Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oh oh. Ook in Nederland herbesmetting corona

GEEN PANIEK

Goedemorgen en vooral niet in paniek raken, maar na Hong Kong is er ook in een land dichter bij Nederland (namelijk: Nederland zelf) een officieel geval bekendgemaakt van een patiënt die voor de tweede keer met corona is besmet. "In Nederland gaat het om een oudere patiënt met een verslechterd immuunsysteem, meldt Koopmans, een van de belangrijkste adviseurs van de Wereldgezondheidsorganisatie en van het kabinet." Lekker dan. Net nu de de wekelijkse weekcijfers van het RIVM vanmiddag weer mee gaan vallen opeens deze ANGSTZAAIERIJ. Maar wij laten ons niet gek maken hoor. Wij raken echt niet in paniek

Genuanceerde wetenschappelijke duiding via NOS

helder!

Reaguursels

Inloggen

Kan met griep ook, kwestie van kleine mutaties in de eiwitten die herkend moeten worden door het immuunsysteem. Of onvoldoende infectie de eerste keer

Feitenpliesie | 26-08-20 | 09:17

Als we al onze pijlen er op richten, het gehele budget van de medische zorg er tegenaan smijten, geef ik je op een brieffie, je gaat er meer vinden. En als we de detectie methoden verfijnen en uitbreiden, gaan we ieder seizoen een nieuw Covid of ander virus vinden. Die waren er eerder ook al maar onopgemerkt. Af en toe een uitbraak van net wat erger zieke mensen dan bij een normaal griep- of verkoudheidsseizoen. Het haalde soms het plaatselijke nieuws. Tuurlijk hebben we in het kielzog daarvan meer ziekenhuisopnames. Waar je met een flinke griep vroeger thuis bleef ga je nu naar het ziekenhuis want je moet afgezonderd en behoeft nu medische bewaking. Ja soms zijn de symptomen erger. Iedereen kent de verhalen van mensen met verminderde longfunctie of chronische vermoeidheid.
Die had je vroeger ook al alleen werden die niet naargeestig opgejaagd en in één en dezelfde statistiek verwerkt. Grosso modo blijft het bij een verhoging, snotneus en misschien wat hoofdpijn. We zien steeds meer potentiële gevaren op ons afkomen, we leren steeds meer. We leggen steeds meer verbanden. Maar die waren er vroeger ook al.

Sans Comique | 25-08-20 | 18:53

https://www.marketwatch.com/story/sweden-has-developed-herd-immunity-after-refusing-to-lock-down-experts-claim-its-coronavirus-infection-rate-is-falling-2020-08-24

Emilioot | 25-08-20 | 13:51 | 4

Die 'high death rate' in Zweden kwam doordat er in het begin veel bejaarden in verzorgingstehuizen besmet raakten en stierven (aan/met het virus).

me,myself and IK | 25-08-20 | 15:08

@me,myself and IK | 25-08-20 | 15:08: Die 'high death rate' is veel lager dan hier.

Mozes Langebroek | 25-08-20 | 18:14

@me,myself and IK | 25-08-20 | 15:08: Het dorre hout, za'k maar zeggen.

Sans Comique | 26-08-20 | 06:24
▼ 1 antwoord verborgen

Wat vindt die dansleraar hier nou van?

Kuifje-naar-Brussel | 25-08-20 | 13:26 | 1

Control opposition.

Rallywally | 25-08-20 | 14:44

Helder, hij wel.

Santoku | 25-08-20 | 19:14

Die 50% btw-verhoging op voedsel vorig jaar was niets minder dan visionair.

bierrr | 25-08-20 | 13:15

Een virus wat niet veel voorstelt kun je genezen met een vaccin wat nog minder voorstelt, dat noemen wij een verdienmodel.

peter van dijk1186 | 25-08-20 | 13:15 | 5

Een “markt” van bijna 100 miljard US$. Nou ja, een vrijwel volkomen artificiële “markt” natuurlijk. Eentje die uit het niets gecreëerd kan worden en door wettelijke verplichtingen afgedwongen. Dat is geen verdienmodel meer, dat is racketeering, afpersing, oplichting, belasting. Noem het maar wat. “Markt” is het niet.

Stormageddon | 25-08-20 | 13:42

@MoonBeebe | 25-08-20 | 13:36: Trump wil niemand verplicht laten vaccineren. Dat is een leugen. Hij wil zo snel mogelijk een vaccin voor de angsthazen.

Lupuslupus | 25-08-20 | 15:49

@Lupuslupus | 25-08-20 | 15:49: Of voor de risicogroepen, maar dat zou iets goeds zijn en dat kan natuurlijk helemaal niet met Trump.

Sans Comique | 25-08-20 | 18:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij worden toch ook ieder jaar herbesmet door een coronavirus dat de huis-tuin-en-keuken verkoudheid veroorzaakt? Immuniteit is van korte duur en ieder jaar is het weer raak: een verstopte neus, een pijnlijke keel etc. COVID19 muteert en zal mensen die reeds eerder besmet zijn geweest, gewoon weer een keer pakken. Tot dusver niets uitzonderlijks lijkt mij.

stiffy | 25-08-20 | 12:58 | 32

@Stormageddon | 25-08-20 | 17:13: Als u iets niet begrijpt is het daarmee nog geen non-argument; logisch dus dat ik dat "non-argument" dan herhaal (en herhaal en herhaal) tot de boodschap eens overkomt.

Welk deel is hiervan niet te begrijpen? 1) weinig immuniteit aanwezig tegen virusvariant influenza B en nog geen algemene immuniteit tegen A(H1N1)pdm2009, 2) geen geschikt vaccin dat te hulp kon schieten voor de influenza B variant, en de weinige vaccinaties onder jongeren hebben juist deze groep relatief kwetsbaar gehouden voor (afgeleiden van) A(H1N1)pdm2009. Resultaat: sterke griepgolf, ook onder jonge mensen. Leg daarnaast de link die ik u net heb voorgelegd (en die u duidelijk niet uitgepluisd hebt) die aangeeft dat 60% van de met A(H1N1)pdm2009 besmette patiënten op de intensive care inderdaad jong waren (15-64 jaar oud) en u kunt uw zelfbedachte "covid-15" door het putje spoelen.

Wetenschopper | 25-08-20 | 17:42

@Wetenschopper | 25-08-20 | 17:42:
Het bewijst niks. Het is een redenatie achteraf in de trant van: blijkbaar was er weinig immuniteit aanwezig. Wat raar is, want H1N1 komt sinds 1918 regelmatig voorbij. Weinig overtuigend.
Er zijn ook B varianten aangetroffen, maar er is geen enkel bewijs dat die variant de jongeren zo ziek maakte. En jouw Ecdc linkje bewijst dat ook niet. Dat zijn niet meer dan statistische gegevens. Zegt niks over de variant Corona in 2015/16.

Stormageddon | 25-08-20 | 18:56

@Stormageddon | 25-08-20 | 18:56: Die statistische gegevens (even doorklikken vanaf de gegeven link naar de uitgebreide rapporten, de website bevat meer informatie dan u klaarblijkelijk gelezen hebt) geven aan dat beide virussen, maar vooral A(H1N1)pdm2009, aangetoond is in die gehospitaliseerde patiënten. Dat afdoen als "geen bewijs" en weer over uw fictieve "covid-15" beginnen is om te janken. En als u denkt dat het pandemische H1N1 virus uit 2009 sterk verwant is aan de H1N1 stammen die in recente decennia circuleerden: www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/20.... Tip: zorg dat u het verschil tussen "antigenic drift" en "antigenic shift" begrijpt, dan snapt u dat de ene H1N1 de andere niet is óndanks een ogenschijnlijk gelijke "codering".

Wetenschopper | 25-08-20 | 19:11
▼ 29 antwoorden verborgen

Iedereen die Corona gehad heeft moet verplicht 1 jaar in quarantaine. Dat zal dat virus leren!

OuweOuweLekkerMauwe | 25-08-20 | 12:37 | 2

Er komt een moment dat dat omslaat en dat alleen de mensen die het nog niet gehad hebben een jaar in Q. moeten. Kies maar: bang blijven of doorleven.

elfenstein | 25-08-20 | 12:41

Dat zou lekker zijn, mits door betaald door mijn werkgever.

schijtzat | 25-08-20 | 12:45

Komt ook voor bij influenza. Het gebeurt alleen bij mensen met zwak immuunsysteem en/of wakke constitutie.

Rallywally | 25-08-20 | 12:35 | 5

@First Contact | 25-08-20 | 12:55: daar is ie weer. Waardeloze chart.

Madrox | 25-08-20 | 13:22

@Kuifje-naar-Brussel | 25-08-20 | 13:27: Ik ken niemand met Covid, of die eraan onderdoor is gegaan. Maar ken wel mensen met gewone griep. Maar zijn ook maar 70 mensen puur door Corona gestorven.

Rallywally | 25-08-20 | 14:49
▼ 2 antwoorden verborgen

De groei van het aantal nieuwe gevallen vlakt dus af.
Goh, een ideetje, maar kan dat niet met de hittegolf van de afgelopen paar weken te maken hebben? Het virus verspreidt zich moeilijker in een extreem warme en droge omgeving.
Nu we weer "normaal" weer hebben, zit het er dik in dat we de komende weken weer een opleving van het virus gaan zien.

Leipniz | 25-08-20 | 12:34 | 1

Omdat iedereen meer binnenblijft. Verspreiding gebeurt het meest thuis. Duh. Zlefs dan nog is een opleving van het virus pas een ding als het meer ic opnames en doden tot gevolg heeft. Doemsvoorspellingen kunnen we wel zonder.

elfenstein | 25-08-20 | 12:43

Is het geen gewone griep???? Die heerst ook nog steeds.

Leffe Blonde | 25-08-20 | 12:29 | 3

Het is weer een nieuwe angst mantra. Het sprookje wordt nog lang niet uitgeblazen. Omdat er te veel mensen in sprookjes geloven of het zijn ambtenaren die het zo fijn vinden om thuis te “werken”

Rallywally | 25-08-20 | 12:41

@Rallywally | 25-08-20 | 12:41:
Als ze nou thuis ook nog eens wat vaker de afwas doen dan zou werken niet eens tussen haakjes hoeven.

elfenstein | 25-08-20 | 12:44

Zijn er al ambtenaren ontslagen?? Die volgen toch de landelijke trends???

Leffe Blonde | 25-08-20 | 12:54

Wanneer gooit men de HBO's en Uni's weer open ? De bestuurders ervan durven de verantwoordelijkheid blijkbaar niet aan, dus verplicht het dan maar vanuit de overheid. De sterftekans Covid19 onder de 70 jaar is kleiner dan de kans om bv. vermoord te worden. Laat studenten niet verworden tot online autisten.

RichardBandler | 25-08-20 | 12:10 | 6

Uit uw studie (dat is dan wel gemiddeld over de landen, neem ik aan, in NL valt overgewicht bv. mee t.o.v. de VS):
"The estimated IFR is close to zero for younger adults but rises exponentially with age, reaching about 0.3% for ages 50-59, 1.3% for ages 60-69, 4% for ages 70-79, 10% for ages 80-89." Boven de 65 is het misschien 3x zo erg als een heftige griep.

RichardBandler | 25-08-20 | 13:03

@Stormageddon | 25-08-20 | 12:59: Ik reageerde specifiek op een voorbeeld over fietsen zonder helm, en pakte er daarom even wat verse data bij die de vergelijking maken met een traumatisch ongeval; niets meer, niets minder, en daarom ook geen vergelijk met andere (dodelijkere) aandoeningen. Ik ben hier niet bezig met een relativeringsrace "welke conditie is het dodelijkst"; ik heb ook liever een covid-19 diagnose dan pancreascarcinoom, laat dat helder zijn.

Wetenschopper | 25-08-20 | 13:11

@RichardBandler | 25-08-20 | 13:03: Ah, 3x zo erg op basis van uw 1% statistiek gebaseerd op 1 influenzaseizoen in 1 land? U heeft waarschijnlijk eerder in dit topic en eergisteren wat uitleg gemist van mij. Rustig herlezen zou ik zeggen, als het na twee keer niet wil bezinken, dan wel misschien na drie keer, dan praten we verder.

Wetenschopper | 25-08-20 | 13:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is heel simpel. Het virus muteert. Dus als je met verschillende virusstammen in aanraking komt kun je meerdere malen besmet raken. Daar de verschillende stammen veel genetische overeenkomsten hebben is de kans groot dat je bij een tweede infectie nauwelijks of aanzienlijk minder klachten ondervind. Zoals bij de man in Hong Kong. Als er een agressievere primaire vorm opduikt, dan moeten we in paniek raken.

suscrofa | 25-08-20 | 12:08 | 8

@Miezerig | 25-08-20 | 12:36:
Evolutionair gezien heeft een parasiet inderdaad geen belang om zijn gastheerpopulatie uit te roeien. Dat betekent niet dat een nieuwe parasiet zich in eerste instantie van genocide zal onthouden. Zijn zwakkere varianten evolueren dan verder mee met het handjevol overlevenden van zijn gastheer. Lang geleden was influenza een echte moordenaar, ook voor ons. Zoals nog steeds voor die paar verborgen indianenstammen in de Amazone en in genetisch opzicht nauwelijks weerbaarheid hebben tegen een 'griepje'.

suscrofa | 25-08-20 | 12:44
▼ 5 antwoorden verborgen

het lijkt me eerder goed nieuws dan slecht nieuws.
beter immumiteit op te bouwen icm vaccinatie dan te moeten wachten op de volgende grote uitbraak over 20 jaar.

het wordt steeds meer de griep die we kennen maar wel accepteren.

Epistulae_Morales | 25-08-20 | 12:07

Ik vind het goed nieuws.

Als het aantal gemeten herbesmettingen 1 is in Nederland en 100% van het sample heeft een verminderd imuumsysteem, dan is dat geen toeval. Dat betekent WEL dat mensen met een verminderd imuumsysteem zich zorgen moeten maken, maar wellicht 'gewoon' ouderen en anderen die al corona hebben gehad niet. Immers het grootste deel van die mensen heeft geen verminderd imuum systeem, en als herbesmetting gemeengoed zou zijn, dan zou het voor de hand liggen dat het juist bij een verder 'gezond' persoon zou worden aangetroffen.

Het geeft dus een sterke indicatie dat herbesmetting bijna niet mogelijk is.

Knufter | 25-08-20 | 12:06

LOL @ YT comment:

"Transmission of CV-19 occurs mostly through news broadcasting. The virus settles in between the ears and affects rational thinking. Symptoms may include hyper-vigilant cleansing, distrust of friends and neighbors, and an overwhelming urge to give up basic human rights in exchange for the perception of safety. Individuals with larger vacuums between the ears are at higher risk."

schedewindje | 25-08-20 | 12:21

Corona is een echoput en zal mogelijk later in de boeken komen als the big lie.

revolte | 25-08-20 | 11:59 | 4

@Papa Jones | 25-08-20 | 12:08:
Nee hoor, die is onderdeel van The Big Lie.

me,myself and IK | 25-08-20 | 12:32

Eerst nog het jaren durende Coronatribunaal bij het Corona Gerechtshof in Den Haag. Zie Neurenberg- en Joegoslaviëtribunaal.

piloot47 | 25-08-20 | 12:33

@me,myself and IK | 25-08-20 | 12:32: Die arts was een klokkenluider en is vermoord.

Lupuslupus | 25-08-20 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen

Dus het vaccin zal ook niet werken. Gelukkig is er daar niet veel geld aan uitgegeven.

boerzoektscheet | 25-08-20 | 11:46 | 3

schoenmaker blijft bij uw leest. met andere woorden: onbenullige commentaren voortaan niet maken.

putinisyourfriend | 25-08-20 | 12:02
-weggejorist-
boerzoektscheet | 25-08-20 | 11:44 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

#dorhout toch?

Pinocchio | 25-08-20 | 11:41

Geen paniekvoetbal want Hugochenko heeft alles perfect onder controle, met zijn slimme doordachte apps, dashboards, noodwetten en de teststraten van de GGD. En natuurlijk met de ventilatie en mondmaskers onduidelijkheid van het RIVM, helaas blijkt het door Hugo 5 maandelijks gevoerde beleid op een puinzooi uit te draaien. Doen burgemeesters maar wat, omdat de regie in deze crisis ontbreekt. En is Nederland weer terug bij af.

Goedverdoemme | 25-08-20 | 11:35

Als het je lukt om zelfs 2x besmet te worden, dan ben je wel echt mongool eerste klas.
Ben je dan bewust het snot van iemands bovenlip aan het likken?

frickY | 25-08-20 | 11:35 | 2

lmao

KlauwnBassie | 25-08-20 | 11:38

De ene mens wordt ook vaker besmet met het verkoudheidsvirus dan de andere. Heeft met aanleg te maken, met weerstand, met gezonde voeding en leefstijl of gewoon vette pech. Hoort bij het leven. Sommigen zullen misschien wel vier of vijf keer een coronabesmetting oplopen. Maar niet doodgaan.

piloot47 | 25-08-20 | 11:41

Okay, ik begrijp het. Waar moet ik betalen en hoeveel is het dit keer?

Acidstain | 25-08-20 | 11:33 | 1

Om u te zeggen dat ik dit een goeie vond, heb ik even ingelogd.
Goeie!!

Stoned Hengst | 25-08-20 | 12:22

In de herhaling, omdat je destijds belachelijk werd gemaakt als je kritiek uitte:
16-3-2020, TV-toespraak van minister-president Mark Rutte: "Groepsimmuniteit opbouwen"

"In de wereld van vandaag zijn nieuws en informatie sneller dan het licht en is een mening ook snel gegeven. Ik begrijp dat. Maar het antwoord op alle vragen die leven, begint bij de kennis en ervaring van deskundigen. Laat ons daaraan vasthouden. Aan deskundigen als Jaap van Dissel en zijn collega’s binnen en buiten het RIVM. Virologen, intensive care artsen en andere specialisten.Hun advies is vanaf het begin leidend geweest voor alle maatregelen die tot nu toe in Nederland zijn getroffen. En het is belangrijk dat we op dat kompas van wetenschappelijke kennis en betrouwbare feiten blijven varen"

"De realiteit is ook dat de komende tijd een groot deel van de Nederlandse bevolking met het virus besmet zal raken. Dat is wat de deskundigen ons nu vertellen.En wat zij ons ook zeggen, is dat we in afwachting van een vaccin of medicijn de verspreiding van het virus kunnen afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit op kunnen bouwen.Dat moet ik uitleggen. Wie het virus heeft gehad, is daarna meestal immuun. Net als vroeger met de mazelen. Hoe groter de groep die immuun is, hoe kleiner de kans voor het virus om over te springen op kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. Met groepsimmuniteit bouw je als het ware een beschermende muur om hen heen. Dat is het principe. Maar we moeten ons wel realiseren dat het maanden of zelfs langer kan duren om groepsimmuniteit op te bouwen en in die tijd moeten we mensen die een groter risico lopen zoveel mogelijk afschermen."

Voorafgaand aan deze toespraak, anderhalve maand eerder, kwam China al met een waarschuwing over de mogelijkheid van herinfectie met SARS-CoV-2:
31 januari 2020, Press conference National Health Commission of the People's Republic of China
Lu Qingyan, director Pneumonia Prevention and Treatment China-Japan friendship hospital: "Recovered coronavirus patients are still prone to reinfection."
youtu.be/GZ99J7mlaIQ?t=50
"Based on the pattern of a regular virus, patients will generate antibodies. However, it might not be the case for patients who recovered from the virus. They can get infected again. So, they need to prevent infection by increasing their physical activity, says Chinese expert."

Meer dan half jaar later is nu dus ook in Nederland bekend dat herinfectie toch wel mogelijk is. Voor de uitspraak van de regering m.b.t. het opbouwen van groepsimmuniteit (negeren van buitenlands onderzoek) en de uitspraak dat een groot deel van de Nederlandse bevolking besmet zal raken (negeren van de aangeboren immuniteit) was destijds geen enkel bewijs. Als je iets nog niet weet dan kun en mag je nooit een dergelijke stelling innemen, dat is zeer kwalijk.

#enpassant | 25-08-20 | 11:20 | 7

"Dat is wat de deskundigen ons nu vertellen." - Lijkt me een duidelijke disclaimer.

kapoerewiet | 25-08-20 | 12:18

@Papa Jones | 25-08-20 | 12:09: Ah, het duurde nog lang voor de eerste oelewappie zich meldde,

Bijtendehond | 25-08-20 | 12:19

@Papa Jones | 25-08-20 | 12:09: lol

Sans Comique | 25-08-20 | 19:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb nog altijd het idee dat dit virus zo is gemanipuleerd (want ik vermoed nog tijd dat dit uit een lab van China komt en niet van een markt) dat het muteert in licht andere vormen. Misschien komt dat als gegeven naar boven bij herbesmettingen. Hoop het niet, want hoe ga je dan een vaccin ontwikkelen?

Jan, Leiden | 25-08-20 | 11:15 | 10

Dat zouden de marktkooplui kunnen zeggen tegen de BOA's:
"Het virus komt van een markt in Wuhan en niet van de Albert Cuyp.
Ga daaro bonnen schrijven!"

Stoned Hengst | 25-08-20 | 12:24

@Stoned Hengst | 25-08-20 | 12:24: lol. Ik hoor ze al denken: "Wuhan, Wuhan, wat is dat'.

Lupuslupus | 25-08-20 | 12:39
▼ 7 antwoorden verborgen

HOT (Half Off Topic): Maarten Keulemans, 'wetenschapsjournalist' van de VK, onverschrokken verdediger van het overheidsbeleid en het RIVM, heeft vanochtend in die krant een artikel afgescheiden onder de titel 'Hydrochloroquine haalde in Nederland geen snars uit' waarin hij suggereert dat in NL meer doden zijn gevallen door het gebruik van het middel. Pas aan het eind van het artikel vermeldt hij dat het middel in combinatie met zink (is dat in Nederland ook gebeurd? Hij vermeldt het niet) in de VS een 50% gunstiger verloop van het ziekteverloop heeft gegeven.
Uiteraard verzuimt hij niet te vermelden dat Trump het middel propageerde en zelf ook gebruikte. Die gekke Trump toch.

Bedenk dus nu zelf een betere kop boven het artikel.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onderzoek-hydroxychloroquine-haalde-in-nederland-geen-snars-uit~bbeb7112/

piloot47 | 25-08-20 | 11:13 | 9

Als er een medicijn is dan mag er bij de ontwikkeling van een vaccin géén shortcut genomen worden en moeten we rekenen op de normale ontwikkelingstijd. Gelukkig zijn de commerciële belangen van farmaceutische bedrijven niet zo groot.

revolte | 25-08-20 | 12:08
▼ 6 antwoorden verborgen

Groepsimmuniteit.....

Is dit nog nieuws? | 25-08-20 | 11:09 | 4

Ah, leuk scrabble! Dan leg ik nu aan het woord: kuddegedrag

kweethetooknietbeter | 25-08-20 | 11:29

@W_F | 25-08-20 | 11:23:
Daar is meneer mee gestopt du moment hij de politieke kracht van dit virus herkende

Jan Passant mk2 | 25-08-20 | 11:30

@W_F | 25-08-20 | 11:23:
Nee, ook daar was Mark weinig origineel. Ik vernam de term herdimmunity al een paar dagen voor die legendarische persco van Mark en Jaap voor het eerst in het Britse nieuws uit de mond van Boris Johnson waarbij hij ook met die golvengrafiek op de proppen kwam. Jaap en z'n mensen hebben dat wellicht ook gezien en zijn er dus mee aan de haal gegaan. Bij gebrek aan een beter verhaal ?

suscrofa | 25-08-20 | 11:59
▼ 1 antwoord verborgen

Angst angst en angstzaaien, vergeet niet als het gaat stormen of regenen code rood, en in de winter je winterbanden monteren. Besmettingen gebeuren thuis (50%) en slechts 0,2 % via vliegen over de hele wereld want daar staat te veel (overheidssteun)geld op het spel.
Het virus heeft zich via de markt in China op miraculeuze wijze (in ieder geval niet door transport via vliegtuigen) in onze thuissituaties genesteld.

penis-aqua-rosA | 25-08-20 | 11:09

De Wuhan-simulatie is aardig gelukt. De Chinese economie is de enige die weer groeit. Zogenaamd vanwege de extreme lockdown die blind werd gekopieerd. Desalniettemin wisten twee besmette Chinese toeristen Wuhan te ontsnappen naar Italië maar gek genoeg nam geen enkele van de 11 miljoen inwoners een binnenlandse vlucht.

Gezonde_Roker | 25-08-20 | 11:05 | 2

Dat dus.

penis-aqua-rosA | 25-08-20 | 11:10

Yep, tis allemaal 1 grote massa hysterie.

Dirty-Harry44 | 25-08-20 | 11:25

Ik vraag me af wanneer we nu eindelijk de rekening voor dit virus bij China gaan neerleggen. Het is niet het eerste virus dat daar vandaan komt en ondertussen laten we ze ook al wegkomen met geopolitieke roofstaat en neo-kolonisator spelen, dat schuurt.
Als we nu eindelijk als EU onze ballen to... Oh, laat maar.

Graaisnaaiert | 25-08-20 | 11:04 | 8

@me,myself and IK | 25-08-20 | 11:14:
In Wuhan ook niet, dwz, ze stonden weer op na de opname van het propagandafilmpje.

me,myself and IK | 25-08-20 | 11:15

@me,myself and IK | 25-08-20 | 11:15:
Exact!

penis-aqua-rosA | 25-08-20 | 11:23

In China is dit horrorsprookje gestart, dat kan je ze zeker kwalijk nemen. Onze eigen (deepstate) leiders, media en omgekochte medici zetten het sprookje echter zelf voort.

paulis | 25-08-20 | 11:58
▼ 5 antwoorden verborgen

We hebben te maken met veel angst, aangewaaid door de overheid en de grote media, die financieel gebonden zijn aan de overheid en de grote industrie.
Ik vind echter dat de alternatieve media ook soms angst aanwakkeren, met name voor het onststaan voor een complete dictatuur. Dat gaat me ook te ver. Wel moeten we kritisch blijven naar gezagdragers en de door hen aangestuurde media.

jan-pieter | 25-08-20 | 11:04 | 2

Ik zie bij de alternatieve media vooral experts aanschuiven die gehakt maken van de 'besmettingen' en de maatregelen. Die dictatuur uit zich vooral in het totale gebrek aan voortschrijdend inzicht en open debat.

Gezonde_Roker | 25-08-20 | 11:19

@Gezonde_Roker | 25-08-20 | 11:19: Dat is zeker waar. Voortschrijdend inzicht en open debat is verboden want 'gezichtsverlies' en wie weet schadeclaims vanwege aansprakelijkheid en nog wat dingetjes.
Ze hebben géén idee (want ze leven in een bubbel) dat er heel veel mensen wakker zijn geworden en de waarheid toch echt eens aan het licht komt; dat demense een enorme loer is gedraaid. Dan zou je zeggen 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' want elk normaal denkend mens zal dan zeggen 'het is wel enorm wat jullie hebben veroorzaakt maar vergissen is menselijk', maar nee, stoer blijven volhouden. Met alle gevolgen voor de kleine bedrijven, de angst die het immuunsysteem aanvalt, de mensen die niet op tijd behandeld zijn, de geestelijke gezondheid van velen, de zelfmoorden die er al zijn en zeker nog zullen komen, de ontwrichte gezinnen enz. enz. Je zult het maar op je geweten hebben.

Lupuslupus | 25-08-20 | 12:11

It's just a mask.
It's just two weeks.
It's just to keep from overwhelming the health care system.
It's just 'non-essential' businesses.
Its just until we 'flatten the curve'.
It's just until more cases go down.
Its just to keep others from being scared.
It's just a couple more weeks.
It's just communion or singing.
You can still meet.
It's just until we get a vaccine.
It's just a few side effects.
It's just a bracelet.
It's just to let others know you're safe to be around.
It's just an app.
It's just to let us know who you've been in contact with.
It's just a few more months.

It's just a YouTube video.
It's just an email account.
It's just to protect others from hate speech.
It's just a statue.
It's just a building.
It's just a street name.
It's just a song.
It's just a piece of paper.
It's just a flag.
It's just a piece of cloth.

Those who stand for nothing, fall for everything.

me,myself and IK | 25-08-20 | 11:03 | 3

Copy paste van een YouTube comment.

me,myself and IK | 25-08-20 | 11:03

sterk!

Heisessie | 25-08-20 | 11:25
-weggejorist-
piloot47 | 25-08-20 | 11:45

Stemmingmakerij en klikbait. De patient in kwestie heeft een slecht werkend immuun-systeem. Er zijn wereldwijd maar een paar gevallen van herbesmetting bekend.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:00 | 1

Er zijn wereldwijd maar een paar gevallen van herbesmetting wetenschappelijk bewezen, dus gevallen waar het RNA van de eerste én tweede besmetting is geanalyseerd en dat dat RNA verschillend bleek te zijn. Herbesmetting met dezelfde variant komt vast ook veel voor maar kan niet op deze manier bewezen worden. In februari waren er al tientallen varianten van het virus, de meeste landen hadden 2 of 3 varianten, Nederland had ze allemaal, behalve de Amerikaanse variant. Vorige week is er in Azië weer 1 bij gekomen die nog besmettelijker lijkt dan wat wij nu in Nederland hebben. De overheid en media doen nog steeds of er maar één virus is, maar dat was alleen ergens voor oktober 2019 de waarheid.

W_F | 25-08-20 | 11:30

Aha...... Ze hebben weer iets nieuws gevonden om de bevolking angst (ohh Hans...) aan te jagen, mensen laat je niet gek maken en ga door met leven

Mich2007 | 25-08-20 | 10:58

Paniek des doods speelt zich met name af in het gewoel van de steden, bij de laaggeschoolden, de anekdotische marathonloper van 35 en de media. Hier in de frisse berglucht is er helemaal niets aan de hand. In het dorp van van Oef hebben tot nu toe nul besmettingen plaatsgevonden. De van Oefs gaan zo een mooie fietstocht maken, Septimer Pass.

van Oeffelen | 25-08-20 | 10:57

Ow ja.. het gaat dus nog te goed met de economie. We moeten meer kapot maken zodat we nog meer leningen moeten afsluiten die alleen worden uitgedeeld als je luisterd naar de nieuwe regels.

gebakkenzuchten | 25-08-20 | 10:56

Dat is toevallig, nog geen 24 uur nadat er vanuit HongKong hetzelfde nieuws kwam.

Gomezlopez | 25-08-20 | 10:56

.. wel goed nieuws voor de politieke exploitanten van het Chinese designvirus.

Jan Passant mk2 | 25-08-20 | 10:54 | 2

Waar Bruno Bruins dus terecht niet aan mee wilde doen...
of "kon".. omdat hij in augustus 2019 al de oorlog aan de big-pharma had verklaard

grindbak | 25-08-20 | 10:56

De herbesmetting die je wist dat zou komen.
Allemaal bangmakerij mensen. U moet allemaal aan de vaccin. Trap er niet in.

VanBukkem | 25-08-20 | 10:53 | 1

HET vaccin, DIE meisje.

Bijtendehond | 25-08-20 | 11:36

Eerst waren het de doden, toen de overbelaste IC's, toen werden het de besmettingen, daarna de slachterijen, vervolgens de mensen met chronische longschade en nu de herbesmettingen. What's next?

Gezonde_Roker | 25-08-20 | 10:51 | 5

Van roken kun je hele nare dingen krijgen?

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:02

En wat eigenlijk ook heel erg opvalt is dat er steeds meer en meer nertsenbedrijven besmet raken. Die nertsen zijn en blijven op hun plek in dat hok, dus wie besmet die diertjes dan? En ook gek is dat in het buitenland geen nertsenbedrijven besmet zijn geraakt? Er is meer aan de hand.....

Graaf Monte Cristo | 25-08-20 | 11:23

@Graaf Monte Cristo | 25-08-20 | 11:23:
Die nertsen worden vergast. En de fokker koopt van zijn schadevergoeding direct weer nieuwe dieren. Zo blijf je dus aan de gang.

gestoptmetroken | 25-08-20 | 12:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus toch een gewoon verkoudheidsvirus.
Hatsjie.

piloot47 | 25-08-20 | 10:49 | 2

Wel in je knie niezen

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:51
-weggejorist-
Baardvansinterklaas | 25-08-20 | 10:49 | 2

Hier zit een luchtje aan................!

grapjasz | 25-08-20 | 10:49

Goed nieuws dus voor de Corona gelovigen, voorlopig kunnen jullie je nog steeds ernstig zorgen maken, zo houden we de spanning erin!
Nog meer goed nieuws is dat ons “onafhankelijke” RIVM goede zaken doet met de WHO en filantroop Bill Gates:
www.rivm.nl/nieuws/who-faciliteert-ni...

Bolder | 25-08-20 | 10:48 | 8

@Spring Bruissteen | 25-08-20 | 11:00: Open je ogen! Kijk eens bijvoorbeeld op joetoep de docu over bill gates... Allemaal feiten, geen gelul..... Vraag je zelf dan eens af of het logisch is wat deze rat doet.... Zeker niet gezien? Dan niet oordelen, want als je alles over deze rat zou weten dan zou je dit niet schrijven.

hetlaastewoord | 25-08-20 | 12:21

@hetlaastewoord | 25-08-20 | 12:21:
Allemaal feiten, sure. Zowel hilarisch als dieptriest, dit clubje "wakkeren" dat denkt de waarheid in pacht te hebben.

Spring Bruissteen | 25-08-20 | 13:00

@Spring Bruissteen | 25-08-20 | 13:00: Als jij het weet, vertel me dan wat niet waar is? Is het niet waar dat bill gates hoofd donateur is van de WHO? En daarbij het te vertellen heeft daar? Of is het niet waar dat hij vele universiteiten sponsort? Is het niet waar dat bill in bijna alle grote vaccin farmaceuten zit? Of is het niet waar dat bill deze "pandemie" al meerdere keren heeft voorspeld voordat de corona uitbrak? Of is het soms niet waar dat bill gates de Netflix serie (2019) Pandemic gesponsord heeft waarin hij A) hij de grote held is en B) deze pandemie weer voorspeld heeft. En zo kan ik nog wel ff doorgaan...
Ik hoor graag je mening.

hetlaastewoord | 25-08-20 | 16:06
▼ 5 antwoorden verborgen

waar ik me over verbaas is dat veel mensen deze onzin nog serieus nemen

Spychopaat | 25-08-20 | 10:47

Het zou wel schelen met de PANIEK als bij wet besloten wordt dat in geval van Pandemie, geen enkel nieuwsmedium virologen mag citeren of uitnodigen.

de Voorzittert | 25-08-20 | 10:44 | 3

dan wel nieuws daaromtrent publiceren .....

WarremeWors | 25-08-20 | 10:48

Wie dan wel? Wanneer iemand iets zegt, dat U niet begrijpt, dan wil dat nog niet zeggen dat het niet klopt.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:05

Het wordt nu weer hoog tijd om een noodhospitaal uit de grond te stampen

hotbrasil | 25-08-20 | 10:44 | 5

Je zou van ( leegstaand? ) Lelystad natuurlijk een nationaal ziekenhuis kunnen maken dat zich alleen bezighoudt met virussen en epidemieeen. Belast je de rest van de ziekenhuizen niet en kunnen die gewoon normaal doorwerken.
Maar dat zal wel te oplossingsgericht zijn.

Graaisnaaiert | 25-08-20 | 11:07

@Bolder | 25-08-20 | 10:49: als al die mensen die het nu gehad hebben het opnieuw gaan krijgen dan, dan, dan....
Ik panikeer volledig

zuurtjeregen | 25-08-20 | 11:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja vreemd hè, je zou denken één keertje verkouden maar dan nooit meer en voor eeuwig immuun. Maar dat lijkt nog niet zo simpel. En dat toont ook de onzin van een mogelijk vaccin.

Simon_GS | 25-08-20 | 10:44 | 11

@Lupuslupus | 25-08-20 | 11:31: U fantaseert er weer op los. Zoals al vaker gezegd, probeer het eens te onderbouwen met relevante feiten. Met wetenschappelijke info, en niet met facebook fabels.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:52

@Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:48:
U wilt dat ik mijn vraag onderbouw?
Prima. Er zwerven wat hypotheses rond dat milde griep icm corona zorgt voor ernstige verschijnselen. Een griepprik veroorzaakt in grof gezegd een milde griep. Er is naar deze specifieke correlatie weinig onderzoek gedaan.
Dus er valt weinig te onderbouwen. Wel zou het zeer nuttig kunnen zijn hier wél gericht onderzoek naar te doen.

koolteer | 25-08-20 | 11:59

@koolteer | 25-08-20 | 11:59: Probeer het nog eens.
Dat is geen onderbouwing, dat is, zoals U het zelf zegt, een hypothese.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 12:06
▼ 8 antwoorden verborgen

Lekker! Op naar de 60% immuniteit dus!

Lorejas | 25-08-20 | 10:43

Ik mis vergelijkende informatie. Zijn er ook bij andere, soortgelijke infectieziekten herhaalde besmettingen aangetoond?
Los daarvan las ik ergens dat het hier om twee varianten/mutaties van Covid-19 zou gaan. Dat is dan weer wel zorgelijk, want dan zou je -mogelijk- meerdere vaccins moeten ontwikkelen, tenzij het vaccin werkt op een gemeenschappelijk kenmerk van meerdere mutaties. Meer onderzoek is nodig.

Nivelleermarionet | 25-08-20 | 10:43 | 5

@piloot47 | 25-08-20 | 10:52: In een griepvaccin zitten 3 of 4 verschillende - bekende - griepvirussen. Omdat ze nooit van tevoren weten welke griep de kop zal opsteken. Als er eentje komt - wat regelmatig gebeurt - die niet in het vaccin zit, is dat vaccin dus voor die nieuwe griep waardeloos.
'Omdat er verschillende soorten griepvirussen zijn die steeds veranderen, kan iemand telkens opnieuw griep krijgen. Er zijn twee typen influenzavirussen die de meeste griep bij mensen veroorzaken: influenzavirus type A en B. Deze typen virussen zijn weer verder onder te verdelen in subtypen.'

Lupuslupus | 25-08-20 | 11:36

Volgens die experimentele immunologie prof Pierre Capel muteert het 26000 keer in een jaar.

g[E]ulden | 25-08-20 | 11:55

@g[E]ulden | 25-08-20 | 11:55: Bij iedere replicatie gaat wel eens wat mis. Strikt genomen muteert het fantastiljarden keer per seconde.

Sans Comique | 25-08-20 | 21:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Covid-19 is dus gewoon een griep, die elk jaar in een andere vorm weer terugkomt.
En net als het griepvaccin, werkt het komende vaccin alleen tegen de oude variant.
En net als de griep, veroorzaakt covid voornamelijk slachtoffers onder ouderen, mensen met een slechte gezondheid en een paar spaarzame pechgevallen (dit zijn mensen die waarschijnlijk iets onder de leden hebben, dat wij. als mensheid, nog geeneens snappen.
Maar de VN, WHO, EU, landelijke politiek maken liever alles kapot, terwijl ze dit ook drommels goed weten.
Er zit dus iets anders achter.

watergeus | 25-08-20 | 10:42 | 10

"Covid-19 is dus gewoon een griep die elk jaar in een andere vorm weer terugkomt"
Dat weten we volgend jaar pas.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:10

@normanius | 25-08-20 | 10:49: Dat het de gewone burger weer geld gaat kosten, dat zit er achter. Net als bij die klimaatwaanzin.

getzappad | 25-08-20 | 11:37
▼ 7 antwoorden verborgen

De hysterie zal aanhouden tot aan de verkiezingen, om eventueel gebruikt te worden om de verkiezingen uit te stellen bij slechte peilingen. Daarna is het vorus geen issue meer.

Goed-hardt | 25-08-20 | 10:42 | 1

Dat dus.

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:48

Nog geen 11 uur geweest en het eerste corona-angstzaai topique is er weer. Wat hoop ik toch dat het zo snel mogelijk overwaait, niet vanwege de ernst van het virus maar vanwege de losgeslagen hysterie door met name de media. GS incluis.

Le Roi | 25-08-20 | 10:40 | 3

Hear hear. Eh ik bedoel Ëcoutesz, écoutez.

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:48

De hysterie op de algemene media is minder genuanceerd dan op GS; hier mag de reaguurder nog diens twijfels uiten, kritisch zijn of wilde redenen poneren. Probeer dat maar eens bij de gevestigde media...

EEnzame SchizofrEEN | 25-08-20 | 10:52

@EEnzame SchizofrEEN | 25-08-20 | 10:52: De gevestigde media zijn de spreekbuis van de regering. Wanneer de regering verzoekt om het RIVM uit de wind te houden, geen moeilijke vragen te stellen, dan doet de gevestigde media dat. GS geeft haar publiek de mogelijkheid om zelf na te denken, tegen het kabinetsbeleid in te gaan, links van bronnen te plaatsen enz. Plus de klicks lopen lekker op bij dit onderwerp en dat is natuurlijk ook niet te versmaden, daar moet GS van in leven blijven. Allemaal heel logisch.

Lupuslupus | 25-08-20 | 11:42

Maar wij hebben Hugo!

Schriever | 25-08-20 | 10:39 | 1

Hugo Patta le Jung

Xaffier | 25-08-20 | 10:41

De situatie wordt onhoudbaar zo. Eerst maar eens de verkiezingen uitstellen. En iedere week 400 nutteloze illegalen (m/m) binnen halen. Die binnen een jaar van een ingerichte woning moeten worden voorzien.
Ziet u wel, ik denk in oplossingen.

Piet Karbiet | 25-08-20 | 10:35 | 1

ondertussen ook de economie en het sociale leven naar de knoppen helpen, de noodwet er doorheen drukken, app's verplichten... Ziet u wel, ik denk mee.

Premier Trutte | 25-08-20 | 11:14

Bedoelen ze niet een her en der besmetting.
Want zo erg is het allemaal niet.
Wanneer we de zelfde focus op kanker leggen zijn de cijfers erger.
En dan kunnen we het ook gewoon kankernieuws noemen.

Premier Trutte | 25-08-20 | 10:34 | 1

Dat bekt wel beter dan corona nieuws.
"Sjors heb dat kankernieuws nog gelezen?"

Rohin | 25-08-20 | 10:51

Wat is er nou zo wereldschokkend aan dat iemand het nog een keer zou hebben gekregen?

Leptob | 25-08-20 | 10:33 | 6

@Victor_GS | 25-08-20 | 10:49: Griep kan blijvende schade veroorzaken aan hart, longen en bepaalde delen van de hersenen. Doe je huiswerk, dan pas blaten.

elfenstein | 25-08-20 | 11:02

@Victor_GS | 25-08-20 | 10:49: Dat er jaarlijks duizenden mensen overlijden door de griep hier in Nederland weet u blijkbaar niet.

getzappad | 25-08-20 | 11:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Bekijk eens de rechtzaak (youtube) tussen Viruswaarheid en de Staat.
Onderzoeken bestaan helemaal niet. Cijfers worden achtergehouden.
Hoeveel griepdoden zijn er nu ? Hoeveel pure coronadoden zijn er nu ? Wat houdt "coronabesmettingen" echt in ? Is er autopsies geweest om coranadoden ?
Niets. Helemaal niet. Geen gegevens en WOB-verzoeken worden geweigerd.
En intussen zitten we te knikken bij de staatspropaganda.

Kamervraag | 25-08-20 | 10:31 | 5

Het beste is om die onzin verder te negeren. Voegt niets toe, paniekerige maatregelen helpen toch niet en je moet je niet gek laten maken. Je hebt geen keus om je aan regels van winkels en horeca te houden (maximum aantal personen, zij krijgen die regels ook maar opgelegd op straffe van sluiting door de Gestapo), maar in de openbare ruimte of privé mag je er lekker schijt aan hebben!

kunstliefhebber | 25-08-20 | 10:42

@VW, alles ist vorbei | 25-08-20 | 10:37: je hebt kennelijk een hoge dunk van de overheid en de RIVM dat je erop vertrouwd dat alles wat ze zeggen correct is. Ik vraag me af waar dat vertrouwen op is gebaseerd. Van betrouwbaarheid of consistentie in het beleid is namelijk tot dusver niets gebleken.

kunstliefhebber | 25-08-20 | 10:46

"Is er autopsies geweest om coranadoden"
Ja. De schade aan bijvoorbeeld de longen ziet er niet lekker uit.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Oke prima. Dan kunnen we terug naar normaal. Het heeft toch allemaal geen zin meer. Jammer dat onze aantal jaren levensverwachting zal dalen, maar hopelijk zijn we dan over een paar generaties resistent.

heldheino | 25-08-20 | 10:30

Half uurtje relativeren met Pierre Capel. Lieve mensen, u wordt in het ootje genomen..
youtu.be/Q_ZNintz4_Q

Stevo365 | 25-08-20 | 10:29 | 2

Vooral de grafiekjes zijn interessant!

Fatwabuster | 25-08-20 | 10:43

@Fatwabuster | 25-08-20 | 10:43:
Inderdaad; zeker die kleurengrafiek dat de 'virus-aanwezigheid door de jaren heen' toont; conclusie: elk jaar vrijwel hetzelfde, incluis de corona.

kweethetooknietbeter | 25-08-20 | 11:02

Supertof, tweede besmetting. Dan is ie aan de eerste niet deaud gegaan, en maken we ons zorgen om niks. Terug naar het oude normaal, joepie.
Nb. Tijd voor een andere sponsor. Levert misschien leukere linkjes op.
Shogun een kandidaat?
https://www.shogun.nl/evanix-max-ml.html

koolteer | 25-08-20 | 10:29 | 3

Gewoon een kroontje bestellen!

Antikwaar | 25-08-20 | 12:02

Over goed nieuws gesproken; zijn er al berichten gelekt uit de miljoenennota?

kweethetooknietbeter | 25-08-20 | 10:28 | 1

Hypotheekrente aftrek wordt geheel afgeschaft.

roxymusic | 25-08-20 | 10:34

Dit is gewoon volkomen logisch, aangezien er ook geen immuniteit bestaat voor de reeds bestaande Corona varianten.

DeDatumEnTijd-> | 25-08-20 | 10:28

Tering Geenstijl, welke Corona besmetting? Sars-cov-2?
Sars-cov? Of konden de overlords van het RIVM dat niet benoemen?

Één van de andere 160+(!) virussen die in de Corona virus familie voorkomen? (Weliswaar meer dan 90% veterinair)
Straks is het "gewoon" een andere van de Corona familie, die elk jaar her en der opdoemen.
Of is het de gemuteerde/verzwakte versie van Sars-cov-2 die vermoedelijk ook ter ronde gaat?

Dit is verschrikkelijk weinig info... Maarja, meer krijgen we ook niet van het RIVM, behalve angst.

LangeTijdGeleden | 25-08-20 | 10:27

Eerst die storm van morgen maar eens zien te overleven. Pfff.

Zack Hooi | 25-08-20 | 10:26

Hoe gaat het eigenlijk op de IC's?

Johan1235 | 25-08-20 | 10:26 | 3

+1

RubberenHarrie | 25-08-20 | 10:28

Minder opnames dan vóór de Sars-cov-2 opname crisis.

LangeTijdGeleden | 25-08-20 | 10:28

@LangeTijdGeleden | 25-08-20 | 10:28: Moeten worden vrijgehouden hè? Voor als straks Sars-cov-2 weer de kop opsteekt. Want je zal straks niemand kunnen betrappen op onverantwoordelijke besluiten.

Sans Comique | 25-08-20 | 21:52

Oh Hans, hier ook herbestemming met kejona, Hans!

IkwilJinekwel | 25-08-20 | 10:26

Als er duizenden Covid-patiënten met positief resultaat met het goedkope HCQ en zink worden behandeld en zeer vooraanstaande wetenschappers daarover publiceren, dan heeft dat voor WHO, RIVM, OMT en andere autoriteiten geen waarde en wordt alles daaromtrent gedownplayed en weggezet als 'niet zeker', 'gevaarlijk' en 'gaan we niet doen!' ...

Als er echter één Hong Kong-nees en een aftandse Hollander in een dramatische conditie iets van een tweede besmetting onder de leden lijken te hebben, waarbij de wijze van testen en de interpretatie van de resultaten redelijk dubieus of onduidelijk zijn, dan is het alarm en wordt ons weer te verstaan gegeven dat alleen het vaccin van Hugo's broer ons kan redden.

Ik durf 'm wel aan: naarmate zal blijken dat Covid niet (meer) de dramatische uitwerking en/of gevolgen heeft die we kenden in februari en maart van dit jaar, zullen er steeds nieuwe berichten blijven komen, die ons vooral angstig en bedaard moeten houden en ons willig en gedwee naar het vaccin van Hugo's broer zullen doen verlangen.

Mr Sanbou | 25-08-20 | 10:25 | 6

@LangeTijdGeleden | 25-08-20 | 10:32:
U schijnt te denken dat medische tijdschriften zèlf onderzoek doen. Dat begrijpt u verkeerd.
Als u de moeite neemt om in Pubmed (database voor alle gepubliceerde medische onderzoeken) de zoekterm "Hydroxychloroquine"+"sars-cov2" in te tikken, krijgt u 37 hits.
Leest u eerst deze onderzoeken even door, dan praten we verder.

Kapitein Sjaak Mus | 25-08-20 | 10:45

@Kapitein Sjaak Mus | 25-08-20 | 10:47: Wanner je niet weet welke zoektermen je moet gebruiken, dan zul je ook de publicaties niet snappen.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 10:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik mij nu begin af te vragen.
Wie zit er het nieuws aan te sturen want iedere keer als er goed nieuws is komt er meteen slecht nieuws over corona overheen.
Is dit allemaal gecoördineerd?
Is er een deep state in Nederland?
Het meest logische wat lijkt mij "slecht nieuws is een business model".
Maar dan moet je als journalist toch wel heel diep gezonken zijn. Blijkbaar is dat dus het geval.

RubberenHarrie | 25-08-20 | 10:25 | 4

Waarschijnlijk de angst dat mensen 'te makkelijk' om zullen gaan met de regels, als er teveel goed nieuws is.

LangeTijdGeleden | 25-08-20 | 10:35

Dat zijn de zelfden die weer beslissen dat het in de krant moet als Sylvana, Awkwasi, of dat rotkind in zweden weer een scheet laten

Rest In Privacy | 25-08-20 | 10:47
▼ 1 antwoord verborgen

Vreemd dat herbesmetting Hongkong “wereldnieuws” is en dan hier zeggen dat het hier ook al bekend is.
Werken goed samen..

laurentius | 25-08-20 | 10:23

Nou, dat is dan perfect positief nieuws. Beter is dat iemand 10 x besmet kan raken. Wanneer er dan 5000 besmettingen zijn gaat het maar of 500 personen.
Ik heb mijn maskertjes al weggegooid.

Premier Trutte | 25-08-20 | 10:23

Is het een "echte" herbesmetting of was de eerste test een false-positive?

Beste_Landgenoten | 25-08-20 | 10:23 | 1

Bejaard, slecht immuun systeem, was eigenlijk al dood maar had nog vakantiedaagen staan.

Premier Trutte | 25-08-20 | 10:24

Ik zou wel eens kamervragen willen zien over het feit wat is goedkoper (gratis) medische mondkapjes uitdelen en een matige lockdown behouden, of allemaal thuis gaan zitten?

Fatsoenlijke deugdelijke mondkapjes met ventiel hebben zichzelf al duidelijk bewezen kijk naar de cijfers van Zuid Korea.

GeenZetel | 25-08-20 | 10:21 | 8

Waarom ik weggejorist ban mag Joost weten. Maar zal het anders zeggen. De regering is te druk met maatregelen die hun bestuurlijke dwangneurose en regeldrift bevredigen en de geplande wereldomvattende maatregelen met vaccins om de oplossing elders te zoeken. Ik klaag al weken dat je in de Rotterdamse metro wel slecht werkende maskers ziet maar er geen deugdelijke ventilatie in zit. RET is een superspreader in de regio Rotterdam. Mensen zitten er ook niet op 1,5 meter in de spits. De beter wekende maskers kosten veel geld en vraagt om planning en daar was Hugo vanaf het begin niet al te best in. Die maskers zijn ook zwaarder ademhalen. Tegen de airosol besmetting is het het enige middel. De andere maskers zijn schijnveiligheid. De regeing is meer bezig met angst creëeren en bestuurlijke maatregelen die niet tijdelijk zullen zijn maar voor altijd. Vrijheid, individualisme en privacy gaan voor altijd ingeperkt worden.

Premier Trutte | 25-08-20 | 10:50

"Fatsoenlijke deugdelijke mondkapjes met ventiel hebben zichzelf al duidelijk bewezen"
Die kosten momenteel 50 euro, als je ze al kunt krijgen.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:55

@Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:55: Misschien kunnen we ze verkopen met een twee-tonig peppertje erin. Dan kun je horen of iemand nog leeft en in- of uit-ademt zodat je beter kunt timen wanneer je langs kunt lopen.

Premier Trutte | 25-08-20 | 13:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit moest wel komen, al eerder bedacht ik mij dat zodra de groep "al gehad" toeneemt, de angst afneemt en dat moet toch nog wel even doorgaan, nog lang niet alles is gesloopt ende stuk dus dan zouden Mark & Hugoshenko zich niet meer als redder van de natie kunnen profileren. Snel, NPO &MSM, doe er iets aan! We hebben de volgende stap nodig, het is tijd voor het volgende .pdf je met instructies en verhaallijnen.

elfenstein | 25-08-20 | 10:20

Dat is geen herbesmetting maar hooguit virus-schroot dat nog weken of maanden in het lichaam achterblijft. Bedenk dat de PCR-test aanslaat op één enkele RNA-marker dus niet op 'levend' virus. Dan heb je ook nog de 2% (minimaal) false positives van de PCR-test.

Gezonde_Roker | 25-08-20 | 10:19 | 2

Altijd een kans dus dat herbesmetting geen echte herbesmetting is. Dan is de vraag, wat was de extra bevestiging van de diagnose? CT-scans?

Beste_Landgenoten | 25-08-20 | 10:24

@Beste_Landgenoten | 25-08-20 | 10:24: Positieve PCR-tests kan je eenvoudig verifiëren met een serum-test. Dat wordt dus niet gedaan. Inmiddels zijn wielerteams en voetbalteams al slachtoffer van false positives. Dat zou een indicatie moeten zijn van de besmettings-hoax.

Gezonde_Roker | 25-08-20 | 10:29

In dit land kan nog veel meer kapot. Slopen die economie, u heeft in Corona-tijd net € 20 miljard gespaard en ook dat komt men ophalen.

netniet | 25-08-20 | 10:18

Oh, gelukkig. Dan hoef ik me over de opgeklopte paniek over een tweede golf, een dreigend watertekort, een dreigend wateroverschot, de hittegolf, C02, stikstof, de zeespiegelstijging, hoge ammoniakconcentraties, de IC-capaciteit, IS-bruiden en het mondkapjestekort even geen zorgen te maken.

Piet Karbiet | 25-08-20 | 10:17

Niks aan te doen, dan kun je dus vaker het virus oplopen, net als een gewone griep. Straks zit het in de cocktail van het griepvaccin erbij, maar het virus muteert en dat is ook geen garantie dat je niet een paar dagen moet uitzieken. Dan moeten we er maar mee leren omgaan, rare regeltjes (zoals eenrichtingsverkeer voor voetgangers en mondkapjes) helpen toch niet en we gaan gewoon verder met ons leven. Next.

kunstliefhebber | 25-08-20 | 10:17

Sinds een vermoedelijke besmetting begin maart zijn mijn longen - bijna zes maanden later - nog steeds suboptimaal. Een tweede keer laat ik dus graag aan mij voorbij gaan, en dan had ik maar een milde variant met dito 'onderliggend lijden'.

MickeyGouda | 25-08-20 | 10:16 | 8

@Johan1235 | 25-08-20 | 10:27:
Als u het betaalt, prima. Helaas betekent 6 maanden niet werken voor zelfstandigen ook 6 maanden geen inkomsten en dat is best wel een beetje kudt.

elfenstein | 25-08-20 | 10:29

@Johan1235 | 25-08-20 | 10:27:

Gelukkig ben ik een golddigger.;-) Maar even serieus, mijn klachten zijn verre van ontwrichtend. Ik denk wel dat dit komt omdat ik heel veel duursport. Anders was de klap waarschijnlijk harder aangekomen.

MickeyGouda | 25-08-20 | 10:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Er was dus een flinke afwijking in genetisch rna materiaal bij die ene herbesmetting. Cq het wordt een nieuw griepvirus. Maybe zijn er niet veel permutaties mogelijk, laten we het hopen.

TheOneTruth | 25-08-20 | 10:16

Ik snap niet waarom bol.com wel gay weapons of mass destruction verkoopt, maar een boekje over een kindervriend niet meer mag

geen_kwijl | 25-08-20 | 10:15 | 1

Zo'n gaybow is wel handig om zwartepieten mee te jagen in het bos, maakt minder herrie dan een schrootbuks.

elfenstein | 25-08-20 | 10:27

Dit was in maart of april al gebeurt in china zelf.

Het is zorgwekkend dat ze het wiel opnieuw proberen uit te vinden..

En het kroonloze leger is ook weer actief. Duurt helaas al telang dat ze de newby icoontjes inmiddels kwijt zijn

FLP_du_Stok | 25-08-20 | 10:15 | 3

Ja, hetzelfde met de besmettingen door (lokaal circulerende) ventilaties, of dat kinderen ook gewoon kunnen overdragen, of dat mensen met lichte klachten ook knetter besmettelijk zijn, of dat mondkapjes niet helpen maar nu wel verplicht zijn.. dat soort onzin van de RIVM.

boerk | 25-08-20 | 10:19

Zelfde verhaal als met mondkapjes. Arie Slob wist gisteren op een middelbare school te vertellen dat mondkapjes geen toegevoegde waarde hebben. Notabene op een school waar ze dus de leerlingen verplichten om tijdens verplaatsingen mondkapjes te dragen.

Er is inmiddels ruimschoots wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes wel degelijk een substantiële, positieve bijdrage leveren aan het beperken van besmettingen, alleen zijn ze er bij het RIVM nog niet aan toegekomen om deze publicaties te lezen en aangezien er geen eigen onderzoek is acht men het nut van mondkapjes niet aanwezig.

Shitting Bull | 25-08-20 | 10:24

@Shitting Bull | 25-08-20 | 10:24: Je gaat niet na maanden halsstarrig ontkennen op basis van eigen ervaringen ipv degelijk onderzoek toegeven dat je ongelijk hebt gehad.

Sans Comique | 25-08-20 | 22:06

Maar... corona kán toch helemaal niet van mens op mens worden overgedragen? En carnaval is toch een klein lokaal feestje waar weinig mensen op afkomen?

Bloemschikliefhebber | 25-08-20 | 10:14 | 1

En alles, maar dan ook alles waar het rivm ons VALSELIJK heeft geïnformeerd is ze vergeven.... rara politiepet

Rest In Privacy | 25-08-20 | 10:52

Dat het mogelijk was lazen wij alhier op geenstijl vanuit de dagelijkse Wuhan-update. Nu blijkt het ook bewezen en geen hear-say. RIVM heeft dit vanaf het begin altijd ontkent, 2x besmet raken was onmogelijk.........

pibasso | 25-08-20 | 10:11 | 2

Groeps immuniteit.. kuch

boerk | 25-08-20 | 10:20

@boerk | 25-08-20 | 10:20: Dat werkt alleen als je een ziekte maar 1 keer kunt krijgen, zouden ze bij het RIVM eigenlijk ook moeten weten...

Shitting Bull | 25-08-20 | 10:42

Dit is nieuws voor virologen (want nu bewijs bij Covid-19), maar het is gewoon hoe T-geheugencellen altijd werken. Na een paar maanden verdwijnen de antistoffen, bij een nieuwe infectie worden T-geheugencellen getriggered die zorgen voor nieuwe antistoffen. Hierdoor heb je een korte (doorgaans vrijwel asymptomatische) herinfectie. Niets aan de hand.

Op het moment dat gezonde mensen doodziek worden tijdens een herinfectie, dan moet je je wel zorgen gaan maken vanwege de 'antibody dependent enhancement'.

Blasfemie | 25-08-20 | 10:10 | 1

Dat is zoals het systeem werk, afweer.. er moet eerst iets zijn waarop het kan handelen.

Bij waterschade bel ik de loodgieter (figuurlijk dan he, bel niet meteen de loodgieter, kan zelf ook wel wat..)

boerk | 25-08-20 | 10:22

Want hoewel de grote meerderheid niet ziek wordt, en er praktisch niemand doodgaat, moet de paniek natuurlijk wel aangewakkerd blijven. Nu de reguliere zorg op cruciale vlakken stilvalt, zal het aantal doden over een paar maanden weer toennemen. Als we die dan allemaal onder het kopje Corona scharen, klopt het allemaal weer. Net zoals we alle lichtgetinte incidenten onder "overig" scharen, zodat we kunnen zeggen dat Greet en Tjerry racisten zijn die het allemaal overdrijven. Flikker op met je Tjinese k*tgriep, en open die hap. No mercy, full force. Het enige echte probleem dat we hebben is overbevolking. C'est ca.

opblaasschaap | 25-08-20 | 10:09 | 9

@GeenZetel | 25-08-20 | 10:17: ja, want landelijk beleid moet gevoerd worden op basis van emotionele en lokale excessen. En daarnaast, iedereen met andere mening bannen!

opblaasschaap | 25-08-20 | 10:34

@R.F.Pickering | 25-08-20 | 10:18: Kun je van mij krijgen. Afkomstig uit het dorp dat in het begin het zwaarst getroffen is in Nederland. 3600 inwoners waarvan er +2000 besmet zijn geraakt en op een gegeven moment 3-4 begrafenissen per dag. Maar het is maar een griepje....

Shitting Bull | 25-08-20 | 10:40

@Shitting Bull | 25-08-20 | 10:40:
Zo'n dorp vol ouderen waar de jeugd massaal weggerend is? Hoeveel begrafenissen had men daar vorig jaar per dag? Vragen, vragen....

elfenstein | 25-08-20 | 11:05
▼ 6 antwoorden verborgen

Het heeft er alle schijn van dat we uiteindelijk naar een eindsituatie gaan waarin ouderen en zwakkeren, net als bij de griep, elk jaar een vaccinatie kunnen krijgen met de meest waarschijnlijke mutaties van het virus / om het immuunsysteem een boost te geven. De jeugd zal het "gewoon" moeten krijgen, waarbij de mortaliteit vergelijkbaar is als bij de griep (voor de duidelijkheid, dat wil dus niet zeggen dat jongeren er niet erg ziek van kunnen worden).

Tot die tijd: Netjes afstand houden, mondkapje dragen waar nodig.

Wat lastiger is, is dat de huidige draconische maatregelen niet meer in verhouding lijken te zijn tot de economische schade die ze aanrichten, wanneer je ze in het licht plaatst van de huidige druk op de gezondheidszorg (<50 IC bedden bezet door Covid patienten)... Hoe dan wel? Voer voor discussie.

Heau even | 25-08-20 | 10:09 | 1

Als het dan bij KUNNEN krijgen is, vind ik het best. Doe ik (als hartpatiënt) er niet aan mee.

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:41

En is die besmetting dan bevestigd met de heilige 100% waterdichte PCR test (die test waarover alle academici hebben beloofd dat ze die nooit in twijfel trekken terwijl ze ZOVEEL beter weten).

Rest In Privacy | 25-08-20 | 10:09 | 2

Ja, die waterdichte test ja. Daar hoeven we niet aan te twijfelen, alleen al omdat er mensen afwisselend positief - 2 x negatief - positief als uitslag krijgen. Dat zegt niks. Niks mis met de test. Supertest!
Meer kan ik er niet over kwijt hier, want dat wordt weggejorist.

Poesmobiel | 25-08-20 | 10:21

@Poesmobiel | 25-08-20 | 10:21: Het ligt niet aan de test. Bij de monster afname (het wattenstaafje) kan het een en ander mis gaan.

Frau_Ferkel | 25-08-20 | 11:58

Beetje on/off-topic. Die 2 Chinezen die als eersten verslag deden van doden in Wuhan en ineens waren verdwenen. Is daar sindsdien nog wat van gehoord?

OscarWilde | 25-08-20 | 10:09 | 3

U geeft zelf het antwoord al. Die zijn verdwenen.

Heau even | 25-08-20 | 10:10

Klinkt als het begin van een goede mop.

Beste_Landgenoten | 25-08-20 | 10:21

Ohh nee toch houdt t dan nooit op

Vleespet96 | 25-08-20 | 10:09 | 1

Nee, waarschijnlijk niet. Net als de griep. Corona wordt gewoon 1 van de doodsoorzaken waar mensen aan dood gaan. Net als de griep. Het virus wordt zwakker en zwakker. Want hoe dodelijker het is hoe minder kans dat het zich verspreid. Dus we hebben er gewoon een doodsoorzaak bij. Daar hebben we er al heel veel van. Kanker, griep, hitte, hartaandoeningen, etc. Zo werkt dat. Het enige dat er hier anders is, is de massale paniek en angstzaaierij van de media waardoor onze compleet incompetente en achter de feiten aanhobbelende politiek zoals gewoonlijk weer eens allerlei adhoc besluiten op neemt (door de strot drukt). Waardoor er bij deze ook nog eens een complete economie naar de kloten gaat.
Ik hoorde net op het nieuws dat 1 op de 5 huishoudens nu in de schulden zit door corona (lees: door de corona-maatregelen, niet door corona zelf!) en dat worden er 1 op de fucking 3 huishoudens als straks de overheidssteun stopt.

peterdh | 25-08-20 | 10:17

Dit moet beter geduid worden. De herbesmetting in de united fakes of China betreft een man die de eerste keer milde klachten had en de tweede keer per abuis getest is en 0 klachten had. En tel daarbij de pcr test op die elke enkele halfdode volksdeel nog mee telt voor positieve uitslag. Mensjes we worden de hele dag door continu besmet met van alles en nog wat. Hier gelden geen andere buitenaardse wetten voor. De tweede klap op je smoel kan je gewoon beter lijen

korkienie | 25-08-20 | 10:08

“Het gaat best goed”, concluderen experts. De situatie lijkt volgens hen beheersbaar, al blijft er zorg over het najaar.

Waardoor de daling wordt veroorzaakt, is lastig te zeggen, want er worden veel maatregelen tegelijk genomen. “De combinatie van maatregelen werkt vaak, maar wat het precies is, dat weten we niet – daar kom je ook niet goed uit”, zegt arts-microbioloog Jan Kluytmans. “Het is ook niet zo belangrijk om precies te weten waarom iets gebeurt, als het maar de goeie kant op gaat zonder draconische maatregelen.”
tpo.nl/2020/08/25/wait-wut-het-gaat-n...

pga | 25-08-20 | 10:08 | 1

Ik denk dat ze rekenen vanuit de zorgcapaciteit, dus dat dat op dit moment geen probleem is. Als deze besmettingsaantallen zo hoog blijven en het wordt weer winter, dan zou het wel eens een ander verhaal kunnen worden.

Graaisnaaiert | 25-08-20 | 11:01

Ze willen ons nooit meer vrijlaten.

jip_86 | 25-08-20 | 10:08 | 1

Zou kunnen ja...

MooseNL | 25-08-20 | 10:13

Diegene komt nog eens van geluk onder de trein...

Jan Gordelroos | 25-08-20 | 10:07

De sterftekans van Covid19 ligt rond de 0.5 %, die van de stevige griep van 2017/2018 rond de 1%, dus zelfs als iedereen 2 x besmet raakt, is Covid19 niet gevaarlijker dan die griep waar we ook niet zo hysterisch over deden.

RichardBandler | 25-08-20 | 10:05 | 8

Influenza 2017-2018 ongeveer 9000 doden en 900.000 besmettingen, volgens RIVM, dat was toen 1%. Hoezo niet onderbouwd ?

RichardBandler | 25-08-20 | 10:55

@RichardBandler | 25-08-20 | 10:55: Hier had ik het niet over, leest u het nog eens rustig: ”bij Covid-19 sputtert hij tegen bij gebruik van het geschatte aantal besmettingen, komt met een niet-onderbouwde eigen hogere schatting".

Waar ik het wel weer over had: "wijs op een meta-analyse van de eerste golf in 24 landen, die op een mortaliteit uitkomen rond 0,6% voor Covid-19 (tegenover 0,1% voor influenza), dan wordt dit terzijde geschoven." Ook nu weer vakkundig genegeerd.

Wetenschopper | 25-08-20 | 11:00

@RichardBandler | 25-08-20 | 10:55: Nederland is het enige land op aarde dat tot die conclusie komt terwijl de griep de hele wereld over ging. Landen die wel hun huiswerk doen komen voor het seizoen 17/18 uit op rond de 0,1%.

U gelooft echt dat de wereld zichzelf economisch kapot maakt om iets dat half zo dodelijk is als een griep?

DezeNicknameBestaat | 25-08-20 | 12:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Oh, ik sidder ende beef nu, overheid, het is jullie gelukt

hotbrasil | 25-08-20 | 10:05

Weet iedereen met gezond verstand.Griep(is ook een virus ja) krijg je ook gewoon keer op keer.Zelfs met griepprik maar daar wordt niet zoveel aan verdiend blijkbaar.

van stampij | 25-08-20 | 10:03 | 1

Ja, maar de angst moet er in blijven. Werkt met griep niet (te bekend, zelfs bij "schapen")

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:38

Zo zo, wat een nieuws, NOS.
Dit was MAANDEN geleden al bekend.

Eduardo- | 25-08-20 | 10:02

Die foto, is dat een elektronenmicroscoop foto van de matras van Rutte?

kwark001 | 25-08-20 | 10:02 | 3

Dat zijn kansenparels op een bedje van Europese illusies.

TonieKolonie | 25-08-20 | 10:04

Dit was al bekend voordat het bekend was. Was laatst ook al "echt" onderzocht, bij de 2e besmetting had die persoon 0 klachten.

Fedor Emelianenko | 25-08-20 | 10:02 | 2

Hoe kwam die besmetting dan aan het licht?

DezeNicknameBestaat | 25-08-20 | 10:16

Bleib Ruhig, Bleib zu Hause.

RickTheDick | 25-08-20 | 10:01 | 3

Aufmachen?

kweethetooknietbeter | 25-08-20 | 10:02

Befehl ist Befehl und ordnung muss sein

Miezerig | 25-08-20 | 10:05

Gegen die m..... ?

Gaat het niet dan? | 25-08-20 | 10:29

Oh help het vaccin werkt dus ook maar voor de helft, elke drie maanden een nieuw spuit in je reet.
Oh regering sluit ons alstublieft voor altijd op hef nooit de lockdown op.
Veiligheid voor alles, better safe then sorry

Miezerig | 25-08-20 | 10:01 | 5

@Jos Tiebent | 25-08-20 | 10:05:
Nee hoor. De batterijen van die nanochip gaan maar kort mee en dus moeten er om de zoveel tijd een nieuw setje worden ingespoten.

kweethetooknietbeter | 25-08-20 | 10:10

Een goed werkend medicijn (volgens sommigen zijn die er al) zou vaccinatie overbodig maken.
Besmet zijn is een, maar er ziek, of fataal ziek van worden is een ander verhaal.
De kans dat je fataal ziek wordt is in verhouding tot het aantal besmettingen een stuk minder.
Die gevallen waar het virus levensbedreigend is zouden met goede medicatie er doorheen geholpen kunnen worden.
Zodat iedereen vaccineren niet nodig is.
Maar ja, belangen....

Kijkeensaan | 25-08-20 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft het RIVM het al wel bevestigd?????? Want anders is het niet waar hoor!!!!11!!!

Dit is godverdomme al sinds afgelopen maart bekend (althans dan in het ontwikkelde Azie, u weet wel dat werelddeel waar ze sinds februari er ook al achter zijn dat aerosolen een belangrijke rol spelen in verspreiding.) Hier zijn al tal van mensen (oa Japan en Taiwan) voor tweede maal besmet.

litebyte | 25-08-20 | 10:01 | 1

Het RIVM werkt met modellen en die gaan niet verder dan Bilthoven, lijkt het wel.

Graaisnaaiert | 25-08-20 | 10:57

Ouder persoon met slecht immuunsysteem: Hiddema? Of Timmerfrans ?

oldandwise | 25-08-20 | 10:01 | 2

Ik dacht zelf eerder aan prins Bernard

litebyte | 25-08-20 | 10:02

Herbesmet. Ja dat kan.
En ja, dat is zeer zeldzaam blijkbaar.
Ik zou er geen handboog om kopen (?)

Nuchternederland | 25-08-20 | 10:00 | 1

Want niemand wordt ooit weer verkouden als hij/zij het al eens geweest is?

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:35

Zou dat dan betekenen dat alleen de kwetsbaren nog maar (half)jaarlijks vrijwillig een vaccin hoeven te halen? Als dat zo is, dan zou dat mooi zijn, dan zouden we op 01-01-2021 het land weer volledig draaiende kunnen en moeten hebben op de oude-normaal-manier.

kweethetooknietbeter | 25-08-20 | 10:00 | 2

Op vrijwillige basis en voor eigen rekening mag iedereen die dat nodig vindt zo veel mogelijk spuiten halen. Of het zinvol is of werkt zullen we misschien later weten.

Pimp my Voortuin | 25-08-20 | 10:08

Maar dan wel zonder zwarte piet en vuurwerk en zonder witte boze mannen. Never waste..... etc....

elfenstein | 25-08-20 | 10:15

Pfff dat was al langer bekend... paar weken geleden. Iemand had het bevestigd gehad en 8 weken later had ie het weer. Waarom is dat geen nieuws? Zelfde als dat verzorgingshuis in Maassluis met 7 of 8 doden? Ken een geval met 2 tot 3 keer zoveel coronadoden.... elke keer weer verbaasd als Maassluis in het nieuws is

Behangdelul | 25-08-20 | 10:00

"Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest." Daar zit een behoorlijke portie waarheid in.

_pacman_ | 25-08-20 | 10:00

Volgens mij waren er in maart, april of anders in mei al berichten over herbesmettingen.

swapper | 25-08-20 | 09:59

Nee , geen paniek , dit is volkomen normaal , had mijn vader reeds in 1953.
Doorlopen dus.

joppo0 | 25-08-20 | 09:59

Koopmans? Dar bak je toch cake mee?

GuusHetSchaapje | 25-08-20 | 09:59 | 2

Ik heb een kast vol, maar die verpakkingen zijn niet zo lelijk als dat satanische kutwijf. Blijkbaar kwam ze achter Marijke Helwegen en was de botox op.

Bijtendehond | 25-08-20 | 10:34

@Bijtendehond | 25-08-20 | 10:34: Botox heeft nog nooit iemand mooier gemaakt. Wel geiler want het is nu een fetish van me. Wijven met botox, brrrr...

Sans Comique | 25-08-20 | 18:42

1, 1 herbestemming tot nu toe. Terwijl er al honderdmiljoenmiljard mensen besmet zijn geraakt. Dat is toch geen reden tot zorg?

RiesjeNooitGenoeg | 25-08-20 | 09:58 | 2

Jawel jawel, en nou netjes rustig in paniektaken en alle regels (hoe onzinnig ook) die de overheid en met name Hugo, oplegt navolgen.

Dezenaamhier | 25-08-20 | 10:05

Nee, je hebt niet goed opgelet. Dit is de twééde herbesmetting al maar liefst.

Sans Comique | 25-08-20 | 18:43

Wappies in 1,2,3....

Panos88 | 25-08-20 | 09:57 | 3

4.5.6.

CalamityJane | 25-08-20 | 10:03

Wappie!

Fatwabuster | 25-08-20 | 10:04

je hebt gelijk; na jou hebben de wappies gereageerd.

langzullenweleven | 25-08-20 | 10:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken