Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIVM loog over grafiek waaruit zou blijken dat aantal coronadoden in Nederland meevalt

Foutje van Jaap en zijn mensen

Bindende leestip. Dit factcheckdraadje van coronarekenaar Bert Slagter (bron). Die toont haarfijn aan dat Jaap van Dissel tijdens de technische briefing over corona op 7 mei de Tweede Kamer heeft misleid, door te suggereren dat er in Nederland relatief weinig coronadoden zijn gevallen in vergelijking met andere landen in de Europese Unie. In de powerpoint van het RIVM staat een (zonder bronvermelding) gekopieerd plaatje van Johns Hopkins over coronadoden. Er is bij dat kopiëren iets gruwelijk fout gegaan. In de RIVM-powerpoint staat dat de zwart omrande bolletjes EU-landen zijn, terwijl het in werkelijkheid gaat om de 10 landen met wereldwijd de meeste coronadoden. Van Dissel zei letterlijk tegen de Kamer: "Dan ziet u eigenlijk dat Nederland zich in deze grafiek aan de onderzijde van de Europese landen bevindt", terwijl Nederland alleen aan de onderzijde van de wereldwijde top-10 (waar Nederland inmiddels al niet meer in staat) scoorde. Van de EU-landen zat Nederland juist aan de bovenzijde. Er zaten en zitten zeker een aantal landen boven Nederland, en er zijn allerlei mitsen en maren bij dit soort botte internationale vergelijkingen te maken, maar het RIVM heeft er juist zelf voor gekozen om met deze op fouten gebaseerde lieggrafiek te suggereren dat Nederland het goed doet. Terwijl de werkelijke cijfers precies op het tegenovergestelde wijzen.

GeenStijl heeft contact opgenomen met een voorlichter van het RIVM, die geen verklaring gaf voor de fout, maar liet weten dat Van Dissel het plaatje alleen heeft gebruikt om er tijdens de briefing 'een paar landen uit te pikken' om te laten zien hoe Nederland het doet en dat hij er eventueel tijdens de briefing komende woensdag op terugkomt. 

Reaguursels

Inloggen

Voor alle twijferlaars: kijk naar nl.wikipedia.org/wiki/Noordrijn-Westf.... Bundesland met 17,9 miljoen inwoners, net iets kleiner dan NL.
Dus nog dichterbevolkt (Keulen, Dusseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Aken undsoweiter). En veel slechtere luchtkwaliteit, das Ruhrgebiet !

De doden tussenstand per 19 mei.
Nordrhein Westfalen: 1.525 (www.waz.de/thema/coronavirus/ )
Nederland: 5.715 ( www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actu... )
.
Welke journalist gaat vragen aan Rutte, Hoekstra of Van Dissel waarom Nederland VIER KEER ZOVEEL DODEN heeft als de buren ?
.
En welke journalist laat zich vervolgens niet afschepen maar VRAAGT DOOR ?

beniknouzoslim | 19-05-20 | 15:31

Tja, ik volg eerder Maurice op zijn blog: www.maurice.nl dan de RIVM.
Toch blijft het moeilijk met die cijfers. Want we weten niet exact aantal totale besmettingen. Ze tellen met wat 'confirmed' is, maar dat is maar een fractie van het werkelijke besmettingen. En ook de doden. In BE bijv, wat hoger staat dan NL, tellen ze veel meer doden. In NL niet oa.
Etc. Je kunt gewoon alle kanten op met de cijfers....

iustus | 19-05-20 | 10:54

Is het wel echt aangetoond dat ze door Corona zijn overleden? Of hadden ze nog andere aandoeningen waardoor ze overleden zijn en hadden ze toevallig ook nog een/het huidige Corona virus in hun bloed? Een vaccin voor dit virus heeft dat zin, er wordt getest op veiligheid maar dit is een korte periode op bijwerkingen die je snel ziet, wat zijn de effecten van het (een) vaccin op langere termijn? En dan nog eens virussen die veranderen Kijk naar de verschillende soorten griep en Corona. En waarom worden de kwetsbare groepen niet veilig benaderd? Wat heeft 1,5 meter voor zin als de aerosols tot 20 minuten in een ruimte kunnen blijven hangen en bij het praten wel tot 8 meter ver kunnen dwarrelen en waarom zijn we dus nog niet allemaal deaud? Zoveel vragen zo weinig antwoorden.

David000000007 | 19-05-20 | 07:57 | 1

De media en Mr Gates/ WHO pushen idd heel sterk hetgeen helemaal niet nodig is en ook niet op korte termijn te realiseren. Verder reacties op enkele punten:
1. Doden alleen door Corona? Nee, heel geflatteerde informatie: iedereen waarvan CV-19 ‘verwachtbaar’ is wordt meegerekend; mensen met onderliggende ziektes als kanker, diabetes etc. krijgen ook cc-19 label op, in de US krijgen ziekenhuizen premies als ze CV-19 patiënten registreren. De CV19 test richt zich op antibodies, dus met resten van een vorige griep c.q. vaccinatie is men positief. En CV19 test pakketten zelf zijn niet helemaal neutraal: geiten en papaja’s in Tanzania testen CV-19 positief! Maar zelfs daarmee is het net het vivo van een griep
2. Vaccins tegen dit soort virussen zijn er niet, voor HIV/AIDS en SARS is er nog steeds geen vaccin. Verder worden er allerlei stoffen bijgemengd die adverse reacties geven. In India zijn door Mr Gates polio vaccinatie programma in 2017 500.000 kinderen verlamd geraakt, in Afrika iets soortgelijks. Dus onbetrouwbaar en niet veilig. Hoe test je veiligheid van vaccins? Tevens wil Gates microchips en trackers toevoegen aan de vaccinaties...
3. Het versterken van je immuun systeem is idd zinnig: 99% van de mensen die besmet raken met virussen, incl. CV-19, hebben geen of beperkte reactie. Vergelijk de griep. Alleen voor de kwetsbare groep (ouderen en mensen met onderliggende ziekets0 is extra aandacht nodig logisch. Dus besmetting voorkomen en immuunsysteem boosten door gezonde voeding- evt. extra vitamines/ mineralen, buitenlucht, activiteiten etc.
4. Mondkapjes en ‘1.5m’ zijn ineffectieve maatregelen en stammen uit een ver verleden en worden klakkeloos door de medische wereld aan politici doorgespeeld. Kapjes houden geen echte virussen tegen, en virussen vliegen idd in de lucht, stopen niet tot de 1.5m grens. En dat is helemaal niet erg, integendeel, het is nodig dat je blootgesteld wordt aan bacteriën en virussen om je immuunsysteem op peil te houden.
Het is zielig te zien hoe ‘bestuurders’ als in Nijmegen en andere steden doldriest al dit soort maatregelen met sensoren en paaltjes in stadscentra en scholen doorvoeren. En u als belastingbetaler... juist.
Er zijn heel veel links om het bovenstaande te onderbouwen op YT, Bitchute en Lbry . Meer info:
- www.bitchute.com/video/McvrKlkX0chk/
- Doctors in black' Dr Judy Mikovits on the scientific and pharmaceutical complex on vaccines and pandemic institutes, 7 May 2020, vimeo.com/415685537
- Interview Dr Kaufmann on scamdemic CV test exozones not virus, 3 April 2020 www.youtube.com/watch?v=IIDths-UdDA
- Main points on the 'epidemic' by Dr Buttar, 7 May 2020, www.youtube.com/watch?v=4SMb3Q_Y_nA
- Benn Swann on virus tests, vaccins and link Gates Foundation www.youtube.com/watch?v=jYZjW11EiHI
- Dr Shiva, MIT, on Big Pharma, vaccine production, Covid test and data, immune system, www.youtube.com/watch?v=ndy76mJHD6o
- Update on Covid-19 treatments and effects lockdown, Dr Erickson, www.youtube.com/watch?v=zb6j7o1pLBw
- Truth about hydroxy chloroquine www.youtube.com/watch?v=RexUJeWmzSE

Cesna | 19-05-20 | 10:56

Het RIVM , sterk in wens statistiek .

elevator | 19-05-20 | 07:53 | 1

Spreadsheet managers

boerk | 19-05-20 | 11:13

Ja, dit was een fout van Jaap. Zag het ook toen, meteen. Maar dit is niet leidend voor de maatregelen die zijn genomen. RIVM laat wel meer grafieken met dubieus commentaar zien. Grafieken zijn altijd al moeilijk te interpreteren door niet-cijferneukers, en RIVM zou er goed aan doen gegeven het IQ van haar publiek (de TK), de grafieken ondubbelzinnig te presenteren.

Elpefo | 19-05-20 | 07:52

Zo lang er geen internationaal eenduidige definitie van Corona dode is heeft geen enkele statistiek zin. Een bevriende arts vertelde me dat terminale patiënten (kanker, hartfalen) met nog dagen tot weken te leven in Oostenrijk als Corona dode in de statistieken komen.

Verder staat Nederland in de top van nauwelijks testende landen, zodat doden als niet door Corona gestorven opgevoerd worden. Desondanks heeft Oostenrijk verhoudingsgewijs minder doden als NL. En maar VVD stemmen, want Rutte doot het zo goed.

bergsbeklimmer | 19-05-20 | 07:10

Als er iemand in de kamer zit die op 7 mei nog serieus het idee had dat we het relatief goed doen, in vergelijking met de rest van de wereld, of zelfs maar de EU 26, dan heeft dat kamerlid waarschijnlijk zelf de afgelopen zes weken met een buis in zijn keel op de IC gelegen.

Dr_Prepper | 19-05-20 | 07:04

Grote Smurf Japie en z’n covid kabouters. Het blijven leuke goochelaars maar het wordt nu tijd om dit stripboek terzijde te leggen.

Euriool | 19-05-20 | 06:20 | 3

Er congregeren hier tamelijk veel mensen die nu veel beter af waren geweest als die wat meer stripboeken hadden gelezen en op een vroegere leeftijd een onderscheid hadden leren maken tussen fantasie en werkelijkheid.
Je kunt ze herkennen aan de zelfverzekerdheid waarmee ze de met hun excursies in samenzweringsland gepaard gaande mentale aftakeling optekenen.

Mazzelstof | 19-05-20 | 06:40

@Mazzelstof | 19-05-20 | 06:40: daar gaat u weer, het belachelijk maken van mensen die een andere dan de gangbare Gates/WHO/ Rutte/ media mening hebben zonder in te gaan op argumenten. In dit geval niet van toepassing maar natuurlijk typisch 'trollig'

Cesna | 19-05-20 | 10:15

De cijfers zijn - zoals we inmiddels weten- in de meeste landen 'fake' aangezien iedereen als cv-19 slachtoffer wordt gerekend die a) overlijdt en -verwachtbaar CV-19- had, of b) positief getest is door c) voorgeprogrammeerde Chinese tests, c) eerdere gevaccineerd was of griep had (Influenze a en b in 2020). Zelfs met deze geflatteerde cijfers is wereldwijd het aantal doden onder of gelijk aan de jaarlijkse griep. Dus hou op met dat gezeur over cijfers, idiote nieuwe normaal regels als Rutte cs wil. RIVM krijgt steun van en is gelieerd aan Gates' wereldwijde netwerk voor promotie van vaccins (GAVI). Dat gelinked aan mondiale IDs, digitaal financieel systeem voor mondiaal controle. Hierbij hebben we het dus niet over opkomen voor 'gewone' burgers, integendeel. Dat verklaart veel van de advisering en maatregelen. Dus: a) terug naar het oude normaal zoals FvD bepleit, b) weg met RIVM als adviseurs bvk vandaag nog en c) mensen met gezond verstand in de regering.

Cesna | 19-05-20 | 03:01 | 4

Je eerste punt klopt: situatie qua tellen is in veel landen anders. Je tweede punt (aantal doden gelijk aan griep) is totale bullshit. Doe ff je huiswerk. Er zijn genoeg kritische analisten die laten zien dat COVID-19 véél erger is dan de griep. Alleen lang niet zo erg dat we er onze hele economie voor moeten opfucken.

Elpefo | 19-05-20 | 07:49

@Mazzelstof | 19-05-20 | 06:15:Slecht geslapen? Ja, mensen met gezond verstand zijn nodig, die zien dat:
a) Covid-19 een hoax is – enorme media hype, bewust vertekende data medische wereld in vele landen, overreacties richting fascisme, laag aantal doden (gelijk normale griep); effectieve therapeutische behandeling aanwezig
b) De schade op sociaal en economisch vlak enorm is en Nederland en andere ‘lockdown’ landen in recessie brengt voor vele jaren en daarmee het hele sociale en economische stelsel onderuit haalt. In de US werkeloosheid van 5 naar 20% , in Nederland ca 30% MKB failliet.. Dat bouw je niet even op door wat Euro’s te printen. En wie gaat die enorme schuldenlast terugbetalen?
c) Mensen die zien dat de media een eenzijdig vertekend cq vals beeld schetsen, dat alle modellen met misleidende info betaald zijn door Mr Gates en dat lokale en nationale politici zich alleenlaten leiden door angst en gebrek aan medische cq economische achtergrond en uit hun bol gaan vanwege de macht die ze ineens krijgen over de bevolking.
Dan over Herr Gates, wiens doel is -als zelf gezegd- de hele wereld te vaccineren, bevolking te reduceren en iedereen te traceren. Hij financiert het wereldwijde vaccinatie netwerk GAVI en is grootste donor van de WHO die hun beleid nu grotendeels richten op.. vaccinatie. Daarnaast heeft hij een patent op a) corona virus en b) een systeem om personen te koppelen aan digital geld via een microchip. Check zelf bij WIPO online als je dit weer niet geloofd...
Verder is het natuurlijk alleen maar toeval dat de Rockefellor Foundation hun scenario planning in 2010 toespitsen op scenario ‘Lockdown’- de huidige wereld situatie-, dat de Davos Groep incl. Gates in Okt. 2019 een simulatie deed van een virus pandemie. Toeval. En ja hoor, er komt vast een Covid-fase 2, heeft Bill beloofd.

Cesna | 19-05-20 | 10:03

@Elpefo | 19-05-20 | 07:49:Ja huiswerk is nodig, ik had het mijne al gedaan. Alle cijfers staan online:
a) totaal aantal Covid doden -zelfs geflatteerd- is 320.000 covid19.who.int
b) normaal aantal doden per jaar door griep tussen 250-500.000 (WHO)
c) CDC jaarlijkse griep in de US in 2018: 80.000, Covid-19 nu 87.000 www.cnn.com/2018/09/26/health/flu-dea.... Eerdere jaren was het iets lager..
Welke analisten geven aan dat het erger is dan de griep? Er zijn juist steeds meer artsen die ‘uit de kast komen’ en aangeven dat het een hoax is. U bent kennelijk nog ff door de media bedwelmd, daarom goed om nuchter te kijken naar feiten en op basis daarvan afwegingen te maken. En verder eens met de conclusie dat de middelen het doel van covid bestrijding totaal niet heiligen: dus stop de lockdown en alle COVID-19 gerelateerde maatregelen als kapjes, 1.5m etc. Wordt wakker uit de covid nachtmerrie en doe weer normaal.

Cesna | 19-05-20 | 10:09
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Capo-dei-capi | 19-05-20 | 02:17

Het is allemaal Gods wil. Minder files,minder werkeloosheid, minder woningnood.

ron9129 | 19-05-20 | 02:12

Het maakt allemaal geen f.. k uit. Alle cijfers kloppen niet.

Holein1 | 19-05-20 | 01:01

leugens, grove leugens en statistiek van overheidspersoplichters. geloof wel dat NL in de top tien staat van kijk ons eens nu deugen

HetOorAakel | 19-05-20 | 00:54

Maakt ook niet zoveel uit de RIVM zou liever een beetje willen overdrijven juist omdat ze liever aan de voorzichtige kant zijn met het opheffen van maatregelen. Terecht wat mij betreft.

We waren stukken minder slecht afgeweest zonder dat Brabantse en Limburgs zuipfeestje. Als we de moerdijkbrug en de John Frost brug zo rond 1 maart hadden opgeblazen dan was de rest van Nederland gespaard gebleven.

flame_me | 19-05-20 | 00:25

En dan te bedenken, dat de positie van Nederland op de "Wereldranglijst van landen met relatief de meeste coronadoden per miljoen inwoners" (cijfers John Hopkins Universiteit: zie de kolom "1 M / pop" op de site Worldometer - Coronavirus) nog steeds een te rooskleurig beeld oplevert, omdat het RIVM totnogtoe de niet-geteste coronadoden niet meetelt en dus ook niet meldt aan de internationale instanties. België staat bijna bovenaan die lijst, omdat daar de niet-geteste corona-doden wél worden meegeteld en gemeld. De oversterftecijfers van het CBS, die ongeveer tweemaal zo hoog liggen als de RIVM-sterftecijfers, zouden een meer realistisch beeld geven van het werkelijke aantal coronadoden in Nederland. Het gevolg is dan wel dat Nederland nog een aantal plaatsen zal stijgen op de wereldranglijst van landen met relatief de meeste coronadoden. Als ik in de politiek zou zitten of journalist zou zijn, zou ik die vraag eens aan het RIVM voorleggen.

Middenmoter | 18-05-20 | 23:57 | 2

Klopt hoor.. Nederland staat in de top 5 van meeste corona doden TER WERELD. Gemeten naar oversterfte Frankrijk en België nemen de doden in bejaarden tehuizen etc WEL mee. Jaapie en Markie niet. Leugenaars. Het parool had daar een goed stuk over. Het CBS heeft de oversterfte inmiddels wel doorgerekend en komt op bijna 9000 extra (Corona) doden ( van maart tot 14 mei 2020). Hey rivm heeft foute protocollen en foute inschattingen gemaakt vanaf dag 1 en Markie Prutte en zijn lamlendig prut kabinet verdien een schop onder hun hol. Niks meer, niks minder. Hufters. Ik hoop dat zorgpersoneel en hun nabestaanden een forse schadeclaim gaan indien wegens liegen en grove nalatigheid...

FrankOngerust | 19-05-20 | 00:16

Correct ... met die oversterfte doorberekend zit je ipv 400+/1m (35% hoger dan bv de US) al snel op een 1000/1m. Dan ben je nr1 vd top3, want San Marino, Andorra en Sint Maarten slaan qua schaalgrootte nergens op ..
D'r is maar weinig intelligents aan, wel weer knap dat ze het toch zo gespind krijgen. #datdanweerwel

Langedweil | 19-05-20 | 03:30

Nederland is ook één van de dichtst bevolkte gebieden in de wereld. Met een relatief vergrijsde en reislustige populatie die zich niet graag laat vertellen wat ze wel en niet mogen doen. Daar komt bij dat Nederlanders graag hutje op mutje in de kroeg/camping/disco/vul maar in..... gaat staan. En presto, je hebt een lekkere ontvlambare populatie waar het virus relatief makkelijk los gaat. Ook de schroom van de Nederlander om een mondkapje of masker te gebruiken draagt bij aan de vlotte verspreiding. Waarom moet dat nog een verrassing zijn. En de cijfers zijn zo goed als het registrerend orgaan. We zitten appels met peren te vergelijken. Het ene land test amper. Het andere land veel. wetgeving. interpretatie. Het is op dit moment letterlijk koffiedik kijken. Er zal meer dan één forse studie zijn om met een genuanceert en afgewogen verhaal te komen dat misschien heel voorzichtig in de buurt van de werkelijkheid zal komen. 1 ding staat voor mij vanaf begin januari al als een paal boven water. Die officieële cijfers van China... daar klopt geen hout van. En misschien niet eens opzettelijk, maar gewoon omdat veel buiten het zicht van de instanties zich voltrok. Maar daar is het vele male erger geweest dan de cijfers doen verkomen. Tijd zal het leren. Tot die tijd, stay safe people. Bier smaakt ook prima in je achtertuin, voortuin of balkon. cheers

Blubberbazooka | 18-05-20 | 23:25 | 1

In China voltrekt zich buitengewoon weinig buiten het zicht van de autoriteiten met alle beschikbare technologie. Van de cijfers klopt inderdaad geen hout en daar kan niets anders dan opzet achter zitten.

Het brein erachter | 18-05-20 | 23:30

En toch kunnen we dit Van Dissel niet kwalijk nemen. Rutte heeft zoveel verantwoordelijkheid van zijn eigen smalle schouders overgeheveld naar het RIVM, dat ze gewoon niet meer MOGEN falen. En dat is nou net waar je bij serieuze wetenschappers niet mee aan moet komen: grasduinen in de data totdat je model uitkomt.

borderlijntje | 18-05-20 | 23:20

En toch kunnen we dit Van Dissel niet kwalijk nemen. Rutte heeft zoveel verantwoordelijkheid van zijn eigen smalle schouders overgeheveld naar het RIVM, dat ze gewoon niet meer MOGEN falen. En dat is nou net waar je bij serieuze wetenschappers niet mee aan moet komen: grasduinen in de data totdat je model uitkomt.

borderlijntje | 18-05-20 | 23:20

Voor verdere verdieping in de materie, volg Maurice de Hond. (smartexit)

Fries23 | 18-05-20 | 23:03 | 1

Oh de vermaarde epidemioloog en viroloog Maurice de Hond. Die Nobelprijzen worden ook zomaar aan iedereen uitgereikt.

Mazzelstof | 19-05-20 | 06:19

Zou het niet te maken kunnen hebben met de vergrijzing in Nederland? De gemiddelde corona dode is 81,0 jaar geworden (ook uit de cijfers van het RIVM van vandaag)! Geloof je het niet dan stuur ik het bewijs graag naar je toe.

Fries23 | 18-05-20 | 22:56 | 1

En veelal een andere onderliggende aandoening. Al dan niet in combinatie met overgewicht.
Dit patroon zie je wereldwijd, dus waarom je ook gezonde mensen in lockdown zet is mij nog steeds een raadsel. Nog vreemder is dat mensen boos op je zijn als je dit typed.

Flentyx | 19-05-20 | 00:04

Nordrhein Westfalen ligt naast de deur. Iets kleiner dan NL, ook 18 mln inwoners. Ook veel grote steden (Keulen, Düsseldorf, Essen, Dortmund). Wel erg vieze Ruhrgebied lucht. Geen 5.694 doden als in Nederland maar slechts 1.512. www.waz.de/thema/coronavirus/

beniknouzoslim | 18-05-20 | 22:42 | 6

@beniknouzoslim | 18-05-20 | 22:44: corona doden worden toch per miljoen inwoners van een land gerekend? Op die manier heeft Duitsland natuurlijk een relatief laag sterfte cijfer, net als India, China en o.a. Rusland.
Ruhrgebied met Nederland vergelijken is appels met peren vergelijken.

zwartwitje | 18-05-20 | 23:41

@zwartwitje | 18-05-20 | 23:41:
Nee tuurlijk niet, doden gaan per stuk en nog iets , in Nordrhein Westfalen zijn alle restaurants en terrassen al weer open.
Iedereen loopt in een winkel of restaurant met een mondkapje, bij binnenkomst of als je naar het toilet moet in een restaurant draag je m en als je aan tafel zit, die wat verder uit elkaar staan doe je m af.
Hier gaat de club van ome jaap morgen eens rustig vergaderen of op 1 juno de terrassen wellicht misschien open kunnen met allerlei idiote restricties.

tsjajaja | 18-05-20 | 23:55

Nee eikeltje, jij begrijpt de redenering blijkbaar niet

bart2653 | 19-05-20 | 00:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Grootste belanghebbers bij deze pLandemie zijn de VS die reeds een schadeclaim van 1,3 Triljoen USD hebben klaarliggen voor China. Niet geheel toevallig even groot als de schuld die de VS bij China heeft. Daarnaast Bill Gates, grootste geldschieter van de ultra corrupte WHO dat nu al maanden globaal de lakens uitdeelt, in Nederland middels handlanger RIVM. Wereldbevolking x 3 x 1 shot per week. Miljarden vaccins, follow the money. De chef viroloog van de VS, Dr. Fauci, die ruim 7 miljoen USD aan het Wuhan Virology Lab gaf, vlak voor de uitbraak. De 180 VS militairen die vlak voor de uitbraak deelnamen aan de World Militay Games in jawel... Wuhan. Na China was het tweede land waar de pandemie uitbrak uiteraard geheel toevallig ook de tweede vijand van de VS, Iran. Niet een naburig land van China en niet een land waar veel Chinese immigranten wonen.

HdJ | 18-05-20 | 22:40 | 6

Plandemie, allemachtig wat een kinderachtig gebeuren. Geen keihard bewijs, maar puur geënt op dikke duim zuigerij. Inderdaad zeer hoog aluminiumfolie hoedjes gehalte.

zwartwitje | 18-05-20 | 23:43

Inderdaad. Ik kan de cursus beter zelf houden. Dank voor de correctie.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 23:49

@zwartwitje | 18-05-20 | 23:43: Het is niet gebruikelijk op zijn minst om te spreken over het gehalte van een hoofdbestanddeel. Zo spreek je doorgaans ook niet over het gehalte water in zeezout bij een monster oceaanwater, of het gehalte grond in kwik bij een verontreinigde bodemmonster. Zo is er ook geen sprake van een gehalte zinnigheid in deze demonstratie ultradom nazwetsen van op internet gelezen samenzweringsbullshit.

Mazzelstof | 19-05-20 | 06:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Een paar dwergstaatjes buiten beschouwing gelaten zijn er slechts 6 landen ter wereld die nog meer doden per miljoen inwoners tellen dan Nederland: Belgie, Italie, Frankrijk, Spanje, VK en Zweden www.worldometers.info/coronavirus/

beniknouzoslim | 18-05-20 | 22:38 | 2

Ubentnietzoslim. Belgie telt anders. Verdiep u eens echt in de materie. #fakenews. Bij CNN hebben ze nog vast plaats voorvu.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 23:53

@Izhar | 18-05-20 | 23:53: in België en Frankrijk tellen ze de doden in zorgcentra /bejaardenhuizen WEL mee. In Nederland niet?? Ook hebben ze in Nederland geen flauw idee hoeveel mensen er genezen zijn en testen doet Nederland niet. Totale faal dus. Eikels... Het CBS heeft inmiddels berekend dat er 9000 doden zijn qua oversterfte. Per miljoen inwoners staat Nederland dankzij jaapie en markie narcist/leugenaar in de top 5 van de wereld. Hufters...

FrankOngerust | 19-05-20 | 00:30

Kudo's voor Bert Slagter.

eastender | 18-05-20 | 22:10

Stelling: zonder die modellen hadden we, vooral in het begin, betere beslissingen genomen. Alleen als je je goed bewust bent van wat je niet weet, kun je verstandige beslissingen nemen op het juiste moment.

dihydrogenmonoxide | 18-05-20 | 21:55 | 1

Wat waren dan de beste beslissingen? In het begin strenger en nu soepeler?

Middensteun | 18-05-20 | 23:42

De leugen regeert zolang Mark en consorten aan het roer staan.

likdoorn | 18-05-20 | 21:55

Nee, het RIVM en liegen. Dat bestaat gewoonweg niet!

haasjerepje | 18-05-20 | 21:52

Ik volg de briefings al sinds het begin met veel belangstelling.
En ik heb al lang door: Het gaat de RIVM niet om de waarheid. Het gaat hen er niet om dat we dit virus met alle middelen bestrijden. Ze moeten het doen met de weinige kennis en middelen die ze hebben, en proberen de rust te bewaren.
Deze mensen kunnen een drol voor 100 euro verkopen.
Nee, ik vertrouw ze voor geen cent.

Papa Jones | 18-05-20 | 21:52

Nieuwe studie: een kolonie hamsters met mondkapjes heeft een veel grotere kans om te overleven dan een club hamsters zonder mondkapjes.
www.ad.nl/buitenland/zieke-hamsters-b...
Hamsters. Met mondkapjes.
En nog zegt Jaap dat mensen prutsers zijn (waarlijk... nog grotere klunzen dan knaagdieren) en dat mondmaskers dus 'averechts' kunnen werken.
Jaap is een schertsfiguur geworden en heeft kennelijk een ego die zijn taille kan vullen.
Jaap is halsstarrig. Jaap wil niet toegeven dat hij fout zit. Ook niet nu elke Nederlander van onder de veertig weer compleet schijt heeft en alvast een voorschot neemt op zijn of haar 'geluk' en elk kutgezinnetje kriskras door de maatschappij en door de IKEA banjert.

SIogra | 18-05-20 | 21:23 | 6

Volgens het artikel gaat het om medische mondmaskers. Het is bekend dat die werken, maar er zijn veel te weinig van (wereldwijd, niet alleen in Nederland). De flutlapjes waar steeds over gesproken wordt, hebben niet tot nauwelijks effect.

bintang | 18-05-20 | 23:02

@SIogra | 18-05-20 | 22:12: heb je testen van de huisgemaakte kapjes gemist? naar het schijnt laten de thuisgemaakte smoelenlappen met daarin een stuk stofzuigerfilter, absoluut geen corona viri door. De mondkapjes van de Hema, Kruidvat en Dirk van de Broek houden 98,5% van die rotzooi buiten je snuit. Tja, inderdaad raar dat men dan stelt dat mondkapjes niet zouden helpen.

zwartwitje | 18-05-20 | 23:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb het volste vertrouwen in Jaap, Irma en Mark

Rest In Privacy | 18-05-20 | 21:03 | 5

@lingo star | 18-05-20 | 22:15:
Ik heb Irma nog niet kunnen betrappen op liegen, die andere twee wel

tsjajaja | 18-05-20 | 22:29

Irma is de clown in het geheel, ze moet alleen nog de schoenen van Hugo aantrekken.

Toch best goed uitgepakt, men veroorzaakt de grootste crisis sinds heugenis, stapelt fout op fout, op een bedje van leugens, maar het sausje van Irma met haar clowneske gebarentaal doet dat alle teniet.

Diepstrotje | 18-05-20 | 23:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Er wordt iemand wakker. Je kon destijds (hij heeft dit plaatje meerdere keren getoond) meteen zien dat Nederland relatief hoog stond in de wereld. Ik vind dat van Dissel een goede balans heeft gehouden tussen nuttige maatregelen en behoud van vrijheden. Als dank krijgt hij uiteraard van alle kanten een bak stront over zich heen.

Ik gooi er als vanouds maar weer eens wat grafieken tegenaan, die laten zien dat we het helemaal niet slecht doen. R0 is momenteel ca. 0.68. pbs.twimg.com/media/EYULk6GWoAEWi8v?f...

Nu GS geen dagelijkse COVID topics meer heeft kun je mijn analyse overigens op Twitter vinden (MaxHeadroom_19).

Max Headroom | 18-05-20 | 20:54 | 5

@tweets | 18-05-20 | 21:07:

Als het testprotocol (de beslisprocedure wie getest wordt) niet wijzigt is R0 juist een heel nuttig getal. Het blijkt uit de cijfers dat de procedure inderdaad niet wijzigt en dat er van meer testen (ondanks de hogere testcapaciteit) geen sprake is.

Max Headroom | 18-05-20 | 21:17

@Max Headroom | 18-05-20 | 21:17: he wijslip hoeveel corona doden telt de gemeente Heerde
En kom dan niet aan met het flauwe RIVM grafiekje maar gewoon het aantal mensen.

likdoorn | 18-05-20 | 22:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Cafe Weltschmerz, die verkondigen ook een partij onzin, tenenkrommend.

Animals | 18-05-20 | 21:51

@lingo star | 18-05-20 | 21:04: natuurlijk zolang de NPO verkondigd dat Mark het heel goed doet geloven een hele zooi mensen die zich totaal niet interesseren in de werkelijkheid dat het wel waar zal zijn.

likdoorn | 18-05-20 | 21:54

@lingo star | 18-05-20 | 21:04:
Wees blij, stel je voor dat PVDA, D66 en GL. een meerderheid zouden halen.
Het kan altijd erger.

Animals | 18-05-20 | 21:58
▼ 1 antwoord verborgen

Boeien. Zolang u negeert dat Nederland 4x (!) zo dicht bevolkt is als het EU gemiddelde is dit goedkoop geklets. In de EU zijn we alleen een beetje te vergelijken met België en dat heeft tweemaal zoveel doden. Staatjes per miljoen inwoners zeggen ook niks. Besmettingskans hangt af van bevolkingsdichtheid en de daarmee samenhangende sociale afstandsnorm. Kijk naar Zweden: uren lopen zonder iemand tegen te komen. Kom je eindelijk uemand tegen, dan houdt die van nature tenminste twee tot drie meter afstand. Kijk ook naar het noordoosten van ons land. De boeren praten ook met elkaar aab weerskanten van de sloot

Rest In Privacy | 18-05-20 | 20:50 | 3

België telt op basis van oversterfte. NL alleen op positief bevestigde doden. Als wij ook met oversterfte zouden rekenen schieten we boven de Belgen uit met onze Corona sterftecijfers.

beerhunter | 18-05-20 | 21:52

@beerhunter | 18-05-20 | 21:52: zou niet weten waarom je coronadoden op basis van oversterfte zou moeten meten. Oncologen en cardiologen zijn noodklok aan het luiden dat normale zorg bijna niet mogelijk is op dit moment. Dus echt onzin dat alle oversterfte perse corona is. Snap niet waarom belgen dat doen

Thomtidom | 18-05-20 | 22:42

@Thomtidom | 18-05-20 | 22:42: dat zijn dat toch indirecte coronadoden. vaak een vitalere groep eigenlijk, alleen met een ergere aandoening/ziekte.

timmert12 | 18-05-20 | 23:22

Nederland stond wereldwijd zelfs op de derde plek qua coronadoden per hoofd van de bevolking. Achter Italie en Spanje. Maximaal kut dus. En maar doen alsof we het zo goed voor elkaar hebben in Nederland...

van heinde en verre | 18-05-20 | 20:43 | 3

Volgens mij mis je en paar landen....

Thomtidom | 18-05-20 | 22:44

@Thomtidom | 18-05-20 | 22:44: dat is de grote gotspe. Nederland heeft het ongekend slecht gedaan wereldwijd. En Jaap staat te liegen. Nederland stond derde qua aantal Coronadoden per hoofd van de bevolking. Ver boven Iran, China, USA etc.

van heinde en verre | 19-05-20 | 00:26

ik bekijk naltijd deze link en zie dat Nederland 332 doden per miljoen inwoners heeft. Het van de MSM als slechteste landen aangewezen USA en Duitsland hebben *maar* 276 en 97 doden.
www.worldometers.info/coronavirus/

jan huppeldepup | 18-05-20 | 20:40 | 4

Duitsland maakt onderscheid tussen overleden ‘door’ En overleden ‘met’ corona. Dat geeft dus een totaal ander beeld.

Plaktong | 18-05-20 | 20:47
▼ 1 antwoord verborgen

De slachting onder de bewoners van verzorgingstehuizen laat zich verklaren en tegelijkertijd geeft het een droevig beeld van de kwaliteit van zorg in die sector.
Een zeker aantal doden onder die bewoners zou zonder meer gevallen zijn, zoals bij griep, waarbij je je overigens moet afvragen of Corona nu de hoofdoorzaak of het laatste zetje was.
De besmetting gaat door de lucht en via de luchtwegen.
De luchtkwaliteit in zulk soort tehuizen is een grote boosdoener, verwarming vaak hoger, weinig ventilatie, verbruikte lucht en maar binnen zitten smoren. Ik weet dat nog van wijlen mijn zus, die ook in zo'n tehuis heeft gelegen. Als je daar binnenkomt dan bekruipt de bedompte, zurige lucht je meteen.
En als je dan ook nog de noodzakelijke beveiligingsmiddelen moet ontberen voor vele weken dan is het scenario al geschetst.
Men had dit kunnen en wat betreft de hulpmiddelen moeten weten.
De eigenschappen van virussen kennende had het RIVM hier met meer preventie moeten adviseren.
Maar juist dat laatste was een punt waar het RIVM de ene na de andere bok schoot.
Men heeft de besmettelijkheid van dit virus totaal verkeerd benoemd en ik vind dat wezenlijk verwijtbaar.
Laat ik duidelijk zijn, onnodig lijden is geen optie, botweg gezegd trek de stekker er maar uit als het uitzicht er niet is en de kwaliteit van leven minder dan marginaal is, maar besef dat deze mensen ook kinderen, kleinkinderen en dergelijk nalaten. Ik erger me aan woorden die een soort opruiming entameren.

Broadsquire | 18-05-20 | 20:20 | 2

Ik vraag mezelf af uit welke bronnen het RIVM geld krijgt... Als het ook ontvangst vanuit de WHO verklaart dat een boel van hun gedraai...

paost712 | 18-05-20 | 20:54

Covid-patienten op de IC krijgen een dubbele dosis bloedverdunners om embolieën te voorkomen. Dit gebeurt niet in verpleeghuizen. Waarom niet, vraag ik mij dan af.

MickeyGouda | 18-05-20 | 21:03

WTF.... niet testen om schaamteloos te kunnen liegen is een ding, maar dit is echt gewoon bedrog. Het lijkt er serieus op dat RIVM tegen alle kosten wil ‘bewijzen’ dat hun adviezen juist waren. Daaaaaag reputatie!!

Rechtsdraaiend | 18-05-20 | 20:13 | 1

VVD plus veel zetels rivm heeft goed werk gedaan, precies gegeven waar de regering om vroeg. Dit gaat ergens een politieke enquête dossier in over 5 jaar en over 20 jaar is de laatste klokkenluider over misstanden zo uitgeput van tegen muren oplopen en zijn alle hoofdpoppetjes al lang verdwenen.

peterdh | 18-05-20 | 20:54

Wanneer wordt nu eindelijk ook eens de publieke sector, bestuur en aanverwant aangepakt met een solidariteitskorting op hun salaris van, zeg, 15 /20%?
Ik zie dagelijks honderden figuren, virologen, bestuurders etc. op TV, en in de pers, van mensen die lekker praten hebben met de wetenschap dat ze gewoon hun salaris en extra's ontvangen in tegenstelling tot miljoenen mensen die straks in de goot liggen.

ceesreis | 18-05-20 | 20:12 | 1

We kunnen 75% van alle ambtenaren op straat schoppen, niemand die het merkt.

In tegendeel alles zal er veel beter en soepeler van gaan lopen!

WachTMeesteR | 18-05-20 | 20:18

Wie hoe dan ook ontbreken in de tellingen zijn alle ouderen die een roemloos einde zijn gestorven onder de noemer "onderliggend lijden". Voor hen mag ook nog wel even worden geklapt.

MickeyGouda | 18-05-20 | 20:11

Ja wat nu.
Allemaal weer in lockdown dan maar?

kloopindeslootjijook | 18-05-20 | 20:10

Ben bang dat het NOS nieuws dit niet gaat melden.

miknic | 18-05-20 | 20:09 | 1

Hangt er vanaf wat de staatsliason gaat opdragen. Past het in het kabinetsverhaal? Kunnen we het onder het tapijt vegen?

Rechtsdraaiend | 18-05-20 | 20:14

Dat zeggen we (ik) nu al maanden... In Nederland doet men alsof Rutte, Jaap en zijn mensen het fantastisch doen, waarbij we ondertussen 'worst case scenario' Trump bashen, want och wat doet Amerika het toch verschrikkelijk, maar in de praktijk gaat het in Nederland nog slechter.

We doen braaf wat vadertje staat van ons vraagt, we vertrouwen op 'de experts' en als we de tv aan zetten of een krant lezen dan zien we hoe fantastisch Nederlanders dit virus 'samen' bestrijden. Het is bijna komisch als het niet zo triest was.

GroetenVanUrk | 18-05-20 | 20:08 | 2

Kabinet: "Wij liegen continue."
2e Kamer: "Wij pikken dit."
Media: "Wij negeren of sussen het."
Kiezers: "Gaap. Snurk."

Varende_Reaguurder | 18-05-20 | 20:19

De assen van de grafiek zijn ook niet lineair.
Doe je het dan slechter (sta je hoger), dan je het dus ook niet lineair slechter.
Eigenlijk zou de grafiek lineair moeten tekenen.

kloopindeslootjijook | 18-05-20 | 20:07

Instituten als het WODC, CBR, RIVM etc. dienen volstrekt onafhankelijk te zijn. Dus ook geen uitgerangeerde politici meer aanstellen door de politiek. Die invloed is in dit land veel te groot. Pechthold als baasje van het CBR. Hoe dan? Daar moeten gewoon techneuten zitten. Ingenieurs.

Piet Karbiet | 18-05-20 | 20:06

Het was al aan zijn lichhaamshouding te zien wanneer hij nerveus met zijn duimen aan het draaien was, en Rutte maar blijven schuilen achter de "adviezen" van RIVM.

Reebensteeltje | 18-05-20 | 20:06
-weggejorist-
Imzadi | 18-05-20 | 20:00

Het coronavirus ‘dooft mogelijk op natuurlijke wijze uit nog voor er een vaccin is ontwikkeld’, zegt de voormalige chef van de WHO, professor Karol Sikora.

“We moeten doorgaan met het vertragen van de verspreiding, maar het virus kan ook zelf uitsterven. Het is naar mijn mening een haalbaar scenario,” aldus de oud-directeur van het kankerprogramma van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Zijn hoopvolle commentaar verschijnt enkele dagen na een nieuwe studie in het International Journal of Clinical Practice, waaruit blijkt dat mogelijk al bijna 20 miljoen Britten besmet zijn geweest met het virus. Dat zijn er veel meer dan tot nu toe gedacht. “We zien overal ongeveer hetzelfde patroon. Ik verwacht dat er meer immuniteit is dan we nu denken,” zegt Sikora.
www.welingelichtekringen.nl/gezond/17...

pga | 18-05-20 | 19:59 | 1

Mee eens, dat virus was zich net als in België ook in Nederland al in December aan het verspreiden, maar toen werd er nog niet getest en als natuurlijke doodsoorzaak (longontsteking of ouderdom) afgedaan.

ebonk | 18-05-20 | 20:24

Heb de indruk dat de betrokkenen die bij de Covid-19 crisis aan de knoppen draaien collectief aan het Van Gaal syndroom lijden:
"Wij hebben, de beste..., wij zijn de beste in..., wij scoren in vergelijking met... het beste ... en onze ... zijn de besten ... van de wereld."
Genant gewoon hoe dat kliekje bij elkaar massaal veren in de kont steekt.

Graaisnaaiert | 18-05-20 | 19:58

Jaap van Dissel heeft vanaf de eerste dag al alles gelogen en zal dat het hele corona epidemie blijven doen, tot het weer is verdampt dan gaat ze kantoortje weer op slot en slaapt gewoon verder.

kuus | 18-05-20 | 19:58 | 1

Over de mondkapjes zal hij ook blijven liegen, want iets naderhand toegeven schaadt zijn ego.

ebonk | 18-05-20 | 20:25

Wees blij dat je niet in lock-down bent gedaan zoals in Frankrijk, Italië of Spanje. Op 17.400.000 inwoners zijn 6000 doden nix, 60.000 doden eigenlijk ook nix. We moesten alleen richting die landen wel mooi weer spelen, hebben WE ook gedaan. Nu stoppen met janken, ik ben dat hele C-gedoe spuugzat. Daag!!!!!!

De_fluitlokker | 18-05-20 | 19:57 | 1

Helemaal eens. De gemiddelde leeftijd van de nmensen overleden aan corona is 81,0 jaar.

Fries23 | 18-05-20 | 23:01

43 zetels

pielemuisje | 18-05-20 | 19:56 | 1

Niet bij De Hond

Zwizalletju | 18-05-20 | 19:57

Rijks Instituut Voor Manipulatie.

Cor Netto | 18-05-20 | 19:53

Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens en statistieken.

Koonkluk Huis | 18-05-20 | 19:49 | 2

Dat is een heel oude...

oldandwise | 18-05-20 | 19:54

Bij deze pandemie zijn een aantal zaken pijnlijk duidelijk geworden.
- het aantal ambtelijke instituten dat zich op een of andere (detail) wijze bemoeit met de gang van zaken bij crises is verontrustend groot enerzijds en anderzijds meer en blok aan het been dan een oplossing.
- Nederland is zorg en crisis technisch gezien echt niet voorbereid op calamiteiten van omvangrijke aard,; niet kwantitatief en zeker niet kwalitatief. Je mag hopen dat we niet worden aangevallen. Leg de witte vlag maar alvast paraat.
- als je de tijdlijn volgt vanaf 21 januari en de opvolgende communicatie van het RIVM leest, dan slaat de schrik je pas echt om het hart. Wat een geklungel en wat een desinformatie. Niet weten en er toch beleid op adviseren, en bovenal de realiteit ontkennen en bagatelliseren. Dan ben je wetenschapper.

Broadsquire | 18-05-20 | 19:48 | 1

Bij de brandweer houden ze telkens oefeningen om goed te kunnen blussen , bij de rivm slapen ze altijd en als je ze wakker maakt zeggen ze kom over een maand maar weer terug .

kuus | 18-05-20 | 20:02

Nederland scoort extreem slecht en dat Johns Hopkins plaatje Mortality in affected countries sucks

Want er staat er onder ook :

USA 27
UK 52
Italy 42
Spain 59
Brazil 8
Belgium 79
Duitsland 10
Canada 16
Nederland 33
Zweden 36
Polen 2

Dus NL heeft aanzienlijk meer doden dan Brazilië per 100.000 populatie om van Duitsland maar niet te spreken.

Zwizalletju | 18-05-20 | 19:47 | 5

@De Treinende Rechter | 18-05-20 | 19:51: België test veel meer en heeft een ruim toewijzings beleid vwb COVID-19. Hier ligt het werkelijke getal ook veel hoger ,in de buurt van België zoals uit de oversterfte CBS blijkt.

Zwizalletju | 18-05-20 | 19:53

Marginaal gelul dat wegvalt in de onzekerheden van meetmethodes, geografie, demografie en wat al niet meer.
Je kan er je toto mee invullen maar dan heb je de bruikbaarheid van de cijfers wel gehad.

2voor12 | 18-05-20 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

We hebben ook de hoogste bevolkingsdichtheid. Dat speelt ook een rol in verspreiding, patiënten en doden. Ik denk als je die factor laat meespelen dat Nederland het goed doet

Grzl-II | 18-05-20 | 19:46 | 5

@Broadsquire | 18-05-20 | 19:54: Blaat, ten tijde van Carnaval was er helemaal geen sprake van een bekende uitbraak in Nederland. Als we dan de boel hadden stil gelegd, had echt helemaal niemand het geaccepteerd.

Nohara | 18-05-20 | 21:57

Nederland doet het helemaal niet zo goed, we worden al dik twee maanden geregeerd door een klein groepje medici die als leidraad het aantal IC bedden hanteren die daarvoor grotendeels zijn wegbezuinigd en laten mensen in de zorg onbeschermd werken omdat er door wanbeleid veel te weinig mondkapjes zijn. Als enige land ter wereld wordt hier het gebruik van mondkapjes buiten de IC's afgeraden omdat het schijnveiligheid zou zijn, behalve in het OV, want daar werken ze schijnbaar wel en zijn ze verplicht.
Dat ondertussen de complete economie naar de kloten gaat en gezonde bedrijven met bosjes gaan omvallen wordt volledig genegeerd.
Daarbij hebben we ondertussen zo'n onoverzichtelijke teringzooi qua wetjes, verboden en geboden, dat niemand meer weet wat je nou wel en wat je nou niet mag.
Nee,.... Nederland doet het geweldig.

tsjajaja | 19-05-20 | 00:15

@Nohara | 18-05-20 | 21:57: Alleen bleef men na die tijd ook gewoon de andere kant op kijken met hun verhaal over groepsimmuniteit. Vooral niet willen indammen dat virus, Vooral geen broeihaarden isoleren van gebieden met een veel lager aantal besmettingen. Ook niet toen het in Heinsberg fout ging,

Heiner | 19-05-20 | 00:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Doet van Dissel nu een Gelauffje hier? Eerst gebruik maken van een foute database, dan verdedigen en daarna downplayen als een "intern grapje"?

Zou er een (semi) overheids playbook liggen met het scenario "wat als je betrapt wordt door GeenStijl"?

Odin | 18-05-20 | 19:46

Iedereen kan een foutje maken, maar jatwerk en dan "eventueel" misschien een bronvermelding gaan doen maakt de rest van zijn verhaal bijzonder ongeloofwaardig. Hij kan nog zo veel diploma's en "ervaring" hebben, de eerste de beste youtube-er die netjes alle bronnen vermeld staat nu al boven hem.

W_F | 18-05-20 | 19:43

Ja leuk hoor, maar doden per inwoners is ook gewoon een non-statistiek. Een virus verspreidt zich vanuit hotspots, niet evenredig over een land. Populatie heeft zeker invloed op de cijfers, maar bevolkingsdichtheid véél meer.

Nohara | 18-05-20 | 19:41

Je kunt mensen van alles wijs maken. De meeste nemen toch niet de moeite om het na te checken. Wanneer heeft U voor het laatst het CV van een sollicitant gecontroleerd. En wanneer heeft U voor het laatst een uitspraak van het kabinet gecontroleerd?

Osdorpertje | 18-05-20 | 19:39 | 1

Uitspraken van het kabinet controleren, dat begint na een paar jaar behoorlijk te vervelen omdat de uitkomst steeds hetzelfde is.

W_F | 18-05-20 | 19:47

Weet je wie ook zo tenenkrommend verdraaid nieuws propaganderen? De NOS.
Oh ja joh? Ja, voor het geval je het nog niet wist.
Gisteren weer met hun appels met perenbomen vergelijk:
"In de VS zijn ondertussen X doden door corona gevallen. Dat is drie keer zoveel als in heel Groot-Brittannië!" bralden ze schaamteloos.

Hoe bedoel je indirect Trump en zijn beleid framen door een bevolking van 330 miljoen te vergelijken met een bevolking van 67 miljoen. Da's zo'n 5x zoveel inwoners.
Momenteel naar boven afgerond 90.000 coronadoden in de VS en35.000 in het VK. Als ik dat even uitreken kom ik op bijna 2x zoveel doden per X inwoners dan in de VS.

En iedere RTL-kijkert en zijn mongoloïde moeder slikt deze getallen voor waarheid. We worden geregeerd door een door overwegend domme mensen gekozen regering. Er zou een verbod op stemmen moeten komen voor iedereen met een IQ van onder de 100, denk dat de verkiezingsuitslagen er dan heel anders uit zien.

De waard zijn gast | 18-05-20 | 19:39 | 5

@zwellevertje | 18-05-20 | 20:09:
Leer eens lezen gast. Je legt me woorden in de mond en gaat voorbij aan het punt wat ik maak. Om makkelijk te scoren moet je niet bij mij zijn.

De waard zijn gast | 18-05-20 | 20:13

@De waard zijn gast | 18-05-20 | 20:13: Ja hoor het beste land ter wereld met de beste gezondheidszorg doet het fantastisch, droom maar lekker verder.

zwellevertje | 18-05-20 | 20:16
-weggejorist-
De waard zijn gast | 18-05-20 | 23:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer het nu bij dit ene plaatje blijft als fout in de briefings, soit. Erger vond ik het begin waar het carnaval werd toegestaan en dergelijke. Dat bracht een enorme golf doden in Brabant. En daarnaast dat die grenzen niet snel dicht werden gedaan met quarantaine maatregelen.

Jan, Leiden | 18-05-20 | 19:37 | 3

Niet alleen in Brabant. Wat denk je wat het aan levens heeft gekost toen die Brabo-zieken zo nodig verplaatst moesten worden door heel Nederland, via alle besmettingen van zorgpersoneel die (ook door laksheid regering en RIVM zonder of met onvoldoende beschermingsmiddelen aan de slag moesten) en daarna de besmettingen van degenen met wie zij in contact kwamen, et cetera, et cetera?
Rutte en consorten, maar ook RIVM, ANVR en WHO hebben gewoon bloed aan hun handen door hun onkundige geflater en het misleiden van de bevolking.

De waard zijn gast | 18-05-20 | 19:46

@De waard zijn gast | 18-05-20 | 19:46: En gewoon doorwerken met verkoudheidsklachten alleen met koorts thuisblijven, handen schudden moest ook gewoon kunnen en via schiphol en de andere buitengrenzen kon iedereen zonder controle doorlopen.

ebonk | 18-05-20 | 20:30

@De waard zijn gast | 18-05-20 | 19:46:
Ja, en verpleeghuizen ook en zo. Maar het begint met de fout van de oorsprong en brandhaard in Brabant en de nog open grenzen.

Jan, Leiden | 18-05-20 | 23:45

Niks nieuws onder de zon. Japie heeft tot nu toe niets goed gedaan. Gelukkig doet ie dat wel consequent. Niets van wat hij zegt hoeven we dus voor waarheid aan te nemen.

Pummetje | 18-05-20 | 19:37

Er zit politieke sturing op het RIVM. Verbazingwekkend hoor.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 19:36

Kijk eens naar Frankrijk! 20% dood (ruim 28 duizend tot nu toe) en ze registreren ook nog eens beperkt!

Petertje | 18-05-20 | 19:35

Boterzachte cijfers. Niet testen, dus overledenen waar niet conform test is vastgesteld dat ze covid 19 hadden tellen niet mee. NL staat wereldwijd op de 7e plek in doden per miljoen inwoners. Belgie op 1. De VS op 10.

The2Amendment | 18-05-20 | 19:34

Overigens bestaat de top-10 met wereldwijd de meeste coronadoden/inwoner ook uitsluitend uit EU-landen, dus het klopt dat die zwart omlijnde bolletjes EU-landen zijn, en dat Nederland zich aan de onderkant van die 10 Europese landen bevond. Maar het is wel een beetje raar om het zo te presenteren.

obominotie | 18-05-20 | 19:33

Zolang het RIVM alleen de doden meetellen die zijn getest zijn hun cijfers zonder waarde. De oversterfte die het CBS bijhoudt komt dichter bij de waarheid. Het aantal RIVM-doden moet op z’n minst met 3.500 worden verhoogd. Benieuwd hoe heer Van Dissel woensdag in zijn voorstelling in de Tweede Kamer met deze cijfers omgaat.

Zonder erg | 18-05-20 | 19:33 | 2

Het is te gemakkelijk om dat getal aan corona toe te rekenen. Het kunnen ook extra doden zijn als gevolg van het stilleggen van overige zorg. Mogelijk hadden veel hartinfarcten kunnen worden voorkómen als mensen eerder aan de bel hadden getrokken of beter waren gecontroleerd.

De echte Stolwijker | 18-05-20 | 19:35

Zijn deze mensen doodgegaan door corona of met corona? Ik heb zat verhalen gelezen dat teminale patienten die positief gestest waren als corona dode werden gerekend, terwijl ze anders ook waren overleden. Feit blijft dat Corona het laatste zetje is naar het hiernamaals met helaas een af en toe een uitzondering

IJsbakker | 18-05-20 | 20:37

Helaas heeft het rivm de termen wetenschapper en wetenschap totaal verkwanseld. Ik wil gewoon feiten van dat soort instituten. Laat anderen (en ik doe het vooral graag zelf) maar de conclusies trekken aan de hand van de koude wetenschappelijk verantwoorde cijfers.

crt | 18-05-20 | 19:31

exact. Het gaat om verhoudingscijfers. Als je het nog beter/inzichtelijker wilt doen dan doe je de exercitie ook nog met leeftijdsklassen en/of werken met concentratiecoëfficiënten.

Fantomas | 18-05-20 | 19:35

Van Dissel is gelijk het geslachtsdeel van een paard. Wat een dodo.

Buto Terong | 18-05-20 | 19:30

Kijk eens naar de sterftecijfers in Polen, Slowakije, Tjechie en Hongarije, en vergelijk die eens met die van ons. Die landen gingen WEL meteen op slot, hier moeten blijkbaar 10000 doden vallen, want grenzen dicht is PVV en FvD gelijk geven, schande!!

Ko Ranzig | 18-05-20 | 19:29 | 2

Jamaar ander kunnen we onze pensioenpotten niet maximaal verkwanselen! En onze apothekers moeten ook een huis en Miele!

ScumbaggusMaximus | 18-05-20 | 19:38

En dan hadden we een maand in huis gezeten met alle gevolgen daarvan. Nederland heeft het helemaal niet slecht gedaan met de intelligente lockdown! DE gemiddelde leeftijd van een coronadode in Nederland is 81,0 jaar! (bron RIVM,18-05-2020)

Fries23 | 18-05-20 | 22:59

Verbijsterend dat het RIVM nog aan boord is om te adviseren over de strategie. Inhoudelijk is het al vrij belabberd, al kan ik daar als leek minder goed over oordelen. Maar de manier waaróp is zo stuitend. Altijd dat betweterige toontje, altijd dat air van "wij zijn de beste". Dat verbergen van bronnen, die badinerende houding jegens échte wetenschappers of artsen op i.c. of eerste hulp. Het dedain voor huisartsen en ouderenzorg. Dat gemak waarmee ze - ook nu weer! - over zware fouten heenstappen. Het afwimpelen van best practices in het buitenland.
Het zijn amateurs, ijdele knoeiers.
GS, blijf wrijven in die toxische vlek die RIVM heet. NOS en andere media zijn kritiekloos.

De echte Stolwijker | 18-05-20 | 19:27

Nou nou de statistieken kloppen niet. Hoe verrassend. Nee natuurlijk niet jullie bijgoochems die statistieken kloppen natuurlijk niet, nu niet, nooit niet. Gehoord en gezien en verder maar weer. Zotte lemmingen.

strawdog | 18-05-20 | 19:26

Tellen de in eenzame opsluiting gehouden bejaarden die van verdriet doodgingen nu WEL of WEL mee als Corona-doden? Zonder deze crisis waren zij immers niet dood gegaan.

Jan Passant mk2 | 18-05-20 | 19:25 | 6

Niet van verdriet maar van het opgesloten zitten

A.L.Lah | 18-05-20 | 19:30

Van verdriet dood gingen? Hoe kun je die diagnose überhaupt stellen?
Ik heb mijn overgroot vader nog gekend, hij is 102 geworden. Hij heeft 2 wereld oorlogen bewust mee gemaakt, 2 keer een vrouw moeten begraven en een jong kind verloren. Genoeg verdriet voor in één leven lijkt me, maar het lichaam leeft gewoon door, ook als de geest niet meer wil bij tijden.

kapitein_welvaart | 18-05-20 | 19:34

Uiteindelijk zouden we allemaal sterven, jong en oud. Dus dan telt geen enkele doden als coronadode?

Joostmochtnietsweten | 19-05-20 | 00:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Die van Dissel is Nederland op zijn Nederlandst. Daar kan die Karremans nog een puntje aan zuigen!

down | 18-05-20 | 19:24 | 2

of Opa Asscher, opa Cohen of Rost v Tonningen

Naomi | 18-05-20 | 19:34

Je moet regio per regio vergelijken, niet land per land.

omanders | 18-05-20 | 19:22 | 1

Er zijn nog heeeeeel veel landen die geeneens meedoen met dat natte vingerwerk
puur omdat ze er geen baat bij hebben wegens of te communistisch of te arm en geen enkele hulp kunnen verwachten, voor de rest zijn het RIVM en aanverwante onderzoek vehikels allemaal het wiel opnieuw aan het uitvinden, hier en daar uit de lockdown en hier en daar giert de corona nog door de straten, niemand kan zn natte vinger erop leggwn!

TijdelijkOptimist | 18-05-20 | 19:55

In de VS heeft de vaccinmaker Moderna hoopvolle resultaten gepubliceerd. De Dow Jones schiet omhoog. www.cnbc.com/2020/05/18/moderna-repor...
"Moderna heeft de menselijke fase van een vroeg stadium van een coronavirusvaccin nauwlettend gevolgd in alle 45 deelnemers.
Elke deelnemer kreeg een dosis van 25, 100 of 250 microgram, met 15 mensen in elke dosisgroep.
Op dag 43, of twee weken na de tweede dosis, lagen de niveaus van bindende antilichamen in de groep van 25 microgram op het niveau dat algemeen wordt gezien in bloedmonsters van mensen die herstelden van de ziekte."

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-05-20 | 19:22 | 6

Er gaat geen vaccin komen. Waarschijnlijk is het binnenkort uitgestorven. Het is allemaal zeer prematuur en hangt van aannames aan elkaar.

Frau Merkel | 18-05-20 | 19:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Kunnen we van het RIVM geen kinderopvang maken met wat zzpers

oldskoolhollander | 18-05-20 | 19:21 | 1

Ik zou m'n kinderen er voor geen goud aan toevertrouwen.

De echte Stolwijker | 18-05-20 | 19:30

Er wordt binnenkort weer met 500 miljard gratis geld gesmeten via de EU, dat kado gedaan zal worden aan de landen/regio's die het hardst getroffen zijn. Het zal Rutte er dus alles aan gelegen zijn om het te laten lijken dat Nederland slechts mild getroffen is, en wij dus de grootste nettobetaler blijven.

obominotie | 18-05-20 | 19:20 | 4

Foei, het is geen gratis geld! Het geld wordt geleend door de EU. Nederlandse en Duitse belastingbetalers gaan er gewoon voor opdraaien.

De echte Stolwijker | 18-05-20 | 19:31

Mooi he. En nog zijn er mensen die op die liegende bloedzuiger stemmen.

anti-fatwa | 18-05-20 | 19:36

@De echte Stolwijker | 18-05-20 | 19:31: Yep, via een nieuwe EU-tax.

Piet Karbiet | 18-05-20 | 19:58
▼ 1 antwoord verborgen

Als ze de leugengrafiek gebruiken om de boel verder open te gooien vind ik het prima.
De cijfers zijn vanaf het begin onbetrouwbaar geweest. Enerzijds omdat ambtenaren niet kunnen tellen, anderzijds omdat demense de cijfers nodig hebben om overtuigd te worden dat ze elkaar niet meer in de bek moeten kuchen.

JanVergoor | 18-05-20 | 19:19

In de grafiek doet Nederland het gemiddeld voor een EU land.

Deze grafieken zeggen alleen niet zo veel. Ze zeggen niks over de factoren die van invloed zijn op de dodelijkheid van het virus (gemak van verspreiding, aandeel vd bevolking dat onder de risicogroep valt etc) en wat de betreffende overheid heeft gedaan in maatregelen.

Deze grafiek is niet zozeer misleidend, maar bevat geen nieuwe (nuttige) informatie.

Soms zijn dingen ook wel eens botte pech n is nog te klein om echt alle fuzz weg te halen uit onze statistische kennis over het virus. Zoals de mogelijkheid dat hele verpleeghuizen in 1x grotendeels besmet raken om één lullige beleidsregel, of een bezoeker die het virus mee brengt en het net aan de verkeerde geeft.

Het is een hoop gevingerwijs. Echter, het lijkt wel zo dat het RIVM het niet veel beter of slechter heeft gedaan dan omliggende landen. Dus Jaap van Dissel heeft weinig om stoer over te doen.

Schwanzeleber | 18-05-20 | 19:18 | 1

Botte pech is niet dat een verpleeghuis in 1 keer besmet raakt.
Er is een keuze gemaakt om een volslagen krankzinnige strategie mbt mondmaskers te volgen en verzorgers in deze huizen GEEN persoonlijke beschermingsmiddelen te geven.

Dat is geen pech, dat is beleid, fout beleid. Iets wat iedereen met meer dan een handjevol hersencellen begrijpt.

Zoals die Zuid Koreaanse hoofdmedicijnman het verwoorde.. "In het westen zijn ze misschien wel een klein beetje arrogant en denken ze het virus met woorden te kunnen bestrijden."

Dat is niet zo goed gelukt, he?

DatInternetDingetje | 18-05-20 | 19:24

Die van Dissel is niet in zijn eerste leugen gestikt.

sprietatoom | 18-05-20 | 19:15 | 1

En ook niet in corona.

Bijtendehond | 19-05-20 | 00:30

lekker belangrijk. Landen vergelijken met cijfers die landen zelf aanleveren is toch appels en peren vergelijken. Elk land meet anders en per land is er ook nog eens een enorme variatie per regio's. We staren ons blind op getallen die anyway niets zeggen.

Sciencefirst33 | 18-05-20 | 19:15

Van Dissel is ook politiek begaafd

pffffft | 18-05-20 | 19:15 | 1

Of te dom om te poepen, maar net genoeg voor politiek

boerk | 18-05-20 | 19:19

Het RIVM; Niet WOB-baar en ze houden geen notulen bij. Er wordt duidelijk voorgesorteerd op een parlementaire enquete, waarbij niemand zich ook maar iets kan herinneren, en iedereen 'met de kennis van nu' anders gehandeld zou hebben.

Maar geen notulen bijhouden is natuurlijk gewoon voorbedachte rade.

Chuck the plant | 18-05-20 | 19:15 | 2

Ze zijn al net zo schimmig als de WHO.

Nehemia | 18-05-20 | 19:17

Men beslist in het geheim, zodat wetenschappers niet kunnen controleren hoe besluiten tot stand komen. Zogenaamd zodat men vrijuit kan spreken tijdens die vergaderingen.

Dit kabinet en alles wat er onder hangt is kampioen zwartlakken en "geheimhouding".

sprietatoom | 18-05-20 | 19:18

Nou, de bezem erdoor heen dan maar...

SterF... | 18-05-20 | 19:15

Van Dissel is uit hetzelfde hout gesneden als Ruttos.
Door Geppetto that is.

BrutusBosch | 18-05-20 | 19:14

Gaat lekker met het RIVM dus.

Wellicht een goed idee om dan smartexit.nu te steunen.

oh no | 18-05-20 | 19:14

Op zich een fuck up van het RIVM. Anderzijds: Feit blijft dat je moeilijk landen onderling kunt vergelijken op moment landen geen uniforme manier gebruiken om het aantal Corona daden vast te stellen.

Atlantis-95 | 18-05-20 | 19:14 | 2

Wij testen al amper, alleen als je half dood moet worden opgenomen wordt je nog ff gescand of je linksaf of rechtsaf gaat dán krijg je een vinkje corona ja/nee.

boerk | 18-05-20 | 19:21

Nou, als je als Nederland bij de slechtste presteerders hoort en ook nog eens een van de meest ondergetelde methodes hebt, dan zegt zo'n vergelijking met bijv. Korea toch wel iets.

Blasfemie | 18-05-20 | 19:27

Volgens mij gaat het niet om het aantal doden, maar het aantal besmettingen. Zie linksonder. Dus zegt verder niets over het aantal doden.

Spoorzoekernl | 18-05-20 | 19:13

Als je alle stipjes met elkaar verbindt, krijg je een hoop stront.
Probeer maar!

Ruimedenker | 18-05-20 | 19:12 | 1

Dat is altijd zo.
Maar volledig onbekend in het politieke.

De Profundus | 18-05-20 | 19:19

Goh, het RIVM. Al 20 jaar bekend vanwege het schrijven naar een bepaald politiek doel.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 19:12 | 3

Kan je dat verder specificeren?

niels5142 | 18-05-20 | 19:18

Geen bewijs dus, domme borrelpraat.

Busverhuur | 18-05-20 | 21:17

Waarom zijn er zoveel mensen doodgegaan in de verzorgingshuizen? Besmette lucht werd via de airco rondgepompt in alle vertrekken.

'Oorlog vooral tegen het volk, niet tegen Corona: column Pieter Lakeman'
youtu.be/xhcvqoV0y3Y

Nehemia | 18-05-20 | 19:11

Goh.... verrassing.

Muuke | 18-05-20 | 19:11

Wat is eigenlijk een Coronadode? Is dat iemand waar ze obductie op hebben gedaan en waarvan de doodsoorzaak Corona was?Of is dat iemand die zelfmoord heeft gepleegd en ook toevallig Corona getest is?

azijnseikerT | 18-05-20 | 19:11 | 3

Vandaag 14 coronadoden... En bijna nog twee weken de boel op slot.

Ommezwaai | 18-05-20 | 19:13

@Ommezwaai | 18-05-20 | 19:13: Ik zie dit als een bewuste poging om het MKB en de ZZP'ers kapot te maken ten faveure van de grote jongens. Deze maatregelen zijn buiten proportioneel en de hele economie wordt zo geslacht.

Nehemia | 18-05-20 | 19:20

@Nehemia | 18-05-20 | 19:20:
Ik ga er ook steeds meer zo over denken. Ik vertrouw die bejaardenruimer Trutte voor geen tiende millimeter.

anti-fatwa | 18-05-20 | 19:30

Nederlanders, de slaafjes van van dissel, rutte en zijn kliek. Losers zijn jullie. maar ok. Nog even, nog even....

Mark_D_NL | 18-05-20 | 19:11

Gaan we weer.
Ik nie snap nie.
Goochelen met cijfertjes.

Ruimedenker | 18-05-20 | 19:09

Oplichters

grindbak | 18-05-20 | 19:09

Het is algemeen bekend dat Nederland last heeft van politiek amateurisme, maar in deze crisistijd is het best vervelend aan het worden. Gelukkig blijft Rutte gewoon lachen.

Moeki de Meeuw | 18-05-20 | 19:09 | 1

En wordt hij beloond met vele virtuele zetels door het domme kiesvolk.

Nuchternederland | 18-05-20 | 19:28

Ik heb het vanaf het begin gezegd: die lui doen maar wat. Echt, ze hebben geen idee. Maar dat zou bekend geweest moeten zijn toen ze verklaarden: "De kans dat het virus naar Nederland komt is nihil, omdat er geen directe lijnvlucht is tussen Wuhan en Schiphol. En dan zijn er nog die daarvoor gaan staan klappen ook.

BRR76 | 18-05-20 | 19:07 | 4

Is dat echt gezegd?

JWZ_JMK | 18-05-20 | 19:48

Ik moet bij dit soort lui altijd denken aan een kameraad toen die begon met leren hoe je een gitaar moet stemmen en daarbij de hoge E-snaar aldoor brak: die Frank Zappa doet maar wat.

Mazzelstof | 18-05-20 | 20:57

Al bij de allereerste briefing liet Dissel een grafiekje zien met drie lijnen (IC-capaciteit, besmettingscurve en lock down-lijn) die alle drie alleen maar dienden om zijn beleid te bekrachtigen. Maar alle drie de lijnen waren bij elkaar gelogen!!! Alle drie!!!
't Is een psychopathische manipulator die prutswerk levert!

Aristotalloss | 18-05-20 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

En de stikstof maatregelen, zullen we die ook maar gaan vergelijken met wat willekeurige landen zoals.. zeg eens. China ofzo, of India... Pakistan? Noem er zo maar een paar.

boerk | 18-05-20 | 19:05 | 1

Ben je gek, daar is geen probleem want de bevolking is zo arm als job. In Nederland echter valt er nog genoeg belastingcenten uit onze zakken te kloppen...

kees1386 | 18-05-20 | 19:22

schokkend

klaasjanhenk | 18-05-20 | 19:05

Ik zei laatst al tegen mijn vriendin: de RIVM is gewoon een zwaar politiek gekleurd instituut en presenteert wat het kabinet goed uit komt. Een zware crisis kwam Rutte heel goed uit om de aandacht even af te leiden en zich te manifesteren als geweldige staatsman. Nu dat toneelstukje het beoogde effect heeft bereikt moet de economie weer op gang komen, want het heeft inmiddels allemaal wel lang genoeg geduurd. Er was zo'n duidelijke omslag in de berichtgeving van het RIVM en politici te zien dat het verdacht de schijn wekte dat alles er op gericht was om de economie weer te kunnen gaan aanzwengelen.

Akiron | 18-05-20 | 19:04 | 3

RIVM en Bill & Melinda Gates Foundation, nuff.

Rest In Privacy | 18-05-20 | 19:12

Goed gecoördineerd dan in al die landen, dat overal hetzelfde virus als smoes wordt gebruikt.
Ik weet niet wat jij rookt maar ik zou er eens wat minder in doen, dat helpt.

Busverhuur | 18-05-20 | 21:16

@Busverhuur | 18-05-20 | 21:16:
Ik zeg nergens dat COVID-19 niet serieus genomen moet worden. Sterker nog, ik denk dat ze de laatste tijd erg hun best doen om de situatie in ons land een stuk gunstiger te laten lijken dan ie is, for obvious reasons. Maar in de tussentijd hebben ze de boel wel goed aangedikt en in een mum van tijd weer afgezwakt. Er was eerst sprake van dat we eind mei pas de piek zouden bereiken en en dan toch zeker op 3000 IC bedden zouden zitten. We zijn net aan de helft gekomen en er komen al een paar weken steeds mooiere cijfers naar buiten. Cijfers waarvan we weten dat die zwaar gekleurd zijn. Er wordt gewoon veel te weinig getest bij sterk verdachte gevallen, en veel gevallen zijn bewust bij de IC's weg gehouden. Voordat de term triage in de media breed uitgemeten werd, werd er al triage toegepast. Mensen kregen al te horen dat ze niet naar de IC zouden gaan, mocht dat nodig zijn. Er zal in de komende tijd nog wel het e.e.a. boven water komen over de volstrekt onbegrijpelijke gang van zaken en de dubieuze rol van het RIVM in het geheel.

Akiron | 18-05-20 | 22:32

Misleidende eikels!

overVecht | 18-05-20 | 19:04

Ik ben disseltje en consorten best wel zat eigenlijk.
Als het niet om gepruts over stikstofverbindingen of paasvuren gaat verneuqen ze corona wel.
Bah! Schavot, pek en veren voor die imbecielen!

blokkadeleider | 18-05-20 | 19:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl