Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland wist al vóór bombardement Hawija van 70 burgerdoden bij bombardement Hawija

Nou ja, niet precies dat het er 70 zouden zijn. MAAR WE WAREN GEWAARSCHUWD

Social

lekker gewerkt, pik Ben Meindertsma

Het nieuws over de leugens van het kabinet over de 70 burgerdoden in Hawija heeft inmiddels een R0 die in onze modellen richting de 10 loopt. Ga maar na. Eerst hoorden we dat het kabinet had gelogen over de burgerdoden. Toen wist Mark Rutte daar volgens minister Bijleveld van. Toen toch weer niet. Zelfs niet toen GeenStijl hem hielp zijn geheugen op te frissen. Toen wist hij het toch wel maar niet precies hoeveel. Daarna bleek dat de Amerikanen al lang wisten van de 70 burgerdoden, maar zei Bijleveld van niet. Daarna zei Bijleveld dat ze het toch wisten. En nu blijkt dat de Amerikanen Nederland zelfs van tevoren hebben gewaarschuwd dat er burgerdoden zouden vallen bij het bombardement op Hawija. Dat gebeurt nu eenmaal in een oorlog, horen wij u denken. Maar wat niet in een oorlog hoort, is dat het kabinet dit weet, maar niet tegen het parlement zegt. Wat niet in een oorlog hoort, is dat het kabinet stukken heeft waaruit dit blijkt, maar die niet met het parlement deelt. Tenminste, niet in een oorlog die door een democratisch land wordt gevoerd. Minister Bijleveld is trouwens nog steeds niet afgetreden, maar wij denken vooralsnog dat dat om een vergissing gaat die bij het volgende advies van het Outbreak Management Team wordt hersteld. 
UPDATE: En weer liegt Bijleveld.

Loopt daar een politieke burgerdode?

Social

Waren we bijna deze video uit november vergeten

Reaguursels

Inloggen

Je gaat met bommen spelen en dan verwacht je dat er helemaal niemand "au, dat deed pijn" gaat roepen? Ga toch weg.
Dat is hetzelfde als een studentenfeest met gratis drank, en dan verwachten dat er helemaal niemand dronken wordt.
Soms kunnen het er meer zijn als gehoopt, soms kunnen het er minder zijn als ingeschat, maar bij militaire operaties vallen doden. Daar hoeven we toch geen politieke muppetshow van te maken?

a9b2b1 | 22-04-20 | 09:51

Probleem is dat we denken oorlog te kunnen voeren zonder doden/gewonden. Laat de realiteit doordringen: OORLOG IS SMERIG

peterzelf | 22-04-20 | 09:41
-weggejorist-
G.M.I.M. Pet | 21-04-20 | 23:23

Een beetje minister van Defensie is 2 meter lang, breed als een deur en een kop er op a la Charles Bronson, dat er steeds wordt gekozen voor een Botox-model en / of een uit de hand gelopen pot is mij nog steeds onduidelijk!

old shaterhand | 21-04-20 | 20:46

Kern van het probleem is dat de regering ons stelselmatig voorliegt.

Dat zagen we ook al in alle discussies over immigratie, islam, integratie, EU, euro, criminaliteit, etc. En we zien het nu weer in de corona-crisis, waar we zogenaamd "na Engeland en de VS het beste voorbereid" waren...
Een corona-crisis die geen crisis had hoeven zijn, als we op tijd dezelfde maatregelen zouden hebben genomen als oa Hong Kong, Taiwan, Singapore, etc.

We zijn ook al vaak voorgelogen dat we relatief "schoon" oorlog kunnen voeren zonder teveel slachtoffers te maken. Maar de echte wereld is geen aflevering van the A-team. Het hele idee achter bommen en granaten is dat ze verwoestend zijn. Voor gewapend betonnen muren, dus ook voor mensen.
Als je een bom op een gebouw dan gooit breng je alle aanwezigen in dat gebouw in levensgevaar. Gooi je een bom op een bommenfabriek, dan breng je bovendien alle omwonenden in gevaar.

Niet dat ik daar een moreel oordeel over wil vellen, overigens. In die bommenfabriek werden bommen gemaakt, die door isis tegen andere Iraakse burgers zouden worden gebruikt. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit bombardement dus meer Iraakse mensenlevens gered dan gekost.
Maar lieg daar niet over.
Durf keuzes te maken.

Òf je past, en je behoudt schone handen. Ongeacht lokale genocides.
Òf je doet je best om een oorlog snel te winnen. Want een snelle vernietigende overwinning redt meer mensenlevens dan een "fluwelen oorlog" die decennialang door ettert.

Dandruff | 21-04-20 | 19:51

Dus lekker je bommenfabriekje midden in een woonwijk (en liefst nog naast een moskee) en volop kant-en-klare bommen ernaast opstapelen, en je weet zeker: niemand gaat iets doen. Want dan is niet de smeerlap die daar die fabriek heeft opgezet de "bad guy", maar ben jij het.

EnNouJijWeer | 21-04-20 | 19:42

Er is in Nederland flink bezuinigd op gezondheidszorg, voorraden beschermingsmiddelen, bejaardenhuizen, materiaal voor onze militairen, enz. De militairen moesten zelfs hun winterkleding zelf kopen. De bespaarde gelden zijn vervolgens gebruikt om IS van voertuigen, kleding, laptops en verbindingsapparatuur en waarschijnlijk ook mondkapjes tegen het woestijnstof te voorzien zodat IS met door ons betaald spul onze luchtmacht kon aanvallen. In oorlogstijd de vijand steunen heet geloof ik hoogverraad en is goed om de doodstraf of toch zeer zware andere straffen te krijgen.
Vele Nederlandse militairen zijn gesneuveld in opdracht van deze hobby politici omdat ze zo graag met de grote jongens meededen.
En tja, nu zijn er wat mensen uit een IS bolwerk gesneuveld die een bommenfabriek in hun directe omgeving tolereerden en er waarschijnlijk ook werkten of er op andere wijze aan verdienden; grondstoffen aan en afvoer, gathering, drank en vrouwen...
Ow ja, de bom heeft geen burgerdoden veroorzaakt, die was precies op het doelwit, een bommenfabriek; de fabriek ontplofte en veroorzaakte de 'burger' doden.
Kennelijk klopte er ergens iets niet in de bedrijfsvoering van die fabriek, tijd om er een arbo ploegje heen te sturen...

Hendrikaatje | 21-04-20 | 19:05

Als je zo kunt liegen, dan is je bedje gespreid in politieke kringen. Beste kerncompetentie van een politicus.

Peerkeoud | 21-04-20 | 18:57

Persoonlijk dacht ik dat het er 69 zouden zijn, maar fuk is er in de tussentijd nog net 1 geboren.

Tishetnetnie | 21-04-20 | 18:38

“Ik kan niet iets openbaar maken dat Amerikaans geclassificeerd is.”

Het zou mij niet eens verbazen dat het over een paar jaar bekend wordt dat betreffende informatie in de USA op aandringen van de Nederlandse overheid geclassificeerd is. Leugen en bedrog is een kunst die maar weinigen in Nederland zo goed beheersen als onze politici.

me163komet | 21-04-20 | 18:00

de mindef begon met een (zoete) lach en eindigde met een zure augurk nasmaak in haar mond aan het eind van het interview. gutogut verbergen achter procedures en us top secret. lijkt op die eerdere minister die nu in burka rondloopt in Iraq en Iran , nee niet Kaag die andere blonde

HetOorAakel | 21-04-20 | 17:59

En hoeveel drone burgerslachtoffers heeft de heilige Obama uiteindelijk op zijn CV kunnen zetten?

Stevo365 | 21-04-20 | 17:53 | 1

Yep en Trump ?
Goed gezien en een oorlog waar af en toe iemand dood gaat, ja ook anno de 21 e eeuw gaat het er zo achterlijk aan toe.
Nu ff Jemen en SA uitdiepen, hoor je niemand over wat die theedoek BSM of zoiets daar aan mensen laat uitmoorden.

Uw Verzekeringsadvis | 21-04-20 | 20:08

Linksom of rechtsom: Ome Bis voelt een schadevergoeding van Zegveldiaans proporties aankomen.
-
Nederland. PIN-automaat van de wereld.

bisbisbis | 21-04-20 | 17:52 | 1

Nog ff , de Italianen en Spanjaarden waren voor.

Uw Verzekeringsadvis | 21-04-20 | 20:09

Tja, dat krijg je van oorlogje spelen tegen een volstrekt nietsontziende vijand. En dan huilen als er een bommenfabriek midden in een woonwijk staat. Waar zouden ze die anders moeten zetten: midden in de woestijn met een bordje erbij?

Feitenpliesie | 21-04-20 | 17:34

Het wordt hoogste tijd, dat die hele Adamsfamily verdwijnt door de achterdeur en er nieuwe verkiezingen komen.....dieper kan politiek Nederland niet zinken met dit kabinet........ik wordt zo langzaam echt moe van deze lui....

Diderikus | 21-04-20 | 16:57

Ik heb de term zelf niet verzonnen (chapeau) maar ik vind 'de Liegende Hollander' wel een mooie bondige samenvatting van de carrière van deze EU-marionet.

NPOlitiekgekleurd | 21-04-20 | 16:49 | 1

De Liegende Laaglander, een mooie alliteratie.

Zeikerd | 21-04-20 | 16:56

Kunnen jullie wel tegen zo'n klein vrouwtje.
Volgens mij mocht je niet in militaire dienst als je te klein was.
Maar wel baasje spelen natuurlijk.

G.M.I.M. Pet | 21-04-20 | 16:45 | 1

Goeie, die trol hadden ze afgekeurd.

Uw Verzekeringsadvis | 21-04-20 | 20:09

Oh er word een minister voor de bus gegooid. Er word om 19:00 dus kut nieuws aangekondigd?

Zeikerd | 21-04-20 | 16:45

De Haagsche werkelijkheid. Liegen is het nieuwe normaal geworden.

Nehemia | 21-04-20 | 16:37 | 7

@Spring Bruissteen | 21-04-20 | 16:44: Betaalt Ollongren je per week of per maand uit?

Nehemia | 21-04-20 | 17:26

Is nooit anders geweest in polletiek dehaag.

WayneGretzky*99* | 21-04-20 | 17:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Een seniele oude demente dwerg als minister, daar kun je ook niet teveel van verwachten.

Plandelaville | 21-04-20 | 16:37 | 3

Ze heeft er flink de pas in. Ze zou een stappenteller moeten aanschaffen.

Nehemia | 21-04-20 | 16:40

Ze is net zo'n stom wijf als die Ploumen van de PvdA. Allebei nietszeggend.

Dwarsdenker | 21-04-20 | 17:39

Altijd maar weer krijgen die stoere meneren een tuthola als baas, zal me toch echt benieuwen hoe die gasten daar binnenskamers over praten.

Uw Verzekeringsadvis | 21-04-20 | 20:11

Moet er weer ergens de aandacht van afgeleid worden?

Balletje Mayo | 21-04-20 | 16:18

Het is het Haagse politieke ons kent ons sfeertje. Als iedereen schuldig is, is niemand schuldig.

Nehemia | 21-04-20 | 16:09

Gelijk aan het begin van het filmpje vertoont ze vreemd gedrag. Ze ontkent, bijna schreeuwend, en lijkt onzeker. Kijkt ze naar het uniform in de hoop op bijval?

wijsvinger | 21-04-20 | 16:07

Rutte en kabinet... ze praten recht wat krom is en wat totaal niet deugt... ik zie kansen voor Rutte om nog populairder te worden.. burgers van NL laten zich graag manipuleren en voorliegen.... daar is dit deugkabinet wel het voorbeeld van.

Hollandse_blauwe | 21-04-20 | 15:58

Kuifje staat al klaar om hem op te volgen.

born2killn00bs | 21-04-20 | 16:31

Is Liesbeth Zegveld, de driesterren-generaal van de 'Weg met ons'-brigade, al ingezet?

Peter Emile | 21-04-20 | 15:58

Bij deze minister weet je na afloop nooit wat ze inhoudelijk heeft gezegd omdat de aandacht uitgaat naar haar kabouterverschijning, gehijg en nietszeggendheid. Je zult maar topmilitair zijn....

Musset | 21-04-20 | 15:53

Doden door wanbeleid,ben benieuwd hoe Mark zich hier weer uit redt.
Vaak weet hij het resultaat van zijn beleid weer in winst om te zetten

Rutte hangt nu de bink uit nu hij de IC capaciteit ophoogt ,terwijl de IC bedden reductie het gevolg is van zijn eigen beleid.
''Verspreid over Nederland waren er enige jaren geleden zo’n 1900 intensive-care plekken. Die zijn door het kabinet Rutte teruggebracht tot een aantal van 1200. Een afname van bijna 37%. '
www.noordkopcentraal.nl/nw-28464-7-37...

pga | 21-04-20 | 15:52

We moeten hiervan leren dat alles in de politiek een dubbele bodem heeft.
Er is meer onder het oppervlak dan men de burger wil laten weten.

Mr.Crowley | 21-04-20 | 15:51 | 1

Juist.
We weten nog de helft niet van wat er allemaal speelt.

HoerieHarry | 21-04-20 | 15:53

ff compleet off topic, maar ik lees net dat de partner van Jack de Vries (de persoonlijke adjudant waarmee hij vreemdging toen hij staatssecretaris van defensie was), ook wel bekend op Geenstijl als "La Beukheupen", in 2017 is overleden...?

Old_Spice | 21-04-20 | 15:50 | 1

Klopt. Iets met een hersenbloeding.

Nehemia | 21-04-20 | 16:17

Bijleveld is in dat filmpje zo hard aan het snelwandelen dat ze bijna geen adem meer heeft om de vragen te beantwoorden. Fijn, zulke weglopende bestuurders.

threeheadedmonkey | 21-04-20 | 15:49 | 1

Opzij, opzij opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats. Wij hebben ongelooflijke haast. Want over oorlog, bommen en de doden praten.
Nou dag tot ziens, adieu, het ga je goed.

Nehemia | 21-04-20 | 16:24

Hulde @ NOS en NRC. Kwaliteitsmedia die roeren waar het stinkt.

Superior Bastard | 21-04-20 | 15:48

Dus staat er binnenkort een Somalische moslimterrorist van terreurcel تؤخذ في مؤخرتك
te allahu akbarren om zijn broeders&minderwaardige in Irak te wreken,
het is nu in corana crisis behelpen natuurlijk en elke kans om te ontploffen
en het geloof van de vrede te verspreiden is mooi meegenomen!

TijdelijkOptimist | 21-04-20 | 15:47

Liegen is een voorwaarde om VVD'er te kunnen zijn.

Broadsquire | 21-04-20 | 15:45 | 2

CDA

arlen | 21-04-20 | 16:23

om politicus te zijn.

Peerkeoud | 21-04-20 | 19:01

Er vallen natuurlijk constant burgerslachtoffers bij deze zandbakellende.
Dit voorval kon niet onder de pet gehouden worden op een of andere manier.
En dan kunnen we er weer flink over schreeuwen met zn allen...

HoerieHarry | 21-04-20 | 15:44

Het enige wat ik mij afvraag is waarom er een geuniformeerde meneer met een (haar?) koffertje meeloopt.

Leptob | 21-04-20 | 15:44 | 4

Daar zitten de vissticks in.

Blote Bertus 2000 | 21-04-20 | 16:35

Zitten de protocollen en bediening van de Nederlandse kernkoppen in.

A.S. Perien | 21-04-20 | 16:36

Daar zit waarschijnlijk haar labtop in.

Nehemia | 21-04-20 | 17:55
▼ 1 antwoord verborgen

En bij die COVID-19 doet de vvd ineens voorzichtig op het gebrek aan mondkapjes, testkits en andere beschermingsmiddelen na.

Watching the Wheels | 21-04-20 | 15:44

Ik was even druk. Sinds wanneer zijn we in oorlog met Hawai?

Piet Karbiet | 21-04-20 | 15:42 | 2

Pizza Hawija. Dat is met 70 burgerdoden en een schijfje komkommer.

Watching the Wheels | 21-04-20 | 15:45

@Watching the Wheels | 21-04-20 | 15:45: Oh ja, bij de Clintons in NY.

Piet Karbiet | 21-04-20 | 15:53
-weggejorist-
Datishetdus | 21-04-20 | 15:42

Nooit begrepen waarom er geen oud generaal op Defensie wordt gezet. Het moet elke keer weer een charlatan zijn. Of fragiel politiek diertje zonder enige aantoonbare feeling met het werkveld.

de Voorzittert | 21-04-20 | 15:42 | 3

Dat heeft een historische reden. Weet even niet precies wat. Valt onder het ongeschreven staatsrecht. Maar die ongeschreven regels lapt het kartel continu aan zijn laars. Zo leverde altijd de twee grootste partijen de voorzitters van de senaat en tweede kamer. Maar toen dat vervolgens ook iemand van de PVV of FvD dreigde te worden werd dat ook overruled. Zit je nu met Arib van dwergpartij PvdA. Schandalig.

Piet Karbiet | 21-04-20 | 15:49

Een onbekwame secretaresse of carrièretijger is veel eerder geneigd tot politiek beleid dan een generaal. Generaals zullen niet risicovolle missies steunen, want hij heeft de kennis wel en kan erop worden aangesproken. Een Hennis die vaak geïnformeerd wordt door instanties buitenaf,wel. Zij hoeft alleen 'eerlijke' kennis door te schuiven naar de Kamer en wordt daarop afgerekend. Inhoudelijk is zij nooit op haar afbraakbeleid afgerekend.

arlen | 21-04-20 | 16:02

@Piet Karbiet | 21-04-20 | 15:49: Scheiding van staat en leger.

arlen | 21-04-20 | 16:03

Interesseert me echt helemaal niks. Wat de NL regering moet zeggen is: Ja, kut, het is oorlog, burgers komen om. Jammer. Shit happens.

TheBigKirth | 21-04-20 | 15:40 | 5

Wat een gezeik zeg. In andere landen had er geen mens om gekraaid. Hier , met alle deugmenschen moet het onder de loup.

ilovevarkens | 21-04-20 | 15:56

Eens met Kirth. Pech. Daar waar Islam heerst krijg je gewoon significant eerder een mooi gat in je dak. Lekker luchtig snachts. Geen fuck is given.

Lorejas | 21-04-20 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Achtergrond en duiding: "The Death Lobby, how the West armed Iraq." Kenneth R. Timmerman. De voorgeschiedenis in Irak, ontdekking van de Majnoon-olievelden, de olie-voor-wapens-deals. Eye-opener. Briljant en uiterst informatief verslag. Ook uiterst cynisch, legt helder uit waaróm en hoe, we nu staan waar we nu staan.

Panagoulis | 21-04-20 | 15:40

Minister-president, welterusten.
Slaap maar lekker in je mooie Torentjes huis
Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
Waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
Denk vooral niet aan die zeventig doden,
Die vergissing laatst met dat bombardement.
En vergeet het vierde van die tien geboden
Die u als liberaal vast niet kent.

Nou ja, iemand anders kan er een beter lied over maken denk ik.

Nuuk | 21-04-20 | 15:37

Het is fijn voor de huidige incompetenten dat zij afdoende beschermd worden door politie en kmar marionetten.

BubbelWater | 21-04-20 | 15:37

'Wij varen op de -officiele- informatie'. Nou dat is duidelijk. Er is zoveel informatie. En officiele informatie is altijd correct, op een bepaalde manier. Correct in de zin van hoe die informatie wordt gewenst te zijn. Ik zal nu niet meteen over complotten gaan praten, maar een gezond klein aluhoedje past ons allemaal.

Leptob | 21-04-20 | 15:35

Ik had gelezen dat de originele bewoners gevlucht waren voor IS en dat deze burgerdoden in de gevluchte mensen hun huizen woonden. Laura H. mensen dus. Noem het maar burgerdoden hoor. Ik noem het ISers.

sjef-van-iekel | 21-04-20 | 15:34 | 3

En waar las je dat ? Op DDS waarschijnlijk.

oldandwise | 21-04-20 | 15:35

@oldandwise | 21-04-20 | 15:35: ik kan het in de wirwar van artikelen dat NL schuld moet bekennen even niet die ene paar artikeltjes vinden.

Ik kan wel vinden dat Hawija een IS bolwerk was. Van 2003 tot de laatste snik. Hoe meer je over Hawija leest hoe meer je weet dat het allemaal IS was daar.

De nieuwsberichten (ook op GS) van de afgelooen jaren laten vooral zien dat NL burgerdoden heeft gemaakt.

sjef-van-iekel | 21-04-20 | 16:18

Kijk aan, wederom een overheidskritische scoop van de 'staatsomroep'. Goed bezig, die NOS.

beldewouten | 21-04-20 | 15:31 | 2

Alleen bewijzen van het tegendeel worden meegenomen.
Dat weet je toch?

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 15:33

Zijn de foto's en filmpjes al kwijt?

pajans | 21-04-20 | 15:31

Ik zou het als ISIS wel weten, met zo'n Tweede Kamer:
heel simpel, zorg dat er op elke strategisch plek één gijzelaar aanwezig is. Maak dit vervolgens bekend, en zie:
vrijwaring van Nederlandse bommen, een terroristen passe-partout!

Misschien iets voor tijdens de ramadan? Kadootje vanuit het seculiere westen.

("maar geeft toe dat het niet reëel was om geen doden te verwachten. En dat was wel de afspraak met de Kamer.")

Aanvuller | 21-04-20 | 15:26

Ach, absurditeit kent geen tijd: volgens de nieuwste aanwinst van het Vlaamse Nieuwsfront gaan de Nationaalsocialistische Spoorwegen des lands heuse "stroomvoedingen" voor noodbeademingsapparatuur bouwen. En voor je het weet rijden de treinen ook nog eens op tijd.

Al die vindingrijkheid: beter laat dan ooit www.youtube.com/watch?v=HuS5NuXRb5Y Laat dit hopelijk mijn eerste en laatste Beatleslinkje zijn. Godallejezus!

Hetkanverkeren | 21-04-20 | 15:25

Burgerdoden. Geen burgerdoden.

Een soldaat is vaak ook maar een burger met een pakkie an die ergens wacht moet lopen.

Dat gezegd: je kunt geen oorlog voeren, met bommen en zo, en dan verwachten dat dat een 'schone' handeling is.

Teken een regenboog. Hef een vlag voor ze of zo. Of zing iets van het balkon voor die gevallenen. Daar zullen die mensen wel mee geholpen zijn naar Nederlands gebruik en Nederlandse maatstaven.

Knufter | 21-04-20 | 15:24 | 3

De perceptie wordt gewekt dat soldaten uit een aparte kweek komen: geen ouders, geen kinderen, geen vrouw of vrienden. Je hebt 100% gelijk.

Guillermo | 21-04-20 | 15:30

@Mr.Crowley | 21-04-20 | 15:43: Het onderscheid is 'fair game' versus 'unfair game'.

Maar aan het eind v/h liedje blaas je mensen op die al dan niet gekozen hebben voor de positie waarin ze zijn beland. Sommige soldaten zullen ongetwijfeld fanaten zijn. Anderen doen gewoon hun 'werk'.

En sommige 'burgers' zijn gewoon Laura H. en andere uitgereisde dames.

Knufter | 21-04-20 | 15:50

Sja. Niet best gecommuniceerd maar daar heeft onze overheid wel vaker last van.
Belangrijker is, je kunt mensen niet van IS bevrijden zonder dat er ook burgerslachtoffers vallen. Om ons als Nederland daar nu voor aan te klagen vind ik een typisch voorbeeld van stank voor dank. Oftewel, je accepteert onze hulp en zegt "dank jullie wel" of je accepteert onze hulp niet en zakt er verder maar in.
Meer smaken zijn er niet, sorry. Nee, geen sorry. Boeit me gewoon niet.

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 15:23

Lekker belangrijk allemaal. Het zal me een worst wezen. Wie wist wat,wanneer etc. Het is altijd wat in hetmidden oosten. Groot hek eromheen

Karel | 21-04-20 | 15:21 | 1

Dit gebeurt allemaal op het Binnenhof. Het hart van de democratie. Daar wordt tegen uw volksvertegenwoordiger gelogen. Rutte houdt van mensen zoals u die het worst zal zijn.

Graaier | 21-04-20 | 15:29

Over twintig jaar op de NOS dat het Nederlandse geschiedenisonderwijs te weinig aandacht besteed aan het bombardement op Hawija.

C1O2 | 21-04-20 | 15:20

Voor Markie komt dit prima gelegen, deze affaire. Vanavond weer z'n wekelijkse autocue/Adolf speech en iedereen is dit prompt vergeten. Net als de rest van zijn leugens en bedrog overigens.

Ommezwaai | 21-04-20 | 15:18

Mooie schadeclaim van 4 miljoen per slachtoffer voor de advocaat. Wat overblijft is voor de familie.

Poesman | 21-04-20 | 15:17

De titel bij de NOS (en door GS overgenomen) klopt niet met het rapport. Er staat niks over een waarschuwing. Er staat alleen dat degene die het onderzoek heeft gedaan (Chief of Target Development, wat een topnaam) achteraf vindt dat hij een verkeerde inschatting heeft gemaakt. Wat wel uit rapport blijkt dat het doel legitiem was, procedures zijn gevolgd en er ook rekening is gehouden met minimaliseren burgerslachtoffers.

Vula | 21-04-20 | 15:16

Je verwacht het niet.

Dubbelepunthoofd | 21-04-20 | 15:15

wat een achterbaks volkje zijn we ook eigenlijk,
hier stemmen wij op, nu ja, ik niet dan.

ptrck | 21-04-20 | 15:15 | 1

Hallo. Spreek voor u zelf.

Dubbelepunthoofd | 21-04-20 | 15:16

Het gedoe is vervelend maar een Taliban bommenfabriek op een industrieterrein iets buiten de stad is en blijft voor mij een legitiem oorlogsdoelwit.
Dat er wel heel veel bermbommen tegelijk afgingen is vervelend, maar vooral de schuld van diegenen die een bommenfabriek nabij een woonwijk heeft.
ingericht

Shoarmamasutra | 21-04-20 | 15:14 | 6

@RodeBaron | 21-04-20 | 15:19:
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat ze aansprakelijkheid en dus claims wilden voorkomen. Omdat wij in internationale missies altijd "onder de vlag van" opereren zullen we in het vervolg met garanties vanuit de missieleiding ( VN, NAVO, coalition of the willing etc ) vooraf moeten werken dat in het geval van collateral damage wij op geen enkele manier aansprakelijk kunnen worden gehouden. Komt die garantie er niet, dan gaat er wmb nog geen Nederlandse pleister die kant op. We zijn Gekke Henkie toch niet, met z'n allen?

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 15:34

@Graaisnaaiert | 21-04-20 | 15:34: U heeft gelijk wat mij betreft. Oorlog betekent je handen vuil maken. Wil je dat niet, dan heb je niks te zoeken in oorlogsgebied. Dat gewauwel achteraf zet geen zoden aan de dijk.

Toos Bevergeil | 21-04-20 | 15:57

@Graaisnaaiert | 21-04-20 | 15:34: We zijn wel gekke Henkie, we moeten helemaal niet meedoen, Nederland zit altijd te janken achteraf, wel bombarderen, en dan het liefst ergens zonder mensen waar geen oorlog heerst!

lanexx | 21-04-20 | 16:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi hoor die geveinsde verbolgenheid over de burgerdoden, terwijl iedere bewindsman/ vrouw wist dat burgerdoden in dit geval "collateral damage' waren. Ik had het besluit tot bombarderen ook gegeven, zonder hier lang over te moeten nadenken.

pibasso | 21-04-20 | 15:13

1. Kan de minister uitleggen waarom dit kabinet luidkeels veroordelingen uitspreekt als er burgerdoden vallen door bombardementen van de Syrische of Russische luchtmacht, maar zwijgt als er burgerdoden vallen door bombardementen van de Nederlandse luchtmacht?

2. Indien het kabinet meent dat burgerslachtoffers door Nederlandse bommen minder ernstig zijn dan burgerslachtoffers door niet-Nederlandse bommen, buit zij dit dan uit door op internationaal nivo bombardementsopdrachten te proberen te verwerven, ten bate van de burgerslachtoffers en de VOC-mentaliteit?

Reaguurdeskundige | 21-04-20 | 15:12 | 2

Dat kan ik zelfs... En dat in slechts één woord. Hypocriet!

Ommezwaai | 21-04-20 | 15:21

Met de kennis van nu, daar gaat ze mee komen.

Peter_la_Selie | 21-04-20 | 15:12

De regering en de overheid in zijn algemeenheid liegen per definitie. Dat is in elk land zo, overal ter wereld. En in Nederland niet anders. En parlementen doen ook niets, per definitie, een enkeling uit de oppositie daargelaten. Daarom lees ik ook alle Coranaberichten van de overheid niet. Ze kloppen per definitie niet. Dus zonde van de tijd.

Koonkluk Huis | 21-04-20 | 15:12 | 1

"Per definitie" is als de definitie van het object of verschijnsel in de term bevat zit.

Een automobiel is bijvoorbeeld een object dat zelf kan rijden. Een automobiel rijdt per definitie autonoom.

Maar Dries Roelvink is bijvoorbeeld niet per definitie een slechte zanger hoewel hij misschien wel een slechte zanger is. Maar dus niet per definitie.

Een regering of overheid liegt niet per definitie zelfs als 100% van alle regeringen en overheden liegen.

Knufter | 21-04-20 | 15:27

In het huidige kabinet val je op als je niet continue liegt. En de pers vindt het best, want "Wilders/Baudet".

TheEgg | 21-04-20 | 15:12 | 2

Met de beroepseer van de gemiddelde 'kwaliteits'journalist is het uitermate droevig gesteld. Het gros onderwerpt zich aan het kartel want carrière.

NPOlitiekgekleurd | 21-04-20 | 15:17

Alle "burger"-mannen in die buurt werkten daar bij de opslag/productie en distributie van die bommen-faciliteit dus met die "burgerslachtoffers" valt het wel mee, jammer van hun vrouwtjes en kids.

grindbak | 21-04-20 | 15:12 | 1

Dan faciliteerden zij dus IS. Zijn dus geen burgerdoden.

Toos Bevergeil | 21-04-20 | 16:00

Nederland blijf thuis. Dit is niks voor jullie. Doe iets leuks met transgender toiletjes en het bloemencorso. Dit is ver boven jullie macht.

Pedronegro | 21-04-20 | 15:11 | 3

Hoezo? Ik ben er trots op dat onze jongens een ISISbommenfabriek hebben uitgeschakeld.

Shoarmamasutra | 21-04-20 | 15:16

transgender en zulke zaken zijn toch vooral iets in Amerika waar iedere fruitcake zijn eigen rechten eist en krijgt.
Het bombardement ging als een trein. De secundaire knallen waren wat hevig omdat allerlei bommaterialen de lucht ingingen. Daarvoor hadden de dorpelingen helemaal geen bezwaar gemaakt.

MaarFeitelijk | 21-04-20 | 15:34

Bijleveld mag nu echt wel eens vertrekken.
Dit is niet meer houdbaar.
Was het al niet na de eerste keer.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 15:11 | 1

En dan? Komt de volgende Truus die er ook weinig van bakt. Sterker nog, ik vind Bijleveld een verademing na trutje Hennis. Ank zit met een vervelende politieke erfenis en is dus automatisch verantwoordelijk voor klotecommunicatie en kloteafspraken + klotemissies uit het verleden. Of ze het handig doet, mwoah, zal intern wel het nodige armgedruk aan te pas zijn gekomen.
Bottom line, we moeten dit soort achterlijke missies gewoon niet meer uitvoeren tenzij we vooraf volledige immuniteit wbt aansprakelijkheid genieten. Anders doet een ander het maar.

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 15:38

Nou die curve is wel plat.

Kaas de Vies | 21-04-20 | 15:10 | 1

Hmm, ik tikte net curve in maar dat werd curvy en het was bepaald niet plat. Wel vulgair

Shoarmamasutra | 21-04-20 | 15:17

Zelfs met de kennis van nu heb ik er geen actieve herinneringen aan, aldus Rutte, gewoon doorlopen mensen..

zwellevertje | 21-04-20 | 15:09

Mmmm @nostyle sorry hier heb ik even geen actieve herinneringen van. Was het toevallig een vacuum bom? Of ging het om een ongeluk op een geitenpaadje? Liggen daar ook inlegvelletjes onder de onderste steen?

Joh beste vervelend allemaal. Weet je wat. Nabestaanden krijgen ieder 1000 euro, lessen in kantklossen en een voorraad wc papier waar ze nog 10 jaar mee kunnen poepen.

Carolien!

Graaf_van_Hogendorp | 21-04-20 | 15:09 | 1

Dat vat het walgelijke beleid van Rutte 1 t/m nu wel treffend samen.
Helaas.

Dick Luyenlomp | 21-04-20 | 15:21

We hebben hiermee een oorlogsmisdaad opgelost.
Het is namelijk verboden om een bommenfabriek in een woonwijk te bouwen.
Dat is hier wél gebeurd.
De oud-Islamitische schurkenstreek om een burgerschild (meestal met medeweten van de burgers, want islam en werk) op militaire doelen te zetten is een misdaad.

watergeus | 21-04-20 | 15:08

GS is een superspreader.

Max Headroom | 21-04-20 | 15:08

Lekker belangrijk weer... Als Nederlandsche politici niet om kunnen gaan met collateral damage, moeten ze voortaan geen missies in verre buitenlanden willen steunen. War is hell...

Odin | 21-04-20 | 15:07

Beste reaguurders, gezamelijk treuren wij natuurlijk enorm om deze doden. We sluiten ze in ons hart, denken aan ze en bidden voor ze. Het is goed dat er eindelijk aandacht aan wordt besteed want o wat zijn wij kwaad en rouwen wij om deze slachtoffers.
*hypocriet*

Vasquez | 21-04-20 | 15:07

Mark zei nog zo: ‘geen bommetje’!

laurentius | 21-04-20 | 15:07

Geneuzel over burgerdoden in oorlogssituaties valt bij mij in de categorie "boeiuh".
Waar gehakt wordt vallen spaanders en schone oorlogen bestaan niet.

Lefty-Messup | 21-04-20 | 15:05 | 1

Voor een advocaat als Zegvelt is het een verdienmodel. En je kan er zo lekker van deugen zo lekker je eigen land afzeiken.

BekiekUtMoar | 21-04-20 | 15:39

Die 70 luitjes hoeven i.i.g. deze corona-flauwekul niet mee te maken.

Montgomery Burns | 21-04-20 | 15:05

Een fotorolletje, qua gedenkvluchten boven Srebrenica, dat nooit in de donkere kamers van Defensie (*)ontwikkeld hoeft te worden: de AI van de F35. We gaan voor 20.000.000.000 euris investeren in de Nederlandse defensie-industrie. Dat worden hele dure mondkapjes dus.

EndEx. Morgen weer een dag.

(*) De zwaardmacht van Damocles. Dan kunnen Frans-Belgische mijnpuinruimers er ook nog wel bij: www.consilium.europa.eu/nl/european-c... Laissez-faire economie.

Hetkanverkeren | 21-04-20 | 15:05

Dat was de Mark van vroeger. De Mark van nu heet Supermark.

RickTheDick | 21-04-20 | 15:02 | 1

Beste president sinds the new world order!!

TijdelijkOptimist | 21-04-20 | 15:34

Ze hielden dan ook niet 1,5 meter afstand.

Kaas de Vies | 21-04-20 | 15:02

70 doden, dat is minder dan gister. RIVM doet het prima.

Kuifje-naar-Brussel | 21-04-20 | 15:01

En ook hier komt Pinokkio Rutte gewoon mee weg.
Die 70 burgerdoden interesseren mij persoonlijk weinig, maar het gedraai en gelieg van de huidige regering is stuitend.

Dick Luyenlomp | 21-04-20 | 15:00 | 2

Waar maken die, matennaaiend, yanks zich druk om? Bij hen is het alleen nieuws als eigen personeel sneuvelt. Die gaan geen verwijten accepteren van een advocaat als Zegvelt die vooral het eigen land te kakken zet want daar is het zo makkelijk voetballen voor het eigen doel en worden de uurtjes uiteindelijk door de gemeenschap betaald.

MaarFeitelijk | 21-04-20 | 15:30

@MaarFeitelijk | 21-04-20 | 15:30: Ja, valt mij ook op. Alles wat Nederland doet in het buitenland wordt onder een vergrootglas gelegd.

Kuifje-naar-Brussel | 21-04-20 | 17:30

Volgende keer maar zo'n faalminister uitgooien over vijandelijk gebied, dat veroorzaakt veel meer schade aan een land.

Esper25059566 | 21-04-20 | 15:00

Ik voel een doofpotje aankomen....

Dutch_Viscount | 21-04-20 | 14:56 | 7

@Premier Trutte | 21-04-20 | 15:03:
Huh? Is Bijleveld een pot? Of van de pot gerukt?

Ommezwaai | 21-04-20 | 15:29

Toch wel fijn dat je bij bijna alle Nederlandse politici kunt zien wanneer ze liegen.
Als hun lippen bewegen ... En Rutte liegt al als hij ademhaalt.

James Lastig | 21-04-20 | 15:33

@Ommezwaai | 21-04-20 | 15:29: Het is nauwelijks voor te stellen dat liegbeest Bijleveld nog steeds minister is. Maar hetzelfde geldt natuurlijk voor onze Pinokkio. Onvoorstelbaar.

Wladimir 1928 | 21-04-20 | 15:53
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken