Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemeente 020 naar rechter tegen... zonnepanelen

Duurzaam van gas los VERBOTEN

Het zou verdrietig zijn als het niet zo grappig was: wethouder Marieke van Doorninck van GroenLinks gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van een rechter die bepaalde dat Amsterdammers hun gasloze woning mogen verwarmen met een warmtepomp en zonnepanelen. De gemeente wil bewoners namelijk verplichten gebruik te maken van het warmtenet, dat draait op fossiele brandstoffen en de vervuilende biomassacentrale in Diemen. Zo werkt Ollongrens falende Van Gas Los Dictatuur dus in de praktijk: mensen die zelf willen bijdragen aan een schonere wereld worden gedwarsboomd omdat het niet in de collectivistische plannen van de gemeente (en Vattenfall, u weet wel, van die reclames over een schonere wereld) past. Binnenkort in de hoofdstad: boetes voor afval scheiden, alleen nog maar smerige diesels in het centrum en iedereen verplicht op vliegvakantie naar een bestemming naar keuze uit de Volkskrant. Demonstratie op de Dam, iemand?

Reaguursels

Inloggen

Zie je wel dat Zweden vernietigd dient te worden, want huichelaars ende hypocriet. Scandinavië in de vorm van Zweden, zo links als de ziekte komt wel aanzetten met Vattenfail. Een staatsbedrijf. Van die VØgelblënders.

Wat dat betekent? Twee handen op één buik, de wij weten en maken wel uit wat goed voor u is mentaliteit. Zie Volvo, dat nu ook meent uit te moeten maken hoe ver u uw rechtervoet omlaag mag stampen.

Krijgt gigantische bedragen aan subsidie om u van het gas af en in de misere van een warmtenet te trappen. U is niets gevraagd, mij is niets gevraagd, maar dit is blijkbaar een normale gang van zaken bij de Klimaatdictatuur.

Zo ziet u maar, Links maakt meer kapot dan u lief is.

Vattenfail, bomenvrij in één generatie. Mooi hè? Daar zit u vast op te wachten.

Kinkfactor | 05-06-20 | 02:42

Je kunt ook je CV en kooktoestel voor een paar Euro ombouwen naar LPG; een andere menger en klaar. Voor zover ik weet, is er geen verbod om ergens gasflessen neer te zetten.

zbb | 04-06-20 | 21:15 | 1

er is een verbod op het tanken in iets anders dan een auto. Maar Lloyds (het voormalige Stoomwezen) keurt de tank wel goed. Het mag er wel inzitten, maar je mag het er niet indoen dus...

wienerwald | 04-06-20 | 23:43

Links = van het gas met warmtepomp en stinkende pelletkachel om al dat vervelende oerbos op te stoken.

Rest In Privacy | 04-06-20 | 19:41

Zie hier mooi kort samengevat het falen van de politiek en het voorliegen van het volk. Schaapjes die zich buiten de kudde wagen worden door de hond terug gejaagd, desnoods met geweld. Uiteindelijk mag je sterven als je de pensioenpot hebt gevuld.

Alsikhetnietmeerweet | 04-06-20 | 19:15 | 1

Door de wolf zeg maar liever en de helft wordt in het proces doodgebeten.

Het brein erachter | 06-06-20 | 00:45

Schoonste fossiele energie. Beste gas infrastructuur ter wereld. Je kan zowat gratis gas uit Rusland krijgen.
Laten we het compleet tegenovergesteld doen.

Stevo365 | 04-06-20 | 16:25 | 1

Plus 1

Het brein erachter | 06-06-20 | 00:45

Ha ha ha! Wat een sneu bestuur hebben de Amsterdammers gekozen. Eigen schuld zou ik denken

Rest In Privacy | 04-06-20 | 16:03

Je zult maar in een wijk of huurwoning wonen waar je gedwongen van het gas af moet. Terwijl de verantwoordelijken donders goed doorhebben dat de alternatieven niet deugen. Maar om dat toe te geven want gezichtsverlies .....

Der Schnitzeljäger | 04-06-20 | 14:34

GS is een soort gespiegelde megafoon van DWDD en M. Lekker heel dag over 020 roeptoeteren, waar de rest van Nederland hoofdschuddend doorloopt. Lekker belangrijk wat er in dat linksedeugdorp gebeurd...

Grensgeval | 04-06-20 | 14:19

Gedwongen winkelnering bij Vattenval en vervolgens de hoofdprijs moeten betalen want monopolie. Ben ik ff blij dat ik niet in Amsterdam woon.

matatwork | 04-06-20 | 13:50 | 2

Binnenkort wilt niemand meer wonen in 020. Voorzie een totale instorting van de woningmarkt aldaar.

beter-laat-dan-nooit | 04-06-20 | 14:02

Dan zou ik een andere waarzegger nemen, want die waanzin blijft daar voorlopig nog wel even doorwoeden.

obimikkel | 04-06-20 | 18:10

GL heeft werkelijk geen idee waar ze het over heeft. Zwabberend in de waan van de dag zijn ze niet in staat om ook maar iets voor elkaar te kunnen krijgen wat enige schijn zou kunnen hebben van beleid. Bij gebrek aan oplossingen verbiedt GL gewoon alles, maar handhaven doen ze niet aan. Om Halsema maar even aan te halen "dat is de verantwoordelijkheid van de burger zelf". Plotseling moet de burger wel weer zelf de rotzooi, veroorzaakt door een falende overheid, oplossen, waar GL het dan weer niet eens is met de keuze van de burgers die een vorm van eigen initiatief tonen (en meestal beter geïnformeerd zijn dan die kansloze beleidsmakers van overheidswege).

Ruikbaard | 04-06-20 | 13:26

Er wordt naast het AfvalEnergieBedrijf AEB een nieuwe "biomassacentrale" gebouwd, met aan de ingang een wachthuisje voor Marieke van Doorninck. Zij kan dan, zoals toegezegd, controleren dat er "uitsluitend snoeiafval" in de nieuwe centrale wordt verstookt, wat bovendien afkomstig moet zijn uit een straal van 150 kilometer rond Amsterdam, "want als het van verder komt is het zo slecht voor het milieu". Dus een transport met snoeiafval uit Swalmen (148 km) mag wel naar binnen, maar een auto met snoeiafval uit Maaseik (154 km) zal door het juffertje onverbiddelijk worden teruggestuurd.

Rhenium | 04-06-20 | 13:26 | 2

Ik voorzie mooie handel: snoeiafval exporteren van Maaseik naar Swalmen. Of zitter er certificaten op snoeiafval?

TonieKolonie | 04-06-20 | 13:32

De haven van Rotterdam ligt ook binnen 150 km, dus een schip met gekapt hout uit het regenwoud vinden ze geen enkel probleem hoor. Kwestie van hier deugen en het probleem neerleggen aan de andere kant van de wereld.

Ruikbaard | 04-06-20 | 13:53

Ja maar, stroom en water zijn toch ook collectieve voorzieningen? Wat is er dan mis met een collectief warmtenet? Dat is toch gewoon de zoveelste methode om de burger klem te zetten en uit te zuigen? Niks aan de hand, doorlopen, blanke betaalslaven.

Nivelleermarionet | 04-06-20 | 13:20

Vattenfall, die doen alsof ze voorop lopen met het fosielvrij maken van hun producten.
Binnen 1 generatie roepen ze dan.

Even opzoeken hoeveel jaar 1 generatie is in Nederland: 30 jaar.

Das dus in 2050 fosielvrij zijn. Das dus gewoon wat "we" met zijn alle afgesproken hebben.

De_dorpsgek | 04-06-20 | 13:18 | 2

Beetje jammer dat alle zonnepanelen en windmolens die nu neergezet wordt naar de schroothoop kunnen voor het 2050 is. Een hele Noordzee vol roestende palen en rondvliegende stukjes van eoa composiet.

TonieKolonie | 04-06-20 | 13:27

Een generatie is normaal gesproken 15 jaar (misschien 20), zeker niet 30. Maar van het gas af en soortgelijke onzin behoort nog steeds tot het rijk der fabelen. Dus ook in 2 generaties zijn we hier gegarandeerd niet vanaf. En zolang installaties (biomassa) die op de korte termijn meer vervuilen, en op lange termijn niet duurzaam zijn "niet hoeven worden meegeteld" zal er een valse voorstelling van zaken worden gegeven. Groener worden, prima! Maar als er miljarden wordt gesubsidieerd aan extra fijnstof en instant CO2 die zogenaamd over 50 jaar weer is opgenomen, dan pas ik even. Dat de politiek niet iets kan doen waar echt iedereen blij mee is, daar kan ik mee leven. Maar als ze gaan liegen en overduidelijk foute zaken "niet mee hoeven rekenen", zijn ze mij kwijt!

Het brein erachter | 06-06-20 | 03:47

Met als ultiem doel: fossiel vrij leven binnen 1 generatie.

Barf

Stevo365 | 04-06-20 | 13:08 | 3

De definitie dan generatie kun je tamelijk ruim opvallen. 100+ jaar?
Bovendien zijn beloftes na een jaar of 10 toch weer vergeten. En indien niet, dan kun je je voorgangers de schuld geven. 'Met de kennis van nu'...

TonieKolonie | 04-06-20 | 13:12

@TonieKolonie | 04-06-20 | 13:12: bijna alles om je heen kan niet geproduceerd worden zonder fossiel. Met de kennis van nu zie ik dat de komende 100+ jaar niet veranderen

Stevo365 | 04-06-20 | 13:19

Een generatie is +/-15 jaar. De blik van de gemiddelde politicus is de volgende verkiezingen: 4 jaar. De omvang van de aan te pakken problemen: vele decennia. Dus echte vooruitgang komt er alleen als er geld zat is. Geld van de "usual" bronnen droogt op, dus we fossielen nog lang en gelukkig!

Het brein erachter | 06-06-20 | 03:54

Alle Postcodeloterij goede doelen aan de grachtengordel met hun hoge plafonds en enkel glas kunnen sowieso niet aan de zonnepanelen of warmtepompen, want dat staat welstand niet toe.

TonieKolonie | 04-06-20 | 13:05

Die heeft een zonnepaneel voor d'r kop

Pummetje | 04-06-20 | 12:55

GroenLinks is ten eerste niet groen want inmiddels weten ook de linkse wappies dat het kappen van bossen, het vervoer van het gekapte hout via zwaar vervuilende schepen en het opstoken daarvan nu niet bepaald milieuvriendelijk is. Wist de rest van Nederland allang maar bij linkse gekkies duurt het altijd even. Ten tweede is GroenLinks zo corrupt als de neten want burgers verplichten energie af te nemen van een biomassa centrale in plaats van eigen en veel betere keuzes te maken willen ze verbieden. You got to be fucking kidding me....

ILF2 | 04-06-20 | 12:46 | 1

follow the money...

WillemWordtWakker | 04-06-20 | 12:47

Femke
Hoi ferd, tips nogal druk op de dam, kom maar niet

Ferd
Hey lekker ding ah ok, ja ben nu aan het fietsen in het bos, je weet nooit wat je op 1.5 meter allemaal kan vinden

Femke
Ja daar over gesproken, het word erg druk nu moet ik ingrijpen?

Ferd
Heb je je button wel op?

Femke
Ja natuurlijk!

Ferd
Ok dan komt het wel goed!
White matter too ha ha

Femke
Hahahahahahaha jaaaaaaaaa
Ok dan ga ik ook feesten, thx boss!
Xxx

King Wasimoo | 04-06-20 | 12:43

Ik vermoed dat A'dam een belang/aandeel heeft in die centrales...

boerk | 04-06-20 | 12:31 | 3

in de AEB zeker (afvalverbrander amsterdam) maar die is zwaar verlies gevend... de Diemen bak (Vattenval) niet, maar daar heeft amsterdam geen aandelen in volgens mij ( aandelen zijn toen verkocht in het Nuon en Reliant tijdperk (eerdere eigenaren).. in UNA tijdperk had Amsterdam wel nog aandelen

tek | 04-06-20 | 12:39

en Vattenfall sponsort een paar GL mensen. Follow the money.

WillemWordtWakker | 04-06-20 | 12:48

@WillemWordtWakker | 04-06-20 | 12:48: dat zou kunnen en sluit ik zeker niet uit... maar AEB is een miljoenen ramp ( niet even een paar miljoen hoor! is echt een typhus hoog bedrag) dat echec... en de gemeente raad wil het verkopen... maar wat heb je aan een producent als de klanten weg mogen lopen.. daar springt geen overname partij in..

tek | 04-06-20 | 13:02

Het hele milieu beleid gaat recht ontploffen in die groene smoelen. Bij GL zijn ze echt niet in staat tot maar een onderbouwde maatregel.

Therapietje | 04-06-20 | 12:31

Ook verboden in 020, demonstraties

Demonstraties op de Dam zijn voorlopig niet meer toegestaan. De driehoek (burgemeester, politie, justitie) beschouwt protestmanifestaties op de Dam 'in deze periode van pandemie' als ongewenst.
www.at5.nl/artikelen/202407/alle-demo...

AntonJansen | 04-06-20 | 12:30 | 1

Dit moet een grap zijn.

frickY | 04-06-20 | 13:10

Levert trouwens de AEB (afval verbrander ) ook niet aan het warmte net ( net als de Diemen centrales)...
AEB staat er financieel niet goed voor en is een molensteen om de nek van de gemeenteraad.. die probeert die zooi te verkopen.. maar ja met een verplichte markt erbij.. krijg je er nog wat voor.... hebben jullie daar al aan gedacht...

tek | 04-06-20 | 12:20 | 1

hihi.. nog eens iets voor de echte journalist om eens in te duiken ( maar ja die zijn uitgestorven)...

tek | 04-06-20 | 12:23

Je wil niet weten hoe de goedkope Alibaba omvormers storen. Nog los van de veiligheid. Veel instalateurs weten ook niet hoe je ze veilig installeert.

Mark van Leeuwen | 04-06-20 | 12:17 | 3

Zijn die dan CE? En dan het heb over de Europese certificatie.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 12:21

Niet zo moeilijk, die troep moet je als installateur ook niet in gebruik nemen.

Hollandse_blauwe | 04-06-20 | 12:32

Toevallig heb ik met de aannemer gesproken die dat warmtenet heeft aangelegd in die Sluisbuurt. Het warme water heeft als het de centrale verlaat een temperatuur van 90 graden. Dat is veel te heet voor nieuwbouwhuizen. Het stroomt dan ook de huizen niet in maar maakt contact met een 2e watersysteem, daar is de temperatuur max. 60 graden. Het hete circuit stroomt weer terug naar de fabriek.

Piet Karbiet | 04-06-20 | 12:16 | 1

Ik woon op Haveneiland Oost en krijg warmte van de Nuon in Diemen. Het water normaal is nu 60-65 graden. In de winter wordt het water verhoogd tot 70-75 graden.

Van mij mag het water wel heter binnen komen. ik zet dan de meterkast wel open en heb dan gratis warmte voor de gang.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 12:22

Tsja.... daar heb je het al. Het hele klimaatverhaal dwingt dus tot collectivistische oplossingen die opgelegd worden door het politieke bestuur. Weg keuzevrijheid. En let wel dat dit niet alleen in 020 gaat gelden maar in heel NL. Van collectivistisch ingestelde partijen als GroenLinks mag je niet anders verwachten maar er moeten toch nog liberaal gefundeerde partijen zijn die ons hiertegen beschermen?

Amsterdamsko | 04-06-20 | 12:15

Stadsverarming. Kost de burger bakken met geld.

djmarco2 | 04-06-20 | 12:14

Punt is dat het energie beheer gecentraliseerd blijft. Het is dan makkelijker om mensen aan te slaan.
De overheid staat echt niet te wachten op volledig zelfvoorzienende huishoudens, want hoe moet je die aanslaan?
Persoonlijk denk ik dat dat moment wel degelijk gaat komen als de technologie zich blijft ontwikkelen.
Momenteel is het probleem het opslaan van energie. De (electrische) auto industrie is daar druk mee bezig. Als je zomers veel energie kunt opslaan en de winters vooruit kunt, kun je een lange neus maken naar de overheid.

Een bedenking van mij is dat het beleid er alles aan doet om de vooruitgang daarin zo veel mogelijk te belemmeren.

Mr.Crowley | 04-06-20 | 12:13

Heerlijk hoe Amsterdam in iedereens hoofd zit. Allemaal haat, maar ondertussen niet kunnen slapen; want Amsterdam ooh Amsterdam. Maar wees gerust hoor, wij Amsterdammers scheiden zichzelf ook liever af van die narrow minded boeren en boerenland dat zich Nederland noemt.

JanAmsterdamEnzo | 04-06-20 | 12:12 | 3

Heel ruimdenkend betoog.

Selassie | 04-06-20 | 12:40

Amsterdam zit niet in iedereens hoofd. Ze maken zich gewoon totaal belachelijk de laatste tijd. Daarbij komt dat er geen echte Amsterdammer meer in Amsterdam te vinden is. De ooit zo mooie volksstad is ten prooi gevallen aan de groen links juppen met bakfietsen, jammer genoeg. Vroeger was er een gezonde strijd tussen Rotterdam en Amsterdam maar tegenwoordig kunnen we er alleen nog maar om lachen. Maar leef jij maar in je bubbel, de rest van het boeren Nederland ligt er echt niet wakker van.

reagluurder010 | 04-06-20 | 12:49

U hebt zelf toch ook in de gaten hoe racistisch en discriminerend u bent?

PS zegt het jaartal 1879 u iets?

WachTMeesteR | 04-06-20 | 13:03

Kaakklemgate update: demonstreren op de Dam nu geheel verboten ivm Corona. Tja...

P-unit | 04-06-20 | 12:11 | 1

Haar ongelijk binnen enkele dagen aangetoond.

ja,diedus! | 04-06-20 | 12:20

Ik verwacht nog steeds eens deze dagen vuur en zwavel over Amsterdam te zien regenen.

KutFilosoof | 04-06-20 | 12:11

Even een vraagje. Ze willen helemaal overschakelen op zonnepanelen. Maar hoe zijn ze dat in de winter of 's nachts van plan als de zon niet schijnt. Dan zijn ze in de wintermaanden wel heel afhankelijk van wat ze van 'saldering van stroom'. En op dit moment wordt het gehele jaar gebruikt voor saldering, maar of dat zo blijft in de toekomst is nog maar de vraag.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 12:09 | 3

Geen vraag, vanaf 2023 wordt het afgebouwd en in 2030 is het fini. Zonnepanelen onzinnig? Nee. Alleen ontoereikend.

Zoltan | 04-06-20 | 12:13

salderen is gewoon subsidieren... afgelopen maand is op de APX de energie prijs zelfs negatief geweest.. niemand hoefde die over productie

tek | 04-06-20 | 12:13

@tek | 04-06-20 | 12:13: toevoeging..
op enkele zondagen is de APX negatief geweest.. maar dit gaat mogelijk ook s’zomers ook op andere dagen plaatsvinden

tek | 04-06-20 | 12:15

Helemaal klaar met alles wat er binnen de A10 gebeurt. Laten ze zichzelf maar naar de tyfus helpen. Ik zal die pokke stad geen moment missen.

overVecht | 04-06-20 | 12:08

Als GL nu slim is, beloven ze de inwoners van amsterdam € 7,50 voor ieder verwijderd zonnepaneel. Dan is de stad binnen no-time zonnepaneel-vrij.

wijsvinger | 04-06-20 | 12:07 | 1

Beweren we nu dat deugende partijen samenhangen met Vattenfall het voormalige Nuon ? U weet wel Nuon die de meeste kolencentrales Liet draaien? Het zal toch allemaal niet zo doorzichtig zijn toch?

Hollandse_blauwe | 04-06-20 | 12:06

De ratten zitten zo te lezen niet alleen in de Amsterdamse grachten maar ook al in de gemeentepolitiek.

Spie | 04-06-20 | 12:06 | 1

Dat dus. Lol.

ja,diedus! | 04-06-20 | 12:23

Inmiddels ook verboden op de Dam: demonstraties, zolang de coronacrisis duurt. Want het demonstratierecht is belangrijk, maar het aanblijven van Halsema door wat doorzichtige ingrepen te nemen is nog belangrijker.

Muxje | 04-06-20 | 12:01

Huh, het gaat ze helemaal niet om een schonere wereld, maar om totale controle over de burger? Who would have thought?

raskol | 04-06-20 | 11:58 | 1

Wat voor controle krijgt men precies door het verplichten van het warmtenet?
Ja ze kunnen de kraan dicht draaien. Kunnen ze nu ook al dus dat is geen argument.

normanius | 04-06-20 | 12:15

“Als bewoners individueel voor zonnepanelen kiezen, dan wordt het gebruik van een warmtenet voor energiebedrijven ongewis en financieel onrendabel.”
Ze zet hier een pet op die niet bij haar past, of zijn er achter de schermen belangen van Amsterdam in gevaar en kan Vattenfall, Amsterdam aansprakelijk stellen? De gevaarlijkste lettertjes zijn de micro lettertjes in een contract.

Umberto die trotzoni | 04-06-20 | 11:57 | 5

Een warmtenet is reteduur. Zonnepanelen lekker goedkoop ondertussen. En dus moeten zonnepanelen verboden worden in Amsterdam, want anders gaan de retedure plannetjes niet door. Tsja, communisme werkt nu eenmaal zo.

tipo | 04-06-20 | 12:06

Hoe gaan ze dat 's winters/'s nachts doen als er geen zon ins? Dit is een leuk model zolang je kunt blijven salderen over het gehele jaar(!)

Atlantis-95 | 04-06-20 | 12:11

Dat hele klimaatakkoord én de Green Deal zijn al voorgefinancierd met een toekomstige greep in de portemonnee van huizenbezitters en particuliere bedrijven: een luchtbel dus. De baten van de door energieboeren gedane investeringen komen nu door de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende economische crisis op losse schroeven te staan, met als gevolg dat de crisis zich verdiept en de systeembanken wéér in de problemen zullen komen; alleen wordt het redden door de belastingbetaler dit keer lastig, want die is nu ook echt blut. Overheden proberen dat voor te blijven met dit soort knevelarij.

Schulzie | 04-06-20 | 12:15
▼ 2 antwoorden verborgen

even een tip... om vergunningen te checken...
De hemwg 8 centrale (kolen, waar Jetten) mocht maar 10x zo weinig dioxines uit stoten als de vuilverbrander (AVI of AEB) tegenwoordig volgens de vergunning. Hoe zit dat eigenlijk met die biomassa centrale in Diemen..
Okay CO2 is volgens de politiek een issue... maar dioxines wordt je niet echt vrolijk van... leuk journalisten uitzoek klusje..

tek | 04-06-20 | 11:56 | 4

ik bedoel die foto naar die centrale waar Jetten naar wijst is de Hemweg Eenheid 8.. sorry voor de schrijffout

tek | 04-06-20 | 12:01

@Murk Ratte | 04-06-20 | 12:00: geen , daar krijg je alleen gezeik mee

tek | 04-06-20 | 12:01

@tek: ja, was ook beetje retorisch...

Murk Ratte | 04-06-20 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

De plaats van de biomassacentrale in Diemen is sorvuldig gekozen. Wind komt doorgaans uit het westen. De Amsterdammers hebben geen problemen met de vuile verbranding gassen. De buren deste meer.

bigstone | 04-06-20 | 11:55 | 3

Ach hebben ze nu dus pech de droogte die we nu hebben komt vooral omdat de wind droog is en uit Oosten komt.

Umberto die trotzoni | 04-06-20 | 11:58

nee is de plek waar de oude E30 en E31 (opwek eenheid) hebben gestaan.. vlak bij Tennet knooppunt.. dus logische plek

tek | 04-06-20 | 12:03

@tek | 04-06-20 | 12:03: Ook in het verleden werd er tactisch gekozen. En nu opnieuw. Niet alleen omdat de kabels er al liggen.

bigstone | 04-06-20 | 12:55

Nu we het toch over energie hebben. Gisteren de overstap gewaagd naar een andere energieleverancier. Ik ben over het algemeen vrij honkvast met mijn abonnementen maar na een kleine speurtocht kwam ik op een besparing van zo’n €250 op jaarbasis. Primacassie

Sprinkhaan | 04-06-20 | 11:54 | 3

Goed man. Doet mij eraan denken dat ik nog steeds te gemakzuchtig was om een alternatief te zoeken voor de klimaatactivisten die de NUON kwaadaardig overnamen. Duur zijn die ook nog, met hun fossiele praatjes.

Jan Passant mk2 | 04-06-20 | 11:59

Wel goed in de gaten houden wanneer je volgend jaar overstapt naar een andere energieleverancier. Sommigen hanteren andere overstap termijnen waardoor je mogelijk tegen opzegboetes aanloopt. Niet bedoelt om reclame te maken maar het beste overzicht is hier te vinden, www.gaslicht.com/overstappen/het-juis...

thephysicist | 04-06-20 | 12:10

kostenservice.nl zorgt elk jaar dat u een goede deal krijgt, u hoeft niets te doen!
Na 45 jaar essent klant heb ik de overstap gemaakt. Minimaal 250 euro in de knip houden.

vluchtelingallergie | 04-06-20 | 13:21

Alles waar ze geen diversiteits-belasting over kunnen hevelen wordt verboden.
Met het warmtenet o.a. moet je transport kosten en 'energie' belasting en daarover BTW betalen. Daar kunnen ze een hoop diversiteit mee betalen.

unshift | 04-06-20 | 11:54

Ha, Het Parool heeft dit nieuws nog niet ontdekt. Maar goed, die krant is dan ook de spreekbuis van B&W.

Piet Karbiet | 04-06-20 | 11:54

Totaal OT: Airfryer op StaatsRadio 1 die nu beweerd dat zwarte mensen hier niet vrijwillig wonen maar gedwongen zijn vanwege de slavernij.
En dat uit de mond van een afrikaan van een stam die slaven verkocht die hier asiel heeft gevraagd en gekregen.

2voor12 | 04-06-20 | 11:52 | 6

Ik ga voor Sylvana Simons als minister president en Airfryer als minister van justitie en veiligheid. Twee zeeeeer bekwame lieden en wat zal Nederland weer mooi worden. Geen slap gelul meer in de tweede kamer, maar daadkrachtige politiek.

Zure_gnoe | 04-06-20 | 12:13

@Koning Willy | 04-06-20 | 11:56: ik wil er nog wel aan bijdragen.. echt..

boerk | 04-06-20 | 12:43

Zat van t weekend met een Surinaamse vriend van me in een Amsterdams park aan de picknick. Hij vertelde dat hij het zo spuugzat is om in deze slachtofferrol gedwongen te worden. Voelde zich altijd Nederlander maar wordt door deze Ghanees opeens op z'n huidskleur gewezen. Zonet bij Samira Tarrass, een Fortuyniste van Marokkaanse afkomst, hetzelfde geluid op haar Twitter gelezen: anti-racisme roepers is het niet om racisme te doen, maar om het op de knieën dwingen van de witte man. Interessante dame trouwens, zuiver op de graad, misschien een goede columniste voor Geenstijl.

kapoerewiet | 04-06-20 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Groenlinks gaat dit land volledig naar de kloten helpen. Is het niet linksom dan wel rechtsom. Mark my words.

SoepKip | 04-06-20 | 11:52 | 1

Groenlinks lijkt meer bezorgd om de belangen van multinationale corporations dan de belangen van de nationale burgers.

kindapaas | 04-06-20 | 12:11

Mijn huis heeft energielabel A. Ik heb een CV , kook op gas en heb geen zonnepanelen op m’n dak. Volgens het label heb ik een energiezuinige woning , wat willen ze nu ?

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:52 | 3

Dat energielabel slaat dan ook feitelijk alleen maar op de isolatiewaarde van je woning. Hoe beter geïsoleerd hoe minder er gestookt wordt wat dus duurzaam mag heten. Heeft er dus niets te maken met wat de warmtebron is.

normanius | 04-06-20 | 12:04

Kortgezegd, dat u meer belasting gaat afdragen en conformeert naar elke richting die er op dat moment op wordt geblazen.
U bent slechts een loonslaaf. Meer niet.

EEnzame SchizofrEEN | 04-06-20 | 12:09

Als DDR-praktijken worden gebezigd dan is Kafka nooit ver weg.

Koning Willy | 04-06-20 | 11:51

Dit is waar de documentaire van Michael Moore over ging: het verdienmodel achter het groene gedram. Onbegrijpelijk waarom mensen op GL blijven stemmen, de partij die staat voor meer overbevolking en pieken storten bij Vattenfal.

kapoerewiet | 04-06-20 | 11:51 | 1

Wacht maar.. voor elke GWatt wind/zon , moet een snel opstatende eenheid in het net garant staan.. dus gas turbines (enigste snel regelende spul).. kijk maar naar wat er in Californie gebeurd is en de aandelen van GE (producent gasturbines)... Het gas dat niet in aardgas vrije huizen verbruikt wordt, wordt in de toekomst gewoon in die turbines verbrand. ( zoek ook maar eens op in dat artikel van die eindhovense hoogleraar)..

tek | 04-06-20 | 12:08

Zolang GroenLinks door de Amsterdammers in het zadel wordt gehouden waarvan een groot deel (studenten) daar maar tijdelijk woont, zolang kan iedereen de pest krijgen. Had je maar niet in Amsterdam moeten wonen. Je had ook voor Elburg kunnen kiezen.

Koonkluk Huis | 04-06-20 | 11:51 | 2

Maar ik ben er geboren. Mijn familie woont hier, tenminste diegene die niet in de jaren '80 gedwongen zijn om te vertrekken want geen huizen, geen werk. Die zijn allemaal vervangen door import.

Piet Karbiet | 04-06-20 | 12:05

Te snel, te makkelijk. Ten eerste zijn het juist Amsterdammers die pleiten voor zelfbeschikking in de rechtbank tegen deze troela. Ten tweede zit FvD ook in de gemeenteraad van Amsterdam: dus er zijn nog Amsterdammers die ageren tegen deze gekte. Dat GL hier zo groot is komt door geïmporteerde links-studentjes. Ga er maar aan staan.

kapoerewiet | 04-06-20 | 12:32

Waarmee weer eens te meer bewezen wordt, dat het GL niet om het milieu gaat, maar om de linkse heilstaat. Dat Groen is niet alleen een camouflagelapje om hun ware aard onzichtbaar te maken, maar is vooral bedoeld om (jonge) kiezers te trekken, want wie is er niet voor een schoon milieu? Maar als je ziet waar ze vóór zijn: bio-massa, windmolens, zonneweides, dan kun je geen andere conclusie trekken, dan dat ze lak hebben aan het milieu!!

Rationa | 04-06-20 | 11:50 | 1

zonnecellen zijn niet gebouwd op recycling materialen, net als winmolens (wieken zijn niet te verwerken en worden in USA maar begraven, in stukken zagen is al te gevaarlijk)... weet je hoeveel Cadmium in een zonnecel zit ?... .. google maar .. eens je zult schrikken

tek | 04-06-20 | 12:11

Als ik ergens toch mosgroei op m'n zak van krijg, dan is het wel van die Zweudse Vattenfall reclames. Heb al helemaal niks met die socialistische heilstaat en dat depressieve IKEA volk.

Dubbelepunthoofd | 04-06-20 | 11:50

- Huis & Haard -
Als rechtgeaard links anarchist vind ik dit natuurlijk volkomen belachelijk. Mensen de verwarmingsmethode opdringen. Zijn ze daar helemaal gek geworden.
De burger bepaalt zelf hoe zijn huis met welke haard verwarmt of koelt.
GroenLinks van de gekke! Evocatus
.

Evocatus | 04-06-20 | 11:50 | 1

Verwarmingsmethode ? Verarmingsmethode zul je bedoelen.

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:54

In heel Nederland stikt sterft het van subsidieaanvragen voor biomassacentrales. De mensen hebben het alleen nog niet door. In iedere gemeente staan straks deze dingen. Meeste mensen denken dat het niet bij hun in de buurt komt maar ze komen overal.

osolemio | 04-06-20 | 11:49

Wethouder Marieke van Doorninck van GL gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter. Als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk , dan neem ik aan dat ze zelf de kosten draagt van deze rechtszaak ? Zo niet , dan zet ze gemeenschapsgeld in tegen haar eigen burgers om haar macht te laten gelden. De burgers af te schrikken met hoge kosten die ze in de meeste gevallen zelf moeten betalen. Maar blijf vooral GL stemmen.

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:48 | 5

Het is pijnlijk maar niet ongebruikelijk. Was pas bij Zondag met Lubach dat 80% van de rechtsbijstand gaat naar mensen die tegen een overheidsinstantie procedureren. Dan bloedt de belastingbetaler dubbel!

Koning Willy | 04-06-20 | 11:55

@Sprinkhaan | 04-06-20 | 11:50: Dat. Zij is slechts het gemeentegezicht. Het poppetje.
De gemeentesecretaris adviseert.

Polarisator | 04-06-20 | 11:57

@Sprinkhaan | 04-06-20 | 11:50: Helemaal mee eens!

En de vaste lasten zijn 50% van de totale rekening aangevuld met milieeis zus, milieueis zo.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja zat erin, want als je het verdienmodel van GL afwijst ben je per definitie fout, ook al ben je veel groener en goedkoper. ze beginnen steeds meer hun schaapskleren af te werpen en de wolf komt steeds meer naar voren.

Umberto die trotzoni | 04-06-20 | 11:46

Dit stinkt naar verregaande corruptie, welke GL-(ex) politicus zit er financieel warmpjes bij dankzij dat warmtenet? Aan de linkerkant kunnen ze dan wel klagen over de warme VVD/CDA banden en baantjes-carrousel tussen politiek en grootkapitaal, aan linkerzijde zijn ze ook niet vies van harde punica, zij lobbyen gewoon voor biomassa&warmtenet-bedrijven, daarom willen ze die ineffectieve zooi ook doordrukken, eigen gewin.

Abject | 04-06-20 | 11:45 | 5

Het 'bepaald bestedingspatroon' van de groenlinkser moet natuurlijk wel in stand gehouden worden.

wijsvinger | 04-06-20 | 11:53

Ach toen erfpacht werd ingevoerd waren er wethouders van Groen Links die in Amsterdam Noord woningen kochten zonder erfpacht. Ik sta nergens van te kijken.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 11:56

@Ommezwaai | 04-06-20 | 11:51: gros van de bobo’s in de E branche hebben zo’n kleurtje... daarom wil Tek niet meer in dat soort management zitten.. ben te technisch en te rationeel..

tek | 04-06-20 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Femke schreef ooit een boek,
Macht en verbeelding.
Met op de cover Marina Abramovic.
Stelt ze het aan de kaak of is ze onderdeel van de deep state?

H0lland | 04-06-20 | 11:45

vattenval = rattenval.
zit je eenmaal in de klem kom je d'r niet meer uit.

Simon_Ketellapper | 04-06-20 | 11:45 | 3

Zin in een ludieke actie met een flinke kwast en een touwladder nu.

Abject | 04-06-20 | 11:46

Hartaanval ?

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:49

LOL!

Datgingniegoed | 04-06-20 | 11:56

We moeten als mensheid nu onze verantwoordelijk nemen. Vanaf nu iedereen zonder kleding. Dat scheelt gigantisch veel energie. De mensheid zal in zijn evolutie weer meer beharing gaan krijgen, zodat zij zich in de natuur weer normaal kan handhaven. Zonder kachels.

Leptob | 04-06-20 | 11:45

tegenwoordig kan je je elke dag aan alles de tering ergeren, fucking commies ... is het niet mogelijk de CPN aan Rusland te doneren of zo? Wat een mafklappers

Jaques_D.ildo_Grande | 04-06-20 | 11:44 | 1

In Rusland is minder communisme dan bij GL.

Lupuslupus | 04-06-20 | 11:53

De puinzooi van en in Amsterdam is met geen pen te beschrijven. Arrogante betweterskliek. In wezen: Dom volk.
Ben ik even blij dat ik op grote afstand van die prut woon.....

L.E. Raar | 04-06-20 | 11:44 | 2

Ach ze zijn er blij mee en denken dat Adam het summum is. Gewoon zo laten denken, hebben wij er het minst last van.

JeannedArc | 04-06-20 | 11:50

@JeannedArc | 04-06-20 | 11:50: Dat is dus een waanbeeld. In het klimaatakkoord staat dat álle gemeenten in Nederland zich verplicht hebben komend jaar met een werkplan te komen om mee te stijgen in deze megalomane plannen. Als u het artikel in Trouw leest ziet u dat het juist bewoners van Amsterdam zijn (de Sluisbuurt) die zich verenigd hebben in verzet tegen deze plannen.

kapoerewiet | 04-06-20 | 11:57

Het enige punt dat de gemeente zou kunnen is op moment er ventilatoren hoorbaar zijn voor omwonenden.

ECHTER, menig supermarkt heeft koelventilatoren op het dak waardoor omwonenden kunnen last hebben van de ventilatoren.

In mijn ogen heeft de gemeente geen enkel punt, tenzij hun doel is om een monopolie in stant te houden.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 11:43 | 3

Als je goeie wp koopt is er niets aan de hand, die zijn fluisterstil

Jaques_D.ildo_Grande | 04-06-20 | 11:45

Waarschijnlijk zijn de toenmalige overheidsbeslissers van die deal nu commissaris/adviseur bij een Vattenfall onderdeel. En hebben ze voor Vattenfall mooie garanties afgegeven. Dus of je betaald direct aan Vattenfall , of je ozb gaat omhoog omdat de gemeente een claim van Vattenfall moet dokken.

Polarisator | 04-06-20 | 11:54

De wachttijd voor beroepszaken is in Amsterdam momenteel bijzonder lang. Ik neem aan ook voor de gemeente. Door Corona. Als je de afdeling planning bij de rechtbank belt neemt er iemand op met zijn voornaam die verder nauwelijks is te verstaan door binnensmonds gemompel en als je vraagt op welke termijn je zaak behandeld wordt zegt ie geen idee meneer, we weten het echt niet, stuur maar een brief en nee per e-mail kan dat niet laat staan via whatsapp. Moet die handgeschreven? Nee u mag ook een schrijfmachine gebruiken.

Koonkluk Huis | 04-06-20 | 11:42 | 3

Ik zou faxen.....

Ommezwaai | 04-06-20 | 11:46

Stuur een tegel. Een echte. Zoals Mozes. Kun je zo naar binnen gooien. Wedden dat je bovenop de stapel ligt?

Dubbelepunthoofd | 04-06-20 | 11:54

Om de toekomstige monopolist in Amsterdam te beschermen kunnen die linksers de andersdenkenden gaan lastigvallen met precariobelasting op de zonnepanelen.

Earl_of_Doncaster | 04-06-20 | 11:42

hahahaha.. Amsterdam krijgt het toch weer telkens voor elkaar om nummer 1 kutstad van Nederland te blijven he.. Ze doen echt moeite..

Het gaat hier dus overduidelijk niet om schoner dan aardgas maar om een zeer opzichtige knieval van het gemeentebestuur om 1 commerciele partij (Vatternval) te bevooroordelen boven andere commerciele partijen. (fabrikanten van zonnepanelen).

Lijkt me gewoon tegen de wet, maar ja.. In Amsterdam hebben ze naast een hoop schijt in de kanalen ook vaak schijt aan de wet.

Epistulae_Morales | 04-06-20 | 11:40 | 2

Ik begrijp wat je bedoeld, maar denk even verder. Meer steden gaan van het gas af. Niet dat ze weten hoe ze dat gaan doen, maar dat wordt gedicteerd door Den Haag.

Ik kan me zo voorstellen dat een stad een contract aangaat met een bedrijf om stadswarmte. Dat is de gang van zaken van elke nieuwbouwwijk die wordt aangesloten op stadswarmte. Nu heb je hier de unieke situatie dat een woning al is opgeleverd die aan zelfbeschikking doet en iets anders wil. Daar is dat contract niet op ingeregeld. M.a.w. contractbreuk door de gemeente Amsterdam.

En ja het is AMSTERDAM omdat ze zo graag voorop willen lopen ongeacht de kosten die straks worden doorberekend aan de bewoners. Dus ja, het is Amsterdam en ga er maar vanuit dat dit bij meerdere steden gaat spelen.

De vraag stadswarmte en/of warmtepomp zal sterk afhangen van de leeftijd van de woningen.

Atlantis-95 | 04-06-20 | 11:54

Het is juist een groep Amsterdammers die hier dwarsligt en ijvert voor keuzevrijheid, vandaar dat apparatsjik Van Doornick naar de rechter loopt.

kapoerewiet | 04-06-20 | 12:03

GroenLinks valt (weer) eens gruwelijk door de mand.
Eerst met dat fophef protest van afgelopen week. En nu met deze rechtszaak.

Want hoe DURVEN burgers voor een betere duurzame oplossing te kiezen dan voor de opgelegde en door de strot geduwde warmtenet oplossing van de Gemeente Amsterdam! Het is goedverdoemme geen vrije democratie, oh wacht.

Nibdib Niddib | 04-06-20 | 11:40

Doet me denken aan de verplichte blokverwarming die je nog in grote delen van Rusland tegenkomt.
Souvenir uit de USSR tijd.
Verwarming gaat op 15 oktober aan in je flatje en is niet te regelen of uit te zetten. Gaat op 15 mei weer uit.
Als het te warm wordt zet men het raam open.

Wat is er ook al weer met de CPN gebeurd?
Was die niet opgegaan in GL?

Kapitein Sjaak Mus | 04-06-20 | 11:39 | 6

Toen ik in een flat in Delft woonde hadden we daar ook centrale verwarming die door de huismeester aan- of uitgezet werd. In na- en voorjaar. Wat dat met communisme te maken heeft? Dus die blokverwarming kom je in Nederland óók tegen. Maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker.

Lupuslupus | 04-06-20 | 11:58

Beste Kapitein,

Ik heb als linksert, niet veel op met het vroeger staatskapitalisme van de Sovjet-Unie, maar om nu de toestand in Rusland te vergelijken met die in Nederland, staat wel heel kek, maar sterft aan uw gebrek aan inzicht in de toenmalige toestand aldaar, als we alleen al eens denken aan het klimaat.

Vroeger kwam ik vaak in Oekraïne en reizen daar in de winter heeft me bijna het leven gekost tijdens een gevaarlijke busreis. We reden over ijs op de weg waar je Olympische Schaats-Worstel-Dodemans-Spelen zou kunnen houden. Dan heb ik het nog niet eens over wat nu Rusland heet, iets noordelijker en een stukkie kouder. Gotsamme wat een winters. Niet voor niets bouwt men huizen waar de muren soms een meter dik zijn.
Het lijkt in niets op Nederland! Evocatus
.

Evocatus | 04-06-20 | 11:59

Ach, die goede oude tijd in de SU. Het bad vullen met keteltjes water (want het gas van het gasfornuis liep wel gewoon door om een reden die ik nog niet helemaal begrijp) en dan in de herfst rondbellen of er bij iemand de verwarming al was aangesloten. Had wel wat. Hoorde laatst dat je iets dergelijks ook in Nederland had; stadverwarming heette dat geloof ik.

kapoerewiet | 04-06-20 | 12:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Je kon hier in mijn buurt als zelfbouwer op een kavel kiezen voor alternatieve energiebronnen en stadsverwarming vermijden. Toch krijg je dan maandelijkse een rekening van Nuon. Vanwege "de aansluiting". Het is mäffia.

Piet Karbiet | 04-06-20 | 11:38 | 1

En Nuon is Vattenfall

Holein1 | 04-06-20 | 11:44

Marxisme als idiologie in actie. U mag als burger van alles vinden, maar niet te veel.
All for the greater good!
Pleur toch op met je GroenLinks!

donkieshot | 04-06-20 | 11:38 | 1

Wat zijn eigenlijk de energielabels van de huizen waar de burra van Amsterdam wonen? Zowel de ambtswoning als haar datsja...

Graaf_van_Hogendorp | 04-06-20 | 11:41

Ach Vattenfall, kreeg een aanbieding om weer bij ze terug te komen voor mijn energie.
Ik kijk wel beter uit dan een bedrijf dat actief bezig de klimaatwaanzin door te drukken ook nog eens geld te geven.

2voor12 | 04-06-20 | 11:37

Gemeente 020 mag haar eigen burra voor de rechter slepen na het hopeloos en opzichtig falen van afgelopen maandag. En haar hubbie ook voor verboten waffenbezit.

Graaf_van_Hogendorp | 04-06-20 | 11:37

Het ene na het andere achterlijke idee van de gifmengers zakt door de bodem. Het zijn allemaal leuke marketingpraatjes, maar met degenen die het moeten betalen wordt niet gepraat. Dat zijn ook degenen die de gaten gaan opzoeken om aan de waanzin te ontkomen. Het gaat niet om de belangen van de inwoners, maar om het verhaal dat de wethouder verkocht heeft. Als het niet rendabel is, dan doe je het dus gewoon niet. Er is geen behoefte aan de plannen van dat wicht, maar ze blijft toch door gaan met de uitverkoop en verplichte winkelnering. Maargoed, het is Amsterdam. Daar is ook niet veel meer te verwachten. Afsteken en af laten drijven.

Frau Merkel | 04-06-20 | 11:37 | 3

Gifmengers... wel toepasselijk, daar heeft Groen(s)Links wel ervaring mee met gif. Marijke Vos komt bij mij op. Zo een giftig schip naar l'Afrique gestuurd waar na afloop een hoop donkere mannen riepen 'I can't breath' en stierven. Maar daar waren gek genoeg geen protesten tegen.

Graaf_van_Hogendorp | 04-06-20 | 11:38

Waarschijnlijk door de gemeente gegarandeerde contracten met Vattenfall. Dus betalen moet je toch.

Polarisator | 04-06-20 | 11:41

@Polarisator | 04-06-20 | 11:41: Ja zo sluw zijn ze wel maar er aan deelnemen is weer een ander verhaal. Zou ik beslist ook niet doen.

Lupuslupus | 04-06-20 | 12:00

Als de bewoners op stadsverwarming gaan heeft de gemeente je in de knip. Zij bepalen dan wat je moet betalen, en de bewoner dokt elke keer maar.

DitjaarkrijgikAOW | 04-06-20 | 11:36 | 1

Dit dus, bij elke andere energievorm heb je nog concurrentie en kan je overstappen als je wil, bij stadsverwarming ben je aan de waan van de dag van de monopolist overgeleverd.

2voor12 | 04-06-20 | 11:39

De misleidende reclames van Vattenfall mogen ze van mij ook per direct van de buis halen.

Datgingniegoed | 04-06-20 | 11:35 | 1

Welke reclame ? Kijk geen TV meer.

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:36

Jaaaa.. Die groene droom is mooi. Maar het mag natuurlijk niet ten koste gaan van het verdienmodel! De Biomassa-schoorsteen moet wel roken!

marcoplarco | 04-06-20 | 11:34

Ah de groen communistische heilstaat krijgt vorm. Waar de groen khmer beslist hoe u zal gaan verwarmen. Ik zou ook niet afhankelijk willen zijn van zo een warmte net en dus wanneer de groene khmer beslist wanneer ze dat aan en af willen zetten. Die houtstoof blijft dus in mijn huis staan.

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 11:33

Van het gas af gaat niet gebeuren, Na een paar faalprojecten en verloren rechtszaken over kutherrie van warmtepompen en koude woningen komt daar gewoon een eind aan.

TheBigKirth | 04-06-20 | 11:32 | 2

Wat dat betreft gun ik Amsterdam het voordeel van de twijfel. Laat ze maar heeel gauw hun inwoners in de kou zetten. Liefst nog voor de volgende stembusronde.

marcoplarco | 04-06-20 | 11:35

Er is nog geen enkel project waar iets gebeurd zonder subsidie en/of dat het succesvol kan heten.

Oh ja, we hebben straks een moskee in Amsterdam Oost die van het gas gaat. Dat is een feestje van de gemeente Amsterdam aan de moskee. Iedereen terecht over de rooie. Ik daarentegen liet een glimlach zien en heb er 's avonds op gedronken. Wat denk je wat zo'n installatie doet met geluid om de moskee, hoeveel capaciteit zo'n moskee niet gebruikt EN (tadddaaa) wat denk je van de energierekening(!)

Atlantis-95 | 04-06-20 | 11:47

Zo ziet de groene revolutie er dus uit, het is gewoon communisme 2.0 met een groen jasje! Kunnen alle Amsterdammers eens over nadenken bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen ..

pukkiepuk | 04-06-20 | 11:32

Zit Femke al vast? Waar kan ik die voorgedrukte aangifteformulieren vinden?

RickTheDick | 04-06-20 | 11:32 | 1

LOL, ik dacht dat het juist beleid was om iedereen aan de warmtepomp en zonnepanelen te krijgen. De aap komt uit de mouw, het addertje onder het gras... enz.

Tordis | 04-06-20 | 11:31

Je krijgt wat je stemt, veel succes ermee.

Eppo | 04-06-20 | 11:31 | 2

Was het maar waar

Vlasbaard | 04-06-20 | 11:32

Inderdaad in eigen sop laten gaar koken.

metagod | 04-06-20 | 11:33

Klimaatplannen gaan langzaam in rook op

Bouwfraudeur | 04-06-20 | 11:30

Bizarre stad, Amsterdam. Bestuurd door bizarre mensen die te vaak criminele en corrupte trekjes vertonen, naast hun niet zelden anti-democratische opvattingen.

Jan Passant mk2 | 04-06-20 | 11:30

Bodemloze put dat hele klimaatgebeuren. Er is geen geldbedrag dat genoeg zal zijn om het gedram te stoppen. Timmerfrans heeft het over 1000 miljard, waarschijnlijk slechts om mee te beginnen. Als dat budget vrijgemaakt wordt (wat ik best zie gebeuren), garandeer ik dat er binnen 5 jaar meer geld nodig zal zijn.

FGAINA | 04-06-20 | 11:29 | 3

Tenzij Fransie begroot op een fractie van dat bedrag en de 1000 miljard inclusief het ‘over-budget’-potje is.... oh wacht

Wensbaar Denken | 04-06-20 | 11:33

gelukkig is er corona om dat megalomane project even in de koelkast te stoppen.

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 11:38

U bent een optimist met 5 jaar.

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:39

LOL, Anders wordt het collectieve warmtenet onbetaalbaar.
U voelt hem al aankomen denk ik? Het nieuwe melkkoetje.

Datgingniegoed | 04-06-20 | 11:29 | 4

@Tordis | 04-06-20 | 11:33: Bijzondere aanname dat je daarover niet kunt heffen. Niet heel lang geleden (ik dacht tijdens de laatste TK verkiezingsronde) werd ook gesproken over een kilometerheffing, juist omdat er steeds meer elektrische auto's komen. Die tanken niet en ontwijken daardoor torenhoge accijns, terwijl ze wel gebruik maken van de wegen die daarmee betaald worden. En dat moeten we natuurlijk niet willen met z'n allen.

FGAINA | 04-06-20 | 11:38

@Tordis | 04-06-20 | 11:33: Vandaar in Belgie de slimme teller, een digitale meter die precies telt wat je eventueel op het net stuurt en je op die manier zal laten betalen. (ik heb nog wel ergens een 500 Watt halogeen spot liggen. )

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 11:40

@Tordis | 04-06-20 | 11:33:
Breng ze niet op ideeen want dan kunnen we het spreekwoord “voor niets gaat de zon op “ook nog eens veranderen.

Datgingniegoed | 04-06-20 | 11:40
▼ 1 antwoord verborgen

Dance Monkey

rein9576 | 04-06-20 | 11:28

Ze kunnen van mij allemaal aan het gas.

Solar666 | 04-06-20 | 11:26

Volgt iemand de zaak tegen Devin? Benieuwd hoe ze dat krom gaan draaien.

dhrat | 04-06-20 | 11:25

Heeft Halsema inmiddels alle voor haar belastende appjes, sms-en, notulen en documenten laten verwijderen ?

van Oeffelen | 04-06-20 | 11:25 | 2

is allemaal door de papershredder gehaald en als biomassa in de centrale in Diemen verbrand.

Glasgow Argus | 04-06-20 | 11:28

@Glasgow Argus | 04-06-20 | 11:28: poëtisch rechtvaardig.

Kleine_Deugniet | 04-06-20 | 11:35

Waarom mogen uitkeringstrekkers,studenten die van een beurs leven ,dubbele paspoorthouders en mensen in dienst van overheden eigenlijk stemmen?

pejoar | 04-06-20 | 11:24 | 1

Precies, stemmen zou alleen horen te geschieden door netto belastingbetalers.

Solar666 | 04-06-20 | 11:26

Dit is nog maar het begin. Die hele duurzaamheidszwendel stikt straks in hun eigen ondoordachte plannen. En dan natuurlijk vingerwijzen naar alles en iedereen. Maar daar is het Groenlinks voor. In alle plaatsen waar die club de macht is krijg je van dat falende beleid, wat vooral duur en onhandig is, maar weinig duurzaam.

elco485 | 04-06-20 | 11:24

Stadsverwarming is op zich een goed idee om de restwarmte van de elektriciteits opwekking goed te gebruiken, waar het mis gaat zijn de te hoge prijzen die ze er voor rekenen. Het opwekken met biomassa is een ernstig misdrijf. Het is bomen en dierenmoord. Hele bossen en leefomgeving voor de dieren gaan er voor naar de kloten. Terwijl het veel schoner met aardgas of kernenergie kan.

voldemort | 04-06-20 | 11:24 | 1

Ik stook gratis wegwerppallets in mijn houtkachel. Mijn cv-ketel staat de hele winter uit. Ik stook 13m3 mooi schoon blank wegwerphout. Dat ging anders toch door de biomassa. Dus ik veroorzaak geen extra CO2 en bespaar juist veel CO2 doordat ik geen gas stook. Ik moet 6 dagen pallets halen, zagen en tassen, om 6 maanden gratis te stoken. Blij dat u mij wel toelaat.

Ikbeneenzelfbouwer | 04-06-20 | 11:45
-weggejorist-
dhrat | 04-06-20 | 11:20

Ik koop wel eens een, door op stookolie gestookt schip, getransporteerd argentijns biefstukje (ik hoop van een rund). Dieren worden groot gemaakt in Tsjechië, levend vervoerd naar een slachterij in Oostenrijk. Vanuit Oostenrijk gaat het dode vlees naar Nederland waar het wordt geëtiketteerd. Vervolgens wordt het uitgereden naar Zuid-Duitsland.
Ondanks dat ik helemaal poep heb aan al het klimaat- en milieugedram, vraag ik mij soms wel eens af: waar zijn we mee bezig?

Leptob | 04-06-20 | 11:20 | 3

Simpel: Geld verdienen. Je kunt altijd alles terugvoeren op macht en geld.

Zeiss | 04-06-20 | 11:22

Mandarijntjes, garnalen etc idem. (Gepelde)

Maar over dit soort dingen hoor je de wappies niet.

Kleine_Deugniet | 04-06-20 | 11:42

ik rij straks naar de boer, die laat zijn runderen 10 km verderop slachten. Zijn Lemousin rund komt terug op de boerderij waar zoonlief het in reepjes snijdt. Eerste klas rundvlees en niet duurder dan in de supermarkt. Voor highlander moet ik naar de andere kant van het dorp.

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 11:46

Het doel van die hele klimaatwaanzin is het bepalen wat andere mensen doen. Controle. Daarom moeten wij van het gas af als de rest van de wereld erop over schakelt. Je kunt zelfs uit je gasleverancier kiezen.
ALLES van links is gericht op afhankelijkheid. Maak mensen afhankelijk van uitkeringen, subsidies, enz. Desnoods door enorm complexe constructies. Onze belastingdienst pompt ondertussen meer geld rond dan dat het int.
Van daar dus dat dit echt niet de bedoeling is. Als ze de hele handel nu gehuurd/geleased hadden, was het waarschijnlijk wel goed geweest. Zo'n aanbieder is uiteindelijk nl. makkelijk te controleren.

TheEgg | 04-06-20 | 11:20 | 2

Inderdaad. Links wil volledige controle en doen dat op geraffineerde wijze. Sluwe vossen.

Zeiss | 04-06-20 | 11:23

Het doel is,geen democratie en geen vrije pers.Hun willen alles bepalen en dulden geen tegenspraak.

pejoar | 04-06-20 | 11:29

Na de hersencellen moeten de zonnecellen er nu ook aan geloven in Amsterdam.

Mr_Natural | 04-06-20 | 11:20

Stadsverwarming is ooit in 020 aangelegd door het Gemeentelijk Energiebedrijf. Milieuvriendelijke restwarmte. 2e handse energie. Het overheidsorgaan GEB bedong wel een monopolie voor het beheer. We zijn nu in 2020 en het GEB is verkocht aan de NUON en daarna aan het Zweedse Vattenfall. Overstappen verboten. De Consumentenbond heeft al jaren geleden uitgerekend dat een gezin gemiddeld € 300 p.j. te veel betaald aan deze duurzame energie. Het gaat alleen om poen.

Piet Karbiet | 04-06-20 | 11:19 | 4

Dat geld gaat dus naar buitenlandse aandeelhouders , welke idioot verkoopt voor wat kort geld een eerste levensbehoefte bedrijf van Nederlandse bodem wat tot in de lengte van dagen bijna niets meer oplevert ?

ja,diedus! | 04-06-20 | 11:29

@wijsvinger | 04-06-20 | 11:24: De gedeputeerden van GL in de provincie Noord Holland stemden vrolijk voor de vergunning voor de biomassa-centrale van Vattenfall in Diemen. Ondanks alle wetenschappelijke bezwaren.

Piet Karbiet | 04-06-20 | 11:30

@ja,diedus! | 04-06-20 | 11:29:
Mensen die Nederland als natiestaat willen opheffen en van burgers bange, krtiekloos consumerende lijfeigenen van corporaties en multinationals willen maken.

Graaisnaaiert | 04-06-20 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

groenlinks
ooit in een naief verleden nog wel eens op gestemd - als jongeling trap je toch al gauw in de praatjes van een beter milieu is goed voor iedereen. Niet beseffend dat je honing om de mond wordt gesmeerd door een vilein kwaadaardig addergebroed dat zich verschuilt achter groene praatjes.
Groenlinks zit er voor zichzelf. De verpersoonlijking van de Communistische apparatsjik waar ze zich zo graag aan laven. Hun ideaal: een machtige kern op de top van de bestuurspiramide waar alles mag wat god verboden heeft, met dedain regerend over een gepeupel dat iedere stap, iedere gedachte, iedere vorm van persoonijke vrijheid vakkundig de nek om gedraaid dient te worden ten behoeve van de meerdere eer en glorie van het kartel in de top. Of eigenlijk meer gewoon voor het volkvermaak dat ze er zelf uit destilleren.

r@zor - InFiDeLz! - | 04-06-20 | 11:19 | 6

@r@zor - InFiDeLz! - | 04-06-20 | 11:31: Haha ik bekeek het vanuit de naïeve optiek van de kiezer. Tuurlijk Groen Links is - zoals jij het zegt - een heel eng clubje maar ze verpakken dat heel goed en geraffineerd. Heel veel jeugd - maar ook 60+ trappen hier in. In feite willen ze totaalcontrole. Vergeet niet dat deze club uit gestaalde communisten en hardline pacifisten ontstaan is.

Zeiss | 04-06-20 | 11:34

U heeft als ex groene volgeling het licht gezien. Welkom in de wereld van de normale mensen. (die overigens meer inzitten met het milieu dan menig groen bestuurslid)

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 11:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Terwijl er in Rusland nog voor 1000 jaar gas is voor Europa.
Maar ja, die Poetin is een boef en daar doe je geen zaken mee.

HoerieHarry | 04-06-20 | 11:18 | 4

@ja,diedus! | 04-06-20 | 11:26: Duitsland gaat in ieder geval door met het gas van Rusland.Het is de enige bron van inkomen voor de Russen dus dat zit wel goed.

pejoar | 04-06-20 | 11:31

@ja,diedus! | 04-06-20 | 11:26: Klopt. De tegenstander. De VVD schijt bagger en angst is een prima verdienmodel en gebruikerstool.

Zeiss | 04-06-20 | 11:35

Iran heeft de grootste gasreserves ter wereld. Vorig jaar weer een veldje waar de hele wereld 15 jaar op kan draaien.

Polarisator | 04-06-20 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Dat winnen ze nooit, dus dat wordt dan weer een publiekelijk minpuntje voor Vattenvall. Goed nieuws.

grietmetgroenefiets | 04-06-20 | 11:17

Marieke van Doorninck heeft overigens een hilarisch CV. Zelden iemand gezien die bij voorbaat zo kneitergeschikt is voor een topfunctie in de Amsterdamse politiek.

Rest In Privacy | 04-06-20 | 11:17 | 5

Inderdaad, volgens mij heeft ze iets met prostitutie. Vindt ze allemaal beren interessant als ik zo haar CV doorlees.

Southpark | 04-06-20 | 11:32

Geweldig CV inderdaad, ze is buitengewoon breed ontwikkeld. Ze weet kennelijk veel over hoeren, vluchtelingen en nu heeft ze dus ook al verstand van energie.
Wel opvallend dat ze al die baantjes en nevenbaantjes maar zo kort gedaan heeft.

Zure_gnoe | 04-06-20 | 11:38

@Zure_gnoe | 04-06-20 | 11:38: Op heur voorlaatste baantje heeft ze het toch flink wat jaartjes volgehouden. Van prostitutiedeskundige naar woordvoerder van het door seksuele misbruikschandalen bol staande Oxfam Novib en nu de Stopera. Wat is eigenlijk de overtreffende trap van serendipiteit? Niet dat ik echt geloof in toeval in de politiek.

Als je zelf maar vindt dat je deugt. Dan doen de partijbaronnen meestal ook niet moeilijk.

Rest In Privacy | 04-06-20 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

We zijn druk onderweg naar de socialistische heilstaat.

De burger mag geen eigen beslissingen nemen, dat doet de staat wel, die weten wat goed voor de burger is (zoals het aantal IC-bedden)

WachTMeesteR | 04-06-20 | 11:16

Smullen.

Dit soort politieke kronkelarij is nog lekkerder dan Schnitzel met gebakken ei, gebakken aardappeltjes met een sjalotje en geblancheerde worteltjes met wat gembersap.

*Gaat broodje ham-mayonaise maken*

Polarisator | 04-06-20 | 11:16

"Een warmtenet, met warm water in buizen" Het lijkt de Sovjet Unie wel.

pielemuisje | 04-06-20 | 11:16 | 3

In de Sovjet Unie (en nu: Rusland, Oekraïne) is dat tenminste wel CO2-vrij middels kernenergie. Maar wat mij meer boeit is dat Vattenfail een legacy hoge temperatuur warmtenet aanlegt, terwijl het af kan met een lagere temperatuur, aldus de woningbouwers.

Skinkie | 04-06-20 | 11:20

@pielemuisje | 04-06-20 | 11:26: Waarom niet? Dat we in Nederland dit via een privaat bedrijf een monopolie geven en de prijs van het warmtenet nu direct koppelen aan de gasprijs is drie keer fout. Een overheid die warmte als infrastructuur regelt werkt prima.

Skinkie | 04-06-20 | 13:45

Het verplichte 'stadswarmte' in Amsterdam is een achterhaald socialistisch initiatief dat zo snel mogelijk moet worden afgeschaft.
Met het huidige klimaatbeleid is het al helemaal op geen enkele manier meer uit te leggen en deze wethouder wekt alle schijn van links lullen en rechts vullen

emocore | 04-06-20 | 11:16

Huh?! Maar biomassa is mega-onduurzaam! Ik snap er niks van. Ik ben groen, alleen niet links. Ook niet rechts trouwens; ik denk zelf. Maar zowel windmolens als biomassa als warmtepompen (geluidsvervuiling) zijn botweg niet duurzaam. Het is botweg niet waar. Waarom komen al die linkse mensen daar niet tegen in het geweer?!

Hommel | 04-06-20 | 11:15 | 3

Sommige gelovige mensen denken ook dat er een kabouter hoog in de wolken leeft. Groenlinksers hebben een beetje dezelfde opvatting over duurzaamheid.

Suncatcher | 04-06-20 | 11:17

De eeuwige spagaat van links. Twee tegenstrijdige dingen willen.
Biomassa vs duurzaam
Vrijheid vs dwingende overheid die weet wat goed voor je is
Vrijheid van meningsuiting vs "verkeerde" populisme
Islam knuffelen vs vrouwenrechten, lhbtqikea rechten

Nuchternederland | 04-06-20 | 11:17

Linksen volgen slaafs hun religie. Het begint al met het allemaal collectief moeten zijn en iedereen gelijk etc... daar gaat het al fout. Iedereen is individueel hun hele kaartenhuis is gebouwd op een grote leugen. Het kan dus nooit kloppen. Vandaar ook dat ze zichzelf voortdurend tegen spreken. Hun argumenten zijn ook nooit onderbouwd of in de diepte uitgewerkt. De leider laat een groene scheet die wordt op een affiche gezet en alle nuttige en minder nuttige idioten lopen er achteraan. Niemand durft een vraag stellen, want dogmatisch is bepaald dat windmolens bvb groen zijn.

Maar ze zijn helemaal niet groen, ze zijn om te beginnen meestal grijs van kleur. Niet alleen van kleur , maar dan moet je beginnen nadenken en rekenen. Vragen stellen als en het onderhoud en hoe dik moeten die kabels zijn en wanneer moet dat vervangen worden. en waar gaan we dan met die batterijen naartoe. en hoeveel moeten die arme kindjes in Afrika betaald worden om die aardmetalen uit de grond te halen. en wie gaat binnen 20 jaar hun kankermedicijnen betalen....

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 12:01

Die Amsterdammers boffen maar met hun houtcentrale. Als de bomen op zijn kunnen ze nog altijd hun fundering opstoken.

Tjemig | 04-06-20 | 11:15 | 1

Hahaha!

kapoerewiet | 04-06-20 | 12:09

GroenLinks communisme is wel goed voor de samenhorigheid. Red de natuur, verbrand een boom.

Suncatcher | 04-06-20 | 11:14

Gaat erom je afhankelijk te houden. Balkenende had nog een plan (gevorderd) om in iedere woning een CV installatie met stroomopwekking te doen. Zou nogsteeds ideaal zijn. Gas is er genoeg in de wereld en het aanbod 100% op de vraag kunnen afstemmen. Per huishouden.

sjef-van-iekel | 04-06-20 | 11:14 | 1

En bij VVD aan het roer ging het opeens 100% de andere kant op. Regelrecht richting volledige afhankelijkheid van onrendabele dure stadsverwarming. Die soms wel 20 a 30 kilometer getransporteerd moet worden. Dat wide ik nog typen.

sjef-van-iekel | 04-06-20 | 11:17

En maar afgeven op landen als Rusland en China en maar druk zijn met éénzijdige rassendiscriminatie... wat een land is dit intussen zeg..!

aardv@rk | 04-06-20 | 11:14

Vrijheid in Amsterdam is afgeschaft

Eddy67 | 04-06-20 | 11:13

laat ze lekker hun gang gaan, de provincies schrijven echt wel mee. GL komt never nooit aan de macht in 0031...

F. von Zeikhoven | 04-06-20 | 11:12

"A nation of sheep will Soon have a government of wolves." -Edward R. Murrow

Alex Delarge | 04-06-20 | 11:11

Die reclame van Vattenfail, over in 1 generatie naar een fossielvrije samenleving met alleen maar blije kindertjes, is weerzinwekkend.

Nuchternederland | 04-06-20 | 11:10 | 2

Ik krijg zo’n jeuk van die reclame... ik verzet me tegen dit soort waanzin, voor de toekomst van mijn eigen dochter...

Ad Hominem Tu Quoque | 04-06-20 | 12:01

Die kindjes in de mangaan/cobalt mijn die door Lie Ping Ping wordt uitgebaat ergens in de congo denken daar ongetwijfeld anders over. Om van die sloebers van zowat overal ter wereld maar niet te spreken die hun speelbos omgehakt zien worden.

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 12:05

Wethouder van Amsterdam: “Als bewoners individueel voor zonnepanelen kiezen, dan wordt het gebruik van een warmtenet voor energiebedrijven ongewis en financieel onrendabel.”

Waarom gedraagt de wethouder zich als spreekbuis van Vattenfall?

JohnLocke | 04-06-20 | 11:10 | 5

omdat wethouder aandelen Vattenfall heeft met een bonus in 't vooruitzicht als burgers de nek om wordt gedraaid

r@zor - InFiDeLz! - | 04-06-20 | 11:27

Je moet voor de grap eens kijken waar dat mens vandaan komt. Ze heeft geschiedenis gestudeerd, daarna zaken m.b.t. prostitutie mensenhandel en vluchtelingen gedaan, en ineens is ze wethouder van duurzaamheid. Die heeft geen kloot verstand van de inhoud. Typisch groenlinks gezever.

elco485 | 04-06-20 | 11:32

"Waarom gedraagt de wethouder zich als spreekbuis van Vattenfall?"

H€t za£ toch ni€t$ m€t G€£d t€ mak€n h€bb€n?

James Lastig | 04-06-20 | 11:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat niet om het milieu maar om de keuzevrijheid van burgers. Dat staat mevrouw de activist en prijsjesplakker van Groen Links niet toe dus gaat ze voor hoger beroep. Zou er voor mevrouw een leuk baantje ( of een zak met geld ) bij Vattenfall klaarliggen?

Graaisnaaiert | 04-06-20 | 11:10

Dat hele linkse verduurzamingsplan gaat alleen om het volgende:

Geld en macht.

Tee Of Cup | 04-06-20 | 11:09 | 2

En totale controle en totale afhankelijkheid.

Graaisnaaiert | 04-06-20 | 11:11

Je kunt beter "verduurzamings" schrappen... en wat Graaisnaaiert zegt

Enrique C | 04-06-20 | 11:29

Het gaat niet om milieu, het gaat niet om bewustzijn, het gaat niet om jou en mij.
Het gaat om macht en controle.

That's it.

Toetsenbordcomplex | 04-06-20 | 11:08

Straks gaat Femke Halsema nog aftreden omdat ze wèl haar verantwoordelijkheid neemt voor haar daden.

Glasgow Argus | 04-06-20 | 11:08 | 3

Neu, je zult je nog verbazen hoe dik de plaat voor de kop van een gemiddelde groenlinkser is! Daar is Halsema een uitzondering in, daar is de plaat voor haar kop van gemaakt van gewapend beton.

TijdelijkOptimist | 04-06-20 | 11:19

Groenlinks is zo dom en naïef dat ze zelf niet doorhebben hoe hypocriet ze zijn. Enige logica kennen ze niet, alles wordt verdraaid tot een deugend verhaal. bah

elco485 | 04-06-20 | 11:36

Is er dan niemand bij GroenLinks die wel wat kan?

Blok aan je been | 04-06-20 | 11:07 | 6

Dat ligt eraan. Vind je dat emoporno bedrijven wat kunnen is?

Rest In Privacy | 04-06-20 | 11:19

Heb je ooit al eens een slimme groene gezien ? Ik heb wel al slimme mensen gezien die groen denken, maar die zijn niet zo dwaas om zich met die communisten te verbinden.

Lt-Kol Kilgore | 04-06-20 | 11:34

Natuurlijk moeten mensen met een beperking een baan hebben.
Maar om ze dan allemaal bij Groenlinks in Amsterdam te zetten...?

Hart_von_Hinten | 04-06-20 | 11:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Hahahahaaaaaaahahahaaaa
Hahahahaaaaaaahahahaaaa
Haha haha haha jaaaaah
Wat leuk.
*Proest

Openbaar Mysterie | 04-06-20 | 11:07

zelfbeschikking -- tja daar houden ze niet zo van in de communistische heilstaat

Captain_Dipshit | 04-06-20 | 11:06 | 1

Noord-Korea aan het IJ.

James Lastig | 04-06-20 | 11:52

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl