Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Piet Emmer: 'Ik ben geen racist'

Historicus Piet Emmer wil laster uit de archieven van de Azijnbode poetsen. Columniste weigert zich bij de waarheid neer te leggen

Woord vooraf: Hieronder volgt een topic dat op 21 september al is geschreven naar aanleiding van het opiniestuk van Piet Emmer in de laatste link. Maar soms blijft een topic wel eens liggen, omdat zwaarder wegende kwesties voor gaan. Hedenmorgen is een nieuwe aanleiding gerezen om het topic omhoog te halen, zoals we dat in vakjargon plachten te noemen, en alsnog te publiceren. Die aanleiding staat hierboven. We hebben niet verder gelezen dan die stupide en smadelijke zin, want het lijkt ons zonde van de tijd om lasterlijke leugens te lezen. Liever steken we die tijd in een stukje eerherstel voor de heer Emmer, die vandaag wéderom in een zelfverklaarde kwaliteitscourant wordt belasterd door een ideologisch verblinde columniste. En dan nu ter zake:

Eind juli dwong de krant die wel een Klok heeft maar niet weet waar de klepel hangt de arme Eickhof om over racisme te praten in een interview ("Lange tijd heeft NOS-verslaggever Gerri Eickhof niet over racisme willen praten. Nu spreekt hij zich toch uit") en prompt ging het mis: hij noemde emeritus professor slavenhandelzaken (ofzoiets) een "racistische hoogleraar" en dat is natuurlijk helemaal niet waar. Dus Emmer aangifte doen van smaad, waarop Eickhof een kattenbelletje naar de Volkskrant stuurde dat eindigde met de zin "want ik hecht aan zorgvuldigheid en nuance", maar waarin hij desalniettemin behoorlijk in zijn eigen vlek wreef. Dus is Emmer nu zelf maar in de pen geklommen om uiteen te zetten waarom journalistiek een vrij beroep is, en wetenschap voor mensen die wél iets kunnen. Belangrijker nog dan Emmers verweer tegen een ongefundeerd verwijt van een omroepambtenaar, is zijn pleidooi vóór bescherming van het vrije wetenschappelijke onderzoek tegen de onvrijheid van de feitenvrije woke inclusitie: "Laat de dreiging om voor racist uitgemaakt te worden niet boven de geschiedschrijving van de slavenhandel hangen."

Reaguursels

Inloggen

Goede reactie van Professor Piet Emmer, het is heel duidelijk dat de man echt weet waarover hij spreekt. Ik zie het probleem van columniste Ten Broeke en Gerrie Eickhof wèl en dit is eigenlijk te gek voor woorden. Iemand schetst een situatie, in dit geval Piet Emmer, en hij verzuimt een mening te geven, Hij laat de lezer de vrijheid om met de nieuw verworven kennis wat te doen. Zo hoort het! Niets dan lof hiervoor, want elke lezer moet zijn eigen gedachten kunnen vormen.

Er is echter wel een probleem. En bestaan ook simpele zielen die een geschetste situatie even van commentaar gaan voorzien. Ze lezen een artikel of een uittreksel daarvan, en die informatie kan maar langzaam doordringen in de te kleine hersentjes. Dan analyseren zij wat gaande is en brengen ze verslag uit. "Zwartjes die worden weggevoerd en verplicht moeten werken dat is racisme, en die persoon die er over bericht is dus een racist."

Van dit soort mensen worden altijd leuke filmpjes gemaakt, als het favoriete voetbal team verliest wordt de TV kapot gesmeten, als men de computer niet kan bedienen dan vernielt men het toetsenbord, Je kan er om lachen, maar de mensheid wordt steeds dommer, en nu werken er dus al geestelijk afgetakelde mensen bij het NOS Journaal en godmagweten voor welke kattebak-vulling Ten Broeke werkt.

vanhetgoor | 03-10-20 | 12:54

Wat heeft Peter Griffin hier eigenlijk mee te maken?

Pittzz | 03-10-20 | 10:11

Uitstekend stuk van Piet Emmer, dat alles in een juist perspectief zet. De kennis van het slavenverleden wordt steeds groter. Tot enige jaren geleden stelde dat bij velen niet meer voor dan de Hollywoodfilms en wat men schuldbewust er op school over had verteld. Vroeger wist ik niet dat Europeanen slachtoffer waren van Noord-Afrikaanse en Turkse slavenhandel. Nu wel. Vroeger wist ik niet dat zwarten de slaven aanleverden. Nu wel. Vroeger wist ik niet dat Ashanti slavendrijvers waren. Nu wel. En zo levert ook Eickhof's onterechte beschuldiging weer een mooi stukje op van Piet Emmer, dat de simpele voorstelling van het slavernijverleden overschrijdt en onze kennis ervan vergroot.

jochum1980 | 03-10-20 | 09:11

Het is dieptreurig, werkelijk. Zoals anderen hier ook zeggen, dat geseibel over huiskleur maakt je allergisch voor dit soort dingen en het valt meer op en we letten er meer op. Maar ik geef niet op.

Goddomuh, als kind had ik nooit ergens last van, je zag het niet. Mijn allerallereerste verovering, de liefde kwam helemaal van haar kant, was op mijn zevende of daaromtrent. Ze was vermoedelijk van Indonesische afkomst en sprong altijd tegen mij aan en riep “Mijn verliefde” Ik snapte daar niets van. Geen moment maar dan ook geen moment zag ik haar als anders, wegens huidskleur. Vond het een beetje onbegrijpelijk. Later vlot bijgeleerd dat wel. Doktertje spelen waten we sterk in met zijn allen.

Op zondag avond was er na het hoorspel van “Paul Vlaanderen” op de andere Hilversum altijd “Sprong in het heelal”. (Daar begon mijn liefde voor de SF) De maandag daarop bespraken Jopi en ik, op de lagere school, de beluisterde aflevering. Ze heette van haar achternaam Wattimena. U voelt het al weer een vrouw van Indonesische komaf in mijn jeugdig leven. Nooit, never, nimmer, jamais, heb ik mij druk gemaakt om die huidskleur; je dacht er niet over na, het was geen onderwerp, het bestond niet. Tig-tig-tig jaar geleden op mijn laatste school waar ik les gaf aan het achterstandsschorremorrie, maakte het mij nog steeds geen reet uit wat voor kleur je genen je gaven.

Het is zo ontstellend treurig, want ik ben natuurlijk nu rijp om racist genoemd te worden, door zo’n Volkskrant leuteraresse, omdat ik hier wel eens iets schrijf wat niet door haar beugel kan
Jopi waar ben je?
Heb ik je (achter)naam wel goed gespeld?
Alles kits, meid?
Groeten. Evocatus
PS
HOI mevr. Tenbroeke, ik geef u wat munitie. Nu ik toch met Neerlands Indië bezig ben. Weet u wel dat het Nederlandse Cultuurstelsel in Java voor positieve ontwikkelingen gezorgd heeft tot heden ten dage toe?

Kent u dit artikel, pardon wetenschappelijk artikel: “ The Development Effects Of The Extractive Colonial Economy: The Dutch Cultivation System In Java” van Melissa Dell en Benjamin A. Olken Harvard University and MIT, gedateerd October 2018?

Abstract
... “ While the literature has emphasized long-run negative eco- nomic impacts via institutional quality, the changes in economic organization imple- mented to spur production historically could also directly influence economic organiza- tion in the long-run, exerting countervailing effects.” en

“ We show that areas close to where the Dutch established sugar factories in the mid-19th century are today more industrialized, have better infrastructure, are more educated, and are richer than nearby counterfactual locations that would have been similarly suitable for colonial sugar factories. We also show, using a spatial regression discontinuity design on the catchment areas around each factory, that villages forced to grow sugar cane have more village owned land and also have more schools and substantially higher education levels, both historically and today.”

Dus kolonialisme heeft soms ook goede ontwikkelingen ten gevolge. Waarbij ik aanteken dat Dell en Olken hun razend interessant artikel niet gebruiken als goedpratertje en ik vind nog steeds dat Joris Ivens indertijd t.a.v. Indonesia de juiste keuze maakte.

Dell heeft nog veel meer geschreven en is absoluut brilliant, echte wetenschap, ook al zullen sommige resultaten de woke-roedel niet welgevallig zijn.
Tyfoes al 10 voor twee. We gaan ter kooi. Truste allen. Evocatus
.

Evocatus | 03-10-20 | 01:51

Stel dat Gerri Eickhof morgen zegt dat de aarde rond is. En Piet Emmer wil dat weerleggen maar inhoudelijk gezien lukt hem dat niet. En dus zegt Piet maar gewoon "Gerri is een kinderverkrachter".
Zou Gerri dat een sympathiek gebaar vinden, van Piet?
Ik denk het niet. Dat zou namelijk vrij kwaadaardige laster zijn.
Gevaarlijke laster ook, want met een beetje pech neemt een of andere gek zo'n roddel serieus. En geeft hij Gerri het soort van pak slaag dat heel veel mensen pedofielen toewensen. Precies daarom is laster bij wet verboden. Om eigenrichting te voorkomen, met name naar mensen die niks gedaan hebben.

Piet Emmer snapt dat, en doet dus niet aan laster. Hoeft ook niet, want de wetenschappelijke feiten die hij noemt zijn overtuigend genoeg. Gerri en Asha daarentegen zeggen dat zij geen wetenschappelijke feiten kennen, en daarom genoodzaakt zijn om de discussie puur op laster te voeren.

Zij staan daarin niet alleen, helaas. Al zo'n 50 jaar voert links felle lastercampagnes tegen iedereen die een van de vele linkse dogma's weerlegt. Wouter Buikhuizen, Hans Janmaat, Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders, Shirin Musa en vele anderen; allemaal kregen ze te maken met kwaadaardige linkse hetzes. Vaak uitmondend in linkse vernielingen, linkse dreigementen en links geweld. De vrouw van Janmaat verloor een been; Fortuyn en van Gogh werden vermoord en Hirsi Ali werd het land uitgejaagd..

Zowel Eickhof als ten Broek weten dus dondersgoed dat hun giftige woorden tot geweld kunnen leiden. En toch gaan ze er mee door. Dan zit je zo verschrikkelijk fout... Hoe kun je jezelf dan een deugzeug blijven noemen?

Dandruff | 03-10-20 | 01:49 | 4
-weggejorist-
LectoriSalutem | 03-10-20 | 08:42

@CalamityJane | 03-10-20 | 08:12:

De splijting van onze samenleving wordt bewust aangestuurd, daar ben ik 100% van overtuigd. Alleen al het feit dat het geïmporteerde deel van onze bevolking openlijk op mag roepen tot (raciaal) geweld, moord en genocide. Terwijl een grap over de racist Akwasi leidt tot nationale ophef en een adverteerdersboycot.

Akwasi, nota bene. De extremist die in zijn rap "geen wedstrijd" onder andere raciaal geweld, treinkapingen en Balkan-achtige etnische zuiveringen bejubelt. Die zegt voor de bestrijding van Nederlanders samen te werken met "strijders uit Afghanistan en Palestina"; oftewel de taliban en hamas. En daar een Fun X prijs voor krijgt.

En geen journalist die dat aan de kaak stelt; geen OvJ die daar iets mee doet; geen kartelpoliticus die daar wat van vindt.

Dandruff | 03-10-20 | 11:23

Dandruff. Als er een emoij zou bestaan die een ...
.... traan... weergeeft (enkel een traan) dan stond hij HIER.

CalamityJane | 03-10-20 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ooit in een museum gelezen.
Vraag: is slavernij moreel verantwoord (16e of 17e eeuw)?

Antwoord: slavernij is moreel verantwoord voor zover het de uitbater tot nut zij.

Arachne | 03-10-20 | 01:47

Het is onbelangrijk wat dat rare linkse wijf vindt. Mensen die dat wel belangrijk vinden, zijn onbelangrijk. Emmer heeft volledig gelijk en dat is wel belangrijk.

TiTi_no_ghost_237 | 03-10-20 | 01:17

Piet Emmer heeft natuurlijk groot gelijk en Gerri is een domme Eiclhof.

benjeallanggek | 02-10-20 | 22:57

Better slave than sorry.

UncleAlbert | 02-10-20 | 22:56

Zonder te willen herhalen:
Racisme wordt aangepraat.

Pieterman | 02-10-20 | 22:51

Piet Emmer is een held. Toonde onder andere aan dat de slavenhandel helemaal niet zo’n belangrijk onderdeel van de economie van de Republiek was in de Gouden Eeuw als iedereen altijd maar klakkeloos aanneemt. Gaat om een paar procent.

duh! | 02-10-20 | 22:49 | 1

Ons fortuin danken we aan de opium en de specerijenhandel. En de Oostzeehandel.

Arachne | 03-10-20 | 01:45

De nieuwe gestapo komt wederom van links.

Feitenpliesie | 02-10-20 | 22:42

Kan Rashaist ten Broeke dat ongestraft schrijven? Brutale niks ontziende lefdame.
Geldt verbinding tussen blanken niet ?

CalamityJane | 02-10-20 | 20:57

Piet Emmer is geen racist.

Brabantse Leeuw | 02-10-20 | 20:03

Ach jemig, de pratende bips is weer in het nieuws...

Pierre Lebon | 02-10-20 | 19:51 | 2

Gelieve niet alle bipsen over één kam te scheren.

voorbips | 02-10-20 | 22:18

Als een sluipmoordenaar kan ik stil een kamer doen ontruimen. Echter naast haar zingt mijn bips extatische symfonieën en geurt hij naar lelies en witte muskus.

Joostmochtnietsweten | 02-10-20 | 22:38

Alleen een racist ervaart racisme.
Voor een normaal mens is een ieder gelijk.

Hiram | 02-10-20 | 19:32 | 2

Lul niet zo ontzettend pathetisch. Voor normale mensen was eeuwenlang helemaal niet ieder mens gelijk aan ieder ander mens. Die gedachte is nog niet zo oud. Het is een zeer irrationele, abnormale gedachte. Die gedachte zal de ondergang inluiden van west-Europa.

GeenHeil | 02-10-20 | 19:56

Nee hoor. Wordt wakker en ruik de koffie. In alle landen en onder alle rassen leeft op enig moment de gedachte dat de ene mens beter/slechter is dan de ander. Dat is ook van alle tijden.

Grijskijkert | 02-10-20 | 20:12

Aan Asha ten Broeke: Liever racist dan dik.

Knufter | 02-10-20 | 19:23 | 3

Liever als racist in de kist dan een feestje gemist!

chemtrails | 02-10-20 | 19:56

@Here's Freddy | 02-10-20 | 20:52: misschien had u dat laatste biertje niet moeten nemen.

voorbips | 02-10-20 | 22:27

ik geloof dat Lasch al in 1979 iets over een cultuur van narcisme heeft gerept. Het lijkt steeds meer de overhand te krijgen. Het door-druipt de hele maatschappij en verstikt 'm ook in al diens onwetendheid en ego-geblaas. Er zit gewoonweg niets in, behalve een diepe angst en diepe zelf-onwetendheid. Het niet om kunnen gaan met je eigen onbelangrijkheid. En maar overcompenseren in elektronenbundels. Een niet verbindende mentaliteit. Nee, geen mentaliteit, maar veeleer een gedragsreflex van onvrijheid in onkunde.
oftewel: whatever.....

nobodiesunmighty | 02-10-20 | 19:23 | 6

Ja, hier stond een reactie die voor op een andere plaats bedoeld was. Dit is dus een edit.

GeenHeil | 02-10-20 | 21:11
-weggejorist-
nobodiesunmighty | 02-10-20 | 21:45

doe maar met een t. Dank voor de over-pijnzing

nobodiesunmighty | 02-10-20 | 21:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Het blijft bijzonder dat iemand als Asha ten Broeke durft te beginnen over uiterlijk en over gezond leven. Oke, smaken verschillen, maar niet zo erg dat Asha zichzelf daadwerkelijk knap kan vinden. Dat is gewoonweg onmogelijk. En als er mensen zijn die dergelijke wandelende emmers verzadigd vet wel knap of lekker vinden, dan horen die niet in dit land thuis. Er was een reden dat mensen als Asha op school gepest werden. Dat heet africhting, met het oog op natuurlijke selectie.

GeenHeil | 02-10-20 | 19:04 | 3

Wij riepen vroeger gewoon "hee dikke" tegen een dikke omdat hij of zij dik was. Dat was geen pesten maar gewoon de waarheid.

Here's Freddy | 02-10-20 | 20:58

@Here's Freddy | 02-10-20 | 20:58:

Zo stond ik er ook in. Maar de meeste dikke mensen die ik kende konden daar echt heel kwaad om worden. Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Je bent dik. Accepteer het en move on. Of doe er iets aan.

GeenHeil | 02-10-20 | 21:12

Bovendien is pesten niet per definitie een uiting van een gemeende afkeer, maar vaker een methode om dominantie te bewerkstelligen: De pester gebruikt de zwakke plek van de ander om zichzelf een superieure positie toe te bedelen. Bij sommigen mensen is het overduidelijk waar hun zwakke plek, hun 'trigger' zit: 'dikke zeug', 'kutneger', 'vuile slet', 'kk homo'. Dat zijn daarom niet per definitie uitingen van vethaat, racisme, sexisme of homofobie, maar vaker tactieken om te domineren. De ontvanger van de onvriendelijke bejegening zou deze dominantiestrategie kunnen misinterpreteren als een waardeoordeel over hem/haar persoonlijk. Daardoor ontstaat de (foutieve) perceptie van breed gedragen racisme/sexisme/homofobie/vethaat etc. Dat draagt vervolgens weer bij aan de voedingsbodem voor neomarxische identiteitspolitiek.

Joostmochtnietsweten | 02-10-20 | 22:58

Kudo voor de azijnbode, die het toch maar plaatst. Scherpe geest, goed verhaal.

ArthurS | 02-10-20 | 18:57

Het wordt in middels een geuzennaam: Racist! Hell yeah!

Bergamo | 02-10-20 | 18:52 | 1

De aftiteling wordt wel lang zo.

Frau Merkel | 02-10-20 | 19:07

Ik ga zo naar de kroeg, met al mn Amsterdamse vrienden. En ik zal wel weer de hele avond mijn afwijkende standpunten omtrent trump, black lives matter etc. moeten verdedigen... wish me luck.

ventilatiesysteem | 02-10-20 | 18:45 | 8

Ik zeg: doe het niet. Verspilde moeite. Of bent u misschien een masochist?

Here's Freddy | 02-10-20 | 21:01

hoezo? het zijn je vrienden! wat heb jij al een geluk!

nobodiesunmighty | 02-10-20 | 21:48
▼ 5 antwoorden verborgen

Ach ja, zo rolt links. Als de Facts in strijd zijn met hun Feelings, dan gaan uiteraard de Feelings voor. Dan nog wat leugens en halve waarheden erbij en het linksche gemoed is weer gerustgesteld. Maar de facts, die veranderen niet.

nobele wilde | 02-10-20 | 18:44

Vraagje, heeft iemand toevallig het artikel gelezen in de tele.... over Nation of Islam? Over racisme gesproken. Ik ben er geen lid van dus kon het niet lezen maar ben wel benieuwd wat voor meer ellende deze kant op komt.

De Let | 02-10-20 | 18:38 | 5

@De Profundus | 02-10-20 | 18:42:

En zij niet alleen. Alles dat blanken haat en veracht krijgt subsidie, zendtijd en zelfs status; van FunX Prison Award winner of stadsdichter tot zelfs fopwetenschapper.
Zo'n Gloria Wekker bijvoorbeeld is inmiddels met pensioen, maar heeft dus haar hele leven als "wetenschapper" haat tegen blanken lopen prediken. Interessant stuk hierover. saltmines.nl/2017/12/19/gloria-wekker...

Bedenk dat zij voor haar racistische loopbaan ook nog een of andere feministische prijs kreeg. Toen Theodore Holman daar wat van zei ("er zijn ook wetenschappers die vrouwenlevens redden, zoals Angela Maas") werd hij van alle kanten aangevallen. www.parool.nl/nieuws/gloria-wekker-he...

Dandruff | 02-10-20 | 19:14

Nation of Islam samenvatting.
Zwarte mensen regeren het universum 100 triljoen jaar lang.
Enkele tienduizenden jaren geleden schept ene Yakub (een rancuneuze zwarte wetenschapper met een enorm hoofd) de blanken.
De blanken vallen Afrika aan en vernietigen zo het centrum van het zwarte intergalactische rijk.
5000 blanken met stenen en speren schieten vliegende pyramides uit de lucht, enz. Dat soort shit.
Afrika gaat hierdoor helemaal primitief terwijl de witte duivels langzaam de wereld veroveren.
Zwarte mensen zijn de oorspronkelijke Joden en het volk van god.
Blanke joden daarentegen zijn witte duivels.
Pas wanneer alle witte duivels zijn uitgeroeid kunnen zwarte mensen hun rechtmatige plaats weer innemen en zal het intergalactische rijk hersteld worden.

Varende_Reaguurder | 02-10-20 | 22:52

@Varende_Reaguurder | 02-10-20 | 22:52:

Dat klinkt bijna half zo debiel als Scientology church.

Maar goed dat Nation of islam en cs van tevoren alle vormen van echte wetenschap gauw een "blanke constructie" hebben genoemd. Daardoor lijken hun vrij kinderachtige cartoonscripts ineens niet meer extreem debiel.

Dandruff | 03-10-20 | 01:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zit er niet zo in, maar wie is die bolle met die bril?

Zeisss | 02-10-20 | 18:24 | 2

Weeskamer blij dat je er niet in zit.

Koning Willy | 02-10-20 | 18:32
-weggejorist-
Zeisss | 02-10-20 | 18:33

Laatst een citaat gelezen, dat é'n op één van toepassing is op Asha.
"De deugd begeeft zich zelden op straat zonder de ijdelheid aan haar zijde"

QPO69 | 02-10-20 | 18:20

Piet Emmer is een held. Daar kunnen linkse idioten niet tegen.

Ohnesorg | 02-10-20 | 18:17 | 1

Het erge is dat Piet Emmer helemaal geen held is.
Hij is een wetenschapper die feiten boven fictie verkiest.
Dat zou eigenlijk de norm moeten zijn, maar sinds de marxistische "mars door de instituties" gelden feiten als fascisme/racisme.

Dandruff | 02-10-20 | 18:40

Ik heb van de week en mooi Docu Drama gekeken over George Washington,en zijn leven.
Washington handelde vanaf zijn 17e jaar in slaven.

We zien iedere dag , die bootjes met vluchtelingen.
Zodra die vluchtelingen hebben betaald , zal het de vervoerder een rotzorg zijn of de passagiers ooit de gewenste bestemming bereiken.
Nou zo ging het vroeger ook met Emigranten, maar niet met slaven, want die moesten verkocht worden bij aankomst.
Dus de slaven , hadden het aan boord beter dan de minder bedeelde emigrant.

Torquemada | 02-10-20 | 18:10 | 1

Als je door het zuidelijk deel van Italië rijdt, zie je dat ze worden ingezet om te werken op het land.

Dat is even een tegenvaller als je verwacht de rest van je leven te worden onderhouden.

Bolhoed | 02-10-20 | 18:24

Ik verbaas me nergens meer over met die linkse activisten. Laatsts weer zo'n plaatje tegen dierenleed, hebben ze een plaatje gebruikt van een bioloog die vecht voor conservatie van natuur en dier. Domme biggen zijn het.

weedo | 02-10-20 | 18:00

Enne... gewoon voor laten komen wegens smaad? Is dat nog iets, dus dat moeke het met feiten mag onderbouwen dan wel weerleggen? In de media wordt het niets

Mark van Leeuwen | 02-10-20 | 17:47

Is het echt zo erg om dik genoemd te worden?

Koonkluk Huis | 02-10-20 | 17:46 | 1

't schijnt dat je dan maar krampachtig een totaal andere afleiding gaat zoeken om jezelf toch gehoord te voelen

Mark van Leeuwen | 02-10-20 | 17:49

Als je opmerkt dat alle hardloopwedstrijden altijd gewonnen worden door donkergekleurde mensen uit Afrika die op dat vlak dus veruit superieur zijn dan ben je al een racist. Je behoort het gewoon voor je te houden. Die FvD-jongen is daar ook al mee op zijn gezicht gegaan.

Koonkluk Huis | 02-10-20 | 17:42 | 2

Die kunnen zo hard lopen omdat ze altijd achterna worden gezeten door racistische blanke politieagenten. Dus dat ze zo snel zijn heeft zeker een racistische oorzaak.

Here's Freddy | 02-10-20 | 21:07

Maar Hamilton mag wel keer op keer zeggen dat de F1 zo wit is.

Arachne | 03-10-20 | 01:42

Iedereen is een racist, ook degene die geen racist is.

Koonkluk Huis | 02-10-20 | 17:31 | 1

Jij snapt het.

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 18:17

Asha ten Broeke: een duidelijk voorbeeld dat je ook erg fout NA de oorlog kan zijn

poepaanmijngaatsie | 02-10-20 | 17:26 | 1

Vet fout, mag je wel zeggen.

BenPakdee | 02-10-20 | 18:08
-weggejorist-
Themistocles | 02-10-20 | 17:19

Tip Bart, geef die kut geen aandacht, is ze niet waard.

oakmont | 02-10-20 | 17:18 | 4

Ja maar die kut heeft wel een platform in de azijnbode.
Laten we het maar kritiekloos blaten? Da's toch ook een zwaktebod.
Dit soort idioterie moet bestreden worden.

Gazzerop | 02-10-20 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Phantomas | 02-10-20 | 17:14

Wist ik niet: een slaaf zou dus onderdeel zijn van een specifiek menselijk ras, nl. de slaaf. Dus.

De hysterie die hedendaags standaard gepaard lijkt uit te moeten gaan van een beschuldiging van racisme, doet mij denken aan de film Invasion of the Bodysnatchers.

J.Luns | 02-10-20 | 17:09 | 1

Eigenlijk is het heel simpel. Als ik zeg "gras is groen", dan is dat òf juist, òf onjuist. Het is een bewering die iedereen kan controleren. Beschuldigingen als "je bent een kleptomaan" of "je bent een racist" veranderen niks aan de kleur van gras.

Ik ben niet bekend met alle werken van Piet Emmer, maar de beweringen waar deze discussie om draait zijn historisch gezien juist. Ze neigen ook op geen enkele manier naar kleptomanie of racisme. Trouwens, ook als een van Emmers beweringen onjuist zou zijn geweest, dan zou hem dat nog steeds geen kleptomaan of racist maken. Hooguit een wetenschapper die zich een keer vergist heeft.

Maar dat Emmer zich niet heeft vergist blijkt voor mij ook uit de reactie van Gerri Eickhof. Die weerlegt geen woord van wat Emmer schreef, en lijkt op hele andere beweringen (stropoppen?) te reageren. Kennelijk heeft hij zich niet zo goed ingelezen in de discussie, iets dat helaas de norm is in de linkse kerk.

Tja, en Asha. Verdedigde die geen wetenschappelijke fraude (kwestie Diederik Stapel) met als argument "ja maar jongens van 18 liegen ook over hun vakantievriendinnen"?
Doet ook niet elke jongen van 18, maar los daarvan. Dan snap je dus gewoon niet hoe wetenschap behoort te werken.

Dandruff | 02-10-20 | 16:59 | 6

@Dandruff | 02-10-20 | 17:58: Zijn wikipedia is wel interessant.
Ten eerste gewoon in NL geboren, van een Nederlandse moeder en (onbekende, jawel) vader.
Pas de laatste paar jaren hoor je hem zijn racismeriedeltje afdraaien, daarvoor nooit. Terwijl hij wel loopt te roepen dat hij al als kind gediscrimineerd werd.
Kun je je voorstellen dat iemand hem een zwarte noemt?

Gazzerop | 02-10-20 | 18:30

@Gazzerop | 02-10-20 | 18:30:

Geldt voor veel van die racistische sneuneuzen.
- Anousha Stein/Mfufu; Russische moeder, Afrikaanse vader die ze nauwelijks gekend heeft.
- Insayno; Nederlandse moeder, Surinaamse vader.

Als het er op aan komt zijn ze meer blank dan zwart. Reken maar niet dat ze gespaard worden als de linkse "critical race theory" werkelijkheid wordt.
Dan worden ze netjes opgehangen naast hun moeders, tussen de tatas, de bakras en de witmang die ze zo intens haten. Omdat ze daar subsidie voor krijgen.
De enige troost is dat deugzeugen als Arie Boomsma daar ook rondhangen.

Dandruff | 02-10-20 | 18:53

@Dandruff | 02-10-20 | 18:53: Ja klopt, als het 'witten achterin de kozp-bus'.
Ik kijk al uit naar dat moment.

Gazzerop | 02-10-20 | 19:27
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
OuweOuweLekkerMauwe | 02-10-20 | 16:53

Zouden deze linkse schreeuwers de devaluatie van het begrip "racist" en "fascist" nou echt niet doorhebben? Als je iedereen en z'n moeder maar ongefundeerd voor 'racist' gaat uitmaken, alleen maar omdat er feiten worden gepresenteerd die je niet aanstaan, dan hol je toch alleen maar je begrippen uit?

Ik ken echt niemand meer in mijn omgeving die hier nog aandacht aan wil besteden. Racisme? Whatever.. (meestal gevolgd door "laat ze dan fijn terug gaan gaan Suriname/Antillen/Ghana/Nigeria/etc als ze het hier te racistisch vinden"). Dus dit extreem linkse schreeuwtuig heeft toch exact bereikt wat ze niet willen?

Odin | 02-10-20 | 16:52

Dat de volkkranthippo ideologisch verblind is, is een feit. Dat het intellect van de derde berg van Nederland omgekeerd evenredig is aan xer's gewicht, ook.

Maar ideologisch verblind zijn betekent niet dat men niet kwaadaardig kan zijn. Kijk maar naar Snorremans de Germaan.

De laatste hoop van de Japanse walvisvloot is jaren geleden van het padje geraakt en mentaal inmiddels halverwege onderweg naar Wonderland. Lichamelijk is xer hard op weg om een biomassacentrale een jaar lang van brandstof te voorzien.

En kan men de Volkskrant eigenlijk wel een kwaliteitskrant noemen zolang er kolommen van totaalmalloten zoals Porkzilla in staan?

Varende_Reaguurder | 02-10-20 | 16:52

Piet Emmer is een racist. Tell it like it is. Als je slavernij probeert down te playen dan heb je daar een racistisch belang bij.

mocroGS | 02-10-20 | 16:49 | 14

Slavernij moet je idd niet downplayen. Er moet echt veel en veel meer aandacht komen voor al die blanke slaven die door de Noord Afrikanen verhandeld en uitgebuit zijn. In aantallen veel meer dan dat er zwarte slaven zijn verhandeld. Ook de moderne slavernij in Saudi Arabië moet nu echt eens aan de kaak gesteld worden. Mee eens toch mocroGS?

ILF2 | 02-10-20 | 18:37

Hij bagatelliseert het niet, hij plaatst het in perspectief.

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 19:47
▼ 11 antwoorden verborgen

ik heb de moeite es even genomen het opstel van juffrouw Asha te lezen. Hoe ver moet je als krant gezakt zijn om dergelijke quasi-intelectuele nonsens te publiceren? Het is bij de wilde spinnen af. En dat mag zich dan kennelijk ẅetenschaps-sjoernalist noemen... hahaha... Het opstelletje qua logica ontmantelen? Dank je wel: teveel eer voor dit merkwaardig sujet.

daytripper | 02-10-20 | 16:46 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mag Gerri wel. Maar op het punt van meneer Emmer ben ik het niet met hem eens. Slavernij relativeren hoeft geen racisme te zijn. Emmer vindt trouwens hedendaags racisme naar. Ik denk dat als ze met elkaar een gesprek hebben dat ze er samen wel uit komen. Gerri, wat weet je nu van wat meneer Emmer echt vindt en denkt. Alleen maar een paar zinnen uit de media.

Sitting_targets | 02-10-20 | 16:46 | 1

Het is moeilijk om het oneens te zijn met feiten. Gaat niet on "vinden en denken". Gat om vastgestelde feiten. Slaven in 1850 hadden het lichamelijk een STUK beter dan een willekeurige Amsterdamse fabrieksarbeider. Botten liegen NIET.

BenPakdee | 02-10-20 | 18:15

Uiteindelijk wordt dit vast de schuld van Geenstijl....

Odin | 02-10-20 | 16:45

Wel grappig. Opa van der Horst klimt op De Witte Onderbroek in de pen om het op te nemen voor zijn vakgenoot Piet Emmer:
joop.bnnvara.nl/opinies/is-professor-...
Opa wil uiteraard laten weten dat hij ook best wel erudiet is en daarom ook de eruditie van emeritus-hoogleraar Emmer op waarde weet te schatten. Gun ik 'm, want in het voorbijgaan veegt hij danig de vloer aan met het gekakel van zich wetenschapsjournalist noemende Asha ten Broeke.

Schoorsteenveger | 02-10-20 | 16:43 | 5

@oldandwise | 02-10-20 | 16:50:
Ben ik wel met je eens. Maar soms heb ik wel erge moeite met zijn standpunten, moet ik zeggen. Het betreffende betoog zit goed in elkaar.

Schoorsteenveger | 02-10-20 | 17:15

@oldandwise | 02-10-20 | 16:50: Jammer dat ie zo opgehokt zit op de joop dan.
Zo onafhankelijk lijkt zijn geest trouwens niet als ik zo eens wat stukjes van hem lees, maar ik moet toegeven dat ik het daar nooit te lang uit houd.
Joop lijkt me juist een plek voor zeer afhankelijke geesten.

Gazzerop | 02-10-20 | 18:39
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Boer Harm uut Twente | 02-10-20 | 16:42 | 2

Wat ik me serieus afvraag is hoe zo'n column voorbij de hoofdredacteur komt. Zijn taak is toch alles te lezen voordat het geplaatst wordt? Hij is eindverantwoordelijk voor de inhoud van z'n krant.

Barend Braakbal | 02-10-20 | 16:31 | 3

Omdat de hoofdredacteur ook een woke malloot is.

halfvolle glas | 02-10-20 | 17:28

@halfvolle glas | 02-10-20 | 17:28: eens - ik ben van plan om mijn abonnement op het ED ook op te gaan zeggen. Te veel multi kulti bull shit en propaganda die niet door feiten gestaafd worden. Ik doe niet meer mee !

Huub12 | 02-10-20 | 17:41

Ze dreigde op hem te gaan zitten als het niet geplaatst zou worden?

Varende_Reaguurder | 02-10-20 | 17:47

Die tuinbroek heeft ook echt de uitstraling van stukgevallen ei. Waarom de VK dat soort mensen in dienst houdt, is mij een raadsel. Volledig leeg, hersenloos gekakel van iemand die volgens mij ook gewoon echt niets kan. Zoals Sandy Schimmel al schreef (vrij verwoord): als je ergens geen verstand van hebt, blijf er dan met je graftakken vanaf en houd je mening voor je.'

FrankVeer | 02-10-20 | 16:28
-weggejorist-
druif | 02-10-20 | 16:25

"Hij verkleint hiermee de ernst van de slavernij"
Hij heeft het gezegd.
Dat is maar goed ook want dat wisten we helemaal nog niet. Dat het zo ernstig was. Waarom zouden we het eigenlijk afgeschaft hebben?

Mr.Crowley | 02-10-20 | 16:24 | 1

Misschien moet ik toch dat boek lezen.

Mr.Crowley | 02-10-20 | 16:30

Dit is toch Bob de Rooij?

Ad1617 | 02-10-20 | 16:22 | 1

Nee. Bob de Rooij was namelijk wel grappig. En rationeler en beschaafder dan A. ten Broeke.

Professor Superhirn | 02-10-20 | 16:36

Smeerlappen die bewust aansturen op beschadiging van de reputatie van anderen. Feiten zijn feiten en als die niet zo goed uitkomen dan zouden die aangepast moeten worden op straffe van beschadiging en het aan de schandpaal nagelen van anderen. Lekkere vorm van integriteit als journalist

Huub12 | 02-10-20 | 16:19 | 2

Ik denk dat het niet eens smerig bedoeld is, daar is ze deels te dom voor en anderszins te gefrustreerd. Het mensje is geheel de weg kwijt en een deel van de ontlading vindtplaats in vreetbuien. Voorts wil ze graag ergens bijhoren.

daytripper | 02-10-20 | 16:51

@daytripper | 02-10-20 | 16:51: Nou ik weet eigenlijk wel zeker dat het smerig bedoeld is.
Dit is een in- en in-zuur mens van linkse 'allure'. Het is niet anders dan gezemel, gejank, gewijs en dat vooral goed geslachtofferrolt in die columns van haar.
Voorts hoort ze al ergens bij: de club van 10, maar dan in haar eentje.

Gazzerop | 02-10-20 | 18:43

Als ik zeg dat er tijdens de Jodenvervolging Joden waren, die andere Joden verraadden, ben ik dan anti-semiet?
Ik denk het niet, want het is helaas een feit.
Als ik zeg dat er Afrikanen waren, die verdienden aan slavenhandel, ben ik dan racist?
Ik denk van niet, want helaas een feit.
Als ik zeg dat er ook goede Duitsers waren, ben ik dan een nazi?
Denk het niet, die waren er wel degelijk. (Hoewel....... grapje)
Waarom hebben mensen zo’n moeite met feiten?
Hebben blanken werkelijk een monopolie op racisme, of werkt zoiets twee kanten op en zo ja, dan mag dat toch zeker benoemd worden.
Ik vind racisme vies en onnodig, maar heb niet de illusie dat dat ooit verdwijnt.
Niet van blank naar zwart, noch van zwart naar blank.
Nu gebruik ik “blank”, dus ben ik automatisch tóch racist.
Nu zeg ik “All lives matter”, dan ben ik geen humanist maar racist.
Hoe bekrompen kun je zijn?

Ruimedenker | 02-10-20 | 16:19 | 1

Racisme werkt sinds een jaar of 25 nagenoeg uitsluitend van niet-blank naar blank. Dat is nl het werkelijk geïnstitutionaliseerde racisme: alle voorkeursbehandelingen, positieve discriminatie voor alles en iedereen behalve de blanke hetero man. Iemand beledigen obv zijn / haar afkomst is in mijn optiek ook niet zonder meer racisme, en als je dat als uitgangspunt neemt is het snel gedaan met al het racisme gehuil in de ontwikkelde Westerse wereld.

_pacman_ | 02-10-20 | 16:29

Ik hoop dat die Emmer doorzet. De afkeuring voor racisme is zeer breed gedragen in de samenleving, zodat iemand voor racist uitmaken gewoon een smadelijke uitlating is, de betreffende persoon in diens eer aantast. Ik ken zijn boeken, zeer genuanceerd, uiterst nauwgezet onderbouwd, en klip en klaar duidelijk in het veroordelen van slavernij als fenomeen. Wat betreft de Volkskrant : www.youtube.com/watch?v=Tlbamho-2ks Als je de triangelspeler van de Jostiband als columnist aanstelt krijg je betere stukjes dan van die treurige nitwit Ten Broeke. Nog geen molecuul redeneervermogen schuilt er tussen die oren.

CeesCloosd | 02-10-20 | 16:18

Stukkie van die Asha gelezen. Ze zegt niets raars, beargumenteert, onderbouwt, gooit er voldoende nuance in, eigenlijk ben ik het wel met haar redenering eens. Jammer dat het geen lekker wijf is, die Asha

menschdurfteleven | 02-10-20 | 16:17 | 2

Je stelt dat Asha haar kwaadaardige laster onderbouwt.
Kun jij die stelling onderbouwen?

Dandruff | 02-10-20 | 16:29

Ja joh, ga jezelf effe continu lopen verdedigen om niets en aan elke gestoorde Linkshund uit lopen leggen dat je geen racist bent. Alsof die psychopaten überhaupt luisteren.

Als ze zouden luisteren zouden ze namelijk sowieso al wel beter weten in the first place.

Krijg maar de kolere met je gezeik. En als er weer zo'n overgevoelige zieke geest met een dergelijke beschuldiging komt, gewoon een schepje erbovenop nog.

Fuck 'em.

Realism Is All | 02-10-20 | 16:16
-weggejorist-
DooieKapotte | 02-10-20 | 16:11

Ze schrijft: ''zoals we dat in vakjargon plachten te noemen'' Hoezo verleden tijd?

bitterpete | 02-10-20 | 16:11

Wat is die René Mioch dik geworden. Wist trouwens niet dat ie ook columns schreef.

panacee | 02-10-20 | 16:08 | 1

Hahaaaaa, hij is goed!

NeedIsaymore? | 02-10-20 | 16:25
-weggejorist-
aamert | 02-10-20 | 16:03

Toch heeft ze op de foto wel een lief snuitje.

oldandwise | 02-10-20 | 15:53 | 5

@Gazzerop | 02-10-20 | 16:08: Haar genderneutraal equivalent loopt rond in Amerika en luistert naar de naam Rosie O'Donnel, alhoewel dat exemplaar wel een stuk agressiever is.

Nehemia | 02-10-20 | 16:18

@Nehemia | 02-10-20 | 16:18: Kut, ik had even NA het eten moeten zoeken naar dat ding uit jouw suggestie.

Gazzerop | 02-10-20 | 18:51

Ze had net haar pilletje ingenomen.

Here's Freddy | 02-10-20 | 21:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach joh geef die Ascha toch niet zoveel aandacht. Is een gefrusteerd, mislukt "mensje" en geeft daar iedereen de schuld van behalve zichzelf.

R.F.Pickering | 02-10-20 | 15:51

'Iets te zwaar aanzetten' en 'iets in bredere zin' bekijken, is dus kwetsend voor Ten Broeke? Ik vind dat dat moet kunnen want dat hoeft helemaal niet op haar uiterlijk te slaan.

Amsterdamsko | 02-10-20 | 15:43 | 3

Dat dan uitgerekend weer een ander middelbaar wijf meteen valt over dat woordje, alsof dat zo gewichtig is, net zoals hoe je iemand behandelt; je zet m neer als racist, zonder onderbouwing; 'verfrissend!"
Of je paradeert 'parmantig' in de rondte met je vetzucht waar je juist zo trotst op bent, in haar ogen is dit juist een compliment.

Sylvia Witteman moet niet zeiken, dat is nl ook niet erg verfrissend.

Zer0-hedger | 02-10-20 | 15:54

Eens, ze kan ook op een andere manier proberen wat gewicht in de schaal te leggen.

Selassie | 02-10-20 | 16:08

Dat moet je niet te licht opnemen

Ad1617 | 02-10-20 | 16:08

Vat ik het goed samen als ik zeg dat 'wetenschapsjournaliste' Asha ten Broeke de wetenschappelijke studies van Emmer gewoon niet begrijpt? Dat ze uberhaupt geschiedschrijving niet begrijpt? Dat ze het verschil tussen activisme en wetenschap niet snapt?

Bataafje | 02-10-20 | 15:41 | 3

Weet je wie ook niets met wetenschap heeft?

bitterpete | 02-10-20 | 16:12

Waarom er inderdaad altijd bij haar columns staat dat ze wetenschapsjournalist is, is me een raadsel. Nog nooit ergens een publicatie van haar gelezen die in die richting wijst. Goed, ik lees uiteraard niet alles, maar mbt de Volkskrant is die toevoeging m.i. echt totaal irrelevant; ze schijft alleen maar meningenstukjes, meningen die altijd blijk geven van een sterke bevooroordeeldheid ten gunste van 'moderne', linkse opvattingen mbt gender, obesitas, de multiculturele samenleving, asiel-, vluchtelingen- en migratieproblematiek, etc.

Maar de echte wetenschapsjournalist van de Volkskrant heet Maarten Keulemans.

Dr_Johnson | 02-10-20 | 17:23

De woorden van de prof kunnen als bagatellisering van slavernij gezien worden, terwijl hij academisch gezien kloppende vergelijkingen maakt. Het academische discours kent geen ethiek en Gerrie wel. Wat slavernij met huidskleur te maken heeft ontgaat mij overigens. In de hele wereld waren er ook blanke slaven en zwarte slavendrijvers, dus is de kwaadaardigheid van slavernij niet aan 1 huidskleur te koppelen.

tipo | 02-10-20 | 15:41 | 3

In perspectief plaatsen is iets anders dan bagatelliseren.

_pacman_ | 02-10-20 | 16:34

@_pacman_ 16:34:
Een professor heeft een ander, rationeel perspectief dan een betrokkene met een emotioneel perspectief. Maar met een rationeel perspectief zonder ethiek, kom je soms tot conclusies die helemaal verkeerd vallen. Met de Holocaust moet je bijvoorbeeld ook niet proberen, om het in een rationeel perspectief te plaatsen van tegengaan van klimaatverandering, want dan bagetelliseer je wel degelijk de Holocaust. Er is dus een morele grens aan rationaliteit en de professor zoekt die bewust op. Mag hij uiteraard, maar dan stuit je logischerwijs op weerstand.

tipo | 02-10-20 | 16:59

@tipo | 02-10-20 | 16:59: In veel landen mag er over de holocaust niet gediscussieerd worden. Slechts de officiële versie MOET worden verhaald. In een aantal landen zijn vragen zelf verboden.

Arachne | 03-10-20 | 01:36

Piet Emmer heeft het wetenschappelijke standaardwerk over de Nederlandse slavenhandel en slavernij geschreven (ik moet tot mijn schande bekennen het nog steeds niet gelezen te hebben; ga dat zeer binnenkort goed maken). Dat overzicht zal ongetwijfeld op 'normale' wetenschappelijke wijze, met distantie, 'neutraal', zo 'objectief' mogelijk, geschreven zijn.

Maar dat is tegenwoordig lang niet voldoende meer. Er wordt tegenwoordig mbt dit onderwerp van iedereen 'geëist' dat hij/zij voortdurend 'gehuld in jute en met as op het hoofd' getuigenis aflegt van hoe verschrikkelijk erg het instituut slavernij wel niet was, hoe erg alle 'tot slaaf gemaakten' wel niet geleden hebben, dat ook verre afstammelingen van deze 'tot slaaf gemaakten' tot in de 21e eeuw er nog steeds de 'pijn' van voelen, en dat wij 'witten' een soort 'erfzonde' met ons meedragen, waar we nooit van verlost zullen worden.

Eén van de grootste zondes mbt dit onderwerp is beweren dat er weliswaar geld werd verdiend aan de slavenhandel, maar dat stellen dat zowat alle Amsterdamse grachtenpanden gebouwd zijn van dat 'bloedgeld' ook weer wat overdreven is. Nee, je MOET het er mee eens zijn dat heel Nederland gigantisch rijk is geworden van de slavenhandel. En men probeert eea natuurlijk ijverig aan te tonen en aan te dikken.

Een paar wetenschappers hebben een of twee jaar geleden de berekening eens gemaakt voor het jaar 1770. Dat jaar kozen ze niet zomaar lukraak, nee, in dat jaar was de slavenhandel op zijn hoogtepunt; de anderhalve eeuw daarvoor en de ca 100 jaar daarna maakte de slavenhandel een kleiner deel uit van de Nederlandse economie. Maar in 1770: 5% van de economie van Nederland, en 10% van de economie van 'Holland' (wat nu Noord- en Zuid-Holland is); en niet alleen de handel sec, maar ook 'toeleverende bedrijven' die er indirect aan verdienden (scheepsbouwers, zeilmakerijen, lieden die proviand voor de schepen leverden, etc).

Maar goed, zoals gezegd, normale, objectieve geschiedkundige verhandelingen mbt dit onderwerp zijn taboe geworden. Want dan bagatelliseer je het dus, neem je de 'pijn' van de mensen van kleur niet serieus, en ben je bijgevolg een racist. Dat je die (trans-Atlantische) slavernij iets vindt van lang geleden, maakt je al een racist in de ogen van die bolle SJW stukjesschrijver van de Volkskrant:

"Ter opfrissing: Emmer is historicus en tevens de pretletter die uitspraken deed als: ‘De slavernij is zo lang geleden. Het verbaast me altijd opnieuw dat mensen daar eindeloos in blijven rondzeuren.’

Nou, ik ben het volkomen met Emmer eens. Ik zou tegen al die huilebalken willen zeggen: get over it, en ga iets nuttigs doen met je leven hier in Nederland; jullie krijgen echt kansen genoeg om er wat van te maken in dit land van de racistische makamba's.

Dr_Johnson | 02-10-20 | 15:40 | 4

Adam Smith, de grondlegger van de economie, heeft zelfs tijdens de slavernij al gepleit voor afschaffing puur vanwege economische motieven. De vrije boer bleek namelijk in die tijd al veel meer productie per hectare voort te brengen dan slavenplantages. Hij verklaarde het verschil door motivatie en het hebben van een belang in de onderneming. Productiviteitsverbeterende innovaties zijn vanwege de lage prijs van (slaven)arbeid dan ook lange tijd uitgebleven. Zo bezien heeft het Westen zichzelf benadeeld door de slavernij.

Joris Beltsin | 02-10-20 | 17:12

@Zer0-hedger | 02-10-20 | 15:48: daarvoor hadden ze het schrift nog niet cultureel geapproprieerd dus daar zijn geen bronnen van.

Bamberger Reiter | 02-10-20 | 17:16

Verplaats je in de tijd van 1900, het verschil tussen armen en rijken.
Armen konden maar een keer per week naar het Badhuis, ze stonken,vieze kleren, slechte tanden ect ect.
Die moesten dus echt wel uit de Buurt van de Rijken blijven, er was dus enorme ongelijkheid, discriminatie onder blanke Nederlanders.
Ook was er kinderarbeid.
Vrouwen hadden veel minder rechten.
Maar toch zijn de afstammelingen van de arme Nederlanders nu ook allemaal gouden Eeuw zakkenvullers , over de rug van slaven in koloniën... ja ja

Torquemada | 02-10-20 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Als je dat stuk van Emmer leest: genieten. Hoe kan je iemand even vlijmscherp en met stijl op z'n plek zetten? Nou, zo.

Beau_Reaal | 02-10-20 | 15:36

Typisch hoe dat werkt voor dit soort vrouwen. Ze zijn niet gelukkig en geven de rest van de wereld daar de schuld van, ipv zelf wat aan hun eigen leven te gaan doen. Dan probeert zo iemand dit gevoel van ongeluk weg te vreten, waardoor ze nog dikker wordt, nog ongelukkiger, waarna ze nog meer de rest van de wereld de schuld geeft voor haar eigen misere. Vervolgens eet ze nog meer ongezonde dingen, wordt nog dikker en ongelukkiger, etc etc. Ergens wel medelijden met dit soort vrouwen. Maar om weer gelukkig te worden zullen ze als eerste moeten stoppen om de rest van de wereld de schuld te geven van hun eigen negatieve emoties.

Fijn_dat_je_er_bent | 02-10-20 | 15:35

Weet Asha wel dat alle witten geboren worden als racist? Ze heeft geluk dat ze op de intersectionele ladder een paar tredes omhoog mag omdat ze vrouw is, obese en geestelijk beperkt.

Selassie | 02-10-20 | 15:31

Ik vind het best belastend voor de lezer als die allerlei links moet doorpluizen om er achter te komen dat die vent (#alphabet) op de foto niet Piet Emmer is

dr_heckle-mr_right | 02-10-20 | 15:30 | 3

Is dat hem niet?

Rohin | 02-10-20 | 15:31

Dat is een hen, geen hem, dat zie ik gelijk hoor.

Beau_Reaal | 02-10-20 | 15:34

Ik vond Gerri Eickhof altijd maar een beetje een lullelthe. Een beetje onnozel gezicht met twee hondenogen en van die afhangende natte pruillippen . Het was mij eigenlijk nooit opgevallen dat ie zwart was, hooguit een beetje grauwgrijs eerder. Bij mij had ie geen baan gekregen. Blijk ik dus een racist te zijn geweest.

Joris Beltsin | 02-10-20 | 15:25 | 2

Nu ik hoor dat Gerri zwart is snap ik het opeens.
Aangenomen vanwege z'n kwaliteiten was het dus niet.

HoerieHarry | 02-10-20 | 15:28

Nee. Hooguit dom.

Red shirt | 02-10-20 | 15:29
-weggejorist-
Twisted_Faith | 02-10-20 | 15:24 | 1

Zelf Surinamer worden

Toen ik Surinamer werd,
werd mijn haar, dat grijs begon te worden,
opeens weer donkerbruin,
mijn bloeddruk daalde,
terwijl mijnjaarinkomen van die dag af fors bleef stijgen,
Er blijven wel bezwaren
maar bij zoveel genade moet ik wel erkennen:
De Surinaamse Kerk is de Ware Kerk.

De Briemusketier | 02-10-20 | 15:24 | 9

@De Briemusketier | 02-10-20 | 15:55:
dan begrijpt u de link met Reve.

De Briemusketier | 02-10-20 | 15:56
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Wiezewalakristalix | 02-10-20 | 15:24 | 1

Ken Piet Emmer niet, maar het verdient aanbeveling een "racist" genoemd te worden door SJW's van bovenmenselijke omvang en onduidelijk gender.
Zelfs wanneer de aldus gelabelde opiniestukkies schrijft in de Volkskarant.

Jan Passant mk2 | 02-10-20 | 15:21 | 3

Nooit aan toegeven want dan hebben ze je.

Aan de andere kant: deugers die het wel toegeven zijn dan natuurlijk ook gewoon 'af' in de discussie.
En daar mogen we ze dan ruim mee om de oren slaan.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:43

Emeritus hoogleraar, decennia lang onderzoek gedaan naar trans-atlantische slavenhandel. Een nitwit zeg maar.....volgens lifestylekrant VK.

Bataafje | 02-10-20 | 15:45

Als je door hen niet racist wordt genoemd, dan moet je denken: doe ik soms wat verkeerd?

Sitting_targets | 02-10-20 | 17:03

Waarom krijgen dit soort lieden als Anja Meulenbelt een podium. Volkomen de weg kwijt. Eenrichting denker en vindt dat zij heeeeel erg deugd en aan de goede kant van de geschiedenis staat. Iedereen die het niet eens is met haar is een fascist of racist. Terwijl zijzelf roomwit is en nou net niet in die wijken woont waar de doorsnee burger tegen allerlei overlast en opgedrongen diversiteit aan loopt. Dit is Nederland anno 2020 waar de media de rol van de Pravda hebben overgenomen.

De Evangelist | 02-10-20 | 15:19

Enfin, weer een Surinamer die We kunnen toevoegen aan de eindeloze lijst van Surinaamse immigranten die er een gewoonte van maken om Nederland in een donker daglicht te zetten. En daar raken Nederlanders nog iets te vaak overstuur van, als de lieve schatjes die We zijn.

Welnu, voor diegenen die daar van over het theewater raken heb ik nieuws: Surinamers hebben een donkere kijk op het leven waar zij zich ook bevinden, zeiken, zeuren en zeveren over huidskleur, discrimmenazie, en blanken onder het genot van een broodje bakkeljauw met groene fernandes is een nationale Surinaamse hobby die met veel enthousiasme is voortgezet in tolerant en verdraagzaam Nederland. Er is niet heel veel op deze aardbol voorhanden dat twee Surinamers in vijf minuten niet helemaal kapodtstuk kunnen lullen.

Ze kwamen in 1975 niet voor niets met met z'n allen naar Nederland moet u bedenken. Neem die mensen niet te serieus, dat doen Surinamers tenslotte zelf ook niet.

*pak zout aanreikt*

De Briemusketier | 02-10-20 | 15:18 | 1

Behalve als ze zeggen dat het eten pittig is. Neem ze dan wel serieus.

tipo | 02-10-20 | 15:46

Ik heb een column opgestuurd naar de Volkskrant met als titel 'Waarom ik het belangrijk vind om Asha ten Broek een weerzinwekkend moddervet varken te noemen'.
Benieuwd wanneer ze het plaatsen.

Reaguurdeskundige | 02-10-20 | 15:18 | 1

Varkentjes zijn lief.

forecastle | 02-10-20 | 15:28

Haar column gelezen. Als ik Asha was zou ik de slavernij eens door Ghanese, Barbarijse, Arabische of Ottomaanse ogen bekijken. Of die van IS. Keur ik ook goed.

Piet Karbiet | 02-10-20 | 15:18

De echte racist is uiteraard Gerri Eickhof. Maar goed, dat is hetzelfde als in de middeleeuwen zeggen dat de aarde rond is.

johndeer | 02-10-20 | 15:17 | 2

Gerri is een zwartkijker. Moet naar Frank Boeijen luisteren. Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart wit: www.youtube.com/watch?v=mEUWbOLg0zI

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 15:19

Een mens heeft per dag 600 calo nodig om verder te leven, meisje(?) Asha (welke vader bedenkt zo'n naam???) organiseert er meer zo te zien, geen probleem, maar zoek dan ook niet de uitersten op van wit/zwart/homo/lesbo/links/rechts , Asha, zelf ben je alles van dat.

grindbak | 02-10-20 | 15:16

Blanke mensen die onderzoek doen naar slavernij zijn per definitie racist. Laat dat soort onderwerpen over aan Gloria Wekker en haar populistische roeptoeter Silly Sylvana, twee zwarte WC-eenden.

Zeddegeizot | 02-10-20 | 15:15 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 15:21:
Het laatste woke ideetje is dat de objectieve werkelijkheid zelf een racistisch bedenksel is van de witte man. Die bestaat kennelijk niet en door maar te doen alsof dat wel zo is heeft de witte man allemaal voordelen kunnen behalen ten nadele van de zwartmensen. Wiskunde en natuurkunde zijn allemaal bedacht ten faveure van de witte suprematie. Zwarten hebben dan ook geen vliegtuig nodig want voor hen is er geen zwaartekracht.

Joris Beltsin | 02-10-20 | 15:35

@Piet Karbiet | 02-10-20 | 15:21: Het dekoloniseren van de keuken is van wereldbelang, vergis je niet. Tegelijkertijd erger ik mij aan de culturele toeëigening van blanke uitvindingen door zwarte mensen. Laat Gloria Wekker stoppen met de auto, de microwave, gedrukte boeken, antibiotica en het vliegtuig, de fiets en de telefoon. En Lewis Hamilton: Ga basketballen!!!

Zeddegeizot | 02-10-20 | 16:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien bedoelde ze Fred Emmer dan

VierRuiters | 02-10-20 | 15:13 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Al dit gedoe zet racisme op de kaart. Want het werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan. Dat werkt racisme in de hand. Zodat het racisme op de kaart komt te staan.

Leptob | 02-10-20 | 15:13 | 1

Schiet het al op met je kerststal met de zelfgebreide mondkapjes?

grietmetgroenefiets | 02-10-20 | 15:34

slavenhandel is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van alle mensen. Maar in deze tijd is er geen enkele cultuur zo 'gelijk' en inclusief en tolerant als de onze. Laat het rusten Gerri, ga je werk doen, Je hebt alle kansen gehad, vrienden van alle huidskleuren, waardering van collega's.

small_town_dude | 02-10-20 | 15:13

Hoe noem je het als je een bevooroodeelde ongefundeerde kneiterhekel hebt aan vadsige tuinbroekheksen van de Volkskrant?
Is daar geen mooi woord voor?
Dat wordt mijn Geuzennaam.

van heinde en verre | 02-10-20 | 15:13 | 4

Asha-nist?

Joris Beltsin | 02-10-20 | 15:19

Topgast.

uisge baugh | 02-10-20 | 15:27

Ashafoob. Het is geen hekel, het is meer de uiteraard ongefundeerde angst voor het onbekende.

Lorejas | 02-10-20 | 15:33
▼ 1 antwoord verborgen

Piet Emmer komt met droge feiten om de onrechtmatige beschuldiging van racist te weerleggen. Ja, daar zit links natuurlijk niet op te wachten. Droge feiten. Nee, liever kletsnatte emotie.

Piet Karbiet | 02-10-20 | 15:09

Waar haalt WITTE Asha het gore lef vandaan om iemand racist te noemen. Het bestempelen van iemand als racist is voorbehouden aan de mensen van kleur die daadwerkelijk racisme ervaren. Ze moet met haar witte privilege stoppen met het bepalen wat mensen van kleur moeten vinden. Dat is puur onversneden kolonialisme.

JanVergoor | 02-10-20 | 15:08 | 1

Mooi is wel dat de deugers het hier wel (dom) mee eens moeten zijn natuurlijk.
En zo zelf toe moeten geven dat ze racist zijn (volgens hun eigen cirkelredenatie).

Oa. die joop zwitsal hier in de panelen die verder zo lekker loopt te gaslighten en vooral denkt dat wij hier niet door hebben waar hij vandaan komt.

Die is af want die geeft toe dat ie een racist is.
Mondje verder houden dus.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:23

Jezus. Wie heeft haar verteld dat zo'n mega mega bril lekker staat bij dat toch al veel te dikke koppie? Kleed goed af ofzo.

Lorejas | 02-10-20 | 15:08 | 6

Je weet wat ze zeggen over vrouwen met dikke brillen?

Mr_Natural | 02-10-20 | 15:15

Er is voor haar maar 1 oplossing en da's een lasmasker.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou, nou, nou! Die Gerri Eickhof is wel een heel echt goed voorbeeld van een gekleurd medemens, die door zijn "donkere" huidskleur nooit ene kans heeft gehad en zwaar gebukt moet gaan onder de constante stroom van discriminatie!

Jeetje, ik heb zomaar bijna medelijden met de beste man!

BadPatNL | 02-10-20 | 15:06 | 4

Gerri nooit als gekleurd gezien. Dacht dat die lijp te lang zonnebankje had gedaan. Serieus.

Lorejas | 02-10-20 | 15:11

@Castor12 | 02-10-20 | 15:08:
Doet Akwarium niet aan cultural appropriation door historische panden van een ander cultuur zich toe te eigenen? Hij is nu dan niet een van de bourgeoisie die bestreden dient te worden?

Of valt dit allemaal onder herstelbetalingen? Maar wat als zijn voorouders ook aan slavenhandel deden?

Vragen vragen.... leven van een dogmatische neo marxist gaat niet over rozen om dit allemaal uit te vogelen.

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

Aisha is een onverzadigbaar vetzuur.

Madame Poitiers | 02-10-20 | 15:06

Racisme is ongevaarlijk, want het is alleen maar een idee (vrij naar Joe Biden).

me,myself and IK | 02-10-20 | 15:05 | 2

Corn pop was a bad dude. Common man!

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 15:07

Underaged roaches, stroking his orange leg hair when he pushes them underwater !

Castor12 | 02-10-20 | 15:11
-weggejorist-
Uitspreken | 02-10-20 | 15:05

De dokter tegen haar moeder bij de geboorte : "Mag het ietsje meer zijn?"

Patje2011 | 02-10-20 | 15:05

Hoe ging dat liedje van die René Karst nou ook al weer?

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 15:05 | 2

"Taaaaaaarwesmoothie ta ta tarwesmooooothie".

JJMS | 02-10-20 | 15:06

Ik weet het zo niet, ik zal zo de picture disc van hem eens bestuderen en als ik het daar niet op kan vinden dan staat het vast op die plaat die van hem is uitgebracht op groen vinyl.

Patje2011 | 02-10-20 | 15:11

Bij Asha gaat het haar hele leven al over de vorm in plaats van de inhoud hoorde ik. Maar nu ik haar vorm heb gezien begrijp ik de inhoud ook beter .

Castor12 | 02-10-20 | 15:04 | 4

@uisge baugh | 02-10-20 | 15:06: In Amsterdam noemen we haar ook gewoon dikzak.

Madame Poitiers | 02-10-20 | 15:12

Krentebol is Amsterdamser ;-)

Lorejas | 02-10-20 | 15:15

@uisge baugh | 02-10-20 | 15:06: Ja ze legt altijd wel wat gewicht in de schaal inderdaad.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:26
▼ 1 antwoord verborgen

De kern van Asha's verwijt is dat Piet Emmer het slavernijverleden door de ogen van witte Europeanen bekijkt. Zou ze weten dat hij emeritus hoogleraar van de universiteit Leiden is en niet die van Addis Ababa?

Joris Beltsin | 02-10-20 | 15:03 | 4

@Castor12 | 02-10-20 | 15:06:
Het schijnt dat die niet zo goed was in het bijhouden van de scheepsjournaals en dagboeken. Beetje giswerk hou je toch.

Joris Beltsin | 02-10-20 | 15:12

@Castor12 | 02-10-20 | 15:06: Met zo'n lelijke bril kan je van alles verwachten, ik bedoel er moet toch iets van voordeel uit zo'n lelijke bril te halen zijn?! Wat zou zo'n iemand nu denken bij het passen van een nieuw montuur, ik neem deze want zo'n lelijke bril moet wel de aandacht van mijn dikke reet en plofkop afleiden? :"-)

BadPatNL | 02-10-20 | 15:12
-weggejorist-
Lorejas | 02-10-20 | 15:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel voor dat we van alle mensen die een vergoeding willen voor slavernij even een DNA test doen om te kijken of de volkeren waar zij vanaf stammen ook niet schuldig zijn aan slavernij. Gezien dat 100% van de volkeren is mogen ze dan zelf met dat DNA bewijs allemaal in het slavenfonds geld dumpen wat naar het slavernijmuseum kan gaan.

Blasfemie | 02-10-20 | 15:03 | 3

Ik vind 'm goed. Sowieso moeten alle hindoestaanse Surinamers hun muil houden want dat waren contractarbeiders die meer verdienden dan mijn voorouders op de veenafgravingen.

kapoerewiet | 02-10-20 | 15:07

En zoals bekend is de mensheid ontstaan in Afrika, en heeft zich vandaar vandaan over de wereld verspreid. Vraag is natuurlijk in hoeverre dat vertrek uit Afrika vrijwillig of gedwongen was. Indien sprake was van dwang, dan zijn herstelbetalingen op hun plaats.

Reaguurdeskundige | 02-10-20 | 18:00

@Reaguurdeskundige | 02-10-20 | 18:00: De mensheid is niet in Afrika ontstaan. Dat is na WO2 verzonnen, zodat men het begrip ras kon afschaffen. Dit begrip had na WO2 een slechte naam gekregen, terwijl het daarvoor een gegeven feit was.
De oorsprong van de mens zou in Mesopotamië of Sumerië liggen.

Arachne | 03-10-20 | 01:29

Een moreel kompas wijst altijd van je af.

Sqbar | 02-10-20 | 15:01 | 1

Tegel van het jaar?

Otto Normal | 02-10-20 | 15:36

Waarom een #eerlijkefoto en geen leuk model?

Rechtsdraaiend | 02-10-20 | 15:01 | 6

@Glasgow Argus | 02-10-20 | 15:04:
En net als het origineel gevuld met gebakken licht ontvlambaar lucht.

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 15:06
-weggejorist-
Dandruff | 02-10-20 | 15:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is niet kwaadaardig of dom om Asha ten Broeke te pakken op haar uiterlijk. Zij heeft ZELF alle aandacht op haar uiterlijk gevestigd, door erover te praten alsof dat het nieuwe ideaalbeeld moet worden.

Als Asha wil benadrukken hoe gezond en geweldig haar lichaam is, dan laat ik het zeker weten niet na om haar met de neus op de moddervette en vieze vadsige feiten te drukken. Ze is een wandelende emmer (!) verzadigd en opgebruikt vet. Dat is een feitelijke constatering. Wat is daar kwaadaardig en dom aan, aan feitelijke constateringen?

GeenHeil | 02-10-20 | 15:00 | 8

@Uitspreken | 02-10-20 | 15:16:

Nou nee, dat zie je de laatste jaren helemaal niet. Je ziet de laatste jaren dat mannen eerlijk toegeven dat ze plus size vrouwen lekker vinden. Maar daar valt Asha niet onder, op geen enkele manier.

GeenHeil | 02-10-20 | 15:20

@BadPatNL | 02-10-20 | 15:14:

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

Zo rollen de politiek en media in Nederland.

GeenHeil | 02-10-20 | 15:20

@GeenHeil | 02-10-20 | 15:20: Nee, mannen vallen niet op graatmagere modellen. Als die voorbijlopen in lingerie, kijken ze vanzelfsprekend. Maar echt lekker vinden, nee.

Mannen houden slank (niet mager) met heupen en borsten (handvol). Slank loopt (ligt aan lengte en bouw) tot maat 44.
Daarboven heeft dat nu plus size en heette dat vroeger dik.

Arachne | 03-10-20 | 01:27
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Louwke | 02-10-20 | 15:00

Bij Asha krijg je altijd dat 'ik lach wel, maar ik ben niet blij' gevoel. Godmiljaar! Ik begin toch geen medelijden te krijgen?

Nehemia | 02-10-20 | 15:00 | 1

Vlug, in quarantine jij!

Gazzerop | 02-10-20 | 15:48

Gerri Eijkhof:
"Mijn sympathie ligt in conflictsituaties rond etniciteit altijd bij gekleurd en zwart."

Dan ben je niet alleen subjectief in je verslaggeving, waar hij bang voor is en eerlijk toegeeft, maar dan heb je dus gewoon zelf racistische opvattingen. Hoe kun je daar zo blind voor zijn.

een_mike | 02-10-20 | 14:59 | 1

Een terechte constatering. Vervang Gerri Eijkhof door een blanke verslaggever en gekleurd en zwart door blank. Hoe zouden de huilstruiken van extreem links, de 'opiniesite' joop bijvoorbeeld, dan gereageerd hebben?

therealbraindump | 02-10-20 | 15:07

Ik heb jullie door GS, zo'n foto plempen maakt straks de Vrijmibo extra welkom.

skoftig | 02-10-20 | 14:59 | 1

* naar toiletpot rennen doet *

marcoplarco | 02-10-20 | 15:03

Voor al diegenen die een beetje willen begrijpen waarom Eickhof zo graag Emmer van racisme beticht, dit interview:
www.youtube.com/watch?v=uS2dz00OW5U
Emmer bespreekt hier uitgebreid zijn boek (P.C. Emmer, Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Nieuw Amsterdam, 2019), en er komen een aantal keiharde feiten voorbij die de Woke onwelgevallig zijn. De natte droom dat de 'witte' Nederlander o, zo schuldig is aan alle pijn die door om het even welke Nederlander-van-kleur per heden gevoeld wordt spat bij het lezen van dit werk uiteen. En dat moet een halt toegeroepen worden natuurlijk, want onwelgevallige feiten zijn geen feiten, vinden de Woke.
En zo vindt ook Gerrie EickHof: "Ik probeer het maximale te zeggen zonder mijn objectiviteit te verliezen."

Schoorsteenveger | 02-10-20 | 14:59 | 7

@Basil Fawlty | 02-10-20 | 15:08:
Het grote verschil is wel dat er nu een complete, uitgekristalliseerde "cancel culture" actief is die dit soort initiatieven meteen via de social media wereldkundig maakt, waardoor je binnen de kortste keren een heel leger zwart gelaarsde Wokies door de digitale straten ziet marcheren.
"We are the Woke. You will be assimilated. Resistance is futile."
Dat was toen nog niet.
Het was een heel felle, vileine, gemene, laag bij de grondse aanval van Hugo, dat wel. Enkel omdat Buikhuizen feiten op tafel legde die Hugo niet op tafel wilde hebben. Niet omdat die feiten niet zouden kloppen.

Schoorsteenveger | 02-10-20 | 15:17

@Schoorsteenveger | 02-10-20 | 15:17:
Zekers. Maar in die analoge dagen was het wel moeiljker om erachter te komen wie achter dat pseudoniem schuilging want de kranten vonden dat onderdeel van het "mysterie." En ook. Nu hebben we een ophef "du jour." In de analoge dagen was dat (HBC-Buikhuizen) Nederlands spruitenluchtwereldnieuws omdat men afhankelijk was van een beperkt aantal nieuwsvoorzieningen en bleef dat heel lang dooretteren.

Basil Fawlty | 02-10-20 | 15:26
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
TheGreatMachine | 02-10-20 | 14:59

Perfecte reactie van professor Emmer.
Overigens zou ik graag willen dat er eens gekeken werd naar deze lieve jongens en meisjes. Wat racisme betreft: www.telegraaf.nl/nieuws/1312299354/zo...

Poesmobiel | 02-10-20 | 14:57 | 11

@Sjefke7807 | 02-10-20 | 16:11: Om de ellende een beetje de baas te blijven, bedenk ik maar dat er vast nog steeds meer normale mensen zijn dan wat er nu aan uitschot komt bovendrijven. En dat je het donker zo goed ziet omdat er licht achter schijnt (dit is geen dooddoener maar een energetisch gegeven).

Betuwe: mijn vaders familie komt minstens sinds 1641 uit Buren. In een andere cultuur ben je in elk geval mijn neef, Sjef! Trouwens heel nieuwsgierig hoe je moeder je vader heeft leren kennen...

Poesmobiel | 02-10-20 | 16:32

@De Let | 03-10-20 | 06:11: Ja, De Let, doe ze alsjeblieft allemaal de groetjes van de Poes!

Poesmobiel | 03-10-20 | 11:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik krijg altijd jeuk op de meest irritante plaatsen als ik die tuinbroek zie.

Gomezlopez | 02-10-20 | 14:56

Wist tot voor kort niet dat Eickhof gepigmenteerd was. Al die jaren nooit op gelet. Ik heb meer kleur. Afijn, goed om te weten. Ik beoordeel mensen vanaf nu op hun huidskleur en tot welke groep zij behoren.

Piet Karbiet | 02-10-20 | 14:56 | 5

Gerrie is al zeker 30 jaar ofzo op tv. Ik heb hem inderdaad ook nooit als 'zwarte' gezien.
Maar ik vind dat sowieso een negatieve uitkomst van deze zwart-wit discussie. Ik ben veel meer op kleur gaan letten dan ervoor. Ze bereiken er bij mij het tegenovergestelde van.

Zalluf | 02-10-20 | 15:13

Daar zeg je wat. Ik kom uit een klein dorpje, begin jaren '70. En op de lagere school zat in mijn klas een jongetje die geadopteerd was uit Vietnam.
Verder was er een Surinaams gezin in het dorp. Verder nooit verschil in gemaakt, zag het inderdaad niet eens! Maar als ik nu een gekleurde zie, dan voel ik meteen afstand, door dit geeikel met kleur en afkomst.
Ze hebben echt geen enkel idee blijkbaar wat ze zelf veroorzaken. Echt niet.

tis_wat | 02-10-20 | 15:18

@tis_wat | 02-10-20 | 15:18: Hier van medio '70 en zelfde situatie.
Wij kregen een Surinaamse moeder met een buts kinderen in het dorp.
Boers dorpje in de kop van overijssel.

Racisme wisten we niet wat het was.
Maar dat die grote donkere mevrouw met die opvallende kleren in eerste instantie best een bezienswaardigheid was kan ik niet ontkennen.

Dat het verder totaal geen invloed had ook niet. Het duurde niet lang of ik was al snel vriendjes met 2 van die knaapjes die elke dag bij ons mochten spelen.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor de Gutmensch: Nog maar eens heel goed luisteren naar Het Klein Orkest "Over de muur", met teksten: "Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan" en "Als iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard".

Potloodduwer | 02-10-20 | 14:55 | 1

Dat is eenmaal inherent aan de socialistische denkwijze verbonden..

Ommezwaai | 02-10-20 | 14:58

Iemand die echt verstand heeft van die Nederlands slavernij wordt verkettert.
Ik heb zijn boek gelezen en ik denk dat hij een duidelijk, rationeel en correct beeld geeft van dat verleden.
Hij benadert het wetenschappelijk en helaas is dat nu net het punt.
De klagers en links-sympathisanten willen niet over feiten maar over emoties praten. Net zoals ze dat doen bij het klimaat.
Wetenschap is feitelijk en neutraal en dus iets slechts in de ogen van de s(ocial)m(edia) liefhebbers die alleen maar over gevoel, ras en gender willen kletsen.
Over 20 jaar zijn er geen mensen meer zoals Emmer en moeten we het doen met Aquariums en dergelijke.

pejoar | 02-10-20 | 14:55 | 5

@Gazzerop | 02-10-20 | 15:12|
CRT is ten diepste racistisch en onconstitutioneel bovendien. Trump heeft een hele goede zet gedaan door dit in de ban te doen. Deze walgelijke pseudo-wetenschap moet héél snel naar de vuilnisbelt van de geschiedenis worden verwezen waar ze thuis hoort. Want indien dit echt gemeengoed gaat worden, dan staan ons nog heel verschrikkelijke dingen te wachten. Laat daar geen misverstand over bestaan. M.L.K. heeft zo hard gevochten voor het "to judge someone on the content of their character, not the colour of their skin" en kijk eens wat deze lutserTs met zijn droom doen. Ze verkrachten hem, maken er iets afzichtelijks en giftigs van. Wat een ellende. M.L.K. ligt nu postuum bittere tranen van verdriet te wenen in zijn kist. Mijn minachting voor deze hele woke waanzin boort dagelijks nieuwe onvermoede diepten aan kan ik u zeggen.

Sjefke7807 | 02-10-20 | 15:45

@Sjefke7807 | 02-10-20 | 15:45: Bij mij niet anders...
En hoewel het 'daar' dan de kop ingedrukt wordt ben ik er niet zo zeker van dat we er hier van gevrijwaard blijven.
Maar wel interessant om te volgen zodat je je ertegen kunt wapenen. Die lieden zijn nagenoeg onverbeterlijk (denken ze).
Als je twitter gebruikt is James Lindsay een interessant figuur om te volgen. De auteur van Cynical Race Theories. Die gaat open in discussie met de ergsten van die kliek maar doet dat op zo'n manier dat hij moeilijk te framen is.
Hij had laatst ook een aantal tweets met 'talking points' die je kunt gebruiken in het geval je in zo'n 'discussie' belandt.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:59

@Gazzerop | 02-10-20 | 15:59|
We zijn er hier al niet van gevrijwaard. Helaas zijn er op meerdere plaatsen deze 'vrijwillige' trainingen al van start gegaan. Ik zit inderdaad op de Twitters en volg o.a. meneer Rufo, degene die deze waanzin aan de kaak stelt met behulp van de officiële documenten die hem anoniem worden toegezonden door mensen die verplicht werden om zo'n training te volgen. Ik heb deze week het boek "On the madness of Crowds" van Douglas Murray binnen gekregen. Die legt daar in deze waanzin ook genadeloos bloot. Maar ik zal uw tip zeker op mijn boekenverlanglijstje zetten.

Sjefke7807 | 02-10-20 | 16:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoewel Piet helemaal in zijn recht staat pakt hij dit verkeerd aan. Hij komt aanzetten met feiten. Feiten zijn inmiddels ook racistisch. Dat moet je niet doen, Piet.

marcoplarco | 02-10-20 | 14:55 | 3

Inderdaad. Als je wat wil bereiken moet je op emoties spelen en in de slachtofferrol kruipen. Als blanke man is dat wat lastig want het enige waar je op kunt inspelen is dat je homo bent.

jemagookniksmeer | 02-10-20 | 15:04

@jemagookniksmeer | 02-10-20 | 15:04:

Vandaar dus dat je inmiddels 500 verschillende genders hebt, dat is allemaal bedoeld voor helper whiteys die smachten naar slachtofferschap.

Ook morbide obesitas wordt tegenwoordig als gender gezien.
Vandaar dat types als Asha het puur-frituurvet-met-suiker dieet volgen

Dandruff | 02-10-20 | 15:28

Piet komt in ieder artikel van zijn hand met een uitgebreide veroordeling van slavernij en racisme. Fout! Totaal overbodig!
De tegenpartij wil dat niet horen, is niet geïnteresseerd. Het gaat Piet noch redden noch verlossen van de hoon en smaad van de tegenpartij.

Het artikel moet harde feiten bevatten die met enig kracht gepresenteerd moeten worden. Een scherpe pen is een vereiste.
Geen deemoedige verdediging, geen olijftak, geen vergoelijking.
Meer een aanval met Feiten, de dagelijkse praktijk, de machtsverhoudingen. Tegengas tegen hen die geen realiteitszin hebben. En een slotakkoord over de huidige mensenhandel en uitbuiting van, met name vrouwen en kinderen voor sex, in zijn algemeenheid voor organen.

Arachne | 03-10-20 | 01:19
-weggejorist-
Patje2011 | 02-10-20 | 14:54

Asha Tuinbroeke... was haar alweer vergeten. Nog meer dan Rosanne Hertjesberger en Anne Fleur Mekkert. Zelfs Roos "stapelaar" Vonk is volgens mij nog relevanter.

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 14:54 | 2

AFD heeft i.t.t. de andere genoemde dames tenminste voldoende zelfinzicht en laat zich behandelen in de GGZ.

Glasgow Argus | 02-10-20 | 14:59

@Glasgow Argus | 02-10-20 | 14:59:
Och helemaal niet meegekregen maar ik zie het. Misschien komt het door haar FvD boyfriend dat ze het licht ineens zag (als ze die nog heeft).

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 15:14

Aargh! Ik heb het kotsbeu van rasschies!

WitteGrunneger | 02-10-20 | 14:54

Wat heeft heeft die bolle, bebrilde Barba Mama (misschien ooit) ermee te maken?

Bouwfraudeur | 02-10-20 | 14:53 | 4

Zij is zo dik dat ze niet meer zwanger kan worden. Dat is geen 'fatshaming' maar gewoon een feit.

Otto Normal | 02-10-20 | 14:58

@Otto Normal | 02-10-20 | 14:58:
Asha: "Zo schreef hij in Trouw dat tot slaaf gemaakte vrouwen weliswaar werden verkracht, maar dat plantagedirecteuren dat wel ‘terughoudend’ deden omdat ze geen conflict wilden riskeren." Graag enige terughoudenheid t.a.v. mevrouw d'r schranslust. Geen conflicten graag...

Bouwfraudeur | 02-10-20 | 15:21

Barba Mama kon van vorm veranderen.

Arachne | 03-10-20 | 01:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ach de meeste mensen zijn wel min of meer racistisch. Wie heeft het niet gehad. Dat je een blanke tokkie vriendelijk begroet terwijl je angstig kijkt naar dat groepje Marokkanen en die drie negers die daar staan. En het is echt geen 'white privelage' hoor dat racisme andere kleurtjes en cultuurtjes kunnen er ook wat van. Maar dat betekent dus niet dat het 'oke' is. Wat het is natuurlijk wel rot dat je als neger heel veel kan maar weinig tot geen kansen hebt omdat je er anders uitziet. Of dat je Mocro hebt en veel talent maar je dagen maar op straat moet slijten. Of dat je wit hebt en dat mooie donkere Indiase meisje niet kan krijgen want haar familie keurt het af. Etc.

Theodorus.Goldbach | 02-10-20 | 14:50 | 2

Dat is geen racisme, ouwe linkse gaslighter.
Fijn dat je het van jezelf toegeeft er eentje te zijn, dat is wel mans van je.

Gazzerop | 02-10-20 | 14:57

"Of dat je Mocro hebt en veel talent maar je dagen maar op straat moet slijten..." U bedoelt zoals de burgemeester van Rotterdam?

kapoerewiet | 02-10-20 | 14:57

Het is te goedkoop om over uiterlijk te beginnen maar af en toe krijg je wel de neiging..

BozePaarseMan | 02-10-20 | 14:50 | 3

Als de mooie mensen maar weten dat wij, ugly motherfuckers, met meer zijn.

uisge baugh | 02-10-20 | 14:55

@uisge baugh | 02-10-20 | 14:55: Vrij naar F.Z.

Otto Normal | 02-10-20 | 17:59

@Otto Normal | 02-10-20 | 17:59: Yep.

uisge baugh | 02-10-20 | 20:05

Asha ten Broeke - de genderneutrale Bessie Turf van de Lage Landen.

Nehemia | 02-10-20 | 14:50 | 4

Eerder een gender neutrale Bob & Annie de Rooij. En Bob was tenminste nog leuk...

Graaf_van_Hogendorp | 02-10-20 | 14:56
▼ 1 antwoord verborgen

Heerlijk draadje tussen Witteman en Bart. Heerlijk om links tegen de klippen op hun verwarde idealen en hun "kwaliteitskrant" ('gevestigd" wordt weer eens verward met "kwaliteit") te zien verdedigen.

kapoerewiet | 02-10-20 | 14:49 | 2

Maar Witteman is de vijand niet.

De Treinende Rechter | 02-10-20 | 15:23

@De Treinende Rechter | 02-10-20 | 15:23: Geen vijand, wel behorend tot de laffe grachtengordelgoegemeente die keurig binnen de lijntjes blijft kleuren, terwijl ze een pluche podium hebben dat zou mogen uitnodigen tot meer stelling nemen.

kapoerewiet | 02-10-20 | 16:01

Valt me tegen van Eickhof. Ik dacht dat hij redelijk nuchter was en niet zo vatbaar voor dat "woke" geleuter. Misschien heeft hij iets te veel naar zijn draaiende wasmachine zitten kijken.

threeheadedmonkey | 02-10-20 | 14:48 | 4

Eickhoff zou toch beter moeten weten hoe het er aan toegaat in Suriname of Afrika qua discriminatie en/of racisme. Voorbeelden te over dunkt me. Wij blanken hebben geen monopolie op racisme.

Ommezwaai | 02-10-20 | 14:57

@kapoerewiet | 02-10-20 | 14:51: Eugènie Herlaar heb ik nog nooit horen klagen. Noraly Beyer heeft er een boek van gemaakt; de klaagzangen van Noraly.

Arachne | 03-10-20 | 01:08
▼ 1 antwoord verborgen

Overigens denk ik dat Asha een emo-eter is.
Ze is altijd verdrietig....

Toetsenbordcomplex | 02-10-20 | 14:48 | 3

Ze?!!

Flip468 | 02-10-20 | 14:51

Er zit veel pijn in dat lijf.

Nehemia | 02-10-20 | 14:52

Wel goed dat het OM die 5 racistische personen, die verdacht werden van een racistische aanval op de actiegroep Kick Out Zwarte Piet op vrijdag 8 november 2019 te Den Haag, gaat vervolgen. Oh wacht: saltmines.nl/2020/09/24/de-woordkunst...
Verzinsels. Sepot.

Piet Karbiet | 02-10-20 | 14:48 | 3

Daar zou GS nog eens in moeten duiken. Joop punt nl stond er destijds vol mee. Maar achteraf dus toch niet zoveel aan de hand. Of is dit nu het bewijs dat Nederland 'institutioneel racistisch' is.

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 14:49

te weinig bewijs gevonden= te weinig bewijs willen zien, the people (pff) vs the perp.

dr_heckle-mr_right | 02-10-20 | 15:34

@Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 14:49 | Dat maar niet op jouw manier, èn bewijs dat ik er veel te lang over heb gedaan om echt de waarde in te zien van een verkozen officier van Justitie en invloed van het volk bij benoeming van een rechter. Wanneer gaan we dat regelen?

dr_heckle-mr_right | 02-10-20 | 15:37
-weggejorist-
Toetsenbordcomplex | 02-10-20 | 14:47 | 1

Asha heeft een karakter dat bij haar uiterlijk past.

Mahatma | 02-10-20 | 14:47 | 1

En een uiterlijk voor de radio.

Glasgow Argus | 02-10-20 | 14:51

Onze Gerri... een van de sneuste verslaggevers van Nl. Zijn racistische bazen sturen hem altijd naar een schuurbrand in Emmeloord in de striemende regen of naar een proces rond een topcrimineel waar hij urenlang moet wachten op het moment dat erin een flits een auto wegrijd etc etc. Bij het uitdelen van de interessante reportages wordt nooit aan Gerri gedacht, nee hij krijgt de rotklusjes waardoor hij steeds pas om 23:00 thuis is en zijn item net het late journaal haalt. Arme man, soort slaaf dus, maar dan vrijwillig.

despee | 02-10-20 | 14:46 | 6

Ja, eerder dan "gekleurd". Is me nimmer opgevallen.

Lorejas | 02-10-20 | 15:37

Hoewel sneu voor Eickhof heb ik wel moeten lachen.

xavier | 02-10-20 | 16:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat goed met de manieren bij de Volkskrant. Wat gaan ze nu doen als een opgehitste neger Emmer door het hoofd schiet. O ja, dat kennen we natuurlijk al. Onbegrijpelijk, dat stoken zonder ook maar enige verantwoordelijk te willen dragen voor de mogelijke gevolgen.

Otto Normal | 02-10-20 | 14:46

Ik word misselijk van dat mens. Voor al dit soort bullshit dank ik de volgende partijen: VVD, CDA, D66, Groenlinks, SP, PVDA, PvdD. Jarenlang is niet tegen dit soort idioterie ingegaan. Hiermee hebben ze het gelegitimeerd en zijn al dit soort dwazen uit hun grot gekropen en hebben een podium gekregen.

Puss | 02-10-20 | 14:46 | 1

PvdD niet hoop ik. Daar heeft ze iets te veel van gesnoept.

Jos Tiebent | 02-10-20 | 15:22

Exact.

Sqbar | 02-10-20 | 14:49

Moet dat? zit thuis te werken, koffie over toetsenbord *niet dat ik oordeel over mensen*

Shadow112 | 02-10-20 | 14:51

En maar projecteren, disciplineloos obese, zo gaat dat.

LoperH2 | 02-10-20 | 14:45 | 4

@uisge baugh | 02-10-20 | 14:48: Dat ook nog.

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 14:50

@uisge baugh | 02-10-20 | 14:48:
Volslank in de volksmond..

Ommezwaai | 02-10-20 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen

Gewaagd in 2020, zo'n column zonder emo terreur en met enkel feiten.

Harry Turtle | 02-10-20 | 14:45

Trouwens....
www.volkskrant.nl/mensen/gerri-eickho...
Dat er ophef ontstond over de drukte, over de demonstranten die te dicht op elkaar stonden, stoorde hem. Hij vond dat ‘vervelend’, zegt Eickhof. Een understatement, want hij was boos. ‘Die kritiek leidde af van waar het om ging. Ik vond het fantastisch dat er zoveel mensen waren. Dus als ik dat item maak, is dat met de handrem erop. Dan zet ik burgemeester Halsema uit de wind.

"Journalistiek. Objectief en onafhankelijk."

Is dit nog nieuws? | 02-10-20 | 14:42 | 5

@Is dit nog nieuws? | 02-10-20 | 14:46:
Deze mensen zijn nog steeds verbolgen over hetgeen hun verre voorouders is aangedaan. En ja, Emmer heeft een punt. Nederland was verantwoordelijk voor zo'n 5% van de totale slavenhandel die werd gefaciliteerd door Afrikanen en Arabieren. Echter krijgt deze groep nooit enige schuld toegeworpen, het zijn altijd de blanke Europeanen die het hebben gedaan. Dezelfde blanke Europeaan die geknecht werd door de Romeinen, Arabieren en -recenter- de Duitsers.

Ommezwaai | 02-10-20 | 14:52

Eickhof voelt feilloos aan dat hij dit gewoon kan zeggen zonder dat het enige negatieve consequenties heeft voor zijn verdere loopbaan - integendeel. De schaamteloosheid waarmee hij dit zegt illustreert het volstrekt anti-democratische klimaat dat heerst in de politiek, het openbaar bestuur, en de massamedia. Journalisten, perswoordvoerders, beleidsambtenaren, politiebobo's, OM, commissies van """deskundigen""" en """experts""", ze hebben kennelijk *ALLEMAAL* een taakopvatting om politici "uit de wind te houden" - hetgeen precies het omgekeerde is van wat men zou behoren te doen in een democratische rechtsstaat. Het wordt daarom de hoogste tijd voor een nieuw gezegde: "Hoge bomen vangen geen wind."

OverdaanDerOnderheid | 02-10-20 | 15:49

@Ommezwaai | 02-10-20 | 14:52: U heeft het over een percentage van de totale slavenhandel die werd gefaciliteerd door Afrikanen en Arabieren. U draait de zaken echter om. Het fundamentele probleem is niet handel maar slavernij. De handel in slaven (onder meer door Europeanen) faciliteerde de slavernij. Het moderne jargon "tot slaaf gemaakt" i.p.v. simpelweg "slaaf" legt de vinger dan ook preciezer op de zere plek: in de gebieden en periodes waarover men meestal spreekt als het slavernij en/of slavenhandel betreft zijn verreweg de meeste mensen zijn tot slaaf *gemaakt* door Afrikanen en Arabieren.

OverdaanDerOnderheid | 02-10-20 | 15:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze mensen die anderen uitmaken voor "racist" doen dat vaak uit niet-rationele motieven. En daar is geen kruid tegen opgewassen.

Hetzelfde zien we bij Trump; die word constant uitgemaakt door de media voor "racist" en moet constant van de media zich van z.g "white supremacisten" distantiëren.

Ondertussen heeft Trump zich al talloze malen gedistantieerd van z.g "white supremacisten" ............. maar voor de media is het nooit genoeg. Trump kan het 100 keer doen en dan is nog niet genoeg.

Trump veroordeelt racisme, haat en blank nationalisme tijdens zijn eerste termijn.

twitter.com/tomselliott/status/116066...

(soms moet je voor de tweede maal klikken om de link te zien)

Swieberj | 02-10-20 | 14:42
-weggejorist-
Quincunx | 02-10-20 | 14:41 | 1

Kwoot Volkskrant: Asha ten Broeke is wetenschapsjournalist.

Ik ga me even omkleden - heb voor lachen in mijn broek gedaan...

hangtiet met knoop | 02-10-20 | 14:41 | 1

Voor het lachen al?.....

normanius | 02-10-20 | 14:46

Als ik Asha ten Broeke zie, snap ik de afkeer van sommigen tegen blanken wel weer wat beter. Wat kunnen we lelijk zijn he!

Beau_Reaal | 02-10-20 | 14:38 | 3

Nou, zelfs ik ben ineens een knappe verschijning naast dat hoofd.

Gazzerop | 02-10-20 | 14:44

@Nehemia | 02-10-20 | 14:56: Ja ik zit dan ook altijd in een enorme spagaat. Ze laat me me fijn en "boos" voelen op hetzelfde moment.

Gazzerop | 02-10-20 | 15:01

Tuinbroeke - bestaat die nog?

Ik bedoel je leest zo dingen over COVID en overgewicht...

hangtiet met knoop | 02-10-20 | 14:38

Bolle wangen hapsnoet is een genderverdwaald fluide persoon dat menstrueert. Af en toe schrijft ze aardig, als het over persoonlijke zaken gaat, maar meestal is het woke flauwekul.

oldandwise | 02-10-20 | 14:38 | 2

Vooral dat laatste. Sla haar daarom altijd over.

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 14:48

ons nationale foliantje ;)

lovekila | 02-10-20 | 19:32

Ben dat racisme geroep zo zat...

Wijze uit het Oosten | 02-10-20 | 14:37
-weggejorist-
jobro | 02-10-20 | 14:37

Ik wissel altijd recepten uit met Asha. De basisingrediënten zijn meestal suiker, slagroom en varkensvet.

RickTheDick | 02-10-20 | 14:37 | 1

Voor op de okiebollen?

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 15:04

Wie zijn deze mensen überhaupt?

Diederik_Ezel | 02-10-20 | 14:36 | 1

Piet maakt en verkoopt emmers.
Asha maakt en verkoopt tuinbroeken.

Is dit nog nieuws? | 02-10-20 | 14:39

Met haar achternaam.. Oh boy oh boy. Moest lachen!

Twisted_Faith | 02-10-20 | 14:36

Ik vind het belangrijk om zo min mogelijk over die dikke haar mening te weten te komen.

Is dit nog nieuws? | 02-10-20 | 14:36 | 10

"Dikke Ikke" heeft voor mij wel een beeld gekregen.

marcoplarco | 02-10-20 | 14:53

Elk pondje gaat door het mondje. Klaar.

Jos Tiebent | 02-10-20 | 15:18

@Jos Tiebent | 02-10-20 | 15:18:
Dat is een concept dat een -- houd mij vast! -- "wetenschapsjournalist" niet begrijpt...

Enrique C | 02-10-20 | 15:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Gelezen. De mening van een sneu obees meisje. Tsja....

Kuifje-naar-Brussel | 02-10-20 | 14:33 | 4

Geef het een paar jaar en de diabetes of het hartfalen komt vanzelf. Typerend soort mens dat er van smult en leeft anderen neer te sabelen. Had 40 jaar terug niet gebeurd, toen hoorden we het aan en sloten we ze uit voorzorg gewoon op. Nu? Nu handelen we helaas naar hun blaten.

lovekila | 02-10-20 | 16:00

Even voor de goede orde
Bollie Tuinbroeke is in deze discussie de revisionist(e) want waarheidsontkenner,
niet Emmer

Tobi | 02-10-20 | 17:32

Asha ten Broeke is toch wetenschapsjournaliste?

Arachne | 03-10-20 | 01:03
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken