Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vanavond: Chips. Nootjes. Bier. En Geerten Waling!

Niet zomaar een vervanger

Kamerlid Femke Merel van Kooten Arissen zou zoals was aangekondigd vanaaf de barkruk warm komen houden met haar charmante aanwezigheid, maar het zelfstandige Kamerlid van de Toekomst meldde zich af: snotverkouden en kucherig - en in deze tijd weet je wat dat betekent: netjes thuisblijven. We wensen haar beterschap en zien haar binnenkort alsnog in de bar.

We hebben gelukkig at such short notice een vervanger kunnen vinden, en dat is niemand minder dan de evenzeer uiterst charmante historicus Geerten Waling. Stond sowieso al op onze wensenlijst, en bleek qua tijd & bereid in de gelegenheid om donderdagavond een biertje te komen drinken aan onze bar bij Chips. Nootjes. Bier. De historicus, schrijver en gepromoveerde geleerde is goed in het duiden van de democratie-ondermijnende activiteiten van D'66 , of om de irrationele standbeeldenstorm van waanzinnig links historisch uit te lachen. Dat wordt dus een uitstekend uurtje ouwehoeren, gaan we zomaar vanuit. Direct vanuit Parijs bij ons aan het pils,
Donderdagavond om 21:00 uur: Chips. Nootjes. Bier. En Geerten Waling! Live op deze zender of op het GSTV YouTube-kanaal. Pls Abonneer!
Vragen voor Waling? Drop ze in de panelen!

Reaguursels

Inloggen

Vraag aan Geerten ; Heb je je laptop al terug ?

cheops | 30-07-20 | 19:39

Geerten, leg eens uit, hoe eet jij spaghetti?
Vork of lepel?

Sabali | 30-07-20 | 19:04

Wordt het nationaal-socialisme ooit gerehabiliteerd en in welke mate? Cfr, Napoleontische bewind ook slechte dingen, maar dat tijdperk wordt grotendeels geapprecieerd door die chauvinistische frambozen.

Hevvlan Demuru | 30-07-20 | 18:31

Geerten, waarom is naar jouw mening de meerderheid van de parlementariërs ervan overtuigd dat het een goed idee is om in een overbevolkt land talloze migranten toe te laten die a) een met ons botsende cultuur hebben, b) veelal geheel niet zullen integreren en c) veelal niets zinnigs zullen bijdragen en de samenleving per saldo alleen maar heul veul geld kosten?

Torec | 30-07-20 | 17:39

Hoi Geerten, hoe zou jij George Soros omschrijven?

stookolie | 30-07-20 | 17:14

Ik heb geen vragen aan Geerten maar kunnen jullie even stilstaan bij het overlijden van Malik Abdul Baset, voormalig lid van hiphopformatie The Roots? Dank je wel, alsjeblieft.

forecastle | 30-07-20 | 16:44

Ik heb ook al een week lang last van een vastzittend hoestje plus een beetje kortademig, maar hee, ik ben ook gewoon aan het werk.

VanBukkem | 30-07-20 | 16:18

Beste mijnheer Waling. Past rechtsfilosofie in links onderwijs?

Quib | 30-07-20 | 15:31

Is dit een creatieve manier om de dubbele voornaam te omzeilen ?

van Oeffelen | 30-07-20 | 13:53

Eens kijken of de kijkcijfers van zomergasten overtroffen kunnen worden

Feitenpliesie | 30-07-20 | 13:47

Waarom is dit een toppic van 30-7, maar staan er reacties onder van 29-7. Kon er al gereageerd worden, voor het topic begon?

JB86 | 30-07-20 | 13:47 | 2

Ik vind dat een rare vraag voor mijnheer Waling.

Quib | 30-07-20 | 15:31

Als je abonnee bent kun je terug in de tijd in sommige topics.

cheops | 30-07-20 | 19:42

Ook runt Berghorst een uitzendbureau voor buitenlandse werknemers. Naast de arbeidsmigranten in de schuur, is er een groep studenten ondergebracht in haar woonhuis.

Ook is gebleken dat Berghorst geen vergunning heeft aangevraagd voor de caravans die in haar schuur staan. Volgens haar duurt die procedure veel te lang.

Prachtig

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 13:41

Leuke gast weer.
En veel leuker en interessanter dan de praatprogramma's op tv.

Gewone_mevrouw | 30-07-20 | 13:32 | 1

" veel leuker en interessanter dan de praatprogramma's op tv. ''

Gewone_mevrouw, u slaat de spijker op zijn kop.

stookolie | 30-07-20 | 18:19

Beste Geerten, heeft u geen last van een stijve nek door het wegkijken?

kwark001 | 30-07-20 | 13:17

Vraagje: klopt het dat Mekka niet de juiste plaats is, dat de ka'aba in Petra moest staan?
Ik vraag dit voor een imam....

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 13:12 | 1

Nog een aanvullende vraag: klopt het dat de bedevaartsreis naar Petra oorspronkelijk een enkele reis was?

Quib | 30-07-20 | 15:32

Hey Geerten. We hebben tegenwoordig voor alles een vlag, een logo, een kleur, een symbool enzovoort. Hoe zou volgens jou een uiting van realisme eruit kunnen zien?

Leptob | 30-07-20 | 13:11

Vraag aan dhr. Waling: Baudet heeft het vaak over linkse indoctrinatie aan universiteiten. Hoe links is de Rechtenfaculteit in Leiden? Hier in Groningen valt het alleszins mee. Volgens mij zitten de hippies vooral bij Letteren.

SamKoeman | 29-07-20 | 23:08 | 3

Ja interessante vraag, het betreft wellicht (moedwillig? dat wil ik dan wel weten van Geerten) geimporteerde indoctrinatie, allerlei rare snuiters uit Amerika bijv, en tel daarbij op de meest idiote hoogleerschappen die men ad hoc lijkt te verzinnen (hoogleraar 'Weerbaar samenleven' bijv..hoe verzin je zoiets en het bestaat) opdat iedereen een 'veilig plekje' heeft om zich geborgen te wanen.

Zer0-hedger | 30-07-20 | 00:15

Letteren en sociologie/filosofie.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 13:07

Denk vooral sociale "wetenschappen" achtige studies/faculteiten. Heb trouwens tijdens mijn studententijd ook wel een paar rechten vakken gevolgd, bestudeerden vooral rechtszaken, maar heb daarbij nooit iets van links/rechts indoctrinatie gemerkt.

Diederik_Ezel | 30-07-20 | 13:11

Heel interessant, fijn dat jullie hem uitnodigen! Zag net een leuk stuk uit Buitenhof 2017 waarin Lucassen wat moest toegeven.

Vraag: "Vindt hij ook dat onze maatschappij in dit tijdsgewricht meer om de vorm gaat en hoe iets gebeurt met emoties en populisme in plaats dat er nog wordt gekeken naar echte feiten, statistieken en wat werkelijk plaatsvindt?

Hoop op tijd te zijn om te kijken!

Jan, Leiden | 29-07-20 | 21:24

Fijn!

Roetveegje | 29-07-20 | 20:09

We lenen energie uit het verleden (aardolie=dode flora en fauna uit de oertijd)
We lenen geld uit de toekomst (schuldenberg)
We lenen tijd van arme mensen uit ontwikkelingslanden (waar men voor een fooitje lange werkdagen maken voor onze producten, zoals Apple telefoons, Nike sneakers etc.)
Daarom hebben we het hier zo goed. En het feit dat de infrastructuur ook al zo'n beetje af is.
En maar klagen, terwijl men op de bank ligt te wachten tot de uitkering weer binnenkomt.

King of the Oneliner | 29-07-20 | 18:51 | 1

Yeo

Schwanzeleber | 29-07-20 | 19:13

Prachtige vragen worden hier gesteld en hele intelligente ook.
Paarlen voor de zwijnen helaas, want beide presenterende barkrukken zullen alleen de domste vraag uitkiezen: 'Meneer Waling, hebt u een hond en hoe heet die?'
En dan samen heel erg lachen omdat Geerten een poes blijkt te hebben, zodat we tenslotte nog steeds niet weten hoe het dier heet. Zelfs dat niet.
Tip voor Waling: gewoon dwars door Bart heen blijven praten tot je je verhaal rond hebt - de microfoon vangt het toch wel op. En geen adem halen tussendoor want dan weet Staal een grapje!

piloot47 | 29-07-20 | 18:45

Vragen voor Geerten, aangezien hij geschiedenis heegt gestudeerd:
Wat is uiteindelijk de bijdrage van de slavernij aan het verdere verloop van de nederlandse economie geweest?
Ben je het eens met de stelling dat Nederland als natie (nog steeds) een openstaande schuld heeft aan de nazaten van de slavernij, en zo ja, wat zijn hierin de overwegingen en de beste oplossing?

Bestuurskundig:
Hoe denk je dat we in NL zo snel mogelijk aan een gekozen burgemeester komen?

Wat vind je van de talrijkheid van politieke partijen in het Nederlandse bestel?

Schwanzeleber | 29-07-20 | 18:38 | 3

@Sitting_targets | 29-07-20 | 19:15:
Heb zijn boek "Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel", 23 euro geschiedenis, feiten, cijfers, en kennis, een aanrader voor iedereen.
Vooral voor de BLM fanatici, leren ze echt eens wat ipv dat emo-gedweep wat he;lemaal bon ton is vandaag de dag.

Zer0-hedger | 30-07-20 | 00:06

Overigens, de eerste uitzending van de voorloper van CNB was een technisch drama met een even dramatische Thierry Baudet. Na afloop van die uitzending is toen beloofd dat er een herkansing zou komen voor beide partijen. Baudet, the sequel, zeg maar.
Inmiddels draait de uitzending technisch lekker, liggen Nijman en Baudet niet meer zo lekker en lijkt het me daarmee tijd voor Baudet in the Rebound. Wordt vast een spannende discussie.
Kortom, @GS Redactie: vol verwachting klopt ons hart....

ole guapa | 29-07-20 | 17:30 | 1

Dat zou mooi zijn

frisenfruitig | 30-07-20 | 13:19

Geerten Waling is zo links als een achterdeur en sinds hij voor else4 schrijft zijn ze al duizenden abonnees kwijt.

kokenrel | 29-07-20 | 17:25 | 1

Wat een volslagen onzin.

kapoerewiet | 29-07-20 | 18:01

Vraag voor Geerten en Bart:
Beide hebben dat VVMU manifest getekend. Ik wil graag weten waarom:
1. Wanneer ben je niet voor je mening uitgekomen dan?
2. Is de VVMU onbeperkt en wanneer nee, waar ligt de grens volgens jullie dan?

Erikjan79 | 29-07-20 | 17:21 | 1

Vraag 1: Nu.
Vraag 2: Ja, tenzij het op trekken aan een deaud paard aankomt zoals in dit geval.

De Briemusketier | 29-07-20 | 17:30

Wie noemt zijn kind nou Geerten.

Omebert | 29-07-20 | 17:21 | 2

Maarten?

Sitting_targets | 29-07-20 | 17:26

Geurten

Ridde Rogter | 29-07-20 | 17:37

Was je de helft van een tweeling?

DrumPiet | 29-07-20 | 17:10 | 1

Oh, het is trouwens de pils.

DrumPiet | 29-07-20 | 17:14

Vraag voor dhr. Walling:
Op alle fronten zie je dat globalisatie (china) en supra-nationale clubs (EU, VN, NGO's) hun maatschappelijk draagvlak verliezen.
Tegelijkertijd zie je sterkere hang naar regionalisatie (Catalonië, Schotland, groei van Brabantse of Achterhoekse identiteit)
Wat is zijn mening hierover? Is dit een tijdelijk fenomeen of kunnen we dat doortrekken en zijn regio's de machtsfactor over 10 jaar?

ole guapa | 29-07-20 | 17:08 | 2

Goeie vraag. Pls stellen!

Schwanzeleber | 29-07-20 | 22:38

Dat is toch ook een beetje de aard van alles? Die golfbeweging? De ene keer decentraliseren, de andere keer centraliseren? Dat zie je bij bedrijven ook. Opeens is er één groot kantoor of distributiecentrum in Nederland, een paar jaar later moet alles in de regio's gebeuren. Enkele jaren later wordt er weer één nieuw kantoor gebouwd. Ensafuorthinne.

Quib | 30-07-20 | 15:35

Is het al donderdag?

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 17:02 | 2

Ja

Madrox | 30-07-20 | 13:12

In wat voor tijdzone zit jij tegenwoordig?

Quib | 30-07-20 | 15:37

Kunnen de heren van Rossem en Staal iets minder fanatiek enthousiast zijn?

Hondt | 29-07-20 | 16:50 | 6

rossie hoort zichzelf graag praten over andere mensen die zichzelf graag horen praten. maar omdat hij het er niet mee eens is, praat ie over die mensen alsof ze "zichzelf zo graag horen praten" zodat ie zichzelf wederom nog een keer goed hoort praten. dat haal je er niet 1,2,3 uit nee.

timmert12 | 29-07-20 | 17:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Daar hoopte ik al op!

Vraag aan Waling. In '1848 - clubkoorts en revolutie' noem je drie voorwaarden voor een moderne democratie: een onafhankelijk maatschappelijk middenveld, erkenning van de oppositie en het volk als machtsfactor. In beginsel kan ook op EU-niveau aan die eerste en derde voorwaarden worden voldaan, de tweede ligt een stuk moeilijker, want het kenmerkende van het EU parlement is nu juist dat er geen meerderheid en oppositie zijn. Staat het onbreken van een EU-brede oppositie de werking van de moderne democratie op EU niveau in de weg?

Zo, nu aan 't bier.

Tashtego | 29-07-20 | 16:49 | 2

Het maatschappelijk middenveld in Nederland is gekoloniseerd (betaald) door de overheid. Dat middenveld is dus zo mak als een lammetje en praat de overheid naar de mond.

Wat me ook nodig lijkt voor een goed functionerende democratie is veel MKB en een grote middenklasse. Maar beide staan onder druk.

Sitting_targets | 29-07-20 | 17:02

@Sitting_targets | 29-07-20 | 17:02: Ik denk dat je gelijk hebt, maar het punt is dat het niet principieel onmogelijk is om een onafhankelijk middenveld te hebben, ook op EU-niveau. Terwijl oppositie in het eu parlement gewoon onmogelijk is.

Tashtego | 29-07-20 | 17:08

Wat vindt Geerten Waling van het managerism in het onderwijs, de zorg en het gemeentelijk bestuur?

Sitting_targets | 29-07-20 | 16:38

Denkt u nog dat er iemand een touwtje uit de brievenbus durft te hangen sinds D66 in de regering heeft gezeten?

skoftig | 29-07-20 | 16:25 | 2

Nee, straks is het touwtje ook gejat.

Papa Jones | 29-07-20 | 16:35

@Papa Jones | 29-07-20 | 16:35: als het een zwart touwtje is?

Bullfish | 29-07-20 | 16:42

Die Femke Merel was zeker op haar uiterlijk gekozen. Iemand die van Dierenpoes opschuift naar 50+ en dan naar de Partij Voor Topportunistien gaat kun je niet serieus nemen

Fijn_dat_je_er_bent | 29-07-20 | 16:19 | 6

@Wijze uit het Oosten | 29-07-20 | 16:22:
Ze heeft een kind dus is ze al een keer serieus genomen.

HoerieHarry | 29-07-20 | 16:26

Of je luistert gewoon naar wat ze te zeggen heeft. Seksistisch reageren is zoooo 1950.

Torec | 30-07-20 | 17:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn enige vraag is meer een opdracht. Dit hoeft niet binnen een uur, dit mag gerust een stuk langer duren! Joe Rogan lengtes bedoel ik dan. Go voor Geerten! (en uiteraard Van Rossem en Staal! Want het vooral niet te nauw kaderen is een kundigheid die noodzakelijk is in deze, maar mijn vertrouwen hierin ontbreekt niet)

Immortalles | 29-07-20 | 16:18

Kunnen we de Dirac-vergelijking ook in covariante vorm opstellen zodat deze valt te generaliseren in gekromde ruimte-tijd. En zo ja, wat zijn dan de gevolgen voor Hawkingstraling? Doe die maar na 2 biertjes.

skoftig | 29-07-20 | 16:18 | 1

A better way to think about this is to think about the Dirac equation being obtained from the action of a fermionic field in curved spacetime. Then a lot of the concepts generalize from the Minkowski metric in a more straightforward manner. In flat spacetime we have

∫d4x Ψ¯(iγμ∂μ−m)Ψ

But in a curved spacetime we move to

∫d4x −g−−−√ Ψ¯(iγaeμa∇μ−m)Ψ

where the eμa
are the vielbein, which allow us to establish a locally Minkowski frame where the standard Dirac matrices γa satisfy the Clifford algebra, and ∇μis the covariant derivative.

Gevolgen voor Hawking straling zijn theoretisch.

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 13:21

Volgens mij is Geerten erg blij en trots op Geerten.

Normpje | 29-07-20 | 16:17 | 2

Ik denk dat jij hem wel goed vindt.

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 17:05

Wie is u?

Gulliver | 29-07-20 | 16:15 | 1

Dat weet bijna niemand.

HoerieHarry | 29-07-20 | 16:18

'Verrek, ze hebben Okki Trooy uitgenodigd', was mijn eerste gedachte.

gestoptmetroken | 29-07-20 | 16:12

Bestaat De Nederlander, De Nederlandse Identiteit?

Patje2011 | 29-07-20 | 16:11 | 1

gaat prima hier, waar heb je last van dan?

timmert12 | 29-07-20 | 16:27

Ik heb al meteen een vraag. Geerten heeft het over een hang van doelloze jongeren naar religie, conservatisme en zelfs reactionaire ideeën.
Dit klinkt als drie duidelijke doelen. Oftewel doelloos zijn die jongeren dan niet.
Maar ik ken de context van deze quote niet.

Leptob | 29-07-20 | 16:09

Ik zou niet weten wat te moeten vragen aan Geerten.

HoerieHarry | 29-07-20 | 16:08 | 1

Gaan jullie nog naar de Gay pride? En waarom zien jullie er uit als Rob Jetten?

skoftig | 29-07-20 | 16:16

Krijgt die Geerten twee barkrukken morgenavond? Zal me eens gaan inlezen in de man. Heb geen idee.

Dubbelepunthoofd | 29-07-20 | 16:07

Het is nu langzamerhand duidelijk dat iedereen en zijn extremistische, turkse, marokkaanse, en overige subsidiemoeder de Nederlandse Samenleving kan narren naar believen, met en zonder zwemdiploma of Fenenoondtatoeage, maar hoe zit dat historisch? Sinds wanneer zijn we in Nederland overgeleverd aan een tsunami van debielen, en wat kunnen We er als Nederlanders tegen doen?

De Briemusketier | 29-07-20 | 16:06 | 2

Je moet je inschrijven op facebook, daar heb je heel veel vrijheidsstrijders. Denk dat je daar wel op je plek bent.

Erikjan79 | 29-07-20 | 16:19

@Erikjan79 | 29-07-20 | 16:19:
Dat is het nu juist, ik moet helemaal niets,
Dus trek maar even aan mijn vinger.

De Briemusketier | 29-07-20 | 16:44

Je zult maar Dubbelepunthoofden heten. Heb je er vier.

Dubbelepunthoofd | 29-07-20 | 16:02

Bier staat koud, ik begin vanavond.

Peter_la_Selie | 29-07-20 | 16:01

Zou toch niet echt blij zijn als ik me zou verheugen op een avondje met Femke en Geerten komt opeens aanzetten.

spanarchist | 29-07-20 | 15:59

"Welkom Geerten, wat willen jullie drinken? Verder, U heet dus Geerten, je ziet het niet vaak dat ouders al voor de geboorte een hekel aan hun kind hebben"

skoftig | 29-07-20 | 15:59

Gerard Joling zou mooi zijn. Uitgesproken mening en recht voor z’n raap.

Trumme | 29-07-20 | 15:56 | 2

Joling is meer op zijn plek bij Veronica Inside.

threeheadedmonkey | 29-07-20 | 16:01

Jammer, ik kan het niet live zien, voordeel aan Corona was dat alle bedrijfsuitjes vervielen maar morgen moet ik er weer aan geloven. bleh.

Patje2011 | 29-07-20 | 15:55 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer komt Han vd Horst nou?

skoftig | 29-07-20 | 15:51 | 5

Die is niet zo interessant. Beter, Heleen Mees.

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 17:03

@gestoptmetroken | 29-07-20 | 16:16: Ik weet het niet. Hij wijkt wel eens af van de consensus op Joop (met name mbt zwarte piet en Israel) maar hij heeft ook een gruwelijke hekel aan gs.

Tashtego | 29-07-20 | 17:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan Geerten op basis van de historie waar het de komende 20 jaar naar toe gaat met West Europa?

Zuma | 29-07-20 | 15:50 | 3

Mijn schatting voor de komende 20 jaar is dat werkwoorden steeds minder in zwang.

skoftig | 29-07-20 | 15:54

@skoftig | 29-07-20 | 15:54:
Werkwoorden passen niet meer in deze koeltoer van outkierieng. Wollah.

Nivelleermarionet | 30-07-20 | 13:18

Ik denk altijd met een paar letters al te weten waar het over gaat maar het is dus niet Gerard Joling. Jammer.

Leptob | 29-07-20 | 15:50

Nou laat maar komen. Vraagje: waarom wil hij er zo intelligent mogelijk uitzien?

Feitenpliesie | 29-07-20 | 15:48 | 1

vraagje: waarom denkt u dat hij er intelligent uit wilt zien?

timmert12 | 29-07-20 | 16:27

Is Geerten het meervoud van Geert?

Gulliver | 29-07-20 | 15:46 | 1

Nee, dat is Geertien.

Kapitein Sjaak Mus | 30-07-20 | 13:41

Abonneer en vindt leuk.

BubbelWater | 29-07-20 | 15:44

Waarom hebben uw ouders u Geerten genoemd? Ik ken wel een Geert en die heeft het niet makkelijk.

Poesman | 29-07-20 | 15:43 | 2

misschien deel van een tweeling?

skoftig | 29-07-20 | 15:50

Kun je nagaan hoe lastig Geerten het heeft. Hebben. Laat maar.

Dubbelepunthoofd | 29-07-20 | 16:10

Prima gast, helemaal voor GS.

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 15:42 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken