Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Patiënten dood door stroomuitval

piep piep piep pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Foutje bedankt!

Heeft het ziekenhuis Maastricht UMC+ monsterclaimtechnisch even mazzel dat het in Maastricht staat en niet iets verderop in Amerika! Twee coronapatiënten, een 76-jarige man en een 67-jarige man, erg deaud wegens stroomuitval. Zuurstoftoediening viel stil en toen was het klaar. "Hoe het incident heeft kunnen gebeuren kan het ziekenhuis nog niet zeggen. De woordvoerder wijst erop dat er normaliter bij een stroomstoring een alarm afgaat en dat er een noodstroomvoorziening is die maandelijks getest wordt. Er is bij de inspectie melding gemaakt van het voorval en er loopt een onderzoek. In afwachting daarvan wil het ziekenhuis ook nog geen officiële uitlatingen doen over de vraag of er een causaal verband is tussen de stroomuitval en het overlijden van de twee patiënten." Nou lekker dan. Het zou je pa maar zijn.

Reaguursels

Inloggen

Het UMCG test twee keer per jaar de noodstroom voorziening en gaan offline van het net. De netbeheerder schakelt de net toevoer gewoon af.

De noodstroom voorziening is er niet op gericht om een enkele kamer van stroom te voorzien als daar een zekering knalt.
Je zou verwachten dat in de controle kamer er wel een seintje komt zodat iemand van de TD met spoed de storing gaat verhelpen.

De twee verpleegkundigen die in de nacht per afdeling werken hebben het vaak enorm druk, maar hebben hoogstwaarschijnlijk ook geen alarmering gehad.

Ik vermoed niet dat deze twee patiënten op een IC lagen.

Eerst het onderzoek afwachten alvorens een schuldige aan te wijzen.

civilian | 02-05-21 | 23:01

De medewerkers waren vast aan het vergaderen over het nieuwe ISO predikaat ivm kwaliteitsmanagement rond de laatste wijzigingen in de protocollen en modellen.

Nichtsneues | 02-05-21 | 18:32

Je kunt het positief en negatief bekijken.

Gokmaar | 02-05-21 | 17:51

Artsen en verpleegkundigen van moord beschuldigen bij een buitengewoon zeldzaam incident als dit is buiten alle proporties.

laurentius | 02-05-21 | 17:20 | 2

Inderdaad, IC wil zeggen, dat je ook 24 uur per dag intensief , in de gaten wordt gehouden.
Dus ik denk dat ze met wat anders bezig waren, zoals ikzelf wel eens heb meegemaakt toen ik in het ziekenhuis lag.
Ze waren koffie met gebak aan het nuttigen, omdat het kerstmis was.

allesmoetkunnen12 | 02-05-21 | 17:31

@allesmoetkunnen12 | 02-05-21 | 17:31:
Ik zag wat filmpjes waar ze ook leuke dansjes deden, terwijl patiënten voor hun leven vochten op de beademing.
Tiktok heeft meer prio, logisch.

Wim Venijn | 02-05-21 | 18:03

Tellen deze nu mee als corona doden in de statistieken?

Rotterdammert1965 | 02-05-21 | 16:48
-weggejorist-
dagpauwoog | 02-05-21 | 16:47

Misschien was het stopcontact voor de noodstroom al bezet door de oplader van een telefoon. En zat de beademing in een normaal stopcontact.

Wim Venijn | 02-05-21 | 16:03 | 1

Dat gebeurt dus echt geregeld. Noodstroonstopcontact zit bij hoofdeinde en met korte laadsnoertjes doen mensen hem graag daarin. Zuurstofmonitor heeft een heel lamg snoer en staat vaak naast t bed op t kastje.

Shoarmamasutra | 02-05-21 | 17:33

Grappig om te lezen hoeveel technische kennis hier aanwezig is. De enige conclusie die ik voorlopig kan trekken is dat dit waarschijnlijk het resultaat is van een kapot bezuinigde zorg onder 10 jaar Rutte.

loser | 02-05-21 | 15:16

Dit is zeer waarschijnlijk een gevolg van slecht onderhoud. Behalve dat het ziekenhuis een algemene noodstroomvoorziening heeft, zijn is alle kritische apparatuur zelf ook van een accu voorzien. Die accu heeft niet gewerkt waardoor die beademingsapparatuur uitviel. Zulke accus moet je regelmatig vervangen, en dat is een kostenpost. En in combinatie met de hectiek rondom corona zal dat wel vergeten of uitgesteld zijn.

elco485 | 02-05-21 | 15:07 | 1

Accus vervangen is niet groen en waarschijnlijk ook niet woke.

inCol | 03-05-21 | 07:30

Ze reageren in het ziekenhuis op dezelfde manier, als die walgelijke figuren in de 2e kamer, het is allemaal niemand zijn schuld en zeker niet de onze. Veel sterkte voor de nabestaanden.

piet7003 | 02-05-21 | 14:09 | 1

Kritiek op het functioneren door patiënten op de geboden zorg binnen een ziekenhuis wordt door de meeste zorgmedewerkers absoluut niet getolereerd .
Nergens wordt er slechter met kritiek omgegaan dan binnen de zorg ,en dat komt volgens mij omdat er net als in alle organisaties en ondernemingen in Nederland een gigantische angstcultuur heerst .

leo59 | 02-05-21 | 14:57

Een patient met weinig xuurstiof hangen ze altijd aan een saturatieneter. Dat piept alsn het onder drempepwaarden komt, of hangt aan het centrale alarmeringsysteem. Saturatiemeters hebben een eigen interne accu voor een uur!
Ze hadden moeten gaan kijken en bij aanhoudend lage waarden kijken of de sensor goed zat, de slang, of draaien hielp, mssn de arts oppiepen.
Maar ze zijn daar wel vaker lui in, als het stikkertje losgaat heb je vals alatm en ze hebben het druk.
Heb zelf wel eens zuurstof staan geven in een IC omdat ze gewoon niet kwamen.
Volgende dag de arts: helemaal niks gebeurd vannacht patient ligt hier voor niks, ontslagen.
Als ik zelf wat gedaan had had dat wel in het log gestaan?!

Shoarmamasutra | 02-05-21 | 13:51 | 6

Betrof een verpleegafdeling, geen bewaakte afdeling. De vitaalwaarden: bloeddruk, polsfrequentie, temperatuur, SpO2 en ademfrequentie worden 3-4x per dag bepaald en extra waar nodig.

Optiflow zoals Airvo-2 hebben geen accu. Stekker uit de muur = Airvo uit.

Aart4888 | 02-05-21 | 14:52

@Aart4888 | 02-05-21 | 14:52:
Ik las net weer een bericht over een van de patiënten dat deze toch op de intensive care lag. Ik ben benieuwd naar de omstandigheden, want daar verwacht ik meer monitoring en alarmsignalen als iets mis gaat qua vitaalwaarden.

Aart4888 | 02-05-21 | 15:18

@Aart4888 | 02-05-21 | 14:52: Ah, dus als je gaat kijken wanneer die meting gebeurde voor de stroomstoring en dan het tijdstip van de ontdekking ernaast legt..

starbuck280 | 02-05-21 | 18:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je hetzelfde nieuws in een krant leest staat het er iets anders. De noodstroom werkte wel, maar de beademing moet manueel overgezet worden of zoiets. Dus waarschijnlijk gewoon een menselijke fout.

Dat die verpleegkundigen nu al meer dan een jaar overuren moeten maken en nauwelijks of niet vakantie kunnen nemen heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Gewoon doorlopen mensen niets aan de hand. De zorg gaat hartstikke goed! Snel een openingsplan zodat we nog deze zomer naar de Spaanse costa kunnen naar de all-in.

kipkip | 02-05-21 | 13:47

Belachelijk dat er geen (werkende) noodstroom installatie was. Ziekenhuisdirecteur vervolgen wegens dood door grove nalatigheid.

De verwarde man | 02-05-21 | 13:26 | 5

Voor elektriciteit heb je altijd een circuit nodig, als de storing achter het punt zit waar de noodstroom 'inprikt' valt alsnog de stroom uit. Wat hier gebeurd is weet ik overigens niet. Meestal is het een combinatie van factoren. Nederlandse ziekenhuizen zijn veilig maar het risico is nooit nul.

Frits de Vriez | 02-05-21 | 14:28

@Frits de Vriez | 02-05-21 | 14:28: Kan inderdaad dat de apparatuur niet op de preferente groep (no-break/noodstroom) was aangesloten... overigens gaat dat spul vaak wel alarmeren als de prik wegvalt.. fouten gebeuren nu eenmaal. Wel heb ik me vaak verbaasd in het het verleden dat testen van noodstroom gebeurde door parallel aan het net te gaan draaien ipv echt in eiland.. ( dan weet je of het echt werkt en of de boel er door overbelasting alsnog niet afvalt). Overigens 20 jaar geleden bij een van onze academische ziekenhuizen ook een joekel van engineringsfout ondekt .. de net 10kV kabels lagen in dezelfde goot als de 10 kV van de noodstroom).. een goede sluiting of brand in die goot en het is einde oefening..

tek | 02-05-21 | 15:30

@vranac | 02-05-21 | 13:53: Nee helemaal goed, je moet bij die directeur zijn. Later kan je altijd nog intern kijken maar de directeur is verantwoordelijk

revolte | 02-05-21 | 20:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan nog leuk worden als het stroomnet overbelast gaat worden met al die te plaatsen zonnenpanelen.

MoonBeebe | 02-05-21 | 13:23 | 1

Het kan de groene khmer niets schelen.
Wel een bakfiets voor de deur om hun kinderen naar school te brengen, terwijl een kind op aarde zetten het equivalent is Van 1a2 dode ijsberen en een hectare gekapt oerwoud. Per jaar.
De Vega burgers groeien niet aan een boom...

Analia von Solmsch | 02-05-21 | 13:33

De stroom die uit het stopcontact komt, heeft een lange weg gegaan voor het bij u aankomt. In sommige steden staat nog een centrale, maar meestal staat dat ding ver weg. Voor nederlandse stroomgebruikers gemiddeld (ruw geschat) zo'n 50km. 50km is nogal een endje, er kan van alles gebeuren. In ziekenhuizen hebben ze dan een noodstroom installatie, voor als er buiten, in die ketting van 50km iets misgaat. Maar er kan ook nog in die laatste 100 meter wat misgaan. Waarom geen UPS per bed? Die moeten dan wel regelmatig getest worden, dat wel. Een centrale noodvoorziening is bijna net zo kwetsbaar als de openbare stroomvoorziening, daarom een slechte keus.

hotnot | 02-05-21 | 13:07 | 2

Vreemde is dat alleen de zuurstof voorziening getroffen lijkt, het viel niemand op, alarm ging niet af.
Of iemand heeft het alarm uitgezet
Ic is een kakofonie van nutteloze piepjes en tuutjes, als alles prioriteit heeft dan is heeft niets prioriteit...

Analia von Solmsch | 02-05-21 | 13:26

Dat met die afstand tot de centrale is totale flauwekul. De betrouwbaarheid van het hoogspanningsnet is enorm hoog. Daar zit het probleem zelden. Meestal ontstaan de problemen in de stad zelf door graafwerk.

elco485 | 02-05-21 | 15:12

Ik zou eerst nagaan of er toevallig familie van Hugo de Jonge in dat ziekenhuis werkt.

obominotie | 02-05-21 | 12:39 | 1

Zou me niets verbazen als een broer of zus van Hugo daar directeur is.

De verwarde man | 02-05-21 | 13:34

Testen, testen, testen! Toch?!

grapo | 02-05-21 | 12:34 | 1

Het is een treurige gebeurtenis maar uw woordspeling wordt wel gewaardeerd.

Milovsky | 02-05-21 | 13:38
-weggejorist-
Zwaar_Obees | 02-05-21 | 12:27 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Grappig al die giftige reacties. Blijkbaar willen 'we' een risicoloze samenleving. Er mag nooit meer iets fout gaan en de almachtige overheid moet ons tegen alle mogelijke onheil beschermen.
Haha... en als die overheid dat ook probeert - zie maandenlange lockdowns - dan is het ook weer niet goed. Dan hoort een beetje risico ineens wel bij het leven.
Ik snap onze politici wel. Luisteren naar 'het volk': het is gewoon niet te doen!

Amsterdamsko | 02-05-21 | 12:23

Geen stroom en/of geen extra zuurstof == doodgaan voor de ernstige gevallen.
In india nu bij bosjes: www.ad.nl/buitenland/india-smeekt-om-...
.
Met onze ziekenhuizen en IC's nu voor grofweg driekwart vol,
dus toch nog maar even volhouden met de maatregelen...

hotmint | 02-05-21 | 12:21 | 3

Ja India is echt te vergelijken met Nederland!en nee al zou je de hele dag op je kop gaan staan gaat t virus ook niet weg, leer er mee leven.

Spychopaat | 02-05-21 | 12:48

En dat er hier en daar nog een zuurstof tankje op de afdelingen ontploft.

boerk | 02-05-21 | 14:23

Weet niet wat je hier mee wilt zeggen. Maar om de Nederlandse zorg te vergelijken met die in India: ga eerst maar eens een rondje wandelen.

loser | 02-05-21 | 15:13

Nou dat wordt gewoon claimen hoor. En teddht

meenemen! | 02-05-21 | 12:10

Eerst maar een aanzien wat er uit het onderzoek komt voordat we veroordelen.
De familie heeft al aangegeven dat ze naar de rechter stappen.
*lijk is nog warm*. $$$

darius | 02-05-21 | 12:07 | 10

@Frits de Vriez | 02-05-21 | 14:33: -het ziekenhuis

Frits de Vriez | 02-05-21 | 14:34

@Frits de Vriez | 02-05-21 | 14:34:
Precies !! Vergeleken bij de Nederlandse Ziekenhuis aansprakelijkheids Verzekeraars is zelfs de Belastingdienst een bende Koorknaapjes!!

Godderwrake | 02-05-21 | 15:24

Terecht, grove nalatigheid. Iets anders kan ik er niet van maken.

revolte | 02-05-21 | 20:07
▼ 7 antwoorden verborgen

Isolatiekamers met over- of onderdruk. Schakelaar hiervoor bij de deur. Je raadt het al: bij de besmettelijke ziekte stond hij op overdruk zodat de beestjes de gang op werden geperst en na beenmergtransplantatie op onderdruk zodat de vieze lucht met beestjes van buiten de kamer in gezogen werd. Theoretisch voordeel was dat je de kamers multifunctioneel kon inzetten. De schakelaars zijn nu weg.

Nichtsneues | 02-05-21 | 12:04

Dat kerncentrale idee in ziekenhuis bracht me op een idee. Amerika en Rusland hebben bijv. onderzeeërs uitgerust met een kerncentrale. 20 van deze units in NL in een grid zetten als backup voor ziekenhuizen en communicatie apparatuur landelijk. Kost wat, maar dan heb je ZEKER² (dubbele woordwaarde) wat!
103 - At your Surface!

cynic | 02-05-21 | 12:02

Naast het noodaggregaat, staat een tweede backup wat bestaat uit sets van mega accu's, welke in werking treden bij stroomuitval, om de operatieskamers en de IC afdeling, direct en automatisch van de benodigde elektriciteit te voorzien. Wellicht waren deze accu's ook leeg. En door de vergaande bezuinigingen in de zorg door Rutte en consorten niet tijdig vervangen.

Goedverdoemme | 02-05-21 | 12:00 | 6

@Kattie | 02-05-21 | 12:20: Rutte is grotendeels verantwoordelijk voor de afbraak van de Nederlandse zorg, hij is hier indirect schuldig aan.

hisxxx | 02-05-21 | 13:22

Vaak een inline systeem, de energie wordt "over" de opslag geleid zodat deze altijd gekoppeld is en direct inzetbaar (zonder dipje). Een generator kan dan worden opgestart, stabiliseren en bijgeschakelen.
Vast een kosten besparing op backup/overneem tijden. Of iemand heeft simpel weg de verkeerde stopcontacten gebruikt. Stagiair ofzo.

boerk | 02-05-21 | 14:36

Andersom, de accu's overbruggen de tijd dat er geen spanning is. Zodra de diesel generators stroom leveren hoeven die accu's niets meer te doen.

revolte | 02-05-21 | 20:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe vaak ik wel niet in Nederland in het ziekenhuis was ivm Hartklachten,ff kijken en ze sturen je gewoon weg,zal wel stress zijn....

Buitenland zelfe klachten,vonden het vreemd en dat was al meteen een reden voor opname.
Iets is er mis,weten nog niet wat,dus tot dat we het weten blijf je hier..

Roger-Rabbit | 02-05-21 | 11:57 | 9

Heb jij geluk gehad, mijn broer had klachten pijn in de schouder en arm.
Op de huisartsenpost even gekeken naar zijn medisch dossier (even opgenomen geweest met psychische klachten) niet eens de moeite genomen om b.v zijn bloeddruk te meten.
Ook naar huis gestuurd met de mededeling neem maar een pijnstiller, alleen kreeg hij dezelfde nacht een fataal hartinfarct.
Dus inderdaad bisbisbis | 02-05-21 | 13:01 helpt het aspirientje dan ook niet meer.

likdoorn | 02-05-21 | 13:52

Kennis was in Nederland na veel onderzoek en dikke rapporten opgegeven. "Te hoog risico".
Toen maar naar buitenland gegaan, werd daar gered met wat fucking eiwit kuren. Leeft nu jaren later als herboren.

boerk | 02-05-21 | 14:40

@boerk | 02-05-21 | 14:40: Hier in de grensstreek zie je veel mensen die in Nederland niet behandeld worden wegens te hoog risico. En die gaan dan over de grens. Vaak genoeg komen die tussen zes planken terug, maar dan is de familie vaak nog steeds tevreden en stelt men zich geen vragen bij die snelheid in buurlanden.

Paauwe | 02-05-21 | 15:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat een onsmakelijke kop en tekst GS. Scherp-grappig-sarcastisch-gelul en weet ik wat allemaal hele dikke prima...daarvoor kom ik hier. Dit had net even anders gekund denk ik. Rip en sterkte voor de betrokkenen.

snackking | 02-05-21 | 11:55 | 6

@Nuuk | 02-05-21 | 12:04:

Grappig hoe dat werkt..

Ik lees "Het zal je Pa maar zijn "meer als de algemene dooddoener ( No Pun ), als het gaat om het rechtvaardigen van de Corona paniek..

neonreclame | 02-05-21 | 12:08

Klets niet zo uit je nek en ga lekker bij Libelle reageren ofzo

meenemen! | 02-05-21 | 12:13

De waarheid kan hard zijn.

revolte | 02-05-21 | 20:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Je zal als crematorium maar een week zonder gas zitten.

Leptob | 02-05-21 | 11:55 | 2

Als het aan gl ligt worden de crematoria samengevoegd met de bio-massa centrales. Probleem verholpen.

wijsvinger | 02-05-21 | 11:58

Binnenkort in ons land, vrijstelling op houtstook bij lijkverbranding volgens Indiase rite.

likdoorn | 02-05-21 | 13:40
-weggejorist-
Kdoemaarwat | 02-05-21 | 11:53

Rutte breekt meer af in de zorg dan U lief is.
Niet eens geld meer voor een goede noodstroom voorzieningen.

likdoorn | 02-05-21 | 11:51 | 1

U vergeet Hugo de Jonge. Betrek die er gelijk bij. Dan is het cirkeltje rond.

Amsterdamsko | 02-05-21 | 12:27

Gelukkig kan zoiets in Nederland niet gebeuren.

Papa Jones | 02-05-21 | 11:51 | 1

Sarcasme in gebroken vaasje land.

revolte | 02-05-21 | 13:25

20 jaar geleden lag mijn moeder in het ziekenhuis op kamer 74. Er kwam een 'verpleegkundige' langs met een injectiespuit. Een jonge dame uit een land hier ver vandaan die met spuit en al naar kamer zevenenveertig was gestuurd. Maar correct Nederlands leren hoeft ook niet meer.

wijsvinger | 02-05-21 | 11:47

In een oorlog gaan nu eenmaal mensen dood.

Hemke-Valsema | 02-05-21 | 11:45

Hou toch op met dit soort onzinnige verwijten. Er is een backupsysteem met een signaalfunctie en het werd periodiek getest. Risico's zijn nou eenmaal niet uit te bannen. Heel triest natuurlijk maar een eventueel onderzoek zal wel uitwijzen of het nog beter kan.

Graaf_Slis | 02-05-21 | 11:41 | 5

Meestal wordt er te weinig getest met backup voorzieningen. Heb hier twee aggregaten staan van elk 600 kVA die moeten elke 2 weken een uur volledig belast proefdraaien. Accu’s worden elk jaar preventief vervangen en alles wordt genoteerd in een logboek.

MargauxGrandCru | 02-05-21 | 11:51

Die "belasting", is dat simulatie load of productie load?
Mijn ervaring is namelijk dat er meestal met simulatie load getest wordt waardoor uiteindelijk nog steeds alleen de generator getest wordt en niet de no-break en netwatchers.

normanius | 02-05-21 | 11:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Doet mij denken aan een aflevering van "A Touch of Frost". In een ziekenhuis vielen af en toe doden doordat de schoonmaker het stopcontact voor de hartbewaking ging gebruiken. Ook daar duurde het een hele tijd voordat iemand dit in de gaten had...

Hendrick9999 | 02-05-21 | 11:40 | 1

Hahaha ja die ken ik toevallig ook. Was knap lullig ja..

boerk | 02-05-21 | 14:41

Schuld van Hugo de Jonge, toch? Die man kan ook niks, hè?

Amsterdamsko | 02-05-21 | 11:36 | 1

Dat is een feit!

revolte | 02-05-21 | 20:20

Ik denk dat Hugo de J. het heeft gedaan. Is die daar de laatste tijd niet een keertje op werkbezoek geweest?

JvanDeventer | 02-05-21 | 11:36

In veel landen wordt uitgezocht wie er verantwoordelijkheid draagt.
En diegene wordt bestraft.

pejoar | 02-05-21 | 11:32 | 3

En daarom worden dus veel medische menselijke foutjes onder het tapijt geveegd, omdat er wel eens een heksenjacht wil ontstaan op de 'dader'. Vooral verzekeraars en juristen spelen hierbij vaak een bedenkelijke rol. Dat soort mensen wil je gewoon liever niet in je ziekenhuis.

VanBukkem | 02-05-21 | 11:36

Er zijn ook landen waar, als je ellende veroorzaakt, er gewoon mee weg komt.

Mr.Crowley | 02-05-21 | 11:43

Er werden pas echt grote stappen gezet in het voorkomen van rampen (klein en groot) doordat men niet op de persoon ging focussen, maar op alle factoren daar omheen. Welke omstandigheden vergroten of verkleinen de kans dat iemand een fout maak? Pas dan bereik je voortgang. Anders blijf je mannetjes vervangen en blijven ongelukken gebeuren.

Jazeetie | 02-05-21 | 12:05

Ziekenhuizen werken al met kernenergie, gewoon elk ziekenhuis zijn eigen centrale. Hoeft allemaal niet groot te zijn, gewoon genoeg plus een klein beetje extra. Dan heb je dit allemaal niet, kan geen aardeverdorrende zonne-energie of horizonvervuilende vogel uit de lucht tikkende herriemakende windmolen tegenop en de ruimte die je er mee bespaard is ook nog eens mooi voor andere zaken zoals ik noem maar wat woningen ofzo. Het is echt niet enkel dor hout wat nu overlijd, en de jeugd kan het maar beter nu in werking willen zetten, tegen de tijd dat de wijsheid is binnengedruppeld is het voor hen al weer te laat.

mr_awesome | 02-05-21 | 11:31 | 8

@Psycho Daddy | 02-05-21 | 13:59:Er bestaan twee methodes om medische radio-isotopen te produceren, namelijk in kernreactoren en met versnellers, ook wel cyclotrons genoemd. (En doe eens niet zo moeilijk, dwarsliggen is geen geapprecieerde eigenschap in de grote mensenwereld)

mr_awesome | 02-05-21 | 14:21

@mr_awesome | 02-05-21 | 14:21: klopt, maar je begint zelf in je posting over kernenergie en ieder ziekenhuis zijn eigen centrale. Productie van medische isotopen en kernenergie zijn twee verschillende dingen.

Psycho Daddy | 02-05-21 | 14:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Lijkt me dat Hugo hier verantwoordelijk voor is. En natuurlijk Rutte als eindbaas, maar die komt overal maar mee weg.

herstelkous | 02-05-21 | 11:30

Weer twee coronadoden. Houdt het dan nooit op?

lekgoot | 02-05-21 | 11:28

Shit happens. Nu dit overgieten met een coronasausje is natuurlijk helemaal geweldig, dan is het net wat erger. Wat niet wegneemt dat ik het sneu vind. Overigens bestaat het vermoeden dat mijn opa bijna 25 jaar geleden een overdosis medicatie heeft gehad waaraan ie is gestorven. Met de tijd slijt dat vervelende gevoel.

Leptob | 02-05-21 | 11:26 | 4

Een overdosis medicijnen kan heel gemakkelijk gebeuren, zeker bij ouderen. Het is mijn moeder ook overkomen in het verzorgingshuis en zij heeft het maar tenauwernood overleefd.

staat het bier koud? | 02-05-21 | 11:37

@VanBukkem | 02-05-21 | 11:33: Mensen die dagelijks bezig zijn met leven en dood kunnen gewoon soms ook een fout maken. En ik denk dat de zorgmedewerkers die dat overkomt, dat zeker niet in de koude kleren gaat zitten. Het moet niet zo zijn dat je per definitie na een (eerste) fout aan de hoogste boom wordt opgehangen.

Leptob | 02-05-21 | 11:50

@staat het bier koud? | 02-05-21 | 11:37: Mijn moeder zei dat ze medicijnen spaarde. Ik zei van pijnstillers ga je niet dood, wordt je maag leeggepompt. Ik zorg wel voor mezelf, zei ze en 3 weken later was ze dood, binnen een kwartier, nadat de zuster even was wezen kijken. Ik denk er het mijne van, heb ontzettend veel bewondering voor haar, mams ik hou van je.

gato | 02-05-21 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Te weinig zon en te weinig wind gisteren?

LinkeLotje | 02-05-21 | 11:26

“Het zou je Pa maar zijn” , vat alles samen...!!

Hulde @ mosterd..

neonreclame | 02-05-21 | 11:25 | 2
-weggejorist-
Ichneumonidae | 02-05-21 | 11:28

Ondertussen in de snelst groeiende economie ter wereld,,

India has recorded its deadliest day of the coronavirus pandemic yet, with 3,689 deaths in the last 24 hours.

Sunday was the fourth straight day India recorded more than 3,000 deaths as the second wave of the pandemic carries on unabated and keeps setting grim new records. Altogether 215,542 people have died from COVID-19 in the country.
bron: al jazeera

Omzwicht | 02-05-21 | 11:24 | 5

In de top-20 van doden per capita staan vrijwel uitsluitend Europese landen (en VS natuurlijk).
Om de angst er een beetje in te houden wijkt men maar uit naar apenlanden als Brazilië en India. Manmanman. India staat op nummer 114...

Ichneumonidae | 02-05-21 | 11:38

@Ichneumonidae | 02-05-21 | 11:38: Obesitas....
En in India ga je al dood aan een splinter in je vinger, de hoeveelheid "zwakkeren" is daar lager dan hier : Die zijn al deaud.

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Een aantal jaren geleden werd in het VK een nieuwe regel bedacht door de overheid. Elke nieuwe patiënt die werd opgenomen in een ziekenhuis moest binnen 5 minuten een anamnese krijgen. Een eerste beoordeling van een bevoegde zorgverlener. Het management van een groot ziekenhuis had daar het volgende op bedacht. De “hello nurse”. Lag je daar met een gebroken been op de spoedeisende hulp, kwam er een zuster binnen die “ hello” zei en weer vertrok. Aan de regels voldaan!

austinhealey | 02-05-21 | 11:21 | 3

Altijd nog beter dan de 'allo 'allo nurse.

lekgoot | 02-05-21 | 11:29

Dat doen ze in NL ook meermalen gezien. Je komt bjnnen doet je verhaaltje. Alles wat stevig bloed of hapt naar adem.mag meteen naar binnen, de rest wordt op een stoel gezet en laten ze 20 m tot uren wachten tot er een gaatje is tussen de patienten die bezwijkrisicos hebben.
Voor die triage is een gebroken been niet superaccuut en il ken dus ook diverse verhalen van mensen die er vele uren zaten.
De eerste hulp is niet eens bij griepgolven al overbelast, nee het is nog veel erger. Ieder weekend zijn ze overbelast, het is niet gedimensioneerd op de lange stoet sportbreuken, tuinzaagongelukjes, omgevallen raamwaskrukjes en laat ontdekte zaterdagavkndijdens-dronkenschap opgelopen val en vechtwinden.
Dat is al zeker 10 jaar zo en Rutte zit er nog steeds, met minder ziekenhuizen in het land.

Shoarmamasutra | 02-05-21 | 14:00

Triest, als ze de eerste van elke maand de NSA- en UPS-systemen testen, kwam de stroomuitval net iets te vroeg. Ergens in april "iets" defect geraakt wat nu helaas 2 mensen fataal wordt.

Caparzo*Inc | 02-05-21 | 11:21

Wen er maar aan, als het aan Gl, D66 en de pvda ligt krijgen we onze energie door windmolens en zonnepanelen, dus dat betekend dat je je eigen zuurstof fles moet meenemen of een accu;)

Hollandse_blauwe | 02-05-21 | 11:20 | 1

Sorry, net even een grote wolk voor de paneeltjes

peet12 | 02-05-21 | 11:24

de schoonmaakster (m/v) wilde gaan stofzuigen en heeft gewoon een willekeurige stekker eruit getrokken .

small_town_dude | 02-05-21 | 11:16 | 8

Stofzuigen doen ze in een ziekenhuis niet. Het is vegen en dweilen.
Scheelt een hoop mrsa in de lucht.

Analia von Solmsch | 02-05-21 | 11:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Toeval wil dat op WNL zojuist de talentjes van Elseviers jaarlijkse 30 onder 30 werden bejubeld. Ik hoop oprecht dat de rest van de 30-minners zich realiseren dat hun vooruitzichten net zo grimmig zijn als het "oude dorre hout" dat op te kleine verouderde afdelingen ligt. Ze zullen oud worden als opgebruikte werkers. De 30 onder 30 zijn een gouden toekomst beloofd. Uitverkoren op bepaalde eigenschappen of door hun achtergrond, het maakt niet uit. Ik ben er klaar mee dat jongeren massaal worden opgefokt om te werken aan iets waar ze zelf niet veel beter van worden, op een enkeling na. Ik ben er klaar mee dat ouderen weggezet worden als dure lastpakken met verkeerde ideeën die geen investeringen meer behoeven. Te veel mensen bagatelliseren dit leed van deze twee mannen omdat ze oud zijn. Schandalig.

zeurmachine | 02-05-21 | 11:13 | 5

De samenstelling van burgers in dit land gaat een nog veel groter effect geven. Al heel wat jaren gaan in al die negatieve effecten miljarden euro’s zitten, enorm veel manuren voor politie, justitie en zorg....deze groepen zijn qua omvang en kosten baten veel zorgwekkender dan onze ouderen die zorg nodig hebben en daarmee een groot deel van de zorgkosten tot zich nemen. Ik heb geen enkel probleem met de kosten van onze ouderen...wel het steeds groter deel van de taart dat naar nieuwkomers gaat die geen enkele positieve bijdrage leveren aan ons land, die overwegend crimineel zijn en waar heel veel instanties druk mee zijn, het is volkomen kansloos.

Hollandse_blauwe | 02-05-21 | 11:27
▼ 2 antwoorden verborgen

De stroom werkt niet, het alarm werkt niet, de noodstroom voorziening werkt niet. Lagen ze wel in het ziekenhuis.?

Sarcastica | 02-05-21 | 11:11
-weggejorist-
Mr_Natural | 02-05-21 | 11:08

Waarschijnlijk 2 batterijtjes die in een alarm schakelaar zitten niet vervangen. Net als toen bij AMC (onder leiding van Wouter Bos) gebeurde.....

Blonde Nel | 02-05-21 | 11:07 | 1

Of de filters achter het nieuwe verlaagde plafond weg stoppen en na jaren ontdekken dat er geen onderhoud meer gedaan wordt. De filters waren zo smerig dat onderdruk overdruk werd agv andere wel onderhouden systemen.
Legionella-explosie via de koudwaterleiding omdat de warmwaterleiding er meteen naast liep en het koude water opwarmde tot een mooie groeitemperatuur voor legionella. Warmwater stond netjes heet genoeg afgesteld.

Nichtsneues | 02-05-21 | 12:09

Triest voor de mensen en hun nabestaanden
Typisch geval van sh*t happens, ook de techniek (al dan niet geholpen door menselijk falen) laat het wel eens afweten

Beau_Geste | 02-05-21 | 11:06

Een goede noodstroomvoorziening slaat al binnen enkele seconden aan. Kritische apparatuur is voorbereid op overbruggen van deze tijd. Er is dus wel meer aan de hand.

Astroturfer | 02-05-21 | 11:06 | 3

Het rare is ook dat een alarm niet is opgemerkt

starbuck280 | 02-05-21 | 11:25

De radio met carnavalsmuziek ging wel even uit en daarna meteen weer aan.

Van Urk | 02-05-21 | 11:27

Daarom de directeur aansprakelijk stellen zodat de waarheid boven tafel komt.

revolte | 02-05-21 | 20:33

Het is nieuws want ceaureana. Besef dat wel.
Die 2 aangereden fietsers of die 2 zelfdodingen die ongetwijfeld hebben plaatsgevonden in een land van bijna 18 miljoen inwoners zijn niet 'sexy' voor het nieuws. Ceaureana is de trend.
Het nieuws. Daar begon het mee en daar is het bij gebleven.

keestelpro | 02-05-21 | 11:06 | 5

@keestelpro | 02-05-21 | 11:14: Ja, dat winkelen, dat zal allemaal wel, maar 'wordt je' is gewoon fout.
Hoewel (ter troost), je zou ook kunnen menen dat 'je' in dit geval een onpersoonlijk voornaamwoord is als bv. 'men'.

Ichneumonidae | 02-05-21 | 11:26

@kloopindeslootjijook | 02-05-21 | 11:08: Heeft met prioriteiten te maken.
De managers aldaar maken zich drukker om de diversiteit onder hun personeel en of ze de bordjes met dames en heren toilet ook in het Arabisch moeten vertalen.

pejoar | 02-05-21 | 11:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Piep piep piep pieeeeeee
Ach, als niemand het piepen hoort omdat er geen of te weining personeel is....

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:06 | 1

Ze hoorden het piepen wel, maar dachten dat er weer iemand zijn clownsschoenen aan het inlopen was voor carnaval.

Van Urk | 02-05-21 | 11:19

Bronsgroene stroom zeker?

Mr_Natural | 02-05-21 | 11:05 | 3

bio-massa, van nat eikenhout.

wijsvinger | 02-05-21 | 11:08

Zeker, waterkracht uit de brede stroom der Maas, die statig zeewaarts vloeit.

DeBlijeGeit | 02-05-21 | 11:20

"een noodstroomvoorziening is die maandelijks getest wordt"
Klopt die test dan wel.

Of wordt er iets te snel een stempeltje 'akkoord' op gezet vanwege bezuinigingen.

kloopindeslootjijook | 02-05-21 | 11:05 | 2

Zoals ik hierboven ergens al aangeef stelt zo'n test niet zoveel voor...
Generator aanzetten en op toeren laten komen, even warm laten worden en weer uit zetten... that's it.

Er worden vrijwel geen systeem tests gedaan omdat het risico op uitval veelal te hoog geacht wordt, Immers je moet de gehele (of het gedeelte dat aan de noodstroom hangt) vastnet-toevoer uitschakelen om zo'n systeemtest te doen en dat kan vaak niet zomaar.

normanius | 02-05-21 | 11:31

@normanius | 02-05-21 | 11:31: Die situatie is mij bekend, na 24 jaar testen erachter komen dat bij een echte stroomuitval de boel niet werkt wegens een designfout. Een kennis economie werkt niet wanneer de kennis ontbreekt.

revolte | 02-05-21 | 20:39

Allemaal de schuld van Noord Korea.
En China.
En Taliban...

wezen | 02-05-21 | 11:03 | 4

En geenstijl. En Trump. En Putin.

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:04

@Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:04:
Desnoods de melkboer.
Je moet toch naar iemand kunnen wijzen.

kloopindeslootjijook | 02-05-21 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

".... normaliter bij een stroomstoring een alarm afgaat en dat er een noodstroomvoorziening is...."

Waarschijnlijk wegbezuinigt door de zorg manager(s) van het Ziekenhuis.

Yellow Shark | 02-05-21 | 11:01 | 1

Dat heet een Markje doen tegenwoordig.

penis-aqua-rosA | 02-05-21 | 11:07

Onder de rivieren.

Van Urk | 02-05-21 | 11:00 | 4
▼ 1 antwoord verborgen


"HAL! Open the gate!"
"I'm sorry Dave. I can't do that."

King of the Oneliner | 02-05-21 | 10:59 | 7

@Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:09:
De King was de laatste tijd relatief schaars aanwezig. Misschien heeft hij als een malle getraind. Je weet het niet hè, je weet het niet!

MickeyGouda | 02-05-21 | 11:13

@MickeyGouda | 02-05-21 | 11:13: I want you to notice when I'm not around.
En dat deed jij. Dat vind ik tof.
Ik was eventjes in de welbekende dip, maar alles is weer OK, en ik veel zaken geregeld. Nu hoef ik alleen maar achterover te leunen en wachten op de uitslag. (WSP, IND)

King of the Oneliner | 02-05-21 | 11:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens mij heeft die ziekenhuisapparatuur allemaal de voorziening dat er een pieptoon afgaat (batterijtje) als de stroom uitvalt. Dus volgens mij heeft er gewoon iemand dat piepje niet gehoord. En de vraag is dus: hoe kan dat? Lag er iemand te slapen? Is er weer eens iemand wegbezuinigd waardoor de hoorafstand te groot is geworden, oftewel weer Mark Ruttes schuld?
Met de noodstroomvoorziening heeft dit volgens mij weinig te maken. Die noodstroomvoorziening is er voor voor als in de hele stad of provincie de stroom uitvalt, dat het ziekenhuis dan nog even door kan. Die noodstroomvoorziening is er niet voor als er ergens op een patiëntenkamer de stroom uitvalt, wat hier blijkbaar gebeurd is.

VanBukkem | 02-05-21 | 10:59 | 5

@Yellow Shark | 02-05-21 | 11:04:
Dat zijn inderdaad gigantische noodaggregaten, die noodstroomvoorzieningen. Die zijn er mijns inziens niet voor gemaakt om aan onmiddellijk te springen als op 1 patiëntenkamer de stroom uitvalt. Als op 1 patiëntenkamer de stroom uitvalt dan is dat volgens mij een kwestie van als de sodemieter naar de meterkast rennen en de aardlekschakelaar omzetten, of de patiënt naar een andere kamer rollen.

VanBukkem | 02-05-21 | 11:15

@VanBukkem | 02-05-21 | 11:15: Heb je niet zoveel aan als je een aantal kamers verderop bezig bent met een andere patient. Hoeveel verpleging was er aanwezig op hoeveel patienten?

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:21

@Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:21:
Gemiddeld twee verpleegkundigen in de nacht per afdeling.

civilian | 02-05-21 | 22:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de bestuursleden en (interim) managers maar dit jaar hun nieuwe auto kunnen kopen. Kost wat bezuinigingen op de werkvloer maar dan heb je ook wat minder onderliggend lijden.

Deflatiemonster | 02-05-21 | 10:59

Noodstroomvoorziening wordt maandelijks getest...
Een run-test zonder load waarbij de generator gestart wordt, een paar minuten op toeren draait en dan weer uitgezet wordt. Dat zegt dus helemaal niets over de werking van je totale noodstroomvoorziening welke uit meer componenten bestaat dan alleen de generator.

normanius | 02-05-21 | 10:54 | 2

Klopt. Ik weet nog wel een geval van een noodstroomvoorziening voor een belangrijke installatie. Dubbele generators, dubbele omvormers, maandelijks test. En beide generators werden gevoed uit dezelfde dieseltank... die bijna leeg was. Was even schrikken toen de stroom uitviel.

Muxje | 02-05-21 | 10:58

Klopt helemaal, de enige betrouwbare test is de netuitvaltest. Dure test operatie en is vaak punt 1 in ziekenhuizen om weg te bezuinigen. Vandaar dat de ziekenhuizen zeggen het geheel nog niet te kunnen verklaren. Ze weten het wel maar dan moeten ze onkunde en schuld bekennen.

Bennie Boos | 02-05-21 | 11:56

De vraag is onder welke statistiek dit overlijden geschoven wordt (Covid19?).

Koonkluk Huis | 02-05-21 | 10:54 | 1

Dood + positieve pcr test = Coronadode.
Overigens zijn er veel mensen aan het begin overleden aan Corona die nooit getest zijn, want er werd bezuinigd op testen ....
Het aantal Corona doden wordt door het rivm gemeten met een dikke middelvinger.

Analia von Solmsch | 02-05-21 | 12:06

Zijn zij overleden dóór of ná de stroomuitval zou Hugo zeggen.

Toiletflush | 02-05-21 | 10:52

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Niet gelijk helemaal amerikaans gaan totdat je kunt vaststellen of er iemand verwijtbaar heeft gehandeld.

Sneeschuiver | 02-05-21 | 10:51 | 4

@VanBukkem | 02-05-21 | 11:00: elk jaar gaat er meer geld op aan zorgkosten. Punt is dat dit gaat naar de verkeerde plekken. Middenmanagement, spreadsheets, benchmarks, verzekeraars, noem maar op. Er moet eens iets gedaan worden aan de bureaucratie in de zorg, wellicht keert dan de menselijke maat terug en kunnen dergelijke tragedies voorkomen worden.

Enter Yeti | 02-05-21 | 11:05

@VanBukkem | 02-05-21 | 11:00: steeds meer met minder is niet 'dan kan er eens een keer iets fout gaan' maar 'dan gaat er op zeker steeds vaker meer en meer fout'...

davimore | 02-05-21 | 11:08
▼ 1 antwoord verborgen

Dit wordt onder het tapijtje geveegd.
Een glas, een plas en alles bleef zoals het was

TheNox | 02-05-21 | 10:50

Een drama met alleen maar verliezers, want dit gaat ook het ziekenhuispersoneel ongetwijfeld niet in de koude kleren zitten. Techniek kan haperen, mensen zijn feilbaar, niet alles is maakbaar of beheersbaar, helaas.

MickeyGouda | 02-05-21 | 10:47 | 9

@MickeyGouda | 02-05-21 | 11:09: Nah!
Ziekenhuis Ma stre g is niet representatief voor de rest van NL. Let maar op. Onfortuinlijke samenloop van omstandigheden.

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:14

@Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:14:
Als dat de uitkomst zou zijn ga ik ook in bananenland-modus!

MickeyGouda | 02-05-21 | 11:16

@Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:08:
Das toch niet hetzelfde?

SterF... | 02-05-21 | 11:21
▼ 6 antwoorden verborgen

T is wat he. Bananen.
Stukje bij beetje steeds meer een bananenland.

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 10:46 | 4

@Mr.Crowley | 02-05-21 | 10:48: Mwah, we wachten de uitkomst van het onderzoek wel af. Kijken of het woordje bezuinigingen erin voorkomt.

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 10:50
▼ 1 antwoord verborgen

Waarschijnlijk teveel elektrische auto's tegelijk aan het opladen en vanwege de vele bewolking en te weinig wind veel minder opbrengst van de zonnepanelen en windmolens, tja dan wil er wel eens een zekering doorbranden.

pa_niek | 02-05-21 | 10:46 | 1

Het is de schuld van de bewoners van IJburg die geen windmolens wilden.

Muxje | 02-05-21 | 10:52

Gewoon wel op zijn Amerikaans: Sue!

knutsel_ | 02-05-21 | 10:45 | 1

Toegewezen. Ontvang 1 Euro en zeur verder niet.

Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 10:59

Door omstandigheden heb ik de laatste jaren helaas veel te maken gehad met de zorg , en ik kan uit ervaring meedelen dat er goede dingen gebeuren, maar dat er ook aan de lopende band gigantische missers zowel in ziekenhuizen als in zorgcentra plaatsvinden.
Ik heb steeds meer het gevoel dat wanneer je met de Nederlandse zorg te maken krijg, je grotendeels aan de goden bent overgeleverd .

leo59 | 02-05-21 | 10:44 | 2

De zorg is totaal verkracht door managers die zonder toegevoegde waarde alleen bezig zijn met zichzelf in stand houden, verzekeraars die eisen dat iedere handeling volgens belachelijke richtlijnen moet worden geadministreerd.

Bolhoed | 02-05-21 | 10:53

@ leo,hier hezelfde als je er niet zo afhankelijk van bent zou je die pennenlikkers de rug toe keren.
Je bent aan de goden overgeleverd en van god los zoals hier in brabant het gezegde is.
Allemaal papieren en ,,informatie,, folders enz enz.
Er staat in de folders bv : Probeer stress te vermijden!!!!!
Haa haaaa .
Ik kan uit ervaring zeggen dat ik de meeste stress heb opgelopen door de fuck ups en niet zozeer door de ziekte zelf!

maasdonk | 02-05-21 | 11:45

Christina Wolters op FB: 'mijn opa helaas vandaag moeten afgeven door een GROTE FOUT VAN UMC+
een stroomstoring op de long IC waar geen alarm is afgegaan en ook geen noodvoorzieningen zijn aangesproken!
nachtdienst het pas opgemerkt heef en dus veel te laat !
dit heeft het leven gekost van mijn opa en misschien zijn er nog andere slachtoffers hieraan overleden!
een laatste kans is hem ontnomen
bedankt UMC+'
bron: 1limburg punt nl

Omzwicht | 02-05-21 | 10:43 | 7

@2voor12 | 02-05-21 | 10:50: vroeger stuurde je een brief in bij de lokale krant. Ik zie het verschil niet echt.

Enter Yeti | 02-05-21 | 11:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Ergens in de vorige eeuw was er een (buitenlands, Indiaas?) ziekenhuis waar het opviel dat veel IC-patiënten stierven om 10.00 u. De Directie ging een kijkje nemen en zag dat de werkster om 10 u. ging stofzuigen en het stopcontact nodig had.

CiTy3 | 02-05-21 | 10:43 | 4

@wijsvinger | 02-05-21 | 10:53: Nja. Dat het met een elektrische stofzuiger gebeurt is wel raar. Hele volksstammen vegen daar hoopjes stof van A naar B. Waarna andere volksstammen het hoopje weer van B naar A vegen. Fijn man, zo'n oneindige pool van ongeschoolde arbeiders.

Enter Yeti | 02-05-21 | 10:59
▼ 1 antwoord verborgen

Als dat geen 150 miljoen schadevergoeding wordt voor de nabestaande als mede 243 jaar celstraf voor de monteur die per ongeluk het blauwe en groene draadje verkeerd om heeft aangesloten. Wat een gaaf land!

deugallergie | 02-05-21 | 10:43 | 1

Wanneer je kleurenblind bent móét je geen draadjes aansluiten. Verder moet je gewoon de directeur aansprakelijk stellen, die delegeert de verantwoordelijkheid heus wel.

revolte | 02-05-21 | 20:58

Derde Wereldland.

Leptob | 02-05-21 | 10:39

Dat zoiets kan gebeuren met de hedendaagse technieken is mij een raadsel! En zoals Mosterd al zij men mag blij zijn dat het niet in de USA gebeurde de miljoenen vliegen je dan om de oren... maar met een excuus wat ik verwacht kom je dus ook niet weg .. triest voor de nabestaanden en overleden ik ben benieuwd naar het vervolg.

aardv@rk | 02-05-21 | 10:39 | 2

Zoals met alle nooddiesels en het nood systeem. Er zijn essential en non essential die wel en niet worden gevoed door de noodgenerator. De nooddiesel en generator heeft vanzelfsprekend niet het zelfde vermogen als landelijk net en kan niet een heel ziekenhuis voeden. Mogelijk dat de apparatuur van de overledenen op de één of andere manier op een non essential groep was aangesloten. Dat kan verklaren waarom er "maar" 2 mensen zijn overleden. Dat staat als het goed is op de wcd's. En daar kan de menselijke fout zijn begaan.

forecastle | 02-05-21 | 10:55

@forecastle | 02-05-21 | 10:55: Daar kun je gelijk in hebben wij hebben contact met een zeer groot milieu vriendelijk bedrijf die hebben een scheepsdieselmotor en die schakelt alles direct in bij stroomuitval dat beoogde ik mijn tegel je verwacht toch in een ziekenhuis waar leven en dood zich afspeelt dat het zo zou moeten werken maar nogmaals ben geen deskundige.

aardv@rk | 02-05-21 | 11:05

In 2003 deed ik onderzoek naar energiebesparing in een ziekenhuis in Den Haag. Van onder tot boven mocht ik in het ziekenhuis achter de schermen kijken. Ik vond de energie voorzieningen indrukwekkend. Een Diesel generator en UPS hielden de boel draaiende ingeval van uitvallen. Hopelijk zijn die niet wegbezuinigd, met de groei van duurzame energie lopen we ook meer kans op storingen.

GPZ550 | 02-05-21 | 10:37 | 2

Zal bij UMCM niet anders zijn vermoed ik. Desondanks zijn dit behoorlijk complexe systemen. In eigen ziekenhuis ook een keer een storing gehad bleek de switch tussen de reguliere en de noodstroom defect. Risico wordt nooit 0 ook niet met back-up en veiligheidsmaatregelen helaas...

barrykoningen | 02-05-21 | 10:43

Texas was daar een paar maanden terug een schoolvoorbeeld van.

starbuck280 | 02-05-21 | 10:44

Klotegriep.

RickTheDick | 02-05-21 | 10:36 | 1

Man man.!

aardv@rk | 02-05-21 | 10:44

Veel te jong gestorven, ze hadden nog een prachtige toekomst vol revalidatie voor de boeg.

John McClane | 02-05-21 | 10:35 | 3

De vergrijzing van de samenleving kost ons ook bakken met geld.

Mr.Crowley | 02-05-21 | 10:47

@Mr.Crowley | 02-05-21 | 10:47: Je voor je 50e ophangen, weet je zeker dat jij niet onderdeel van het probleem wordt.

GuusHetSchaapje | 02-05-21 | 11:09

Pak de noodvoorziening auto over of moet het manueel aangezet worden.

wiers | 02-05-21 | 10:34 | 2

auto

Ronnie | 02-05-21 | 10:45

Dat dit kan in Nederland, sluit aardig aan bij het vaccinatiebeleid in het algemeen. Dat beleid kun je ook vervangen door blunderbeleid.
Wat een droeftoeters.
-

Bernhard de II | 02-05-21 | 10:32 | 6

@Bubske | 02-05-21 | 10:34: Die gebeuren helaas overal ja. Maar dit is een technische fout, en de backupsystemen weigerden. Er was niet eens een alarm. Dat is niet te verteren.
-

Bernhard de II | 02-05-21 | 12:06

@Mad Max | 02-05-21 | 10:50: Maar "Brabantia" is blij.

revolte | 02-05-21 | 21:03
▼ 3 antwoorden verborgen

We noemen het maar een voorval en mompelen nog iets over een onderzoek en gaan over tot de orde van de dag. Het zal inderdaad je Pa maar zijn.

TheGreatMachine | 02-05-21 | 10:32 | 1

Ja, het is triest, maar wat moet je dan eigenlijk?

SterF... | 02-05-21 | 10:43

"De woordvoerder wijst erop dat er normaliter bij een stroomstoring een alarm afgaat en dat er een noodstroomvoorziening is die maandelijks getest wordt."

Ja, en een heel enkele keer gaan dingen nou eenmaal mis. Het blijft uiteindelijk allemaal mensenwerk en ook de techniek is niet 100% onfeilbaar.

Lijkt me vooralsnog een typisch geval van 'shit happens'. Maar ook dan, als er echt helemaal niemand een fout heeft gemaakt, of nalatig is geweest, MOET er een schuldige gevonden worden, MOET er schande van gesproken worden. En misschien komt er uit het onderzoek inderdaad aan het licht dat er iets verwijtbaars is gebeurd, maar dat zullen we moeten afwachten. Voor de rest is alles speculeren.

Dr_Johnson | 02-05-21 | 10:32 | 3

Sowieso zal de technische afdeling van het ziekenhuis wat slapeloze nachten hebben.

2voor12 | 02-05-21 | 10:33

Ik hoop dat die patienten naast aan de zuurstof ook aan de bewaking liggen. Want het apparaat dat de pO2 meet (sensor om de vinger) zal ook gaan piepen. Daarmee is de cascade van falen nog veel langer.

Skinkie | 02-05-21 | 10:52

Haha, wat een grappige tegel!
En dan heel droog afsluiten met 'Voor de rest is alles speculeren'.

Papa Jones | 02-05-21 | 11:48

Och, Maastricht. Het ligt toch ook wel erg dicht bij België.

wijsvinger | 02-05-21 | 10:31 | 2

Heel Limburg heeft volle IC's doordat met name Zuid-Limburg bijzonder veel vetzucht kent. Landelijk heeft 78% van de IC-patiënten (t.g.v. Covid-19) overgewicht en 34% ernstig overgewicht, morbide obesitas. Dat is al decennia zo doordat Zuid-Limburg over het algemeen een stuk minder geld te besteden heeft. Die vetzucht, in combinatie met lage intelligentie, zorgt voor bijzonder veel zware (no pun intended) coronagevallen. Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen (directeur zeurde onlangs nog over overbelaste zorg; met een corona verpleegafdeling van 18 bedden ben je natuurlijk gauw uitgepoept) en Roermond hebben allemaal te maken met patiënten met vetzucht.
En daardoor interesseert het me ook niet meer: al die cijfers worden voor het overgrote deel veroorzaakt door mensen die hun vreetzucht niet kunnen beheersen. Moet ik daarvoor bloeden? Moet ik een economie straks er bovenop helpen omdat mensen die zak chips helemaal leeg vreten?
Anyway, 78% kans dat deze twee mensen van hetzelfde laken een pak waren. Niet leuk natuurlijk, maar als je met een BMI >30 van de IC afkomt, ben je ook een half lijk dus veel beter was het toch al niet geworden.

Bakkeleures | 02-05-21 | 13:02

@Bakkeleures | 02-05-21 | 13:02: Ikke ikke ikke, de rest kan stikken. Wat ik van u vind zal ik niet optypen ander kan ik op tyfen.

revolte | 02-05-21 | 21:09

Maar niet overleden aan corona.

ZZP-er | 02-05-21 | 10:31 | 4

Aan de beademing wegens corona
tot de stroom uitviel
Dus tsja, waar leg je de oorzaak

Tobi | 02-05-21 | 11:16

@Jos Tiebent | 02-05-21 | 12:25:
Als we/ze had nu eens op de 2e wereldoorlog loslieten
was er feitelijk niets ongewoons aan de hand, destijds

Tobi | 02-05-21 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ah, daar komen ze al met 'Hoe het incident heeft kunnen gebeuren ..'
als de boomklever annex rallycoureur die met een krat op zaterdag avond naar huis jakkerde

Tobi | 02-05-21 | 10:30

Wat een drama, en vreemd dat de noodstroomvoorziening het niet deed.

Diederik_Ezel | 02-05-21 | 10:30 | 2

Iemand drukte op de the-great-reset button.

Astroturfer | 02-05-21 | 10:40

Iemand struikelde over het snoer van de verlengkabel. Of wilde z'n telefoonoplader insteken en trok iets wat stond te piepen uit. Zo ongeveer zal 't zijn gegaan.

Bakkeleures | 02-05-21 | 11:36

Zouden ze deze mensen onder coronaslachtoffers scharen?

squadra | 02-05-21 | 10:30 | 8

Ik denk het wel toch? In het geval dat de ziekenhuizen vol liggen en coronapatienten sterven doordat er geen plek is, dan zijn het toch ook coronadoden?

Versleten_Paddestoel | 02-05-21 | 10:56

@Is dit nog nieuws? | 02-05-21 | 11:13: Onthoofd in een auto-ongeluk op de terugrit van de teststraat en de test bleek positief? Corona! Dat houdt de bangmaaktombola lekker hoog,.. bovendien, 8000!!! ziet er een stuk beter uit in chocoladeletters dan 800...

Ad Hominem Tu Quoque | 02-05-21 | 11:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Als je pech heb kom je zomaar in Maastricht terecht,

Er geldt sinds zaterdagmiddag een tijdelijke opnamestop van nieuwe patiënten in het VieCuri. Het ziekenhuis in Venlo ligt momenteel vol. De opnamestop geldt sinds zaterdagmiddag 13:00 uur. Hoelang deze maatregel nodig is, is niet bekend.

Dat betekent dat ambulances nieuwe patiënten direct naar een ander ziekenhuis in de omgeving vervoeren. Ook de huisartsenpost stuurt patiënten die opgenomen moeten worden naar een ander ziekenhuis.

Omzwicht | 02-05-21 | 10:28 | 6

"De cijfers voeden optimisme, we gooien de terrassen weer open!". Jaja. En de verpleegkundigen zich maar het licht uit de ogen laten rennen. Een ziekteverzuim van rond de 10%. Dat ze die kut vaccinatietrein maar eens aanzwengelen.

Versleten_Paddestoel | 02-05-21 | 10:41

Ondertussen doen velen hier alsof het een verkoudheid is.
Is de Karel Doorman al terug van de Antillen? Die heeft twintig IC bedden en ook gewone bedden. Ook de Rotterdam en de Witt hebben voorzieningen die voor burgers gebruikt kunnen worden.
Schakel het oude Militaire Hospitaal Utrecht in. Laat de GNK compagnies hun tenten en voorzieningen opzetten Zo maak je snel een paar honderd plaatsen extra. Ook voor andere spoedzorg.

AntiZanicz | 02-05-21 | 14:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Er gaat wel vaker wat mis in het ziekenhuis. Zorgen dat je er niet in terecht komt.

Bubske | 02-05-21 | 10:28 | 2

Had men zich gewoon laten vaccineren had men geen corona gehad. Of in ieder geval niet in het ziekenhuis beland. Zo te lezen is er een bedienfout gemaakt en niet zozeer een installatiefout. Dat heb je bij computerruimtes ook wel. Of iemand zet een blok servers op een stofzuigercontact zonder UPS of een schoonmaker zet de stofzuiger op de UPS wat ook wel misgaat wanneer het ding niet zomaar 2000 Watt kan verwerken, ook zonder dat er stroomstoring is.

AntiZanicz | 02-05-21 | 14:18

@AntiZanicz | 02-05-21 | 14:18: ja want dat loopt gesmeerd onder huGo. Een bepaalde leeftijdsgroep een derderangs experimenteel middel opdringen. Voor mij is huGo af.

revolte | 02-05-21 | 21:15

Wat een gaaf land!...

All_Anonymous | 02-05-21 | 10:28

Gruwelijk.

Bataafje | 02-05-21 | 10:27

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos