Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vandaag 75 jaar geleden: Loa Kulu

Een gezellig stukkie geschiedenisles voor de jeugd

Social

Getriggerd door bovenstaande tweet zijn we eens op zoek gegaan naar informatie over de massamoord op (Indisch-)Nederlandse soldaten bij het Indonesische dorpje Loa Kulu op 30 juli 1945. Erg scheutig met informatie is het internet echter niet, al lezen we hier en hier wel wat gruwelijke details. Opdat we niet vergeten, alhier kort, toch een zwarte bladzijde in de Nederlandse militaire geschiedenis en NEE, die KNIL-militairen waren ook niet allemaal lieverdjes.

Nadat Japanners op Borneo waren geland bleken de Stadswachters van het KNIL niet opgewassen tegen de Japanse overmacht. Op 30 juli 1945 werden de 144 (andere bronnen hebben het over 148) krijgsgevangenen, met hun vrouwen en kinderen, zonder pardon ter dood veroordeeld. Bij het dorpje Loa Kulu werden de kinderen in een diepe mijnschacht gegooid, de vrouwen aan stukken gesneden en eveneens de diepte in geworpen en dat lot wachtte ook de KNIL-militairen, die eerst nog even werden onthoofd. De Nederlanders werden naderhand gevonden door Australische militairen. RIP.

Reaguursels

Inloggen

Ja de Jappen waren uitermate wreed, maar ze hebben volledige pay back gehad met 2 atoombommen op 2 grote steden. Die bommen waren militair en strategisch niet nodig. Ze zouden toch winnen. Die bommen waren pure wraak voor de Japanse wreedheden. Dat weten ze dondersgoed daar in Japan. Ja en er is daarom ook grote schaamte voor het verleden.

Zuma | 31-07-20 | 10:24 | 2

Euh.
Volgens mij gaat dit stuk over Indonesië.
Van na de Japanse capitulatie...

Jemaintiendrai | 31-07-20 | 10:40

De bommen zijn op 6 en 9 augustus 1945 gegooid. De keizer besloot 14 augustus tot capitulatie over te gaan. 2 september 45 is uiteindelijk getekend. Bovestaand artikel gaat over een wreedheid die op 30 juli 1945 plaats vond. Voor de bommen, voor de capitulatie...

Zuma | 31-07-20 | 11:45

Mijn grootvader heeft ook in Indonesië gestreden. Tot aan zijn dood heeft ie er niet over willen praten. De overheid heeft onze soldaten destijds beloftes gedaan, maar deze waren loos (verrassend...). Talloze brieven heeft hij naar Den Haag gestuurd, allemaal geretourneerd zonder antwoord. Wie denkt dat onze overheid het beste met ons voor heeft, zal inzien dat ze er nooit voor ons zijn geweest, nooit. Vraag het onze Molukse medemens maar, die weten dat ook.

Eagle_Eye | 31-07-20 | 10:18 | 1

Precies dit. Als er een bevolkingsgroep in ons eigen land boos mogen zijn zijn het de Indonesiers / Molukkers (ex-KNILers) wel. Maar nee, het zijn de slaven van 300 jaar geleden. En de reli-gekkies van een achterlijk geloof die hier uit opportunisme naartoe zijn gekomen dat de klok slaat. Triest.

sander3488 | 31-07-20 | 10:33

Ik zou er een atoombom op gegooid hebben, op die Jappen. Misschien zelfs wel twee.

Cepalislam500mg | 31-07-20 | 08:55

Tienduizenden Nederlanders vermoord. Ze zijn allemaal te bezoeken op de erevelden in Zuidoost-Azië. Achter elke grafsteen staat een Nederlandse familie met een gruwelverhaal.

McCain | 31-07-20 | 14:42
-weggejorist-
djs | 31-07-20 | 07:48

Tante Lien moet dat maar es uitleggen dan op1

oldskoolhollander | 31-07-20 | 06:19

Ik vraag me altijd af, waarom doen ze allemaal zo rustig mee? Als ze nou zeiden "deze 20 worden gedood en als er iemand ontsnapt doden we 20 anderen" is het duidelijk. Maar als IEDEREEN ter dood is veroordeeld dan pak je toch elke Japanner die je kan? Dood ga je dan toch, kan je er beter een of zelfs een paar meenemen.

EnNouJijWeer | 31-07-20 | 01:02 | 2

Tja, dat vroeg ik me altijd af bij die grote transporten in WO2 ook. Een paar nazi's met geweren tegenover duizenden mensen.

djs | 31-07-20 | 07:51

@djs | 31-07-20 | 07:51: stukje psychologie, vrouwen met kleine kinderen die dat niet willen opgeven, verzwakte mannen enz. Er hoeft maar één iemand het goede voorbeeld te geven en in opstand te komen maar vaak durft niemand als eerste deze stap te nemen.

ArthurMorgan1899 | 31-07-20 | 10:28

En dat allemaal zonder verdoven? Wow dan zijn er toch nog creatures erger dan onze mohammedanen. Die verdoven evenmin, maar onthoofden alleen schapen, en snijden maar een klein stukje van hun kinderen af.

borderlijntje | 31-07-20 | 00:19 | 2

Alleen schapen ?????

J.Thee.Cohen | 31-07-20 | 02:09

Even een paar verschrikkelijke Details over de Japanse Soldaat in Opleiding.
Het was normaal om Bayonet Training op levende mensen uit te voeren.
Nieuwe Type Munitie ect werd door Soldaten in opleiding getest op levende mensen, bijv vier gevangenen achter elkaar.
Om de Soldaten zo meedogenloos te maken...

Torquemada | 30-07-20 | 23:28 | 3

En de grootste psychopaten kregen de hoogste posten. Net als bij de SS.

djs | 31-07-20 | 07:51

"Ik vind het vreemd dat we wel 100,000 Nederlanders naar Indië sturen, dat daarover excuses worden aangeboden. We hebben 6,000 jongens daar achter gelaten. En we willen niet praten over het feit dat hun goede naam op deze manier te grabbel wordt gegooid." - Martin Bosma, Tweede Kamer der Staten-Generaal, 11 Maart 2020.

Source: www.youtube.com/watch?v=MGehEgXImQs

McCain | 30-07-20 | 23:20

Weet Thom Hoffman dit?

batvoca2 | 30-07-20 | 23:11

De japanse inval in Nederlands-Indië (en dus ook Borneo) was in januari 1942. De massamoord word gedateerd op juli 1945. Iets klopt hier niet.

batvoca2 | 30-07-20 | 23:07 | 5

je eigen onwetendheid hier zo bloot leggen is best onhandig

je ne regrette rien | 31-07-20 | 07:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Zit naar Nederlandse traditie een leuke oorlog film in. Onrecht, moord, racisme. In de oost. Koloniale geschiedenis herzien. Beter onderwerp dan de uitgejouwde nieuwe film over de politionele acties. Gaap. Tom staal gaat het scenario bij het film fonds inleveren. Een roze kroon productie pakt dat gouden kalf.

P-unit | 30-07-20 | 23:04

Mijn peetvader werd op zijn 14de door de Jappen gedwongen toe te kijken hoe zijn vader werd onthoofd. Mijn eigen opa werd te werk gesteld aan de Pakanbaru spoorlijn. De man is daar extreem gemarteld. De man is daarvan nooit meer hersteld. Mijn vader zat met de rest van het gezin in het Jappenkamp. In tegenstelling tot Duitsland heeft Japan amper tot geen berouw getoond, en extreem weinig van die schoften zijn ooit vervolgd.

Lafayette | 30-07-20 | 22:43 | 3

Net als die ontzettende monsters van eenheid 731! Nooit vervolgd!! Echt een vuile schande.

DeterioraSequor | 30-07-20 | 22:53

Ik sprak met een Japanse collega inmiddels een poos geleden, in Japan. Hij vertelde dat hij zich diep schaamde voor zijn vader die inde tweede wereld oorlog verschrikkelijke dingen hadden gedaan. Officieel is er weinig berouw getoond, maar de moderne Japanner is net als Duitsers ook verder ontwikkeld naar meer humaniteit. Men kijkt er nu heel anders tegen aan maar het is in die cultuur een hele stap om spijt te openbaren.

Tapioca pudding | 31-07-20 | 08:38

BLM heeft het zelfde gedag als de japanners en nazi's

dubbletjes | 30-07-20 | 22:41 | 3

Communisten, marxisten, fascisten, nazi's. Onderaan de streep ontloopt het elkaar niet zoveel: leed en ellende.

Joostmochtnietsweten | 30-07-20 | 23:21

Holyshit man. Hoe kom je van "Ik vind die beweging kut" tot "Ik ga ff een verschrikkelijk domme zin uitbraken, let op" zonder je überhaupt te schamen voor de respectloosheid naar slachtoffers en nageslacht van dit soort wreedheden? Ga je mond spoelen jochie

bertholomeus3000 | 30-07-20 | 23:39

Fuck Japan...! Ze hebben gekregen wat ze hebben verdiend...!

Witte_Willem | 30-07-20 | 22:14 | 1

Zo is dat. Twee atoombommen koppen. En zij maar denken dat zijn de wreedste waren.

Bigi Bana Boy | 30-07-20 | 23:46

@donkieshot | 30-07-20 | 22:55: Rusland is simpelweg te groot om te bezetten. In het begin rolden de pantserlegers 50-100 km per dag richting Moskou. Daardoor kwam de bevoorrading in gevaar vanwege te lange aanvoerlijnen. De russen pasten de tactiek van de verschroeide aarde toe, dus daar was ook niks te halen. Vechten met een lege benzinetank, geen munitie en op een lege maag gaat niet werken. Daardoor werden ze gedwongen langzamer op te rukken..... tot de winter inviel. Einde verhaal. en natuurlijk had Staling nog talloze Siberische divisies achter de hand en verplaatste hij zijn fabrieken tot achter de Oeral, te ver voor de Duitsers om die te bereiken.

van_Heutsz | 31-07-20 | 05:40

Ik heb het gelezen. Er staat dat de atoombommen "materieel" en "militair" geen invloed hebben gehad op het einde van de oorlog. Ik neem aan dat het klopt. Echter, psychisch was het natuurlijk wel van groot belang. Immers, als één bom al voor zoveel ellende kan zorgen, dan kun je maar beter heel snel capituleren.

En wat allochtonen hiermee te maken hebben is mij een raadsel.

Rest In Privacy | 31-07-20 | 09:20

Yup, that's is van Heutz. Met paard en wagen als bevo naar Moskou in de modder, dat werkt niet.

donkieshot | 31-07-20 | 10:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Hé, nou krijgen we nog geld van Japan!

wapster | 30-07-20 | 21:39 | 2

Inderdaad, nu je het zegt. Hee zegveld, doe eens je werk!

Schuldenbrau | 31-07-20 | 07:39

Waar is opa's fiets!

Acidstain | 31-07-20 | 09:09

Ja, die 2 atoombommen op Jappenland hadden ze wel verdiend.

Fi-Bu-Bla | 30-07-20 | 21:18 | 4

@Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 21:58:
Smeer ze dan wel eerst een polis aan. Voor oorlogsschade dan.

Manstein | 30-07-20 | 22:10
▼ 1 antwoord verborgen

Japanners waren tijdens oorlogshandelingen minstens zo wreed als andere volkeren die oorlog voerden. Oorlog toont het ware gezicht van de mens. Dat gaat eeuwen terug, en doet onverminderd opgeld in de huidige tijd. Het is een triest feit dat mensen zich, onder het mom van 'landsbelang', zonder protest laten lenen voor de megalomane ideeën van hun leiders.

Toch waren op dat laatste incidenteel (tijdelijke) uitzonderingen. Tijdens WW1, in het jaar 1914, vierden Duitse en Engelse soldaten gezamenlijk kerstmis. In sommige sectoren van de frontlinie duurde die kerstvrede zelfs tot nieuwjaarsdag.

Dat liet onverlet dat de oorlog later weer in alle hevigheid losbarstte. Helemaal niemand had geleerd van die zogenaamde kerstvrede.

Onthoofdingen, kindermoorden en verkrachtingen als oorlogswapen vinden plaats op het moment dat ik dit tegeltje bak. Het is om te huilen.

Manstein | 30-07-20 | 21:16 | 5

Ik ken het verhaal van die Kerstmis... Volgens was het zelfs zo dat ze daar soldaten moesten wisselen omdat ze na die viering niet meer op elkaar wilden schieten...

Witte_Willem | 30-07-20 | 22:17

@manstein
Gelul. Japanners waren juist extreem wreed. Zeker vergeleken met andere militairen in dezelfde periode. Nanking deed zelfs de Duitsers de wenkbrouwen fronzen. Voor een Jap was gevangschap, dus overgave het ergste wa5 er kon gebeuren. Verliezers die zich dus gevangen lieten nemen waren in hun ogen niets waard. Jappen waren overigens ook wreed naar elkaar. De wreedheden droegen in grote mate bij aan de antiJappanse houding door de USA. Dit afdoen als ‘minstens zo erg als, want zo gaan die dingen’ duidt op een zeer gebrekkig perspectief op historische feiten en context. Lees u even in.

Lafayette | 30-07-20 | 22:51

Genocides zijn de regel in de geschiedenis en niet de uitzonderingen. Het is wachten op de volgende genocides om wat voor reden dan ook. En kan bij elk volk plaatsvinden.

Graaier | 31-07-20 | 09:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Helaas veel te weinig aandacht voor de tweede Wereldoorlog in Indië. De helft van NL weet niet eens wat voor gruwelijkheden er zich hebben afgespeeld in de Pacific. Daar en tegen wel wat we met de huidige maatstaven niet goed vinden. Sterker nog, in opdracht van de regering en o.l.v. een D66 minister onderzoeken een paar activisten onze zwarte kant van de periode ná 45.

strijpsestraat | 30-07-20 | 21:08 | 1

bovenstaand voorbeeld werd na 45 vaak uitgeprobeerd door de "vrijheidsstrijders" op met name blank uitziende mensen inclusief vrouwen en kinderen. Deze hadden meestal net een paar jaar Jappen Kamp achter zich. De wreedheden tijdens de Bersiap kwamen niet uit de lucht vallen.

je ne regrette rien | 31-07-20 | 07:25

In het kader van het huidige debat, doe mij maar een paar miljoen herstelbetalingen. Ik voel de pijn namelijk nog elke dag van mijn (iemand in mijn familie, of uit dezelfde stad, moet ook genoeg zijn relatie zijn).

Rest In Privacy | 30-07-20 | 20:56 | 2

En een huis aan een gracht te centrum Amsterdam. Niet vergeten.

Mopar | 30-07-20 | 21:00

Van Wikipedia: “ Twee Japanse officieren, Toshiaki Mukai en Tsuyoshi Noda houden een wedstrijd wie het eerst honderd mensen kan doden (met een zwaard). De vetgedrukte kop van het artikel is, "'Ongelofelijk record' (in de Wedstrijd om 100 mensen met een zwaard te doden): Mukai (links) en Noda —beiden Tweede luitenant—, gaan de verlenging in"

Bron: nl.m.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_...

theo-is-dood | 30-07-20 | 20:53

Mijn oom was een militair in Indonesië. Had een schotwond in z’n kont en kon daarna nooit meer zitten. Autorijden was een hel voor hem.

Dubbelepunthoofd | 30-07-20 | 20:52

Zonder atoombommen had die oorlog nog wel een jaar kunnen duren, met nog enkele miljoenen doden extra tot gevolg. Prima zaak, die bommen destijds. Het scheelde en haartje of ook die twee bommen waren niet voldoende. Door een gelukkig toeval werd een staatsgreep door Japanse generaals voorkomen, door een die nacht overvliegende groep Amerikaanse bommenwerpers, waardoor het licht uitviel een de coup plegers de weg kwijtraakten. Anders was er nog een paar bommen nodig geweest. Niet eerder dan October, want de aanmaak van de bommen ging niet zo vlug in 1945..

Beste_Landgenoten | 30-07-20 | 20:48 | 7

Met brandbommen hadden ze bijna alle grotere steden platgebombardeerd met meer dan een miljoen doden. They ran out of targets. Hiroshima en Nagasaki waren nog een van de weinig overgebleven steden die niet waren gebombardeerd. De regering had geen zeggenschap over het leger, dat had alleen de keizer. Nog meer bommen had niet meer gewerkt. Het was de grootste slachting ooit. Daarna ook nog eens meer dan eenmiljoen doden in de stad Pyongyang van Noord Korea en nog een keer hetzelfde in de oolrog met Vietnam. Niet voor niets is er een onbeschrijfelijke haat daar tegen die Amerikanen.

DitjaarkrijgikAOW | 30-07-20 | 23:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn opa was een KNIL'er en daar schaam ik me zeker niet voor!

kibambam | 30-07-20 | 20:36

Mijn vader hoorde bij de eersten die werden opgepakt als soort politieke gevangene. De gevangenis werd bewaakt door 'vrijwilligers' uit Korea (net zo als de politieke gevangenen in NL werden bewaakt door Oekraïners). Er werd ook gemarteld. Later ging mijn vader naar een gewoon kamp; hij hoefde geen spoorlijn aan te leggen, omdat de Japanners dachten dat een man met wit haar al héél oud was. Zijn eerste vrouw stierf in een vrouwenkamp. Eind 1945 werd mijn vader gerepatrieerd per vliegtuig; tijdens de vliegreis ging nog iemand dood vanwege chronische ondervoeding.
De enige reden dat de Japanners hier al 75 jaar op handen worden gedragen is de anti-communistische attitude van hun regering t.t.v. de Koude Oorlog die 30 jaar geleden voorbij was .

CiTy3 | 30-07-20 | 20:33 | 3

Japan was een bondgenoot van het westen voor veel conflicten. Incl. tegen China in Rusland. Alleen besloten ze in bed te gaan liggen met Dolfie. Toen veranderde hun houding met name jegens de Amerikanen.

Ze zijn echter zo slim geweest om de commies buiten de deur te houden. Iets wat zelfs het westen helaas niet is gelukt.

Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:35

@Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:35:
EN de Japanners hebben niets op met een multiculturele samenleving; ze willen “Japans” blijven. Mede daarom laten zij slechts mondjesmaat asielzoekers toe en doen zij niet aan “Gastarbeid” zoals wij dat kenden.

En een permanente verblijfsvergunning kunnen die lui ook mooi op hun buik schrijven.

Op sommige vlakken kunnen wij Westerlingen nog wat leren van die Japanners. Die hebben schijt aan politiek-correctheid (net als de Chinezen en andere Oost-Aziaten trouwens).

Kompromat | 30-07-20 | 21:04

@Kompromat | 30-07-20 | 21:04: Dan weet je ook gelijk hoe China met ons om zal gaan als eenmaal de grootste economische en militaire macht zijn.

Bigi Bana Boy | 30-07-20 | 23:50

En, hebben ze officier die daartoe opdracht gaf, na de oorlog geëxecuteerd? Ik denk dus van niet...

Thoth | 30-07-20 | 20:30 | 2

Japanners zijn wel degelijk veroordeeld voor oorlogsmisdaden, vooral na de slag bij Manilla.

Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:32

@Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:32: kampcommandanten leefden gewoon verder na wwII in Japan. In Duitsland worden nog steeds Jongetjes van 17 (toen) veroordeeld die bewaker waren in een kamp.

je ne regrette rien | 31-07-20 | 07:33

De Jappen hebben alleen al in ons Indië de dood van VIER miljoen mensen op hun geweten; en ze bleven maar doorgaan met hun wreedheden. En dan zijn er nog mensen die niet in willen zien dat die twee atoombommen heel veel minder dan proportioneel waren.

CiTy3 | 30-07-20 | 20:19

Na de basisschool hoopte ik eigenlijk nooit meer ‘mijn opa’ te horen

JanAmsterdamEnzo | 30-07-20 | 20:16 | 5

Goh, alle twee fout. De ware snowflakes zijn jullie. Ik voel geen behoefte om over mijn opa te vertellen om mee te deugen met jullie. Nog om mijn eigen militaire uitzendingen te beschrijven. Pootjes dat jullie er zijn

JanAmsterdamEnzo | 30-07-20 | 21:20

Sorry, ben net gestopt met roken 7 dagen... maar hou op met Braggen over andermans militaire ervaringen. Zelfs als het je opa was. Wanneer het over Ww2 gaat was iedereen ze opa ineens een commando met daarna de ergste ptss die je maar kan bedenken

JanAmsterdamEnzo | 30-07-20 | 21:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Van een oom heb ik zijn Gunto Katana gekregen, die overhandigd werd bij de overgave op een van de Banda-eilanden. Als puber vond ik dat ding mooi, en zo'n 20 jaar later werd die naar mij doorgeschoven. Er waren minimaal 10 mensen mee vermoord. Dus maar in hoekje achter in de zolder opgeslagen, als een goede "bewarier"... Echte waarde heeft dat ding niet, het is eentje uit het einde van de oorlog, goedkoop en slecht materiaal. De echte Katana's van kwaliteit, en soms meerdere eeuwen oud, werden aan de "goden geofferd" (lees in diep water gegooid) en voor de overgave gebruikten die Jappen het zwaard van de meest lage soldaat........

M13 | 30-07-20 | 20:06 | 1

Ook katana's, wakizashi's en tachi's uit de middeleeuwen/vroeg moderne tijd konden van kwaliteit verschillen. Sommigen waren extreem in hardheid en kwaliteit staal, anderen bagger.

Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:28

Niet te vergelijken met het leed ene Nicky Tutorial. Waar gaat dit over!

Magmacarta | 30-07-20 | 20:05

Mijn opa zat 3 jaar op Borneo 3 jaar gevangen. Door australiers bevrijd uiteindelijk. Was close dus blijkbaar of ik had deze tegel niet gebakken.

TBZM | 30-07-20 | 20:02

Mooi toch met 75 jaar jubileum hebben ze toch maar de Olympische spelen gekregen

dik van alster2409 | 30-07-20 | 20:01

In de Japanse cultuur was dit destijds normaal, zo gingen ze namelijk ook met hun eigen mensen om, zo gingen ze zelfs met zichzelf om (harakiri en seppuku).
Dat maakt het misdrijf niet minder erg, maar wel gemakkelijker te plaatsen.
En in wat mindere mate zie je dit gebrek aan respect voor humanitaire waarden in de Aziatische culturen in het algemeen.
De na de Japanse overgave volgende Bersiap periode is daar een fraai voorbeeld van.
De toenmalige Indonesische “vrijheidsstrijders” gedroegen zich, naar westerse begrippen, als beesten.
En alles wat de daarna naar Indonesië gestuurde Nederlandse dienstplichtigen misdaan hebben was een zuivere reactie op de confrontatie met dit beestachtige geweld.
Maar dat feit wordt aan de linkse kant van de streep gretig genegeerd, dat past namelijk niet in hun zielige onderdrukte inheemsen narratief.
En de kers op de taart is wel het immer toenemende linkse schijten op deze voormalige Indiëgangers, op deze gewone Nederlandse jongens die er daar in een uiterst problematische situatie het beste van hebben pogen te maken, waar een flink deel nooit meer van thuis gekomen is, waar een flink deel van door “hoogstaande inheemsen” doodgemarteld is.
Van een dergelijk gebrek aan respect voor oorlogsveteranen gaat mijn bloed koken.

Ravian | 30-07-20 | 20:00 | 3

En dat is uw milde kant? Dat belooft voor uw omgeving. Vergetend dat het 'dappere' Westen de wereld met exact dezelfde hoogstaande idealen van die linkse communisten ging bevrijdde met de Indonesische massamoord van 1965-66:
nl.wikipedia.org/wiki/Indonesische_ma...

Deze polemiek maakt ons enkel bewust dat we allen anders zijn, maar ook allen hetzelfde: geen haar beter dus.

faraday | 30-07-20 | 20:15

De Indië-weigeraars was ook een interessante groep.
Ze werden weggezet als deserteurs en bangeriken. Probleem was alleen wel dat er er ook verzetsstrijders uit Wo2 bij zaten die niet wilden meewerken aan een herbezetting door Nederland. Misschien omdat Nederland net zelf bezet was geweest.
Maar van die mensen zal nagenoeg niemand meer in leven zijn. Die zouden nu in de 90 moeten zijn.

kloopindeslootjijook | 30-07-20 | 20:20

@faraday | 30-07-20 | 20:15:
Wat heeft dit conflict tussen communisten en Islamieten met de Nederlandse koloniale periode te maken?
Of wou je duidelijk maken dat het voornamelijk de gewelddadige naoorlogse communistische expansiedrang is geweest die de vreedzame dekolonisatie van de wereld totaal verneukt heeft?

Ravian | 30-07-20 | 20:50

Goh,dus Japanners waren net IS terroristen. Maar geen islamieten toch?

oldandwise | 30-07-20 | 19:58 | 1

Goed gezien

Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 21:48

En de zgn warcrimes gebeuren nog. Australian War Crimes Afghanistan , om een voorbeeld te noemen. En niet alleen Australië. Elk land heeft een doofpot.

John_Cheese | 30-07-20 | 19:55

Gesteld wordt dat vele gruwelijkheden die Japanners hebben toegebracht tijdens de 2e wereldoorlog in Zuid Oost Azië de wandaden van de Nazi's overtreffen. Mogelijk een kwestie van perceptie, De massamoord in Nanking, de Bataan dodenmars behoren wel tot de gruwelijkste daden van het Japanse leger. In het westen ligt de nadruk vooral op wat hier is gebeurd, men weet bijv. van de Neurenberg trials. Over de Tokio trials wordt weinig verteld.

Broadsquire | 30-07-20 | 19:50

Dan was die atoombom niet meer dan terecht.

Gandalph | 30-07-20 | 19:48 | 2

Die was niet daarvoor. Die zijn gegooid omdat Amerika geen trek had in een grondoorlog op de Japanse hoofdeilanden. Terecht, want Japanners hadden de gewoonte om tot de dood te vechten ook al had dat geen zin.

Frits de Vriez | 30-07-20 | 20:07

@Frits de Vriez | 30-07-20 | 20:07: '

Goed in beeld gebracht door Mel Gibson in Hacksaw Ridge.

djs | 31-07-20 | 07:58

Is nieuws voor alle geschiedenisleraren, wedden?

Rest In Privacy | 30-07-20 | 19:44 | 2

Zoals Rutte?

El Rico Grande | 30-07-20 | 19:57

@El Rico Grande | 30-07-20 | 19:57:
Rutte heeft zijn geschiedenislessen gekregen op de Frankfurter schule.

Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:33

Van mensen verwacht ik niets goeds. Dat ze elkaar afmaken is tot daar aan toe. Ik vind het veel erger hoe dagelijks wereldwijd onschuldige en weerloze dieren worden mishandeld en gruwelijk gedood door zichzelf 'beschaafd' noemende mensen.

isitsoornot | 30-07-20 | 19:42 | 3

Een kind is niet weerloos?

Wilhelm Tell | 30-07-20 | 19:54

Willhelm. Ja een kind is ook weerloos. Maar daar komen de mensen zelf maar voor op. Dat laat ik ook aan ze over. Ik heb gekozen voor dieren!

Rest In Privacy | 30-07-20 | 20:13

Dat is de mens ook niet Isitsoornot.
Wilhelm wijst op kinderen die ook weerloos zijn. Maar de mens met al zijn 'beschaving' en verstand is daar zelf verantwoordelijk voor. Dieren handelen uit instinct maar hebben wel gevoel.
Ze krijgen jongen uit instinct.
De mens laat ze in welke omstandigheid ook bewust geboren worden.

Rest In Privacy | 30-07-20 | 20:18

En Soekarno werkte samen met de Jappen. Logisch dus dat Nederland niets met hem te maken wilde hebben.

(Extreem)links wil niet dat dit soort historische gebeurtenissen worden vermeld. Dat doet alleen maar kwaad aan hun doelstelling - de Nederlandse geschiedenis zo zwart mogelijk af te beelden - .

Hoe meer Nederlanders hun cultuur en geschiedenis haten (door feiten te verdraaien en halve- en hele leugens te vertellen), hoe meer zij ons de multiculturele samenleving door de strot kunnen duwen.

Dat lukt alleen indien men de geschiedenis niet of amper kent. Een van de meest schandalige zaken is dus de verwaarlozing van ons onderwijsstelsel. Jongeren leren steeds minder over de mooie kanten van onze geschiedenis en krijgen die politiek-correcte bagger ingelepeld.

En vervolgens krijgen zij ook nog eens via de media - waar al die op de Nederlandse cultuur pissende pratende hoofden prominent steeds in beeld zijn - hele en halve leugens over Nederland naar hun kop geslingerd.

Om over de sociale media maar te zwijgen, waar we nu gek gemaakt worden door de marxisten van BLM en ander extreemlinks tuig van KOZP.

Laat maar meer van dit soort
historische feiten - hoe gruwelijk ook - komen. Dan krijgt dat steeds meer eenzijdige beeld van Nederland als koloniale agressor tenminste voldoende nuancering en zwiept de slinger weer de andere kant op. Waar het hoort te zwaaien. We mogen best trots zijn op Nederland.

Overigens zou Indonesië in zijn huidige omvang zonder Nederland niet hebben bestaan, en zijn de Javanen de nieuwe “koloniale” heersers geworden. Vraag de Papoea’s maar eens hoe blij zij zijn in dat post-koloniale Indonesië.

Kompromat | 30-07-20 | 19:41 | 5

Prima verwoord, bedankt!

Schuldenbrau | 30-07-20 | 20:15

Geschiedenis is vaak lastig objectief te horen na een bepaalde tijd, over nederland indie is een zeer goede 5 delige docu op youtube die het verhaal van 2 kanten laat zien www.youtube.com/playlist?list=PLrG5J-...

elricoloco | 31-07-20 | 07:40
▼ 2 antwoorden verborgen

De Nipponezen. Het ging om de grondstoffen en dan ben je als burger bij voorbaat verwaarloosbaar. Suriname: www.nam.nl/gas-en-oliewinning/aardoli... Noem het het Joop den Uyl olieveld : Dankjewel zei de os tegen het volgende juk: Fort Apache.

Geavanceerde inboorling in eigen land: een afgekluifde parelketting. Plastic heeft zijn tijd gehad. Onze rijksgenoten in het Caribisch gebied: een speedbootje van twee miljoen in Griekenland. Prioriteit ende sterf.

Hoe de Gordel van Smaragd nooit een Gemenebest heeft mogen worden. Radio Oranje en dan de Divisie (!) 7 December. Van Heutsz: www.youtube.com/watch?v=rbTsG9jrJsU En dan karaoke incorporeren op de staatsgeapropeerde zenders: leefde Marlene Dittrich nog maar.

Rest In Privacy | 30-07-20 | 19:41

Wat is daar toch gebeurd in Japan? Zijn in iets meer dan een halve eeuw veranderd van Samoerai in schuchtere, passieve sekslozen. Zelfde zie je in iets minder extreme mate in Duitsland... en nu in de VS.

koter | 30-07-20 | 19:40 | 2

U vergeet Nederland. Dit is inderdaad een UvA studie waard. Dus dat zal wel nooit bestudeerd worden.

Knufter | 30-07-20 | 20:16

Inderdaad onvoorstelbaar maar belangrijk om uit te zoeken.

McCain | 30-07-20 | 23:49

Geen of weinig Nederlanders. Nederlandse soldaten woonden daar niet samen met hun gezin.

Dit is ook maar half nieuws omdat iemand het over Nederlanders heeft.

Er wordt ook altijd maar afgegeven op de Nederlandse soldaat die oorlogsmisdaden beging maar zoveel Nederlandse soldaten zaten er niet in het KNIL.

De beestachtigheden hielden trouwens ook niet op na de uitzetting van de Nederlanders. Ging nog 25 jaar door. Het zijn nog steeds beesten daar trouwens.

kleybeuker | 30-07-20 | 19:40

WO2 is deaud en verderf op een industriele schaal, duurde maar 5 jaar, maar over 100 jaar hebben we het er nog over.
Elkaar massaal over de kling jagen was het helemaal tussen 1900 - 1950, daar na brak de vrede uit, en ging iedereen dingen kopen.

De Briemusketier | 30-07-20 | 19:36

Zet het droppen van een paar nucleaire bommen op civiele doelen toch weer even in een nieuw licht hè. Van de meeste mensen die niet op slag dood waren hebben vele nog enkele dagen in helse pijn mogen leven. Nee mensen zijn echt frisse wezens...

Solar666 | 30-07-20 | 19:35 | 3

Het beest tussen de dieren, zoiets?

faraday | 30-07-20 | 19:41

@faraday | 30-07-20 | 19:41: zowel beesten als dieren bouwen geen atoombommen. De mens is absoluut uniek in zijn vermogen om te vernietigen.

Solar666 | 30-07-20 | 19:49

Ik had ook een familielid in een van deze kampen en heb haar dagboek geërfd. Daar wordt je niet vrolijk van.
Kan Wim Kan wel begrijpen met zijn aanklacht tegen de Japanse keizer. www.youtube.com/watch?v=Q2Qu3O4EsVU

jan huppeldepup | 30-07-20 | 19:35

1 woord> Troostmeisjes.
Los daarvan vind k de Japanse cultuur, next to de Amerikaanse, de Australisch-Oceanische, veruit superieur.

chicago river | 30-07-20 | 19:32 | 5

Verwarde je superieur niet met inferieur?

enfant_terrible | 30-07-20 | 19:43

Ik volg Biden en Trump en hun kiezers, maar daar komen Amerikanen niet echt goed uit hoor. Wat een bavianen daar aan de overkant van de oceaan.

Papa Jones | 30-07-20 | 19:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Bijzonder en benepen volkje die Japanners. Hun schuwheid in combinatie met hun sexuele abberaties, absurde televisieshows en bovenmenselijke arbeidsethos zeggen genoeg.

DrumPiet | 30-07-20 | 19:32 | 2

Vergeet het Japanse gevoel voor humor niet.

Mr_Natural | 30-07-20 | 19:34

@Mr_Natural | 30-07-20 | 19:34: beter dan die van de Islam? Mohammed met keppeltje op! snel lezen want ... weggejorist dus.

faraday | 30-07-20 | 20:02

Voor de sterkere magen:
Zoek afbeeldingen van het verschijnsel 'Eenheid 731' of 'Unit 731'
Bizar wat mensen elkaar kunnen aandoen. En voor wat eigenlijk.

Unit 731 deed onderzoek naar biologische wapens door middel van experimenten op mensen.

Omdat blanke mensen goede testobjecten waren ivm de oorlog tegen de VS, zullen ook Nederlanders hier terecht gekomen kunnen zijn vanuit Indonesië.

kloopindeslootjijook | 30-07-20 | 19:27 | 1

Tja verschrikkelijk, doen de Chinese het met hun virus toch veel onschuldiger. Resultaat is hetzelfde natuurlijk.

jan huppeldepup | 30-07-20 | 19:31

De vrouwen wertden tenminste niet eerst verkracht. Dat mag ook gezegd.

De waard zijn gast | 30-07-20 | 19:25 | 7

@Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 19:28:
Dat heet in het Engels 'The Rape of Nanking', en niet zonder reden
NB kijktip, doe eens zoeken naar de Chinese speelfilm '([Nanjing! [Nanjing! ) City of life and death' uit 2009
Geen (Chinese) propaganda, zeer geslaagde weergave, soms zelfs ingetogen

Tobi | 30-07-20 | 20:16

@Tobi | 30-07-20 | 20:16:
De verhalen die ik las (korte samenvattingen) wat de Japanners daar hadden uitgespookt maakt zelfs een gemiddelde manga als Berserk (ok niet een gemiddelde manga maar toch) tam. Wat ze daar uitvroten lag op de lijn van de Bulgaarse gruwelen, slag bij Monte Casino en de holocaust.

Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:31

@Graaf_van_Hogendorp | 30-07-20 | 20:31:
De bulgaren deden wat. Monte Casino is in vergelijking met Nanking een vlekje. De holocaust, zelfs dat, komt niet eens in de buurt.

Erg onderbelicht stuk geschiedenis.

reservebelgië | 30-07-20 | 21:43
▼ 4 antwoorden verborgen

De onnoembare wreedheden van de Japanners zijn inderdaad onnoembaar, want in de Japanse geschiedenisboekjes worden ze niet genoemd.
Overigens wilden ook de Amerikanen het in de doofpot stoppen, want net als de Nazi artsen waren de Japanse experimenten op mensen toch wel heel erg interessant voor de Amerikanen.
nl.wikipedia.org/wiki/Eenheid_731#Ame...

Osdorpertje | 30-07-20 | 19:24 | 1

Ja dit, bij velen niet bekend.

De waard zijn gast | 30-07-20 | 19:26

Eigenlijk bizar dat we zo weinig weten in Nederland over de 2e wereldoorlog in Azie. De afgrijselijke misdaden van het nazi regime zijn niks minder dan wat de Japanners hebben uitgevreten. Het slagveld in Nanjing, waar alle mannen zijn vermoord en alle vrouwen verkracht en mishandeld bijvoorbeeld. Alleen in China heeft Japan al 25 miljoen doden op haar geweten (3x de Holocaust). In Korea en China hebben mensen nog steeds een hekel aan Japan. En anders dan Duitsland heeft dat land zn fouten nooit toegegeven.

Fijn_dat_je_er_bent | 30-07-20 | 19:23 | 2

Klopt in Azië worden Japanners ronduit gehaat.

Solar666 | 30-07-20 | 19:42

Lou de Jong mocht de geschiedschrijving doen en dat werden 14 delen over de Joodse vervolging. Toen Indische Nederlanders daar verbaasd over waren heeft hij nog een dun deeltje 14 A geschreven

BASinnic | 30-07-20 | 20:07

TijdelijkOptimist | 30-07-20 | 19:15 | reageer
Nederlanders in Indie regeerden destijds ook met de banjonet en de loop. Laten we de zaken wél even in haar perspectief plaatsen,

Te_gast | 30-07-20 | 19:20 | 6

@Te_gast | 30-07-20 | 19:29: als het de Jappen niet waren geweest, waren het de indo's wel. Genoeg bloed en ellende. Ze zijn nu in de ban van de Islam.

BrokenTipi | 30-07-20 | 19:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik kan me niet voorstellen dat zulke wreedheden nog steeds voorkomen in deze digitale tijd waar we ons goed kunnen informeren. Oh wacht.. kalifaat en moslimgebieden enzo

woessie | 30-07-20 | 19:15 | 1

niet te vergeten Mexicanen. En dan niet de lekkere snack waar ik nu wel trek in krijg

woessie | 30-07-20 | 19:17

Japanners waren al eeuwenlang bedreven in het gruwelijk tot dood brengen van het eigen volk en alles wat daar in de buurt kwam, buiten dat, ver voor onze middeleeuwen al zeer modern volk in hygiëne en cultuur en het verbieden van een "god" heeft aan die moderne bespoediging meegeholpen. Dikke Hiroshima en Nagasaki hebben ze weer nederig gemaakt anders hadden we allemaal Japans gesproken en dat is veel moeilijker dan Duits.

TijdelijkOptimist | 30-07-20 | 19:15 | 3

De topcrimineel, de keizer van dat ruig wilde de Amerikanen ophangen, scheelde een haartje, k*T volk die Jappen heb ze nog mee gemaakt NL 'ers die nooit een Japanse auto kochten.

Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 19:28

@Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 19:28: En mensen die geen Duitse auto kochten. Dan maar een Engelse rammelbak of een dikke Amerikaan.

Der alte Fritz | 30-07-20 | 20:48

@Der alte Fritz | 30-07-20 | 20:48: Of een lelijk eend :)

Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 21:50

Had niks met racisme te maken. Kan namelijk niet. Waren blanke Nederlanders.

squadra | 30-07-20 | 19:14 | 2

wit..

BrokenTipi | 30-07-20 | 19:30

Was wel racisme. Er is maar 1 menselijk ras. Daardoor bestaat racisme eigenlijk niet. Was discriminatie.

De waard zijn gast | 30-07-20 | 19:30

Een tiental dagen vóór de capitulatie. triest.

zetje01 | 30-07-20 | 19:13

En dan ook nog de bukkake uitvinden...

dhrat | 30-07-20 | 19:11 | 3

En oregami.
Ik weet niet wat het is maar het klinkt pikant.

Mr_Natural | 30-07-20 | 19:13

In de vorige eeuw had ik nog een oude tante die in een Jappenkamp had gezeten. Toen ze aan het dementeren was had ze het over "Stampen en Bekakken". Ik snapte daar toen als tiener niets van.... Tot ik op internet "Tampa Bukkake" tegenkwam................

M13 | 30-07-20 | 19:50

Japanners maken hele goeie auto’s.
Maar het probleem met Japanse wreedheden is, dat ze het zo weer zouden doen. Ze zijn er in hun hart nog trots op, hebben nooit excuses gemaakt.
99,99% van de Duitsers en meelopers schaamt zich nog steeds en zal het nooit meer doen.

Ray Skak | 30-07-20 | 19:11 | 6

Jij bent duidelijk nog nooit in japan geweest en weet totaal niet wat je lult.
Koekenbakker

JDMslut | 30-07-20 | 19:25

@Te_gast | 30-07-20 | 19:16: In Indonesie heeft men geen hekel aan Nederland. Nederlanders hebben daar weliswaar lang de baas lopen spelen, Indonesie was tot WOII een prima land om in te wonen. Nederland hielp onderwijs te verzorgen, infrastructuur op te bouwen en het land te besturen. De Jappen daarentegen kwamen met bommen, roofde vervolgens alles weg wat ze weg konden halen. Ze moeten nog steeds niks hebben van Jappen in Indonesie

Fijn_dat_je_er_bent | 30-07-20 | 19:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Brrrrr, verschrikkelijke verhalen.

Berend_Breedreet | 30-07-20 | 19:08 | 1

Het is het verhaal van een koloniaal werkend systeem. Wat (ik hoop niet dat ik nu uit de bocht vlieg) in Indonesie overwegend prima gewerkt heeft. Daarbij horen ook dit soort gruwelijke taferelen. Alles overwegend, denk ik dat we trots mogen zijn op Nederlands-indie, en ook op onze indische en Molukse landgenoten. Het is allemaal verlopen in het zweet des aanschijns, zoals alles op deze wereld.

Te_gast | 30-07-20 | 19:13

Max Verstappen en Honda, maak er maar wat moois van fucking SJW'ers en BLM'ers.

Rest In Privacy | 30-07-20 | 19:08 | 2

Dan moeten alle Audi's, Opels, BMW's en ander Duits spul ook maar gelijk in de ban.

De waard zijn gast | 30-07-20 | 19:24

@De waard zijn gast | 30-07-20 | 19:24: jup ,iedereen aan de daf.

bowlfabriek | 30-07-20 | 20:18

Ik ga geen flauwe grappen maken,
maar ik eis wel compensatie. Te beginnen met een Sony PS5, Gran Turismo en Gta6. Als gebáár dan hé. De besprekingen over een loft in Kyoto komen later.

Te_gast | 30-07-20 | 19:04 | 1

Ghost of Tsushima was gepaster geweest...

BrokenTipi | 30-07-20 | 19:29

Verschrikkelijk, dat koloniale verleden.

de honden blaffen... | 30-07-20 | 19:03

En dan zijn er nog de helleschepen. Uitzonderlijk wreed waren de Japanners. Ik las op wikipedia dat het veroorzaakt werd door Bushido, een militaire leer die geen compassie heeft voor wie ophoudt met vechten voor hij dood is. Aangeleerd gedrag dus.

Diotima | 30-07-20 | 19:01 | 4

@Mr_Natural | 30-07-20 | 19:04:
Die koepels hoefden niet te worden dichtgelast
vrijwel elke kamikaze piloot ging vrijwillig
niemand weigerde, als met bedenkingen zou hebben was er altijd nog zoiets als groepsdruk

Tobi | 30-07-20 | 19:14

@Tobi | 30-07-20 | 19:14:
En executie. Toch zijn er zat die geprobeerd hebben om er onderuit te komen.

Mr_Natural | 30-07-20 | 19:15
▼ 1 antwoord verborgen

Better safe than sorry
de Jappen kregen hun informatie over Pearl Harbor immers niet van witte Amerikanen
NB concentratiekamp doet denken aan wat de Moffen hadden
dit waren interneringskampen

Tobi | 30-07-20 | 19:12

Toen ik 17 was was ik in Frankrijk op een camping, midden in de nacht hoorde ik een keiharde ijzingwekkende kreet.
Ik de tent uit, niks te zien.
De volgende morgen kwam de Nederlandse buurvrouw zich excuseren voor haar man, die had in een Jappenkamp gezeten en had elke nacht nachtmerries, al 25 jaar lang.
Aan die kreet hoorde ik wat een verschrikkelijke dingen dat die man meegemaakt moest hebben.

Mr_Natural | 30-07-20 | 19:00 | 9

@Mr_Natural | 30-07-20 | 20:54:
Te paard met getrokken zwaard. Overgeleverd aan een MG34.
Als in 1863. De North State cavalery opgejaagd tegen de Gatlings.
1870 geconfronteerd met 1916. In 1940 nog niets van geleerd.
Maginot linie.
Ultiem ! Fort Eben Emael !!

Oude tactiek. Moderne methodes. Fall Gelb.
Clausewitz.

reservebelgië | 30-07-20 | 21:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Kan een Japanner met Nederlandse roots hiervoor aandacht vragen bij de Jeroen Pauw van Japan? En dan graag all in door het eisen van excuses, betalingen aan alle nabestaanden en wijzen op hun gele privileges? Als je toch bezig bent, probeer een politiek partij op te richten 'blij1' of zoiets en beschuldig dit land van systematisch racisme tov Nederlanders.

ProFail | 30-07-20 | 18:57 | 1

We hebben al een partij tegen discriminatie van het Nederlandse volk. Maar het gros voelt zich teveel verheven deugdirecteur om daarop te stemmen en eens echt iets te kunnen doen.

Knoppenbonker | 30-07-20 | 19:00

Met steun van het Westen. Walgelijk.

Diotima | 30-07-20 | 19:04

@Diotima | 30-07-20 | 19:04: . Overal gaat het 'beter' waar Uncle Sam zijn feestje komt bouwen. Blijven doen waar ze goed in zijn hé. Christelijk maar bestendig met de knieën in het bloed. Duidelijker kan ik het niet maken want meer smaken zijn er niet en maakt deze polemiek ons enkel bewust dat we allen anders zijn, maar ook allen hetzelfde: geen haar beter dus.

faraday | 30-07-20 | 19:15

Die Japanner bij ons op de hoek ziet ons ff niet meer. Dat zal ze leren.

Tyftstraaltnouisop | 30-07-20 | 18:55 | 1

Japanners in Nederland zijn meestal chinezen. Zelfs frietzaken zijn meestal chinees.

AntiZanicz | 31-07-20 | 00:29

Die Japanners waren toch ook geen lieverdjes...

Rest In Privacy | 30-07-20 | 18:55 | 4

Stel je voor dat de Japanners ook atoombommen hadden gehad, nou, dan was de boot mooi aangeweest.

Mr_Natural | 30-07-20 | 19:12

@Tobi | 30-07-20 | 19:08: er waren 10 bommen beschikbaar in aug 1945. Er was wat strijd over de inzet daarvan. Eerst maar twee en de rest voor het slagveld houden. Door de Russische inval hebben de japannerts het opgegeven. Die atoombommen deden niet meer dan een nacht met brandbommmen.

AntiZanicz | 31-07-20 | 00:26

@Mr_Natural | 30-07-20 | 19:12: In dec 1941 was dat wel handig geweest om pearl hardbord in één weg te vagen. Dan nog één op Los Angelos, San Francisco en Seattle. Met vier was het wel gedaan geweest. Maar de moffen zaten op het verkeerde spoor en de japnnerts hadden helemaal geen spoor.

AntiZanicz | 31-07-20 | 00:28
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van heel veel mensen.

Leptob | 30-07-20 | 18:54

Hebben we al eens herstelbetalingen van de Jappen gehad? Ik bedoel... 300 jaar vreedzaam handelen met dat volk en dan zo belazerd worden.
Dutch lives matter. Of zo.

Stormageddon | 30-07-20 | 18:53 | 3

Even los van 'wij' Europeanen, hoe denk je dat de Jappen zich tov de (Oost-)Aziaten hebben misdragen

Tobi | 30-07-20 | 19:07

@Tobi | 30-07-20 | 19:07:
Daar heb ik niks mee te maken, die regelen hun eigen grieven maar.

Stormageddon | 30-07-20 | 19:25

Tja, de amerikanen hebben het een beetje verziekt met hun kannoneerboten in de baai van Tokyo. Zo even voor 1860 met commander Perry.

AntiZanicz | 31-07-20 | 00:24

Akwasi : '…....…........'

AntonJansen | 30-07-20 | 18:53

Rellen,zeiken,zeuren,standbeelden slopen,herstelbetalingen eisen,alle blanken racist noemen?
Ohnee,wacht...

Zeurkont | 30-07-20 | 18:53

Ze zeggen altijd dat de geschiedenis zich herhaald...

Poesman | 30-07-20 | 18:51 | 3

Marokkanen zijn de nieuwe Nederlanders... zoiets?

deathrowmarv | 30-07-20 | 18:53

Dat geldt zeker voor taalfouten. Helaas.

piloot47 | 30-07-20 | 18:56

*Mompelt iets over staatsbezoek Hirohito, Wim Kan, Juliana.*

Mr_Natural | 30-07-20 | 18:51 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Die kutjappen. Ik hoop dat Max zondag uitvalt met een kapotte Honda.

Super Vaagstra | 30-07-20 | 18:51

Dit doet zoveel pijn, ik voel de pijn van al die Nederlanders. Het is uiteindelijk toch familie enzo. Ik eis compensatie voor al de pijn en dat kan alleen in geld.

Tenminste, als ik de """minderheden""" mag geloven.

Koekkeloere | 30-07-20 | 18:50

Ook nooit geweten: Japanners gebruikten Amerikaanse krijgsgevangen voor (onverdoofde) medische experimenten.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 18:49 | 5

Qua sadistische neigingen zijn Japanners onovertroffen, keurig aan de oppervlakte, maar daaronder.

therealbraindump | 30-07-20 | 19:36

Vader van mijn Engelse ex-vriendin heeft 4 jaar in zo'n kamp gezeten. Nooit meer goed gekomen met die man.

RickVogelschrick | 30-07-20 | 21:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Unit 731 was ook zo'n gezellig Japans dingetje.

Lorejas | 30-07-20 | 18:49 | 5

Deal Russen en toen Amerikanen. Wilden graag alle data hebben van de experimenten..... geloof alles en iedereen na oorlog weer lekker terug naar Tokio University.

Lorejas | 30-07-20 | 19:06

@Tobi | 30-07-20 | 19:03: Inderdaad, vaak in ruil voor het delen van hun kennis aan de Amerikanen.

Japannert | 30-07-20 | 19:08

@Japannert | 30-07-20 | 19:08:
Klopt, alleen kon Mengele niet, itt Von Braun, vervolgens een luxe leventje gaan voeren in de VS
maar verkaste, dankzij het Vaticaan ongetwijfeld, naar Brazilië

Tobi | 30-07-20 | 19:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zeg het niet graag, maar die atoombommen hadden de Japanners dubbel en dwars verdiend.
Maar ja, die viel dan weer niet op de hoofden van dit soort oorlogsmisdadigers.

Tapu | 30-07-20 | 18:49 | 9

@Japannert | 30-07-20 | 19:06:
Toentertijd (en misschien nú nóg) was iedere Jappaner zo gek als een deur. 1000% adoratie voor hun Keizer. Hirihito stond gelijk aan god. Gooi daar nog een sausje van legio tradities en de erecodes der Samurai overheen en je hebt de bleuprint van de "gemiddelde Japanse burger". Komt bij, dat de aziatische volkeren sowieso sadistiser zijn.

RickVogelschrick | 30-07-20 | 21:35

@RickVogelschrick | 30-07-20 | 21:35: Tja, alleen heeft de keizer deze daden niet bevolen. Dat was meer een initiatiefje van de generaals en commandanten te velde. Men was nogal van het wreed doodmaken. Ook in China zijn er miljoenen burgers omgebracht. Eenvodugi door te bajonetteren en wat snijwerk. Barbaren mocht zomaar verkrachten en doden.

AntiZanicz | 31-07-20 | 00:22

Japanners zijn als beesten tekeer gegaan, overal waar ze landen bezet hadden. Ze waren erger dan nazi's en hebben de 2 A-bommen dubbel en dwars verdiend.

Jackson | 31-07-20 | 14:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Mijn opa had na vier jaar changi geen licht meer in zn ogen

deathrowmarv | 30-07-20 | 18:48 | 3

Ben ook postuum ter ere van mijn opa kwaad op dat gele spul.

Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 19:38

@Uw Verzekeringsadvis | 30-07-20 | 19:38:
Hoog tijd om schadeclaims in te dienen.

RickVogelschrick | 30-07-20 | 21:28

Wit privilege.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 18:48 | 1

Zeker. Bestrijden met het zwaard.

sjef-van-iekel | 30-07-20 | 19:01

Dat wordt Sony boycotten.

antagonist | 30-07-20 | 18:47 | 2

En sushi. En Toyota. En Yamaha. Als wij nou net van die zeikers waren als die BLM-ers gingen we janken om standbeelden en geld.

Madame Poitiers | 30-07-20 | 18:48

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl