Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OMT-advies: "Ook verspreiding corona door mensen zonder klachten"

Hee kijk nou wat het RIVM ook vindt

Opvallend zinnetje ergens weggefrommeld onderaan het gelekte OMT-advies. De professionele epidemiologen van het RIVM bevestigen nu wat de amateurs van uw roze weblog in februari al aanvoelden: corona kan wel degelijk worden verspreid door mensen die nog geen symptomen hebben. Op de publieksinfo-website van het RIVM staat nu nog: "Er zijn aanwijzingen dat iemand zonder symptomen besmettelijk kan zijn. Maar het is onduidelijk in hoeverre zij bijdragen aan de totale verspreiding van het virus. Onderzoek moet dit verder uitwijzen." Maar in het advies aan het kabinet staat het een stuk duidelijker, bij de 'overwegingen mbt evenementen: "Analyses van clusters van patiënten wijzen uit dat verspreiding ook plaatsvindt door personen die (nog) geen klachten of symptomen hebben." Daar is geen woord Chinees bij. Fun fact: hoe het zit met verspreiding door mensen zonder klachten was exact wat het CDA in februari wilde weten in de volgens de vvd 'overbodige vragen' aan vvd-minister Bruins die al onbeantwoord beantwoord zijn. Nou Jaap (en/of je mensen), wij zijn benieuwd naar een toelichting op dit voortschrijdend inzicht!
UPDATE: Voortschrijdend inzicht hier: er is al wel antwoord op de Kamervragen.

RIVM nu

Het antwoord op vraag 3 is JA

Reaguursels

Inloggen

Dat gehele RIVD per direct opheffen. Deze lui vinden zichzelf belangrijker dan het probleem.

ron9129 | 21-04-20 | 19:29 | 1

Voordat je zelf nog niks voelt of weet van de ziekte tot en met twee dagen daarvoor ben he het meest besmettelijk.
Bron: COVID-19 may be most contagious one to two days before symptoms appear, Nature Medicine

ritter vn hüpfburg | 21-04-20 | 20:41

Het zijn TIME WAISTERS

ron9129 | 21-04-20 | 19:26

Allemaal gezeik, zonder enige oplossing van het probleem

ron9129 | 21-04-20 | 19:25

Die andere CORONA-HOMO AB OSTERHAUS komt ook weer schnabbelen.

ron9129 | 21-04-20 | 19:23

Rutte is net een LP. Iedere dag het zelfde lulverhaal

ron9129 | 21-04-20 | 19:22

Het Rijksinstituut voor Manipulatie. Zo kennen we onze overheid.

Cor Netto | 21-04-20 | 18:42

Interessante informatie, systematische argumenten en links naar referenties hier in het pleidooi om de lockdown zsm te beëindigen en terug te gaan naar de oude normaal. Zie https://www.petities.com/stop_de_lockdown_terug_naar_normaal

Cesna | 21-04-20 | 18:37

Zware shag rokers krijgen geen CORONA.

ron9129 | 21-04-20 | 18:05 | 2

Ohnee? Waarom denk je dat de dame van Nelle weduwe is?

Lompiedompie | 21-04-20 | 18:20

Omdat ze liever Javaanse Jongens wilde?

Cor Netto | 21-04-20 | 18:43

Wat niet weet, wat niet deert.

ron9129 | 21-04-20 | 18:02

Goh, als je een beetje het internationale nieuws volgt, wist je dit al voor de Carnaval.
Maar goed, het RIVM heeft een beetje het "not researched here" syndroom.
Tot anders zelf geconstateerd, ging met uit van "zal wel een soort SARS zijn".

De verwarde man | 21-04-20 | 16:35 | 2

Het is ook een soort SARS, die in 2003 heette SARS-CoV (later aangevuld met -1), het heet ook SARS-CoV-2, maar het probleem is dat deze variant een stuk besmettelijker is, verspreidt het ook sneller. Cov-2 schijnt dan weer wat minder dodelijk te zijn, maar daar zijn bronnen niet zo duidelijk over. Het RIVM heeft echter in het begin van de situatie een beetje het probleem weggelachen en juist niet als sars gezien, maar als "stevige griep".

Mean Dean | 21-04-20 | 17:29

Ja, en antroposofen hebben bij dit institeut ook een streepje voor. "Het RIVM gaat niet over op een campagne om antroposofen te overtuigen tóch hun kinderen te laten vaccineren, wat ze eerder bij gereformeerden wel deed." Dat is vreemd. Het RIVM resideert in Bilthoven, waar de geest van Rudolf Steiner nog steeds rondwaart. Volgend jaar gaan ze verhuizen naar Utrecht, waar ze zo links zijn als de neten. Do the match...

Wiebenick | 21-04-20 | 17:42

Asymptomatische besmette personen kunnen overigens zelf zeer snel covid19 krijgen. Dat verklaart de filmpjes van lieden die zomaar ineens neervallen.

Fijnstoffer | 21-04-20 | 15:42 | 3

Ben benieuwd naar die filmpjes...

Eagle_Eye | 21-04-20 | 15:43

zag net een filmpje dat iemand was gevallen en die werd ook gelijk genomen

ruudvangeelen | 21-04-20 | 16:14

Ik zag ergens een filmpje van een dikzak die iemand op een motor uit aan het schelden was... Dit slaat ook nergens op en bewijst dus ook niks...

KritischeKrikker | 21-04-20 | 17:48

Voor de paranoïden onder ons:

Er zijn geen gevaarlijkere plekken om een (dodelijke) ziekte op te lopen dan de wachtkamer in een huisartsenpraktijk en een ziekenhuis. Ook buiten coronatijden. Denk daar maar eens over na.

En ja, als hartpatiënt - en dus behorend tot de risicogroepen - die 10 jaar geleden na een hartaanval in onderkoelde coma werd gehouden en daarbij door de beademingsapparatuur een longontsteking opliep, heb ik recht van spreken.
Als ik mijn medisch dossier lees, had ik het niet eens mogen overleven (longen vol met bloed).
Ik ben er nog (47 jaar) en kan nog vrij goed functioneren.
De longontsteking werd dus veroorzaakt door een Enterobacter. Mag je zelf opzoeken.
Ben dat dossier natuurlijk gelezen naar aanleiding van de coronapaniek.

Ik vind het allemaal zwaar overtrokken.
Na de (semi-) lockdown waart Corona nog steeds rond. Net als influenza (ook gevaarlijk voor een hartpatiënt). Doen ze ook geen lockdown voor. Daar zit ik gewoon naast in de wachtkamer....

Bijtendehond | 21-04-20 | 15:28 | 2

Raar dat je na zoveel besmettingen en doden wereldwijd nog steeds vind dat de Corona maatregelen zwaar overtrokken zijn. Maakt in een kortere tijd meer slachtoffers dan de griep. Ook de heftigheid van de ziekte tot aan het sterven is niet te vergelijken met griep. Dat griep voor jou gevaarlijk is is zeer vervelend voor je (zacht uitgedrukt). Maar om jezelf dan maar belangrijker te vinden dan heel veel andere mensen (risicogroepen)...

D0zoo | 21-04-20 | 22:03

Raar dat je na zoveel besmettingen en doden wereldwijd nog steeds vind dat de Corona maatregelen zwaar overtrokken zijn. Maakt in een kortere tijd meer slachtoffers dan de griep. Ook de heftigheid van de ziekte tot aan het sterven is niet te vergelijken met griep. Dat griep voor jou gevaarlijk is is zeer vervelend voor je (zacht uitgedrukt). Maar om jezelf dan maar belangrijker te vinden dan heel veel andere mensen (risicogroepen)...

D0zoo | 21-04-20 | 22:04

Belangrijk lid van het OMT met deze publicatie/onderzoekslijst:
www.rivm.nl/rivm/kennis-en-kunde/expe...
En dan zulke misslagen als er echt iets gebeurt
Deerniswekkend RIVM

DenBeert | 21-04-20 | 15:19

Donkerblauw pak, lichtbruine schoenen: deerniswekkende sukkel.

DenBeert | 21-04-20 | 15:10 | 3

Abject en infaam idd.

Graaf_van_Hogendorp | 21-04-20 | 15:12

Je ziet het ook bij voetballers, makelaars, autoverkopers en foute IT-consultant.
Wel makkelijk, zo herkent men de potsenmakers van de serieuze beroepsgroepen.

De verwarde man | 21-04-20 | 17:24

Zo'n sukkel die doet wat de Italianen doen.

Cor Netto | 21-04-20 | 18:44

Het mooie aan zo'n crisis is de perceptie van *het volk* dat het nooit goed is: De ene helft vindt dat er teveel restricties zijn, de andere helft dat er te weinig maatregelen zijn. Het RIVM kan het dus niet goed doen: of teveel, of te weinig. Toch probeert men de meest verstandige, op data gebaseerde beslissingen te nemen. Die data is niet altijd eenduidig, dat heb je in dit soort situaties waar heel veel factoren bepalen wat de overdracht is en de verspreiding van zo'n virus. Dat is niet zomaar te destileren uit een paar anekdotische verhalen. Maar ja, de onderbuik weet het altijd beter.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 14:55 | 6

klopt helemaal, achteraf is t altijd makkelijk praten.

nobody62 | 21-04-20 | 15:55

Net als het geweeklaag van "te laat gereageerd" Elk Westers land heeft te laat gereageerd maar dat is ook logisch aangezien we de afgelopen decenia minimaal drie maal vals alarm hebben gehad met SARS en MERS, toen sprak de WHO ook van een pandemie en liep het met een sisser af. Nu liep het anders waarbij sommige landen de pech hadden van een super spread (Italie) en andere geluk dat ze dat niet hadden (Duitsland). Maar stel dat we in Januari dit al geweten hadden. Wat dan? Zonder enige infectie in Europa alles plat leggen voor een griepje? Hoe zou er dan gereageerd zijn?

JanP999 | 21-04-20 | 16:19

@De WHO had wetenschappelijk uitgemaakt dat Israël de slechtste gezondheidszorg van het Midden oosten heeft.

ritter vn hüpfburg | 21-04-20 | 20:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe zit het nou met mensen die het gehad hebben?
Kunnen die niet gewoon weer hun ding doen?
Desnoods na x tijd?

Is dit nog nieuws? | 21-04-20 | 14:31 | 2

Die krijgen daarna Covid-20.

Shitting Bull | 21-04-20 | 14:42

En ze krijgen ook nog griep en dan gaan ze daar aan dood maar dat is minder erg dan aan covid. En als ze daar niet aan dood gaan komt er een tbs-er die je neersteekt(of een doorgedraaide tandarts) en dan komt covid 2020 pas. En dan kruipen over 40 jaar 10 mensen uit schuilkelder om te kijken of er nog leven is. Omdat ze helemaal geen weerstand hebben krijgen ze meteen allemaal covid 2059 en gaan ze toch nog allemaal dood.

David000000007 | 21-04-20 | 14:50

Het was al bekend in jan/feb dat mensen zonder symptomen of klachten die besmet zijn met het corona virus de virus overdragen.

jitro | 21-04-20 | 14:21 | 2

En organen aantasten en neurologische aandoeningen vertonen.

jitro | 21-04-20 | 14:29

Het was bekend dat het *misschien* overdraagbaar was zonder symptomen maar niet bewezen. Nog steeds is niet bewezen in hoeverre die overdracht ook heeft bijgedragen aan de groei en hoeveel. Dat was toen zo en dat is nu zo, hoewel nu meer zekerheid is. Waarom is het zo lastig om te leven met enige marge in deze onzekerheden? Doe je teveel dan ben je hysterisch bezig, doe je te weinig dan ben je onverantwoord bezig. De ene helft schreeuwt dat alles weer open moet, de andere helft dat we allemaal aan de lockdown moeten.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 14:51

Heeft Nederland maar een deskundige viroloog ? Ik hoor bij NPO alleen Ab Osterhaus en die zat er al een paar keer naast met zijn mening plus hij begin mij net als Peter R te irriteren

speed48 | 21-04-20 | 14:21

In Equador spoelen de coronalijken gewoon op het strand aan. Overal liggen de doden. Volledig uit de klauwen gelopen. Beelden lijken me niet fake. Check!
https://www.brighteon.com/6d79b62d-960c-4ee3-917d-6e31c4dba75e

Nehemia | 21-04-20 | 14:21 | 7

@Nehemia | 21-04-20 | 14:46:
Als je daar nou eens een gewoonte van maakt: eerst wat verder kijken dan je neus lang is en dan pas een tegel bakken. Dan blijven wij hier van een enorme hoop crap verschoond.

Spring Bruissteen | 21-04-20 | 16:18

Het is daar inderdaad volledig uit de hand gelopen. In Guayaquil zijn al meer dan 12.000 doden gevallen en in het noordelijker gelegen kustplaatsje Santa Elena inmiddels ook meer dan 150. De arme vissrs van Santa Elena dumpen lijken in de oceaan omdat men geen geld heeft voor een doodskist en de lijken niet worden opgehaald. Ook in Tena in de Amazone worden de lijken inmiddels verbrand op straat.

Gulliver | 21-04-20 | 17:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Het RIVM is de wachtpost die tijdens zijn dienst in slaap is gesukkeld.

van heinde en verre | 21-04-20 | 14:17

Schaf dat hele RIVM maar af, eerste klas amateurs, dan wel bestaande uit enkel politieke hielenlikkers.

BubbelWater | 21-04-20 | 14:17 | 1

Meld je aan als expert. Je weet alles beter, dus het land heeft je nodig.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 14:45

In Duitsland gaan ze nu sectie verrichten op zoveel mogelijk Covid-19 slachtoffers omdat er serieuze aanwijzingen zijn dat dit virus naast longen ook het hart, de nieren en het bloed aantast en blijvende schade aanricht. En hier gaan we lekker de kinderen weer bij elkaar zetten en dat resulteert in wederom meer besmettingen maar dat zal geen extra druk met zich meebrengen voor de zorg..... sprakeloos verder.

Shitting Bull | 21-04-20 | 14:17 | 7

In Duitsland zijn de maatregelen minder streng dan in Nederland, en worden ze al verder versoepeld.

Janusz_Korwin_Mikke | 21-04-20 | 14:57

Het was vanaf januari al bekend dat veel Chinese doden gestorven waren aan myocarditis, een hartspierontsteking. Iets dat veel voorkomt bij een virale infectie zoals griep en Corona.

Het werkt zo: Ook hartcellen worden geinfecteerd door dit virus, het immuunsysteem reageert met een ontsteking, waardoor spiercellen doodgaan. In gewone spieren is dat niet erg, die groeien weer aan, maar hartcellen niet, die blijven kapot en worden vervangen door stug littekenweefsel. Dat leidt dan tot hartfalen en de dood.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 14:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat vindt het onderwijsveld van deze plannen. Ik kan me voorstellen dat die niet onverdeeld gelukkig is omdat zij toch in een enigszins riskante positie terechtkomt.

Amsterdamsko | 21-04-20 | 14:16

Wisten we in januari al.

Schietmijmaarlek | 21-04-20 | 14:09

Zo langzamerhand krijg ik het idee dat niet het RIVM de regering adviseert, maar dat dat precies andersom gaat: De regering fluistert het RIVM in wat ze moeten zeggen. Dat zou tevens de lijst van blunders verklaren die het RIVM de laatste maanden heeft begaan. En die lijst is lang!

L.E. Raar | 21-04-20 | 14:08 | 5

Tuurlijk. Alles is zo opgezet dat de burger maximaal genaaid wordt. Ook in tijden van crisis. Dat is waar politici het allemaal voor doen.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 14:46

Nee, het WHO fluistert in en het WHO wordt ingefluisterd door Bill Gates. Goed opletten!

BrokenTipi | 21-04-20 | 15:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Het RIVM is door het ijs gepleurd. En niet zo'n klein beetje ook. Een serieus wetenschapper zal nooit zijn handen branden aan bevindingen en of uitspraken die hij/zij niet op ervaring kan toetsen en/of staven. Als je niet met zekerheid kan weten of een virus overdraagbaar is via menselijk contact, dan hou je je beweringen voor je, totdat je met zekerheid je stelling kunt neerleggen.
En dat is nu precies wat het RIVM niet gedaan heeft. Het RIVM is de kraamkamer geweest waardoor enerzijds onachtzaamheid en anders paniek en onzekerheid is ontstaan, en dat is ten zeerste verwijtbaar. Ik ben van mening dat Jaap en zijn mensen aangepakt moeten worden en flink ook.

Maar ja als ik als individu een medisch probleem heb consulteer ik een dokter, als Nederland een medisch probleem heeft consulteert de VVD een spin dokter.

Broadsquire | 21-04-20 | 14:05

Wereldeconomie naar de kloten. Toch heeft Den Haag meer dan ooit miljarden beschikbaar voor partijen die het niet nodig hebben. Bier wordt teruggehaald van kroegen. Iedereen is een viroloog. Wc-papierverkoop in de plus. Olieprijs in de min. Taiwan bestaat niet. Barbie in de kreukels. Bridget zoekt weer iemand die haar als mondkapje wil dragen. Kees Verhoeven maakt zich meer druk over loterijen dan over zijn stagiaires. Waanzin!
En dat allemaal omdat een Chinees een vleermuis verkracht heeft.

Ik ga opgewarmd 0,0% bier drinken. Dat schijnt wel te helpen.

Deflatiemonster | 21-04-20 | 14:04

Zo goedemiddag allen,
Gaat nog steeds de goede kant uit dus.
hoe eerder dit kabinet verantwoording kan tonen, hoe beter.
Waar ik benieuwd naar ben, na deze crisis,
wie in dit kabinet stapt zelf op en wie word de zondebok?

ptrck | 21-04-20 | 14:04 | 3

Zo ongeveer iedereen, behalve Mark Rutte.

starbuck280 | 21-04-20 | 14:14

Ah het Trumpisme: Er moet een zondebok worden aangewezen als prioritiet nummer 1.

Beste_Landgenoten | 21-04-20 | 14:48

Praten zingen hardlopen hardfietsen.
Ik zei het al drie weken geleden. Nu komt het RIVM er ook achter. Dat is een bewijs dat het ambtenarengehalte daar enorm hoog is.

ecologiste | 21-04-20 | 13:56

Bij gebrek aan voetbal hebben alle bondcoaches zich omgeschoold tot pandemie-experts en virologen. Zonder enige verantwoordelijkheid lekker je mening schreeuwen. Vooral aangeven dat de ander het helemaal fout heeft. Want dat die ander het fout doet, dat ziet iedereen toch? Maar oh wee, als iemand hen aanspreekt op hun eigen gedrag, dan "moet je je met jezelf bemoeien". En gelukkig hebben ze het internet, want voor elke bewering is wel een (pseudo-)wetenschappelijk onderzoek, dat hen steunt. Daarvan is de managementsamenvatting nog eens (deels en zonder nuance) in de krant gepubliceerd, dus het is waar. Lekker makkelijk schreeuwen zonder verantwoordelijkheid voor én gezondheidszorg én economie. Ik wens de mensen met echte verantwoordelijkheid veel sterkte toe en hoop dat ze niet teveel naar de schreeuwers luisteren,

The_Black_Knight | 21-04-20 | 13:52 | 6

Wat lul je nou man. Ik wil gewoon bier zuipen op het terras, meer niet. Het interesseert me niks hoeveel ouwetjes en kneuzen daar thuis voor moeten blijven.

Super Vaagstra | 21-04-20 | 14:06

omdat de reaguurder meer objectief is.
let wel,
wij wensen de mensen met echte verantwoordelijkheid ook veel sterkte toe, echter hun zijn vastgeroest en ontbreekt het aan helikopterview en tegelijk moeten ze 17mln nederlanders tevreden zien te houden.
Op zich vind ik dat ze zich redelijk hebben hersteld tot nu.

ptrck | 21-04-20 | 14:09

@Super Vaagstra | 21-04-20 | 14:06: GA naar Zweden!

Eagle0511 | 21-04-20 | 16:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Kweet niet hoor. Iedereen denkt het te weten, ook ik. Volgens mij kunnen we beter ieder contact met China en de World health organisation verbreken. Als dit allemaal weer voorbij is.

Tishetnetnie | 21-04-20 | 13:51 | 3

We zijn extreem afhankelijk van China, door decennia lang alles te offshoren. Reshoren zal wederom decennia kosten.

Max Headroom | 21-04-20 | 13:58

@Max Headroom | 21-04-20 | 13:58:
China heeft niet bijster veel grondstoffen die voor ons interessant zijn. Dat hele outsourcen is puur voor de goedkope arbeid die Chinezen bereid zijn te leveren. En de bereidheid van de witten om goedkope spulletjes te kopen onderwijl aan de andere kant van de wereld gelen zich te pletter werken in sweatshops en het milieu aldaar verkracht wordt (maar ondertussen wel zelf kwelen dat ze miljarden moeten uitgeven aan windmolentjes hier want CO2 en ijsbeertjes en we zijn over 11 jaar deaud of zo want een 16 jarige Zweedse spijbelaar zei dat het zo was).

Graaf_van_Hogendorp | 21-04-20 | 14:06

@Graaf_van_Hogendorp | 21-04-20 | 14:06:

Tuurlijk, maar al die productie re-shoren kost ook tijd. Fabrieken bouwen, jongeren anders opleiden, de processen optimaliseren etc.

Max Headroom | 21-04-20 | 15:05

Niesen is dat hetzelfde als niezen?

RayHolland | 21-04-20 | 13:49 | 2

pantalonhoest of broekhoest

hier openen | 21-04-20 | 14:00

@hier openen | 21-04-20 | 14:00: Russisch neuriën.

Nehemia | 21-04-20 | 14:02

Iets in de buurt van €80.000 mag een gewonnen jaar extra leven kosten.
Dit coronageintje gaat het land zeker €200.000.000.000 kosten.
Als wij daarmee het leven redden van 50.000 bejaarden, die gemiddeld nog 7,5 jaar te gaan zouden hebben, tikken we €533.333 af per gewonnen levensjaar in coronagevallen.

Leptob | 21-04-20 | 13:48 | 2

Ik dacht dat het 40k was.

Max Headroom | 21-04-20 | 13:59

Genoeg voor veel meer Mieles en huizen volgend jaar EN daarbij nog eens de 25% stikstof besparing met glans te halen zodat we weer een wit voetje kunnen halen bij de EU. Dezelfde EU die ons nu asociaal vindt.

ScumbaggusMaximus | 21-04-20 | 14:03
-weggejorist-
BrokenTipi | 21-04-20 | 13:48 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Uiteindelijk gaat het in NEderland zoals het altijd gaat: we nemen maatregelen waardoor de statistieken er goed genoeg uit zien, om verdere beslissingen te nemen. Omdat we allemaal weten dat als over drie jaar de echte waarheid nog eens boven tafel komt, die of weggelakt wordt, of dat niemand er om maalt...

Zie nu ook: de gemiddelde leeftijd van de IC en ziekenhuis patient is met tien (!) jaar gedaald, sinds het advies op 27 maart om strenger te selecteren. Bijkomend voordeel: de mensen in het ziekenhuis worden allemaal getest, de mensen die nu dus thuis sterven, bij lange na niet allemaal. Dus het dodental door Covid neemt ook af.

Dat de oversterfte inmiddels een steady 2000 per week is, volgens het CBS, negeren we verder voor het moment.

Dr_Prepper | 21-04-20 | 13:46 | 2

Je moet die getallen wel corrigeren voor 'vermeden sterfte'. We kunnen later pas zeggen hoeveel levensjaren het gekost heeft.

Max Headroom | 21-04-20 | 14:02

@Max Headroom | 21-04-20 | 14:02: Uw reactie is precies wat ik bedoel. We gaan andere termen vinden als 'vermeden sterfte.' En dat die relatief meevalt etc. Per saldo gaan er gewoon 2000 mensen meer per week dood dan normaal.

Dr_Prepper | 21-04-20 | 17:21

Zo, wat een initiatief.

letopuwzaak | 21-04-20 | 14:00

De overheid komt pas met een soort mondkapjes plicht als deze kapjes voorradig zijn in NL. Want als ze dat nu roepen, dan moeten ze bekennen dat 2 maanden na het eerste slachtoffer er nog steeds geen mondkapjes zijn. M.a.w. ze kunnen daar geen plicht van maken omdat er geen kapjes zijn.

Tuinhekje | 21-04-20 | 13:43 | 4

Een transparante overheid zegt dat dan, en legt het goed uit. Zodat het volk vertrouwen in ze houdt...

mark1487 | 21-04-20 | 13:49

Terwijl kapjes met de miljoenen tegelijk te bestellen zijn. Nee, Mark en Hugo geven liever 50 miljoen uit aan een vaccin onderzoek dat zeker nog 1,5 jaar gaat duren en de economie de afgrond in loodst, in plaats van direct actie te ondernemen en zorgen voor het indammen van het virus met behulp van mondkapjes. Voor 50 miljoen koop je er nogal wat...

Eagle_Eye | 21-04-20 | 15:28
▼ 1 antwoord verborgen

www.dailymail.co.uk/news/article-8235... Professor Carl Heneghan (Oxford) verwijt de Britse regering lockdown paniek en prijst de aanpak van Zweden.
"Het komt uit zoals een vooraanstaande expert van de Universiteit van Oxford heeft betoogd dat de piek eigenlijk ongeveer een maand geleden was, een week voordat de sluiting op 23 maart begon, en dat de draconische maatregelen waarmee mensen nu leven niet nodig waren.

Professor Carl Heneghan beweert dat gegevens aantonen dat het infectiepercentage is gehalveerd nadat de regering op 16 maart een openbare informatiecampagne had gelanceerd waarin mensen werden aangemoedigd hun handen te wassen en twee meter (6'6 ") verwijderd te houden van anderen.

Hij zei dat de ministers het bewijs 'uit het oog' verloren en zes dagen later in een landelijke quarantaine belandden nadat ze waren geïnstrueerd door wetenschappelijke adviseurs die volgens hem tijdens de crisis 'consequent fout' waren.

Professor Heneghan prees Zweden - dat ondanks hevige kritiek geen afsluiting heeft afgedwongen - omdat het 'zijn lef heeft vastgehouden' en een 'doemscenario' heeft vermeden. Het land heeft vandaag slechts 392 nieuwe patiënten en 40 sterfgevallen geregistreerd, ongeveer 10 procent van de Britse cijfers. De diagnoses van Groot-Brittannië zijn nog niet bekendgemaakt.

In afzonderlijk onderzoek zei de professor in Oxford dat hij schat dat het werkelijke sterftecijfer onder mensen die het virus oplopen tussen 0,1 en 0,36 procent ligt, aanzienlijk lager dan de 13 procent die momenteel in het VK speelt."

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-04-20 | 13:43 | 5

Zweedse balletjes of niet. Het lijkt erop dat Zweden zich niet gek heeft laten maken.

Nehemia | 21-04-20 | 14:00

@Nehemia | 21-04-20 | 14:00:
Met een bevolkingsdichtheid 20/km2 t.o.v. 500/km2 in Nederland hoef je je in Zweden ook niet gek te laten maken.
De bevolkingsdichtheid van Stockholm is 250/km2. Amsterdam: 5000/km2.
De afstand tussen Stockholm en de tweede stad van het land, Malmö is 600 kilometer en daartussen is bijna niks, wat kleinere dorpen en stadjes. De afstand Amsterdam-Rotterdam is 80 km. Met daartussen Amstelveen, Leiden, Den Haag, Zoetermeer, Cappelle. Totaal vele miljoenen mensen, op hoestafstand van elkaar.
Waarom wil je, koste wat kost, Zweden met Nederland vergelijken? Totaal absurd.

Stormageddon | 21-04-20 | 14:55
▼ 2 antwoorden verborgen

In Belgie zeggen experts na onderzoek :
''Experts brengen belangrijke nieuwe studie onder de aandacht: één op de twee besmettingen vindt plaats nog voor we enig symptoom vertonen''
Bron : www.hln.be/nieuws/binnenland/experts-...

*101# | 21-04-20 | 13:41

Dit wist iedereen al heel lang. Maar de overheid beweerde het tegenovergestelde en was dus 100% aan het liegen. Waarom Rutte dan zoveel hulde krijgt?

Pappen en nathouden, zo heet de overheidstactiek.

Patatter | 21-04-20 | 13:41

Eind Mei mogen de kindertjes weer naar school. Naar wij nu al weten kunnen ook kindertjes zonder symptomen Corona overdragen. Tel daar een incubatieperiode van 2 weken bij op en half Juni heb je de tweede Conona golf onder de ouders van deze kindertjes en twee weken later onder de collega's van deze ouders die eindelijk weer eens naar kantoor konden.

Osdorpertje | 21-04-20 | 13:40 | 1

Zal allemaal nog wel meevallen met de lage luchtvochtigheid en mensen die afstand houden. En omdat het meevalt zullen mensen lakser worden, waardoor we eind van de zomer/begin herfst een nieuwe golf krijgen.

MrLahey | 21-04-20 | 13:46

Opengooien die hap en de extra deauden voor lief nemen. Klaar nu!

Balletje Mayo | 21-04-20 | 13:38 | 3

Veel plezier met voor je leven vechten zonder medische hulp!

MrLahey | 21-04-20 | 13:42

Nee pas vanavond om 6 uur!

Pinkshit | 21-04-20 | 13:42

Begin jij dan alvast met doodgaan !!

*101# | 21-04-20 | 13:43

De mediaanleeftijd van de coronadoden in Zurich is 83. 90% van de overledenen had onderliggend lijden.

Zwitserland meldt 119 nieuwe infecties over de afgelopen 24 uur en in totaal nu 1187 doden waarvan ook nog eens een derde in het verlengstuk van Lombardia, Ticino.

van Oeffelen | 21-04-20 | 13:36

Het RIVM en de Overheid vinden het wiel opnieuw uit. What else is new?

Stonecity | 21-04-20 | 13:32

Hoe langer de Chinese paniekgriep duurt hoe meer onzin er wordt verkondigd. Ultieme doel harde reset wereldeconomie, verdubbeling vermogen Bill Gates, de nieuwe multilaterale wereldorde? Wie het weet mag het (niet?) zeggen.

revolte | 21-04-20 | 13:32 | 4

Muntjes en papiergeld afschaffen want viesbah! Cashloze maatschappij doordrukken want virus. Zijn die rakkers slim of wat?

Nehemia | 21-04-20 | 14:07

nou, in Taiwan en nog een paar in die regio waren wel voorbereid. de rest stak ff een paar maanden hun kop in het zand

HipsterBrood | 21-04-20 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Kortom, iedereen heeft het gehad of krijgt het nog. Daar gaat geen lockdown tegen helpen.

En als het dan al zon verschrikkelijk dodelijk virus was dan zouden ze in Zweden of volgepakte broeinesten als India of Afrikaanse landen met bosjes vallen.

Zo snel mogelijk alles weer open, dan kunnen we wellicht met zijn allen zorgen voor het veelbesproken herd immunity en zorgen dat er voor komende generaties ook nog geld is voor een sociaal vangnet

paulis | 21-04-20 | 13:32 | 4

@PatrickD | 21-04-20 | 13:37: de cijfers bewijzen sinds de laatste tijd lichte overstefte idd, voornamelijk in verzorgingstehuizen

Ik denk alleen dat dat eerder dóór de maatregelen komt, dan ondanks.

We sluiten bejaarden als melaatsen of gevangen op, aan het einde van de winter midden in het griepseizoep (waar jaarlijks rond deze tijd al vele ouderen sterven aan de griep). Allen met een extreem verzwakt immuunsysteem en vitamine D levels onder zeeniveau.

Vervolgens laat men de enige mensen met wie zij van buitenaf in contact komen, bewust zonder beschermingsmiddelen naar binnen.. koekoek

paulis | 21-04-20 | 13:51

"Kortom, iedereen heeft het gehad of krijgt het nog." Als iedereen het nog moet krijgen dan gaat een lockdown zeker helpen.

MrLahey | 21-04-20 | 13:51

@paulis | 21-04-20 | 13:51:
Lichte oversterfte. Juist. Waar normaliter rond de 3000 mensen per week overlijden zijn dat er nu rond de 5000. Een toename van 66%. Mensen lopen al te hoop als de huur van hun huis, de wegenbelasting, de verzekeringspremies of de energiebelasting met 5% verhoogd worden. Maar als het om mensenlevens gaat boeit het opeens niet meer dan er 2/3e mensen meer dood gaan.

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 14:48
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een senielen. Gokken met onze gezondheid!

Rechtsdraaiend | 21-04-20 | 13:29

Faliekante fail dus

laurentius | 21-04-20 | 13:29
-weggejorist-
Hadena | 21-04-20 | 13:26 | 3

Is het bij het RIVM bekend dat de Turkse gemeenschap in Nederland pas sinds enkele dagen weet van Corona maatregelen, nadat Erdogan er hen op wees.
Hun loslopende kinderen in de supermarkt en het met drie of meer mensen naast elkaar lopen moest de brave Nederlander maar voor lief nemen.

G.M.I.M. Pet | 21-04-20 | 13:26 | 5

De Turkse gemeenschap wist er al lang van, via de moskee etc. Maar ze gehoorzaamden pas toen Erdohan het beveelde per schotelantenne.

Tuinhekje | 21-04-20 | 13:40

Maar dat is normaal hoor. Tenslotte kunnen ze geen Nederlands spreken of schrijven en hebben ze geen Nederlandse TV. Dat heet inburgering.

Patatter | 21-04-20 | 13:42

@Tuinhekje | 21-04-20 | 13:40:
“Beveelde”?
Ben je zelf lid van die gemeenschap? Ik vraag het maar. (Mede namens het comité voor behoud en promotie van sterke werkwoorden.)

Stormageddon | 21-04-20 | 14:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaap van Dissel heeft deze vraag vaak gehad tijdens technische briefings aan de Kamer. Hij gooide er het altijd op dat de patiënt na doorvragen niet asymptomatisch bleek te zijn, maar lichte klachten niet koppelde aan corona. Dat zag je ook in zijn RIVM adviezen. Eerst pas thuisblijven bij koorts, later pas als je alleen aan het hoesten bent. Het voortschrijdend inzicht is er best bij deze man, alleen doordat hij niet ruiterlijk durft toe te geven dat zijn eerste advies ontoereikend was, wordt het subtiele verschil niet onder de aandacht gebracht, en blijven mensen hangen in de het is maar een griepje doctrine. www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y&a...

Het OMT is ook verdeeld over mondkapjes in de openbare ruimte. www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU&a... Terwijl dit een extreem kosteneffectieve methode is om overdracht in drukke plekken waar anderhalve meter net aan of nauwelijks gehandhaafd wordt, te beperken. The Science is clear! www.theguardian.com/commentisfree/202... Een simpel T-shirt geeft hier al stopt al 99% van de druppels in de lucht, wat echt de goedkoopste manier is om de reproductie van het virus af te remmen. www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc20...

De grootste groep zonder klachten zijn kinderen. Die kennen een milder verloop, waardoor de ziekte bij hun vaak gemist wordt. Er zijn om die reden door het OMT weinig kinderen die met de ziekte worden ingeleverd bij artsen. Weinig kinderen waarvan onderzocht wordt van wie ze het gekregen hebben, omdat die andere kinderen in de buurt allemaal geen klachten hebben. Er zijn weinig kinderen bekend die hun ouders hebben geïnfecteerd, omdat kinderen meestal pas NA hun ouders getest worden en de transmissierichting dan niet meer te bepalen is. Dit is een heel vervelend grijs gebied.

Omdat er weinig bij kinderen waargenomen wordt, verklaart het OMT kinderen veilig genoeg om naar school te gaan. De doctrine, we hebben het niet gezien, dus het is er niet. Nou ik heb Annebel Nanninga nog nooit naakt gezien, maar ik gok toch dat ze een echte vrouw is. Ze hebben zelfs rekenmodellen dat de toename in reproductiefactor acceptabel is. Er is maar 1 steekproef gedaan door het RIVM, het PIENTER-3 onderzoek en dat onderzoek is nog niet af. Het contactonderzoek ontbreekt, dus de vraag hoe kinderen bijdragen aan de onzichtbare verspreiding van het virus is nog compleet onbepaald.

De onderzoeksvraag was hoe vaak een besmettingroute ouder -> eigen kind -> ander kind uit de klas -> de ouder van dat oudere kind voorkomt. Binnen het OMT advies komt uit een rekenmodel hoe vaak dat voorkomt, maar niemand weet met welke aannames dat rekenmodel gevoed is. Immers, omdat kinderen zo`n mild verloop kennen en voornamelijk drager blijven buiten het zicht van de zorg, weet je helemaal niet wat je op je laptopje als onderzoeker na moet doen.

Dat rekenmodel leunt om zeer beperkte informatie uit de praktijk, het OMT advies om basisscholen te openen leunt weer op dat rekenmodel. Dat is een beetje een huis bovenop het veen, zonder heipalen. Daar kunnen we tijdelijk heel leuk in wonen, maar je wilt niet weten wat het kost.

Ik heb angst dat hier sprake is van een doelredenatie. De economie moet gewoon deels open. De status quo is onbetaalbaar. Zeg dat dan gewoon. Daar is draagvlak voor. Sterfte is onder alle leeftijdscatagoriën verdubbeld, en raakt vooral zwakkeren in instellingen. Tot 65 jaar normaal 28 per week, nu 58. 80+ van 666 naar 1193. Buiten instellingen is er nog geen effect tot 65 jaar. 65 -80 heeft ruim 50% oversterfte en 80+ ruim 70% oversterfte. www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/16/sterf... Compleet onethisch om te zeggen, maar de economische schade door corona is beperkt, pensioenfondsen zien de levensverwachting dalen.

De economisch schade die overblijft zit bij de groep 30 - 65 die in het ziekenhuis is geweest voor corona. Die missen de rest van hun leven een stuk longfunctie. Echt compleet belachelijk dat dit niet ter sprake komt. Echt een blinde vlek in de statistieken. ex-IC-patiënten zitten aan een jaar revalidatie, dat is niet gratis voor de zorg, niet gratis voor de werkgever. De veel grotere groep die alleen aan het zuurstof heeft gelegen heeft minder gederfde arbeidsvreugde en meer zorgkosten. Ik denk dat we daar wel uitkomen.

Als ik kijk hoeveel moeite het kost om een draai te doen rond het foutieve advies op eenvoudige mondkapjes, dan heb ik weinig hoop op een evidence based exit strategie. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18612429

Feynman | 21-04-20 | 13:25 | 5

Uw voorlaatste alinea. Over de kosten van langdurige ziekte en revalidatie hoor je bijna niemand. Ook die werkgevers niet. Men klaagt altijd over verzuimkosten en zorgkosten of bijvoorbeeld de kosten in het kader van reïntegratie of zelfs WIA, maar nu niets. Tot die kosten echt gaan komen.

Heiner | 21-04-20 | 13:41

Dit is inzoomen op een uitzondering. Kijk eens naar die ouderen die overal doorheen banjerden, nergens naar luisterden en tot het laatst toe bezoek eisten in hun homes. Daar heb je 80% van je verspreiding te pakken.

van Oeffelen | 21-04-20 | 13:41

"Ik heb angst dat hier sprake is van een doelredenatie."
.
Dat is dit vanaf het begin al geweest. het RIVM loopt aan het halsbandje van het kabinet. Keiharde maatregelen gedurende 2 maanden en dan waren we eraf geweest heeft men niet durven nemen uit angst voor de economie + gebrek aan daadkracht ( want afdwingen doen we in dit land alleen met vergrijpen die makkelijk bekeurbaar zijn ). En dus sukkelt het nu veel; langer rond en gaat het ons allemaal veel meer kosten dan noodzakelijk.
Slappe hap, wederom.
En dat er nog serieus naar zo'n clown als Van Dissel wordt geluisterd is echt te triest voor woorden.

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien tijd voor een polletje?. Gaat Sander van der Wulp (of die Vullings) Rutte/de Jong hierover zeer stevig aan de tand voelen?. Ik zet in op NEE. Want het moet wel gezellig blijven, en ik wil een nieuwe auto, en mijn buitenvriendin wil nieuwe kleren, ...

Fantomas | 21-04-20 | 13:25 | 1

Polletje? Doe maar niet, heb hooikoorts.

henkvaningrid | 21-04-20 | 13:25
-weggejorist-
levensgenieter | 21-04-20 | 13:23 | 3

Toch was Maurice de Hond afgelopen weekend de eerste en tot nu toe enige die ik over aerosolen hoorde en die er duidelijke animatie bij leverde die bewijsde dat die tot 20 min. later nog waarneembaar zijn in ruimten.

Trumme | 21-04-20 | 13:22 | 4

Een animatie bewijst niets, althans, ik heb gezien dat Tokyo is verwoest door Godzilla. Erg hoor! Arme mensen.

Analia von Solmsch | 21-04-20 | 13:46

De thuisviroloog de Hond houdt totaal geen rekening met de aanwezige relatieve luchtvochtigheid en temperatuur in de betreffende ruimte.

hier openen | 21-04-20 | 13:59

@hier openen | 21-04-20 | 13:59: en windsnelheden (tocht)

Analia von Solmsch | 21-04-20 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

De aanpak van de coronacrisis is een beetje de omgekeerde variant van het befaamde ethische dilemma van de vrachtwagen die met kapotte remmen van een berg afrijdt, rechtstreeks op een klas met basisschoolkinderen. De chauffeur in dat dilemma heeft één kans op de dood van die kinderen te voorkomen en dat is door op het laatste moment een ruk aan het stuur te geven zodat de vrachtwagen niet inrijdt op de schoolklas, maar een oudere mevrouw die op de stoep staat zal doodrijden. Bij de aanpak van de coronacrisis geeft de chauffeur een ruk aan zijn stuur zodat de vrachtwagen de schoolklas aanrijdt om de oudere mevrouw niet te treffen.

henkvaningrid | 21-04-20 | 13:21 | 4

Ik dacht dat kinderen juist geen Corona krijgen. De analogie gaat een beetje mank.

Yie_Ar_Kung_Fu | 21-04-20 | 13:26

Ik zou een betere garage zoeken.

botbot | 21-04-20 | 13:27

@Yie_Ar_Kung_Fu | 21-04-20 | 13:26: Basisschoolklas was metafoor voor de toekomst. Had ook een willekeurige andere grotere groep mensen kunnen zijn.

henkvaningrid | 21-04-20 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Het valt mij op dat rivm alleen naar buurlanden kijkt voor onderzoeksresultaten terwijl in Azië sommige maatregelen alweer worden teruggedraaid. Men ziet nog steeds niet in hoe besmettelijk dit virus is. Ik ben blij dat ik geen kleine kinderen heb. Basisscholen weer open.... klein regeltje in de tekst van het OMT advies dat nog niet geheel duidelijk is hoe t zit met overdraagbaarheid van het virus door kinderen. Dan doel ik op kinderen die het virus via bijv oppervlakte contact meenemen naar huis. Ik ben blij dat ik geen leraar ben.

Kellyanne | 21-04-20 | 13:20 | 2

De hoge besmettelijkheid is wel degelijk bekend. De lage mortaliteit ook.

canis lupus | 21-04-20 | 13:32

@canis lupus | 21-04-20 | 13:32: Ach, en dat met de gemiddeld zeer jonge leeftijd van de leerkrachten... */cynism off

L.E. Raar | 21-04-20 | 14:01

Voortschrijdend inzicht het is voor vele reaguurders niet weggelegd om zoiets te begrijpen.

botbot | 21-04-20 | 13:18 | 6

@Trumme | 21-04-20 | 13:23:
En weten deze natuurlijk op zijn waarde in te schatten.
Net zoals u die menig arts en viroloog in wijsheid te kakken zet.

botbot | 21-04-20 | 13:32

@botbot | 21-04-20 | 13:32: Wat jij dan weer vergeet is dat het niet enkel over wetenschap en geneeskunde gaat, maar ook over effectiviteit van een rijksoverheidsorgaan die een zeer belangrijke en kritische taak heeft op basis waarvan beleidsadviezen moeten worden gegeven die blindelings door het kabinet worden opgevolgd bij ontbreken van inhoudelijke expertise. Waarschijnlijk schuurt de cogintieve dissonantie wat als je van mening bent dat er geen kritische vragen van ambtelijke uitvoering moet worden gegeven. Ik zou zeggen boek een enkeltje China. Dan kun je je daar laven als buklaaf.

MikeTheBull | 21-04-20 | 13:45

@MikeTheBull | 21-04-20 | 13:45:
Sla de raad van deskundige maar in de wind iedereen weet het beter tenzij.
Als ze ziek worden weten zij zich geen raad om professionele hulp in te roepen.

botbot | 21-04-20 | 15:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik lees in het rapport niks over het 5G netwerk.

born2killn00bs | 21-04-20 | 13:18 | 2

Wat hebben radiogolven met Covid-19 te maken? Niks dus.

Gravin v Kippenbouth | 21-04-20 | 13:42

@Gravin v Kippenbouth | 21-04-20 | 13:42:
Hoe weet u dat? Bron graag.

zwenkwieltje | 21-04-20 | 15:55

“Doubt is essential for science – but for politicians, it's a sign of weakness” - Vandaag in The Guardian/Opinion.
Rene van der Gijp vindt alle virologen niet duidelijk genoeg - this is science, stupid...

wezen | 21-04-20 | 13:18

Prachtig, ze hadden al op de Diamond Prince ontdekt dat het zonder symptomen over te dragen was en het virus tot 72 uur actief kon blijven buiten het lichaam. Maar hier om werden op GS mensen weg gehoond, belachelijk gemaakt en gebanned, omdat de ontkenners 'en CO corona niet zelf verzonnen of de wereld in geholpen he'

Fucking januari. CDC, RKI en de WHO ging hun in januari en februari al voor.

Wat wordt ik hier pissig over. Maar nee, lekker koppen in t zand steken.

Ik zou graag strafvervolging zien plaats vinden voor beleidsmakers die keer op keer aangetoonde feiten van tafel hebben geveegd.

holocaust ontkennen is strafbaar, maar als beleidsmaker faal op faal stapelen kom je mee weg. BSE, Q-Koorts en nu de Kroepoekgriep.

Gadverdamme.

FLP_du_Stok | 21-04-20 | 13:18 | 2

Probleem is dat te veel burgers nog steeds stemmen op charismatische politici met een vlotte babbel die zeggen wat ze willen horen (*kuch*Jesse Klaver*kuch*), dan politici met verstand van zaken en/of een track-record van bewezen prestaties. De doorsnee politicus is een omhooggevallen netwerker.

petersteenkamp | 21-04-20 | 13:32

Wetenschappers hebben onderzocht: papiergeld is vies (slecht voor de hygiene) maar koperen munten zijn juist goed! Dus terug met de cent en de twee cent. www.dw.com/en/coronavirus-heres-why-p... Verder zullen wellicht al die loeiende handdrogers (van Dyson bijv.) die de handen met hard blazende lucht droogmaken eraan moeten geloven: alleen goed inzepen, stevig wrijven en stevig afdrogen is hygienisch.

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-04-20 | 13:18

Ja, dat is een beetje hoe het werkt met wetenschap: niet gelijk schreeuwen, maar eerst onderzoeken wat er aan de hand is. Prima zo, denk dat we heel blij met het OMT kunnen zijn: specialisten vanuit allerlei disciplines die de overheid zwaarwegend adviseren.
Ik ben heel benieuwd hoe de voorgestelde verlichtingen uitwerken: kan me voorstellen dat ouders hun snotterende kind toch naar een opvang brengen als dat ze qua werk beter uitkomt. De inzet voor het collectieve belang blijkt flinterdun naar een paar weekjes ongemak.

beldewouten | 21-04-20 | 13:17 | 2

Tot nu toe hebben die zogenaamde specialisten het niet echt goed gedaan als je naar de bij bosjes overlijdende bejaarden in de verzorgingstehuizen kijkt die allemaal niet getest zijn en dus niet meegeteld worden waardoor de cijfers dus van geen kanten kloppen. Fijne liegende specialisten zijn dat, man, man.....

Roadsurfer | 21-04-20 | 13:20

@Roadsurfer | 21-04-20 | 13:20: al hadden ze maar besloten de klimaatregeling in die tehuizen uit te schakelen en een raam open te zetten.
Dat heeft Maurice de Hond wel in de gaten.

Trumme | 21-04-20 | 13:26

Vitamine C? Samenzwering?

omanders | 21-04-20 | 13:33

Dit is al heel erg lang bekend, en dat is nog los van het feit dat het behoorlijk lomp is uit te gaan van het veiligste scenario terwijl je daar helemaal geen bewijs voor hebt.
Op een schietbaan ga je ervan uit dat ALLE wapens geladen zijn.

Peter_K | 21-04-20 | 13:13 | 3

Hoeveel van die mensen zouden er ooit in dienst zijn geweest of met wapens bezig zijn geweest? Als men weet dat de incubatietijd 14 dagen kan zijn, kan je er gewoon van uitgaan dat je "sleept" met dat virus, zonder dat je het door hebt. Geldt voor "dragers" zonder klachten ook.

Heiner | 21-04-20 | 13:18

Ik las van de week dat het RIVM een aantal jaar geleden voor 140 miljoen aan vaccins tegen de Mexicaanse griep had gekocht.
Bleek naderhand helemaal niet nodig, want er kwam geen pandemie.
Maar vervolgens is het RIVM in de tweede kamer totáál afgekraakt. Want, 140 miljoen...

Ik kan me wel voorstellen dat ze nu wat terughoudender waren.

Papa Jones | 21-04-20 | 13:30

@Papa Jones | 21-04-20 | 13:30: Die Mexicaanse griep bleek reuze mee te vallen. Hoewel de WHO deze griep in eerste instantie uitriep tot pandemie. Is later ingetrokken. Maar het geeft wel aan dat dit soort nieuwe virussen lastig in te schatten is.

Kuifje-naar-Brussel | 21-04-20 | 13:43

In die tijd zat ik in Loon op zand (kaatsheuvel} en goed ziek geweest. De waarschijnlijkheidstest gedaan van de GGD, want de echte bloedtest kreeg ik niet.
Zeer waarschijnlijk dat ik Corona heb gehad!
Gisteren, terug in Frankrijk = woonadres, vanwege longziekte de Covid19 (= Corona) test gedaan, en wat blijkt: negatief. Dus geen Corona gehad. Dus advies aan iedereen: doe vooral die apps en checks van al die gezondheidsorganisaties!!

pollo1 | 21-04-20 | 13:13 | 7

@Roadsurfer | 21-04-20 | 13:18: Wordt het nauwekeuriger na helhaald testen? Genomen over een groep van bijvoorbeeld 100 mensen die je twee of drie keer in een bepaalde tijd test?

Heiner | 21-04-20 | 13:22

@Gladiator Fap | 21-04-20 | 13:18: die test meer op antistoffen. Als de eerste positief is moet je op afspraak terug komen voor een bloedtest. Daarna is het een 100% veilige uitslag. In Brabant zijn er al 10k aanmeldingen terwijl dit bedrijf er op 2 locaties 250 p/d aan kan.
Maar voor €70 willen heel veel mensen het weten.

Trumme | 21-04-20 | 13:29

Oké, oké...
Even wat duidelijkheid:
- GGD deed PCR op keel-/neusswab; test kent helaas valsnegatieven.
- als je in Frankrijk na het virus te hebben doorgemaakt alsnog zo’n PCR doet, is het vrij logisch dat je het virus niet meer kunt detecteren. Dat kan alleen bij een actieve ziekte, en ook dan komen dus vals negatieve voor. (Bij CoViD blijft hij trouwens langer dan we gewend zijn positief.)
- stel je hebt in Frankrijk een test op antistoffen tegen SARS-CoV-2 gedaan, dan test je of je antistoffen hebt gemaakt. We weten inmiddels dat mensen het virus kan hebben doorgemaakt, maar niet voldoende antistoffen hebben gemaakt. Dus ook dan meet je dus vals negatieven.

Aart4888 | 21-04-20 | 13:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat was in januari al bekend, en een week of twee later was er al het advies om besmette mensen twee weken na het "genezen" verklaard te zijn binnen te houden omdat men nog een tijd lang besmettelijk blijft.
Het RIVM loopt zo ver achter de feiten aan dat het inmiddels een rondje om de aarde heeft gelopen en het RIVM tegen de reedt schoppen kan.

Abject | 21-04-20 | 13:11 | 1

Als je het klimaatdebat de laatste jaren volgt is dat toch absoluut geen verassing.

Trumme | 21-04-20 | 13:17

Het kan vriezen of dooien. Morgen komt de zon weer op.

Tarvo | 21-04-20 | 13:11 | 2

Of als je in de kist ligt, kan de zon schijnen wat ie wil, maar zie je dan niets meer van.

pollo1 | 21-04-20 | 13:14

Goh, dit heb ik hier ongeveer een maand (of twee, tijd gaat snel) geleden al gepost, op basis van internationaal bewijs. Mooi hoor.

Dubz | 21-04-20 | 13:09

Dit had iedereen al begrepen die snapt dat 2 miljoen besmette mensen niet allemaal recht in hun gezicht geniest zijn. Teveel virologen lijken zich in dit geval hebben laten hinderen door teveel kennis van andere virussen die blijkbaar gevaarlijke vooroordelen/oogkleppen hebben opgeleverd.

een_mike | 21-04-20 | 13:08

Kortom iedereen standaard een eenvoudig mondkapje plus handschoenen aan vanaf het begin had vele doden gescheeld in het verpleeghuis .
Mijn baas op mijn vraag :
"Is niet nodig bij geen symptomen want RIVM zegt dat"

pga | 21-04-20 | 13:07

Is dit serieus? Was in rest wereld al bekend begin february. Hoe komt men hier toch mee weg?!

feiten_en _cijfers | 21-04-20 | 13:06

Dat kan ook aan de incubatiefase liggen. Het virus zoekt dan nog een stukje om zich aan te hechten voordat het zich gaat vermenigvuldigen. In dit proces heb je al wel het virus in je lijf zitten maar heb je nog in mindere mate de symtomen.

stipjes | 21-04-20 | 13:05 | 3

U bent viroloog?

Eagle_Eye | 21-04-20 | 13:08

@Eagle_Eye | 21-04-20 | 13:08: Moet dat? Moet je een bier-o-loog zijn om te weten wat een lekker biertje is? Moet je een historicus zijn om iets over de oude grieken te mogen zeggen? Moet je een sociaal wetenschapper zijn om bullshit te verkopen? Houd toch aub op met dit soort jij-bak reacties. Het voegt niets toe. Punt.

Gladiator Fap | 21-04-20 | 13:22

Een ieder die het hier vanaf het begin gevolgd heeft had dat natuurlijk allang door. Zelfde met de mondkapjes.
Wat moet je eigenlijk kunnen om bij het RIVM te mogen werken? Gezond verstand hebben in ieder geval niet.

MacMiep.nl | 21-04-20 | 13:05 | 2

Interessant kijken, lijkt me de enige vereiste.

Tarvo | 21-04-20 | 13:12

RIVM: rijksinstituut voor minder begaafden; GGD: geestelijke gestoordheidsdienst.

pollo1 | 21-04-20 | 13:16

Over de substantie van een scheet of boer wordt niks gezegd.

luto333 | 21-04-20 | 13:05 | 2

Het zit in ontlasting.. dus...

MacMiep.nl | 21-04-20 | 13:05

Corona schijnt ook in de darmen te zitten.

pollo1 | 21-04-20 | 13:17

Straks komt het RIVM er nog achter dat het dragen van mondkapjes op straat wel zin heeft.

Der Schnitzeljäger | 21-04-20 | 13:04 | 1

Nog niet. Daar komen ze achter op het moment dat Nederland voldoende mondkapjes in voorraad heeft. Die 800.000 stuks waar ze afgelopen week zo bij stonden te juichen bij dat pers momentje zijn in een poep en een zucht op.

Eagle0511 | 21-04-20 | 16:50

Het RIVM lijkt zich van het begin af aan meer druk te maken over de paniek die zo'n pandemie kan veroorzaken dan om de daadwerkelijke pandemie.

MrLahey | 21-04-20 | 13:04 | 1

Precies dat, en niet alleen de RIVM. Dat heeft geresulteerd in oa die verschrikkelijke passieve, nalatige houding, tekorten in beschermingsmiddelen en meer doden/besmettingen

Danold_Trump | 21-04-20 | 13:17

Nou kappen met die corona hoax!

Mark_D_NL | 21-04-20 | 13:04 | 6
-weggejorist-
levensgenieter | 21-04-20 | 13:33
-weggejorist-
levensgenieter | 21-04-20 | 13:33

@joppo0 | 21-04-20 | 13:09: Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen? Wie zijn de oplichters? Dat een gedeelte van de geïnfecteerde geen symptomen krijgt, maakt het virus alleen maar gevaarlijker omdat de verspreiding nog moeilijker in te dammen is. Een groot gedeelte krijgt overigens wel symptomen, zoals oa een gebrek aan leven, ook wel bekend als de dood.

MrLahey | 21-04-20 | 13:40
▼ 3 antwoorden verborgen

www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200421_049...

Hun conclusie was interessant”, aldus Van Gucht. “Die was namelijk dat binnen dat kader van lockdown 44% van de besmettingen plaatsvindt vóór het optreden van symptomen.

beanderthaler | 21-04-20 | 13:03 | 1

Was ook al langer bekend dat mensen de hoogste viral load hadden vlak voor- of tijdens het begin van de eerste symptomen. Kan het zo snel niet terugvinden maar dat onderzoek was al van begin maart.

MrLahey | 21-04-20 | 13:06

Gelekt = proefballon

Steve_Hogarth | 21-04-20 | 13:03

Niesen?????

Graeme Reaper3779 | 21-04-20 | 13:03 | 3

Mag allebei: Niesen of niezen.

Yie_Ar_Kung_Fu | 21-04-20 | 13:16

@Graeme Reaper3779 | 21-04-20 | 13:21:
Gewoon niezen typen, Greame. Staat wel zo netjes.

zwenkwieltje | 21-04-20 | 15:41

RIVM is direct verbonden aan de WHO. Alle georkestreerde paniek is volledig uit de duim van de WHO gezogen (zogenaamde rekenmodelletjes). Nu blijkt dat de daadwerkelijke cijfers meer en meer lijken op die van een flinke griep-epidemie, is men overal aan het downplayen en de handjes in onschuld aan het wassen.
Nu blijkt dat de verspreiding eigenlijk niet gelinieerd is aan symptomen, ligt de besmettingsgraad vele malen hoger en daardoor het sterftecijfer vele malen lager. Oftewel, grove nalatigheid en verwijtbaarheid, waarvoor er koppen bij het RIVM en wat mij betreft ook in Den Haag moeten rollen (niet letterlijk, want dat is strafbaar)!
En wat ook frapant is, is dat men nu al weet dat we aan het eind van het jaar wederom een nieuwe corona golf tegemoet gaan. Heel toevallig wanneer ook het griep seizoen weer begint. Heeft het RIVM de griep-cijfers van dit jaar al bekend gemaakt?

Eagle_Eye | 21-04-20 | 13:02

Goh. Na de eerste besmetting in Loon op Zand was het RIVM heel stellig. Als je geen symptomen hebt dan ben je niet besmettelijk. Ik hoor het ze nog zeggen. In vrijwel één adem met “carnaval vier je in kleine kring”.
En onze grote lijer Rutte die de verantwoordelijkheid afschuift: “we moeten luisteren naar de experts, de deskundigen vertellen ons wat we moeten doen”.
Ok. Ik trek daar bepaalde conclusies uit.

Stormageddon | 21-04-20 | 13:02 | 1

Het RIVM is een lekke paraplu waaronder Rutte probeert te schuilen.

boccelullus | 21-04-20 | 14:11

Rutte kan de bijdrage aan het RIVM ook beter stopzetten op deze manier.

ikeerst | 21-04-20 | 13:02
-weggejorist-
Ir. Wilhelmus | 21-04-20 | 13:01

Natuurlijk komen er aerosolen vrij bij praten en zingen ( en ook bij die idioten die het nodig vonden om van je hela hola op hun trompet te gaan toeteren "want dat was zo leuk" ).
Maar lekker met z'n allen uit de ramen hangen om het volkslied of "aan de Amsterdamse grachten" te gaan meebleren, is zooo verbindend.
Met een bevolking als deze raken we er nooit vanaf, van dit klotevirus.

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 13:01 | 6

@Graaisnaaiert | 21-04-20 | 13:15: Ga ik doen! lekker naar buiten zo van dat klein beetje vrijheid genieten wat ik nog heb, dat binnenkort wellicht ook wordt afgenomen door angstige schaapjes als u.

paulis | 21-04-20 | 13:35
-weggejorist-
levensgenieter | 21-04-20 | 13:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Over een paar weken zijn mondkapjes ook effectief.

jip_86 | 21-04-20 | 13:00 | 3

Juist, met mondkapjes kan je een exit in gaan, stap voor stap. Moet dan wel een tijdje verplicht worden want anders heeft het geen effect.

obzzcure | 21-04-20 | 13:02

Zou ze toch nu vast maar gaan dragen. Ik woon in Thailand en hier draagt gewoon bijna iedereen ze, check de cijfers maar, zal niet helemaal accuraat zij zoals overal, maar al zou het 10 keer erger zijn valt het nog mee vergeleken met bv. Nederland

Boemibol | 21-04-20 | 13:05

Je, in China mondkapjes kopen. lekker veilig. Weet jij veel wat ze er in verwerken. Zal nooit een China made mondkapje dragen. Dat is echt heel onveilig.

Mark_D_NL | 21-04-20 | 13:06

Dit is gewoon de noodzakelijke disclaimer. Simpel.

Leptob | 21-04-20 | 13:00

Zo worden wij in een langdurige 1.5m maatschappij gerommeld.
Reken maar dat de verkiezingen in veel landen worden uitgesteld.

Miezerig | 21-04-20 | 12:55 | 1

Waarom? Frankrijk, Duitsland en Zuid Korea hebben verkiezingen gehouden terwijl deze pandemie aan de gang is.

starbuck280 | 21-04-20 | 13:25

Die wijsheid had ik al via Geenstijl, die dagelijks een update bracht vanaf dag 1 in China.

en eh, hoe gaan we dat doen met de kinderen die weer naar school gaan. Gaan dat de nieuwe superverspreiders worden? Doe eens antwoorden RIVM-prutsers!

pibasso | 21-04-20 | 12:55 | 8

@Kaas de Vies | 21-04-20 | 13:00: al maakten ze grapjes in het begin, ik zag al vanaf dag 1 op Geenstijl dat dit geen geintje was. Zonder deze waarschuwing was ik ook waarschijnlijk verrast, want geen enkel medium heeft bericht zoals GS vanaf 21 januari 2020 met een bijna dagelijkse update!
www.geenstijl.nl/5151561/bedankt-chin...

pibasso | 21-04-20 | 13:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Er zijn eigenlijk best veel overeenkomsten tussen de uitspraken van het RIVM en Donald Trump. Ik weet nou niet of dat Donald Trump heel slim maakt of het RIVM juist niet. Of eigenlijk weet ik dat wel...

Joost Maghetweten | 21-04-20 | 12:54

En hoe zit het met carnaval?

RickTheDick | 21-04-20 | 12:53 | 6

Was ontzettend gaaf. Heel erg van genoten.

Kuifje-naar-Brussel | 21-04-20 | 14:04

@joppo0 | 21-04-20 | 13:11:
En hoeveel doden sindsdien? Waarom niet eerder de huidige maatregelen?

Is dit nog nieuws? | 21-04-20 | 14:32
▼ 3 antwoorden verborgen

.

Graaf_van_Hogendorp | 21-04-20 | 12:53 | 1

U heeft uw punt gemaakt?

Wering | 21-04-20 | 16:17

Tel daarbij op wat ik al eerder dacht. Het virus vindt baardharen heerlijk om zich in te nestelen. Nu staat het publiekelijk op internet.

MJWA | 21-04-20 | 12:53

Maar hoe zit het nu met de ramadan en het Suikerfeest?

Gazelle | 21-04-20 | 12:52 | 3

Dat mag gewoon in groepen van 30, daar geldt de uitzondering voor religieuze bijeenkomsten voor. Met een goed gordijn tussen de mannen en vrouwen zelfs 60.

Rennieflox | 21-04-20 | 12:57

Voor moslims is elke bijeenkomst een religieuze bijeenkomst. Die kletsen de hele dag over hun denkbeeldige vriendje en zijn regels.

C1O2 | 21-04-20 | 13:07

Dat moet terug naar de zandbak, opdesietemieter op met die onzin. Und schnell!

Gaat het niet dan? | 21-04-20 | 13:36

Goh wereldschokkend... incubatietijd 2 weken....

Hellsmurfje | 21-04-20 | 12:52

Het doel is om mensen te controleren. Gedragsverandering en zie bij veel mensen lukt dit met de minste inspanning. Hierbij gebruikmakend om angst te zaaien. Het werkt. Het is een beproefd middel en mensen volgen de leaders blindelings. Alles wat zij zeggen, is waar. Zelf nadenken, moet je niet doen. Een andere mening hebben, is not done. Want dan ben jij schuldig aan al die doden. Valt by the way, reuze mee. We staan op de rand van een dictatoriaal regime. Hierin meegaan of opgesloten worden in een psychiatrische instelling. Waar heb ik dit meer gezien. Opdat we onze vrijheid nooit zullen vergeten.

De Evangelist | 21-04-20 | 12:51

Het RIVM: daar moet mee afgerekend worden na deze crisis.
Voorspelling: binnen een jaar heeft Jaap een andere job.
Hetzij gedwongen, hetzij omdat hij aan iets nieuws toe is.

Amsterdamsko | 21-04-20 | 12:51 | 1

Als Jaap slim is wordt hij nog snel even lid van een kartelpartij ( voor zover deze meneer dat al niet is ).

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 13:03

Iemand met een geweten kan toch niet bij het RIVM werken? Wat een incompetente en onprofessionele organisatie. Maar ja, dat is Rutte met zijn kabinet ook.

Feugeltje | 21-04-20 | 12:51

Ja, dus?

Feitenpliesie | 21-04-20 | 12:51

Rivm liegt alles al aan elkaar sinds de uitbraak. Stelletje incompetente imbecielen daar.

Swaffelkaffert | 21-04-20 | 12:48 | 7

@Henk P | 21-04-20 | 13:01: Juist!

Roadsurfer | 21-04-20 | 13:02

@Henk P | 21-04-20 | 13:01:
De dokter komt ook met goeie argumenten die z'n stelling onderbouwen.

HoerieHarry | 21-04-20 | 13:02

@Roadsurfer | 21-04-20 | 13:02: De kans dat u er meer van weet is zeer gering. U zit werkeloos thuis terwijl artsen allemaal aan het werk zijn.

MaarFeitelijk | 21-04-20 | 14:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Leuk! In de peutertuin speelden wij dit spelletje ook al.

Guillermo | 21-04-20 | 12:47

Daarom, rot op met die app.

Normpje | 21-04-20 | 12:46 | 1

Juist, besteedt dat geld gewoon aan meer testen, veel beter manier om allea in kaart te krijgen. Kijk Zuid-Korea.

Boemibol | 21-04-20 | 13:00

Dat was VERDOMME allang bekend, IJsland heeft al maanden geleden uitgebreid getest en daar kwam PRECIES dit uit namelijk 'Iceland lab's testing suggests 50% of coronavirus cases have no symptoms'!
Citaatje: "Iceland began testing its population in early February, weeks before its first coronavirus-related death, Stefánsson said, adding that health officials have aggressively contact-traced and quarantined confirmed and suspected Covid-19 cases."
edition.cnn.com/2020/04/01/europe/ice...

Roadsurfer | 21-04-20 | 12:46 | 11

@Kuifje-naar-Brussel | 21-04-20 | 12:59:
Nou ja, Kuif. Ik weet zeker dat 99 van de 100 reaguurders hier niet met droge ogen hadden durven beweren dat je in het OV niet ziek kon worden. Om maar wat te noemen. Dat ( icm hun uitspraak over carnaval ) was voor mij het moment dat ik Jaap niet meer serieus kon nemen en/of dat er naar gewenste uitkomsten werd toegezwetst.
Ben ook niet blij met de versoepeling van maatregelen; de meest oncontroleerbare factoren met het minste verantwoordelijkheidsgevoel - kinderen in de leeftijd 6-12 - gewoon weer ruim baan geven tot spelen.
Wil je ze weer naar school? Prima. Brengt pa of moe ze maar weg en haalt ze weer op. Zijn ze er toch even uit maar dat gaat straks weer overal rondhangen en rondstuiteren zonder na te denken en kunnen we weer opnieuw beginnen. Was die "intelligente lockdown" helemaal voor nop. De barretjes, restaurants, kappers etc. zullen Jaap dankbaar zijn.

Graaisnaaiert | 21-04-20 | 13:21
-weggejorist-
levensgenieter | 21-04-20 | 14:52
▼ 8 antwoorden verborgen

Joh, dan toch mondkapjes op? Wie had dat nou gedacht.

TheBigKirth | 21-04-20 | 12:46

precies. via kinderen dus. maar lekker die scholen open gooien. succes meneer de Docent!

Henk P | 21-04-20 | 12:45 | 8

@Busverhuur | 21-04-20 | 13:11: Waarom zou ik het niet vergelijken? Dat soort stompzinnigheid is precies wat ik bedoel. Oh de leeftijd van de Italianen is gem hoger dus doen we net alsof het virus daar iets heel anders is. Het virus gedraagt zich hetzelfde en mensen zoals jij willen dus niet naar de geleerde lessen in andere landen kijken omdat jij te kortzichtig bent. RIP

Joost Maghetweten | 21-04-20 | 13:36

@Joost Maghetweten | 21-04-20 | 13:36: OK, statistiek is niet aan jou besteed. Dan laat maar.

Busverhuur | 21-04-20 | 13:49

@Busverhuur | 21-04-20 | 13:49: Het heeft niets met statistiek te maken. Het heeft met simpelweg de eigenschappen van het virus. En die eigenschappen waren al bekend maar werden genegeerd omdat sommige mensen denken dat het in hun land wel mee zal vallen gebaseerd op grafieken die in hun voordeel worden uitgelegd. En dus moeten alle lessen opnieuw geleerd worden.

Joost Maghetweten | 21-04-20 | 14:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Gaan we toch allemaal deaud!

Krultang | 21-04-20 | 12:44

We vergaren steeds meer kennis en worden wijzer. Om nu alles en iedereen af te branden die niet alles op voorhand wist en zag aankomen (zoals Captain hindsight Trump) is erg flauw.

Vasquez | 21-04-20 | 12:43 | 14

@Roadsurfer | 21-04-20 | 13:09: Er KAN niet meer worden getest, de capaciteit is onvoldoende. Dus je weet niet of die mensen corona hebben gehad, dat vermoed je.
Bejaarden komen niet op de IC, in Nederland kiezen we er vaak voor om niet onnodig een leven te rekken dat daarna geen kwaliteit meer heeft. Dus bullshit dat ze niet op de IC komen, dat wíllen ze niet eens.
En fijn dat je hele familie en je vrienden in de zorg werken, dat geeft wel aan waarom je er juist niets van weet en denkt dat de hele wereld dood gaat. Roadsurfer, ik zie je overal de grootste peop spuien, je maakt jezelf echt belachelijk.

Busverhuur | 21-04-20 | 13:47

Experts brengen belangrijke nieuwe studie onder de aandacht: één op de twee besmettingen vindt plaats nog voor we enig symptoom vertonen

www.hln.be/binnenland/experts-brengen...

Normpje | 21-04-20 | 14:18
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken