Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook al racisme: een te dure joggingbroek

Ophef om de ophef

Racist!

In een wereld waar werkelijk alles racistisch kan zijn, is er altijd werk voor de racismeroepers (TikTok). Mensen die hun geld verdienen of hun persoonlijkheid ontlenen aan het immer gekwetst zijn. Aan het zien van problemen die er niet zijn. Het onderwerp vandaag: een broek. We geven toe dat 975 euro voor een joggingbroek van modehuis Balenciaga inderdaad crimineel duur is (lol om wegwerkersjas voor 3k), maar dat is niet waar de woke warriors over struikelen. Die vallen over het feit dat de broek oogt alsof er een boxershort bovenuit steekt en dat is culturele toe-eigening. Want geen riem dragen op uw afzakkende broek is blijkbaar een cultuurdingetje dat zijn oorsprong vindt in een ritueel van een Afrikaanse stam de hiphopscene van de jaren 80 en 90. CNN meteen aan de telefoon met professor Marquita Gammage die haar complete academische carrière bouwde op het overal zien van culturele toe-eigening en dus heel verrassend hier ook culturele toe-eigening ziet. We zijn benieuwd wat dat betekent voor de rest van de muziekculturen. Mag u nooit meer een felgekleurd trainingspak dragen als u geen echte gabber bent? Een verbod op zwarte kledij voor iedereen die geen stevige gitaren in zijn playlist heeft staan? Of een ban op met diamanten ingelegde handschoentjes voor mensen die niet discutabele slaapfeestjes met kinderen houden? Het kan allemaal, want als u maar hard genoeg probeert, is overal een probleem van te maken.

Reaguursels

Inloggen

Die onderbroek boven je broek uit laten komen. Was dat niet een teken dat je liefde zocht in de gevangenis. Zeg maar de dating app uit de bajes.

Rotterdammert1965 | 14-09-21 | 12:10

Mevrouwtje de jankert gebruik denk ik internet, een mobieltje, auto rijden, vliegen? Wie zou dat hebben uitgevonden.

Rotterdammert1965 | 14-09-21 | 12:09

Ik gebruik kaneel en peper. Is ook culturele toe-eigening, net als suikerbeestjes met Sinterklaas. Komt namelijk allemaal uit India, ja ook de suikerbeesten.

Rest In Privacy | 14-09-21 | 09:57

Een broek met veel te lange pijpen is niet handig. Die dingen worden eerst vies, en daarna slijten ze ook nog eens. Deze stof is daar ook zeker niet op berekend, waardoor het er al gauw niet fraai meer uitziet. Ik zou gewoon een bij H&M bestellen (en om hip te lijken eventueel in een maatje groter, waarbij je dan dezelfde problemen hebt maar niet de hoge aanschafkosten).

mozaard | 14-09-21 | 09:44

Dus wij hebben de geneeskunde, quantum fysica, het straalvliegtuig, de wc pot en de riolering en zij hebben de joggingbroek. Het is maar waar je trots op wil zijn hè?

Beste_Landgenoten | 14-09-21 | 08:32

Één ding moet je Marquita Gammage nageven, ze ontkroest niet haar Afro kapsel. Zoals de meeste zwarte dames wel doen, over cultural appropriation gesproken.

Beste_Landgenoten | 14-09-21 | 08:01

Maar is een zwarte die in een auto rijdt ook niet eigenlijk culturele toeeigening? Het is tenslotte een blanke uitvinding.

Beste_Landgenoten | 14-09-21 | 07:51 | 5

Chinezen drukten al boeken in de achtste eeuw.

Rest In Privacy | 14-09-21 | 09:58

Adam en Eva drukten al

voorbips | 14-09-21 | 10:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Zowel jeans, joggingbroeken als onderbroeken zijn WITTE uitvindingen.

Sans Comique | 14-09-21 | 06:09 | 1

En een niet westers persoon in een drie delig pak is dat ook culturele toe eigening?

viejohuevon | 14-09-21 | 07:02

Wat? Doet richie rich van Bottom aan cultural appropriation?

Sans Comique | 14-09-21 | 06:08

vraag me af hebben die mensen die racistisch dit en racistisch dat ook nog een leven?

out-of-de-box | 14-09-21 | 01:24

Mag ik als blanke nog wel proberen nummers van BB King en Jimi Hendrix op mijn gitaar te spelen of ben ik dan een racist?

Grauwbaard | 14-09-21 | 00:23 | 3
-weggejorist-
Proud Infidel | 14-09-21 | 04:43

Gitaar is een manier uitvinding. Jimmy Hendrix en BB King waren in overtreding.

mono-culti | 14-09-21 | 08:53

Er zijn 2 oplossingen:

Of we maken de joggingbroek chinees. Chinezen hebben er geen enkele moeite mee, dat een ander volk/ras/natie/groep/? iets uit hun cultuur draagt/gebruikt. Ze maken met liefde containers vol joggingbroeken en op verzoek ook oranje. Handel is handel.

Of we maken de joggingbroek fout in de oorlog. Dan mogen alleen blanke hem dragen en die worden dan direct aan de schandpaal genageld.

Arachne | 14-09-21 | 00:07

Jezus Christus, ik durf mijn kledingkast niet eens meer te openen uit angst voor wat er al niet voor afgrijselijk racistisch spul in kan liggen (nog afgezien van het feit dat toen ik afgelopen winter de laatste keer mijn kast opentrok ik blij verrast was dat mijn sokken nog pasten).

SaintNick | 13-09-21 | 23:31

In Urk lopen ze pakken die niet uit andere culturen zijn gejat. Dat mag ook niet. Ingewikkeld hoor.

deministerpresident | 13-09-21 | 23:24 | 1

Nou het was wel Duitse cultuur!

Rest In Privacy | 14-09-21 | 10:00

Een T-shirt van Metallica is ook cultural appropriation. youtu.be/Kt0EVVsU-Dk

deministerpresident | 13-09-21 | 23:21 | 1

Klopt. Zeker als Bieber en Kardashian ermee gaan lopen.

popeye-de-zeemeermin | 13-09-21 | 23:49

Is er iemand onder de GS guurders die persoonlijk zo'n woke zeurpiet kent? Ik ken zelf namelijk niemand die zo raar is.

SoepKip | 13-09-21 | 23:00 | 5

Yep... meerdere. Maar deze generatie wokies is nog niets bij de volgende. Daar is geen zinnig woord mee re wisselen.

Dhr. W. Anhoop | 14-09-21 | 01:32

Haha dat zijn gezellige verjaardagen

voorbips | 14-09-21 | 08:20

@SaintNick | 13-09-21 | 23:32: wat zult u een lol hebben op verjaardagen.
Zeg me dat ze om het minst geringe op de kast te jagen zijn. Ik zou het niet kunnen laten.

Rotterdammert1965 | 14-09-21 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Een verbod op ABN voor marokkanen.
Dat is mijn cultuur en daar blijf je met je smerige poten van af.
Gelukkig doen de meesten dat ook.

Omtzigtig | 13-09-21 | 22:11 | 1

Was het woord 'smerige' nou echt nodig? Verlaag je je niet tot heel lage laagheid daarmee? Bijna gerapporteerd trouwens.

SaintNick | 14-09-21 | 00:15

Speciaal voor mensen die zeuren over over cultural appropriation: De moderne geneeskunde is een uitvinding van de blanken (vooral Nederlanders, Duitsers en Fransen). Dus hup, alle negers, aziaten (jaaa, die hebben het ook geïmporteerd uit Nederland), indianen, enz terug naar de kruidendokter/medicijnman. Daarna praten we verder.
Of misschien gewoon niet zo ontzettend zeiken. Vindt ik ook goed, ik word er zo moe van dat ik bij iedereen naar het kleurtje moet kijken.

TheEgg | 13-09-21 | 21:45 | 2

Dat 'moeten' is een keuze die jezelf maakt. Hoeft niet. Je kan ook jan en alleman een zeikert vinden zonder aanzien des kleur.

aflaatverkoper | 13-09-21 | 22:24

Dat ras jog niet die rennen alleen weg van de misdaad plek

ray7900 | 14-09-21 | 00:04

Broek uit!

Frau Merkel | 13-09-21 | 21:38 | 1

6 varianten in 3 minuten. Goed bezig.

TheseDays00 | 13-09-21 | 22:01

Marquita heeft een te grote broek aangetrokken.

Frau Merkel | 13-09-21 | 21:38

Wel een hoop onderbroekenlol zo.

Frau Merkel | 13-09-21 | 21:36

Dat is duidelijk geen broek op hoog water.

Frau Merkel | 13-09-21 | 21:36

Hij kan met moeite zijn broek ophouden.

Frau Merkel | 13-09-21 | 21:35

Daar zakt je broek toch van af.

Frau Merkel | 13-09-21 | 21:35

Uhhh... hij wordt op de site toch geshowd door de, ehh, "juiste" persoon? Of hoort die gast er niet meer bij. Dat ie iets fout gedaan heeft ofzo en nu de sjaak is.

cloudoflogic | 13-09-21 | 21:30

Oké, duidelijk, er valt aandacht te vinden met klagen, maar wat is er precies mis met culturele toe-eigening?

Zoelense Hobbyboer | 13-09-21 | 21:30

Nazi-pakken aantrekken. Ook zoiets.

Colin.Fart | 13-09-21 | 21:22 | 1

Of een rok. Mag dat wel van de schotten?

Lukiluuk | 13-09-21 | 21:26

Everyting woke goes to shit, onthoud deze uitspraak.

mr_awesome | 13-09-21 | 21:15

Ik zie madam AlQaq wel in zo'n broek of die Argentijnse, als ze weer ergens de show wil stelen.

dathoujetoch | 13-09-21 | 21:09

Heb ooit een artikel gelezen over gevangeniscultuur. Daar is blijkbaar zo'n afgezakte broek een teken dat je ontvanger wil zijn van anale sex. Zo zou het woord "punk" jargon zijn voor schandknaap in de gevangenis.

the brush | 13-09-21 | 21:07

Ik als blanke draag en zeg wat ik wil. Daar hebben negers en witte woke deugers helemaal niets mee te maken. In het weekeinde door een paar deugers uit het westen op mijn vingers getikt omdat ik neger zei. Hen te verstaan gegeven dat ze daar helemaal niets mee te maken hadden. Zo'n opmerking waren ze duidelijk niet gewend. Wij laten ons als blanken alles aanmeten.
Was trouwens niets vergeleken met een collega van mij. Die riep dat hij niets met negers had en zeker niet wanneer ze homo waren. Die gezichten van de deugers. Geweldig. Kerel heeft trouwens helemaal niets tegen negers en homo's dat ter zijde maar was het gezeik erover zat. Hijzelf was trouwens ook redelijk zat.

metdedag | 13-09-21 | 21:04 | 2

Ik herken mijzelf in uw collega. Beetje schockeren, niks mis mee. Men moet het leven ook met een beetje humor weten te zien. En inderdaad: niets tegen negers of homo's, uiteindelijk is het enige dat telt of iemand een beetje normaal doet en wat probeert bij te dragen. Ik heb een grotere hekel aan linkse uitvreters. Een grotere aversie tegen zekere politieke kleuren dan huidskleuren.

Knufter | 13-09-21 | 21:10

Het gebruik om je broek op of zelfs onder je achterste te dragen, komt oorspronkelijk uit het gevangenisleven in de Verenigde Staten (waar anders?) in de jaren tachtig. In gevangenissen waren riemen verboden omdat ze gebruikt konden worden als wapen of om zelfmoord mee te plegen. Passende kleding was echter niet prioritair in de gevangenis, waardoor een broek te groot kon zijn en daardoor kon afzakken.

schoneslapert | 13-09-21 | 20:52

Ik moest laatst denken aan deze waanzin. Je mag als blanke dus niets dragen uit Mexico, Afrika of Azië, want culturele toe-eigening. Echter, dezelfde waanzinnigen hebben er geen probleem mee als een ketel en jurk draagt en zich vrouw noemt. Dat is dan weer totaal geen probleem noch seksuele geaardheidtoe-eigening. Waanzin is een grotere pandemie dan covid.

Mokum Kosher | 13-09-21 | 20:51 | 1

Kerel een.

Mokum Kosher | 13-09-21 | 20:54
-weggejorist-
Henk de Vries2074 | 13-09-21 | 20:41 | 1

Ik ga even een palletje reflectiejacks voorzien van een exclusief aandoend opdrukje. Ik dacht zélf aan 'BBB'. Wel zo cool.

bisbisbis | 13-09-21 | 20:34

Alsof je, als deeluitmaker van de beste cultuur, jezelf iets toe zou willen eigenen uit een inferieure cultuur.

JanVergoor | 13-09-21 | 20:34

En ja hoorrrr: wéér moet de wereld lijden onder de verstoorde denkbeelden van doorgeslagen, slecht opgeleide lieden met een vertekende wereldvisie. Kom uit die auto, zwarte man - het symbool van de witte man bij uitstek. Waag het niet om een spijkerbroek te dragen, coca cola te drinken en laat je vooral niet blikken terwijl je een hot dog consumeert. Of geldt dat alleen maar voor mij als boze blanke man als ik soul food nuttig?
-
En wanneer wordt de mythe eens ontkracht dat er een zwart jongmens door de politie zou zijn doodgeschoten OMDAT hij een afgezakte broek droeg?

bisbisbis | 13-09-21 | 20:30

Ik zag op tv een geblondeerde neger betaald voetballen. Maakt mij niks uit, maar is dat geen culturele toe-eigening?

etwaboy | 13-09-21 | 20:25 | 3

Blondhairing? Jazeker!

Sinterbikske | 13-09-21 | 20:28

3-voudig zelfs.

Blauwpetje | 13-09-21 | 20:51

Ik heb dat artikel bij cnn gelezen. Ik weet niet waar ik me meer over verbaas: dat dit achterlijke staaltje als wetenschap vermomde wokedom volstrekt serieus genomen wordt, of dat een afgezakte broek gepresenteerd wordt als een geniale culturele prestatie.

Tashtego | 13-09-21 | 20:23

Goed, als die hip hoppers die boerenkiel afdoen doe ik voortaan hupzelen aan.

dugo | 13-09-21 | 20:21

Een net pak met stropdas is dus alleen nog maar voor de blanke man.
De gestreepte chain-gang overal is slechts bestemd voor de kleurling

zuurtjeregen | 13-09-21 | 20:13 | 2

Vergeet ook de orthopedische klomp niet.

Cassandra | 13-09-21 | 20:31

@Cassandra | 13-09-21 | 20:31: Waarom vind bijna niemand het cool om op Hollandse klompen door de stad te klossen? Waar is de VOC mentaliteit gebleven om daar een wereldwijde hype van te maken?

Vuurspuger | 13-09-21 | 20:40

Voor dat lelijke vormeloos wijde ding moet je bijna 1000 euro neertellen? Als een vrouw van een date met mij een fiasco wil maken dan kan ze het beste zoiets aantrekken.

Vuurspuger | 13-09-21 | 20:13 | 1

Die broek is dan ook niet bedoeld voor vrouwen.
Trouwens, als je 'm als man aantrekt voor een date, moet je 'm wel hoog opgetrokken dragen, met felrode plastic slippers en een zwart schouderkoffertje, net als op de Balenciaga-website.
Succes op je date, vuurspuwer.

Angelina-a | 13-09-21 | 21:50

Kan Quinsy hier niet iets over schrijven in de NRC?

thanseeuwen | 13-09-21 | 20:12 | 1

De NRC is toch een krant voor hoogopgeleide blanke mensen met dito banen? Dan mag Quinsy daar toch niks in schrijven want cultural appropriation.

Nuuk | 13-09-21 | 20:48

Maar waarom zouden we dit serieus nemen?

Ruif_Vuller | 13-09-21 | 20:11 | 2

Omdat de mensen die dit wel serieus nemen nu al voor de klas staan.

Blauwpetje | 13-09-21 | 20:54

Ze hadden in de westerse grote steden de straatcultuur niet mainstream moeten laten worden. Grote krijsbek, stammengedrag, straattaal, straatterreur, fraude vanuit vage winkeltjes en kantoorpandjes, religieuze ronseling, drugscultuur, haat tegen autochtonen of ingeburgerde allochtone groepen, schoolverlaten als statement maar studeren in de sociosector ook, dresscodes, wanbetalen, onverschilligheid en agressief cynisme in iedere zin die ze uiten, het herschrijven van de geschiedenis door sommigen om maar te kunnen blijven schelden, vechtsporten om nog intimiderender te worden, alles doen in groepen, ieder serieus onderwerp weglachen of niet op in gaan. Straatcultuur. Het expres je ondergoed uit je broek laten hangen is ook zo'n statement. Stoer, hoor.

zeurmachine | 13-09-21 | 20:07 | 4

Om daar nog wat aan toe te voegen. Ruim 200 euro betalen voor een gescheurde spijkerbroek om er als een pauper bij te lopen. Dat vind ik zo'n beetje het toppunt van culturele toe-eigening decadentie.

Vuurspuger | 13-09-21 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Maar dan is alles wat door het blanke westen of in Azie is uitgevonden ook een no go voor de diaspora uit Afrika. Succes ermee dan.

SterF... | 13-09-21 | 20:07

Het heelal: racistisch! … want zwart, terwijl de sterren wit zijn.

HeelStijl | 13-09-21 | 20:06

Ik heb niet eens een joggingbroek. Zal voor iemand met de juiste hersenkronkel ook wel makkelijk als racistisch kunnen worden gezien.
Bergwandelschoenen, die heb ik dan weer wel.

SNAFU | 13-09-21 | 20:04

Artikel gelezen want ik probeer bij te blijven want loop tegen de zestig. Nog een keer gelezen en toen nog een keer...snap er werkelijk geen snars van en dat heb ik eigenlijk met heel w=veel artikel hier op GeenStijl. Kan de redactie de artikelen misschien iets toegankelijker maken voor mensen van mijn leeftijd. Inleiding, probleemstelling, feitenrelaas en conclusie. Alvast bedankt!

divoc | 13-09-21 | 20:02 | 4

@divoc | 13-09-21 | 20:11: En moeten die feiten gekleurd zijn om niet racistisch te zijn? Inderdaad, een goede opbouw, het mag ook these, anti-these, synthese zijn, zou kunnen helpen, maar ik vrees dat het onderliggende probleem wat hier wordt aan gekaart altijd onbegrijpelijk zal blijven.

ParadiseLost | 13-09-21 | 20:25

@ParadiseLost | 13-09-21 | 20:25: Feiten zijn feiten maar uit de aard der zaak is bijna alles a priori gekleurd qua appreciatie. U heeft overigens waarschijnlijk gelijk maar in het land der blinden is eenoog koning en misschien ook wel kleurenblind maar evengoed zullen veel onderliggende problemen onbegrijpelijk blijven

divoc | 13-09-21 | 21:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ligt het aan mij? Ben ik echt zo los van de werkelijkheid dat ik daarom helemaal niets begrijp van dit gebeuren? Ik zie dat een aantal reaguurders er een mening over hebben. Maar ik begrijp niet eens wat er aan de hand is. Omdat een te dure broek afzakt is het racisme? Bij mijn pyjamabroek deed ik er dan een nieuw elastiekje in. Ben ik dan woke? Of heeft de prijs van mijn pyjama er wat mee te maken, en zo ja wat dan?

Ik dacht dat ik nog redelijk bij de tijd was, maar blijkbaar niet.

ParadiseLost | 13-09-21 | 20:02 | 4

Aha! Elastiek >> rubber >> rubberbomenplantages >> slavernij. Racist. Foei!

SNAFU | 13-09-21 | 20:08

Amice, twee zielen een gedachte en op hetzelfde tijdstip ook nog 20:02.

divoc | 13-09-21 | 20:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel voor dat blanke mensen alleen nog maar spijkerbroeken dragen, inheemse Amerikanen alleen nog maar een hoofdtooi dragen en Afrikanen alleen nog maar een rieten rok. Dan is er geen sprake meer van culturele toe-eigening.. Kunnen de afro Amerikaanse vrouwen het dan ook aub laten om lang nep haar te dragen? Het ziet er sowieso niet uit en tja, wederom die verrekte culturele toe-eigening..... Overigens heb ik dikke lippen, kom ik in aanmerking voor een lip versmalling? Sorry mannen, ik heb een piemol en heb in m'n paspoort een emmetje staan en zo voel ik me ook..

mghammer | 13-09-21 | 20:01 | 2

Ha, er zijn zelfs afro-amerikaanse vrouwen die hun haar blonderen.

wijsvinger | 13-09-21 | 20:15

Kraplappe

De heer Brands, bang dat we het „mode-beeld" van de Urker klederdracht vergeten wijst ons op een heel belangrijk onderdeel: de kraplappe.

,,Ja", zegt mevrouw Brands, „de kraplap. Met die lap bepalen we eigenlijk de mode. De gemiddelde Urker vrouw heeft minstens 25 kraplappen in haar kast. Daarmee laat men zien hoe welgesteld men is, maar ook onderscheidt men zich van anderen. De kraplap is een soort borstlap waarop prachtige figuren, bloemen of soms zelfs namen zijn geborduurd. Dan hebben we het ook nog niet over het kapje gehad. De hoofdbedekking bestaat meestal uit een ondermuts, een oorijzer met gouden speldjes, een hul en een dessien. De ondermuts bedekt het hele hoofd, maar laat wel van voren een stukje haar zien. De bovenmuts wordt de hulle genoemd.

Dan volgt het marlegaas, het oorijzer en het dessien. Het dessien is een rondom de bol gelegde, ingerimpelde strook zijde, satinet of tubé, voorzien van een gestikt zwart werkje langs de rand".

divoc | 13-09-21 | 20:19

Ik word hier zo verdrietig van. En het wordt alleen nog maar erger.

Geil Kippetje | 13-09-21 | 20:00 | 1

Gewoon keihard uitlachen joh. Die mensen hebben echt niets te doen verder . Pak een biertje en zo meteen Johan kijken, ben je weer zen.

Lukiluuk | 13-09-21 | 20:03

Jammer dat een boel allochtonen niet aan culturele toe-eigening doen. Normaal doen.

Leptob | 13-09-21 | 19:56

Dusse….een neger met een mobiele telefoon is culturele toe-eigening. Een Japanner met een auto….culturele toe-eigening. Een moslim met elektrische verlichting in huis….culturele toe-eigening…

Malle moer | 13-09-21 | 19:56 | 1

Zeker. Net als een autochtoon die boodschappen via de tamtam doorgeeft, zich verplaatst per ezel en zijn huis verlicht met olielampjes

wijsvinger | 13-09-21 | 20:03

Nederlanders hebben het zeuren uitgevonden.
Ik snap dus niet dat die mensen durven te zeuren.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:56

Ik zie nooit een Afrikaan joggen dus wat is het probleem.

Lukiluuk | 13-09-21 | 19:52 | 1

En jokken?

wijsvinger | 13-09-21 | 19:56

Ik draag nooit joggingbroeken, dan tekent m'n erectie zo. Is ook lastig in drukke winkelstraten.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:49 | 3

Joggingbroeken zijn toch voor thuis?

Leptob | 13-09-21 | 19:55

U doet uw naam geen eer aan dan.

Cassandra | 13-09-21 | 19:58

Dan neem je toch XXL? Hiphoppers doen dat ook, en dan zie je 'm echt niet meer zitten (hangen).

wijsvinger | 13-09-21 | 20:06

Waarom zou je cultuur niet mogen toe-eigenen?
Telt dit voor elke cultuur? Moeilijk allemaal.

De Blauwe Baviaan | 13-09-21 | 19:48 | 3

Dat is nou het mooie van diversiteit, maar dat snapt u vast niet.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:51

Ze zaten altijd te zeiken dat het een verrijking was, blijkt het opeens diefstal te zijn.

wijsvinger | 13-09-21 | 19:52

Winterkleding alleen voor blanken!

SNAFU | 13-09-21 | 19:47

Hoe gaat het eigenlijk met Sylvana ?

Lukiluuk | 13-09-21 | 19:46

Racisme is gewoon een ander woord voor een chronisch gebrek aan incasseringsvermogen...

Air van Boven Dorens | 13-09-21 | 19:44

Sorry hoor, maar ik zie echt het verschil niet tussen een joggingbroek van 1000 Euro of een van 900 Euro.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:44 | 1

In jouw geval zo’n 100 euro verschil.

De Blauwe Baviaan | 13-09-21 | 19:50

Binnenkort weer zuurkool met worst, das pas cultuur.

Lukiluuk | 13-09-21 | 19:43

Het eetbare slipje kan nooit uit Afrika komen.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:41

Joggingbroeken zijn voor tokkies, ik zit lekker in m'n lederhose op de bank.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:41 | 2

Welke bank? J.P Morgan zeker.

Schoorsteenveger | 13-09-21 | 19:44

Het enige correcte antwoord (naast “donder op met je fascisme) aan de woke-brigade: is goed! Ja, echt: is goed! De joggingbroek wordt meteen gecancelled. En dan, geheel volgens woke richtlijnen, wordt het volgende voor de hiphop scène gecancelled: dure auto’s (want culturele toe-eigening, uitgevonden en gemaakt door de boze blanke man), mobiele telefoons (want culturele toe-eigening, uitgevonden en gemaakt door de boze blanke man), de 808’s, digitale muziekstudio apparatuur en bijbehorende instrumenten en entertainment industrie (want, u raad het al: culturele toe-eigening, uitgevonden en gemaakt door de boze blanke man en in dit geval ook de boze gele man), pistolen en automatisch wapentuig (want culturele toe-eigening, uitgevonden en gemaakt door de boze blanke man) en….. de onderbroek zélf (want culturele toe-eigening, uitgevonden en gemaakt door de boze blanke man). Ga maar in je peniskoker lopen rappen. Of kunnen we dan eindelijk deze onzin vergeten en gewoon concluderen dat “cultuur” geen “bezit” is, maar een evolutionair proces? Vast niet, want dan is er niks meer plaatsvervangend te klagen door de linkse fascisten

Gladiator Fap | 13-09-21 | 19:39 | 1

De 303, 707, 808 en 909 worden niet cultureel toegeeigend, want een beetje te moeilijk om te bedienen.

aflaatverkoper | 13-09-21 | 21:50

Ik heb een cultuur broek voor de dames met leren pijpen.

Lukiluuk | 13-09-21 | 19:39 | 2

Je brengt 'm verkeerd.
"Heb je een leren broek aan?"
Ja, dat zie je toch!" zegt het meisje.
"Heb je dan ook leren pijpen?"

Schoorsteenveger | 13-09-21 | 19:42

Dit is nog fouter dan: "Ben jij een auto met pech? Zo ja, dan wil ik je krikken."

Geil Kippetje | 13-09-21 | 20:32

Balenciaga weet er geld van te maken, en dat zint de Black community niet. Niemand binnen die community was kennelijk op het idee gekomen dat er geld van te maken was, en dat steekt. Dus wordt de racisme-kaart getrokken en verwijt men, volkomen van de pot gerukt, Balenciaga 'cultural appropriation'. Het hele idee achter cultural appropriation, dat iets onvervreemdbaar eigendom is van een cultuur en dat een andere cultuur daar principieel niet aan zou mogen komen, is al bezopen, maar dat je dit verengd kunt toepassen op de hiphop-'cultuur' is natuurlijk de waanzin ten top. Dan zou geen enkele zwarte met een honkbal-petje rond mogen lopen, een Rolex om mogen doen of in een Rolls Royce mogen rijden.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die het wat breder zien en elkaars cultuur verrijken.
www.youtube.com/watch?v=HnCX5OvBfD8

Schoorsteenveger | 13-09-21 | 19:38 | 1

Mooi gezegd maar, over dat laatste zou ik niet zo zeker zijn.

aflaatverkoper | 13-09-21 | 21:43

Ik heb een joggingbroek met 3 pijpen, 2 korte en 1 lange.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:37 | 4

Dan was jij vast die vent die ik vanmiddag nogal maf zag lopen langs de weg

Mark van Leeuwen | 13-09-21 | 19:44

@R. Skickr | 13-09-21 | 19:43:
Ach, verstand, verstand... Ik weet wat ik lekker vind.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:45

Dat is toch gewoon een gat in je broekzak?

Frau Merkel | 13-09-21 | 20:31
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Mansplainer | 13-09-21 | 19:37 | 2

Als je het zo bekijkt voorzie ik toch problemen als mijn tante haar jas aantrekt met bondkraag deze winter. Gelukkig heeft ze geen scooter maar een rollator

Mark van Leeuwen | 13-09-21 | 19:36

Dan trek ik volgende keer niks aan. Dat is pas culturele toe-eigening!

Frau Merkel | 13-09-21 | 19:36 | 2

Krijg je een aanvaring met de plaatselijke naturistenvereniging

Mark van Leeuwen | 13-09-21 | 19:37

@Mark van Leeuwen | 13-09-21 | 19:37:
Daar ben ik al heel lang voorzitter van. Er staan foto's van op internet!

Frau Merkel | 13-09-21 | 20:33

975€ voor een joggingbroek is ook belachelijk duur maar dan koop je hem toch gewoon niet? Al had ik wel geld ik kocht ‘m niet, mss iets voor drugsdealers of geld witwassers of lui die schatrijk worden van handel op de beurs en van gekkigheid niet meer weten wat ze met al dat geld moeten doen: doe je best maar racistisch is het niet

Roetveegje | 13-09-21 | 19:35

Niemand, maar dan ook niemand die -in tegenstelling tot ondergetekende- geen aantoonbar Keltische voorouders heeft, wil ik vanaf heden in een broek zien.
U draagt maar een toga, tunica, ledendoek of helemaal niets. Zoek het maar uit.
Maar het dragen van een broek is een diepe belediging.

Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:34 | 1

Bij Toutatis en bij Bellenos!

Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:35

Betalen plebs ook al teveel voor hun budget kledingkeuzes?

Mooi.

GeheidEenGeit | 13-09-21 | 19:34

Ik draag nu louter broeken met mijn QR-code op mijn kruis.

Lekker scannen!

Kaas de Vies | 13-09-21 | 19:33

Volgens mij zijn broeken en boxershorts toch echt niet uitgevonden door negers, dus dat is al culturele toe-eigening.

Statix | 13-09-21 | 19:33 | 3

'Culturele terug-eigening' dus eigenlijk

naglfar | 13-09-21 | 19:34

En jazz wordt niet gespeeld met boomstammen of didgeridoos.

Rico Tampeloerus | 13-09-21 | 19:36

Nee, alleen de negersteen in de oor.

weggeterrorist | 13-09-21 | 19:43

Vandaag de joggingbroek, morgen je gestreepte blues.
De blues is ontworpen door slaven uit Afrika.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:30 | 5

Zonder de Nederlandse bijdrage hadden ze in Amerika nooit de Blues gehad. Daarin heeft Sylvana dan weer wel gelijk.

ParadiseLost | 13-09-21 | 19:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke gek heeft deze wereld verzonnen?

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:30

Beter goed verzonnen dan slecht gejat.

squadra | 13-09-21 | 19:30

Overal over %&*)#$@%&% (laten we het zeiken noemen), is een oer Hollandse gewoonte van de overwerkte Nederlandse arbeider tijdens de wederopbouw. Dit rondlopen en roepen dat alles verkeerd is, is dus cultural appriciation van de boze blanke man. www.youtube.com/watch?v=QWA3zDgs4eo&a...

Feynman | 13-09-21 | 19:29

Laten we even bij het begin beginnen, welke kleur hadden Adam en Eva?

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:28 | 3

Kontje van Eva was rood nadat Adam met de suukerbiete bezig was geweest. Maar verder ?

Lukiluuk | 13-09-21 | 19:31

Een foto van ze zou gaaf zijn! Er uit zien als dertigers oid maar maar een paar dagen oud zijn.

CaseIf | 13-09-21 | 19:34

@CaseIf | 13-09-21 | 19:34:
Wel even wachten tot die hechtingen bij Adam eruit zijn.
Zo'n rib verwijderen is geen sinecure!

Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:36

Ik zit op zwart zaad voor zo’n broek.

Lukiluuk | 13-09-21 | 19:28 | 2

Negerzaad kunt u verkopen zo'n €60 voor 25 kg. Heb ik even voor u gegoogled.

BrutusBosch | 13-09-21 | 19:37

Wanneer gaan we in godsnaam gewoon stoppen met het aandacht geven van dit soort debiele figuren. Laat ze lekker met elkaar bekokstoven wat culturele toe-eigening is. Dan kan de normale man zich druk maken over belangrijkere zaken. Wat een totale bullsh*t.

sander3488 | 13-09-21 | 19:27

Ja, kogel- en steekvrije kleding is best wel prijzig vandaag de dag.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:26

Het kan mij niet gek genoeg worden met dat woke. Des te idioter het word des te meer mensen inzien dat het nergens meer op slaat.
Maar laat mij tot de boel implodeert er nog even van genieten. Ouwe blanke, dus racist, die ik ben.

2voor12 | 13-09-21 | 19:25 | 1

Nou, dit dus. Lekker laten gaan. Popcorn en bier erbij. Implodeert vanzelf een keer wegens alle interne inconsistenties in die hele beweging.

PolarWolf | 13-09-21 | 19:59

Ik draag voor de zekerheid altijd de boxershort over de broek.

johoost | 13-09-21 | 19:25 | 1

Hoi Superman!

Blote Bertus 2000 | 13-09-21 | 19:27

Het dragen van een broek is sowieso al culturele toe-eigening. Die hebben ze echt niet in Afrika uitgevonden.

Trekhaas | 13-09-21 | 19:25

Over werkbroeken hoor je Marquita Gammage niet.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:24

975 Euro voor een joggingbroek, hoeveel coke moet je daar wel niet voor verkopen?

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:24 | 1

Je bent echt een proleet als je zoiets koopt. Types als Lill’ Kleine en andere rapperts zullen wel kasten vol hebben.

Rico Tampeloerus | 13-09-21 | 19:39

Het masculien decolleté was toch echt reeds een dingetje van bouwvakkers (m/v/x) lang voordat hiphop een dingetje werd hoor.

OverdaanDerOnderheid | 13-09-21 | 19:24

Schijten op een plee. Dát is pas culturele toe-eigening.

Ik vind dat een echte neger gewoon in een gat in de grond schijt.

Knufter | 13-09-21 | 19:23 | 2

Nou, denk niet dat je wilt dat mensen in Nederland dit gaan doen.

Rico Tampeloerus | 13-09-21 | 19:41

@Rico Tampeloerus | 13-09-21 | 19:41: Gat elders.

Ik gein maar wat natuurlijk.

Knufter | 13-09-21 | 20:59

De joggingbroek is toch een Duits ontwerp? Geen joggingbroeken meer voor zwarten. Is van ons.

BrabantiaNostra | 13-09-21 | 19:22

Sorry, maar hier zakt mijn broek van af.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:22

En al die vluchtelingen die hierheen komen voor een huis, met plaatverwarming, huursubsidie, een uitkering, zorgtoeslag en een uitkering, is dat geen cultural appropriation dan?

netniet | 13-09-21 | 19:21 | 1

Reparations whitey, reparations.

Arachne | 14-09-21 | 00:02

Ik was pas in een zwembad en snap dat onderbroek + daaroverheen een zwembroek niet. Wat is dat dan?

sjef-van-iekel | 13-09-21 | 19:21 | 1

vies

Knufter | 13-09-21 | 19:21

We komen allemaal uit Afrika, einde discussie.

Mr_Natural | 13-09-21 | 19:20 | 1

Weer zo'n boze witte mannen narratief. Joris!

tectonicos | 13-09-21 | 19:21

" Do i get mad, when you fly from NY to LA in under 6 hours?" Bill Burr

Sufaoner | 13-09-21 | 19:19

Als ik zo’n broek aantrek ga ik altijd voorhuid joggen.
En dat heeft niets met hardlopen te maken.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:18

Ik hoorde het vanmiddag toevallig op de autoradio NPO1 en daar hadden ze een professor aan de telefoon. Volgens haar was het geen racisme en ook geen culturele toe-eigening, want het is de Homo scene die er mee begonnen en niet de hop hop scene.

MargauxGrandCru | 13-09-21 | 19:18 | 4

Kan je daar ook al professor in worden?

Cassandra | 13-09-21 | 19:34
▼ 1 antwoord verborgen

In het bericht van CNN staat dat 1 iemand een reactie heeft gegeven op de broek.

dhrat | 13-09-21 | 19:17 | 1

Zo gaat het contineu. Aandacht voor een kleine groep zodat de rest daar op kan los gaan.

GoedGaan | 13-09-21 | 19:30

Ik erken dat ik geen peniskoker draag vanwege culturele toeeigening.

BrutusBosch | 13-09-21 | 19:16 | 3

Vingerhoed?

Earl_of_Doncaster | 13-09-21 | 19:19

In jouw geval een uitgeholde boomstam, Brutus.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:19

U kunt ook gewoon een waterkoker gebruiken voor uw penis. Scheelt een aanschaf.

Knufter | 13-09-21 | 19:22

Ik ga alvast een Sinterklaas met zwarte Piet reserveren voor 5 December, gewoon lekker voor mezelf, kinderen heb ik niet. En blijf gvd van mijn cultuur af, beroepsgekwetsten.

Sinterbikske | 13-09-21 | 19:16

Laatst m’n buurvrouw opgegeten.
Een gezeik gehad joh… of ik niet een hapje had kunnen bewaren voor Mumphasa en z’n familie.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:15

Hopelijk worden parasols niet ook verboden, ik vind ze namelijk verrekte handig.

Veepert | 13-09-21 | 19:15 | 1

Ik moest lachen

Jongezeeschuimer | 13-09-21 | 19:26

Zwart persoon trekt een boxershort en joggingbroek aan. Dit zijn twee ultiem blanke kledingitems, ontworpen door blanken, verkocht door blanken, reclame door blanken en gekocht door blanken. De zwarte maakt hier zijn eigen stijl van. Een blanke maakt daar vervolgens weet een variant op. Het eerste is Black culture. Het tweede is hahahahahahahahaha. Meer letters zijn er niet nodig om de domste uitwas van woke te omschrijven. De H. En de A. En het vereist een stompzinnige natie als de USA om erin te trappen. Fack wat zit er een weeffout in het westen zeg. Weet je wie er ook die weeffout uit wilde fokken?

The-loopy-cowboy | 13-09-21 | 19:15 | 3

Martin Gaus?

amateurrr | 13-09-21 | 19:17

Dat was ook iets met de H en de A wat me bij staat.
Adolf Hitler heette hij toch?

leo de pejo | 13-09-21 | 19:18

De boxershort is bedacht en gemaakt door en voor het Amerikaanse leger. In die tijd mochten negers alleen de latrines omkiepen. Dus wat is 'C(&)A' all about. wie jat van wie? Hun enige bijdrage aan de boxershort is niet meer dan het katoenplukken geweest. Dus wat er nu gebeurt is een blanke uitvinding/toepassing stelen. En wat sie broek verder betreft: heel crimineel Engeland rent in deze outfit weg voor de politie. Kostuum voor sjappie's.

Tikkie Terug | 13-09-21 | 19:26

Don't make stupid people famous.

ole guapa | 13-09-21 | 19:14

Wat is er nou precies culturele toe-eigening, het ontwerp of de diefstal er van?

Blauwpetje | 13-09-21 | 19:14

Die “cultuur” komt van origine uit de gevangenis, waar een riem verboden was.

deugallergie | 13-09-21 | 19:13

Als ik Tiger Woods nog één keer zie golfen…

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:12 | 2

Zo heb je ook een Formule 1 racer die héél beledigend bezig is.

Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:38

@Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:38: Die racer heeft een in en in witte moeder. Die kan dus van 2 walletjes eten.

Arachne | 14-09-21 | 00:00

People who nag a lot... N.GGERS

R. Skickr | 13-09-21 | 19:12

Zin in melk nu.

Mr_Miscellaneous | 13-09-21 | 19:12 | 1

Hahaha.. nee, me buikje zit vol

weggeterrorist | 13-09-21 | 20:12

Wat moet je er nog op zeggen. Klaar nu.

Ramsesz | 13-09-21 | 19:12

Dat ze überhaupt kleding dragen, dat vind ik pas toe-eigening van de Westerse cultuur en vreselijk rasisterend en discriministisch. Die jongen hoort gewoon met een speer in de hand en een peniskoker om z’n joker op een antilope te jagen terwijl mevrouw naakt voor de modderhut zit met een zuigeling aan elke tiet. Maar goed, ik zal het wel weer niet snappen.

Ceristimo | 13-09-21 | 19:11 | 2

Nee, je snapt het zeker niet.
Als ik weer z'n zielige "smeek reclame" zie op tv, dan zie ik alleen vrouwen en zielige kinderen ....... maar waar is de man??? werken?? Ik zie dan nooit mannen?

weggeterrorist | 13-09-21 | 20:19

De reden waarom de broek afzakt is omdat in de gevangenis je geen riem mag.

dhrat | 13-09-21 | 19:11 | 1

Daarom ook geen veters in de schoenen in de bajes.
Run DMC gebruikte dat als hun handelsmerk.

leo de pejo | 13-09-21 | 19:12

Maar negers die een corduroybroek hebben toegeëigend, dat mag dan weer weer wel. Hoezo hypocriet?

Deflatiemonster | 13-09-21 | 19:11

Betekent die culturele toe-eigening ook dat ik als blanke Nederlander geen plofkraak mag plegen?

Leptob | 13-09-21 | 19:10 | 1

Klopt! Is zelfs in de wet verankerd.

accijnstoerist | 13-09-21 | 19:43

Joggingbroeken moet je gewoon bij de zeeman kopen. Je gaat er toch niet mee de straat op en voor 7 euro heb je een heerlijk zittende joggingbroek.

Brabeaulander | 13-09-21 | 19:10 | 2

Mij bekruipt het gevoel dat je zelf niet meer op straat komt. 75% loopt er inmiddels bij alsof ze zo gaan sporten, maar in plaats daarvan met de hand in de broek op de bank ploffen.

amateurrr | 13-09-21 | 19:14

dacht dat die negers van origine alleen maar in hun nakie liepen?
Pas toe ze als slaaf in America aankwamen kregen ze pas vodden om hun lijf. Ook nog die laaghangende broeken zijn afgeleid van het gevangeniswezen, omdat men daar oorspronkelijk dus geen riem om mag, vandaar de afzakkende broeken. Zitten er geen blanken in de bajes in de US?

Stijlloser_from_NL | 13-09-21 | 19:09 | 1

Relatief weinig, sinds in ieder geval is 13% van zwart Amerika, verantwoordelijk voor 50% van de moorden. Die afgezakte broek, komt inderdaad uit het gevangeniswezen en wel voordat iemand ooit van het woord hiphop had gehoord.

netniet | 13-09-21 | 19:18

Als ik zwart zou zijn, zou ik aanstoot nemen dat een zichtbare onderbroek als onderdeel van mijn cultuur wordt aangehaald. Iets dat verdedigd moet worden omdat het zo uniek zwart is.

coitus reservatus | 13-09-21 | 19:09

Ik loop wellus in m’n blote lul door het dorp.
Mag niet, want cultureel erfgoed in Zamunde.
Wist ik veel.

Ruimedenker | 13-09-21 | 19:08 | 5

@R. Skickr | 13-09-21 | 19:11:
Ik dacht altijd dat peniskoker een beroep is.

Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:40

@Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:40: Haha maar niet te lang koken.

R. Skickr | 13-09-21 | 19:46

@Kapitein Sjaak Mus | 13-09-21 | 19:40:
Vanavond even aan wilderst vragen.

IosefTarasov | 13-09-21 | 19:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Om te beginnen zouden ze in Europa alle afrokappers moeten sluiten.
Het haar straighten, hair extensions, pruiken, blonderen. Enkel en alleen om het kapsel van een blanke of latina te imiteren. Culturele toeëigening.
En dan nog iets, als een negerin hair extensions in mag laten vlechten of een pruik op zetten dan mag ik zonder problemen een zwartepietenpruik opzetten.

leo de pejo | 13-09-21 | 19:08

Zucht. Ik was vorige week even in de tuin bezig. Had een korte broek aan die wat afzakte. Dus mien onderbox kwam er bovenuit. Junior komt van achter naar mij toe en zegt 'papa, ik ga je broek even omhoog trekken.' Ik dacht dat ie dat deed om de buurvrouw niet onnodig geil te maken maar hij dacht dus dat ik er bij liep als een racist.

Leptob | 13-09-21 | 19:07 | 2

Scheelt dat ie nog niet heeft geleerd om die onderbox over je oren te trekken.

amateurrr | 13-09-21 | 19:12

Ik had de gieter gepakt. Gemiste kans.

Frau Merkel | 13-09-21 | 19:34

Gisteravond stond ik nog voor de keuze, doe ik deze te dure joggingbroek óf mijn Nazi outfit aan. De te dure joggingbroek vond ik net té racistisch.

GroetenVanUrk | 13-09-21 | 19:05 | 2

Je hebt wel stijl.

Suncatcher | 13-09-21 | 19:06

Wat een gejank om niets. Ben blij dat ik mijn boxershorts altijd bij de action haal. Of je nou 4 euro betaald voor 2 of 35 euro voor een PME, je krijgt hoe dan ook gaten tussen je benen na een paar maanden door het hardlopen. Weggegooid geld. Koop er liever een krat whisky voor.

Suncatcher | 13-09-21 | 19:04 | 4

Daarom ook nooit een slipje in je spandex broekje doen.

amateurrr | 13-09-21 | 19:10

@Graaf_Slis Haha! Ik moet hier ontzettend om lachen. Ben ook benieuwd trouwens...

MeppieRocks | 13-09-21 | 19:12
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn zo'n editknop....

Jafco | 13-09-21 | 19:04

CNN is het Amerikaanse BNN/VARA ?

Castor12 | 13-09-21 | 19:04

Kleren dagen is dan andersom weer culturele toe-eigening, net als een stenen huis. Veel succes met je rieten rokje en lemen hut.

amateurrr | 13-09-21 | 19:04 | 1

En je gouden sieraden van je baas.

Veepert | 13-09-21 | 19:14

Afgezien van de waanzin van dit verhaal, zo'n uitspraak is pas echt racistisch! Kleding die kennelijk alleen door negers gedragen mag worden, "muziek" die alleen door negers mag worden nagezongen.... Hoe racistisch wil je het hebben??

Over culturele toe eigening gesproken, willen alle negers die hu haar blind of rood geverfd hebben dit er onmiddellijk afscheren? Dat wil ik als blanke blondharige man namelijk niet hebben....

Jafco | 13-09-21 | 19:03 | 9

Dat is er ook niet. Daarom moet je het tot in den belachelijke ridiculiseren. Het betreden pad in deze heeft geen zin.

The-loopy-cowboy | 13-09-21 | 19:34

Doel van el deze onzin is om de blanke alles af te pakken
door het middels de racisme troefkaart te verbieden danwel de cancellen en dat soort linksfascistische praktijken

Tobi | 13-09-21 | 19:40
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl