Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Bruins hield eerste coronageval hele dag stil'

Geen extra actie ondernomen in afwachting van definitieve uitslag, vvd boos over coronavragen van het CDA

We maken ons om die opgevoerde verkoudheid niet heel druk, maar verbazen ons wel om de lakse acties van de overheid. Dit is het ding. De eerste corona-ambulances zijn woensdagavond laat gespot in Tilburg. Dat was de Nederlandse Patiënt O. Volgens de website van het RIVM duurt het ongeveer 24 uur voor er een definitieve uitslag is van de tests (al zijn eerste resultaten al na 6 tot 9 uur binnen). Dat komt ongeveer overeen met de Staatsomroep-show van donderdagavond, waarin Bruins het Bewuste Briefje zogenaamd spontaan onder de neus kreeg. (Ondertussen is vroege melder @cardio_jacco helemaal AFK van Twitter.)

We zeggen 'zogenaamd spontaan' omdat we een ministerie-bron hebben die zegt dat de corona in Nederland "in feite woensdag al bekend was". Natuurlijk: je moet de testuitslag afwachten en paniekzaaien is voor niemand goed. Maar een beetje rondbellen leert ons dat er behalve sussende woorden niet echt harde maatregelen worden genomen, terwijl onze degelijke Duitse buurmensen bij het eerste mogelijke geval onmiddellijk op volle oorlogssterkte (#nogodwin) iedereen gingen opsporen en inmiddels patiëntenkampen aan het bouwen zijn (wederom #nogodwin). In Nederland gaat alles nogal tam. Een andere bron meldt bijvoorbeeld dat veel ziekenhuizen niet over (voldoende) mondkapjes beschikken (Update: bewijs uit Grunn na de breek). Er raast een virus over de planeet, iedereen en alles gooit zichzelf en zijn land in lockdown, en al wat wij in dit superdichtbevolkte land horen is 'geen zorg, Patiënt O was geen gevaar voor carnavallers'. Natuurlijk. En verder zag Joost ook nooit andere levende zielen in zijn omgeving...

Busje komt zo

"Vol PPE" is "Personal Protective Equipment", HazMat suits dus

Om het prioriteitengepruts te onderstrepen, lezen we bovendien op AD.nl dat de vvd nu het CDA de schuld begint te geven van "overbodige Kamervragen en aannames CDA over corona". Echt, wat de fuk, Netflixer-backbencher Hayke Veldman!? Die stelde zelf alleen debiele vragen over of koopdingen niet te beetje duur worden door corona (RIVM-antwoord: neuh), omdat ie online vraag/aanbod-algo's niet snapt). Nou Hayke Huichelmans. Vragen waarom er aan de Duitse kant van het grensgebied strengere regels gelden dan hier, of waarom Duitse cruisepassagiers van de Diamond Princess wél, en Nederlanders van dezelfde boot níet afgezonderd zijn, zijn geen "overbodige vragen", makker. En ook dit setje vragen is tamelijk relevant - vooral vraag 1 tot en met 4. Incubatietijd tot beantwoording: VANDAAG.
Diamond Princess Update: eerste Britse coronadode zat op die boot (met NL'ers en DLD'ers die hier niet, maar in DLD wel in quarantaine zitten)

Ontzettend veel mensen maken zich zorgen over corona, maar van de vvd moet je gewoon je lastige vragen voor je houwe. Weet je waar de mensen pas echt van in paniek raken? Van kartelknipmessen die iedereen die niet als de eerste de beste Noord-Koreaan in huilen uitbarst bij de geweldige beslissingen van onze daadkrachtige regering als een ketter de mond wil snoeren. Want dan gaan we denken dat het briefje van Bruno Bruins uit hetzelfde laatje komt als het bonnetje van Teeven en de Onderste Steen van Mark Rutte.  

We find our goverment's lack of concern disturbing, om er maar een Sars Wars-quote in te gooien. Bronnen die (anoniem) wat kwijt willen: redactie@geenstijl.nl en onze DM's staan open. En kan iemand de WHO ff bellen dat Rutte ongezond bezig is?

UPDATE: Patiënt Twee is medewerker van het Amsterdamse UMC/AMC ziekenhuis, blijkt uit een bericht van het ziekenhuis-intranet:

"Tekort aan mondkapjes" in Gronings ziekenhuis

Mondkapjes worden (tegen de regels in) hergebruikt.

"Overbodige vragen", deadline vandaag

Vooral vraag 1 tot en met 4 zijn pijnlijk voor de vvd

Dit account is inmiddels in quarantaine

Social

Reaguursels

Inloggen

Wie zou het vervelend vinden als Bruinsma met zijn ballen klem komt tussen de wielen van de tram en de rails.. mag ik dat vragen? Ja dat mag ik vragen (vrij naar Mart Smeets)

Euriool | 29-02-20 | 12:23

Jippie, alles is een groot complot, knap bedacht hoor

priwax | 29-02-20 | 12:05

Doe eens rustig. Aangaande het 'gewone' griepvirus, influenza en haar varianten: Wereldwijd wordt jaarlijks 5 tot 10 procent van de populatie geïnfecteerd met influenza. Bij kinderen is dat percentage nog hoger, namelijk 20 tot 30%. Hiervan vertoont de meerderheid geen ernstig ziektebeeld of verloopt de ziekte zelfs asymptomatisch. Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden.

Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.Slachtoffers vallen vooral in de risicogroepen zoals ouderen (circa 90% van de sterfgevallen is 65 jaar of ouder) of personen met een chronische aandoening. In de periode van 2008 tot en met 2018 is er een geleidelijke toename zichtbaar in het jaarlijkse aantal doden tijdens de griepperiode. In het eerste kwartaal van 2018 was de griepsterfte zelfs uitzonderlijk hoog in Nederland. Het RVM schatte de oversterfte op 9444 gevallen, de hoogste oversterfte ooit gemeten.

In België overleden volgens het Belgisch statistiekbureau in 2016 117 personen direct door griep. In 2015 en 2014 waren het er telkens 51. In 2013 147

decaliter | 29-02-20 | 11:30

Hou op zijn minst op over die mondkapjes-onzin. Heeft geen zin. Handjes wassen en verder als je dit griepje krijgt gewoon op de kin pakken zoals elk ander griepje.

Hoezo ben ik een lul | 29-02-20 | 07:04
-weggejorist-
bleached | 28-02-20 | 23:05 | 2

Enscenering door de NPO: die hele uitzending was één groot toneelstuk, zowel op radio als tv

Feitenpliesie | 28-02-20 | 22:41 | 1

Deden ze goed.

Kuifje-naar-Brussel | 28-02-20 | 22:54

Die minister Bruins is natuurlijk een belediging voor de bevolking, met zijn toneelstukje op tv. Die vent had nu al ontslagen moeten zijn. Maar ja, de VVD, Nederland, je weet wel.

KeesBruin | 28-02-20 | 20:17
-weggejorist-
Chuck the plant | 28-02-20 | 18:45 | 3

voor een ieder die zich druk maakt en niet weet wat hij/zij moet doen:

Corona-virus is familie van gewoon griepvirus. Het is een iets andere versie, maar vergelijkbaar. Dus besmetting vindt vrijwel op dezelfde manier plaats: hoesten > kleine druppeltjes in de lucht (met virusjes erin) = besmettelijk
handen > als niet grondig gewassen met zeep = besmettelijk

Net als gewone griep krijg je koorts, ga je hoesten en voel je je over het algemeen belabberd voor een paar dagen. Je lichaam vecht ondertussen tegen de ziekte - en als het over is, ben je "beschermd" tegen nieuwe infectie.

Net als gewone griep ben je al een paar dagen besmettelijk voordat je zelf merkt dat je griep hebt.

Vanwaar dan die totale paniek, lockdown, mondkapjes-histerie en dodentellers?
Wel, deels omdat het een variant op griep is die afwijkt van de normale seizoensvariant. Dit is niet het broertje/zusje, maar een verre neef. En men weet niet precies hoe die werkt - dus voorzichtigheid wordt in acht genomen.
Deels omdat sensatie nu eenmaal beter verkoopt dan gewoon.
Deels omdat de mortaliteit inderdaad wat hoger ligt dan de normale griep - maar ook hier geldt: net als normale griep vallen eventuele doden met name onder zeer oude mensen die al niet zo fit meer zijn.

Ergo: over een maand of wat heeft bijna iedereen in Nederland Corona gehad. Daar helpt geen mondkapje tegen. En bijna iedereen heeft het overleefd.

... wat de overheid/RIVM/NOS hierover hebben gecommuniceerd weet ik niet - dwz alleen uit derde hand (GeenStijl). Maar commentaar v/d reaguurders is niet mis en duidt op een standaard aanpak van pappen en nathouden.
Men wil geen paniek zaaien (begrijpelijk) dus wordt er maar niets gezegd.
In plaats van gewoon helder uiteenzetten hoe het werkt. Jammer maar ben niet anders gewend - daarom volg ik het ook niet meer direct.

NB: dit is een simplistische uitleg zodat de meeste lezers het kunnen volgen.

r@zor - InFiDeLz! - | 28-02-20 | 18:43 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

PANIEK! RAMPSPOED! ELLENDE!
De nieuwe PEST is uitgebroken en half Nederland sterft uit. Als je ook maar iets te maken hebt gehad met Chinezen of Italianen, dan ben je ten dode opgeschreven! Mondkapjes met norrit-filters moeten aan de hele bevolking gratis worden verstrekt! Het doden tal in Nederland is al eh, oh. 0. Maar het aantal DOODzieke, op sterven liggende zieken is , eh oh. 2. Maar het is echt heel gevaarlijk hoor! De regering moet onmiddelijk het land stilleggen!

ParadiseLost | 28-02-20 | 18:11 | 3

Tot overmaat van ramp is er nergens meer desinfecterende handgel verkrijgbaar!
Kamervragen!

spamzuiger | 28-02-20 | 18:26

Zaterdagavond na winkelsluitingstijd komt het nieuws dat het er meer zijn....

hier openen | 28-02-20 | 19:23

Nee. Die 2 mensen hoesten alleen een beetje.
Ze liggen niet op sterven.

Is dit nog nieuws? | 29-02-20 | 00:34

Hoppa. Weer een nieuw coronageval in Gangelt (D) bij Sittard. De teller staat daar nu op 36.
Ben benieuwd wanneer de Nederlandse media daarover gaan berichten.

Lentehaas | 28-02-20 | 18:01 | 1

Oeh... Nog 1.
Kuche kuch. Nog 1.
Ga je ook alle mensen met verkoudheid turven?

Is dit nog nieuws? | 29-02-20 | 00:33

Kinderdagverblijf CompaNanny Atlas Arena in Zuidoost sluit voorlopig de deuren, omdat de Amsterdamse die besmet is met het coronavirus een kind op de opvang heeft zitten. Het kind zelf vertoont ook ziekteverschijnselen. Dat schrijft het kinderdagverblijf in een e-mail aan de ouders.
www.at5.nl/artikelen/200347/kinderdag...

Hadiho | 28-02-20 | 17:52 | 1

Kinderen zijn volgens het RIVM niet besmettelijk. Dus is dit een hoax dan?

Kellyanne | 28-02-20 | 19:18

De Baudet fanboys zijn naast klimaatdeskundigen, gedragswetenschappers, architecten, historici en juristen sinds een week ook viroloog. En uiteraard zitten de specialisten van het RIVM en de GGD er volgens deze zelfbenoemde experts weer helemaal naast.

Het begint een beetje voorspelbaar te worden.

Ardbeg | 28-02-20 | 17:32 | 12

Ardbeg | 28-02-20 | 17:32 | Dit geldt voor heel Nederland, hoezo alleen voor de FvD ?

Nichtsneues | 28-02-20 | 21:00

Rake typering, heer Ardbeg.

Kuifje-naar-Brussel | 28-02-20 | 23:12

De overheid is wederom niet in staat gebleken de benodigde kennis te verspreiden. Dan doet de reaguurder het zelf wel.
Ik wist overigens niet dat Kuifje een fanboy van Baudet geworden is. Zijn meeste tegels pogen een vorm van informatie over het virus te verspreiden. Er is toch nog hoop!

Frau Merkel | 29-02-20 | 09:37
▼ 9 antwoorden verborgen

“Netherlands confirms 2 more..”
Op zerohedge (ik weet het), maar wie is nummer 3 dan?
Misschien een foutje...

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 17:24 | 6

Bij de MH17 was ook niet direct onderzoek nodig. Pas toen de nabestaanden begonnen te klagen begon men na te denken over het bezoeken van de ramplocatie. Echt schandelijk! Daar hadden 2 uur na de raketaanslag chinooks moeten cirkelen met het leger erin. Waar hebben we anders een snelle interventiemacht voor? Toch niet om tegen de eigen bevolking in te zetten? Oh wacht.... (een paar dagen af)

Tuinhekje | 28-02-20 | 18:23

@Kluukluuk 18:09: De overheid doet PR tegen paniek. Ze willen niet dat er allemaal moeders wakker gaan liggen. En daarvoor zeggen ze alles wat ze denken dat die moeders willen horen. Doen ze goed.

tipo | 28-02-20 | 19:37

Het buitenlands nieuws is vooralsnog vaak beter geïnformeerd dan onze nationale suffertjes. Als je buitenlands nieuws volgt heb je sowieso 2 dagen voorsprong op rest van de makke schaapjes

Kellyanne | 28-02-20 | 20:18
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Wim Venijn | 28-02-20 | 17:23
-weggejorist-
DatInternetDingetje | 28-02-20 | 17:22 | 3

Die Bruins was een voormalig baas bij het "UWV werkbedrijf". Nederland faalt in alle opzichten. Aan de grens van de "EU" in Griekenland staan alweer groepen te wachten om hier een bijstanduitkering te gaan ontvangen. (Naar de beelden te oordelen allemaal in de leeftijd rond 20 jaar). Ze zullen ook in Groningen wel weer met "welkom in ons land worden onthaalt".
Terug naar het onderwerp. Ik las , dat studenten van een studentenvereniging in stad Groningen ( een linkse neo liberale faalstad) met 900 menschen op ski vakantie gaan naar Noord Italie. Nederland wordt bestuurt door wereldvreemde enge robotten, die zich alleen voor geld interesseren en geen moer geven om Nederland en het welzijn van zijn oorspronkelijke bewoners. Jan Roos bij de Blauwe Tijger gezien op YT ? Aanrader! Kijk dat is dan toch weer leuk aan Groningen (provincie) als u dan begrijpt wat ik bedoel.

oostermoer | 28-02-20 | 17:18

Helaas val ik met mijn 47 jaar onder de kwetsbare patiënten. Ik krijg door vanwege mijn aandoeningen iedere dag de thuiszorg op bezoek om te helpen met het aansluiten en schoonhouden van mijn sondevoeding. Ik dacht vraag het maar eens aan de verpleegster of ze bij hun organisatie al protocollen klaar hebben liggen en of het personeel überhaupt is ingelicht. Wat denken jullie? Nou helemaal niks nada nopes... en heus de complete hype/paniek die er nu is hoeft van mij ook niet. Gewoon een beetje meer op letten en verstand gebruiken scheelt al heel veel.

Maar helaas geen enkel protocol. Dus dacht bel mijn zorg coördinator om haar eens te vragen. Maar wederom geen enkel protocol geen extra aandacht helemaal niks. Maar nog erger ze worden vanuit de overheid ook niet op de hoogte gehouden. En de teams waar ik afhankelijk van ben zijn toch de teams die wat meer en intensief kontakt met patiënten hebben en daarbij ook veel lichamelijk kontakt wat overigens wel netjes met ontsmettings middel en handschoentjes en dergelijk gedaan wordt. Kortom ik maak me niet meer zorgen dan ik al deed rondom corona, maar vind dit toch wel echt weer typisch Nederland en nog een kleine opmerking. Dat ik ziek ben geworden in 2014 is ook veroorzaakt door een medische misser dus ben redelijk ervarings deskundige wat betreft de zorg en hoe het niet werkt.

cibeest | 28-02-20 | 17:10 | 8

Sterkte gewenst makker.

Rohin | 28-02-20 | 19:29

Je kan in Nederland beter niet te veel afhankelijk zijn van het doortastend optreden van de huisartsen. Zo heb ik mijn moeder ook weg mogen brengen (62). Sterkte in ieder geval, waarde reaguurder!

Vanilla | 28-02-20 | 20:27

@hier openen | 28-02-20 | 17:22: De mondkapjes liggen vast ook al klaar.

Frau Merkel | 29-02-20 | 09:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Krijgt de burgerbevolking al "gratis" mondkapjes en andere benodigdheden? Van de duizenden euro's belasting per jaar liggen er nu neem ik aan 100 mondkapjes voor me klaar. Bij de geschiedenislessen op school sprak het al voor zich dat er ooit een virusje rond kan gaan. Wat een voorbereiding...!

stipjes | 28-02-20 | 17:09 | 1

EU, KLM en Unicef hebben die mondkapjes etc al weggegeven aan China. Rutte is ook voorzien, dokters hebben er een paar en de rest van het plebs kan stikken.

albertzwijn | 28-02-20 | 23:32

@Ares | 28-02-20 | 16:25: Nu lees je een opmerking van mij anders dan die bedoeld is. Uiteraard kan je een discussie voeren dat het cijfer lager moet zijn zoals jij stelde. Net zoals je ook kunt aangeven waarom die hoger moet zijn.

Spartacus heeft een topic of twintig geplaatst van mensen die niet meer in een ziekenhuis welkom waren inclusief video. Dat dit er bij jou niet ingaat, snap ik. Landen die zaken minder goed voor elkaar hebben, zien en testen nu eenmaal niet iedere patiënt. Vandaar ook een onderschatting in Nederland, omdat alleen mensen met ernstige klachten uit een risicogebied getest werden. Beetje vreemd, want veel gevallen in Duitsland zijn mensen die niet in China of Italië zijn geweest. Het is bijna maart, we gaan ook indirecte gevallen in de EU zien.

Er is 1 testcase waar de hele groep getest is. Diamond Princess. Hier komt een reproductive number van 2,28 vandaan. "In other research news, a study in the International Journal of Infectious Diseases uses data from the Diamond Princess cruise ship to calculate COVID-19's reproductive number (R0, or R-naught), or the number of people a single infected person is likely to infect. Among the 355 passengers who contracted the virus, the researchers calculated an R0 of 2.28, similar to other R0 modeling published in the past several weeks." www.cidrap.umn.edu/news-perspective/20... en en.wikipedia.org/wiki/2020_coronaviru...

Die heeft dus geen last van de effecten die wij schetsen. Erger nog, daar bleek de helft van de besmette personen geen symptomen te hebben. Dat zijn dus mensen die niet spontaan naar een ziekenhuis gaan, en in Nederland of Hubei niet getest worden. Daar krijg je te lage cijfers van.

Het onderzoek dat ik quote is 72000 van de 83862 bekende gevallen. Een betere database is er niet, en met die informatie moeten we dus gaan handelen. Helaas heb je die nog niet gelezen. www.cidrap.umn.edu/news-perspective/20... Had je dat wel gedaan, dan had je gezien dat de oudere patiëntgroepen allemaal dezelfde cijfers produceren.

Mortaliteit rond de 3% en reproductiviteit boven de 2. Dan gaat de vergelijking met normale griep niet meer op. Een vergelijking die onze minister en de NPO maar al te graag maken, maar op basis van drie maanden onderzoek en 72.000 gevallen gewoon volledig onterecht is.

Feynman | 28-02-20 | 17:03

Eerste geteste hond van persoon met Corona zwakjes positief. Hond was er niet ziek van en er is geen bewijs dat hond andere mensen of dieren zou kunnen besmetten. In theorie is het mogelijk dat een honden coronavirus een zwak positieve uitslag geeft (afhankelijk van de testmethode). Het is mogelijk dat de hond dan zelf niet besmet is met Covid19
nypost.com/2020/02/28/dog-in-hong-kon...

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 17:01 | 1

Doe dit er ook even bij:

Health officials are not sure if the dog, which is not exhibiting any symptoms, is actually infected or just carrying the virus in its mouth and nose from “environmental contamination.”

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 17:14

Ik sprak net een goede vriend die bij de politie zit en vroeg of er uberhaupt een soort protocol is of iets dergelijks als in deze stad meerdere mensen besmet blijken te zijn, want dat kan heel hard gaan ineens. Antwoord: helemaal niets. Nada. Dat kan dan een flinke chaos gaan worden.

Vespukki | 28-02-20 | 17:00 | 2

Supermarkten bewaken bijvoorbeeld. Er komen shopruns.

Tuinhekje | 28-02-20 | 18:26

Het klopt. Er is enkel een lullig protocolletje op intranet van de politie. En dat verwijst weer naar opper RIVM verwijst. Handjes wassen en niezen in je oksels. Tot nu toe zie ik geen enkele preventieve hygiëne maatregels hier. Zelf maar spul meegenomen en mezelf op een kamer geïsoleerd van m’n makkers. Hopeloos. Ik zit nu op t bureau en ga vanwege deze armoede maar even prints van CDC over handwas hygiëne en andere maatregelen maken en die hier ophangen. O ja ze beloven wel materialen maar dat zal waarschijnlijk Europees aanbesteed moeten worden

Kellyanne | 28-02-20 | 20:25

Ze zeggen nu wel dat het een levensgevaarlijk virus betreft, maar is het eigenlijk niet gewoon een verwarde bacterie?

Opslag Medium | 28-02-20 | 16:54 | 3

Een virus is wat anders dan een bacterie.

Ares | 28-02-20 | 17:02

Waarschijnlijk wel. Het straalt zo slecht af op andere virussen.

Frau Merkel | 29-02-20 | 09:45
-weggejorist-
Ignatius J Reilly | 28-02-20 | 16:47

Waar ik mij overigens enorm aan erger is dat sommigen van U in de panelen een wens koesteren dat dit gigantisch uit de klauwen loopt met duizenden, zo niet tienduizenden doden en dan met name in het kamp van niet-westerse allochtonen. Een ziekte discrimineert niet en voor U het weet zit uw vader, moeder, zoon, dochter of wederhelft op sterven. Schaamt u zich!

Wc-kip | 28-02-20 | 16:45 | 2

Heb je het nu over de virus ontkenners, of de virus paniekers? Want diegenen die denken dat de shit de knikker gaat raken, die proberen de anderen hier er op te wijzen vooral voorzorgsmaatregelen te nemen.

Diegenen die negeren wat hier gebeurt, of lachen om de zgn paniek, die willen blijkbaar slachtoffers zien. Dat zijn dan ook de eersten die straks bij anderen inbreken om voedsel te vinden.

Dubz | 28-02-20 | 18:10

Dat is gewoon omdat de overheid met alle leugens wegkomt. Er moet gewoon een keer iets fataals gebeuren willen de ogen van de Nederlanders open gaan. Daar komt dat onbewuste verlangen uit voort.
Niemand wil hordes doden. Maar we hebben een overheid die ons als het moet met leugens moedwillig de dood in zal jagen. En dat probleem. Dat moet een keer stoppen.

Tuinhekje | 28-02-20 | 18:28
-weggejorist-
KayakFun | 28-02-20 | 16:44
-weggejorist-
Mispel | 28-02-20 | 16:41

Besmette Amsterdamse vrouw werkte donderdag nog in Amsterdam UMC
bron: parool

Hadiho | 28-02-20 | 16:35 | 1

Alle Amsterdammer werken toch in een AZC?

Frau Merkel | 29-02-20 | 09:46

Goede reden om de grenzen op slot te doen, of in ieder geval een goed excuus!

Augustwoman | 28-02-20 | 16:16 | 1

Grenzen op slot en de scholen minimaal 2 weken dicht. Er wordt beweerd dat kinderen niet ziek worden van het virus maar ze zullen het dan wèl doorgeven aan de volwassenen. Ik ben echt benieuwd hoe de vlag er over 2 a 3 weken voorstaat (alle vakantiegangers terug naar huis zijn) maar daar zullen we niet vrolijk van worden.

Lupuslupus | 28-02-20 | 16:35

Onvoorstelbaar. Een dag ervoor al weten en dan interessant doen met een briefje met de uiteindelijke vaststelling? Goede kamervragen, zal wel niet eensluidend op worden geantwoord, want niets mag worden stilgelegd in Nederland?

Jan, Leiden | 28-02-20 | 16:14 | 4

Jan, kan.. hangt ervanaf over welk volk u het heeft... Gemiddelde Nederlander? Gemiddelde provinciaal? Gemiddelde bewoner kanaleneiland?

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 16:34

De 25e werden er al gemiddeld 20 mensen per dag getest in het ZH.

Tuinhekje | 28-02-20 | 18:29
▼ 1 antwoord verborgen

EefjeWentelteefje | 28-02-20 | 15:30
Je kan 99% blijven roepen, daarvan wordt het niet juist.

Fourteen percent of cases were severe (marked by difficulty breathing), and 5% were critical (respiratory failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction or failure). Dit op basis van 72.000 cases. www.cidrap.umn.edu/news-perspective/20...

Binnen Hubei kreeg 18% serieuze klachten of raakt zelfs in kritieke toestand. www.worldometers.info/coronavirus/cor...

Vandaar dat ik aan de minister vraag hoeveel lege IC bedden die beschikbaar heeft, aangezien die bedden in november al op waren, voordat deze ziekte uitbrak. Dit gaat een gebrek geven in IC-verpleegkundigen, IC-bedden, losse isolatie kamers en zuurstofflessen. Vooral die eerste kan je niet ff bestellen.

Nichtsneues | 28-02-20 | 15:20
Dat het ministerie dit met een normale griep wil vergelijken snap ik, maar dat klopt gewoon niet. Ook niet als je kijkt naar reproductieve cijfers. Die zijn voor een normale griep 1,1 en voor COVID-19 worden ze afhankelijk van andere factoren gezet op 2,28 of 3,3. www.medrxiv.org/content/10.1101/2020....

Nu kunnen we discuseren over de reeks 2 4 8 16 32 64 of de reeks 3 9 27 81 243 via een uitgebreide verhandeling van de omstandigheden. Feit is dat het exponentieel groeit, 40 tot 70% van de wereldbevolking gaat raken en je een beetje op mag gaan letten. www.telegraaf.nl/nieuws/1442932074/ha...

Het varieert een beetje welke bron je pakt. Mijn punt is vooral dat het veel besmettelijker is dan normale griep. De NPO is het aan het downplayen via een vergelijking met mazelen. Die heeft een reproductive rate van tussen de 7 en 18. www.researchgate.net/publication/3187...

Gisteren meldde de NPO inclusief minister dat het wel meeviel, het op gewone griep leek. Als je het opzoekt kom je bedrogen uit.

Feynman | 28-02-20 | 16:12 | 11

@Kluukluuk | 28-02-20 | 17:49: zijn zat van die rokers die in hun laatste dagen zo’n ding krijgen.. en die gaan nl de pijp uit.. je staat versteld hoeveel apparatuur er nodeloos weggeflikkerd wordt mbt medische hulpmiddelen

tek | 28-02-20 | 18:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Merken mensen ook op dat bepaalde schappen in de supermarkt erg leeg zijn?

Kaas de Vies | 28-02-20 | 16:11 | 5

Ja vooral zeep en schoonmaak producten op basis van alcohol. Voor de rest viel mij op bij de plaatselijke Jumbo dat ze een aantal extra schappen met schoonmaak azijn in de variant van 1 liter tot 5 liter flessen hadden gemaakt. Maar wat echt opvalt is dat iedereen het personeel aanspreekt om zeep en je iedereen hoort praten over schoonmaak middelen. En dat in Friesland.

cibeest | 28-02-20 | 16:45

Nee.

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 17:13

Bij mijn super waren de spare ribs op!!!! DRAMA! (sorry voor de hoofdletters inval-Joris).

peter19782187 | 28-02-20 | 18:23
▼ 2 antwoorden verborgen

En die lakse houding van onze overheid... Is dat nou gewoon incompetentie of kwade opzet?

Kwelbeller | 28-02-20 | 16:08 | 2

Allebei, duh; alleen een idioot gelooft dat de Nederlandse overheid om iets anders geeft dan zichzelf en haar portemonnee.

Care | 28-02-20 | 16:11

Waarom kiezen? Allebei natuurlijk. Rutte heeft een diploma Geschiedenis. Nuf sed.

Analia von Solmsch | 28-02-20 | 16:16

De dochter van Frits Barend (ook sportprater/PvdA/partijkartel-verdediger) bij de NPO vanochtend Mediaforum:
"Tja, er wordt gezegd dat het al bekend is. Maar we moeten rustig naar onze regering luisteren. Die weten precies wat ze doen. Dus laten we maar rustig afwachten". Ik schoot gigantisch in de lach. Iemand die de regering gelooft.

Kamervraag | 28-02-20 | 16:07 | 2

Toen Bruins op de radio vertelde dat er geen reden was om te gaan hamsteren, ben ik ook maar begonnen met een noodpakket aan te leggen.
In mondkapjes geloof ik niet zo - komt waarschijnlijk net zo hard via je ogen naarbinnen.

De verwarde man | 28-02-20 | 16:10

@De verwarde man | 28-02-20 | 16:10: skibril of duikbril opzetten

Usumani | 28-02-20 | 17:34

Tja, wanneer die gozer na in Italië te zijn geweest, lekker carnaval heeft gevierd. Dan kan je er vanuit gaan dat heel Nederland besmet is.

Dauthi | 28-02-20 | 16:05

Altijd raar toch dat de betuttelende regenten zo de behoefte voelen dit soort ernstige situaties te downplayen en een beetje te liegen en smoezen over wat er nu echt aan de hand is.

Zou gewoon wel eens verfrissend zijn als zo'n pipo zegt: "nu zijn wij in Nederland de sjaak. Over drie weken ziet het er hier uit als in Wuhan.
Geniet nog maar even van het leven."

De verwarde man | 28-02-20 | 16:05

Weten we eindelijk wat Trump met Covfefe bedoelde.
Coronavirusfever.

Shoarmamasutra | 28-02-20 | 16:01 | 2

Briljant! Bewijst ook weer de voorspellende gaven van het genie Trump (en dat bedoel ik niet ironisch)

Augustwoman | 28-02-20 | 16:15

Geweldig whahaaa

Pluto | 28-02-20 | 18:02
-weggejorist-
Joestemenke | 28-02-20 | 15:59 | 1

Maar wel klagen dat de Chinezen gegevens achter houden

bergsbeklimmer | 28-02-20 | 15:55

Ironisch dat we met stikstof veel strenger zijn dan Duitsland, en met het Corona virus veel soepeler. Geeft wel te denken.

Kwelbeller | 28-02-20 | 15:52 | 1

Dit dus.

zwenkwieltje | 28-02-20 | 15:56

Corona gaat in NL net zo groot worden als het in Afrika wordt.
Waarschijnlijk vanwege niet-discrimineren en solidariteit en zo. Dat heeft nu eenmaal hoge prioriteit bij de elite in dit lemmingen-land.

DenBeert | 28-02-20 | 15:45 | 1

Hmm, ik meende dat corona- en influenzavirussen niet goed tegen warmte konden... Mensen in Afrika en Zuid-Amerika die het virus hebben zijn denk ik in het buitenland besmet...

peter19782187 | 28-02-20 | 18:26

Zie je wel!! Dit zegt het RIVM:
• U heeft zo weinig mogelijk contact met de mensen in huis en u blijft op
2 meter afstand van elkaar. Dus niet knuffelen, niet zoenen en geen seks.
Of het hebben van corona al niet erg genoeg is. Nou ja, het is toch vastentijd, mocht het toch al niet of zo.

Peter Rottevanger | 28-02-20 | 15:37

Kom net uit het LUMC Leiden. 'Mondkapjes en desinfecterende handzeep' in de apotheek niet meer verkrijgbaar. Rijen nieuwe bedden in plastic verpakt bij de SEH. Verder business as usual.

Crossing_The_Rubicon | 28-02-20 | 15:36 | 5

Die bedden komen uit de wasstraat, dan zitten ze altijd in plastic...

Ad Hominem Tu Quoque | 28-02-20 | 16:09

@Ad Hominem Tu Quoque | 28-02-20 | 16:09: Nog een paar weken gewerkt in de wasstraat van het LUMC Leiden. Toen heette het AZL. En inderdaad een prima ziekenhuis over het algemeen.

Usumani | 28-02-20 | 17:51

Het zou ook wel heel kwalijk zijn als ze niet voorzorgen namen

Shoarmamasutra | 28-02-20 | 20:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Zouden die twee opnames in Tergooi dan toch patiënt 3 en 4 worden? Of is dat inmiddels uitgesloten..

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 15:35 | 1

In het Gooimoord of in Killversum?

Shoarmamasutra | 28-02-20 | 19:49

Het RIVM? Zijn dat niet de luitjes van de enorme fuckup met de stikstofcijfers? Dat belooft dus niet veel goeds.

drs. P | 28-02-20 | 15:34 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Grappig weetje trouwens: Het virus dat in italie inmiddels is geanalyseerd is autochtoon. Dus komt niet overeind met het virus van de chinesen.

Voor de liefhebbers:
www.corriere.it/cronache/20_febbraio_...

Of vertaald:

"Het nieuws: Het virus is "autochtoon, dus lokaal, en het verschild dan het virus van twee chinese patienten die twee weken geleden in Rome in het ziekenhuis Spallanzano worden opgenomen ".

Feit is alleen is dat wij eigenlijk heel weinig over het virus weten.

redanx | 28-02-20 | 15:28 | 5

Er zitten zoveel fouten in, het lijkt wel een Nigeriaanse fishingmail.

BozePaarseMan | 28-02-20 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Jongens wel even opletten, gisteren werd er toch gezegd dat er eerder 1 geval leek te zijn die bij 2e test toch niet corona bleek te zijn? Daar heb eb jullie het nu over volgens mij. Dus niks verzwegen....

JeannedArc | 28-02-20 | 15:26 | 1

Nee, die gebande twitter dr. zei op 25-2 eentje (blijkt Tilburg) en 2 elders in N-Brabant. Echter die laatste 2 van een dag later zijn nog niet in het nieuws en die twitter gast is inmiddels van Twitter gejorist.

hier openen | 28-02-20 | 16:01

Let op mijn woorden, straks kan niemand meer reizen, kopen, verkopen als hij niet verplicht is gevaccineerd tegen dat virus.
[Aluhoedje af]

RickRD | 28-02-20 | 15:18

Er is wel wetenschappelij aangetoond dat dit coronavirus ook besmettelijk kan zijn als mensen nog niet ziek zijn en als ze geen ziekteverschijnselen hebben. Frankfurter Allgemeine Zeitung laat dit ook gewoon weten.

RIVM houdt nog steeds vol dat dat onmogelijk is.

redanx | 28-02-20 | 15:18 | 5

@hier openen | 28-02-20 | 15:22: Eerst desinfecteren .

Kim-Jung-Un | 28-02-20 | 15:28

@hier openen | 28-02-20 | 15:22: Eerst een paar borrels nemen, pakje met drank besprenkelen, 10 schietgebedjes, dan pas openen. Succes!

lezeres | 28-02-20 | 15:28

@hier openen | 28-02-20 | 15:22: Aflikken, dan hoef je niet lang te twijfelen.

redanx | 28-02-20 | 15:30
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
pajot38 | 28-02-20 | 15:16 | 1

Punt 1: Onze overheid is niet te vertrouwen, want liegt vrijwel altijd.
Punt 2: Mijn vermoeden is, dat er al meer besmettingen zijn dan men ons wil laten geloven.
Punt 3: Ik weiger in paniek te raken, nergens voor nodig, heb ook kinkhoest overleefd (toen er nog niet gevaccineerd werd) - ben niet zo bang aangelegd.
Punt 4: Mocht ik het toch krijgen en de eeuwige jachtvelden op moeten, het zij zo, heb een mooi leven gehad. Moritori te salutent.
Punt 5: Maar ik neem wel een paar voorzorgsmaatregelen, want ik heb met doodgaan absoluut geen haast.

L.E. Raar | 28-02-20 | 15:12 | 4

Idem

Crossing_The_Rubicon | 28-02-20 | 15:41

Allemaal in het complot met China.

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 17:12

Idem.
Behalve dan die kinkhoest.

Gokmaar | 28-02-20 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

Bestuurders die op hun plek zitten omdat ze 'aan de beurt zijn' in plaats van dat ze een autoriteit op hun vakgebied zijn, carrière politici en een zesjes cultuur zorgen voor een giftige cocktail van een incompetente overheid. De Nederlandse overheid straalt dat op alle gebieden uit. En dat is veel beangstigender dan wel virus dan ook.
Ze hebben nog geen begin van een idee van wat ze moeten doen als er straks gebieden afgesloten moeten gaan worden. Laat staan dat ze zijn voorbereid, in logistiek, met beschermingsmaatregelen en voedselpakketten.

Chuck the plant | 28-02-20 | 15:11 | 1

Hear hear, en voeg daarbij onze uitgeklede gezondheidszorg....

L.E. Raar | 28-02-20 | 15:20

Het lijkt mij logisch om aan te nemen dat mevrouw de ziekenhuismedewerkster ziek is geworden doordat een andere besmette klant naar het ziekenhuis is gegaan in plaats van naar diens huisarts.
Het is bijzonder storend om iedereen met een kuchje direct naar een ziekenhuis te zien hollen.

Ares | 28-02-20 | 15:10 | 1

In Lombardije? Ze was op vakantie...

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 15:21

Bedankt @Van Rossem, voor deze topic met alle informatie en uitleg.
Ondanks dat ik ook wel weer moet lachen om de (#nogodwin) en (wederom #nogodwin), voel ik nu toch mijn ongerustheid toenemen. Help! @Kuifje waar ben je?

lezeres | 28-02-20 | 15:10 | 4

@Cuban8 | 28-02-20 | 15:45:
Topic is een leenwoord uit het Engels, In de vandale staat:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek
'Deze topic' is dus toegestaan.

hier openen | 28-02-20 | 16:09

@Cuban8 | 28-02-20 | 15:45: Wat lief van je @Cuban8, om me hier op te wijzen. 'Deze' i.p.v. 'dit'. The horror!!!

lezeres | 28-02-20 | 16:29

@hier openen | 28-02-20 | 16:09: Moet stiekem beetje vals lachen nu, hihihi.

lezeres | 28-02-20 | 16:43
▼ 1 antwoord verborgen

Jullie moeten me even helpen, ik kom er niet uit. RIVM zegt niets aan de hand en WHO zegt neem voorzorgsmaatregelen / wees voorzichtig.
Wie moet ik geloven?

Mopar | 28-02-20 | 15:10 | 3

RIVM is als een spookrijder op de A2 die klaagt dat iedereen behalve hij/zij verkeerd rijdt.
Gewoon WHO's advies volgen, niet in paniek raken maar wel nadenken over wat extra in huis hebben mocht de Chinahoest U te grazen nemen.

Wc-kip | 28-02-20 | 15:13

Onze overheid en haar instituties in ieder geval niet. Leugenaars.

L.E. Raar | 28-02-20 | 15:13

Wie je moet geloven weet ik niet. Neem gewoon wat voorzorgsmaatregelen waar jij je prettig bij voelt. Niet gelijk in een bunker onderduiken of zo, maar de tips die vermeld staan, zijn vaak maar een kleine moeite. Verder al het nieuws hierover op GS volgen. Meer kun je momenteel gewoon niet doen.

lezeres | 28-02-20 | 15:17

Valt nog mee om het 24 onder de pet tehouden , Ze kunnen dat veel langer ,of zwart lakken, vertragen wat een beginner die man.

Banenenrepubliek | 28-02-20 | 15:09

Ik ben juist - mag ik dat zo zeggen, ja dat mag ik zo zeggen- trots op hoe de Nederlandse autoriteiten hiermee omgaan tot nu toe. Niks paniek en niks overtrokken maatregelen. En niks mis mee om dat eerste geval in de uitzending van gisteren wereldkundig te maken. Nu nog even paar weken hoesten en kuchen met z'n allen, en dan weer over tot de orde van de dag. Net zoals ze in China nu weer doen.

Achenwee | 28-02-20 | 15:07 | 8

Werk je bij het RIVM?

MistaRazista | 28-02-20 | 16:22

Maar dat een verzorgingshuizen geen kapjes in huis heeft of andere maatregelen neemt voor personeel en of bewoners praten we zeker ook goed? Want toch maar oudjes.

hier openen | 28-02-20 | 17:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Nieuw gevalletje adam mevrouw met corona werkt in ziekenhuis komt niet in aanraking met mensen normaal gesproken , jaja niet in de lift ,kantine , rondlopen, toilet, heel knap toch van deze vrouw

Banenenrepubliek | 28-02-20 | 15:04 | 1

Is wel kudt voor het ziekenhuis. Serieus.

MistaRazista | 28-02-20 | 16:24

Wat Feynman zegt, een stroperig beloop is het maximale resultaat van de Corona bestrijding. Maar of de huidige maatregelen genoeg zijn om dit te bewerkstelligen? (retorisch)

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 15:02

Het grootste probleem in dit land is dat ze niks kunnen handhaven.
Ze hebben nauwelijks politie en maar een klein leger.
Dit is een nachtmerrie voor de overheid.Ze zouden misschien moeten optreden en wellicht ook nog eens geweld moeten gebruiken.
Dat durven ze nooit want als er protest is ,wat dan?

pejoar | 28-02-20 | 15:02

Nou ja, het zat eraan te komen. Of je het nu een dag eerder of een dag later weet, wat maakt het uit? Van mij mag Bruins wel dat dagje wachten als hij dat fijn vindt.

JvanDeventer | 28-02-20 | 14:59 | 2

Eerlijkheid voor een minister vind je niet echt belangrijk?

John McClane | 28-02-20 | 15:01

Sommigen wachten hun hele leven, weten zelf niet waarop.

MistaRazista | 28-02-20 | 16:36

Mortaliteit Wuhan >3% (niet goed bepaald door gebrek aan testen, niet alle patiënten in beeld. Hoger door overbelaste gezondheidszorg.
Mortaliteit rest van Hubei 2,9%
Mortaliteit andere delen China 0,7% www.thelancet.com/journals/langlo/art...

Met de juiste maatregelen moet vooral voorkomen worden dat te veel mensen te gelijk ziek worden, in hun kritieke fase niet de juiste zorg kunnen krijgen en daardoor overlijden. Zie ook laatste alinea van www.theguardian.com/world/2020/feb/28...

De mortaliteit van normale griep is 0,1% www.nytimes.com/2020/02/27/world/asia... COVID-19 is dus 7 tot meer dan dertig keer gevaarlijker dan normale griep.

COVID heeft een reproductive rate van 2,28 www.cidrap.umn.edu/news-perspective/20... Dat is twee keer de waarde van normale griep. www.researchgate.net/publication/2653... Waar COVID-19 de serie 1, 2, 4, 8, 16, 32 ,... enz volgt, doet de normale griep meer 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1 enz. Het verschil in het aantal patiënten na een paar generaties is enorm. Daarom verwacht Harvard dat 40 tot 70% van de populatie dit krijgt. www.telegraaf.nl/nieuws/1442932074/ha...

De minister loog niet alleen over het briefje, ook over de rest van de feiten. Vooral het gebrek aan voorbereiding is bizar. Huisartsen hebben niet eens materiaal om zichzelf te beschermen. Als je bij ieder patiëntcontact een nieuw mondmasker nodig hebt, moet je denken in dozen per medewerker in strategische voorraad. Op TV zie je ze met een dozijn. Dat is leuk voor dag 1, wat gaan we straks doen op dag 2? En 3?

De hoofdreden dat andere landen grote evenementen en scholing platleggen, is te voorkomen dat het virus snel om zich heen kan slaan en daarmee ziekenhuizen gaat overbelasten. Ze hebben liever een economie die doorrolt, langzamere besmettingen en een beheersbaar verhaal. De ziekte is niet tegen te houden, de piek in aantal zieken op een specifieke dag is af te vlakken.

Feynman | 28-02-20 | 14:58 | 8

@Nichtsneues | 28-02-20 | 15:20: Dat hoeft niet perse inderdaad. Volgens jou is het dus een goed idee om gewoon effe af te wachten of die RO van 2.28 in NL ook geldt?
Lijkt mij toch beter om te voorkomen dat het onverhoopt 2.28 wordt. Od niet?

Eagle0511 | 28-02-20 | 15:53

Feynman | 28-02-20 | 15:21 |
De noemer is lastig omdat halverwege de outbreak de definitie van patiënten met de Corona Kuch is veranderd: time.com/5783401/covid19-hubei-cases-... (laatste update 13 februari)

"The jump in new cases—more than 14,800 in the province at the epicenter of the outbreak—is due to a change in the criteria for counting diagnoses of the virus."
Hieruit kun je ook opmaken dat het ook lastig te bepalen is of een overledene is overleden door de Corona Kuch of een nichtje in de griepfamilie. Dat is gewoon erg lastig te bepalen, zeker in de tijd die het gezondheidspersoneel daar heeft per mogelijke besmetting. De beschikbare gezondheidszorg zal ongetwijfeld een rol spelen in het vaststellen van de aanwezigheid van het virus in iemands systeem, maar een hoger mortaliteitscijfer doordat er niet genoeg personeel is om patiënten te behandelen... dat gaat er bij mij niet in.

Er wordt nu paniek gemaakt op basis van cijfers die je, zoals je zelf al zegt, niet bepaald heilig kunt verklaren. Een onderzoek als deze valt of staat bij de database die gebruikt wordt. Er zijn gewoon te veel vraagtekens die je bij die cijfers kunt zetten.

Vergeet niet dat het over een virus gaat, daar is als behandelend arts niet heel veel aan te doen. Vaak is het gewoon een kwestie van uitzieken. We moeten vooral oppassen dat we iedereen maar naar een ziekenhuis sjouwen om ze daar in omgekeerde isolatie te zetten. Oncologie afdelingen hebben over het algemeen meerdere kamers waar een OI toegepast kan worden, maar de normale zorg moet ook gewoon door kunnen gaan. Laat die mensen maar lekker thuis uitzieken, de thuisquarantaine is gewoon een erg goed idee van het RIVM.

We hebben momenteel al een tekort aan verpleegkundigen in Nederland. Doordat er tijdens griepgolven vanuit heel Nederland maar mensen worden doorverwezen naar een ziekenhuis, regelmatig ook vanuit verzorgingstehuizen, wordt de druk op het ziekenhuispersoneel alleen maar onnodig vergroot. Ik ben het dus eens met Maraka op dit punt.

Ares | 28-02-20 | 16:25
▼ 5 antwoorden verborgen

-weggejorist-

Mooie naam voor een ontsmettingsmiddel. Ideetje GS?

mis en bouteille | 28-02-20 | 14:57 | 1

Lol!

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 14:59

Zit je dan, met je kurkuma en je vlierbessen.

Premier Trutte | 28-02-20 | 14:56

Raar gezegd dat het virus niks betekent, zoals virologen zeggen, omdat alleen oude en zwakke mensen eraan overlijden. Oude mensen willen ook blijven leven net als iedereen!

deoudererijperevrouw | 28-02-20 | 14:55 | 5

Vooral dat artikel van die italiaanse viroloog... "De paar mensen die zijn overleden hadden kanker in een vergevorderd stadium of waren al levensgevaarlijk ziek".
Oh ja dan is het goed...

hier openen | 28-02-20 | 15:33

Weet u wat mij steekt. Deze oudere mensen worden geofferd na een levenlang buffelen voor die hufters. Op dit moment komen er weer klaplopers aan. Niets toegevoegd en gaan nooit niets toevoegen. Let op die rode loper dadelijk bij de grens zo richting huis metMiele. Kotsmisselijk wordt ik daar van.

Kluukluuk | 28-02-20 | 16:22

Ja, 100% mee eens. Ben zelf niet oud, maar ik stoor me daar echt enorm aan! Ook hier onder (bepaalde reaguuders/huistrollen) lees ik dat vaak.

peter19782187 | 28-02-20 | 18:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat de eerste vraag begint met “herinnert u zich nog...” pffff dat het zo ver moet komen. En het is reeel ook. Want als je het niet vraagt kan het zomaar zijn dat er op een bepaald moment “geen herinneringen meer aan zijn”. En we pikken of nou liever slikken het met z’n allen.

Remmersmaak1 | 28-02-20 | 14:53

Rode Kruis: Nederlanders weten te weinig over gebruik mondkapjes. Wij worden domgehouden door de propaganda dat "mondkapjes niets helpen". Anders komen de hulpverleners tekort als er een rage ontstaat. Wij moeten genoegen nemen met handen wassen.

ofarim | 28-02-20 | 14:52 | 2

Maar mondkapjes helpen ook weinig tegen corona, naar mijn kennis..

Care | 28-02-20 | 16:15

@Care | 28-02-20 | 16:15:
Vertelt u dat even de rest van de wereld, en het verplegend personeel.
U klinkt als: He, allemaal spookrijders.

Roadblock | 28-02-20 | 18:45

Hopelijk hebben de modellen die straks rond een uur of vijf voorbij komen ook een mondkapje op. Men kan maar niet voorzichtig genoeg zijn nietwaar?

aflaatverkoper | 28-02-20 | 14:52

Loperamide hielp bij MERS, een vergelijkbaar coronavirus. Is gewoon vrij verkrijgbaar.

Shoarmamasutra | 28-02-20 | 14:52 | 3

Tegen de angstspuitpoep...

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 14:58

Bedankt @Shoarmamasutra, ben heel blij met jouw tip. En @omanders, blij met jouw link. Heb het stuk gelezen en het staat er echt. Toch goed om in huis te halen.

lezeres | 28-02-20 | 15:42

Toen er in het verleden virus-uitbraken waren bij kippen, koeien en varkens moest er veel "geruimd" worden.....
Just Saying.

meneer Q | 28-02-20 | 14:52 | 1

Mensen dus preventief ruimen?
Wat zeg je...?

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 17:00

Help. Bij de drogist is alle dettol uitverkocht

RickTheDick | 28-02-20 | 14:48 | 4

Ik zou voor de Sambuca gaan.

Kuifje-naar-Brussel | 28-02-20 | 14:53

@Kuifje-naar-Brussel | 28-02-20 | 14:53:
Maare, Kuif, even serieus. Dat Briefje van Bruins gisteravond. Wat vond u daarvan? Eerlijk zeggen ( los wat we verder van Corona en onze overheid vinden )...

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 15:48
▼ 1 antwoord verborgen

Tekort aan mondkapjes Gronings ziekenhuis. 'Het is niet toestaan om de patiënt te voorzien van een masker'
Nou, lekker dan.

RickRD | 28-02-20 | 14:48 | 2

Transparente (ademende) bh’s schijnen uitstekend.... vernam dit van een vriendin

mameloe | 28-02-20 | 15:15

LUMC Leiden idem.

Crossing_The_Rubicon | 28-02-20 | 15:44

OT op live stream filmpje Ruptly van paar items geleden breken de syrische mannen nu door de grens.

bixiers | 28-02-20 | 14:48 | 2

Maar zijn ze besmet ?

grapo | 28-02-20 | 14:59

Sja. Schieten op vluchtelingen doe je niet dus wat houdt ze effectief tegen, anders dan oppakken en weer die grens - desnoods onder dwang - overzetten. We moeten echt haast maken met detentiecentra in de periferie van de EU en opvangcentra op Afrikaanse an Arabische grond, zodat ze er gewoon niet meer binnenkomen en wat er al is gewoon vastzit, in afwachting tot terugkeer onder negeleiding.
Maar ja, die wijven ( m/v/etc ) in Brussel en Straatsbrug laten zich keer op keer op keet chanteren door de deugindustrie.

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 18:58

Je zou toch verwachten dat de scholen in Loon op Zand maandag toch nog even gesloten blijven. Dat je niet te snel aan roadblocks begint snap ik, maar om nou helemaal niks te doen

Shoarmamasutra | 28-02-20 | 14:47 | 8

@Capt. Iglo | 28-02-20 | 14:50: Het gaat natuurlijk om de besmettingen gedurende de 2 weken voor zijn opname in het ziekenhuis. Daar zitten vast mensen met kinderen bij.

W_F | 28-02-20 | 15:02

@Capt. Iglo | 28-02-20 | 15:00: en als er dan alsnog aanleiding is om scholen te sluiten of dingen af te lasten gaan ze dat heus wel doen, het is nog geen maandag.

Capt. Iglo | 28-02-20 | 15:04

Je kan nooit te snel aan Roadblocks beginnen.
Uh, wacht, bent u een vrouw en altijd geweest?

Roadblock | 28-02-20 | 19:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Hier in Duitsland is het inmiddels opgelopen de laatste 24 uur tot ruim 60 gevallen, waarvan slechts een klein deel contacten zijn van eerdere patienten.
Er zij inmiddels ook in Thüringen 2 scholen gesloten. Een van de patienten in NRW is van Iraanse afkomst en was tot half Januari in Iran.
Zoals ik eerder al eens schreef zijn er veel Iraanse stundenten in Duitslanden die zijn nogal reislustig. Weekendjes Amsterdam enzo.
Verder heb ik al eens uitgelegd hier dat Iraanse studenten slechts eeb 'sperkonto' moeten hebben met daarop 8600 euro om voor een jaar een verblijfsvisum te krijgen. Nou werkt dat alsvolgt: deze sperkonto's moeten geactiveerd worden bij een kantoor van de sparkasse (de duitse bank met de S) echter kan dit activeren uitsluitend bij 2 kantoren in duitsland. Namelijk die in Berlijn of die in Aachen. Zij (de iraanse studenten) die in NRW of Niedersachsen gaan studeren en wonen gaan naar Aachen om de rekening te activeren. En natuurlijk maken vele van hen dan ook al het eerste uitstapje naar Nederland. Geloof daarom niet het Rivm of de nederlandse officials wanneer ze zeggen dat het gevaar vooral zit in mensen die in Italie waren. Bijna dagelijks komen er mensen uit een risikogroep naar nederland vanuit duitsland. Bijvoorbeeld die 'Aachen gangers', maar vergeet niet, elke 2 uur gaat er een ICE van berlijn over hannover naar amsterdam, plus de fluxbussen en alle andere treinen en vervoer over de grond. Een beetje monitoren op schiphol houdt u niet veilig daar. Bij mij in Hannover gaat alles nog okey ondanks dat ik bijna dagelijks kontakt heb met grieperige en snotterende Iraanse 'einwanderer'. Bovendien, ookal denken enkele van niet, hier in duitsland is het echt beter voor elkaar met preventie en voorlichting mbt coVid 19 alsdan bij u in Nederland. Waar men groot opheft over het is veilig en meldplicht maar vervolgens 24 uur lang zwijgt over een besmettings verdacht. Sterkte Nederland. Laat van u horen ! *plop met schroefdop* vrijmibo nu hier.

grapo | 28-02-20 | 14:45 | 3

Er gaat een Arriva trein van Aachen naar Heerlen. Kun je zelfs met de OV-chipkaart in. Dus je hoeft geen dure ICE, of of op naam gereserveerde FlixBus tickets te hebben om ongezien naar Nederland te komen.

Skinkie | 28-02-20 | 15:43

@Skinkie | 28-02-20 | 15:43: klopt.. ook met DB kun je gewoon naar hengelo enzovoorts. Overigens us de ICE niet duur hoor. Vanaf 23 euro vanaf hier Hannover naar Amsterdam. En zowel flixbus als ICE koop je hier gewoon uit de automaat of aan het loket, op naam hoeft niks. Het gaat niet om prijs of reserveren.. het erom dat je vanuit heel Duitsland herl makkelijk de grens over bent naar Nederland. En mijn punt was dat Iraniers (de grote risiko groep weet ik uit ervaring door mijn werk hier) ,dat op grote schaal doen.

grapo | 28-02-20 | 16:04

Biologische oorlogsvoering door de ayatollahs?

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 18:55

Deëscaleren en een beetje schaapachtig doen, zijn we erg goed in. Het wordt er meestal erger van maar we kunnen altijd nog iets verbieden ofzo.

BozePaarseMan | 28-02-20 | 14:45

Nou dan stellen we toch over een paar jaar een onderzoekscommissie in met vriendjes van het kartel en dan zullen die vast concluderen dat er geen fouten gemaakt zijn.

Barbarous_Relic | 28-02-20 | 14:44 | 1

En dan roepen ze dat niet voorzien kon worden dat t ook zonder direct contact of zonder symptonen toch al besmettelijk kan zijn.
Maar dat weten we nu al, als het in Hong Kong via de luchtpijp twee huizen omlaag komt ..

Shoarmamasutra | 28-02-20 | 14:50

Ik ga nu even in Paddepoel winkelen, doe ik anders nooit maar ben bezig mijn actieradius te maximaliseren.

Als je niet besmet wilt worden : ik ben herkenbaar aan het gele hesje. Toedels.

ikbenerweer! | 28-02-20 | 14:42 | 1

Dank voor de waarschuwing

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 14:46

Ben 8 dagen geleden gestopt met roken, kan beter weer beginnen geloof ik.

Tishetnetnie | 28-02-20 | 14:41

Wat pakt deze regering eigenlijk wel goed en voortvarend op? Stelletje prutsers.

Toos Bevergeil | 28-02-20 | 14:41 | 1

De brexit. Daar was onze regering (op uitdrukkelijk verzoek van Brussel) vanaf dag 1 paniek aan het zaaien.

W_F | 28-02-20 | 15:06

In Belgie zijn er passageirs van een Coronaboot vanaf Zaventem met de trein zonder begeleiding whatsoever naar huis gegaan om daar vrijwillig in quarantaine te gaan.
Dat is dan toch wel weer koddig.

hoejeheette | 28-02-20 | 14:39 | 1

Maar op papier bestaat die trein niet, dus geen probleem

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 14:48

Wat het meeste zorgen baart, is de veronderstelling dat het niet besmettelijk is zolang je geen manifeste verschijnselen hebt.
Ik vrees dat dit ernstig wordt onderschat en dat Covid-19 al zeer besmettelijk is in een vroeger stadium en we al snel de meldingen zullen zien oplopen onder de Carnavalsgangers.

De verwarde man | 28-02-20 | 14:38 | 1

Yep. Wrsch ben je dan minder besmettelijk. Dus wel een beetje.

Carmelita | 28-02-20 | 14:42

Als dat een toneelstukje was kan de heer Bruins wat mij betreft zijn spullen pakken

fak86 | 28-02-20 | 14:38

"Als je het coronavirus eenmaal te pakken hebt gehad, krijg je het niet nog een keer. Dat zegt RIVM." (Liveblog De Stem). Maar dit is toch allang weerlegd?

John McClane | 28-02-20 | 14:38 | 3

Ik dacht het niet. Er was bij iemand wat 'restvirus' achtergebleven wat voor een nieuwe opvlamming zorgde. Zo begreep ik het althans.

Carmelita | 28-02-20 | 14:41

Reuters JAPAN FEBRUARY 27, 2020 / 4:12 AM / UPDATED 21 HOURS AGO

A woman working as a tour bus guide was reinfected with the coronavirus, testing positive after having recovered from an earlier infection, Osaka’s prefectural government said. Her case, the first known of in Japan, highlighted how much is still unknown about the virus even as concerns grow about its global spread.

Bucket of Shit and P | 28-02-20 | 14:44

@Bucket of Shit and P | 28-02-20 | 14:44: Dus niks antistoffen als ik het goed begrijp? Nou lekker dan.

RickRD | 28-02-20 | 14:52

Ik vermoed dat er al tientallen corona gevallen in Nederland zijn let maar op.

de uitbater | 28-02-20 | 14:38 | 2

Dat idee heb ik ook.

Tishetnetnie | 28-02-20 | 14:42

Dan zijn het er morgen 30 en de dag daarop 90...

De verwarde man | 28-02-20 | 16:09

Toch wat positief nieuws in deze golf van negatieve berichten.
De Israelisch hebben ook een vaccin.
En gezien hun daadkracht hoeven we niet een jaar te wachten.
www.fromthegrapevine.com/health/coron...

Roadblock | 28-02-20 | 14:38 | 8

@Roadblock | 28-02-20 | 15:09: Pleurt toch eens op met die onzin. Alleen gas wordt onder druk vloeibaar. Zoek maar eens op aggregatietoestanden. Sterker nog: onder heel hoge druk wordt alles juist vaste stof.

ParadiseLost | 28-02-20 | 18:06

@Lupuslupus | 28-02-20 | 15:27:
Nou heb ik toch het idee, dat Israel wat pragmatischer omgaat met dat soort zaken WolfWolf.
Maar het kan ook wensdenken zijn.

Roadblock | 28-02-20 | 18:47

@ParadiseLost | 28-02-20 | 18:06:
Sorry, de uitdrukking is nou eenmaal zo.
Dien een verzoek in om de uitdrukking te veranderen in "Onder hoge druk wordt alles vast".
Veel succes met uw gezeik.

Roadblock | 28-02-20 | 18:49
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
PikinhetBlik | 28-02-20 | 14:37 | 1

Het goede nieuws is wel dat als er een serieus aantal doden gaan vallen, de volgende verkiezingsuitslag wel eens baanbrekend zou kunnen zijn....

EenGoedBegin | 28-02-20 | 14:37

Krijg nu wel het gevoel alsof pappa (de overheid) en mamma (rivm) lekker bepalen wat wij kinderen te horen moeten krijgen.
Echt, we zijn weer kleuters, blijkbaar.

Carmelita | 28-02-20 | 14:34 | 12

@beldewouten. U bent zo stellig, wat fijn voor u, u bent een buitengewoon loyaal burger. Persoonlijk denk ik liever voor mijzelf, de ervaring leert dat extremen zelden de werkelijkheid vertegenwoordigen. Ook die van u niet, veels te rooskleurig...

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 15:45

@beldewouten. Eens, hier noemt dat goedgelovig

Canis.bonus.es | 28-02-20 | 16:30
▼ 9 antwoorden verborgen

He he, Corona is eindelijk in Mexico

ikbenerweer! | 28-02-20 | 14:33 | 1

Hier, Mexicaanse Griep 2.0.

John McClane | 28-02-20 | 14:39

Overigens heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat er misschien wel een derde corona patient is. Een medewerkster van een kinderdagopvang in Diemen. Collega van mij is daarom naar huis gestuurd vanwege een link (familie) en de kinderdagopvang. Wat word ons niet verteld door de overheid? Overigens is dit verhaal bevestigd via een ander persoon wiens kinderen op die kinderdagopvang zitten.

Indoneesje | 28-02-20 | 14:33 | 17

@Ichneumonidae | 28-02-20 | 14:43: soms is een zwitsal hier al jaaaaaaaaaren op GS, maar heeft die een bannetje opgelopen omdat hij gasten zoals jou lamlullen vindT!!!! en dat dus ook aangeeft!

Simon_Ketellapper | 28-02-20 | 16:06

@Ichneumonidae | 28-02-20 | 14:43:
'Je bent een zwitsal, dus jij moet sowieso je bek houden. Are we clear?'
Valt u niet een beetje uit uw rol?

Roadblock | 28-02-20 | 19:00
▼ 14 antwoorden verborgen

"Dr. Jacco Schreuder" is dus een klokkenluider die net als in China monddood gemaakt moest worden?

Ik begrijp bij god niet waarom zo 'n incompetent iemand als Bruins zonder medische achtergrond minister wordt van Zorg en Welzijn. Heb tenenkrommend zijn onzin aan moeten horen!

Bruins en Rutte wisten allang van de epidemie! Maar ze proberen ons allen te bedonderen en deze virus af te doen als een banale virus terwijl er reeds vele doden zijn gevallen waaronder zelfs tientallen gezonde, jonge artsen!

EU_Ind | 28-02-20 | 14:32 | 2

Michael Pence schijnt openhartchirurg te zijn.

beldewouten | 28-02-20 | 14:35

Maakt niet uit, zijn ambtenaren mogen het bedenken en regelen - voormalig minister Defensie had een secretaresse brevet.

2tribes | 28-02-20 | 14:58

In de kern der zaak zijn de meeste problemen op ons planeetje demografisch van aard. Als dat door het corona-virus wordt verholpen is dat een buitengewoon fraaie en in zekere zin humane oplossing.

Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen. Kun je bv weer eens doorplanken op de A1.

Ichneumonidae | 28-02-20 | 14:32 | 1

Zeker, maar als dat onvermijdelijk betekent dat je van veel dierbaren voorgoed afscheid moet nemen, sluit ik toch liever aan in de file. (Alleen rijd ik geen auto, maar ff voor de beeldvorming.)

2tribes | 28-02-20 | 15:00

Ach, een beetje wieden tussen Vindicaters kan geen kwaad.

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 18:51

Ik heb al enkele dagen een naar hoestje.

oldandwise | 28-02-20 | 14:28 | 1

Ik heb standaard diarree

CopyCat | 28-02-20 | 14:30

Joost was een hardcore reaguurder. Dus de kans op besmetting is praktisch 0.

despee | 28-02-20 | 14:28

Polderen met een virus.

BrutusBosch | 28-02-20 | 14:27

In NL is het gewoon lalalala en 3 bier. Alleen de Oranjes maken zich uit de voeten...is familiekarma

pigadaki | 28-02-20 | 14:27 | 1

echt he dus weer uitzwaaien Hoek van Holland,dit keer een enkele reis exit.

RenedieLange | 28-02-20 | 14:50

Is het al wetenschappelijk bewezen dat, voordat het virus van een vleerdiermuis op een mens is gesprongen, het van een mens op een vleermuis is gesprongen?

Leptob | 28-02-20 | 14:26 | 4

@UnderCovert | 28-02-20 | 14:42:
Dit is alleen nog maar de test, wellicht zelfs een soort van morbide reclame voor "het product"
/aluhoedje/off

elfenstein | 28-02-20 | 14:57

@UnderCovert | 28-02-20 | 14:42:
je mag het niet concluderem, maar idd gezien de besmettelijkheid en incubatie tijd, en al die eeuwen dat men vleermuizen daar eet, had de mens al eerder in contact moeten zijn geweest met dit virus... als dadelijk ook nog blijkt dat het slapend actief blijft (doen normale griepvirussen niet).... dan heeft dit ding alle slechte eigenschappen van de tuig virussen.. en te veel toeval is geen toeval..

tek | 28-02-20 | 16:38
▼ 1 antwoord verborgen

hoe kun je laks reageren op iets waar je je niet druk om maakt.
de echte ziekte is domheid zo blijkt maar weer

Epistulae_Morales | 28-02-20 | 14:26

de oranjes zijn inmiddels hun ondergrondse bunkers aan het volladen met voedsel en andere benodigheden.

Brulletje | 28-02-20 | 14:25 | 1

En dan? Aangezien er geen vaccin is binnen afzienbare tijd zouden ze daar moeten blijven terwijl in de tussentijd gansch de wereld het gewoon ondergaat zoals iedere ander ziekte. Je afschermen voor zo'n belangrijke nieuwe ziekte lijkt me ongezond, je afweersysteem mist een stukje informatie met dodelijke gevolgenzodra dit virus muteert en eerder griepachtig wordt met jaarlijkse cycli. Zo opereert Ma Natuur nou eenmaal en ze heeft geen last van valse sentimenten, je kan er tegen of je gaat eraan. Mooi man.

elfenstein | 28-02-20 | 15:02

sciencealertpuntkom

A Person Can Carry And Transmit COVID-19 Without Showing Symptoms, Scientists Confirm

ARIA BENDIX, BUSINESS INSIDER
24 FEB 2020
Chinese researchers have confirmed a case of asymptomatic transmission of the new coronavirus: A 20-year-old woman from Wuhan passed it to five of her family members but never got physically sick herself.

The case study is the first concrete evidence that a person showing no symptoms can pass the coronavirus to others – a fact that could make curbing the outbreak even more challenging.

The researchers behind the finding said the 20-year-old woman was isolated and closely observed at the Fifth People's Hospital of Anyang. She never become physically ill, even after her family members developed fevers. Two of them got severe pneumonia.

For now, the woman's asymptomatic transmission appears to be an anomaly, but health experts have documented other instances in which people tested positive for the virus without showing symptoms.

Bucket of Shit and P | 28-02-20 | 14:24 | 1

Het RIVM is tot een andere conclusie gekomen. Slaap zacht.

Ramses Sappie | 28-02-20 | 14:57
-weggejorist-
beldewouten | 28-02-20 | 14:22 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ali Bi | 28-02-20 | 14:21

Event 201.
Iedereen de aluhoedjes gevouwen en gereed? Ok. Go, Christian.
youtu.be/qPGvWHf6iW4

Stormageddon | 28-02-20 | 14:17 | 3

Als Christian gelijk zou krijgen en het gevolg van dit gezeik is dat er verplicht gevaccineerd word is dat pure winst. Kom maar door met die corona.

DeJemelscheet | 28-02-20 | 14:27

@2tribes | 28-02-20 | 15:05: Alu hoedje op / Een verplichte vaccinatie is natuurlijk een uitgelezen kans om ons ongemerkt een identificatiechip onder de huid te duwen. /Aluhoedje af.

pijko | 28-02-20 | 21:48

Wat ik niet zo heel goed begrijp is dat GS nu wel ineens heel opgewonden wordt van de staatsrelekstheid, terwijl we aan de andere kant niet zo belachelijk overdreven mogen reaguren op alle door de media gezaaide paniek...

Joestemenke | 28-02-20 | 14:14 | 5

@WammesWonder | 28-02-20 | 14:20:
Bezorger van Appie kwam gisteravond helemaal uit Tilburg, het maakt allemaal geen fluit uit.

Watching the Wheels | 28-02-20 | 14:27

@Leptob | 28-02-20 | 14:18: die waarneming is correct. dat is core bisiness van populusten en je schrijft wat je lezers willen lezen.
daarnaast krijgen ze bonuspunten voor de woorden ‘elite’, ‘linkse kerk’ en ‘te gek voor woorden’ bij elke verontwaardiging

Epistulae_Morales | 28-02-20 | 14:38

Stel jezelf even een simpele vraag. Wat is de core business van een overheid?
Is dat de bescherming van de bevolking binnen je grenzen (waar dan ook tegen)?
Of gaat het om grenzen afschaffen, ras, gender, gelijkheid, en criticasters wegzetten als fascisten, xoneofoben en racisten?
Welnu, van de Hoge Raad weten we in de Urgenda zaak dat de overheid een zorgplicht heeft. Nou, dat hebben we geweten: CO2 uitstoot moet dus naar beneden, en dankzij de een uitspraak van de RvS in de zaak Vollenbroek moet ook de stikstofuitstoot naar beneden. Dat kan dan allemaal binnen een week geregeld worden.

Maar als Thierry Baudet een maand geleden een spoeddebat aanvraagt om de maatregelen te bespreken in de tweede kamer, vonden de ambtsgenoten van de coalitie en PvdA en GL dat niet zo nodig. Kon wel een weekje wachten. Want tja... er zijn belangrijkere zaken en Thierry is toch een fascist en racist en daar moet je niet aan toegeven, vinden de helden van de tweede kamer.

Om zichzelf dan vervolgens lachend op de foto te laten zetten als de eerste de beste koloniaal omringd door lokale negers op Curacao, en dan weer terug te keren met de boodschap dat niemand meer mag vliegen want, klimaatverandering! CO2! stikstof!

Als de core business is de bescherming van de bevolking, die daarvoor in ruil belasting betalen, dan mag je toch verwachten dat een overheid ook alles in het werk stelt om dat te doen en dreigingen niet bagatelliseert en daar een toneelstukje van maakt?

Het gaat niet om overdreven paniek of wat dan ook, het gaat erom dat een je van een overheid maatregelen mag verwachten om te zorgen dat er geen paniek hoeft te zijn. En dan koet je toch constateren dat de laconieke en lakse houding van de overheid in deze, in schril contrast staat met het geouwehoer over stikstof en CO2. En we moeten allemaal van het gas af, maar de directe bescherming van de bevolking tegen schade van aardbevingen... dat kan rustig een paar jaar wachten. En dan denk ik dus dat de prioriteiten volkomen verkeerd liggen bij deze overheid.

Stormageddon | 28-02-20 | 15:10
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
yawni | 28-02-20 | 14:14 | 2

Afgezien van of Covid 19 nu wel of niet gevaarlijk is, is dit soort toneelspel op zijn zachtst gezegd bizar. Die Bruins heeft al eerder blijk gegeven van prutswerk, maar blijkbaar probeert hij zichzelf telkens te overtreffen. Zou de VVD dergelijke onbenullen ergens planten om een sprong naar een nog machtigere, geldverslindende, EU gemakkelijker te maken?

El Rico Grande | 28-02-20 | 14:13 | 2

Was dinsdag toch al officieus bekend c.q. naar buiten gesijpeld dat er een coronageval in Tilburg lag? Los daarvan, gezond verstand zegt al weken dat het geen kwestie is van "of" maar "wanneer", "in welke mate" en Hoe lang"....

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 14:15

Poppenkast, poppenkast, poppenkast.
Jammer alleen dat aanwezigheid verplicht is en de deuren op slot zitten, dus er is geen ontsnappen aan.

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 14:11

De laatste minister die ook maar iets om de volksgezondheid gaf was Els Borst, en sindsdien eigenlijk alleen maar hele foute figuren die vooral om hun eigen carrière geven.

Osdorpertje | 28-02-20 | 14:11 | 4

Borst was, naast rabiaat antichristelijk, ook fervent voorstander van de doodscultuur waar '66 nu zo vol van is. Euthanasie, abortus, orgaanroof, klooien met genen, alles kan bij de club van Rob en Pia.

Guido | 28-02-20 | 14:21

@Guido | 28-02-20 | 14:21:
Maar Borst zou euthanasie, abortus, orgaanroof nooit de standaard hebben gemaakt, zoals Alexander, Rob en Pia.

Watching the Wheels | 28-02-20 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

maar Nederland gaat NIET op slot. Heeft die net zelf gezegd. Bron: de telegraaf.

gebochelde | 28-02-20 | 14:11 | 1

Nope mag niet vanwege die andere agenda.

2tribes | 28-02-20 | 15:17

Gisteren schreef ik al een reactie over die twitterende docter Jacco, met de veronderstelling dat die wel opgepakt zou worden door onze overheid.
Die reactie is gvd 'weggejorist', hoewel er geen onvertogen woord in stond.
Nu blijkt de man van Twitter verdwenen te zijn. Dit deugt niet, neem dat van mij maar aan. Die man had van een collega-arts vernomen dat er een verdachte patiënt met longproblemen was, en dat had-ie op twitter gezet.
Kijk, daar houdt onze overheid niet van, van mensen die zulke berichten plaatsen, want dan zou er paniek kunnen ontstaan. Liever gaan we alles downplayen en niets doen.
Enfin, ik mag hopen dat mijn reactie nu niet, al dan niet op last van deze of gene, 'weggejorist' wordt.

KeesBruin | 28-02-20 | 14:11 | 5

Bleek een fake account volgens sommigen.

RickRD | 28-02-20 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Werkelijk fantastisch dat de contacten van die ziekenhuismevrouw daar gewoon doorwerken.

That's the spirit!

Gaan we volgen hier...

Bucket of Shit and P | 28-02-20 | 14:08

In de Leeuwarder Courant deze foto van een apothekermedewerkster die laat zien hoe je een mondkapje ondersteboven moet dragen.
Waarschijnlijk was de fotograaf al deugend drukker bezig om te laten zien dat moslima’s ook wel eens werken dan om het publiek netjes voor te lichten.
www.lc.nl/friesland/un3mka-B882463738...

Alco-de-Holist | 28-02-20 | 14:07 | 4

Stil verzet van de fotograaf. Chapeau.

ikbenerweer! | 28-02-20 | 14:15

Deze foto wordt door alle ‘deugende’ pers gebruikt. Heb mij er dagen aan gestoord. Alsof de Nederlandse vrouw er zo bijloopt.

Normpje | 28-02-20 | 14:25
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
koolteer | 28-02-20 | 14:06 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zat gisteren even met een meneer wat zaken te bespreken. Verteld die lul me na 5 minuten dat ie net terug komt van de Beurs in Milaan. Das dus lockdown. Heeft gewoon een winkel. Ontvangt mensen. Schenkt kopjes koffie in enzo..

Denkhetnjet | 28-02-20 | 14:05 | 7

Dus jij bent het eerste Corona GeenStijl reaguurder.

miknic | 28-02-20 | 14:32

misschien speelt ie ook nog wel met Lego.. tegen de muur met die gast!!!!1!

Epistulae_Morales | 28-02-20 | 14:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Bruins was van 1 januari 2012 tot 25 oktober 2017 voorzitter van de raad van bestuur van UWV.
Nou, nu kunnen we rustig gaan slapen.

Roadblock | 28-02-20 | 14:05 | 2

Als je hele leven bestaat uit fails en fuckups dan ben je geschikt als staatssecretaris.

Zapata10 | 28-02-20 | 14:14

Hahaha!

2tribes | 28-02-20 | 15:27

Ze kunnen kiezen uit 2 referentielabs: rivm en Erasmus en dan kiest Amsterdam natuurlijk voor rivm.

Nichtsneues | 28-02-20 | 14:04

Realiteit, eerlijkheid, waarheid en integriteit, dat zijn de vier kwaliteiten die geen enkele VVD bewindspersoon bezit.
Zij hebben allemaal het mendacium virus in een ongeneeslijke vorm.

Broadsquire | 28-02-20 | 14:04 | 2

Alle vier begrippen, zijn voor ieder op een eigen manier te interpreteren.

Leptob | 28-02-20 | 14:23

Ga je aan dat virus ook dood? zo ja graag zsm!.

kapt.Jerkoff | 28-02-20 | 14:26

@ redactie
WHO, CDC, RIVM e.d. weten al een dag of 10 dat het virus totally out of control is. Het is onmogelijk nog een epidemie te stoppen en daarom is het beleid veranderd in crowd-control als eerste prioriteit. Don't test, don't tell is het devies om zoveel mogelijk meldingen te voorkomen en als er dan toch publiciteit is, worden er maatregelen afgekondigd waarvan men weet dat die puur voor de bühne zijn en volstrekt inadequaat om nog een wezenlijk verschil te maken. Tegelijk probeert men de economische impact te minimaliseren dus de maatregelen worden niet, of halfslachtig uitgevoerd.

De overheid maakt zich geen echt grote zorgen over het virus, omdat blijkt dat alleen ouderen er echt last van hebben. Kinderen worden vrijwel niet ziek, 99,9% van de doden is 50+:

www.inquirer.com/health/coronavirus-c...

Mogelijke paniek en een kantelende publieke opinie wordt veel meer gevreesd, dus er wordt zoveel mogelijk gespind.

plaspop | 28-02-20 | 14:04 | 4

Iedereen bij de overheid en rivm is dag en nacht bezig om de bevolking op hetverkeerde been te zetten ipv te proberen met zinnige maatregelen corona aan te pakken. Yeah right.
Bevolking wil nul risico terwijl het nog nooit zo goed is geweest. Naast 17 miljoen voetbaldeskundigen nu ook 17 miljoen infectieziektenbestrijdingsspecialisten ? Het lijkt er wel op.

Nichtsneues | 28-02-20 | 14:10

Natuurlijk is het virus al lang hier. Alle grenzen staan wijd open. Er wordt wat afgereisd, allemaal ongecontroleerd. Het is alleen te hopen voor mensen die ziekenhuiszorg nodig hebben, dat de gezondheidszorg ze goed kan opvangen na de kaalslag in de zorg. Voor een zwangere, kind of oudere in nood moeten ze nu al het hele land afbellen.

miss error | 28-02-20 | 14:22
▼ 1 antwoord verborgen

Goed voor de pensioenen. Zullen vast wat boomers het loodje leggen.

azijnseikerT | 28-02-20 | 14:02 | 1

Nou.... Zoals ik 't zie, worden hoofdzakelijk mensen getroffen die zeer actief in het leven staan. Die boomers houden zich koest, niet teveel tussen andere mensen, de alleroudsten kunnen niet eens naar buiten.
Als verzorgend personeel hygiënische maatregelen nemen, en die oudjes niet aansteken, zouden de cijfers in die groepen aan het eind van het jaar nog weleens mee kunnen vallen. Dus slecht voor de pensioenen, want betalers vallen weg.

hotnot | 28-02-20 | 14:09

Had toch al nooit zo'n fidutie in Bruins. Bij het UWV was het destijds ook al geen hoogvlieger.

Bena | 28-02-20 | 14:01

Wat zijn er toch veel zielige mensen die zelf niet kunnen nadenken en meegaan in de waan van de dag. Waarom al die paniek voor dit virus en die paar doden in de wereld. Ieder jaar zijn en alleen al in Europa 40.000 doden door griep waar niemand zich druk over maakt.

bobby33 | 28-02-20 | 14:01 | 7

Het zijn, zoals altijd de nieuwsgeile media, die het volk gek maken. Ik meen ergens gelezen te hebben Rtl vanmorgen de eerste besmetting heeft gemeld in een ingelaste, live uitzending.

Leptob | 28-02-20 | 14:33

@Roadblock | 28-02-20 | 14:11:
Inderdaad: omdat het maar een lullig doch zeer besmettelijk griepje betreft, laat China zijn hele economie naar de klote gaan natuurlijk.
Makes perfect sense to some, blijkbaar.

2tribes | 28-02-20 | 15:36

Gaat u dat even fijn uitleggen aan de nabestaanden van de afgelopen dagen.

toperwtje | 28-02-20 | 17:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat ik interessant vind is om het handelen van het RIVM uit te zetten tegen de communicatie van GGD in Brabant. We zijn nu 13 jaar na de uitbraak van Q-koorts in hetzelfde gebied.

Skinkie | 28-02-20 | 14:01

Is dit weer een opzetje voor meer macht naar Brussel?
Nationale regering faalt onbegrijpelijk, dus dan maar door EU laten regelen?

Kaas de Vies | 28-02-20 | 14:01 | 11

Zeur.

DrumPiet | 28-02-20 | 14:54

@captainobvious | 28-02-20 | 14:53:
Nou niet echt, want ik krijg niet echt de bewondering van jou die mij toekomt. Je spreekt jezelf dus tegen.

Kaas de Vies | 28-02-20 | 16:09
▼ 8 antwoorden verborgen

Las ook dat Coronavirus in honden is aangetroffen. Weet niet of honden er ziek van worden, maar ze kunnen dus wel drager zijn.
time.com/5792150/coronavirus-dog/

Tarak | 28-02-20 | 14:00 | 7

Je moet ook geen hond kopen uit Italië.

RickRD | 28-02-20 | 14:10

@HoerieHarry | 28-02-20 | 14:03:
Niet alleen. Vrouw in Hongkong had het gelijktijdig met haar dwergkees ("Pomeraner"). Vraag wordt dus: wie had wie aangestoken?

Synecdoche | 28-02-20 | 14:18

@Synecdoche | 28-02-20 | 14:18: "it's a fucking show dog with fucking papers. You can't board it. It gets upset, its hair falls out. "

ikbenerweer! | 28-02-20 | 14:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat ik niet snap, er worden volgens berichten uit andere landen mensen besmet door mensen die geen symptomen hebben, maar het RIVM blijft volhouden dat het alleen besmettelijk is als iemand symptomen heeft. Iemand liegt, maar wie?

Schietmijmaarlek | 28-02-20 | 13:59 | 7

Iedereen buiten NL liegt. Het RIVM heeft altijd gelijk. Ook al hebben ze wel eens geen gelijk. In zulke gevallen treed regel 154 lid b in werking: het RIVM krijgt gelijk.

DeJemelscheet | 28-02-20 | 14:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Een VVD-er die het niet zo nauw neemt met de waarheid? Dat lijkt me onwaarschijnlijk...

DasNouJammer | 28-02-20 | 13:58

Ach ja, de VVD is al langer bekend van Justitie en Vuiligheid, doofpotten, conveniërend geheugenverlies, en het ontkennen van de werkelijkheid. What's new?

Harry.Langezwaal | 28-02-20 | 13:57

Waarom zo'n toneelstuk.

Ik voel me als betalende burger niet serieus genomen.

Kaas de Vies | 28-02-20 | 13:56 | 4

Als je betaalt krijg je toneel. Logisch ergens. Wat velen steeds vergeten is dat je met MINDER geld ook veel problemen kan oplossen.

Harry.Langezwaal | 28-02-20 | 14:02

U wordt zeker serieus genomen. Wel in de arie dan.

ik_word_gek_in_NL | 28-02-20 | 14:23

@Sitting_targets | 28-02-20 | 14:01: Is echt zo, vraag maar eens aan een borderliner ofzo! Volgens mij maakt het de overheid inmiddels ook niet zoveel meer uit of ze nog wel als betrouwbaar wordt gepercipieerd en ligt de focus inderdaad op business as usual - helemaal wanneer straks andere landen besluiten wel op slot te gaan.

2tribes | 28-02-20 | 15:47
▼ 1 antwoord verborgen

Henkie bleker

Raetsheer | 28-02-20 | 13:56 | 1

Ga weg met die smilies.

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 14:02

Hoe groot is het besmettingsgevaar in een kroeg? Je houd een armlengte afstand tot je gesprekspartner, maar de glazen worden niet in een spoelbak met ontsmettingsmiddel gereinigd. Hoever moet een kroegbaas gaan? Een autoclaaf misschien? Ik stelde dat als het glas opgedroogd is, er geen levende virussen meer op kunnen zitten, maar twijfel nu. Iemand?

hotnot | 28-02-20 | 13:56 | 4

Gewoon sterke alcohol drinken en jezelf van binnenuit ontsmetten.

MrLahey | 28-02-20 | 14:11

Gewoon je eigen glas meenemen naar de kroeg.

RickRD | 28-02-20 | 14:11

Er zitten zeker bacteriën en virussen op je glaswerk na gewoon afwassen. Dat is normaal en daar wordt je niet ziek van, En maagzuur heb je niet voor niets: in een zuur milieu gedijen veel virussen, schimmels en bacteriën niet of niet zo goed. In het geval van de vaatwasser zal glaswerk mogelijk iets minder gecontanimeerd zijn, maar zodra het aan de buitenlucht wordt blootgesteld is dat effect snel weg,

Gravin v Kippenbouth | 28-02-20 | 14:19
▼ 1 antwoord verborgen

Ketter komt overigens van de Katharen. Een volk dat rond de Pyreneen leefde. Zij geloofden in de gelijkheid van man en vrouw en dat je het heil hier moet zoeken en niet in het hiernamaals. Allemaal over de kling gejaagd door de RK Kerk. Google maar op Château de Montségur. Albi.

Piet Karbiet | 28-02-20 | 13:55 | 1

Juist, allemaal op de brandstapel geflikkerd. Met name omdat ze tegen bezitsverschaffing en ongekende rijkdom van de RK waren. Dat vonden die bisschoppen niet fijn.

austinhealey | 28-02-20 | 15:18

Zou toch mooi zijn als wij de 1e regering hebben die valt over Corona. Dat verdient die visieloze ( zijn woorden ) prutser ook wel.

ikbenerweer! | 28-02-20 | 13:54

Tamste houding van heel de EU. En het meest dichtbevolkt.
Rollen met die dobbelstenen!

KutFilosoof | 28-02-20 | 13:53

Mijn contactmomenten lijden alleen maar tot chlamydia.

Bouwfraudeur | 28-02-20 | 13:52

Lastige vragen stellen, aan de vvd. Dat is pas vervelend.

de visser | 28-02-20 | 13:52

Persco Tilburg ( uit liveblog nu ) : "contactonderzoek op dinsdag en woensdag"

ikbenerweer! | 28-02-20 | 13:52 | 3

Hoe kan dat nou.
Echt, onze overheid is totaal ongeloofwaardig.

Kaas de Vies | 28-02-20 | 13:59

ze bedoelde: onderzoek naar de contacten op dinsdag en woensdag. op dinsdag heeft hij blijkbaar geen carnaval gevierd

aloft | 28-02-20 | 14:08

De overheid is qua regelen en bepalen wat goed voor ons is en wat niet zo diep in onze haarvaten gedrongen dat ze alle mogelijke moeite doen om ons te doen laten geloven dat alles onder controle is.
Procesje is al 50 jaar op gang, ze trekken meer mandaat naar zich toe, we moeten voor meer en meer zaken ontheffingen en vergunningen aanvragen, de belastingdruk, overheidscontrole en decreten en dictaten zijn torenhoog, communicatie met ze gaat via een paar speciale telefoonlijnen en voorgedrukte formulieren. En niemand die het in de gaten heeft of erover zeurt.
En de keerzijde is dat de overhied op zijn Chinees zo ongeveer alles bepaalt en een grote feelgoodshow opvoert om ons te laten denken dat alles in orde en onder controle is. Vrijdenken verboden, migranten zijn een meerwaarde, vergrijzing is een probleem, de EU is een onverdeeld succes en u stoot teveel uit, kutburger.
Betalen, bek houden en binnen blijven. De 3 B's dus. Ziedaar de heilige drie-eenheid zoals de overheid ons graag ziet.

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 13:52 | 1

Precies wat u zegt. Mijn vertrouwen in de overheid is al meer dan 10 jaar benden vriespunt.

pibasso | 28-02-20 | 14:08

Ik lees net dat uitzetten van asielzoekers stokt.... goh, hoe verrassend dat ALLES wordt aangegrepen om Nederland op te zadelen met ongewenste sujetten.

roevka | 28-02-20 | 13:51 | 4

@de visser | 28-02-20 | 13:53:
Nee, maar nu hebben ze een 'echt' excuus.

roevka | 28-02-20 | 13:54

'Asielzoekers', aka migranten

Harry.Langezwaal | 28-02-20 | 13:58

Waar lees je dat?

DrumPiet | 28-02-20 | 14:00
▼ 1 antwoord verborgen

We leven in bewogen tijden zal ik maar zeggen.

We worden geregeerd door een stelletje incompetente debielen die voorkomen belangrijker vinden dan beleid maken. (Hoi Robje) De overlords in Brussel zuipen en feesten erop los terwijl ze ons vanuit de ivoren toren belerend toespreken.
In Griekenland is de bevolking het beu, veldslagje spelen met het leger/oproerpolitie. Frankrijk, is bekend. Duitsland maakt een ruk naar rechts, maar blijven met 180km op de linkerbaan.
In Nederland heerst meer en meer onrust. De Zweden beginnen het beu te worden.

Nu ik dit neerpen begin ik me af te vragen, hoe begon wereldoorlog 1 ook al weer?

Toetsenbordcomplex | 28-02-20 | 13:51 | 7

@Toetsenbordcomplex | 28-02-20 | 13:59: Nou dat heb ik gedaan, zelfs nog een stuk van mijn studie geweest. Juist in de periode voor de eerste wereldoorlog ging het sociaal economisch beter met de diverse klassen binnen de maatschappij. Rusland bleef achter maar in de rest van Europa begon het materiële klassenverschil al kleiner te worden. De lont in het kruitvat waren de lemen voeten van de monarchieën maar tegelijkertijd hun aspiraties op het wereldtoneel.

Zapata10 | 28-02-20 | 14:08

@Zapata10 | 28-02-20 | 14:08:
En de klassenstrijd in bv Frankrijk dan? De moord op de socialist/communist....
Wat u zegt klopt ook zeker, daar niet van. Maar het is en/en.

Toetsenbordcomplex | 28-02-20 | 14:11

@Toetsenbordcomplex | 28-02-20 | 14:11: Klassenstrijd was er natuurlijk in Europa en misschien had Jaures van invloed kunnen zijn. Maar vergeet niet dat overal in Europa de socialisten voor de oorlogsbegrotingen stemden.

Zapata10 | 28-02-20 | 14:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Die Duitsche patiëntenkampen hè. Zijn dat kampen om mensen, zeg maar 'n stukje, euhh, te concentreren, zeg maar?

Han-Xi | 28-02-20 | 13:51 | 1

Gaan ze niet met de trein?

boerk | 28-02-20 | 14:04

Zat Bruins dit serieus voor te lezen terwijl hij het al wist?

de Voorzittert | 28-02-20 | 13:50 | 2

Ja, alles maar dan ook alles draait in Nederland om kosten en baten. De maatregelen in andere landen kosten nogal wat en daarom doen we dat niet. Paniek kost geld en daarom moet het vermeden worden.
Nederland offert liever wat mensen op dan dat ze wat dubbeltjes verliest.

Zapata10 | 28-02-20 | 13:59

Het is toch al onbeheersbaar. Meer dan een beetje afremmen zit er niet meer in. De rest is overheidstoneel c.q. windowdressing. Wen er maar aan.

Harry.Langezwaal | 28-02-20 | 13:59

Dat ze het niet gelijk wereldkundig hebben gemaakt betekend natuurlijk helemaal niet dat ze niks gedaan hebben. En misschien overdrijven die andere landen hun maatregelen gewoon, daarbij is hun gezondheidszorg ook anders ingericht en hebben ze dus andere protocollen. Het cda vraagt gewoon naar de bekende weg, “kijk ons er eens bovenop zitten”, de helft van de antwoorden op hun vragen staan gewoon op de site van het rivm. Kap eens met die massahysterie.

Capt. Iglo | 28-02-20 | 13:50 | 2
-weggejorist-
EefjeWentelteefje | 28-02-20 | 13:57

Misschien overdrijven al die andere landen wel.
Hm, is dat net zoiets als denken, dat de CO2 bij de grens stopt?

Roadblock | 28-02-20 | 14:15

Dochter patiënt 1 werkt bij de gemeente Best las ik in de familie app.

Tarak | 28-02-20 | 13:50
-weggejorist-
2voor12 | 28-02-20 | 13:50 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

In dit land is op papier alles ontzettend goed geregeld. Op papier...

DasNouJammer | 28-02-20 | 13:50

“Carnaval vier je meestal toch in een kleine groep”
Zegt Jaap Van Dissel directeur van het RIVM
.
Vraag me af of deze meneer ooit met carnaval in Brabant is geweest.
twitter.com/NicoleBroek1/status/12331...

✔ ongeschikt

2_amazing | 28-02-20 | 13:49 | 4

Dit geeft meteen de naïviteit aan van onze bestuurders. Volslagen idioten zijn het!

pibasso | 28-02-20 | 14:06

Zelfs boven de grote rivieren bestaat zo'n 'kleine' groep uit 60.000 man bij de optocht en daarna bomvolle zalen en kroegen.

Schietmijmaarlek | 28-02-20 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Logisch. Men probeert totale paniek te voorkomen.
Inmiddels is het aantal coronagevallen in Duitsland net over grens bij Sittard al opgelopen tot 20.

Lentehaas | 28-02-20 | 13:48 | 4

@Mark_D_NL | 28-02-20 | 13:50:
Paniek is zinloos. Je kunt echter wel constateren dat er paniek is. Probeer maar eens een flesje desinfecterende handgel te kopen.

Lentehaas | 28-02-20 | 13:59

#rechtoppaniek

zwenkwieltje | 28-02-20 | 15:24
▼ 1 antwoord verborgen

Wat rest: collectieve zelfmoord...

Bouwfraudeur | 28-02-20 | 13:48 | 1

Welnee, de massa is weer eens in de paniek; de Russen, kerncentrales, klimaat, Corona, aliëns, .. enz.

Harry.Langezwaal | 28-02-20 | 14:07

China, Iran en nu ook Nederland zijn landen die we niet kunnen vertrouwen mbt Corona.

Miezerig | 28-02-20 | 13:47

Na de eerste positieve test, dient er altijd na 24 uur een 2e x getest te worden. Pas als die ook positief is kom je in de statistieken.

RickRD | 28-02-20 | 13:47 | 2

prima, maar dan nog was dat briefje onzin

ruudvangeelen | 28-02-20 | 13:49

Dit dus. Spijkers op laag water.

DrumPiet | 28-02-20 | 13:50

Bruno Bruins? UWV? Faalfabriek? Zit prima op zijn plaats dan ... prutsers

Jaques_D.ildo_Grande | 28-02-20 | 13:47

Hoe kan het dat ik een maand geleden 2 dozen FFP3 besteld heb, maar de ziekenhuizen niet tot dit inzicht komen?

Pimp my Voortuin | 28-02-20 | 13:47 | 2

hier idem. Iedereen liep te slapen. Straks kunnen we kapjes ruilen voor eten.

pibasso | 28-02-20 | 14:04

Onbegrijpelijk inderdaad, ik denk dat het ministerie van volksgezondheid morgen pas een briefje krijgt.

Harry Turtle | 28-02-20 | 14:43

Ik heb zelf besloten er openminded en fatalistisch in te gaan, bring it on. Whatever doesn't kill you only makes you stronger, en van je druk maken krijg je stress waarmee je weer vatbaarder bent voor virussen.

Binnenbaan | 28-02-20 | 13:46 | 2

Twee armen en twee benen amputeren doesn't kill you.

John McClane | 28-02-20 | 13:50

@John McClane | 28-02-20 | 13:50:
Corona ook niet.

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 13:54

Heisa om niks blijft gewoon heisa!
GS is onplezierig virusgevoelig... Wat een heisa!

Bouwfraudeur | 28-02-20 | 13:45

De absurdistische persconferentie in Tilburg brak mijn klomp. Tegenspraak en informatie die echt losgevraagd moest worden. Nee. Ik denk dat men dit niet goed aanpakt. We gaan het zien.

Marcello Christiani | 28-02-20 | 13:45

Laat het hele Vaticaan maar de Corona krijgen.

Gulliver | 28-02-20 | 13:55

Ja gek hè, iemand van 83 jaar oud die ziek is!
Soms gaan mensen van die leeftijd zelfs deaud!!!!11!1!
Het moest niet mogen!

EefjeWentelteefje | 28-02-20 | 13:59

Dat is dan wel weer geinig van een virus of een bacil. Het maakt niets uit wie je bent of wat je jezelf voorstelt. Hebben virussen en bacillen helemaal lak aan.

Zapata10 | 28-02-20 | 14:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Tja, het valt natuurlijk ook niet mee voor een regering om over te schakelen naar een seriues probleem,.nadat je je jarenlang bezig gehouden hebt met onbenullige zaken als klimaat, stikstof en co2.

watazooi | 28-02-20 | 13:45 | 1

Tegel van de dag.

Wilder Wein | 28-02-20 | 22:46

Bij de npo heeft iemand 'propaganda voor dummies' afgestoft.
Hoofdstuk 1: Live op televee een briefje krijgen, dat gelooft iedereen.

koolteer | 28-02-20 | 13:45 | 1

WE GAAN ER ALLEMAAL AAAAHN!

zuurtjeregen | 28-02-20 | 13:55

Burgemeester Weterings van Tilburg:
De man die met het coronavirus in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg ligt, was niet besmettelijk toen hij carnaval vierde. Er is dus geen reden tot zorg, zei de burgemeester van Tilburg, Theo Weterings, tijdens een persconferentie over de eerste coronabesmetting van Nederland.

Hij zegt het werkelijk, meneer was tijdens Carnaval NIET besmettelijk. Wat een pannekoek!

pibasso | 28-02-20 | 13:44 | 5

Dus op woensdag wordt hij opgenomen in het ziekenhuis met COVID-19 verschijnselen en de dag(en) ervóór was hij niet besmettelijk? Carnaval is in Brabant en Limburg pas klaar op woensdag. Ammehoela niet besmettelijk tijdens carnaval!

Mohguh | 28-02-20 | 13:50

@DrumPiet | 28-02-20 | 13:47:
Juist. En daarom bleef hij niet thuis. Na je eerste biertje is dat beroerde gevoel weer weg. Toen het gevoel na carnaval bleef is ie pas naar Onkel dokter gegaan.

JanVergoor | 28-02-20 | 14:06

Best beledigend voor onze intelligentie nu al, de hoeveelheid leugens en domheid.

2tribes | 28-02-20 | 15:59
▼ 2 antwoorden verborgen

DIe Bruins heb ik een paar keer bezig gezien, heel, heel eng wereldvreemd, achterbaks, narcistisch, koker denkend mannetje waar ze die hebben opgegraven is me een raadsel, nee hoor was de baas van het UWV ook zo een succes verhaal.
Waarom ze zulk soort gasten de hand boven het hoofd houden, onbegrijpelijk, de burgers zitten er maar mee en kunnen er geen ruk aan doen.

Uw Verzekeringsadvis | 28-02-20 | 13:44 | 3

heel, heel eng wereldvreemd, achterbaks, narcistisch, koker denkend mannetje".... Bent u nu Kuifje aan het omschrijven?

Kapitein Stijlvol | 28-02-20 | 13:46

@Kapitein Stijlvol | 28-02-20 | 13:46:
Je kan veel van Kuif zeggen, maar niet dat hij wereldvreemd is.
Hij roert nu alleen de VVD-richtlijn trom: Griepje, niets aan de hand, geen moeilijke vragen stellen, de schoorsteen moet roken, doorlopen mensen.

Roadblock | 28-02-20 | 13:57

@Roadblock | 28-02-20 | 13:57: Dat mannetje is zeer zeker wereldvreemd. Salonsocialist net zoals zijn grote voorbeeld Marx, die het voor elkaar kreeg een boek te schrijven , zogezegd voor de mensen , maar zonder enige menselijkheid. Hautain en wereldvreemd.

Kim-Jung-Un | 28-02-20 | 15:32

Klaploper.

Wienerschnitzel mit | 28-02-20 | 13:44

@Van Rossum: Voorlezen met Voorliegen zijn.

Bram-Jr | 28-02-20 | 13:43 | 1

Met = moet?

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 13:52

Weet je wie ook door mand viel met een briefje...

Raetsheer | 28-02-20 | 13:43 | 6

Chamberlain?

zuurtjeregen | 28-02-20 | 14:00

Martin Luther?

Tobi | 28-02-20 | 14:10

Kaiser Wilhelm en de duties ambassadeur in Mexico?

TheBurnerMan | 28-02-20 | 16:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Stil blijven zitten als je geschoren wordt. Dat kan je ook doortrekken naar een land.

Leptob | 28-02-20 | 13:42

CASES DEATHS Mortality rate
TOTAL CHINA 78825 2788 3,54%
HUBEI PROVINCE 66029 2641 4,00%
OTHER PROVINCES 12796 147 1,15%
WORLD (EXCLUDING CHINA) 4280 70 1,64%
TOTAL 83105 2858 3,44%

Eeuwig..Op..Vakantie | 28-02-20 | 13:42 | 10

@Roadblock | 28-02-20 | 14:52: En van die 1,6% is 95% ouder dan 60 jaar. Dus waar maken de niet 60+ zich zorgen over.

Sluit gewoon die oudje preventief op en laat het over waaien.

TheBurnerMan | 28-02-20 | 16:32

@Roadblock | 28-02-20 | 14:52:
Wat mij dan heel cynisch door de kop spookt is dat onze oudjezelf niet het moment van hun overlijden mogen kiezen ( euthanasiediscussie ) maar dat de overheid dat liever zelf voor ze bepaalt.
En nu ik dit teruglees denk ik dat als we euthanasie in het vervolg als EU-thanasie schrijven de overheid meteen om en voor is.
Ja, ik ben heel cynisch geworden de afgelopen weken...

Graaisnaaiert | 28-02-20 | 17:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een sukkel...

Raetsheer | 28-02-20 | 13:42

Nou en?

DrumPiet | 28-02-20 | 13:40 | 5

Mja, mensen die er aan gewend zijn om door de Minister President bemietert te worden, en dat ook nog te verdedigen, zien natuurlijk hier niets opmerkelijks in.
Nou en?

Roadblock | 28-02-20 | 14:02

@Roadblock | 28-02-20 | 14:02:
Mensen die denken dat de MP beleid maakt neem ik , net als Corona en complottheoriën, niet al te serieus.

DrumPiet | 28-02-20 | 14:06

@DrumPiet | 28-02-20 | 14:06:
Hehehe, ik zeg juist dat deze MP geen beleid maakt, en alleen maar de boel voorliegt.
En ik zou vooral Corona niet serieus nemen.
Succes bij het verder zoeken naar mondkapjes, of was dat zomaar een losse flodder?

Roadblock | 28-02-20 | 14:27
▼ 2 antwoorden verborgen

t stonk ook aan alle kanten, het was nog even wachten totdat D66 iets zou roepen over fakenews.

Shortganger | 28-02-20 | 13:40

Weet je wie ook goed kampen kon bouwen?

zuurtjeregen | 28-02-20 | 13:39 | 9

Baden-Powell?

Gulliver | 28-02-20 | 13:58

@Leptob | 28-02-20 | 13:44: Kampen, Overijssel, in 1150 stonden daar al houten bouwsels. Wie die gebouwd hebben is moeilijk te achterhalen.

zwenkwieltje | 28-02-20 | 15:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat maken die paar uurtjes nou eigenlijk uit?
Iedereen wist toch al dat "we" hier ook het virus zouden krijgen?

Is dit nog nieuws? | 28-02-20 | 13:37 | 7

Het maakt de waarheid uit.

Leyrann | 28-02-20 | 14:17

@Leyrann | 28-02-20 | 14:17: Dit bijna voor de hand liggende feit schijnt inderdaad moeilijk te landen bij sommige mensen. Als ze je hiermee voorliegen, info achterhouden/ doen alsof je een achterlijke koe bent, waar of welke onderwerpen dan nog meer. Het schaadt het vertrouwen in overheid en RIVM. Kwalijke zaak.

DeJemelscheet | 28-02-20 | 14:30

@Leyrann | 28-02-20 | 14:17:
De waarheid wordt in politieke kringen gezien als ook maar een mening.
Veel erger is het als je op leugens betrapt wordt.
Maar dan schijn je toch nog heel lang MP te kunnen blijven, dus de rest van de VVD heeft daar dan uiteraard ook geen moeite meer mee.

Roadblock | 28-02-20 | 14:59
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken