NS: "Door landelijke telefoonstoring treinverkeer in heel Nederland tot 16:00 stilgelegd"
Nou, da's een beste storing dan.
Waar was u toen u hoorde dat de NS thuiswerken nu actief promoot? En nog belangrijker, waar moet u heen? Het is waarschijnlijk een beetje de lente-versie van het welbekende herfstblaadje op de rails dat 's lands ganse netwerk jaarlijks platlegt. De zon iets te lang op op een spoorboom of zo. Live GEKLAAG leest u hier! Dit topic wordt aangevuld met wetenswaardigheden.
Update, persbericht NS: "Op dit moment is er een landelijke storing aan een telefonie-systeem. Dat heeft gevolgen voor de bediening van seinen en wissels. Het treinverkeer in grote delen van het land wordt daardoor stilgelegd. Tot 16 uur zullen alle treinen van NS waarschijnlijk niet kunnen rijden. Veel treinen van de regionale vervoerders zullen waarschijnlijk wel kunnen blijven rijden. Op dit moment is duidelijk dat Arriva geen treinen rijdt tussen Nijmegen en Roermond. Houd de actuele berichten goed in de gaten en stel zo mogelijk je treinreis uit. Er is helaas nog niet te zeggen tot hoe lang dit zal duren." Aanvullende info hier.
Update: "De NS probeert met het opstarten van de dienstregeling de komende uren op ieder traject in ieder geval weer een trein per uur te laten rijden. De nasleep van de storing zal nog de hele avond hinder veroorzaken, zegt de NS. "We adviseren reizigers om de reisplanner kort voor vertrek te raadplegen of voor ander vervoer te kiezen.""
De Situatie
Reaguursels
InloggenOh, na vrijwel een hele dag storing rijdt er al aardig wat vanavond, komt iedereen toch nog thuis voor het avondeten om 22.00 uur. Lekker daarna alle treinreizigers de mand in!
Ik had op het traject Maarssen Utrecht zo vaak storingen, dat ik ermee ben gestopt! Het was wekelijks wel 3 tot 4 keer bingo. Dan stond je weer te wachten op informatie die niet kwam. De NS is gewoon een drama! Niet op te rekenen.
Te warm, te koud, blaadjes, sneeuw, verkeerd knopje gedrukt/ verkeerde chips, en de boel ligt plat.
In de 6 jaar dat ik vrijwel dagelijks met de trein ging (alweer 4 jaar geleden) hebben ze het 2 of 3 keer zo bont gemaakt.
Desalniettemin is voor dagelijks gebruik de NS zeer betrouwbaar. Laat ze maar klagen en lullen, stiekem is ons treinnetwerk erg goed.
Bofkont! Ik reis ook in het weekend en in vakanties en dan ligt het spoor plat voor alle onderhoud en spooraanpassingen.
Station Leiden is zelfs meermaals weken gesloten geweest. En dan stond je plots met de NS bus stil naast de snelweg en mocht je overstappen om maar het centrum te kunnen. Waarom ik geen auto heb snap ik nog steeds niet ...
Kreeg iedereen ook weer gratis koffie of thee?
Nee.
Kreeg het mee via de radio. Blij dat ik thuis werk vandaag en niet ergens naar toe hoefde! Je zal maar ergens op een perron nu iemand moeten bellen met de opmerking: kun je me halen....
Waarom zijn Limburg en Groningen/Friesland nog zo groen in het plaatje. Hebben ze daar wellicht nog handbediende wissels die geen last hebben van een telefoonstoring?
Wat zijn die kruisjes? nieuwe Atlantikwall?
plaatsen met een bos bloemen tegen een boom?
controle lokaties?
vragen, vragen?
Geplande bombardementen geallieerden?
Maar nee, een index was inderdaad wel handig geweest.
Dat de NS überhaupt nog geld durft te vragen voor vervoer per trein.
De NS blijkt inventief in het bedenken waarom de trein deze keer niet rijdt. Het is te warm ,te koud, er staat te veel wind of het regent. Ik ken geen ander bedrijf wat zoveel anti-reclame maakt voor zichzelf. "Mensen, neem vandaag niet de trein!"
Prorail is niet anders. Om de twee maanden moet ik een deel per bus afleggen vanwege 'onderhoud aan het spoor'. Ik snap het wel, de bonussen hangen af van het geld dat nog in kas is aan het eind van het jaar en zes pleisters zijn veel goedkoper dan een investering voor de komende 10 jaar.
Mijn zoon is blij met die storing. Heb hem opgehaald met de auto. Hoefde tenminste geen mondkapje in de auto. En de airco werkt tenminste.
Ik wist niet dat Hugo de Jonge ook directeur van PrutsRail was.
Word eens zelfstandig.
Koop een auto.
Als je weer eens vast staat in de file, denk dan aan deze comment. Het schaamrood zal naar je kaken gejaagd worden.
Vooral erg handig bij het zoeken naar en parkeerplek. Je zal dat toch lopend moeten doen.
Machtig mooi toch man. Al die techniek die mensen vervangt.
Lekker je rijbewijs halen, Auto kopen.
Veel goedkoper en veel sneller dan de kut trein.
Of een motor, scheelt nog wat bij de files.
@Vesta | 31-05-21 | 16:53:
Die veroorzaakt worden door als blaadjes omvallende Motormuizen...
Klereding... Klereding... Klereding... Klereding... Oehoeh
Gehacked of gehakt..... zeg het maar...
Haha Loekashenko neemt meteen wraak!
Pssst, iemand zwarte taxi nodig?
Hopelijk worden er geen treinen omgeleid via Wit-Rusland.
Maar het is de NS, dus geen garanties.
Mototaxis in Parijs zijn leuk, maar je hebt er een groot hart of ervaring met motorrijden voor nodig.
Treinen? Die dingen hadden ze moeten afschaffen toen de laatste stoomlocomotief verdween.
De trein. Het kan zo mooi zijn. Maar dat is het niet. Al jaren niet meer met de trein gereisd, maar 2 jaar geleden toch een keer de gok genomen. Heen met een collega in de auto naar Schiphol. 2 dagen later vanaf Schiphol met de trein naar Bergen op Zoom. 3 treinen achter elkaar vertraagd (lees: die kwamen gewoon helemaal niet meer) op Schiphol. Vervolgens door naar Roosendaal. Op de schermen kwam onderweg langzaamaan al info dat er problemen waren tussen BoZ en Vlissingen. Op een gegeven moment werden de schermen zwart. Op Roosendaal staat die trein gewoon een half uur stil, geen enkel bericht welke verklaarde "waarom". Ineens bericht dat hij wel naar BoZ zou rijden, maar tussen BoZ en Vlissingen was er geen verkeer mogelijk. Bovenleiding aan gort. Bussen? Ja, wat denk je nou zelf, de S in NS staat niet voor Service natuurlijk. Voor mij geen probleem, maar je zal na BoZ verder hebben gemoeten. Wat een ellende. Nooit, nooit meer. Weet u dat ook weer, en ik ben het kwijt.
Het leven is toch niets anders dan een voortdurend sterven. Bent u inmiddels weer een beetje opgekrabbeld, al dan niet met medicatie? Ik zie dat het delen van uw verhaal u helpt, goed zo! Maar bij voorkeur niet meer hier.
@JJMS | 31-05-21 | 16:17: Spreek voor jezelf. Het is een verademing eens iets van iemand te horen wiens leven nog meer kut is dan het mijne.
Laatst een keertje met een vrijvervoertje van Zijne Majesteit in de trein gestapt. Na een km of 15 stopt dat ding in de wei en met veel pijn en moeite komen we op een mini stationnetje aan. Daar stond een trein om in over te stappen maar die reed weg toen de onze nét gestopt was. Gelukkig hadden we de tijd aan ons eigen , maar in de wagon waar we zaten hoorde je de mensen sollicitatie gesprekken, ziekenhuisafspraken en examens afbellen. We zijn ook maar uitgestapt en te voet (was mooi weer) verder gegaan. Wij doen ons autooke écht niet weg.
Zijn al die gevaccineerde met hun 5G chips wat ik je brom. Die storen het GSM netwerk.
Keolis zet wel vervangend vervoer in. De NS: zoek het effe lekker zelf uit. Dat heet serviceverlening.
Tja dat krijg je er nou van als je de regels niet naleeft. Zoveel mogelijk thuis werken. Alleen als je echt niet anders kan, mag je naar je werk..
Doen Rutters en Hugeau ook niet. Of de Von Amsbergs, die reizen ook weer stad en (Grieken)land af.
De trein.
Lang geleden al gestopt als alternatief voor de auto. Als student veel gebruik van gemaakt maar als je nu -met gezin- een retourtje boekt dan ben je een godsvermogen kwijt.
Mijn laatste treinrit was Haarlem <> Utrecht. Duur, stank, vieze mensen (waaronder ik) en overal rotzooi. De trein van Jakarta naar Bogor was goedkoper, schoner EN vers voedsel.
Maar wel op het dak zitten?
Sinds Januari 2020 ben ik 3x met de trein geweest, 2 van de 3 keer de reis niet kunnen (vol)maken met de trein, maar 2x auto moeten gebruiken. Nu is dat anekdotische data, maar mijn vertrouwen in OV is naar een diepte punt gedaald.
@wijsvinger | 31-05-21 | 15:56: je kunt daar kiezen uit 3 klassen. De duurste is 10x goedkoper dan NL maar ook 10x luxer.
@wijsvinger | 31-05-21 | 15:56:
Lol!
@ruudvangeelen | 31-05-21 | 16:01: in Zwitserland even duur maar wel 3x luxer.
Helemaal geen treinen of nog wel naar Duitsland
De treinen rijden sinds 45 niet meer naar het Oosten.
De laatste trein naar Duitsland reed ... laat maar.
Beste oplossing voor NS: Trap alle NL personeel eruit, en huur Zwitserse en/of Japanse werknemers en vooral managers met inzicht in. Daar rijden treinen altijd, storm, sneeuw en regen, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tornado's, de treinen rijden en blijven rijden. Met die huidige club van incompetente prutsers gaat het nooit wat worden.
En dat geldt ook voor ProRail.
@Aisie | 31-05-21 | 15:49: ProRail, daar kun je een boek over schrijven. Hoe een ex-semi-ambtelijke club zichzelf in stand houdt. Werkverschaffing 3.0.
En voor elk gemeentelijk ambtenaren apparaat.......
Aisie En wat dacht je het Russische spoorwegnet? O wacht Rusland het grote gevaar..! En wie weet zit Poetin wel achter deze storing
@ruudvangeelen | 31-05-21 | 15:55: je kan een heel erg dik boek schrijven over de salariëring van de EnEs-top en de ProReel-top.
@dathoujetoch | 31-05-21 | 16:38: Risicoloos. Is er te weinig geld, lapt de overheid wel bij. Maar toch de Grote Jongens uit willen hangen. Daarom zijn al die Nutsbedrijven geprivatiseerd. Zodat men, mocht men van de carroussel gebruik moeten maken, er wat warmer bij zou zitten dan wanneer een ambtenarensalaris uitbetaald zou worden. De bonussen worden evengoed wel uitgekeerd. Die zijn wél marktconform.
Is het misschien zo dat het systeem nog steeds met 2g of 3g telefonie werkt? Las iets dat de telefoonmaatschappijen dat hebben/willen gestopt
Computers zijn 486's met Windows 3.1.
@Montgomery Burns | 31-05-21 | 15:47: Lijkt me prima, toch? Windows 3.1 was een stuk stabieler dan de latere versies. Wel geregeld MSAV updaten.
@UnderTheDevil | 31-05-21 | 15:50: ehhh duidelijk niet lang achter de computer gezeten toen
@ruudvangeelen | 31-05-21 | 15:55: Niet echt. Alleen om Commander Keen te spelen en interessante artikelen te lezen in Encarta '95.
Telefoonlijn van Huawei?
Dus alle wissels en seinen zitten op 1 netwerk en er is geen backup?
Wat een prutsers.
"De problemen worden veroorzaakt door een storing in het GSM-R-netwerk. Dat biedt in Nederland dekking langs alle spoortrajecten en wordt primair gebruikt voor communicatie tussen machinisten en verkeersleiding. Het is ook van belang voor het ETCS-treinbeveiligingsysteem. Dat zorgt er onder meer voor dat een trein de maximumsnelheid niet overschrijdt.
Het GSM-R-netwerk heeft ook de mogelijkheid om groeps- en prioriteitsoproepen te doen."
en
"Door een storing in ons telefoniesysteem is het voor treinverkeersleiding niet mogelijk contact te krijgen met machinisten. Daarom hebben we moeten besluiten het treinverkeer stil te leggen."
@Met_baard | 31-05-21 | 15:49:
Ah oke bedankt voor de extra info.
Zou toch denken dat er enige redundantie in zo'n netwerk zou zitten.
En die machinisten hebben zelf geen mobiele telefoon?
@Met_baard | 31-05-21 | 15:49: kijk aan deze info daar hebben we wat aan.. dank hiervoor!
@Blonde Nel | 31-05-21 | 16:24: hun zakenmobile is contstant in gebruik bij hun partners, want gratis.
@Met_baard | 31-05-21 | 15:49:
Vreemd, ik meen dat er niet gebeld mocht worden met Utrecht met een gsm, ik heb meegemaakt dat er tijdens een reguliere puinhoop op het spoor de meester met een landlijn moest bellen om te mogen rijden ...
Het kan niet door de kou komen of de regen; zijn het dan toch vallende blaadjes op de lijn?
Het is boven de 20 graden. Overmacht.
Nee, door de warmte zetten de rails uit en dan zijn ze niet overal meer even breed.
O O ze zijn gehackt.
Dat klinkt aannemelijk.
Waarschijnlijk de millenium bug, met vertraging.
Dan moet die door de overheid zijn ontwikkeld. Zoveel incompetentie zou in de hackerswereld hard worden afgestraft denk ik.
Dit klinkt als het 'einde der tijden' of overdrijf ik nu?
U kan ook nog de bus nemen , zo erg is het niet .
In ieder geval het einde der vertrektijden, voor even.
Goede helpdesk, op alle vragen (op Twitter): "Daar kan ik op dit moment nog niks over zeggen" of "Helaas, daar durf ik op dit moment geen uitspraak over te doen".
Alleen op de 2G/3G uitschakeling een hard antwoord: "Dat is niet aan de orde, we werken hard aan een oplossing."
Weer je wie wél de treinen liet rijden ?
Churchill?
Himmler .
Die lul uit Brabant?
@Gulliver | 31-05-21 | 15:43: snollebollekes?
Thomas the tank engine?
Thomas de trein?
Guus Meeuwis!
Tjah, dat krijg je als de hele ProRail planning past in een soort train simulator achtige spelletjesapp op de telefoon van één enkele debiel die een verkeerd linkje in zijn mail heeft aangeklikt waardoor zijn telefoon is gehacked. Dan heb je een telefoonstoring.
Nog eventjes geduld, en dan kan Hugo de Jonge NS-directeur worden. Hij beschikt over alle benodigde competenties voor zo'n klus, en met hem aan het roer kan hij iedereen beloven dat 1 juno alles weer rijdt.
Slecht plan. Hugo spoort niet...
Hoe deden ze dit vroegâh dan?
Toen hadden ze stoomtreinen met rooksignalen.
Ergens daartussenin. Tussen de locomotief en nu. Weet u wel? Jaren 80 bijvoorbeeld.
Met die mooie hondenkoptreinen. Dat waren nog eens treinen!
@Roos | 31-05-21 | 15:39: Met hetzelfde systeem wat nu plat ligt..
@Roos | 31-05-21 | 15:39: Precies. Als je toen aan de andere kant van het land een zak brokken open trok, reden ze er vanzelf heen.
@wijsvinger, geweldig!
China at it again?
Even de nieuwe lichting laten oefenen
NS heeft dus geen 5G ?
Te lage vaccinatiegraad onder het personeel blijkbaar
Ben je wel eens in Drenthe geweest?
@Steve dat hebben ze juist wel zie de reactie van @met baard. Alleen je zou verwachten dat het omschakelt naar G4, ik denk dat die dekking het gehele spoorwegnet niet kan bereiken..
Iemand gaat een bijzonder prettig functioneringsgesprek krijgen, een van de komende maanden. Stelletje eikels. Telefoon abo's vergeten te betalen.
Daar is bij het opstellen van de targets vast rekening mee gehouden. Die krijgt heus zijn bonus wel.
@Bab01 | 31-05-21 | 15:49: M'n spoormaatje, die bij een private goederenvervoerder werkt:
"Is helemaal afhankelijk wie van het hogere management je in je kennissenkring hebt. Zo gaat dat bij de NS."
Iemand al "clownschoen" gekrijst of Rutte de schuld gegeven?
Nou, bij dezen!
Vergeet Derdewereldland! niet.
Nu nog uitstappen en thuiskomen.
Lekker non-redundant systeem dan...
Het blijft mij verbazen hoeveel men hier en elders NS de schuld geeft, terwijl de storing echt in de infra zit (zoals zo vaak) en dus bij ProRail.
Ware het niet dat er staat “veel treinen van de regionale vervoerders zullen waarschijnlijk wel kunnen blijven rijden“.
@SamV | 31-05-21 | 15:25: comms van prorail zijn in deelnetten opgenipt
Klanten betalen voor een kaartje aan de NS, niet aan ProRail.
@van Oeffelen | 31-05-21 | 15:33: als je een taxi bestelt en er staat een file of de weg is geblokkeerd dan reken je dat de vervoerder toch ook niet aan.. Zucht.
@van Oeffelen | 31-05-21 | 15:33: en de werkelijke kosten voor vervoer per km worden in dit geval voor meer 80% door de overheid betaald aan de infrabeheerder voor aanleg, onderhoud en bv het in stand houden van communicatiesystemen.
@SkanakinAyewalker | 31-05-21 | 15:39: zeker wel, GPS
@van Oeffelen | 31-05-21 | 15:43: u hebt misschien terechte hogere verwachtingen van uw vervoerder dan ik, soit!
Wisselstoringen bij de ns, de zomer is echt begonnen!
Seizoenswisselstoringen, zo lijkt het.
"We raden reizigers aan om hun reis uit te stellen."
Op de NS-site.
Gevoel voor humor kun je die kolenscheppers niet ontzeggen.
Je moet niet zeiken als je zo graag met de trein reist. Koop een auto of zwijg, onrendabele Randstedelingen.
Werk gewoon thuis, reizen is tijdrovend en slecht voor het milieu.
@pibasso En zorg dan ook dat je een goeie baan hebt, kan je een grote snelle en luxe kopen.
@uisge baugh | 31-05-21 | 15:20:
Eens !! Altijd slim om veel betaald te krijgen. Waarom sommige mensen een kutbaan accepteren heb ik nooit begrepen.
Even traag internet hier... daarna weer door.
Ik dacht dat alleen Hugo de Jonge niks kon
Het is een plaag, meneer. Een échte plaag!
Had je je net voorgenomen om vandaag een trein te koppen, kan dat niet doorgaan. Jaja, wat moeten die mensen nu? Nou?
Dit is ter promotie van de nieuwe single van Marco Borsato
“Nee, je kunt niet naar huis vannacht”
Pas als de maan vol is.
Paar maanden geleden is iets vergelijkbaars gebeurt. De Duitse ICE mocht/kon niet rijden, omdat de telefoon niet werkte. Uiteindelijk bleek het zo te zijn dat iemand in Frankfurt de telefoonrekening voor het nederlandse deel niet had betaald.
Waarom ze geen abo hebben wat zowel in D als in NL werkt is me nog steeds een raadsel.
En misschien zou het toch wel een goed idee zijn weer kasten langs de baan te zetten. Met zo'n inductor telefoon. Werkt altijd.
Dat hebben wij hier gelukkig niet, treinen. De aandacht moet natuurlijk zo snel mogelijk van Lucas zijn staatsgevaarlijke aangifte af.
Is misschien een hack of zo
Ik zag een bordje bij het NS-station: 'Pas op! Er kan geen trein komen!'
Kostelijke grap !
Waar een telefoon niet allemaal goed voor kan zijn.
Alleen moet hij niet ontsporen.
Commumicatie met rook' en drumsignalen als backup zou goed zijn.
Ik ben blij dat ik mijn duif nog heb
Zou wat zijn als dit per ongeluk nog op 2g draait.
het spoor gebruikt een eigen GSM-R net
Als je in de auto zit krijg je ook geen COVID.
De auto is ook superieur. Niet voor niets dat de rest Onrendabelen Vervoer genoemd wordt.
Ik zag dit weekend een loser in een Eend met open schuifdak en die had voor de zekerheid toch maar een mondkap opgezet. Je kunt nooit weten!
@JJMS | 31-05-21 | 15:11: mondkapje op als je alleen in de auto zit is als alleen op bed liggen met een condoom om.
Daarom dus gewoon een auto.
Stel je voor dat je niet meer zou kunnen telefoneren omdat er een trein panne heeft, dat zou pas erg zijn.
Spijker leest verontrustende berichten op de facebookgroep Spoorwaanzin.
Ik heb onlangs mijn daluren-abonnement laten aflopen en daar hoef ik geen spijt van te hebben zie ik.
Allemaal de schuld van de Rabobank!
Vergeet Rutte en Hugo de Jonge niet.
Geert Wilders en Trump zitten nu even in de luwte, maar niet voor lang.
Anno nu telefoon storing.
China al de schuld gekregen want 5g?
Kan gebeuren, veel success werklui. warme dag ervoor.
Doen de pinautomaten het nog ?
Hoe gaat u daar komen, zonder trein?
Is klausje schwab al gestart met zijn groepje hackers om het dagelijkse leven te verstoren?
Build Back Better, zie mijn suggestie van 14:59
Geen cluster of regio, maar heel Nederland. Tijd voor een nieuwe Chief Digital Officer verantwoordelijk voor Prorail en alle vervoerders op het net. Hoi Den Haag!
N.S. .. N.S. .. Niet Sporen, Never Sure, No Seat, No Service ..
@Nederlandop1 | 31-05-21 | 15:10: mafkees, het is een prorail storing. geen ns-er bij betrokken
@MaarFeitelijk | 31-05-21 | 15:11: Een lekker makkelijk, subjectief antwoord ..
@MaarFeitelijk | 31-05-21 | 15:11: Het heet Pruts-Rail, geen Pro Rail.
Dit is natuurlijk geen toeval
want het is maandag
Ha ha ha. Ja, dat krijg je er van als per vandaag verschillende 2G en 3G netwerken worden uitgeschakeld en je er dan achter komt dat 1 klein onderdeeltje in de hele sein en wissel keten gebruik maakt van juist die communicatie die vandaag uit is gezet. Maar ja. pruts-rail zal het wel over het hoofd hebben gezien.
Humor.
En natuurlijk is het veel te duur om een redundant systeem op te zetten dat niet afhankelijk is van de dwarszittende scheten van 1 T-Mobile beheerder...
kletsverhaal
NS heeft eigen telefoon net, glasvezel.
@MaarFeitelijk | 31-05-21 | 15:11: Nee, hoor. De keten heeft ook een groot aantal externe componenten die niet onder het beheer van de NS vallen. Er hoeft maar 1 2 of 3 G modempje niet meer te werken en de keten is verbroken. KPN heeft recent ditzelfde soort issues met C2000 gehad.
Net als t leger bedoelt u?
@BoerKoekoek | 31-05-21 | 15:17: MaarFeitelijk lulkoekt wel vaker.
Asfalteren die rails en van alle stations wegrestaurants maken!
Die A-C wegrestaurants waren nog niet zo verkeerd!
@davidhasseltoff | 31-05-21 | 15:15: Bij A-C restaurants zie ik een plat bord met een gepaneerde schnitzel, gebakken aardappelen en doperwtjes uit blik. Maar ik ben er lang niet meer geweest, dat moet gezegd.
Lijkt meer op....
"De treinen hebben de seinen en wissels platgelegd"....
Hmm ook slachtoffer van hackers?
Vast wel. De NLse overheid zijn watjes die betalen meteen.
flauwekul suggestie
Gewoon een stagiaire, die vroeg “waar is dit knopje voor?”
youtu.be/OrzvPOuVWN0
het is GSM-R
De telefoon met de machinisten ligt eruit. Daarom staat alles stil.
"Want dan is t nie veilig nie"
Als je niet kunt Snapchatten, Tiktokken of Facebooken (voor de boomer-machinisten) in de cabine, zou ik ook het werk neerleggen.
inderdaad zal men zonder communicatie niet willen rijden, het is geen oorlog.
@MaarFeitelijk | 31-05-21 | 15:10: Lulkoek natuurlijk, daarvoor heb je nou juist dat hele systeem van seinen en treinbeinvloeding (atb)
@robbie103 | 31-05-21 | 18:44:
Dat leek mij ook, maar het is nu kennelijk zo ingericht dat je zonder werkend volgsysteem niet meer mag rijden.
Vroeger had je een dienstregeling ... nu gaat het kennelijk centraal.
REAGEER OOK