Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Meer dan applaus

Met onvoorwaardelijke liefde heeft de zorg doorgewerkt.

Zelfs de eigen gezondheid was geen harde grens. Soms waren de juiste beschermingsmiddelen er niet, of werden die te lang achter elkaar gedragen, toch ging de zorg door. 

Het leidde tot excessen die niet in de statistieken kwamen. Emma is 25 en werkte op de IC. Ze werd ziek, haar longen raakten beschadigd en ze belandde in een rolstoel. Zij is nooit opgenomen in een ziekenhuis, nooit op de IC geweest en gelukkig niet overleden. Ze komt daardoor in geen enkele statistiek voor. Ze is niet alleen, er is slecht zicht op gezondheidsschade zoals langdurige invaliditeit.

Erger nog, dit bedoelen ze met "milde" gevallen. Niet in levensgevaar, niets aan de hand, doorrollen! Tijdens alle paniek ging alle aandacht naar het redden van mensen, waardoor er nog geen goed beeld is van de rest van de patiënten. Zelfs dragers zonder klachten blijken longschade op te lopen. Hopelijk alleen tijdelijk, maar onderzoeken hoe dat precies zit, duurt sowieso jaren en heeft nu geen prioriteit.

"The asymptomatic group had a significantly longer duration of viral shedding than the symptomatic group" & "These data suggest that asymptomatic individuals had a weaker immune response to SARS-CoV-2 infection" & "43.2% had no abnormalities" (PDF). 57% van de groep zonder klachten bleek op de CT-scan iets in de longen te hebben, mensen hebben niet door dat ze een stukje missen.

Waar het kabinet eerst nog "testen, testen en testen" beloofde en boos werd als mensen zich niet lieten testen, zijn we nu weer 180 graden gedraaid. De oproep deze week om alleen mensen met klachten te testen, is te algemeen. Alsof je voor de lol in de rij gaat staan voor een wattenstaafje in je neus. 

is wel zo

Zelfs al zou de categorie 'zonder klachten' wegblijven, dan nog hebben we te weinig capaciteit zodra er ietsje meer mensen klachten hebben. Alle indicatoren op het coronadashboard staan op groen, als de meeste cijfers verdubbelen staan ze nog steeds in het groen, maar de GGZ en de laboratoria zijn overbelast. De grenswaarden zijn te rooskleurig ingesteld.

Deze week startte een politiek debat in welke volgorde we mensen moeten testen. Mogen zusters voordringen, een paar dagen eerder terug naar de afdeling om opnieuw risico te lopen? (Waardoor ze vrij rap weer terug zijn voor een nieuwe test...) Typisch gevalletje verdeel & heers, in plaats van genoeg testen regelen. Lang voor corona waren er personeelstekorten in de zorg, dit helpt niet. 

Vorige maand werd al duidelijk dat het bron- en contactonderzoek tegen zijn capaciteitsgrenzen aanliep. Dit is echt penny wise pound foolish. Een intelligente lock-down is niets meer dan iedereen in quarantaine gooien, omdat het overzicht kwijt is, en het niet meer lukt alleen dragers van het virus te isoleren. Dan loop je achter de feiten aan, dat is niet intelligent, eerder een beetje dom & duur

De coronatest toont de aanwezigheid van genetisch materiaal van het virus aan, geen hoeveelheid en of het leeft of niet. De uitslag is alleen 'positief' of 'negatief'. Zo'n resultaat is lastig te beoordelen, en kan alleen in samenhang met andere symptomen tot een juiste conclusie leiden. Die nuance is wat minder breed bekend, en dat leidt tot onhandig gedrag.

Als je uit het vliegtuig stapt, en je wordt negatief getest, zegt dat misschien iets over je vakantie, en helaas niets over een eventuele besmetting tijdens de vlucht. Er zit helaas enige tijd tussen besmetting en waarneembare infectie. 

Een vliegtuig van TUI uit Zakynthos landde met 16 coronabesmettingen aan boord, dat hele toestel kon in quarantaine. Dat is voor die crew & passagiers even twee weken afzien, maar nog steeds veel beter, leuker en goedkoper dan alle grenzen dicht. Aangezien niet alle vluchten getest worden, is het verstandig vlak na een vlucht terughoudend te zijn met wie je allemaal bezoekt.

Doctor Fauci gaf aan dat een low baseline samen met contact tracing & isolation de beste route is. Mij lijkt iedere route goedkoper dan de economie slopen. We kunnen kiezen waar en wanneer we het virus stoppen. We kunnen thuisblijven. We kunnen naar elkaar toe, maar even niet die knuffel of drie zoenen geven. Wel de aandacht, maar net niet het fysieke contact. 

Zoals stichting No Guts No Glory zo mooi deed: met een spatscherm en twee lange rubberhandschoenen ervoor zorgen dat Sharon toch iedereen die laatste knuffel kon geven. Met een beetje creativiteit kan heel veel. Hier is alleen een open gesprek en vrije informatie-uitwisseling nodig. Welke risico's zijn gemakkelijk vermijdbaar, en doen we dat ook?

Zoiets regelen met noodwetten is ondemocratisch en een kansloze missie. The devil zit hier in de details. Het gaat er niet alleen om wat wel of niet mag, maar ook om hoeveel contact er is; hoe vaak doen we iets dat niet mag? Scheldt alsjeblieft alle boetes kwijt, want alle ruzie leidt alleen maar tot standpunten in loopgraven, een bewustzijnsvernauwing en geweld tijdens demonstraties.

Hoe beter we er in slagen het virus met kleine aanpassingen af te remmen, hoe langer scholen, horeca en winkels open blijven. Dan blijft het vol te houden, en houden we ook een economie over die de zorg kan betalen. 

Want de zorg verdient niet alleen applaus, maar ook onze volledige medewerking en keiharde euro's.

Reaguursels

Inloggen

Weer 925 besmettingen erbij omdat Nederland zijn kop in het zand steekt voor het virus.

Rest In Privacy | 06-09-20 | 14:36 | 1

Oh jee, dan hebben we er over 2 weken 37 Coronadoden erbij per dag, volgens uw 4% mortality. Ik ben benieuwd.

RichardBandler | 06-09-20 | 17:02

Feynman zaait angst, om vriendjes te worden met het "Kartel". Dat is niet nodig !

En waarom wordt deze opmerking weggggejorist ?

M13 | 06-09-20 | 13:34 | 3

Wat doe je dom. Hij wijst op een reëel effect van COVID-19. Ga je Alu hoedje maar fijn opzetten.

Elpefo | 06-09-20 | 14:13

Wappie

Rest In Privacy | 06-09-20 | 14:35

Angst regeert, duidelijk, “een reeel effect van die Wu-Hu-Flu ???? Ga maar bibberen in een hoekje. Goed, en nu terug naar de realiteit: Corona-virussen lopen al millennia mee met de mensheid. Hoeveel kans is er om hieraan te overlijden ? Meeste Influenza van type H1N(1-9) zijn gevaarlijker. En waarom overlijdt er plots niemand meer aan die ouwe influenza’s, omdat ze op de hoop van Covid-19 worden gegooid. Wappie-jezelf.

M13 | 06-09-20 | 16:40

"De coronatest toont de aanwezigheid van genetisch materiaal van het virus aan, geen hoeveelheid en of het leeft of niet."

Misschien moet je even een minuutje Wikipedia lezen over wat een virus is voor je je onsterfelijk belachelijk maakt met teksten over levende virussen.

Tapu | 06-09-20 | 09:45 | 5

@Tapu | 06-09-20 | 11:37: En dan moet iedereen, buiten een paar experts, gaan googelen wat dat betekend. dan is dit beter lijkt me?

brie-de-penis | 06-09-20 | 13:18

Als er 1 halve molecuul Covid19 in je neus is gewaaid of je hebt net in de zee gezwommen (grote virussoep) dan zoú de test al aan kunnen slaan. Of niet. Of false positive (zie alle sporters die hergestest waren en niks bleken te hebben).

RichardBandler | 06-09-20 | 17:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh ik zie dat kritiek wordt weggejorist. Het wordt steeds treuriger. Hoe zit het met de exponentiële groei trouwens? *proest Nou ja, je hoeft natuurlijk je mening niet aan te passen aan de realiteit. Hier wel een goed stuk van Belgische experts: pnws.be/medische-experts-nu-is-het-ge...

azijnseikerT | 06-09-20 | 09:42 | 1

Lezen vind je blijkbaar moeilijk. Waar het om gaat is dat COVID-19 bij een grote groep mensen (dus veel groter dan het aantal in ziekenhuis opgenomen mensen!) fysieke schade heeft achtergelaten. Soms blijvende invaliditeit (het voorbeeld van de verpleegkundige), maar ook in gradaties daaronder. Ik zie het concreet in mijn omgeving. Mensen kunnen stukken minder dan daarvoor. Kortademig etc. Dat is heftig. Dat gaat niet over paniek schoppen, maar gaat over steeds beter in de gaten krijgen wat het virus echt doet. DAT is de basis voor maatregelen. Zodat we die steeds beter kunnen aanpassen aan de realiteit. Maar jij weet het beter, gelukkig,

Elpefo | 06-09-20 | 14:16

Structurele loonsverhoging vind ik onzin. Verplegend personeel klaagt al decennia over het loon en het loon is zo hoog als dat het is. Als je dat niet genoeg vindt moet je een ander vak kiezen. Je weet bij de opleiding waar je aan begint en wat het loon is. Daar pas je je hypotheek/huis en uitgavenpatroon op aan. Geld is niet alles, dat vind ik ook. Dus zorg voor goede en stabiele arbeidsomstandigheden. Hoewel ik de bonus prima vind. Je gaat ook de brandweer niet structureel een hoger loon geven als er eens een keer een grote brand uitbreekt.

TB2318 | 06-09-20 | 09:41

De wereldpopulatie neemt jaarlijks met een 100 mln toe. Het aantal corona-doden ligt wereldwijd onder de 1 mln.

Demografisch gezien dus een wanpresterend en te verwaarlozen virus. Kortom, hou maar op met die corona-nonsens.

Ichneumonidae | 06-09-20 | 09:37 | 1

Lees dit artikel nou eens. De echte schade is niet het (idd relatief beperkt aantal) doden. Het gaat om de fysieke schade bij relatief grote groepen mensen. Die niet in het ziekenhuis terecht komen. Waarbij de vraag is in hoeverre revalidatie nog kan of dat het bljivend is. 20% minder longcapaciteit. Kun je prima mee leven, maar sporten wordt dan bijv. wel heel anders. Dat is echt géén klein ding.

Elpefo | 06-09-20 | 14:18
-weggejorist-
M13 | 06-09-20 | 09:11 | 2

De goedkope en onbetrouwbare testen die onze overheid veel te duur heeft ingekocht en waarbij je in de hersens moet peuren sla ik over. Doe mij maar die test (van Roche) waarbij je binnen 15min. de uitslag hebt leverbaar deze maand.

piet7003 | 06-09-20 | 08:34 | 1

Geen idee hoe ver ze nu in de ontwikkeling/productie zitten maar de Nederlandse startup Spectrax heeft wel een interessant 'verhaal', een test met resultaat in een paar minuten.

Santoku | 06-09-20 | 08:47

Toegift: Onze mooiboy met de snelle schoenen heeft zo weinig testen geregeld bij de GGD (overheid), dat het onderwijs (ook overheid) moet uitwijken naar commerciële partijen omdat anders teveel lessen uitvallen. nos.nl/artikel/2346814-wachttijd-coro...

Feynman | 06-09-20 | 07:46 | 1

Of te wel: Never send an overheid to do a men's job.

Joostmochtnietsweten | 06-09-20 | 08:38

Met minstens 60€ gaat de premie omhoog: waarvoor? Afgelopen jaar kon je je wrat nog niet laten weghalen en je huisarts was bang onbereikbaar. Kijk nou eens gewoon in de supermarkt om je heen naar het stemvolk. Dan zie dat er volgend jaar geen reedt gaat veranderen: de dikke trol op sandalen met lange tenen, pap met 2 zeurende larven die mee moeten, de moslims die komen voor de graties koffie, die ouwe trut die veertig perziken voelt met haar corona fikken, drie “jongeren” met hun grote zak chips en redbull. Stemmen allemaal op hun linkse kliek, want dat deden ze altijd of zijn te stom om te schijten.

LoewiekedeVos | 06-09-20 | 06:21 | 2

Dank. Ik ben helemaal opgevrolijkt. Het wordt een mooie Dag des Heeren.

aflaatverkoper | 06-09-20 | 07:38

Zo had Carmiggelt het kunnen neerschrijven als hij nog onder ons was.

grindbak | 06-09-20 | 08:53

Mooi genuanceerd stuk. Maar verhoging lonen zouden vooral op de werkvloer plaats moeten vinden, want dat is uiteindelijk de échte zorg. Betekent wel een forse premiestijging, kan iedereen die wel betalen?

Jan, Leiden | 06-09-20 | 06:08 | 3

In plaats van loonsverhoging waar ze de ziektekostenverduurdering mee kunnen betalen, zonder werkdrukverlichting, zouden ze daadwerkelijk werkdruk kunnen verlichten, door de administratieve verplichtingen over te dragen aan een (om-/bijgeschoolde) administratieve kracht per afdeling aan te nemen. Geldt ook voor het onderwijs. Lijkt me dat dat geld beter besteed is dan die fooien, die er toch niet gaan komen, want: verkiezingen...

jvc | 06-09-20 | 09:23

Ik roep al jaren dat de zorg ernstig ziek is. Een paracetamolletje gaat daar niet meer bij helpen; een loonsverhoging voor de handen aan de bedden zou een mooi gebaar zijn, maar het zal nooit komen omdat niet alleen de politiek, maar ook die hele overhead machine in de zorg ervoor zal gaan liggen.
"Als zij, dan ook ik, ik heb in de corona tijd ook ehm.. zorgen gehad (of zoiets)"

De zorg is ziek door het waterhoofd wat overhead heet; de pakken, die zichzelf meer toe eigenen dan ze toekomt, dan ze fysiek verdienen. Dan komt de politiek.. die snapt helemaal niets van de zorg en laten zich door de pakken in de luren leggen. Meer geld hier, meer geld daar, allemaal in de overhead machine.

Last, zeker niet least is de big pharma.. ik ben niet zo van de complotten, maar ook daar zie je dingen echt heel erg fout gaan.
Universiteiten die heel blij worden van een donatie van een paar miljoen voor een door hen ontdekt medicijn... de pharma boer doet 'zijn werk' en loopt weg met een meervoud daarvan. "Dat is het systeem komt er dan".
Die pharma boer heeft dan plots 'rechten' gekocht en het medicijn wat feitelijk voor een paar knaken gemaakt kan worden kost plots 1000 Euro per dosis, want de paarse broeken hebben berekend dat ze daarmee weg kunnen komen.
Resume: wij betalen die universiteit, via de achterdeur heeft die universiteit parallel daaraan nog een bedeltraject (de bekende goede doelen), krijgt een schijntje voor de uitvinding en verliest haar rechten.. lekker geregeld!

DatInternetDingetje | 06-09-20 | 09:50

@DatInternetDingetje | 06-09-20 | 09:50:
Zeker, de overhead mag flink minder, de overdreven administratieve last ook en verstrengelde grootverdienbelangen aangepakt. Maar eenmaal dat gedaan, zie het helaas nog niet gebeuren, blijven lonen van HBO functies op de werkvloer zelf te sterk achter. Daar zou het geld naar toe moeten gaan, niet het andere.

Jan, Leiden | 06-09-20 | 10:36
-weggejorist-
Analsila | 06-09-20 | 05:30

Loonsverhoging is te ongenuanceerd en gaat uiteraard niet want dan zou je alle schalen moeten verhogen? Onbetaalbaar op langere termijn. Die lonen zijn niet eens zo slecht als je het vergelijkt met o.a. onderwijs. Hangt er wel vanaf in welke schaal je zit. Probleem is dat diegene waarvoor "geklapt" werd en we aan 't bed willen zien, zoals bijvoorbeeld niveau 2 verpleegkundigen -vroeger "verzorgende" of zoiets- in verzorgingshuizen, altijd in 'n lage schaal zitten en daar ook blijven. Wil je hoger dan moet je vooral niet aan dat bed blijven.

Drosofila | 06-09-20 | 01:42 | 1

Vergeleken met het onderwijs?! Zeg je dat nou écht?? In het onderwijs wordt zeer goed betaald

SicSeb | 06-09-20 | 17:40

Beetje populistisch wel, dit item. Er zitten bijvoorbeeld veel grootverdieners in de zorg, zoals de medisch specialisten met een gemiddeld inkomen van 350.000€. Bovendien is er net een loonsverhoging van 7% geweest. Wat de zorg wel verdient, is voorrang bij beschermingsmiddelen en bijvoorbeeld vaccins. Zo zijn de griepvaccins al bijna allemaal gereserveerd voor de grote bedrijven, dus dat wordt feest voor de zorg dit najaar.

Rest In Privacy | 06-09-20 | 01:13

Zoals steeds in het corona-dossier weer een hoop rake observaties van @Feynman (kanttekening: de alinea over de RT-PCR is wel wat simplistisch en daardoor niet zo correct neergezet).

Maar in aanvulling op de genoemde longschade zelfs bij sommige asymptomatische patiënten: hartschade lijkt bijzonder frequent voor te komen (78% afwijkingen op CMR, 60% maanden na diagnose nog tekenen van myocarditis): jamanetwork.com/journals/jamacardiolo...

De belangrijkste kanttekening is dat bij dit patiëntencohort symptomatische patiënten geïncludeerd lijken, getuige ook het hoge hospitalisatiepercentage (wat iets moeilijker te vergelijken is tussen landen met een iets andere drempel voor hospitalisatie; de 2% van de patiënten die in de studie aan de mechanische ventilatie belandde is een hardere grens/drempel en zegt waarschijnlijk meer over de ernst van ziekte in dit cohort). Maar ondanks de relatieve zwaarte van ziekte in dit cohort, viel nog steeds 67% in de categorie "mild" (als in: geen hospitalisatie, thuis uitgeziekt).

Dus: zelfs in een patiëntencohort met 67% "milde" ziekte heeft uiteindelijk in dat cohort 78% myocard- en/of pericardafwijkingen maanden na de diagnose; en dat zelfs 60% in dat cohort dan nog tekenen van ontstekingen van de hartspier vertoont.

Tot zover "het griepje".

Wetenschopper | 05-09-20 | 22:29 | 23

@Stormageddon | 06-09-20 | 14:07: Ik smul van uw reaguursels die precies onderschrijven wat ik al beweerde: "u zou met uw gedemonstreerde onbegrip over het aantonen van causaliteit in humane cohorten nog in staat zijn het causale verband tussen roken en kanker nog te bevragen".

Korte samenvatting: gelukkig snapt u 1) dat het harde bewijs dat met de postulaten van Koch te behalen zou zijn ethisch niet haalbaar is, geeft u 2) aan toch de Bradford Hill criteria uit het raam te flikkeren omdat die een waarschijnlijkheid van causaliteit geven i.p.v. de felbegeerde absolute causaliteit (iets wat ik nooit betoogd heb), en 3) vervolgens resteert als het enig overgebleven alternatief... "ik bepaal zelf wel welke onderzoeken en welke argumentaties ik overtuigend vind, op basis van niets meer dan elementaire logica". Ik lach me de ballen uit de broek! Ik zou als ik u was gauw een manifest publiceren in the Lancet met "Stormageddon's elementaire logica".

Ik ben wel blij dat u aangeeft dat de Bradford Hill criteria de waarschijnlijkheid van causaliteit geven. Wat dan vies tegenvalt is dat u weigert u in te gaan op mijn eerder gestelde vraag die criteria eens langs te lopen om te kijken welke allemaal vervuld zijn, om zo tot een inschatting van die waarschijnlijkheid van causaliteit te komen. Is het misschien te confronterend te erkennen dat die waarschijnlijkheid van dit causale verband zo sterk is? Is dat misschien de reden dat u weigert in te gaan op mijn vraag over het specificiteitscriterium? U moet van goeden huize komen om te beweren dat 1) nieuw (!) ontstaan van cardiale klachten na covid-19 infectie in het cohort, 2) gestaafd door massaal gevonden afwijkingen in troponinespiegels en MRI-afwijkingen die doorgaans bij hartaandoeningen passen met lage prevalentie in de populatie, die 3) afwezig en/of significant anders liggen in een "risk factor-matched" cohort (én in het healthy cohort), *onwaarschijnlijk* veroorzaakt zijn door covid-19.

Verras ons, en kom met plausibele alternatieve verklaringen. Welke krankzinnig sterke selectiebias heeft er plaatsgevonden in een *prospectief* cohort waardoor bij bijna 4 op de 5 hartspier- en/of pericardschade (!) is ontstaan door een andere factor dan covid-19? Of, als er geen selectiebias heeft plaatsgevonden en het dus wel een representatief sample is aangaande prevalentie van onderliggend lijden: welke chronische aandoening is/zijn zo frequent in de algemene bevolking dat ze specifieke beelden als myocarditis of pericarditis na deze luchtweginfectie kunnen veroorzaken? Vertel, vertel!

Wetenschopper | 06-09-20 | 16:26

@Wetenschopper | 06-09-20 | 16:26:
Ik zal u dubbel verrassen, maar u hoeft mij niet te geloven. Het is geen frequente chronische aandoening, maar de afwezigheid van gedrag wat normaliter als schadelijk wordt beschouwd. Het is de niet-roker door een gebrek aan nicotine die extra gevaar loopt. Bekijk hier het resultaat van een onderzoek uit China of nAChRs een rol spelen bij myocarditis in ratten na toediening van het coxsackievirus B3 en nicotine:
static-01.hindawi.com/articles/omcl/v...
nAChRs spelen dus blijkbaar een rol bij bescherming tegen celdood. En hoe komt de schade aan het lichaam bij ernstige gevallen van COVID-19 tot stand? Dit schema uit een onderzoek uit Griekenland laat zien dat het nicotinic acetylcholine systeem een grote rol speelt bij de immuunreactie:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ins...
Ondersteunend bewijs, het percentage opgenomen rokers in de V.S. is 1,3% t.o.v de 14% prevalentie, dat is meer dan 90% minder dan verwacht:
www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6913...

#enpassant | 06-09-20 | 17:50

@Wetenschopper | 06-09-20 | 16:26:
De verklaring zit in de aannames over het cohort onderzochte patiënten. Met een cohort voormalige Covid patiënten die niet alleen niet zijn opgenomen geweest en geen arts hebben bezocht, dus: mensen die besmet zijn geweest, en daar hooguit een weekje griepverschijnselen van hebben gekregen, maar géén vervolgklachten hebben en daar ook niet op onderzocht zijn, kortom: iedereen die nu (al dan niet vals) positief getest wordt en geen enkele klacht ontwikkelt of heeft gehad, zou het onderzoek al sterker zijn als óók in die controlegroep cardiovasculaire schade kan worden aangetoond.
Kijk, dat die schade een lage prevalentie in de bevolking heeft, als aangetoond door de controlegroep gezonde proefpersonen, zegt niets over de groep patiënten. Covid kan nu juist die kleine groep van de gehele bevolking ernstig treffen.
In het hier onderzochte cohort is er schade omdat die er mogelijk al was en men juist daarom vatbaarder was voor Covid. Dat wordt op geen enkele manier uitgesloten. Ik kan het nóg wel een keer uitleggen, maar zoals iedereen met een tunnelvisie weiger je die elementaire logica te snappen. Je wilt het snappen. Daar helpt geen lieve moeder aan.
Dus die laatste vraag is onzin. Het maakt niet uit hoeveel iets voorkomt, als die mensen daardoor vatbaarder zijn om ziek te worden van het virus. Dan selecteert het virus dus juist voor de onevenredige prevalentie in het onderzochte cohort.
Lijkt me niet ingewikkeld om te snappen, tenzij je het niet wilt snappen.

Stormageddon | 06-09-20 | 18:34
▼ 20 antwoorden verborgen

Wat zegt iemand die tegen alle coronamaatregelen is, waardoor een gedeelte van de patienten niet geholpen kunnen worden en hun laatste adem uitblazen in de gang van een ziekenhuis?
Dat Duitsland nog plaats genoeg heeft en dat scenario dus onmogelijk is?

snapal | 05-09-20 | 22:28

Ik ben verpleegkundige en heb bewust niet meegedaan aan deze actie. Wat mij tegen de borst stuit is het mede organiseren door enkele politieke partijen. Misschien dat het contact met hen gezocht is, maar waarom alleen op links? Het waanbeeld dat links en zorg bij elkaar hoort? Ik dacht van niet. Ik heb het mijn bond, NU91 ook laten weten en de vraag gesteld naar de aanwezigheid van GL en PvdA, en de afwezigheid van PVV.

Dat de SP er bij staat is terecht. Wat je verder van ze vindt maakt niet uit, maar het is niet te ontkennen dat zij altijd voor de zorg stonden. Maar wat hebben die andere twee er te zoeken? PvdA zat veel en lang in kabinetten die de zorg verziekten met hun stortvloed aan regeltjes en het van mensenwerk te transformeren naar een fetish voor organisatiedeskundigen. Groen links komt niet verder dan dat populistische gereutel van “handen aan het bed”. Veruit de meeste zorg wordt niet aan “een bed” gedaan en niet in een ziekenhuis. Deze twee partijen zijn er bij om te scoren op weg naar de TK verkiezingen.

En waar is de PVV? Fleur Agema is een van de weinige parlementariërs die zinnige dingen zegt over de basiszorg. Een prima en deskundige volksvertegenwoordiger op dit dossier. Het was bij die berucht “wegloop” motie de PVV die dit inbracht dus verwacht hen er dan bij, maar dat zal wel niet kunnen vanwege de lange tenen van gl en PvdA. Die vraag ook gesteld, maar geen antwoord gehad.

Nuuk | 05-09-20 | 22:21 | 4

@snapal | 05-09-20 | 22:36:
Daarom hebben wij Mark Rutte.
Als het goed is staat hij boven alle partijen en doet hij wat nodig is, ook al zullen velen het niet met hem eens zijn.
En nee, hij doet dat niet altijd perfekt, want de wijsheid is bij diegenen die altijd achteraf de resultaten kunnen ijken.

snapal | 05-09-20 | 22:44

@snapal | 05-09-20 | 22:44: politieke partijen parasiteren op de invloeden van Corona, Rutte is simpelweg een van de slechtste regeringsleiders ooit in de Nederlandse geschiedenis.

hisxxx | 05-09-20 | 23:56

Heel veel mensen in Nederland blijken oververmoeid en vooral onderbetaald, althans dat is wat ze in alle media ventileren. Ik wordt daar ook zo moe van! Doe gewoon je werk en stop a.u.b. met zeuren.

Rdock | 06-09-20 | 04:11
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een gelul allemaal, een groot
diergeneeskundig lab bv bood al maanden geleden aan om mee te testen.
Of het nou varkenspest of vogelgriep is dat maakt testtechnisch geen reedt uit,
werd in eerste instantie niet eens op gereageerd door de schoenenbrigade.

Criminele nalatigheid pur sang.

Enfin, COVID-19 is een aardige generale repetitie voor het echte werk mocht er een echt horror virus opduiken.

vander F | 05-09-20 | 21:30 | 1

Beetje moe van dat gezeur om geld. De zorg heeft een prima CAO dat om de zoveel jaar met veel zorg opnieuw wordt uitonderhandeld. De wijze waarop de zorg uitbetaald wordt via toegekende budgettering is idioot inefficiënt en maakt dat onze zorgpremie elke 5 jaar gaat verdubbelen. In elk beroep zijn pieken en dalen qua tijdsbesteding en mentale druk. De zorg in Nederland heeft een half jaartje op zijn tenen gelopen, nou joehoe jippie fantastisch. Dat is toch gewoon iets wat je mag verwachten van professionele organisaties op een beleidsterrein waar ze zelf voor hebben gekozen?

de Voorzittert | 05-09-20 | 21:29 | 10

@einStina | 05-09-20 | 22:22: Juist !
Tegenwoordig is het probleem van begrijpend lezen best wel groot.
Nuuk en hustler zien niet dat daar staat dat ik het over de salarissen heb.
Waar komen die vandaan ?
Uit de schatkist !
Wie vult die ?
De productieve (handel etc-) sector,als die er niet was, waar zou dan al het geld vandaan moeten komen om de door mij genoemde sectoren te betalen ?

A333aan | 05-09-20 | 22:31

Je kunt niet vraag en aanbod toepassen op iets wat een gesloten en gereguleerde markt is. Daarbij geldt in de zorg het omgekeerde, hoe meer aanbod er komt, des te groter de vraag wordt. En aangezien ze gefinancierd worden met belasting geld is het inderdaad geen productieve sector. Ze zijn een kostenpost economisch gezien. Dat mensen hier getriggerd door raken is omdat ze in een neo liberale fantasie geloven. Net als een reparatie op je kapotte tv of auto een kostenpost is, geldt het voorzieke mensen. Op een bepaald moment ga je je afvragen hoeveel geld je wil investeren in je oude tv. Of dat je niet gewoon een nieuwe wil kopen. Bij mensen levens lijkt het anders te liggen, maar er is helaas altijd een economische grens.

Tantalus | 06-09-20 | 08:51

@Tantalus | 06-09-20 | 08:51:
Kinderen moeten onderwijs krijgen hoe kunnen ze anders al die fantastische “productieve” activiteiten; ontplooien.
Zieken en ouderen moeten behandeling, verzorging krijgen, wie doet dat anders? Mensen vinden dat belangrijk en is er geen gezondheidszorg, dan mag je dat ze.f gaan doen. Ten koste van je economische productiviteit.

Het is echt heel kleingeestig om zo in hokjes te denken van zorg en diensten en producten verkopen.

Nuuk | 06-09-20 | 13:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Dit gedoe doet mij denken aan die Thaise voetballertjes in die ondergelopen grottenstelsel en die mini-duikboot dat volgens Elon Musk de oplossing zou zijn. Ondertussen hadden Thaise marineduikers alle twaalf jeugdvoetballertjes en hun coach al uit de grot gehaald met eenvoudige(re) middelen en bovenal gezond verstand. Je zou je dus kunnen afvragen als het om corona/covid-19 gaat of men geen last heeft van tunnelvisie door zich alleen maar te focussen op het vaccin als hét reddingsmiddel. En je kunt je afvragen of men zich die tunnelvisie (onbewust) heeft laten aanpraten. Maar dat is slechts mijn mening.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:23 | 2

Nee hoor, in China hebben ze non-farmaceutische oplossingen gebruikt zoals mondkapjes en lockdown. Wat betreft middelen zoals medicatie of antistoffen is er wel veel onderzoek voor, maar die onderzoeken duren uiteindelijk ook lang en hebben een paar interessante resultaten opgeleverd. Bijv. Dexamethasone. Vaccin is enige dat we hebben dat virussen echt uitroeit.

Blasfemie | 05-09-20 | 21:32

Vitamine D !

RichardBandler | 05-09-20 | 21:38

Jaaa jaaa nog meer vaag associeren slecht redeneren dramaaa!
Met gevaar voor eigen leven: dat is onderdeel van je werk, net als bij militairen of de explosievendienst.
Emma (25): anekdotisch bewijs telt niet echt he.
Longschade bij asymptomatische besmettingen: er staat achter dat die mild en tijdelijk is.
Personeelstekort: bijspringers uit andere sectoren zoals private zorg of defensie zijn redelijk snel weer uitgewuifd, dus dat zal wel meevallen. Druk? Vast. Ook part of the job.
Etc.
Ik ben zo coronamoe. Wanneer gaat het cafe open? Zin in leuke dingen!

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:23 | 3

Het cafe gaat pas open wanneer de redactie dat typt.
Vind het wel verbijsterend dat zovelen smachten naar een virtueel cafe.
Laat me raden> op habbo heb/had jij ook de mooiste meubeltjes.

snapal | 05-09-20 | 21:32

@snapal
Ik ben nooit in het digitale cafe, ik bedoelde het ontspannen gewone leven.
Mooie meubels? Ik zit in een fijn huis. Wat is habbo? *google aanslingert*

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:39

Café is al open

Blasfemie | 05-09-20 | 21:41

"Het aantal besmettingen blijft maar toenemen"....
Is dat raar ?
Nee, want het is de bedoeling om zo de indruk van een "tweede golf" te poneren.
Maar het is een erg listige manoeuvre, het is geen random test. Dan zou je namelijk zien dat het aantal infecties minimaal is.
Maar als ik alleen de mensen met echte klachten laat verschijnen, zou het logisch zijn dat je dan een zeer hoge score geïnfecteerden zou moeten behalen. Maar dat is hier, zelfs met de vele 10-duizenden testen per dag, niet het geval.
Nog afgezien van het feit dat de meesten niet ziek worden en zelfs minuscule of zelfs dode deeltjes al positiviteit genereren.
In feite stelt die hele corona nu niets meer voor.
Een zeer, zeer beperkt aantal mensen raakt zodanig geïnfecteerd dat ze echt ziek worden. Het lijkt mij zeer zeker genetisch bepaald indien binnen een gezin maar 1-2 personen ziek worden van de zes en de rest niet.
Bovendien is er nu ws al in hoge mate sprake van groepsimmuniteit anders zouden de aantallen zieken en overledenen veel en veel hoger uitvallen.
Om daar de hele economie zo wat de nek voor om te draaien en iedereen te gaan vaccineren is volkomen over de top....

A333aan | 05-09-20 | 21:22 | 6

Ga je complot theorien maar op cafe weltsmerz poneren

heppykemper | 05-09-20 | 23:06

Ga jij daar maar eens wat meer kijken en lezen, dat heb je nog nooit gedaan anders kletste je niet zo uit je nek. Praten over iets wat je nog nooit gezien hebt...

A333aan | 05-09-20 | 23:40
▼ 3 antwoorden verborgen

De nieuwe corona noodwet is een voorbereiding op de val van de Euro. De wet geeft de overheid de mogelijkheid het volk te sommeren binnen in hun huizen te blijven tijdens de chaos die daarop uit zal breken.
Vond dit aluhoedje complot denken. Of is het denkbaar?
.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:15 | 5

Nou, als je verder kijkt dan je neus lang is zie je dat er zich een aantal hele rare zaken zijn aan het voordoen.
Er worden honderden, duizenden miljarden (Europees geld) uit de markten getrokken dan wel bijgedrukt, waar gaat dit echt naar toe......de burgers zullen dit moeten opbrengen straks. Die worden dus de schulden ingeduwd.
Belastingen etc. zullen zwaar omhoog moeten.
Het cash geld zal op korte termijn afgeschaft worden zodat ze kunnen pakken waar ze willen. Waarom zou het zijn dat opeens over 2 jaar het belastingvrij vermogen wordt opgekrikt naar boven de 4 ton ? Dat kan alleen maar zijn om de rijken tegemoet te komen die heel veel zwart cash hebben liggen.
Er zal ws, denk ik, een algehele reset komen met mogelijk één wereldmunt.
In Amerika zijn ze al bezig met die Bank Act die binnenkort erdoor gedrukt wordt.

A333aan | 05-09-20 | 21:31

Vond dit.... Is dit!

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:31

@A333aan | 05-09-20 | 21:31: al die coronamiljarden ook en juist vooral om de banken nog wat langer overeind te houden.

Santoku | 05-09-20 | 21:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen applaus voor de regering die de adviezen van de externe expertgroep die er dan toch mocht komen naast zich neerlegt. De RIVM bestaat uit (vee)artsen met oogkleppen op voor alle collateral economische en gezondheidsschade. Nee, ze worden nu gevraagd om zo min mogelijk mensen aan Covid te laten overlijden, niet om kankerpatiënten te redden die geen zorg kregen of na te denken over de komende 15 jaar economische malaise hier met bijbehorende armoedeval-doden.

RichardBandler | 05-09-20 | 21:12 | 3

Je plaat blijft hangen wappie.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 22:41

@Gulliver | 05-09-20 | 22:41: Bij jij ingehuurd om het aantal reacties zo hoog mogelijk te krijgen. Maar je hebt het alwéér heel intelligent verwoord.

A333aan | 05-09-20 | 22:46

Gullible, ik steek mijn kostbare tijd hier in om dit land hopelijk te redden met feiten en cijfers. Jouw tijd is schijnbaar niets waard, want ik zie je hier de hele dag alleen maar nutteloos inhoudsloos en feitenloos dom schelden. Maar goed, ieder z'n hobby.

RichardBandler | 06-09-20 | 00:00

Ik heb mij neergelegd bij de situatie. Ik moet zaken regelen voor een muziekvereniging en muziekschool. Ik heb voor langere tijd een ruimte afgehuurd waar mensen met elkaar kunnen repeteren. Voordat het sein veilig wordt gegeven om weer naar het oude normaal te gaan, zijn we ondanks vaccins en wat dan ook, zeker drie jaar verder. Ik heb geen zin meer om wat corona betreft, mij druk te maken over wanneer het eindelijk weg is.

Leptob | 05-09-20 | 21:11

Er is testcapaciteit zat in Nederland en stel dat het er niet is, dan is er in een week tijd capaciteit van duizenden testen te realiseren. Het probleem is dat alle microbiologische labs vast willen houden aan hun ‘handel’ en er geen enkele coördinatie is van de overheid. Richt drie megalabs in en laat de ziekenhuizen testen op alle andere pathogenen dan SARS-CoV-2. De capaciteitsproblemen zullen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Hugo de schoenen weigert echter de decentralisatie en marktwerking (tijdelijk) op te heffen.

ir.Bob | 05-09-20 | 21:09

De socialistische partij is de enige die wat meer poen voor de zorg kan realiseren. Maar ja, niemand stemtr daar op. Triest.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:08 | 3

Waarom is Roemer eigenlijk vertrokken?

threeheadedmonkey | 05-09-20 | 21:14

Ten koste van de belastingbetaler !

A333aan | 05-09-20 | 22:43

Ok. Dus nu gaan we er voetstoots vanuit dat die testen betrouwbaar zijn?
Ik hoor toch vaak genoeg dat de gebruikte tests niet onderscheid kunnen maken tussen covid en de covid-19 variant. Dus wat wil geenstijl nu eigenlijk. Feynman zit op het alarm verhaal en de rest van geenstijl bagatelliseert het virus?

Tantalus | 05-09-20 | 21:03 | 9

@einStina | 05-09-20 | 21:55: er lijkt geen verband te staan tussen minder gevonden deeltjes en een betere uitkomst: www.cebm.net/study/covid-19-clinical-... . Wat u zegt klopt in theorie wel, maar de betekenis van zo weinig deeltjes kan nogal variëren waardoor het beter is wel gewoon in quarantaine te gaan.

Blasfemie | 05-09-20 | 22:07

@Blasfemie
Dat is nog niet helemaal zeker/uitgezocht, toch? Met quarantaine zit je altijd veilig ja. Het gegeven is wel van belang bij de vraag hoe gevaarlijk het virus is, en hoever je de economie erom stil wil leggen.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 22:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Op de hoek van de straat staat een VVD'er
't Is geen mens, 't is geen dier, 't is een farizeeer.
Met de Volkskrant in de hand, staat hij daar te venten.
En verkoopt zijn Vaderland, voor slechts enk'le centen.

Scholletje | 05-09-20 | 20:48 | 3

Pijnlijk waar.

bigstone | 05-09-20 | 21:02

Hahaha, wat een flauwekul.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:07

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 21:07:
Het origineel:
Op de hoek van de straat staat een NSB'er,
't Is geen mens, 't is geen dier, 't is een farizeeer.
Met de krant in de hand, staat hij daar te venten.
En verkoopt zijn Vaderland, voor slechts enk'le centen.

Op de hoek van de straat, staat een orgeldraaier.
't Is geen mens, 't is geen dier, 't is een landverraaier.
Schiet hem dood, net als Koot. Doe hem in een kissie.
Doe er dan wat water bij, dan zwemt ie als een vissie.

keestelpro | 05-09-20 | 21:17

Ziekenhuizen leeg en draaien verlies. Patienten durven niet. Hoe je het ook went of keert uiteindelijk gaan de zorgpremie en eigen risico weer eens fors omhoog. Want de zielige verzekeraars in de "vrije" zorgmarkt. Waar je als burger verplicht lid van moet zijn en de overheid de incasso doet. De maffia kon het niet beter verzinnen. Hiet heet het alleen anders.

Piet Karbiet | 05-09-20 | 20:45 | 9

Zorgpremie gaat met 6 tientjes omhoog. Er stond bij dat het heus niks met covid te maken heeft.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:30
▼ 6 antwoorden verborgen

Dit kabinet, is al lang geen volwaardig kabinet meer. Dat wil zeggen: zo ontzettend veel beslissingsbevoegdheid is overgeheveld naar Brussel, dat hen slechtsrest 'op de toko passen'. En ach, als zo'n Freddy de Peddy dan een fout maakt -tegen het beleid van Brussel, cq zijn "eigen beleid" in,- dan wordt er wat gerommeld. Er wordt wat op knoppen gedrukt, gevraagd "hoe ze dat dan in Parijs doen", en dan is filiaalhouder Fred vergeven.

Heeft het dan allemaal aan de Nederlander gelegen? Neen. We stemden tégen de Europese grondwet. We stemden tégen het verdrag met de Oekrainen. Maar dat is overruled.

Scholletje | 05-09-20 | 20:42

zoon werkt in een groot ziekenhuis,ic is al een tijd leeg,buurman werkt in een andere stad in een ziekenhuis,ic is leeg,en het aantal besmettingen blijf maar toenemen, laat het me graag uitleggen.....

einstein brain | 05-09-20 | 20:36 | 13

@VanBukkem | 05-09-20 | 20:48: Klopt helemaal, 100%.
In België waren ze daar al binnen 2 weken achter en meteen mee gestopt. Maar hier, nee hoor gewoon de niet deugende voorschriften van RIVM leugenaars achterna !

A333aan | 05-09-20 | 22:52
▼ 10 antwoorden verborgen

Toch wel sneu voor alle uitbaters en eigenaren van dancings en discotheken. Die zien nu al hun inkomsten wegvallen.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:34 | 15

Overigens, hopelijk gaat het nog goed met deze heerlijke vertegenwoordigers van de disco: youtu.be/o5QbB3-p4pw

smdyasc | 05-09-20 | 21:24
▼ 12 antwoorden verborgen

De overheid/NOS wil een complete bevolking van gezonde mensen gaan inenten!
Niemand is ziek of wordt ziek. Slechts 0,02% van de 'besmette' mensen overlijdt hier aan!
Die kunnen gewoon geholpen worden met medicijnen.
Dit is echt HEEL eng!
www.youtube.com/watch?v=tvlxBweSjN0&a...

keestelpro | 05-09-20 | 20:34 | 6

> Niemand is ziek of wordt ziek. Slechts 0,02% van de 'besmette' mensen overlijdt hier aan!

Dus volgens u zijn meer dan 40 miljoen mensen besmet in Nederland? Pakket zonder rekenen op middelbare school gedaan?

Blasfemie | 05-09-20 | 20:59

@Gulliver | 05-09-20 | 20:40:
Vier procent is een heel te hoog percentage Gulliver.
We weten helemaal niet hoeveel mensen er besmet zijn.
We kennen alleen de aangetoonde besmettingen.
Stel dat ¼ van heel Nederland het virus heeft, wat zomaar zou kunnen dan zijn er dus bijna 4,5 miljoen besmettingen.
Er zijn vanaf het afgelopen verkoudheidsseizoen tot nu iets meer dan 6000 mensen overleden maar laten we zeggen 7000 of zelfs 12000 zoals sommige virologen claimen (en misschien zelfs hopen de engerds)
dan zit je op 0,026 procent van de geïnfecteerden.

Een goede indicator zijn de geteste professionele voetbalclubs in Nederland. Zo zijn er 13 spelers en staffleden van Ajax besmet bevonden. laten we schatten dat de complete staff van Ajax 130 man is dan is 1/10 besmet. Bij PSV zijn dezelfde getallen bekend.
Stel dat één tiende van Nederland besmet is dan NOG is de mortaliteit 0,13% oftewel: dezelfde cijfers als alle andere verkoudheidsvirussen tijdens een griep epidemie.

keestelpro | 05-09-20 | 21:02

@keestelpro | 05-09-20 | 21:02: Waarom weten we dat niet? Onderzoek op antistoffen zegt 5.5% (in juni, maar sinds juni zijn er nauwelijks mensen besmet geweest). CBS zet het aantal doden op iets meer dan 10000. Ongeveer 1.0% IFR.

Sterfte ratio is nogal afhankelijk van de leeftijdsgroep die geraakt wordt. We hebben op basis van o.a. de cruiseschepen waar alles tot op de puntjes uitgezocht is een prima overzicht van de lethaliteit van het virus. Op de algemene populatie ligt dit waarschijnlijk rond de 0.5-0.8% (in Nederland met een iets oudere bevolking wat hoger).

Die wilde verhalen over 'een kwart van de bevolking' die al besmet zou zijn horen we al sinds februari... er is echt geen aanwijzing voor. Gebieden waar een kwart van de bevolking geraakt is (zoals Bergamo of sommige wijken in NY), daar heb je dat wel door hoor.

Blasfemie | 06-09-20 | 09:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar stel nou dat covid19 opeens "over" is. Heeft dat dan effect op het geld dat bijv. aan italië is beloofd?

Knufter | 05-09-20 | 20:30 | 1

Nee.

UpdateAvailable | 05-09-20 | 20:59

Het valt mij op dat Maurice de Hondt zich nu afzijdig houdt van de discussie.

HoerieHarry | 05-09-20 | 20:29 | 10

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 20:47:

MSM laat ook het OMT, RIVM, Rutte en Hugo de clown aan het woord. "Echte deskundigen" die van het begin af aan klinkklare onzin hebben verkondigd ("carnaval wordt in kleine kring gevierd"), en onlangs nog probeerden om de risico's van "milieuvriendelijke" airconditioning geheim te houden.

Ik ken Keulemans niet en heb dus geen idee hoe hij over Maurice de Hond denkt. Maar als hij eerlijk is zal hij Maurice niet zien als "iemand met een mening", maar wel degelijk als iemand die zich goed heeft ingelezen op dit onderwerp. En die bovendien ook hele logische dingen zegt, over besmettingen binnen en buiten bijvoorbeeld.

Dandruff | 05-09-20 | 20:59

@Dandruff | 05-09-20 | 20:59: RIVM is een toonaangevend instituut, ook al maken ze fouten. Logisch dat die aan het woord worden gelaten. Maar ze worden door Keulemans wel kritisch benaderd. Hij zet er ook andere meningen en opvattingen tegenover.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:10

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 21:10:

Iedereen maakt fouten, dat mag. Toonaangevende instituten hanteren om die reden bepaalde procedures die de kans op fouten minimaliseren. OMT en RIVM blijken die procedures nogal losjes te hanteren.

En dat leidt soms tot vrij ongefundeerde conclusies die vooral door de politiek lijken ingegeven. Klaas Dijkhoff viert graag carnaval, dus kan dat geen kwaad. De 800 managementslagen onder Bruno Bruins en Hugo de Jonge kwamen maandenlang niet op het idee mondkapjes te bestellen ("doen ze in China toch ook niet?") en dus schreef het RIVM dat mondkapjes niet werken. Terwijl ze een paar jaar eerder in een uitgebreid rapport uitlegden waarom mondkapjes *wel* werken.
Van de ene op de andere dag ontkenden ze hun eigen rapport en alle andere rapporten in de rest van de wereld; maar we moeten nu wel mondkapjes op de trein.

Geen enkele consistentie, en dat zou niet toonaangevend moeten zijn.

Dandruff | 05-09-20 | 21:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Het establishment zorgt goed voor zichzelf, is slim en rationeel en heeft toegang tot gepriviligeerde informatiebronnen zonder ruis en fake news. Als een lid van het establishment de coronaregels schendt, dan weet je dat hij weet dat hij daarmee gecalculeerd een aanvaardbaar risico neemt voor zichzelf en voor andere leden van het establishment.

Het establishment wil graag dat het volk hen imiteert. Imitatie is het grootste compliment. Gun het establishment eens wat.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:29 | 5

Die geprivilegieerde informatiebronnen zijn wat dan precies? Enige dat niet publieke informatie is zijn de inlichtingendiensten, en die hebben fake news uitgevonden.

Blasfemie | 05-09-20 | 21:04

@Sitting_targets | 05-09-20 | 20:43: Dat is ie natuurlijk wel, als Kamerlid van een regeringspartij. Dat hij zich anders afficheert, heeft waarschijnlijk electorale redenen.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:11

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 21:11: Hij staat erom bekend dat hij heel weinig netwerkt. Hij doet alleen maar echt werk, terwijl zijn collega's male bonding doen in de kroeg. Hij is niet echt één van hen. Ze hebben ook geprobeerd hem weg te krijgen. Maar nog steeds zet hij zich niet af tegen het CDA, hoogstens een beetje tegen de partijtop. Anders dan Wilders afficheert hij zich niet als buitenstaander.

Omtzigt wordt geleid door Waarheid en Geweten. En dat zijn toch maar secundaire waarden voor het establishment. Niet dat dat ooit echt anders zal worden. Maar soms is een heilige nodig om ervoor te zorgen dat de boel weer een beetje in balans komt.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:26
▼ 2 antwoorden verborgen

De zorg verdiend ook een geenstijl die elke vrijdagmiddag begint over weekend hebben en bier drinken.

dhrat | 05-09-20 | 20:23

Dat gevaarlijke en dodelijke virus is al weken op zijn retour Feynman.
Gemuteerd tot een ongevaarlijke griep.
Wanneer stopt dat geneuzel toch eens.
Helder artikel in Wynia’s week.

www.wyniasweek.nl/regering-dit-is-uw-...

Baardvansinterklaas | 05-09-20 | 20:18 | 10

@RichardBandler | 05-09-20 | 21:28: In bijvoorbeeld Texas werd heel lang niet of nauwelijks ingegrepen. Met als gevolg dat COVI daar explodeerde. Toen wist de republikeinse gouverneur aldaar -die erg korte lijntjes met Trump had- niet hoe snel hij moest ingrijpen. Om ergere en grotere schade te voorkomen.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:32

@Kuifje
Dus toch economische schade dóór de lockdown. Men wist niet hoe te behandelen in het begin. Nu wel. Dus niet meer nodig.

RichardBandler | 05-09-20 | 21:43

@5611 | 05-09-20 | 20:57: Het "hoge aantal besmettingen", (die er niet zijn) komt puur doordat ze alleen maar mensen met klachten oproepen. Dat genereert zeer weinig besmettingen, waarvan het merendeel ook nog niet echt ziek wordt, op 10-duizenden testen.

A333aan | 05-09-20 | 23:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Het wordt tijd voor een, noem het maar VER (Virus Effect Rapportage), waarin de overheid en bestuurders verantwoording afleggen vooraf over hun maatregelen tegen de gevolgen van virussen..

smdyasc | 05-09-20 | 20:13
-weggejorist-
geen koning | 05-09-20 | 20:13 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Amerika heeft ook al een groot deel van de bij Philips bestelde beademingsapparatuur geannuleerd.

Was zo'n ophef over dat het naar Amerika ging en wij hier niet genoeg zouden hebben....
Weten jullie nog?

Is dit nog nieuws? | 05-09-20 | 20:08 | 3

Mooi, des te meer hebben wij.
Nu nog genoeg personeel vinden.

Papa Jones | 05-09-20 | 20:11

@Papa Jones | 05-09-20 | 20:11: En poppetjes om erin te duwen, waar haal je die vandaan?

O ja, wacht, u zit in het kamp van de tweede golf. Die van vier maanden geleden enzo.

Kinkfactor | 05-09-20 | 20:13

@Papa Jones | 05-09-20 | 20:11:
Studenten verpleegkunde moeten nogal eens uitwijken naar buitenland wegens geen plek te vinden in NL. Er is geen tijd. Het kost teveel. De rek is er wel uit. Goed, ik begon de dag goed. Toen kwam Aquarium (2x). Nu dit. Ik ben een partij chagrijnig jonguh.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:19

Vaccin, vaccin, schnell, schnell en het Softenon oftewel Thalidomide debacle is al weer hemelaal vergeten

Kinkfactor | 05-09-20 | 20:07 | 6

@Gulliver | 05-09-20 | 20:19: U bent en blijft toch ook een ongelofeloze stomme lul, hè. Doet u het express ofzo?

Maar het zal wel van voor uw tijd zijn. Het punt is dat er onbekommerd voorgeschreven werd totdat jaren later stapels gehandicapte baby's ter wereld kwamen. Hier was men iets terughoudender dan in Engeland, waar de ramp nog veel groter was.

Dáár ging mijn punt over, wappiekrijsend stompzinnig sneeuwvlokje.

Sorry voor de krachttermen mensen, mijn excuus is dat die zwans enigszins op m'n ouwe zenuwen werkt. Hij komt meestal niet verder als "wappie", maar het is zoooooo irritant.

Kinkfactor | 05-09-20 | 20:50
-weggejorist-
A333aan | 05-09-20 | 23:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik dacht al, waar blijft corona-discussie aflevering 1245.
En ja hoor daar is ie dan.
Kan iedereen weer zijn standpunt in de herhaling gooien.

2voor12 | 05-09-20 | 20:02 | 2

Ik ben TEGEN corona. Punt.

VanBukkem | 05-09-20 | 20:10

Ik twijfel een beetje. Het schijnt wel een echte hype te zijn nu...

RichardBandler | 05-09-20 | 21:03
-weggejorist-
hotnot | 05-09-20 | 20:02

Het is een jaar van falen geweest voor het kabinet en de kiezer is dol op ze.
- Eerst al onze mondkapjes weggeven aan China toen daar een pandemie uit brak.
- Er van uit gaan dat het virus ons over zal slaan.
- Zeggen dat het allemaal wel mee valt.
- Verzorgingstehuizen bewust uitsluiten van mondkapjes in plaats van ze eerlijk te verdelen.
- Zeggen dat mondkapjes niet werken en dat het daarom helemaal niet erg is dat we geen mondkapjes hebben.
- Corona testen bewust ongebruikt in een pakhuis laten liggen.
- Het R.I.V.M voor je laten liegen op TV en dan zeggen dat je achter het R.I.V.M. staat wat ze ook zeggen.
- Liegen met statistieken door gegevens bewust niet op te nemen.
- En tot slot: Wegrennen om stemmen over een hoger salaris voor zorgpersoneel onmogelijk te maken.

Zo veel blunders op een rij, dit kabinet gaat gewoon herkozen worden. Met Hugo de Schoenen als vice premier.

Osdorpertje | 05-09-20 | 20:01 | 5

@Pietneus | 05-09-20 | 20:05:
Komt door de gefrituurde vleerhond die je tijdens de apres ski kan bestellen.
Zoals bitterballen bij ons hier.

HoerieHarry | 05-09-20 | 20:12

@Old_Spice | 05-09-20 | 20:11: Toen was nog veel onbekend over het virus, dus je kan het die mensen niet helemaal kwalijk nemen.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:58

Wie zegt dat het R.I.V.M. liegt voor de regering?
Er spelen hier grote belangen en mogelijk heeft het R.I.V.M. belang bij deze belangen. Of kopstukken bij het R.I.V.M.

Arachne | 06-09-20 | 00:38
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pietneus | 05-09-20 | 19:59 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik ga aan de vitaminepil. Laters.

Poesman | 05-09-20 | 19:58 | 1

Goed kauwen.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 19:59

Goed verhaal hoor helemaal mee eens alleen ik snap dat schizofrene gedoe niet helemaal. Het ene artikel relativeert Corona en het andere neemt het weer heel serieus hier op GS.

G33rtW | 05-09-20 | 19:57 | 7

Volgens mij heeft het angstvirus ook de heer Feynman te pakken.

VanBukkem | 05-09-20 | 20:15

Het is bijna alsof het een complexe zaak is

Blasfemie | 05-09-20 | 20:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Na de Touretappe bleef ik eventjes hangen bij NPO1 en zag voor het eerst in tijden weer eens een journaal (althans het begin). En het ging over de vaccins die “hiep hiep hoera” misschien dit jaar al wel beschikbaar komen... (en dit is een letterlijke quote):
“voor de CONSUMENT”.

Meer hoef je niet te weten. Nou ja, je kunt hiervan in elk geval niet zeggen dat de NOS liegt. Voor een vaccin zijn wij “consumenten”. En het vaccin is een consumptieartikel.
Toch wel aardig dat de staatspropaganda omroep dat gewoon letterlijk zegt.

Stormageddon | 05-09-20 | 19:57 | 16

@Mbovenka | 05-09-20 | 22:17: Polio, pokken, roodvonk, mazelen bestaan allemaal nog steeds en vlammen hier en daar met enige regelmaat op. Al ze uitgeroeid waren, waren de vaccinaties niet meer nodig.

Arachne | 06-09-20 | 00:30
-weggejorist-
Arachne | 06-09-20 | 00:34

@Wiebenick | 05-09-20 | 23:29:
Het is geen drogreden, het is gewoon een feit, die jij nota bene bevestigd. Die dokter is er inderdaad niet.
Het is ook geen reden voor of tegen iets, het is een uitdaging aan Kuifje. Waar bemoei jij je mee?
Mafkees.

Stormageddon | 06-09-20 | 00:40
▼ 13 antwoorden verborgen

Malle mijnheer. Dit kabinet zit er toch niet voor óns? Het zijn (zonder uitzondering) filiaalhouders van Brussel. De Europese begroting, staat voorop. Wat er dan nog rest: God zegene de greep!

Scholletje | 05-09-20 | 19:55

iedereen wordt knetterhard in de poepert genomen, tenzij je een ambtenaar bent. Wanneer zit men dit nu toch een keer in?

Wacht... we klappen wel een keer en geven een aalmoes aan die zorghelden en zetten dat op de sociale media, want dat is zo hip tenslotte!

Kamikazepiloot | 05-09-20 | 19:55

Punt is dat er veel meer leed is veroorzaakt door COVID dan merendeel in ons landje weet van hebben. De zwakke mensen moet je beschermen en niet de gezonde. Erg is al die uitgestelde behandelingen en operaties en al dat zorg personeel dat zonder pbm’s hebben moeten verzorgen en met eigen ogen moeten zien dat wellicht via hunzelf 1/3 van hun cliënten zijn te komen overlijden. Er is een toename van mensen met psychologische problemen... dat zal de komende tijd flink op blijven lopen.

Hollandse_blauwe | 05-09-20 | 19:55

Mag ik vraagtekens zetten bij dat verhaal over Emma (25) en haar rolstoel? Moeten we die klachten van Emma niet gewoon zien in de categorie 'millenial burn-out'? En wordt dat verhaal van Emma (25) niet gewoon enorm aangedikt/uitvergroot door de msm enkel en alleen om u en mij angst voor dat coronavirus aan te jagen? Ik denk het namelijk wel.

VanBukkem | 05-09-20 | 19:53 | 20

@RichardBandler | 05-09-20 | 21:31: In mijn omgeving een kankerpatiënt die een paar afspraken moest missen. Inmiddels weer gecontroleerd, en niks aan het handje. Die uitgestelde zorg van 50 duizend betekent niet dat die mensen allemaal veel zieker worden, of dood gaan.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 21:35

@Kuifje
Nee, niet allemaal natuurlijk.
Hoeveel levensjaren zijn bespaard? Men schat dat er 900 oude mensen naar huis hadden moeten worden gestuurd zonder maatregelen. 300 daarvan hadden wellicht in het ziekenhuis overleefd. Besparing: 300 x 2 laatste levensjaren = 600 levensjaren. Zeg dat slechts 60 kankerpatiënten nu 10 jaar eerder doodgaan, dan heb je al niks bespaard met de lockdown. En dan 100.000 mensen door economie werkloos en gemiddeld 5 jaar korter leven door armoedeval. Dus 500.000 levensjaren weggegooid met lockdown.

RichardBandler | 05-09-20 | 21:49

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 21:35: In mijn omgeving een Carona patiënt, die positief getest is, inmiddels weer beter, niets aan het handje. De paar die wel klachten hebben betekend niet dat die mensen allemaal veel zieker worden, of dood gaan.

Diepstrotje | 05-09-20 | 21:55
▼ 17 antwoorden verborgen

Als iedereen van vitaal belang was viel er niks te slopen. 'Onze' economie is vooral bezigheidstherapie. Materieel gewin hierbij is een subjectief hersenspinsel ter egocentrische glorie van norm en waard, na exploitatie van anderen hun arbeid en grondstof. We leven in een artifactueele realiteit, zelfs onze geest is een abstract paradigma van symboliek. Allemaal leuk en aardig, niet, maar onschuldige beestjes hebben hier last van en miljoenen jaren van evolutie in ecologie gaat kapot. Onze evolutie is gestagneerd door gebrek aan Darwin en overpopulatie dus hoe we ons hieruit ontwikkelen?

Neuth | 05-09-20 | 19:52 | 4

Wel erg succesvolle bezigheidstherapie. Vergelijk onze maatschappij eens met die van 100 jaar geleden. Hebben we toch een behoorlijke sprong gemaakt.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:11

Hulde

gebakkenzuchten | 05-09-20 | 20:15

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 20:11: Of de ontwikkelingen werkelijk het tij ten goede doen keren valt te bezien maar ik ben pessimistisch. Er zal een hoop onherstelbare schade zijn.

Neuth | 05-09-20 | 20:26
▼ 1 antwoord verborgen

"toch ging de zorg door. "
Je hebt mensen die 100% van jou afhankelijk zijn. Niet doorgaan is geen optie.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 19:51 | 5

@Trumme | 05-09-20 | 19:55:
Sowieso lijkt het me goed de gehele geriatrie een keer te evalueren in het kader van genade & mildheid.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:10

@Trumme | 05-09-20 | 19:55: Nieuw virus, nieuwe omstandigheden. Dan gaat er wel eens iets mis. Zoals ook in België, Zweden. Spanje, Italië, Frankrijk, het VK en de VS het nodige mis ging.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:12

Er is niets wat mensen tegenhoudt om zelf ontslag te nemen.

snapal | 05-09-20 | 22:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed stukkie zoals gewoonlijk. Wee het blog die dit soort tekst als introkroeg misbruikt: www.youtube.com/watch?v=_JoZS6LgqYI

Foeigesprek aan de orde. #teamjivetalkin'

Rest In Privacy | 05-09-20 | 19:48

Eensch.
Zorgverleners van nu zijn helden in deze oorlogstijd.
Zij vechten om anderen te redden en riskeren daarbij hun eigen leven, me dunkt dat dat een kenmerk is van een oorlog.

snapal | 05-09-20 | 19:42 | 56

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 22:11:
De markt heeft altijd de prikkel. Maar die prikkel wordt juist tegengehouden door de overheid zoals Storma al zegt. Als het aan de markt had gelegen was Deutsche al lang failliet gegaan. Maar men weet dat Berlijn dat nooit zal toestaan maar men heeft wel al gecorrigeerd van 151 en kleingeld naar 9.73. Maw de markt werkt. Helaas wordt het laatste zetje tegengehouden door de overheid want dan zou dat aandeel nu een pennystock zijn.

Basil Fawlty | 05-09-20 | 22:17

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 22:11:
Overigens Kuifje. Leuk dat je weer probeert te divergeren maar we hebben het over overheidsfalen ivm covid. En jij en ik weten waarom jij aanslaat want de leider van de overheid is jouw grote "alwetende" VVD roerganger. Sorry mate, maar hij heeft hoe je het ook wendt of keert, en probeert af te leiden, gefaald in zijn aanpak en hij is eindverantwoordelijk. Simple as that. En daar laat ik het bij in deze draad. Over economie en marktwerking zullen we het absoluut nog een keer hebben als het van toepassing is.

Basil Fawlty | 05-09-20 | 22:31
▼ 53 antwoorden verborgen

Nou met de grenzen dicht doet China het toch aardig goed waar nachtclubs gewoon open zijn en de domestic airlines nagenoeg weer volledig gevuld evenals alle high speed treinen en dat zijn er heel wat.
Taiwan heeft ook de grenzen dicht draait ook goed.
Dus het kan echt wel met grenzen dicht en een goed beleid mbt corona test trace etc.

Alexander | 05-09-20 | 19:42 | 5

Werk niet voor elk land, in Indië en omringende #1 shitholes hebben inmiddels meer mensen Corona dan Diarree.

TijdelijkOptimist | 05-09-20 | 20:41

@Mijn klomp breekt | 05-09-20 | 19:46: Nederland is betrouwbaar....

Is dit nog nieuws? | 05-09-20 | 22:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Zonder een vaccin blijft het pappen en nathouden.

HoerieHarry | 05-09-20 | 19:42 | 13

Zonder vaccin zitten we al op of onder griepsterftekans en nu al op groepsimmuniteit. Ons lichaam heeft tientallen soorten natuurlijke defences tegen virussen. Dat bij >95% van de populatie afdoende werkt.

RichardBandler | 05-09-20 | 20:56

@kuifje
Ik heb elders al eens een berekening laten zien. Punt is daarnaast, dat mensen die vorig jaar mét griep dood gingen, niet zo snel in de "puur griepdoden" bak werden gegooid als mensen die nu mét het übergevaarlijke Covid19 overlijden in de puur-Covid19-doden bak worden gegooid. Men overschatte de dodelijkheid en de invloed van comorbiditeiten.

RichardBandler | 05-09-20 | 21:36
▼ 10 antwoorden verborgen

Mja, ik zag onlangs een item over labtesten van Nieuwsuur (Jawel), waarin werd aangetoond, dat dat zogenaamde labcapaciteits tekost niet bestaat, en aleen een gevolg is, van contracten waarbij de labs van de ziekenhuizen voorrang krijgen op de grote labs.
Van deze grote labs wordt de capaciteit alleen bij overloop gebruikt.
Lijkt mij heel naar, als de belangen van een bestuurlijke groep boven het landsbelang gaan.
Dat schijnt ook de reden te zijn dat de Jong uitwijkt naar Duitsland waar ze een 10voud aankunnen.

Roadblock | 05-09-20 | 19:40 | 2

Betekent dus wel dat De Jonge al sinds maart/april keihard loopt te liegen over die 30.000 tests per dag. Ik begrijp werkelijk niet waarom het parlement die gast niet al lang naar huis heeft gestuurd.

obominotie | 05-09-20 | 20:04

@obominotie | 05-09-20 | 20:04:
Dezelfde reden als met Grappighaus-Gebrek aan beter.
En wie nu het potje (eh Vaasje) breekt, krijgt de rekening bij de verkiezingen.
Dus modderen ze door.

Roadblock | 05-09-20 | 20:07

In het verlengde daarvan: Amerikaanse farmaceuten laten zich niet door de politiek -lees Trump- onder druk zetten om versneld een vaccin op de markt te brengen. Een tegenvaller voor The Donald.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 19:40 | 7

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 20:02:
Nou wil ik niet kwaad denken hoor, maar zou dat niet alleen al een reden kunnen zijn om de boel langer te laten duren.
Ik heb al vaker gemerkt, dat wat de democrats betreft het landsbelang kan omvallen, als het gaat om de Donald een hak te zetten.
Eigenlijk niet anders als hier met de testcapaciteit.

Roadblock | 05-09-20 | 20:10

@Roadblock | 05-09-20 | 20:10: Maar je wilt toch een goed getest vaccin op de markt, waarvan zeker is dat er geen al te grote bijverschijnselen zijn. Die paar maanden die dat langer duurt, maken niet het grote verschil.

Rest In Privacy | 05-09-20 | 20:14

@Kuifje-naar-Brussel | 05-09-20 | 20:14:
Voor de Rabobank wel. Die wil gewoon op tijd de maandelijkse betaling op de hypotheek, of je nu inkomsten hebt of niet en niet ook niet mag genereren van Mark, Hugo en Ferdinand (en Jaap en zijn veeartsen).

Stormageddon | 05-09-20 | 22:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, ik heb enorm veel respect voor de zorg. Punt.
Als in bedrijven er een calamiteit is, moet het andere werk ook gewoon doorgaan.
Dit is in de zorg niet gebeurd.
Complimenten?

Leptob | 05-09-20 | 19:39 | 4

Eens. Alleen maar respect voor de zorgmedewerkers. Het management heeft er daarentegen voor gezorgd dat de rest al maanden op zijn gat ligt.

Juffrouw op de fiets | 05-09-20 | 20:03

Eens, eerst werd patienten met klem afgeraden om naar huisarts en ziekenhuis te komen
daarna constateerde men dat er zo weinig patienten naar het ziekenhuis kwamen
Zijn die ziekenhuis bobo's massaal op hun kop gevallen soms

Tobi | 05-09-20 | 20:41
▼ 1 antwoord verborgen

Helaas het geld is op, zuid europa was belangrijker

mr_awesome | 05-09-20 | 19:39 | 5

Zorgpremie gaat volgend jaar buitenproportioneel omhoog, geld is op maar dat geld niet voor jouw en mijn geld natuurlijk!

TijdelijkOptimist | 05-09-20 | 20:37

@Flightless bird | 05-09-20 | 19:44: Je je hebt gelijk. Maar ook ja je bent een mierenneuker. (je snapte heel goed wat ik bedoelde)

mr_awesome | 05-09-20 | 23:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap,Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap,Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap,Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap,Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap,Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap, Klap....

gijnsteel666 | 05-09-20 | 19:37 | 1

Long?

lovekila | 05-09-20 | 21:27

Lijkt me een beetje overdreven. Inmiddels hebben minstens een miljoen Nederlanders Corona gehad. Hoeveel daarvan hebben nu ernstige longschade?

obominotie | 05-09-20 | 19:35 | 26

@RichardBandler | 05-09-20 | 19:55: Heeft met de huidskleur en de mogelijkheid tot opnemen van Vitamine D. Tekorten komen alhier vaak voor bij mensen met een kleur.

Arachne | 06-09-20 | 00:21
▼ 23 antwoorden verborgen

Op Omroep Brabant staat een documentaire die terug blikt op de corona crisis vanaf dag 1 dat 'patient zero' wordt opgenomen in het Tweesteden Ziekenhuis in Tilburg. In deze docu zie je hoe ontzettend gestrest het zorgpersoneel en de patiënten zijn en hoe opgewonden en enthousiast de boven hen gestelden.
Ik krijg een heel naar gevoel van deze beelden.

www.youtube.com/watch?time_continue=7...

keestelpro | 05-09-20 | 19:35 | 13

@Roadblock | 05-09-20 | 23:16:
Onder Rutte zijn er tig-duizend zorgmedewerkers en bijna de helft van de IC bedden verdwenen. Allemaal ten faveure van de diverse managementlagen die mochten blijven zitten. Dat is het werkelijke beleid van Rutte en zijn club.
.
En dan nu de gore lef hebben om zorgmedewerkers "helden" te noemen. Ook dat is VVD beleid.

Ommezwaai | 06-09-20 | 09:24
▼ 10 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl