Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RTLNieuws: "Airco's zijn SATAN voor het klimaat"

Ook RTLNieuws: hier, een advertentie voor een airco

Doom News des Doods, om het weekend vrolijk mee te beginnen. U koopt teveel airco's. En dat kost heel veel stroom, waardoor GroenLinks weer oerbossen in Oost-Europa moet kappen en die dode bomen met de stookolieboot naar Nederland moet varen. Vijf jaar geleden werden er maar 75.000 airco's verkocht. Vorig jaar werden er 200.000 airco's verkocht. Dit jaar 300.000. En dat allemaal omdat de aarde opwarmt, en u moet TELEWERKEN van uw overheid. Zo'n airco maakt dan wel uw Zoom-plek met Staatskoffie en Rijkspleepapier (363 euro) heerlijk koel. Die warme lucht wordt vervolgens gewoon naar de buren geblazen, en die krijgen het weer warm en willen ook een airco. En zo gaat de hele wereld naar de klote. En dan nu het goede nieuws; woensdag wordt het 28 graden. Jippie (nsfw).

Reaguursels

Inloggen

Ben er helemaal klaar mee met het milieu-fanatisme. Ga morgen maar eens kijken of ik zo'n ding kan laten installeren. Gewoon omdat het slecht is voor het electra-netwerk. Had deze overheid maar ingezet op het verbeteren van het electriciteitsnetwerk. Maar ja: beleid en lange termijnsvisie is ver te zoeken in Den Haag.

loser | 05-09-21 | 08:36

Alle huizen wit schilderen maar dat zal wel weer racistisch zijn

bots! | 04-09-21 | 23:41

Een airco is een warmtepomp en daar krijgen ze bij Groen Links weer een hard gevoel van

JeanDragage | 04-09-21 | 22:27

Wat is dat rtl toch een radicaal links bolwerk geworden de laatste jaren.

Themistocles | 04-09-21 | 22:16

Natuurlijk worden er meer airco’s verkocht. De oude/defecte modellen moeten ook vervangen worden.
Ik probeer als het lekker zonnig is om de warmte niet in huis te laten.
Dan hoef ik het ook niet naar buiten te pompen

Reden | 04-09-21 | 21:03

Nederkand watjesland; airco is voor watjes, beetje bikkel of schaamlap went zo aan een beetje warmte. Airco kost extra energie, zowel in productie als gebruik, afschaffen en verbieden die flauwekul.

GuruOuwehuru | 04-09-21 | 20:49

Al drie jaar airco in het hele huis, noem het altijd maar warmtepomp want dan is het ineens wel hip. Hoe de fuck het ook mag heten, 's zomers lekker koel in huis, 's winters lekker warm, alles op elektra, dan ben ik goed bezig toch???

kolonel bromsnor | 04-09-21 | 20:43

Begin vorig jaar een airco splitunit laten installeren. Gebruik het apparaat tot 5 a 6 graden buitentemperatuur ook als verwarming.
Waar ik vorig jaar nog 150 euro per maand betaalde is dat nu 135 en dat is door de koele zomer waarschijnlijk voor dit jaar nog teveel. Wat ik aan gas bespaarde voor verwarming was in kosten vorig jaar meer dan wat ik extra aan elektriciteit gebruikte voor de airco.

Donderbui | 04-09-21 | 20:22

Komende dagen lekker ‘s avonds m’n airco’s aan knallen. Wat slaapt iedereen toch heerlijk met die dingen aan…

010waus | 04-09-21 | 20:20

Een "Unicum"? Is dat niet wanneer iedereen over dezelfde klaarkomt en dan niet meer te zien is welk zaad van wie was?

Expert Homo | 04-09-21 | 19:21

Je kan er toch s'winters je woning mee verwarmen door de warmte uit de buitenlucht te halen en naar binnen te pompen. Een omgekeerde ijskast zeg maar ... maar dat wordt buiten beschouwing gelaten.

Simon_GS | 04-09-21 | 16:32 | 1

De (s)linkse kerk ziet bij gebrek aan kennis, airco’s nog als een echt rijkeluis item dus per definitie gelijk fout.

D-Fens_1963 | 04-09-21 | 17:41

Een airco is EXACT HETZELFDE als een warmtepomp dat zogenaamd goed voor het klimaat is en zelfs gesubsidieerd. Het medium is alleen water ipv lucht en het neemt veel meer ruimte in. Beide kunnen koelen en verwarmen. Hoe dom en kortzichtig kunnen mensen zijn?

parlinone | 04-09-21 | 15:43 | 1

Eens! Werkt ook prima als warmtepomp. Alleen de linkse kerk vindt airco klimaatslecht en veel herrie maken met de buitenunits. Betreft het een warmtepomp dan is het een noodzakelijke optie om van het gas af te dwingen.

ofarim | 04-09-21 | 16:37

Laten we beginnen bij mobiele airco's verbieden, die dingen zuigen een partij stroom, koelen beperkt en dat effect wordt bijna direct ongedaan gemaakt doordat een raam open moet om die slang eruit te laten.

ReyNemaattori | 04-09-21 | 15:34 | 1

Dat klopt maar als je in een huurhuis woont is een split airco meestal geen optie.

matatwork | 04-09-21 | 17:21

Als airco's een grote bedreiging zijn voor het elektriciteitsnetwerk dan zijn elektrische auto's dat ook. Het begint misschien en hopelijk door te dringen bij de overheid dat als je alles elektrisch, o.a. autorijden, maakt je de infrastructuur van het elektriciteitsnetwerk en de centrales die elektriciteit opwekken fors uit zal moeten uitbreiden om de toename in het gebruik van elektriciteit op te vangen. Echter onze regerende elite snapt niets van techniek of simpele natuurkunde. Elektriciteitsleer wordt behandeld bij de lessen over natuurkunde. Maar dat soort vakken evenals wiskunde zijn veel te moeilijk voor al dat alpha-volk. Tevens schijnt wiskunde tegenwoordig racistisch te zijn en 2+2 = 5 volgens de woke-debielen. Gewoon basis rekenen kunnen ze ook niet want ze denken dat als je ongelimiteerd mensen binnenhaalt die nooit zullen bijdragen het deel van de bevolking die wel bijdraagt dit eindeloos vol kunnen houden.
U zult misschien denken dat Timmerfrans intelligent is want hij spreekt 6 of 8 talen. Dat heeft niets met intelligentie te maken, de man heeft gewoon een goed geheugen. Een intelligent persoon denkt creatief en vindt op een creatieve manier een oplossing in samenspel met zijn geheugen waarin ervaring en geleerde kennis opgeslagen zit.
Kijk eens naar de quiz “met het mes op tafel” en zie hoe mensen die meedoen en een goede baan hebben zodat je denkt die zal toch wel intelligent zijn de evan envoudigste sommetjes die leerlingen in groep 8 van de lagere school op moeten kunnen lossen uitkomsten opschrijven waarvan je zegt als je logisch na zou kunnen denken dan wist je all dat dit antwoord bij voorbaat fout is.

johnelec | 04-09-21 | 15:02 | 1

Politici hebben moeite met toekomst. Wanneer je per jaar een stad als Gouda aan migranten binnenhaalt moet je ook ieder jaar een stad als Gouda bouwen. Aders krijg je evenals te kort aan. Snapt iedereen behalve Rutte

metdedag | 04-09-21 | 18:08

"Ook GeenStijl: hier, een advertentie voor een airco, maar dan verstopt als klikbeet-linkje."

Bogoris-le-Grincheux | 04-09-21 | 14:50

Heel de zomer de woning niet warmer dan 20°C zwembad lekker op 28 graden.

BennietmeerinNL | 04-09-21 | 14:38 | 3

Het was hier toch ook niet meer dan 20 graden?
Ooowh, u resideert in het (warme) buitenland?
Bek houden en oprotten dan aub.

D-Fens_1963 | 04-09-21 | 17:38

@D-Fens_1963, yup en geen energiebelasting, geweldig toch...

BennietmeerinNL | 04-09-21 | 20:11

Een airo die draait op zonnepanelen zet zonlicht om in koude lucht. Perfect middel tegen de opwarming van de aarde dus.

Selassie | 04-09-21 | 14:23

In ieder geval vanwege dit artikel een afspraak gemaakt om ons huis van split airco te laten voorzien. Ding kan ook verwarmen dus gastrutjes doei doei.

Zapata10 | 04-09-21 | 14:19

Heb dit jaar een split airco met 4 units laten plaatsen ; uiteraard wel van een goed merk. Als alle kamers op temperatuur zijn gebruikt ie amper nog stroom.. En in de winter lekker verwarmen, aardgas is te duur geworden.. Buitenunit lekker overgedimensioneerd, maakt dus weinig geluid, soms binnen een klein brommetje maar buiten fluisterstil.. Maar goed, open haard is al gedemoniseerd, airco eveneens, aardgas is ook al fouter dan fout dus we gaan lekker terug naar de oertijd als die milieuwappies hun zin krijgen..

Weetikveel.. | 04-09-21 | 14:11 | 1

Dat heet een Multi-Split.
Kijk maar op je factuur.

Het leven is zwaar | 04-09-21 | 20:33

De airco is veelal een gemakzuchtige oplossing. Er zijn zoveel goede alternatieven voor een airco, zoals bomen planten en witte daken. Zeker in grote steden kan her en der een boom erbij een groot verschil maken.

Diotima | 04-09-21 | 12:57 | 7

Nou inderdaad, al die huizen met witte pannen en wit dakleer... Het barst er van!

Weetikveel.. | 04-09-21 | 14:12

@Plaque-doctor | 04-09-21 | 13:44: Tis hier nog 20 graden in de woonkamer, duurt meestal twee weken tot een week(bij 30+) voor het binnen een graad of 24/25 is(zoals vorig jaar). Maar we hebben dan ook rolluiken die overdag bijna dicht gaan zodat er niet veel warmte instraling is.

't is vooral een kwestie van proper warmte management: overdag alles dicht, 's avonds weer alles open gooien zodra het onder de +/- 20°C is. Alle bomen binnen 10m van het huis zijn gerooid door de vorige bewoner, maar daardoor hebben de panelen wel de volle opbrengst.

ReyNemaattori | 04-09-21 | 15:43

Eens met u, Diotima. Bomen en witte muren/daken zijn efficiënt tegen hitte.
Ook beplanting op platte daken.

NPOlitiekgekleurd | 04-09-21 | 17:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik overweeg ook om airco te laten aanleggen.
Wat me tegenhoud is de herrie van de buiten-unit.
De buren, achter mij, rijtje van 5 met 3 airo-units sinds 2020, hebben airco en de buiten-units maken een heleboel herrie.

MK27 | 04-09-21 | 12:46 | 8

airco in tegenfase neerzetten
(zinloze kudtgrap).

nobodiesunmighty | 04-09-21 | 18:31

Daikin multi split hier. Muisstil. Ook geen trillingen. Koop geen bouwmarkt shit.

Psycho Daddy | 04-09-21 | 21:38

@Psycho Daddy | 04-09-21 | 21:38: hier dezelfde. Niet te horen.

Mr Moore | 05-09-21 | 07:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Onze woning op de bovenste verdieping van het wooncomplex (3 hoog) heeft, behalve een deels plat dak, 4 grote ramen pal op het zuiden. Dat zijn de ramen van onze werkkamer en onze huiskamer, de twee meest intensief gebruikte ruimtes in ons appartement. Daar wordt het bij mooi weer en 20 plus graden buiten, al gauw 30 plus graden binnen, ondanks 'gordijn-discipline' en Luxaflex. Temperaturen van 38, 39 graden zijn dan geen uitzondering.

Drie jaar geleden hebben mijn partner & ik "fuck it" geroepen en door een uitermate sympathiek familiebedrijfje uit Blaricum airco laten monteren, met een fluisterstille unit op het balkon aan de noordzijde.

Sindsdien kunnen we eindelijk goed werken & slapen in ons huis.

Het was de beste investering in ons huis en de leefbaarheid ervan sinds vele jaren.

Van de tientallen woningen in dit blok, zijn wij, samen met iemand om de hoek, de enigen met airco.

En klimaat-extinctionisten die wat te zeiken hebben, nemen maar het vliegtuig naar China of India (foto's) om daar kruispunten te gaan blokkeren.
Eens kijken hoe snel ze weer terug willen.

www.foodlog.nl/files/algemeen/aircoin...

images.fd.nl/v9ur0JCXsM951IlcUXhN-N9l...

Peter Emile | 04-09-21 | 12:39 | 3

Mooie foto's::zou het in Nederland ook zo worden?
We hebben al schottelantenne-parken.....

MK27 | 04-09-21 | 12:48

@MK27 | 04-09-21 | 12:48:
We hebben de halve Derde Wereld al hier zitten. Aangelokt door ons gratis geld en onze "Welkom in mijn lààànd"-sirenes.
Dan is het een kwestie van tijd voordat dit eens zo goeie land er ook gaat uitzien als een Derde Wereld-shithole.

Peter Emile | 04-09-21 | 12:57

Top, wij laten om dezelfde reden eentje installeren dit najaar (beetje contra cyclisch). Hoe heet dat bedrijf, aanrader?

hetgeleteken | 04-09-21 | 13:10

Zoals gewoonlijk wordt ook hier door klimaatwetenschappers onwaarheden verkondigd. Een airco is namelijk het enige apparaat wat goed met alternatief stroom om kan gaan. De airco is nodig als de zon hard schijnt. En juist dan leveren zonnecellen veel energie. Zelfs zoveel dat ze teruggeregeld worden zodat ze niet zoveel energie leveren. Dus maakt het totaal niet uit wat die airco verbruikt. De zonnecellen gaan hooguit overal wat meer optimaal werken.

Klimaatwetenschap is een religie geworden, het gaat allang niet meer over feiten.

Patatter | 04-09-21 | 11:56 | 2

Inderdaad religie. Vroeger werd je een schuldgevoel aangepraat omdat Adam en Eva van de verboden appel aten, nu omdat je een airco gebruikt of eens per jaar op vliegvakantie gaat

Fijn_dat_je_er_bent | 04-09-21 | 12:30

Airco inverter type zeer laag verbruik, maand augustus 38 euro ( dag en nacht aan ) in Spanje dus beetje warmer.

Pensionista | 04-09-21 | 13:05

We danken het naderende mooie weer aan de orkaan Ida overigens - Het lagedruk gebied verandert in een hoge druk gebied.

Nederlandop1 | 04-09-21 | 11:56 | 1

Zou meer belasting heffen werken ?
Zo’n orkaan wil je toch niet

Het leven is zwaar | 04-09-21 | 20:38

Weet iemand wat zonnepanelen bijdragen aan opwarming.
Soms vliegen huizen in brand en heeft reflexie nog invloed?

likdoorn | 04-09-21 | 11:40 | 4

@TDB | 04-09-21 | 12:30: En als een huis in de fik gaat levert dat rook op, wat op zn beurt ook weer zonlicht weerkaatst

Fijn_dat_je_er_bent | 04-09-21 | 12:31

Daarom moeten zonnepanelen ook aangelegd worden door een gecertificeerd bedrijf, zo niet heb je kans dat je verzekering niet uitkeert.

brie-de-penis | 04-09-21 | 13:34

@TDB | 04-09-21 | 12:30: ze zijn zwart en absorberen veel meer energie dan bijvoorbeeld een wit dak.

zevensprong | 04-09-21 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb zelfs meerdere airco’s, en als de zon goed schijnt draaien die op de stroom van mijn zonnepanelen. En in het stookseizoen gebruik ik ze als warmtepomp voor naast de cv. Wat natuurlijk een beetje asociaal is want dan wordt het buiten nog kouder en moeten de buren harder stoken.

matatwork | 04-09-21 | 11:23

Rare advertentie, een arico zonder buitenunit en op de foto staat een gecamoufleerde buitenunit. Handig voor op het VvE balkon? Naast de weggewerkte satellietschotel in een stoel?

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 11:21

En Veilig Verkeer Nederland, vormt een grote bedreiging voor de overbevolking. Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.

echtpaul | 04-09-21 | 11:18

Overdag de airco en savonds de terras verwarming aan om langer buiten te zitten. Oja ik heb ook Led lampjes. Dat dan weer wel.

bigstone | 04-09-21 | 11:15 | 1

Terrasverwarmingen van 2 kilowatt met ledlampjes voldoen aan de hoogste energie-vriendelijkheids-klasse. Dus kan het geen kwaad.

Patatter | 04-09-21 | 11:58

Leuk, al die haters, die meelopers, die gevaccineerden in hun saaie geaircondioneerde betonblokken, die woensdag zogenaamd lekker koel thuiswerken met 16c en middags naar buiten gaan met 28c. En dan donderdag allemaal een snotneus met koorts hebben, lekker voor jou.

ptrck | 04-09-21 | 11:12 | 3

Mijn god. Wat een chagrijn. Waarom toch steeds elkaar de maat nemen. Er is veel mysogynie op deze panelen.

decaliter | 04-09-21 | 11:19

Proest 'meelopers'... Het is mijn vrijheid vs jouw vrijheid. Mijn vrije keuze is om me te laten vaccineren en wat ook een vrije keuze is dat ik liever niet bij mensen in de buurt kom die zich moeilijk aan regels of afspraken willen houden. Geloof je niet in het virus of ben je angstig voor vaccinatie? Prima! Maar blijf dan lekker in je bubbel en het liefst bij mij uit de buurt.

First Contact | 04-09-21 | 11:25

1) U bent zelf een hater, want z.g. "leuk" haters, meelopers, gevaccineerden
2) Niemand zet zijn airco op 16 graden C. - bij 28 graden buiten is 23 graden binnen prettig.

viejohuevon | 04-09-21 | 11:34

Ik ben de tuin aan het beplanten en er komen twee boompjes in de voortuin op het zuiden. Natuurlijke airco heet dat. Natuurlijk heeft de meerderheid van de mensen lieven een stenen tuin met airco.

Dr.Platypus | 04-09-21 | 11:07 | 3

Dan gaan de buren zeiken want blaadjes in de dakgoot en lekkage. Wij hadden vroeger veel bomen rond het huis maar hebben ze allemaal moeten laten weghalen want buren zeuren. Dus nu vette Airco.

Zapata10 | 04-09-21 | 12:16
-weggejorist-
BrokenTipi | 04-09-21 | 13:17

Huis in de schaduw helpt zeker veel, heb wel airco, maar die hoeft zeker niet elke dag aan. In de stad ligt er sowieso teveel steen en te weinig schaduw.
Bomen kappen voor de buren?!? Daar begin ik niet aan, zijn mijn bomen.

Het brein erachter | 04-09-21 | 13:57

Als de wet van behoud van energie bestaat, bestaat de wet van vervuiling ook. Vervuiling is onontkoombaar. Vervuiling heeft betrekking op CO2, stikstof etc. Al dat wat niet in het rijtje staat, is geen probleem. Door te bepalen wat vervuiling is, legitimeer je wegkijken. Als het andere is geen punt. Totdat ook andere vormen van vervuiling als zodanig worden aangewezen.

Sierstrip | 04-09-21 | 11:04

De meeste nieuwe huizen zijn tegenwoordig dermate goed/over geisoleerd (en ontbreken ventilatiemogelijkheden als klepramen) dat je wel een airco moet nemen. Anders zit je in een permanente hogedrukpot.

Phantomas | 04-09-21 | 11:02

Als ik mijn tv en versterker aanzet hoef ik niet de verwarming aan te zetten s'avonds.

steekmug | 04-09-21 | 10:55 | 1

Ik heb mezelf verwend met een netgear nighthawk zodat kabeltjes echt niet meer nodig zijn. Ding geeft ook voldoende warmte om de huiskamer mee te verwarmen. (overdreven)

Zapata10 | 04-09-21 | 12:18

Wat echt een onzinnig energie vretend apparaat is zijn de verrijdbare airco's met een slang naar buiten. Waar aan de ene kant de warmte naar buiten wordt geblazen komt aan de andere kant van het huis weer warm naar binnen.

Viper52 | 04-09-21 | 10:48 | 4

Ja. Dat is echte oplichters rommel. Je moet trouwens eerst de 2 kilowatt motor koelen, want die brandt lekker in je huis.
Bij wet verbieden dat spul.

bastemeijer | 04-09-21 | 11:20

Maar wel fijn voor demense met een kleine portemonnee. Langetermijnvisie is iets voor bovenmodaal in de meeste gevallen.

mr_awesome | 04-09-21 | 11:21

Had paar jaar geleden zo'n ding. Moest lang draaien maar koelde wel. Jaar daarna geïnvesteerd in airco. Met zonnepanelen op het dak draaien ze prima.

Tostiapparaat | 04-09-21 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben bereid mijn airco op te ruimen, als alle overheidsinstanties dat ook doen.
Tot die tijd blijft hij hangen

Het leven is zwaar | 04-09-21 | 10:43 | 1

RTLNieuws en hun soortgelijken dan ook die deze feel-bad berichten verspreiden. Laat ze het goede voorbeeld geven en sloop alle climate controls uit de studios. Alleen verwarming en ventilatie, zonder koele lucht. Maar wat ze eigelijk bedoelen is ''wel voor mij, maar niet voor jou.''

naamengetal | 04-09-21 | 11:40

Als ik bij ons in de wijk kijk dan zijn veel tuinen voor en achter betegeld. En dan maar klagen dat het nauwelijks afkoelt. En als die paar airco's nu al een bedreiging vormen voor het electriciteitsnet wat dan straks met al die warmtepompen en electrische auto's. Daarnaast ook nog electrisch koken. Ik heb vooral geïnvesteerd in zonnewering en in de slaapkamer en langzaam draaiende plafondventilator

Der Schnitzeljäger | 04-09-21 | 10:42

Nog een mooi weetje: een warmtepomp is een omgekeerde airco.

Mastermattie | 04-09-21 | 10:35 | 2

Nee het is gewoon een luchtwarmtepomp een beetje degelijke airco kan ook verwarmen.

Desalnietemin het bewijst maar weer hoe hypocriet alles is

kakcriticus | 04-09-21 | 10:43

Veel warmtepompen kunnen dan ook koelen.

steekmug | 04-09-21 | 10:45

Oké stel heel Nederland geen airco’s mee, in de rest van de wereld groeit het ook als kool.
In 2018 werden er wereldwijd 141 miljoen split unit airco’s verkocht met een waarde van 103 miljard dollar.
In 2021 is de wereldwijde verwachte omzet 241 miljard dollar.

MargauxGrandCru | 04-09-21 | 10:34 | 2

Wij mogen airco's want wij rijden 100. Toch?

Veepert | 04-09-21 | 10:57

Wij mogen airco want dat is een traditie. Of willen we terug naar de tijd dat er aan elke kant van mijn stoel iemand staat om mij met bananenbladeren koelte toe te wuiven?

Het brein erachter | 04-09-21 | 14:03
-weggejorist-
wiljeeenlollie | 04-09-21 | 10:32

Sinds we die windmolens hebben, waait het continu. Is iemand dat al eens opgevallen?

Dubbelepunthoofd | 04-09-21 | 10:31 | 1

Gisteren via knooppunt Deil naar Rhenen. Ben langs 20 gigantische windmolens gereden. 17 stonden werkloos toe te zien hoe er 3 in een slakkengangetje ronddraaiden

wakker worden | 04-09-21 | 11:33

Ik heb airco maar ben ook bezig met de aanleg van een centraal ventilatiesysteem. Daarmee kunnen we ‘s avonds de warme lucht het huis uitblazen, en koele buitenlucht in laten stromen. Een stuk voordeliger dan de airco laten draaien. Goed voor het milieu, maar met zo’n ventilatiesysteem wordt je fors gestraft op je energielabel. Niet dat ik daar nou erg wakker van lig, maar toch…

Muxje | 04-09-21 | 10:29 | 3

Een groot overheids gebouw in Berlijn koelt op natuurlijke methode het gebouw af, zij doen dat door 's nachts de binnenlucht af te voeren door ramen en door van onder koele lucht het gebouw in te laten.
Warme lucht stijgt op, door koele lucht onderin binnen te laten krijg lucht verplaatsing naar boven.
Hier is bij het ontwerp van het gebouw rekening mee gehouden, door er voor te zorgen dat de lucht kan doorstromen naar boven.

VW, alles ist vorbei | 04-09-21 | 10:41

@VW, alles ist vorbei | 04-09-21 | 10:41: Dat doe ik in mijn 17 e eeuwse carre hoeve net zo in de winter twee cansolair panelen pompen de hele dag gratis warmte mijn woonruimte in en snachts gaan de kantelramen boven op de vide van mijn ruimte open en stroomt de wartme lucht naar de slaapkamers..het hoeft allemaal heus niet altijd ingewikkeld te zijn....

Smoelensmid | 04-09-21 | 11:13

Goed idee. Een sterke fan die naar buiten blaast en dan de ramen in de slaapkamers open. De onderdruk in huis zorgt voor de rest. Is trouwens een oud amerikaans systeem waar raam ventilatoren in slaapkamers naar buiten blazen.

viejohuevon | 04-09-21 | 11:39

Satan, de duivel, kon je in de Middeleeuwen gewoon ruiken aan de scheten die werden achtergelaten. Nu weten we: het zijn warme, nee loeihete scheten.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-09-21 | 10:27 | 1

De rotte eierenmarkt gaat nog heel groot worden..

Mr_Natural | 04-09-21 | 10:30

Wacht ffe, dus al die airco's zijn slecht vanwege het extra elektriciteitsverbruik, maar al die warmtepompen niet? Ikke niet begrijp..

Tietmier | 04-09-21 | 10:25 | 4

eum.... een airco is een warmtepomp........

Bigaroque | 04-09-21 | 10:36

Warmtepomp i n p l a a t s v a n. ....

bastemeijer | 04-09-21 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb gelukkig geen kinderen, dus ik ga rustig mijn gang met stoken, verbranden, eten etc. En dan nog zal mijn ecologische voetafdruk nooit in de buurt komen van een bakfietsmoeder met twee kinders. Nu ga ik verder wachten op warm weer, zodat ik eindelijk mijn nieuwe airco eens kan testen.

First Contact | 04-09-21 | 10:25 | 2

Feit! Ik hou het bij een kind, maar hoeveel nageslacht je op de wereld zet is echt wel de grootste vervuiler.

Dr.Platypus | 04-09-21 | 11:05

Regelmatig voor conferenties in Las Vegas geweest en die zalen zijn debiel koud. Om de verplichte presentaties te volgen kleed je je dus warm aan. Vervolgens loop je in de pauze even naar buiten voor een frisse neus en wat daglicht en is het is dik 40+, dus dat houdt je ook niet lang vol.

Schemerlamp | 04-09-21 | 10:25 | 4

Dat was dik 30 jaar geleden al zo in the USA.. Ik was in de zomer in New Jersey. Kantoorruimtes, winkels en restaurants knetter koud, als je buiten kwam bloedheet en vochtig. Heel ongezonde balans. Werd van het vliegveld opgehaald en zat in mijn polo te rillen in die auto.

Der Schnitzeljäger | 04-09-21 | 10:47

@dathoujetoch | 04-09-21 | 10:32: koffie is daar trouwens niet te zuipen. De smerigste was op kantoor waar het in een glazen koffiekan staat in te dikken op een warmhoudplaatje.

Schemerlamp | 04-09-21 | 11:05

Conferenties. Die zijn gelukkig voorbij. Wat een godverdegodver tyfus verspilling.

bastemeijer | 04-09-21 | 11:25
▼ 1 antwoord verborgen

Airco's en (omgekeerde) warmtepompen vreten elektriciteit, tja en de klimaatdeugers denken dat die schoon gemaakt kan worden... Het is zoals bij die miljoenen fietsaccu's , de aanslag op deze aarde (productie,grondstoffen en opladen)..... de domme kudde volgt, bevestigd door de domme media.

hagelkruis | 04-09-21 | 10:24 | 5

Airco's vreten helemaal geen stroom. Sinds ik verwarm en koel met airco's is mijn stroomverbruik nauwelijks gestegen en mijn gasverbruik met 50% gedaald. Ik heb weliswaar zonnepanelen die overdag dus de stroom leveren voor de airco's, maar zelfs dan lever ik nog terug, terwijl ik geen bijzonder groot systeem heb.

FrankVeer | 04-09-21 | 11:26

Leugens. Wat krijg je hier nu voor?

bigstone | 04-09-21 | 11:31

@VW, alles ist vorbei | 04-09-21 | 10:44: al 100 en jaren, een aantal vaste families met volgzame tussenpausjes.

nobodiesunmighty | 04-09-21 | 18:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb alleen airco in de auto. Maar die zet ik nooit aan. Ik rij liever met alle ramen open. Veel fijner.

Leptob | 04-09-21 | 10:24 | 4

Ik zet alle deuren open tijdens het rijden.

swassannuf | 04-09-21 | 10:41

ARKO, alle ramen kunnen open.

bigstone | 04-09-21 | 11:29

Moet je in de tropen doen en dan 1000 km per dag afleggen.

viejohuevon | 04-09-21 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

Klavier met zijn klimaatgender Co2 uitstoot kaag kop.

Henri | 04-09-21 | 10:24 | 1

Klaver

Henri | 04-09-21 | 10:24

En dan op Geenstijl reclame krijgen over multi split level airco's installaties terwijl je premium lid bent.
Zonder premium lidmaatschap kreeg je zekers zo'n verrijdbare airco advertentie. ;)

steekmug | 04-09-21 | 10:23 | 2

Nee ik krijg reclame van EasyToys.

MargauxGrandCru | 04-09-21 | 10:27

Ik lees alleen maar de kop maar ik denk dat de strekking is.....
U moet betalen!

kees1386 | 04-09-21 | 10:21

Het hele topic in dienst van een bol affiliate link :-)

Captain Pervert | 04-09-21 | 10:19 | 1

En niet eens een product van bol zelf, het is drop-shipping van een van hun "partners".

W_F | 04-09-21 | 10:24

ik woon in ESP en heb geen airco maar een betonnen dak van 15 cm en driedubbele beglazing en rolluiken en muren van 50 cm dik: in de zomer koel binnen bij 37 graden buiten. In NL niks van dit alles maar ook geen 37 graden los van het sporadische dus hoezo dan een erko?

habemuspapam | 04-09-21 | 10:16 | 4

Ook nog groen op het dak?
Heb wel eens onderweg van die half ingegraven huizen gezien met maar èèn glasgevel en betondak met grond erop. Volgens mij best economisch en ook nog eens ecologisch.
Soort van bunkers met rondom groen.

steekmug | 04-09-21 | 10:27

Isolatie helpt ook erg goed, sarkindak en eps parels in de spouw, paar gordijnen dicht aan de zonzijde en s avonds alles open. Geen airco nodig

Canis.bonus.es | 04-09-21 | 10:31

@steekmug... ja klopt... maar het groen op het dak wat ik heb is gewoon aanslag. Jij bedoelt zo'n tuinarchitectonisch aangelegde groene lap mos met onkruid

habemuspapam | 04-09-21 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer ik nu alle airco's aanzet en alle ramen en deuren open, koelt het dan weer af?

WellusNietus | 04-09-21 | 10:15 | 1

Dan moet je ook de ijskast open laten staan.

Kapitein Sjaak Mus | 04-09-21 | 10:21

Een schande voor TUDelft. Prof.dr.ir. A.A.J.F. van den Dobbelsteen mag zijn natuurkunde diploma inleveren. De binnentemperatuur in een woning met airco blijft constant, er stroomt dus net zoveel warmte van buiten naar binnen als dat de airco weer naar buiten pompt. Het word buiten dus ook niet warmer, afgezien van wat kleine verliezen in de pomp, die je in elk elektrisch apparaat hebt.

Omgekeerd worden steden ook niet koeler in de winter als iedereen zijn woning verwarmt met een warmtepomp. De warmte die de warmtepomp de woning inpompt is precies gelijk aan de warmte die de woning vanzelf weer uit loopt, anders zou het aan het eind van de winter binnen duizenden graden zijn.

Het is een belasting van het elektriciteitsnetwerk (op hetzelfde moment dat we een overschot aan zonnestroom hebben), maar de stad er mee opwarmen is onzin.

W_F | 04-09-21 | 10:14 | 3

de wet behoud van energie.

horsteknots | 04-09-21 | 10:24

Dat is hem natuurlijk niet verteld bij de vooropleiding civiele techniek.
En als je de airco dan met je eigen zonnepanelen voedt dan was die energie er toch al.
Verder wordt je huis nooit 1000 graden, hooguit de afgifte temperatuur van je warmte pomp.

Cue_The_Deer | 04-09-21 | 10:38

Wie zijn toch die mensen die geld kregen voor koffie en schijtlint? Kreeg geen pleuro van mijn werk...

Graaf_van_Hogendorp | 04-09-21 | 10:14 | 2

Ambtenaren

Canis.bonus.es | 04-09-21 | 10:25

D66 stemmers, dus ambtenaren.

Zapata10 | 04-09-21 | 10:27

Ok. Maar er zijn toch zoveel zonnepanelen? Die produceren een hoop elektra tijdens zonnige dagen en veroorzaken ongebruikt wellicht een overbelasting de andere kant op.

Dan is gebruik toch niet verkeerd?

Daarnaast: normaliter weerkaatst licht terug de atmosfeer in. Een zonnepaneel gebruikt 20% voor elektra, de rest wordt warmte. Lokaal…

Kip. Ei.

Reems | 04-09-21 | 10:12 | 1

zwarte dakpannen zetten bijna 100% om in warmte en exact 0% in stroom, dus een rendement van 0, maar nog steeds niet verboden.

W_F | 04-09-21 | 10:17

Even afgezien van de werking van de airco , maar daar geldt het ook voor : Elk apparaat dat elektriciteit verbruikt verwarmt je huis en daarmee je omgeving. (Vandaar ook de opgeblazen temperaturen van weerstations in de buurt van stedelijke bebouwing / stad versus het platte land. (Urban Heat Island)
De bron van de elektriciteit is niet relevant.

Zwizalletju | 04-09-21 | 10:10 | 2

In de winter onttrekken ze warmte van buiten om binnen te verwarmen. En dat doen ze best goed… Scheelt me een hoop gas (25%)

Reems | 04-09-21 | 10:13

@Reems | 04-09-21 | 10:13: Ja, dat doe ik ook. Maar dat is het punt niet. Als je een broodrooster of ventilator aanzet , het maakt niet uit welk ander apparaat, een tv bijvoorbeeld, lampen, etc ze verwarmen en dat straalt uit , ook naar buiten.

Zwizalletju | 04-09-21 | 10:19

Airco's zijn voor op het werk. Waar je dingen moet doen.
Airco's thuis zijn dom, als je thuis bent en het is te warm, moet je in de tuin gaan zitten. En voor die vijf écht tropische nachten helpt een ventilator ook wel. Het is hier geen Spanje.

Captain Pervert | 04-09-21 | 10:06 | 10

@Captain Pervert | 04-09-21 | 10:19: Niet iedereen wil in Schrubbekutteveen wonen.

DexterGordon | 04-09-21 | 10:21

Bij mij in de tuin is het geweldig. Elk goor insect wat je kunt bedenken meent zich tegoed te moeten doen aan mijn bloed
Steekvliegen, wespen en ook nog kruipend ongedierte. Succes met je tuin. Doe mij maar een airco. Weet je wel zo een die de warmte van binnen naar buiten voert zonder het warmer te maken. Dobbelsteen met z'n fake berekening.

strawdog | 04-09-21 | 10:25

Lekker in de tuin werken met 30 graden. Denk het ook. Een ventilator maakt meer lawaai dan een airco, ontvochtigd niet en slaat op je spieren. U heeft duidelijk nog nooit het comfort van een splitunit meegemaakt en meent wel voor anderen uit te moeten maken wat ze mogen doen. Ook in Nederland wordt in de zomer soms bloedheet.

nobele wilde | 04-09-21 | 23:13
▼ 7 antwoorden verborgen

De mooiste, goedkoopste en schoonste manier is denk ik gewoon meer bomen in de omgeving van huizen neerzetten die voor verkoeling zorgen. Iedereen weet dat als je in de zomer onder en langs de bomen fietst/wandelt het daar een stuk koeler is.

Wybe Wabes Abbema | 04-09-21 | 10:05 | 2

Is wel zo. Maar hoe dan het rendement van de zonnepanelen op peil te houden?

Canis.bonus.es | 04-09-21 | 10:36

maar in het herfst hebben de mensen opeens weer last van vallende blaadjes en dan gaan ze klagen bij de gemeente enz

out-of-de-box | 04-09-21 | 10:46

Van Den Dobbelsteen begrijpt blijkbaar niet dat die warmte al in de stad was, namelijk in je huis. Dat je het naar buiten pompt maakt dus geen verschil.

Sqbar | 04-09-21 | 10:01 | 3

De airconditioning voegt warmte toe, want elektrische energie wordt omgezet in mechanische energie. Wrijvingswarmte.

Odin | 04-09-21 | 10:08

@Odin | 04-09-21 | 10:08: Dat is verwaarloosbaar vergeleken bij de warmte die de zon genereert op een dag dat de airco nodig is.

Sqbar | 04-09-21 | 10:26

@GU: Bij mij springt er telkens een reclame pop-up omhoog, ondanks mijn kreauntje...

Wijze uit het Oosten | 04-09-21 | 09:56 | 2

Bij mij sinds kort ook.

Timide_Aso | 04-09-21 | 10:09

Hier geen kroontje en geen popups, wel een goede brouwser.

W_F | 04-09-21 | 10:20

Zeikvolk ook altijd.
"Oh, tis 25 graden binnen, ik hep ut zo warm"
"Oh, tis 15 graden binnen, ik hep ut zo koud"
Zeik toch niet zo.

Montgomery Burns | 04-09-21 | 09:56 | 3

Dit is wel een beetje waar ja. Ik heb samengewoond met een dame die de thermostaat standaard op 22 graden zette, maar als het 24 graden was pufte van de hitte en alle ramen open deed.

C1O2 | 04-09-21 | 09:59

Zo'n airco kan je ook op automatisch zetten is het altijd dezelfde temperatuur echt helemaal top!

Rocknrolla7372 | 04-09-21 | 10:20

t Blijft hilarisch. In Europa zitten we op ons roze klimaatdeugwolkje, maar de producten om te deugen worden o.a. in China gemaakt, onder zeer on-deugende omstandigheden, massaal. De Europeaan wordt gerustgesteld, want zijn net gekochte zonnepaneel verpakking heeft 24 cerificaat stempels met klimaat, mileu en energie deugstempel 1 tot en met 24.
En in China verdienen er maar een paar miljarden, velen verdienen geen ene fck en ze breken en exploderen hun eigen land en grondstoffen naar z n ondeugende grootjes.
Klimaatbeleid 21e eeuw. De gobalisering van NIMBY.

nobodiesunmighty | 04-09-21 | 09:52 | 4

Maar laten we wel wezen he, het probleem ligt niet bij Urgenda. Het enige wat die doen is de ("teken bij het kruisje") overheid houden aan hun afspraken en verdragen. Als je die verdragen niet aangaat, dan heb je van clubs als Urgenda ook geen last.

PolarWolf | 04-09-21 | 10:06

@PolarWolf | 04-09-21 | 10:06: Verdragen zijn om niet na te komen, kijk maar naar Duitsland 2015. Het enige land dat verdragen nakomt ook als het in zijn nadeel is, is gekke Henkie geleid door gekke Markie.

bergsbeklimmer | 04-09-21 | 10:27
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is het probleem airconditioning gebruik je bij zonnig weer, juist gunstig om de zonnestroom van de zonnepanelen lokaal op te stoken!

barrykoningen | 04-09-21 | 09:49 | 1

Ik zet in Juli altijd de terrasheaters aan, lekker lokaal die zonnestroom opstoken! Leveren bijna net zoveel warmte als een airco-unit.

Binkoo | 04-09-21 | 14:15

Je warmt de stad net zo min op als dat een koelkast je huis opwarmt. Alle warmte die je uit je koelkast pomp is er eerst ingegaan doordat de isolatie van een koelkast (net als een woning) niet oneindig dik is. De warmte uit de buitenunit trekt dus vanzelf weer je koude huis binnen, waardoor je de airco steeds opnieuw aan moet zitten. Het zou mooi zijn als je een airco aan het begin van de zomer 1x aan kon zetten en de warmte dan de rest van de zomer buiten zou blijven, maar zo werkt het helaas niet.

i.t.t. warmtepompen zijn airco's veel minder een probleem voor het elektriciteitsnet omdat we ze alleen gebruiken als het zonnig is, dus als we een overschot aan zonnestroom hebben.

W_F | 04-09-21 | 09:48 | 2

Hier in Portugal gebruikt men de Airco in de winter om vocht uit de lucht te halen en te verwarmen en zomers om te koelen. Ik merk het verschil niet in de electriciteitsrekening. Een moderne airco verbruikt op zijn piek 1500 watt, na 5 minuten vol blazen gaar het verbruik naar 50/100 watt om de boel op temperatuur te houden. Hier wordt de airco gewoon via het stop contact geinstalleerd, niks extra energie groep en al die onzin. Een föhn gebruikt ook 1500 watt en daar heb je ook geen extra groep voor nodig.

EmilioEsteves | 04-09-21 | 09:55

De compressor van een koelkast gebruikt energie en wordt warm. Als de COP oneindig is (rendement 100%) dan treed er geen extra verwarming op van de ruimte maar dat halen ze niet bij een COP van 4 moet er 1 kWh in om 4 kWh aan warmte te verplaatsen.

voldemort | 04-09-21 | 15:01

Ik had rtl nieuws al niet hoog zitten, maar jezus dit slaat echt nergens op. Ik heb afgelopen jaar vaker folders over het huren of aanschaffen van zonnepanelen in de bus gehad; als energieopwekking echt 't probleem is lijkt mij dan zonne energie op een warme dag perfect werkt.
Die koelstoffen hebben inderdaad een "global warming potential". Ik geloof dat R-32 op het moment gebruikelijk is, wat per kilo 675 keer zo erg is als CO2. Maar gelukkig heb je er geen kilo's van nodig en als jij jouw kapotte airco correct laat demonteren hoeft dat spul ook al niet de lucht in.
En wie heeft bedacht dat koude flessen water voor een ventilator een goed idee zijn? Je koelt de flessen in je koelkast of vriezer, die de warmte via de achterkant verbannen naar de binnenlucht van je huis om die flessen vervolgens te gebruiken om de boel af te koelen. Als je de gegenereerde warmte van je ventilator en koelkast meerekent warm je de boel zelfs op.

vermeubelmaker | 04-09-21 | 09:45 | 4

Een airco hoeft niet tot -18 te koelen, dus er zijn veel meer geschikte gassen dan bij vriezers. In principe kunnen dezelfde gassen gebruikt worden als in warmtepompen, en toevallig blijkt puur CO2 goed te werken als koelmiddel.

W_F | 04-09-21 | 09:50

Airco's gebruiken in regel dezelfde koelvloeistoffen als warmtepompen. CO2 zelf is inderdaad een goede koelvloeistof, maar deze wordt nu nog amper gebruikt omdat je de installatie wel flink op druk moet zetten, dus sterkere pompen en dikkere buizen en risico op explosie als het door beun de haas is aangelegd.

vermeubelmaker | 04-09-21 | 09:59

@van Oeffelen | 04-09-21 | 09:50: De skihal in Dubai lijkt me ook wel wat.

bergsbeklimmer | 04-09-21 | 10:30
▼ 1 antwoord verborgen

Die mobiele airco’s moeten ze verbieden, dat zijn nog eens ondingen

ruudvangeelen | 04-09-21 | 09:45 | 1

Verbieden? Ik hoop dat we ergens nog vrije zeggenschap over houden...

brakke_lau | 04-09-21 | 09:49
-weggejorist-
DumboJet | 04-09-21 | 09:44 | 1

Wat een non-argument.

LOL.

Leyrann | 04-09-21 | 09:42

2 buitenunits. 6 binnenunits. 14kw koelvermogen. Stroom komt uit de zonnepanelen op het dak. Heerlijk. Fuck GL.

BoerKoekoek | 04-09-21 | 09:41 | 1

De dames vinden het genieten, toch?

Nuchternederland | 04-09-21 | 10:14

Hij heeft een punt. Je kunt ook een foto van Al-qaq ophangen om het koud te krijgen.

Frau Merkel | 04-09-21 | 09:41 | 1

Zelfs de koelkast gaat spontaan in diepvriesmodus

Triple2K8 | 04-09-21 | 09:46

In Nederland mogen we de airco die 10 dagen per jaar dat je m nodig hebt niet gebruiken, terwijl in zuidoost Azie de aircos het hele jaar op 16 graden staan, terwijl het buiten 35 is

Fijn_dat_je_er_bent | 04-09-21 | 09:40 | 3

Even een vergelijking: Heb ik Shanghai gewoond. 27 miljoen inwoners en in straal van 100 km nog eens 300 miljoen. Airco's draaien daar op 16 graden en nobody gives a fuck. En wij (18 miljoen) moeten van het gas as en geen vlees meer eten om de wereld te redden......... en vooral geen F1 auto's laten rijden want stikstof......

Blonde Nel | 04-09-21 | 09:45

Valt me ook op, het eerst wat ik in de hotelkamer doe is het ding op 25 graden zetten.

2voor12 | 04-09-21 | 09:45

Ik ben veel in Taiwan en heb daar vaak een trui bij me voor als we ergens naar binnen gaan.

C1O2 | 04-09-21 | 10:02

Weten ze dit in Griekenland al?

Schriever | 04-09-21 | 09:39

Met mijn airco voorkom ik dat de piekstroom van mijn zonnepanelen het net opgaat. Zie mij als een weldoener. Overigens heb ik vorig jaar 82 kWh gebruikt voor koeling, dus waar lullen we over.

Jan_Pietersen | 04-09-21 | 09:38

Dus airco's zijn stom (is een warmtepomp), maar waterpompen plus elektrische auto's zijn supertof.... ok.

Kaas de Vies | 04-09-21 | 09:38 | 1

Je mag het wel gebruiken maar alleen functioneel en er geen plezier van hebben. Beetje als seks voor christenen.

Mr_Miscellaneous | 04-09-21 | 09:39

Eigenlijk is het een aso, met z'n zonwering voor de ramen. Want dan blijft de warmte buiten, zegt ie. En die warmte, die nu naar buiten wordt gereflecteerd en daar de lucht opwarmt, in plaats van dat het in zijn huis wordt geabsorbeerd, die warmte warmt de buren niet op???!1?

DePsych | 04-09-21 | 09:37

De grap is dat veel mensen een airco kopen met het oog op klimaatverandering. Dus die drammers hebben het aan zichzelf te danken

C1O2 | 04-09-21 | 09:36

Dit jaar een laten installeren voor de slaapkamer. Op werkkamer een mobiele airco. Werkt allemaal perfect. Alleen slaapkamer nog weinig gebruikt gezien het lage aantal plaknachten. Zou het iedereen aanraden. Bromt wel wat veel maarja dat doe ik zelf ook.

TheManiac | 04-09-21 | 09:35 | 2

Airco's en warmtepompen moeten bewegende delen hebben om te werken, maar er is technisch gezien geen reden dat dat buiten het apparaat geluid moet veroorzaken. Met wat meer aandacht kan zo'n apparaat fluisterstil ontworpen worden, kost alleen een paar euro extra en de fabrikant moet er wat energie en tijd in steken.

W_F | 04-09-21 | 09:56

Als het ding bromt is ie niet helemaal goed afgesteld. Onmiddellijk bij de leverancier aankaarten. Waarschijnlijk kan dat met wat bijstellen wel verholpen worden. Ik heb het nu wel over splitunits. Een mobiele airco moet je nooit kopen, die maken inderdaad veel lawaai.

nobele wilde | 04-09-21 | 22:51

Airco vormt bedreiging voor elektriciteitsnet..

Maar inmiddels wel dreigen met hoge kosten als we niet allemaal onmiddellijk overstappen op een duracel karretje die dan ergens opgeladen zou moeten worden.

Zeik niet en maak het energienet maar wat robuuster, vind ik dan.

Sokonomi | 04-09-21 | 09:35 | 5

Gewoon 4 kerncentrales asap bouwen, de windmolens en zonneparken kunnen dan worden opgeruimd en er is voldoende elektriciteit.......

Blonde Nel | 04-09-21 | 09:48

@jufrouw theelepeltje | 04-09-21 | 09:41:
Meer dan 2/3 van de kWh prijs zijn belastingen. En guess what, dat geld wordt voor het grootste deel niet aan verbetering, opschaling of innovatie van energieleveranties uitgegeven.
Net zo min als dat alle belastingen over autorijden aan het wegennet of alternatieve vervoersmogenlijkheden uitgegeven worden.

De Nederlandse roverheid geeft jaarlijks structureel 10-15% van haar inkomen uit aan zaken die precies 0 toevoegen aan de kwaliteit van de Nederlandse maatschappij.

En daar betalen we om een hoop drogredenen de volle mep voor. De ambtenarij zag dat het goed was.

WasHetMaarMakkelijk | 04-09-21 | 10:33

In de afgelopen 20 jaar is de energierekening enorm gestegen vanwege 'mileuheffingen'. Er is dus meer dan voldoende geld binnengekomen om de verduurzaming en vergroening van het net te bekostigen. Je zou haast denken dat die heffingen helemaal niet gebruikt zijn voor het mejeu, maar gewoon op de grote staatshoop zijn gegooid en vooral aan zorg, ambtenarij, uitkeringen en multikul zijn besteed.

nobele wilde | 04-09-21 | 22:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn buurman heeft vorig jaar 5 airco's op z'n huis geplaatst, ik gun het hem van harte!

LonelyWanker | 04-09-21 | 09:34

Die buitenbakken maken ook nog eens herrie.

van Oeffelen | 04-09-21 | 09:33 | 3

Daar hebben de buren last van want met Airco moet je de ramen pot dicht houden. De buren ook vanwege de herrie.

Zapata10 | 04-09-21 | 09:35

Max 40 db. Uw eigen gebrom is luider.

BoerKoekoek | 04-09-21 | 09:42

Moderne buitenunits maken nauwelijks lawaai.

nobele wilde | 04-09-21 | 22:46

Bij dat linkje Jippie (nsfw). had ik me iets anders voorgesteld Pritt. Grrr.

Flightless bird | 04-09-21 | 09:32

Het blijft een debakel, lullen over het klimaat, alles en iedereen de schuld geven , de echte schuldigen blijven uit de picture, pak een regeringsvliegtuig en vlieg er op los.
Immers Straatsburg en Brussel zijn ver weg.
Niet te vergeten, airkaag.

Zitvlak | 04-09-21 | 09:30 | 3

Ouwehoeren kan je ook gewoon via Teams of Zoom maar die mensen denken dat ze heel belangrijk zijn als ze de hele wereld over vliegen om te ouwehoeren.

Zapata10 | 04-09-21 | 09:33

@Zapata10 | 04-09-21 | 09:33: Beste Zap, het , allerbelangrijkste vergeet u, namelijk het zakken vullen van diezelfde individuen, tsja daar heb je wel een persoonlijk bezoekje bij nodig.

Zitvlak | 04-09-21 | 09:37

Voor die paar dagen echte hitte per jaar 25 + graden hebben we een airco op wieltjes. Slang de pijp van de open haard in en lekker koel.

Zapata10 | 04-09-21 | 09:30 | 3

@Zapata.

Oh!
Schock!
Wat fout!
Ook nog een open haard.
Nou dan bent u volgens de klimaat gekkies de duivel.

Hier zit er nog een, ook open haard en een airco.

Jammer dat er een smiley niet mag anders kreeg u dan mij en vette knipoog en een duimpje.

jufrouw theelepeltje | 04-09-21 | 09:36

@jufrouw theelepeltje | 04-09-21 | 09:36: Ik heb ook twee auto's benzineslurpers en een vette rokende Harley uit 1978. Maar gezegd moet worden ik fiets wel bijna altijd naar mijn werk. Want parkeren centrum Utrecht is geen goed idee en Harley uit schuur slepen op de vroege ochtend ook niet.

Zapata10 | 04-09-21 | 10:09

Ik ben geen links klimaatgekkie, maar airco in Nederland: onzin. We hebben al een prachtig gematigd klimaat en dan nog moeten we jaarrond precies in een temperatuur van 20-21 graden zitten. Airco hier is net zo overbodig als cabrio's.

Alsdan | 04-09-21 | 09:29 | 6

in 95% van het weer is een aantal ventilatoren genoeg. En die andere 5% zit je maar uit.

namur62 | 04-09-21 | 09:38

Deze zomer dat ding 1 dag aangehad.

homieguerneville | 04-09-21 | 09:52

Praat voor jezelf. Thuiswerkplek op een ongeïsoleerde zolder. Warm vanaf 23 graden buiten, bloedheet bij 27 graden buiten en meer. Airco is daar een absolute verademing. Juli en augustus waren voor de verandering goed te doen, maar in juni was het gewoon volop zomer en hebben we 35 graden gehad.

nobele wilde | 04-09-21 | 22:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben blij dat 't weer warmer wordt: kan de cv weer wat lager.

Musset | 04-09-21 | 09:26 | 1

Haha juist dat

ruudvangeelen | 04-09-21 | 09:46

Weer een poging tot schuld aanpraten van de groene Khmer.
Straks ga ik wel een stukje rijden met de auto, raampjes open en de airco op max.
Fuck die rooie rakkers!

Reebensteeltje | 04-09-21 | 09:25 | 2

Ik ga er eentje op m'n fiets installeren.

Usumani | 04-09-21 | 09:41

@Usumani | 04-09-21 | 09:41: Ik heb er een in mijn tuin staan blazen. Lekker zonnen zonder het warm te krijgen.

Bootsjunge | 04-09-21 | 10:31

Een airco is toch een omgekeerde warmtepomp?

En warmtepompen waren toch het walhalla in de strijd tegen de CO2?

Maar dat die warmtepomp draait op steenkool, aardgas of vermoorde bomen hoor je die Groene Khmer weer niet over..

Wijze uit het Oosten | 04-09-21 | 09:23 | 2

Geloof me alles heeft twee kanten.
Het is dus in je verhaal: welke kant belicht je het meest.

nr123456789 | 04-09-21 | 09:30

@nr123456789 | 04-09-21 | 09:30:
Een groot filosoof zei ooit. De waarheid is als het hoofd van Chriet Titulaer. Als je hem omdraait dan klopt het nog steeds.

Keutels | 04-09-21 | 09:45

. .en dat kost heel veel stroom.... Waarom staan er dan al die lelijke graf tiefus kudt windmolens in Nederland? En willen ze ook nog overal van die graf zonneparken maken... zelfs op t water??? Laten we GroenLinks eens gaan verbieden, Nederland zou daar een eind van opknappen zonder al die milieu debielen....

Swaffelkaffert | 04-09-21 | 09:23 | 2

raar stukje, het staat er allemaal al en het gaat niet weg voordat het afgeschreven is.

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:28

@MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:28:
Fout. Windmolens worden nu vervangen voor ze afgeschreven zijn want dan kan Vattenfall 2 x subsidie harken. De oude windmolen wordt doorverkocht dus daar wordt nog een keer op verdiend. Onze subsidies gaan zo naar Zweden.

Dedicated | 04-09-21 | 10:46

Ach ja. Welcome to the “Fear society”! Net ook airco’s geïnstalleerd in het schulpje. 4 binnen units. Heerlijk. Wat niet in statistieken terugkomt is dat we er ook 16 zonnepanelen en optimizers bij hebben besteld met een gemiddelde jaaropbrengst van bijna 5000 KWh… Paniekzaaiers daar bij MSM.

Mr Moore | 04-09-21 | 09:20

Gretha vervuilt meer alsdan tata ijmuiden. ik zoek alleen nog even de studie die dat ook bewijst. Iemand?

wie zal het zeggen | 04-09-21 | 09:20 | 1

Oh ja, Gretha. Zag ik pas voorbij komen. Een aankondiging van een special over powermeisje Grrrretha. Wat ziet dat kind er slecht uit zeg. Uiteraard niet gekeken, want niet om aan te zien/horen. Kan je dus verder niet helpen.

Usumani | 04-09-21 | 09:46

De grap is dat je een warmtepomp in de zomer ook als airco kan gebruiken (niet te koud zetten, dan krijg je condens op je vloeren)

bamitoren | 04-09-21 | 09:19 | 1

Straalkachels plaatsen. Deuren en ramen dicht. En dan die twee systemen tegen elkaar in laten stampen. Dat zal GroenLinks leren.

goedverstaander | 04-09-21 | 09:23

Gewoon een unit kopen met afvoerslang en wieltjes. In de zomer zet je de unit binnen met de slang naar buiten: airco. In de winter zet je de unit buiten met de slang naar binnen: warmtepomp. Fixed!

rijfkoek | 04-09-21 | 09:18 | 2

Nee joh, dombo, dan wordt het 's winters buiten toch veel te koud!

jemagookniksmeer | 04-09-21 | 10:23

Die mobiele dingen zijn het niet, zomers worden die dingen heel erg warm in de ruimte die je probeert af te koelen. Een split unit werkt veel beter en sommige kunnen ook verwarmen.

voldemort | 04-09-21 | 14:47

Omgekeerde airco's (warmtepompen) zijn dan weer geen enkel probleem he?

Desolator | 04-09-21 | 09:17

Airco in hotel, maar blijft op 21c. Warmte komt er niet uit, wel koude lucht. Toch een heel nieuw systeem.

gato | 04-09-21 | 09:17

Wat is het verschil tussen een airco en een warmtepomp?
Hetzelfde als het verschil tussen een houtkachel en een biomassacentrale.
Er is geen verschil. Alleen warmtepomp en biomassa bekken iets beter.

Haberdoebas | 04-09-21 | 09:16

Volgens de Arbodienst mag het maximaal 28 graden worden op mijn werkplek anders moet ik stoppen met werken. Dus ik zal wel gek zijn om een airco aan te schaffen.
Heb een grote thermometer staan en elke zomerse dag is het weer spannend of ik dat ga halen.

2voor12 | 04-09-21 | 09:16 | 2

Dan ben ik benieuwd wat voor werk je doet als het max 28 graden mag zijn. Ik heb het zelf ooit meegemaakt dat we op tankdaken bezig waren en alleen 's ochtends het dak van de (nog lege) tank mochten betreden omdat er 's middag temperaturen boven de 50 graden werden gemeten op de daken. Dat is toch iets anders dan max 28 graden.

Alfred E. Neuman | 04-09-21 | 09:27

Persoonlijk vind ik het nogal onzin om je huis te voorzien van airco voor die 2 of 3 weken per jaar dat het echt heet is maar het staat iedereen natuurlijk vrij dit zelf te bepalen. De schrijver van dit RTL nieuws stukje heeft dit waarschijnlijk gedaan vanuit een kantoor met airco... dat dan weer wel.

Alfred E. Neuman | 04-09-21 | 09:15 | 6

Eens. Gewoon je ramen dichthouden, gordijjnen of rolluiken dicht en s'avonds de boel opengooien.

MoonBeebe | 04-09-21 | 10:38

@Botergems | 04-09-21 | 10:36: Ik woon in zo'n appartement, het is zaak om alles dicht te houden en proberen de zon zoveel mogelijk van de ramen te houden.

Alfred E. Neuman | 04-09-21 | 10:52

@MoonBeebe | 04-09-21 | 10:38: Als jij mijn klussende buurman neemt vind ik het goed. Als die man een schilderijtje moet ophangen moet daar een klopboor en een compressor bij gebruikt worden.

treintrien | 04-09-21 | 11:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zag dat de stroomprijs de lucht in is geschoten, de laatste twee jaar. Je wordt bijna gedwongen om van die vervuilende Chinese zonnepanelen op je dak te plaatsen.

Papa Jones | 04-09-21 | 09:15 | 1

Dat is ook de bedoeling. De belastingen op energie zo enorm verhogen dat je bijna wel gedwongen word aan de waanzin mee te doen.

2voor12 | 04-09-21 | 10:17

Ik laat altijd de koelkast gewoon open staan, werkt prima.

elfenstein | 04-09-21 | 09:15

Warmtepompje kan dus ook worden afgeschaft want die koelt ook. Allemaal terug op de schoonste fossiele brandstof: aardgas.

goedverstaander | 04-09-21 | 09:14 | 4

@elfenstein | 04-09-21 | 09:15: Ik heb in Nederland geen airco nodig. Zelfs toen ik in warme landen woonde vrijwel niet gebruikt. Alleen tegen de luchtvochtigheid, niet tegen de hitte. Je kunt overigens een airco op gas laten draaien.

goedverstaander | 04-09-21 | 09:18
▼ 1 antwoord verborgen

Miljarden naar het klimaat verdwijnt in de zakken van subsidieclubjes. We hebben simpelweg de handjes niet opgeleid om klimaatmaatregelen te nemen. We hebben het elektriciteitsnet niet om elektrische auto`s op te laden, of energie aan te nemen van zonnepanelen, windmolens of andere vormen van duurzame energie.

Feynman | 04-09-21 | 09:13 | 1

We hebben ze wel, maar die subsidieclubjes en andere overlegorganen vol consultants en ambtenaren die overal mogen aanschuiven en meepraten frustreren de boel zonder dat ze het doorhebben. Je zou bijna denken dat 50% van de kosten van een windturbine uit vergader- en proceskosten bestaat. Best zonde.

Diotima | 04-09-21 | 13:10

Jammer, ik ben bang gemaakt dat het klimaat doet wat het altijd al doet, namelijk veranderen.

Anticiperen op de situatie met wat airco's lijkt me een betere oplossing dan huilenen drammen, maar dat is nu dus ook weer niet goed.

Zoelense Hobbyboer | 04-09-21 | 09:13 | 1

En kerncentrales bouwen. Een stuk of 8.

namur62 | 04-09-21 | 09:58

Zijn airco's niet gewoon warmtepompen?
's zomers brengen ze warmte naar buiten en brengen ze verkoeling.
En 's winters werken ze omgekeerd en verwarmen ze juist, en dan nog efficiënter dan een gaskachel.

Osdorpertje | 04-09-21 | 09:11 | 2

Is wel de bedoeling, helaas werken ze niet zo.

gato | 04-09-21 | 09:19

Ik zie een airco als een goedkope warmte pomp .
Zolang het buiten boven de nul graden is kun je er prima mee verwarmen

Kale von Doom5748 | 04-09-21 | 09:25

2 dagen gebruikt voor koelen , dit jaar. Laagterecord.

Zwizalletju | 04-09-21 | 09:11

Ehm.. een airconditioning IS een warmtepomp. Zegt de klimaatmaffia nu eigenlijk dat warmtepompen ook evil zijn?

Odin | 04-09-21 | 09:10 | 2

nee, het gaat om warmte genereren in de buitenlucht terwijl het al heet is. In stedelijk gebied is dat wel degelijk een probleem. Denk maar aan de metro in NYC of Parijs. In de tunnels wordt het een hel. Het airco vermogen wordt nog groter dan het rijvermogen.

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:25

Ik heb hem meestal 's nachts aan. Neem aan dat het dan niet zoveel energie kost, om die toch al koele buitenlucht nog iets te koelen. Lekker hoor.

John McClane | 04-09-21 | 09:09

Eerst je dak volplempen met zonnepanelen om er vervolgens achter te komen dat je bij teruglevering keihard wordt opgelicht. Nee, dan maar de airco op maximaal. Het gehele huis is hier voorzien van airco.

Ommezwaai | 04-09-21 | 09:08 | 4

Teruglevering is veel te voordelig in Nederland. Welke gek bedenkt dat bedrijven moeten terugkopen tegen de leverprijs terwijl de prijs vanuit de centrale maar een kwart is.

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:22

@Bakkeleures | 04-09-21 | 09:14: Men zou iedere panelenset verplicht een buffer accu moeten geven zodat je het zelf kan gebruiken of later kan terugleveren.

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:23

Mijn meter draait nog gewoon terug.

John McClane | 04-09-21 | 10:37
▼ 1 antwoord verborgen

Verslikte me bijkans in m'n privaatkoffie om 'Rijkspleepapier'.

Mr_Miscellaneous | 04-09-21 | 09:08

Gelukkig is er technology van SoundEnergy... dat gaat het koelen wel wat efficiënter maken.

Grapevine | 04-09-21 | 09:07

Die airco’s sind unseren Unglueck. De waarde van de godwin is aan inflatie onderhevig.

Zatkniss | 04-09-21 | 09:06

Letterlijk ALLES wat mensen doen is slecht voor het klimaat. Dus hef de mensheid op, of stop met janken.

obi1 | 04-09-21 | 09:06 | 3

het probleem is inderdaad dat er veel te veel zijn. Er kunnen er makkelijk 2-3 miljard af. Met 5 miljard functioneerde alles ook goed. Nederland moet niet groeien naar 18 maar terug naar 12 miljoen.

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:20

Daar word al aan gewerkt.

Het leven is zwaar | 04-09-21 | 10:52

@Het leven is zwaar | 04-09-21 | 10:52: O ja? Er is juist sprake van een corona babyboom.

matatwork | 04-09-21 | 11:26

Heerlijk een airco. In de toekomst komt er gewoon een split unit.

Durf te wedden dat degene die dat stukje schreef ook een airco heeft thuis.

sjef-van-iekel | 04-09-21 | 09:05 | 1

in de toekomst een split. Dat zei ik ook vroeger. Heb nu maar een VRV in huis ...

adam76 | 04-09-21 | 10:19

Ach, gelukkig gebruiken die warmtepompen bijna geen energie...

redthehaghue | 04-09-21 | 09:05

Dus dan zijn die batterijauto's ook slecht voor het klimaat? Net als warmtepompen? We gaan eraan!

Donderwolkje | 04-09-21 | 09:03 | 2

kletsverhaal

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 09:19

Tuurlijk, maar wordt je niet verteld.

gato | 04-09-21 | 09:20

Als iedereen nou tegelijkertijd de airco aanzet en de ramen open, dan doen we tenminste ook iets om de opwarming te counteren!

einz | 04-09-21 | 09:02 | 3

LOL

echtpaul | 04-09-21 | 09:04

Ik heb geen airco, maar ik wil graag mijn steentje bijdragen dus ik zet de koelkast wel even op een kiertje.

Incitatus | 04-09-21 | 09:27

Airco's hebben niet veel aangestaan dit jaar, tenminste niet voor te koelen.

NLgaatnaardeklote | 04-09-21 | 09:02 | 4

@gato | 04-09-21 | 09:22: U zit daar toch voor de warmte en de goedkopigheid? Meer netto uit de ouderdomsuitkering? Straks bij mankementen klopt u weer hier aan?

MaarFeitelijk | 04-09-21 | 11:19

Jomanda? Ben jij het?

Palms | 04-09-21 | 14:16

Jomanda, ben jij het?

Palms | 04-09-21 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino