Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Inzending: 'Waanzin rondom Indië-veteranen'

Kranslegging bij het Indisch Monument in Den Haag

Federatie Indische Nederlanders in de mail, getriggerd door NRC. Of we alsjeblieft vandaag, "de dag dat Indonesië zich onafhankelijk verklaarde en Nederlanders feitelijk vogelvrij waren", een inzending wilden publiceren. Maar natuurlijk, bij dezen:

Waanzin rondom Indië-veteranen
Het lijkt inmiddels traditie om vooral rond de Nationale Indiëherdenking af te geven op Nederland en Indië-veteranen. Ook dit jaar laat de ‘anti-fascistenbond’ zich opnieuw niet onbetuigd. Bij monde van woordvoerder Arthur de Graaff wordt de politiek opgeroepen geen Indië-veteranen meer te herdenken. Het is een buitengewoon respectloze oproep, die helaas past binnen de steeds maar toenemende weg-met-ons-mentaliteit.

Gelukkig zijn er ook mensen die in het verweer durven te komen tegen deze waanzin. In een reactie stelt oud Tweede Kamerlid en kolonel buiten dienst Theo van den Doel terecht dat het Indië-monument voor Nederlandse soldaten in Roermond heilig is. “Niemand zal ontkennen dat er destijds misdaden zijn begaan door militairen”, aldus Van den Doel. Om de ruim 120.000 - veelal onervaren - militairen die naar eer en geweten hun plicht hebben vervuld, dit collectief aan te rekenen “is respectloos tegenover de nabestaanden en tegenover de nog kleine groep overlevenden." En zo is het maar net. Het fatsoen lijkt tegenwoordig soms ver te zoeken. De onbeschaamdheid waarmee politiek wordt bedreven is schokkend.

Een gezichtspunt, waar in de publieke discussie regelmatig lichtzinnig aan voorbij wordt gegaan, is de constellatie waarin deze militairen richting voormalig Nederlands-Indië zijn gezonden. Ook Van den Doel wijst daarop. Nadat Japan had gecapituleerd ontstond er een machtsvacuüm waarin de Indonesiërs de onafhankelijkheid uitriepen. Vanaf dat moment waren Nederlanders, Chinezen en andere etnische minderheden in Indië vogelvrij. Zij zaten als ratten in de val en konden geen kant op. Gedurende deze Bersiap zijn duizenden Nederlanders op gruwelijke wijze gemarteld, verkracht en vermoord. Ook gedurende de daaropvolgende Indonesische onafhankelijkheidstrijd waren zij vaak hun leven niet zeker.

Het is te makkelijk, om met de kennis van nu, het vaak complexe verleden te beoordelen. ’Critici’ als De Graaff reppen echter met geen woord over de oorlogsmisdaden, begaan door Indonesische nationalisten. Logisch, want het ondermijnt hun eenzijdige interpretatie van de geschiedenis. De laaghartige pogingen om Indië-veteranen nu in het verdomhoekje te plaatsen zijn daarmee niet alleen respectloos, maar door de gebrekkige onderbouwing ook flauwekul. De regering mag onder geen beding toegeven aan deze gekte.

Federatie Indische Nederlanders

Reaguursels

Inloggen

Wel raar dat we over de daden van de bezetter Nederland genuanceerd willen doen en de represailles van de Indo's na eeuwen onderdrukking beschouwen als genocide. De Tsjechen hebben in 1945 de Sudetenduitsers te grazen genomen. Niet netjes maar wel begrijpelijk. Dus niet jammeren over de bersiap. Nederland was de bezetter. The bad guy. Net als de Duitsers in 1940 1945.

TB2318 | 18-08-18 | 14:49 | 4

"raar" dat u Nederland bezetter noemt. Nederlands Oost-Indie was honderden jaren Nederlands grondgebied. Was Nederland soms ook bezetter van wat later Belgie is geworden? En is Nederland bezetter van de Caribische overzeese gebieden Aruba, Sint-Maarten, Curacao, Sint Eustatius Bonaire en Saba?

'Raar' dat u het heeft over "onderdrukking van Indo's". Wie bedoelt u precies met "Indo's" en voelden alle volkeren in Nederlands Oost-Indie zich zo of spreekt u met uw linkse arrogantie "namens" hen zonder ooit iemand daar te hebben gesproken/onderzoek te hebben gedaan?

"raar" dat u het heeft over "beschouwen" van genocide. Heeft u ooit de definitie van het juridische begrip "genocide" bestudeerd?

"raar" dat u etnische zuivering van Sudetenduitsers (= burgers) als "niet netjes maar wel begrijpelijk" omschrijft.

"raar" dat u vindt dat met verwijzingen die overigens niet opgaan slachtoffers niet mogen "jammeren" over de Besiap. Klaarblijkelijk is het afslachten van burgers de normaalste zaak van de wereld voor u ("niet netjes maar wel begrijpelijk"?)

Kortom: u bent "raar".

Kompromat | 18-08-18 | 17:13

Het gaat erom dat er met 2 maten wordt gemeten. Van Nederlandse kant zijn ook gruwelijkheden begaan. En van Indische kant ook. Maar NL was de bezetter. Punt. Immers heeft Indonesië op 17 aug 1945 haar onafhankelijkheid uitgeroepen en dat is vanuit de hele wereld zo erkend. NL heeft jaren lang vastgehouden aan de datum 27 dec 1949. Zodoende denkt NL een mandaat te hebben voor het oplossen van een "binnenlandse kwestie". Echter (zoals ik al zei) is 17 aug 1945 definitief de datum van onafhankelijkheid (erkend door de hele wereld en schoorvoetend als hekkesluiter nu ook door NL). Dus niks "politionele actie", maar domweg "koloniale oorlog". Maar nogmaals: Waarom "genuanceerde verhalen" over hoe ingewikkeld het wel niet lag mbt de NL "overheersing" van Indië en mbt de bersiap alleen de "excessen" noemen.

Ken jij het alternatieve couplet mbt het Wilhelmus dat de ronde deed in NL tijdens de Atjeh-oorlog?

Wilhelmus van Nassaue,
Ziet gij dien heldenstoet?
Zij schoten op de vrouwen
En drenkten 't land met bloed.
De kwasten der banieren
zijn darmen van een kind.
Licht dat ge aan hun rapieren,
nog vrouwenharen vindt.

Is dat bekend?
Waarom kun je mbt de Bersiap de boel niet afsluiten met de opmerking "Ach, je moet dat in de tijdgeest zijn. Er zal wel wat gebeurd zijn...."
Waarom wordt er verschillend geoordeeld over Putten en Rawagedeh. Terwijl het 100% vergelijkbaar is. Het NL nationalisme is een ergerlijk soort nationalisme. Namelijk beweren dat het niet nationalistisch is, maar handelt uit een soort Goddelijk "over de partijen staand" mandaat. Vandaar "politionele actie" ipv "koloniale oorlog". Alsof we het algemeen belang nastreefden ipv het nationaal belang. Dat we dit de individuele soldaten niet mogen aanrekenen is duidelijk. Maar dat geldt net zo goed voor de individuele Duitse soldaat mbt 1940-1945. Maar laten we niet net doen alsof NL niet een doodgewone bezettingsmacht was. Net als de Duitsers tijdens 1940-1945.

TB2318 | 18-08-18 | 18:32

Nederland is nooit Indonesië binnen gevallen , een kolonie ontstaat door eerst een handelspost te stichten , handelscontacten met locale heersers leggen . Op het mome t dat het handels netwerk uitgebreid is , inderdaad na een tijd ook met strijd , wel in samenwerking met locale militairen . Kun je spreken over een kolonie. Een heel andere situatie als ergens met feel geweld een land binnen vallen , als iemand beweert dat dat het geval is , is dat wel zeer onrespectvol naar Indische bevolking , grootste gedeelte van de eerste indie vaarders kwamen meer dood dan levend aan . En dan in zulke minimale getallen dat men nagenoeg afhankelijk was van plaatselijke bevolking .

sparrow | 18-08-18 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ik reageer namens mijn oude vader: De Indië veteranen waren vooral jonge mensen die idealistisch uit WOII kwamen en wier jeugd misbruikt is voor het veiligstellen van de belangen van de "Koninklijke" Olie, Shell dus.

Janneus | 18-08-18 | 13:42 | 1

Een KUT excuus van jouw vader om niet landgenoten in nood te hulp te schieten

sparrow | 18-08-18 | 20:27

Te veel linkse hash gerookt. Een messiaans verwarde geest, deze zgn. Graaff.

Goedzo | 18-08-18 | 13:37

Volgend jaar 4 mei komt Arthur de Graaf dat met de inval van de Duitsers de Nederlandse soldaten beesten waren die diverse Duitsers hebben vermoord, het zal mij niet verwonderen.

Jan70 | 18-08-18 | 11:24

De regering stuurt de soldaten naar Indonesië dus in principe is de regering verantwoordelijk voor de daden wat het ook is van de soldaten maar als het puntje bij paaltje komt weten ze van niets meer, hebben geheugenverlies als ze ter verantwoording worden geroepen en krijgen nog een lintje toe.

Jan70 | 18-08-18 | 11:07

Ik vind dit een moeilijke kwestie, omdat ik hier niets van heb meegemaakt en noch via familie of kennissen hierbij ben betrokken geweest. Naast foute militairen zal er echter een meerderheid van goedwillende soldaten zijn geweest die ver van huis ("in den vreemde") voor iets moesten vechten waarvan je achteraf kunt afvragen of dit de vele slachtoffers waard was. In een herdenking zou je dan beide aspecten kunnen benoemen. Maar plaats het wel in de tijd.

Mannes | 18-08-18 | 11:06

Was jaren kapitein op een schip en daar was ik verantwoordelijk voor alles wat er aan boord gebeurde ook al maakte een ander een fout toch werd de kapitein er verantwoordelijk voor gesteld maar het wonderlijke van de regeringen is dat wel de kapteins van het land zijn maar niet verantwoordelijk zo gauw ze het te heet wordt laten ze de regering vallen en zijn ze niet meer verantwoordelijk, zie het kabinet Kok betreffende Servië.

Jan70 | 18-08-18 | 11:02 | 1

mee eens

swassannuf | 18-08-18 | 11:43

Grappig ! “Antifascist” en “antinationalist” Arthur Graaff verdedigt extreem nationalistisch Indonesisch geweld gepleegd tegen ongewapende mannen, vrouwen en kinderen. Dapper.

Bolder | 18-08-18 | 10:45

Fijn dat velen (incl GS zelf) het opnemen voor onze mensen die, weliswaar zoals in alle oorlogen gebeurt grove fouten maakten, maar erheen werden gestuurd om naast het (mislukte) behouden van Ned.Indie ook Nederlanders en pro-Nederlandse Indiers te beschermen tegen gruwelijke uitmoording door de (moslim) allochtonen aldaar

telelezer | 18-08-18 | 10:35 | 2

Wel autochtonen, de moslimcultuur is allochtoon.
(Het woord allochtoon betekent letterlijk "van een andere aarde/gebied" (Oudgrieks: ἄλλος = ander, vreemd; en χθών = aarde))

bodemloos | 18-08-18 | 10:46

@ bodemloos | 18-08-18 | 10:46
Oeps my mistake, ik dacht even niet goed na en heb bij gebruik van het woordje het woordje "moslims" als automatisme "allochtonen" ipv autochtonen ingevuld.
Mea culpa; I stand corrected!

telelezer | 18-08-18 | 11:40

Ik denk dat er wel een paar nazaten van NL en KNIL soldaten te vinden zijn die Arthur de Graaff de andere kant van het gelijk willen laten zien.
Vrijheid van meningsuiting over de ruggen van onze gesneuvelde Nederlandse soldaten en en masse vermoordde landgenoten is gratuite en zeer ongepast. Deze kontol zou eens flink aangepakt moeten worden.

Eendragtmaaktmagt | 18-08-18 | 09:38 | 1

Ik heb ook geen respect voor onze jongens. Net zo min als ik respect als Duitser voor de gewone Wehrmacht zou hebben. W02 net voorbij en wat ga je doen? Een ander land dat in grote getale onafhankelijk wil worden een lesje leren. Ik snap ook wel dat meeste jongens 19 waren en jongens van 19 stomme fouten maken. Maar respect? Ze vochten bii voorbaat al een verkeerde oorlog, hadden daar niet moeten zijn, laat staan de geweldsexcessen die toch structureel bleken.

Of zou jij als Duitser de SS’ers ook “onze gesneuvelde jongens noemen”. Ik ben echt pro-Nederland maar een grote hekel aan dat nationalistische gedoe. Dat houden ze maar in Turkije en de geschiedenisboeken.

Ja, mijn opa vocht er ook. Fout, fout, fout.

Inferi0r | 18-08-18 | 11:44

Recent las ik een aardige zelfklever:
If you don't stand behind our soldiers, stand in front of them.
Welke ik hier graag door wil trekken naar de veteranen.
Waarvan ik er zelf een ben. Voor iedereen die het na decennia wel allemaal zo goed weet, u weet het wel. Ongezien!

F. Jacobse | 18-08-18 | 09:16 | 1

Bijzondere tegel. Vooral dat in staat zijn tot humor met dat ongezien. Een overlever.

bodemloos | 18-08-18 | 10:41

De Indonesiërs hadden er geen moeite mee de Nederlandse mannen,vrouwen en kinderen die door de Jappen 3,5 jaar in concentratiekampen waren opgesloten zonder fatsoenlijk te eten en te drinken te krijgen,te vermoorden toen zij uitgemergeld en weerloos waren. Toen wij nog in de concentratiekampen zaten riepen Sukarno en Hatta de onafhankelijkheid uit,immers wie kon ze tegenhouden? Daarna werden tussen de 25.000 en 50.000 Belanda's ( Blanken) en Indo's op gruwelijke wijze vermoord tot dat de Engelse troepen op Java landen om de orde te herstellen. NL lag in puin na WO2 en had geen staand leger meer om haar landgenoten te verdedigen.
Maar de regering schraapte toch een divisie bij elkaar om de Engelsen af te lossen. Tot en met 1949 heeft er een bloedige koloniale oorlog gewoed waar over en weer geen of weinig gevangenen werden genomen. De viering van de Indonesische onafhankelijkheid uitgeroepen op 24 september 1945 is feitelijke onzin. Het heeft nog 4 jaar geduurd voordat Ned.Indië Indonesië werd en beide zijden hebben hiervoor een hoge prijs in bloed betaald. Het heeft geen zin om in de stront te roeren,dan gaat het stinken. De NL en Indo-regeringen onderhouden de beste relaties tegenwoordig en NL is de 3e grootste investeerder in Indonesië na Japan en Duitsland,de verliezers van WO2.....

Eendragtmaaktmagt | 18-08-18 | 09:08

Ah.
"We were just following orders"
en
"Befehl ist Befehl"
of:
Ja, maar zij deden ook niet lief tegen ons toen we hun land bezetten"
Tja...
Als u dat valide argumenten vindt...
... bent u ook gewoon een wegkijker.

Los daarvan: de bersiap was genocide, en dat is uiteraard altijd fout.

jemagookniksmeer | 18-08-18 | 08:54 | 3

En hoe ga je om met genocideplegers? "Jongens, leg die wapens even weg want dit is echt niet chill meer"

Of neem je militaire maatregelen in de wetenschap dat er ook fouten gemaakt zullen worden en helaas ook onschuldigen slachtoffer zullen worden?

Barre_de_k | 18-08-18 | 09:06

Barre_de_k | 18-08-18 | 09:06
"Jongens, leg die wapens even weg want dit is echt niet chill meer"
Waarschijnlijk de beste methode om om te gaan met genocideplegers.

bodemloos | 18-08-18 | 10:33

Makkelijk praten ,mijn vader vertelde mij dat nadat er 5 jongens in een hinderlaag waren gelopen in een Kampong ze deze moesten zuiveren.Ze reden de volgende dag met knikkende knieën naar de kampong en riepen dat iedereen een half uur de tijd kreeg om weg te gaan.De meeste mannen,vrouwen en kinderen vertrokken naar een andere plek .Toen moest elke hut gecontroleerd worden.Eerst roepen,dan bonzen en de naar binnen.Op een gegeven moment hoorde ze gestommel in een andere hut .Op dat moment werd de hut doorzeefd met kogels.Bleek er nog een oud mannetje in de hut achtergebleven te zijn .Waren deze jongens oorlogsmisdadigers of hebben ze puur uit angst gereageerd en gedacht ik moet hier hoe dan ook levend uit komen ?

hoeman | 18-08-18 | 14:07

Er komt in 2020 een film uit waarin de gruweldaden van de Indiërs worden getoond. Dat zal wel een hoop stof op gaan laten waaien.

MeneerGuggenheimer | 18-08-18 | 08:26 | 1

Zal wel "Verboten" worden door het Gutmensch fascisten gespuis

telelezer | 18-08-18 | 10:32

Ik ken persoonlijk één getuigenis van 'n familielid, gehoord uit zijn eigen mond, maar pas in 2016 nadat hij decennia had gezwegen: "Die KNIL-ers schoten alles dood. Dan waren er in zo'n dorp alleen nog vrouwen en kinderen te vinden omdat de mannen in de bush zaten. Dan moesten die vrouwen zeggen waar die mannen waren en als ze dat niet deden schoten die KNIL-ers ze gewoon kapot. Kinderen ook. Alles." Ja, en die KNIL-ers waren meestal "buitenlanders" en vaak NIET blank.

Rest In Privacy | 18-08-18 | 08:17

Mijn opa kwam terug van tewerkstelling in Duitsland tijdens WWII en werd meteen op een boot gezet naar Indonesië. Hij had er niet om gevraagd.
Waarom zouden we deze mensen niet herdenken. Ze vochten en zijn gestorven voor Nederland. De goed of fout moet niet ten koste gaan van deze mensen, die deden gewoon hun werk.

BasBr | 18-08-18 | 04:31 | 5

Als je gewoon op de boot wordt gezet dan wordt je idd gestuurd en kan je er niks aan doen. Als je dan in een door oorlog verscheurd land komt en iedereen je dood wil maken dan gaat er vanzelf een knop om waardoor je beest kan worden als normaal mens.

reagluurder010 | 18-08-18 | 09:06

Zelfde met mijn vader. Heeft mijn moeder daar ontmoet en zijn toen 'met de handschoen' getrouwd, waarna ze in 1950 hierheen kon komen.
Weet je wat het meest schandalige is van onze regering? Mijn vader werd al op de boot terug naar NL gedemilitariseerd zodat hij eenmal aan wal geen aanspraak meer kon maken op enige hulp of ondersteuning van het leger.
Geen enkel land gaat zo om met haar leger. Toen al een ontzettend GAAF land

BASinnic | 18-08-18 | 10:55

Ook mijn vader, getraumatiseerd teruggekomen van gedwongen tewerkstelling op 17-jarige leeftijd oa in duitse concentratiekampen, werd in 1947 gedwongen om als dpl marinier naar Indonesië te gaan. Zijn aanvankelijk weigering leidde tot intimidatie, de dreiging met een langdurige gevangenisstraf, ditmaal opgelegd door ons eigen fijne regime.
Het compromis was dat hij als ziekeverzorger “mocht” gaan.
Twee jaar later kwam hij, inmiddels dubbel getraumatiseerd, terug. Voor het leven getekend.
Het is erg makkelijk om wandaden in de schuld van jongens als mijn vader te schuiven. Wandaden die primair veroorzaakt zijn door zowel het nederlandse als het indonesische regime. Vooral om de bezittingen aldaar van ons criminele en corrupte koningshuis en hun vrinden te behouden.

Peter_Z | 18-08-18 | 11:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Een strijd, een oorlog, een politionele actie, een vredesmissie... is in feite altijd triest en waanzin.
Neem bijvoorbeeld de missie in Afghanistan (Uruzgan) daar zijn 25 Nederlandse militairen omgekomen via bermbommen of anderszins.
Achteraf denk je... waarom, waarvoor eigenlijk?

sociaal_econoom | 18-08-18 | 03:54 | 12

Een beetje speculatief allemaal, over hoe Trump zou functioneren. Dat kunnen wij helemaal niet beoordelen.
Die missie in Mali is zinloos. Verder moeten wij helemaal bemoeienis hebben met migrantenkampen in Libië, het zijn geen vluchtelingen, maar voor het grootste deel klaplopers, we moeten zorgen dat we zelf onze grenzen controleren en die migrantenbootjes terugslepen naar de stranden in Afrika. Daar horen ze thuis, daar moeten ze de schouders er onder zetten, al die negers en moslims.

kempenaer | 18-08-18 | 08:38

@sprietatoom
vlak over de grens van mali zit uranium in de grond. frankrijk vreest, door de oprukkende hordes islamieten dat ook mali door hen wordt ingenomen en ze daardoor hun uraniuminkomsten kwijt zouden raken. vandaar de vn-missie.

ceasefiremagazine.co.uk/blood-uranium...

B. Randnetel | 18-08-18 | 09:02

Afghanistan zit ook vol met grondstoffen. Vandaar.

Rest In Privacy | 18-08-18 | 09:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Ongetwijfeld zijn er destijds wandaden gepleegd door militairen. Onervaren jongens, die werden uitgezonden om orde en vrede te herstellen in een verre kolonie, met reden zoals hier geschetst. Eenmaal daar werden ze geconfronteerd met een gruwelijke, wrede strijd voor onafhankelijkheid. Dagelijks onder vijandig vuur, kameraden die om hen heen sneuvelden. Dat doet iets met je en dan gaan er ook dingen mis. Dat is nooit goed te praten en die kolonie van toen vinden we nu allemaal verwerpelijk. Maar die militairen werden gestuurd door de Nederlandse regering om de orde te herstellen. Veruit de meeste hebben zich aan die opdracht gehouden, zonder zich aan wandaden en moordpartijen te buiten te gaan. Maar het was een oorlog en dat is geen fris bedrijf. Het zou de regering, schatplichtig als zij is aan de opdracht die haar voorganger van destijds meegaf aan de veteranen van nu, sieren als zij achter die militairen blijft staan. Onderzoek naar misstanden: prima, maar dan wel beide kanten van het verhaal. En respect blijven tonen aan die veteranen, dus niet tornen aan hun herdenking. Goed dat GS dit plaatst.

Spiderman1 | 18-08-18 | 02:11 | 6

Nederland heeft daar beschaving gebracht. Daar mag je trots op zijn, want het is een nobel doel. En een oorlog is altijd hard.

kempenaer | 18-08-18 | 08:40

Ik ben blij dat de mede guurders er zo over denken. Er zijn toch nog mensen met gezond verstand. Chapeau, en een fijn weekend.

reagluurder010 | 18-08-18 | 09:10

Spiderman1: de Nederlandse erevelden in Indonesië worden prima verzorgd. De gesneuvelde soldaten liggen er prachtig bij en dat moet ook zo blijven. Het enige dat mij stoort is dat de Nederlandse vlag er niet mag wapperen van de Indonesische autoriteiten. Volslagen belachelijk ! Deze mannen vielen voor hun vaderland en onze vlag symboliseert dat vaderland. Rutte,doe er wat aan !
Gezien de goede betrekkingen zal onze regering hier niet om vragen( want laf) terwijl op alle Engelse en Amerikaanse begraafplaatsen ter wereld de vlaggen gewoon waaien.. maar wij zijn niet trots op onze gevallen jongens...
Wat een laffe wegkijkende regering hebben wij..

Eendragtmaaktmagt | 18-08-18 | 09:15
▼ 3 antwoorden verborgen

De laaghartige pogingen om de huidige krijgsmacht te schaden staan wel genoteerd, laffe lul met je glimoogjes.

Ongeblustekalk | 18-08-18 | 01:58 | 1

Kijk. Dit wou ik net zeggen.
Je was me weer voor Kalk.

RickyLaRue | 18-08-18 | 02:16

Den Haag heeft de strijd in Indonesië ''politionele acties'' genoemd.
Een vreemde naam... wat eigenlijk niet klopt.
Het waren geen politie-agenten maar militairen die daar actief waren.
In zo'n strijd vallen aan beide kanten doden en gewonden, dit is niet te voorkomen.

Tegenwoordig geeft Den Haag aan zoiets de naam ''vredesmissie'' .... dit klinkt een stuk vriendelijker als politionele actie.

sociaal_econoom | 18-08-18 | 01:52 | 4

@sprietatoom

nu je dit zegt... ''een land vol gestoorde islamieten''
sinds wij daar weg zijn is Nederlands Indië een islamitisch land geworden.

Ben bang... als ''onze jongens'' straks stoppen met de vredesmissie in Mali - dat Mali ook een islamitisch land gaat worden.

sociaal_econoom | 18-08-18 | 03:01

@ sociaal_econoom

Bedoelde eigenlijk ook Afghanistan, daar werd het zo verkocht om soldaten er heen te sturen. Maar het geldt eigenlijk voor elk land waar onze jongens heen moeten, op verzoek van de NAVO of VN. Is Mali geen islamitisch land dan ?

sprietatoom | 18-08-18 | 03:07

@sprietatoom

u vraagt ''is Mali geen islamitisch land dan ?
Sorry... ik heb me verschreven - ik bedoelde geen Mali maar Nederland.

sociaal_econoom | 18-08-18 | 03:35
▼ 1 antwoord verborgen

De eerste en tweede wereldoorlog zijn klein bier qua miljoenen mensen over de kling jagen in de nabije toekomst.
Ja je kan er wel over praten.

Ongeblustekalk | 18-08-18 | 01:43
-weggejorist-
enterprize | 18-08-18 | 00:30 | 2

De ex-kolonies zijn er niet bepaald op vooruit gegaan na het uitroepen van de onafhankelijkheid.
Eigenlijk werkte dat principe uitstekend. Destijds exporteerden wij beschaving (win-win), nu importeren we barbarij (verlies-verlies).

kempenaer | 18-08-18 | 00:27 | 1

Kempenaer: ik kom regelmatig in Indonesië. In Djakarta ook Jakarta,het voormalige Batavia wonen 25 mio mensen. Ziet er uit als New York met al z'n skyscrapers... Surabaja nu Surabaya heeft inmiddels 11 mio inwoners. Het land heeft nu 300 mio inwoners en iedereen rijdt motor of auto,dus zo slecht gaat het niet.
De inflatie bedraagt slechts 4% op jaarbasis,dus Indonesië is een heel stabiel land met een gigantische afzetmarkt. Toyota beheerst het straatbeeld. Geen Europese auto te zien. De Japanners hebben de door hen verloren oorlog economisch gewonnen: idem voor de Duitsers.
NL doet het niet slecht met een 3e plaats.

Eendragtmaaktmagt | 18-08-18 | 09:23

Als we ons land nog leefbaar willen houden, moeten we een ding doen. Afrekenen, met de fascisten die zich anti-fascisten noemen. Achtervolg hen en daar waar zij opduiken, oppakken en vastzetten. Elke dag werken en sobere opvang. Laat nu eens een keer merken dat we ook in dit land, nog mensen hebben met een rechte rug en soort rapaille aanpakt en hiermee korte metten maakt. Alleen op deze manier houden we dit land nog leefbaar.

De Evangelist | 17-08-18 | 23:42

Demoniseren. Het zou verboden moeten worden.
Dankzij identity-politics dreigt een totaal onschuldige generatie de schuld te krijgen van alles wat er vandaag de dag mis is.

Abject | 17-08-18 | 23:40

We weten dat we met zn allen op een steentje rond de zon draaien, in een nikszeggend zonnenstelsel, aan de rand van de kosmos.... En we doen er echt alles aan om elkaar, en dat reddingsbootje waar we op leven, helemaal te slopen... Iedereen zit vast in de ilusie van het ik, een waanbeeld, een egotrip, een dilerium... we slapen en zien niet dat we elkaar heel hard nodig hebben. Culturen en tradities zorgen ervoor dat we gescheiden blijven leven en voelen omdat we de ander niet accepteren. Tweederde van de planeet leeft in een hel, de economie is belangrijker dan ons welzijn. Word wakker.. de planeet aarde is de cultuur! We zitten muisklikken of telefoonminuten can elkaar. Voor 2500 euro zit je in 12 uurtjes in thailand op het strand. We zitten allemaal met open mond te luisteren naar verhalen over een ruimte sonde die ff land op een komeet. Wij, op de aarde, zijn allemaal hetzelfde. Wij, op de aarde, denken obv van onderzoek dat we het enige leven zijn in de onmetelijke omtrek van alles. Maar we slopen onze planeet en elkaar alsof we een record proberen te vestigen. Het lijkt zo simpel.. Maarja.. dat zal allemaal wel weer utopische praat zijn. In basis zijn we dus sinds de jaartelling begon geen reet verder gekomen. Beeld je eens in hoe ver we nu zouden zijn als we vanaf dat begin van die jaartelling allemaal hetzelfde hadden gelooft.... samenwerken als de soort (mensheid) die we zijn.

Ton8695 | 17-08-18 | 23:28 | 15

Leest u Darwin eens met dit soort nieuwetijdsekinderentaal.

Knufter | 18-08-18 | 08:02

Het is apoptose in de zin van gereguleerde celdood. Maar dat terzijde. Verder een hoop geneuzel. “We zijn allemaal hetzelfde”. Nee, dat zijn we niet. Dat is een heel naïef en gevaarlijk socialistisch uitganspunt. We zijn niet allemaal hetzelfde, we zijn niet allemaal gelijk en we zijn ook niet allemaal gelijkwaardig.

kempenaer | 18-08-18 | 08:49

kempenaer | 18-08-18 | 08:49
Het is apoptose in de zin van gereguleerde celdood. Maar dat terzijde. Verder een hoop geneuzel. “We zijn allemaal hetzelfde”. Nee, dat zijn we niet. Dat is een heel naïef en gevaarlijk socialistisch uitganspunt. We zijn niet allemaal hetzelfde, we zijn niet allemaal gelijk en we zijn ook niet allemaal gelijkwaardig.
Met apotheose duidt ik aan waar Ton in zijn tegel een utopie voor mogelijk houdt.
Ik laat daarmee open of de mensheid nog een tijdperk meemaakt van wederzijds begrip en inzicht. Ik had het niet over een definitief afsterven van cellen.
Qua geneuzel denk ik dat je niet goed gelezen hebt. Ik heb het nergens over allemaal gelijk of gelijkwaardig. Ik heb het over onderliggende basale toestanden.
Mijn poging is het drama van ons bestaan, met al het leed uit het GS item, en de hoopvolle reactie van Ton daarop enigzins te duiden. In hoeverre zijn er gegevens beschikbaar die licht werpen op die venijnige toestand. Ik constateer dat er een overeenkomst is in menselijk handelen en de wetten van de fysica. Aantrekken en afstoten. Tot in de diepste diepte van de wetenschap.

bodemloos | 18-08-18 | 10:12
▼ 12 antwoorden verborgen

In de strijd om onze Nederlandse cultuur is de Indische gemeenschap onmisbaar. Dat blijkt maar weer. Het fenomeen Geert Wilders is ook geen toeval. Afgelopen woensdag ben ik voor het eerst op uitnodiging van een Indo-vriend bij de Indie-herdenking geweest. Ik heb nog nooit eerder ergens mensen met zoveel passie het Wilhelmus horen zingen! Kippevel!

Johny75 | 17-08-18 | 23:08 | 2

Zo is het. En dat is best bijzonder als je je realiseert dat de terugkerende Indie gangers na de oorlog- en de militairen die terugkeerden uit de Politionele Acties - in eerste instantie bepaald geen warm welkom kregen. Nederland was aan het herstellen van de oorlog. Er was geen ruimte voor begrip, niet voor de verschrikkelijke verhalen uit Indonesie - en terzijde, ook niet voor de weinige Joden die de holocaust overleefden. Het heeft jaren geduurd voor Indie ook herdacht werd. Lees de recente column van Holman in Het Parool. Wij kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe beschadigd die mensen waren door alles was ze is overkomen. Het is hemeltergend treurig dat die weinige mensen die er nu nog over zijn alsnog zo'n behandeling in de volkskrant krijgen.

Ploppp | 17-08-18 | 23:31

Ploppp | 17-08-18 | 23:31
Goed gesproken.
Mijn grootouders hadden er ook nog es WW1 bij, en mijn oudoom was zo'n soldaat.
Hele schoonfamilie heeft in Jappenkampen en daarna andere kampen gezeten, stuk voor stuk tamelijk gek geworden.
En dan komt er zo'n hond langs die effe mot pissen.

Eric Newby | 17-08-18 | 23:43

De grootste kul vind ik altijd dat verhaal dat er geen aandacht voor zou zijn. Deze hele geschiedenis werd dertig jaar geleden al op de middelbare school behandeld - en toen - in ieder geval op de deftige Bussumse school waar ik op zat - ook al met zo'n venijnig opgeheven vingertje van "kijk eens hoe slecht de Nederlanders waren". Het gaat deze lieden als de graaf geheel niet om de slachtoffers uit die tijd, het gaat er uitsluitend om nu hun dogma door te drukken. Het grote linkse verhaal dat wij witte Nederlanders allemaal fascisten zijn gaat al een hele tijd mee.

Ploppp | 17-08-18 | 23:05 | 1

Mee eens @Plopp.
De leiding over het koloniale systeem bestond uit de toenmalige politiek en landsbestuur die echter nooit verantwoordelijk zijn gehouden. Daar zijn ongetwijfeld goede redenen voor maar vervolgens de schuld bij de tot de wapenen opgeroepen burgers te leggen is niet terecht.

kindapaas | 18-08-18 | 01:08

Ik zou als ik dit moment Indië veteraan was, nu ook maar even niet herdacht willen worden... Dá's toch niet raar toch niet toch nee toch?

F. von Zeikhoven | 17-08-18 | 22:34

Laat maar, ander draadje - sorry.

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 22:26

@Yperlet, Je vergeet nog te vermelden, dat het hier om Duitse elite soldaten ( 1100 para's ) ging. die hebben overigens gemazzeld, dat ze op Nederlandse marineschepen terstond naar Engeland werden gebracht. De Duitsers verloren door onze Fokkers en Flak 300 vliegtuigen, was toch belangrijk voor de slag om Engeland.

Pelforth | 17-08-18 | 22:11 | 2

Pelforth: correctie...600 vliegtuigen en de Nederlandsche Weermacht had geen FLAK( Flieger Abwehr Kanone) maar Oerlikons uit Zwitserland... zeer effectief gebleken.

Eendragtmaaktmagt | 18-08-18 | 09:27

Hierna kwamen de fallschirmjager zelden meer in actie op de traditionele manier.

Acidbrain | 18-08-18 | 09:49

De niet zo fraaie dingen die NL in Indonesië gedaan heeft, worden overschaduwd door de tienduizenden die de Indonesiërs zelf afgemaakt hebben na het vertrek van de Nederlanders. 100.000 bij de communisten jacht bv.
Bovendien is het koloniale gedrag van Indonesië wat betreft Nieuw Guinea, Timor, de Molukken etc is ook niet netjes.
En we staan aan de vooravond van weer zo'n fantastische salafistische lente in Indonesië. Ik ben benieuwd wat dat weer voor een moois gaat brengen.

Maar laat een clubje blanke Uncle Tom's zich maar lekker gespeeld boos maken en deugpunten scoren over 70 jaar geleden.

Rest In Privacy | 17-08-18 | 22:03 | 7

RickyLaRue | 17-08-18 | 22:19
Friezen. Soms heel diepe gronden onder die stille waters.

Eric Newby | 17-08-18 | 23:02

Soms wel Eric. Schijnt bij niet-Friezen ook voor te komen.
Kom je nog naar Leeuwarden? Er lopen reuzen door de stad.

RickyLaRue | 17-08-18 | 23:18

RickyLaRue | 17-08-18 | 23:18
Vandaag even niet, dank je. Ik woon in Den Haag. Reuzen??
Ik ben er trouwens wel geboren, in Friesland. Piepklein dorpie in het Westen.

Eric Newby | 17-08-18 | 23:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Mag van mij op het Indië monument. "De geest overwint" vind ik meer een slogan voor de plaatselijke RIAGG.
"Hij vocht voor ons land en voor ons als volk en is onze broeder
al wordt ons land geleid door een nicht van een andere moeder."

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 21:58

Je zal in die tijd van straat geplukt en onder de dienstplicht uitgezonden zijn naar een oorlog waar je zelf niets mee te maken wou hebben , daarna tijdens de bersiap je maten zien afgeslacht en doodgemarteld , het met moeite overleefd met een trauma voor het leven en dan jaren later door een hoop stront als Arthur de Graaff even de maat word genomen . Ik zeg , zet ze een weekje bij elkaar zodat Arthur de Graaff zich beter kan inleven wat zich toen heeft afgespeeld onder de talloze dienstplichtigen .

Castor12 | 17-08-18 | 21:56 | 1

Ik zou een paar dienstmaten optrommelen en Arthur zn zak afsnijden en in zn bek duwen, zoals dat toen bij Nederlandse soldaten die gepakt werden gebeurde.
Om een beetje realiteitsbesef bij te brengen.

Rest In Privacy | 17-08-18 | 22:07

Ook voor dit verhaal geldt het is geschiedenis
Vergeet de geschiedenis niet , wees eerlijk over alles wat is gebeurt geef ook de slechte gebeurtenissen aandacht.
En geef die misdadiger van de graaff geen aandacht

Jacktheflipper | 17-08-18 | 21:56

Sterk verhaal. Het lijkt me duidelijk dat er nooit een dergelijk monument voor met name D66 en GL veteranen komt, puur omdat dat volk nooit de zijde van het vaderland zal kiezen.

Kwetsnat | 17-08-18 | 21:54

Ik krijg er rillingen van. Altijd enorm begaan geweest met de Indonesische zaak.

Schepvogel | 17-08-18 | 21:38

Een intelligent, genuanceerd en doordacht weerwoord op oeverloos weg-met-ons gehuil naar de maan. Het is parelen voor de zwijnen.

LaPetite | 17-08-18 | 21:37 | 5

Het is overduidelijk wie hier het zwijn is!

Kwetsnat | 17-08-18 | 21:57

LaPetite | 17-08-18 | 21:37
Hoe precies had jij het dan liever gehad, Petite?? Niet vreemd dat de emoties wat oplaaien bij zo'n topic toch?

Eric Newby | 17-08-18 | 22:05

Voor de duidelijkheid; ik schaar me achter de Federatie Indische Nederlanders, maar vrees dat het prima stuk gericht is aan dovemansoren. Er wordt nauwelijks meer geluisterd naar redelijkheid en intellect, deugend geschreeuw vindt tegenwoordig het publiek.

LaPetite | 18-08-18 | 09:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat dat fat van een Six eens een vette oorlogfilm maken over onze jongens in Indië! Hij houdt toch van een beetje shockeren?
Historisch interessant en met een geweldige culturele exposure.
Natuurlijk mag er best een politiek kritische boodschap bij, maar laat ook maar de andere kanten zien. Het neo-imperialisme van de VS. Het barbaarse en onbetrouwbare optreden van de Indonesische boeven.
En de oprukkende theologische onderwerping, de islam, en de kolonialistische aasgier, China.
Dat een gordel van smaragd met enkele poepspetters is verworden is tot een grote mestvaalt met paar zielige, imitatiepareltjes.

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 21:27

Triest dat verzetsstrijders uiteindelijk zelf de fascisten worden.

BozePaarseMan | 17-08-18 | 21:26 | 3

Hoezo dat?
Het is helaas ook zo dat de KNIL een uitweg bood aan soldaten met een bedenkelijke achtergrond.
Er zijn hele erge dingen gebeurd - tenminste, Liesbeth Zegveld, verdient er goed aan. Maar dan toch ook wel van beide kanten? Waar is de indonesche raadsvrouwe die nabestaanden van gesneuvelde mariniers bijstaat?
En ten overvloede: in welke oorlog heb je geen actie-reactie-escalaties?

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 21:42

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 21:42 |
Misschien bedoelt BozePaarseMan de SJW- of LGBT(etc.)beweging?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-08-18 | 21:58

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-08-18 | 21:58 | favorietblock
Dat zou ook nog kunnen. Maar beroepsquerulanten en subsidieactivisten heb ik zelf nooit als verzetshelden kunnen zien.
Want van verzet is geen enkele sprake - ze drammen alleen een bepaalde opinie erdoor vanuit een wereldvreemde verwardheid. Het is en was fascisme in den beginne.
En het enige heldendom is dat naar mijn perceptie men wel ongelooflijk veel goor lef moet hebben om zo asociaal bezig te zijn.

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 22:14

Hopelijk wordt met de rechtszaak die mariniers (betrokken bij de anti-terreur actie in De Punt) hebben aangespannen tegen die advocate weer eer bewezen aan hen die voor de verantwoordelijke politici (en het Nederlandse volk) de kastanjes uit het vuur moesten halen. Wat betreft Indië en Nieuw Guinea wordt er nu sensatiezucht bedreven, terwijl het schimmig blijft wie hier politiek verantwoordelijk waren. Met Srebrenica herhaalt zich hetzelfde patroon. De militairen worden door persmuskieten belaagd, terwijl de echte smeerlappende politici mooi weer blijven spelen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 17-08-18 | 21:07 | 1

Idd militairen worden gestuurd als de politiek heeft gefaald

Jacktheflipper | 17-08-18 | 22:25

Zo maar een greep uit een artikel op internet:
Tienduizenden Christenen zijn door moslims vermoord in Indonesie. 8000 christenen zijn hier met geweld overgegaan tot de Islam onder druk van bewapende islamitische bendes.
Nederlanders zijn geen lieverdjes, lijkt het. Arthur de Graaff roept op om geen Indie-veteranen meer te herdenken.
Arthur de Graaff, zullen we geen moslims meer importeren in Nederland? Dan hebben christenen en atheisten, vrouwen en andersdenkenden, homo’s en afvalligen en misschien u ook, de mogelijkheid te overleven.
Sinds het vertrek van de Nederlanders lijkt Indonesie er niet op vooruit gegaan te zijn..

onnosel | 17-08-18 | 21:07 | 2

onnosel | 17-08-18 | 21:07
Correct, maar ja, islam is heilig........ Ze zijn zoo lievvv.

toetssteen | 17-08-18 | 21:44

Ja maar toch... ja maar toch... ja hallo zeg, toch heb je ongelijk. Niet de feiten tellen maar de gedachte.
Volgens Arthur, en die kan het weten.

Eric Newby | 17-08-18 | 21:47

Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) vindt dat instituten die onderzoek naar de dekolonisatie van Nederlands-Indië willen doen, dat maar uit eigen budget moeten betalen.

Baron Clappique | 17-08-18 | 21:01 | 2

Natuurlijk, want al die oninteressante slavernijmusea -zonder wetenschappelijke noch historische achtergrond- kosten al klauwen aan subsidiegeld.
Laten we de nazaten van de slaven die zo klagen maar snel teruggeven aan de stamhoofden van wie de Arabische tussenhandelaars ze hebben gekocht.

Rommelende Onderbuik | 17-08-18 | 21:53

Ik voel weer een paar ton subsidie per jaar aankomen. Met managers met een marktconform salaris en een legertje adviseurs

Jacktheflipper | 17-08-18 | 22:29

Al dit soort uitingen van politiek-correcte minkukels, die achteraf precies weten wat er mis was, wie er goed was, en vooral wie er slecht was (Nederland, uiteraard) dat komt me zo langzaamaan de strot uit.
Laat die mensen gewoon herdenken bij dat monument. Het gaat daar ook niet primair om de vraag van goed en kwaad, maar om het herdenken van mensen die er door onze regering op af gestuurd werden, in de meeste gevallen totaal onvoorbereid in allerlei opzichten. Gewoon 'voor hun nummer' en die daar in een guerilla-oorlog verzeild raakten. Het is zeventig jaar later makkelijk lullen vanuit je luie stoel voor een "antifascist", maar laten we die figuur maar gauw vergeten, want voor antifascisten kopen we helemaal niks. Stelletje eikels!

KeesBruin | 17-08-18 | 21:00
-weggejorist-
DrumPiet | 17-08-18 | 21:00 | 1

De naoorlogse periode in toenmalig Nederlands Oost-Indie heb ik niet meegemaakt, nog mijn ouders.
Ditzelfde zal ongetwijfeld gelden voor die moreel verwerpelijke figuren van dat “Antifa”. Deze mensen zijn alleen geïnteresseerd in het bloed onder je nagels weg te treiteren en zichzelf in de publieke kijker te spelen. Niet in het “rechtzetten” van vermeend historisch onrecht.

Jonge mannen, vaak nog geen 20 jaar oud, die door de toenmalige Nederlandse regering werden GEDWONGEN te gaan vechten daar te lande omwille van het LANDSBELANG (dienstplicht gold toen nog). En bij thuiskomst stond voor hen geen psychisch hulppakket te wachten om hen op te vangen vanwege alle gruwelijke zaken die zij hadden meegemaakt. Zij moesten het maar uitzoeken.
Door inspanningen van Nederlandse militairen, waar zij ook hebben gevochten, is Nederland direct en indirect een democratisch, welvarend en veilig land gebleven sinds de Tweede Wereldoorlog.

Dat er dan een stelletje eerloze figuren denken het zich moreel te kunnen permitteren om deze dappere mannen het recht op eerbetoon namens de Nederlandse samenleving te kunnen ontnemen is werkelijk te schofterig voor woorden.
Maar ja. Mensen die geen greintje eer en fatsoen kennen kun je letterlijk niets meer bijbrengen (stopzetting van hun (bijstands)uitkering is de enige taal die zij werkelijk begrijpen).

Namens ons aan alle Indie-veteranen: hulde voor uw heldhaftige inzet voor ons land en volk, wij zijn wel dankbaar en trots op u!

Kompromat | 17-08-18 | 21:00 | 11

@Eric Newby | 17-08-18 | 22:27. De waan van de dag was die waarmee de soldaten vertrokken. Inmiddels is de rol van Nederland daar een stuk duidelijker geworden, en kunnen we het langzaamaan een zwarte bladzijde in onze geschiedenis gaan noemen. In het kader van uw TOEN-TOEN redenatie: kijkt u nog eens naar Wolfgang en Günther en de Wiedergutmachungsschnitzel. Dat is precies wat u hier aan het doen bent.

Dat gezegd hebbende: op persoonlijk niveau mag iedereen herdenken wie en wat hij wil. Ik vind het alleen niet meer gepast om hier een politieke activiteit van te maken, en dat is waar deze discussie over ging.

DeWeerman | 17-08-18 | 22:56

DeWeerman | 17-08-18 | 22:56
Mwoh... daar geloof ik niet zo in. Is de waan van vandaag beter dan die van gister?
Toen werd het gezien als een noodzaak om stevig op te treden, en het verzet was navenant.
Wat mij stoort is die hele mentaliteit van dat we nooit iets goeds hebben gedaan in de hele wereld, van Suid-Afrika tot Spitsbergen.
De families hier staan niet met dikke knotsen te geilen op het geweld van weleer maar herdenken gewoon hun geliefde opa's, vaders enzovoort.
Nederland komt niet in de buurt van landen als België, dat een ongehoord schrikbewind heeft uitgeoefend op de Congolezen - ik noem maar wat. Of Japan in Korea. Of Engeland in Australië. Laat staan Spanje in Mexico of Portugal in Brazilië.

Ik ken heel wat Indo's en stuk voor stuk zijn/waren ze eigenlijk verliefd op Indië, er waren talloze gemengde huwelijken... zou me niks verbazen als er sinds "ons" vertrek heel wat meer smerigheid is voorgevallen dan tijdens onze heerschappij. Niet om dat goed te praten, hoor.

Eric Newby | 17-08-18 | 23:21

Helemaal eens, @Kompromat, ere wie ere toekomt, lang leve onze Indie veteranen en de herdenking. En laat @zwitsal maar kletsen.

eastender | 17-08-18 | 23:49
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik vind die stijlfiguur van Arthur Graaff over "jongens zo weggeplukt uit dorpen achter Amersfoort, Vught of Westerbork" eigenlijk het meest misselijkmakend in dit verhaal.

dukdalf | 17-08-18 | 20:57 | 1

Vies hè. Er werden evengoed jongens uit 010 & 020 etc. opgeroepen en heen gezonden. Arthur de Graaf is een dommertje.

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 23:08

Vroeger waren deskundigen genuanceerder dan nu. Nu wordt te vaak maar 1 kant van de zaak belicht en gemakshalve alle andere tegenkrachten in een conflict vergeten. Je zou dat spijtig kunnen noemen, maar ik zie dit als schandalig. Veel soldaten zijn daar gestorven met een missie.

Vooral nu kun je je afvragen of het zoveel beter met Indonesië gaat, nu er geen plaats meer lijkt te zijn voor minderheden (systematisch kerken afbranden etc) naast de overheersende Islam. Blijkbaar bijna niet meer dus.

Jan, Leiden | 17-08-18 | 20:56 | 1

Precies.
En die klapmongolen als Graaff snappen dat niet, of ze vinden kennelijk dat zulke shit best mag zolang het maar niet door Nederland wordt gedaan.
Indonesië is hooguit beter geworden voor de islam, maar zeker niet voor de gemiddelde man, vrouw, homo, christen, Papoea enzovoort. Ik zou niet weten wat dat land voorstelt. Maar laat ze blij zijn met hun islam, veel meer hebben ze niet, al zitten ze op goudmijnen. Klote-religie.

Eric Newby | 17-08-18 | 22:48

Weer zo'n arrogante linkse eikel die met de kennis van nu even wat mensen op een hoop gooit en collectief veroordeelt. Zelf ingebeelde verzetsstrijders, meer dan een halve eeuw na dato. In de echte wereld van nu, zijn dit soort types meestal complete losers en kiezen ze er daarom maar voor om beroepsdeuger te worden. De Linkse Kerk heeft haar eigen hedendaagse aflaten; schijten in het eigen nest.

benjeallanggek | 17-08-18 | 20:48 | 8

benjeallanggek | 17-08-18 | 20:48
Zelf ingebeelde verzetsstrijders zijn mogelijk mensen die menen goed te doen en daarbij geweld niet schuwen. Iemand diende toch ooit in de concentratiekampen terwijl diens vriendje (m/v) een pogrom of ander soort van 'zuivering' aanging?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-08-18 | 21:41

@benjeallanggek. U heeft helemaal gelijk. Het schuldbesef van de Duitser heeft absurde vormen aangenomen, tot het punt dat ook daar zelfreflectie niet meer mogelijk is. Uiteindelijk blijft de treurigheid vooral dat er mensen zijn die hun leven (onvrijwillig) gewaagd hebben voor een zaak die achteraf uiterst dubieus bleek. Misschien moeten we daar een jaarlijkse internationale herdenking voor houden.

DeWeerman | 17-08-18 | 21:45

Jip-Job-Jan-Joris-Jaap-Joop-Joep-Jelle | 17-08-18 | 21:41
"Ingebeelde verzetsstrijders", chapeau. Dat woord zoek ik nou al een hele tijd. Spijker op de kop!

Eric Newby | 17-08-18 | 22:53
▼ 5 antwoorden verborgen

De Indische gemeenschap is misschien wel de best geïntegreerde gemeenschap van Nederland. Vaak Hollandser dan kaas. Ow pardon, wat zeg ik? Weg met ons natuurlijk!

Rest In Privacy | 17-08-18 | 20:47

ik ben ondertussen zo moe, zin gekregen niks kan mij ook maar iets schelen

Bokito ergo sum | 17-08-18 | 20:44 | 2

De duizelingwekkende hoeveelheid info, linkjes, gezichtspunten, inzichten, opeenstapeling van haaks op elkaar staande zaken en het beroerd voelen daarbij afgewisseld met eureka is de walmende heksenketel van dit tijdsgewricht.
Af en toe zet ik uit olijkheid een vergiet op m'n hoofd. Laat los, laaaat lossss.

bodemloos | 17-08-18 | 23:05

Het is ook niks. Vergeet niet: we leven in het nu, niet in het verleden.

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 23:19

Om van te kotsen dit. Dit soort grauwe eeuw-gekken hoort in het gekkenhuis.

Reaganmania | 17-08-18 | 20:38

Dit land en het grootste deel van zijn inwoners zijn (gelukkig) over een relatief lange periode bespaard gebleven van de ervaringen en gevolgen van gewapende conflicten. De arrogantie waarmee mensen desondanks hun mening denken te mogen uiten over wie wel en wie niet herdacht of geëerd mogen worden, vind ik echt stuitend.

J.Luns | 17-08-18 | 20:30 | 5

@ J.Luns. Ik ben het hier roerig mee oneens. Waarom mag men alleen een mening hebben over wat men meegemaakt heeft? Onpartijdigheid is cruciaal in goede journalistiek.

DeWeerman | 17-08-18 | 21:03

DeWeerman | 17-08-18 | 21:03

Journalistiek zie ik, kort door de bocht, als het verzamelen en verslaan van feiten. U heeft gelijk dat om het volledige beeld te kunnen schetsen onpartijdigheid cruciaal is.

Het is in dezen niet aan een journalist om, in dit geval, vervolgens te stellen dat het verwerpelijk zou zijn om te gedenken.

Wellicht helpt een wat minder abstract voorbeeld. Ken je de film Good Will Hunting. Kijk de scène als u wilt waar Williams en Damon op een bankje zitten. Damon weet alles, maar uit boeken en niets uit eigen ervaring. Vooral de reactie van Williams kan ik u aanraden.

J.Luns | 17-08-18 | 22:09

@J.Luns. Maar dan wordt het lastig om überhaupt een mening te hebben over internationale kwesties. En toch hebben wij dat. Zeker op GS.

DeWeerman | 17-08-18 | 22:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Jongens van 20 jaar die knettergek terugkwamen uit Indië en zich 's nachts jankend van angst in hun nachtmerrie en psychose in de sloot achter het huis van opoe tussen het riet verstopten voor de Ploppers die hun oogleden er uit zouden snijden. Niks posttraumatische hoogleraarachtigen die zich daar druk over maakten. En dan nu nog even na 70 jaar trappen tegen die jongens in hun laatste jaren en tegen hun maatjes die al onder de grond liggen.

Breinbrouwsels | 17-08-18 | 20:23 | 15

@ Lupuslupus | 17-08-18 | 20:54
Uiteraard moet u die medaille terugsturen in mijn ogen. Te laat, te weinig zeg maar.
Maar uw zoon zou heden ten dage wel veel uit zijn diensttijd kunnen halen. Ik heb van de mijne nooit spijt gehad. Karakter gekweekt e.d. Maar ik vermoed dat u dat ook wel zonder defensie af kon.

Rest In Privacy | 17-08-18 | 21:38

@lupuslupus; inderdaad het is heel makkelijk te oordelen als je veilig op je bank met bier chips zit

Jacktheflipper | 17-08-18 | 22:03

@impy, de kiellegging van nummer 2 was in 1950 en is in 1953 in dienst genomen. Te laat voor Indië.
Dan moet het dus die in '45 geswapte zijn.
Dan heb ik een beetje een idee van Lupus d'r leeftijd ;-)

hier openen | 17-08-18 | 22:33
▼ 12 antwoorden verborgen

Jammer trouwens dat niemand ooit de vele Chinese slachtoffers van de Bersiap noemt. Want die hebben ook zwaar geleden onder de Indonesische terreur.

Bigi Bana Boy | 17-08-18 | 20:22 | 7

DrumPiet | 17-08-18 | 21:10
Lijkt me een tikkie bezijden de kwestie èn OT, Piet.
Maar maak je geen zorgen, ik weet wat bikkelen is. En jij?

Eric Newby | 17-08-18 | 21:18

@Sastro, Geldt evenzeer voor Maleisië, Thailand en de Filipijnen.
De Chinees wekt hard en is spaarzaam en de tropenboys lopen te flierefluiten en om de zoveel tijd worden ze opgehitst tegen de Chinezen.

Pelforth | 17-08-18 | 22:02

Eric Newby | 17-08-18 | 21:18
Piet weet alleen hoe die elke dag een half kratje bier moet weg tikken.

Sjonie01 | 17-08-18 | 23:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Het waren grotendeels jongens vanaf zeventien, achttien jaar, die juist na de tweede wereldoorlog/shoah naar Indië werden gestuurd. Een totaal andere tijd dan de tijdspanne waar wij in leven. Kom op zeg, kappen met die azijnpisserij. Iedereen weet toch dat er misdaden tegen de menselijkheid zijn gepleegd destijds, dat krijgt nog immer aandacht & daar zijn we zeker over uit. Het gros van de nabestaanden hebben de verschrikkingen van destijds inmiddels kunnen vergeven, hoe moedig is dat! Kop omhoog en voorwaarts.

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 20:20 | 4

Haha, ja inderdaad. Laten we het daar ‘s over hebben

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 20:39

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 20:39
Onee, dat hoeft niet. Die waanzin komt vanzelf naar ons toe, gewoon een beetje geduld...

Eric Newby | 17-08-18 | 21:14

... vanzelf

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 23:00
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ik ken nog zo’n de Graaff (Anton) die schreef spectaculaire boeken over de politionele acties. Hij beschreef zich zelf als ijzervreter in de vuurlinie. En dat terwijl hij als hospik steevast achter de linies verbleef. Net zo’n fantast als Arthur de Graaff. Zou het familie van elkaar zijn?

sastro | 17-08-18 | 20:15 | 1

Is het familie van die Volkert misschien, want dan begrijp ik 't wel.

Breinbrouwsels | 17-08-18 | 20:24

Van mij niets anders dan respect voor de veteranen uit Nederlands Indië. Als nazaat van ex-KNIL en zelfs TNI soldaat ben en blijf ik trots op mijn kolonia roots met respect voor het voormalige Nederlands Indië. Maar Indonesië erken ik wel als officieel onafhangkelijk land. Iets wat nog bij veel Indië veteranen dwarszit. Afijn, die grauwe eeuw mongolen moeten hun muil houden. Want de AFA scheet in ze broek voor de Molukkers, stelletje honden.

Indoneesje | 17-08-18 | 20:14 | 3

Van de KNIL naar de TNI? Hoe is dat in godsnaam verlopen?

Bigi Bana Boy | 17-08-18 | 20:29

Groorvader was jong en opstandig, sprak lokaal dialect en was veel te donker voor een halfbloed. Sloot zich vrijwilig aan bij de KNIL als vertaler/infiltrant. Toen hij bij zijn grootmoeder op bezoek ging zaten zijn neven daar ook maar dan in TNI uniform. Is er direct uitgestapt na de oorlog en na de onafhangkelijkheid gevraagd door de TNI om instructeur te worden. Is pas in de late jaren 60' naar Nederland gekomen vanwege zieke moeder die in Nederland werd behandeld. Hij was half Oostenrijker dus dat lag minder gevoelig.

Indoneesje | 17-08-18 | 21:01

@big bana boy De overstap van KNIL naar TNI kwam wel meer voor. Net zo goed als Indische Nederlanders die na de onafhankelijkheid warga negara Indonesia werden. Chaotische tijden!

sastro | 17-08-18 | 21:08

Ben nu toevallig net “de brandende kampongs van Spoor” aan het lezen. Een enorme pil, maar ik blijf historicus hé? Denk dat weinig Nederlanders echt weten hoe de Bersiap period en de politionele akties daarna precies verlopen zijn. Ik zou een ieder dan ook willen aanraden niet meteen een menig te geven en je waffel open te trekken. Want de doorsnee Hollander weet er simpelweg geen moer vanaf.

Bigi Bana Boy | 17-08-18 | 20:13 | 11

@Eric Newby
Ja oké, maar 920 pagina's gaat mij deze zomer niet meer lukken (deeltijdstudie kommaneuken begint straks weer, dus al veel lez0n). Ben wel geïnteresseerd in geschiedenis, maar absoluut geen ambitie om historicus te worden. Heb hem wel op verlanglijstje gezet, voor het geval dat.

atheïstisch stemvee | 17-08-18 | 21:13

atheïstisch stemvee | 17-08-18 | 21:13
Begrijp ik. Ik heb die boeken vroegah vooral gelezen om de ware aard van de USSR op te snuiven. Mijn linkse vrinden waren er niks blij mee dat ik ze om de oren kon slaan met die kennis, dat was wel een prettige bijkomstigheid in die rooie tijden.

Eric Newby | 17-08-18 | 21:38

@Eric Newby | 17-08-18 | 21:38
Heb ook wel een beetje over geschiedenis gelezen, maar het enige wat ik daarmee kan is heerlijk Godwinnen op GeenStijl. Wee mij!

atheïstisch stemvee | 17-08-18 | 21:45
▼ 8 antwoorden verborgen

kunnen ze die Graaff niet gewoon bij zijn ballen ophangen? Wat een zeldzaam nare man is dat toch.....

De Koning | 17-08-18 | 20:09 | 1

We hebben hier een democratie dus als we even de meeste stemmen tellen. Ik stem voor.

Breinbrouwsels | 17-08-18 | 20:25

Dat clubje van anti-fascisten heeft weinig besef van de complexe en gewelddadige situatie in Indonesie vlak na het einde van de oorlog. Niet lullen als je je niet in de werkelijkheid hebt verdiept. Hulde aan de Nederlandse soldaten die verplicht naar Indonesie werden uitgestuurd, en daar naar beste kunnen en met gevaar voor eigen leven probeerden orde op zaken te stellen. En ja, in oorlog vallen er altijd onschuldige slachtoffers. Aan beide zijden. En met name de aanvallen op de Nederlanders door de Indonesische vrijheidsstrjders waren gruwelijk en moorddadig. Verdiep je daar eens in, nullo Arthur de Graaf.

ljcoster | 17-08-18 | 20:07 | 2

True, zo verdomd jammer dat de dommigheid regeert en de minkukels immer aandacht weten te generen. En wij weer in de hoogste boom klimmen haha.

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 20:34

Toen er nog slechts 2 netten tv waren van hetzelfde laken en pak:
ROEPING
Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee
Toch goed dat er een God is.
Gerard Reve

zijvanhiernaast | 17-08-18 | 20:37

Zoveelste Stop Making Stupid People Famous momentje. Formule: Neem een cultuurvastigheidje waar niemand meer aan twijfelt, hijs jezelf op een platform en schop er tegen an = media attention. Stop er gewoon mee. Je kan hetzelf ook allemaal verzinnen. NLs elftal niet meer in het Oranje laten spelen maar regenboogkleuren. Portret Koning uit rechtbank verwijderen. Sjors en Sjimmie verbieden. Schoolcijfers afschaffen. Wilhelmus modern couplet aan toevoegen. Enz enz.

Nanker Phelge | 17-08-18 | 20:06 | 1

Worst uit de snert

Rest In Privacy | 17-08-18 | 20:55

Mooi. De geest overwint

frisenfruitig | 17-08-18 | 20:05

Op welke datum wordt de Bersiap ook al weer herdacht?
Juist ja.

Rest In Privacy | 17-08-18 | 20:05

Afgeven op Nederland, tradities en blanken in het algemeen is nu eenmaal het dingetje van dit moment.
Omdat een klein groepjes linkse eikels een blanke versie van het Uncle Tom syndroom hebben, naar nieuwkomers toe.

Rest In Privacy | 17-08-18 | 20:03

120 duizend soldaten dat waren nog eens tijden.

Trumme | 17-08-18 | 20:01

Bestrijdt die de Graaff ook de misdadigers binnen zijn eigen antifa-clubje?
Nee? Dan heb je ook geen recht van spreken.
Hypocriete klootzak.

Ruimedenker | 17-08-18 | 19:59

De AFVN stelt o.a. "te strijden tegen iedere vorm van discriminatie."
Als rechtgeaarde communisten houden ze natuurlijk wel een flinke slag om de arm v.w.b. het 'iedere'.
Precies zoals bij hunnie de een wat gelijker is dan de andere.
GL c.s. hebben ook van die trekjes, van wie zouwen ze het toch hebben ?

Vesta | 17-08-18 | 19:56

Wordt he onderhand niet eens tijd dat al dat wegmetons volk wat tegengas krijgt?
Het lijkt wel of iedere iniminie minderheid tegenwoordig de dienst uit maakt en tegengas krijgen ze ook al nauwelijks, zo jammer een leuk land naar de klote te zien gaan.

zwellevertje | 17-08-18 | 19:55

Indonesie anno 2018 is het grootste moslimland ter wereld. De inspanningen waren tevergeefs. Nederland zal snel volgen.

padbuffel | 17-08-18 | 19:53 | 4

Dat zeg ik, tevergeefs.

padbuffel | 17-08-18 | 20:09

Destijds idd al islamitisch. Speelde ook mee in 1965, toen bijna een miljoen "communisten" in Indonesië werden afgeslacht op gruwelijke wijze.
Kampbewaarders in Polen waren schatjes vergeleken met de Indonesiërs.
Veel daders leven nog en vertellen er smakelijk en lachend over (2Doc).

Carmelita | 17-08-18 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn vader nu 91 jaar was een van die "oorlogsmisdadigers" Nauwelijks bijgekomen van de tweede wereldoorlog slecht getraind op een wrakke boot naar Indonesië. Verwikkelt raken in een niet te winnen guerrillaoorlog.Zien hoe jongens omkwamen door snipers ,bermbommen en friendly fire. Helft van het peloton gesneuveld voor jan met de korte achternaam.Geen erkenning ,hulp (hoezo PTTS) of wat dan ook .En dan komt nu zo'n idioot mijn vader en de weinige overlevenden nog even door het slijk halen.Ik ben van nature niet gewelddadig maar deze mijnheer moet niet te dicht in mijn buurt komen.

hoeman | 17-08-18 | 19:53 | 6

Mijn vader idem dito. Was 19 toen WO2 eindigde (had nog even ondergedoken gezeten om aan de Arbeidseinsatz te ontkomen), was timmerman en begon net weer zijn leven een beetje op te pakken, ontmoette een leuk meisje - mijn moeder - en had trouwplannen, toen hij op een grote boot naar Nederlands-Indië werd gezet om drie jaar de - achterhaalde en verloren - koloniale belangen van Nederland te redden.

Zeker, er is door Nederland gemoord daar, maar dat was toch met name door die speciale eenheden onder Raymond Westerling. Mijn vader kon autorijden en werd dus tot vrachtwagenchauffeur gebombardeerd; hij heeft dus drie jaar goederen en troepen vervoerd, en is in convooi slechts één keer vanuit een hinderlaag zwaar onder vuur genomen. Dat gold voor de meeste van die jongens: werden er tegen hun zin heen gestuurd en hebben geprobeerd er zonder al te veel kleerscheuren door te rollen, net als daarvoor tijdens de Duitse bezetting.

Ook die jongens, indien daar gesneuveld, mag je op 4 mei en 15 augustus m.i. herdenken. Dat de policor drammers zoals Arthur de Graaff en de jongens van De Grauwe Eeuw eea ter discussie willen stellen, dat mag uiteraard, maar doe dat op andere plaatsen en andere tijden dan tijdens dit soort herdenkingen. Herdenkingen verstoren om "aandacht" te vragen voor ons niet altijd even fraaie koloniale verleden, is respectloos.

Dr_Johnson | 17-08-18 | 21:16

Respect voor uw vader, bedank m alsjeblieft.

Randall3.0 | 17-08-18 | 21:18

En zo is het. Mijn vader kwam uit een groot, arm gezin. Werk was schaars en de marine was een mogelijkheid om een leven op te bouwen. Een paar jaar later was het raak en vond de slag om de Javazee plaats. Niet alleen verloren honderden Nederlanders hier hun leven maar werden er ook vele krijgsgevangenen.
Ik dacht dat hij 19 was toen hij het Jappenkamp in ging, ruim 3 jaar later werden ze bevrijd. De verschrikkingen waren niet mis, leeftijd maakt niet uit maar je verlaat zo'n kamp getraumatiseerd.
Om nu al deze mensen over één kam te scheren is te laag voor woorden.
Overigens heeft de Nederlandse overheid al een straf opgelegd. Door gewoon die ruim 3 jaar niet uit te betalen. Dat hebben ze weten te rekken tot er bijna niemand meer in leven was, onder het mom van Japanse ereschulden.
Respect voor je vader Hoeman!

Geenzuiverkoffie | 18-08-18 | 09:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik wens soms best wel heel vaak dat we met zijn allen eens wat meer trots tonen voor ons kleine stukje land met een geweld(ad... helaas ook) ige verleden. Maar we stonden ergens voor. Nu laten we ons overspoelen en verneuken door links tuig en het Islamisme... we staan erbij en kijken ernaar.

overVecht | 17-08-18 | 19:49

Neen, dan de tendens om de Kalifaat/Isis veteranen te gaan herdenken....

Mazoeza | 17-08-18 | 19:48 | 2

Die IS strijders zijn volgens Arthur de goede fascisten, die worden dan ook door zijn obscure clubje van harte welkom thuis geheten.

Pelforth | 17-08-18 | 20:05

@Pelforth | 17-08-18 | 20:05

Is dat echt zo? Heb je daar een bron van? Want dan zou deze Arthur de Graaff en zijn clubje weg-met-onsers werkelijk geen knip voor de neus waard zijn.

Dr_Johnson | 17-08-18 | 21:00

Met behulp van de NAVO zouden we Indonesie morgen nog terug kunnen veroveren. Helaas ontbreekt de politieke wil.

Bakito | 17-08-18 | 19:48 | 10

atheïstisch stemvee | 17-08-18 | 20:07
Oorlog is duur omdat je wapens moet inkopen. Maar die zouden we ook kunnen lenen van landen die er niks mee doen.

Bakito | 17-08-18 | 20:09

Goed ik haak af.

atheïstisch stemvee | 17-08-18 | 20:10

We hebben Indië en daarna Borneo onder druk van de VS moeten opgeven. Het anti-communisme van Soekarno was belangrijker dan de belangen van een kabouterlandje als het onze.

Bigi Bana Boy | 17-08-18 | 20:24
▼ 7 antwoorden verborgen

de onafhankelijkheid werd al uitgeroepen voor de Japanse capitulatie. Achteraf gezien was t fout wat wij daar hebben gedaan, de soldaten herdenken wordt al gedaan op de veteranen dag. De Indië herdenking zou mijns inziens dus voor de Nederlandse en Indische burgers moeten zijn.

Padre Grassi | 17-08-18 | 19:45 | 3

dus de dienstplichtig militairen die tegen de Jappen vochten tellen niet mee?

sastro | 17-08-18 | 19:49

weggejorist voor t hebben van een mening? Geenstijl, beetje jammer, t vrije woord..

Padre Grassi | 17-08-18 | 20:59

wow, Joris terug gejorist! dank u.

-edit ging per ongeluk denk ik -

Padre Grassi | 17-08-18 | 21:14

Tja, kennis van nu. Duisters deden ook hun plicht voor volk en vaderland... waren trouwens ook veel oud ss-ers in Indonesië.

@WiN™ | 17-08-18 | 19:45 | 3

Genau @WiN™. En in het Franse vreemdelingenlegioen werd direct na WO2 het Horst Wessel lied uit volle borst gezongen tijdens het marcheren. Geen geintje, maar serieus. Fransen hadden daar nul moeite mee.

Basil Fawlty | 17-08-18 | 19:53

Door te sneuvelen kon je je fouten uit het verleden weer rechtzetten en het geschonden familie blazoen weer wat op poetsen..

Pelforth | 17-08-18 | 20:09

Een Joodse kapitein werd aardig berserk toen hij bij gemeenschappelijk LO al die kleine littekens zag bij de soldaten. Daar onder de linkerarm waar bij SS_ers de bloedgroep werd getatoeëerd.

Acidbrain | 18-08-18 | 10:02

In Indonesië zelf worden nederlandse veteranen met respect behandeld. Dus wie is die de Graaff dat hij vind dat dat niet meer moet kunnen.

2voor12 | 17-08-18 | 19:40 | 2

Een deugende sneulutser die denkt alles te weten. Meneer zal.er wel goed aan verdienen allemaal.

Acar_ketimun | 17-08-18 | 19:50

Wat hij is, daar is in het Nederlands geen goed woord voor,
In het Engels noem je zo iemand een "asshole"

No guts no glory | 17-08-18 | 20:44

Als je gaat in naam van het Koninkrijk en je vangt een kogel, dan word je herdacht. Klaar.

pietvanvliet | 17-08-18 | 19:38 | 2

was dat maar waar, iedereen die wat voor zijn land doet is verdacht tegenwoordig, want nationalistisch (en dus meteen extreem-rechts etc)

skoftig | 17-08-18 | 19:40

op de veteranen dag. mand.

Padre Grassi | 17-08-18 | 19:49

Herdenken is zo jaren 1990.

Marvin_NL | 17-08-18 | 19:38 | 5

Al jouw naaste familie leef dus nog blijkbaar en je hoeft daar dus niet aan te (her)denken. Een beetje achterhaalde uitspraak van ...... is zo......

DerkArie-ut-de-Achte | 17-08-18 | 19:58

Marvin_NL | 17-08-18 | 19:38
En in 1990 was het zo jaren 1960...

Eric Newby | 17-08-18 | 20:16

Acar_ketimun | 17-08-18 | 19:49
De meeste mensen doen dat niet hoor, zelfs de gelovige niet.

miko | 17-08-18 | 23:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk de laatste keer geweest dat we militair wat te vertellen hadden (dat wereldrecord van 3 dagen in mei 1940 telt niet echt mee) en dat wordt door de AFA's van deze wereld maar al te graag ingezet als poging tot collectief schuldgevoel, e moeten toch wat. Don't worry, gaat niet lukken.

skoftig | 17-08-18 | 19:37 | 10

@Bigi / 21:47
Dat de G-1 een prima jacjtvliegtuig was, staat idd buiten kijf
echter, de bewapening was met 4 a 8 mg's aardig maar niet adembenemend
Een voorstel om er twee 23 mm Madsen kanonnen in te plaatsen is meen ik nooit in ingevoerd

Tobi | 17-08-18 | 22:09

Het waren geen luchtlandingsdivisies (meervoud) bij den haag. Het was er één. Niettemin de enigste keer dat de Duitsers verloren met hun fallschirmjager bij een luchtlanding. Na Kreta waren de Duitsers klaar met de luchtlandingen. Daar (den haag) is heel hard gevochten met veel doden aan beide kanten.

Het materiaal was alles behalve modern zoals hier gesuggereerd wordt. Er stonden een paar pantserwagens, vreselijk oude zooi, de meeste soldaten liepen met een handjevol munitie rond en hoewel de luchtmacht moderne g-1's had waren dit er maar een paar. Gros waren fokker D.XXI . Prima toestel, weinig kans tegen bf109s, zeker als je zwaar in de minderheid bent. De G-1s die 'we' hadden zijn bijna allemaal op de grond vernietigd tijdens de eerste nacht/ochtend. De Duitsers vlogen regelmatig over Nederland richting Engeland en in dit geval vielen ze op de terugweg aan. Mariniers museum is een aanrader!

En vanuit Indonesië moeten ze iets minder hard oordelen over Nederland, wat ze tijdens de kudeta van 1965 hebben gedaan (the act of killing, film, aanrader) is verschrikkelijk.

Montu | 17-08-18 | 22:39

Ce ca! | 17-08-18 | 20:51
Het overgrote deel van het Duitse leger was niet veel beter uitgerust. Het waren de vliegtuigen, dat had die slimme Goring goed gezien. Tja en als je moet kiezen tussen tien dagen langer een verloren strijd voeren en al je grote steden in puin of capituleren ,ik blijf het een moedig besluit vinden.
Beter dan de Britten tijdens de slag bij Balaclava. Leuk dat er dan later een gedicht en een metal nummer over je geschreven word maar dat is het dan zo wel.

miko | 17-08-18 | 23:19
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland