Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Ronald van Raak redt het referendum

Onze stervende democratie kan wel een shotje meer demos in de cratie gebruiken

SP-Kamerlid Van Raak heeft de referendumwet van D’66 uit de prullenbak gehaald en probeert hem nu zelf alsnog er door te krijgen. Vorige week mochten alle partijen hun eigen pleidooi houden voor of tegen het bindend correctief referendum (vooral Bosma blonk uit in een prachtige tirade, zie hieronder nogmaals), vandaag is Van Raak zelf aan de beurt om het wetsvoorstel dat ooit door PvdA, GroenLinks en D’66 is geschreven (en in de vuilnisbak is gegooid) op te poetsen en als medicijn tegen groeiend wantrouwen in de politiek aan de man te brengen. Na deze termijn zwaait hij helaas af (maar hij komt voor die tijd nog wel een keer in Chips. Nootjes. Bier., heeft ie beloofd), maar vandaag gaat hij zijn democratische plicht doen, en Het Volk vertegenwoordigen. En als dat volk maar “”“populistisch””” genoeg stemt in 2021, zou het nog best eens kunnen lukken om een meerderheid te halen voor meer bindende, correctieve, directe inspraak van het plebs de demos. Debat om 13u15, livestream na de lees verder!

Baudet outbaudetting Baudet

Vorige week: Bosma sloopt het Kaagpopulisme

Reaguursels

Inloggen

Je moet er toch niet aan denken dat het gewone volk kan stemmen over allerlei ingewikkelde zaken waar ze helemaal geen verstand van hebben??? Een aantal snapt niet eens wat ze doet met "gewone" verkiezingen... en wanneer gaat Van Rossem eindelijk eens D66 schrijven ipv D'66? (Nee, ik ben bepaald niet van die club!)

gr1001067257 | 10-09-20 | 08:46

Bauder
Spoort
Niet

Rest In Privacy | 10-09-20 | 00:35

Gaat Ronald er mee ophouden, wat jammer. Maar het is hem gegund. Je kunt niet eeuwig blijven sjorren aan een dood heckrund.

Sans Comique | 09-09-20 | 20:34

In dat filmpje van Baudet op 2:34 komt die gast met: "Dat die gymnasiast aan deze vmbo'er moet uitleggen dat ie tot de elite behoort vind ik altijd heel erg komisch...' Wat een doorzichtige repliek weer zeg, tjonge jonge jonge. Baudet zegt in de eerste plaats niets over deze man zelf maar over de Tweede Kamer als geheel, maar vooral: je huidige status is natuurlijk meer afgeleid van het feit dat je NU in de Tweede Kamer zit, niet dat je lang geleden VMBO hebt gedaan. En alsof gymnasiasten allemaal tot de elite behoren... Gekkere drogredenen dan in Nederlandse politieke debatten vind je nergens volgens mij.
Ten aanzien van zijn vraag: het verschil tussen het stemmen over het ontslaan van een bestuurslid binnen een partij en een democratisch referendum is dat deelname aan een partij vrijwillig is, terwijl inwoner zijn van het land (en daarmee het ondergaan van diens wetten) dat (in praktische zin) niet is. Bovendien heb je ook geen complete controle over wie er lid wordt van je partij: politieke vijanden zouden je partij veel te makkelijk van binnenuit kapot kunnen maken zonder dergelijke drempels door lid te worden en mee te stemmen.

stampertje85 | 09-09-20 | 19:53 | 2

och, 99% van alle kritiek op Baudet is inhoudsloos en puur en alleen op de man gespeeld. Hij wordt voor van alles uitgemaakt: racist, haatzaaier, fascist en meer van de ergste dingen die de mensheid ooit gekend heeft. Als het puntje bij paaltje komt, echter, is het op he-le-maal niks gebaseerd. Helemaal niets! Er zijn geen voorbeelden, hooguit een paar bewust compleet uit het verband gerukte anekdotes vanuit het linkse kamp en dat is het dan. Het is om er moe van te worden, maar ja, dat is ook precies het doel en tegelijkertijd het failliet van links. Het is eigenlijk gewoon treiteren, gewoon omdat het kan. En als je er iets van zegt, ligt de Calimerobeschuldiging al klaar: zie je wel? Ja tuurlijk joh, zoiets is pure provocatie en intimidatie. Nogal logisch dat op een gegeven moment de maat vol is. Ik bewonder zijn moed, maar ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta.

Gladiator Fap | 09-09-20 | 21:56

Je bent zo elitair als je je voelt.

dihydrogenmonoxide | 09-09-20 | 22:43

Bijzonder spijtig dat Ronald van Raak vertrekt. Het clubje met integere politici begint steeds kleiner te worden.

Nehemia | 09-09-20 | 18:38

Zo jammer dat Dhr Van Raak weg gaat. Ik ben of was het eigenlijk nooit eens met de principes eens met zijn partij. Maar dit is een verlies voor de democratie. Echt de laatste der Mohicanen die echt opkwam voor onze democratie, Ons recht! Ik kijk hier kleurloos tegenaan; het gaat om onze democratie. En hoe mooi is het als iemand van die 150 kamerleden zich opwerpen om iets te verwezenlijken die ECHT iets willen veranderen. Er blijven er maar weinig over helaas.... Meer en meer bedruipt mij het gevoel nu om niet meer te gaan stemmen. Nog meer krijg ik nu het gevoel dat het allemaal geen zin meer heeft. Waarom nog stemmen. Waarom? Het is een schier onmogelijk iets om met stemmen iets te kunnen veranderen en daar baal ik enorm van

Hai D. | 09-09-20 | 17:38 | 2

sorry voor de spelfouten en slechte zinsopbouw, maar dit is het wel: Wie gaat onze democratie redden....?

Hai D. | 09-09-20 | 17:42

Als er iemand het met Vd Raak eens is op dit punt, dan is het Baudet. Hij heeft er diverse boeken aan gewijd. Je zou het plebiciet, of te wel het initiërend bindend referendum zíjn kindje mogen noemen. Wat prognoses en tijdsgeest betreft heeft Baudet ook meer kansen dan die verdwaalde SPer. Nu met slechts twee zetels is FvD (per zetel) de meest invloedrijke partij van Nederland als het gaat om aandacht en onderwerpen. Wanneer ze bij komende verkiezingen een veelvoud van die zetels zullen bemachtigen valt nog veel meer van deze partij te verwachten. Ik denk dat uw stem op Baudet niet weg gegooid is.

Joostmochtnietsweten | 09-09-20 | 20:18

Sommige xenofoben, klimaatverandering-ontkenners, complottherie-aanhangers en andere "slimmerikken" zou je bijna een WO III toewensen, en dan deze mensen in de nog veilige landen als vluchteling weigeren om toegelaten te worden. Dat geldt dan ook voor het kwasi intellectuele warhoofd Baudet, want die heeft Indisch bloed in de "Nederlandsche" (Hou zee, Nederland voor de Nederlanders!!!) aderen stromen (overigens net als mevrouw Nanninga en de heer Wilders).

Poso | 09-09-20 | 17:15 | 5

Als WW III uitbreekt dan moet je gewoon vechten in plaats van te vluchten, lafbek.

petersteenkamp | 09-09-20 | 19:59

@petersteenkamp | 09-09-20 | 19:59: Over wie heb je het? Ik heb nl nergensgens gezegd dat ik bij de door mij genoemde vluchtelingen schaar? Ik wed dat Baudet één van de eersten is die asiel aan gaat vragen. Maar wordt geweigerd omdat hij niet boreaal is!!!

Poso | 09-09-20 | 20:44

Haha vluchten bij WO III. Waarheen dan en hoeveel tijd denk je dat je er voor gaat krijgen. Geen stroom, geen zelfredzame samenleving.
Die bestond in de vorige wereldoorlogen nog wel, en ook daar was vluchten nauwelijks aan de orde. En toen waren er nog geen WMD's en kruisraketten.

Veteranus | 10-09-20 | 00:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vond Bosma veel sterker en waardiger dan wat ik hier van Baudet zie (maar goed, Bosma was daar ook in topvorm). Baudet is hier gewoon een pot aan het schelden en hij richt zich eigenlijk niet eens tot de Kamer (die hij wel uitscheldt) maar tot ons, toeschouwers. Ook vind ik het pretentieus dat hij zich met "het volk" identificeert.
In het kader van dat referendum is dat gescheld op baantjes ook overbodig. Het enige wat goed is, is het noemen van een aantal referendabele onderwerpen zoals immigratie. Wat ik ook niet snap is zijn verongelijkte toon, juist als een voorstel gedaan wordt waar hij grotendeels achter staat.
Ik vond die interruptie trouwens, gezien al dat baantjes-geweld, niet onaardig en Baudet had daar best wat ingehoudener op kunnen reageren, bijv. dat er een groot verschil is tussen een referendum over de EU enerzijds en de wisseling van een FvD-bestuurslid anderzijds.

JvanDeventer | 09-09-20 | 17:09 | 2

Baudet heeft vorige week al een lange reactie gegeven. Die vond ik inhoudelijk zeker zo sterk als die van Bosma. Dit praatje van vandaag was slechts een klein aanvullertje. Je vergelijkt kortom appels met peren.

Lauwe Koffie | 09-09-20 | 17:24

@Lauwe Koffie | 09-09-20 | 17:24: Hier de speech van Baudet op dezelfde avond als Bosma zijn speech leverde: www.youtube.com/watch?v=hZu7mYScj_s

Lauwe Koffie | 09-09-20 | 17:25
-weggejorist-
Nifty | 09-09-20 | 16:26 | 2

Hahaha.... Zo hee, Baudet gaat even los. Of het (politiek) handig is weet ik niet, maar die kunnen de dames en heren 'volksvertegenweurdighers' mooi in hun broekzak steken.

Teeweetwee | 09-09-20 | 16:16

Mooie toespraak van Martin Bosma. Het is tijd voor een nieuwe Patriottische revolutie tegen de regentenoligarchie, zoals eind 18de eeuw.

Tempolier | 09-09-20 | 16:09 | 2

Iets met een guillotine?

The2Amendment | 09-09-20 | 16:12

@The2Amendment | 09-09-20 | 16:12: Er zijn mensen voor wie ik ‘m zo weer zou willen invoeren (en dan wil ik aan dat touw trekken).

kunstliefhebber | 09-09-20 | 17:53

Jammer dat Ronald weggaat. Ik wens hem veel succes in zijn verdere leven.

Rest In Privacy | 09-09-20 | 15:27 | 2

Dat is, een beste kerel en jammer dat hij gaat. Misschien ziet hij ook in dat het allemaal volstrekt zinloos is.

sprietatoom | 09-09-20 | 16:03

Het betoog van Martin Bosma was groots, zoals altijd.
Wel jammer dat GS geen enkele aandacht heeft besteed aan het betoog van Baudet, later op dezelfde avond. Dat was ook groots!
www.youtube.com/watch?v=hZu7mYScj_s

Marie Curieux | 09-09-20 | 15:22 | 7

@Marie Curieux | 09-09-20 | 15:39: Het gaat me niet om ervaring maar om het feit dat Baudet zichzelf niet in de hand heeft vanwege zijn narcisme . Je kunt er gewoon op wachten dat hij weer een tweet de wereld in stuurt die hem 2 zetels kosten..... erg jammer.

Koning BongoBongo | 09-09-20 | 15:46

Baudet was ook erg sterk inderdaad! Vandaag vind ik ‘m dan weer minder.

OuweOuweLekkerMauwe | 09-09-20 | 19:30

@Koning BongoBongo | 09-09-20 | 15:46: Veel erger is dat jij, en met jou al zijn opponenten, hem persoonlijkheidskenmerken menen te moeten toedichten die rechtstreeks uit de duim komen. Het steeds weer onderuithalen van Baudet is hobbyisme bij de angstige MSM. Laat het daar.

eastender | 10-09-20 | 02:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Bosma en van Raak moeten in Corona Café !!

Allebei tegelijk zou ook mooi zijn.

Schwanzeleber | 09-09-20 | 15:22

Democratie in Nederland is morsdood, leer er maar mee te leven.

sprietatoom | 09-09-20 | 15:22

Nevin Ozutok. Mogen we misschien van een parlementarier verwachten dat ze de Nederlandse taal machtig is? Politiek is geen origami voor minderheden, het is bloedserieus en daar hoort geen hobbydiversiteit bij.

Graaisnaaiert | 09-09-20 | 15:19 | 1

Voeg die Özturk daar maar aan toe. Manman, wat een gebrabbel.

Tashtego | 09-09-20 | 15:32

Het grappige is dat die Futselaar van de SP het referendum over de Europese grondwet van 2005 aanhaalt als argument om EU verdragen niet uit te zonderen, terwijl dat voor D66 nu juist het argument is om dat wel te doen.

Tashtego | 09-09-20 | 15:14 | 1

Het rare is dat internationale verdragen nog voor de grondwet gaan. Dat betekent dus dat een regering, zonder ook maar iets aan de kamer voor te hoeven leggen (immers, als Rutte getekend heeft, heeft ie getekend), de grondwet kan aanpassen.
Extreem bizar dat iets wat onze grondwet by-passed niet sowieso ter referendum wordt voorgelegd.

TheEgg | 09-09-20 | 17:01

Ook referendum bij Waterschappen"... "misschien kunnen we de macht van ZLTO wel breken"... Ik ben bang dat dit referendum vooral veel macht voor het drammende activistische deel van de media gaat opleveren.

Abject | 09-09-20 | 15:12

Mooi verhaal van die meneer Bosma, maar ik vraag me af, wat heeft de PVV allemaal bereikt in al die achterliggende jaren ? De Nederlanders op kosten gejaagd, Angst aangejaagd door de Zwarte Piet discussie aan de zwengelen.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Laten we maar afwachten tot de PVV de grootste wordt, wat ik zwaar betwijfel. Het land waar ik het naar me zin heb wordt teruggebracht naar 1939 , nou daar kunnen veel mensen niets over navertellen.

Jeems Bont | 09-09-20 | 14:59 | 3

1939? Nou, als we dan ook het inwonertal van 1939 krijgen wordt het hier alvast een stuk makkelijker om het "naar me zin" te hebben.

Lefty-Messup | 09-09-20 | 15:06

Huh? "De Nederlanders op kosten gejaagd." Volgens mij was dat niet de PVV, maar Rutte. "Angst aangejaagd door de Zwarte Piet discussie aan te zwengelen." Nou, dat waren toch Sylvana Simons, Quinsy Gario, Jerry Afriyie, Gloria Wekker, Akwasi en nog een stel schreeuwers? De PVV is niet over Zwarte Piet begonnen; die stelde zich zuiver reactief op en zei dat ze Zwarte Piet wilde houden.

MAD1950 | 09-09-20 | 15:19

Vreemde kijk heb jij op dingen , je bent echt helemaal de draad kwijt . Kijk een rond bij Joop , daar zitten nog meer napraters i.p.v. factcheckers.

Koning BongoBongo | 09-09-20 | 15:31

Wij willen eerst een bindend referendum over het bindend referendum. Met de huidige coalitiepartijen gaat dat nooit lukken op deze manier.

Rest In Privacy | 09-09-20 | 14:45

Ollongren wekt de indruk dat ze niet begrijpt wat ze staat voor te lezen. Wat een verschil met o.a. Van Raak. Meid, ga koken.

CiTy3 | 09-09-20 | 14:41 | 1

Dat hoeft ze ook niet te bedgrijpen voor haar functie als sokpop.

jemagookniksmeer | 09-09-20 | 14:49

Ronald van Raak, Martin Bosma, Fleur Agema, Femke Merel van Kooten-Arissen, Theo Hiddema en nog een klein handjevol politici zijn de enige positieve geluiden in een kakofonie van holle vaten die de zetels in de kamer warm houden. De voltallige VVD ouwe jongens krentenbrood club die bij gebrek aan gewicht naar boven zijn gewaaid, D'66'ers die ruzie hebben met hun eigen schaduw en boos zijn op iedereen die een andere mening heeft, CDA'ers die de schijn van heiligheid erop nahouden enzovoorts.
Het circus Binnenhof met als dompteur Mark Rutte met clown Hugo de Jonge en kaartjes verkoopster Ollonkreng.

Broadsquire | 09-09-20 | 14:38

Mooi verhaal van Bosma over de lobby's.
Groen links is naïef, dat ze denken dat die ecologiese agenda's niet worden besprongen door winstzoekers die helemaal geen ecologische agenda hebben. En dan krijg je rare lobby's naar geld op zoek zijn.
Precies wat ze zo anti-links vonden vroeger. Geld willen verdienen was immers rechts.

kloopindeslootjijook | 09-09-20 | 14:35 | 1

Achter elk (vaak door hen zelf verzonnen of geïmporteerd) sociaal vraagstuk staat een ambtenaren loket, met daarachter een volgeling van links, die (veelal gesubsidieerd) tot het vriendenclubje behoort en over en weer elkaar warm houdt en de portemonnee flink vult.
Zo heeft 020 een kapitalisme hatende communistische wethouder die zelf multimiljonair is.
Armoe moet je niet bestrijden, dat moet je in stand houden en cultiveren, daar vreet links zich de pens mee vol.

Broadsquire | 09-09-20 | 14:48

Als iemand die heeft doorgeleerd voor besluitvormingsprocessen, blijf ik huiverig voor het referendum. De voedingsbron voor een optimaal besluitvormingsproces is adequate informatie en, in tegenstelling wat veel mensen geloven, dat is vooral mensenwerk. Want data zijn maar data en vooral bij complexe, op de toekomstgerichte vraagstukken van beperkte waarde.

Wat dat betreft is het betoog van Martin Bosma inderdaad een duidelijk voorbeeld. Als je zijn toespraak analyseert (ik heb zijn gewauwel maar 5 minuten kunnen aan horen. Hij kan echt veel en veel beter) blijft er niets van over. En dan (overigens terecht) afgeven op de media als volksvertegenwoordiger.

En nogmaals, alles begint en eindigt met het stellen van de juiste vraag. Jammer dat Ronald van Raak het als volksvertegenwoordiger voor gezien houdt. Een erudiete dossiertijger, waarvan het mij een raadsel is wat hij in het socialisme ziet.

Rest In Privacy | 09-09-20 | 14:17 | 8

Als alleen NL, Belgie en Bosnie (nog) geen referendum hebben, kan het toch niet zo'n slecht idee zijn. En ja, het hebben van een referendum over een europeese grondwet (alleen Frankrijk) of internationaal verdrag met ukraine (nergens) is ook totale onzin. Maar alvorens een referendum te introduceren, moet een bevolking de gevolgen den lijfe leren ondervinden van een collectieve fuck-up. Daarom zou een gekozen burgemeester (alleen niet in NL en Belgie) een eerste begin zijn waar maar eens 5-10 jaar collectieve ervaring mee moet worden opgedaan.

Henk1955 | 09-09-20 | 14:45

@Henk1955 | 09-09-20 | 14:45: Vreemde conclusie trek jij al meteen bij de eerste zin . Ook een referendum over de EU in deze staat zou wellicht wat ogen openen van die megalomane idioten van de EU.

Koning BongoBongo | 09-09-20 | 18:46

Een representatieve democratie behoed anders ook niet voor fouten. Een politici duiken echt niet altijd in de dikke dossiers. Zo gaf Pechtold zelf aan bij het Oekraïne referendum. Hij had zich niet ingelezen maar was toch voor het handelsverdrag, dat verklaarde hij voor de camera van GeenStijl.

De politiek heeft veel fouten gemaakt, ook toen Nederland in de Euro stapte. Nederlanders waren tegen, parlement was voor, maar jaren later hebben een aantal politici toch aangegeven dat er grote fouten gemaakt zijn. Als naar het volk geluisterd was tijdens het referendum destijds, dan waren we voor veel fouten rond de Euro behoed.

Ook Zwitserland laat zien dat een referendum goed kan werken. En oefening baart kunst.

DolfWeerwolf | 09-09-20 | 19:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Een stalinist die de democratie komt redden? Een referendum heeft niets met democratie van dien maar alles met de terreur van de helft + 1. In een democratie wordt via een democratisch en politiek proces in de kamer onderhandeld tot er consensus is bereikt. Daarbij komen alle argumenten en machtsmiddelen aan bod. Referenda zijn de opmaat voor dictatuur.

bdn01 | 09-09-20 | 14:10 | 15

@Beste_Landgenoten | 09-09-20 | 14:49:

Populisme, is dat als Pechtold hand in hand met Koolmees richting 2de kamer loopt om zogenaamd een statement te maken tegen homofoob geweld ?

sprietatoom | 09-09-20 | 15:19

@Beste_Landgenoten | 09-09-20 | 14:19: Elke voorman van een politieke partij is een populist ..... En dat afglijden is al lang begonnen.... migratie ,pensioenen, gezondheidszorg.... and so on.

Koning BongoBongo | 09-09-20 | 15:36

Wat een onzin, in de tweede kamer is het ook 75+1. En dat die kamerleden wel minderheden zouden beschermen tegen de meerderheid en het Nederlandse volk niet, dat is een onbewezen stelling. Misschien pakt het wel vaker omgekeerd uit. Inderdaad, tegenstanders van het referendum gaan er van uit dat het volk dommer en slechter is dan de kamerleden. Nogmaals, zonder enig bewijs. En dan komen ze uit pure armoe met het argument van snelheid en efficiency in tijden van nood. Maar realiseren zich niet dat dat argument alleen ruimte biedt voor een dictatuur.

dihydrogenmonoxide | 09-09-20 | 22:56
▼ 12 antwoorden verborgen

Doe de PVV maar eens de baas van dit land. Ik weet zeker: Dat loopt razendsnel fout. Ruzies in de PVV om de poppetjes en de plekjes, minkukels op departementen die er niks van bakken, waardeloos bestuur, zwalkend beleid, dat alles in proporties die de huidige politiek laten verbleken in onkunde.

Maar laat Wilders de boel maar eens regelen. Hij komt in week 1 al in botsing met de realiteit en dan zis beleid nodig, compromissen, overleg, niet alles kan meer bepaald worden door Geert zelf. Zijn vazallen en onderdanen in de partij zijn kunstmatig onkundig gebleven of gehouden om de baas niet in de wielen te rijden dus dat komt opeens bovendrijven als een incompetente kliek.

Ik verheug me er nu al op.

Beste_Landgenoten | 09-09-20 | 14:06 | 7

Prove us wrong and vote PVV zou ik zeggen...

Koning BongoBongo | 09-09-20 | 15:37

Nog slechter dan de huidige regering? Zal Wilders wel zijn best voor moeten doen, want dit kabinet is wel met afstand de slechtste regering die ik me kan heugen. De blunders en het gelieg en bedrieg is al teveel om op te noemen. Maar het is vooral een kabinet van reageren (brandjes blussen, in management-terminologie) in plaats van regeren! Denk aan het (zelf gecreeerde) stikstofprobleem en de reactie daarop. Maar de voorbeelden zijn ontelbaar. Een regering met Wilders zou wel eens een verademing kunnen zijn (misschien ook voor jou). En zelfs als het niks wordt is het beter dan wat we nu hebben!

kunstliefhebber | 09-09-20 | 17:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Inspraak akkoord, als men er maar niets mee hoeft te doen. Dat vat de communis opinio wel samen

Rest In Privacy | 09-09-20 | 14:06

Dat bedoel ik. SP, SP, Stem op SP, alleen daar kom je weg mee!!! Yeah.

Rest In Privacy | 09-09-20 | 14:04 | 1

De SP? Dat zijn onverholen J*denhaters die niet verder kijken dan hun palestijnenvriendjes en die voor zielige migranten opkomen die op de Europese kusten aanspoelen. Weg met de socialisten. Welk socialistisch land heeft het ooit ergens goed gedaan? Socialisme is de dood in de pot. Voor iedereen.

aamert | 09-09-20 | 15:45

Dat amendement van Sneller over uitzondering van Europese verdragen waar Bosma het zojuist over had, dat is de list waarmee D66 probeert de boel te naaien. Zo kunnen ze enerzijds voor de bühne voor het bindend referendum stemmen, terwijl ze tegelijkertijd de angel eruit hebben gehaald. Als dat erdoor komt, dan zal het resulterende referendum een wassen neus zijn ben ik bang.

Tashtego | 09-09-20 | 14:03

Van Raak is iets te optimistisch. Tijdens het eerste debat waren er veel partijen die extra waarborgen wilden. Kiesdrempels, uitkomstdrempels, opkomstdrempels, uitsluiten van onderwerpen die niet alleen nationaal worden behandeld. Op die manier snap ik dat je snel een meerderheid hebt.

Alsof je een kind een fiets geeft waar het alleen op mag rijden als het minstens 80km per uur rijdt en alleen als er minimaal 400km per keer wordt gereden.

BakkerHenk | 09-09-20 | 14:00

Doe ff eerst wat onderzoek jongens, voor je weer op de trom slaat van D66 dit of dat. Het is wel makkelijk, ik weet het, maar accuraat is anders.

www.trouw.nl/nieuws/d66-wil-ons-met-b...

Waar D66 tegen het raadgevend referendum is, staat men niet negatief tegenover het correctief referendum, maar ook dat heeft nadelen, namelijk dat het alleen de mogelijkheid biedt om wetten achteraf nog af te schieten. Omdat dit weinig constructief is, stelt men voor de wetten vooraf reeds aanpasbaar te maken, op burger-initiatief. Een goed voorstel, omdat het de burger mee laat bepalen hoe een wet vorm krijgt. Wat uiteindelijk de bedoeling is van het verhaal.

Beste_Landgenoten | 09-09-20 | 13:58 | 8

En nadat het originele plan, met inlegvel, doorging kwam er een burgeroorlog die min of meer voorspeld was. Rusland zou de krim, nooit opgeven en uitbreiding naar het oosten was redelijk riskant. Handige geopolitiek was het niet en de Ukraine was er erg bij gebaat, ahum. De uitbreiding naar de Ukraine is een perfect voorbeeld waar Europa heeft gefaald, dit, hoe ik de bevolking van de Ukraine ook hun eigen staat gun.
Er werd juist niet gedacht aan de bevolking, de eurofielen, ik zie ze nog staan schreeuwen op het plein, dachten enkel aan zichzelf. Hoe lang duurde het voordat het oorlog werd na de speeches van Van Baalen en Co? Dit referendum ging over de noodzaak van uitbreiding van eurodisney en macht of liever de onzin daarvan.

donkieshot | 09-09-20 | 14:51

@obominotie | 09-09-20 | 14:50:
35.000 handtekeningen zijn niets, als je ze per internet verzamelt. Een beetje Facebook poster haalt al meer likes op. Dus helemaal niets. Die drempel stamt uit de tijd dat de mensen langs de deuren moesten voor die handtekeningen.

Maar het is slechts 2 promille van de bevolking. Op die manier kan 2 promille dus zorgen voor de aanzet van een referendum waarin per definitie de tegenstem altijd meer stemmen krijgt, omdat de dwarsliggers alstijd gemotiveerder zijn. Dat leidt tot het lamleggen van de wetgeving op basis van de wil van een minderheid. Dat moet je niet willen, tenzij je eist dat de drempel op een acceptabel niveau ligt en de uitkomst ook met bijvoorbeeld alleen een 2/3 meerderheid geldt.

Beste_Landgenoten | 09-09-20 | 14:54

D66 is wel degelijk tegen een referendum. Natuurlijk is een correctief referendum beter dan een raadgevend referendum, maar ook bij het laatste had regering en parlement er ook voor kunnen kiezen om de uitslag te respecteren! Ook D66. Maar men heeft er bewust voor gekozen (3 maal op een rij maar liefst) om de uitslag naast zich neer te leggen! Ik reken ook het referendum over de europese grondwet even mee, waar een overweldigende meerderheid tegen heeft gestemd maar die ons toch door de strot is geduwd (met alle gevolgen van dien waar we nu nog onder te lijden hebben). Dus klets niet over dat D66 niet negatief tegenover een referendum staat, dat doen ze dus wel! Simpelweg omdat ze zien dat ze met hun stokpaardjes over de EU geen draagvlak vinden onder de kiezers. En tja, dan zijn referenda vervelend (net zoals democratie in het algemeen dat is als de meerderheid jouw mening niet deelt).

kunstliefhebber | 09-09-20 | 18:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik weet niet of ik er zo happig op ben dat de Facebook generatie directe inspraak krijgt.
Er zijn echt super veel slecht geïnformeerde mensen onder ons.

frickY | 09-09-20 | 13:53 | 3

Laten we dan eens naar de feiten kijken. Er zijn drie referenda geweest: over de EU-grondwet, over het Oekraine-verdrag en over de sleepwet. In alle drie de gevallen was er een duidelijke meerderheid tegen deze zaken. En in alle drie de gevallen heeft de regering besloten om de kont aan de uitslag af te vegen! En in alle drie de gevallen moeten we naderhand constateren dat de bevolking het toch bij het rechte eind had door tegen te stemmen: de EU-grondwet is een ramp, in de Oekraine is een burgeroorlog uitgebroken (met MH17 als ‘collateral damage’ te betreuren) en ook de sleepwet is een draak van een wet.

Met andere woorden, die ‘slecht geinformeerde facebook-generatie’ beschikt opvallend vaak over een heel helder inzicht. In ieder geval een stuk beter dan onze regering. Kun je dat verklaren?

kunstliefhebber | 09-09-20 | 18:28

Zonder uitkomst- of opkomstdrempels dienen de voorstanders van de wet die ter discussie staat de tegenstanders serieus te nemen en dus van flinke porties argumenten te voorzien, waarom hun wet er juist wél moet komen. Nu wordt er lacherig gedaan en bijv. mensen die tegen 5G zijn (wat waarschijnlijk inderdaad ongegrond is!) weggezet als "wappies". Ja, dan maak je die kloof natuurlijk alleen maar groter.

Timide_Aso | 09-09-20 | 18:29

Inderdaad. Maar de gedachte dat kamerleden het beter kunnen beoordelen is een gevaarlijke illusie.

dihydrogenmonoxide | 09-09-20 | 23:09

Hoezeer het me ook spijt: dit gaat het niet halen omdat men bang is dat de EU een knauw gaat krijgen en ingeparkt gaat worden

paost712 | 09-09-20 | 13:37 | 1

Yep D66 haalt de D weer uit haar naam en vindt wel weer een smoes om tegen te stemmen. Hebben ze vorige week al een begin mee gemaakt

Fedde71 | 09-09-20 | 13:50

Martin Bosma heeft de meest belangrijkste speech ooit gehouden, maar dat weten de meeste Nederlanders nog niet. Vermoed dat dit later nog eens in Engeland op t.v. komt, nagesynchroniseerd of ondertiteld, waar het ooit precies mis ging en ook Nederland een sharialand werd na het laatste te late onderdrukte verzet tegen de linkse elite door het Europese leger de kop ingedrukt.

Jan, Leiden | 09-09-20 | 13:24 | 11

Klopt het wat hij zegt? Het gaat niet om oplezen, het gaat om de inhoud.

donkieshot | 09-09-20 | 14:04
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat is Bosma weer aan het wijzen en klagen en labelen.
Heel onderhoudend, dat wel.
Maar het wordt wel tijd voor iets concreets.
Of kan de PVV dat niet?

kloopindeslootjijook | 09-09-20 | 13:24 | 8

Zeer onderhoudend en (voor sommige mensen) pijnlijke waarheid. Ik heb niets gehoord wat niet klopt of onwaar is.

Meneert | 09-09-20 | 13:48
-weggejorist-
GodfrietvanAviko | 09-09-20 | 14:52

Dus hij stond te liegen ? Als je iets concreets wilt moet je PVV stemmen .

Koning BongoBongo | 09-09-20 | 15:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Ronald van Raak had opvolger moeten worden van Agnes kant en niet de fuzzy bear. Iemand hoog in de partij vroeg me wie ik dacht dat de opvolger zou worden. Ik zei meteen Ronald. Ronald? zei hij. nee toch. Nee het wordt Emile Roemer. Hij kreeg gelijk.... Destijds had ik nog enig respect voor de partij waarop ik ooit gestemd heb toen Marijnissen nog partijleider was. Kennen jullie het nog? "In 1983 publiceerde de SP het rapport Gastarbeid en kapitaal, waarin de rol van gastarbeiders binnen de klassenstrijd en het gevaar van de islam in Nederland uiteen werd gezet. Conclusie van het rapport was dat opeenvolgende kabinetten hebben nagelaten een duidelijk immigratiebeleid te voeren ten aanzien van gastarbeiders en 'het kapitaal' geen strobreed in de weg hebben gelegd bij hun 'manipulaties' met gastarbeiders. Dit leidde volgens de SP enerzijds tot slechte woon- en werkomstandigheden en aanpassingsproblemen voor immigranten en anderzijds tot onbegrip tegenover nieuwkomers bij autochtone Nederlanders". Ze werden o.a. weggezet als crypto-fascisten en dat ze zouden vissen in de vijver van Jan Maat. 1983 nooit vergeten mensen. Dat was het grote verraad van de politiek en de SP stond voor ons volk. Nu is het een tandenloze partij zoals alle andere met dit verschil dat ze geen macht hebben, nul, nul. Sukkels.

ecologiste | 09-09-20 | 13:23 | 2

Ze zijn gaan meezingen in het politiek correcte koor en kregen ruimte voor Hamas. Terecht is die partij afgeserveerd. Eeuwig zonde voor de gezonde ideeën die er ooit uitkwamen. Ze hebben te lande heel wat misstanden aangekaart door hun sterke locale acties, huurders geholpen, ziekenhuizen gered, zich ingezet voor de eenvoudige kampeerders die overal werden weggejaagd voor het kapitalisme van Recron, onvermoeibaar aan de bel getrokken tegen de plundering van publieke middelen, soms met succes. Heeft briljante én genante kamerleden (gehad).
Veel succes gewenst aan Ronald van Raak die het zinkende schip gaat verlaten. Hij had de SP nog een heel end kunnen brengen als ze koers hadden gehouden.

eastender | 09-09-20 | 14:23

Alles raak van Bosma

Geen01 | 09-09-20 | 13:19

Bosma ratelt enorm en raffelt zijn tekst af. Ik raak plaatsvervangend buiten adem van deze stortvloed aan (ongetwijfeld) waarheden als koeien. Waar- slaat bladzijde om - heden die staan als een huis, maar ook bezieling verlangen, geen laconiek opgedreund lesje met hier en daar een kwinkslag. Jammer.

Wiebenick | 09-09-20 | 13:18 | 9

@Peerkeoud | 09-09-20 | 15:04: Deze vorm doet m.i. afbreuk aan de inhoud. Als ik de inhoud niet belangrijk zou vinden, zou de vorm mij aan de r**t roesten.

Wiebenick | 09-09-20 | 15:44

@Wiebenick | 09-09-20 | 15:44: Krek. De 'delivery' is van vitaal belang voor de inhoud. Zo zit de Mens nou eenmaal in elkaar.

Sans Comique | 09-09-20 | 20:39

Prachtig, dat onderkoelde van Bosma. Maar haarscherp in denken en formulering.

dihydrogenmonoxide | 09-09-20 | 23:14
▼ 6 antwoorden verborgen

Omdat is aangetoond dat referenda vooral gebruikt werden om te klieren is het terecht afgeschaft.

DrumPiet | 09-09-20 | 13:10 | 25

@Falerion | 09-09-20 | 14:51: Dat staat er niet. Ik heb het over een bindend referenda. Dit is een referendum waarbij de overheid zich aan de uitslag van het referendum moet houden.
Het staat er twee keer, lees maar terug.

donkieshot | 09-09-20 | 15:58

@donkieshot | 09-09-20 | 15:58: klopt, je hebt het "correctief" weggelaten in je opmerking. De initiatiefwet zoals die er nu ligt gaat over een correctief bindend referendum, ik was er van uit gegaan dat je opmerking daarom over dat aspect gaat.

In de huidige werking van ons politieke stelsel is het wetmatig onmogelijk voor burgers om een initiatief als een nexit af te dwingen.

Enige optie die ik zou zien waarmee via een referendum een Nexit kan worden afgedwongen is wanneer vanuit de 2e kamer een bindend referendum wordt geinitieerd waarbij net als bij de brexit gevraagd wordt ja/nee en dat zal in het huidige politieke klimaat nooit gebeuren.

Falerion | 09-09-20 | 21:37
▼ 22 antwoorden verborgen

Ik zou een referendum over Zwarte Piet wel interessant vinden, denk dat de regering dan wel op zal kijken bij het resultaat.

jan huppeldepup | 09-09-20 | 13:10 | 10

@Lefty-Messup | 09-09-20 | 13:43:
Onder een deel van de genoemde groepen, ja. Zeikers hou je nu eenmaal altijd. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking is gewoon dik tevreden, al valt dat moeilijk te geloven als je hier dagelijks rondkijkt.

DrumPiet | 09-09-20 | 13:48

@DrumPiet | 09-09-20 | 13:48:
Kijk, daar gaat u alweer... Zet ze maar gewoon als zeikerds weg, dan hoef je er verder niets mee/aan te doen. U onderschat het probleem op groteske wijze.

Lefty-Messup | 09-09-20 | 14:07

@Lefty-Messup | 09-09-20 | 14:07:
Voor wat betreft "zeikerds" heeft u gelijk, ik naam dat terug en maak er "klagers" of "ontevredenen" van.
En zolang dat een redelijke minderheid betreft hoef je er inderdaad niets aan te doen.

DrumPiet | 09-09-20 | 14:15
▼ 7 antwoorden verborgen

Er komt natuurlijk een restrictie dat we alleen mogen referendumeren over de lengte van het gras. En alleen wanneer 60% van de bevolking het wil en pas na 3 maanden campagne met de MSM.
Of zouden we achteraf nog even over de Oekraïne en de EU mogen referendumeren... dat geloof je toch zelf ook niet.

Premier Trutte | 09-09-20 | 13:10

Er zijn een paar goede kamerleden (verspreid over de partijen) en van Raak is er 1 van. Ze zijn helaas met te weinig.

van heinde en verre | 09-09-20 | 13:04

Wilders zie ik geen premier worden, hij is gewoon te omstreden. Maar Bosma zou een uitstekend MP zijn. Premier Bosma en vice-premier Baudet. B&B. Hoe mooi zou dat zijn... En wat zouden we ons Hollandse huis eens lekker kunnen opruimen en schoonmaken.

Motleycrew | 09-09-20 | 13:04 | 7

@DrumPiet | 09-09-20 | 13:49: twee handen op één buik, ja? Gezellig samen Wilders demoniseren. Ieder zijn eigen ding, zou ik zeggen...

Gladiator Fap | 09-09-20 | 21:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Die inbreng van Bosma... 26 minuten lang een waterval van onaangename werkelijkheden ter grootte van de Niagara's. Ook geen ruimte voor interrupties, want 100% kop, spijker en van Raak.

Chips, nootjes en bier staan klaar!

Erratio | 09-09-20 | 13:02 | 3

Stuitend genoeg komt er niet het begin van een antwoord. Waarom zit de rest daar?

Frau Merkel | 09-09-20 | 13:03

@Frau Merkel | 09-09-20 | 13:03:
Waarom houdt hij dit soort preken überhaupt?
Zodat de kiezer ernaar kan luisteren.
Hij kan het stukje ook in de krant zetten.

kloopindeslootjijook | 09-09-20 | 13:28

Ronald van Raak werd vroeger door zijn juffrouw op de lagere school Koolzuurhoudende Non-Alcoholische Versnapering genoemd, zou hij daar nog last van hebben?

Mr_Natural | 09-09-20 | 12:59 | 3

Zo, die is raak.

Premier Trutte | 09-09-20 | 13:06

Lolol. Hij is weer leuk.

MickeyGouda | 09-09-20 | 13:17

Er bestaat zoiets als frisdrankaccijns.m trouwens.

kloopindeslootjijook | 09-09-20 | 13:32

Kunnen we Ronald van Raak niet nomineren voor de Nobelprijs voor de Vrede?

Slurfje | 09-09-20 | 12:56 | 3

Wil hij naast Arafat en Obama staan?

Frau Merkel | 09-09-20 | 13:04

@Frau Merkel | 09-09-20 | 13:04:
En Kissinger, en Gore, en de EU, en..

ZonderNaam | 09-09-20 | 13:07

@Frau Merkel | 09-09-20 | 13:04: Straks Trump misschien?

Sans Comique | 09-09-20 | 20:40

Stukkie Bosma gezien.
Errug goed.
Verder is de poging van van Raak een goede poging.
Daar is dan verder alles mee gezegd.
Het socialisme zal nooit mijn ding kunnen worden.
Maar, succes Ronald.

Ruimedenker | 09-09-20 | 12:56 | 2

Raak zit gewoon bij de verkeerde club..

Ommezwaai | 09-09-20 | 12:58

Ja, mis dus eigenlijk...

Bill le Koek | 09-09-20 | 13:02

Het was HET argument van o.a. D66 om het referendum met bloedspoed af te schaffen , dat het voor de burgers anders te vaag zou zijn en dat een correctief referendum immers veel beter zou zijn en dat dat toch al aan zat te komen. Wie schetst onze verbazing als dat er dan toch ook niet komt. De ene leugen met de andere leugen wegpoetsen, schitterend toch politiek?

Beste manier om echt te testen of de domme burgers echt geen (niet correctief) referendum zouden willen was uiteraard een referendum over de afschaffing te houden, maar ook dat was weergaloos recht geluld waarom de mensen zelf nog niet weten wat ze eigenlijk toch niet willen.

een_mike | 09-09-20 | 12:55

Ik vind de gemiddelde Nederlander te dom voor een referendum. Getrapte volksvertegenwoordiging helpt een beetje, maar zelfs daar sijpelt de zwakzinnigheid door de kieren.

beldewouten | 09-09-20 | 12:54 | 16

Te dom voor een referendum maar slim genoeg om voor het hele pakket te stemmen. luister Alexander, die redenatie ging ook niet op met dat oekraine referendum. mensen kunnen juist over enkele onderwerpen veel beter beslissen. Bovendien is er dan geen reeltjes en dealtjes politiek mogelijk. Gewoon, ja of nee.En als we dan geen connectie willen met een van de meest corrupte regimes in de wereld ook al kost dat het groot kapitaal wat euro's ? Laat het maar zo zijn.Wat zou het mooi zijn als partijen hun kroonjuwelen in een referendum kunnen verpakken zodat ze hun politieke integriteit niet hoeven te verkwanselen aan een coalitie partij.

miko | 09-09-20 | 13:35

Ik wil best de ondergrens net boven mijzelf leggen hoor. Mijn stelling wordt bewezen door een korte blik in de panelen.

beldewouten | 09-09-20 | 16:30

@DrumPiet | 09-09-20 | 13:32: Het zijn dezelfde kiezers. Leg maar uit, leef je uit zou ik zeggen. Succes alvast.

donkieshot | 09-09-20 | 16:55
▼ 13 antwoorden verborgen

Ik ben benieuwd.
Maar we hebben er natuurlijk geen zak aan als we het referendum niet mogen gebruiken voor internationale verdragen.

Datgingniegoed | 09-09-20 | 12:54

Waarom zou ik als politicus tegen een referendum zijn? Ja flikker lekker op, ík zit hier toch om voor het volk te denken?
Waarom zou ik als politicus voor referenda zijn? Ja lekker mijn verantwoordelijkheid afschuiven, als het mis gaat is het niet mijn schuld. Maar van het domme volk.

Leptob | 09-09-20 | 12:54 | 2

Welke politicus is w e l voor het volk?

aardv@rk | 09-09-20 | 12:59

Directe democratie is een bedreiging voor de politieke kaste. Straks willen ze nog gekozen burgemeesters en gouverneurs. Wat moeten al die mensen dan na hun kamerlidmaatschap gaan doen? Een echte baan zoeken?

EenGoedBegin | 09-09-20 | 13:38

Nog even afwachten welke beperkingen D66 er nog in wil hebben. Opkomst, internationale verdragen en wellicht bedenken ze er nog een paar.

Ludovic1764 | 09-09-20 | 12:50 | 1

Vooral de internationale verdragen natuurlijk. Speciaal die asielmisbruik betreffen.

bqbq | 09-09-20 | 13:05

Zou wat zijn, want het eerste Referendum gaat dan over Sinterklaas & Zwarte Piet.
Maar als is het her indienen raak, het gaat niet lukken want Nederland is geen geen geen Democratie. Nee het is een indirecte democratie, met Volksvertegenwoordigers waar dienaren van de echte macht in Brussels EU tussen zitten en die zoals Mark Rutte hoog in de boom zitten en Nederland in een nekklem houden. Het Brusselskontkussen is een elitesport en voorlopig niet uit te roeien.
Van Raak zou mogen blijven, maar zal wel bij een warmtepompfirma gaan werken, of Burgemeester van Dinges worden.

Theo-Pim-Riv | 09-09-20 | 12:50 | 1

In Nederland is het meer SinterKaag & Zwart Aquarium, vraag maar aan Derksen.

Slurfje | 09-09-20 | 12:58

Afgezien van het feit dat de SP is opgericht met geld van de Chinese Communistische Partij.
Afgezien dat er binnen de SP best nog wat antisemieten rondlopen.
Afgezien dat de SP aan Noord Koreaanse erfopvolging doet.
Afgezien van dat er nog steeds communistisch bloed door de aderen stroomt bij de SP.
Afgezien dat de SP de rijkste politieke partij van Nederland is met het meeste vastgoed en daar geen cent van gebruiken voor armoedebestrijding.
Afgezien van dat allemaal is de SP best wel een sympathieke partij die opkomt voor de gewone man. Een stuk meer als de PvdA in ieder geval.
Succes met je referendum. Nou maar hopen dat de kamerleden niet de Tweede Kamer uit rennen om het stemmen voor een referendum onmogelijk te maken, mocht het ooit zo ver komen.

Osdorpertje | 09-09-20 | 12:49 | 3

Ja wat doen ratten wanneer ze dreigen ten onder te gaan?

Theo-Pim-Riv | 09-09-20 | 12:51

Nederland is inmiddels een communistische staat, dus wat dat betreft past het wel.

van heinde en verre | 09-09-20 | 13:01

Als je Jan Marijnissen mag geloven zijn die communistische idealen al lang van tafel.
De nieuwe wereld : Hoe links ten onderging in de Nederlandse politiek
www.youtube.com/watch?v=9NrkGq-yX1g

kloopindeslootjijook | 09-09-20 | 13:38

Zelfde voorstel, zelfs D66 en PvdA, de oorspronkelijke initiator zullen ondanks technische aanpassingen tegen gaan stemmen. En dat is alleen maar goed want zo laten ze hun regenteske elitaire echte smoelwerk zien: niet democratisch dus.

Jan, Leiden | 09-09-20 | 12:49

'Refrendum'...

RickKOnline | 09-09-20 | 12:47

Ik sta er 100% achter, toch heb ik het gevoel dat we eerder een Sharia wet krijgen dan een bindend referendum.

keistad | 09-09-20 | 12:46 | 2

Dat zit er sneller aan te komen inderdaad nu Nederland ziel en zaligheid ooit heeft verkocht aan die Europese Unie.

Jan, Leiden | 09-09-20 | 12:50

@Jan, Leiden | 09-09-20 | 12:50: Touché.

donkieshot | 09-09-20 | 17:12

Onze democratie is helemaal niet stervende. Hij is ouder en beter dan meeste.
Dat allerlei verdwaasden wat minder in de melk te brokkelen hebben is alleen maar te prijzen.

AntiZanicz | 09-09-20 | 12:41 | 7

@Dr. Vigilante | 09-09-20 | 12:48:
Het grootste probleem met de 'intellectuele elite' is dat ze helemaal niet intellectueel zijn.
Vindt tegenwoordig nog maar eens iemand die wel eens een boek opengeslagen heeft...

ZonderNaam | 09-09-20 | 12:53

@keistad | 09-09-20 | 12:51: De Nederlanders stemden tegen de Euro en toen brak er een bak ellende uit bij de Schijnheiligen, ze renden bijna weg, maar Jan Peter ging glimlachen en neukte Ons de Moeder.

Theo-Pim-Riv | 09-09-20 | 12:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Machtsgeile plucheplakkers die vrijwillig macht afstaan, das zoiets als alcoholist verklaart van de ene op de andere dag niet meer te drinken.

william7055 | 09-09-20 | 12:40

Helaas is democratie de meeste kamerleden vreemd. De coalitiepartijen gaan dit blokkeren. Het woord is aan de kiezer en als er nu eens massaal anti kartel gestemd wordt dan wordt het wat.
Keuze genoeg, van links tot rechts.

Nuuk | 09-09-20 | 12:39

Ah, veeg graag alle vormen van het socialisme op 1 hoop. Toch valt het niet te ontkennen dat aan de basis van het socialisme, vlak voordat de rot inzet omdat "de macht" verkregen werd, altijd wel prima- en bevlogen mensen te vinden zijn/waren.
De eersten die weggezuiverd worden wanneer "de macht" een optie wordt.

SP-Kamerlid Van Raak verdient steun bij dit initiatief.

Beschouw de SP als zo'n club die uit opsommingen van globalisten & links tuig niet meegenomen hoeft te worden. Totdat zij regeringsmacht krijgen natuurlijk.

Jan Passant mk2 | 09-09-20 | 12:39 | 3

We sturen ze dan naar China.

Slurfje | 09-09-20 | 12:59

Bevlogen betekent niet dat iets goed is.
Verhofstadt is bevlogen over EU.

Arachne | 09-09-20 | 23:47

Nou D666, een *echt werkend* referendum was toch jullie wens?
Kom dr maar in, Sigrid...

hotmint | 09-09-20 | 12:39

Ik heb die tirade van Bosma al 3 keer teruggekeken. Wordt pittig in maart. Andere fvd’ers die datzelfde gevoel hebben bij deze man?

OuweOuweLekkerMauwe | 09-09-20 | 12:39 | 9

FvD lid hier. Ik laat Thierry met zijn uilen spelen, ik stap (weer) over op Bosma.

Eduardo- | 09-09-20 | 13:08

@The7thGuest | 09-09-20 | 12:57:
Bouw iedereen eens niet na. Een gematigde moslim bestaat wel, zelfs een seculiere moslim. Ik ken er een paar die niks met hun geloof doen dan misschien eens in de zoveel tijd (feesten ,bruiloften) naar de moskee gaan. en zelfs een paar die een vrij interpretatie hebben van de koran. Ok,ze zijn met weinige maar ze zijn er wel.

miko | 09-09-20 | 13:14

Mwah, tirade. Zo denken de schuldigen er vast wel over. Vond het een erudiete opsomming van de ongemakkelijke waarheden die nooit genoemd wordenn.
Ik ben om. Tot heden kreeg Geert altijd mijn stem omdat hij de moed heeft oppositie te voeren in dit rotte systeem. Onder levensgevaar, vanzelfsprekend.
Denk nu steeds meer aan een andere voorkeursstem.

Jan Passant mk2 | 09-09-20 | 14:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Het logo op de roze plopkap staat 90 graden verkeerd.

Piet-Kietelaar | 09-09-20 | 12:38

Leuk geprobeerd maar gaat m niet worden vrees ik.

normanius | 09-09-20 | 12:38

Ollonkreng heeft nog ff €200 milj. uitgedeeld aan de woningcoöperaties om de huren voor de ‘zwakkeren’ in de samenleving te verlagen daar komt dus ook weer niets van terecht dat geld komt mooi in het reservepotje en bij de directies. Maar verkiezingen hè.

Trumme | 09-09-20 | 12:38

Mooie kerel, Van Raak. Goed kamerlid ook. Jammer dat hij gaat en nog jammerder is het dat hij niet is overgestapt naar de PVV.

Graaisnaaiert | 09-09-20 | 12:37

Waarom is de VVD tegen?

Rohin | 09-09-20 | 12:37 | 1

Omdat de VVD elke keer de dag na de verkiezingen hun partijprogramma in de prullenmand gooit.
Die zitten niet te wachten op een tussentijdse correctie door de kiezer.

ZonderNaam | 09-09-20 | 12:40

-ander topic-

Abject | 09-09-20 | 12:37

En dan komt daarna d66 en die schaffen de wet weer af.

Watching the Wheels | 09-09-20 | 12:35 | 1

X66 regeert het liefst per secreet, pardon, decreet. Ollongren en Kaag bijvoorbeeld.

Graaisnaaiert | 09-09-20 | 12:38

D66, de partij van één keer per vier jaar stemmen en daarna als burger je smoel houden. Wat denk je wel niet.

Suncatcher | 09-09-20 | 12:33 | 5

Het kan nog erger dan D’66. Die Gristenunie is gewoon de aanhanger van Klaver en veruit de linkste partij vd coalitie.

Trumme | 09-09-20 | 12:40

Als dan maar niemand meer op D66 stemt, dan is al weer wat gewonnen.. Hamas sokpop Kaag gun je toch geen zetels?

Ommezwaai | 09-09-20 | 12:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Oprechte pluspuntjes voor Van Raak, maar mijn verwachtingen bevinden zich onder het vriespunt.

ZonderNaam | 09-09-20 | 12:31 | 1

Vond Van Raak ook vaag over de aanpassingen die hij toe heeft moeten staan.

Watching the Wheels | 09-09-20 | 13:39

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland