LIVE. Technische briefing Jaap en zijn lieggrafiek
HOE ZIT HET MET DIE GRAFIEK JAAP?
Wij zitten er klaar voor. Blocnote, chips, en nootjes. Jaap van Dissel gaat vandaag weer van alles over het virus vertellen, maar wij zijn maar benieuwd naar één ding. Hoe gaat Jaap zich uit zijn leugens van de vorige keer wurmen, toen hij op basis van een foute grafiek suggereerde dat Nederland bij de landen met de minste coronadoden in de Europese Unie hoort? Want wij willen best op de wetenschap vertrouwen, maar alleen als de wetenschap te vertrouwen is. Liegen met foute grafieken hoort daar niet bij. En niet zeggen dat het coronavirus je huiswerk heeft opgegeten Jaap!
INSTANT UPDATE: De powerpoint is in ieder geval aangepast. We zien al bronvermelding en nu wél de juiste omschrijving van de zwartgerande bolletjes.
UPDATE: Van Dissel erkent de fout, maar spreekt opeens met geen woord meer over de relatieve positie van Nederland ten opzichte van andere EU-landen en benadrukt (terecht) hoe lastig internationaal vergelijken is.
NU MET VIDEO
Kijk. zo moest het dus
Reaguursels
InloggenDat is gewoon dom. Iedereen kan op coronawiki.org zien dat nederland het erg slechts doet. Niet verwonderlijkt gezien de bevolkingsdichtheid.
Al vele weken te volgen.
Het is duidelijk dat de overheid nauwelijks enig idee heeft waar ze mee bezig zijn. Maatregelen baseren op cijfertjes die nauwelijks serieus te nemen zijn aangezien ze maar voor een deel gebaseerd zijn op werkelijke aantallen. Griekenland mag dan financieel een sneu land zijn, maar proactief optreden daar heeft wel het aantal slachtoffers enorm beperkt, zelfs in de opvangkampen van gelukszoekers. En Nederland, ach proactief optreden is iets waartoe de huidige overheid gewoon niet toe in staat is.
We doen het gezien onze zwaar bovengemiddelde bevolkingsdichtheid bijzonder goed.
Timmermans, die vette clown uit Brussel, wil ons opleggen hoe en wat we moeten eten.
Kijkt hij dan nooit in de spiegel? Of is zijn spiegel niet breed genoeg?
Laatst bezocht hij een fotostudio.
Op zijn vraag wat de prijs van een pasfoto was antwoordde de fotograaf dat groepsfoto's 100% meer kosten.
Hmm, van Dissel? Bedoelen ze deze www.sin-nl.org/coronacrisis-rivm-baas... ?
Van Dissel, die eind februari (!) corona bij Nieuwsuur nog omschreef als een griepje. De man van de groepsimmuniteit. Als wetenschappers hun oren laten hangen naar de politiek gaat het mis. In december wist hij al van corona, dus hadden er in februari al voldoende mondkapjes en testen moeten liggen. Ik had eind januari al mondkapjes in huis. En ik ben geen viroloog, ik lees gewoon de krant. Jaap heeft volgend jaar bij een parlementaire enquête heel wat uit te leggen.
WOB is met noodwet afgesloten, dus komt er alleen maar een achteraf analyse en geen parlementaire enquête. Dat verslag is ter lering ende vermaak en gaat vervolgens een lade in.
Tjah, zo vergelijken met andere landen is weinig relevant. Waar het om gaat is of het nu onder de knie is. Het is duidelijk dat halverwege februari al mensen ziek waren met Corona. Werden niet getest, dus patient 0 was ook niet te achterhalen. Pas daarna zijn we gaan ingrijpen. Dat kun je op het conto van de overheid gooien of simpelweg falende internationale samenwerking omdat de uitbraak bij China gewoon totaal niet onder controle was.
Dit is hetzelfde met Italië. Kun je die de schuld geven van de megaverspreiding in Bergamo? Dat is vergelijkbaar met hier rond Carnaval bijvoorbeeld. Dan begin je dus met een enorme achterstand aan zo'n crisis. Of Nederland dan hoog scoort is irrelevant, want hele andere volgorde van besmetting en maatregelen.
Kenia heeft 50 sterfgevallen, is dat door goede maatregelen of is dat gewoon mazzel? Zuid Korea heeft nu een 2e golf met uitbraak waar patient 0 ook niet bekend is. Is dat slecht beleid of heeft dat gewoon 0,0 te maken met hoe dit virus zich verspreid?
We kunnen vingers wijzen, cijferneuken en alles, maar feit blijft dat het virus zich snel verspreid, niet rekening houdt met welk land welke maatregelen neemt of dan maar een land overslaat want ze zijn zo goed bezig. Nee. Als je toevallig toeristen of zakenlieden hebt gehad die in Wuhan waren ten tijde van de uitbraak en weer thuis kwamen, dan zit je met meer doden dan elders. Het lijkt me duidelijk dat Nederland een land is met veel internationale connecties, veel reizen en doorvoer (grootste haven Europa, grote vluchthaven, open grenzen) en je daardoor meer besmettingen krijgt, hoe goed je maatregelen ook zijn. Elke vergelijking op basis van een handjevol parameters is gewoon volkomen onzin. En irrelevant voor de aanpak
Haarlemermeer waar 150.000 mensen wonen en waarin Schiphol ligt (en waar dus veel personeel dat daar werkt vandaan komt) heeft minder dan 25 ziekenhuisopname per 100.000 inwoners. Dus al die internationale reizigers die daar samenkomen lijken niet veel invloed te hebben op verspreiding van het virus.
Nog steeds fout: het pijltje van NL met 12.9% staat onder de balk van Spanje met 12%, maar moet er dus boven staan als je NL in de ranglijst wilt aangeven.
En dan vergeten we nog even dat de werkelijke sterfte in NL fors hoger is dan de 12.9% van het RIVM.
Waardeloos
Okay, ik weet het, "Achteraf kijk je een koe in de kont", maar het blijft merkwaardig dat voorafgaand aan de carnaval al wel degelijk werd gewaarschuwd voor het gevaar van de verspreiding van het coronavirus in de après-ski-hutten van de populaire skigebieden in Italië, etc., waar het coronavirus al slachtoffers maakte. Destijds was ik ervan overtuigd, dat overheid de bedenkingen van de deskundigen serieus zou nemen, maar nee. Het lijkt mij verstandig om na de coronacrisis een onafhankelijk instituut in het leven te roepen dat – geheel onafhankelijk van de (nationale en lokale) politiek en "de Polder" – de autoriteit bezit om strenge voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals het in een vroegtijdig stadium stilleggen van risico-evenementen. Deze "Volksgezondheidsautoriteit" (VGA) zou ter compensatie een tegemoetkoming voor geleden schade kunnen toekennen aan bijvoorbeeld de getroffen horeca en de evenementenbureaus. Met een tijdige, adequate ingreep kan dan verder onheil worden voorkomen. Achteraf moet een maatregel van de VGA uiteraard wel door de onafhankelijke rechter kunnen worden getoetst, zoals het een rechtsstaat betaamt.
Al's he kijkt naar het aantal besmettingen en het aantal doden dan scoort NL zeer slecht. Geen testen doen en je zit op 35k besmettingen gedeeld door het aantal doden 5700 stuks dan zit je op een factor 7 nog wat. In de VS 1,5 mio besmettingen en 91.000 doden heb je een veel kleinere factor 0,007
Als je het aantal testen omhoog gooit of het aantal doden niet goed registreer dan veranderen de cijfertjes ook. Veel landen doen maar wat. Nederland stuurt op van Dissel die niks weet. Als je het niet weet kijk naar het buitenland en zoek de besten uit en kopieer het beleid. Nee, NL doet maar wat.
Nee joh gewoon vvd naar 40+ zetels helpen!
Super goed voor de geloofwaardigheid (haha) en het vertrouwen in overheidspropaganda. HaHa. Beetje jammer, straks zelfs SGP'ers die de 'boven hen gestelden' wantrouwen.
Japie had ook een prachtig rustig baantje. Toen kwam Corona.
Niet voor niets is er het “spreekwoord”:
“een manager promoveert door tot eerste niveau van zijn incompetentie.”
Tja, als je net als Jaap en zijn mensen een overheidsbaantje hebt. En geen dierbaar dor hout in een verzorgingshuis hebt zitten.
Vervolg : dan zijn het prima maatregelen. Geldt ook voor sommige reaguurders. Dit mag van hen jaren duren.
Dat was wel een bizar ontwijkend en karikaturaal antwoord van de Gouw op de vraag van Baudet...
Die Jaap en z'n mensen roepen al over veenbrand enzo, Jaap stop met je fearporn jullie weten niks. dat is in het begin gebleken en dat blijkt nog steeds. als straks niemand meer ziek wordt, dan gaan we zeker nog in die 1,5m maatschappij moeten blijven zeker met je veenbrand? je kan de pot op! ik wil vrijheid.
Nee, dan verkondigen we de zege dankzij het koene beleid.
Briefje van ome Geert.
Geert Wilders
@geertwilderspvv
·
19 mei
Na drie maanden crisis heeft 60 procent van de zorgmedewerkers in de verpleeghuizen en thuiszorg nog steeds geen mondkapjes en andere beschermingsmiddelen. Ze zijn vogelvrij.
Pure wanprestatie van dit kabinet.
Om je kapot te schamen.
En dan nog Rutte in een hermelijnen mantel hullen.
@sprietatoom | 20-05-20 | 12:09: Dat hoort bij de programmering van het volk.
@sprietatoom | 20-05-20 | 12:09: Riool AD
BNR pikkie word ook wakker:
"Gecorrigeerde cijfers van het RIVM komen hard binnen. Wat een puinzooi hebben we ervan gemaakt."
twitter.com/geertjanhahn/status/12630...
Is pikkie al ontslagen door BNR?
BNR is allang niet meer wat het het ooit was.
De ellende is allemaal begonnen toen de PVV en FVD in januari aan de bel trokken over het corona virus.
Hadden ze niet moeten doen want het kartel deed precies het tegenovergestelde om hun gelijk te halen.
Zo zie je maar weer dat kartel politiek/media vele malen belangrijker is dan het landsbelang.
Maar wat wil je anders met een meerderheid van kiezers die kartel politiek/media ook veel belangrijker vinden dan het landsbelang.
Tis gewoon een kudtbevolking met hun kijk-ons-eens-deugen-mentaliteit.(uitzonderingen nagelaten)
Nederlandertjes zijn binnenkort de armste mensen van Europa. Dat wordt lachen.
@Mark_D_NL | 20-05-20 | 12:01: ik vrees datje gelijk hebt Mark.
je hebt gelijk, want 80% van dit kiezerskorps vraagt echt om zijn eigen ellende en sleept de wakkere 20% voortdurend mee in haar deugobsessie en ontvankelijkheid voor geraffineerde, maar daarom niet minder akelige propaganda. Rutte en zijn drab,maar ook Jaap en zijn mensen zijn dan het eindresultaat.
@Mark_D_NL | 20-05-20 | 12:01:
Ding/dong. Dat zijn ze al, private schuld is meer dan 100% BNP.
Kortom, Jaap weet het allemaal niet zo goed. De dr Klavan van de gezondheidszorg.
Dat corona gedoe krijgt wel een steeds vreemdere wending.
Het is dan ook een grote foute paniekreactie geweest. De media hebben dit tot enorme proporties opgeblazen en de politici zagen dit als uitgelezen kans om wat zaken aan te pakken. Voor de politici is Covid een geschenk uit de hemel. Ze gaan dit compleet uitwringen voor eigen gewin.
Het nieuwe abnormaal moet je zien als een soort van systeemreset waar mensen sociaal losgekoppeld worden.
Die foute grafiek zal wel uit de koker van Rutte gekomen zijn. Dissel had opdracht gekregen het mooier voor te stellen. Liegen en bedriegen , ze boen het allemaal (regering&RIVM)
En als de leugen uitkomt noemen we het een fout of daar heb ik geen actieve herinnering aan. En het volk maar slikken, slikken en slikken.
Ik neem aan dat jullie je ten volle bewust zijn van het stimuleren van complotdenkgedrag? Dit door domme fouten, voortschrijdend inzicht, roeien met de riemen betreffende testmogelijkheden en mondkapjesschaarste van het RIVM etc te brengen als liegen en bedriegen van de Staat?
Wat wordt gebracht als complotdenken is gewoon een andere kijk op een zaak. Ons wordt tegenwoordig geleerd dat dat niet kan en fout is terwijl als zoiets onderbouwd is het prima is. Of willen je terug naar de periode voor de Verlichting?
Hier op Geenstijl loopt het wetenschappelijk inzicht in sommige reacties soms maanden voor op het inzicht van van Dissel. De man is een traag fossiel.
Ja fouten maken kan. Geeft dat dan gewoon toe. Helaas zien wij veel te vaak dat de feiten ondergeschikt gemaakt worden aan de beeldvorming. De communicatie managers bepalen wat gezegd wordt niet gehinderd door feitelijk inhoudelijke kennis van het onderwerp. De beeldvorming is prioriteit bij politici.
Meer over de gevolgen van Corona.
"Veel mensen doorzien niet wat op ons af gaat komen” - Maurice de Hond
www.youtube.com/watch?v=AInm5msRrco
Wat kan Jaap ouwehoeren, honderden woorden nodig maar zegt niets...
Waarom 50+ niet in quarantaine moet en de rest naar buiten kan, dat is omdat het moeilijk is om groepen te scheiden...
Dikke lul drie bier. Is het moeilijk handhaven? Of is het moeilijk de regels te omschrijven? Moeten we dus allemaal maar binnenblijven tot er een vaccin is?
Hij geeft werkelijk geen enkel antwoord met nul onderbouwing.
Wat is de strategie? Wat is de exit strategie? Is er niet.
Iedereen opsluiten werkt inderdaad.
Maar wat nu?
Houden we de ziekenhuizen maar gesloten voor andere patiënten?
Want dat is wat er nu praktisch gebeurd.
Wat is moeilijker te handhaven denk je: iedereen met grijze haren van de straat of iedereen van de straat? Technisch gezien het eerste, praktisch gezien het tweede, want in dat geval gaat de staat failliet.
Jaapie is ook alweer bijgedraaid van zn plan voor de groepsimmuniteit. Hij zegt nu letterlijk: "Dat is geen streven of doel, maar een effect dat optreedt als het virus rondgaat." Ja hallo, dat had ik als leek ook wel kunnen vertellen.
"Aerosolen een beperke rol" aldus van Dissel. Oh vandaar dat 1 asymptomatische persoon een half hestaurant kan aansteken tijdens een kort etentje van 1 uur. Of een half koor na 2 uur zingen. Of de helft van een kantoorvleugel in een week.
Deze man heeft een voorkeur voor zorgvuldig door hemzelf geselecteerde onderzoeken. Beter gaat de man eens uitzoeken hoe het kan dat bovenstaande situaties uberhaupt mogelijk zijn als het zon kleine rol speelt.
Ik kan het niet inhoudelijk beoordelen, ik ben geen arts, maar wanneer ik Rutte zou zijn zou ik nooit op de adviezen van 1 instituut varen en altijd contra expertise inhuren, de belangen zijn m.i. veel te groot.
@therealbraindump | 20-05-20 | 10:56: Een instituut met tientallen virologen, epidemiologen en artsen.
@therealbraindump | 20-05-20 | 10:56: U hebt helemaal gelijk. Maar er is een reden dat dit niet gebeurt. Rutte verschuilt zich achter het RIVM maar als er contra expertise zou zijn, kan hij dat niet meer. Het is gewoon een smerig politiek spel met de bevolking als proefkonijn. Ze hebben 8 weken van mijn leven totaal verpest maar dat is gestopt en het gaat ze ook beslist geen 2e keer lukken.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 11:02: ik twijfel niet aan de deskundigheid maar ben mij terdege bewust van group think. Organiseer je eigen oppositie..
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 11:02: Een instituut met geselecteerde virologen, epidemiologen en artsen. De groep die een ander verhaal verteld wordt vakkundig buiten de deur gehouden.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 11:02: Ja en dat instituut komt aan met een 1,5 meter economie. Een standaard die, zoals van v. Dissel zelf aangeeft, komt uit een ziekenhuis omgeving (Basisverpleegkunde 2006) en die wij nu toepassen op terassen en de rest van de economie. Veel incompetenter gaat het toch niet worden hopelijk? We zijn een halfjaar onderweg en dat topinstituut gaat eens beginnen naar de impact van aerosolen. Neem rustig de tijd..... reguliere patienten wachten nog wel een even....
Als aerosolen een grote rol zouden spelen was er veel meer overdracht in ziekenhuizen. Er wordt namelijk niet met sluizen etc. gewerkt omdat er geen capaciteit voor is.
Hadden we dat bij de klimaattafels ook niet gezien???
De RIVM doet niet onder voor de WHO. Waarom communiceren ze nooit het aantal Covid-19 doden ZONDER onderliggende oorzaken? Dat getal is onder de honderd.
Wat bedoel je met communiceren? In de powerpoint zetten? Of op GeenStijl? Op de RIVM site worden deze gegevens namelijk wel gepubliceerd. Dat jij ze dus niet ziet op GeenStijl... sja.
Omdat het RIVM is verlengstuk is van het WHO wellicht?
@Kanon Bier | 20-05-20 | 10:54: Ik heb het hier over de mainstream waar de bulk van Nederland naar kijkt. Voortdurend wordt er op de klavieren van het angstorgel gestampt.
Hear hear. Het verhaal RIVM over aerosolen klopt niet. Als wel dan graag een reactie op betoog van Maurice de Hond, onderbouwd met data.
@A-Safari | 20-05-20 | 10:56: Klopt.
@duh! | 20-05-20 | 11:00: Hoe lang geleden is het nu dat zoveel mensen op de Diamond Princess werden besmet? Notabene midden op zee? Daar is niets van geleerd, dat stompzinnige RIVM blijft gewoon bij hun 'protocollen' met alle gevolgen van dien.
Jaap doet het prima. Geen clown als Trump, geen leugenaar als Putin die goochelt met de cijfers. Maar gewoon een eerlijke en competente wetenschapper.
Klopt. Goed dat Geenstijl redactie op de stomme fout wijst, kritisch blijven altijd punten, maar de richting van RIVM is verder ok.
Kijk de tijdlijn eens na.
kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:47,
Maar jij bent rijk, ik heb het niet slecht, maar ook niet rijk, maar heel veel mensen hebben het nu heel slecht.
Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:47 ,
Er zitten 4 grote idioten aan de knoppen in deze wereld nu, de slimste is gewoon Poetin.
Niet mijn vriend, maar ik ben wel realistisch in deze.
Het RIVM doet het prima? Wordt eens wakker kerel. Ze hebben drie weken te lang gewacht waardoor het virus zijn vernietigende werk kon doen. Het zijn prutsers van de hoogste orde.
Dan is er wat goed mis met je,goochelt de hele tijd met cijfers.
Zelfs die 1.5 meter is fout, miet.minimaal 2.meter zijn.
Geen wonder dat ze boven aan de lijst staan
Een knuppel is het,niets minder.
Ach, iedereen maakt wel eens een foutje. www.sin-nl.org/coronacrisis-rivm-baas...
En dat bij een stukje dat gaat over op zijn minst een vergissing met de cijfers, en mogelijk gewoon een leugen. Oogkleppen af Kluif.
Doet het prima?? Eerst vertellen dat het virus niet Nederland zal bereiken en niet erg besmettelijk zou zijn! Last van kort geheugen meneer Kuifje??
Luister het antwoord van v. Dissel op bijv. de vraag van v. Haga terug en reflecteer dan nog eens op je reactie. Alles in het leven is relatief..... eerlijk en competent ook....
@Bad - Casey | 20-05-20 | 10:54: Poetin liegt over alle cijfers.
In welke grot heb jij gezeten de afgelopen 2 maanden. ik heb Jaappie nog niet 1 x de waarheid horen zeggen. Papegaai van onze corrupte volksverlakkers!
@nietmijnbaardvriend | 20-05-20 | 11:04: Eens.
@nietmijnbaardvriend | 20-05-20 | 11:04:
In het land der blinden is één oog koning.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 11:03: Bla bla bla. Kom maar met cijfers/bewijzen dan. Of wacht, laat maar zitten ook want van een EU adept kun je nou eenmaal geen onpartijdig standpunt verwachten. De EU heeft gewoon een 'vijand' (zelf verzonnen) nodig dus is Poetin de kop van Jut met als goede 2e president Trump.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 11:03,
Daar heb ik het niet over, hij is de slimste.
Mee eens ?!
@Bad - Casey | 20-05-20 | 11:16: Hij denkt alleen aan zijn eigen belang. Dat is niet slim.
Sorry, ik ga dit toch zeggen,
Het klopt volgens mij niet.
Waarom ?!
Waarom blijven onze grenzen nog open er is toch een vorm van " Pest " aanwezig ?!
Waarom gaan oudere mensen opeens zo snel dood ?!
Waarom moeten wij meer betalen voor dat achterlijke EU dan menig ander land in dat achterlijke EU, ik heb 9 jaar erbij gekregen( qua pensioen)- ( ik draai al ruim 30 jaar lang onregelmatigheidsdiensten ) om door te werken voor deze Farizeeërs vanuit Brussel/Den Haag.
Ik ben het eigenlijk spuugzat.
53% op overwerk afdragen en daarover word ik weer belast, wat een gestoord zooitje.
Ook ik ben verbaasd dat mijn pensioenleeftijd nu boven de levensverwachting is. Toen ik begon met werken was dat 63-65 jaar, nu 73,5.
Nu met corona wellicht minder mensen die zolang door kunnen, vanwege blijvende schade in je lichaam.
Liegbeesten zijn het.
Kunnen ze de griepdoden ook van de lijst halen? Kon het wel eens meevallen.
Tsja, liegbeesten? Nee, dat geloof je zelf niet. Het aantal doden valt op een bepaalde manier mee: nu maar een keer of 2, 3 het aantal van een forse griepepidemie. Maar dat is wel te danken aan de maatregelen.
@Elpefo | 20-05-20 | 10:51: Ja ze moeten toch ièts verzinnen om de 'maatregelen' te verantwoorden? In Dld was het virus al op zijn retour vóór de 'maatregelen'.
jdreport.com/duitse-professor-de-lock...
@Elpefo | 20-05-20 | 10:51: In Japan en Zweden waar de boel gewoon doordraaide zijn toch ook niet al te gekke dingen gebeurd?
@Nehemia | 20-05-20 | 11:11: Ik heb dat niet zo bijgehouden maar nee, daar zijn geen gekke dingen gebeurd.
Kan
Waar zijn de griepcijfers gebleven Jaap ?
Die kun je zelf ook opzoeken Luto333
@Elpefo | 20-05-20 | 10:51: Die zijn er niet.
Het creëren van angst is wonderolie voor overheden, om het volk in toom te houden.
Alles draait om die angst want daarmee kun je inderdaad het volk in toom houden. Dat is de hele opzet en bijna iedereen doet er aan mee. Kijk eens rond in de supermarkt, te belachelijk voor woorden. Zag vanmorgen iemand met handschoenen èn mondkapje. Na deze - door de overheid geschapen - hysterie zullen de wachtkamers van de psychiaters uitpuilen.
@Lupuslupus | 20-05-20 | 10:55:
Dat gaat zeker gebeuren!
Jaap heeft altijd hetzelfde overhemd aan.
Nou @Ronaldo en @GS dit is weer het zoveelste flutartikel van jullie hand. De titel alleen is als een hint waar het over gaat. "Lieggrafiek". Nee @Ronaldo de grafiek liegt niet, dat is een 'dood' iets. Het zijn de mensen die de grafiek gemaakt hebben die liegen en de figuur (van Dissel) die deze grafiek gebruikt om een verkeerd beeld te schetsen -aan de tweede kamer notabene- die liegt! DAAR moet het artikel over gaan en over het feit dat als er al op deze manier glashard wordt gelogen, je je kunt afvragen waar er nog meer over gelogen wordt (=alles). Dat van Dissel nu een speech houdt is omdat deze leugen is uitgekomen, anders zouden we hem (en Rutte) er nooit over hebben gehoord. Datzelfde zal gelden voor alle andere leugens die zijn verteld. Als in de toekomst deze zullen worden uitgelicht dan komen de excuses daar weer over. Dat op deze leugens beleid wordt gebaseerd DAAR zou @Ronaldo en @GS het over moeten hebben, maar dat is blijkbaar ook aan GS niet meer te vragen. Als deze periode iets heeft laten zien is dat GS haar masker heeft laten vallen en gewoon bij de MSM hoort. Met een verschil: het positioneert zich als het opstandige jongetje uit de klas, maar als het er op aan komt, huilt hij gewoon met de wolven in het bos mee. Eens kijken of deze reactie blijft staan, de vorige werd weggejorist...
Een website heeft een zekere hoeveelheid 'adverteerdersvriendelijkheid' nodig. Als je overal keihard tegenin gaat wil niemand adverteren en dan heb je ook geen website. Ik denk dat GS weinig keus hebt.
@Jeggeworist | 20-05-20 | 10:46: dat snap ik uiteraard ook, maar dat betekent gewoon het einde van het 'oude' GS. Dat bedoel ik als ik schrijf dat het gewoon tot de MSM hoort: het verkoopt advertentie ruimte en doet daarbij net of ze opstandig zijn. Als de adverteerders hun mond open doen is het gauw voorbij. Kortom Geen Stijl is als luis in pels is dood...
Jaap Gaap is weer aan het woord. Jaap moet een slaapmiddel op de markt brengen.
Dat heb ik nou altijd met jouw reaguursels.
@DrumPiet | 20-05-20 | 10:41: Natural wordt een beetje de Seth Gaaikema van GS.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:48: Vroeger hadden we hier Teun van het Tuinpad, die plemte ook onder elk topic een stuk of twaalf "grappen" om kudo's te scoren. Het leverde hem uiteindelijk de titel reaguurder van het jaar op met een onwaarschijnlijk aantal reaguursels, We hebben hem nooit weer gezien, denk ik...
@DrumPiet | 20-05-20 | 10:53: Precies de modus operandus van Kluif dus.
Hij moet zijn voordrachten op ceedee zetten. Een probaat middel tegen insomnia.
"Stijgende incidentie" van ziektegevallen, zegt van Dissel. Weer iets nieuws geleerd. In Enschede intussen een zorgcentrum (meer dan 20 personen en ook veel personeelsleden) getroffen door het virus. Personeel moet in volle bepakking hun werk doen. Ik vraag me af of de cijfers van van Dissel wel kloppen.
Zijn bejaarden en die mogen op advies van de huisarts (gebaseerd op RIVM richtlijnen) thuis sterphen! En hoeven daarom niet getest te worden en doen niet mee in Jaap zijn grafiekjes.
Die hele corona hype is puur bedoeld om angst te zaaien en de mensen in het gareel te krijgen. Volgens de eigen website van het RIVM in 2014/2015 8600 oversterfte door griep: www.rivm.nl/publicaties/surveillance-...
Datzelfde zien we hier in Frankrijk. Influenza als doodsoorzaak is verdwenen (normaal ca. 10.000 per jaar) en nu hebben we al 14 dagen een ondersterfte t.o.v. andere jaren.
Daarnaast is de mortaliteit in de leeftijdscategorieën van 0 - 50 stukken lager dan die van influenza, die in de groep 50-60 ongeveer gelijk, die van 60-70 iets hoger en pas daarna sterk verhoogd.
Hier sterven de mensen in de Ehpad's (zeg maar de verzorgingstehuizen).
Ik ben benieuwd of die ondersterfte doorzet, want dan zou je moeten vaststellen dat covid-19 mensen eerder heeft "gehaald" dan "normaal".
Overigens is ieder overlijden altijd verdrietig, ik wil daar niets aan afdoen.
Ik baseer me overigens op de officiële cijfers van het INSEE (de Franse evenknie van het CBS)
Het vermijden van drukte en grote groepen vreemden lijkt cruciaal te zijn om massaverspreiding te voorkomen, maar die groepen juist bij elkaar brengen is precies waar het in de toerisme-industrie, het groepsvervoer, de reiswereld, kroegen en de festival- en evenementenbranche om draait. Die hebben krachtige lobby's met veel werknemers, dus zullen we het komende jaar wel veel gejojo met op- en afschalen en zaagtandpatronen in de bekende statistieken zien.
Aan rokers zal het niet liggen. Voor al die sectoren geld een rookverbod sinds 1 april j.l. Rokers worden dus uitgesloten. Geweerd. Niet meer welkom. En nu is dat vreemd genoeg hartstikke goed. Rokers zal je niet meer op zulke plekken zien.
De mensen die meer / het meeste risico lopen zij dus de niet-rokers, want die zijn daar als enige nog wel welkom.
Zelfingenomen kerel die van Dissel, maar wat zit hij er vaak langs. Hoe kan een prutser zoveel zelfvertrouwen hebben ?
Google maar op Kruger-Duning...
@mrXL | 20-05-20 | 10:27:
Haha, de enige juiste diagnose.
Dat komt door die baard
Wanneer krijgen we eens een open en eerlijke discussie bij dat mediakartel ? Iedere dag dezelfde talking heads met hun standaard verhaaltjes. Ze durven niet. Wij dienen in angst te leven. Een heerlijk verdienmodel. Nog beter dan stikstof, CO2, Zure regen en Ozonlaag..
Gewoon het kartel uitzetten en de werkelijke discussie via internet opzoeken. Het nieuws dus echt 'van alle kanten', en zelf je conclusies trekken.
Het praten op tv wordt alleen gedaan door dezelfde kliek.Ze noemen geneuzel tussen gl en d66 een discussie.
En boven alles staat dat het politiek correct moet zijn.
Heel vlug bezuinigen bij die kut npo zodat ze nog 1 zender hebben.
De MSM verzaken hun taak in de 'oorlog' tegen corona en fungeren als een verlengstuk van de overheid. Juist het durven stellen van kritische vragen kan er toe bijdragen dat de strijd tegen corona, rekening houdende met alle belangen, gewonnen kan worden. Hoe zou de MSM reageren wanneer er sprake is van een echte oorlog heb ik mijzelf de laatste tijd al meerdere malen afgevraagd..
@piloot47 | 20-05-20 | 10:25: J.E.N.S.E.N. bedoel je?
Besmetting binnen-buiten.
Buiten kans veel minder dus waarom buiten nog steeds vasthouden aan 1,5m.
Ook mooi, die vergelijkingen met Taiwan hier in de panelen..
LOL!!
Lachebekje.
Inderdaad. Waarom zou NL wat moeten leren van een land met wel een goeie aanpak. 7 doden op 24 miljoen inwoners. Publieke ruimtes hoefden daarvoor niet eens dicht. Geen ramp voor de economie. Dat willen we hier niet.
@me,myself and IK | 20-05-20 | 10:30:
Vergeet nog. Geen quarantaine, geen school sluitingen. Restaurants bleven open.
@me,myself and IK | 20-05-20 | 10:30: En een app en geen privacy. Moet je hier in de panelen voorstellen... En iedereen die positief test, verplicht 14 dagen in quarantaine. Met politie die dat controleert.
@me,myself and IK | 20-05-20 | 10:30:
Heb je de app al gedownload?
@me,myself and IK | 20-05-20 | 10:30: geloof dat nou niet, van die goede aanpak. Er bestaat geen goede aanpak. Besmettelijke ziekten hebben nu eenmaal in bepaalde klimaten een andere impact. De rest is (nood) lot, oorzaak en gevolg, karma,
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:38:
Geen app. Gewoon provider data en een sms.
@SlimmeBelg | 20-05-20 | 10:45:
Mijn aanpak zou zijn, kwetsbare mensen beschermen en de rest mag gewoon zijn ding doen. Voor kerngezonde mensen jonger dan 55/60 is het een stevige griep. Gaan er ook een paar van dood, maar hetzelfde geld voor andere zaken, deelnemen aan verkeer bijvoorbeeld. Armoede is ook geen pretje.
Maar ...
Op 16 Novemer 2019 was er in Frankrijk al een corona-patiënt.
Dat hebben onderzoekers ontdekt door gegevens van longontsteking patiënten uit december en november 2019 te vergelijken.
Gaan ze ook in NL nog een keer kijken naar zulke gegevens?
Onze NLse patient-zero was gemeld eind februari. Maar, zou het mogelijk zijn dat corona al eerder in ons land was? Het Franse onderzoek zegt: Ja, dat kan. Dus, waarom onderzoeken wij in NL dat dan nog niet?
thehill.com/policy/healthcare/498087-...
Heeft dat zin?
Gebaseerd op long foto’s. Ik zou eerst afwachten of dit echt zo was.
De 2019 Military World Games waren van 18 tot 27 oktober in .... Wuhan.
Nederland had een ploeg van 160 deelnemers
www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/1...
@GekkeLorrie | 20-05-20 | 10:19:
Ik heb 1 bron gelinkt, maar hier is in de afgelopen weken al veel meer over geschreven. Jij gelooft het niet. Ok. Ga dan maar zelf googlen/zoeken.
@Dommelsch | 20-05-20 | 10:26:
Ook Frankrijk? Wie weet, is het dan op die manier naar Frankrijk/EU gereisd?
En dat het dan toevallig ook precies met die Military World Games samenvalt. Pfff, voer voor de complotgekkies ...
Ben in Oktober en January in Bergamo geweest, en daar tussendoor nog in div. andere Europese landen met de vliegmachine... Had eind januari een steveig "griep", mijn reispartner ook. Ik vermoed en denk.. dat. Maar je weet het niet zeker.
@gaffelbaard | 20-05-20 | 10:36:
Spanje: 111 atleten
www.theolivepress.es/spain-news/2020/...
Frankrijk: 289 atleten
www.mirror.co.uk/news/uk-news/french-...
www.dailymail.co.uk/news/article-8291...
Italië: 139 atleten
www.web24.news/u/2020/05/military-wor...
.
Volgens Defensie zijn er geen Nederlanders ziek geworden (oranje blokje)
magazines.defensie.nl/defensiekrant/2...
@Dommelsch | 20-05-20 | 10:48:
Kijk ook even naar de datum van dat laatste artikel: 21 februari 2020.
Op dat moment was nog niet bekend dat de eerste 2 corona-gevallen in Frankrijk er al in November waren. Dat nieuws kwam namelijk pas in mei, bijna 3 maanden later.
Hebben de Duitsers, Belgen en Engelsen toen ook militairen gestuurd? Is daar iets over bekend?
@gaffelbaard | 20-05-20 | 11:04:
en.wikipedia.org/wiki/2019_Military_W...
@Dommelsch | 20-05-20 | 11:40:
Bedankt voor de link.
Ik denk d at wij beiden op dit moment veilig mogen concluderen dat een verband tussen die militaire spelen en de eerste besmettingen in de EU, nog niet uitgesloten kunnen worden.
Ik hoop dat dat verder onderzocht zal worden. Ik weet zeker dat ook in NL mensen dit willen weten.
Deze kost moet je voorschrijven aan mensen met slaapproblemen, gegarandeerd dat ze als een blok in slaap vallen.
Vieren ze in Zweden eigenlijk ook carnaval?
Wel het midzomerfeest binnenkort.
Jos Tiebent | 20-05-20 | 10:10,
Het Nederlandse volk was sterk, 80 jaar lang door de Spanjaarden getiranniseerd, maar onderwijl schepen bouwen en de Wereld verkennen.
Het Zweedse volk, dat waren de veroveraars, Vikingen...... het is allemaal.... weg.
Door dat mieten beleid ......., het is toch gewoon zo ?!
@Bad - Casey | 20-05-20 | 10:17: We doen het beter dan Spanje.
@Bad - Casey | 20-05-20 | 10:17: Ja .. konden we maar terug in de tijd.
@Rinet97 | 20-05-20 | 10:32,
Nou.....
Carnaval vier je in kleine groepjes, een beheerst tot geen groot risico op verspreiding. Zegt Jaap dus het is waar.
Jaaah, er zijn minder doden.
Das logisch, de bejaarden raken ook op.....
Wil nog wat meer zeggen, maar dan krijg ik waarschijnlijk een eeuwige ban.
En maar blind blijven staren op ziekenhuis en IC opnamen, man man man... Hoeveel tunnelvisie kun je hebben.
This is the way.
Van Dissel has spoken.
@Papa Jones | 20-05-20 | 10:11:
Ik zie ook geen alternatief trouwens.
Behalve een compleet andere aanpak (hallo Taiwan! Dag privacy!)
@Papa Jones | 20-05-20 | 10:12:
Helemaal niet dag privacy. Aanpak Taiwan is liberaler dan dat van NL.
@Papa Jones | 20-05-20 | 10:12:
Ben toch heel benieuwd naar het percentage mensen dat na besmetting wel/niet ziek wordt en indien wel, hoe ziek. Daarvoor moet je veel testen. Volgens mij kan dat met inachtneming van privacy.
@Papa Jones | 20-05-20 | 10:12:
Andere aanpak is ouderen en zwakkeren isoleren en de boel weer open gooien.
@normanius | 20-05-20 | 10:22: Iedereen boven de 50 opsluiten in huis.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:40: En iedereen die dit roept.
Hij geeft daarmee alleen maar aan wat zijn bronnen zijn.
Als de persconferentie van gisteren één ding heeft duidelijk gemaakt is dat dat we hier nog jaren mee blijven zitten, zie ook de oproep van Rutte aan komende generaties.
Dit, de reacties op Van Dissel, dus allemaal gelul voor de bühne. Anderhalve meter, mondkapjes, ic-opnames en "dor hout" en af en toe een paar maanden "maatrregelen"en "lockdown". Wen er maar aan, want het wordt je leven.
Wanneer zoud alles weer dichtgaan denk je? 1 september? 1 oktober?
Het wordt alleen ons leven als we deze bullshit blijven accepteren.
@Papa Jones | 20-05-20 | 10:09:
Daar ergens, in het najaar, als de nonchalance toeneemt en ook de "gewone griep" rond gaat waren.
De oproep van Rutte heeft niets te maken met de duur van corona. Rutte en co. zijn er namelijk ook achter gekomen dat de maatregelen niet alleen de zieken en zwakken treffen maar ook de jongeren, voortschrijdend inzicht heet dat.
@DrumPiet | 20-05-20 | 10:13: bang, bang, bang.
Spaanse griep is ook vrij snel verdwenen, zonder jarenlang na-etteren met lockdowns.
@piloot47 | 20-05-20 | 10:28:
Nee hoor, absoluut niet. Realist. Het kan mij ook niet zoveel schelen.
@Muxje | 20-05-20 | 10:40: Kan een scenario zijn. Maar je weet het niet.
@Muxje | 20-05-20 | 10:40: Ja, logisch, omdat bij de Spaanse griep helemaal niet aan lock-down werd gedaan, had je razendsnelle groepsimmuniteit (en 20 a 40 miljoen doden...).
Durf een de juiste cijfers te noemen van Polen, Tjechie, Slowakijke, , Slovenie, Hongarije en waarom die landen zo ontzettend veel minder slachtoffers hebben, maar dit durven ze niet. Ik hoop dat ten minste 2 politieke partijen dit toch naar voren zullen brengen.
Hoe weet jij dan dat die landen minder slachtoffers hebben? Of zouden ze minder gevallen registreren?
Bevolkingsdichtheid? Ziet zelfs in NL grote verschillen in aantal besmettingen per regio.
@DrumPiet | 20-05-20 | 10:08: volgens mij is die bokaal al gewonnen door het RIVM
Mooie daarvan is altijd dat we data van die overheden ineens wel moeten geloven. Hebben die geen Jaap?
@menage | 20-05-20 | 10:32: Polen en Hongarije doen aan censuur, dus die cijfers kun je sowieso niet vertrouwen.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:41: Nee, de NL-se overheid heeft zich de aflopen decennia als betrouwbaar instituut getoond. Liegen, ontkennen, ontwijken, bagatelliseren, zwartlakken en als laatste redmiddel 'facisme!' roepen zijn de kernwaarden van de NL-se overheid als het op betrouwbare informatie verstrekken aankomt.
Nederland doet ook aan verdraaiing van de harde feiten en aantal slachtoffers door de helft niet mee te tellen, dus de aanname dat sterftecijfer in veel landen veel lager ligt is geen gekke. De vraag wordt dan: waarom?
Waarom moet ik toch steeds aan animal crackers van Andre van Duin denken als ik deze man zie.
Kan de aandacht er met geen mogelijkheid bij houden, beslagen vooruit achteruitkijkspiegel.......
Geaffecteerde spraak van deze man......
Constant bijsturen, terwijl de meeste reaguurders hier al wisten hoe het naadje van de kous in elkaar stak/steekt.
De meeste reaguursers, toen moest ik lachen. Wat een boel onzin lees ik in de panelen.
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:42:
Ja, ik ook. Je vraagt je ook af waarom de regering geen beroep doet op de onmetelijke kennis van "de meeste reaguurders" .
@Kuifje-naar-Brussel | 20-05-20 | 10:42,
Kuif ik mag jou best wel, maar ga mij niet afvallen op de feiten, dan ben je eigenlijk stom bezig in mijn ogen.
@DrumPiet | 20-05-20 | 10:50,
Yup ;)
Het is niet lastig internationaal te vergelijken. Het is lastig omdat er niet voldoende getest wordt en dat andere landen ook anders testen, dus tot andere resultaten leidt.
@your service, de top 10 "Deaths per million" is al 2 maanden nauwelijks gewijzigd. VS, VK en Zweden stijgen, verder de usual suspects: B, I, E, F NL www.worldometers.info/coronavirus/
Lekker makkelijk om dan te zeggen dat het " internationaal " lastig te vergelijken is.
Wel vreemd dat hij de vergelijking dan eerst wel maakte. Als je weet dat het lastig is dan is het ook lastig als NL relatief goed scoort. Toch?
Op harde nummers niet, op factoren die meewegen wel.
@pielemuisje | 20-05-20 | 10:03: Met de nodige mitsen en maren.
Hier wordt alleen getest als je echt een ziekenhuis opname nodig hebt. En bejaarden worden aangeraden vooral thuis te sterven, en worden dan niet getest.
Internationaal / staten / regio's vergelijken is wel lastig vanwege verschillen in de demografie, geografie etc etc. Neemt niet weg dat je voor bepaalde regio's die qua demografie en geografie en dergelijke wel aanzienlijk overeenkomen goede vergelijkingen kan maken om te kijken wat de invloed van verschillend beleid is. Maurice de Hond is daarmee bezig geweest voor de regio Stockholm vs Noord-Brabant.
www.maurice.nl/2020/04/27/zweedse-aan...
Grafiek slaat sowieso nergens op omdat landen en regio's gewoon onvergelijkbaar zijn wegens bevolkingsdichtheid, geografie, sociale omstandigheden, demografie enzovoort enzovoort.
Maar Jaap en het RIVM zijn nu eenmaal de gebeten hond dus probeer je op elke slak een kilo zout te leggen.
Het levert in ieder geval een topic op toch?
De enige juiste analyse.
We willen natuurlijk niet de beeldvorming verstoren dat het RIVM zo adequaat, tijdig en consistent gehandeld heeft, en in het verlengde daarvan dat Rutte echt leiderschap toont.
Doe mij een teiltje
Klopt helemaal.
Maurice de Hond is eigenlijk de enige die ik wat diepgravendere analyses zie doen: www.maurice.nl/2020/04/27/zweedse-aan...
Om vervolgens ook op te roepen om tot een aanpak te komen die meer is gebaseerd op meer gezond verstand ipv angst, zie: smartexit.nu
De NOS doet niet anders dan het aantal Covid-19 zieken en doden in diverse landen vooral niet onderling te vergelijken op basis van aantallen per 100.000 inwoners maar vergelijkt liever landen met elkaar, of zet een VS tegenover het VK om aan te tonen dat in de VS veel meer doden zijn gevallen terwijl in feite in het VK het aantal doden per 100.000 inwoners bijna 2 maal zo hoog ligt als in de VS.
De NOS. Zou pas benoemenswaardig zijn als ze eens niet de waarheid verdraaiden.
Komt ze goes uit want Trump is slecht boehoehoe!!
Dat ook wij het slechter doen dan de VS hoor je niemand over (per 100.000 inwoners).
wat ik niet helmaal begrijp als de oversterfte 9000 is en het aantal patienten 5715 is dat is overleden dan is het totala aantal toch 14715 ? komt men daar meen weg omdat die 900 niet getest zijn ? handig......
Nee niet... als de OVERsterfte 9000 is, is het maximaal aantal extra doden door Corona ook zo’n 9000 omdat de jaarlijkse griepgolf geen oversterfte is, maar een volkomen geaccepteerd verschijnsel.
Jaap de Leugenbaard heeft wel een reputatie hoog te houden he.
Als hij altijd alleen maar de waarheid zou vertellen dan moet hij straks op zoek naar een nieuwe bijnaam...
en bijbaan.
Het meest vervelende aspect van het faal beleid van Rutte, en waarom hij zo met geld strooit, is dat veel landen geen reizigers uit nederland accepteren. Oostenrijk en andere landen maken reis deals, daar zit nederland voorlopig niet tussen. Dus Rutte heeft met zijn stomme kop, de positie van Nederland danig verzwakt. Dus Rutte gaat nog meer met geld gooien om dat goed te maken. Maar ja , het leed is al geleden.
Wat verschrikkelijk! Wat vertelt u nu! Kan ik dit jaar niet zes keer naar het buitenland op vakantie? Schande! Schandaal! Grof schandaal. Da tos inderdaad het meest vervelende van de huidige situatie. In Nederland blijven, misschien wel een jaar lang. Oh, mijn leven is uitzichtloos geworden, rampen, rampen.
Hoe kan het slecht voor onze economie zijn als die miljoen tokkies niet op wintersport gaan dit jaar?
@dathoujetoch | 20-05-20 | 10:00: ........ Sommigen mensen moeten vliegen om hun bedrijfje draaiende te houden. Gaat niet alleen om vakanties. Snap je dat?
@Mark_D_NL | 20-05-20 | 10:06:
Je hebt geen skype?
@Mark_D_NL | 20-05-20 | 10:06: oh ja 'zakenreisjes' . Aftrekken van de belasting uiteraard en op reis ook nog eens vaak.
@dathoujetoch | 20-05-20 | 10:00: Wat dacht je van mensen die in het grensgebied wonen en niet naar familie (in dit geval mijn ouders) kunnen omdat de grens dicht is?
En nee, ik hoef er geen vakantie te houden, het is maar 15 km. Maar ik moet dus wel de grens over.
ja dt is i.d.d. heel jammer en slecht voor Nederland (en KLM voor wie dat belangrijk vind)
@dathoujetoch | 20-05-20 | 10:09: Je hebt een erg simplistische ouderwetse kijk op de dingen.
Stukje in de Engelse Guardian over het Nederlandse faalbeleid.
www.theguardian.com/commentisfree/202...
Interessant artikel.
Hier in Nederland staat een groepje mensen op hun achterste poten wanneer burgers via hun smartphone net zo gevolgd kunnen worden als in Taiwan.
Maar het is wel hét wapen tegen een epidemie. 7 doden Taiwan tegen meer dan 5000 in NL. Privacy heeft een prijs.
Ja, goed stuk. Twee punten: Taiwan heeft ervaring met SARS1. Stel dat SARS3 de kop opsteekt over een aantal jaar, dan wordt er ook in NL veel rigoreuzer ingegrepen: dan wordt carnaval echt wel afgelast (met 0 besmettingen dit jaar op dat moment had dat echt geen doorgang gevonden). 2: de vice-president van Taiwan is een epidemioloog: www.nytimes.com/2020/05/09/world/asia...
@GekkeLorrie | 20-05-20 | 10:12:
Dat. En de WHO en China niet vertrouwen. Ook belangrijk.
Geschreven door 2 Nils ingezetenen; de een een Chinese student en de andere werkt aan dezelfde universiteit als de Chinees student. En is lijdende aan het extreem-links syndroom. Twee mensen die denken dat iets vinden over wat andere mensen ergens van vinden, werk is.
Ik zou dat artikeltje niet al te serieus nemen.
@gaffelbaard | 20-05-20 | 10:30: Afgezien van wie het geschreven heeft als je je een beetje verdiept en verder inleest in wat Taiwan gedaan heeft (dus buiten dit artikel) zul je waarschijnlijk concluderen dat hun approach echt past in een democratische omgeving. En wellicht het beste is als je tijdens zo'n uitbraak vrijheden wilt behouden. De Chinese methode wil je echt niet.
@gaffelbaard | 20-05-20 | 10:30: Wat een rare reaguurder stuiptrekking weer: Guardian... aaah!! Jaap Bos klinkt overigens niet erg Chinees, maar dat kan aan mij liggen. Daarnaast: het is niet bepaald een juich-stuk over China. Zitten toch mooie stukjes in: "Taiwan’s approach relies essentially, however, not on its citizens’ anonymous individual responsibility, but on a completely transparent form of supervised self-discipline. And although the Taiwanese measures are considerably more intrusive, paradoxically, they result in a remarkably liberal policy." En daar mag je toch wat van vinden of van leren? Als een pavlov hond schreeuwen dat het is geschreven door een links-extremist. Simpele ziel.
@GekkeLorrie | 20-05-20 | 10:12: we leren niets, ook Q-koorts was een grote faal.
@Alexander | 20-05-20 | 10:40:
Nee, dat past juist niet in een democratische omgeving. 1. Taiwan is toch net even iets minder democratisch dan wij vaak willen geloven; het geloof in 'collectief belang' daar is groter dan hier.
En 2 is dat wij in NL met 100% zekerheid weten (ja, getuige de vele honderden gemelde "data-lekken" bij de overheid) dat je onze overheid niet met zoveel data kan vertrouwen.
En 3 is dat je het woord democratie maar formeel is Taiwan nog steeds onderdeel van het communistische China. En laat nou precies het communisme een voorbeeld voor de linkse mens zijn. Wat in het artikel ge propageert word, verbaast mij niet. Wat mij verbaast is dat vele mensen die truc niet doorzien.
GekkeLorrie | 20-05-20 | 10:48
Ik weet niet waar jij hebt, maar ik weet wel dat jij mijn bijdrage niet goed hebt gelezen want je verwijt mij zaken waar ik niets over geschreven heb, en - neem ik aan - alleen in jouw fantasie zijn ontstaan. Zo heb ik bijvoorbeeld nergens geschreven dat Jaap Bos een Chinees is of zou zijn, maar dat is wel wat jij mij verwijt althans op zijn minst hebt gesuggereerd.
Lees aub zelf nog eens je tegel.
Exclusief jouw citaat lees ik 7 zinnen.
1 is een retorische, dus dat behoeft geen antwoord en kan ik daarom ook niet meerekenen.
Alle andere zes zinnen, echt allemaal, zijn niks anders dan een opsomming van verwijten, beledigingen en schelden.
Dat is een manier van argumenteren die kenmerkend is voor (extreem-)linkse retoriek. En trouwens ook voor grofweg de 1/3e tot de helft van de importmensen in mijn stad, maar dat is nu even niet het onderwerp. Het gaat nu over over corona, en de invloed van politiek en/of cultuur op de wijze van, of gebruikte methode, van discussiëren.
Maar waarom zou ik daarop -het schelden en de verwijten enz - reageren of verder serieus op ingaan? Kijk, als iemand kan discussiëren zonder beledigingen, schelden en verwijten, ga ik graag het gesprek aan.
In het andere geval? Sorry, maar ordinaire scheld-partijtjes ... daar ben ik te volwassen voor geworden. In zo'n geval is het dan: einde gesprek en doei!
@gaffelbaard | 20-05-20 | 11:58: Ok, ik zag nu wat ik verkeerd begreep: het leek alsof je bedoelde dat het een Chinese student betrof door de zinsopbouw en mijn te snelle gelees. Maar ik word gewoon een beetje moe van de stuiptrekking die je hier veel ziet: iets wordt niet gelezen of geloofd omdat het (extreem-)links zou zijn, maar het betekent vaak simpelweg dat het stuk door iemand is geschreven die men niet aanstaat of in een krant staat die niet in het straatje past. In plaats van naar de inhoud te kijken. En dat vind ik een simpele visie.
De verticale deaths-as is ook niet lineair.
Je eigenlijk de grafiek eens met lineaire assen moeten tekenen.
Maar weet je wel hoeveel doden er in de Verenigde Staten zijn gevallen? Ik heb ze geteld. Véél en véél meer. Allemaal de schuld van Trump. Allemaal.
Dus alle kritiek op Trump is onterecht, dat kan niet anders. Alles.
Hou eens op met die rechtsonwaardige slachtofferrol.
Of je moet dat fijn vinden, maar daar zijn andere oplossingen voor, met veel leer en zo.
Voor een groot deel wel en hij maakt het erger dan noodzakelijk. Vooral omdat hij niet wil worden afgerekend op de bijbehorende economische klap.
Maar laat hem nou gewoon zn gang gaan.. is echt niet zo erg voor ons
Als je een paar persconferenties van die idioot hebt gevolgd kun je inderdaad niet anders concluderen.
Tendentieus en ongefundeerd van de RIVM om op pagina 19 van de powerpoint het 'horror-scenario van de Spaanse Griep' van de NYT erbij te halen. Daar zou een échte wetenschapper in het belang van de publieke zaak de disclaimer bij moeten zetten dat het dodental van Covid vooralsnog slechts één honderdste bedraagt van de Spaanse Griep (enkele honderdduizenden ten opzichte van tientallen miljoenen). Een horror 'fall peak' verandert nauwelijks iets aan die verhouding.
Angst is een slechte raadgever. Krantenkoppen overnemen in een Kamerpresentatie is nodeloos angst vergroten.
Oh? en ik maar denken dat hij dat NYT Covid infectie model van een paar dagen terug bedoelde, dat eigenlijk neerkwam op Orange man bad..
-----------totaal / doden per miljoen
1 San Marino 41 / 1,209
2 Belgium 9,108 / 786
3 Andorra 51 / 660
4 Spain 27,778 / 594
5 Italy 32,169 /532
6 UK 35,341 /521
7 France 28,022 /429
8 Sweden 3,743 /371
9 Sint Maarten 15 /350
10 Nederland 5,715 /334
Laat je San Marino , Andorra, St Maarten weg staat NL op nr 7 en in absolute aantallen op nr 11.
Rutte en zijn Jaap bakken er niks van.
www.worldometers.info/coronavirus/#co...
43 zetels
@pielemuisje | 20-05-20 | 09:47: Niet bij De Hond
@Zwizalletju | 20-05-20 | 09:47:
Volgens mij hebben we dit dansje eerder gedaan ;)
Wie gaat er ook massaal wintersporten in Italië en vervolgens massaal carnaval vieren. Hallo Nederlanders!
Vandaar het relatief hoge aantal doden.
Wat naar. Zelfs boven de VS qua doden per miljoen?
Het NOS geeft de indruk dat dankzij Trump
half New York al overleden is
@pielemuisje | 20-05-20 | 09:48: Ja , klopt. 2 Pavlov reacties, denk ik.
@Papa Jones | 20-05-20 | 09:50: Sinds de afschuwelijke berichten uit Wuhan had een blind paard dit nog kunnen zien aankomen. Vooral omdat vlak voordat Wuhan op slot ging nog even 5 miljoen Chinezen met vakantie gingen - lees: de hele aardbol over vlogen -. RIVM: 'het virus komt hier niet en àls het hier zou komen is het mild'. Blijft natuurlijk een feit dat demense zelf zo wijs hadden moeten zijn om geen carnaval te vieren en niet op vakantie naar Noord Italië te gaan. Maar die wijsheid is ver te zoeken wanneer het om de 'pleziertjes' gaat want daar heeft men 'recht op'.
@Papa Jones | 20-05-20 | 09:50:
www.topics.nl/zorgen-om-luchtvervuili...
Heeft niets met carnaval te maken.
Maar dat ligt niet aan het huidige beleid, maar aan het beleid van de voorgaande 18 jaar.
Al 18 jaar waarschuwt de WHO de gehele wereld, inclusief Nederland, voor de opvolger van SARS uit 2001/2002. Al 18 jaar worstelaar niet op voorbereid.
Sinds 24 januari, oprichting ontbreek management team, liegt men over dat Nederland wel voorbereid was. Vandaag de dag nog, met hun mondkapjes. En straks testcapaciteit..
@MorgenEenAnder | 20-05-20 | 09:54: New York is zo extreem op elkaar gepakt, een virus heeft daar gewoon letterlijk vrij spel. Iets wat je ook op andere drukbevolkte gebieden ziet. Zelfs in Nederland, noord vs zuid Nederland is een duidelijk verschil in deze crisis.
Twee broertjes zijn enkele jaren geleden een cafeetjes begonnen met hun zuur verdiende spaargeld. Ze draaien normaliter heel redekijk. Dus ze konden sparen voor een verbouwing/renovatie.
Voor deze klus moesten ze een maandje dicht en de spaarpot om draaien.
In de week van de geplande opening kwamen de corona maatregels en moesten ze sluiten.
Welkom in de wereld van de kleine ondernemer.
Lastig te begrijoen ambtenaren, semi ambtenaren en het gemiddelde vakbondslid.
Uw plaat blijven blijft een beetje hangen, of reaguurdersparkinson, dat kan ook...
Wie is er nu schuldig? Ja, en? Broertjes, beetje emo-taal gebruiken? Zuurverdiende spaargeld? Zij alleen he? Ik krijg het gratis, ja hoor. Start een petitie, bel Claudia, doe iets, maar zeur niet, zeur niet (vrij naar C Stuart).
Shit happens.. net zoals voor de klanten die straks weer een biertje kopen met 890% winstmarge
Misschien was die leugen wel gewoon een foutje. Jaap en zijn team maken momenteel best lange werkdagen denk ik. Het foutje is hersteld, terug naar de orde van de dag:
Corona is kut en dat Rutte dankzij Corona nog 4 jaar in het zadel kan blijven zitten is ook kut.
Jaap maakt al 'foutjes' vanaf het allereerste begin en gaat daar gewoon mee door. Tijd voor een parlementaire enquete.
Hear hear. Geloof er niks van dat Jaap en zijn team "kwade bedoelingen hebben" of een één of andere sinistere agenda. Hier en daar onwetend, hier en daar stug, maar hardwerkend en moe lijkt me een aannemelijkere reden dan "een RIVM plot op totale werelddominantie" ofzoiets...
@Lupuslupus | 20-05-20 | 09:46: alle belastende documenten al lang vernietigd, weinig genotuleerd, computervirussen gaan toeslaan, geheugenverlies gaat binnenkort alle betrokkenen treffen, dus wat schieten we er mee op? Dat Rutte opstapt? Denk het niet. De zaak is al lang afgetimmerd, zo verneem ik uit het Haagsche. Een klein visje zullen ze geven als slachtoffer, maar de top blijft.
@Odin | 20-05-20 | 09:49: Het RIVM past, met 'foutjes' en al, in een groter patroon. En dat heet: op weg naar een 'New World Order'. Door sommige politici ook wel 'het nieuwe normaal' genoemd. Jaap heeft geen kwade bedoelingen, de man doet zijn werk en is waarschijnlijk een politieke onbenul. En werkt heel hard en zo, en is een lieve opa. Door sommige politici worden dit soort mensen ook wel 'nuttige idioten' genoemd.
Later zal hij zich aansluiten bij red-pill-Plasterk en niet meer begrijpen hoe hij zich zo heeft laten misbruiken. Aan de eerste periode van de uitbraak zal hij, tijdens de parlementaire enquête, geen actieve herinneringen meer hebben. Van ene Rutte heeft hij nog slechts een vaag beeld.
@dathoujetoch | 20-05-20 | 09:53: Precies zo is het in het verleden gegaan. Er is geen enkele stok achter de deur, zelfs niet achteraf. Hopelijk wordt de VVD afgestraft maar wellicht is dat een vrome wens want het volk is echt superstom en vooral masochistisch. We zijn nog niet aan het eind van dit virus-hoofstuk dus wie weet waar het schip strandt.
@Lupuslupus | 20-05-20 | 10:03: maar 'de onderste steen zal boven komen'. Hahaha.
Bizar dat er zoveel bedrijven niet crisisbestendig blijken. Genoeg zzpers die altijd decadent leven en nu opeens steun denken te krijgen om hun leasepatserwagen vol te tanken, koekoek!
stipjes | 20-05-20 | 09:35
+++ om ons heen precies dit... veel wol en weinig garen zoals er wel gezegd word
Dat is ook totaal niet raar? Ten eerste is Nederland vooral 'innovatief en concurrerend' door de lage prijzen van arbeid en belastingontduiking door bedrijven. Vervolgens verdienen werknemers het zout in de pap niet en gaan zij gebukt onder hoge belastingen en woonlasten. Sparen wordt al jaren bestraft en scheeflenen aangemoedigd. Wie het raar vind dat het overgrote deel van bedrijven geen vlees op de botten heeft werkt kennelijk niet in de commerciele sector.
Als de norm de afgelopen 20 jaar op de pof leven was...
ik ben nog opgegroeid met het besef dat je reserves aanlegt en in tijden van crisis juist investeert.
@Solar666 | 20-05-20 | 09:43: Precies. Als een boer zijn beesten niet te eten geeft, verdient hij uiteindelijk ook niets. Staatssteun is uiteindelijk niet meer dan de kistkalveren in leven houden in de hoop dat zij er in slagen de belastingen straks weer te kunnen gaan opbrengen. En voor die steun wordt niet gewerkt. Of je moet het aanzetten van de geldpers als werk zien.
@Solar666 | 20-05-20 | 09:43: Het is ook jammer dat de rem om consumeren weer van stal gehaald wordt, want zeker in deze fase zou je juist moeten consumeren ipv consuminderen. BTW verlagen o.i.d. Vertrouwen geven investeren in een betere WW voorziening wellicht (Denemarken style) . Het tekort aan sociale woningbouw wordt nog veel groter niet alleen de "Nieuwe Nederlanders"blijven komen ook nu krijg je mensen die na verlies van baan door de inmiddels veel kortere WW dan vroeger sneller in de bijstand komen, dus huis moeten verkopen dus dan daarna op de sociale woningbouw markt komen. Komt er allemaal aan.
Lijkt wel of iedereen heel snel voorbij wil gaan aan het, waarom we zoveel doden hebben in Nederland verhoudingsgewijs met andere landen! Denk dat het vooral komt door het te laat en te laks optreden van dr regering gecombineerd met de, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg Hollandse domheid!! Dadelijk gaat de boel in Nederland open en als aasgieren moet er dan gerecreërd worden anders gaan we dood.
Er zijn twee eigenschappen die onomstotelijk de verhouding bevolkingsgrootte en besmettingskans beïnvloeden en dat zijn
A) bevolkingsverdeling: daar waar mensen dicht op elkaar wonen, besmetten mensen elkaar makkelijker
B) maatregelen: testbeleid, afstand en mondkapjes. Elk land met deze combinatie op orde heeft een zeer sterke afname van besmettingen.
Zelfs binnen Nederland is dit duidelijk.
Blijft over hoe het virus geïntroduceerd werd voordat B van kracht wordt. In Nederland zie je dus daarom grotere uitbraken in de gebieden met vakantie/carnavaltijd en de biblebelt.
De gehele VS met Nederland vergelijken is daarom ook redelijk onzinnig. De EU met de VS is beter. Maar Nederland met New York of New Jersey ook
Wij hebben niet meer doden dan andere landen.
Mooi, geattendeerd op een fout, fout herstelt en aangepast.
Klaar dus, laat Jaap met rust.
De man doet ook zijn uiterste best.
Jaap maakt geen fouten.
Dit dus. Fout gemaakt, gecorrigeerd en door. Het RIVM heeft misschien de fout gemaakt om net te laat in te grijpen qua track-and-tracing en hadden ze carnaval moeten cancelen. MAAR: denk je dat het afgelasten van carnaval was gelukt terwijl er nog geen besmettingen bekend waren? Denk het niet... Dat zal wel anders zijn mocht SARS-CoV3 in de toekomst de kop opsteken.
Vergelijking met Taiwan: www.theguardian.com/commentisfree/202...
@GekkeLorrie | 20-05-20 | 09:56:
Dus als iemand gewezen wordt op een verkeerde voorstelling van zaken, en hij zegt "oeps, foutje, bedankt", dan is het geen leugen? Moet je de Belastingdienst gaan vertellen.
@Schoorsteenveger | 20-05-20 | 10:02: ehm, als het per ongeluk is is het een foutje? Express feiten verdraaien is liegen. Je daarna verontschuldigen en beter doen, dat lijkt me het beste. Vooral in dit soort gevallen: ik mag hopen dat de aanpak beter en rigoreuzer gaat zijn bij Sars3.
@Schoorsteenveger | 20-05-20 | 10:02: Voortschrijdend inzicht bestaat en maakt dat mensen gemaakte fouten herstellen. Zou veel erger zijn als de mensen fouten bewust blijven maken.
Bizar dat er zoveel bedrijven niet crisisbestendig blijken. Genoeg zzpers die altijd decadent leven en nu opeens steun denken te krijgen om hun leasepatserwagen vol te tanken, koekoek!
Dat is mijn gedachte ook steeds.... uurtarief van soms boven de 100 euro per uur en nu huilie huilie doen.
Twee broertjes zijn enkele jaren geleden een cafeetjes begonnen met hun zuur verdiende spaargeld. Ze draaien normaliter heel redekijk. Dus ze konden sparen voor een verbouwing/renovatie.
Voor deze klus moesten ze een maandje dicht en de spaarpot om draaien.
In de week van de geplande opening kwamen de corona maatregels en moesten ze sluiten.
Welkom in de wereld van de kleine ondernemer.
Lastig te begrijoen ambtenaren, semi ambtenaren en het gemiddelde vakbondslid.
Het is echt zo een bullshit wat je zegt. Door het beleid van de overheid zijn meer mensen zzp’er geworden. En ik kan je zeggen dat alle jongens die ik ken en ik zelf geen decadent leven leiden en een patserbak hebben. Ik hoop echt dat jij ook in kutsituatie terecht gaat komen door die corona bs. Waarschijnlijk woon je nog bij je ouders?
Voornamelijk hoogopgeleide zzp'ers zitten er goed bij. Zelf pensioen en een vangnet sparen zie je weinig bij lager opgeleiden, en uiteraard geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Vanaf 2022 gaat het heffingsvrije vermogen van 30k naar 440k maar dan moet je wel kunnen sparen.
U is zzper?
@r_leeuwenhart | 20-05-20 | 09:45: waarom heeft die bolle meneer van de Horeca dan zo'n doorgebruinde dikke plofkop? Zal niet van het harde werken komen, wat dat betreft is hij een slecht ambassadeur, voor misschien een goede zaak.
Ken er ook zat met een uur tarief van 100+ euro en een tesla model 3 voor een lachertje. Anyway het is ze gegund maar deze tarieven worden wel met de gedachte betaald dat ze af en toe zonder klus zitten en daar voor een buffer moeten kunnen opbouwen.
Wat hebben bedrijven en ZZP'ers met elkaar te maken, behalve dan dat ze wel eens wat voor elkaar doen?
Overigens hebben de meeste werkloze ZZP'ers in mijn omgeving (die met de uurtarieven rond de €100) een prima buffer, die kunnen het wel even uitzingen. Ondanks het gebrek aan loonsubsidies en zo. In tegenstelling tot de gemiddelde werknemer die al na een maand in de problemen komt met de veel te hoge hypotheek. En dat is niet vervelend bedoeld, ik heb zelf ook in die situatie gezeten.
Ik denk dat de gemiddelde loonslaaf ook niet heel crisisbestendig is.
Vinexhok met net iets te hoge hypotheek, leasebak, slaaf van hun eigen inkomen.
@rikoos | 20-05-20 | 09:40: Die honderd euro is omzet. Geen netto loon/ vrij besteedbaar inkomen. U bent ambtenaar of afgunstig?
ZZP ers zijn niet kredietwaardig genoeg voor lease contracten.
Typisch Geen Stijl: altijd maar ongezien uitgaan van opzet en kwade trouw.
Weet je wat dan ook de slogan is van de site?
De 'fouten' vallen over het algemeen wel steeds die kant op waardoor het beeld van Van Dissel dat van 'De Geweldenaar', 'De Held' blijft...
Het is een manipulator!
@Aristotalloss | 20-05-20 | 09:49: En weer dat leugenachtige verhaal over mondkapjes in de trein... Zeg dan gewoon dat jullie niets hebben voorbereid. Er hadden beschermingsmiddelen moeten zijn voor de hele beroepsbevolking! En voor studenten e.d!
Idem dito dat zaagtandmodel. In het eerste grafiekje dat Van Dissel gaf in maart was het nog zo dat na een eerste lock down een tweede golf zou komen die onbeheersbaar was. En nu maakt hij opeens goede sier met dat Harvard-model. Ik als leek zij dat in maart al: periodieke lock down.
Man, man, man....
Prutsers zijn het. Totale prutsers!!!
Ze hebben alles verkeerd gedaan!
Dat verwacht het oude publiek, nieuw publiek komt er niet dus zo moet de boel in stand geprobeerd gehouden te worden.
Het lijkt hier inderdaad steeds meer op goede journalistiek.
Ik als leek heb ook de koers van de bitcoin voorspeld maar achteraf kun je dat gemakkelijk roepen achteraf heeft altijd wel iemand gelijk gehad.
REAGEER OOK