Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Trailer! De Slag om de Schelde

De Nederlandse filmindustrie FLOREERT.

Eerst die over Nederlands-Indië die er echt uitstekend uitzag. En nu dit weer. De Slag om de Schelde, Engelse werktitel The Forgotten Battle. We riepen u begin februari nog massaal op als volksfiguranten voor de laatste opnamen, en nu is de trailer er al. Zagen hem hier op Twitter voor het eerst, maar gek genoeg nog nergens op YouTube. Wordt de eerste Nederlandstalige Netflix-film en dat budget lijkt te zien ook. Lekker gewerkt met dat geluid ook trouwens, Dunkirk-achtige vibes. Slag om de Schelde wiki HIER.

Reaguursels

Inloggen

WOW! In één woord.

Graeme Reaper3779 | 14-05-20 | 07:33

Tja, stoer doen zijn we goed in. Even wat getallen: maximaal 10.000 verzetsmensen (en dan tellen we een hoop fantasten mee). Circa 25.000 Nederlanders bij de Waffen SS. Meer dan 100.000 Nederlanders op de been om de Duitsers bij de Berlage brug te verwelkomen in mei 1940. Tja.

Rest In Privacy | 14-05-20 | 07:22 | 1

Die "verzetstypes" hebben voor de gewone Jan Klapperbeen vooral in de laatste oorlogsjaren heel erg veel opgefokt......

grapjasz | 14-05-20 | 08:04

Zo slecht waren we niet... kijk eens naar Halsema in Amsterdam

FastHollander | 14-05-20 | 00:08 | 2

hallo

FastHollander | 14-05-20 | 00:10

trouwens ff serieus..... zijn ALLE burgervaders/moeders in 020 eigenlijk (traditioneel) afkomstig van een Joodse achtergrond..?

grapjasz | 14-05-20 | 08:08

WTF is dit voor soundtrack?

Vula | 13-05-20 | 22:46 | 2

Zeer authentiek: vuvuzelablazers werden in 1944 door de Duitsers gebruikt om de landende zweefvliegtuigen af te schrikken met hun verschrikkelijke kutherrie.

De Eierbal | 14-05-20 | 07:23

@De Eierbal | 14-05-20 | 07:23: plus het gebrul van die gekke Adolf... succes verzekerd.

grapjasz | 14-05-20 | 08:11

Gaaf!! Zeer mooie trailer!!
Nu maar hopen dat men "Paratrooper" alsnog gerealiseerd gaat krijgen!
youtu.be/i0IwMEC967A

ParaPiet | 13-05-20 | 21:44

Ik mis nog een film over 1940, Majoor Willem Pieter Landzaat die negentien hele Duitse divisies tegenhield met zijn Schwarzlose bij Wageningen. Er zijn daar meer Duitse dan Nederlandse militairen omgekomen.

Beste_Landgenoten | 13-05-20 | 21:29 | 3

De Schwarzlose M.08 was een Nederlands machinegeweer ontworpen door Andreas Wilhelm Schwarzlose. Schwarzlose kreeg octrooi op zijn machinegeweer in 1900 en begon vanaf toen met een productie in zijn eigen kleine fabriek te Berlijn.
Ik trek deze info ook maar van wiki af, weet niet wat er van waar is.
Maar als ie een held was, dan was ie gewoon een held. Niemands scheetjes ruiken naar seringen.

Sinterbikske | 13-05-20 | 21:34

mijn Vader (gelegerd in mei 40 achter de grebbe) veretelde mij ooit dat in zijn afdeling "Lewis" mitrailleurs werden ge bruikt in die dagen.... naast schutter en munitie aanvoeder moest er ook een soldaat constant met gereedschap klaar staan omdat die teringdingen voortdurend haperden..............

grapjasz | 14-05-20 | 08:15

Ik kijk uit naar het Corona café vanavond. Welke reaguurders zullen onthullen dat ze als figurant meespelen in deze film?
Graag niet verklappen wie de oorlog gewonnen heeft, want ik wil die film gaan zien.

Nuuk | 13-05-20 | 20:48

Goed geluid. Waar dan?

Piet Karbiet | 13-05-20 | 20:41

Netflix film,komt er dus weer op neer dat xe duitse coma dant homo was en een verhouding had met eenjoodse nicht van Anne Frank. Laat maar. Ze nemen ook een loopje met de geschiedenis van engeland in the last kingdom.

miko | 13-05-20 | 20:32

Waarom waren er eigenlijk zoveel Poolse soldaten i.t.t. Nederlandse?

Piet Karbiet | 13-05-20 | 20:17 | 7

Uuuh Polen was een groter land?
Nee. Was omdat veel Poolse soldaten in 1939 de dans ontsprongen en naar Engeland waren gevlucht, via ingewikkelde routes. Bij Arnhem werd nog een Poolse generaal gedropt met zijn mannen, helaas aan de verkeerde kant van de Rijn of recht in handen van de Duitsers.

Beste_Landgenoten | 13-05-20 | 21:18

@_pacman_ | 13-05-20 | 20:35: ik weet niet. Ik heb zowel familieleden die naar Duitsland vertrokken zijn voor werk voor de oorlog begon, en daar gebleven zijn tijdens en na de oorlog, als uit dezelfde familie mensen die Duitsers onderdak weigerden vanwege jonge dochters, en later ook bevrijders onderdak weigerden vanwege jonge dochters. Daarbij ook familieleden die betrokken waren bij het smokkelen van voedsel door mijnenvelden in de grensstreek. Voor eigen gewin en om anderen te helpen, met als inzet hun eigen leven. Je kunt Nederlanders niet over één kam scheren tijdens dr oorlog denk ik. Het lag er ook aan waar je woonde denk ik.

Sinterbikske | 13-05-20 | 21:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Niet weeeeer en Nederlandse oorlogsfilm.

Kan men hier nu echt niks anders verzinnen dan oorlogsfilms, romcoms of kinderfilms? Je zou haast zeggen dat ze er subsidie voor krijgen...

Oh wacht

XverderNix | 13-05-20 | 20:10 | 1

Ze mogen het proberen tot ze een goeie maken. Dat duurt nogal lang in Nederland.

De Eierbal | 14-05-20 | 07:24

Als je toch op vakantie gaat in eigen land, en het mag weer. Bezoek dan eens het grootste museum van Zeeland www.bevrijdingsmuseumzeeland.nl
volledig gericht op de slag om de Schelde.
(Sorry stijlloze promotie)

_washier | 13-05-20 | 20:08

Veel belovend volgens mij

Bekk1964 | 13-05-20 | 20:01

Zitten er inderdaad reaguurders tussen de figuranten? Ik dacht namelijk even dat ik er eentje zag rennen met een blikje bier in zijn hand.

MickeyGouda | 13-05-20 | 20:01 | 3

Die scene met friendly fire? Tja, dat was ik. Proost... Kan gebeuren.

Rest In Privacy | 13-05-20 | 20:05

Ik dus. Maar ik had de oproep niet via geenstijl gezien.

Danny M NL | 14-05-20 | 08:48

Saving Private Ryan/ Band of Brother vibe's bedoel je Dunkirk is een slap aftreksel van die films (en geschiedsvervalsing)

Petroselinum crispum | 13-05-20 | 19:57 | 2

Shaving Ryan's privates kreeg ik ook wel een aardige vibe van

_pacman_ | 13-05-20 | 19:59

Dunkirk is een geweldige film. (SPR natuurlijk ook, die is zelfs nog beter.)

Lewis | 13-05-20 | 22:28

https://www.netflix-nederland.nl/netflix-moet-verplicht-investeren-in-nederlandse-films-en-series/

Deze film. Moet van de overheid.

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 19:56

Boottocht op de Schelde langs Antwerpen is wel leuk.

sprietatoom | 13-05-20 | 19:54

Ik wacht wel op het boek.

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 19:53

Een film over de Tweede Oorlog zonder Rijk de Gooijer, dat kan nooit wat zijn.

Mr_Natural | 13-05-20 | 19:52 | 6

@Petroselinum crispum | 13-05-20 | 19:58:
shit..

HoerieHarry | 13-05-20 | 19:59

@Patje2011
"Stevig huidje. Bokser?"

ParaPiet | 13-05-20 | 21:57
▼ 3 antwoorden verborgen

WOII heeft ons geleerd dat als je een stomp op je kaak krijgt je niet je andere wang toekeert maar sorry zegt. Want je inlevingsvermogen in een ander moet groter zijn dan je wat je zelf voelt en denkt.

Rest In Privacy | 13-05-20 | 19:52

Zeeland boppe! Dit keer wil ik Jan Smit als duitser zien, aan het eind een lied voor zn oma...

dhrat | 13-05-20 | 19:51

Eerste Nederlandstalige-Netflix film..... als maar alsjeblieft die Frank Lammers niet meedoet....

Roehm | 13-05-20 | 19:50 | 3

Hooguit dan in de rol van figurant. Als iemand die boodschappen doet. Of als kruidenier.

leo de pejo | 13-05-20 | 19:57

Die had toch de titelrol in Operation Jumbo Drop?

Mr_Natural | 13-05-20 | 19:58

Welke rol speelt Ali B?

Mr_Natural | 13-05-20 | 19:50 | 7

@Piet Karbiet | 13-05-20 | 20:24: Een Marokkaanse generaal, die de dappere Marokkanen aanvoerde, die ons land zo heldhaftig verdedigd hebben tegen den Duitscher. Deze geschiedvervalsing was nodig anders ging de rijkssubsidie voor de film niet door.

Cepalislam500mg | 13-05-20 | 21:38

De soldaat met een voetafwijking.

ParaPiet | 13-05-20 | 21:58

zingende pooier.

grapjasz | 14-05-20 | 03:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Nederlande film, dus vast weer veel tieten en sex.

Mark_D_NL | 13-05-20 | 19:49 | 1

Pastorale 43

van Oeffelen | 13-05-20 | 19:52

Nederlandse films zijn vaak k-u-t omdat ze niet ondertiteld zijn en meestal gelijktijdig woest onverstaanbaar zijn. Of het is weer zo overdreven gearrrrrttttticcculeerd dat het een uitvoering lijkt van toneelcub 'De Verbeelding'.

Premier Trutte | 13-05-20 | 19:47 | 2

op Netflix zijn ze wel ondertiteld

Petroselinum crispum | 13-05-20 | 19:59

No props. Irma sluis schijnt ook mee te doen.

Guillermo | 13-05-20 | 20:04

Er waren ook Fransen in Zeeland, vertelde m'n vader me. Hij zag ze vanaf het schip lopen, de dood in. Ze gingen vechten tegen de Duitsers met materieel uit de Eerste Wereldoorlog.

Mr_Natural | 13-05-20 | 19:47 | 2

Dat was in 40. Dit is 1944.

Pieter Breydel | 13-05-20 | 20:23

En het standaardgeweer van de Duitsers kwam ook uit de eerste wereldoorlog. En hun logistiek stond en viel bij paarden. Uit de Romeinse tijd.

De Eierbal | 14-05-20 | 07:26
-weggejorist-
Capo-dei-capi | 13-05-20 | 19:37 | 1

Zitten er ook Poolse soldaten in de film? Zonder flauwe grappen (die ik wel kan voorspellen), er zijn destijds bij deze strijd ook veel Poolse soldaten gestorven.

TeamTiger | 13-05-20 | 19:34 | 1

De Canadezen probeerden een muur te bouwen betaald door de Duitsers en de Polen namen het stucwerk voor hun rekening?

Rest In Privacy | 13-05-20 | 19:38

Groningen is ook al gevallen!

Tikkie Terug | 13-05-20 | 19:34

Ben niet zo van de oorlog films, daar wordt je elk jaar rond 4 en 5+ mei weer mee doodgegooid. Maar als dit soort producties van Hollandsche bodem komen dan is dat een stap vooruit van de tergend saaie Nederlandse goedetijdenslechtetijden acteerwerk kwaliteit, geen actie maar wel veel praten&tieten films.

TijdelijkOptimist | 13-05-20 | 19:31 | 1

Stap vooruit? Nee. Gewoon om aan hun verplichtingen te voldoen.

Is dit nog nieuws? | 13-05-20 | 19:57

Nu alleen nog een film over de Slag bij de Drentsche Aa en dan is elk geweerschot van WO2 op Nederlandse bodem wel verfilmd, denk ik. Of er moet nog een vergeten Slag om Wymbritserdeel zijn geweest, waar niemand iets van weet.

Stormageddon | 13-05-20 | 19:30 | 2

Dat Ameland pas op 3 juni 1945 bevrijd is is nog wel filmwaardig.

dhrat | 13-05-20 | 19:59

@dhrat | 13-05-20 | 19:59:
En een half jaar later alweer bezet door Duitsers met kuilen.

Beste_Landgenoten | 13-05-20 | 21:20

Het blijft genieten hoe die nazi's na ontzachelijk veel tegenstand tot uncondirional surrender zijn gedwongen. Er is zo'n oude film Reaching for the Sky of een andere Ice Cold in Alex over het enorme doorzettingsvermogen van The British. Bletchley Park bewees het, met intelligence kun je een oorlog het meest verkorten. Na de oorlog ging dat voort in de James Bond films.

Ikreaguuralzesjaar | 13-05-20 | 19:29

Jesus , dat toontje bij die trailer, dan verwacht je op zijn minst een atoombom op het eind.

Kim-Jung-Un | 13-05-20 | 19:28

beetje de film in de grond trappen met je Dunkirkvibes: bah!!

Hemmenaar7 | 13-05-20 | 19:28

Kan er geen film gemaakt worden over de derde wereldoorlog?
Dan weet ik wat ik kan verwachten.

HoerieHarry | 13-05-20 | 19:26 | 3

Die is allang begonnen , China heeft laatst een virus verspreid.

Kim-Jung-Un | 13-05-20 | 19:27

Die heet 'Een brug te vroeg'

kloopindeslootjijook | 13-05-20 | 19:34

Nee zo'n film zou verboden worden,want speelt populisten in de kaart.

Cepalislam500mg | 13-05-20 | 21:43

Op NG worden bepaalde slagen van de Schelde nagespeeld.
Onvoorstelbaar hoe hard daar gevochten is.
Diepe buiging en respect, met name voor de Canadezen.

snapal | 13-05-20 | 19:26

Dit gaat over die heldhaftige bevrijding van Zeeland door het Marokkaanse leger?

Stormageddon | 13-05-20 | 19:23 | 3

Haha lol, ik kwam zo'n figuur eens tegen op you tube. Korte metten mee gemaakt.

Kim-Jung-Un | 13-05-20 | 19:29

Die konden de nazi's die homo's en joden bespuugden en mishandelden als untermensch natuurlijk ook niet aanzien.

kloopindeslootjijook | 13-05-20 | 19:30

Wel een TV nodig die zwart goed weer kan geven. Want veel meer heb ik niet gezien.

Normpje | 13-05-20 | 19:21 | 1

Dan moet je een oLED aanschaffen. Zwarter gaat niet.

Der Schnitzeljäger | 13-05-20 | 19:23

Dit is toch die slag waar die 2 Marokkaanse infanteriedivisies een doorslaggevende rol hebben gespeeld?

BASinnic | 13-05-20 | 19:19 | 4

Die begrepen waarschijnlijk ook wel dat als de haatmachine zonder joden kwam te zitten, zij vroeg of laat aan de beurt waren.

kloopindeslootjijook | 13-05-20 | 19:25

ja, hadden al die Duitse bunkers uitgeschakeld door middel van plofkraken.

me163komet | 13-05-20 | 19:25

Nee, dat was een verdronken Frans-Marokkaan na Duinkerken, meen ik.

Piet Karbiet | 13-05-20 | 20:12
▼ 1 antwoord verborgen

Als iedereen nu gewoon netjes thuis was gebleven dan hadden we die ellende toen ook niet gehad. Wat is daar nu zo moeilijk aan? Bleib zu Hause. Stay at home. Blijf thuis!

pielemuisje | 13-05-20 | 19:19 | 1

Vertel dat maar eens tegen nonkel Adolf.

Der Schnitzeljäger | 13-05-20 | 19:22

Dus dat is o.a. tegen die 200 Russisch troepen van de Duitsers in Zeeland.

BasBr | 13-05-20 | 19:17

WOII, het enige stukje geschiedenis wat de mensen nog opgedrongen moeten kennen en wat in leven gehouden moet worden om tolerantie te promoten Want super ergste. Voor en na WOII was er niks.

Rest In Privacy | 13-05-20 | 19:15 | 4

@Gladiator Fap | 13-05-20 | 19:16:
Lees de oorlogsdagboeken van Louis Barthas eens.

Der Schnitzeljäger | 13-05-20 | 19:22

"De paradox van tolerantie stelt dat als een samenleving onbegrensd tolerant is, haar tolerante karakter zal verdwijnen onder invloed van de intoleranten."
nl.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_tol...
Dat was in 1945.
Dat is 75 jaar geleden.

kloopindeslootjijook | 13-05-20 | 19:22
▼ 1 antwoord verborgen

Weer een oorlogsfilm..
Het is nu wel leuk geweest, weet het ondertussen wel.

HoerieHarry | 13-05-20 | 19:13 | 1

Ja, de moffen verliezen in de regel...

SterF... | 13-05-20 | 19:32

Montgomery was in Afrika supervoorzichtig met het opstarten van de strijd tegen Rommel, daarom vertrouwden de geallieerden hem voor zijn Marker Gardenplan.
Het was in alle opzichten een brug te ver.
Het uitstel van de slag om de Schelde heeft dan ook vele extra slachtoffers gemaakt, de moffen kregen de kans om zich daar te hergroeperen.
Wat een verspilling van levens.

snapal | 13-05-20 | 19:13 | 3

Het ergste wat je met films kan hebben, is dat er een flutfilm wordt gemaakt over de belangrijkste historische gebeurtenissen.
Dan zit je met een kutfilm en niemand waagt zich dan meer om er een nieuwe film over te maken.

snapal | 13-05-20 | 19:19

Een BBC documentaire beweerde dat de strijd in Noord Africa mede is opgestart om de Britse troepen wat ervaring te geven voor D-day.

Der Schnitzeljäger | 13-05-20 | 19:19

Leuk, historische films. Ik kan me nu al verheugen op al die acteurs met hun hedendaags Randstedelijk accent... En dat terwijl er zo goed wordt nagedacht over alle details.

Diotima | 13-05-20 | 19:11

Nederlandse films, dat was vroeger kneuterig veel schunnigheid met bloot/seks.
Zijn wel vooruitgegaan dus.

Miezerig | 13-05-20 | 19:10 | 2

Een keiharde pornoop z'n tijd is best leuk

Thijsz | 13-05-20 | 19:26

Een keiharde Nederlandsche porno op z'n tijd is best leuk..

Thijsz | 13-05-20 | 19:27

Lastig te zien, is het de Ooster- of Westerschelde?

Mr_Natural | 13-05-20 | 19:07 | 1

Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen.

smdyasc | 13-05-20 | 19:12

Market garden startte al toen de Schelde nog bevrijd moest worden.
Een blunder van Montgommery

snapal | 13-05-20 | 19:07 | 2

Bridge too far. Operatie MG 90% geslaagd volgens Monty.

van Oeffelen | 13-05-20 | 19:09

@van Oeffelen | 13-05-20 | 19:09:
De echte laatste brug was in Remagen Duitsland. Niet de brug bij Arnhem waar ik nu vis/vaar.
Hopen dat het nu zo blijft en geen bruggen verder.

Flightless bird | 13-05-20 | 19:20

Hopelijk niet al te woke.

Lafayette | 13-05-20 | 19:04

Kippenvel hier.
Haren strak overeind.

Flightless bird | 13-05-20 | 19:02 | 3

Goosebumps over gans m'n lijf hier!

keestelpro | 13-05-20 | 19:50

@Flightless bird | 13-05-20 | 21:02:
Haha ja dat past beter bij je nick. :-)

keestelpro | 13-05-20 | 21:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland