achtergrond

Geenstijl

Teslasubsidie is bom onder kabinet geworden

Voorspelling: Het Planbureau voor de Scheefrekenomgeving trekt binnen 72 uur hun handen af van het hard falende RevNext-model.

Het gaat helemaal mis met de Teslasubsidietoestand, en de stekkersubsidie zou zomaar een brandstofbom onder het kabinet kunnen zijn. Komende week is er een hoorzitting 'Elektrisch rijden en het CARbonTAX-model' (16 april, 16u30) met Revnext en PBL en wij voorspellen nu al dat het Planbureau voor de Leefomgeving vóór die dag de handen af gaat trekken van het Revnext rekenmodel. Het verhaal is inmiddels bekend: PBL (en CPB, en MinFin, en MinInfra, en de klimaatakkoordschrijvers) leunden op een model dat niet kon worden nagerekend omdat het van een commercieel bedrijf was. Dat model bleek er vorig jaar meer dan 100% naast te zitten, met een half miljard euro aan kosten tot gevolg.

Het klimaatakkoord voorspelt ruim een half miljoen elektrische leasebakken tussen nu en 2030. Dat kost volgens het model maar 16 miljoen euro aan bijtellingskorting stekkersubsidie. Dat gelooft Omtzigt niet, en als Omtzigt zegt dat je geen half miljoen auto’s kunt subsidiëren voor 16 miljoen euro, dan geloven wij dat. In werkelijkheid wordt dat gewoon weer een half miljard - en dat is nog een voorzichtige schatting. Want remember de Metsubsidie Outlander, die van 50k 'consumentenprijs' dankzij allerlei subsidies ineens voor 16k zakelijk gekocht kon worden. Wat iedereen ook deed - op kosten van de schatkist.

Inmiddels zijn coalitiepartijen CDA, vvd en GristenUnie campagne aan het voeren tegen het foute rekenmodel, en de voorgenomen miljardensubsidiëring van peperdure stekkerbakken die de meeste Hardwerkende Nederlanders ook zónder belastingsubsidie niet kunnen betalen. Alleen D'66 houdt de klimaatpoot stijf, de rest is er klaar mee: onder aanvoering van de Onvermijdelijke Omtzigt (die het model al maanden aan het ontmantelen is) lopen ook Helma Lodders en Erik Ziengs (beiden vvd) en Eppo Bruins (CU) nu tegen de black box van Revnext te hoop. Ook GroenLinks-Kamerlid Bart Snels (die net als Omtzigt zelf ook een beetje kan rekenen, want voormalig modellenbouwer bij Financiën) is inmiddels door de pomp: dat Revnext-verhaal zuigt. Hij en Omtzigt hebben vooraf vragen ingeleverd bij Revnext ('Hoe warm is uw eigen relatie met Tesla eigenlijk?').

Staatssecretaris van Financiën Menno Snel (D66) heeft inmiddels de Kamer al tweemaal verkeerd geïnformeerd over dat model: eenmaal over de validatie, en eenmaal over de aanbesteding (die via het ministerie van Infra-stas Stientje van Veldhoven - ook D'66 - mogelijk op onrechtmatige of onderhandse wijze is gedaan). D'66 zit dus aan alle kanten met de vingers tussen de deur: ze willen klimaatdrammers zijn, ze vertegenwoordigen een electoraat dat Tesla's kan betalen, ze werken met een model van een bedrijf dat Tesla als klant heeft,  ze zijn op twee ministeries verantwoordelijk voor de politieke fouten (en leugens) rond de Revnext-berekeningen én ze hebben nu al hun coalitiegenoten tegenover zich. Zin in die hoorzitting, moehahaha (<-- welgemeende leedvermaaklach, wij kennen namelijk geen klimaatschaamte.)

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.