht en de centjes.

Ruimedenker | 23-09-21 | 09:09 | 3

en toch aan alle EU regels voldoen en een ontwricht land waar niets een normale prijs heeft.

AntiZanicz | 23-09-21 | 09:17

Helft energierekening bestaat uit belasting
De totale energierekening in 2021 bestaat voor een gemiddeld huishouden (3500 kWh en 1500 m³) voor 48,4 procent uit belastingen. In 2020 was dit nog 46,5 procent en in 2019 bedroeg dit 48,1 procent. Hoewel de belasting op gas jaarlijks flink wordt verhoogd, is door de verhoging van de energiebelasting vermindering het percentage aan overheidsheffingen in 2020 gezakt. Ook als u in verhouding minder gas afneemt, zult u minder merken van de verhoging.

Patje | 23-09-21 | 09:08 | 1

U vergeet de BTW, die komt er ook nog bovenop. of zijn dat geen belastingen?

Hiesjes | 23-09-21 | 12:13

Wat eigenlijk ook wel grappig is:

Ik betaal 100,- p/m voor de hele bende. Twee jaar geleden kreeg ik iets van 450,- terug. dus ik allemaal Superdry shirtjes kopen enzo. Afgelopen jaar kreeg ik iets van 200,- terug, terwijl de tussenstand van mijn gebruik ten opzichte van het jaar daarvoor, alleen maar smileys liet zien.

neonreclame | 23-09-21 | 09:08 | 5

Je mag mijn polo’s wel hebben. Zit nog genoeg stof aan.

BobDobalina | 23-09-21 | 09:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Las om het leed te compenseren verhoogt demissionair kabinet Rutte3 belastingen op energie, waarschijnlijk opdat de menschen nog bewuster duurzaam gaan stoken toch? zucht.

william7055 | 23-09-21 | 09:07

Gasprijs is bij Vattenfall afhankelijk of je kiest voor een aansluiting met als cadeau een BOL waardebon a 300 euro of geen cadeau. Scheelt namelijk in je m3 prijs in je contract. Mijn opmerking 'das dus een sigaar uit eigen doos' pareerde de Vattenfall medewerker met het belachelijke 'nee zo moet U dat niet zien.

Bibop | 23-09-21 | 09:06 | 3

Om ethische redenen moet je geen klant bij Vattenfall meer willen zijn. Wég bij die criminele bende.

Ceristimo | 23-09-21 | 09:21

Ik ben ruim 22 jaar klant geweest bij de NUON, nu Vattenfall. Ik geloofde het wel met dat overstappen totdat mijn zoon mij er op attendeerde dat ik de hoofdprijs betaalde voor mijn energie. Ik ben toen overgestapt en ben sindsdien aan een stuk door lastiggevallen door de NUON zowel telefonisch als aan de deur. Zij konden plotseling goedkoper leveren dan mijn nieuwe leverancier en aan de deur ben ik nog lang lastiggevallen met aanbiedingen en cadeaus. 22 jaar heb ik de hoofdprijs betaald, dus ik wil wel weer naar de NUON als jullie 1 jaar gratis energie leveren en steek die E-reader maar in je reet. Daarna dropen ze snel af.

nednied | 23-09-21 | 10:13

Op het werk is de verwarming gratis...

Magmacarta | 23-09-21 | 09:06 | 2

U slaapt op het "werk", u is ambtenaar...

KlaagGraag | 23-09-21 | 09:24

Had niemand kunnen voorzien. Verhoog de prijzen en mensen kunnen het niet betalen. Heel gek, de marketing heeft prijselasticiteit uitgevonden voor dit soort zaken.

Koning Willy | 23-09-21 | 09:06

BTW die percentages zeggen nog niet zo veel. Misschien betalen ze in Groningen nu nog steeds maar de helft vergeleken bij de rest van NL. Dan ziet 10% stijging er heftig uit maar etc. Linkje naar bron?

Risingson | 23-09-21 | 09:05 | 1

Misschien ook wel niet. de infrastructuur is daar duurder omdat de huizen er gemiddeld iets verder van elkaar staan, daar betaal je ook voor als huizenbezitter

tis_wat | 23-09-21 | 10:00

Zoals voorspeld. Had je maar naar Duitsland moeten kijken, daar speelt dit fenomeen al een jaar of vijf.

Jazeetie | 23-09-21 | 09:05

Toen ik vroeger arm was liet ik gewoon de verwarming uit in de winter en trok ik warme kleren aan. Mooie tijden.

Patje | 23-09-21 | 09:05 | 3

En witbrood met snijworst eten dat deed Smoelensmid toen ie net zijn praktijk had opgestart, kreeg ik na 2 jaar vraag van de belasting of ik soms van zwart geld leefde zo weinig gaf ik uit..of ik even het tegendeel kon bewijzen...mooie tijd , maar zou niet meer terug willen.. Van de uitgespaarde centen destijds zit ik nu gratis warm van de zon met mijn Cansolair panelen 30 watt energie erin 3000 watt warmte eruit..

Smoelensmid | 23-09-21 | 09:33

@Smoelensmid | 23-09-21 | 09:33: Nog 5 gulden over en nog een week te gaan, dus dan maar brood van 60cent kopen en een pot pindakaas...
Of kerstverlichting in een kamerplant hangen omdat een kerstboom toch echt even te duur was. Mooie tijden, maar toch ben ik blij dat we volgende week zomaar omdat we het willen een weekje vliegvakantie hebben en dat ons grootste probleem de vraag is of we in die week de verwarming van de jacuzzi in de tuin uit moeten zetten of aan moeten laten.

DePsych | 23-09-21 | 09:55

Aardgas is in een jaar tijd VIER keer zo duur geworden. Dus je wist dat dit nieuws ging komen. Gelukkig hebben gemeenten een potje voor zogenaamde Bijzondere Bijstand waaruit de energierekening van onvermogenden kan worden bijgepast.
De eerste Kamervragen zullen snel volgen ....

theo-is-dood | 23-09-21 | 09:03 | 4

@Blonde Nel | 23-09-21 | 09:23: Hoor je mij niet zeggen hoor. Maar als er altijd veel gas uit eigen bodem kwam, is het toch niet vreemd dat als je ineens alles moet importeren dat eea dan duurder wordt?

Kloof2012 | 23-09-21 | 09:24
▼ 1 antwoord verborgen

Is die donkere plek in zuid-oost Brabant soms Eindhoven? De stad van de lampjes? Hoe ironisch.

Risingson | 23-09-21 | 09:03

De oplossing die ze brengen is isoleren en warmtepomp kopen.
Want je hebt geen 100 euro om het gas te betalen maar blijkbaar wel 50.000 euro voor die verbouwing.

2voor12 | 23-09-21 | 09:03 | 5

@Bigaroque | 23-09-21 | 09:14:
Nee hoor, gaat om gewone huizen, zie de onderzoeken die naar de gemiddelde kosten gedaan zijn.

2voor12 | 23-09-21 | 09:19

@FrankVeer | 23-09-21 | 09:10:
Zoals een WTW installatie van 1500 euro waarmee je dan 50 euro per jaar bespaard. Terwijl die installatie na 15 tot 20 jaar vervangen moet worden

2voor12 | 23-09-21 | 09:20

@Bigaroque | 23-09-21 | 09:14: Ik heb zelf met zo'n gespecialiseerd eco-installatiebedrijf te maken gehad. Installatie van drie simpele apparaten (ik heb het uiteindelijk zelf maar gedaan) kostte 2 jaar geleden al 2000 euro, met daarbij de vergoelijking 'maar u krijgt 2300 euro subsidie!' Kortom dit soort installatiebedrijven leeft van de subsidies. Door het zelf te doen, waren de installatie en de apparaten onder de streep gewoon 'gratis'.

FrankVeer | 23-09-21 | 09:30
▼ 2 antwoorden verborgen

De snelste manier om de energienota omlaag te brengen is het verlagen van de belastingen.

Glasgow Argus | 23-09-21 | 09:03 | 3

Mag niet van Brussel, dan kunnen we niet meer genoeg aan ze afdragen.

2voor12 | 23-09-21 | 09:04

Canada 22%.

gato | 23-09-21 | 10:48

Lekker is dat...

Hierna nog twee wasjes te doen..

( Ik hoor net dat er ook een energiecoach bestaat... )

neonreclame | 23-09-21 | 09:03

En met stadsverwarming heeft Eneco gewoon een paar decennia lang monopoly. Iedereen en zijn moeder switchen van leverancier behalve de mensen die in deze wurgconstructie zitten verduurzaamd.

de Voorzittert | 23-09-21 | 09:03 | 2

Ja, dat viel te verwachten. Je ziet het ook bij seniorenwoningen waar de woningbouwvereniging de leverancier bepaalt. Die betalen óók doldwaze tarieven. Dat geld moet érgens blijven hangen...

Papa Jones | 23-09-21 | 09:13

@de Voorzittert,
Hebbik diverse malen aangekaart bij vereniging eigenhuis.
Totaal geen reactie op die bezopen vaste kosten en meettarieven.
Vaste kisten zijn bij ons hier hoger als het stadsverwarmings verbruik.

De Profundus | 23-09-21 | 18:31

Gelukkig heb ik in april mijn contract met 4 jaar verlengd (langer kon helaas niet). Dit kon je zien aankomen namelijk met corona op zijn einde.

R.F.Pickering | 23-09-21 | 09:03 | 1

Ja, slim. Is een blinde vlek geweest bij mij. Jarenlang zijn langlopende contracten alleen maar nadelig gebleken.

Papa Jones | 23-09-21 | 09:15

Ik weet niet meer zeker wie het was, een jaar of twee geleden dacht van Nieuwenhuizen, die bij hoog en laag beweerde dat de consument geen dupe zou zijn van de energietransitie. Daarvoor had ze rekenmodellen gebruikt en daar uit bleek geen hogere kosten.
Dat die rekenmodellen verouderd waren en niet kloppend vergat ze voor het gemak te melden.

Toetsenbordcomplex | 23-09-21 | 09:03

Ben benieuwd. Zit al jaren op 1100 m3 gas. In maart loopt mijn contract af. Heb er nog even geen last van. Dan doe ik i.p.v. 1 thermotrui er wel 2 aan. Er is ook een tijd geweest dat mensen helemaal geen verwarming hadden. We kunnen echt wel zonder.

Leptob | 23-09-21 | 09:01 | 15

@FrankVeer | 23-09-21 | 09:36: Elektra kost ook geld plus de aanschaf van een airco. Bespaar je wel op gas maar niet op de kosten.

voldemort | 23-09-21 | 10:53

@Schoorsteenveger | 23-09-21 | 10:34: Wat? Niet eens feestje met taart? Sjonge. ;-)

PS, 21C gestookt in de kamer(s)? Ik doe al jaren 17C gedurende de nacht, 19C overdag en 's avonds. Is warm genoeg.

Met_baard | 23-09-21 | 11:24

Ja hoor. Mensen gingen in die tijd ook wat eerder dood, waren minder gezond en vaker ziek. Dat is ten dele toe te schrijven aan blootstelling. Dat wil jij dus wel weer graag terug? Ik vind dit nogal een achteruitgang, net als de hoge kosten voor eigen risico gezondheidszorg. Voor beneden modaal verdieners zijn dit mega bedragen en de volksgezondheid zal erdoor achteruit gaan. Dat is geen vooruitgang...

Kaposi_Sarcoom | 23-09-21 | 16:04
▼ 12 antwoorden verborgen

En maar met droge oogjes blijven beweren dat we zsm van het gas af moeten. Kortzichtigheid maakt meer kapot dan je lief is

amateurrr | 23-09-21 | 08:59 | 3

dat heeft er niets mee van doen

AntiZanicz | 23-09-21 | 09:12

Als steeds meer mensen hun gasrekening niet kunnen betalen en afgesloten worden, verminderd het gasverbruik automatisch.

Franker | 23-09-21 | 09:28

En dan te bedenken dat door de klimaatplannen de wereld kouder wordt waardoor we meer moeten gaan stoken. Wisten jullie trouwens dat beleid een anagram van debiel is?

keestelpro | 23-09-21 | 08:57 | 5

@Papa Jones | 23-09-21 | 09:05:
Grappig. Eentje om te onthouden, actueler dan ooit.

J.P.Drapeau | 23-09-21 | 09:38

@Papa J.: die komt oorspronkelijk uit de mond van Jan Schaeffer, tijdens zijn wethouderschap in Amsterdam. Net zoals de nog immer van toepassing zijnde uitspraak "in gelul kan je niet wonen" .

BozeKater | 23-09-21 | 09:47

*Proest leek*

= anagram van..;-)

Roos | 23-09-21 | 11:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig zijn de wollen truien in de aanbieding bij de Wibra.

Kaal-dik-en-lelijk | 23-09-21 | 08:56 | 3

Gewoon wassen in koud water majesteit. Worden vanzelf groter.

Kaal-dik-en-lelijk | 23-09-21 | 09:32

Helaas, geen wol maar plastic bende. Ook wel lekker warm hoor, daar niet van.

Kaposi_Sarcoom | 23-09-21 | 16:06

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com