Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ambassadeur Pete Hoekstra sloopt Clingendael

Pete Hoekstra stelt alleen maar vragen

Social

Vraag: Heeft ambassadeur Pete Hoekstra van de Verenigde Staten, die overigens nogal een idioot is die kennelijk in strijd met het internatioaal recht campagne-avondjes voor FvD organiseert, niet best wel een punt als hij klaagt over een sturende vraag in het klakkeloos door het AD overgenomen 'onderzoek' over de houding van Nederlanders ten opzichte van Frankrijk, Duitsland en de VS dat is uitgevoerd door de directrice (PvdA) van Instituut Clingendael waar ze sowieso allergisch zijn voor mensen met de verkeerde mening?

Objectieve poll

Nou?


Poll is Verlopen.

Objectieve poll

Nou?

Reaguursels

Inloggen

"... kennelijk in strijd met het internatioaal recht ..."

Ja, volgens de fake-news pruts-site van de Groene Amsterdammer, het propaganda-kanaal van Gewelddadig Iinks en populair bij de terroristen van de AFA.

Maar eh ... heeft iemand eigenlijk al dat Verdrag van Wenen opgezocht?
Nee?. Nou, ik wel. En ik zie geen strijd met het Verdrag in deze kwestie.
wetten.overheid.nl/BWBV0004345/1984-1...

Wie het beter weet, mag het zeggen.

gaffelbaard | 22-09-20 | 12:26

No more US fly by haywire jets,US dinky toy tanks, lets buy euro crap instead.

cat22 | 22-09-20 | 12:21

Ja, we moeten met de VS, Frankrijk en Duitsland samenwerken. Tegen de regimes van Rusland, Turkije, China, Iran en tal van die eeuwige vijanden.

Nederland80 | 22-09-20 | 09:02

Ambassadeur Pete is wat we allemaal graag willen hier.
Links en rechts willen de VS nadoen en importeren tegen de klippen op.
Links wil het woke-wezen, BLM, Extinction stinkerds, Social Justice, skaters e.d.
Rechts wil de grote Jeeps, de TV-series, Dr. Phil, Beachvolleybal en een president.
Allemaal willen we bescherming van de Grote Broer en Amerikaans praten.
Dan moet je niet zeuren als een Echte Amerikaan je komt vertellen wat je wel en niet moet doen in je land.

JvanDeventer | 22-09-20 | 08:01 | 2

En als ik dat allemaal niet wil mag ik dan wel zeuren?

Stijlloze nick | 22-09-20 | 09:06

@Stijlloze nick | 22-09-20 | 09:06:
Ja hoor, loopt u maar leeg.

JvanDeventer | 22-09-20 | 09:47

Zo'n sturende vraagstelling is een beginnersfout. Zouden ze die nu maken omdat ze zo diep in hun anti-Trump bubble zitten dat ze denken dat de onbetrouwbaarheid van Trump een vastgesteld feit is, of is het brutale propaganda, wetende dat de media die zeker zullen verspreiden, foute vraagstelling of niet.

Tempolier | 22-09-20 | 07:21
-weggejorist-
Rev1 | 22-09-20 | 02:17 | 2

Dat krijg je ervan wanneer je alle maatschappelijke middenveldclubjes volplempt met PvdA ‘ers. Tja, va 58 zetels naar nu, je moet al die patjepeeërs toch ergens kwijt?

Rest In Privacy | 22-09-20 | 01:29 | 1

In een fabriek, aan de lopende band, op de bouw, in een metaalbedrijf etc. Een plek waar bedrijfsongevallen wel eens voorkomen.

brie-de-penis | 22-09-20 | 06:51

PvdA is sinds 1940 fout.

piet7003 | 22-09-20 | 00:37 | 1

De grote roerganger Joop den Uijl was een groot bewonderaar van ome Adolf.

Reaganmania | 22-09-20 | 06:25

Zit Joris Voorhoeve nog bij het Clingendael instituut?

steekmug | 21-09-20 | 23:03

Slaat ook nergens op deze snelle conclusies na een "onderzoekje". Hoe dan ook moeg volgens Clingendael Engeland en de VS de zwarte Piet toegewezen krijgen en Frankrijk en Duitsland op een podium gezet? Te absurd om daar een woord vuil aan te maken?

Jan, Leiden | 21-09-20 | 22:20 | 1

Frankrijk is Nederland ook altijd zo goed gezind gebleken, op de Code Civil en Lodewijk Napoleon na dan. De laatste was best een toffe peer. Duitsland is op 40-45 voor ons niet zo gek veel mis mee, alleen lijden ze daar sinds deze periode aan een ernstig Messiascomplex waarin wij meegesleurd worden.

Reaganmania | 22-09-20 | 06:28

In de VS is de media in twee kampen verdeeld (letterlijk twee miljardenbedrijven).
Hier is alle media-macht in handen van de staat, Brussel en John de Mol. En die laatste laat zijn oren hangen naar de adverteerders die dat Brusselse beleid lobbyen.

Wat mij betreft ondergaat onze media een Franse Revolutie.

Vive la guillotine! (beroepstechnisch).

Vanaf de grond weer opnieuw opbouwen.

Abject | 21-09-20 | 22:16

There some ho's in this house

Sliptong | 21-09-20 | 22:14

De beste studies zijn n=1 studies. Dus bij dezen: Duitsers vertrouw ik nog steeds niet, Fransen zijn arrogante flikkers (no homo), VS zijn gekker als een deur. Build that wall!

JWZ_JMK | 21-09-20 | 21:58

Ja natuurlijk heeft Pete best een punt. De vraag van Clingendael is inderdaad nogal sturend naar meer, meer, meer Europa. Ik vraag me af of 3/4 van de Nederlanders er zo over denkt.
Het orange man bad idee is wel redelijk sterk aanwezig. Maar is de VS een onbetrouwbare partner? Op welke gebieden dan? Defensie en NAVO commitment?
En waarom zouden we niet gewoon een sterke band met het VK onderhouden. Omdat ze niet meer lid willen zijn van ons clubje? De EU is toch geen hotel California? Where you can check in every time of year but you can never leave.

ratelaar | 21-09-20 | 21:44 | 2

Is ook onzin, we moeten juist de band aanhalen. Ik vind de UK 1000x chiller dan alle andere Europese landen.

JWZ_JMK | 21-09-20 | 21:59

@JWZ_JMK | 21-09-20 | 21:59: ik vind de UK ook best chill, alleen hebben ze daar wel erg veel achterstallig onderhoud en überveel tokkies.

Reaganmania | 22-09-20 | 06:31

Zo lang het geen kneiterrechtse denktank is zal het wel weer niks zijn, om honderd voor de hand liggende redenen, want PvdA, want links, want gestudeerd, want elitair, want d66, want niet PVV, want enzovoort

Beste_Landgenoten | 21-09-20 | 21:26 | 2

je hebt t door

Naomi | 21-09-20 | 21:39

De schijnelite van de valsemunters.

De Profundus | 21-09-20 | 21:44

Waarom bestaat zoiets oubolligs als "Instituut Clingendael' nog steeds?
Wat mij betreft een blast from the past die allang geruimd had moeten worden.

Munchhausen | 21-09-20 | 21:22

Clingendael was het huis van Seyss-Inquart. T´is net of ze ouwe aantekeningen van hem hebben gevonden.

squadra | 21-09-20 | 21:16 | 1

Precies.

Rochegrosse | 21-09-20 | 21:48

Nee, want een 'denktank' is zo goed als per definitie een echokamer van (half)uitgerangeerde jankballen die vanaf de wal een beetje stuurman staan uit te hangen. Daarom heet het ook een denk*tank*. Dat echoot lekker.
Als je nu ineens verbaasd bent over de bias van clingendael, dat al sinds het begin gerund wordt door wannabeediplo's en betaald door buza en mindef, moet je je als redacteur van een opinieblog serieus achter je oor krabben. Dan heb je je huiswerk namelijk niet gemaakt. Ga dan niet die zwatelende gek van een Hoekstra op een schuld hijsen, daar lijk je niet slimmer door.

pietvanvliet | 21-09-20 | 20:56 | 1

En die Hoekstra is bekend met denktanks. Deze zijn in de VS allemaal afhankelijk, daar ze gefinancierd worden door bv. banken/financieel, wapenfabrikanten, farmaceutische industrie, mediabedrijven, Big Tech (facebook, google). Men koopt politieke invloed.

Arachne | 21-09-20 | 22:42

Tja maar wat staat er nu eigenlijk in dat Clingendaal rapport? Niks. Dat een groot deel van de Nederlanders neutraal wil blijven bij een conflict? Geen verrassing natuurlijk. We wijzen graag naar van alles en nog wat , maar zijn een wat laf volkje. En dat we graag samenwerken met de duitsers? Niet zo gek als je ons volkslied hoort. En Pete? Laat maar lullen. Amerikaanse denktanks bijken nog eenzijdiger getint. Dem of Rep en een religieus sausje dat riekt naar Islamitische wereldheerschappij. Pete doet geen kwaad, Clingendael neemt niemabd serieus net zomin als de PvdA met 4 zetels.

Amoebes | 21-09-20 | 20:50 | 2

Het gaat volgens mij vooral om de suggestieve vraagstelling.

Mahatma | 21-09-20 | 21:05

Clingendael doet de geloofwaardigheid kwaad.

Usumani | 21-09-20 | 23:58

Clingendael is toch echt een vrij rechtse tent hoor, gelieerd aan Buitenlandse Zaken wat toch echt een VVD-bastion is.

En ze hebben gewoon gelijk met dat statement over de VS natuurlijk. Trump koketteert met dictators en trekt de VS vaak op grond van slechte argumenten/framing terug uit allerlei internationale samenwerkingsverbanden. Dan ben je dus inderdaad geen betrouwbare partner meer.

Japannert | 21-09-20 | 20:49 | 6

Slechte argumenten? En dan niets zeggen over wat die argumenten dan zijn. Blijken ze helemaal niet zo slecht te zijn. U kokketeert met leugens en framed er lustig op los.

Usumani | 22-09-20 | 00:01

@bisbisbis | 21-09-20 | 21:41:
Vorige week nog toevallig. Je hebt inderdaad een onderscheid tussen de ontwikkelingshulpkliek en de rest, maar die rest bestaat nog altijd voornamelijk uit rechtse corpsballen.

Japannert | 22-09-20 | 08:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Sowieso heb ik al niet zoveel met denktankjes waar lieden met veelal dezelfde uitganspunten op sociaal en economisch vlak een beetje brainstormen en met lobby proberen een stempel op de maatschappij te drukken.
Veelal luitjes met een indrukwekkend CV wat ze weer verkregen hebben omdat ze lid waren van wat denktankjes en de juiste kruiwagens hebben.
De echte polemiek is met die mensen niet mogelijk omdat iedere andere denkwijze wordt gecanceld. Dat is namelijk een bedreiging omdat daarmee het lucratieve eigen cirkeltje doorbroken kan worden.
Dus Hoekstra heeft wel degelijk een punt maar hij zou dat kunnen toepassen op de meeste prestigieuze denktanks.

Zapata10 | 21-09-20 | 20:28
-weggejorist-
Verderkijkert | 21-09-20 | 20:25

In Nederland zijn zat wetenschappelijke instituten die aan een politieke partij zijn verbonden. Iedere politieke partij heeft zijn eigen wetenschappelijke instituut. Die beginnen met een uitkomst, een conclusie en schrijven hun onderzoek naar de gewenste uitkomst toe. Als Diederick Stapel zo iets doet dan valt de hele wetenschappelijke wereld er over, maar binnen de politiek is dat helemaal prima in orde.
Dus als er een PvdA mevrouw aan het hoofd van een "wetenschappelijk" instituut staat dan weet je van te voren al welke kan de conclusie op gaat. Of beter gezegd, wat de conclusie was toen het wetenschappelijk instituut met haar onderzoek begon.
Dat zal in de Verenigde Staten niet anders zijn, dus Pete Hoekstra moet niet zeiken.

Osdorpertje | 21-09-20 | 20:24

FvD bad, mkay!

Mahatma | 21-09-20 | 20:12

Als het in de Groene staat, dan weet je eigenlijk al wel dat het links geframede bullshit is. Dus die strijd met internationaal recht zal wel mee vallen.

Joostmochtnietsweten | 21-09-20 | 20:12 | 3

Intens domme opmerking.

oldandwise | 21-09-20 | 20:24

Waarom ging mijn stem naar Hugo de Jonge?
Die stond niet eens op het lijstje GS!!1! Ik eis uitleg...

... En een hamburgerraad!!1!..

IkWilOokWatZeggen | 21-09-20 | 20:09

Ik heb voor de bovenste Ja gekozen.
Die andere voelde een beetje als een Nee in schaapskleren.

Pieter_Auper | 21-09-20 | 20:07

Nou, wat weer een drukte om niets. Zolang er geen democraten, versneden in handzame brokken uit die ambassade worden gesmokkeld, valt het nogal mee.

Janas | 21-09-20 | 19:57 | 1

Handzame brokken wegsmokkelen? Er bestaat zoiets als een gehaktmolen. Elke vrijmibo gratis hamburgers erbij is verdacht

Canis.bonus.es | 21-09-20 | 20:19

Eerst even spellingscontrole voordat je je haastige artikel over Pete eruit gooit. Deze man wil ook alleen maar het beste voor NL.

Niek1582 | 21-09-20 | 19:54 | 4

@Kuifje-naar-Brussel | 21-09-20 | 20:09:

Nee Amerika first, wat is daar onduidelijk aan.

Hij zal nog wel meer dingen gaan doen die niet gunstig zijn voor ons. Maar ja omgekeerd dachten wij altijd gratis bescherming te krijgen voor die oude de baas werd. Hij heeft vriendelijk gevraagd om de NAVO contributie te voldoen wat niet gedaan wordt.

Nu zal de tandeloze EU tijger wel eens zijn eigen Europese "superleger" gaan optuigen.

sprietatoom | 21-09-20 | 20:22

Pete wil helemaal niet het beste voor Nederland. Het is een vals meneertje die doet alsof we nog vriendjes zijn terwijl meneertje en zijn baas Donald Europa constant een hak probeert te zetten.

thanseeuwen | 21-09-20 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Minister Blok wil weer NL soevereiniteit weggeven, door het opgeven van unanimiteit; net zoals vorige week bepleit door mw. Von der Leyen.
www.telegraaf.nl/nieuws/2008728952/bl...
Nee, Stef Blok: het doel heiligt nóóit de middelen.

CiTy3 | 21-09-20 | 19:50 | 2

Wat is het toch ook een schoothondje. Nog even en Duitsland en Frankrijk maken de dienst uit...

sprietatoom | 21-09-20 | 19:55

@sprietatoom | 21-09-20 | 19:55:
Dat denk ik niet.
Totaal geen initiatief. Tegengestelde belangen en een EU die in de lucht moet worden gehouden.

Mr.Crowley | 21-09-20 | 21:51

Die Pete Hoekstra vind ik dus gewoon een klootzak die zijn bek moet houden en op moet tieven naar dat kut land Amerca. Wat een mafkees is dat.

Rest In Privacy | 21-09-20 | 19:49 | 8

wat had je nou verwacht? Dat ze een topdiplomaat in Nederland zouden neerzetten? We vinden ons altijd heeeeel belangrijk maar we stellen niets voor op het wereldtoneel.

yeps | 21-09-20 | 20:11

@Stevo365 | 21-09-20 | 20:09:

Nou vraag ik me wel eens af waarom wij eigenlijk perse als enige land in de EU van het gas af willen.

Lijkt me geen goed idee maar wie heeft dat eigenlijk bedacht ?

sprietatoom | 21-09-20 | 20:12
▼ 5 antwoorden verborgen

n.a.v van het artikel uit De Groene zou het ministerie van BZK deze ambassadeur moeten terug sturen naar Amerika.

Piepschuimkabouter | 21-09-20 | 19:46 | 1

Sohé, stoeeeeer!

Knokloof | 21-09-20 | 20:20

Clingendael heeft gelijk. Trump is een onbetrouwbare bondgenoot gebleken. We kunnen beter optrekken met onze buurlanden.

druif | 21-09-20 | 19:45 | 2

Vooral die jongens in Brussel zijn zeer aan te bevelen. Alleen al om de eerlijkheid en democratie daar.

Kopieerapparaat | 21-09-20 | 19:50

Nu zou ik maar niet teveel vertrouwen op onze buurlanden in deze. Amerika is nog steeds een onmisbaar voor Navo's geloofwaardigheid. Dat alle EU leden van de Navo al jarenlang de 2% norm niet halen zegt ook erg veel.

LucaBrasi | 21-09-20 | 20:01

Een wetenschappelijk bureau van een socialistische partij. Wat verwacht je nou mensen. Wetenschap? Pravda kun je krijgen natuurlijk.

Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:45

Clingendael maakt de Nederlandse geesten alvast rijp voor het EU leger.

TBZM | 21-09-20 | 19:44

Pete Hoekstra had vroeger een snackbar, met vieze bamischijven en bedorven frikandellen. Had hij het daar maar bij gelaten.

Rest In Privacy | 21-09-20 | 19:43 | 7

@Ruimedenker | 21-09-20 | 20:24: Veel over gehoord, maar zelf nog niet geweest. Misschien toch een keer die kant op. Op klompen.

Rest In Privacy | 21-09-20 | 20:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is veiliger om links te zijn.
Deugt lekker

MokumsMoppie | 21-09-20 | 19:37

Een instituut dat wordt gefinancierd door het ministerie van BuZa en Defensie, is dat even onafhankelijk als televisie zenders die worden gefinancierd door het Ministerie van OCW?

FrikandellenEdje | 21-09-20 | 19:37 | 2

Mooie retorische vraag.

Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:48

Nee. Maar wel net zo onafhankelijk als het OM en RIVM.

Kopieerapparaat | 21-09-20 | 19:53

Bij Clingendael werken sowieso alleen maar linksdraaiende klootzakken.

Plakbakbloedworst | 21-09-20 | 19:36 | 5

@sprietatoom | 21-09-20 | 19:47: Dat was vroeger niet anders. Alleen waren de bazen toen geen marxisten, maar oude katholieke en gereformeerde bobo meneertjes.

Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:50

@Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:50:
Vroeger oriënteerde het personeel zich vaak net als nu op de NRC, maar helaas is dat tegenwoordig een ondeugdelijk baken.

CiTy3 | 21-09-20 | 19:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Hebben we eigenlijk nog instituten, adviesraden, etc waar links niet domineert?

Abu Bachouca | 21-09-20 | 19:33 | 4

Alles wat wordt gefinancierd met belastinggeld wordt door links gedomineerd. Hoe harder je werkt, hoe meer je in je eigen voerbak zit te schijten.

FrikandellenEdje | 21-09-20 | 19:40

Rechts heeft het de laatste 40 jaar wel erg laten liggen (steeds) in ruil voor eigen korte termijn gewin en zo gaat het nog steeds. Gaat ook op voor politieke partijen. Toch zullen de intelligente dromers van links en hun volgers uiteindelijk aan het kortste eind trekken en kan het feest opnieuw beginnen.

Guiseppe | 21-09-20 | 19:49

Ja Dyanet.

Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:55
▼ 1 antwoord verborgen

Echt ambassadeur-waardig deze vraag. Maar ja, hij vertegenwoordigt dan ook een zwakzinnigengesticht.

Odin | 21-09-20 | 19:30 | 1

Kabinetten Marx Rutte en Bak Ellende waren niet veel beter, enig bescheidenheid lijkt me op zijn plaats.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-20 | 19:32

Nederland (en de rest van EU, onder leiding van Duitsland) streeft gewoonweg niet (meer) een evenwaardige positie met die van de VS na, qua het kunnen en willen projecteren van soft en hard power in de wereld. De VS zag dat, gaf het even de tijd, en zei toen: ik heb geen tid meer voor deze shit, ik moet me met China bezig houden - voor de laatste maal: doe je mee of niet? En de EU zei: meh, weet ik niet.

konjodebonjo | 21-09-20 | 19:30

@nostyle ik mis de optie "Hugeau de Jonge" in de poll.

Graaf_van_Hogendorp | 21-09-20 | 19:29 | 1

Bedankt voor uw stem op Hugo de Schoenen!

HetGewoneNormaal | 21-09-20 | 19:48

EU in de clinch met Rusland, Engeland en Amerika en schelden tegen Polen.
Het doet mij ergens aan denken van zo 8o jaar terug

dik van alster2409 | 21-09-20 | 19:28

Heerlijk smerig stukkie weer in de Groene. Wie de aflevering van het FvD journaal met Hoekstra heeft gezien weet dat hij keer op keer weigert om op de door Baudet opgezette een-tweetjes in te gaan. Hij licht het Amerikaanse standpunt toe en negeert Baudets opzichtige pogingen tot tongzoenen. Het is vaak zelfs zeer ongemakkelijk.

Of het vanuit Amerikaans standpunt gezien verstandig is aan dit soort zaken mee te werken en volgens “de regels” weet ik niet.

Voor de Nederlandse nieuwsconsument is het in elk geval wel fijn ook eens een ander kijkje in de Amerikaanse keuken te krijgen dan die eeuwige hitserij van Eelco von Bosch zu Riefenstahl en Uit je Jinek.

fokkewoelf | 21-09-20 | 19:25

Ach, Pete Hoekstra. Die gezellig een bakkie deed met die bolle pad. U weet wel, die ene slappe aftreksel van Alex Jones. Die ons even met een wapperende vinger eventjes zegt wat we moeten doen.

Wc-kip | 21-09-20 | 19:25 | 4


Dit valt gewoon onder de vrijheid van meningsuiting.
Je hoeft je er niets van aan te trekken.

Mr.Crowley | 21-09-20 | 22:02
▼ 1 antwoord verborgen

Duitsland en Frankrijk hebben de Britten uit de EU getrapt, omdat de Britten te gematigd zijn. Niet echt logisch om de banden met de EU-extremisten dan maar aan te halen.

Reaguurdeskundige | 21-09-20 | 19:21 | 7

@smdyasc | 21-09-20 | 19:32: Ze hebben er zelf voor gekozen. En straks hebben ze spijt, let maar op.

Rest In Privacy | 21-09-20 | 20:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat laffe vraagteken weer aan het eind van de tweet. Een disclaimer.
Om aan te geven dat de afzender van het bericht zich niet verantwoordelijk houdt voor de inhoud. Walgelijke manier van communiceren.

Kneus (zonder vraagteken).

Graaf_Slis | 21-09-20 | 19:15 | 1

Met het corrupte OM in Nederland neemt zelfs de onschendbare Hoekstra voor alle zekerheid geen risco's, je weet maar nooit, straks verzinnen ze bij justitie dat Clingeldael ook een ras is.

smdyasc | 21-09-20 | 19:19

Het omgekeerde is waar.
Amerika kan niet meer op West-Europa vertrouwen en doet daarom liever zaken met Oost.
West-Europa heeft zich ook niet van z’n beste kant laten zien.
Er zijn meer landen afgeknapt op Brussel.

Ruimedenker | 21-09-20 | 19:14 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

De enige reden die ik kan verzinnen dat Nederlanders bang zijn voor Amerika is dat er de laatste tijd veel mensen rondlopen met nazistisch gedrag.
Gisteren de filmpjes gezien? Ik wel. Conclusie: nazi’s.
Voor Trump hoeven we hier écht niet bang te zijn.

Ruimedenker | 21-09-20 | 19:09 | 2
-weggejorist-
Inmnkloffie | 21-09-20 | 19:11

De echte nazi's zitten bij antifa. Die handvol met hakenkruizen getatoeëerde gasten zijn echt geen bedreiging voor de samenleving.

Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:35

Beter een goede buur dan een verre vriend luid het spreekwoord toch?
Moet je natuurlijk wel goede buren hebben anders heb je meer aan je verre vriend, uncle Sam.

steekmug | 21-09-20 | 19:06 | 5

België is de goede, innerlijk verwarde buur, Duitsland is een aardige, depressieve buur met zelfmoordneigingen, Engeland is de beleefde afstandelijke buur met zijn eigen probleempjes, Denemarken is de kleine stille slimmerik, Zweden is de buurtsnol, Frankrijk de cochon die je ladder ooit heeft geleend maar nooit teruggeeft en nu je Makita komt vragen, Italië lacht altijd, loopt in zeven sloten tegelijk en komt overal mee weg.

Cepalislam500mg | 21-09-20 | 19:43

De VS, is de sterke oudere neef die er voor zorgt dat je niet getreiterd wordt door de klootzakjes.

Tronald_dump | 21-09-20 | 20:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Was wel te verwachten van Clingendael, gezien het feit dat vredestichter Trump hun bedrijfsmodel aantast.

smdyasc | 21-09-20 | 19:05 | 2

Die is keihard!

Watching the Wheels | 21-09-20 | 19:08

Touche

Naomi | 21-09-20 | 21:39

Pete Hoekstra is net zo'n provocateur als zijn chef Trump.

oldandwise | 21-09-20 | 19:00 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Een ambassade is geen grondgebied van het land van de ambassade. Dat is een fabel. Lekkere redactie daar bij de Groene...

Enter Yeti | 21-09-20 | 19:00 | 8

@Enter Yeti | 21-09-20 | 19:06:

Ja zo staat het ook op wikipedia, weer een illusie armer.

sprietatoom | 21-09-20 | 19:29

@sprietatoom | 21-09-20 | 19:10: Bent u al eens op vakantie geweest in het buitenland? Zo ja, hoe is het nu met uw asielstatus?

OverdaanDerOnderheid | 21-09-20 | 19:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Een deelstaat van Duitsland spreekt mij wel aan.

Dubbelepunthoofd | 21-09-20 | 18:59 | 5

Het liefst eet ik dan van twee walletjes. Sowieso wens ik de duitse Bullen. Een stukje verzorgingsstaat van Nederland, school ben ik nog niet uit, duitse biercarrousselprijzen en .... Het moet precies goed worden in die (ge)deel(de)staat.

Leptob | 21-09-20 | 19:28

Weizenbier, schweinefleisch und zwiebelbraten mit zalzkartoffeln.
“water door de mond gutsend”.

Knokloof | 21-09-20 | 20:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederland is voor Frankrijk slechts een pinautomaat en voor Duitsland de weg voor hun goederen. Dat was voor de Euro wel anders.

Zeisss | 21-09-20 | 18:58 | 1

Zou het echt?

Rest In Privacy | 21-09-20 | 19:25

Samenwerking met de Fransen? Op welk VMBO is deze enquête gehouden?

BrutusBosch | 21-09-20 | 18:58

Is Pete de buurman van Peter R. de Vries. Ik mis namelijk een r.

Poesman | 21-09-20 | 18:57

Op de Balkan en met het neerschieten van de MH17 hebben we weer gezien wat we aan onze europese vrienden hebben. De geldstroom is natuurlijk wel dik in orde volgens Clingendael.

Winston1 | 21-09-20 | 18:56

De directrice van Clingendael heeft Chinees bloed dus dat is al verdacht, nee is natuurlijk onzin maar dat neemt niet weg dat dit onderzoek het ook is.
De meeste Nederlanders buiten Amsterdam zijn nog steeds gek op Amerika.

Conifeer | 21-09-20 | 18:55

Dit geval heeft Hoekstra toch scherp in het snotje.

Vanilla | 21-09-20 | 18:55

Ik vind al jaren dat we Amerika meer links moeten laten liggen. Europa is het debiele kindje van Amerika dat steeds weer bij Amerika op schoot komt huilen om bescherming, mama Amerikaaaaa wij zijn zo bang voor Putin. En dan moet mama Amerika weer een grote bek opzetten wat leidt tot plaatjes met lijnen die laten zien hoe er bommen en raketten over Europa heen of Europa in kunnen worden gestuurd. En dan ziet het er allemaal nog enger uit. Als mijn zoon een zeurprobleemphe met een vriendje heeft: zoek het lekker zelf uit want daar wordt ie sterker van. Komen mensen die onenigheid hebben bij de rechter? Dan mogen ze eerst nog even op de gang gaan praten. Maar wat doet Nederland en de rest er omheen? Boehoeeeoeeee Mama Amerika help mij dannnnn. Wij zijn heel slap en Putin is zooooooo sterk boehoeeeoeee! Bouw lekker een krijgsmacht ofzo. Sukkels.

Leptob | 21-09-20 | 18:52 | 5

Noch Nederland noch de EU willen fatsoenlijk geld uitgeven aan defensie. De meeste landen van de Navo blijven ver onder de afgesproken norm.

Stratum | 21-09-20 | 19:35

Ja das een goeie. En dan wil men vervolgens een eu leger opzetten (idee wat de Gaulle al had geopperd) om zo eindelijk van onze Europese economische macht ook een wereldmacht te maken, en gaan lui als jij zeiken over 'eu dictatuur'.

Sceptische_autist | 21-09-20 | 19:36

@Sceptische_autist | 21-09-20 | 19:36: Ik heb inmiddels al prima Frans leren spreken. Al het Frans over de EU kan je prima vertalen met "betalen pannekoek". Verder heb ik en een flinke meerderheid tegen de EU grondwet gestemd, die er toch kwam. We moeten ons eens goed gaan realiseren dat we in de EU praktisch niets te vertellen gaat hebben. EU democratie is drie wolven en een schaap die gaan stemmen wat er gegeten gaat worden en het welvarende Nederland is het schaap.

ZoekEenVrijeNick | 21-09-20 | 21:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ingewikkelde zin zo op de maandagavond.

Rest In Privacy | 21-09-20 | 18:51 | 1

Overigens eens met Pete. *vraagt zich af of USA ons nu weer aan het bevrijden is*

Rest In Privacy | 21-09-20 | 18:54

Je kunt niet samenwerken met Frankrijk. Frankrijk is wat de VS in de wereld is. Frankrijk heeft één belang en dat is het eigenbelang. Noem anders maar een succesvolle Europese samenwerkingen de Fransen.
Nederland is sinds de koppeling aan de D-Mark feitelijk een Duits wingewest. Deze koppeling kan best nuttig zijn, mits Duitsland alle dobbernegers zelf opneemt. pRutte heeft Merkel de 400 wekelijke rubbervreters toegezegd, zonder toestemming van de Kamer.

Frau Merkel | 21-09-20 | 18:50

Dat Trump troepen verplaatst uit Duitsland maakt hem onbetrouwbaar? Ik heb een beetje het gevoel dat dit punt Clingendael steekt. Misschien hadden de EU lidstaten gewoon hun volledige NAVO contributie moeten overmaken. Four more years!

padbuffel | 21-09-20 | 18:50 | 4

Juistem, de uitspraak van Trump dat er toch eens heroverwogen moet worden of het dragen van een overgroot deel van de NAVO kosten wel zo nodig was. Bijna alle landen, met uitzondering van het VK, Polen en Finland, voldeden bij lange na niet aan de 2% regel. Ik geef hem groot gelijk. Eerst eigen broek ophouden, dan praten we verder.

Gomezlopez | 21-09-20 | 19:16

Contributie bestaat helemaal niet. U heeft geen flauw benul.

AntiZanicz | 22-09-20 | 08:21

Daarbij betaalt de US vooral zelf geen contributies. Zoals aan de VN. Het gekke is dat ze nu wel VN sancties willen laten opleggen en zelf geen deelnemer meer zijn waarbij ze ook miljarden achterstand hebben.

AntiZanicz | 22-09-20 | 08:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, anderen krijgen weer een penthouse van een Canadees diplomaat.

Apollo | 21-09-20 | 18:50

Pete heeft negen van de tien keer gelijk dus waarschijnlijk ook deze keer.
Sowieso vind ik dat ie het goed doet als ambassadeur. En hij heeft het niet makkelijk, met zo'n baas die nog wel eens de neiging heeft om eerst te roepen en dan pas na te denken.

VanBukkem | 21-09-20 | 18:46 | 6

@Veldmaarschalk Sorry | 21-09-20 | 18:53: volgens mij eet hij de ballen zonder uit het vet te halen, gezien zijn postuur. Soort soep met ballen voor hem....

Analia von Solmsch | 21-09-20 | 19:19

@theo-is-dood | 21-09-20 | 18:58: Zolang je niet eeuwig in oorlog ben zoals de VS hoef je helemaal geen 2% te spenderen. Zij geven veel uit omdat alles in de US veel te duur is en omdat er op veel locaties oorlog gevoerd wordt. Zij spenderen waarschijnlijk zelf niet eens 2% in NATO verband.

AntiZanicz | 22-09-20 | 08:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Tijd om alle Pvda'ers uit alle de facto geroofde openbare en semi-openbare functies te gooien. Tjd voor een meer inclusieve overheid en semi-overheid.

smdyasc | 21-09-20 | 18:46 | 1

Tijd om directiefuncties bij instituten als Clingendael, maar ook De Nederlandsche Bank, de universiteiten
en de leiding van OM en politie alleen toe te kennen aan Nederlanders die GEEN lid zijn van een politieke partij.

theo-is-dood | 21-09-20 | 19:03

Buitenlanders die ons de lezen? Daar is de deur!
Sofort stoppen met kopen van geweldsmiddelen als jsf uit USA. Duitse spullen zijn veel beter zoals Leopard, Heckler und Koch, Eurofighter, EADS 400m en alle andere spullen.

AntiZanicz | 21-09-20 | 18:46 | 10

@EEnzame SchizofrEEN | 21-09-20 | 18:56: Eigeniijk zouden we beter af zijn met een paar squadrons nieuwe F16s maar Rafale of Eurofighter zijn gewoon betere vliegtuigen.

AntiZanicz | 21-09-20 | 20:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Clingendael, we moeten een onafhankelijk onderzoek hebben, omdat we willen weten met wie we meer moeten samenwerken volgens de NL burgers.
OK meneer de overheid, hebben we nog een kleine vraag : "wat is het gewenste resultaat?"

isotope 465 | 21-09-20 | 18:45

Zou de beste man al een paar woorden Nederlands spreken of heeft hij naar goed Anglistisch gebruik volledig schijt aan de taal van het land waar hij voor langere tijd verblijft?

JJMS | 21-09-20 | 18:45 | 10

@Andersdenkend | 21-09-20 | 18:49: Voor hen is IEDERE taal moeilijk. Mentaliteitskwestie, maar ook waardeloos onderwijs, net als hier steeds meer trouwens.

Eric Newby | 21-09-20 | 20:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Onderaan de streep zorgt de man wel voor FVD meetings die worden gehouden in de Amerikaanse ambassade. Daarvoor hulde.

We kunnen wel alles van de man onder de loop nemen maar Rutte & co liegen en bedriegen stelselmatig en zijn verantwoordelijk voor totale omvolking(en volgens sommige classificaties zelfs genocide). Daarom ben ik zonder meer vergevingsgezind jegens de beste man.

KutFilosoof | 21-09-20 | 18:43 | 5

"Hunnie zijn erger" is best een redelijk argument als een overheid haar eigen onderdanen weigert te beschermen. En zelfs doelbewust op grote schaal vijanden importeert; en die vijanden nog eens extra opstookt met extra subsidies voor blanken-haat en een justitieel apparaat dat elke oppositie daartegen voor de rechter sleept.

Dat is namelijk echt heel veel kwalijker dan iemand die mogelijk eens iets doms geroepen heeft.

Dandruff | 21-09-20 | 18:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Beter samenwerken met Frankrijk en Engeland....? Loop je dan niet vooruit op een Nexit?
Of houdt de EU in dat je minder met bepaalde andere landen samenwerkt. Je dus niet op de Olijf-landen richt.

Premier Trutte | 21-09-20 | 18:43

De houding van Nederlanders tegenover de gele vestjes of tegenover de gele vestjes onderdrukker Macron? De houding tegenover de welkom-hysterie van Mutti Merkel of de houding tegenover de North Stream II havenbaronnen van Hamburg o.l.v. Gerhard Schröder (persoonlijke vriend van president Poetin)?

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-09-20 | 18:42

Mon Dieu, zit daar ook al een PvdA'ert? Die zitten echt overal, lijkt wel bedluis.
@geenstijl, kunen jullie geen overzicht maken van de PvdA plaag,dus waar die allemaal zitten en welke macht zij hebben?

salonsocialist | 21-09-20 | 18:39 | 2

Geen overzicht maken is zo gedaan.

SterF... | 21-09-20 | 18:46

Het International Institute of Social Studies, ISS in Den Haag is een toonaangevend instituut voor hoger onderwijs (post-academisch) en wetenschappelijk onderzoek in Den Haag. In de volksmond het Jan Pronk instituut

theo-is-dood | 21-09-20 | 19:10

Beter een goede buur dan een verre vriend.
Maarrrr.... persoonlijk mot ik niks Frankrijk hebben.
Das dan ook een soort overbuurman.
Die lul, die altijd z’n auto zo parkeert dat ie twee plekken inpikt.
Dus.. Duitsland first, USA second.
Verder wederom een zinloos, soort van Oxlam, onderzoek.
En weer doorrrrr.

Ruimedenker | 21-09-20 | 18:39

Och ja, sturende vragen in enquêtes. De reden dat ik daar niet aan mee doe. Op het werk ook eens gehad. Directeur HRM had wat vragen aan de medewerkers om "goede" zaken te onderbouwen tijdens de onderhandelingen over de nieuwe CAO.

En de dombo's maar invullen, want dan voelt men zich een belangrijk onderdeel van de verandering.

Peerkeoud | 21-09-20 | 18:38 | 2

Daarom moet je juist wél mee doen en zoveel mogelijk teamgenoten motiveren om ook mee te doen. Het is namelijk heel erg gênant voor zo’n ivoren toren om slechte approvalrates te krijgen. Sterker nog, het kan ze hun soft target bonussen kosten.

JWZ_JMK | 21-09-20 | 21:56

@JWZ_JMK | 21-09-20 | 21:56: Aha, daar moet ik dan eens op gaan studeren. Hoe sturende vragen tegenstuur te geven, vooral als er eigenlijk maar twee antwoorden mogelijk zijn en die beide niet weergeven hoe ik er over denk.

Peerkeoud | 21-09-20 | 22:23

Wat heeft de politieke voorkeur van de directrice van Clingeldael te maken met het onderzoek.
Dus wat Ronaldo eigenlijk zegt is dat iedereen met een politieke voorkeur geen onderzoek kan uitvoeren. Het gaat erom dat het onderzoek voldoet aan wetenschappelijke standaarden. Politieke voorkeur is niet relevant.

mocroGS | 21-09-20 | 18:37 | 6

@mocroGS | 21-09-20 | 21:09: klopt, en soms moet dat bewijs worden afgedwongen door de knuppel in het hoenderhok te werpen. It's all in the game.

Kukooo1 | 21-09-20 | 22:05
-weggejorist-
Lagging | 21-09-20 | 23:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Ambassadeur Piet Hoekstra wordt niet zo gewaardeerd door de (extreem) linkse activisten van de onpartijdige media & onafhankelijke onderzoeksbureaus.

Begrijp niet waarom.

Jan Passant mk2 | 21-09-20 | 18:36

Bek houden, allemaal!

Rest In Privacy | 21-09-20 | 18:32 | 3

die gaan we nog jaren horen... geweldig.
Jaren geleden was de gevleugelde uitspraak in onze kennissenkring altijd:
"Je met je bek houden als je tegen me praat"

Premier Trutte | 21-09-20 | 18:38

“Hou je bek en bef me”.

Ruimedenker | 21-09-20 | 18:43

In principe niet, want president Trump is niet zo lang president meer en daarmee is deze vraag dan dus achterhaald.

Mesjoggah | 21-09-20 | 18:32 | 7

COVID kan nog wel een derde man/vrouw in de race brengen en die kan dan best wel winnen. Scenario moet dan wel bevatten dat COVID in de komende maand als een gek tekeer gaat met veel meer doden door overbelaste gezondheidszorg. En Biden moet ook omvallen door COVID. Hij is er oud genoeg voor om er aan onderdoor te gaan.

Zuma | 21-09-20 | 20:56

@Zuma | 21-09-20 | 20:56: Prs Bonkers Bonespur is net zo oud als Biden. Een derde partij kan niet meer mee doen. De termijn voor inschrijving is voorbij. Verwarde Kanye was op veel plaatsen te laat en snapt er voor de rest ook niet zo veel van. Pres Bonkers Bonespur had nog geluk dat Jil Stein nog 6 miljoen stemmen bij Hillary weg trok. Daar leek het nog gunstig met maar 3 miljoen stemmen minder voor Bonkers in the general vote.

AntiZanicz | 22-09-20 | 08:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja. Namelijk met de denktank GS.

OverdaanDerOnderheid | 21-09-20 | 18:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl