Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fusieklucht GroenPartij v/d LinksBeid LOL't door

LINKS BLOK komt er

Je moet het Mark Rutte toch nageven hoor: ook na meer dan tien jaar lijken in de kast proppen en kerfstokken volkrassen met scherpe onderste stenen lukt het de capo di tutti politici nog steeds om iedereen door zijn hoepeltje te laten springen zonder te hoeven dreigen om Sophie Hermans een afgehakt paardenhoofd in hun bed te leggen. En zo zijn we op het punt gekomen dat Jesse namens Lilianne spreekt, GroenLinks namens de PvdA twittert en de beide splinterpartijleiders zich in interviews als moeder en dochter gedragen. "Ze vullen elkaars zinnen aan, knikken instemmend als de ander aan het woord is, lachen om elkaars grappen en wuiven meningsverschillen uit het verleden weg." Twee partijtjes die samen net zo groot zijn als 1 PVV en die begin april allebei nog een motie van wantrouwen steunden tegen de demissionaire maffiabaas wiens ring ze nu alsnog proberen te kussen: links is lachend onderweg naar de afgrond en Rutte zag dat het goed was.

Maar pas op! "De leden" hebben het laatste woord in deze kwestie, en "de leden" zijn helemaal nog niet toe aan koffie en cake op de crematie van twee partijen in rigor mortis waar niemand de stekker uit durft te trekken. Ohja, toch wel: een meerderheid van de achterban van beide partijen is voor deze samenwerking die geen fusie mag heten en daarom alleen al gans onduidelijk is in z'n hele opzet. Raar. Is de vraag wel goed gesteld? Zijn de gevolgen wel helemaal duidelijk? Weten ze wel waar ze 'ja' tegen zeggen? Snappen ze nou na drie kabinetten Rutte (waarvan er eentje het einde van de PvdA betekende) nog steeds niet dat deze combinatie maar 1 winnaar kent, namelijk Mark Rutte? 

Lokaal-PvdA'er Maarten Wiedemeijer herinnert alvast fijntjes aan de regenteske arrogantie die zijn partij zo tekent. Hij wil niet in een formatie waarin Rutte de regie heeft. "Nee", zegt ook prominent partijlid van GroenLinks Huub "Hellemokers" Bellemakers, die het voorts lijkt te betreuren daarmee in hetzelfde kamp te zitten als prominent partijlid van de PvdA Ronald "Ome Roon" Plasterk, die overigens beduidend meer woorden gebruikt om "Nee" te zeggen tegen een fusievoorstel waar "Nee" een prima sluitend en ruim voldoende onderbouwd antwoord op is. Als onafhankelijke roze partij in het onredelijke midden, kunnen we de linkse szaemlefnmwoeorrkding overigens alleen maar toejuichen. "Linkse samenwerking" is als het communisme: het is nooit echt goed uitgevoerd dus ze blijven het maar proberen want ooit eindigt het een keer niet in tranen en bloedvergieten en rennen en schreeuwen en oneindig veel sequels van een franchise die ooit veelbelovend begon maar nu weigert om uit te sterven. ZIN IN HET EERLIJKE VERHAAL VAN DE TOEKOMST! Juist nu.

Linkse Samenwerking: The Lost World

Reaguursels

Inloggen

We stevenen af op een twee-partijenstelsel. Had eerder verwacht dat wat in de msm doorgaat voor 'rechts' zich zou bundelen. Nu missen ze de boot.

mozaard | 27-08-21 | 21:31

Tot dusver lukte het Rutte om een partij te minimaliseren na een kabinetsperiode. Nu gaat hij voor twee tegelijk.

watazooi | 27-08-21 | 20:37

Na elke verkiezingen (deze laatste decennia) wordt er weer een trucje bedacht om, nadat men voornamelijk rechts heeft gestemd, toch weer via de formatie een links beleid er door te drukken. Dit keer is dit het trucje, om achteraf aan het plebs (u) te kunnen verkopen: "Deze linkse partijen waren het tussentijds met elkaar eens, dus *moesten* we ze wel in het kabinet trekken, anders waren die formaties nooit gelukt hoor!"

Expert Homo | 27-08-21 | 19:14 | 1

Is geen truukje. PVV en FvD waren voor de verkiezingen al uitgesloten dus er is met de uitslag geen rechtse meerderheid mogelijk.

koeberg | 27-08-21 | 20:56

Als het een kabinet wordt met PvdA en GL dan zie ik het al voor me. Op bestelling le levenseinde aanvragen als je eruit wil stappen en geen zin hebt om onder de trein te springen. En deze is mooi, de knappe jonge del nieuwe vriendin van papa krijgt mama-rechten over de kinderen van mama.

VolgendjaarkrygikAOW | 27-08-21 | 18:52

Eigenlijk heb ik nog nooit zo'n sneu duo gezien.

Cor Netto | 27-08-21 | 18:44

Een fusie tussen de krakers en de communisten van de Groene Khmer en de salonsocialisten van de PvdA. Altijd een goed idee. Duimpje omhoog.
En deelnemen aan een kabinet waar Mark Rutte de regie voert is ook geen probleem.
Sigrid Kaag gaat namelijk de komende 4 jaar de regie voeren.

Osdorpertje | 27-08-21 | 18:16 | 2

Ik moet daar niks van hebben!

VolgendjaarkrygikAOW | 27-08-21 | 18:45
-weggejorist-
Orangutan | 28-08-21 | 07:28
-weggejorist-
RobbievanD | 27-08-21 | 17:13

En daarmee hebben we ook antwoord op waarom mensen toch op Capo Mark R. stemmen. Als D666 had gewonnen hadden we onvermijdelijk een ultra links kabinet gehad maar mensen hebben op Mark gestemd omdat hij ook nog wel werkgelegenheid weer te creëeren en omdat ze Sigrid uit dat torentje willen houden.

RobbievanD | 27-08-21 | 17:11

Besef goed dat Jesse een beroepspoliticus is. Hij zal alles doen voor macht. Dat woordje groen in de partijnaam is natuurlijk slechts voor de beeldvorming, net als arbeid bij die andere partij. Maar GL is niks minder dan nog steeds de communistische partij. Ze hebben schijt aan het milieu, het klimaat, de natuur. Dat interesseert ze allemaal niet. Het gaat alleen maar macht. Poppetjes wegzetten op belangrijke posities bij overheidsinstellingen zoals KNMI, RIVM, universiteiten, woningcorporaties, DUO, zorginstanties, gemeenten, provincies, belastingdienst, ministeries, waterschappen enz. enz.

RobbievanD | 27-08-21 | 17:07 | 1

Niet het COA vergeten.......

bqbq | 27-08-21 | 17:51

We worden geregeerd door steeds maar minder van meer van hetzelfde.

Dat gaat een keer spaak lopen.

dihydrogenmonoxide | 27-08-21 | 16:48

Zentgraaff!
Prima stuk idd.

Ruimedenker | 27-08-21 | 17:51

Wederom het bewijs dat deze links kliek enorm hypocriet is: Eerst de motie van wantrouwen steunen, maandje later is dit ineens geen probleem meer. Dit is geen veranderd landschap, dit is gewoon hypocriet.

KritischeKrikker | 27-08-21 | 16:05

Dus als ik het goed begrijp, dan lopen wij eigenlijk al 163 dagen (en tellende) te wachten op het moment dat Klaver en Ploumen gezamenlijk bij Mw. Hamer naar binnen lopen, grijnzend beweren dat zij met één mond spreken en diezelfde middag hebben wij nog witte rook - en komt -tadááááá !!!- als een feniks Mark triomfantelijk naar buiten om den Volke kond te doen van zijn wederopstanding?
-

bisbisbis | 27-08-21 | 16:02

PvdA onder Liliane Ploumen is er voor de feministische en woke elite. Dus is het logisch dat ze samengaan met de eveneens zelfgenoegzame elitaire GroenLinkse bomenknuffelaars. Met sociaal democratie heeft het niks meer te maken

thanseeuwen | 27-08-21 | 15:28 | 1

Ha. Bomenknuffelaars die ze daarna omzagen om in een biomassacentrale op te fikken. Dat er nog serieus GL stemmers zijn. Als je in de dikke van Dale het woord Hypocriet opzoekt staat daar als synoniem: GL

DrachiR | 27-08-21 | 17:51

Ik vind het nóg steeds belachelijk dat iedereen zichzelf van links tot rechts ideologisch zodanig diep ingegraven heeft, dat het vrijwel onmogelijk is geworden om toe te geven. Ik ben ervan overtuigd dat een hybride politiek de enige oplossing is, want kapitalisme brengt namelijk óók genoeg vervelende randverschijnselen met zich mee. Je kunt best sociaal zijn en individuele vrijheid hoog in het vaandel hebben. Je kunt best geld verdienen als je een ander óók iets gunt. Je kunt best groen zijn en tóch productief. Je kunt best egotrippen als het niet ten koste gaat van een ander. Je kunt best tegen racisme zijn en tóch de eigen bevolking waarderen. Je kunt best dingen van een ander overnemen zonder jezelf compleet weg te cijferen. Ik vraag me af waarom het zó moeilijk is voor zowel links als rechts om problemen te benaderen vanuit verschillende invalshoeken. Nee, de oplossing moet altijd in een bepaalde ideologie passen, want anders kan het niet goed zijn. Vierkant. Driehoek. En rammen maar!

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 15:10 | 3

Je kunt best duidelijk zijn zonder langdradig te worden

Eminent | 27-08-21 | 15:32

Wat een prachtige woorden.
*Brok in de keel en traantje wegpinkt

Arnold Layne | 27-08-21 | 15:38

"Je kunt best tegen racisme zijn en tóch de eigen bevolking waarderen." Aardig geprobeerd maar 'de eigen bevolking waarderen' (op een andere manier dan de 'niet-eigen bevolking) is de eigen en de niet-eigen bevolkingen in verschillende hokjes stoppen. Dat is weer rassisiesch, anti-woke, koloniaal, extreem rechts en exclusief. U gaat dus direct naar de gevangenis en ontvangt geen 200 euri. Zo is het spel, en zo zijn de regels.

Peter-Rissing | 27-08-21 | 16:09

Waarom houden we eigenlijk nog verkiezingen als zelfs de verliezers het hier voor het zeggen krijgen . Wat is hier democratisch aan ?

Koning BongoBongo | 27-08-21 | 15:01 | 1

Je kunt jezelf ook afvragen of het democratisch is dat de VVD bijna alles voor het zeggen heeft, want als je naar het totale aantal te verdelen zetels kijkt, dan heeft goed beschouwd een minderheid van de Nederlandse bevolking op de VVD gestemd. Dit geldt uiteraard voor iedere andere politieke partij net zo hard, maar ik stel mezelf dezelfde vraag vaak genoeg. Als je A stemt krijg je Z. Dus misschien moet je gewoon Z stemmen als je A wilt? Ik weet het ook niet meer hoor!

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 15:23


Het samengaan van gl en pvda is kiezersbedrog om meerdere redenen; mensen die of pvda of gl stemden, stemden daarvoor, niet voor een poldermodel van beide. Nederland stemde overduidelijk voor een draai naar rechts.

Het samengaan is een politiek truukje; ze willen alleen samen in de nieuwe coalitie, zoals d66 wenst. En dus een draai naar links forceren.

Het is maar de vraag of mensen die eerst pvda of gl stemden nu dat weer zouden doen op de polder-gl-pvda. Het zou dus zomaar kunnen dat het nieuwe linkse blok samen minder stemmen krijgt dan afzonderlijk. Sp en pvdd (of denk, bij1 e.d. De horror) zullen er garen bij spinnen.

Als vvd zou ik dan ook maar met een persoon van dat nieuwe blok overleggen, en niet twee. Kijken wat ze dan doen, anders zijn het nog steeds twee partijen die hun eigen eisen hebben. En wie zouden ze dan sturen? Vertrouwen ze elkaar?

BenDeLier | 27-08-21 | 14:52

Een fusie met ... ongeveer.... gelijkgezinden. Ja dat lukt in Afghanie ook prima met IS,Taliban en de standaard moslim.

Koning BongoBongo | 27-08-21 | 14:45

Ik denk dat een fusie op links een goed idee is. Ik geloof niet dat het sektarische gekrakeel in die hoek geen van de partijen goed doet en denk dat ze mee overeenkomsten hebben dan verschillen. Ik zie niet zo wat er nou zo anders aan GL is vergeleken met de PvdA en eerlijk gezegd ook niet waar de SP nu zo anders is dan die twee. Deelname aan weer vier jaar liberale marktwaanzin lijkt mij sterk af te raden. Nederland kiest voor nog meer markt, flexibilisering, woningtekorten en nog meer van dat fraais uit de liberale leer. Daar moet je niet aan mee willen werken als linkse partijen. Nederland wil rechts, geef ze rechts. Ieder land hoort de regering te krijgen die het wil en die het kiest. Dus maar Rutte maar met Geert en Thierry gaan praten want dat is wat dit land kennelijk wil.

Bigi Bana Boy | 27-08-21 | 14:20 | 3

Gl en PvdA kunnen inhoudelijk best samen idd. Het electoraat verschilt wel iets, Gl kiezers zijn jonger. De SP is te eurosceptisch.

Tashtego | 27-08-21 | 14:44

De fusie op links is ook een goed idee. Electoraal kan de kiezer dan ook grotere happen uit zo'n partij nemen. De PvdA een schim van wat het ooit was (cliëntelisme, de vergrijzende achterban, het verdwijnen van de traditionele "arrebeider" maar vooral het regenteske optreden van die partij, heeft zo zijn gevolgen) en GL (qua zetels gehalveerd tijdens de laatste verkiezingen) met de 020 gemeenteraad als lichtend voorbeeld

Grijskijkert | 27-08-21 | 14:51

@Grijskijkert | 27-08-21 | 14:51: Vervolg. Geen mooiere gelegenheid om te laten zien dat we daar wel klaar mee zijn. Blijft de SP (en D666) ter linkerzijde. Waarbij Marijnissen toch een beetje de "Joop Zoetemelk"-schlemiel is en Kaag een politieke "suicide machine" is. Er is nog (steeds) geen regering waarin Kaag zitting in heeft genomen en nu al heeft een groot deel van NL een graftiefushekel aan deze "nieuw leiderschaps"-troel. Fusie op links ? Goed plan ! Vooral doen. <bier & chips voorraad controleren gaat>

Grijskijkert | 27-08-21 | 15:17

Meneer Omtzigt, hoe gaat het met U ... ?

John Diesel | 27-08-21 | 14:17

Mijn grootvader was een SDAP-er en een echte socialist die voor de SDAP in de gemeenteraad zat terwijl hij boerenarbeider was. Goed stel hersens maar geen geld om te studeren, later natuurlijk lid van de PvdA tot zijn dood in 1971. Hij zou kotsen op de huidige partij, wat een stelletje klootzakken!

Eminent | 27-08-21 | 14:05 | 1

U heeft volkomen gelijk, je kunt veel van Liliane zeggen maar niet dat ze een begin van gezond verstand heeft.

Cor Netto | 27-08-21 | 18:47

Lekker hun gang laten gaan en het einde van links vieren.

Nietgek | 27-08-21 | 14:02 | 6

Te naïef om de teringzooi in Nederland te herkennen en dan zo'n waardeloos zielig plempsel afleveren. Word wakker en open je ogen bananaboy.

Tommi | 27-08-21 | 15:35

Ja, dat denk ik ook inmiddels.
Gang laten gaan, denk ik ook inmiddels. (voortschrijdend inzicht)
Dat wordt evens het einde van Rutte en het begin van het groter worden van de kleine partijen na de val van Rutte 4. Kaag achter de geraniums in haar nieuwe paleis.
Hopelijk worden de regeringsgeile d66, pvda en gr.links met de gemeente raad verkiezingen in maart afgeslacht.

bqbq | 27-08-21 | 16:56

@Koning BongoBongo | 27-08-21 | 14:27: Nee, dat vind ik natuurlijk ook niet. Maar ik begrijp niet waarom links met die paar zeteltjes daar de schuld van krijgt terwijl die feitelijk geen politieke factor van belang meer zijn. En als je dan ziet dat de VVD weer ruim de verkiezingen wint, dan kan ik alleen de conclusie trekken dat “men”’ zich op de verkeerde zondebokken richt.

Bigi Bana Boy | 27-08-21 | 20:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Haha, nu zie ik Geert Wilders pas

hotbrasil | 27-08-21 | 13:57

Het baart wel ernstige zorgen dat er bij de PvDA niemand valt,
over het verbond dat GroenLinks met het MoslimBroederschap heeft gesloten...

Zo blijft er op Links wel heel weinig over, dat zich nog tegen het islamo-fascisme verzet.

Beter gezegd:
de bruinhemdige linkse 5e colonne, neemt serieuze vormen aan!

michelpen | 27-08-21 | 13:55 | 2

Partij van de Allochtonen. (Ooit arbeiders tot de Turken ze leuk begonnen te vinden).

mr_awesome | 27-08-21 | 14:41

@mr_awesome | 27-08-21 | 14:41:
ja, maar verlost van de Turkse Grijzve Wolven,
zou je een seculiere koers verwachten, maar zeker geen MB-knuffelarij!

michelpen | 27-08-21 | 15:36

Stel nou we hadden een kabinet Baudet. En dan zou die hele situatie in Kaboem zo verlopen.

Dan zou iedereen toch om een rollende kop schreeuwen? Zelfde met Trump. De hele wereld zou om een impeachment roepen. Maar Biden wordt gewoon weggereden in zijn rolstoel en weer even bijgezet in zijn mausoleum.

www.ad.nl/dossier-afghanistan/kaag-po...

"Politieke druk heeft niet gewerkt". Vragen van tk lid x aan de minister: welke druk is er op welke momenten geweest? Van wie kwam die? Wie was er niet op vakantie? Die politieke druk, was dat een sms-je? Een whatsappje?

Kaag, de tobdiplimate. Ze krijgt nog geen deuk in een pakje boter gediplomeerd. De hele spin van Kaag is één groot stuk kiezersbedrog geweest.

Er moeten nieuwe verkiezingen. En de huidige mislukkelingen zouden daarvan uitgesloten moeten worden.

Maar ja, Nederlanders, hè.

Knufter | 27-08-21 | 13:45 | 1

De muis verwijt de olifant dat-ie niet heeft bewogen.

Cor Netto | 27-08-21 | 18:48

Stelt u zich even voor, GroenLinks in het kabinet, de horror:
- Minister Bouchallikht van Integratie en Emancipatie
- Minister Klaver van Klimaatzaken, Stikstof en
Biodiversiteit
- Minister Halsema van Binnenlandse Zaken
- Minister Duyvendak van Justitie, Veiligheid en
Terrorismebestrijding

Mark zit te Dutten | 27-08-21 | 13:43 | 3

Stelt u zich eens voor: CdA in het kabinet. Defensie: koffievrouwtje. Op Justitie: een huwelijkspolonaiseloper. Op Volksgezondheid: een schoolmeestertje met clownschoentjes. Op Financien: de grote afwezige. The horror, the horror.

dathoujetoch | 27-08-21 | 13:49

Dan emigreer ik naar Afghanistan. Veiliger voor mij en de vrouw.

Graaisnaaiert | 27-08-21 | 14:11

Sorry: -bestrijding?

Cor Netto | 27-08-21 | 18:49

Allemaal de schuld van Geert Wilders, als hij geen heks had geroepen, dan was ze gewoon in dat huisje gebleven.

netniet | 27-08-21 | 13:41

Waarom willen Jessias en Ploumen zo graag in kabinet Rutte 4? Zodat zij Minister kunnen worden en een topsalaris met bijbehorende wachtgeldregeling kunnen toucheren als zij in de volgende verkiezingsronde helemaal geen stemmers meer overhouden? En wat denkt Rutte eigenlijk als VVD-leider om met zo'n trucje het meest linkse kabinet van de Europese Unie te gaan leiden? Hoe legt hij dat uit aan zijn achterban? En wat moet Nederland als hij ons land gaat verlaten en Kaag de premierspositie overneemt? Of Sophietje Hermans? Deze mensen hebben geen kennis en kunnen helemaal niks, behalve heel goed netwerken en de kluit belazeren. Ik sta met verbijstering te kijken hoe dit hele drama zich aan het ontvouwen is.

Toos Bevergeil | 27-08-21 | 13:31

Ik heb een speciale kotsemmer gekocht, speciaal voor dit soort onderwerpen. Eerst even volproppen met bier en nootjes met een Franssie B. en Gerard J. onderwerp, dan direct door naar een record projectielkotsen.

Monkey Cabbage | 27-08-21 | 13:21

PvdA was toch de partij met nihil zetels, waarom lopen ze dan zo te roeptoeteren? Beetje het vervelendste kindje van de klas .....

FapMaster | 27-08-21 | 13:12 | 3

GL heeft er ook 6 minder dan voor de verkiezingen.

jaja | 27-08-21 | 13:16

Maar ze bevolken nog wel openbare functies met als grootste "schaam"fransje.
Die lui plakken goed en de rest roeptoetert mee want "ons soort mens"
De politiek is dusdanig verkankert dat er alleen nog maar een totalitair systeempje uit kan rollen al het andere werkt de politicus teveel tegen.

Rest In Privacy | 27-08-21 | 13:32

PvdS(chenkingen)

Aardappelplantje | 27-08-21 | 13:37

Ik moest van een verwarde man het volgende met u delen: "Ik ben net terug uit de Aldi en Wibra, heb net het Angelus gebeden en heb mijn vrijdagochtendkoffieuurtje op de gemeenschapszaal achter de rug, net als de lunch, heerlijk met makreel, want het is vrijdag, dus nu effe zitten. Ik heb een groots idee, als nou iedereen op de CdA stemt, net zoals ik, een echte Brabeau van campingniveau, dan komt het allemaal goed. Wat is Hugeau toch een kanjer en die schoenen van hem, nou, hij mag van mij best aanblijven hoor, en Ank, heerlijke koffie schenkt ze, en dan dat feestje bij meneer Grapperhaus op zijn bruiloft echt top, en onze Wopke wat een kanjer, zo vaak op TV en hij snoert iedereen de mond, en we staan al weer op zes zetels. Nou, met een ferm knorknor tot de volgende keer. Ik ga mijn middagtukje doen. Zuster, mogen de gordijnen dicht?”

dathoujetoch | 27-08-21 | 13:12

Omdat Rutte nou eenmaal wil scoren als "langstzittende premier" zal hij voor PvdGL bukken tot hij er bij neervalt. Dus alle linkse stokpaarden krijgen we straks door de strot geduwd, m.n. op het gebied van immigratie en klimaat. Hopelijk valt
Rutte IV zsm in de links gegraven kuil!!!

Rationa | 27-08-21 | 13:10 | 1

Langstliegende premier straks in de geschiedenisboeken ;zal ie blij mee zijn als geschiedenisleraar.

Koning BongoBongo | 27-08-21 | 14:57

Ik ruik een zure pislucht in het portiek. Geen wonder met dit soort figuren rond je huisje......

Blonde Nel | 27-08-21 | 13:07
-weggejorist-
Kijkeensaan | 27-08-21 | 13:06 | 3

Pure linkse armoede die samenwerking PvdA/GL. Als Joop den Uijl nog leefde zou hij spontaan overstappen naar de enige Arbeiderspartij die nog over is in Nederland de SP.

johnyl | 27-08-21 | 13:05

Ik schreef het gisteren al ergens:

Als dat kut-GroenLinks, dat voor een meerderheid volslagen overbodig is, dat in zijn hele 30-jarige bestaan niet één keer regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen, dat afgelopen maart als de grootste verliezer uit de bus kwam (van 14 naar 8 zetels), en dat voor de treurige primeur heeft gezorgd de Tweede Kamer ( de moderne, westerse, seculiere, democratische Tweede Kamer) de eerste hoofddoek te leveren, als dat kut-GroenLinks in de nieuwe regeringscoalitie terechtkomt, betekent dat dat de Nederlandse democratie is verworden tot een malle, ondoorzichtige 'konkelefoes'-democratie, waar 'men' volslagen schijt heeft aan de 'wil' van de kiezer.

Dr_Johnson | 27-08-21 | 13:05 | 2

goed gezegd wel

whatsinthename | 27-08-21 | 13:27

U bent niet zo van groen links?

Eminent | 27-08-21 | 15:35

Links Blok, is dat de boomknuffelende, recalcitrante en luie neef van Stef Blok?

Jessinator | 27-08-21 | 13:05

Klaver hunkert naar aandacht, al 2 jaar voelt hij het gemis van het aanbeden worden tijdens GL-bijeenkomsten.

PVDA hunkert ook naar aandacht. De NOS heeft de PVDA gedegradeerd naar de tweede divisie.

Beiden zijn doodongelukkig door dat gebrek aan aandacht. Logisch dat ze dan fuseren in de hoop dat ze net zoveel aandacht krijgen als Mark en Hugo en Kaag krijgen.

Freezzz | 27-08-21 | 13:03

Het is weI eerIijk : De PvdA Ievert per sIot van rekening ook de meeste burgemeesters in dit Iand

Piet Karbiet | 27-08-21 | 13:02 | 2

Die worden dan ook niet gekozen, maar krijgen die functie toegeschoven, ook als is de burgemeester nog zo incompetent.

Toos Bevergeil | 27-08-21 | 13:23

@Toos Bevergeil | 27-08-21 | 13:23:

Ze hebben een vette deal met Rutte gesloten: hun kiezers zijn vervangen door EU commissariaten, burgemeestersposten en talloze andere sleutelposities in Nederland quangoland.

dihydrogenmonoxide | 27-08-21 | 16:39

Er hebben een miljoen mensen op Wilders gestemd en de meeste partijen sluiten hem uit om te regeren.
Dan is de democratie mislukt.
Als GL door de rest uitgesloten zou worden zou dat elke avond in het nieuws zijn op NPO.

jaja | 27-08-21 | 12:59 | 10

@Jessinator | 27-08-21 | 13:19: U kent de procedure om een grondwetswijziging door te voeren? Zolang de PVV geen twee aansluitende regeerperiode 76 zetels heeft gaat dat niet gebeuren.

Red shirt | 27-08-21 | 13:41

@jaja.
Zeker weten.

bqbq | 27-08-21 | 16:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Waarom wordt die Huub Bellemakers hier regelmatig genoemd? Wat maakt die man zo bijzonder, los van die aparte naam waar hij natuurlijk niks aan kan doen? Ik verwacht geen antwoord op mijn vraag want hier kent vast niemand die man.

Amsterdamsko | 27-08-21 | 12:59

De Nederlandse politiek is achterlijk en het volgen niet meer waard. D66 met het nieuwe leiderschap waarin 'hier scheiden onze wegen' opeens betekent dat scheidende wegen een ander vertrekpunt hebben en toch weer samenkomen. Nu hebben we twee linkse splinterpartijen op sterven na dood die de vorige kabinetsperiode al voorsorteerden op een plekje aan tafel naast Rutte, om opportunistisch als ze zijn toch maar een motie van afkeuring en een motie van wantrouwen tegen hem te ondertekenen, en toen Rutte bleef zitten waar hij zit hebben besloten een offer te maken zodat ze toch weer in de gratie komen.

Nou vind ik Segers een Egyptische droplul en de CU is niet mijn partij, maar die heeft tenminste nog meloenen en laat deze Judaskus aan zich voorbijgaan. Doe mij maar nieuwe verkiezingen of een minderheidskabinet zodat we deze beschamende vertoning tot een einde kunnen breien.

GroetenVanUrk | 27-08-21 | 12:58

Als fusiepartij die helemaal niemand aanspreejt hoeft Rutte ook biet naar je te luisteren natuurlijk. Dat wordt bukken tot alle pricipes geen sterretje meer hebben, wat ik je brom. Zou wel de laatste doodssteek voor links Nederland zijn, en de elite zag dat het goed was.

TmC | 27-08-21 | 12:55

Eigenlijk moeten we het huidige idee van de verkiezingen loslaten. Omdraaien. Dus niet stemmen op de partij waar je vóór bent, maar een stem op de partij waar je tégen bent. Dan is duidelijk welke partijen sowieso achteraan staan bij de formatie.

Leptob | 27-08-21 | 12:55

En na de volgende verkiezingen wordt GL/PVDA nog eens gehalveerd omdat ze voor Rutte de kop van Jut mochten spelen in het kabinet en gaan ze samen met de SP om nog op peil te blijven. En zo eindigt de linkse politiek in Nederland letterlijk als een nachtkaars.

FrankVeer | 27-08-21 | 12:54

Groen plus rood wordt bruin.
Lekkere politieke kleur, doet het goed op posters bij de volgende verkiezingen

Baron_von_Rijswijck | 27-08-21 | 12:54 | 1

Bruinhemden waren in het verleden al niet echt een goed idee. Dat zo'n linkse club qua kleur gelijk staat aan een emmer stront zal vooral GroenLinks worst wezen, als het maar ecologische stront is zonder fosfaat en stikstof.

Jessinator | 27-08-21 | 13:21

Groen en rood bij elkaar geeft een poepbruine tot zwarte kleur. Dat dekt inderdaad wel een beetje de lading.

Ruikbaard | 27-08-21 | 12:53 | 2

haha, je hebt me met een neuslengte verslagen

Baron_von_Rijswijck | 27-08-21 | 12:54

Nog een klein jaartje en Rutte kan als langst zittende premier de geschiedenisboeken in, iets wat voor een narcist natuurlijk goud is.

Daarna zal hij tussentijds opstappen naar een internationale functie, waarschijnlijk net voordat hier de parlementaire enquêtes beginnen.

Hoezeer ik hem ook verafschuw om wat hij gedaan en gelaten heeft, ergens heb ik ook een zekere bewondering. Zoiets als voor een verkoper die koelkasten aan Eskimo's weet te verkopen.

Zoelense Hobbyboer | 27-08-21 | 12:53 | 1

Rutte is het laatste jongetje dat gekozen werd in de trefbal competitie in de gymles. Kneus je bovenste plank, doelend op zijn eigen ego en eerherstel. Hij mag gewoon zijn kop niet meer namens Nederland verkopen.

Jos Tiebent | 27-08-21 | 12:56

Ik vind het item over Fransje Bauer interessanter.

jaja | 27-08-21 | 12:52

Mag ik een teil, moet flink kotsen namelijk.

Gaat het niet dan? | 27-08-21 | 12:47

Denk dat de Partij v/d Groene Arbeid het nóg beter uit moet leggen aan de mensen thuis en in het land en op de werkvloer, aan de [lijstje aansprekende beroepen].

Mr_Miscellaneous | 27-08-21 | 12:47 | 2

En ook een nog heel veel eerlijker verhaal verzinnen!

DRUCKIE1 | 27-08-21 | 13:01

Er is niets wat zaken beter oplost dan een goed glas rode lokale wijn. Jamas.

Gokmaar | 27-08-21 | 12:46

Als Nederland ergens wel niet aan toe is, is het wel een kneiterlinks kabinet. Dit land gaat naar de klote door al die linkse communisten en wokeass marxisten. Wie vinden dit allemaal een goed idee?

OuweOuweLekkerMauwe | 27-08-21 | 12:43 | 7

@aardv@rk | 27-08-21 | 12:48: Blijf vooral wensdenken, kijken of het helpt. Nederland is een van de meest socialistische landen ter wereld en heeft al decennia lang een percentage linksstemmers rond de 65-70%.

jemagookniksmeer | 27-08-21 | 12:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Het grote messias complex van een partijleider
is niet verenigbaar met een andere partij,
al helemaal niet bij linkse partijen!

TijdelijkOptimist | 27-08-21 | 12:43

Rutte vreet meestal zijn coalitiegenoten op, daar zie ik wel een voordeel.

Wijze uit het Oosten | 27-08-21 | 12:43

Het wordt gezellig in het peperkoekhuisje. Hopelijk is die oude oven vervangen door een warmtepomp.

Tashtego | 27-08-21 | 12:42

Kan Sharon Dijksma eindeIijk minister worden. Ik bedoeI: zoveeI taIent moet je niet wiIIen verspiIIen.

Piet Karbiet | 27-08-21 | 12:39 | 2

Is dat nieuwe Kamergebouw genoeg onderheid dan?

dathoujetoch | 27-08-21 | 12:41

Spelregels veranderen tijdens de wedstrijd, het kan alllemaal in onze bananen monarchie. Lijstverbindingen ga je aan voor de verkiezingen, niet er na.

Kwelbeller | 27-08-21 | 12:35 | 5

Die ZIJN ze ook vóór de verkiezingen aangegaan. Beide partijen hebben voor de verkiezingen al aangegeven innig samen te gaan werken. Dat iedereen toen dacht van het zal wel, na de verkiezingen piepen ze wel anders, dat is dan vooral probleem van iedereen.
Voor mij was het dé reden om niet PvdA te stemmen omdat ik GL er dan gratis bij zou krijgen.

Deze samenwerking stond al lang en breed vast. Het is dus geen kiezersbedrog.

Harvey2Face | 27-08-21 | 12:42

Juist, dit heet kiezersbedrog.

revolte | 27-08-21 | 12:53

@Harvey2Face | 27-08-21 | 12:42: Kiezersbedrog is alleen geldig voor mensen die daadwerkelijk op GL of PvdA hebben gestemd en die 2 niet samen wilden. Iedereen die hier op GS "Kiezersbedrog" roept heeft het helemaal fout, omdat niemand hier, op een enkele idioot na, op één van beide partjien zou stemmen.

Grachus | 27-08-21 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Is dit geen verkiezingsbedrog? Zoiets hoor je toch voor de verkiezingen te weten.

MargauxGrandCru | 27-08-21 | 12:35 | 1

Volgens mij wel ja. Mag een fusiepartij zo maar de stemmen bij elkaar voegen? Wie weet hoeveel verstokte PvdA-ers en woke GL-ers bv anders waren gaan stemmen bij een vooraf afgekondigde fusie?

Lorejas | 27-08-21 | 12:38

Van een aantal mensen hier mag je dus na de verkiezingen niet twee partijen samenvoegen tot één. Mag je dan wel uit één partij twee partijen laten ontstaan, CdA en Omtzigt, als een soort maagdelijke geboorte. Ik bedoel dat is 2000 jaar geleden ook al een keer voorgekomen, en manmanman wat hebben we daar een ellende van gehad. Zomaar wat vragen hoor.

dathoujetoch | 27-08-21 | 12:34 | 2

We hebben toch van Jezus niet zoveel ellende gehad. Wel van zijn latere zogenaamde volgelingen.

Rest In Privacy | 27-08-21 | 12:43

Of mag je degene die voor de meeste stemmen op de partij verantwoordelijk is, direct na de verkiezingen op een zijspoor zetten in ruil voor een plekje in de coalitie.

jemagookniksmeer | 27-08-21 | 12:49

Waar op de stembiljetten stond deze fusiepartij afgelopen Maart? Bij mij stond deze nieuwe partij er niet.

Lorejas | 27-08-21 | 12:30 | 3

Inderdaad, samen optrekken mag van mij, maar dan wel graag ook voor de verkiezingen en als fusie partij op het stembiljet.

Lomo | 27-08-21 | 12:34

Ja. Mag optellen van de stemmen bv?

Lorejas | 27-08-21 | 12:38

In ieder geval 3 partijen die zich genaaid voelen dus. En de vierde, D66, ach, dat lacht zichzelf toch wel uit...

Jos Tiebent | 27-08-21 | 12:51

Met andere woorden: verkiezingen hebben geen zin meer.

Bataafje | 27-08-21 | 12:29 | 1

Nooit gehad ook.

Gaat het niet dan? | 27-08-21 | 12:49

Rutte speelt als toppoliticus al jaren in een andere league dan de prutsers met wie hij (noodgedwongen) samenwerkt of gaat samenwerken.

It's not even the same sport.

Ichneumonidae | 27-08-21 | 12:27 | 5

Het is heel simpel en er is ook een spreekwoord voor: in het land der blinde is éénoog koning. Rutte is iedereeen in de 2e kamer verbaal, op Wilders na, de baas. Ze kunnen gewoon niet op tegen deze gladde aal. Hij staat alles bij elkaar te liegen, iedereeen weet het, maar het lukt niemand om hem klem te zetten.

The7thGuest | 27-08-21 | 12:51

@elfenstein | 27-08-21 | 12:34: Mss moet je Machiavelli eens lezen. Politiek gaat er niet in de eerste plaats om dat je aardig gevonden wordt of dat je in andere opzichten een volstrekte loser bent.

Ichneumonidae | 27-08-21 | 13:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Doe nou maar gewoon. Het komt er toch wel van, linksom of rechtsom (ghe) met Rutte als opperlachebekkie nog 4 jaar ongezien de tyfus in. Ik heb het eerder betoogd: laat maar klappen, zo hard mogelijk en zo snel mogelijk. Eerder komt dit niet meer goed en zoetsappig doormodderen met wat schijnoppositie en een eensgezinde staatspropagandamachine die oeverloos doorblubbert in de groene drek hangt me al lang mijlenver de keel uit. Ik zeg HUP groenslinks en pvdnarigheid, doe je best, maak er alsjeblieft een zo groot mogelijke teringzooi van en wel graag zo opzichtig mogelijk, leef je uit!. Hoe eerder deze hallucinante klucht voorbij is hoe beter.

elfenstein | 27-08-21 | 12:27

Schreef ik in maart al. Misschien zien mensen die al jaren niet meer stemmen het allemaal iets neutraler. Niet gebonden aan identiteitspolitiek en slap gelul.
Alhoewel, sinds maart ben ik wel enigszins geradicaliseerd en ben niet alleen van mening dat democratie een religie is, maar tevens dat er in het heden een staatsgreep gaande is van de EU. Dat gekloot met gemarginaliseerde partijtjes is pure afleiding voor het uitsluiten van grote delen van het electoraat. Er zijn zoveel staatsrechtelijke wetten geschonden sinds de verkiezingen, dat het een wonder mag heten dat een meerderheid van het volk nog braaf gelooft in de poppenkast in Den Haag die men democratie noemt.
Het wordt lachen de komende jaren. Als toeschouwer van deze klucht.

Luivend | 27-08-21 | 12:27 | 2

*belletje in Leiderdorp hoort*

Niet_Van_Hier | 27-08-21 | 12:35

Je koopt na 4 jaar een groene auto maar je krijgt een rode. Groenlinks is gehalveerd in de verkiezingen. Hun eigen veestapel is gehalveerd. En dan nu het hele land in de pauzestand door die groene branchevereniging.

stipjes | 27-08-21 | 12:26

Bij links is het probleem dat de ene linkse de andere linkse te links of te slinks vindt.
Daarbij valt er geld te verdienen. Samengaan in 1 club levert veel minder geld op.
En je weet dat linksen niet graag de handen uit de mouwen willen steken want ouwehoeren is voor hun het verdienmodel.

pejoar | 27-08-21 | 12:24

Slim van Rutte, hij weet dus nu al te bewerkstelligen dat de 'oppositie' PVDA/GL zich koest zal houden bij een debat over Afghanistan zodat daar ook geen zittende bewindslieden gevaar zullen lopen.

Lomo | 27-08-21 | 12:24

En nu het CDA samen met BBB?

Schriever | 27-08-21 | 12:23 | 3

Da's ook politieke zelfmoord, voor beiden.

TonAlias | 27-08-21 | 12:32

BBB, Pieterpartij, ja21, bvnl, fvd, PVV, SP samen en ze blazen die hele woke maffiabende zó omver.

revolte | 27-08-21 | 13:00

Graag!

Schriever | 27-08-21 | 13:15

Ach ja. Kaag is duidelijk zichtbaar tijdens de formatie. En Ploumen en Klaver zijn dat ook. En voor de rest helemaal niemand. Geen standpunten van Rutte en Hoekstra waarvan ik verwacht een enigszins rechts geluid te propaganderen. Die laatste twee zijn stil. Ploumen en Klaver doen een duo maar op de achtergrond met Kaag een trio. En Rutte en Hoekstra liggen huilend en ongeïnteresseerd in de ballenbak te spelen. En niet omdat ze hebben verloren. Ze hebben niet eens strijd geleverd. Niemand weet nog wat ie heeft aan een Rutte of Hoekstra. Want die beide kneusjes zijn totaal afwezig in het hele formatiegebeuren. Niemand die CDA of VVD heeft gestemd, weet nog waar ie aan toe is/op heeft gestemd.

Leptob | 27-08-21 | 12:21 | 4

Nu de vraag: zijn PvdA en GL gekocht met Sorosgeld?

revolte | 27-08-21 | 13:03

Het is de Linksmens eigen om op nogal luide toon te gaan schreeuwbekken, terwijl de VVD en het CDA zich op de achtergrond stil houden. Dat is nooit anders geweest.

Grachus | 27-08-21 | 13:41

Ik denk dat die 2 wachten tot links elkaar de hersens heeft ingeslagen en dan komen zij met een programma waar iedereen* die mee wil doen bij het kruisje mag tekenen.
*buiten de bekende buitengeslotenen.

Graaisnaaiert | 27-08-21 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

Een fusie zou te veel doen denken aan de nsdap.
De arbeiders partij in één club met linkse fascisten.
Slecht plan dus.
PvdA moeten gewoon linkse sociale democraten blijven en daarmee hebben ze best hele goede dingetjes bereikt.
En die soc.dem moeten ver weg blijven van extreem linkse cellen, hardcore communistentuig.
Zoals geen weldenkende rechtse boerenlul, zoals ik, zich zou willen associëren met bijvoorbeeld die debielen van stormfront of ander kaalgeschoren tuig.
En dan nog, die Klaver vertrouw ik voor geen meter.
Die gluiperd heeft ambities en LaPlumeax trapt er in.
Dan maar een minderheidskabinet VVD66CDA.
Komen die ultra-extreme-Marxisten er tóch bij, heb ik afgelopen Maart voor het laatst m’n stem uitgebracht.

Ruimedenker | 27-08-21 | 12:19 | 2

Eens. Als de sociaal-democraten echt zelfmoord willen plegen, moeten ze vooral met GroenLinks / Moslimbroederschap samengaan. Het zou in feite het terugdraaien van de splitsing in 1909 zijn.

J.P.Drapeau | 27-08-21 | 12:38

Het maakt allemaal geen donder uit. Ja, 0.2 procent hier, 1% daar, 100 euro links, 120 euro rechts. En dan komt uiteindelijk de gemeentebelasting de boel toch weer afromen.

Belastingstelsel opnieuw opbouwen vanaf de start. Dus beginnen met alle belastingregels, subsidies, kortingen, heffingen etc te wissen, en vanaf daar gaan bouwen. Uitgangspunt moet zijn: belasting halveren en NL moet maar zorgen dat het het daarmee redt. Aantal ambtenaren hoe dan ook halveren. Zie maar dat je het redt, schrap al het nutteloze. En besteed ons geld eens aan ons. Zou ook wel eens leuk zijn, gewoon ter afwisseling.

John McClane | 27-08-21 | 12:18 | 3

Klinkt wel realistisch.

Na een kratje of drie.

Ichneumonidae | 27-08-21 | 12:29

@Ichneumonidae | 27-08-21 | 12:29: het erge is dus dat jij dit ziet als onrealistisch, terwijl het eigenlijk de norm hoort te zijn, mijns inziens.

Timide_Aso | 27-08-21 | 12:37

@Timide_Aso | 27-08-21 | 12:37: Als iets de norm hoort te zijn wil dat natuurlijk niet zeggen dat het ook realistisch is. In feite is het wensdenken.

Ichneumonidae | 27-08-21 | 13:00

"Zijn de gevolgen wel helemaal duidelijk?"
Kijk naar het CDA, dan weet je wat de gevolgen van een fusie zijn.

Schoorsteenveger | 27-08-21 | 12:17

"Everything woke turns to shit"
Dus van kutland naar shithole.

Reebensteeltje | 27-08-21 | 12:17

Velen kunnen er om lachen en dat moet vooral OOK. Toch blijft de conclusie die weinigen in willen zien deze; te weinig klojo's hebben VVD gestemd want hadden ze een zetel of 5 a 10 meer dan hadden we een nieuw kabinet zonder de PvdArmoed & de GroeneKhmer.

I'm telling you: je kan beter 4 jaar extra Rutte-doctrine hebben dan 1 jaar klimaat- en wokewaanzin.

Tierelier | 27-08-21 | 12:17 | 6

@Tierelier Kijk met dat Cordon is de Democratie ten onder gegaan.

wateenwereld | 27-08-21 | 19:04

@wateenwereld | 27-08-21 | 19:04: Ach welnee.
Het is niet leuk en behoorlijk arrogant want met gebrekkige argumentatie ingezet. Maar in wezen treft de groep andere partijen die aan de kant staan hetzelfde lot, alleen heet het dan geen cordon sanitaire. Je kunt nou eenmaal niet al te, of vreselijk, principieel blijven; dan pis je naast de pot.

Tierelier | 27-08-21 | 19:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Let maar op die kaag coalitie komt er. Het wordt het meest linkse en progressief ambitieuze sinds Den Uyl. En dat betekent dat er alleen leuke progressieve cadeautjes komen waar vooral de linkse hogere en middenklasse blij van worden. Ik heb alvast een naam: de regenboogeenhoorn-coalitie. Hipster + is ook een optie.

JB86 | 27-08-21 | 12:15 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie de net-niet-optimale leden-stem-app al in actie: "Dank voor uw stem op Hugo de Jonge!".

marcoplarco | 27-08-21 | 12:15

Mooi gebruik van Rigor Mortis in deze context, weer goed geschreven Bart. Helaas gaat het toch gebeuren, want een minderheidskabinet is niets voor Rutte.

amateurrr | 27-08-21 | 12:12

Bedankt voor uw stem op groenslinks. Kunnen van deze splinterpartijtjes nog kamerleden zich afsplinteren?

Hadena | 27-08-21 | 12:10 | 1

Het Moslimbroederschap volgens mij... r

Enter Yeti | 27-08-21 | 12:15
-weggejorist en opgerot-
ArievandeGoede | 27-08-21 | 12:10 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

1+1=1 hier. Ik zeg: doen!

JohnLocke | 27-08-21 | 12:03

wij lachen er om

Maar ze zijn ontzettend gevaarlijk en bepalen het beleid, al decennia.

Kaas de Vies | 27-08-21 | 12:03 | 2

Ja, dus waarom grijp jij als kolonel dan niet eens een keertje in?

Ichneumonidae | 27-08-21 | 12:32

Sinds zijn benoeming tot kolonel is Kaas op permanente koffiepauze

Tobi | 27-08-21 | 12:37

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland