GeldBlog - De EU is het omgekeerde van een sterfhuisconstructie
It's alive
Een sterfhuisconstructie houdt in dat alle rendabele delen van een bedrijf worden overgeheveld naar een nieuwe BV, waardoor al het slechte in de oude BV blijft zitten. Impact op werkgelegenheid is dan minder negatief, maar de schuldeisers blijven achter met claims op waardeloze bezittingen, zij moeten uiteindelijk de rekening dus betalen. De EU en de eurozone doen het omgekeerde: zij hebben zwakke landen tot de EU en EMU toegelaten en zijn nog steeds van plan om andere zwakke landen tot de EU en EMU toe te laten treden. Nederland zal naar de bodem getrokken worden door zijn misplaatste geloof in het Europese project.
Italië heeft net de staatsschuldcijfers bekend gemaakt en die zijn helemaal toppie, letterlijk. De Italiaanse staat heeft een recordschuld van maar liefst EUR 2,68 biljoen (dus 2680 miljard). Overigens wordt dit record continu gebroken sinds minimaal 1994 (grafiek gaat niet verder). Sinds de toetreding tot de eurozone zijn de schulden juist sneller opgelopen. Door impliciete kredietdekking van o.a. Duitsland en Nederland konden de Italianen ineens goedkoop lenen en dat deden ze dan ook met verve. En herinnert u zich de kredietcrisis nog? Toen had Italië een schuld van ongeveer EUR 1,7 biljoen, tegen 2,68 biljoen nu. Kijk, zo los je een schuldencrisis op.
Nu is dit alleen op absolute basis, maar ook relatief (schuld/BBP) is het beeld niet denderend, vooral sinds de kredietcrisis van 2008. Het lijkt wel een stairway to heaven. Maar Italië is niet het enige land in de EU dat er een potje van gemaakt heeft, want ook de sterke landen hebben de teugels laten vieren na de kredietcrisis. Maar enkele jaren hebben veel landen hun relatieve schulden weer naar beneden weten te krijgen, terwijl Italië op gelijke hoogte bleef. Nu is er de tweede crisis en Italië is dus verder gegaan van een verhoogd niveau, terwijl veel sterke eurolanden juist een buffer hadden opgebouwd. Wederom kenmerkend voor de divergerende werking van de euro.
Italië had, net als Portugal, Griekenland, en achteraf bezien Frankrijk, nooit toegelaten moeten worden tot de euro. Maar ja, de euro is dan ook vooral een politiek project en niet een financieel-economische bedoening.
Om te voorkomen dat deze divergerende krachten de eurozone niet uiteenrijten, heeft de ECB alles uit de kast gehaald; vanaf 2008 zijn er steeds meer ingrepen geweest. Dit heeft ervoor gezorgd dat de ECB nu zowat alle staatsschulden opkoopt (zie hieronder tabel van @MacroAlf)! Dit is dan ook te zien aan de balans van de ECB. Voor de duidelijkheid, dit zijn dus ook schulden waar wij allemaal garant voor staan (via de capital key, maar als landen failleren, dan komen die verliezen pro rata aan de overige lidstaten toe).
Hiermee negeert de ECB de lessen van de Weimar Republiek. Verder haalt het elke motivatie weg om iets aan de schulden te doen; het ECB-beleid versterkt dus juist het foute gedrag en daarmee ook de divergentie binnen de eurozone. En de komende crisis wordt dan vast WEER gebruikt als aanleiding om nog meer EU door te drukken. Zoals dat in de periode na 2008 gebeurde, zo zal een nieuwe crisis de totale fiscale en politieke unie kunnen afdwingen. Mits die nieuwe crisis niet de crisis is die de euro zal breken...
Intussen wordt Nederland steeds verder in dit zwarte gat getrokken waardoor de scheidingskosten (NEXIT) steeds verder oplopen. Omdat politici niet verder dan 4 jaar kijken en de meerderheid van deze politici allemaal voor de EU en euro blijft stemmen, is deze scheiding politiek onbespreekbaar. Maar iets niet willen betekent niet dat het niet gaat gebeuren. En iets wat hoge kosten met zich mee brengt, hoeft niet slecht te zijn als het alternatief, de euro behouden, nog duurder is. Maar het is wel zonde als, door af te wachten, de kosten van scheiding verder oplopen.
Overigens, het veel gehoorde plan dat zwakke eurolanden juist uit de euro moeten stappen is onzinnig. Immers, de euroschulden van deze landen blijven staan, terwijl ze terug gaan naar hun eigen valuta. De nieuwe lire, peseta, drachme etc. zullen dan meteen verzwakken, wat de euroschulden dan helemaal onbetaalbaar zou maken voor die landen. Als er exits plaats moeten vinden, dan moeten juist de sterke landen uitstappen; het is de manier met de laagste kosten en laagste kans op sociale en internationale spanningen (zie hier).
Maar wat Nederland en de rest van de EU/EMU lidstaten doen, is geheel het tegenovergestelde, want de intentie is daar om nog meer zwakke landen toe te laten treden. Dit zal op termijn voor nog meer problemen zorgen en de divergerende krachten van de EU/EMU verder versterken.
Volgens de sterfhuisconstructietheorie zouden de sterke landen moeten uittreden, maar in plaats daarvan laten de sterke landen zich steeds meer ketenen aan het sterfhuis EN laat men ook nog meer terminale patiënten toe tot het sterfhuis. Maar de sterfhuisconstructie analogie gaat mank op één detail: de schuldeisers die het gelag betalen van deze constructie zijn de sterke eurolanden! Dit is dan ook waar de schoen wringt: de sterke lidstaten willen niet toegeven dat ze geld hebben uitgeleend aan niet-kredietwaardige landen. Uiteindelijk is de eurozone (en in andere mate de EU) gewoon een verhaal van slechte kredieten die afgeschreven dienen te worden en hoe langer de sterke lidstaten daarmee wachten (maw geld blijven uitlenen/uitkeren aan de zwakke landen), des te hoger de uiteindelijke schade voor hen zal zijn.
Reaguursels
InloggenDus als ik jet goed begrijp heeft Italie een schuld van 2.6 Miljard en de EU gezamenlijk 10 Miljard? Ofwel, Italië is een kwart van de gezamenlijke schuld?
En dan bezitten deze prutsers ze ook nog een zetel bij de G7...
biljoen, excuus.
Yep. En 1 maal raden wie daar de dupe van is en maar geld die kant op schuiven en zullen schuiven.
De ECB lijkt vooral een project om de torenhoge schulden van Zuid-Europese landen betaalbaar te houden met ultralage rentes en de kwakkelende Zuid-Europese economie te stimuleren door het periodiek aanzwengelen van de geldpers. En dan te bedenken dat het een soort Europese "Bundesbank" had moeten worden...
Men vergelijkt wel eens met de hoge Japanse schulden maar vergeet dan dat Japan naast een grote debiteur ook een waanzinnig grote crediteur is. Tegenover hun schulden staat nogal wat.
Hoorde gisteren dat Griekenland helemaal geen rente hoeft te betalen als het geld leent.
Via de negatieve ECB rente krijgen zuid-europese landen zelfs geld toe. Bij -0,5% krijg je 5 miljoen per jaar kado aan rente per miljard dat je leent.
Dit wordt betaald door rijke landen, pensioenfondsen en partikulieren met meer dan 100.000 euro via de negatieve spaarrente.
Wanneer worden Boekestijn en de De Wijk veroordeeld?
Hoog tijd dat dat gebeurt. Wat leeft BNR in een pro-EU bubble.
Gelukkig is er vanavond weer voetbal, Heeft de man met de pet weer iets om zich echt druk over te maken: Geef ze brood en spelen, en houd ze dom.
Toch niet Nederland, ben nog niet over de race Max heen.
Moet er nog steeds van bijkomen en van die kut telefoon van me, nooit meer die fruit met hap erin.
Volgens de eurofielen destijds zou het in de jaren 1990 gesloten stabiliteitspact dit juist verhinderen. Het werkte direct al niet, maar ik heb nooit één eurofiel horen toegeven dat ze het destijds grondig mis hadden. Steeds weer werd en wordt bezweert om meer souvereiniteit in te leveren ten behoeve van betere naleving van de regels. Zelfs de euro- en schuldencrisis deed het fundamentalistische geloof in de heilige Europese eenwording niet wankelen. Die crisis bleek juist de gelegenheid om een versnelling hoger te gaan. Corona is ook weer een fijn excuus om straks te roepen dat het eenwordingsproces een tandje sneller moet. De problemen worden erkent en de oplossing is uiteraard meer integratie en minder souvereiniteit. En het journaille, dat zich altijd al voor de kar van de eurofielen liet spannen, zorgt er wel voor dat het landt bij de bevolking. En zo zal niemand verantwoordelijkheid worden gehouden voor de financiële janboel van Europa.
zeer goede beschrijving!
Maar je snapt niet wat de oplossing voor dit (en alle andere) EU probleem is. Meer EU. Met meer EU verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon.
</D66>
Loop eens niet zo met die y-as te klooien.
Zou je het succes van Urgenda kunnen doortrekken naar de Monetaire Unie?
Urgenda hield de Nederlandse overheid met succes aan haar handtekening onder een verdrag. De handtekening van de overheid bleek opeens meer waar dan alleen maar goede bedoelingen uitstralen, maar moest ook resultaten opleveren volgens de bepalingen in het ondertekende verdrag.
Nu heeft onze overheid (en alle andere ontekenende overheden) het Verdrag van Maastricht ondertekend, maar de bepalingen in dit verdrag worden aan alle kanten overtreden.
Zou het mogelijk zijn om voor de rechter af te dwingen, dat onze overheid zich aan dit verdrag moet houden?
Nee, want Urgenda zijn Nederlandse burgers die het land naar de afgrond trekken door de Nederlandse economie te vernietigen, met behulp van een rechter die gek genoeg is daarin mee te gaan. Maar je gelooft toch zeker niet dat als een Nederlandse rechtbank Italie veroordeeld zich aan de Europese begrotingsregels te houden omdat Nederland -het debiele portemoneetje van europa- dit wil, Italie zich daar aan gaat houden.
Al zou die uitspraak er onverhoopt komen dan zouden de Italianen hem schaterlachend terzijde schuiven.
Ondertussen zijn we dusdanig diep in het economische moeras meegezogen dat we er niet meer uit kunnen komen, dan slechts door een economische verwoesting over onszelf uit te roepen.
Het gekke is dat we al jaren roepen dat de schuld situatie onhoudbaar is, zowel in de EU als USA, en dat het toch goed blijft gaan.
Zolang de waarde van alle bezittingen blijft toenemen blijft de status quo gehandhaafd. Uiteindelijk is de schuld van de ene het vermogen van de ander.
De Brexit had de doodsteek kunnen zijn voor dit wankele evenwicht, Covid heeft dat naar mijn inzien voorkomen.
Maar dat is alleen uitstel. Meer tijd kan gekocht worden door verder uit te breiden, zelfs als dat is met meer arme landen. Eigenlijk juist vanwege die arme landen die snelle groei zullen doormaken door de EU subsidies en toegang tot vrije markt.
Probleem is echter dat er fysiek een grens komt aan de uitbreiding van de EU. En dat het probleem steeds groter wordt. Dubbel cijferige inflatie voor minimaal 10 jaar zal uiteindelijk de enige oplossing zijn om een Weimar scenario te voorkomen.
Dat de vs door kan gaan is om dat ze elk dwingen de dollar te gebruiken.
Im vergelijk word de euro wel telkens minder waard vergeleken met andere Europese munten.
Het is een spelletje, dat roep ik al een tijdje.
Een pyramidespel wel te verstaan.
Mijn eigen reactie in het topic over ‘arme Floor die geen huis kan kopen na haar scheiding’, maar even geknipt en geplakt:
De kunstmatig lage rente van de ECB maakt euro’s steeds waardelozer omdat men failliete zuidelijke landen graag ‘binnenboord’ wil houden. Dat drijft de prijs van o.a. Huizen en aandelen op. En daarnaast natuurlijk jaarlijkse import van meer dan 100.000 man waarvan een groot deel niet de eigen broek gaat ophouden en waarvoor u nog wat overuren mag maken. Die hebben meer recht op huisvesting dan uw kinderen die hier geboren zijn omdat de overheid, gemeenten verplicht jaarlijks quota gelukzoekers te huisvesten.
Tel uit je winst!
Sinds de rente negatief is gemaakt, is dat ‘stimuleren’ wel erg ver doorgeschoten. Spaarders worden gestraft, landen die op de pof leven worden beloond. O.a. door uw pensioenfonds dat verplicht staatsobligaties moet kopen omdat dat zo lekker veilig is volgens DNB. Ik vind het misdadig.
Als de prijzen van consumentengoederen omhoog gaat dan heet dat inflatie en wordt er gejammerd. Als de prijzen van huizen omhoog gaan dan wordt er in de krant gesproken van een "sterke huizenmarkt" en een "opmars" door "specialisten". Iets zegt me dat die "specialisten" in een branche werken die meer omzet maakt bij een hogere huizenprijs en dat dat de reden is dat ze juichen in plaats van jammeren over wat in feite gewoon ook prijsinflatie is.
Jaartje of 100 geleden…..
"De ontwikkeling van de inflatie in zijn rijpingsstadium was een paradox die zijn eigen onmiskenbare kenmerken had. Een daarvan was de grote rijkdom, althans van degenen die door de hausse werden begunstigd.. Vele grote fortuinen ontstonden van de ene op de andere dag.
"De prijzen in Duitsland waren stabiel, en zowel het bedrijfsleven als de aandelenmarkt floreerden. De wisselkoers van de mark ten opzichte van de dollar en andere valuta's steeg zelfs een tijdje, en de mark was tijdelijk de sterkste valuta ter wereld" aan de vooravond van de inflatie .
"Zij aan zij met de rijkdom waren de gevallen van armoede. Grotere aantallen mensen bleven aan de buitenkant van het gemakkelijke geld, kijkend naar binnen, maar niet in staat om binnen te komen. De misdaadcijfers schoten omhoog."
"Verslagen uit die tijd vertellen van een progressieve demoralisatie die over de gewone mensen kroop, zonder zichtbaar doel, en hun angst om hun eigen precaire posities te zien wegglippen terwijl anderen zo opvallend rijk werden."
"Bijna elk soort bedrijf kon geld verdienen. Er waren maar weinig bedrijfsfaillissementen. De hausse schortte de normale processen van natuurlijke selectie op, waardoor het niet-essentiële en ineffectieve anders zou zijn uitgeschakeld."
" Speculatie, terwijl het niets bijdroeg aan de rijkdom van Duitsland, werd een van de grootste activiteiten. De koorts om mee te doen om snel geld te verdienen, besmette bijna alle klassen. Iedereen, van de liftbediende en daarboven, speelde op de aandelenmarkt."
"De omzetvolumes in effecten op de Berlijnse Beurs werden zo hoog dat de financiële sector het papierwerk niet bij kon houden... en de Beurs moest meerdere dagen per week sluiten om de achterstand weg te werken"
"Maar alle Duitse Marken die in de zomer van 1922 in de wereld bestonden, waren in november 1923 niet genoeg waard om een enkele krant of een tramkaartje te kopen. Dat was het spectaculaire deel van de ineenstorting, maar het grootste deel van het echte verlies in geld en rijkdom was veel eerder geleden."
Dank hiervoor, we leren het kennelijk nooit
lol, daar wilde ik volgende week over schrijven
@Sassen | 21-06-21 | 08:45: valt genoeg over te vertellen. Maar de vele overeenkomsten met de huidige situatie zijn treffend. Behalve dan dat het toen om 1 land en 1 munt ging en nu om de gehele Westerse wereld. De oplossing zal ongetwijfeld komen in een vorm van digitaal geld dat direct van de centrale banken naar de burger gaat en een houdbaarheidsdatum en bestedingsvoorwaarden kent.
Italië heeft na de Verenigde Staten en Duitsland de grootste goudvoorraad ter wereld. De centrale bank beschikt over 2.451,8 ton goud, dat omgerekend naar de actuele goudprijs een waarde van bijna €92 miljard vertegenwoordigt.
-
Dus zelfs met een dergelijke gele berg gaan ze dat niet dekken.
Kun je nagaan wat een gedrocht van een wanbeleid daar heerst. En de rest van europa weet dat zeker wel.
De italianen snappen wat geld is. Goud en geen euro.
Pas geleden een Italiaanse film over Berlusconi gezien. Dan snap je alles.
Precies!
Waarom zouden er na duizenden jaren in Europa nog steeds afzonderlijke landen zijn...Hoe kun je ooit denken dat grote gebieden in enkele decennia samensmelten.
De 7 verenigde Nederlanden zijn nu een soort van 1, maar als er in Groningen een ramp gebeurt waar de rest van het land honderden miljarden aan heeft verdiend, dan helpen ze nog maar mondjesmaat. Want buitengebied.
Niemand gelooft toch echt dat je al die taalgebieden, fundamenteel verschillende culturen, compleet anders ingerichte samenlevingen, in minder dan een eeuw 1 kan maken....
Zoals recent is gebleken, is de politiek er niet voor de burger, maar voor zichzelf. Dit zal de mensen te gronde richten, en de politici varen er wel bij....
Ik eet er geen hamburger minder om, het klimaat gaat ons allen te grazen nemen!
Het in stand houden van de mediterraan kost enorme bakken geld, en is een bodemloze put. Nog erger vind ik de massa immigratie, dat kost ons jaarlijks een steeds groter deel van de gemeenschappelijke taart plus we krijgen er een parallelle gemeenschap voor terug dat crimineel, radicaal en totaal niet verenigbaar is met onze normen en waarden. Dus ja... als ik dan moest kiezen tussen de 2 kwaden dan maar liever een zwakke mediterraan.
De ironie wil dat de Mediterraan ook nog eens sterker wordt.
Ik las ergens dat immigratie ons reeds de hele gasbel kostte.
Dan ga je ervan uit dat er een agenda achter zit.
@NiCeY | 20-06-21 | 22:48: van de gasbel heeft Nederland haas sociale stelsel te danken en ongekende welvaart. Echter die immigranten blijven onverminderd komen en daarmee de gemeenschappelijke taart alsmaar verder doet krimpen voor autochtoon NL. Mensen kijken tegenwoordig niet verder,,.zolang de koelkast maar vol staat en 2x /jaar op vakantie kunnen
@Alexander Sassen van Elsloo
"De Italiaanse staat heeft een recordschuld van maar liefst EUR 2,68 biljoen (dus 2680 miljard)"
Is dat de totale schuld van Italië, dus zeg maar inclusief de schuld die opgebouwd wordt door de timmerfransen van de EU die zich helemaal scheel lenen voor diverse EU fondsen waarbij volgens mij de lidstaten zorgen voor de terugbetaling....
Datzelfde geldt overigens ook voor NL en DLD etc. Bestaat de staatschuld van ons alleen nog uit het deel dat Nederland zelf heeft geleend? Zou je daar dan ook de leningen die de EU voor bijv stabiliteits- en herstelfondsen en greendeals ed aangaat niet bij op moeten tellen? Dat zijn, hoewel het geboekt wordt als EU schuld, feitelijk toch ook leningen waarvoor Nederland nu al voor een bepaald deel verplicht is ze terug te betalen, om het maar niet te hebben over hoeveel erbij komt als Italie uiteindelijk failliet gaat
De gemiddelde huizenbezitter in dit land heeft een hypotheekschuld van 5-8x zijn inkomen. Vaak nog aflossingsvrij ook nog.
Schijnbaar maakt “onderpand” iets uit bij geldleningen en in dit stukje staat geen enkele keer het woord “onderpand”.
Ik niet, veel minder, minder, minder
Dankzij dit gefaal zal mijn cryptoportefeuille over 10 jaar skyhigh gaan. Dank EU!
Ik zou nog even wachten met bedanken.
Nu nog wel, maar morgen zijn uw goudstaven niks meer waard, want we mogen niet meer met goudstaven spelen. Zit je met al je bitcoins. Kan je beter gewoon 15 jaar SETI gedraaid hebben en geen aliëns hebben ontdekt. Daar wordt je ook niet gelukkig van, maar het was wel voor een goed doel. Bitcoin kan morgen de nek om worden gedraaid. Dat is volgens mij het kwetsbare aan het verhaal. Het principe is niet fout.
@LV-225 | 20-06-21 | 21:42:
Bitcoin kan niet de nek worden omgedraaid maar wel worden verboden. De kans bestaat dat ze dan nog veel meer waard worden.
Alleen in Bitcoin zitten, zeker als je er pas dit jaar inzit is niet zo handig. Die boot heb ik gemist, maar zit veel interessants bij. Vooral een aantal privacy-coins. Daar kan DNB en ECB niet zoveel mee, en dat is juist prima. En verbieden werkt met drugs ook niet heel best, dus lekker achterover leunen doet.
Ik snap niet echt wat de Euro met crypto te maken heeft. Crypto lost helemaal niet het probleem op van de Euro, en is ook ongevoelig voor de Euro. Crypto is gevoelig voor tweets van Musk en andere spel bewegingen die de whales inbrengen.
Wel is crypto gevoelig voor gratis geld, maar dat zijn aandelen en assets ( onroerend goed) ook, en nog wel meer...
@pibasso | 20-06-21 | 21:54: de slager op de hoek kan er ook niets mee...
Als de Euro klapt, wat ik niet verwacht, omdat de onderliggende consumptie helemaal niet minder wordt, maar juist meer. , maar stel als, dan zal de Euro alleen kunnen klappen tov de dollar of wellicht de pond. Maar de dollar en pond hebben hetzelfde probleem dus die klappen mee, of dis niet.
Maar stel dan alsnog, dan zal er een corralito komen. Maar crypto zal en kan de plaats van legal tender biet innemen. Technisch onmogelijk.
Sommige coins kunnen een prima betaalmiddel zijn, ook bij de slager op de hoek. Zo van mijn wallet in die van de slager. Ik zie op termijn alleen maar mogelijkheden.
Ik denk dat ze het geen zak interresen. Zoveel mogelijk landen tot zich nemen en ze allemaal de afgrond in duwen. Geld? Daar hebben ze zelf geen zorgen over, ze jatten roven het overal weg en drukken het bij. Europese burgers daar hebben ze schijt aan die gaan toch wel tenonder.
Wat zullen de Engelse balen dat ze niet meer mogen meedoen. hahaha
Sinds ze uit de monetaire unie zijn gestapt, bedoelt u?
Nou tja.. ze zitten nog wel in die steunmaatregeken, op hun uitdrukkelijke verzoek. Immers, die leningen leveren nogal wat geld op, en uiteraard politieke invloed en macht.
Ok, en aan de andere kant van de plas: Misschien eens kijken naar de reverse repo's van de FED en de enorme stijgingen daarvan. Misschien een onderwerp voor volgende stuk?
Waarom stallen banken 700+ miljard dollar (recordhoogte en rising) tegen 0,05% rente bij de FED?
is al over geschreven hier paar maanden terug al. SLR
Als de sterke landen uit de EMU stappen i.p.v. de zwakke is het effekt hetzelfde. De nieuwe gulden wordt snel sterker t.o.v. de Euro en dus wordt de terugtebetalen schuld van de leningen minder waard. Afschrijven en niet uittreden is ook geen oplossing; dan wordt het grootste verlies geaccepteerd terwijl de leners dan gemotiveerd worden om er nog een stapje bovenop te doen, want er zijn tóch geen consequenties. Dat is overigens nauwelijks verschillend van de huidige schulodenregelingen met b.v. Griekenland.
De beste oplossing is als de zaak failliet gaat, net zoals het voormalige Oostblok, en er aan dit rampzalige "verenigde" Europa snel een einde komt.
nee want onze schulden staan ook nog in euro... enige manier om schade te beperken
De vraag is: bij wie hebben die landen schuld? Dat is een of ander vaag instituut dat uit het niets geld kan creëren door leningen te verstrekken. Dan kunnen ze toch ook prima uit het niets geld laten verdwijnen? Gewoon een soort reset. Een hele grote. The Great Reset zou een leuke werknaam zijn voor dit project.
Bij de kopers van de staatsobligaties, die op hun beurt ook tot de strot in de schulden zitten.
Een staatsschuld is in feite een schuld met het inkomen van alle onderdanen van een land als onderpand.
@Cheesy Poof | 20-06-21 | 21:14:
''Een staatsschuld is in feite een schuld met het inkomen van alle onderdanen van een land als onderpand.''
Precies dit wordt te vaak vergeten. Hetzelfde met inflatie.
Als een mafiabaas boven zijn stand gaat leven en daardoor ieder jaar het beschermingsgeld aan de locale ondernemers grof moet verhogen, wordt het op een gegeven moment onhoudbaar en wordt hij omgelegd.
Overheden kunnen dit langer volhouden, maar het is niet oneindig.
@DezeNicknameBestaat | 20-06-21 | 22:20:
Daarbij:
Als hij zijn beschermingsgeld grof moet verhogen om een harem aan onplezierige hoeren te onderhouden, hoeren die zich niet weten te gedragen en de locale ondernemers terroriseren, is de situatie helemaal onhoudbaar.
Het heeft er steeds meer schijn van dat regeringen hun gedrag in het kader van de great reset bezien en het maken van schulden nu, wellicht in een kader staat, dat voor ons burgers nog niet kenbaar is.
Daarnaast heeft de ECB, met haar QE programma immense schade gedaan aan het bezit van de particulier. Om haarzelf voor niets, eveneens immense vorderingen te doen hebben, in de vorm van aflossingsverplichtingen op obligaties. Indien er t.z.t op aangestuurd word, dat er te weinig geld aanwezig is om de vorderingen te voldoen, dan kan de ECB allerhande materiële goederen op gaan eisen om aan haar genoegdoening te komen.
Het lijkt nu erg maar we hebben nog niets gezien.
You will own nothing and be happy.
Ik zou me geen zorgen maken Netniet, met zo'n slogan kan het gewoon niet misgaan.
Ik ben trouwens niet van plan om belasting te ontduiken want geld transacties worden goed in de gaten gehouden door de Belastingdienst. Ik ben een brave Belastingbetaler maar ik vind raar om negatieve rente te moeten betalen over spaargeld. Ik hoef geen positieve rente maar ik wil ook geen negatieve rente.
Ik kreeg mijn eerste lonen nog iedere vrijdag contant uitbetaald bij Philips. Toen kwamen de banken met het argument, dat een rekening bij hen nooit en te nimmer negatieve gevolgen voor de houder zou hebben en werden de lonen dus op papier overgemaakt. En met de consequenties daarvan zitten we nu, net als binnen afzienbare tijd met alleen maar theoretisch geld waar het begrip contant uit weggehaald is.
@zbb | 20-06-21 | 21:26:
Horigen mogen niet klagen zolang ze brood op de plank hebben. Al het andere behoort de eigenaar toe.
U hoeft het niet op de bank te laten staan...
De banken moeten óók een negatieve rente betalen als ze geld bij de Europese Centrale Bank stallen. En dat is al een tijdje zo. Uw bank gaat dat nu aan z‘n klanten doorrekenen.
Jullie zijn goed bezig, ik heb alleen maar een paar dure autos.
Voordeel daarvan is natuurlijk dat die tastbaar zijn..
Zo'n cijfertje op de bank...nou ja..grappig, meer niet
Goedeavond beste mensen. Ik heb een vraag aan jullie.
Ik heb namelijk meer dan 100000 op de bank staan en vanaf 1 juli moet ik negatieve rente van 0,5% betalen per kwartaal. Mag je je spaargeld spreiden bij meerdere banken om negatieve rente te voorkomen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik wens jullie nog fijne avond.
Je kunt het zelfs verdelen over meerdere rekeningen bij dezelfde bank. Tenminste, bij de Rabo werkt het zo.
Ja, dat kun je doen. Bankvoorwaarden gelden per bank, betalen voor spaargeld is geen overheidsbelasting.
@alexbl | 20-06-21 | 20:44: Ik zit bij de ABN Amro en daar kan dat niet volgens mij.
@Slimmemeneer | 20-06-21 | 20:45: klopt, AAB kijkt per houder van de rekening.
Oeps. Stom commentaar van mij, zelf maar even Joris gespeeld.
@Nivelleermarionet | 20-06-21 | 20:48:
Klopt maar ik ben trouwens niet van plan om belasting te ontduiken want geld transacties worden goed in de gaten gehouden door de Belastingdienst. Ik ben een brave Belastingbetaler maar ik vind raar om negatieve rente te moeten betalen over spaargeld. Ik hoef geen positieve rente maar ik wil ook geen negatieve rente.
Natuurlijk kan dat, had je al lang moeten doen .... slimmerik ......
@Nico_the_Sparrow | 20-06-21 | 20:50: Ik heb al een tweede rekening geopend maar ik wilde het alleen voor de zekerheid nog een keer vragen.
Gewoon pinnen en en onder het matras van je schoonmoeder leggen,
Graag gedaan!
@Slimmemeneer | 20-06-21 | 20:52:
Ok ,die zekerheid heb je nu. met die div. antwoorden /uitleg
Het is ook om een andere reden handig om te spreiden over meerdere banken: het Nederlandse deposito garantiestelsel dekt maar max 100.000 per rekeninghouder per bank.
Ja dat mag, maar a) banken rekenen de verschillende rekeningen bij 1 bank nu nog apart maar geen garantie dat dat zo blijft. (let ook op: er zijn banken met verschillende namen die dezelfde banklicentie gebruiken. dat telt als dezelfde bank) en b) iedereen gaat de negatieve rente over kleine bedragen betalen doordat de vaste kosten voor een bankrekening nog verder verhoogd worden. (samen met een steeds lagere grens voor 0%).
-0.5% over 100k is 500 euro. 10 bankrekeningen a 5 euro per maand = 600 euro.
@nowomowa | 20-06-21 | 21:10: Die garantie is leuk maar als de Rabo failliet gaat dan zullen de overgebleven banken het ook niet makkelijk hebben en nooit die 100k aan alle rabo klanten kunnen betalen. (het is een garantie door de banken onderling, niet van de overheid)
@Slimmemeneer | 20-06-21 | 20:50:
''Ik hoef geen positieve rente maar ik wil ook geen negatieve rente.''
Je hebt niets te willen Slimmemeneer, jij en je kapitaal behoren de overheid toe. Zij zijn degenen de besluiten onder welke voorwaarden je vastgoed pf kapitaal mag bezitten, en hoeveel.
Als je heel, heel veel hebt, zit je goed. Als je niets hebt wordt er voor je gezorgd. Maar jij, jij zit ergens in het midden.
Je kunt niets eisen omdat je niet niets hebt en ook niet heel veel hebt.
Eisen zijn voor de paupers en de mega-rijken. Jij moet je bek houden en lappen.
Zou er snel bier voor kopen, nu het nog mag in de aanbieding.
Bestedingsinflatie en geïmporteerde inflatie nemen keihard toe. Nog even en de consument begint t merken. Officiële inflatie nu ca 2%, in werkelijkheid reeds ca 4%, want inflatie cijfers manipulatief.
Rente kan niet omhoog vanwege anders eind Euro, monetaire inflatie er dus nog bij. Dag spaargeld, dag pensioenen, dag, dag.
Het is allemaal maar tijdelijk, aldus de wichelroedelopers van de centrale banken.
De inflatie is nog veel hoger dan 4%. De stijging van de huizenprijzen is veel meer dan 4%. Starters kunnen bijna hun hele salaris in een huis (= banken) dumpen.
@Sitting_targets | 20-06-21 | 20:58: De huizenprijs is niet bepaald een goede graadmeter van inflatie, maar woonlasten zouden wel meer dan nu in de cijfers meegenomen moeten worden.
In de USA was de officiele inflatie over het eerste kwartaal 5%, maar Nederland 2%? Zelfs als je die cijfers verdubbelt geloof ik er geen bal van. De prijzen zeggen iets heel anders en dat lullige mandje verandert voortdurend.
@Muxje | 20-06-21 | 21:20: De huizenprijs zou een hele goede graadmeter van inflatie zijn als hij niet hevig werdt gemanipuleerd. Het is op een bepaalde manier vergelijkbaar met goud. Het is schaars, gewild en een lange termijn investering, goed tegen inflatie.
Maar alles in de economie is gemanipuleerd en de huizenmarkt is één van de extremere voorbeelden. Aangezien bezit van een huizen tegenwoordig voor de rijken is, is het heel makkelijk de prijs te beinvloeden door er simpelweg te weinig te bouwen. Eén belletje van een bepaalde prins of bepaalde ondernemers en huizen worden nog slechts mondjesmaat gebouwd ten behoeve van corporaties en fondsen.
Met als excuus iets met milieu of het groengerande holrondkevertje of het zeldzame lelietje-van-lick-me-vestje.
Het simpele kopen van een lapje grond en wat bakstenen komt nog uit de tijd dat de bevolking 'arm' was.
Bouwmateriaal prijs stijgt de pan uit. Zegt genoeg toch?
EU is een soort van Bitcoin???
Ik zou eerder in bitcoins gaan. Dan weet je niet helemaal zeker dat je opgelicht wordt. Bij de EU .......
Juist niet. De bitcoin heeft heel duidelijke regels over het bijdrukken van bitcoins. (12.5 btc elke 10 minuten, en halvering elke 210k blokken, dus ongeveer elke 4 jaar) De EU had ook wat regels over maximum staatsschuld, maximum begrotingstekorten en niet financieel steunen lidstaten, maar heeft die allemaal gebroken. Als we van te voren hadden geweten dat de ECB regelmatig 500 miljard zou bijdrukken dan was er geen land ingestapt.
En de ECB houdt de rente laag, want de inflatie kon weleens weer gaan zakken .... In 2023.... misschien. En de inflatie van wat? Schoenveters? Eten, energie en zeker huizen is al uit de berekening gehaald. En de financiële markten varen er wel bij. De burger wordt aan alle kanten leeggezogen. Ik ga wat ponden kopen.
Energie en huizen hebben nooit in de berekening gezeten.
@opblaasschaap | 20-06-21 | 20:40: Niet te verwarren met kerninflatie.
Noorse Kronen?
@theo-is-dood | 20-06-21 | 20:49: Dat had ik maart 2020 moeten doen. Misschien komt er nog een aardig instap moment.
''Eten, energie en zeker huizen is al uit de berekening gehaald.''
Je bent een horige en plebs. Geloof je echt niet dat de boven ons gestelden weten wat goed voor ons is?
You will own nothing and be happy! Sommige dingen, zoals voedsel, energie en huizen zijn juist voorbeelden van de dingen zie je niet hoeft te bezitten. Die kun je in bruikleen hebben of als gift krijgen van fondsen en associaties enzo.
Je klinkt egoistisch en heel erg 1950. 1984 is nu hier, en je zult niets liever willen (and you will be happy)!
@theo-is-dood | 20-06-21 | 20:49: Buitenlandse valuta bezitten is straks ook verboden. Behalve dan zoiets als de Turkse lira of andere waardeloze munt.
@klaas24 | 20-06-21 | 23:30: Hoe komt u bij die bewering??
"Under NextGenerationEU, the [European] Commission will raise up to around €800 billion in current prices – 5% of EU GDP – through funding operations on international capital markets in the years 2021-2026." <--- Dit gaat in binnen 1 generatie door de 100%.
Ik snap het probleem niet.
Als Nederland nog eens 100% van het BBP leent, zijn we dus allemaal één jaarsalaris rijker en zijn we nóg niet het slechtste jongetje van de Eurozone.
Wat we met dat geld kunnen doen: Nou, alle hypotheken aflossen, bijvoorbeeld. Als we dat doen zijn we ongeveer net waar Italië nu ook is: iedereen zijn eigen huis in de familie, afbetaald en wel, en de schulden zitten in het Euromandje.
Tegenovergesteld kan ook: dat de EU per decreet een 80% hypotheek legt op alle privébezit in de vorm van eerste woning in Italië.
En dan gewoon rente gaan vangen van al die particulieren. Desnoods huis uit zetten. Doen ze in Nederland ook als een individu niet betaalt.
Dan ga je er van uit dat het geleende geld ook bij de burgers terecht komt. Helicoptergeld dus. Is wel vaker voor gepleit, maar wordt telkens (met allerlei excuses) toch weer afgeschoten.
@Muxje | 20-06-21 | 21:13: Het geld dat onze overheid leent komt bij burgers terecht, alleen niet bij die van Nederland.
''Als Nederland nog eens 100% van het BBP leent''
Dit zal zeker gebeuren de komende paar jaar. Het geld zal niet naar je hypotheek gaan natuurlijk, maar wel naar 'refugees', 'equity', 'kunsten' en het merendeel naar de 'groene' en 'sociale' initiatieven van banken en grote corporaties.
Mark my words...
In de VS is de inflatie nu 2%.
Ik verdenk ze ervan dat ze af en toe de geldpersen aanzetten en een paar miljard bijdrukken.
Maar dan zou een brood nu 50 dollar moeten kosten.
En dat gebeurt niet.
Ja ja 2% waar heb je dat vandaan... eerder richting de 10% en vlees, benzine en hout zijn praktisch al onbetaalbaar. 2% zou prima zijn
@Masteryu | 20-06-21 | 20:37:
RTL Z 3 dagen geleden.
Maar ik denk dat jij gelijk hebt, en misschien wel hoger ook.
Over een poosje kost een brood weer gewoon 100.000 Reichsmark.
@Nivelleermarionet | 20-06-21 | 20:43:
Dan moet je een koffer meenemen in plaats van je portemoneetje..
Hahaha.
''Maar dan zou een brood nu 50 dollar moeten kosten.''
Een halve kilo brood was in 1950 ongeveer 12 cent. Nu is dat ongeveer 4,5 dollar. Dat is ongeveer 2000% inflatie.
Dan reken je nog niet mee dat, met 0% inflatie, de prijs van een brood ongeveer 1 cent had moeten zijn. Want destijds had je nodig: paard en wagens, een klein leger landarbeiders, een fabriekje of molen met arbeiders om meel te maken, een bakker die 's ochtends om 4 uur opstond om 100 broden te bakken, een klein winkeltje etc.
Met de technologische vooruitgang had die halve kilo brood voor 12 cent in 1950 in 2021 minder dan een cent moeten kosten. In plaats daarvan betalen je 450 centen.
Inflatie is het meest gemanipuleerde getal (penis lengte daargelaten)
@DezeNicknameBestaat | 20-06-21 | 23:15: Dus, als je de inflatie zou berekenen met brood alleen brood van 1950, dan heb je het officiele cijfer (laten we zeggen 3,5% per jaar) van ongeveer 250%. De realiteit is meer dan 5x hoger.
Bereken je het met technologische vooruitgang dan is het belachelijk. En realistisch gezien is het dat ook. Belachelijk hoge, gemanipuleerde inflatie.
Nee dan Rutte die vind dat je de Italianen geld moet geven zodat ze van elke euro voor 30cent bij ons gaan kopen.
Ja, en erger dat die Italianen dan het lef hebben om ons krenten te noemen.
Ik snap nog steeds niet waarom die per saldo 'Covid hulp' hebben gekregen dat Nederland daaraan betaald heeft. Alsof dat land zwaarder getroffen is dan een ander land omdat ze .. eh.. nou... een ander soort Covid hebben of zo.
Nederlandse staatsschuld 55%? Tel bij die staatsschuld ook maar ons deel van de oninbare leningen van de ECB op. Zeg de maar de kosten van een eventuele Nexit. Op welk percentage komen we dan? Het dubbele?
Inderdaad dienen claims gemonitariseerd te worden tegen netto contante waarde. Dat is lastig te doen maar op nul stellen is gewoon niet correct. Al is de kans op een bankroet van Italië maar 20%, dan moeten hun garantie tegen 20% in de boeken staan als een soort probabalistisch getal.
Een verzekeraar raamt ook gewoon elk jaar zijn claims en zet deze op de balans.
Briljante satire weer! Gewoon wat feiten, maar vooral vragen. Italië behoort tot de top 10 grootste economieën, hoewel het net als Japan geen noemenswaardige grondstoffen heeft. Keurig opgelost door Nederland met die aardgasdeal. Waarom kon GoldmanSachs, via Frankrijk, Frankfurt overklassen bij de toelatingseisen? De boetedoening voor de Duitse hereniging kan niet de enige verklaring zijn.
Gegeven de belastingmoraliteit in Italië, hoe kunnen die veroorzakers van de kredietcrisis, zijnde de credit rating agency's de inverdiencapaciteit van Nederland hoger inschatten dan van de vele malen grotere economie Italië? Dat een veel grotere basis heeft buiten de financiële dienstverlening? Waarom moet het draagvlak onder onze eigen economie, de landbouw, kapot ten faveure van stroomopwekking en het huisvesten van vluchtelingen? Wie lacht er het hardst om een Nederlands schaakstuk op het geostrategische bord als een Frans Timmermans?
Die staatsschulden zijn een gepasseerd station: Nederland is te laat. Kan het nog zo hard gaan coronasteunen. Nederland heeft mensen nodig die de volgende zetten kunnen bedenken. Een Nexit is niets anders dan je gewonnen geven, terwijl het spel amper is begonnen.
De hamvraag: die zogenaamde aversie op Rechts en de devotie op Links. Voor wie spelen ze beiden de nuttige idioot?
Het is de bedoeling om van de EU een grote socialistische heilstaat te maken ,waarbij iedereen even arm is...,.. het is geen toeval dat vooral linkse partijen achter de eu aanhollen ....
@Nico_the_Sparrow | 20-06-21 | 20:43:
Hear hear.
De EU heeft ons niets anders opgeleverd dan een belachelijk dure extra laag bureaucratie die uit is op totale macht en geen ander doel heeft dan zichzelf machtiger te maken.
Als je nu gaat nadenken over al je geld maar in de onvoorspelbare bitcoin, dan is de euro echt nog maar 1 wei/_mark waard
Vanaf 2002 tot nu vind ik dat de euro het prima gedaan heeft.
En dat er af en toe wat geld moet naar landen die het minder doen vind ik niet zo´n probleem.
Zo vind ik dat de EURO het voor 2002 een stuk beter deed.
@Joris Beltsin | 20-06-21 | 20:16:
Toen was ie er nog niet.
Je vindt voortdurend bakken en bakken met geld ook geen probleem?
@peterdh | 20-06-21 | 20:20:
Is het voortdurend?
Valt wel iets mee in mijn optiek.
En bovendien zijn het leningen.
'Wat geld'
Hoeveel ook al weer?
@jaja | 20-06-21 | 20:21: "Nederland krijgt al het geld dat aan Griekenland is geleend uiteindelijk terug. Mét rente. Dat zegt minister De Jager van Financiën. "Daar ga ik absoluut van uit."
Zoiets? Waar dit stuk dus over gaat is dat wij allemaal garant staan voor die leningen. Een beetje zoals iemand met een beneden modaal inkomen een lening krijgt waar jij dus garant voor staat omdat je in dezelfde straat wil wonen. Omdat het zo bizar in elkaar steekt doen die knoflooklanden dus geen f@ck om die leningen terug te betalen of laag te houden.
Het feit dat er door de Euro geld moet naar 'de landen die het wat minder doen' geeft juist aan dat dr Euro het niet prima doet.
Enige reden om een Euro prima te vinden, is als je graag een politieke unie wilt. Want daar zorgt ie wel voor: iedereen arm en afhankelijk van elkaar.
@Sessine | 20-06-21 | 20:42:
Griekenland en Portugal zijn aan het terugbetalen.
Kan nog 20 jaar duren maar ze doen het wel.
Opinions are like assholes...
Maar leg eens uit dan. Erg benieuwd te horen hoe jij bovenstaande vergoelijkt. Er staat immers een prima verhaal.
@Cheesy Poof | 20-06-21 | 21:11:
Ik heb mijn eigen mening.
Ik hoef niemand iets uit te leggen.
Bovendien ben ik econoom.
En dat verhaal is een doomverhaal, ken de schrijver ook niet.
@jaja | 20-06-21 | 20:52:
Ten eerste zijn leningen met een looptijd van 3-4-5 jaar omgezet in 20/30 jaar. Ten tweede leent Portugal nu ook tegen 0%. Die 0% lening wordt gekocht door de ECB
En met dat gratis geld worden vervolgens de aflossingen op de duurdere leningen gedaan
@jaja | 20-06-21 | 21:30: Een econoom. Ben je masochistisch of maak je jezelf per ongeluk belachelijk.
Economie en psychologie zijn twee 'wetenschappen' die iedere 10 jaar het tegenovergestelde 'weten'.
@DezeNicknameBestaat | 20-06-21 | 23:27:
Hou op met je slappe gelul.
Ik heb je nog nooit een goede bijdrage zien leveveren aan een discusiie hier.
Je schreeuwt wat van de zijkant en probeert anderen belachelijk te maken.
Simpele geit.
Heb je ooit een artikel geplaatst hier?
Niet dat ik weet.
Over die katholieke Italianen, kent u psalm 37 vers 21?
Nee. Vertel
Is dit een retorische vraag?
Nee joh , ik weet ook niet hoe het nou komt dat die hele EU niet werkt.
Ik weet wel dat ik van de week weer eens even de grens overwip om te tanken in EU-buurland België.Daar is het allemaal wat voordeliger.
Pompelepom.
En je hoeft niet meer te wisselen! Jeuh!
Dat zou het zonder Euro ook zijn...
Als alles toch digitaal gaat worden kunnen we net zo goed onze eigen gulden weer herinvoeren tezamen met een handige omreken-app.
Zelfs de meest doorgesnoven economen beweren dat nog niet. Die vinden nog altijd dat ongelimiteerd geld zijn waarde moet houden door den burger te dwingen zijn belastingen met datzelfde geld te laten voldoen.
Twee optimistische bankvrouwtjes zaten vandaag aan de tafel van Buitenhof te vertellen dat het allemaal geen probleem is, dat schulden maken. Dus het zal allemaal wel meevallen.
Ze leven ervan. Al dat ECB helicoptergeld gaat direct naar de banken.
Banken verdienen geld aan het heen en weer slepen van geld van anderen en mensen die schulden bij ze maken. En ze kunnen er geld bijtoveren.
En als het misgaat willen ze staatssteun.
Tuurlijk valt het allemaal wel mee.
Dat opkopen van obligaties kan onbeperkt doorgaan. Aangaan van schulden kan ook onbeperkt doorgaan. Waarom zou je schulden terug willen betalen als de ECB deze kan kopen en eeuwig kan houden? De grootste sukkels zijn we zelf, door te streven naar begrotingsevenwicht . Italië snapt het trucje al lang.
U gelooft ook nog in Sinterklaas?
Voordat de Euro er was, was de munt van Italië junk. En konden de Italianen niet goedkoop geld lenen, maar alleen duur. Italianen kunnen met de Euro nu wel goedkoop geld lenen. Dat is het truukje. Duitsland staat garant.
Maar als de Eurozone als geheel even kredietwaardig wordt als Italië, dus als Duitsland ook de schulden niet meer kan betalen, dan begint het dure lenen weer. Dan komt Nederland ook nauwelijks meer aan geld. En dan: zware crisis.
@Joris Beltsin | 20-06-21 | 20:10:
Klopt wel,Italië weet dondergoed dat ze gewoon kunnen doorgaan hiermee.
Het is gewoon een businessmodel geworden.
Dat Henk en Ingrid ervoor opdraaien, kan ze helemaal geen moer schelen.
De knoflooklanden zijn hetzelfde als je shoarmabuurman.
Jij hebt je boekhouding op orde maar hij is degene die het uiteindelijk beter snapt. Gewoon klagen, hand ophouden en net doen of je gek bent.
Die knoflooklanden zijn zo dom nog niet. En je shoarmabuurman maak je ook niet gek. Die heeft gewoon wat vastgoed in zijn eigen land, net zoals in de knoflooklanden het merendeel ook zijn eigen huis plus een lappie grond heeft.
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. Dat roepen ze altijd en na een genocide gaat iedereen roepen dat het allemaal wel meeviel. En iedereen gaat er weer met boter en suiker in. Alweer!
Italië is boos | Zondag met Lubach (2020)
www.youtube.com/watch?v=wkmTFMO0SkA
Italië klets onzin over Nederland - Zondag met Lubach
www.youtube.com/watch?v=Z-7SL_igHqI
Italië - Zondag met Lubach (2018)
Ben blij dat ik geen pensioen heb. Kijken of al die Brussel fans bereidt zijn om het opgespaarde vermogen af te geven voor de zuiderlijke landen. Het mag wat kosten toch? Wij hebben genoeg gewaarschuwd.
Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen. Zitten deze Noordzee buren in de Euro? Nee, ze kijken wel uit. Een paar zitten zelfs niet in de EU. Duitsland zit wel in de Euro. Schuldbewust, masochistisch en vastbesloten om aan het failliete Frankrijk vastgeklonken te zitten tot het bittere einde. De Britten bereiden zich voor op een flinke partij schadenfreude. En wij? Koppel zo spoedig mogelijk de Gulden aan het Britse Pond.
De EU kan alleen overleven als landen als Frankrijk en Italië geen miljarden aan belastingopbrengst mislopen doordat Nederland de mogelijkheid biedt die belasting te ontduiken. "The Netherlands reportedly takes in $10 billion of corporate tax from other EU countries per year, with France and Italy taking 2.7 billion pounds and 1.5 billion pounds respectively, according to The Tax Justice Network."
www.dw.com/en/eu-split-over-halting-b...
Iets met Justice erin ik geloof het meteen net als alle bagger van de SJW'ers.
Fuck dat Communistische Tax Justice Network
Landen met grote schulden zouden inderdaad goed gecontroleerd moeten worden, om de onvriendelijke term 'aan de ketting leggen' maar niet te gebruiken.
@Hume | 20-06-21 | 20:12: Onder curatele stellen.
- Wie werd er beter van de afgelopen 30-40 jaar toen Italië de boel zo bizar uit de hand kon laten lopen?
- Wie wordt er beter van deze maatregel?
Follow the money. Anders blijft het gewoon doorgaan.
Ja maar als je dat doet dan komen er hele ongemakkelijke dingen in beeld.
De bankiers natuurlijk. Risicoloos geld uitlenen, want too big to fail.
@Sitting_targets | 20-06-21 | 20:04: tachtig procent van het Italiaanse bankwezen is technisch failliet. Kijkend naar het percentage Non Performing Loans op de Italiaanse bankbalansen.
@theo-is-dood | 20-06-21 | 20:08: As of the first semester of 2017, 16.4 percent of loans in the Italian banking system were non-performing loans (NPLs). After increasing steadily from 2008 to 2016, when they peaked at 349 billion euros, non-performing loans decreased in the first semester of 2017, reaching a value of 324 billion euros.
Ik heb nog een paar bitcoins te koop...iemand?
De wedstrijd naar de bodem kent uiteindelijk bijna alleen maar verliezers.
'bijna'... Er zijn toch enkelen superrijk aan het worden door de geldinjecties.
Het is de afgelopen 30 jaar al uit de hand gelopen in Italië, en ze konden blijkbaar hun gang gaan.
Nu zijn wij medeverantwoordelijk geworden voor de schulden die zij hebben gemaakt.
Nou , denken de financiële elites dan in Italië, dan kunnen we weer 10 jaar zo doorgaan. En als we binnen zijn en alles eruit gewrongen hebben, maken we dat we wegkomen.
Waren we maar medeverantwoordelijk, we zijn aansprakelijk, zonder enige verantwoordelijkheid of zelfs maar het hebben van enige zeggenschap op wat ze doen.
Conclusie is correct: men gaat daar lekker door, want de rijke landen betalen toch wel...
Ondertussen wonen we allemaal in een huis van 5 ton en heeft iedereen een auto en kan drie maal per jaar op vakantie, dus wat zeuren we?
Ik ken nog wel iemand die vond dat iedereen een auto moest kunnen bezitten.
@Joffri | 20-06-21 | 19:57:
Precies, want een onzin. Het plebs elk elke 4 uur in het OV proppen en laten werken. En daarna gauw doodgaan graag. Beter voor de elite.
Dat huis van 5 ton zet alleen zoden aan de dijk als je gaat emigreren naar Zuid-Oost Azie, Oost of Zuid-Europa.
Gebakken lucht.
Nou, ik en velen met mij dus niet. We zijn een soort verkapte slaven en de zuidelijke landen lachen de ballen uit hun broek. Ik ben geen econoom. Hang meer de rakettechnologie aan, maar zelfs een tokkie kan zien en aanvoelen dat er iets niet helemaal lekker loopt.
@LV-225 | 20-06-21 | 20:36:
Dat is omdat je heel de tijd verteld wordt dat het de schuld van anderen is. Daarmee kun je zelfs een tokkie misleiden.
Het echte probleem is dat de eurozone niet met een centraal fiscaal beleid aangestuurd wordt waardoor verschillende landen andere prioriteiten stellen.
Nederland kan niet mega pensioenpotten opbouwen en tegelijkertijd in een munt unie zitten met een exportland als Italië zou een enigszins genuanceerde kijk zijn, toch?
Vraagje:
Waarom zijn schulden zo slecht?
Je kan een lening ook gebruiken om te investeren in de economie en via overheidsuitgaven de consumptie aanjagen zodat de economie groeit?
Geld uitlenen aan een zwerver zodat ie een dure Rolex kan kopen, is nooit een goed idee. En dat is exact hoe Noord-Europa zichzelf met Zuid-Europa voor de gek houdt.
@Joris Beltsin | 20-06-21 | 19:55:
Als je een vergelijking krom genoeg maakt, komt er altijd wel de conclusie uit die je wil.
Als je economie niet gericht is op groei via export maar groei via binnenlandse consumptie dan is het niet gek om een lening aan te gaan, bovendien kan je door de inflatie laten oplopen de leningen minder duur laten zijn, toch?
Volgens mij is dat het centrale punt waarom zuidelijke landen de schulden alsmaar laten oplopen, bovendien verklaart dat waarom noordelijke landen over de zeik zijn: ze hebben een export georiënteerde economie en willen daarom geen groei via binnenlandse consumptie met inflatie.
Verder eens dat deze twee modellen niet samen in één munt kunnen bestaan maar ik probeer een beetje te begrijpen wat de verschillen in opvattingen zijn.
Het probleem is dat je de schuld ook weer moet aflossen en laten politici dat gedeelte nou net niet beheersen. Leuk voor de theorie, rampzalig in de praktijk.
@Barre_de_k | 20-06-21 | 20:06:
Kan het daar wel mee eens zijn met die kanttekening dat opportunisme, zwakheid en corruptie in Zuid Europa net zulke belangrijke factoren zijn als een rationele overweging om binnenlandse te willen groeien.
@Grachus | 20-06-21 | 20:09:
Goed punt.
Naar wat ik begreep lieten ze vroeger de inflatie oplopen in plaats van de schulden terugbetalen. Meteen lekker voor de export sector.
@Joris Beltsin | 20-06-21 | 20:24:
Bedenk me net dat ik mijn verhaal kan bijschaven:
Als je veel buiten de eurozone exporteert heb je belang bij een zwakke euro. Als je van buiten de euro zone importeert heb je belang bij een sterke euro.
Importeren we niet te veel van buiten de euro zone in Nederland?
Of worden Italianen te veel gemotiveerd om geld te steken in rare projecten als half afgebouwde huizen omdat anders inflatie hun vermogen minder waard maakt?
De Italiaanse economie was altijd gebaseerd op inflatie. De overheid drukte geld bij alsof het niet op kon, en dat geld werd met de dag minder waard.
Als je in Italië op vakantie was geweest en je had je Lira bewaard dan kon je er de volgende vakantie nog maar de helft mee doen.
En die mentaliteit leeft nog steeds in de Italiaanse politiek.
Ik heb het probleem opgelost door een huis in Bulgarije te kopen en me daar te registreren. Dit is niet alleen fiscaal gunstig.
Bulgarije heeft het als Denemarken, Hongarije, Roemenie, Zweden, Polen en Tsjechie nog zijn eigen munt. Dit slaapt een stuk beter.
Veel succes.
Bulgarije woont om mij heen, zeg maar.
En het zijn de meest vervelende van alle nationaliteiten die helaas in mijn straat zijn komen wonen. Goor, bijzonder luidruchtig en zetten de hele parkeerplaats vol met krot auto's/ caravans.
@bqbq | 20-06-21 | 19:59: Dat zijn de zigeuners, die worden ook in Bulgarije uitgekotst (en niet alleen daar overigens).
Leg ons maar eens uit hoe dat werkt?
Goh, Wilders blijkt dus achteraf een ware visionair, een onovertroffen orakel
?? Wilders was een van de voorstanders van de EU. Er zijn nog wel filmpjes waar hij als vvd-er pro-EU praatjes houdt.
@* Il Principe * | 20-06-21 | 20:05: het integraal terugkijken van het debat over invoering van de euro zou op elke middelbare school verplichte les moeten zijn. Even kijken wat er met de kritische kanttekeningen van toen is gebeurd en waar we nu staan. Geeft gelijk ook aan wat woorden van politici en Europese verdragen waard zijn.
@* Il Principe * | 20-06-21 | 20:05:
En toen gingen technocraten er mee aan de haal en maakten het tot een bureaucratische moloch die wereldmachtje wil spelen ten koste van alles, en alle regels los gelaten heeft.
Vergelijkbaar met een vergunning af geven voor een huis waarvoor men degelijke bouwtekeningen heeft ingeleverd, om dan na de zeer rappe bouw tot de conclusie te komen dat die bouwtekeningen een leugen waren; en er nu een bouwval staat die men oneindig poogt uit te breiden en aan alle kanten geld lekt.
Ik geloof dat het eindigt in een grote bloedige burgeroorlog.
Dat roep ik ook al jaren! De vraag is niet of, maar wanneer hij gaat starten.
Dit gaat gebeuren zodra Frankrijk geen geld meer krijgt.
Italie is intristiek een rijk land. De mensen zijn er rijk door hard te werken en veel belasting te ontduiken.
Frankrijk is altijd door roven en stelen op de been gebleven. Wanneer ze geen meer uit Brussel kunnen roven, dan breekt de pleuris uit.
@Haberdoebas | 20-06-21 | 19:53: jaja, een nieuw inzicht. Italië is rijk en Frankrijk bestaat uit een zootje rovers.
@Haberdoebas | 20-06-21 | 19:53:
Precies, ontduiken. Net als de Grieken. De laatsten zorgen dan wel weer voor het tegenhouden van gelukszoekers.
@Haberdoebas | 20-06-21 | 19:53: Nou voor de Fransen ben ik niet zo bang. Die hebben al eeuwen meer een oorlog zonder hulp van anderen gewonnen .....
Nee, die route kennen we al. Ergens geloof ik in een soort leerproces van de Mens. Het zijn kleine stapjes en soms donderen we een eind naar beneden. Een burgeroorlog zou echt een nederlaag zijn. Maar dat we op een wankel evenwicht balanceren ontken ik niet. Ik ben niet bang aangelegd, maar dat wankele is best eng. Ik zou niet mijn moeder als wisselgeld inzetten op dit moment.
Om te voorkomen dat deze divergerende krachten de eurozone niet uiteenrijten
Dubbele ontkenning.
En dubbel waar.
true, my bad
Iedereen met economie-kennis op middelbare schoolniveau weet dit, en toch gaan we er mee door.
Ik denk dat er verschillen in opvatting zijn over de rol van leningen/schulden in zuid Europa. Minder export georiënteerd meer op consumptie.
Maar goed, andere politieke werkelijkheden op papier kunnen leiden tot pijnlijke economische werkelijkheden bij de burger.
Duidelijk dat men het niet weer en maar wat onzin uitkraamt.
Inderdaad. In het artikel staat een uitleg hiervoor: "Maar ja, de euro is dan ook vooral een politiek project en niet een financieel-economische bedoening."
@MaarFeitelijk | 20-06-21 | 19:57: Zelfkennis is een groot goed. Dat had ik niet achter je gezocht /sarcasm off
Mwah, voor de Euro de EU in de afgrond stort, heeft de ongelimiteerde immigratie dat al gedaan. Ghetto's. No go zone's. En zelfs als een groot deel van de import wel welwillend is, gaan we alsnog het schip in met torenhoge huizenprijzen, en een energiewende die je je helemaal niet kunt veroorloven bij een snel groeiende bevolking.
Ze gaan straks de groepen tegen elkaar zetten net zoals in de VS.
Dan zou je verwachten dat de gelukzoekers meteen weer vertrekken, toch?
When you owe nothing you will be happy, maar gewoon blijven bijprinten.
Ik maak me nergens druk om, ik heb nog miljoenen Bolivars in de pocket.
Klaus zag dat het goed was.
En door de voor Zuid-Europa te dure euro zal heel Zuid-Europa kapot gaan. Het wordt één grote "fly over" zone, dat alleen nog aantrekkelijk is voor toeristen. Die zogenaamde eurofielen zien Spanje, Italië, Portugal, Griekenland en Frankrijk het liefst helemaal kapot gaan. Dat is immers de consequentie van hun ideologische keuze. Immoreel.
Italië heeft een zeer omvangrijke maak-industrie. Zij bouwen treinen, vliegtuigen, auto's, gasturbines en veel meer. In Nederland maken we landingskabelvanghaken voor de JSF. In Italië bouwen ze de rest.
@MaarFeitelijk | 20-06-21 | 19:47: As of the first semester of 2017, 16.4 percent of loans in the Italian banking system were non-performing loans (NPLs). After increasing steadily from 2008 to 2016, when they peaked at 349 billion euros, non-performing loans decreased in the first semester of 2017, reaching a value of 324 billion euros.
@MaarFeitelijk | 20-06-21 | 19:47: in Italië hebben ze wat in Europa gebeurt in het klein. Zeer kapitaalkrachtig deel met maak industrie en een deel wat dat niet heeft. Kijk even naar het deel wat het niet heeft, daar gaat alles heen in Europa wat het nu niet voor elkaar heeft.
@MaarFeitelijk | 20-06-21 | 19:47:
Hoho. Wij maken ook het laatste stukje van de uitlaat van de straalmotor van de JSF.
@Incitatus | 20-06-21 | 20:26: Inderdaad, de lire was te duur voor Zuid-Italië en te goedkoop voor Noord-Italië. Oftewel te weinig innovatie in Noord-Italië want concurrentie op goedkoopheid en Zuid-Italië kwam nooit van de grond want te dure munt. Om te voorkomen dat Noord- en Zuid Italië (ook) uiteen viel na de val van Oostenrijk-Hongarije bedacht Mussolini het fascisme als verbindende ideologie die dan teruggreep op Romeinse symboliek. Dat belooft nog wat.
Een muntunie vereist een fiscale unie en dat vereist weer een politieke unie.
Dat is een onontkoombaarheid en dus zullen wij meer EU krijgen en minder NL, zolang wij de Euro hebben. En als de EU en of Euro ons ooit voordelen hebben gebracht dan verdampen ze nu in rap tempo, samen met het democratisch gehalte van de samenleving.
Uiteraaard, de EU zal alleen kunnen overleven door een dictatuur te worden. De functie van een dictatuur is immers om zo de macht te houden bij een bepaalde groep cq ideologie die zonder het zijn van een dictatuur alle macht zou verliezen. Niet voor niets dat partijen als D66, GL en Volt al vol op het antidemocratische orgel zitten en middels allerlei internationale verplichtingen democratie willen reduceren tot de keuze van het straatmeubilair in plaats van keuzes die daadwerkelijk invloed hebben op de inrichting van de samenleving.
@Tarak | 20-06-21 | 19:44: De EU zal per definitie een dictatuur moeten zijn, anders houdt men de verschillende stammen niet uit elkaar. Zie hoe faliekant verkeerd het gaat in het midden oosten en in Afrika, waar men ooit landen heeft gecreëerd door wat lijntjes op papier te zetten. Zolang er een sterke man zat was het nog wel te doen. en leefden de stammen relatief vreedzaam naast elkaar, omdat men wist dat men anders klappen kon krijgen van de sterke man. De EU, met al haar stammen, zal enkel geleid kunnen worden door z'on sterke man.
monopoly, maar dan met een bank die maar biljetjes blijft printen en printen en printen en....... het gaat maar door, het houd niet op...
Niet vanzelf
er wordt helemaal niet gedrukt. bij onbenul zou u beter niet reageren. Is er enige inflatie na al dit bijdrukken? Een indicator zou dit wel gebeurd zijn.
www.trouw.nl/economie/de-ecb-drukt-du...
@MaarFeitelijk | 20-06-21 | 19:48: dat er geen directe inflatie is betekend niet dat er geen geldcreatie is. Dit is op een wankel krukje gaan staan, daarna een strop om je hoofd doen. Ondertussen roepen dat er niets aan de hand is en dat dit het plan is. Tot op een dag het krukje bezwijkt, omvalt of weggestreept wordt, dan is het de schuld van het krukje.
@Incitatus | 20-06-21 | 20:11: kut browser
Ehm ja, huizenprijzen is de indicator.
REAGEER OOK