21u: Chips. Nootjes. Bier. En Reinier Castelein
Komen twee kasteleins in een keldercafé...
Zegt de één tegen de ander: Flying Blue? OK matige grap maar dat komt omdat het donderdagavond in CNB over een serieus onderwerp gaat. Reinier Castelein is namelijk de voorzitter van vakbond De Unie verantwoordelijk voor het KLM-personeel. Inderdaad, dat is een ingewikkeld dossier dit jaar. KLM vliegt al een paar jaar met de Franse slag, maar door corona is de nationale luchtvaartmaatschappij pas echt in een vliegramp terecht gekomen. Volgens Kees de Kort is een vliegtuig ook maar gewoon een bus met vleugels, maar is dat in het geval van KLM wel helemaal waar? Kunnen we KLM op corona laten crashen, of vergaan er dan echt te veel piloten, cabine- en grondpersoneel, Schipholmedewerkers, toeleveranciers, economische, politieke en internationale belangen? Kastelein Staal mag voucherdrammer Van Rossem een pint en een zakje pinda's serveren, en dan mag vakbondsman Castelein het uitleggen. De Unie is trouwens een vakbond die weigert te staken, dus is het daarmee zelf geen werkweigerende vakbond? We gaan het 'm vragen,
Donderdagavond LIVE om 21u00 in Chips. Nootjes. Bier. En Reinier Castelein!
Zelf een vraag indienen? Vouchers kun je hieronder aanvragen!
Benno Baksteen - Het belang van KLM
En januari zit ook al volgeboekt!
Reaguursels
InloggenDankjewel GeenStijl voor het laten beantwoorden van mijn vragen. Echt leuk!
Zolang er genoeg vliegvelden zijn met als hoofdveld schiphol zal het mij de reet jeuken, welke maatschappij daar vliegt. Als KLM failliet gaat komt er wel een andere maatschappij, ik denk dat ze voor Nederland zelfs in de rij staan. Dus laat KLM maar lekker failliet gaan.
Waarom zou je nog lid worden van een vakbond terwijl je tegenwoordig voor een appel en een ei op maat gemaakt juridisch advies kunt krijgen wat beter is dan een overkoepelende organisatie die voor een hele groep spreekt?
Hoe kan het dat we steeds meer zijn gaan produceren per persoon (100 keer zoveel als 100 jaar geleden) en dat we toch niet eerder stoppen met werken maar juist langer door moeten werken tot ons 67ste?
Wat hadden mensen 100 jaar geleden?
‘De AOW-leeftijd blijft in 2020 en 2021 66 jaar en 4 maanden. In 2022 stijgt de AOW-leeftijd met 3 maanden en komt in 2024 uit op 67 jaar.’ Bekende cijfers ondertussen voor de Nederlanders: dalende pensioenuitkeringen terwijl de pensioenleeftijd stijgt. In Zuid-Europa zit dat wel iets anders. In Griekenland en Frankrijk krijgen de burgers vanaf hun 62’ste al AOW
Wat gaat er hier verkeerd? Waarom doen we dit? Wie is er verantwoordelijk? Kan je dit überhaupt uitleggen aan de Nederlander?
Fuck KLM.
Vraagje aan de Heer Castelein:
Iedereen heb het altijd over over JFK en 911. Maar, weet u nog waar u was toen u hoorde dat Grolsch van 50 naar 45 cl ging?
Vragen voor Reinier Castelein:
- Waarom worden er steeds minder mensen lid van een vakbond?
- Staken we in Nederland wel genoeg? Als je naar het buitenland kijkt wordt er vaker en feller gedemonstreerd.
- Is het een idee om, als je gaat werken, dat je automatisch lid wordt van de vakbond?
- Als de vakbond in actie komt, is het dan eigenlijk al niet te laat?
De beslissing lijkt al besloten.
Zucht. Ik wil weer vliegen En jawel, met KLM, veruit mijn favoriet. Wanneer mogen we weer?
Dat kan toch?
Ik heb redelijk wat gevlogen (vnl binnen Skyteam) en ik vind KLM toch echt wel de fijnste, hoewel er wel minder steenkolenengels gebruikt mag worden. Ze hebben in de afgelopen tien jaar best wel wat verbeteringen doorgevoerd op de lange vluchten.
@RickyLaRue | 09-12-20 | 18:46:
Ja volgens mij kun je overal heen vliegen.
Eerlijk is eerlijk: KLM had zonder Air France niet kunnen overleven. In 2004 stond KLM er echt wel slecht voor. Daarna is KLM in tegenstelling tot AF weer helemaal opgebloeid en begon het te knellen. Het is zuur dat ze niet mochten groeien, omdat de Fransen en dan vnl de vakbonden dan weer op hun pik getrapt waren.
Dus ja, een vraag voor de heer Castelein: waarom zijn die bonden in Frankrijk zo enorm machtig (en hier niet) en zou je in Nederland solidair moeten zijn met Franse arbeiders als het je eigen achterban hard zal treffen?
Ik wacht met smart op Martin Bosma, Bart de Wever en Zuhal Demir.
Zuhal Demir is een Belgische politica met Turkse roots. Waar Ebru stopt gaat Zuhal verder.
nl.wikipedia.org/wiki/Zuhal_Demir
Bart de Wever is goed voor vele Belgische kliks.
Bart de Wever is ook wel een ontsettende dwaas.
*ontzettende
Louis Tobback is dan weer wel +1
@Skele | 09-12-20 | 17:30: Die is een beetje dement aan het worden. Mag ook wel op 82 jarige leeftijd.
Bart de Wever kun je voeren en tot uitspraken lokken waarna de Belgische gazetten en journaals vol staan met Geenstijl. De ultieme wraak op het Mediahuis.
Wanneer komt Cliteur?
Grapjas.
Maarre, jongens, Tom Staal doet een leuk voorzetje bij Wilders.
Wanneer trekken jullie em over de streep voor CNB?
Reinier Castelein ken ik nog van de lagere school.
Ok. Toen had hij nog haar zeker.
Ken die vogel niet. Is het de moeite aan te gluren?
Is maar één manier om daar achter te komen.
Het zijn gewoon stropdassen die graag ouwehoeren.
Het is een heel goed verdienmodel.
Het volk betaalt braaf alle belastingen en geen enkele partij heeft zich echt hard gemaakt voor minder belasting.
De,ruim 1,1 miljoen dienaartjes van overheden doen wat ze willen.
Verantwoordelijkheid is voor hun een woord en de 2de kamer heeft niet de hersens om goed te kijken of het niet wat minder mag zijn.
En nog dit.
Kraag krijgt 1 uur gratis reclame bij de NPO.
Euh, ober?!
Dat is verdomd interessant. De Nederlandsche overheid moet die hele pleuriszooi opkopen. Dat gekut met Frankrijk word ik zo moe van.
Jaren lid geweest van een vakbond. Goed dat ze er zijn, hoewel ze flink moeten moderniseren.
Jumbo Unilever VDL BOL en nog vele meer hebben maling aan vakbonden. Dat komt door uitzendkrachten flexwerkers en tijdelijke contracten allemaal mogelijk gemaakt door de VVD de afgelopen 10 jaar.
Heel lang geleden liet ik mijn belasting opgave doen door de FNV (weet niet of dat nog steeds kan), totdat ik er achter kwam dat ik er zelf toch beter in was. 25 jaar geleden waren ze al verouderd, en wie weet hoe lang daarvoor al.
Wat is het nut van een nationale luchtvaartmaatschappij?
Heb je even....?
Dat je minstens één keer minder hoeft over te stappen op een verre bestemming, en je in heel veel gevallen een directe verbinding hebt.
@hotnot | 09-12-20 | 16:44: Dat heeft niks te maken met het land waar de betreffende maatschappij gevestigd is.
@Kuifje-naar-Brussel | 09-12-20 | 16:38: Uiteraard.
Nationalisme
@Is dit nog nieuws? | 09-12-20 | 16:46: Als de nationale luchtvaartmaatschappij wegvalt, zullen long-distance vluchten door maatschappijen van omringende landen worden overgenomen. Dan moet je eerst naar Parijs, Frankfurt, of vul maar in. Ik weet niet of, als je KLM wegdenkt, een Lufthansa of AirFrance er wat inziet om vluchten vanuit AMS te gaan doen. Die zullen eerder hun eigen vliegtuig vol willen maken. Gebeurt nu ook.
Edit: hebben we hier in dit land, behalve Transavia, maar dat is ook KLM, een andere maatschappij die long distance doet?
@HogeNood | 09-12-20 | 16:58: Schiphol is een HUB. KLM naar de klote, dan neemt de relevantie van Schiphol ook af, en gaat niet alleen KLM naar de klote. De gevolgen zijn dan niet te overzien.
@Sinterbikske | 09-12-20 | 17:08: Precies. Nu een hub, dan word het een regionale airport. Sommige mensen zullen er blij mee zijn.
@hotnot | 09-12-20 | 17:07: Flauwekul.
Vliegen kan ook zonder de KLM.
Andersom vliegen ook veel buitenlandse maatschappijen op Schiphol. Volgens uw redenatie kan men alleen KLM gebruiken om op Schiphol aan te komen / vertrekken.
@hotnot | 09-12-20 | 17:10: Hèb ooit een project over Schiphol gedaan op de hogeschool, later een opleiding in de luchtvaart gedaan. De belangen zijn echt groot.
@Sinterbikske | 09-12-20 | 17:13: Landingsrechten.
@Is dit nog nieuws? | 09-12-20 | 17:11: het werkt niet zo simpel al u stelt. Je hebt als maatschappij contracten met Schiphol voor slots en plaatsen aan de pier. Valt klm weg dan heeft Schiphol en half Nederland een probleem.
@Sinterbikske | 09-12-20 | 17:16: Goedkoper maken voor andere luchtvaartmaatschappijen om er te landen.
KLM kost meer geld dan dat het oplevert.
@Is dit nog nieuws? | 09-12-20 | 17:32: niet voor Schiphol. En je kunt niet zomaar onder contracten uit. Daarbij zullen het voornamelijk chartermaatschappijen zijn die het gat periodiek opvullen en daar zit Schiphol echt niet op te wachten. Stuur alle Polen maar terug naar huis, de halve bloementeelt gaat er aan als KLM er aan gaat.
@Sinterbikske | 09-12-20 | 17:34: het gaat niet alleen om passagiers maar ook om vracht.
@Sinterbikske | 09-12-20 | 17:34: Jammer dan. Kunnen die beter aan het staatsinfuus dan die Franse toko.
@Sinterbikske | 09-12-20 | 17:08: Zoiets inderdaad. Zie Zaventem. Heel weinig vluchten.
Beschouwt u een vakbond ook als een construct uit 1900?
REAGEER OOK