Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aha daar is het larmoyante advocatengejank over de fatale geweldsexplosie op Mallorca

Onderstaande foto ter herinnering voor advocate Harriët de Kroon

Met de uitzending van Opsporing Verzocht op nationale boomertelevisie kwam er een kopstoot aandacht voor de zaak rond het fatale geweld op Mallorca, wat vanzelfsprekend heeft geresulteerd in een advocatenpavlov. Eerder mocht Peter Plasman bij het afgrijselijke OP1 al een plasje over de zaak doen, maar dat was natuurlijk vooral omdat Peter Plasman de aandacht zo ongelooflijk geil vindt - het zou ons niet verbazen als Peter Plasman zijn kale knikker zelf heeft uitgenodigd. Nu mag ook de advocate van Daan van Stapele, ene Harriët, de kroon op haar werk zetten. Hartstikke leuk voor Harriët maar Harriët roept nogal wat domme dingen. Ten eerste. Volgens Harriët de Kroon drukt 'de door GeenStijl ontketende heksenjacht een enorm stempel op de zaak'. Ten tweede: "Het verhaal dat hier sprake zou zijn van rijke ouders die koste wat kost proberen hun kinderen uit de gevangenis te houden, is gewoon niet waar." Ten derde: "'Ik krijg op basis van het dossier niet de indruk dat de jongens die avond doelbewust op stap gingen om herrie te schoppen', stelt advocaat Harriët de Kroon. Daarmee ontkennen ze Spaanse berichtgeving dat de verdachten 'op oorlogspad’ zouden zijn geweest."

Ten eerste, ongelooflijke Harriët. Er is helemaal geen sprake van 'een heksenjacht door GeenStijl': "Het op grote schaal achtervolgen van mensen." Wij volgen de zaak op de voet, net als tal van andere media trouwens, en we trachten her en der wat feiten en inzichten aan de man te brengen, vooral omdat we net als de rest van Nederland nogal een schijthekel hebben aan hockeykneusjes die uit het niets mensen halfdood en helemaal dood rammen om er vervolgens als een haas vandoor te gaan. Het Openbaar Ministerie had de communicatie niet op orde en het kookpunt was bereikt, dus gingen we zelf maar even op zoek: zo ingewikkeld was dat allemaal niet. Vanzelfsprekend geen adressen, geen telefoonnummers en geen heksenjacht zoals die van de Gooi- en Eemlander, door zomaar aan te bellen bij die ouders. Wat wij wél doen, is dat we Daan van S. gewoon Daan van Stapele noemen, want zo heet hij nou eenmaal, en dat doen we al achttien jaar. Dat is dus géén privilege van de kopschopkneusjes. Voorts bent u verschrikkelijk in de war met Twitter.

Ten tweede, toen het Algemeen Dagblad en Hart van Nederland de tranen van pa Boughlalah stonden op te vangen, zag heel Nederland al wel dat het niet alleen 'rijke ouders' betrof, ouders die hun kindertjes koste wat het kost uit de gevangenis wilden houden (al zouden ze dat vast wel willen). Dat stond twee weken na de geweldsexplosie ook al in die Gooi- en Eemlander: "We komen bij een groot huis met een ruim grindpad als oprijlaan en bij enkele woningen in de betere buurten. Maar ook in eenvoudigere straten met kleinere woningen." Wel noemen we de kopschopkakkers gewoon nog steeds 'kopschopkakkers'. Voor het dossier en voor de duidelijkheid. Men noemt Marco Borsato ook nog steeds een zanger, maar wat hij doet heeft ook weinig meer met zingen te maken.

Ten derde over 'ik krijg niet in de indruk dat de jongens doelbewust op stap gingen om herrie te schoppen en daarmee ontkennen ze Spaanse berichtgeving'. Grappig, want wij krijgen, ook door Nederlandse berichtgeving, juist wél het idee dat die jongens doelbewust op stap gingen om herrie te schoppen, ook omdat we van meerdere kanten horen dat een deel van de groep ook in Nederland bekendstonden als vreselijke onruststokers. En niet alleen is Carlo dood en niet alleen werden vrienden van Carlo zonder pardon in elkaar getimmerd, de schellen vielen ons helemaal van de ogen door dat verhaal van een moeder in De T., een huiveringwekkend verslag over intimideren, suckerpunches en kopschoppen: "Als zij niet hadden ingegrepen was dat zeker gebeurd. Dan was hem misschien wel hetzelfde overkomen als Carlo. Het is werkelijk afschuwelijk dat mensen tot zoiets in staat zijn, en het risico nemen dat ze iemand doodtrappen. (...) Ze waren enorm opgefokt, iedereen vraagt zich af hoe dat kwam. Ze keken ook raar uit hun ogen."

Dus Harriët, het is gewoon een gemeen groepje klootviooltjes. Die Daan van Stapele van je is geen slachtoffer. Het is een mogelijke dader. Een verdachte in een zaak waarbij meerdere mensen door een ongelooflijke hoeveelheid bruut geweld half en helemaal uit het leven zijn gerukt. Een vechtpartijtje kan heus wel een keer gebeuren, maar op een avond meerdere keren betrokken zijn bij (bijna) fataal geweld is geen toeval, dan zitten er op bepaalde plekken wat steekjes los. Bovendien, door te kopschoppen neem je DOELBEWUST het risico mensen te elimineren. Een risico dat genomen is bij Carlo, bij de vriend van Carlo in dit filmpje en eerder op de avond bij die makkers bij café De Zaak. Carlo is dood. Maar wijs vooral nog een keertje naar GeenStijl.

Reaguursels

Inloggen

"Waarheidsvinding".

Advocaten. Middenstanders zijn het. De één verkoopt brood, de ander juridische diensten. Het zal ze allebei worst zijn aan wie.

Waarom het een universitaire studie is; nooit begrepen. De bakker volgt toch ook geen college?

Net zo min als ik de status van de professie begrijp. Roeptoeters zijn het, en een megafoon is ook geen trompet.

Inverdan | 16-09-21 | 19:07

Lucas is zojuist wegens gebrek aan bewijs weer vrijgelaten. GS had hem al begraven als mededader

Zaanse Mayonaise | 16-09-21 | 18:40 | 1

Dan denk je dat het recht zal geschieden en dan dit, Nederland zoals we het weer kennen.

Het leek zo goed te gaan maar nu worden ze één voor één vrijgelaten.

Wattman | 16-09-21 | 18:49

Maarreh ondertussen: voorarrest L.O. is NIET verlengd.
Zou paps gebeld hebben???

MK27 | 16-09-21 | 18:23 | 1

De advocaat kan van alles vinden, voor de geloofwaardigheid van Nederland zal het OM in gaan zetten op de zwaarst mogelijke straffen vanwege het laffe groepsgeweld.

Wattman | 16-09-21 | 18:02 | 1

Daar moet ik nu toch hartelijk om lachen. Nederland heeft internationaal een gedegen reputatie als een land waar criminelen met fluwelen handschoentjes worden behandeld.

Neem alleen maar de rariteit dat veroordeelde criminelen anoniem moeten blijven zodat hun "goede naar en eer" niet in het geding komt. Waar de samenleving niet mag weten dat er een veroordeelde meervoudige verkrachter in hun wijk komt te wonen.

Waarom denk je dat die jongens overhaast naar Nederland zijn gehold na de moord op Carlo?

Anomiemus | 16-09-21 | 19:10

Advocaten zijn over het algemeen niet meer helemaal van deze tijd. In plaats van toe te zien op een ordentelijke rechtsgang zijn ze drukker met het opwerpen van rookgordijnen. Vooral in deze grotere zaken zul je zien dat werkelijk alles uit de kast wordt gehaald. Immers iedere strafvermindering is goede reclame. Echter zelfs bij flutzaken zie je advocaten het zelfde doen. Hij en de verdachte weten nou eenmaal dat de capaciteit van politie en OM zeer beperkt is en ieder verzoek of gedoe slokt capaciteit op.

Het gevolg is dat men kiest voor de weg van de minste weerstand.

Smept | 16-09-21 | 17:07

Keihard aanpakken dat uitschot! De samenleving moet laten zien dat dit gedrag niet getolereerd wordt en dat je fijn 15 jaar in de bak je dagen mag gaan afstrepen als je het toch in je hoofd haalt. Laat iedereen die zoiets flikt maar met een dubbele kater wakker worden: één van de drugs en één van het feit dat je voorgangers 15 jaar kregen, waarvan ze inmiddels 13 ook daadwerkelijk achter de deur zitten.

Eigenlijk zou GeenStijl een lijst moeten bijhouden met data dat ze vrijkomen zodat ze weer te googlen zijn als ze een paar pasjes buiten de bajes mogen zetten. Dan kan je iemand die ergens vanuit het niets lijkt te komen even checken en ze bijvoorbeeld bij sollicitaties weigeren. Ik zou m'n baantjes liever geven aan iemand die geen weerloze figuren doodschopt. Laat ze maar op een aspergeveld gaan werken en beseffen dat ze nog beter af zijn dan hun slachtoffer.

Westerling | 16-09-21 | 16:10

Misschien tijd voor jury rechtspraak...

xpto | 16-09-21 | 15:14 | 2

Je bedoelt zoals je naar aanleiding van films en televisieprogramma's denkt dat het er in de Verenigde Staten aan toe gaat?

Oké, dan even voor de volledigheid; die jury bepaalt slechts schuld of onschuld. Geen strafmaat.

Pontius Vulgaris | 16-09-21 | 15:34

Is niet zo ver weg, België en Frankrijk hebben het ook

P. Breidel | 16-09-21 | 16:21

Primair doet die advocaat gewoon haar werk, interessant is dat ze de publiciteit zoekt. Dat verwijt ze GS. Heeft zichzelf geneutraliseerd.

P. Breidel | 16-09-21 | 15:02

Goed stuk. Op een zinnetje na. "Een vechtpartijtje kan heus wel een keer gebeuren." Waarom? Je bent op vakantie, aan het uitgaan en lol aan het maken. Waarom dan dat "Een vechtpartijtje kan heus wel een keer gebeuren." Mijn hele leven nog nooit begrepen en zal ik ook nooit gaan begrijpen.

Lopende-Hollander | 16-09-21 | 14:50

Combinatie drugs/drank en je krijgt dit soort aggresieve totaal-idioten.

meneer Q | 16-09-21 | 14:32 | 1

Dan nog alleen maar bij bepaalde types, de meeste mensen worden lollig, sloom of hyperactief. Voor agressie moet er ook aanleg zijn.

Sneerpoets | 16-09-21 | 21:50

Beste Harriët, dank zij GeenStijl komt dit tuig er niet met een taakstrafje vanaf.

HenkyPanky | 16-09-21 | 13:44

Eigenlijk zijn dit “soort” advocaten hele grote NSB-ers.

Cor Zakov | 16-09-21 | 13:37 | 2

Rechtsstaat he. Ook daders hebben recht op juridische hulp en zijn onschuldig tot schuld is aangetoond. Ik hecht er toch wel waarde aan. U ook?

zeeman73 | 16-09-21 | 14:35

@zeeman73 | 16-09-21 | 14:35: Die onschuldpresumptie is met wet Mulder allang het raam uit geflikkerd. Eerst betalen(=gestraft worden) en daarmee schuld bekennen, daarna mag u bezwaar aan tekenen.

ReyNemaattori | 16-09-21 | 16:33

"Om herrie te schoppen".. er iemand doodgeschopt!! Nuanceverschilletje?

ofarim | 16-09-21 | 13:36

Niet doelbewust op stap gingen om herrie te schoppen.. Nee, niet doelbewust, maar doelloos, maakt niet uit, als ze maar iemand in elkaar konden trappen.. dat maakt het eigenlijk nog veel erger. En lachen, natuurlijk, toen ze die gasten lekker kapot hadden getrapt, tot ze hoorden dat er een dood was. Toen was het opeens naar NL en was die ene zomaar ineens achterover gevallen, met zijn hoofd op de stoeprand. Misselijk.

Kosmo | 16-09-21 | 13:26

Sucker punches en Kopschoppen, fijn hoor dat importeren van culture verrijking.
In mijn jeugd was het een tegen een, bij mijn zoon al 10 tegen 1 (ook zo'n mooi cultureel dingetje) en nu dus deze twee zaken. Leuk voor de zonen van mijn zoon.

mr_awesome | 16-09-21 | 13:20 | 3

Volgens mij overstijgt dit culturele verrijking. Iedere oetlul die zich schuldig maakt aan dit soort activiteiten verdient ... Ja wat eigenlijk? Beetje schoffelen o.i.d. Waarom niet de berm langs een autosnelweg gedurende 100 uur schoonmaken van afval?

F. Jacobse | 16-09-21 | 13:28

Inderdaad, hooguit een worsteling tot de tegenstander op de grond lag en dan de knieën op de armen. De agressie met kopschoppen en rondlopen met wapens heb ik in mijn jeugd nooit meegemaakt. Dergelijk geweld zal er geweest zijn maar was geen schering en inslag.

Ruikbaard | 16-09-21 | 13:30

@F. Jacobse | 16-09-21 | 13:28: ik ben voor schoffelen midden op de snelweg.

Dwaalgast | 16-09-21 | 14:20

Ach, wat kan een advocaat hier anders doen dan larmoyant janken?

Schoorsteenveger | 16-09-21 | 13:13 | 3

Advocaten grijpen nu eenmaal alles aan om van de dader een slachtoffer te maken wetende dat dit bij Nederlandse rechters gewoon werkt.

Ruikbaard | 16-09-21 | 13:26

@Ruikbaard | 16-09-21 | 13:26: Zeker de huidige rechters, want slachtoffers alleen het woord al laat ze van hun stoel glijden.

mr_awesome | 16-09-21 | 14:05

Advocaat heeft voldoende aan twijfel het OM moet waterdicht bewijs hebben als de zaak voorkomt.

biebop | 16-09-21 | 14:38

Advocaten kaliber enge Weski, die foute gladjanussen als haar collega's verdediging Taghi bende, PlasmanS de aftrekker op z'n brommertje en nu ook moekie Harriët.... kunnen we ze niet gewoon opsluiten in een vergeten ondergrondse bunker?; soort zoekt soort dus die vermaken zich rectaal, anaal, juridisch vocaal prima; sleutel weg mieteren en locatie verstoppen onder lagen puin... bosje erover; opgelost!

Nicolas1954 | 16-09-21 | 13:09 | 2

Weski lijkt weggelopen van de set griezelfilm.

biebop | 16-09-21 | 14:39
-weggejorist-
wittekat | 16-09-21 | 12:50

Advocaten zijn op zoek naar smoesjes en excuses, i.p.v. borgen dat de rechtsgang eerlijk verloopt. De maatschappij moet verlost zijn van idiote kopschoppers. Dat doel zou een goede advocaat voor ogen moeten hebben. Nu maken ze steeds meer uit van de Firma list & bedrog. Wat vindt de Deken hiervan?

Bergamo | 16-09-21 | 12:47

Die advocaat probeert ook maar dr werk te doen,
maar erg fijn dan GS hier ook zijn ding blijft doen!
.
En het is IMHO bijvangst dat de dadergroep een keertje
*niet* de usual suspects is, zodat we er aan herinnerd worden
dat de wet voor *iedereen* geldt, en ook op vakantie.

hotmint | 16-09-21 | 12:33

Prima dat je advocaat wil zijn en dat je ook nog de moed op brengt om dit soort gasten te verdedigen. Maar stop met dat gelieg!

Clavo | 16-09-21 | 12:25 | 2

Het is hun taak om de desbetreffende cliënt vrijgesproken te krijgen. Dus ja, daar horen ook leugens bij.

Plaque-doctor | 16-09-21 | 12:33

Stel je gaat ‘a avonds stappen met je kameraad. Drinken lekker biertjes en hebben veel plezier. Plotsklaps aan het einde van de gezellige avond ga jij je vriend in elkaar slaan en met een paar flinke kopschoppen is hij dood. Dan sta je voor de rechter en zegt: maar ik had niet de intentie om mijn vriend te slaan. Zegt de rechter: maar hij is wel dood!, Zeg jij, dat was niet mijn bedoeling het is een bijkomstigheid.

Rdock | 16-09-21 | 12:00 | 4

@small_town_dude | 16-09-21 | 12:04: zo kun je alles downgraden naar doodslag, de wet moet aangepast. In de strafmaat o.a. meenemen het leed van de nabestaanden etc.

Rdock | 16-09-21 | 12:09

@Rdock | 16-09-21 | 12:10: Mee eens, maar ik heb er een hard hoofd in (pun intended) als ik zie wat er jaren geleden al gebeurde toen Meindert Tjoelker werd DOODGESCHOPT:
De jongste verdachte, 17 jaar oud, werd in april 1999 vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.[7] Twee andere verdachten kregen zestien maanden onvoorwaardelijk opgelegd wegens openlijke geweldpleging. De vierde kreeg zes maanden onvoorwaardelijk voor openlijke geweldpleging tegen een van Tjoelkers vrienden en tegen een fiets.

small_town_dude | 16-09-21 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ik word een beetje moe van al dat advocaten bashen op GeenStijl. Die lui doen hun werk. Daar hoort ook downplayen en spinnen bij - da's onderdeel van een goede verdediging. Dat zou iedereen moeten willen die voor de rechter komt te staan. Ik doe niets af aan wat voor idiote aso-actie het is om bewust mensen te gaan kopschoppen, maar als strafadvocaat is het je WERK om het op te nemen voor de daders en dat doen ze ook.

Marral | 16-09-21 | 11:47 | 6

U heeft het volgens mij niet helemaal begrepen, het meisje (de strafrechtadvocate) die nu GS verwijt een heksenjacht te voeren is bij de verkeerde. GS is de boodschapper van deze rotstreek gepleegd door een stelletje rotzakken waar (hopelijk) jarenlange gevangenisstraf boven de hoofden hangt, die advocate kan zich beter concentreren op de strafzaak.

biebop | 16-09-21 | 12:09

De vraag is of dit opnemen voor de daders is. Een beetje doorzichtig downplayen en Geenstijl de schuld geven, komt niet echt over als een solide verdediging. Ik zou een andere advocaat willen.

Kosmo | 16-09-21 | 13:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is nu eenmaal de taak van een advocaat om zijn of haar cliënt zo goed mogelijk bij te staan. Dat is ons rechtssysteem. Dus ik begrijp deze ophef niet.

Kattie | 16-09-21 | 11:43

Die meid doet ook maar gewoon haar werk. Alleen lullig dat het nu recht in haar gezicht ontploft.....

Cheffff | 16-09-21 | 11:42 | 1

haar werk is om ervoor te zorgen dat de beschuldigde een eerlijk proces krijgt. Zovar zijn we nog lang niet, dus ze moet nu gewoon bewijs verzamelen en haar mond houden.

small_town_dude | 16-09-21 | 12:06

Dit is waar ik gisteren in een andere tegel al voor waarschuwde nadat sommige mensen zich zorgen maken over de bewijslast aangezien het OM nog steeds op zoek is naar getuigen en opnames. In dit soort zaken waar deze gasten er gewoon gloeiend bij zijn is bij gebrek aan beter de modus operandus van de advocaat het optrekken van rookgordijnen, getuigenissen in twijfel trekken scenario's verzinnen waardoor je ook dood kan gaan zonder tegen je kop geschopt te worden etc.

Deze vuilspuiterij kan je het beste pareren door zoveel mogelijk verklaringen van zoveel mogelijk mensen te hebben.

Psycho Daddy | 16-09-21 | 11:40

Meestal begin ik mijn dag door op Nupuntnl en Nospuntnl te kijken. Daarna kijk ik op de Joop voor mijn dagelijkse portie valse achterbaksheid. En daarna kijk ik op GeenStijl.nl om het échte nieuws te lezen. En advocaten werken voor geld, net zoals de meeste werkenden. Principes brengen geen brood op de plank. Vertrouw nooit een advocaat. Ook geen politicus natuurlijk.

Nivelleermarionet | 16-09-21 | 11:38

Is toch ook belachelijk hoeveel bescherming je hebt als verdachte van ernstige misdrijven in Nederland. Regelmatig al strafvermindering geweest in andere zaken door media aandacht, dan snap ik wel dat deze advocaten juist de media opzoeken. Wanneer gaan we weer terug naar de publieke schandpalen?

usb stok | 16-09-21 | 11:28 | 1

Het NL strafrecht draait dan ook nog steeds primair om de belangen van de verdachte en de (waan)idee, dat die altijd weer op het rechte pad te krijgen is. Er vervolgens nog een Coornhert Liga (opleggen van straffen dient vermeden te worden) sausje overheen en dan krijg je dit.

Lubbberrtt | 16-09-21 | 11:45

Dat de orde van advocaten deze advocaten niet royeerd is mij een raadsel

poëpjes | 16-09-21 | 11:28 | 1

Het is de taak van een advocaat om de belangen van de verdachte te behartigen. Ook als u (misschien onterecht) verdacht wordt, bent u blij met adequate verdediging. En royeert is met een t.

pete1023 | 16-09-21 | 14:43

"Mijn cliënt was betrokken bij een andere vechtpartij in een café, zoals die wel vaker plaatsvinden op vakantie of in de horeca. Er ontstond een opstootje tussen een groepje jongeren”, zegt zijn advocaat Harriët de Kroon". Het downplayen is begonnen. Een opstootje tussen een groepje jongeren. Ach gossie. De belhamels.

Kloof2012 | 16-09-21 | 11:27 | 1

En, interessant is; welke van deze belhamels heeft diezelfde nacht met papa gebeld om te vragen wat wijsheid was in de nasleep van dit "opstootje", waarop papa adviseerde zsm de koffers te pakken?

Kloof2012 | 16-09-21 | 11:29

Waarom is alles altijd meteen een "heksenjacht" of "hetze" in dit land ?

Asteroid-B612 | 16-09-21 | 11:24 | 1

Anders is het zo saai.

small_town_dude | 16-09-21 | 12:06

Toch heeft ze een punt. Door de volledige namen en foto's te plaatsen is de kans heel groot dat de straf lager gaat uitvallen vanwege trail by media. Zal niet de eerste en zeker niet de laatste keer zijn in Nederland dat dit gaat gebeuren

Zaanse Mayonaise | 16-09-21 | 11:11 | 7

Dit is geen trial by media, en rechters moeten eindelijk eens stoppen met die "de daders zijn al genoeg gestraft" flauwekul. Dat zijn ze helemaal niet.

Asteroid-B612 | 16-09-21 | 11:33

Dus geen berichtgeving in de media vanwege strafvermindering. Zonder media aandacht ( daar zijn de media nu eenmaal voor ) geen rechtszaak de toekomst van de daders is belangrijker, voetballen op straat kan dan in alle vrijheid.

Pensionista | 16-09-21 | 12:05

Wel berichtgeving in de media, juist wel. Maar niet op de sensatie manier zoals GeenStijl dit doet, de verdachten zijn door GeenStijl al veroordeeld waarmee ze op de stoel van de rechter zijn gaan zitten

Zaanse Mayonaise | 16-09-21 | 12:13
▼ 4 antwoorden verborgen

"Sanil heeft Carlo met geen vinger aangeraakt" aldus de advocaat
nee. dat klopt. Wel met zn voet. Tegen Carlo's hoofd.

Dr.Utker | 16-09-21 | 11:11

Zijn ze nu al niet genoeg gestraft?

Kaas de Vies | 16-09-21 | 11:09 | 1

Voor vandalisme zou nog kunnen.

van Oeffelen | 16-09-21 | 11:14
-weggejorist-
Mverwoond | 16-09-21 | 11:04

O, die jongens waren niet op oorlogspad?
Nou, dat maakt het meteen een stúk minder erg dat Carlo is vermoord

*Sarcastische modus uitzetten doet.
Boze uitdrukking op het gelaat niet wegtrekken doet*

Roos | 16-09-21 | 10:59 | 3

Oorlogspad zou natuurlijk ook ontoelaatbare cultural appropriation zijn.
*strijdbijl begraaft*

funda | 16-09-21 | 11:04

Oorlogsboulevard klinkt sjieker.

Lorejas | 16-09-21 | 11:12

@funda | 16-09-21 | 11:04: het was ontwikkelingshulp. Cultural appropriation "negationisme off"

Itastijl | 16-09-21 | 12:25

Advocaten zijn op zoek naar verzachtende omstandigheden om strafvermindering te krijgen. Het OM moet de aanklacht tegen dat tuig bewijzen en uitspraak doen en waar de advocaten mee aankomen is niet relevant.

Cocorico | 16-09-21 | 10:58 | 1

Het grappige is dat advocaten van dit soort zaken wel de media opzoeken, maar als de media hen/ de zaak opzoekt, is het hek van de dam

Roos | 16-09-21 | 11:08

Laten we de foto's nog minstens 10 jaar delen!

Ko Ranzig | 16-09-21 | 10:53 | 1

Blijft jammer dat GS tegenwoordig zo gebouwd is dat toevoegen aan archive(.org) niet meer werkt.
Zou namelijk zeer wenselijk zijn. Vind namelijk dat mensen recht hebben om in het jaar 3266 nog te weten wat voor 'n persoon Harriët de Kroon (afgeronde cursus lezen voor gevorderde; advocaat) was.

Bogoris-le-Grincheux | 16-09-21 | 11:01
-weggejorist-
JaapieM | 16-09-21 | 10:52 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb het al eerder opgemerkt : Ik ondervind in de advocatuur de dagelijkse praktijk, waardoor ik mij intussen hardop afvraag waarmee men tijdens de toeslagen affaire allemaal niet mee weg is gekomen.

Aansluitend verwacht men voor dergelijk wangedrag, met tienduizenden Euro's beloont te worden (Psychopaten .. één keuze beroep waarin dit soort mensen frequent opduiken : Advocaat). Recent was er een situatie rondom een 'top advocaat en notaris' die nota bene de rol van Landsadvocaat vervulde en de overheid in Den Haag langer dan 10 jaar, bedonderde (Kantoor Pels Rijcken, 'topman' Frank Oranje). Deels ons belastinggeld, bleek voor miljoenen verduisterd.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat deze situatie in het algemeen, uiteindelijk wordt veroorzaakt door het voorbeeld van de politiek.

Tegelijkertijd zal niet iedere advocaat zal dergelijk gedrag vertonen, echter behoorlijk toezicht blijft gewenst ! Of toezicht van binnen (Via andere advocaten) de beste aanpak is, laat ik in deze tegel in het midden ..

Nederlandop1 | 16-09-21 | 10:51 | 1

Wij staan helaas toe, dat de beroepsgroep zichzelf 'controleert' en 'corrigeert'
( - want wij zijn allemaal nette jongens, toch?)

bisbisbis | 16-09-21 | 10:58

Larmoyant? Ik pak mn dikke van dale er ff bij

brawler | 16-09-21 | 10:50 | 1

Larmoyant et très bien.

Bogoris-le-Grincheux | 16-09-21 | 10:56

das wel een heel gunstige en simplistische definitie van heksen jacht he, ook voor vandalen.

"Een heksenjacht heeft primair betrekking op het vervolgen van vermeende heksen. Daarnaast wordt de term gebruikt voor een hetze ten aanzien van afwijkende meningen die het meedogenloos vervolgen van groepen personen tot gevolg heeft."

Balgesjaakt | 16-09-21 | 10:45 | 2

'Heksenjacht' is grondig gedevalueerd sinds de oranje paljas het iedere dag gebruikte.

funda | 16-09-21 | 10:50

Wat met de heks die op de Kaagbaan landt?

xpto | 16-09-21 | 15:21

... in Nederland bekendstonden als vreselijke onruststokers .. Subliminaal toch weer die Lukas Onrust vermelden. Slim.

NerdAlert | 16-09-21 | 10:44

Ik vraag me af wat er met een Inez Weski gebeurt als zij gewetensnood krijgt en Taghi niet meer wil verdedigen. Ik denk dat ze dan permanente bewaking nodig heeft, zij kan zich niet meer terugtrekken zonder wraak van de mocromaffia.

Koning Willy | 16-09-21 | 10:44 | 8

@Castor12 | 16-09-21 | 10:55: Het is goed mogelijk dat ze zich afschminkt, haar pruik afzet, fleurige kleren aantrekt en als Gerda anoniem over straat kan.

Koning Willy | 16-09-21 | 11:45

@dathoujetoch | 16-09-21 | 11:14:
Ach jeetje, al is het grapje nog zo snel een een woke, zure diversiteitshuilie die zich beledigd voelt voor de bühne, uit naam van iemand anders achterhaald hem wel .

Doe lekker je pamper om en kruip terug in je veilige hoekje, Jankebal !

Castor12 | 16-09-21 | 11:52

@Koning Willy | 16-09-21 | 11:45: Dat kan maar die zwavel lucht is niet te verbloemen .

Castor12 | 16-09-21 | 11:53
▼ 5 antwoorden verborgen

He Mosterd, zo'n advocaat pakt alle mogelijke argumenten aan om de straf van zijn/haar client goed te doen uitvallen, dat is hun werk. Als de argumenten slecht zijn, is dat meestal omdat er geen betere argumenten zijn, maar ze moeten toch wat zeggen. Immers als advocaat kan je moeilijk zeggen: pleur m maar de bak in voor de hoogst mogelijke straf. Ze toetsen enkel of de staat wel genoeg bewijs heeft en de persoon niet onterecht, of voor een veel te hoge straf de bak in gaat. Dat heet een rechtstaat. Een rechter bepaalt uiteindelijk of deze argumenten voldoende zijn of niet. Trek het je niet zo aan joh.

stiefelen | 16-09-21 | 10:42 | 5

Je hebt gelijk Stiefelen. En Mosterd is een, eh journalist?, en die moet ook weer z'n werk en platform doen en verdedigen.

Risingson | 16-09-21 | 10:46

@Risingson | 16-09-21 | 10:46: Nou, zijn doel zal voornamelijk zijn stukjes te schrijven die gelezen worden. Om dit te bereiken wil hij voorkomen dat ze saai worden. Hoe doe je dat? Beetje overdrijven, beetje opleuken, beetje de waarheid verdraaien, etcetera.

ijstijger | 16-09-21 | 11:01

@Knufter | 16-09-21 | 10:45: Dat klopt ze hoeven inderdaad niet de PR te doen. Maar kan een tactiek zijn, als er al veel aandacht is en dat een bepaalde toon neerzet (wat geen invloed zou mogen hebben op de beslissing, maarja). Persoonlijk vind ik het niet zo fraai, de client wint er vaak weinig/niets mee, naar mijn idee.

stiefelen | 16-09-21 | 14:10
▼ 2 antwoorden verborgen

"Jongens waren we, aardige jongens. Al zeg ik het zelf."

aamert | 16-09-21 | 10:42 | 4

Nescio zegt mond spoelen om deze moordenaars te vergelijken met de Titaantjes

Roos | 16-09-21 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Als je het in je hebt om mee te doen aan iemand dood schoppen dat ben je van binnen verrot. Dat doe je niet in een opwelling. Ja, in een groep kunnen magische dingen gebeuren. Maar daar mag je dit niet op afschuiven. Elk persoon uit die groep die heeft meegedaan, vond het schoppen lekker. Ze hebben er van genoten. Als de een schopte, schopte de volgende nog veel harder. En vonden ze elkaar geweldig. Nadat ze hebben gezeten moet er nog een flinke TBS achteraan komen. En ja, dan mag iedereen wel weten hoe ze heten. Blijf er bij weg.

Leptob | 16-09-21 | 10:41

De Nederlandse strafrechtadvocatuur kent inmiddels aardig wat rotte appels, en zij is héél hard op weg om in haar geheel te koop te zijn voor daders. Laten wij om te beginnen eens wat regeltjes opstellen waarin het advocaten verboden wordt om de media op te zoeken hangende onderzoeken en lopende strafzaken en laten wij dan meteen ook even wat integriteitsregeltjes voor de media extra aanstippen (it works both ways). En als wij dan tóch bezig zijn, laten wij dan ook meteen de arbeidsproductiviteit bij het OM en de rechterlijke macht opschroeven.

bisbisbis | 16-09-21 | 10:37 | 2

Het probleem is niet de advocatuur , die doen alles om hun client te helpen .
Het is de media die daar op tv een platform voor bied .

Castor12 | 16-09-21 | 10:40

@Castor12 | 16-09-21 | 10:40:
-
Het probleem is grotendeels de advocatuur. Er zijn kantoren waar de cliënten de dienst uitmaken. En er zijn overduidelijk kantoren die werken voor een complete dadergroep. Wij zijn keihard aan het afglijden. (kenmerkend voor een narcostaat)
-
www.telegraaf.nl/nieuws/1574659449/re...

bisbisbis | 16-09-21 | 10:51

Moet dat Kamerlid van de oppositie na al die jaren nog altijd permanent beveiligd worden wegens doodsbedreigingen van landgenoten?

Ieder land krijgt het nieuwe normaal dat het verdient.

funda | 16-09-21 | 10:36

Een advocaat probeert het laagste vonnis voor haar cliënt te krijgen en begint daar ook al in de publiciteit mee. Nou schokkend dat is haar beroep. We kunnen de verdachten ook meteen voor de vierschaar dagen en daarna op het rad leggen. Laat de rechter zijn werk doen en daarna evalueren of de straf passend is.

Zatkniss | 16-09-21 | 10:35 | 4

Exact Het OM klaagt aan, de advocatuur verdedigt en een rechter beslist. Er zijn landen waar de advocatuur buitenspel staat. Daar willen wij niet wonen.

Red shirt | 16-09-21 | 10:38

Waarom leent de NPO zich voor dat uitschot ?

Laat die ouders en mensen uit de omgeving van de slachtoffers op tv maar hun verhaal doen , moet je opletten hoe snel zo'n advocaat begint te piepen over negatieve beeldvorming .

Castor12 | 16-09-21 | 10:39
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom verhoerd de NPO zich toch steeds om verdachten en public op tv hun straatje via hun advocaat schoon te laten vegen en van daders slachtoffers maakt .

Ook in de krant word je doodziek van dat gezeik, altijd is de dader een slachtoffer , pas weer een prikkende crimineel in het AD die word neergezet als zielige jongen , klein drugslabje voor harddrugs in zijn woning , met de nadruk op klein (lol) , handelt tevens in puppies vanuit het buitenland dus dierenleed . Is gewoon een stuk afval zonder hart, net als trouwens die hele typhus krant !

Castor12 | 16-09-21 | 10:33

Harriet spant wel de kroon met haar 'heksenjacht'.

Een heksenjacht is dat je onschuldige oude vrouwtjes zoekt om de schuld te kunnen geven van allerlei ellende, om ze vervolgens na een nepproces op de brandstapel te gooien.

Mevrouw de advocaat.

Knufter | 16-09-21 | 10:28 | 2

nou ja onschuldig...ik ken er wel een paar die de brandstapel verdienen

geheelvergeter | 16-09-21 | 10:32

Jamaar, Trump ook hoor.

funda | 16-09-21 | 10:33

"Ze waren enorm opgefokt, iedereen vraagt zich af hoe dat kwam. Ze keken ook raar uit hun ogen."

Dat geeft dan ook precies aan hoe dat kwam. Waarom coke dan ook nooit gelegaliseerd mag worden.

omanders | 16-09-21 | 10:28 | 4

Dan ook alcohol verbieden. En autorijden. Kunnen allemaal vreselijke dingen mee gebeuren door idioten.

Knufter | 16-09-21 | 10:29

@Knufter | 16-09-21 | 10:29:
Ben niet voor verbieden. Je moet alleen niet als groep iemand dood trappen en anderen verwonden. Dan kun je beter een chocomelletje nemen. Sommige mensen kunnen gewoon niet tegen drank. Kan ook best dat ze nog andere middelen genomen hebben. Weet wel dat dit soort dingen al tientallen jaren gebeuren. Had ook een groep klasgenootjes die bij het stappen regelmatig lukraak mensen in elkaar sloegen, pubergedrag.

Watching the Wheels | 16-09-21 | 10:32

Ik ben tegen verbieden maar ook tegen gebruik als verzachtende omstandigheid . Douw ze maar lekker lang weg, heeft pappa een mooi doel voor zijn centen .

Castor12 | 16-09-21 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

In NL zijn genoeg ( teveel ) van dit soort verwend maar verwaarloosde kindertjes van de spuiten en slikken-generatie , het huidige dramatisch slechte hbo-onderwijs genietend.
Doe je niets aan.

Ambiorix | 16-09-21 | 10:26 | 2

Verplicht scholen, of is dat zoiets als verplicht vaccineren?

funda | 16-09-21 | 10:47

Zat zelf op een gymn. en daar gebeurde het ook, dus type school zal niet uitmaken. Verwaarloosde kindertjes aangevuld met onsportieve nerds die graag een plekje in de hierarchie wilden veroveren. Van die jongetjes waar nog geen vrouw naar omkijkt en die toch iets moeten op zo'n avondje stappen. Die liepen dan bijvoorbeeld in hartje Rotterdam in rij over geparkeerd staande auto's om 3 uur 's nachts op weg naar huis. Die jongeren hebben gewoon om welke reden dan ook nog een onvoldoende ontwikkeld moreel kompas.

Watching the Wheels | 16-09-21 | 10:55

Eigenlijk ben ik er ook niet zo voor om verdachten met naam en toenaam op internet te zetten. Deels omdat er nog geen proces (laat staan een veroordeling) is geweest. Maar vooral omdat ook ontzettende klootzakken vaak hele lieve ouders, zussen of kinderen hebben.

Maar dit is wel waar decennialang daders pamperen en vertroetelen toe leidt. Al decennialang lees ik dat daders van grof (seksueel) geweld en zware (soms dodelijke) mishandelingen er met taakstraffen of zelfs foei-gesprekken vanaf komen. Het is omdat overheid, politie en justitie niet tegen dat geweld optreden dat burgers zich daar steeds meer mee gaan bemoeien.

Dit schandaaltje begint met een reeks zeer laffe en zware mishandelingen, waarvan er een tot de dood van het slachtoffer leidt.
En wat daarna veel kwaad bloed zet is dat de dadergroep;
- snel de vakantie afbreekt en naar NL terugreist;
- eenmaal in NL maandenlang weigert zelf naar de politie te stappen;
- al die tijd ook niet door de politie wordt opgepakt.
Hierdoor is er dus alle tijd om de verdediging van alle verdachten op elkaar af te stellen. In het verleden leidde dat al vaak tot lage straffen en zelfs vrijspraak als niet duidelijk was wie een fatale schop had uitgedeeld.

Als zulke onmenselijke geweldsplegers vaker en harder zouden worden aangepakt zou niemand dit soort topics lezen. Dit is nieuws omdat daders steeds relatief makkelijk wegkomen; en nu weer.

Dandruff | 16-09-21 | 10:23 | 4

Helemaal mee eens. Ook dat gezeur of trial by media Ben ik meer dan zat. Advocaten, ouders en kennissen rollen in de media ook over elkaar heen om de verdachte op te hemelen. Was zo lief, oude vrouwtjes helpen oversteken, zelf ook slachtoffer en nog meer van die onzin.
Vrijspraak door media heeft een grotere vlucht genomen dan trail by media.
Dit zorgt voor een beetje balans.

Andersdenkend | 16-09-21 | 10:38

@Red shirt | 16-09-21 | 10:35: Je hebt argumenten voor het tegendeel?

funda | 16-09-21 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

'Men noemt Marco Borsato ook nog steeds een zanger, maar wat hij doet heeft ook weinig meer met zingen te maken.'

Helemaal waar!

Keutels | 16-09-21 | 10:23 | 2

Alleen dat woordje ‘meer’ mag er nog tussenuit.

JJMS | 16-09-21 | 10:23

Een domme advocate. Ik zou direct een andere zoeken.
GS doet wat elke andere oprechte journalist had moeten doen. De waarheid boven tafel brengen, feiten concluderen. Kus GS.

Normpje | 16-09-21 | 10:19 | 5

@Dr.Platypus | 16-09-21 | 10:27: Verontrustend dat dit soort waarheid verbuigend tot liegend volk overmatig D66 stemt.

Deflatiemonster | 16-09-21 | 10:29

@Dr.Platypus | 16-09-21 | 10:27: Jij hoeft mij daar niets over proberen bij te brengen. Iedereen hier weet dat. Maar als je rechten hebt gestudeerd of gewoon wat oplepelt; betaal GS voor je gezever of hou je smoel. Met je Dr.

Normpje | 16-09-21 | 10:31

@Dr.Platypus | 16-09-21 | 10:27: een dokterstitel met zoveel spel- en taalfouten? Afgestudeerd aan dezelfde school als die bejaarde verwarde man van de camping 'Zwitserland'?

dathoujetoch | 16-09-21 | 10:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen pro deo zaak voor Harriëtje , dat weet ik zeker!

Henri | 16-09-21 | 10:17

Advocaten moeten hun werk kunnen doen: hun cliënten vertegenwoordigen. Ik zou alleen willen dat een slimme jurist eens regels kon opstellen dat advocaten geen lulverhalen voor hun cliënten mogen ophangen. Gewoon niet liegen, niet verzachten. Zorg dat je cliënt netjes en eerlijk door de molen gaat en laat het recht gewoon zegevieren. Heeft hij niks gedaan, dan heeft hij niks gedaan en gaat hij vrijuit. Heeft hij het gedaan, dan verdient hij gewoon straf.

John McClane | 16-09-21 | 10:16 | 6

Wat is een 'lulverhaal'? Dat lijkt mij vrij arbitrair. Ooit weleens van nuance gehoort?

Red shirt | 16-09-21 | 10:24

@Red shirt | 16-09-21 | 10:24:
Dat jij nou moet vragen wat een lulverhaal is, is de wereld op z’n kop. Met je nuance.

amateurrr | 16-09-21 | 10:56

@Red shirt | 16-09-21 | 10:24:
Een verhaal dat hoofdzakelijk uit gelul bestaat.
Verder nog vragen?

funda | 16-09-21 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo te zien een vrouw met haar op haar tanden.

Keutels | 16-09-21 | 10:23

@neonreclame | 16-09-21 | 10:21:
Dat moet dan wel héél lang geleden zijn.
Arme neon. Kijk uit hè, ze is een valse advocate.

Flightless bird | 16-09-21 | 10:31

@Flightless bird | 16-09-21 | 10:31:

Neem ik het toch gewoon op..

Instant bewijs...

neonreclame | 16-09-21 | 10:34
▼ 3 antwoorden verborgen

En zo is het.

Flapoor | 16-09-21 | 10:15

Mooi afgebeten GS.

Er zullen toch ook wel in NL mensen gemept zijn door die kneuzen? Misschien is door het slappe gestraf of juist het niet aangifte doen hun gedrag geëscaleerd met Carlo's dood tot gevolg. Laat u horen.

Misschien moeten de krantjes niet alleen met advocaten en jankouders de pagina's vullen. Maar ook met eerdere slachtoffers in NL.

Als die er zijn natuurlijk. Want misschien was het ook wel gewoon een incident tijdens een gezellig avondje bloemetjes buiten zetten op een Spaans eiland.

sjef-van-iekel | 16-09-21 | 10:15

Het vingerwijzen en schuld afschuiven door de advocaten is in volle gang, alles uit de kast om die kneuzen weg te laten komen met een fopstrafje.

Wijze uit het Oosten | 16-09-21 | 10:15

Geen Stijl mag net als anderen , hun visie geven over de feiten.
Het duiden geldt als grootgoed.
De avocaatuur geeft vaak eenzijdige berichtgeving, in het voordeel van.
Dit weblog maakt duidelijk dat mensen behoefte hebben aan duidelijkheid en inzicht.
Fijn doorgaan met roeren waar het stinkt.

Zitvlak | 16-09-21 | 10:14

Ik zie analogieën tussen de klare taal en de drang naar waarheidsvinding van Pieter Omtzigt en Geenstijl.
Beiden: ga zo door.

langzullenweleven | 16-09-21 | 10:14

Ga vooral zo door GeenStijl!

Louter Leuter | 16-09-21 | 10:14

Die advocaat, die heette toch Plasmans?

HeerVanStand | 16-09-21 | 10:14 | 2

Zonder S aan het eind.

aamert | 16-09-21 | 10:20

Advocaten hoeven ook helemaal niet aan waarheidsvinding te doen, hun taak is verwarring te scheppen, alternatieve waarheden aan te dragen. Dossierkennis staat dan alleen maar in de weg.

Analia von Solmsch | 16-09-21 | 10:13 | 3

En als je niets kunt, dan doe je gewoon rechten...

Louter Leuter | 16-09-21 | 10:14

Precies dit. De verdachte in een kwaad daglicht stellen, of een schijn wekken van allerlei andere zaken. Allerlei rookgordijntjes optrekken, en anders verschuilen achter allerlei psychologische bullshit. Af en toe zou ik ook willen dat m'n pa me vroeger had geslagen, dan had ik nu mijn buurman gewoon het ziekenhuis in kunnen trappen met zijn kutmuziek.

BBRDWR | 16-09-21 | 10:25

Ik weet het niet, mijn rechtenkennis komt vooral van Amerikaanse TV, en daar mogen advocaten niet liegen. Mogen advocaten in Nederland wel liegen?

DePsych | 16-09-21 | 15:29

Trial by media? Wat doet Plasman dan bij Op1? Wat doet vrouwtje Kroon dan bij het Algemeen Dagblad? Mens, ga koffie zetten voor de heeren.

dathoujetoch | 16-09-21 | 10:11

Argumentatie van GS raakt kant nog wal, Harriet is een sterke succesvolle vrouw. Moeten jullie tegen kunnen.
/Red shirt modus uit.

BrutusBosch | 16-09-21 | 10:10 | 3

kant noch wal.

aamert | 16-09-21 | 10:21

Sterke vrouwen horen in een worstelring met modder.

funda | 16-09-21 | 11:02

Hoe zit dat eigenlijk met 'trial by media' als de advocaten zelf ook 'de media' opzoeken? En Geenstijl ook nog eens bij naam noemen, wat Geenstijl ongetwijfeld ook weer in de bezoekersaantallen gaat zien, wat dus NOG meer mensen aantrekt tot het lezen van alle namen. Want dat is heul errug! Dus de advocaten werken zelf mee aan hun eigen verdedigingslijn. Sorry, not buying it.

Daarnaast heeft het NL OM veel te traag gehandeld, deze gasten hadden bij aankomst in NL in de cel gezet moeten worden, maar nee, we gaan eerst uitgebreid onderzoek doen en dingen vertalen. Donderstraal toch op.

BBRDWR | 16-09-21 | 10:08 | 2

Roerend mee eens: advocaten horen hun eigen zaken niet buiten de rechtszaal te bepleiten. Uiteindelijk zijn het de ouwehoershows die hiervoor verantwoordelijk zijn. Je kunt het de advocaten niet kwalijk nemen dat ze hun kans pakken.

J.P.Drapeau | 16-09-21 | 10:13

Als ze meteen waren opgepakt en ondervraagd, hadden ze in elk geval geen kans gehad om hun verhalen op elkaar af te stemmen. Dan had de politie ze daarna wel weer los kunnen laten, want verdwijnen doen ze niet. Lekker thuis peentjes zweten, terwijl je hoort wat je matties verklaard hebben.

FrankVeer | 16-09-21 | 10:25

Dat is zo fijn van GS. Duidelijke taal. Ik hou van jullie.

schijtzat | 16-09-21 | 10:08

GeenStijl op zijn ouderwets. Dat is GeenStijl op zijn best!

Harvey2Face | 16-09-21 | 10:07

Het Trump-argument: er is heksenjacht op mij. Goed afgekeken.

funda | 16-09-21 | 10:07

Moest lachen om de Marco Borsato vergelijking

WillemBaas | 16-09-21 | 10:07

Altijd gedacht dat die advocaat Peter PlasmanS heette.

BrutusBosch | 16-09-21 | 10:05

Kortom, Harriët is een zeikwijf.

J-van-de-Bontekoe | 16-09-21 | 10:05 | 1

Nee. Ze is een advocate die haar cliënt verdedigt op elk mogelijke manier.

Schepvogel | 16-09-21 | 13:26

De reactie dat je wist die ging komen: het is de schuld van GeenStijl.

Nuchternederland | 16-09-21 | 10:05

Ik las dat de racismekaart inmiddels ook al getrokken is.

Lorejas | 16-09-21 | 10:04

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com