achtergrond

Geenstijl

Hybridesubsidie kost 160.000 euro PER AUTO

De belastingverlagingen voor "schone auto's" hebben de schatkist over de periode 2008-2013 al 6,4 miljard euro gekost. Dat zijn cijfertjes van gisteren, maar we pakken ze toch nog even mee. Want Robin Fransman, de DuploDuider van DasKapital, heeft een heel simpel sommetje gemaakt die die bizarre 6,4 miljard euro, gedeeld door het aantal elektrische auto's dat in Nederland rondrijdt. Er rijden slechts zo'n 40.000 Priusachtigen rond in Nederland (bron: FD) en dan kom je uit op 160.000 euro subsidie per stopcontact-auto. Daaronder dus ook de Opel Ampera, die in Duitsland en België in prijs verlaagd is door Opel, maar in Nederland niet omdat de overheid zo veel subsidie & belastingkorting bijlegt op de aanschaf van zo'n opgevoerde stofzuiger dat-ie ook tegen woekerprijzen goed blijft verkopen. Daaronder ook de Metsubsidie Outlander PHEV, een zwaar gesubsidieerde hybride SUV die maar 30 kilometer kan rijden op zijn batterij voordat ie op benzine overschakelt, en daarom dus absoluut niet "zuinig" is. Wat DasKapital zegt: snel nokken met die verkapte belastingfraude.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.