Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Inzending. Onze omgang met de dood is ongezond

Inzending, van eerdere inzender. Mooi. Dus knip, plak.

Deze foto kwam ik van de week op Twitter tegen. In Nederland gemaakt. Een eik met een dikke laag dubbelzijdig plakband er om heen. Een paar honderd insecten en rupsen die zijn vastgelopen en gestorven. 

Het ding hangt er in het kader van onze oorlog tegen de eikenprocessierups. Maar daarvan is geen enkel exemplaar te bekennen. Ik word heel triest van dit soort dingen. Moedeloos. De foto laat zien hoe de angst ons leven steeds meer beheerst. En hoe we daarmee trachten te dealen op een manier die niet alleen nooit gaat werken, maar die ons leven vooral ook steeds lelijker en benauwder gaat maken. Of nog scherper: die het leven langzaam maar zeker uit het leven perst. De foto is het bewijs.

Het interessante is natuurlijk dat er een link is met corona. Groot en ongrijpbaar, nieuw en onbekend, gevaarlijk (in elk geval voor een deel van ons). En in sommige gevallen: dodelijk. We gaan er net zo rücksichtlos tegen tekeer als de ambtenaar die denkt dat hij met z'n rol plakband de wereld een beetje beter maakt.

Nu leven we opeens in een wereld waarin we elkaar niet meer mogen aanraken. Waarin we bang worden gemaakt voor andere mensen. Ik zie foto's van kleuters op een speelplein, elk in hun eigen met krijt afgezette vierkant. Mensen sterven moederziel alleen in ziekenhuiskamers die ogen als proefdierlocaties; zelfs hun eigen familieleden durven niet meer in de buurt te komen.

Een thuiskapster krijgt de corona-gestapo op bezoek; door haar buren aangegeven bij Meld Misdaad Anoniem. Hoogbejaarden staan met de duimen omhoog achter glas terwijl de familie met een hoogwerker en een high tea vijf meter verderop in de lucht hangt. Iedereen doet zoveel mogelijk alsof het normaal is, of énig. Blijven lachen oma - we komen op het NOS-journaal. 

Wat een hel. In zo'n wereld wil ik helemaal niet leven. 

'Roken is dodelijk', staat er al jaren op pakjes sigaretten. Elke keer als ik het zie, denk ik: Leven is ook dodelijk. Konden we dat nou maar gewoon accepteren. De afgelopen eeuwen werd leven steeds ietsje minder dodelijk; we worden althans veel ouder en blijven langer gezond. Door corona doen we nu een stapje terug. That's all

In plaats van dat simpelweg te aanvaarden en een weg te zoeken die degenen die daar behoefte aan hebben zoveel mogelijk beschermt, doen we hetzelfde dat we op de foto zien. In blinde paniek hebben we een nietsontziende oorlog ontketend. If you're not with us, you're against us.

Het virus is gevaarlijk, maar onze reactie erop vind ik nog veel gevaarlijker.

Thijs Heslenfeld
(Website)

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

grow up, pluisje!

papieren tijger | 17-05-20 | 14:14
-weggejorist-
mr.money | 17-05-20 | 13:17 | 3

Jammer dat de heren van GeenStijl niet af en toe mijn inzendingen een blik waardig keuren. Daarom heb ik het met "Coronacrisis – De vrijheid om dood te gaan" maar niet geprobeerd. Enfin...
wat-tedoen.nl/2020/04/coronacrisis-de...

Terzijde: wat vreemd om een ingezonden brief te belonen met een gratis advertentie voor een wijnhandel...

Graaiende Teddybeer | 17-05-20 | 12:57

Mensen vrezen niet zozeer dood, dat is te makkelijk te omzeilen door te geloven in een soort van tijdelijke onsterfelijkheid of hiernamaals. Men vreest veel meer het onderliggende uitgerekte lijden dat bij ernstige ziektes meestal het geval is voor de persoon en omgeving die er probeert mee om te gaan. Zo ook bij COVID-19: je longen weghoesten, je organen of bloed aangetast op allerlei manieren en de ventilatoren die allerlei trauma's achterlaten als je het al overleeft.

Dat aspect mis ik een beetje in het betoog over leven en sterven. En de auteur zwijgt over het normaliseren zelfmoordpillen en euthanasieregelingen in de wet versoepelen. En gaat dus eigenlijk het onderliggende probleem ook nog steeds uit de weg. Maar hij heeft wel gelijk: niemand wil leven in een samenleving die tot het belachelijke verzorgd en beveiligd is. Behalve als je er al in geboren wordt dus geeft het wat jaartjes en burgers zullen er trots op zijn (zie een aantal Aziatische landen hoe dat werkt).

GeenAccount | 17-05-20 | 12:45

Die processierups is echt een kut beest. Die haren komen overal. Je kunt de hele zomer je raam niet open doen of die haren komen binnen. In je bed tussen de lakens, de volgende dag zit je onder de bulten. Hor voor het raam helpt niet, de haartjes gaan er gewoon doorheen.

Dat plakband vind ik een waardeloze oplossing.
Nu is de mens super goed in het uitroeien van dieren, nu wil ik een diertje graag uitgeroeid zien in Nederland en dan lukt het niet....

Gandalph | 17-05-20 | 11:47

Uiteindelijk zijn we, vooral in het Westen of misschien nog beter - in Europa, doorgeslagen met het idee dat de wereld (volledig) maakbaar en controleerbaar is. Elk risico voor de burger moet zogezegd geëlimineerd worden, vaak ten koste van gezond verstand. Helaas wordt door dit gedrag ook wel weer nieuwe risico's geschapen dus het wordt een beetje een self fulfilling prophecy terwijl we onszelf als mensheid daardoor enkel zwakker aan het maken zijn.

oh no | 17-05-20 | 11:46

In mijn tuin zijn alle insecten welkom. En alle vogels. En de pad in zijn winterslaap. En de egel die er een zooitje van maakt. Gister had ik een blij roodborstje wat steeds kwam fourageren. Dan is er elk jaar een merelpaar met babietjes. En zijn er de duiven die mijn schutting volschijten. Toch knal ik ze er niet vanaf, noch gebruik ik dubbelzijdig plakband. Ik werk namelijk niet bij de gemeente.

squadra | 17-05-20 | 11:38

''Roken is dodelijk', staat er al jaren op pakjes sigaretten.'

Begon goed, maar iemand die niet inziet dat tabak verkopen crimineel is kan ik niet serieus nemen. Roken, totaal achterlijke bezigheid, het verslaafd maken van jeugd begint al op jonge leeftijd. Achterlijk dat dit nog steeds gebeurt.

paradoxical | 17-05-20 | 11:22 | 7

@sjef-van-iekel | 17-05-20 | 11:42: stel naast mij; vrouw heeft keelkanker, nu aan de bestraling en chemo. Tegenover mij, COPD. Lekker aan huis gekluisterd op je 50e. Waarom eigenlijk, omdat je een pakje per dag moet roken? Ik vind het crimineel dat een 18 jarige nog steeds tabak kan kopen in 2020.

paradoxical | 17-05-20 | 11:53

vanwege de corona hysterie ben ik weer gaan roken, en dus ook weer hoesten, moet je die mensen in de supermarkt zien, :-)
maar hopelijk helpt roken tegen die virussen, wel over je longen roken anders hebben alleen andere mensen last van de rook, sorry daarvoor ...

klimaat-chantage | 17-05-20 | 16:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Die rupsen moeten gewoon verplicht langs Mari om de brandhaartjes preventief te laten knippen. @teamkapper.

_pacman_ | 17-05-20 | 10:21

Zodra het plakband vol zit, kruipen de rupsen gewoon over de kadavers heen.

Nonik Neem | 17-05-20 | 10:01

Ik hou van GeenStijl, nog altijd iets tegen de standaard in durven zeggen en een goede analyse maken. Ik moet me vaak verdedigen in discussies, lijkt wel of iedereen braaf met de meute mee loopt en een kritisch geluid niet past. Ik voel mee met al die mensen die slachtoffer zijn van de willekeur van dit moment. Ik vraag me ook af waarom de gemeente de hele zomer de bomen loopt leeg te zuigen, alleen maar omdat iemand er vervelende jeuk van kan krijgen. Iedereen met verstand van het ecosysteem weet dat een overschot in de natuur zichzelf oplost. Even een paar jaar doorbijten en een ziekte onder de rupsen of een explosie aan natuurlijke vijanden lost het probleem vanzelf op

mok | 17-05-20 | 09:46 | 1

ook geenstijl heeft meneer Sen Suur in dienst voor wanneer je iets wil bijdragen dat net even buiten de geaccepteerde protesten valt.

klimaat-chantage | 17-05-20 | 16:36

Goed stuk .....het beste wat ik in tijden hier gelezen heb !

Toch wil ik even mijn licht laten schijnen op de daders van deze moordpartijen ,deze hebben namelijk meer sadisme in zich zitten dan wat dan ook .

De mensen die overal bang voor zijn verwachten van overheden dat zij over hen waken en een gevoel van veiligheid mee geven .
Ik stel dan dat de meeste mensen dommer dan banger zijn .

Maar gooi die eigenschappen nu eens op een hoop ,dan kan je toch alleen maar concluderen dat mensen vooral een plaag zijn ....of een virus .

De vraag is echter ,wie of wat elimineert de plaag genaamd mensheid .
Andere zoogdieren ? insecten ? stikstof ? een griep ?
De ironie is dat de mensheid in aantallen gestaag blijft groeien ,daar helpt geen dubbelzijdige plakband tegen .

Modi | 17-05-20 | 09:36 | 4

@mr.Cam | 17-05-20 | 10:17:
Ik dank u zeer voor deze uitgebreide reactie .
Ik ben het dan ook helemaal met u eens .

Modi | 17-05-20 | 12:20

@mr.Cam | 17-05-20 | 10:17:
die grote groep domme volgers is ontstaan door de tv, radio en kranten die er op uit zijn om de politiek (heersende macht nu vanuit brussel) diktatorschap te verschaffen.

nex it !!!

klimaat-chantage | 17-05-20 | 16:33
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon ... die beestjes vangen, verpakken en exporteren naar China, als snack.
Die chineesjes zijn er dol op. En.. het stimuleert de economie weer een beetje.

Paaldanseres | 17-05-20 | 09:05 | 1

Lekkere soepvan maken ;-)

Gervano | 17-05-20 | 09:52

Dat verschrikkelijke plakband is een stropersmethode, ik vraag me af of dat wel wettelijk is. De overeenkomst met Corona is te ver gezocht.

BozePaarseMan | 17-05-20 | 09:03

tsja, het feit dat je dood gaat daar zul je je letterlijk en figuurlijk een keer bij neer moeten leggen....

De Koning | 17-05-20 | 08:34

Uit mijn hart gegrepen. Ik heb alleen bezwaar tegen het woordje WE. Het wordt lastig, maar het woordje moet meestal vervangen worden door ‘overheid’, ‘ambtenaren’, ‘politici’ en vergeet ‘gezondheidszorg’ niet. Je kunt het zo gek niet verzinnen, maar niemand mag dood.

Mijn klomp breekt | 17-05-20 | 08:30

Twee dingen zijn oneindig, het universum en menselijke domheid. Van het eerste ben ik niet zeker. Aldus Einstein. Dit is zo’n voorbeeld

Feitenpliesie | 17-05-20 | 08:02 | 1

En de oneindigheid zelf, ps het universum is cilindrisch je komt weer op het zelfde punt uit

dhrat | 17-05-20 | 08:56

Angst, het nieuwe kernwapen..
Poor kids ook...

Ben Adam | 17-05-20 | 06:35

Leef je leven. Het is prima om enigzins voorzichtig te zijn in je leven en om gezond te eten, te sporten, maar doodgaan kom je uiteindelijk niet onderuit. Het heeft geen zin om bij alles wat je doet bang te zijn voor wat er zou kunnen gebeuren, accepteer dat in alles risico's zitten. Als je jong en gezond bent is de kans dat je heel ziek wordt van dit virus heel klein. Als je ouder bent, en vooral als je alleen bent in een verzorgingshuis, dan is de kans dat dit virus je fataal wordt groot. Maar als je eerlijk bent, dan is de kans dat je aan iets anders overlijdt ook groot. "Jongeren
moeten op het moment eerder bang zijn voor studievertraging en werkeloosheid dan voor het virus en ouderen zijn waarschijnlijk banger voor eenzaamheid dan voor het virus, wat er sterk op wijst dat de maatregelen en de angst die gecreeerd zijn door de politiek en media disproportioneel zijn.

Fijn_dat_je_er_bent | 17-05-20 | 04:56

roken is niet 'leven' tho

klimaatsloper | 17-05-20 | 03:00 | 1

Je moest eens weten.

GraafSteno | 17-05-20 | 11:38

zijn er überhaupt mensen die blijvende kwalen hebben overgehouden aan de eikenprocessierups? Had zelf wel een beetje brandplekjes etc, maar dat is vorig jaar ook allemaal weer weggetrokken. Snap de hele paniek niet echt om die rupsen. Zeker als je nu met plakstrips de natuurlijke vijanden te grazen neemt.

zeertegendradig | 17-05-20 | 02:11

Hoe dom moet je zijn om zoiets te bedenken?

Jan Dribbel | 17-05-20 | 01:31 | 2

heel dom om al die bomen te verbranden, geeft veel fijn stof, co2 en warmte,
gelukkig niet mijn idee

klimaat-chantage | 17-05-20 | 01:44

binnenkort zijn al deze bomen op gebrand voor elektrische auto's; probleem op gelost

klimaat-chantage | 17-05-20 | 01:30 | 1

En voor de betere 5G ontvangst.

nsfl | 17-05-20 | 02:03

ik dacht aan plakstrips voor op het binnenhof

klimaat-chantage | 17-05-20 | 01:28

De oplossing voor de nederlandse grenzen, dubbelzijdige tape. Gelukkig is de oplossing voor een groot probleem eindelijk gevonden.

peet12 | 17-05-20 | 01:19

Vreemd dat mensen aan de rechterflank meer ophebben met het milieu dan links.

Ziener-2 | 17-05-20 | 00:20 | 4

@Ziener-2: O, jij dacht dat we bij rechts allemaal houden van een vieze stinkwereld met veel smog en fijnstof, k-verwekkende chemische meuk en radioactief afval.

kloopindeslootjijook | 17-05-20 | 00:55

Ik denk dat het verschil hem vooral zit in het besef van redelijkheid.

elco485 | 17-05-20 | 04:20

@dubbletjes | 17-05-20 | 00:39: Dat is een uitspraak van de heer
Frans Timmermans.Heeft hier in de "Limburger"gestaan.Kun je nagaan hoe die hoge Piefen denken.!!

Co7699 | 17-05-20 | 11:30
▼ 1 antwoord verborgen

“I´d like to share a revelation that I´ve had during my time here. It came to me when I tried to classify your species, and I realized that you’re not actually mammals.

Every mammal on this planet instictively develops a natural equilibrium with the surrounding environment, but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed. The only way can survive is to spread to another area.

There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus.

Human beings are a disease, a cancer of this planet. You’re a plague and we… are the cure.”

Acidstain | 17-05-20 | 00:13

Onderzoek bij verpleegkundigen toont aan 14.000 besmet met corona. Hiervan zijn 11 gestorven. Wordt gebracht als slecht nieuws. Geen krant die berekent dat dus nog geen promille dodelijk afloopt.

metdedag | 17-05-20 | 00:09 | 1

Stop toch met het lezen van die braggel. Het enige verschil tussen een 'krant' en bijvoorbeeld de Privé, is dat de Privé vol onzin staat over celebrities en een krant vol onzin staat over de rest van de wereld.

Varende_Reaguurder | 17-05-20 | 00:41

Bescherm de risicogroepen die dat willen. Maar laat de burger de vrije keuze.

Tuinhekje | 17-05-20 | 00:03 | 4

Wat mij de laatste weken opviel was dat juist de bejaarden die nog (enigszins) mobiel waren heel veel buiten waren. Je kreeg dan ook nog gezeik of een grote bek als zij vonden dat je te dicht in de buurt kwam. Er liep zelfs een oude knar met een golfclub rond om daar iedereen mee op afstand te houden.

Als die grijze muizen zo bang zijn om besmet te raken moeten ze thuis blijven en niet de Nederlanders voor de voeten lopen die proberen het land overeind te houden.

TitanFoxX | 17-05-20 | 08:48

@TitanFoxX | 17-05-20 | 08:48: Buiten is echt veilig, de kans op besmetting buiten is te verwaarlozen. Maar bijna niemand die het snapt of wil snappen.

Mijn klomp breekt | 17-05-20 | 09:00

Niks vrije keuze. Ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen worden opgesloten. Verplicht gezond blijven. Wij bepalen wel even wat goed voor u is, oma. En als je toch doodgaat, doe je dat maar lekker helemaal alleen.

GraafSteno | 17-05-20 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen zijn méér virus dan het virus zelf. Ik ben er door de bank genomen geen fan van. Dat was ik al niet, maar dat voel ik vooral nú.... nu er diverse stoornisjes, onzinnigheden en curiositeiten aan het licht komen die ik normaal gesproken minder had opgemerkt.

SIogra | 16-05-20 | 23:55

Mijn compassie met rupsen is toch wel wat minder dan met 30 schapen die doodgebeten worden door een wolf.
Trouwens, wist u dat één zwaluw wel 50.000 insecten per week kan eten?

Ad_Hoc | 16-05-20 | 23:29 | 2

Alle wolven moeten eerst worden uitgeroeid, voordat ze weer naar buiten mogen!

echtpaul | 17-05-20 | 04:45

Volgens mij is het allemaal begonnen met rubberen tegels.

Peter Emile | 16-05-20 | 23:17 | 3

De rubberen tegels zijn een teken aan de wand, een van de mijlpalen op de weg naar de vervrouwelijking van de westerse samenleving. Streven naar consensus, resulterend in verplichte meningen. Niet gekwetst mogen worden, resulterend in het moeten verzwijgen van onaangename waarheden. Angst voor verwondingen, resulterend in het verbieden van fikkie stoken bomen klimmen en ruwe spelletjes. Positief discrimineren, bovenmatige aandacht voor zielepieten of minderheden en het verplicht omkatten van de taal, blank wordt wit, slaven wordt tot slaaf gemaakten en criminele moslim jongeren wordt jongeren.

Stil_Haben | 17-05-20 | 00:20

@Stil_Haben | 17-05-20 | 00:20:
Eigenlijk zou elke man zich tot de islam moeten bekeren. Niets staat dan meer in de weg om al die feministen in sexslaven te veranderen en de SJW's te onthoofden.

"Neee!"
"Wat nou nee? Islam is toch prachtig? Islam is toch de toekomst? Welnu, ik ben een moslim, dus pijpen, kreng! Ik heb je eerlijk gekocht voor 12 geiten. Oh en dat diploma Gender Studies van je van de UvA heb ik onderin de papegaaienkooi gelegd. Het krantenpapier was op."

Varende_Reaguurder | 17-05-20 | 00:55

Als je bedenkt wat 12 geiten kosten is een bezoekje aan de Wallen goedkoper.

TitanFoxX | 17-05-20 | 08:51

De angst regeert.

Is dit nog nieuws? | 16-05-20 | 23:03

Kijk, die plakband is door politici verzonnen. Omdat die altijd gelijk hebben moet dit en is dit goed. Feiten maken toch niet uit? Dus gewoon plakken en alles afmaken. Het Grote Gelijk van politici is veel belangrijker.

Patatter | 16-05-20 | 22:57 | 1

Bij de belasting plakt men ook alles af wat je niet lezen mag.

Tuinhekje | 17-05-20 | 00:02

We zitten nu iets over de helft van het aantal griepdoden in 2018... toen geen enkele maatregel. Niets!
We zijn nu volledig doorgeslagen. Krankzinnig.

ceesreis | 16-05-20 | 22:50 | 5

@YoMoms | 16-05-20 | 23:39: door alle maatregelen? Of door enkele maatregelen? Niemand die dit al weet volgens mij.

WammesWonder | 17-05-20 | 08:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Prachtig geschreven. Dank daarvoor!

Superindo | 16-05-20 | 22:46

Arme specht ...

Watching the Wheels | 16-05-20 | 22:38 | 3

Die kwam natuurlijk juist op al die vastgeplakte insecten af.

Watching the Wheels | 16-05-20 | 22:39

@Watching the Wheels | 16-05-20 | 22:39:
Ja, leken die een oplossing denken te weten. Inderdaad, arme specht en andere ongelukkigen die misschien volgen. Taaie rakkers overigens die rupsen. Vind ik toch ook weer mooi. Nog even en men moet het leger (wat we niet meer hebben) inzetten.

Butters | 16-05-20 | 23:21

@Watching the Wheels | 16-05-20 | 22:39: Precies. Luie flikker. Lekker makkelijk vastgeplakte beestje eten. Fuck!

YoMoms | 17-05-20 | 00:25

En toch heeft de natuur miljoenen jaren voor zich zelf gezorgd en het kwam allemaal goed.De natuur is nu om vele biologen en natuur gekkies aan het vreten te houden

dik van alster2409 | 16-05-20 | 22:24 | 1

Tja mensen vergeten dat natuur zich zelf regelt en steeds veranderd. Ondertussen willen natuurbescherming enkel het natuurlijke verloop tegengaan door het vast te zetten in een door hem bedachte staat.

PSYx | 16-05-20 | 23:50

Goed stuk. Bange mensen overal. Ook hier in de panelen. Dumpert reaguurders zijn helemaal mietjes. Leer te leven! Zoek een religie als je bang bent voor de dood!

vansuyle.com | 16-05-20 | 22:17

Prachtig artikel. Amen!

_Roy_ | 16-05-20 | 22:08

Hoe gevaarlijk het virus echt zou zijn of is hadden we alleen geweten als we geen maatregelen hadden genomen. Gokje, maar ach. Konden we daarna wel janken dat er weer eens niets gedaan was...

Canis.bonus.es | 16-05-20 | 21:59 | 2

Redelijkheid is gelijk aan perceptie.

Denkhetnjet | 16-05-20 | 23:23

lees het ""nep"" nieuws , die geven inzicht in dit soort vragen

klimaat-chantage | 17-05-20 | 01:40

En we kappen ontelbare hectaren aan bomen waarmee we het (leef)milieu, ook van dieren, vernietigen om het milieu te redden.
Kap met dat kappen.
Als je alle bomen in de VS kapt heb je voor 1 jaar energie, en dan is het op, en alle bomen zijn dan ook weg.

Broadsquire | 16-05-20 | 21:57

Ik ben zeker geen milieu activist, maar denk gewoon eens na, veel van die insecten heeft de boom nodig en de vogels hebben die insecten nodig en die insecten ruimen van alles op, zetten van alles om.

En wij hebben die bomen nodig, electrische auto's en al die rommel zijn bulshit het enige wat echt helpt in de klimaat hysterie, is dat gene waar niemand het over heeft. Bomen, je moet bomen planten en liefst zo veel mogelijk samen met andere natuur.

Als ik dan weer een of ander groot licht op deze manier bezig zie dan vraag ik me echt af hoe dwaas je wel niet moet zijn.

Duidelijk weer een of andere stumper die niks van de natuur kent en ook geen seconde heeft nagedacht over de gevolgen van zijn actie.

Lt-Kol Kilgore | 16-05-20 | 21:50

Het moet allemaal makkelijk gaan, lijmvallen, drukjacht etc... Wees nu eens selectief in je manier van plagen aanpakken.

Je bestudeerd het gedrag , en daaruit ontwikkel je een plan. Ratten bvb vang ik niet met gif, ook niet met klapvallen of electrische shit. Het risico dat je ook egels dood, nuttige dieren en vogels is gewoon te groot. Ook kan de kat van de buren het loodje leggen door het gif.

Dus je vangt ze levend, en dan pas dood je ze. Ja daarvoor moet je even doorbijten. Maar zo voorkom je wel een heleboel gedoe.

Die eiken staan in vele gevallen in een bos of langs de weg. Als er een massa van die rupsen op zitten brand je ze gewoon weg.

Nee zoals de eerste de beste idioot overal lijmvallen gaan plaatsen. De wacko die dit heeft uitgevonden mogen ze ook eens een dagje vastlijmen.

Lt-Kol Kilgore | 16-05-20 | 21:39

Het is wel "ik heb er geen last van, dus niet zeuren". Hoe gaat deze scribent straks te keer gaat bij iets waar hij wel last van heeft.
Maar wat weet ik, we hebben hier geen eiken, en de corona is ook ver weg. Daarnaast ben ik een saaie lul die toch al niet buiten komt.

frank87 | 16-05-20 | 21:31 | 1

Als iets een plaag is, dan vang je het selectief weg. Voorbeeld die chinese krabben die overal opduiken. Wel een inventieve Vlaming heeft daar een val voor bedacht. Suckers worden levend gevangen en dan laat je ze verdwijnen zonder de rest van de populatie aan te passen. Je kan ook dynamiet in de rivier gooien of een sterk gif, of een paar duizend ampere erdoor jagen dan is ook alles dood, maar dan is alles dood, en dat is niet de bedoeling.

Lt-Kol Kilgore | 16-05-20 | 21:42

Krankzinnigheid ten top. De klimaat-lobby is niet bepaald vrij van corruptie en leugens, maar biomassa in de praktijk is toch wel zo smerig dat de Siciliaanse mafia er jaloers op zou worden.

Rest In Privacy | 16-05-20 | 22:04

Gaat daar al honderd jaar zo. Zijn percelen speciaal geplant om gekapt te worden voor brandhout.
Vergelijkbaar in de ardenne.
(Biomassa is neutraal omdat 80% van Europa hout stookt)

enra | 16-05-20 | 22:20

Nou, dat stuk over Yasser Klaver was echt raak maar deze hersenscheet had ik best kunnen overslaan.

hustler01 | 16-05-20 | 21:18 | 1

Behalve die specht, dat raakte me wel. Wat een mooie vogel. Van de andere kant zit ik nu te denken, had ik nooit geweten hoe mooi zo'n specht is zonder deze foto.

hustler01 | 16-05-20 | 21:19

Slimme move. Je zal het als werk hebben en er de tijd voor hebben...

Sliptong | 16-05-20 | 21:11

Leuke buren heeft die thuiskapster. Stumperds.

Rest In Privacy | 16-05-20 | 21:09

Alle bomen afbranden. Probleem opgelost, voor de ambtenaar althans.

omwenteling | 16-05-20 | 21:07 | 1

Some people.

Hetkanverkeren | 16-05-20 | 21:12
-weggejorist-
Roehm | 16-05-20 | 21:03

Schandalig die plakband om die boom, weet je hoeveel energie zo'n boom zou opleveren in de biomassa stookcentrale ?

sprietatoom | 16-05-20 | 20:44 | 1

Die plakband om dat boom verbrandt wel in het biomassa centrale. Denkt ik.

grapo | 16-05-20 | 20:49


De mate van ontkerkeling is omgekeerd evenredig met de angst voor de dood. Dat is dus de prijs voor secularisatie.

spekpater | 16-05-20 | 20:44 | 5

Er gaan ook zoveel dood in de kerk door Corona. Zal wel de wil van God zijn.

azijnseikerT | 16-05-20 | 21:05

Als mensen niet meer geloven in een leven na de dood worden ze bang. Daar gaat het dus om. IAccepteren dat we als klomp cellen niets meer zijn dan vergankelijk sterrenstof valt de gemiddelde medemens erg zwaar. Laat mijn nick u niet verwarren: all we are is dust in the wind.

spekpater | 16-05-20 | 21:35

Bang zijn... ach nee. Dat we niks voorstellen... eens !

CalamityJane | 16-05-20 | 22:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat betreft die rupsen... zet er wat ichneumonidae op. De larven daarvan eten hun gastheer (de gelukkige rups in dit topic) van binnenuit op.

Zijn er nog mensen die de natuur geen reet aan vinden, onbegrijpelijk.

Ichneumonidae | 16-05-20 | 20:43 | 2

Je klinkt als Rupsje Nooit Genoeg.

Kuifje-naar-Brussel | 16-05-20 | 20:58

@Kuifje-naar-Brussel | 16-05-20 | 20:58: Meer als 'Nooit Genoeg Rupsen' - 't blijft altijd weer zoeken, maar godezijdank is er de processierups.
Soort manna, en dan gaan vertegenwoordigers van de laagste diersoort op aarde er moeilijk over doen. Nou ja zeg, dan breekt mijn klomp, hoe heet het.

Ichneumonidae | 16-05-20 | 21:05

Die arme specht ook. Hoe dom zijn sommige mensen?

Jan, Leiden | 16-05-20 | 20:42 | 1

Was die specht blind? dat hij het plakband niet zag?,

hetoog | 17-05-20 | 09:39

Welke totaalidioten doen dubbelzijdig tape om een boom, te erg voor woorden dit. Doorgeslagen zijn die lui. Maar een vergelijk met Coronamaatregelen is te gemakkelijk, doe ik niet aan mee.

Jan, Leiden | 16-05-20 | 20:41

Het is dat moslims ook processies hebben inclusief karwats.
Anders was het door de NOS allang verboden in dit land.

Piet Karbiet | 16-05-20 | 20:36

Voortaan dus een mes mee als ik ga wandelen met de hond. Begin me een spruitje te voelen

Nouwske | 16-05-20 | 20:31

Het schijnt dat boomklevers er geen problemen mee hebben.

Mr_Natural | 16-05-20 | 20:30 | 7

Leuk.

grapo | 16-05-20 | 20:36

Hij is (nog) scherper vandaag, leuk!

Nouwske | 16-05-20 | 20:41

Nee niet echt. Maar dat begon met een paar stompzinnige reakties hier. En toen moest Mr. Naturel het ook bezuren.

CalamityJane | 16-05-20 | 20:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Het komt allemaal voort uit extreem links denken. De overheid en overheidsingrijpen als oplossing voor alles. Laat mensen gewoon met rust, laat ondernemers met rust en laat gvd die bomen gewoon eens met rust... Is ook een stuk goedkoper als de overheid zich niet overal mee bemoeit...

Antiquerulant | 16-05-20 | 20:28 | 4

Het komt in het algemeen voort uit beheersingsdrang. Walgelijk is dat, de neiging om alle risico`s uit te sluiten en elk deeltje van de wereld tot in de puntjes te beheren en beheersen. Welkom in de rubberentegelteletubbiemaatschappij.

GeenHeil | 16-05-20 | 20:31

... en ook veel beter, als je beseft dat bij de overheid zeker niet de grootste lichten rondlopen -en al was dat nog zo, de overheid is er voor ons, niet omgekeerd.

Op dit dorpsniveau rond rupsen is het een Hekking die zich verveelt en ook weer een keer met z'n rotkop in het locale sufferdje wil.

Ichneumonidae | 16-05-20 | 20:33

Wie is verantwoordelijk voor die bomen en de veiligheid in de directe omgeving daarvan? Niet alleen die rupsjes, ook snoeien, omhoog komende wortels, conditie (omvalgevaar). Allemaal stomme dingen waar stomme ambtenaren zich mee bezig moeten houden. Want als het misgaat, nou dan zijn de rapen gaar. Niemand wil zoveel overheid en toch kijkt iedereen gelijk naar diezelfde overheid zodra er iets fout gaat.

pielemuisje | 16-05-20 | 20:39
▼ 1 antwoord verborgen

'Het interessante is natuurlijk dat er een link is met corona.' Dubbelzijdig plakband op een boom?

Ik haak af. Dit soort halve zolen een podium geven op een zaterdag is triester dan een leeg flesje Corona op een warme zondagmiddag.

Ik ga wat leuks doen.

Crossing_The_Rubicon | 16-05-20 | 20:27 | 2

Ga dan

MoltisantiBeer | 16-05-20 | 20:30

Wat is eigenlijk het probleem met processierupsen?

GeenHeil | 16-05-20 | 20:26 | 1

Ze kunnen zo genderfluide hupsen.
Dat is beledigend voor hen die wel de hele transformatie door hebben gebikkeld.

Shoarmamasutra | 16-05-20 | 20:34

Koolmezenkastjes! Super! De ouders vliegen zich momenteel rot met die groene rupsjes voor het kroost.

toetssteen | 16-05-20 | 20:26

Mooi verwoord.

harry19612 | 16-05-20 | 20:26

Er zijn miljarden insecten in Nederland, hoe groot is de plakkans?

Mr_Natural | 16-05-20 | 20:23 | 13

Daar waar Mr. natural de humor heeft zit er bij u een valse noot lijkt het.

CalamityJane | 16-05-20 | 21:36
▼ 10 antwoorden verborgen

Weer zo'n verhaal van, als we het gewoon niet erg vinden dat de oudjes doodgaan kan ik tenminste mijn haar weer laten bijpunten. Inhoudelijk verder niks kunnen ontdekken.

Blauwpetje | 16-05-20 | 20:22 | 3

Maar wat als het zijn eigen familie betreft of een kind? Zou hij dan nog hetzelfde schrijven?

Rdock | 16-05-20 | 20:41

@Rdock | 16-05-20 | 20:41: Dan haal je hem/haar toch gewoon van dat plakband af. Nee, dan heb je inderdaad geen tijd meer om iets te schrijven.

azijnseikerT | 16-05-20 | 21:10

Als het enkel zou gaan om het bijpunten van onze haren dan had u een punt.

ChristianV | 16-05-20 | 22:04

Krijg bij het lezen van dit topic sterk de indruk dat de schrijver ervan beter zowel z'n Twitter- als z'n FB-account kan schrappen.

Allemaal anekdotisch gezever en als opmaat tot de krankzinnigheid rond corona is dat geouwehoer over een rups al helemaal ver onder NAP.
Laat de volgende keer, als die ooit komt, vooral ook dat 'we' weg. Ik heb jou niet gesproken, niemand hier waarschijnlijk.

Ichneumonidae | 16-05-20 | 20:22 | 6

Nou dit is echt totale waanzin. Het helpt niets tegen die rupsen, die natuurlijk wel weer een probleem gaan worden komende tijd. Het is dodelijk voor alles wat nuttig is.
Plastic en plakstrip om bomen is net zo erg als windmolens.

Nuuk | 16-05-20 | 20:41

@Ichneumonidae | 16-05-20 | 20:46: ja ik wel. Dit is gewoon zo ontzettend dom, wie bedenkt zoiets.
Verder leg ik geen relatie tussen rupsen en Corona, dus.......

Nuuk | 16-05-20 | 22:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach gossie, die specht. Je schrikt je toch wezenloos als je dit op je geweten hebt.

MickeyGouda | 16-05-20 | 20:19 | 4

@Mr_Natural | 16-05-20 | 20:20:

Stop met mij aan het lachen te maken, Mr. Natural! Ik probeer mijn onsterfelijke ziel een beetje zuiver te houden. (te laat) ;-)

MickeyGouda | 16-05-20 | 20:37
▼ 1 antwoord verborgen

Angst beheerst de samenleving steeds meer.

Mr.Crowley | 16-05-20 | 20:19

Ach Thijs wil weer wijntjes drinken. Coronaparty met een Chablis. Tuurlijk, we gaan een keer dood en een rubberentegelmaatschappij, daar zit niemand op te wachten. Vergeet alleen niet alle mensen die zwaar de sjaak zijn als ze dit virus krijgen en de zorgmedewerkers (hi!) die dit absoluut niet mee willen nemen naar het werk..

E2 | 16-05-20 | 20:17 | 1

Meeste mensen merken er niks van of worden mild ziek. Wat is dat toch dat mensen denken dat je de Sjaak bent met dit virus. Nou ja als je alleen MSM in je brein geïnjecteerd krijgt en niet zelf een beetje nieuwsgierig bent, begrijp ik het wel.

azijnseikerT | 16-05-20 | 21:16

Dezelfde idioterie hier in 040. Op de Oirschotsedijk, hier wel bekend zitten op de eiken al sinds mensenheugenis processierupsen. Loopt een fietspad langs. Nou en? Nooit een probleem geweest. Tot een paar jaar geleden dan, nu is er complete paniek.

Het is nu zelfs zo ver dat er al twee keer hier gewoon door een woonstraat met van die smalle eikjes plots een karretje kwam met een grote spuit erop en die bomen ondergespoten werden.

Buurt ingelicht? Nee. Gemeente of waar komt het vandaan? Geen idee. Wat is erop gespoten? Weet niemand. Op diezelfde bomen zag ik geregeld boomklevertjes zitten, gewoon voor m'n deur. Zullen nu het loodje wel hebben gelegd.

En waarvoor? Die rupsen willen die smalle eikjes in woonstraten helemaal niet eens. Slechte omgeving voor de vlindertjes. Ergo nog nooit een processierupsje gezien hier.

Ja, wel op de Oirschotsedijk, daar ben ik duizenden keren langs bomen vol met van die dingen gereden op m'n tweewielertje zonder enige bescherming. Nooit iets gebeurd, wat een idioterie weer.

Ja, ik denk er nog steeds over om toch die gemeente hier maar eens te bellen, al heb ik geen enkel vertrouwen in die kutambtenaren. Want het is hier net als landelijk, de grootste natuurvernielers komen bij GroenLinks vandaan, geloof het of niet.

Kinkfactor | 16-05-20 | 20:12 | 1

Eerst moet er iets uitgevonden worden wat niet werkt. Volgende stap is de kettingzaag voor het biomassa bomencrematorium.

revolte | 16-05-20 | 20:37

Alles moet wijken om te voorkomen dat mensen iets vervelends moeten meemaken.

Ik zie dit ook sterk terug in de ontwikkeling van de milieubeweging:
Vroeger was de milieubeweging voor de natuur en daarvoor moest de mens een stapje terug doen.
Tegenwoordig is de milieubeweging voor de mens en moet de natuur een stapje terug doen (zie bijvoorbeeld zonneparken en windmolens in natuurgebieden en in open water en natuurlijk biomassa).

C1O2 | 16-05-20 | 20:11

Ik ben zo'n oliedomme particulier. Achter ons huis staan een paar van die eiken op gemeente terrein. Aangezien ik ook een bijenkast in mijn tuin heb staan kan en wil ik geen gif gebruiken.
Vorig jaar extreem veel last gehad. Ik ben redelijk wanhopig dus probeer het toch dit jaar. Tot op heden zit er nauwelijks een insect op het plakband.
Over 2 maanden weten we of het werkt.

Willem van D | 16-05-20 | 20:10 | 5

Hang diverse vogelhuisjes in de buurt op! Gat van 28mm voor de pimpelmees, gat van 32mm voor de koolmees. Hang ze om en om per soort minimaal 5 meter uit elkaar (soortgenoten moeten zo'n 10m uit elkaar hangen i.v.m. benodigd territorium).

Timide_Aso | 16-05-20 | 20:21

@Timide_Aso | 16-05-20 | 20:21: Vogelhuisjes moeten trouwens ook niet vol in de zon hangen en de invliegopening richting het noord/oosten. Daar komt het minst vaak de wind vandaan.

Timide_Aso | 16-05-20 | 20:22

@Timide_Aso | 16-05-20 | 20:22:
Koolmezen hebben een territorium, dus meer dan 1 ophangen heeft geen zin, er hangen er 2. Overigens zit er na 3 weken nog geen insect op. Tape plak waarschijnljk toch niet zo goed.

Willem van D | 17-05-20 | 00:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Tjongejonge, een paar dode insectjes. Een doorsnee koolmees eet er per dag heel wat meer dan er op die tape geplakt zitten. En anders dan bij corona zijn we niet bang voor de eikenprocessierups. Het is alleen een super-irritant beest.

bintang | 16-05-20 | 20:10 | 4

je snapt er werkelijk helemaal niets van

langzullenweleven | 16-05-20 | 20:26

"Het is alleen een super irritant beest"
Is dat jouw criterium waarop je beslist of een levend wezen dood moet? Ik vind jou ook irritant. Kun je er alsjeblieft een einde aan maken?

Timide_Aso | 16-05-20 | 20:26

Van leven ga je dood. Das pas erreg..!

CalamityJane | 16-05-20 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het hier al eens eerder geplempd; weer worden geregeerd door een generatie die nog nooit enige tegenslag heeft ervaren. Voor alles een loket en etiket. Ze kunnen niet accepteren dat mensen dood gaan. Vooral als ze oud en ziek zijn. Diezelfde jankstruikgeneratie die loopt te miepen dat ze geen huis kunnen kopen en dat pensioen voor hun iets uit de geschiedenisboeken is. Schuld van de babyboomers zeggen ze dan. Dus beste jankmillenials en kruidenthee bakfiets mama's; mensen gaan dood. Punt. Hopelijk als ze oud een voldaan zijn. Soms helaas iets eerder. Door een virusinfectie bijvoorbeeld. Gezond eten, beetje bewegen, niet roken, matig drinken en wat goede genen.

PikinhetBlik | 16-05-20 | 20:07 | 1

Ik heb toch stellig de indruk dat het voornamelijk jullie zijn die lopen te janken over een tijdje wat beperkingen.

omanders | 16-05-20 | 20:24

Keigoed artikel. Wij zijn onze economie en manier van leven aan het laten afsterven, omdat we niet accepteren dat Corona dodelijk is voor mensen die al ernstige aandoeningen hebben of op hoge leeftijd zijn. Hierbij worden de belangen van de jonge bevolking volledig ter zijde gezet.

Er worden maatregelen getroffen die uitgaan dat er over 1 jaar een vaccin is. Een onverantwoorde strategie van de bovenste plank.

Het 1 e kwartaal is onze economie al geschaad zoals sinds de 2 e Wereldoorlog niet is gebeurd. En in het 1 e kwartaal was er maar 3 weken lockdown. Het 2 e kwartaal zal absoluut desastreus zijn. Voldoende om het vertrek van Rutte en consorten te eisen.

En waarom doen we dit. Omdat onze leiders met iets nieuws geconfronteerd worden en niet weten wat ze moeten doen. Ze gaan van de adviezen van virologen uit. Had de ziekte de dodelijkheid van ebola en Dezelfde besmettingsgraad dan had ik een lockdown nog begrepen.

Ze hebben het over oversterfte Wie garandeert ons dat er straks niet gewoon een ondersterfte is. Oude en zieken mensen zijn een paar maanden eerder gehaald. Moet je daar alles voor opofferen? De toekomst zal het uitwijzen.

Spoorzoekernl | 16-05-20 | 20:06 | 3

Ja,.. maar de Thaumetopoea processionea is ook gevaarlijk hoor. Zeker als je het al benauwd hebt van covid.

grapo | 16-05-20 | 20:12

@grapo | 16-05-20 | 20:12: Caelifera in Afrika. Die zijn pas vervelend. Ook als je covid hebt.

Spoorzoekernl | 16-05-20 | 20:20

@Spoorzoekernl | 16-05-20 | 20:20: Ach van een beetje sprinkhaan heb je maar heel kort last. Ze vreten je oogst op en daarna ga je deaud van de honger of krijg je weer een zak geld uut het westen.

grapo | 16-05-20 | 20:28
-weggejorist-
Imzadi | 16-05-20 | 20:05 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ja alles wat het IK-persoontje niet aanstaat, moet koste wat kost worden uitgeroeid.

Natuurdingetjes met een eigen willetje die motte we niet in onze tuin. Stel je voor dat “me kind” door iets natuurlijks wordt vergiftigd. Wij leven in ons eigen onderhoudsvrije Action paradijsje en dat pakt niemand van ons af. Laat Rutte zelf maar het bos stofzuigen, als die zo nodig natuur mot hebbe.

chef werkplaats | 16-05-20 | 20:05

Zou dat plakband ook bij azc’s werken?

laurentius | 16-05-20 | 20:04

Normaal zou ik dit niet lezen want op het terras of in een club, concert, festival, theater of gewoon met vrienden in het park. Ok ik zie allerlei verbanden tussen oude bomen, plakband, rupsen, vogels, vleermuizen en een gedwongen pauze op alles wat niet essentieel is. We hebben het maar moeilijk. Opstand! Desalniettemin, Bleib zu Hause.

RickTheDick | 16-05-20 | 20:00 | 1

Genoteerd!

Kuifje-naar-Brussel | 16-05-20 | 21:00

Valt er hier nog wat te neuken?

Mark_D_NL | 16-05-20 | 20:00 | 4
-weggejorist-
levensgenieter | 16-05-20 | 20:07

Gewoon je lul in de grond stoppen, dan heb je de hele aarde eraan hangen.

sprietatoom | 16-05-20 | 20:21

Dat denk ik ei'k nie

Shoarmamasutra | 16-05-20 | 20:38
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
levensgenieter | 16-05-20 | 20:00 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb ook altijd zo'n hekel aan van die lui die bij elk spinnetje beginnen te gillen en zeggen "kill it with fire!"
Of onnozelen die bijen doodmeppen omdat ze denken dat het een wesp is... Terwijl wespen doodmeppen sowieso al dom is. Super nuttige beestjes (met name in het voorjaar).
"We" zijn allemaal zo bang voor alles wat we niet kennen. Erg triest.

Timide_Aso | 16-05-20 | 19:59

Darwin aan het werk. Uiteindelijk verdampt de aarde, omdat de zon ontploft.
Dus wat maakt het allemaal nog uit.
*Huiswerk in de hoek gooit*

King of the Oneliner | 16-05-20 | 19:57 | 3

Er bestaat niets van betekenis, zei hij. Dat had ik al lang door. Het heeft dus geen zin om iets te doen. Dat heb ik net begrepen.

C1O2 | 16-05-20 | 20:15

@C1O2 | 16-05-20 | 20:15: We zijn als aarde zo nietig en onbetekenend. Als de aarde ontploft, is dat totaal geen probleem in het heelal.
We stellen helemaal niets voor!

ja-ja-nee-nee | 16-05-20 | 20:33

@ja-ja-nee-nee | 16-05-20 | 20:33: Het argument voor mensen voor wie het juiste doen voor medemensen/geheel meestal lastig en teveel gevraagd is, alsook een prima fundering voor het huidige systeem. Je zal maar zo moeten leven, een kijkje in de wereld van bijv. Marcus Aurelius (nee, niet die uit de film) zou zo iemand heel anders naar de wereld doen kijken. Maybe, maybe not, sommigen zijn gewoon nog niet zo ver.

C0de187 | 16-05-20 | 21:54

Ik begin dit soort gehuil steeds lachwekkender te vinden. Je moet even een paar maanden aan wat maatregelen voldoen. Een paar generaties terug moest je vanuit een landingsvoertuig een regen van kogels inrennen. Nu moet je even een paar maandjes je thuis vermaken.

Stop gewoon met janken.

omanders | 16-05-20 | 19:53 | 7

meer neuken.

newray | 16-05-20 | 20:27

Dat deden ze (was hun door bankiers en elite middels media wijgemaakt) om hun vrijheden en manier van leven te waarborgen, de toekomst wees toch anders uit, dat is echter alleen nog zichtbaar voor hen die het willen en kunnen zien. Precies zo zal het ook verlopen met deze leugen.

C0de187 | 16-05-20 | 21:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Het schijnt dat de eikel-protectierups vooral in Den Haag voorkomt...

King of the Oneliner | 16-05-20 | 19:51

Thijs mag blijven hoor!

laurentius | 16-05-20 | 19:51

" foto's van kleuters op een speelplein", Dat is natuurlijk ook al verdacht.

NatNiks | 16-05-20 | 19:49

Zo'n rups komt nog best ver op zo'n stuk plakband. Ze zijn bijna op de helft!

Zoiets | 16-05-20 | 19:48 | 3

En dat zonder rupsbanden.

Mr_Natural | 16-05-20 | 19:49

Ze mogen u eraan plakken. Kijken hoever dat wordt.

CalamityJane | 16-05-20 | 20:14

@Mr_Natural | 16-05-20 | 19:49:
verkeerde insteek.
Juist door rupsbanden.
Banden is vast, rupsbanden ook vast maar toch een stuk verder.

reservebelgië | 16-05-20 | 20:26

Leven van het doden van insecten en leven voor het doden van insecten, daartussen is maar een kleine rode lijn: www.youtube.com/watch?v=j7CeHInvH9k

Gladiator Fap | 16-05-20 | 19:47

Ik vind het wel een mooi stuk van Thijs. Eens wat anders.
Is er een lijst van waar dat tape om de bomen zit?

r_leeuwenhart | 16-05-20 | 19:46 | 6
-weggejorist-
frank4444 | 16-05-20 | 19:57
▼ 3 antwoorden verborgen

'Life is a temporary victory over the causes which induce death'. —Sylvester Graham, A Lecture on Epidemic Diseases.

isitsoornot | 16-05-20 | 19:45

Goed verhaal en Thijs heeft helemaal gelijk.

Datgingniegoed | 16-05-20 | 19:44
-weggejorist-
frank4444 | 16-05-20 | 19:43 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgende week zit het plakband zó vol met de lijken van allerlei insecten dat de eikenprocessierupsen er zo over de lijken heen wandelen. Slimme ambtenaar hoor.

pa_niek | 16-05-20 | 19:42 | 2
-weggejorist-
levensgenieter | 16-05-20 | 20:04

De plakband loby heeft gezegt dat het werkt zei de ambtenaar en weigerde zelf natedenken besturen 2.0

Banenenrepubliek | 17-05-20 | 01:06

Dus vogels en vleermuizen die insecten eten sterven vastgeplakt aan een stuk tape om insecten te bestrijden. Ik begreep al niks van dat spruitjes wortel verhaal van die meneer.. Ik ga toch maar weer zuipen.. Stoppen levert niks op

r_leeuwenhart | 16-05-20 | 19:39

Mooi verhaal, wil je erover praten?
Het is nog veel te vroeg voor dit diepzinnig stuk.
Een noodkreet uit de kerkers onder de burelen van GS.

ptrck | 16-05-20 | 19:38

Goed verhaal. Wel zie ik dat de meeste dingen als plastic en plakband op bomen zeker niet door ambtenaren wordt geplaatst. Maar door oliedomme particulieren zonder enig besef en benul van de natuur.

Het brein erachter | 16-05-20 | 19:37 | 1

Als ik zo'n boom zou zien is het plakband er binnen 1 minuut af.

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:49

Van eikenprocessierupsenvrij hout zaagt men muizenplanken.

Al SchietjemeLevend | 16-05-20 | 19:37

Vroeger had men van die vliegenvangplakstrips aan het plafond hangen met tot de dood spartelende insecten. Terwijl de eenvoudige oplossing is gewoon je huis schoonhouden. Je ziet ze nergens meer.

oplichter | 16-05-20 | 19:36 | 8

@VanBukkem | 16-05-20 | 20:04:
Zodra die beessies iets bedenken om de steek niet zo te laten jeuken, mogen ze best een druppie bloed van me hebben. Leven en laten leven.

Zolang ze dat jeukprobleem niet oplossen mep ik ze hartstikke dood.

Kapitein Sjaak Mus | 16-05-20 | 20:22

@VanBukkem | 16-05-20 | 20:04:
Ja joh, zo ben ik nog eens met onze huismug naar de dierenarts geweest nadat hij bij de buren een klap met een vliegenmepper had opgelopen!

Bena | 16-05-20 | 20:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb mijn vader zélf afgelegd hoor. En haar zussen mijn moeder. Als je bang bent van wat er om de dood hangt, heb je geen vol leven meer. En een naar eind.

TmC | 16-05-20 | 19:34 | 12

@Mr_Natural | 16-05-20 | 20:12: eh nee. haar zussen. De zussen van zijn moeder. niet zijn zussen en ook niet die van zijn vader.

grapo | 16-05-20 | 20:43

Was dat na uw kookkunsten ? Heeft u het recept ,ik vraag dit voor een vriend

Banenenrepubliek | 17-05-20 | 01:09
▼ 9 antwoorden verborgen

Dat hele processierupsgedoe is al bezig sinds een jaar of 30. Ook weer zo'n ding dat tomeloos overdreven wordt, wat zogenaamd problemen veroorzaakt en verschrikkelijk is. Nog nooit last van gehad, heeft nog nooit gestoord en als je er een probleem mee hebt, loop je er gewoon met een grote boog omheen. Opgelost, beestjes tevreden, jij tevreden en in de winter zijn ze weer weg, dus kunnen de sneeuwvlokjes weer over zwarte piet klagen. Dat geouwehoer van de zuurbrigade toch altijd... MOE wordt je ervan.

Gladiator Fap | 16-05-20 | 19:33 | 10

De processierups is een hel, maanden onder de bulten en enorme jeuk. Kleren kan je weggooien, want je wast het er niet uit.

En die mezen kunnen ze ook alleen maar eten als ze ze eerst van hun haren ontdoen door ze over een boomstam te wrijven. Dus die haren komen juist dan vrij.

Pas als al het andere eten op is, beginnen ze aan de processierups.

wilderst | 16-05-20 | 20:38

@Joostmochtnietsweten | 16-05-20 | 19:44: Joost, ik ben Brabander en heb er de eerste 20 jaar van mijn leven verbracht met fiets als vervoermiddel nummer één. Dus ja, ik ben er bekend mee. En ik blijf erbij: als je de plekken waar de processierups gesignaleerd werd gewoon mijdt, was er niks aan de hand.

Gladiator Fap | 16-05-20 | 21:05

@Gladiator Fap | 16-05-20 | 21:05: gladiator, de afgelopen 20 jaar was er geen probleem, want het bestrijdingsmiddel is pas recent verboden. Dat hele idee van die koolmezen is natuurlijk leuk en aardig. Fijn dat ze rupsen eten. Maar méér nestkastje leidt niet ineens tot veel meer koolmezen, hooguit een enkele koolmeeskoppel dat anders niet had gebroed, en wellicht ietsje dichter bij die Eik. Maar tegen de aantallen processierupsen die op sommige plaatsen worden gesignaleerd valt niet op te mezen. Gewoon uit de EU en die bestrijdingsmiddelen onder striktere omstandigheden toe staan.

Joostmochtnietsweten | 16-05-20 | 22:30
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een vreselijke dood en de beste man maakt een foto ipv met een pincet de held uit te hangen.

Wat een wereld.

Yzord | 16-05-20 | 19:32 | 1

Inderdaad, die beesten moeten zich kapotschamen.

Peter_la_Selie | 16-05-20 | 19:38

In Estland worden alle wouden gekapt voor onze "groene" biomassa.
We worden langzamerhand knettergek bestuurd.
Ter compensatie heb ik een insectenhotel in de tuin.
En veel blommen voor bijen enzo.
Guerilla gardening.

Piet Karbiet | 16-05-20 | 19:31 | 9

@Juffrouw op de fiets | 16-05-20 | 19:47: Permacultuurtuin; ik had er nog nooit van gehoord. Klinkt interessant. Behalve wat kruiden eet ik er niet uit. Probeer wel een evenwicht te behouden tussen cultuur en natuur. Het barst van het leven.

pielemuisje | 16-05-20 | 20:07

wat is je punt?

langzullenweleven | 16-05-20 | 20:27
▼ 6 antwoorden verborgen

2 broers uit Twente hebben een geniale rupsenval in de aanbieding waarbij geen enkel ander dier schade van ondervindt. De gemeenten willen ze echter niet hebben, de reden blijft een raadsel.

MoeHammetmayo | 16-05-20 | 19:27 | 6

Er was toch een boer met de oplossing voor het stikstof "probleem" waar niemand aan wil.

r_leeuwenhart | 16-05-20 | 19:50

nou misschien omdat alle beestjes dan worden gevangen en niet alleen die rups?

Hadena | 16-05-20 | 19:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit komt van het zelfde soort volk wat in grote getale met muizengif strooit en het dan heel gek vind dat de roofvogels aan het uitsterven zijn!

TijdelijkOptimist | 16-05-20 | 19:27 | 1

Precies.

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:34

Waar blijft de diversiteit als we hele groepen insecten uitsluiten in onze bomen?

Winstpakker | 16-05-20 | 19:26 | 1

Insecten uitsluiten is alle leven uitsluiten. #insectsplaining

pielemuisje | 16-05-20 | 19:28

Wat vinden die beesten dan zo lekker aan plakband?

Mr_Natural | 16-05-20 | 19:26

Ik ben maar eens naar Dj3nz3n gaan kijken, want over zijn show is nogal wat te doen. Het viel me nog mee hoe irritant ik hem vond. Die patjepeeër met zijn slecht acteerwerk: gespeelde verbazing, gespeelde verontwaardiging. Hij kwam niet met aliens en 5G aanzetten in wat ik keek. Sommige meningen deel ik met hem.

Ik vind dat de lockdown maar eens moet worden opgeheven. Net als Maurice de Hond, Baudet en Kees de Kort. Maar dus ook, net als Dj3nz3n. We beginnen kapot te gaan aan die lockdown en het moet maar eens over zijn. Persoonlijk heb ik er nog niet heel veel last van, maar een heleboel mensen zitten zonder werk of er dreigt ontslag of faillisement voor hen. Men heeft weinig geld of dat zit eraan te komen. Er lijkt toch een soort opstand nodig te zijn om die lockdown (en anderhalve meter samenleving) te stoppen. De massa moet daarvoor georganiseerd worden en in beweging worden gezet. Laat ik niet te kieskeurig zijn. Als Dj3nz3n dat voor elkaar krijgt, dan is dat ook prima.

Stop de lockdown!

Sitting_targets | 16-05-20 | 19:26 | 4

@Lupuslupus | 16-05-20 | 19:37: Maak daar maar vele tienduizenden van. En die skoft van een Gerlauff laat er niks van zien op tv. Het is hemeltergend.

Piet Karbiet | 16-05-20 | 20:19

@Piet Karbiet | 16-05-20 | 20:19:
Waarschijnlijk zijn de demonstranten niet divers genoeg.

keestelpro | 16-05-20 | 20:30

@Piet Karbiet | 16-05-20 | 20:19: nieuws deelt men wel op diverse nieuwsitem. Maar ja, daar maakt men deze mensen uit voor gekkies en Tokkies.

Diepstrotje | 16-05-20 | 23:01
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een hippie gejank zeg. Ja, dat plakband is kudt en werkt niet. Maar de rest... Wat een facebookjankverhaal. Is dit zo’n kettingbrief? Zou Thijs zich beseffen dat het gros van zijn clientèle in de risicogroep zit? Denkt hij dat we al knuffelend van corona afkomen?

beldewouten | 16-05-20 | 19:26 | 3
-weggejorist-
Roadsurfer | 16-05-20 | 19:37

Het is niet zich beseffen maar beseffen. Dat plakband werkt zeker wel maar niet voor het doel: de processierups want die is daar helemaal niet. Zoals duidelijk te zien is op de foto. Daarnaast is het totaal idioot om alle insecten te vermoorden vanwege een rups.

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:39

@Lupuslupus | 16-05-20 | 19:39: dank voor de taaltip, het is er zo een waar ik bijna niet van af kom. Het plakband werkt dus niet, want succes meet je af aan het doel. Het stukje over de tape is het probleem ook niet, het is het theatrale gejank daarna.

beldewouten | 16-05-20 | 19:50

Dit is echt idioterie van maoïstische proporties. Dit doet mij heel erg denken aan De Grote Mussencampagne (een van de onderdelen van De Grote Sprong Achterwaarts).

Alexander des Burgus | 16-05-20 | 19:25

Angst? Wacht maar tot PFAS zich weer aandient.

Miezerig | 16-05-20 | 19:25

Als ze allemaal opgevreten worden door mezen is het 'de natuur' en 'mooi'.
Weten jullie wel wat een insect moet doorstaan in een spinnenweb of in een vleesetende plant? Plakband is een zachte dood, natuurlijk gesproken. Insecten moeten blij zijn met mensen.

Mr_Natural | 16-05-20 | 19:24 | 7

Hele zenders worden volgeplemt met natuurseries. Met als hoofdthema moord en doodslag. Maar normaal, want natuur. Opsporing verzocht is een kleuterprogramma in vergelijking tot de moordpartijen die daar schaamteloos verheerlijkt worden. Tsja, natuur. De zwaksten worden gedecimeerd. De luie leeuw pakt geen oeros, maar liever een pasgeboren gazellejong. Wat is de natuur toch mooi.
De mens lijkt wel een beetje de weg kwijt en zich boven de natuur te stellen. Als een varken geslacht wordt bestaat de natuur niet meer. En als er een virusje rondwaart moeten een paar zwakken beschermd worden. Mag biljarden kosten. Want voor mensen geldt blijkbaar niet dat de zwaksten eerst gaan.
In het moderne menselijk denken is het blijkbaar aangewezen dat de sterken zich moeten offeren om de zwakken een kans op overleven te geven.

Maar wees niet bang. De natuur is van nature de sterkste. Hersteld altijd zichzelf. Ondanks wat gedachtespinsels van sommige bovennatuurlijke mensen.
Er komt een dag dat virologen moeten erkennen dat de natuur erg effectief is.

En menselijk ingrijpen in het algemeen meestal vrij destructief.
Dat in de menselijke geest laten indalen is wss de grootste uitdaging.

reservebelgië | 16-05-20 | 19:55

@Mr_Natural | 16-05-20 | 20:26:
Topreactie. Gniffel.
U mag bidden dat haantjesgedrag u vreemd is en en de rol van de sprinkhen laat prevaleren.
In deze tijden met al die vermeende oversterfte en de roep om gedragsaanpassingen en zo.

reservebelgië | 16-05-20 | 20:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat ik ook haat zijn mensen die gif spuiten tegen de buxusmot. Vogels nemen die giftige rupsen mee naar hun nest en alle jonge vogels dood. In het vervolg blijft die mees wel af van de buxusmot en zo wordt de plaag steeds erger.

du Roi Soleil | 16-05-20 | 19:22 | 1

De buxusmot was een voorbijgaande 'plaag'. Als mensen dat zo erg vonden gaan ze maar naar het tuincentrum om nieuwe te halen. Elk jaar is er wel een 'plaag', zijn het de wespen niet dan zijn het de dazen of de vliegen of of of. Je moet maar overal last van hebben - zoals velen want echt het stikt ervan -. Die kunnen zichzelf beter opsluiten: deuren en ramen dicht. En dan maar hopen dat er niets 'engs' onder de deur door komt.

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:46

Ik zou graag een beetje meer VOC-mentaliteit willen zien. Maar in plaats daarvan zijn we verworden tot een stelletje weekdieren met zijn allen.
Het nieuwste grote gevaar, na de hoornaar en de eikenprocessierups: Ook huisdieren kunnen corona krijgen! Zoek dekking met zijn allen!

VanBukkem | 16-05-20 | 19:22 | 2

Valt wel mee, de grenzen staan ver open voor criminelen dus zo bang zijn we niet

dik van alster2409 | 16-05-20 | 19:26

Was dit de specht die je zag VanBukkem?

RickyLaRue | 16-05-20 | 20:18

Mijn echtgenoot heeft ook zo iets omgebonden ze wil mijn rupsje niet meer zegt ze.

dik van alster2409 | 16-05-20 | 19:22 | 1

Je kan zelf ook dubbelzijdig plakband om je stam doen. Neem je gelijk alle platjes weg.

Shoarmamasutra | 16-05-20 | 20:43

Alle bomen kappen, lijkt me de beste oplossing.

Kuifje-naar-Brussel | 16-05-20 | 19:21

Vanmorgen de hond uitlaten, staat hij tegen een boom te plassen, zit z'n snikkel opeens muurvast vastgeplakt. Gelukkig hebben we de boom er thuis met stickerverwijderaar af kunnen krijgen.

Mr_Natural | 16-05-20 | 19:21 | 1
-weggejorist-
GuusHetSchaapje | 16-05-20 | 21:06

Allemaal dor hout, gewoon af laten sterven.

doskabouter | 16-05-20 | 19:21

Ja en die windmolens dan ? Ik zeg alle bomen met plakband.

MarkyS | 16-05-20 | 19:21

Dit is gewoon wreed!

Manus Olie | 16-05-20 | 19:19 | 1

eindelijk iemand met compassie en begrip; wat een stupide reaguursels heb ik moeten doorworstelen om deze te vinden. Top.

langzullenweleven | 16-05-20 | 20:28

Alleen daarom al: windmolens! Daar kan geen boom tegenop.

Hetkanverkeren | 16-05-20 | 19:19 | 5

@Hetkanverkeren | 16-05-20 | 19:37: de wereld mag gered worden van me. Maar niet op aanwijzing van de door de industrie gesouffleerde politiek. Mooi lied.

schijtzat | 16-05-20 | 19:54

@Hetkanverkeren | 16-05-20 | 19:37:
De kunstmestindustrie is by far de hoofdverantwoordelijke dat we nu met ruim 9 miljard vertegenwoordigd zijn. Zonder waren we toch echt op 2 a 3 miljard blijven steken. Iets met natuur,

reservebelgië | 16-05-20 | 20:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier hebben ze nestkastjes opgehangen. Vogeltjes blij en voer om de hoek.
Win-win.

Schietmijmaarlek | 16-05-20 | 19:18 | 1

Goed zo.!

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:48

Mooi topic. We zijn inderdaad zo bang geworden voor het leven dat we het niet meer durven te leven.

du Roi Soleil | 16-05-20 | 19:17 | 5

@beldewouten: en dat zeggen meestal mensen die grootgebracht zijn door 2 vegamoeders.

Snaajoe | 16-05-20 | 19:53

@beldewouten | 16-05-20 | 19:27:
De mensen die lekker gaan eten. Drankje erbij en sigaretje. Of sigaartje. Kortom mensen die genieten in en van het leven.
Waarschijnlijk niet aan u besteed. Wanhopig vega-dieet en binnen de muren van de zolderkamer. Want ja, buiten is besmettelijk en ik wil toch echt wel anderhalf jaar langer mijn schitterende leven leven.
Succes knul.
Mijn levensstijl kan me in de doemscenario's 10 jaar kosten. Maar liever 80 met plezier dan 95 vol kommer en kwel. Danku.

reservebelgië | 16-05-20 | 20:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Over de rups: ik zat vorig jaar zomer helemaal onder de bultjes, van m'n gezicht tot mijn bovenbenen. Maar echt last had ik er niet van, ik kwam pas achter de omvang van de hoeveelheid bult toen ik mezelf een keer in de spiegel bekeek. De rupsen angst die overal verspreid werd was erg overdreven.

En nu precies het zelfde, maar op wat grotere schaal: de hele wereld zit in een massapsychose over het virus.

141535979 | 16-05-20 | 19:16 | 1

Woon diep in het Brabantse eikenland, al tientallen jaren. Nog nooit last van die rups gehad. Je ziet ze wel, maar last? Nee. Laat de natuur gewoon lekker leven.

Lochos | 16-05-20 | 23:49

Alle bomen in quarantaine, hoe moeilijk kan het zijn?

Mr_Natural | 16-05-20 | 19:16 | 2

Weet je wie er ook in quarantaine moest?

Kuifje-naar-Brussel | 16-05-20 | 19:22

Waarschijnlijk dezelfde anti-vaxxers en 5G-sjappies. "Ik weet goed is en ik druk mijn wil door."

BrutusBosch | 16-05-20 | 19:15 | 2

Wat heeft het nutteloos vermoorden van insecten te maken met de door u genoemden? Helemaal niets.

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:26

Zag een repo op rtl nieuws hierover. T zijn vooral burgers die dat tape om bomen wikkelen, niet de overheid of boomverzorgingsbedrijven. Die weten namelijk dat t middel erger is dan de kwaal onrust die rupsen in één keer al hun brandharen wegschieten als ze in gevaar zijn.

Mark Smeeks | 16-05-20 | 19:15

In heel Zuid Europa gebruiken ze gewoon plastic dat niet plakt.
Werkt prima.

Flentyx | 16-05-20 | 19:14 | 6

Er gewoon mee leren leven,klaar. Beest doet niet zoveel dan een eik aanvreten. Die overleeft het meestal wel. uiteindelijk krijg je evenwicht.

miko | 17-05-20 | 00:13
▼ 3 antwoorden verborgen

in deze risico-averse maatschappij wordt alles gemodelleerd, liefst aan de hand van VaR modellen. Statistische analyse met variantie als uitgangspunt.

Zoals een landkaart het landschap niet is, is een model ook niet de werkelijkheid. Jammer dat dat aspect aan onze overheden voorbijgaat.

Glasgow Argus | 16-05-20 | 19:12

Nederland is wreed tegen dieren. Ze sturen een dolfijn die hulp kwam zoeken omdat die ziek was gewoon weer terug naar zee en laten hem dood gaan!

Ikbeneenzelfbouwer | 16-05-20 | 19:11 | 4

Lachwekkende bewering. En voor de mafkezen hieronder, zeilschepen hebben zelden een motor aan.

MaarFeitelijk | 17-05-20 | 00:34
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
ROADHOGG | 16-05-20 | 19:11 | 2

Oh nee Woody!

John McClane | 16-05-20 | 19:11

Hak alle bomen om in Nederland, probleem opgelost. Het afval kan groen naar de biocentrale. Denken in oplossingen..

Brentjeee | 16-05-20 | 19:10 | 1

Wiebus is onderweg met de handzaag

Banenenrepubliek | 17-05-20 | 01:14

Niet goed, zodra de eerste proces rups hierop vast zit zal hij zijn brandharen loslaten en de andere rupsen onder hem doen dat ook door zijn *alarm*. Dan hebben we veel meer van deze brandharen in de omgeving is dus contra productief.

jan huppeldepup | 16-05-20 | 19:10 | 2

Ja breng dat de idioten die die band om de boom maakten maar aan hun verstand. Gaat helaas niet lukken. Dat zijn van die lui die alles dood, dood, dood willen hebben. Van alle insecten op die band had een hele mezenfamilie kunnen eten.

Lupuslupus | 16-05-20 | 19:29

Alsof dat waar is en een probleem zou zijn. U heeft helemaal geen benul.

MaarFeitelijk | 17-05-20 | 00:32

kunnen we die plakstrips niet rond de tweede kamer aanbrengen?
komen we tenminste van nuttige politici af !

captain-caveman | 16-05-20 | 19:10

Specht!

Joffri | 16-05-20 | 19:09 | 1

Die is lelijk de pineut maar kan nog gered worden.
Lijmplanken zijn verboden en dit soort geschift gedoe met plakband is ook strafbaar. Duidelijk dat hier wat mensen gevangen moeten worden om ze dit af te leren.

MaarFeitelijk | 17-05-20 | 00:31

Ik neem mijn medemens allang niet meer serieus. Waarom niet? Niemand neemt mij serieus. Paupervolk zijn we geworden. Zoals Einstein zei dat 2 zaken oneindig waren: het universum en de ongelofelijke domheid van mensen. Over het eerste twijfelde hij wel.

Zeiss | 16-05-20 | 19:09 | 1

Zelfs Einstein, en ja zelfs Jezus twijfelden wel eens.
Kan je nagaan welk een genieën nu opgestaan zijn. Hare heiligheid gretha of oppergoeroe timmerfrans. Geen spoor van twijfel.
Dan moet de wereld wel in goede handen zijn.
/sarc off;plop.

reservebelgië | 16-05-20 | 20:05

Die vleermuis had anders wel COVID-20 of 21 kunnen verspreiden.

2voor12 | 16-05-20 | 19:07 | 4

Haha. Alleen Chinese toch?

schijtzat | 16-05-20 | 19:24

Hoezo? Komt 'ie uit een lab bij Wuhan?

marcoplarco | 16-05-20 | 20:05
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken