Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Illegale" Intochten hebben iets... MAGISCH

De Publieke Omroep ontvreemdde het volksfeest van het volk. Nu stelen ze het terug. En dat heeft iets magisch...

Social

Maar dit is toch prachtig mensen? Zomaar opeens spontaan in de buurt. Een intocht. Hoor wie klopt daar, kinderen? Is dat hoefgetrappel? En dan zie je opeens een stoet door de straat. Het is Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten. In het diepste geheim gearriveerd, en ook zo weer verdwenen. Geen aankondiging, geen voorpret, geen uren blauwbekken met een 6-jarige smurf op je schouders. Maar Supergeheime Intochten. Brabants Dagblad (van het Vlaamse subsidieconglomeraat DPG) noemde de intocht in Breda "illegaal". Maar hoe kan een eeuwenoud volksgebruik nu illegaal zijn? En zo ja, dan maar ondergronds de illegaliteit in. Laat 1000 intochten intochten. This is the way.

Social

Reaguursels

Inloggen

Gewoon waar racisme hoort. De illegaliteit in.

Kaan78 | 23-11-20 | 12:28

"hoe kan een eeuwenoud volksgebruik nu illegaal zijn? "

Omdat blankenhatende allochtonen ten lande met valse intenties de geschiedenis verdraaiden en valselijk beweerden dat zwarte Piet "blackface", e.o.a. Noors folkloremonster of een koloniale slaaf voor zou stellen.

Niets daarvan is waar.

De waarheid is dat Zwarte Piet voort is gekomen uit 2 levensverhalen van de goedheiligman. De eerste is dat Sint ooit een slaaf vrijkocht, die uit dankbaarheid zijn knecht werd. En dat past natuurlijk niet bij het slavernij-narratief van KOZP.
De tweede is dat de zwarte pieten de Moorse (of Saraceense) moslimpiraten zijn die het jongentje Basilios tot slaaf maakten.
En dat past al helemaal niet bij de KOZP-haat; en dus moet iedere, ja echt iedere, herinnering aan de tijd dat zwarte mensen slavenhandelaren waren en (ook) blanken tot slaaf maakten en verkochten kapot gemaakt worden.

Dat is ook waarom die ene afbeelding op de gouden koets weg moet. Dat is ook waarom we blanke slachtoffers van slavenhandel "loverboy-slachtoffers" noemen. Dat is ook waarom sommige kunstwerken uit de NLse musea weg moeten. Dat is ook waarom de commissie ofzo van het slavernijmuseum in Amsterdam de geschiedenis van de slavernij van blanken weigert op te nemen in de tentoonstelling.

Snappen de mensen het nu eindelijk? Zien jullie de (racistische) dubbele agenda van KOZP (en BLM en Ninsee en BLM)?

Tuurlijk wel.

gaffelbaard | 23-11-20 | 12:21 | 1

Sint is een slap aftreksel van Ayaz Ata. De Turkse variant van hoe Sinterklaas nu wordt gevoerd. Evenals de kerstboom. Ayaz ata heeft nooit negers gehad als hulp. Dus kan NL dat ook wel aanpassen naar de oorsponkelijke vorm. Tevens had hij geen muiter met kruis. Dus klopt geen reed van de NL versie.

Kaan78 | 23-11-20 | 12:31

Illegaliteit is niet meer strafbaar. Politiek pvda heeft dat geregeld .

Limburgse-Harry | 23-11-20 | 10:40

Ehh hoezo een illegale intocht. En hoezo een evenement? Ik vraag me af hoe ze zoiets juridisch hard kunnen maken. Geen aankondiging, geen afspraken met mensen om te komen kijken, gewoon wat mensen die zich in een pakje omkleden en een rondje rijden. Hoezo kan dat illegaal zijn. Als ik mezelf nu zwart schmink en naar mijn werk fiets in een Pietenpak ook illegaal? Als mijn buurman uit Somalie strakjes naar zijn werk fietst in een Pietenpak dan even illegaal bezig?

peterdh | 23-11-20 | 06:58 | 1

Een buurman uit Somalië die naar zijn werk fiets? Hou uw commentaar wel geloofwaardig.

Franker | 23-11-20 | 08:39

Als de zwarte pieten hier hun werk niet meer mogen doen moeten ze maar terug naar Afrika, want daar zouden ze volgens KOZP vandaan komen.

Kijkeensaan | 22-11-20 | 23:50

Misschien moeten we zwarte Piet legaliseren om het uit de criminele sfeer te halen.

etwaboy | 22-11-20 | 21:00 | 1

Bericht op Teletekst over demo's in Eindhoven: ...'Sommige betogers waren verkleed als Zwarte Piet en zij deelden pepernoten uit'... Je hoort 't Anniko van Santen zo zeggen in Opsporing Verzocht...('De daders droegen bivakmutsen en deelden rake klappen uit')

Zenzeo | 22-11-20 | 21:27

De gemeente zegt “we (?) hebben afgesproken dat er alleen nog roetvegen pieten want ,,,,, discriminerend ervaren ....”

“We” hebben niets afgesproken , “ervaren” is niet iets “vaststaand”. Ik ervaar het als discriminerend wanneer ik hier in nl tegen zo een gedrocht van een moskee moet aankijken waar door haattypes met baarden gepreekt wordt tegen westen etc. Kunnen “we” daarover afspreken dat dat ook eerst roetvegen worden en dan geheel verdwijnen?

BenDeLier | 22-11-20 | 19:24 | 3

WE??
Dat is dan m.n. de mensen van de gemeenteraad, een verdwaalde geitenwollensokken muts en een afgevaardigde van KOZP.

Want Jan, Klaas, Miep of Nel is werkelijk NIETS gevraagd: hen wordt het besluit van "WE" simpelweg door de strot geduwd.
En laat Jan, Klaas, Miep of Nel niet proberen te protesteren tégen het "WE"-besluit.

Híer hebben WIJ besloten het Sinterklaasfeest mét Zwarte Piet te vieren; lekker kneuterig en oer-hollands.

MK27 | 22-11-20 | 19:42

Dit klinkt als een ouder-kind relatie. Laten we dus met dergelijke paternalistische communicatie stoppen.

Rico Tampeloerus | 22-11-20 | 21:02

Zeg het Ben. Zeg het ze. We, dat zijn niet de hypocriete bureaucraten die zich door een handjevol gesubsidieerde racistische activisten uit 020 laten gijzelen. We, dat zijn de burgers. De bewoners van de gemeente. Eindhoven is van de Eindhovenaren. Níet van de bureaucraten.

Cepalislam500mg | 23-11-20 | 00:41

Wie bepaald dat de NTR DE intocht zou hebben? Antwoord: dat doen ze volgens mij zelf, toen ze zwarte piet weglieten liet het volk de NTR meteen vallen. Zo zie je maar weer we laten ons niet betuttelen. Nu nog gauw zorgen dat er geen belasting geld meer heen gaat. Iemand een idee hoe we dat kunnen bewerkstelligen?

timmey | 22-11-20 | 19:13 | 1

De NTR: een stelletje door de overheid gesubsidieerde oplichters.

kalescheet | 22-11-20 | 20:16

... Paar jaar geleden iedereen brullen, "het land gaat naar de klote, het is 5 voor 12..!"... inmiddels is t 10 voor half 4...

Bram de Rammer | 22-11-20 | 19:06

Er komen elke week zo'n 500 binnen via illegale intochten. Ik denk dat S. Klaas en die paar zwarte pieten nou niet echt het verschil gaan maken

clockandhammergame | 22-11-20 | 19:03

Zwart en illegaal, die kans is idd aanwezig. Maar zwartepiet en sinterklaas zijn al heeel lang geleden ingeburgerd en zijn verre van illegaal zijn. Mooi man dit soort initiatieven.

rampelaar | 22-11-20 | 18:38 | 1

Hoezo illegaal, ze gaan toch ieder jaar gewoon weer terug naar Spanje. Zijn hier maar een maand. In die maand kloppen ze overal wel aan, maar trekken ze nergens illegaal binnen. Dat doen die mensen die van oorsprong het wiegje nog iets zuidelijker hadden staan.

Peerkeoud | 23-11-20 | 01:20

Illegaal? Sorry, maar is er een wet die de intocht regelt...?

Air van Boven Dorens | 22-11-20 | 18:16 | 3

Nee, wel een flinke bak Snowflake journalisten, gehindert door (hun eigen) tunnelvisie.

Nederlandop1 | 22-11-20 | 18:24

@air van boven,
Niet direct , maar er is vast wel wat in de wet te vinden; is het niet strafrechtelijk, dan bestuursrechtelijk, civielrechtelijk of via een andere vorm van recht. In al dat soort wetgeving is ook kapstokwetgeving opgenomen waar men zaken die men niet direct onder een artikel kan plaatsen onder kan scharen. Tel daarbij op dat er een ambtenarenkorps klaar staat om wetten op een uiterst originele (lees; waar de wet niet voor was bedoeld) uit te leggen en het plaatje is compleet. als laatste kun je de burger dan nog doodprocederen waarbij je de burger op hoge juridische kosten jaagt, terwijl jij als overheud oneindig uit gratis belastinggelden kunt putten om de ene na de andere procedure of rechtzaak op hem af te sturen. En dat gaat gebeuren, let maar op mijn woorden.

me163komet | 22-11-20 | 18:55

Ik heb als illegale Zwarte Pedro in mijn dorp de intocht gelopen. Zeer teleurstellend. Geen hond die het zag.

Pleegzuster B | 22-11-20 | 22:43

Arnold-Jan Scheer had gewoon gelijk. Het zit diep in onze genen deze volkstraditie. Een oeroud collectief ~ en zelfs internationaal (nu eens in positieve zin "europees") bewustzijn. Cultureel erfgoed. Wat bescherming zou moeten verdienen van de UN ipv een schele valse blik..

suscrofa | 22-11-20 | 17:52

Dit zijn de “ketters” van de politiek-correcte-kerk !
We moeten ze steunen !!

M13 | 22-11-20 | 17:39 | 2

Anders worden het hagepreken en de kerk op Solder....

BenPakdee | 22-11-20 | 17:46

Mooi voorbeeld van de Nederlandse tolerantie. Eigenlijk bedoelen we gewoon onverschillig. Leuk hoor dat de NPO zwarte Piet de nek omdraait en men lijkt mee te bewegen. Intussen denkt driekwart van Nederland krijg 't heen en weer en wacht rustig af. Daar is zwarte Piet weer. Succes met je strijd in die Hilversumse enclave.

Tom Hagen | 22-11-20 | 17:35

Maar wel legaal: piet op z'n bek willen tikken.

schijtzat | 22-11-20 | 17:35 | 1

tsja zo kennen we die slavenhandelaar weer... Zit bij die Akwasie toch een beetje in de familie.. historisch gezien..

tek | 22-11-20 | 17:38

Prachtig toch en laat de media met hun gezeur over zwarte Piet en alle grote winkelconcerns waar sinterklaas inmiddels verbannen is allemaal lekker in de stront zakken. Lang leve het Sinterklaas feest met zwarte Piet.

toaop88 | 22-11-20 | 17:32 | 2

koop je cadeaux bij winkels die sinterklaas en zwarte piet nog wel omarmen, en de rest in china.

me163komet | 22-11-20 | 17:45

Illegale intocht? Alleen de term al... Is er een legale intocht en is de rest illegaal??

merel veld | 22-11-20 | 17:26

Als we ze Zwarte Henk noemen mag het dan wel?

De Let | 22-11-20 | 17:22 | 1

Of piet van kleur

Urbanus_2.0 | 22-11-20 | 20:05

Ik zie deze "illegale" intocht toch liever dan die intocht in Ter Apel elke week. En Bredase ambtenaren: grow the fuck up, sukkels.

Toos Bevergeil | 22-11-20 | 17:22

Oh, dus ik mag niet door mijn dorp rijden verkleed als Sinterklaas op een kar met een handvol zwarte pieten ???
Of is dat afhankelijk van het aantal mensen dat naar buiten komt om ff te kijken ?
Stelletje sneuneuzen !

A333aan | 22-11-20 | 17:16

Als ondernemer en adverteerder ook per direct passende maatregelen nemen tegen deze krant. Het gaat al niet zo goed met ze.

Mr_Pikibelly | 22-11-20 | 17:16

Al dat gezeik van de gemeente interesseert me geen zak, het ziet er gewoon gezellig uit met zo'n paard en wagen en echte zwarte pieten, zouden alleen allen gemeenten moeten doen

Mich2007 | 22-11-20 | 17:15 | 2

behalve dan dat er bij een hoop gemeenten politiek links correcte ambtenaren werken bij het gemeentehuis die gelijk beginnen met het uitschrijven van bestuurlijke boetes om tegen te werken.

me163komet | 22-11-20 | 17:48

Compleet doorgeslagen regenten

Het leven is zwaar | 22-11-20 | 17:07

Illegale intocht? Flikker op k*TAmbTenAAr, JIJ bepaald niet wat illegaal is, dat bepaald de wetgever.
Jij moet gewoon je machtswellust onder controle houden en lekker op tijd aan de aardappel, vegavlees en groenten, lekker onder de plak, bij moeders de vrouw gaan zitten. GEK!

DatInternetDingetje | 22-11-20 | 17:05

Het droevige verval van Nederland, waar de traditionele Intocht van de kindervriend, Goedheiligman en zijn zwarte Pieten tot illegaal is verworden.

gijnsteel666 | 22-11-20 | 16:41

Een eerbetoon aan Sint en Zwarte Piet ondanks alle politiek correcte censuur. Heldhaftig!

lingo star | 22-11-20 | 16:26 | 2

Hear hear.

De Let | 22-11-20 | 17:24

Ik vind het politiek incorrect wat er de laatste jaren allemaal gebeurd. Niet normaal, niet Nederlands normaal in ieder geval.

We nemen heel gastvrij een "paar" mensen op in dit land en delen met hen onze welvaart, gaan ze vervolgens de dienst uitmaken hier omdat we in de politiek on-correcte mensen hebben die deze minderheden inderdaad een slachtoffer vinden van zichzelf opgewekte tragedie, zodat ze nog meer uit de ruif van de gastheer kunnen plukken.

Peerkeoud | 23-11-20 | 01:28

Pfffffffffff, dikker vinger voor die knielende gemeentekneuzen.

Gemeente Breda: "Zo’n intocht valt onder de categorie evenementen. Wij zijn vooraf niet op de hoogte gesteld. Dat de Pieten allemaal zwart geschminkt waren, is ook tegen geldende afspraken. De kleur van de helper van Sinterklaas kan niet meer zwart zijn, omdat dit door groepen als kwetsend, discriminerend of racistisch kan worden ervaren.’ Hoogst waarschijnlijk zullen ze beboet worden.”

D.Onderop | 22-11-20 | 16:18 | 10

Komt het nou nog zo ver dat we echte zwarten als zwarte piet in moeten gaan zetten ????

A333aan | 22-11-20 | 17:12

Het zou lachen zijn als die regentendeugkneuzen daar in hun ivoren toren met een boete aan komen zetten voor zwart schminken. Kijken wat een rechter daarvan vindt.

5611 | 22-11-20 | 17:35
▼ 7 antwoorden verborgen

He, wat gek! Een spontaan kinderfeest.

Dat moet dood!

van heinde en verre | 22-11-20 | 16:15 | 2

Ja, straks wordt er nog een kinderfeest georganiseerd waarbij de kinderen zich verkleden als cowboys en indianen, de horror!!

Zenzeo | 22-11-20 | 16:35

@Zenzeo | 22-11-20 | 16:35:
-
Daarom hebben wij het ook verleden augustus simpeltjes gehouden bij eskimo's en pelsjagers. Doorslaand succes. Alleen met de iglobouw wilde het niet zo best vlotten.

bisbisbis | 22-11-20 | 17:09

Geen intocht is illegaal. De intocht is van ons allemaal. Welkom, welkom Zwarte Piet, welkom in mijn land.

BokoHalal | 22-11-20 | 16:05 | 4

@Zenzeo | 22-11-20 | 16:38: INtocht, INval, INvasie. Dat het allemaal begint met IN wil niet zeggen dat het allemaal hetzelfde betekent.

BokoHalal | 22-11-20 | 16:49

@Zenzeo | 22-11-20 | 16:38:
-
Niets illegaals aan. Er lag een heus ultimatum aan ten grondslag, (Danzig bij Duitsland, plebisciet Poolse corridor) met de voorwaarden waarvan het Britse kabinet nota bene had gesteld deze 'niet onredelijk' te vinden. Dat de Duitsers een vies spelletje speelden en stiekem alláng hadden besloten om Polen so-oder-so binnen te vallen maakt het volkenrechtelijk nog niet 'illegaal'.

bisbisbis | 22-11-20 | 17:04

Als geen mens illegaal is, is Zwarte Piet dat zeker niet!

BenPakdee | 22-11-20 | 17:50
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon erbij dansen en dan word het een uitdaging voor Tik Tok.

MistaRazista | 22-11-20 | 16:05

De Sinterklaasintochten door het volk georganiseerd zijn sowieso veel leuker door de kleinschaligheid. En dan hoeven er niet meer allerlei comissieleden te bepalen hoe het allemaal zogenaamd inclusief moet.

Hadena | 22-11-20 | 16:03 | 1

Exact dat. Het is uiteindelijk "Volksfeest", niet "Managerfeest" of "Middenstandsfeest".

Ramses Sappie | 23-11-20 | 02:40

Demonstratie tegen Zwarte/Grijze/Roetveeg-Piet = demonstratie, dus grondrecht.

Intocht met Sinterklaas en drie Pieten = evenement, dus verboden.

Toch handig, corona.

Valse_nootjes | 22-11-20 | 16:02 | 1

Maar die intocht, is toch ook een demonstratie van pro Zwarte Pieten? Ik begrijp het niet meer...

BenPakdee | 22-11-20 | 17:51

Kinderen leren dat zwarte mensen best aardig zijn en soms cadeautjes uitdelen in plaats van alleen maar dingen afpakken of stuk maken, dat kan natuurlijk niet....

Nu moeten weer wachten tot we er achter komen dat het niet werkt, Zwarte piet weer invoeren, wachten tot die kinderen een jaar of 40 zijn, en dan kunnen we over 60 jaar weer een nieuwe poging wagen om een eind te maken aan racisme. De huidige KOZP leden gaan dat alleen meemaken als ze heel oud worden.

W_F | 22-11-20 | 16:01

Nu nog iets met illegalen en massale uittocht en mijn dag is weer compleet.

Premier Trutte | 22-11-20 | 15:58 | 3

We gaan naar ze zwaaien!

Zenzeo | 22-11-20 | 16:39

"Welkom in mijn land" schrappen en dan gaan we zingen: "vaarwel uit mijn land".

Bull-Sunnyboy | 22-11-20 | 19:02

Hoe kan het dat voor de Indo's en Indonesiërs en totoks er een tijdschrift met de naam 'Pinda' bestaat.
Mensen werden vroeger uitgemaakt voor pinda.
Het gaat natuurlijk niet om die pinda, maar om het 'jij bent anders'.
De pindakaas is dan ook niet verboden.
En er zullen er Indonesiërs en Indo's zijn die de botte Nederlander hebben moeten incasseren.
Blijkbaar hebben de Indonesiërs en indo's voldoende trots en eigenwaarde in hun donder om daar genoeg maling aan te hebben dat ze er een geuzennaam met een knipoog van hebben gemaakt.
En wat zeker scheelt is dat 'pinda's' een zeker respect genieten. Voor zover het onderscheid nog een rol speelt.

Met zwarte piet lukt dat blijkbaar niet.

kloopindeslootjijook | 22-11-20 | 15:44 | 7

@DeviousDick³ | 22-11-20 | 16:04: Nee, verbieden, kan toch niet meer, is niet meer van deze tijd dat soort relicten van de koloniale tijd. Even doorpakken: kruidnagel, peperkorrels, foelie, nasi, saté, allemaal sofort verboten!

5611 | 22-11-20 | 17:40

Hoho. Katja Schuurman is ook een surinamer he! Ik heb enorm respect voor die memmen.

BenPakdee | 22-11-20 | 17:52
▼ 4 antwoorden verborgen

@Herfsstijlloos
"Eet dat, losgezongen bestuurders van deug."

"Denkend aan Holland
zie ik een breede consensus
over Sinterklaas en Zwarte Piet
traag door oneindig laagland gaan,
en rijen politieke bestuurders
zonder ruggegraat
aan den voute kant
van de geschiedenis staan;

De Briemusketier | 22-11-20 | 15:43 | 1

Mooi!

Ramses Sappie | 23-11-20 | 02:41

Sedert 2009, staan de Belgische !?, Zwarte Piet en de Iraanse Hadji Firuz op de Werelderfgoedlijst van de U(seless) Nations. Alleen de Nederlandse Piet blijkt racistisch en niet cultureel te zijn.
Misschien moeten Meneer Aquarium &Co, maar eens in Iran op geblackfacete bekken gaan trappen!

LoesjeP | 22-11-20 | 15:42 | 4

Welnee joh. Friesland was een aantal jaar terug al te ver wegens geen zin. Om de subsidie veilig te stellen en op aandringen toch maar gegaan

Mark van Leeuwen | 22-11-20 | 15:49

Dan hangen die twee sneuneuzen in no time aan een hijskraan te bungelen Iran doet daar niet zo moeilijk over

Loempia | 22-11-20 | 17:44
▼ 1 antwoord verborgen

Kinderen en hun pure geloof in onze hele mooie Nederlandse traditie. Zo'n witbaard met zijn poeha en dan die vrolijke zwarte belhamels met al hun lekkers.

En dat dan met je hele volwassen hoofdje c.s. kapodtstuk willen maken. Diep van binnen zie ik dat al die hummeltjes in ons landje wel op ironie waarderen, niet dat ik er verstand van heb. Zo'n vroeg geplant korreltje zout: goud.

Nu nog Harry Mens als president van Nederland. Met Sylvana Simons as VP.

Tief toch op.

Hetkanverkeren | 22-11-20 | 15:38 | 4

@oldandwise | 22-11-20 | 15:40: Had een joekel van repliek in gedachten voor ik hem doorhad. Thnx!

Oost-Indische Kleurendoofheid inderdaad.

Hoe ouwerder, hoe gekker :-)

Hetkanverkeren | 22-11-20 | 15:54

@oldandwise
Het zal jou een zorg zijn dat onze nl cultuur weggejorist wordt door een paar % van onze bevolking. Of dat ok is voor de rest idem. Wie zijn hier nu asociaal, egoïstisch en racistisch bezig. Juist. Dat militante clubje kozp. Zum kotzen.

NorthStar | 22-11-20 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien is zo'n Grijze Piet niet een goed idee, nu er plannen zijn om de Grijze Wolven te verbieden.

Kuifje-naar-Brussel | 22-11-20 | 15:37 | 2

Nee, klooteidee. Piet is zwart, het paard van klaas is wit, klaar. Niet moeilijk over doen en vooral niet luisteren naar klaaglingen-van-kleur die niets beters te doen lijken te hebben dan leven te geven aan het dictum "Ik klaag dus ik besta".

Kom Op Zwarte Piet!

Voorgeenchanterikpeu | 22-11-20 | 16:22

Klopt, daarom moet Piet gewoon lekker zwart blijven.

MoonBeebe | 22-11-20 | 22:17

Na de hagenpreek nu dus de hagenintocht. Afgezien van ‘illegale vreemdelingen’ is het begrip illegaliteit sinds WO II overigens een geuzennaam, dus wat mij betreft mag het zo genoemd worden. Dan weet je zeker dat je aan de goede kant van de geschiedenis staat.

Hetze Haatstra | 22-11-20 | 15:36

Dit zijn dus duidelijk terroristen die tere kinderzieltjes door een pepernoot brengende ZP gaan verwonden. rutte had toch nog zo gezegd dat er geen enkele ZP meer in Nederland mocht verschijnen. Het best is zo'n groep helemaal door een stormgroep van de politie in elkaar te laten slaan of in het gezicht te schoppen. En dat dan daar waar veel kinderen zijn, zodat deze kinderen weten dat ZP ook rood bloed heeft en helemaal fout is.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 15:35

Noem het een protestmars, en niemand houdt je tegen.

marcoplarco | 22-11-20 | 15:35

Zwarte Piet moet gedekoloniseerd worden, dus weer die middeleeuwse duivel die kinderen de stuipen op het lijf jaagt. Trauma's voor die tere kinderzieltjes. En God is geen lieve knuffelbeer, wat ik je brom.

Sitting_targets | 22-11-20 | 15:32 | 4

Grappige tegenstelling in uw tegel. Als er iets is dat kinderen trauma's bezorgt is het wel de duivel en hel waar de kerk mee dreigt. De kerk ook maar afschaffen lijkt me.

Ruikbaard | 22-11-20 | 16:00

@Ruikbaard | 22-11-20 | 16:00: het probleem daarmee is dat er dan een kerkvormig gat achterblijft waar de volgelingen van de krijgsheer uit het midden-oosten gretig gebruik van zullen maken. Nee, laat die kerk maar met rust, hou 'm in toom zoals we dat in Europa sinds de verlichting meer en meer doen maar weet dat het alternatief "geen kerk" in de praktijk op "die andere kerk" neerkomt. Het heeft bijna 500 jaar gekost om "onze" kerk te temmen, en dat voor een kerk waarvan het sprookjesboek in ieder geval nog stelt dat er een scheiding is tussen kerk en staat. Het sprookjesboek van de volgelingen van de maangod erkent maar één heerser, namelijk zichzelf. Het stelt ook dat het boek nooit veranderd mag worden. Geef dat boek maar aan Fikkie, die weet er wel raad mee.

Voorgeenchanterikpeu | 22-11-20 | 16:29

@Voorgeenchanterikpeu | 22-11-20 | 16:29: Elke religie is gebaseerd op angst om een groep onder de knoet te houden waarbij voor het gemak een groepje zogenaamde vertegenwoordigers van de verzonnen god erg rijk wordt. Dat de godsdienst in Nederland gescheiden is van de staat is niet geheel waar. Dankzij de godsdienst in de politiek is het onmogelijk de agressieve islam ideologische in te perken. Daar gaat de "getemde godsdienst" in Nederland voorliggen uit puur eigenbelang. Sinds decennia ontkerkelijkt Nederland meer en meer en toch weet die "kerkelijke" groep nog steeds te voorkomen dat de overheid goed kan ingrijpen. Hoogste tijd om artikel 23 aan te passen.

Ruikbaard | 22-11-20 | 16:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het idee dat er in Venlo een precedent is geschapen dat zich tot aan Eindhoven uitstrekt, derhalve lijkt mij een driewerf "Hulde Limburgerts !" op zijn plaats.

De Briemusketier | 22-11-20 | 15:32

Hier, aan de boreale randen van de Saksische beschaving kwamen Sint en Piet gisteren ook aan in een pick-up, met aanhanger vol cadeaux. Hele sliert begeleidende auto's en motoren. In de stromende regen, dat wel. Eet dat, losgezongen bestuurders van deug.

Herfsttijloos | 22-11-20 | 15:30 | 3

Plus veul..

Wijze uit het Oosten | 22-11-20 | 15:33

Toevallig toch niet in het Limburgse?
Aangezien daar enige onzer motorvrienden/vriendinnen, al jaren Zwarte Motor Piet spelen!

LoesjeP | 22-11-20 | 15:45

Tuinzigt in Breda is toch zo'n typische oude volkswijk? Die zijn over het algemeen 'inclusiever' dan 10x de top van Groen Links en D'66 bij elkaar...
Laat die mensen toch, zoveel mensen zoveel meningen.

Bataafje | 22-11-20 | 15:28 | 6

@frickY | 22-11-20 | 15:29: ja, en? In Amsterdam heeft volgens eigen zeggen van de gemeente 42% van de inwoners last psychische problemen. Zo heb je overal wel wat.
Maar ik durf te wedden dat Tuinzigt 10x zo 'inclusief' is als de top van Groen Links, D'66 en het college van B&W van Amsterdam.
Laat die mensen, ze doen niemand kwaad.

Bataafje | 22-11-20 | 15:42

@Abject | 22-11-20 | 15:36:
Ook wel Hoge Vucht genoemd.
Waren in de jaren 70 nog arbeiders wijken.
Vandaag de dag zijn het moslim enclaves waar amper nog een blanke woont.
Laat staan een arbeider.
Ps,Kwam vroeger nogal eens in de bomenbuurt en vond het altijd wel een gezellige wijk.

komtdatschot | 22-11-20 | 15:45

@frickY | 22-11-20 | 15:29:
Moest er vroeger doorheen fietsen om op school te komen.,... kreeg toen last met de lokale bende boeimeer bende west.
Wat klappen gekregen in die paar jaar,.. haha.
verder als we dan toch zo op de tradities gaan hameren, noem sint dan weer gewoon Wodan en de pieten hugin en Muninn.

miko | 22-11-20 | 15:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is de "journalist". Jacques Hendriks.

www.linkedin.com/in/jacques-hendriks-...

Jacques en die hele fopredactie van dat blaadje: ga je kapot schamen met je nep nieuws. Er is niets illegaals aan. Wanneer komt de mea culpa?

MikeTheBull | 22-11-20 | 15:28 | 1

En voor een licht dat denkt: JA MAAR EVENEMENTEN MOGEN NIET!!!11!!! Dan ben je een domme buklaaf die niet begrijpt dat een zenuwachtige gemeentewoordvoerster denkt dat dit wel eventjes et een definitiebegrip kan worden geregeld. Nog los van de persoonlijke interpretatie van Jacqueje dat dit een "duidelijk als protesttocht bedoelde activiteit" was. Pfioeew.

MikeTheBull | 22-11-20 | 15:37

Een door het buitenland aangestuurde krant verklaard deze Nederlandse traditie illegaal, Het begint hier steeds meer op de Europese Unie van 1939-1945 te lijken.

Winston1 | 22-11-20 | 15:27

Geweldig! Nu maar hopen dat dit voorbeeld doet volgen. Tegen dit soort flashmobs kunnen de linksgekkies, dramtoeters en buklavende bestuurders niks uithalen. Ze zullen het wel weer gaan verbieden op de een of andere manier (toch raar dat dat soort verboden altijd wel een juridische grondslag vindt, maar andere gewenste verboden schier onmogelijk "blijken"), maar als nu maar genoeg mensen dit blijven doen op een spontane, kindvriendelijke en geen overlast gevende manier, dan maakt deze prachtige traditie nog een kans om deze tweede totalitaire golf te overleven.

Chiant | 22-11-20 | 15:26 | 3

In veel dorpen in Nederland zijn gewoon kleinschalige Sint en Piet intochten en allemaal met een Zwarte Piet zoals deze behoort te zijn.

Ruikbaard | 22-11-20 | 15:36

@Ruikbaard | 22-11-20 | 15:36:
Dat weet ik, maar ik doel juist op die plaatsen waar de drammers actief zijn. Meestal zijn dat de grotere steden (want podium en aandacht van de media) met linkse besturen (want podium en aandacht van de media). Aangezien het de "tegenpartij" helegaar niet gaat om aandacht, maar gewoon een leuk kinderfeest volgens de eeuwenoude traditie die geen reedt met rascisme te maken heeft, kan men het gedram op deze spontane wijze mooi ondermijnen!

Chiant | 22-11-20 | 15:56

Moonshine pepernoten wordt nog een dingetje... verzetskrant "Voor Piet en alleman" gaat groot worden... razzia's op Zwarte (Piet... zwarte Piet), wie had gedacht dat verhalen uit grootmoeders tijd in deze vorm terug zouden keren...

GWB | 22-11-20 | 15:23 | 1

Kunnen ze niet gewoon dobberzwartepieten inzetten? Een dobberneger een ZP pakje aantrekken en loslaten, het enige nederlands wat ze moeten leren is " ben je liev geweest?.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 15:48

Hartverwarmend en Trots op deze medeburgers! Prima initiatief.

Grachus | 22-11-20 | 15:23

Illegale intochten zijn ongewenst. Behalve de sint natuurlijk.
Verder is het vandaag best lastig om iets positiefs te zeggen over friesland dokkum na dat JFvD ding. Maar goed, we mogen niet een hele groep veroordelen op het gedrag van enkele """jongeren""".

grapo | 22-11-20 | 15:21

Meeste mensen hebben zich ook niet gek laten maken door dat kleine clubje mafkezen.Geen aandacht verder meer aan geven.

van stampij | 22-11-20 | 15:21

Toch zijn de misbaksels van kozp aan de winnende hand want wanneer je nu overdag in de de randstad als zwarte Piet de straat op gaat ben je je leven niet zeker omdat deugmensen je zwaar zullen bekritiseren en je nog net niet op je bek geslagen wordt .

leo59 | 22-11-20 | 15:19 | 8

Als je dan aangifte van intimidatie en/of mishandeling doet dan wordt er niets mee gedaan.

toaop88 | 22-11-20 | 18:14

@likmegaties | 22-11-20 | 15:34:
Totaal uit balans inderdaad, die reclames: 75.75 Nederlands + 10.50 % westers en 13.74 % inwoners met een niet westerse achtergrond.

Een realistisch beeld in reclames zou zijn dat van elke 100 mensen er 86 blank zijn (NL + grootste deel westers) en 14 getint.

Maar die verhouding is totaal zoek! De 50/50 verhouding die in reclames nu te zien is, is gestoeld op het wensdenken van links.

Wering | 22-11-20 | 22:39

"... omdat deugmensen je zwaar zullen bekritiseren en je nog net niet op je bek geslagen wordt"

Terwijl er wel mensen zijn die oproepen tot dat soort geweld. Wat strafbaar is. Waar zij niet voor worden opgepakt.

peterdh | 23-11-20 | 07:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Sneu, dit soort mensen dat van SInterklaas met alle geweld een politiek statement willen maken...

* Il Principe * | 22-11-20 | 15:17 | 5

Sneu, mensen die het lef niet hebben om op vreedzame manier hun principes te verdedigen.

zwenkwieltje | 23-11-20 | 00:02

@il principe ... Je doet hierbij op het Brabants dagblad neem ik aan? Is inderdaad heel sneu van ze, dat ze dit spontane ritje van de Sint en zijn zwarte pieten willen verheffen tot een politiek statement. En iemand die in zijn nick iets roept over principes cq principieel zijn daar nog eens over loopt te bitchen.

peterdh | 23-11-20 | 07:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens het Sinterklaasverhaal is Zwarte Piet de knecht van Sinterklaas.
Geen slaaf dus, een knecht heeft een betaalde baan.
Voor die baan geeft Zwarte Piet leiding aan een internationale pakketservice.
Is hier zelfs best goed in, want veel blije en tevreden klanten.
Daarnaast is hij ook nog mantelzorger voor zijn hoogbejaarde baas.
En deze parel wil een bepaalde groepering het land uit kicken.
Alleen omdat hij zwart is.
Als Zwarte Piet een natuurlijke persoon was had hij aangifte kunnen doen van discriminatie.

BonteHont | 22-11-20 | 15:16 | 5

Vizier Op Links liet een filmpje zien waar het die KoZP figuren om gaat. Gehele afschaffing Sinterklaas, voet in de deur bij de overheid voor heul veul soepsidie. Black pete boeit ze nauwelijks buiten propaganda doeleinden en het vergaren van doekoe.

Graaf_van_Hogendorp | 22-11-20 | 15:26

Klopt, zolang luie getintiërs nog zaken als slavernij, Zwarte Piet, straatnamen, standbeelden en noem maar op kunnen verzinnen leven ze er financieel prima van via allerlei subsidieclubjes. Het alternatief van echt werken voor hun geld is ondenkbaar. Dat gaat gepaard met vroeg opstaan, verantwoordelijkheden en daadwerkelijk bijdragen aan de maatschappij.

Ruikbaard | 22-11-20 | 15:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook in Leiden. Heel erg gezellig, Sint en Piet, pepernoten strooien, cadeautjes, gezelligheid, overal lachende kinderen, happy days.

Madame Poitiers | 22-11-20 | 15:15

Once you go black, you never go back!

Aristotalloss | 22-11-20 | 15:15

Fantastisch, krijg er koude rillingen van. Opdat dit pure kinderfeest en traditie nooit verloren gaat binnen onze cultuur. Handen af, handlangers en zwartkijkers.

Phantomas | 22-11-20 | 15:14 | 4

Ha, da. Dank. Maar ik loop al 13 jaar mee. U kent het wel.

Phantomas | 22-11-20 | 15:22

Als je in de geschiedenis van het Sinterklaasfeest duikt, zie je dat het decennialang onderdrukt is door protestantse regenten omdat het een paaps feest zou zijn. Desalniettemin bleef de volkstraditie bestaan en keerde zij steeds terug. Ook nu zal dit feest uiteindelijk de laffe linkse regenten overwinnen. Goed werk daar in Breda!

5611 | 22-11-20 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer gaat men handhaven op illegalen die met 500 stuks per week ons land in komen?

jan1956 | 22-11-20 | 15:14

Gesteund door de plaatselijke jonge FvD ers ?

oldandwise | 22-11-20 | 15:14 | 2

Wat denk je zelf ?

Grijskijkert | 22-11-20 | 15:15

In elk geval was de lokale KOZP- fractie niet gevraagd voor steun.
Wat die FvD-ers er mee te maken hebben...

EEnzame SchizofrEEN | 22-11-20 | 15:18

Wacht nog even met een mening hierover te vormen totdat Annabel er iets over tweet.

spanarchist | 22-11-20 | 15:13 | 2

Beste spanarchist, je mag echt, best wel een eigen mening hebben.

EEnzame SchizofrEEN | 22-11-20 | 15:19

@EEnzame SchizofrEEN | 22-11-20 | 15:19: U vraagt weer het onmogelijke aan onze speciale reaguurders, laat hem toch gewoon, goed voor zijn genezing en zo leert hij zo langzaam alle letters van het alfabeet.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 15:54

Zwarte Piet leeft en de kartelmedia beeft.

Egerius | 22-11-20 | 15:13

Ieder verzet begint klein en wordt in het begin veroordeeld door diegene die denken dat het beter is om je "aan de regels te houden". Maar ik denk uiteindelijk dat de verzetsbeweging in Nederland nog wel eens heel groot kan gaan worden... En verzet hoeft zeker niet iets heel groots of geweldadigs te zijn. Ook kleine acties zoals deze dragen hieraan bij. Onhoud goed Pinokkio en Hugoschenko: "Wir sind das Volk!"

Mark zit te Dutten | 22-11-20 | 15:13 | 6

@lekgoot | 22-11-20 | 15:17: blijkbaar gaat uw historisch besef niet heel ver terug. Ik denk bij "Wir sind das Volk" meer aan de oost Duitsers die zich eerst in kleine aantallen en daarna in grote massa's tegen het DDR regime en de Stasi keerden. Met uiteindelijk de val van de muur tot gevolg. Ik weet niet wat daar extreem rechts aan is... historiek.net/wir-sind-das-volk-25-ja...

Mark zit te Dutten | 22-11-20 | 15:27

@Mark zit te Dutten | 22-11-20 | 15:27: fair enough. Mijn fout.

lekgoot | 22-11-20 | 15:38

@lekgoot | 22-11-20 | 15:38: *Wir sind das volk* lijkt me inderdaad groot gaan worden, wat me irriteert is dat de vvd nog steeds zoveel zetels heeft.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 15:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zag het vanochtend voorbij komen en dacht "wat is hier nou illegaal aan te maken?". Maar zal wel op de doorgeslagen vergunningenidioterie slaan.

PolarWolf | 22-11-20 | 15:11 | 2

Bij ons heeft de veiligheidsregio iedere vorm van intochten / optochten in het kader Sinterklaas verboden. Onze grote intocht met aankomst per boot mocht niet doorgaan dit jaar. Toen hadden wij als alternatief bedacht om met een boerenkar met Sint en een paar pieten door het dorp te trekken. Maar ook dat werd "verboten" en er werd gedreigd met maatregelen tegen de leden van ons comité als we het toch door zouden laten gaan... Maar vervolgens keurt dezelfde veiligheidsregio wel demonstraties van KOZP goed in deze regio... Als dat geen selectieve vorm van repressie is dan weet ik het niet meer...

Mark zit te Dutten | 22-11-20 | 15:17

@Mark zit te Dutten | 22-11-20 | 15:17: Goed gedaan, laat ze maar een poepie ruiken dat er weerstand is.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 15:59

Clandestiene peperneauten zijn het lekkerst !

De Briemusketier | 22-11-20 | 15:11

Een vriend van mij wil naar bed met een vrouwelijke Piet. Wat een stomme afwijking is dat dan sjongejonge.

RickTheDick | 22-11-20 | 15:11 | 6

Toch nog een intersectioneel kantje aan dit verhaal.

marcoplarco | 22-11-20 | 15:33

Een vrouwelijke Piet kan best leuk zijn in bed als ze maar niet de zak van Sinterklaas meeneemt.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 16:01

@jan huppeldepup | 22-11-20 | 16:01: of nog erger.. Schimmel tussen de benen!

wood_zor | 22-11-20 | 16:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Leuk, ik heb jaren in Dokkum gewoond.
Een heel fijn stadje met aardige mensen.

Zapata10 | 22-11-20 | 15:10 | 4

Leuk dorpje verder maar wel een beetje een kouwe uithoek, hoor.

PolarWolf | 22-11-20 | 15:13

Aardige mensen, zolang je geen bekeergierige bisschop bent.

lekgoot | 22-11-20 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Ondertussen bij de buren,

Vorige week vergeleek een meisje van 11 jaar zichzelf bij een antimondkapjesprotest in Karlsruhe met het nazislachtoffer Anne Frank, omdat ze haar verjaardag stil moest vieren zodat de buren niet zouden horen dat er vriendjes waren uitgenodigd. Dit zorgde voor woedende reacties.
www.parool.nl/wereld/live-duitse-mini...

D.Onderop | 22-11-20 | 15:09 | 4

Pasten die kids allemaal achter de boekenkast?

goedverstaander | 22-11-20 | 15:11

Ze is 11. Niet te moeilijk over doen dus.

lekgoot | 22-11-20 | 15:21

@lekgoot | 22-11-20 | 15:21: Jawel. Het kind valt natuurlijk niets te verwijten, maar het was wel op een corona betoging. Ze wordt dus net als dat zweedse wicht door haar ouders ideologische geëxploiteerd. Naar het gevang met die lui.

Grachus | 22-11-20 | 15:29
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij hebben we in dit land ongeveer pak-m-beet plusminus 500 illegale intochten per week. Maar goed, toe maar.

VanBukkem | 22-11-20 | 15:09 | 2

Dit en het verplicht vaccineren anders wordt je buitengesloten. Niet goed, laat maar.

Jezusaapje | 22-11-20 | 15:19

En ze zien er uit als ZP met burgerkleding.

jan huppeldepup | 22-11-20 | 16:04

Ik dacht dat de illegalen intocht een wekelijks fenomeen was? Iets met 500 ofzo.

OscarWilde | 22-11-20 | 15:07 | 2

Zit geen Piet tussen. Want dat is racistisch.

goedverstaander | 22-11-20 | 15:08

De jongerenafdeling van de FVD vindt dit vast geweldig! Kom op voor Zwarte Piet en Sinterklaas. Kom op jongens en meisjes, repareer jullie fout! Dan zijn alle zeikerds jullie grappen snel weer vergeten. Ophef duurt nooit lang...

Leptob | 22-11-20 | 15:07

Hoe zei links dat ook alweer? Geen mens is illegaal?

amateurrr | 22-11-20 | 15:07 | 2

Geen Piet is illegaal.

goedverstaander | 22-11-20 | 15:07

Zeker geen zwarte! (Piet dan, he...)

GWB | 22-11-20 | 15:19

We hebben meer omstreden aankomsten van onze Sint in Dokkum gehad.

goedverstaander | 22-11-20 | 15:06

Ik pleit voor een scheiding tussen volk en staat.
De politiek heeft niets meer met volksvertegenwoordiging te maken.
Het is pure mensenhouderij geworden. Alles en iedereen moet in het gareel gehouden worden. De politiek lijkt vergeten dat volksfeesten als Sinterklaas, nieuwjaar en carnaval altijd al een ondeugdheidje was dat aan het hardwerkende en gehoorzame volk werd toegestaan. Dat kan je mensen niet ontnemen. Dat is de uitlaatklep die ervoor zorgt dat de boel niet ontspoort.

keestelpro | 22-11-20 | 15:06 | 5

Ik pleit voor een scheiding tussen volk en staat.

De polletiek heeft een Acte van Verlatingh getekend jegens de Nederlandse Bevolking in de vorm van het EU-Verdag, en Nederland uitgeleverd aan Vreemde Mogendheden.

De Briemusketier | 22-11-20 | 15:14

@De Briemusketier | 22-11-20 | 15:14:
Daar staat eigenlijk de levenslange gevangenisstraf op maar laten we niet al te flauw wezen. Als ze vrijwillig opstappen zullen we coulant zijn. ;-)

keestelpro | 22-11-20 | 15:44

Het land en de economie neemt het volk wel mee en de staat krijgt de social media.

MistaRazista | 22-11-20 | 15:58
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

Thierry Baudet per direct uit FvD-bestuur verwijderd