Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks: gratis zuipen pas vanaf 23

Jammer dan, achttienjarigen!

op GroenLinks heujjjj

Fijne afleiding van het FEIT dat er een spion van de Moslimbroederschap in de hogere rangen van De Partij is geïnfiltreerd: stem op ons & krijg gratis geld. Werkt al jaren voor Rutte met zijn 1.000 € en GroenLinks dacht: als wij nou een x10 multiplier inzetten krijgen wij misschien wel 330 zetels. En terwijl Lisa Westerveld in het restaurant van de Tweede Kamer dagelijks voor 10.000 eu aan vegaburgers naar binnen ragt heeft De Partij een vervelende mededeling voor alle kinderen die achttien jaar gaan worden. Op initiatief van de Komsomol van De Partij nog wel: gratisssssj geld is de eerste vijf jaar niet bedoeld voor biobier. Pas na vijf lange eenzame jaren mag de jeugd de 10.000 ballen die Jesse Klaver uit zijn onderbroekje gaat toveren omzetten in een paar duizend bier in het café. Samengevat: vanaf hun 18de worden mensen verstandig genoeg geacht om op GroenLinks te stemmen, of een andere club Nederlandhaters, maar zelf bepalen wat ze met gratis geld van GroenLinks gaan doen mag dan weer niet. Ach ja, over vijf jaar zijn die paar duizend biertjes ook nog wel koud.

Reaguursels

Inloggen

Wel worden militairen van 18 jaar uitgezonden want die handtekening die ze op hun 17e hebben gezet is bindend.... roept u maar.

DeviousDick³ | 05-12-20 | 09:43

De eerste de beste 18-jarige kan beter met een zak geld omgaan dan Jesse Klaver.

Toverkol | 05-12-20 | 07:59

Door groen in de naam op te nemen worden helaas veel mensen op het verkeerde been gezet. Het is gewoon een Marxistische partij. Maar waar de linkse SP politici nog een deel van hun salaris afstaan zijn GL’ers vooral bezig met zelfverrijking. En volgens goed gebruik, te financieren uit de zak van een ander. Zo ook het plan om illegaal stemmen te kopen. En afpakken van mensen die meer hebben, tja dat gaat erin als zoete koek. Sneu.

EG61 | 04-12-20 | 19:47

Benieuwd wanneer de kieslijst wordt aangepast vanwege teveel ophef vanuit de achterban.

watazooi | 04-12-20 | 18:50

Misschien is het een idee voor GroenLinks om voor te stellen om alle belastingen af te schaffen. Minimaal 100 zetels in the pocket!

Toverkol | 04-12-20 | 17:27

Proost, Zihni!....... Oh, wacht

Yie_Ar_Kung_Fu | 04-12-20 | 15:13

GroenLinks, ooit een club van vrijwillige zwerfvuilruimers in afritsbroeken. In den beginne af en toe ergens een wethouder die voor het eerst een colbertje uit de koopjeshoek droeg. Niks mis mee toch......
Nu, net als D66, een ordinair verdienmodel. Maakt niet uit wat je roept, als je maar aandacht krijgt. Het liefst bij M.
Als beloning in de Kamer, EUR 100.00 per jaar. Maakt niet uit wat je daar roept, na afloop altijd ruim drie jaar wachtgeld. Toch zeven jaar lang genoeg in de knip om bijvoorbeeld elk weekend te snuiven.

Opajoop | 04-12-20 | 14:37

En een gratis lidmaatschap van de moslimbroederschap natuurlijk.

bqbq | 04-12-20 | 13:57

Ha. Eindelijk weer een lalalala-toppik.

Jan Passant mk2 | 04-12-20 | 13:54

Verlagen van het collegeld is de enige manier om er zeker van te zijn dat het geld alleen aan scholing besteed wordt. Dat elke student de vrijgekomen gelden voor alcohol gaat gebruiken doet niet terzake. Het is doelmatiger, fraudebestendig en er is geen vergroting van het overheidswaterhoofd nodig. Dat gaat GifLinks dus nooit voorstellen.

Frau Merkel | 04-12-20 | 13:46
-weggejorist-
Edkadet76 | 04-12-20 | 13:44 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Allemaal afleiding zodat we (hopelijk) het niet meer over Kauthar B. zullen hebben.

Bram8918 | 04-12-20 | 13:41

Klaver wil hiermee eigen bedrijfjes stimuleren. In de praktijk worden het òf zielige zzpers òf nog meer vage winkels vol contant geld in de grote steden.

zeurmachine | 04-12-20 | 13:36

Heel geestig, dat je een als plan vermomde losse flodder, aan gaat passen. Zodat het nog meer lijkt alsof er daadwerkelijk over nagedacht is. Hilarisch.

Dr_Prepper | 04-12-20 | 13:34

Zoals ik vorige keer al zei: Alcohol boeide me niet zo veel rond m'n 18e.
Een rijbewijs + auto/ragbak wel.

LangeTijdGeleden | 04-12-20 | 13:27 | 2

Hoe voorkeuren kunnen verschillen. Op mijn 18e was ik alleen maar gefocust op hoe ik zoveel mogelijk bier kon drinken en zoveel mogelijk meisjes/vrouwen kon verleiden tot een duo-activiteit. Niet dat beide doelstellingen altijd een gelukkige combinatie vormden maar dat terzijde.

_pacman_ | 04-12-20 | 13:39

"Op hun achttiende kunnen zij niet altijd ‘verstandige keuzes’ maken" , nou op hun 23e ook niet en als je GL stemt op je 50e heb je ze nog steeds niet allemaal op een rijtje.

Zwizalletju | 04-12-20 | 13:11 | 4

Wat is "verstandig"?

Rest In Privacy | 04-12-20 | 13:29

@Quib | 04-12-20 | 13:29:
Verstandig zou kunnen zijn dat je je beseft dat je als jong iemand nog veel moet leren en je af vragen waarom ouderen dan jij minder idialistisch kunnen zijn.

aflaatverkoper | 04-12-20 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt het zo'n Ferras Klaver eigenlijk niet kwalijk nemen dat hij zo'n voorstel lanceert. Het is nu eenmaal geen hoogvlieger. Met dat Vmbo diploma en een pret-hbo heeft hij immers meermalen bewezen niet te kunnen rekenen en analytisch denken ( schrijven is ook al niet zijn sterkste kant overigens). En nu blijkt zelfs dat het 'u en mijn geld uitgeven' voor hem een probleem vormt. Duyvendak en Rosenmuller en Ojik zouden er goed aan doen een andere protege te gaan begeleiden. Misschien een met skills en competenties ipv de selectiekeuze te laten bepalen door positieve discriminatie.

Emanuel | 04-12-20 | 13:11

sommige mensen kunnen nog steeds geen verstandige keuzes maken op hun 35e, zoals Jesse Klaver.

small_town_dude | 04-12-20 | 13:08

"De eerste vijf jaar mag het geld alleen worden gebruikt voor studie en scholing."
Ik ga nu een 'opleidingsinstituut' oprichten waarbij je als welkomstgeschenk 8000 euro krijgt. (studie kost 10000 euro)
Dit werkt namelijk al jaren heel goed voor inburgeringscursussen.

Mr. Happy | 04-12-20 | 13:05

Groen Links. Da's diezelfde club die mijn zoon met een studieschuld opzadelde en nu dus gratis geld uit gaat delen. Zal ik Jesse Klaver eens in z'n oor fluisteren wat de jonge dubbelepunthoofd van hem en zijn anus vindt?

Dubbelepunthoofd | 04-12-20 | 13:05

"Op hun achttiende kunnen zij niet altijd ‘verstandige keuzes’ maken, stelt Dwars.."
Zoals lid worden van Dwars?

Schoorsteenveger | 04-12-20 | 13:02

Ze willen dat stemrecht naar beneden hebben hé? Naar 16 jaar. Want ja, je moet natuurlijk wel heel dom zijn om op GL te stemmen. Totaal niet doorzichtig, welk spelletje ze spelen.

Wat ik me dan afvraag... Als je jezelf al in zulke bochten moet wringen om genoeg domme stemmers binnen te halen, moet je je dan niet eens af gaan vragen waar je eigenlijk mee bezig bent? Je weet wel, gewoon even gezonde zelfreflectie en waar nodig standpunten aanpassen, omdat dat misschien toch niet helemaal een goed idee is.

leegethas | 04-12-20 | 13:02 | 3

"Ze willen dat stemrecht naar beneden hebben hé? Naar 16 jaar."
Staat haaks op wat Dwars zegt:
"Op hun achttiende kunnen zij niet altijd ‘verstandige keuzes’ maken, stelt Dwars.."

Schoorsteenveger | 04-12-20 | 13:04

Ik snap wel dat ze de stemgerechtigde leeftijd willen verlagen. Vers van school en een hoop kunnen leren. Opdat wij dit niet vergeten : www.youtube.com/watch?v=ztbSP9L8yk0

ja,diedus! | 04-12-20 | 13:05

@ja,diedus! | 04-12-20 | 13:05: Precies, die denken wel wat stemmen op te kunnen halen bij de 16 jarigen. Vroeger had je ook van die scholierenverkiezingen, daar kwamen altijd linkse partijen als winnaar uit.

Bij1 heeft overigens ook zoiets: die willen niet alleen de leeftijd verlagen, maar ook het stemrecht geven aan vluchtelingen. Ongetwijfeld met hetzelfde doel voor ogen.

Tashtego | 04-12-20 | 13:09

"De eerste vijf jaar mag het geld alleen worden gebruikt voor studie en scholing."
"GroenLinks wil met de 10.000 euro alle jongeren een gelijke kans geven. Het ‘startkapitaal’ voor elke jongere kost 2,2 miljard euro. Dat wil de partij betalen met een miljonairstaks."

Met andere woorden: eigenlijk willen we de basisbeurs terug, maar in plaats van de overheid(en daarmee iedereen) mogen de enkel de welgestelden gaan betalen voor de opleiding van andermans kinderen.

Ik snap ze wel, de aanwas op pretstudies (lees: linkse voedingsbodems) zal wel drastisch afgenomen zijn, nadat bleek dat je met een pretstudie nevernooitniet die 30k+ schuld gaat kunnen afbetalen en je beter gewoon een vak had kunnen leren.

ReyNemaattori | 04-12-20 | 13:00

Onderhoudsplicht: Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet. De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna moet u betalen voor de kosten van levensonderhoud en studie tot uw kind 21 jaar wordt. Hoe rijmt dit met de plannen van GL?

GMarty | 04-12-20 | 12:58 | 3

KlaverT heeft altijd de grootste kritiek op "populisten" zoals Wilders en Baudet, terwijl het zelf de allergrootste populist is die in Den Haag rondloopt.

Ommezwaai | 04-12-20 | 13:01

Stop met de opschorting van de dienstplicht en laat jongeren werken in sectoren waar personeel hard nodig is. Als ze dit succesvol hebben uitgevoerd, valt er wellicht over die 10K te praten..

Ommezwaai | 04-12-20 | 12:56 | 1

Ik heb nu al medelijden met de diverse sergeanten die deze generatie eventuele dienstplichtigen onder zijn of haar hoede zouden moeten nemen.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 14:37

Ik vertelde het mijn zoon van 18. Je krijgt 10000 en die gebruik je voor je studie. Ik hoorde hem aan het einde van de straat nog lachen.

TheGreatMachine | 04-12-20 | 12:56 | 2

Mits je zoon de intellectuele capaciteiten er voor heeft is het handiger dat hij zich inschrijft voor een studie ipv hard te lachen in zijn 12 jaar oude met Halfords troep gepimpte Golf, onderweg naar 55 jaar slecht betaald klotenwerk in ploegendiensten.

_pacman_ | 04-12-20 | 13:29

Geen zorgen pacman. Die knul is al zelfstandig ondernemer en gaat waarschijnlijk eerder met pensioen dan ik.

TheGreatMachine | 04-12-20 | 13:43

Bloemrijk taalgebruik is tot daaraantoe, maar ik begrijp geen hout van dit stukje. Afijn het gaat over GroenLinks dus het zal wel iets belachelijks zijn waar ik verder geen tijd aan ga besteden.

Hedieho | 04-12-20 | 12:54 | 2

Ja, een iets zakelijkere verteltrant zou mij ook wel bevallen. Veel minder getalenteerden proberen het in de reacties ook in deze stijl waardoor het een zootje is af en toe.

momusopus | 04-12-20 | 13:08

U moet eerst op de links drukken (in het roze) en dat daar lezen en dan reageren.

Zwizalletju | 04-12-20 | 13:13

Als je op mij stemt steel ik 10.000 euro van je rijke buurman en geef dat aan jou, die mist dat toch niet en dan hoef je hem zelf niet meer te beroven. Zoiets?

een_mike | 04-12-20 | 12:54 | 1

Dat is socialisme in een notendop inderdaad...

Ommezwaai | 04-12-20 | 12:57

eerst uitvreten op de zak van je ouders, dan van een studielening, vervolgens komen de 10.000 euros vrij en daarna rol je zo het basisinkomen binnen. Dat worden mooie tijden voor de jeugd, nooit meer werken.

small_town_dude | 04-12-20 | 12:51 | 1

Zoals in die hit van Corry Konings?

HoogToontje | 04-12-20 | 13:19

Groen links nu al onder druk van de moslimbroederschap?

Eddy67 | 04-12-20 | 12:44

Wat overigens wel een rottingsproces is, is het feit dat studiefinanciering steeds vaker wordt gezien als een alternatief voor bijstand. Ook (of juist) voor nieuwkomers. En dan uiteindelijk met tienduizenden euro's schuld vaak alsnog de bijstand inrollen. Als het even kan nog met een schuld + boete daar bovenop voor het niet (op tijd) voldoen aan de inburgeringsplicht. Maar goed, we lezen de verhalen wel over een x aantal jaar.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:43 | 1

Overigens niets mis met kijken naar mogelijkheden als iemand aanklopt bij de gemeente. Het is maar net hoe "voorliggende voorziening" wordt geïnterpreteerd.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:55

*ge

ikdenkwat | 04-12-20 | 12:43

Vroeger moesten we werken voor ons geld en konden we vanaf 16 jaar drinken. Eerder mocht ook wel want van controles had nog nooit iemand gehoord. Volgens mij is niemand daar slechter van geworden en zo zou het ook weer moeten zijn.

BozePaarseMan | 04-12-20 | 12:42 | 3

de lekkerste biertjes waren die je van je eerst verdiende geld kon kopen.

small_town_dude | 04-12-20 | 12:47

We zijn niet allemaal zo ambitieus.

DexterGordon | 04-12-20 | 13:01

Was wel controle van leraren he, op schoolfeestjes en klassenavonden. Maar toen was het allemaal nog wat gestructureerder.

Graaisnaaiert | 04-12-20 | 13:45

maar waar willen 'ze' dan het geld vandaan halen, oja de miljonairstax. Dat zullen Bernhard junior, Mabel (beursgang Adyen), rest van de koninklijke fam., fam. De Mol, raden van bestuur niet leuk vinden. Er zal dan wel weer druk op de vvd worden uitgevoerd. Maar Rutte en ZKH Willem liggen elkaar minder na Griekenland. Groot gat op rechts, groenlinks salonfahig voor islamitisch Nederland. Het kan nog alle kanten opgaan voor de volgende verkiezingen

HetOorAakel | 04-12-20 | 12:39 | 2

Van de werkenden, die moeten uiteindelijk betalen voor al die linkse hobby’s.

BozePaarseMan | 04-12-20 | 12:43

In de praktijk betalen die miljonairs en andere echt rijken niet of nauwelijks voor dit soort dingen, er zijn altijd manieren om er onder uit te komen. Bovendien zijn er niet genoeg mensen die zo vermogend zijn om 9 vd 10 linkse hobbies te betalen. Uiteindelijk betaalt de normale man uit de middenklasse alles. Dat geldt al sinds jaar en dag, best schrijnend eigenlijk dat mensen dat nog steeds niet inzien en zich laten inpakken door dit soort beloftes.

FGAINA | 04-12-20 | 13:05

Dat geld mag dan meteen in de spaarpot voor 10.000en extra euro's dat ze daarna kwijt gaan zijn aan door GL gesponsorde klimaatkul en onbetaalbare huizen door de massa-immigratie.

RichardBandler | 04-12-20 | 12:38

Volgens mij zit Mosterd al aan het biobier.. Vrijmibo stijl.

Cunts-en-kitsch | 04-12-20 | 12:37

Ik ga zeker stemmen. Maar niet op jou, Jesse.

Poesman | 04-12-20 | 12:36 | 1

Qua stemmen twijfel ik nog steeds. Ik ben bang dat het bij mijn gitaren blijft.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:37

Gratis geld bestaat niet. En grensverleggend zuipen zou je eigenlijk tót je 20ste moeten doen. Ik voel eigenlijk altijd wel een beetje medelijden met stomdronken mensen die ouder zijn.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:35 | 13

@Ulyanov | 04-12-20 | 12:45: Ik wil altijd nog de volledige beschikking hebben over mijn reactievermogens, ik drink ook maar één biertje omdat een goed biertje erg lekker kan zijn. En als ik nog moet rijden drink ik gaan alcohol.

Ik ben het wel met je eens, het leven onverdund tegemoet treden heeft mijn voorkeur ook. Maar ik vind andere mensen geen lafaards. Enkele wappie-roepers daargelaten, maar dat is wat anders.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:53
-weggejorist-
Ulyanov | 04-12-20 | 12:54
▼ 10 antwoorden verborgen

Prima plan hoor, maar dan moeten die miljarden niet gestolen worden van vermogende mensen.
Je zou het kunnen betalen door minder migratie.
Je kannie alles willen hè.
Ach welnee! Het is helemaal geen prima plan.
Het gewoon kinderlokkerij.

Ruimedenker | 04-12-20 | 12:33 | 1

De bedoeling van geld is dat het rolt. Dan heeft iedereen er wat aan. Geld moet niet worden verzameld. Daar is het niet voor bedoeld. Jezelf geld toe eigenen is een middelvinger naar de alle anderen.

Leptob | 04-12-20 | 12:47

Stem op mij en krijg gratis cash. Zo infantiel, je ziet het enkel nog in bananenrepublieken, Bouterse waardig. Zegt alweer genoeg over GroenLinks en hun populisme. Jongeren €10.000 voorhouden, welke de VVD-achterban betalen mag, dat gaat niet gebeuren en Jesse weet dat.
Een valse populistische belofte, om de tuin leiden heet dat. Liegen.

Abject | 04-12-20 | 12:33 | 1

Haha, ja, Jesse moet het eigenlijk gewoon zittend in een bakfiets uit gaan delen. Eventjes op vrijdagavond heel laat de wet aanpassen en gaan!

Poesmobiel | 04-12-20 | 12:36

Harstikke leuk dat geld weggeven. Ik zou als schooldirecteur bepaalde premium lespaketten gaan bedenken. Een beetje hetzelfde als de aanvullende zorgverzekeringen. En dan proberen zoveel mogelijk x €10.000 euro binnen te harken. En een beetje bonus voor mijzelf.

Leptob | 04-12-20 | 12:33 | 1

Schooldirecteur???? We hebben al 3 deccenia alleen nog deeltijdjuffies die hun sores in hun eigen leven willen compenseren met enkel leuke dingen in de klas, in de randstad worden daarmee sowieso geen halve mocro's als Klaver bereikt....dit land/politiek is echt dom aan het worden.

grindbak | 04-12-20 | 12:40

Ach weer zo'n saai plannetje. Beloof geld aan je beoogde achterban. Baanbrekend hoor, dat is in de afgelopen 3000 jaar nog nooit bedacht.

Maar ik zou hier wel voor zijn, MITS alle toeslagen en andere giften worden weggeflikkerd. Maak het simpeler en hou op met denken dat je elk klein dingetje kan oplossen door te blijven sleutelen aan het verdelen van belastingen. Ga verdomme wat nuttigs doen, politici.

Nederland80 | 04-12-20 | 12:33
-weggejorist-
Ulyanov | 04-12-20 | 12:32

De volgende gek die Nederland kankerhard wil neuken.
Graties geld voor iedereen nog beter

zuurtjeregen | 04-12-20 | 12:31 | 2

Mooi gesproken

Waakvlam | 04-12-20 | 12:32

Tuttuttut!
Gebruik op z’n minst aanhalingstekens.
Maarrrr, je boodschap is duidelijk.
Slecht plan.

Ruimedenker | 04-12-20 | 12:35

Alle jongeren een gelijke kans. Jammer als je net een paar maandjes te oud bent, dan kun je niet meedoen met al die gelijkwaardigheid.
Overigens brengt dit gerucht natuurlijk helemaal geen nieuwe vluchtelingenstroom op gang natuurlijk. Is hysterie.

Poesmobiel | 04-12-20 | 12:31
-weggejorist en opgerot-
HendrikStoekenbroek | 04-12-20 | 12:30 | 17
▼ 17 antwoorden verborgen

De invloed van nr 9 is nu al voelbaar.... langzaam upgradend naar een algeheel geheelonthoudende acohollozende Nederigland.

Premier Trutte | 04-12-20 | 12:30

Pleitte GL een paar jaar geleden er ook niet voor om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen naar 16 jaar? En nu betuttelen dat ze die 10.000 gratis en voor niks euro's - maar dat zotte plan komt er toch nooit door - pas vanaf hun 23e vrij mogen besteden? Omdat:

"Op hun achttiende kunnen zij niet altijd ‘verstandige keuzes’ maken".

Maar op hun 16e kunnen ze wel een verstandige keus voor een politieke partij maken? Wees nou toch eens consequent. Zelf ben ik er voor om de leeftijd waarop mensen meerderjarig worden te verhogen. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat onze hersenen pas op 23-jarige leeftijd 'volgroeid' zijn. Waarom niet 21 als grenspaal voor het bereiken van de meerderjarigheid? Dat was heel vroegah toch ook het geval?

Dr_Johnson | 04-12-20 | 12:29 | 5
-weggejorist-
Ulyanov | 04-12-20 | 13:09

@Ulyanov | 04-12-20 | 13:09: nee dank je. Ik ben te erg hetero om daar warm van te worden. En toen ik 18 was zeker.

small_town_dude | 04-12-20 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Lenin beloofde zijn bevolking ook gouden bergen. De gouden bergen werden echter al snel massagraven. Dat gebeurt overigens wel vaker wanneer mensen op communisten, (nationaal-)socialisten of islamocommunisten (hoi Klaver) stemmen.

Varende_Reaguurder | 04-12-20 | 12:29 | 5

@Ulyanov | 04-12-20 | 12:39: Hij was in ieder geval dodelijker dan covid-19.

Aanpassing. Dat is waarschijnlijk niet waar, ik haal Lenin en Stalin door elkaar.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:44
-weggejorist-
Ulyanov | 04-12-20 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

De hele zorg krijgt 1000euro
We gaan de volledige horecaomzet opkopen.
We Regelen een volledig betaalde vakantie voor de complete zuidelijke EU.
Voor de jeugd laten we de geldpers een maandje doordraaien . Geen probleem

zuurtjeregen | 04-12-20 | 12:27

Het was ook te mooi om waar te zijn.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:27 | 1

Maar dat heeft niemand door.

inCol | 04-12-20 | 12:31

We weten dat door het huidige leenstelsel minder jongeren doorleren en al helemaal jongeren uit armere gezinnen of gezinnen waar doorleren niet als waardevol wordt gezien. Pak dat liever aan. En de schuldproblematiek die je nu al kan voorspellen.

Diotima | 04-12-20 | 12:24 | 3

Jongeren uit armere gezinnen kunnen vaak juist wél aanspraak maken op een aanvullende beurs. De enige groep die *wederom* genaaid wordt zijn de jongeren uit middenklasse gezinnen.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:28

Veel jongeren uit die gezinnen volgen het MBO. En die krijgen nog steeds de volledige studiefinanciering (zeker als ze op kamers gaan) plus gratis OV. Hoeven dus niets te lenen. Veel MBO-opleidingen geven nog steeds zicht op een behoorlijke baan: daar komen de vakmensen vandaan die we zo keihard nodig hebben (denk maar eens aan de verpleegkudigen en ICT-ers). Velen van hen volgen aanvullende opleidingen binnen het bedrijf of daardoor gefinancierd: kost hen niets extra's, de bedrijven hebben daar gelden voor beschikbaar. Zeker vanuit MBO-4 komen deze mensen ruim op HBO-niveau terwijl ze ook nog eens een normaal salaris verdienen.

piloot47 | 04-12-20 | 12:39

@piloot47 | 04-12-20 | 12:39:
Mbo geeft recht op basisbeurs (is niet heel veel) en aanvullende beurs. Die laatste is afhankelijk van inkomen ouders.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:45

Dit is toch wel een hele goedkope manier van jonge stemmen trekken.

Leptob | 04-12-20 | 12:22

Er zit een kleine kanttekening bij:
Mocht je in die vijf jaren jezelf bekeren tot de islam, krijg je het geld direct.

En de mannen nog een bruid naar keuze ook.

Toetsenbordcomplex | 04-12-20 | 12:21

Hoeveel vegaburgers en broccoli moet je eten om er zo uit te zien?

van Oeffelen | 04-12-20 | 12:21

Is dat geld dan voor elk kind met een NL paspoort, of voor alle kinderen die in Nederland wonen? Dan voorzie ik namelijk heel wat verhuizingen van jong volk naar Nederland!

Padre Grassi | 04-12-20 | 12:20 | 1

Iek heb 5 kienderen die studieren in Damascus, Danke.

small_town_dude | 04-12-20 | 13:05

Waar zou GroenLinks dan de extra kiezers vandaan moeten halen met welk plan dan ook?
Van rechts hoeven ze het niet te hebben. En de communisten van de SP zie ik ook niet overstappen.
Hooguit een enkele PvdA'er of D66'er.
Tot nu toe blijft het een beetje stuivertje wisselen tussen GL en D'66.

leo de pejo | 04-12-20 | 12:19

Als Groen Links zou ik me toch meer zorgen maken over het feit dat je steun vanuit Iran krijgt inzake nummer 9, Kauthar.
With friends like that...

Graaisnaaiert | 04-12-20 | 12:18 | 8

@Graaisnaaiert | 04-12-20 | 12:46:
En ik weet wel dat de MB soennitisch is maar never waste a good crisis he. En het is toch een soort van "zuster"...

Graaisnaaiert | 04-12-20 | 12:49

@Graaisnaaiert | 04-12-20 | 12:46: Had ik gemist. Normaal zijn soennieten en sjiieten water en vuur. Maar dit zal zijn in het kader van : de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:56

@leo de pejo | 04-12-20 | 12:30: Mooi dat daar in rode letters OEN naast staat.

zeurmachine | 04-12-20 | 13:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zie een miljonairskaalpukpoging wel zitten. Maar dan alleen als het ten goede komt aan mensen zoals ik. Ik. Ik. Dikke Ik.

Leptob | 04-12-20 | 12:17 | 2

U moet wat harder werken socialist.

Earl_of_Doncaster | 04-12-20 | 12:28

En als ik nou tussen mijn 18 en 23ste kom te overlijden. Verdwijnt dit geld dan in de communistische staatskas van de grote Groenlinks partij.

Sarcastica | 04-12-20 | 12:16

Scheld dan gewoon ieder's studieschuld kwijt, als je toch makkelijk wilt scoren als partij zijnde..

Do-na-zi | 04-12-20 | 12:16 | 1

Dat geld inzetten om gewoon weer een basisbeurs te hebben lijkt mij zinniger..

Wijze uit het Oosten | 04-12-20 | 12:20

Vreemd, het doet mij helemaal niets meer wat al die loser partijen roepen en voorstellen.... wel lekker eigenlijk, geen nieuws, geen krant, geen tv, alleen mijn abo op prime en Netflix, Ik kan het aanraden,een stuk relaxter

Oetiohnegentechnik | 04-12-20 | 12:14 | 3

Op Netflix word je de SJW rotzooi dan weer bewust en onbewust door je strot geramd.

Vuurwezel | 04-12-20 | 12:17

@Vuurwezel | 04-12-20 | 12:17:
Inderdaad, hoe die Ragnar Lothbrok omgaat met zijn slaven slaat nergens op.
Beetje empathie tonen enzo.

Toetsenbordcomplex | 04-12-20 | 12:23

Als je weet dat je niks klaar kan spelen, dan maar geld beloven.
Lekker makkelijk, daar trappen de simpele zielen wel weer in.
Dat je dat geld nooit gaan zien, doet er niet toe. Het is je beloofd.

Vuurwezel | 04-12-20 | 12:14

In mijn tijd kostte een jaar HBO studie iets van €1.600 of €1.800 meen ik. Dus geef iedereen één gratis opleiding en je bent goedkoper uit.

Timide_Aso | 04-12-20 | 12:14 | 3

Diegenen die hier in trappen, willen helemaal geen opleiding, maar geld.
Je weet toch?

Vuurwezel | 04-12-20 | 12:16

Dat is het hem juist... men zou met dit geld ook het leenstelsel kunnen afschaffen. Dan weet je meteen ook dat dit geld goed besteed wordt en niet opgaat aan lachgas en scooters. Dat is pas een goede start voor jongeren: aan je loopbaan beginnen zonder enorme studieschuld. Voor de schoolverlaters zou je wat anders kunnen verzinnen, bijvoorbeeld een gunstige (renteloze) starterslening voor jonge ondernemers of zoiets.

Muxje | 04-12-20 | 12:33

Volwassenen.
En lachgas dan?
Of coke?

Is dit nog nieuws? | 04-12-20 | 12:14

Groenlinks is de Kanye van Nederland?

dorkovic | 04-12-20 | 12:13

Oprotpremie? In Turkije betaal je geen belastingens.

RickTheDick | 04-12-20 | 12:13

Dit is inderdaad de meest schandalige stemmen rondsel truc sinds Ruttes 1000 voor de werkende burgers. Wel slim want nu pakken ze iedereen tot 22 en naïef mee. Die mogen wel stemmen. Onder de achttien nog niet maar ook daar wil Jesse verandering in. Stemrecht van af zestien toch? Kan hij ze nog eerder kopen. Wat een links populisme dit.

P-unit | 04-12-20 | 12:12 | 1

Ik vond het voorstel, hier in de panelen een paar weken terug, héél erg goed:

Op de dag dat je 16 wordt, mag je kiezen: OF een gratis scooter, OF stemrecht vanaf je 18e...

libertat | 04-12-20 | 12:45

"GroenLinks wil met de 10.000 euro alle jongeren een gelijke kans geven". Zucht. En wanneer het niet werkt (spoiler, dat is zo), houden ze er dan ook voor eens en altijd over op?

Kukooo1 | 04-12-20 | 12:11

'Van welk geld?'

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:10 | 2

Afgunsttax op de "rijken"

Muxje | 04-12-20 | 12:13

@Muxje | 04-12-20 | 12:13:
Dat wordt een forse taks dan. Vermoed dat er meer jongeren zijn dan rijken.

Rest In Privacy | 04-12-20 | 12:22

Als ze toch al zeker weten op hun 23e 10.000 euro te krijgen dan lenen en verbrassen ze dat geld van te voren al. En betalen de lening af op de dag dat ze het geld krijgen.

2voor12 | 04-12-20 | 12:09

Maak er dan een scholingsbudget van, vouchers voor podiumkunsten, een museumjaarkaart of interrailen. Steken ze nog wat van op.

Diotima | 04-12-20 | 12:09 | 4

@Kukooo1 | 04-12-20 | 12:12:
Ik zie het als onderhoud aan de westerse, Europese beschaving. Mijn grootste zorg is dat een volgende generatie van onverschillige proleten en naïeve deugers alles verkwanselt wat hier over honderden jaren is opgebouwd.

Diotima | 04-12-20 | 12:30
-weggejorist-
Ulyanov | 04-12-20 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

Jammer, 5 jaar minder bitcoin-rendement

kapotte_stofzuiger | 04-12-20 | 12:06

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino