Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gompie. Corona-app overheid nu al clusterfuck

Nieuw snelheidsrecord Falend IT-project Overheid

Social

Goed nieuws voor iedereen die al verwachtte dat de corona-app van de overheid apenballen ging zuigen, waaronder het bekende weblog GeenStijl.nl: ze krijgen gelijk. Experts die hebben meegekeken bij het selectieproces van de apps die door mogen voor de wasmachine Appathon, hebben er geen vertrouwen meer in. Niet zo gek, aangezien bij de zeven gekozen apps onder meer inzendingen zitten van Capgemini, het softwarebedrijf dat vooral heel erg goed is in het ontwikkelen in software die heel veel belastingcentjes laat verdwijnen, de aanbestedingssjoemelaars van Accenture en het Singaporese Sia dat meer bezig lijkt met het bestrijden van privacy dan van corona. Bovendien heeft slechts 1 van de 7 apps de broncode vrijgegeven, en volgens deze makker is dat ook nog eens niet veel soeps. Of, zoals de experts het zeggen: "Wij sluiten ons aan bij de oproep van Bits of Freedom en Platform Bescherming Burgerrechten alsmede de eerdere oproep van meer dan 140 wetenschappers om terug te gaan naar de tekentafel. Daarnaast roepen wij andere betrokken experts op zich hierbij aan te sluiten." Laten wij ons daar ook maar bij aansluiten. Terug naar de tekentafel, Hugo! En stop dan meteen met die misleidende term 'app' voor dit project. Een app is 'Schaakklok', of 'Boodschappenlijstje', of 'Kinder, het Tinder voor babynamen'. Dit is geen app. Dit is een surveillancevehikel. Noem het dan ook zo.
Appdate: er is een Appathon. Marketingmensen soppen, IT-crowd huilt. Dan weten wij het wel.
Open Source: zijndecovidappsalopensource.nl?
Draad: Appathon pitch opbrengst.

Reaguursels

Inloggen

Is de app opensource en de brondcode beschikbaar? Nee? Kansloos.
Wordt er getest? Nee? Kansloos.
ZO. Die hele corona-app discussie is klaar. Hoeven we verder niet meer over te praten. Die discussie is over en klaar en zolang die twee voorwaarden niet zijn geimplementeerd hoeft niemand er verder over e hebben. Pas daarna kunnen we weer verder om te kijken of die app uberhaupt gaat werken, of ie geschikt is en of we het willen. Tot die tijd hoeven we er geen woord over vuil te maken.

peterdh | 19-04-20 | 10:27

Ik stel voor dat iedereen die positief getest is verplicht wordt een gele.. eh oranje ster te dragen. Omdat onze textiel industrie al lang kapot gemaakt is, kunnen we die in China bestellen.

Piet Pirenne | 19-04-20 | 09:05

Overheid roept ICT wereld op om kennis te delen, kennis wordt opgehaald. Kennis blijkt nutteloos. Overheid faalt, ICTers zijn cool. Ik snap het niet. Kan het gevraagde niet worden uitgevoerd of zijn simpelweg de verkeerde partijen geselecteerd. Is er een wel werkende app? Kan iemand die leveren maar wordt die genegeerd? Wat is nu het nieuws?

johoost | 18-04-20 | 20:07

Al het cynisme terzijde maar wat heb je aan de app als jij en de medelanders niet getest zijn ?

naxapinu | 18-04-20 | 19:44

Het schijnt dat die apps zo lek zijn dat de simpelste hacker je telebankieren kan overnemen. Verpak die info zo dat men het gaat delen op social media. Klaar!!

De_fluitlokker | 18-04-20 | 19:00

Ach... een vriendin van mij was 3 weken dood en doodziek met bijna-dood-ervaringen. Ze moest maar met openbaar vervoer naar het ziekenhuis. Een paar keer dus. Rontgenfoto's, maagtabletten (voor kortademigheid) en verdere onderzoeken ter waarde van € 700,=.
Op de vraag of ze geen corona-test van 17.50 kon krijgen werd door en bij de huisarts en bij het IJsellandziekenhuis gezegd dat dat niet mocht van het RIVM, ze behoorde tot de risicogroep. Inmiddels dus honderden burgers en medisch personeel besmet via openbaar vervoer, haar kinderen op school, in de wachtkamers, in de onderzoeksruimten.... Dus wat gaan ze dan met die app doen?

Premier Trutte | 18-04-20 | 16:40 | 2

U controleren waar en met wie U bent en met hoeveel.

likdoorn | 18-04-20 | 18:16

Helemaal waar de tokkie overheid is compleet gestoord. Who, rivm tot de bodem verot

steefbeen | 18-04-20 | 18:27
-weggejorist-
echtpaul | 18-04-20 | 16:16 | 1

Je kunt niet én willen dat een app tracked waar je geweest bent, én in staat is dat continue te checken tegen een Covid-bevestigingen database, én verwachten dat privacy gegarandeerd is geborgd. Hoewel de overheid natuurlijk een bar slechte track record heeft, geloof ik niet dat er uberhaupt een club is die dit op schaal en korte termijn voor elkaar krijgt.

'Je kunt de GGD benaderen als je besmet bent of met iemand in contact bent geweest'... ja gompie. Op je telefoon zit een functie, die heet 'telefoon'. Komt het inderdaad niet in een app waarin tante Jannie kan zien dat ze risico liep toen ze op drie meter afstand met je stond te praten. Je moet haar ook even bellen dus.

Ik snap het gemak op zich wel, maar het is wel weer heel paranoide.

Sjors W. | 18-04-20 | 15:37

Oplossing = Gewoon massaal je mobiel thuislaten.
Ik heb nog een oud mobieltje daar kan geen app op.
Krijg ik dan gratis een moderne iPhone , want kopen doe ik niet.
Die ik dan vervolgens thuis laat.

dathebikweerniet | 18-04-20 | 15:30 | 5

Vanochtend ook zo’n lutser. Hond aan het uitlaten en ondertussen met z’n telefoon aan het klooien. Op het fietspad. Hond aan de ene kant in de berm, hij aan de andere kant. Wielrenner zag het gespannen lijntje net op tijd...

vette_shit | 18-04-20 | 17:32

@vette_shit | 18-04-20 | 17:32: En raad es wie de schuld krijgt als de hond meegesleurd wordt omdat een fietser het lijntje niet had gezien. Ik gok de hond, want die had niet over mogen steken..

Schietmijmaarlek | 18-04-20 | 18:39
-weggejorist-
Datishetdus | 18-04-20 | 18:47
▼ 2 antwoorden verborgen

De Jonge heeft in het laatste corona debat gezegd dat de app op vrijwillige basis blijft dus geen zorgen.

sprietatoom | 18-04-20 | 15:22

Er zijn veel vragen over privacy van de experts. Basis is dat je zelf als gebruiker beslist wat je deelt. Probleem is dat er in Singapore veel te weinig gebruikers zijn (circa 1/6) om de app effectief te maken. Dus men hoopt hier meer draagvlak te krijgen door dat privacy aspect geloofwaardig te krijgen.

Simon_GS | 18-04-20 | 15:12

Ome Roon legde gisteren in de Telegraaf even simpel en haarfijn uit waarom een app totaal verrückt is. Rationeel gezien ben je er dan snel uit. Precies dat is de reden dat ik vrees dat die app er toch komt. Het is een te mooie en unieke kans om te laten liggen.

Magna Carta | 18-04-20 | 15:01

Tja, ik vind het echt verbluffend dat er weer mensen waren die zich hiervoor vrijwillig inzetten om dit te controleren. Iets waarvan je al van tevoren weet hoe het gaat aflopen, want het loopt decennia zo en er verandert helemaal niks.

Ik snap niet waarom de corona app überhaupt een topic is. Vanaf het begin is het al duidelijk dat je er gewoon geen flikker aan hebt. Niemand heeft er baat bij of is ermee geholpen. Alle informatie die je kan krijgen uit de app kan je met andere methodes krijgen die vaak nog sneller een goedkoper zijn.
Dus, zullen we die app gewoon vergeten. Geen tijd meer aan verknoeien.

Kunnen we ons focussen op geld. Het word tijd dat de rijken in ons land flink geld gaan betalen voor deze crisis. De crisis van 2008 heeft alleen maar sociale bezuinigingen opgeleverd en de huidige corona ellende alleen maar verergert. De normale mens heeft nauwelijks geprofiteerd van de economische groei en nu met de nieuwe crisis zie ik weer geen groei tegemoet. Prima, maar zoek het lekker uit en ga je geld maar halen bij de mensen die wel hebben geprofiteerd van de afgelopen 10 jaar. Hierover zou gediscussieerd moeten worden en die corona app moet je gewoon vergeten.

Brulaapje | 18-04-20 | 14:19 | 5

@MooseNL | 18-04-20 | 14:36: Jaloers? Waarom ben ik gelijk jaloers? Je komt raar over zoals jij reageert.

Denk eerst is na, mensen zoals jij die geen geld hebben kan je moeilijk tegen zeggen dat je eerst geld wilt zien, want crisis! Van een kale kip kan je niet plukken.

Waar moet het geld dan vandaan komen? Van de mensen die dus geld hebben, ze heten ook de rijken. Er word hier door heel veel rijken absurd weinig belasting betaald, ook vermogende bedrijven doen dit. En in de goede tijden zijn ze de eerste die de vruchten plukken van de welvaart en in crisistijden de eerste die hun handjes ophouden voor subsidies. Lijkt me niet meer als eerlijk als zei nu ook hun steentje bijdragen en zodra het weer goed gaat gaan zullen ze zoals altijd als eerste profiteren van de welvaart.

Dit is het meest eerlijke systeem dat er is en iedereen word er gelukkig(er) van. Ook de rijken die nog steeds rijk blijven want al het geld dat ze hebben kunnen ze hun hele leven lang nog niet opmaken.

De topman van KLM is nu al in opspraak vanwege zijn absurde beloning (het laatste nieuws heb ik ook al gehoord maar is absoluut niet belangrijk). De ING topman Ralph Hamers (aka, relnicht) wou vorig jaar nog zijn loonstrookje met 50% verhogen, naar 3 miljoen euro!!!!!!!! Stel dat je van de ING relnichtkneus 50% inhoud op zijn 3 miljoen euro. Goh, was een kneus dat hij maar 1,5 miljoen overhoud! Of lijkt het jouw redelijker dat MARK RUTTE aanklopt bij jouw moeder die elke maand 1600,- euro verdient en haar verteld dat hij nu 50% van haar loon inhoud, want corona!!!!!

Er is echt een ongelooflijke financiële ongelijkheid op deze wereld, die moet je absoluut niet negeren!

De 85 rijkste mensen hebben evenveel geld als helft wereldbevolking
joop.bnnvara.nl/nieuws/85-rijkste-men...

Brulaapje | 18-04-20 | 15:57

Geld is aangekomen in Spanje, plus 13 vliegtuigen met medische apparaten en miljoenen mondkapjes.

gato | 18-04-20 | 17:42

I leest de Joop?dat doe ik alleen als ik een te lage bloeddruk heb.

Swedishchef | 18-04-20 | 17:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Staat er al een einddatum voor het app gebruik in de wet ?? Of blijkt straks dat het ook gebruikt mag worden om misdaad te bestrijden, tegen Grapperhauses kiddy pron, of vanwege milieu vervuiler laten betalen enz ???

Winston1 | 18-04-20 | 14:12 | 2

Denk eerder dat deze app, andere toepassingen in de hand speelt. Zoals SOA’s anoniem melden aan contacten of een FrietBoer trackert die kijkt of u niet te vaak langskomt of een bestelling plaatst. Mogelijk ook handig voor het creëren van de rookvrije generatie.

stekkerinjeoor | 18-04-20 | 14:19

@stekkerinjeoor | 18-04-20 | 14:19: Ja leuk! lekker met je soa app bij de concurerende frietboer gaan staan en zo de klanten weg jagen. De mogelijk heden voor (mis)bruik zijn legio.

echtpaul | 18-04-20 | 16:11

De overheid en iets goed en snel regelen binnen 10 dagen...... Hahahahaha. Wat een staatsman die Rutte!

Crossing_The_Rubicon | 18-04-20 | 14:02 | 2

En dan vooral iets dat met IT te maken heeft.

TitanFoxX | 18-04-20 | 14:24
-weggejorist-
Datishetdus | 18-04-20 | 19:03

Heel goed Geenstijl dat jullie opkomen voor onze privacy maar misschien zelf ook eens actie ondernemen.
Wanneer ik hier een blik werp in uMatrix krijg ik een hartverzakking, helemaal wanneer je ziet dat GS onze data standaard deelt met facebook.

Bogoris-le-Grincheux | 18-04-20 | 13:31 | 4

Kunt u hier iets meer over vertellen?

Crossing_The_Rubicon | 18-04-20 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

We moeten een pan-europese app hebben die de google/apple api gebruikt. DIe api is open, veilig, en vreet geen energie. Komt medio mei beschikbaar. En Pan-europees is erg belangrijk omdat we geen grenzen hebben binnen schengen. Als we niet opletten gebruikt een Duitser die boodschappen doet in nederland straks andere app dan wij. Als die systemen niet kunnen communiceren dan blijven straks onzichtbare verspreiding houden.

bamitoren | 18-04-20 | 13:25 | 2

Jaaaaaaa. Vooral de EU er in rommelen. Privacy gegarandeerd. Goed voorstel. Is Bamitoren de nick van Timmerfrans???

Leffe Blonde | 18-04-20 | 15:11

@Leffe Blonde | 18-04-20 | 15:11: Hij heeft een punt. Sommige zaken kun je beter op Europees niveau regelen. Het lijkt mij anders verschrikkelijk als je zo bij iedere grensovergang naast de vignet ook de lokale gezondheidsapp moet installeren met privacyvoorwaarden in de lokale taal.

Alexander des Burgus | 18-04-20 | 20:28

Het lijken voornamelijk privacy experts die aan de bel lopen te trekken. Dat snap ik ook wel, want het is eigenlijk gewoon onmogelijk om een functionerende app te ontwikkelen met 100% privacy garantie. Het is een balans, hoe meer privacybescherming des te minder bruikbaar is de data. Het beste wat tot nu toe mogelijk is, is registratie van bluetooth ID, locatie en tijd lokaal op de telefoon. En alleen de besmette mensen moeten dan hun bluetooth ID ergens in de cloud zetten zodat andere telefoons hiermee kunnen vergelijken met hun eigen lokale database. Daarmee is overheidsinzage (of andere instantie) wel aardig onmogelijk gemaakt. Maar als je een melding krijgt, en je weet de locatie en tijd van een potentiële besmetting dan kan dat in veel gevallen door degene die het alarm ontvangt worden herleid naar een specifieke persoon. En dat is natuurlijk schending van het medisch geheim, al zou je als patiënt er zelf voor kiezen dat dit openbaar mag zijn. Alternatief is geen locatie en tijd opslaan, maar dan wordt het moeilijker om echt een inschatting te maken of het misschien een vals alarm is.

flame_me | 18-04-20 | 13:14 | 3

Ofwel, een goede omschrijving van de nutteloosheid van dit project.

starbuck280 | 18-04-20 | 13:17

Zo werkt het niet. Jij komt met klachten bij je huisarts en die doet een corona test en je blijkt positief. Dan krijg je een token van je huisarts waarmee je anoniem een alarm kan sturen aan de mensen die veel met je in contact zijn geweest. Die denken dan fuck ... wie zal het zijn en gaan rondvragen. O nee, die krijgen dan adviezen wat te doen. Herleiden naar de specifieke persoon zal uiteraard vaak mogelijk zijn maar dat is bij een SOA ook zo en daar wordt je ook anoniem op getest.

Simon_GS | 18-04-20 | 15:20

Aardig onmogelijk = totdat de lokale gegevens, uiteraard vanwege handig voor de gebruikert, richting de servers gaat.

stekkerinjeoor | 18-04-20 | 18:13

Ja maar ... we hebben 5G dus we worden al op afstand “bewaakt”. Jette was het prototype van het 5G project.

Southpark | 18-04-20 | 13:12

En weg is straks onze privacy. Bij de conferentie zei hij nog dat ook critici die de privacy willen waarborgen mee zouden doen, maar die zijn al buiten spel gezet? En de overgebleven aanbieders bluffen en kunnen zelf eigenlijk niet leveren en/of waarborgen de privacy niet? Het zal toch niet de zoveelste overheidsautomatisering zijn die weer niet vanaf meet aan lekker loopt? En weer geen waarborgen, waaronder privacy, levert? Slecht, heel slecht. Geen app zonder bescherming privacy!

Jan, Leiden | 18-04-20 | 13:08

Als je nu naar de interviewer luistert........... hij stuurt en praat mee met de aanwezigen. Is dit een doorgestoken kaart? Is er al besloten? Dat is toch niet aan de tand voelen.

Kaas de Vies | 18-04-20 | 13:04 | 1

Kaas, natuurlijk is er al besloten.
- Pitchen is voor de bühne.
- De kandidaten is al een select gezelschap, gekozen want...?
Ofwel, degene met de beste lobbyisten krijgt de klus. Enige wat op de achtergrond nog bekonkeld wordt is wat die app mag gaan kosten (incl. commissies) en hoe we dat ding verplicht gaan opdringen bij de burger. Want dat staat waarschijnlijk al vast.
Nadat 'de curve' over zijn hoogtepunt is, moet de app uiteraard gladjes in een surveillance-app worden getoverd.

EEnzame SchizofrEEN | 18-04-20 | 13:11

Oh god, ze moeten pitchen.
WTF!!!!!

Echt wat een incompetentie druipt hier vanaf. Marketeers winnen het van de IT-architecten.

Kaas de Vies | 18-04-20 | 13:01

Het vertrekpunt van deze app maakt hem al totaal nutteloos.
154.000 getest op 17,4 miljoen inwoners.
Dus ca. 1 op de 100 van de populatie weet of hij/zij Corona heeft/had.
En van die test populatie zit verreweg het meeste in Brabant, daar zit dus de kern.
In het noorden van het land is het aantal besmettingen enorm laag dat het daar vrijwel geen zoden aan de dijk zal zetten.
Geef mij maar goede beschermingsmiddelen en een ruime afstandsregel.

Broadsquire | 18-04-20 | 12:57 | 6

@Frau Merkel | 18-04-20 | 13:30:
Dat hangt er vanaf. Ik reis al 20 jaar niet meer met de trein, maar vroeger altijd. Ik ben heel vaak van Den Haag naar Groningen geweest en vice versa, drie uur lang geen conducteur gezien. En van Den Haag naar Rotterdam soms 3 conducteurs in 20 minuten, tussen Den Haag en Delft, Delft en Schiedam, en ook nog eens Schiedam en Rotterdam CS.
Dus tja... kun je niet per definitie zo stellen.

Stormageddon | 18-04-20 | 13:42

Hou jij lekker afstand tot de rest van de wereld,

MooseNL | 18-04-20 | 14:38

@Stormageddon | 18-04-20 | 13:42: Het aantal conducteur is niet zo hard uitgebreid en de poortjes vangen een deel af. Rond Den Haag waren veel zwartrijders en zijn het kortere stukjes. Dus was het lucratiever veel te controleren.

Frau Merkel | 18-04-20 | 15:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Jemig, zie onderstaande tweet dan:
@demarteau
Veel teams die nu bij de laatste 7 zitten hebben een hele goede lobby gehad en ook nog flink gebluft. 1 team (Deus) was zelfs zo brutaal om op vrijdagochtend contact op te nemen met 1 van mijn ontwikkelaars omdat ze zelf niet voldoende kennis in huis hadden. #CoronaApp #appathon

jip_86 | 18-04-20 | 12:51 | 3

Waarom jullie niet in opstand komen is mij een compleet raadsel.

Kaas de Vies | 18-04-20 | 12:59

@Kaas de Vies | 18-04-20 | 12:59: Het volk is gedemoraliseerd, gedestabiliseerd en nu komen we in de fase denormalisatie, het nieuwe normaal zoals Rutte en de EU dit voor het volk bedacht heeft.

scorpio777 | 18-04-20 | 13:06

@Kaas de Vies | 18-04-20 | 12:59: Ik vraag het me al 25 jaar af..

mr.Cam | 18-04-20 | 13:12

Donder op met je apps.We willen mondkapjes hebben die je gewoon kunt kopen bij de aldi,jumbo,enz enz
Die je met honderden tegelijk online kunt bestellen met een wachttijd van pakweg 2 dagen,in plaats van dat ze niet voorradig zijn of een wachttijd hebben van een maand.

komtdatschot | 18-04-20 | 12:51 | 10

Precies ! Er staan al genoeg overbodige apps op menig nieuwe telefoon die vaak met geen goed fatsoen te verwijderen zijn.

TitanFoxX | 18-04-20 | 14:29

@flame_me | 18-04-20 | 13:21:
Je gaat volledig in de fout door "mondkapjes" op een grote hoop te flikkeren, mondkapjes zijn er in vele maten en soorten. Hahaha, je moet het beugeltje goed aandrukken, dat zijn STOF_mondkapjes van de Gamma, die helpen nopes nada tegen een virus. Lees je eerst eens in, voordat je onzin gaat plempen.
Lees ook dit artikel eens : www.toxic.nl/sites/default/files/TOXI...

Penus Decoratus | 18-04-20 | 15:43
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik heb ook een Orwell84 app geïnstalleerd.
Een soort Tinder, waarbij je iedereen die ongezien de corona kan krijgen naar links swipet, en de jonge blozende gezichtjes zonder droge kuch naar rechts swipet.

Zo houd je dus alleen maar een een gezonde, van alle Corona-smettenvrije Jugend over.

King of the Oneliner | 18-04-20 | 12:49 | 1

Ah, die Martijn-app 'Kinder' dus...

Lepo | 18-04-20 | 13:20

Laten we de app appinez noemen, omdat we er allemaal zo vrolijk van worden

Henk P | 18-04-20 | 12:37

Volgens de longread Nederland Langs De EU Lat (2019),
"... In 2018 surfte 84 procent van de Nederlanders en de Denen en 86 procent van de Zweden met een smartphone buiten het huis of werk op internet. Zij liepen daarmee voorop in de EU, waar gemiddeld 67 procent van de burgers gebruik maakte van een smartphone om te internetten..."
longreads.cbs.nl/europese-meetlat-201...

Ik heb er ook een. Aangeschaft om derden een plezier te doen die graag willen whats-appen. Maar er zit gewoon een pre-paid telefoonkaartje in om mee te kunnen bellen in geval van nood. Verder geen enkele app. En alleen wifi in huis, dus bereik tot 2-3 meter buiten de voordeur zodat ik buitenshuis verder niet gestoord kan worden; hooguit voor een dringend telefoontje.
En zo ken ik vele, vele mensen.

Ik vrees dus dat men zich ook 'rijk' rekent met dat smartphone bezit...

Wering | 18-04-20 | 12:26 | 2

Als whatsapp erop kan, kan die app er ook op. Het besturingssysteem kan zelf updates installeren en neemt de app mee. Je hoeft de app niet eens te kunnen zien. De data kan verzameld worden en zodra er verbinding mogelijk is alles doorsturen.

Frau Merkel | 18-04-20 | 13:33

@Frau Merkel | 18-04-20 | 13:33:
Da´s waar. dat wordt dan even afwachten hoe/wat het gaat met die app.
Als het niet goed voelt, dan kan ik voor zo'n noodtelefoontje dus beter mijn andere (domme) pre-paid telefoontje meenemen.
Theater, bioscoop, festivals e.d. overslaan: ach, dat is dan maar zo.

Wering | 18-04-20 | 14:06

De diverse overheden proberen momenteel zoveel mogelijk dingen er door te drammen die in normale tijden niet zomaar geaccepteerd zouden worden. Volkomen cynisch gebruik van de Coronacrisis. Om de privacy verder uit te hollen, om Eurobonds er door te jassen. Vraag me af wat het volgende item in deze reeks gaat worden.

KeesBruin | 18-04-20 | 12:25

maar waarom tig miljoen uitgeven aan een app, terwijl google en apple deze info allemaal al hebben ?

Henk P | 18-04-20 | 12:23

Ik heb een Nokia 3310, word ik nu straks opgehaald?

Rallywally | 18-04-20 | 12:19 | 5

@Frau Merkel | 18-04-20 | 13:33: Uiteraard!

Nehemia | 18-04-20 | 13:37

@Frau Merkel | 18-04-20 | 13:33: Nee, ik heb een zwarte bakelieten telefoon met gevlochten snoer EN een keypad.

Crossing_The_Rubicon | 18-04-20 | 14:06

@Nehemia | 18-04-20 | 13:37: Die modellen zijn geweldig mooi. De volledige vorm bestaat uit cirkeldelen. Dat is nog eens wat anders dan de kekke vormpjes tegenwoordig. Je ziet in de vorm vaak de stand van de tekentechniek terug. Hetzelfde zag je toen de eerste CAD programma's op de markt kwamen. De auto's werden gemodelleerd, maar alleen met zeer eenvoudige vormen. Nu zijn dubbelgekromde vlakken veel eenvoudiger te maken.

Frau Merkel | 18-04-20 | 15:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Quote 500-lid Klaas Hummel is woest over de aanpak van de Covid 19 pandemie. ‘Er is iets veel ergers gaande. De pandemie van een wereldwijd instortend economisch en sociaal stelsel. We spelen met vuur.’
www.quotenet.nl/nieuws/a32181707/bevo...

Nehemia | 18-04-20 | 12:18 | 9

@flame_me | 18-04-20 | 13:22: Nu je het zegt....... Je hoort even weinig meer van al die fabelachtige verhalen over aandelen, put-opties, superwinsten etc.

Crossing_The_Rubicon | 18-04-20 | 14:05

@laurentius | 18-04-20 | 13:42: Er zullen best mensen op de IC liggen als gevolg van het virus. Die zijn er bij elk virus. Het aantal mensen dat sterft is, hoe hard het ook klinkt, verwaarloosbaar en weegt niet op tegen de economische en sociale schade. De mensen die gezond en fit waren hadden andere problemen onder de leden, alleen waren die nog niet zichtbaar. Zonder dit virus hadden ze inderdaad waarschijnlijk langer geleefd, maar hoeveel langer is de vraag.
Een voorbeeld: een man verzet zich bij aanhouding tegen de politie. De agent grijpt uiteindelijk naar zijn wapenstok en slaat de man op zijn hoofd. De man sterft aan een ingeslagen schedel. Het blijkt dat de man een uitzonderlijk dunne schedel had. Sommige mensen hebben door een fysieke opbouw nu eenmaal slechtere kaarten. Of het risico realiteit wordt is een kwestie van geluk of pech.

Frau Merkel | 18-04-20 | 14:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze app wordt door de Jonge gepresenteerd als het oplosding in de coronastrijd. Ze weten alleen nog niet hoe en wat maar dat is een bijkomstigheidje. Het klinkt goed en het lijkt alsof er ontzettend pro-actief wordt geacteerd door het kabinet, net nu pijnlijk duidelijk wordt hoe het RIVM en kabinet gefaald heeft in de aanpak van deze crisis. De barsten worden zichtbaar, zelfs de msm durft deze nu te benoemen - zie Martin Sommer in de VK.

Computer_says_no | 18-04-20 | 12:18

Mooi hoor. Het presentatieproces loopt volledig transparant. Iedereen kan meekijken en meepraten. Complimenten voor VWS. En vooralsnog wordt niks ons opgedrongen.

Amsterdamsko | 18-04-20 | 12:16 | 7

@Amsterdamsko | 18-04-20 | 12:16:
Iedereen kan meekijken ? Kijk eens op de link : Open Source: zijndecovidappsalopensource.nl ? Let daar vooral op de zwarte kruizen.

Penus Decoratus | 18-04-20 | 12:51

"vooralsnog" juist ja.

Tuinhekje | 18-04-20 | 13:09

Het krukje is nog niet onder je uitgeschopt. De beul is best aardig en het touw prikt niet. Zoiets?

Frau Merkel | 18-04-20 | 13:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Laat ze in het verzorgingstehuis van Rutte's moeder maar met zo'n app gaan werken. Oh nee, daar werken ze dus wel met mondkapjes.
Maar verzorgingstehuizen werden toch over geslagen bij de verdeling van mondkapjes?

Osdorpertje | 18-04-20 | 12:13 | 2

Tja, die 'toevallig niet'.

Lupuslupus | 18-04-20 | 12:29

Hier zit al de misser. Als ze de verzorgingshuizen direct (begin januari) hadden voorzien van mondkapjes andere beschermingsmiddelen en andere beschermende maatregelen hadden genomen dan lag het dodental een stuk lager en hadden er niet veel oudere op het ic etc. gelegen. In december werd de WHO al ingelicht en gewaarschuwd vanuit Taiwan in januari vanuit Wuhan China.

jitro | 18-04-20 | 13:14

Is er iemand verbaasd? Dit kon je op je klompen zien aankomen.
Waar gaat het beheer en onderhoud van die app ondergebracht worden? Wat is het maximale budget?
Hoe gaat het ding überhaupt testen of iemand besmet is? Je moet heel veel en vaak testen om nog wat zinnigs te kunnen doen met positieve testresultaten.
Ik blijf erbij. Het is technisch niet mogelijk, het heeft zeer vele negatieve bijwerkingen en is een stupide idee. De Nederlandse overheid gaat het dus doen.

Frau Merkel | 18-04-20 | 12:11 | 1

@Frau Merkel | 18-04-20 | 12:11:
Mocht die app er ooit komen, dan is het nog maar de vraag of Google en Apple ze toelaten in hun appstores. Mochten ze niet toegelaten worden, dan wordt de verspreiding een drama.

Penus Decoratus | 18-04-20 | 12:57

App voor Covid is leuk maar waarom voor iedereen? Ik zou het enkel implementeren bij zorgmedewerkers en personen die geregeld in contact komen met risico-groepen. Waarom de gehele NL bevolking hier mee opzadelen? Daarnaast is het ook via een amber alert constructie mogelijk om iedereen te appen die bijvoorbeeld in een Albert-Hein is geweest die kan worden beschouwd als een contactverspreidingspunt voor het virus. Maja jammer dat de gehele huidige politiek bestaat uit B-economen, C-juristen en communicatie-wetenschappers. Dan krijg je inderdaad precies dit soort bagger.

BearJilz | 18-04-20 | 12:11

Weet iemand waarom China gisteren weer 1290 corona doden had? Ik dacht dat het daar wel redelijk over was?

droeveling | 18-04-20 | 12:09 | 4

dat zijn de lijken die letterlijk en figuurlijk uit de kast worden gehaald. (wel according to china... ) Wat die gasten vertellen moet je volstrekt niks van geloven en hun dodental doe je maar X 10 en eerder X 100 en dan zal je ongeveer in de buurt komen.

Lt-Kol Kilgore | 18-04-20 | 12:12

Dat was een correctie.

van Oeffelen | 18-04-20 | 12:13

Wacht maar tot hier de correctie plaatsvindt vanwege alle lijken die uit verpleeghuizen komen.

Reaguurdeskundige | 18-04-20 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen

Is het mogelijk om te controleren of een (open source) mobiele app in de app play-store exact dezelfde broncode heeft die in de openbare repository is gepubliceerd?

(spoiler-alert)

Nope.

pjotr nicknaamtov | 18-04-20 | 12:06 | 3

Dit is niet geheel waar. Wanneer u de APK package heeft, kunt u een chechsum doen en zelf compileren met dezelfde parameters.
Of u compileeert de boel zelf en upload het naar uw telefoon en start het zo

Henk P | 18-04-20 | 12:41

@Henk P | 18-04-20 | 12:41: Ja, ok , ik zal het tegen mijn ouders van 82 zeggen dat het zo moeten doen. Bedankt.

Wiezewalakristalix | 18-04-20 | 12:56

@Henk P | 18-04-20 | 12:41:
Werkt die checksum methode ook met signed APK's?
En wat te doen als die checksums niet gelijk zijn? Vragen om de compilatie parameters? En als de app daarna automatisch geupdate wordt?

pjotr nicknaamtov | 18-04-20 | 13:12

Waarom heeft de overheid een app nodig om iets te weten te komen wat ze zoo ook al kunnen weten. Bouw een paar querry's op de logs van de gsm masten en je weet zo toch ook wie waar hoe lang geweest is ? Hoe moeilijk kan het zijn ?

Dat is onafhankelijke van fabrikant, en moet je niemand software voor laten installeren.

Overigens linux teleoons zijn ook al te krijgen, maar je moet wel even op zoek en er het een en ander van kennen.

Lt-Kol Kilgore | 18-04-20 | 12:05

constant scannen op Wifi/ GPS/bluetooth. dat vreet batterijen van je telefoon. 16x perdag opladen. kost een hoop energie! groenlinks is tegen!

Henk P | 18-04-20 | 12:05

Ik doe alles voor mijn privacy. Zo heb ik alhier een nick genomen (niet mijn echte naam) zodat het voor niemand achterhalen valt wie ik ben en waar ik vandaan kom.

overVecht | 18-04-20 | 12:04 | 8

@Lt-Kol Kilgore | 18-04-20 | 12:10:

Nee hoor. Daar geloof ik niks van....! @redactie is het waar wat hij zegt!? Anders eis ik per direct een andere nick. Willen jullie mij een nieuw wachtwoord sturen? Kan naar BertKoenders@hotmail.com

overVecht | 18-04-20 | 12:16

@Lt-Kol Kilgore | 18-04-20 | 12:10:
Had niet gedacht dat iemand in mij troll zou trappen trouwens... maar de redactie heeft alle info over mij. Inclusief bankrekeningnummer... wat... zelfs een kopie van mijn paspoort heb ik ze eens opgestuurt.

overVecht | 18-04-20 | 12:17

Aha henk p= henk paashaas

abeltasman | 18-04-20 | 14:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Aan de achterdeur kopen gaat heel groot worden.

pajans | 18-04-20 | 12:03

It is not possible to make a LASTING compromise between technology and freedom, because technology is by far the more powerful social force and continually encroaches on freedom through REPEATED compromises. Another reason why technology is such a powerful social force is that, within the context of a given society, technological progress marches in only one direction; it can never be reversed. Once a technical innovation has been introduced, people usually become dependent on it, unless it is replaced by some still more advanced innovation. Not only do people become dependent as individuals on a new item of technology, but, even more, the system as a whole becomes dependent on it.

When a new item of technology is introduced as an option that an individual can accept or not as he chooses, it does not necessarily REMAIN optional. In many cases the new technology changes society in such a way that people eventually find themselves FORCED to use it.

T. Kaczynski

BearJilz | 18-04-20 | 12:03 | 7

@storm op komst | 18-04-20 | 12:18: Verbreed uw horizon. Veel data is in het Engels.

Nehemia | 18-04-20 | 13:39

Dat klopt wel, maar normaliter W reden de nadelen van een technologie gedurende het normalisatieproces wel gemotiveerd. Daar zijn we nu mee bezig, hoewel dat mitigeren onder globaal kapitalisme wel wat flinke vertraging oploopt. Kunt veel zeggen over onze EU, maar op dit gebied is het een wereldwijde macht die ook veel goeds bereikt. En ondanks dat het ons te langzaam gaat, gaat het hier sneller en verder dan in de US, laat staan China.

F#ckingAwesome | 18-04-20 | 14:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik weet een goeie naam voor dat ding:
Grapp

Piet Karbiet | 18-04-20 | 12:02

Ik denk niet dat Geenstijl tot de ‘experts’ behoort om te kunnen bepalen of deze app voldoet.

alleen al de aanname dat de app de privacy uitdaging vormt is heel erg naief. it’s your phone, stupid.

Epistulae_Morales | 18-04-20 | 12:00 | 5

@Tuinhekje | 18-04-20 | 12:51:
Hier zit voornamelijk onderbuik en cynische mensen, en ook veel alu hoedjes. Uitzonderingen daar gelaten. Inhoudelijke discussies over de techniek vind je meer op tweakers.

flame_me | 18-04-20 | 13:30

@Tuinhekje | 18-04-20 | 12:51:
Gut, wat een onnozel verhaaltje. Zo’n beetje alles wat je opnoemt doe jezelf en het belangrijkste ben je vergeten, op bijna elk apparaat zit een aan/uit knop (dat is wat Epi_M bedoelt).

Penus Decoratus | 18-04-20 | 13:36

@Penus Decoratus | 18-04-20 | 13:36: wat leuk u gelooft in sprookjes ,de aan en uit knop zegt niks app draait door alleen u ziet het niet

Banenenrepubliek | 18-04-20 | 17:59
▼ 2 antwoorden verborgen

No wat dat ik een app de eindbeslissing ga laten nemen over of ik thuis moet blijven of niet.

Ivoren Toren | 18-04-20 | 11:59

de enige reden dat die apps hun broncode niet weergeven is omdat de code om te huilen is. Hiermee komt naar buiten hoe kudt al die bedrijven programmeren en waardoor al die overheids projecten falen. duh!

Henk P | 18-04-20 | 11:59 | 3

Soort van vriend van mij maakt 'aps' voor woningcorporaties. Komt er eigenlijk op neer dat meneer bijna 5000 euro per uur krijgt om een paar uur per dag via 'google' en 'youtube' een flutding te bouwen. Meneer heeft wel een IT opleiding genoten van 5 maanden.

BearJilz | 18-04-20 | 12:06

@BearJilz | 18-04-20 | 12:06: zo iets ja. Knip plak allemaal bagger code aan elkaar, bats op de compileer knop. werkt het? Prima opleveren als versie 1.0

Henk P | 18-04-20 | 12:43

Kijk eens naar de app-tool Moreapp. Die app kan je zelf ook wel bouwen.

Tuinhekje | 18-04-20 | 12:53

Sinds die legitimatieplicht draag ik nooit een ID-kaart bij me.
Zeg gewoon dat mijn ouders in een kamp zaten en ik ontheffing heb.

Piet Karbiet | 18-04-20 | 11:59 | 6

Bij mij zitten mijn ideeen gewoon in mijn hoofd, net als vroeger. Beetje overdreven om ze allemaal op te schrijven en dat dan heel hip een "ID kaart" te noemen. En die kaart dan trots aan iedereen laten zien zeker? Pff. Hipsters.

Carbonnetje | 18-04-20 | 12:02
▼ 3 antwoorden verborgen

De Hugo App is al een tijdje klaar.
Nu nog voor de Buhne wat geleuter over privacy enzo en hup daar is die dan
Handtekening Ollongren eronder en gaan met die onzin.
Krijg niks maar kost een hoop zoals we wel gewent zijn van de overheid.

En Mark maar geloven dat dan alles goed komt

Alt | 18-04-20 | 11:56

Iets met data versleuteld in blockchain bouwen?

1977 | 18-04-20 | 11:55 | 1

of bananentaart op zondag ...

Epistulae_Morales | 18-04-20 | 12:02

Wat de neuk is een “apathon”?

GOEM | 18-04-20 | 11:55 | 5

@Piet Karbiet | 18-04-20 | 12:01: Waarom hebben ze KeesV uitgenodigd dan?

GOEM | 18-04-20 | 12:06

@Piet Karbiet | 18-04-20 | 12:01: u vergeet de rodestier! of de goedkope aftreksels er van!

Henk P | 18-04-20 | 12:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Die app kan denk niet op m'n Bassie & Adriaan telefoon.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:55

Die app zal wel hetzelfde werken als het mondkapje, als een ander hoest en je houd hem tegen je gezicht ben je besmet.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:54

Ok. Stel ik heb een goedkoop telefoontje van de MediaMarkt. En ik wil een anonieme simkaart met iets van €20 bel/sms tegoed. Welke moet ik dan hebben?

Stevo365 | 18-04-20 | 11:53 | 1

De naam van de app van Cap: AlleenSamen. Mag ik even een teiltje?

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:51 | 2

Nou iedereen op het ministerie sopt.
Ze hebben al 903409 miljard overgemaakt.

Kaas de Vies | 18-04-20 | 11:53

@Kaas de Vies | 18-04-20 | 11:53: verkeerde rekening. dat bedrag moest naar het groen project van timmerfrans!

Henk P | 18-04-20 | 12:00

Overheid en IT is al tijden een slechte combi. Ambtenaren waarvan het overgrote deel alleen wat met office rommelt en die geen inzicht hebben in hard en software, kan van alles worden wijsgemaakt. Gaat uiteindelijk weer veel geld kosten.

bqbq | 18-04-20 | 11:51

Of een app helemaal waterdicht is. Toch???

Hondt | 18-04-20 | 11:50

Ik stel voor dat we gewoon met iedereen die we tegenkomen telefoonnummers uitwisselen. Dit soort apps registeren een contact pas als het meer dan enkele minuten duurt, dus dan kan een praatje en een telefoonnummer er ook wel vanaf.

Mocht er iemand ziek worden dan spamt hij z'n hele contactenlijst met een berichtje. En die mensen doen dan op hun beurt ook weer. Binnen luttele uren (schat ik) zitten we dan gewoon weer gezellig met heel Nederland in quarantine, maar nu wel met een hoop nieuwe vrienden.

Carbonnetje | 18-04-20 | 11:49 | 1

Heel NL binnen 3 uur in lockdown en u heeft gelijk dat nummer van die lekkere chick van 3 hoog boven de super! Win win

Henk P | 18-04-20 | 12:44

Maar je mag geen kritiek leveren op die corona-app, want ja... Je gebruikt natuurlijk al Fecesboek, Twitter en Instagram. Dus ja... zolang je dat gebruikt moet je je smoel houden...

Donderwolkje | 18-04-20 | 11:49 | 1

Maar ik gebruik Facebook onder een andere naam hoor. Op Facebook heet ik h.prisma. zo slim ben ik wel geweest

Henk P | 18-04-20 | 12:45

Men zou eens moeten zoeken op de linkedin van "Ron Vrijmoet" misschien dat ik nu wel de boel opgang zet hier maar ik geloof er geen ene snars van!

Accenture B.V. & Deus B.V. ik ruik een smerige aanbesteding.

Mr.Perma.King | 18-04-20 | 11:46

Kan ik ergens de door de overheid opgestelde specificaties vinden? Of zijn die niet openbaar gemaakt.

JanFTE | 18-04-20 | 11:44 | 1

Die is heel simpel je moet een beetje geloofwaardig zijn en goed bevriend zijn met wat mensen uit vak K (zie mijn andere tegel)

Mr.Perma.King | 18-04-20 | 11:47

Ik heb dus straks ook 3 telefoons uit 3 verschillende landen. Met deze overheid moet je altijd een plan B en zelfs C hebben. De overheid is volstrekt onbetrouwbaar en veegt zijn reet af aan alle wetsartikelen over privacy. Die wetsartikelen zijn dan ook alleen bedoeld om de burger te naaien en zijn ook niet bedoeld voor Ard van der Steur en andere leden van de Vereniging voor Verraad en Dieven

Ad1617 | 18-04-20 | 11:43

De App is weer een leuk speeltje voor een batterij aan ambtenaren die daar weer goed aan verdienen, leuk bezig zijn, en hun quasi belangrijkheid ophalen.
Trouwens, er bestaat al een perfecte App in Noorwegen, dus ze zijn het wiel weer aan het uitvinden.

ceesreis | 18-04-20 | 11:37 | 3

Perfecte apps of software in zijn algemeen genomen, bestaat niet.

normanius | 18-04-20 | 11:38

Niet alleen ambtenaren zullen eraan verdienen, de reputatie van Rutte kennende, zullen Ahold, Unilever c.s. er ook wel blij mee zijn.

Guido | 18-04-20 | 11:48

In Zwitserland ook. Ze gaan nu het wiel uitvinden.

van Oeffelen | 18-04-20 | 12:15

Een niet verplichte app gaat nooit werken, en verplichten kan je het wel, maar dat werkt alleen als je bereid bent om verregaande maatregelen in te voeren, zoals verplicht app scannen bij supermarkt en andere winkels. En dat durven ze niet, kunnen ze niet, en het lukt ze ook niet. Dit wordt een dossier met miljoenen weggegooid, zonden en onnodig.

captainobvious | 18-04-20 | 11:37 | 2

Als deze toestand lang genoeg gaat duren zullen mensen zelf gaan verzoeken om al deze draconische maatregelen. Gewoon een kwestie van tijd en de overheid zal met plezier blijven inmasseren. Maar ik help u van harte hopen, captainobvious.

zwenkwieltje | 18-04-20 | 11:42

Ah. Ik zal zorg dragen voor een minimale afstand van 1,5m tot deze app. Overigens lijkt het vanzelfsprekend dat een overheids-app faalt. Falen is wat grote machtige overheden centraal georganiseerd het allerbeste doen.

Jan Passant mk2 | 18-04-20 | 11:35 | 1

Heee Jan, je bestaat nog. Ik dacht even je bent geveld door Corona.

Beste_Landgenoten | 18-04-20 | 11:41

En dan komten dan komt prutte met; niet verplicht en kasja orwellongren komt met n spoedwetgeving dan blijft die gluiperd buiten schot

Voorhebben | 18-04-20 | 11:34 | 1

Zielig zwaktebod om namen verkeerd te spellen, dat besef je? Teken van dikke onnozelheid.

captainobvious | 18-04-20 | 11:38

Ik stel nog maar eens dezelfde vragen, en er is tot nog toe geen bevredigend antwoord op gekomen...

Wat gaat deze Corona-app oplossen?

En is dat het waard?

BadPatNL | 18-04-20 | 11:33 | 1

Niks. Nee. Geen dank.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:37

Die Orwell zat er toch flink naast hè? Met z'n 1984. 36 Jaar maar liefst.

Mr_Natural | 18-04-20 | 11:33

Hoe kan bluetooth nauwkeurig afstand bepalen? In open veld gaat bluetooth 500 meter ver. Hoe weet die app of ik mij op 1,5m. of 30m. afstand begeef? Werkt de app ook als locatie en netwerk uitgeschakeld is?
Als er niet op corona getest is, hoe weet die app dan of ik überhaubt met een besmetting in aanraking geweest ben? (Bij klachten moest men toch binnenblijven??)
Hoe moet dat met de ouderen die lang niet allemaal een smartphone hebben maar wel een kwetsbare groep zijn?
Vragen vragen. Open source lijkt me prio nr. 1.

zwenkwieltje | 18-04-20 | 11:31 | 9

@BadPatNL | 18-04-20 | 11:38: Desnoods draai ik de app op een oude mobiel die ik alleen aanzet als dat nodig is.

Mr. Happy | 18-04-20 | 14:04

@Tuinhekje | 18-04-20 | 12:58:
Het is moeilijk nog in toeval te geloven inderdaad.
Daarbij wat schietmijmaarlek zegt: als je een valse melding krijgt ga je dus 2 weken in overbodige quarantaine.
En nogmaals: wat is er over van het advies binnen te blijven bij klachten?
En wanneer ben je ECHT geen drager meer? Betekend: iedere Nederlander elke 2 weken testen?

zwenkwieltje | 18-04-20 | 14:05
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
MokumsMoppie | 18-04-20 | 11:29 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Sterf met je èp.

Conan de Rabarber | 18-04-20 | 11:29 | 3

Ook mijn eerste, huidige en toekomstige reactie.
Intuitief, reactonair, en visionair.
/P.s. "Sterf" is doorgaans met 'ph' > Sterph.

chicago river | 18-04-20 | 11:33

@chicago river | 18-04-20 | 11:33:
Nee hoor

SterF... | 18-04-20 | 11:45

@chicago river | 18-04-20 | 11:33: Dat is alleen als je niet kunt spellen of schijtlollig denkt te zijn. Niet verder vertellen hoor.

Super Vaagstra | 18-04-20 | 11:46

Gewoon even de afweging maken waar je denkt het meeste last van te hebben, het corona virus zelf of de app. Mijn keuze is snel gemaakt ik schat mijn eigen afweer systeem een stuk hoger in dan dat van mijn telefoon.

Texacoballletje | 18-04-20 | 11:25 | 5

Die verzekering komt er wel. Nu al kan je bij je verzekering dingen aan of uitzetten. Daar komt een optie bij.
Het klinkt net zo zinloos als dat je autoverzekering een app in je auto wil hebben om te zien of je wel veilig rijdt. Dus al rij je 30 jaar schadevrij, dan moet je je pricacy opofferen omdat je verzekering (de ANWB in dit geval..) wil weten wat je met je auto doet, waar je bent en met wie, tot waar je slaapt aan toe. Op straffe van een premieverhoging, maar gepresenteerd als "korting" op de verhoogde premie.

Tuinhekje | 18-04-20 | 13:04

@Mr. Happy | 18-04-20 | 13:53:
Mag ik me aanmelden voor uw (betaalde) versie dan?

zwenkwieltje | 18-04-20 | 14:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan dit niet met USB?

gebruikesrnaam | 18-04-20 | 11:25 | 2

Alleen met USB encryptie.

Winstpakker | 18-04-20 | 11:32

Alleen als je een kabeltje van minimaal anderhalve meter gebruikt.

Kapitein Sjaak Mus | 18-04-20 | 11:48

"Een uniek ID betekent per definitie dat een app niet meer anoniem is". Onzin. Je moet razend goed opletten met unieke IDs, maar er zijn genoeg situaties waarin het onmogelijk is om een uniek anoniem ID naar een bepaald persoon te herleiden, en er zijn ook technieken om dat te ondersteunen.

Muxje | 18-04-20 | 11:25 | 5

3 van de 7 apps gebruikt telefoonnummer dus wat nou anoniem?
1 van de apps gebruikt ultrasoon (ik vermoed de vingerscanner "aanwezig in sommige toestellen") Waarom zou een dergelijke app dit nodig hebben?
Van alle voorstellen is er slechts 1 bewezen open source de rest doet vage of geen claims.

normanius | 18-04-20 | 11:46

maar he.. GS hoort ook tot de experts.

Epistulae_Morales | 18-04-20 | 12:14
▼ 2 antwoorden verborgen

In het kader van het thuis leer project voor alle kinders. welk woord hoort niet in dit rijtje thuis Overheid/privacy/vrijheid

David000000007 | 18-04-20 | 11:24

Kunnen we dan meteen ook stoppen met de uitdrukkingen 'appen' of een 'appje' sturen. Je zit toch niet op de kleuterschool.

hetgingperongeluk | 18-04-20 | 11:23 | 3

Is meer een slimme marketing term.

David000000007 | 18-04-20 | 11:29

Eens! We moeten sowieso af van het overmatig gebruik van verkleinwoorden. Appje, blèh.

Amsterdamsko | 18-04-20 | 12:22

Nog even een kleine aanvulling op dat uitmuntende plaatje, mijn waarde GS-redactie:

Zodra men het IMEI of het IP adres van uw telefoon weet is uw anonimiteit ook per direct het raam uit.

Sjefke7807 | 18-04-20 | 11:23 | 6

@captainobvious | 18-04-20 | 11:29: ik ken applicaties waar een imeinummer ingevoerd kan worden en dan krijg ik al uw bewegingen te zien van de afgelopen x uur.
en daar waar u niet beweegt tussen 19:00-06:00, daar woont u in 90% vd gevallen.
dus dan kijk ik ter controle nog even waar die imei was op het moment dat ik pintransacties verwacht ( in winkels) en filter alle pintransacties op pasjes die staan op rekenkening van het doel adres.
tenslotte kan ik nig een mobiele draagvare GSM mast in uw buurt laten ophouden die zorgt dat uw telefoon alleen op die ‘mast’ zit en ik kan nog veel meer met uw telefoon.

onderussen kan ik uiteraard ook al uw gesprekken koppelen aan data van abonnement houders en dat geeft vaak een goed beeld van familie, vrienden en uw netwerk. en dan kannik u gewoon bellen met nummef can een van uw familiekeden en dan nedmtbu op en zegt... met Henk..
gotcha

Epistulae_Morales | 18-04-20 | 12:28

Het IP adres van uw telefoon wisselt regelmatig, tot zelfs meerdere keren per dag of per uur. Verder zijn er ook tools om het IMEI te wijzigen.

Tuinhekje | 18-04-20 | 13:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik mis de app van Centric. U weet wel, Centric het bedrijf van Gerard Sanderink die helemaal in de ban is van wappie Rian van Rijbroek met haat blockchain oplossingen.

RykSR | 18-04-20 | 11:23 | 1

das wel gek ja, want met blockchain kan je corona bestreiden. via een special uptrunk via de bitshift!

Henk P | 18-04-20 | 12:02

Overheid en ICT. Tja. Hoe vaak willen ze nig bewijzen dat de gemiddelde ambtenaar er de ballen verstand van heeft. Was dat namelijk het geval geweest, dan gingen ze wel voor het grote geld.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:23

Leuk hoor, zo'n app. Goh, net boodschappen gedaan in een supermarkt waar ook een Coronapatiënt heeft gelopen. En dan? Preventief 2 weken binnen gaan zitten?
Dikke kans dat je al wekenlang dragers tegenkomt - tot nu toe gaat het blijkbaar goed.

Goldfinger | 18-04-20 | 11:22 | 3

Het stuurt alleen bericht naar mensen die je regelmatig hebt gezien begrijp ik uit de presentatie van de 7 apps en je kan alleen anderen waarschuwen met een TAN code die je krijgt als je positief bent getest.

Simon_GS | 18-04-20 | 11:30

@Simon_GS | 18-04-20 | 11:30: Dank voor de toelichting! Dan is vooralsnog de test dus het struikelpunt, want die schijn je niet zomaar te krijgen. In ieder geval niet bij 'gewone' koorts en hoesten.

Goldfinger | 18-04-20 | 11:35

ehh niu misschien. maar iid. waarschuw uw omgeving. maar iedereen weet dat 90% vd Nedrlanders te horkerig zijn om die sociale

de app heeft als probleem dat he hem voor anderen draagt en niet voor jezelf. dan haakt dit horkenvolk sowieso af

Epistulae_Morales | 18-04-20 | 12:37

De app wordt niet verplicht, je kunt ook kiezen voor een enkelband.

Mr_Natural | 18-04-20 | 11:22 | 6

@Subietzometeenstraks | 18-04-20 | 11:32: De chip zit in de vaccins die Gates op stapel zet (waarmee hij de hele wereld wil vaccineren) en bestaat uit een speciale vloeistof die in het lichaam aanwezig blijft en wordt opgenomen door de cellen.

Lupuslupus | 18-04-20 | 11:46

@Lupuslupus | 18-04-20 | 11:46: Yup! Een hi-tech tattoo met digitale markers. Hoe leuk is dat? Researchers van het prestigieuze MIT (Massachusetts Institute of Technology) hebben het al helemaal klaar. Het is in de vorm van een soort hi-tech ‘tatoeage’ die vlak onder je huid wordt ingespoten. De techniek gaat heel rap.
Onderzoekers hebben aangetoond dat hun nieuwe inkt, die bestaat uit nanokristallen die lieftallig quantum dots worden genoemd - een infraroodachtig licht uitzendt dat met een speciaal daarvoor uitgeruste smartphone kan worden gedetecteerd,’ aldus een bericht van MIT News. Dit wordt natuurlijk OOK gefinancierd door - daar is die weer - Bill Gates.
news.mit.edu/2019/storing-vaccine-hist...

Nehemia | 18-04-20 | 12:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe gaan ze voorkomen als je zelf gegevens in moet voeren of er geen kwajongens of debielen zijn die alle symptomen invoeren en dan lekker door de Spuistraat gaan lopen met hun "besmettings" Appje?

Alt | 18-04-20 | 11:21 | 2

Tja hoe voorkom je dat met een betaalapp?

Simon_GS | 18-04-20 | 11:31

Maar we zijn toch een kennis economie ? Dat we niet eens meer in staat zijn mondkapje te maken is dan nog tot daar aan toe maar dit ?

Der Schnitzeljäger | 18-04-20 | 11:21 | 1

Nederland Kennisland.
En ik zie die kapsel-'kortgedekt' kop van Balkenende nog erbij, met dat zuinige Kapelse bekkie.
Nederland Kennisland = pcies zoveel waard als "Nederland Gidsland" >
pcies neks.

chicago river | 18-04-20 | 11:27

Typische tunnelvisie. Het middel is het doel geworden.

Leptob | 18-04-20 | 11:18 | 1

Om nog maar te zwijgen van het top down/bottom up conflict tussen werkvloer en manager en ook dadelijk hogere en lagere overheden..

starbuck280 | 18-04-20 | 11:29

Dat de app de privacy niet waarborgt en niet correct zal werken is en was een vaststaand feit. Net zoals dat de overheid niet rechtstreeks de burger zal dwingen gebruik hiervan te maken.

Echter, geen app, geen toegang tot OV, publieke plaatsen zoals horeca, winkels/supermarkten, musea, concerten en festivals. Als de non gebruikers over straat gaan zal een mondkapje verplicht zijn. De werkgever kan verlangen een app te hebben, zo niet, mag men ontbinden.

Het nieuwe normaal.

Diepstrotje | 18-04-20 | 11:17 | 3

Tijd voor een andere werkgever dan.

lekgoot | 18-04-20 | 11:19

@lekgoot | 18-04-20 | 11:19: Dat gaat vast enorm eenvoudig worden in de komende financiële crisis. Het is een illusie dat er een keuze is, helaas gaan wij daar te laat achter komen.

Diepstrotje | 18-04-20 | 11:25

@Diepstrotje | 18-04-20 | 11:25:
Ok, het alternatief is om wel de app te installeren, de telefoon zoveel mogelijk in een metalen hoesje te houden (ik heb hem sowieso nooit in mijn broekzak zitten, dus dat kan makkelijk), en alleen indien echt noodzakelijk hem uit het hoesje te halen. Voor mij is zo'n app ook een reden om dan maar niet meer naar horeca, festivals, concerten etc. te gaan.

lekgoot | 18-04-20 | 11:35

De Orwell-app. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Poesman | 18-04-20 | 11:17

Ik zat me zo af te vragen. kunnen ze dan niet een directe koppeling met het EPD maken? Lijkt me gewoon superhandig dat je automatisch door de Endlösung Polizei van huis wordt afgehaald om door een D66 Mengele arts met een of ander goedje wordt ingespoten om te worden ausradiert. Scheelt je ook weer dat dure taxiritje naar het ziekenhuis.

Norman N. Warden | 18-04-20 | 11:16 | 1

Goed plan! Gekoppeld aan een orgaanveiling op het dark web. Zodat die app uiteindelijk 'budgetneutraal' is.

H. Caulfield | 18-04-20 | 11:23

Zou zeggen ga voor de Singapore Sia, die werkt, copy paste en gaan. Ik zal die ook installeren. Met het verkopen van mijn privacy kan ik weer wat leven terugkopen. Ga ook gewoon mondkapjes dragen. Kortom zoveel mogelijk doen zodat ik weer een patat met saté saus kan bestellen en binnen kan opeten. Ja, dat is wat ik mis.

Schilder58 | 18-04-20 | 11:14 | 4

Tja, als schilder kan ik mij dat voorstellen, die lopen tijdens het werk toch de hele dag met die mondkapjes op ;-)

Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat je dat al opgeeft voor een patatje, soms verkopen mensen hun vrijheden en grondrechten heel goedkoop.

Diepstrotje | 18-04-20 | 11:22

@diep... Voor nu volledige focus op bestreiding corona en maak Nederland leefbaar again. Deze isolering maakt mij niet gelukkiger, verre van dat. Ja, ik ben bereid daar een prijs te bepalen en zo mijn bijdrage te leveren. Het hoeft geen 100% dekking te zijn. Ook bij 50% kun je al resultaat boeken. Wat mij betreft heeft een ieder een vrije keus. De combinatie van maatregelen kunnen voor een leefbaardere maatschappij zorgen. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat dit virus niet meer weggaat. Eigenlijk is het meest waarschijnlijke en ook meest scary scenario, dat dit virus domweg blijft de komende decennia. Wat betekent dat nu, bijv. geen nieuw feyenoord stadion maar een veldje plus enkel kleedkamers/douches.

Schilder58 | 18-04-20 | 11:54

Die TraceTogether app werkt. Maar niet voor criminelen en mensen die wat te verbergen hebben, en uiteindelijk moeten die hun sign off geven lijkt het wel

van Oeffelen | 18-04-20 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

Als BOF zelf met een opensource initiatief komt, gefinancierd door middel van crowdfunding, dan wil ik daar wel 100 euro in steken.

lekgoot | 18-04-20 | 11:14

Van Oef heeft alleen een blackberry uit 2006.

van Oeffelen | 18-04-20 | 11:14

Los van de techniek, kan een volksvertegenwoordiger bij het eerstvolgende Tweede Kameronderonsje over covid-19 aan Hugo de Jonge vragen, waarom hij willens en wetens de adviezen van de door hem zelf aangetrokken externe experts negeert?

Dit stinkt en niet zo'n heel klein beetje ook. Maar het is wel in lijn met het regeringsoptreden tot nog toe in deze crisis.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:13

Het proces is al in gang gezet dus ‘we’ gaan niet terug naar de tekentafel. De app gaat er gewoon komen en dan komen we er later achter dat het mislukt is.

BozePaarseMan | 18-04-20 | 11:09

Ik bestel effe een Nokia 105 39 euro

David000000007 | 18-04-20 | 11:08 | 4

Inderdaad, de smarttelefoon direct de deur uit. Hallo Nokia 6310. Onverwoestbaar.

Gomezlopez | 18-04-20 | 11:26

Heb ik ook. Prima toestel , prepaid , alleen bellen en sms , met anonieme simkaart.
Contant betalen !!

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:38

Ik heb een ouwe Samsung.... die accepteert geen apps. Prima toestelletje hoor.

Schietmijmaarlek | 18-04-20 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

Dat apje gaat Cap gratis leveren, de beheerskosten echter...

Schemerlamp | 18-04-20 | 11:08

Rutte; Er worden / zijn fouten gemaakt..... De bekende riedel.
Dus geen enkel probleem om daarmee door te gaan, wetende dat wij toch alles (moeten) slikken (helaas).
Machteloos tegen deze tirannie !
Voor mij is deze Covid 19 een (bewuste?) aanval op de 65+ ers, de enige generatie die nog ECHT goed onderwijs heeft gehad.
Af de medio 70-er jaren ging het mis, daarna zijn ook de echt kundige leraren langzaam verdwenen.
Het volk is langzaam (geheel) gebrainwashed.

A333aan | 18-04-20 | 11:05 | 18

@Harris Pilton | 18-04-20 | 12:22: Ook nog iets zinnigs te melden behalve ad hominems? Met mijn grammatica is niets mis, behalve voor azijnzeikers. Maar als "putjesschepper" rentenier ik lekker hoor....

A333aan | 18-04-20 | 12:30

Ho ho... ik heb dat plusje nog niet, maar heb ook een hele goede opleiding gehad hoor! Heb meer bruikbare diploma's dan Rutte. Die komt met zwemdiploma en veterstrikdiploma maar op 4.

Schietmijmaarlek | 18-04-20 | 13:30
▼ 15 antwoorden verborgen

Goh, dat hadden we echt niet verwacht! Geen surveillance app op mijn mobiel.

TheManiac | 18-04-20 | 11:04
-weggejorist-
van Oeffelen | 18-04-20 | 11:04 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Je bent toch wel lekker bezig als kabinet wanneer je staat te verkondigen dat er een beschermingsmuur om de meest kwetsbaren moet worden gebouwd, terwijl het aan alle kanten /haperde/hapert aan beschermingsmiddelen. Zonder die middelen is het überhaupt onmogelijk om maar een fundering van die muur te kunnen leggen laat staan te gaan metselen. En het resultaat? De verzorgingstehuizen zijn dik de klos.
Geen daden maar woorden, zo kennen we Rutte en Pipo de Jonge.
Maar wel zo'n krakkemikkige app, Ik hoef hem niet, en al krijg ik hem, neem ik hem niet.

Broadsquire | 18-04-20 | 11:03 | 2

De overheid laat de oudjes dus in de steek en zaait dood en verderf. Oplossing: iedereen in de gaten houden met een app.

goedverstaander | 18-04-20 | 11:10

Tja daar heeft u een punt: ik denk ook dat honderden naaimachines die mondkapjes kunnen maken beter beschermen dan die app maar ja ... het type mensen die dit aanstuurt gelooft meer in digitale dan analoge oplossingen.

Simon_GS | 18-04-20 | 11:34

Ik installeer de app gewoon niet, hoe simpel kan het zijn.

MX-DADDY | 18-04-20 | 11:03 | 4

@piloot47 | 18-04-20 | 11:04|
Dat is dus het gevaar dat mensen maar niet willen zien. Men heeft geen idéé hoe ver China al is met dergelijke zaken. En als er één land is dat je niet als voorbeeld wilt nemen waar het uw en mijn vrijheid betreft...

Sjefke7807 | 18-04-20 | 11:12

@tiku99 | 18-04-20 | 11:10:
Ik voorzie een wapenwedloop tussen de echte app en de fake apps. Eerst zal de echte app een soort kenmerk bevatten waarmee de authenticiteit kan worden gecontroleerd, daarna zal de fake app zoiets ook gaan nadoeen, vervolgens wordt de gewone app weer aangepast, enz. De gemiddelde werkgever ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer en de app-ontwikkelaar (cap gemini of iets soortgelijks) ziet zijn winst alleen maar groeien. Hell, misschien brengen zij zelf ook wel de fak apps uit.

lekgoot | 18-04-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Het best is dus deze appdrone niet te downloaden. Nou was ik dat toch al niet van plan, maar er zullen weer gen oeg neplikers uit het blik worden getrokken voor dit schijnveiligheidsartikel. Ipv dat ze proberen de thuis- en verpleeghuiszorg nog te redden en daar te laat maar alsnog vol op inzetten

bart2653 | 18-04-20 | 11:03

Uit het verhaal van die experts blijkt eens te meer dat privacy op zijn minst geen enkele rol speelt bij de overheid, eerder nog lijkt het erop dat men verlies van privacy juist te wil realiseren. Het tot op de centimeter volgen van burgers is namelijk de natte droom van iedere politicus. Het is ook duidelijk dat Ollongren weer aan het werk is.

5611 | 18-04-20 | 11:02

Mooi zo. Laat maar ploffen. Een virus bestrijden met datatechnologie en massasurveillance is een dwaas idee. Steek dat geld maar in de ontwikkeling van een vaccin.

suscrofa | 18-04-20 | 11:01 | 5

@Gulliver | 18-04-20 | 11:05:
Ik heb niet de verwachting dat een surveillance app die zich ook nog eens op onvolledige data baseert een positieve bijdrage zal geven aan jouw of mijn bewegingsvrijheid. Integendeel. Iedereen testen en verplicht mondkapjes in de publieke ruimte bijvoorbeeld wel.

suscrofa | 18-04-20 | 11:19

@Gulliver | 18-04-20 | 11:05: De overheid weet nu waar u bent: binnen. En dat bevalt de overheid wel. Als de maatregelen worden versoepeld niet meer - - > spionage-app.

goedverstaander | 18-04-20 | 11:20

@Gulliver | 18-04-20 | 11:05: de app lijkt me alleen echt zinvol als je ook en masse kan testen, indien dit niet kan maar je wel weer ‘alles’ kan, dus ook elkaar besmetten maar alsnog weinig mensen getest worden, is die app ook niet nodig. Los van het feit dat het alleen werkt als je een zeer hoge adoptiegraad hebt onder je populatie.

Er zitten veel te veel haken en ogen aan om dit te laten werken.

Harris Pilton | 18-04-20 | 11:22
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGUURSELS

U kunt live meekijken bij de tot stand koming van de app. De appathon.
youtu.be/VvEcFsXoDps

BrutusBosch | 18-04-20 | 11:00 | 2

Ligt het aan mij, of is het niet mogelijk om terug te kijken op dit moment? Meestal kan dit wel, ook bij livestreams. Wel typisch weer, als ze dit expres hebben uitgezet.

naamengetal | 18-04-20 | 11:56

Ik ben niet smart en ik heb geen föhn, ik sta ten dode opgeschreven.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:59

Wees niet verbaasd als u na het installeren van de app uw voordeur niet meer in kunt omdat er stapels snelheidsbeperkingen op de deurmat liggen.

goedverstaander | 18-04-20 | 10:58

Nou ik zal wel zien wat het wordt die app.
Vooralsnog maak ik me weinig zorgen en ook weinig verwachtingen.
Maarja ik ben dan ook niet zo'n paniekvogel.

Berbaar | 18-04-20 | 10:58 | 9

@Berbaar | 18-04-20 | 11:33:

Zolang die app niet verplicht wordt zie ik het probleem niet.
Een moderne variant op de bel die pestlijders om hun nek moesten dragen.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:37

@Gulliver | 18-04-20 | 11:37:
Exact maar de paniekvogels zullen komen met jamaar straks dan zal dit of dat.......
Gewoon even afwachten wat het gaat worden en/of het zou kunnen werken.
Ik bekijk het wel als die app er is.

Berbaar | 18-04-20 | 11:42

@Berbaar | 18-04-20 | 11:42:

Het zijn bovendien allemaal wappies die niets te verbergen hebben. Zodra VVD'ers zich zorgen gaan maken geeft de app teveel informatie door die duistere zaken aan het licht kan brengen.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 11:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Het netwerk van jenv is zo brak dat

Stijlloosadverteren | 18-04-20 | 10:57 | 1

^ Reaguurder plotseling bezweken aan Corona halverwege tegel! Halp!

OverdaanDerOnderheid | 18-04-20 | 15:59

Van alles wat er aan maatregelen t.a.v. Corona zijn genomen en/of zouden moeten worden genomen (beschermingsmiddelen) vind ik dat elke seconde en euro die besteed wordt aan een app volstrekt weggegooid. Die app is een afleidingsmanoeuvre, een dingetje, dat houdt de mensen lekker bezig terwijl het, zo als gezegd in het stuk hierboven, naar verwachting meer de privacy bestrijdt dan Corona.
Ik hoef hem niet.

Broadsquire | 18-04-20 | 10:55 | 3

U hoeft em niet te hoeven. U krijgt em.

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:58

Het is vooral een hulpmiddel voor de GGD. Niet meer en niet minder.

Simon_GS | 18-04-20 | 11:01

@Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:58:
En dan?
Aangezien het op basis van door gebruikers ingevoerde gegevens gaat, zeg ik gewoon; Niets verdachts invoeren.

normanius | 18-04-20 | 11:21

"Fail fast, fail often" is het agile principe.
Ik denk serieus dat er nu snel geleerd wordt
en dat een 'consensus' app er over een maand of zo wel is.
Op tijd voor wanneer we weer naar restaurants mogen.

hotmint | 18-04-20 | 10:55 | 1

Het probleem is alleen dat de uitgangspunten al niet deugen, daarom zijn die experts ook weggelopen. Dat lijstje principes in het manifest van o.a. BOF (www.veiligtegencorona.nl/ ) is een aardig begin, en die had het ministerie zelf ook kunnen verzinnen op een achternamiddag. Die app gaat alleen goed werken als genoeg mensen hem gebruiken, en zoals al blijkt hebben veel mensen vraagtekens bij de privacyaspecten. Dat punt moet je dus bovenaan zetten en als eerste adresseren, want als het vertrouwen eenmaal te paard is gegaan, komt het te voet niet zo snel meer terug. Dat zien we nu dus al gebeuren.

Muxje | 18-04-20 | 11:01

Presentatie 7 apps was net hier te volgen en ik geloof dat het om 16 uur verder gaat als een batterij experts de 7 samenwerkingsverbanden bevraagd hebben:
youtu.be/VvEcFsXoDps

Simon_GS | 18-04-20 | 10:54

09.45 tot 10.00 uur Opening van de appathon door de voorzitter
10.00 tot 11.00 uur Elevator pitch en demo per team
11.00 tot 12.00 uur Nabeschouwing pitches en demo’s door presentator Donatello Piras
12.00 tot 14.45 uur Verschillende panelrondes: Gebruik & Doelmatigheid, Privacy en Veiligheid
16.00 tot 17.00 uur Vragensessie en nabeschouwing met de verschillende panels
17.00 tot 17.30 uur Statusupdate door alle teams
17.30 Einde livestream

gebruikesrnaam | 18-04-20 | 11:02

Één grote leugen.
Overbodig, te laat, te duur, te gevoelig.
kAppen met die onzin.

Ruimedenker | 18-04-20 | 10:52 | 2

Allemaal voor de bühne. Is helemaal niet de bedoeling dat het gaat werken.

piloot47 | 18-04-20 | 10:56

graag wat meer respect voor deze Pinokkio-3 app (anders krijgt u geen € 1000 en onderste stenen)

Bakschuif | 18-04-20 | 13:23
-weggejorist-
Realism Is All | 18-04-20 | 10:52 | 1

Een app is helemaal niet nodig maar zal er toch komen, en het wordt waarschijnlijk gegund aan iemand uit de familie-, vrienden of kennissenkring van de regeringsleden.
Of is dat een broodje-app verhaal?

laurentius | 18-04-20 | 10:52 | 1

Ja

captainobvious | 18-04-20 | 11:34

Voor '66, VV'en CD' is Corona zo'n beetje "the gift that keeps on giving"

Onrendabele oudjes, chronisch zieken en ziekelijk obese mensen aka kostenposten vallen weg, zodoende na covid veel minder AOW/WIA uit te keren, lagere zorgkosten, pensioenfondsen weer gered. Sociale huurwoningen komen vrij alwaar weer een hoop Nieuwe Nederlanders kunnen worden geplaatst. Contant geld praktisch afgeschaft en iedereen zo'n beetje opgehokt, zodoende is de controle daar ook weer maximaal, en dan nog even lekker zo'n privacy-verkrachtende tracker op je mobiel. En de media likt slaafs de ballen van de macht terwijl ze de oppositiepartijen genadeloos aanpakt.
Parlement behandeld enkel corona-gerelateerde zaken dus kabinet kan alles zonder weerwoord doorheen drukken.
De natte droom van iedere wanna-be-totalitaire leider.

Abject | 18-04-20 | 10:50 | 1

Het zal bij een natte droom blijven denk ik. De groepen die je noemt zijn inderdaad het hardst getroffen, maar in absolute aantallen is het nog altijd niet zo spannend. Dat gaat geen zoden aan de dijk zetten kwa kostverminderen.

Carbonnetje | 18-04-20 | 11:43

Vanaf het eerst moment dat het over de app ging, voelde je de ongemakkelijkheid bij De Jonge die overduidelijk geen idee heeft waar hij het over heeft. Of hoe hij het moet uitleggen. Las dat Van Dissel gadgetfreak is, vermoed dat het bij deze failhaas eerste klas vandaan komt.

Waar Rutte blind vaart op het heilige team, lijkt van Dissel vooral politicus te spelen.

Dr_Prepper | 18-04-20 | 10:48 | 1

Van Dissel staat in contact met Bill Gates, die al een mooie app klaar heeft liggen. Goedgekeurd door de WHO.

piloot47 | 18-04-20 | 10:51

Gaat deze app het virus stoppen, zo niet laat privé partijen het maar doen zonder dat de overheid ook maar 1 belastingcent eraan uitgeeft.

Trouwens die 1000 miljoen + 300% aan onderhoud wat zo’n overheids appje gaat kosten kunnen we beter naar Frankrijk sturen die Macron wist het allemaal zo goed te vertellen, EU rules !!

allesofniks | 18-04-20 | 10:48

Onze overheid kennende, gaat die 'app' er komen. Min of meer, uiteraard, na tal van mislukkingen, miljoenen over de balk gegooid geld etc.
Maar met Ollongren weer terug aan het roer van de politiestaat gaat het vroeg of laat wel lukken.
Dat takkewijf zal ook wel een app laten ontwikkelen waarmee ze Geen Stijl reaguurders kan laten opsporen. Ter internering, of euthanasering (ook zo'n D66-dingetje).
Te zijner tijd, als de definitieve stichting van de EU-dictatuur daar is.

KeesBruin | 18-04-20 | 10:47 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Wie zet er dan ook vijftig autisten bij elkaar. Logisch dat het een puinhoop wordt.

Papa Jones | 18-04-20 | 10:46 | 4

Heb je wel eens 50 vrouwen bij elkaar gezien. En nee, Campo Alegro telt niet.

Schemerlamp | 18-04-20 | 11:12
▼ 1 antwoord verborgen

"De overheid" en ICT is hetzelfde als zeggen: "het Marxisme" en ICT. Het zal niks meer zijn dan het gebruik kunnen maken van dat wat reeds is uitgevonden en, laten we eerlijk zijn, als je 1.5 miljoen neer wilt leggen voor updates van Windows XP, dan heb je op bestuurlijk niveau geen kaas gegeten van de juiste ICT inzet.

En thus had je dit nog makkelijker kunnen voorspellen dan het weer over een uur.

BrokenTipi | 18-04-20 | 10:46

De eis van o.a. BOF dat de app open source moet zijn is wel een goeie. Tot mijn stomme verbazing meldde Rutte dat ook in zijn perso deze donderdag of zo. Maar misschien versprak hij zich, hij zei er ook meteen bij dat het zijn expertise niet is.

Muxje | 18-04-20 | 10:46 | 2

Hij weet niet wat dat is: open source. Net zomin als De Jonge iets weet over bloe toes. Of zoiets.

piloot47 | 18-04-20 | 10:55

Wat is zijn expertise wel dan? Ik ben er nog niet achter na drie keer Rutte.

MooseNL | 18-04-20 | 10:56

Als land nu interessant gaan doen met een schijn-app, maar niet in staat zijn een hoopje verpleeghuizen van simpel basis-beschermings materiaal te voorzien, en laat dat woord intelligent in hemelsnaam(voor alle doden) voortaan weg

grindbak | 18-04-20 | 10:45 | 1

Helemaal eens. 'we moeten onze zwakkeren beschermen' en daarom sturen we verplegend personeel dat koorts heeft en hoest zonder beschermende mondkapjes naar binnen... Want mondkapjes helpen niet, eh zijn schaars, eh, gaan we misshcien gebruiken voor exit strategie eh... fuck...

Dr_Prepper | 18-04-20 | 10:50

Het zou ook wel iets zijn voor in de auto. Een soort van kilometer teller die makkelijk uit te lezen valt.

impy | 18-04-20 | 10:43 | 1

Eureka!

piloot47 | 18-04-20 | 11:01

Hoe groot zouden de kansen zijn op false positives en false negatives van de beoordeling door zo'n op bluetooth gebaseerde corona app. Ik schat: beide 50%. Een dobbelsteen app werkt net zo goed. Misschien zelfs beter.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:42

En daarom, méér immigratie. Misschien zit er tussen de asielzoekers uit Somalië, Eritrea, Pakistan en Soedan wel een enorm it-genie tussen! De rest is apotheker of raketgeleerde dus daar hebben we ook heel veel aan...

eerstneukendanpraten | 18-04-20 | 10:42 | 3

It is een hulpmiddel, geen doel op zich.

BrokenTipi | 18-04-20 | 10:47

En langer staken voor het klimaat!

piloot47 | 18-04-20 | 11:02

Er zijn zelfs partijen die gewoonweg niks gehoord hebben over hun voorstel. Bert Hubert heeft samen met o.a. Fox IT (mensen met verstand van zaken in zowel programmeren, security en privacy) een voorstel gedaan en nul respons. twitter.com/PowerDNS_Bert/status/1251...

DaZe | 18-04-20 | 10:42 | 2

Vergis je niet in de mensen achter Fox-IT. Daar is zeker niet alles schoon zoals het lijkt.

Wize | 18-04-20 | 10:46

Bertje zit klaarblijkelijk niet in het (politiek) correcte netwerkje.

jemagookniksmeer | 18-04-20 | 11:38

Als je een kater hebt, moet je een biertje nemen.
Mensen, doe het niet.
Ok, eigenwijs? Doe dan, neem dan een biertje.

RickTheDick | 18-04-20 | 10:39 | 1

Hair of the dog that bit you.
Proost!

threeheadedmonkey | 18-04-20 | 10:42

Goh, je verwacht het.... wel. En dit is dus de reden waarom ik een dergelijke app nooit of te nimmer op welk toestel dan ook zal accepteren. Desnoods gooi ik mijn smartphone hier in de nabijgelegen plomp. Steekhoudende maatregelen tegen Corona? Allemaal dikke prima. Onder het mom daarvan even in het geniep een "1984" samenleving in elkaar timmeren? Nee, dank u. Verbijsterend hoeveel mensen zich gewillig in een digitale gevangenis willen laten opsluiten. Het is algemeen bekend dat beperkende maatregelen vanuit de Overheid vaak, ook nà een crisis, niet meer worden terug gedraaid.

Gisteren vroeg een maat van mij of ik nog wel normaal kon slapen vanwege het Corona virus. Mijn antwoord: "Ik houd me aan de afstand en doe wat ik zelf kan om besmetting te voorkomen. Dat virus, daar verlies ik verder geen minuut slaap om. Maar waar ik wèl nachtmerries van krijg is de gretigheid waarmee de Overheid ons aan de virtuele ketting wil komen leggen. Dààr wordt mijn nachtrust danig door verstoord. Want als die geest eenmaal uit de fles is, krijg je hem er nooit meer terug in." Mensen zouden eens goed moeten nadenken over hetgeen ze op het punt staan te verliezen.

Sjefke7807 | 18-04-20 | 10:39 | 4

@Ridde Rogter | 18-04-20 | 10:42: Facebook heb ik niet, google gebruik ik niet en whatsapp komen alleen filmpjes en foto's binnen, als ik mijn naam zoek op internet ben ik niet te vinden dus ik vind het wel goed, plus daarbij, als ik mijn telefoon weg zou gooien ben ik toch helemaal niet meer te vinden. Ik heb dat ding echt niet nodig.

brie-de-penis | 18-04-20 | 10:53

@Ridde Rogter | 18-04-20 | 10:42|
Dat geldt misschien voor u. Maar uhm, nee. Faeces Book heb ik niet, net zomin als Instagram en al die andere meuk. Ik gebruik Whatsapp alleen voor contact met mijn verre familie. En Whatsapp mag ook niets importeren van me. Ook gooi ik geen gevoelige privé info open en bloot over de Interwebs. Ik ben daar bijzonder strikt in. Het gaat mensen geen bal aan. Google heb ik heel zwaar dichtgetimmerd zitten. Nee, ik hoef geen precieze locatie van je Google omdat dat zo 'makkelijk' is. Alle volgopties die daarmee te maken hebben staan bij mij per definitie uit. Verder ga ik alleen via een VPN met de smartphone de Interwebs op, en zéker niet op een open Wi-Fi!

Sjefke7807 | 18-04-20 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

750 bedrijven hadden zich aangemeld om de app te ontwikkelen. tweakers.net/nieuws/165950/nederlands...
Er is dus een reden dat er zoveel animo is. En natuurlijk gaat het om overheid die inderdaad niet zo zuinig denkt als iemand met een modaal inkomen en je kunt erop wachten dat er veel meer data gehamsterd zal worden want ja, dit is de kans om een heel groot deel van de bevolking op hun app/surfgedrag af te luisteren.

Sinclair | 18-04-20 | 10:38 | 1

Crisis. Overheid betaald. Geldboom.
Dat is de reden voor al deze aanmeldingen. Jackpot.

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:46

Weggegooid geld. Over 3 weken is het virus zodanig afgezwakt dat het aantal besmettingen verwaarloosbaar wordt. En dan is die app nog lang niet klaar. Als het virus in het najaar weer de kop opsteekt zou het mogelijk wel zin hebben. Dus liever nu een half jaar goed ontwikkelen naar een werkzaam iets, dan nu een vluggertje scoren en daar geen resultaat mee boeken.

Jos Tiebent | 18-04-20 | 10:37 | 1

Afgezwakt omdat? Het in Mexico niet als een malle aan het verspreiden is. Net als in Brazilie, en Turkije...

Dr_Prepper | 18-04-20 | 10:53

Die BigBrotherapp zou in ieder geval opensource moeten zijn imo. (oh 2x de servert bleef steken op het moment van verzenden. Ws moest het sleepnet van Ollongren eerste even scannen na het detecteren na het woordje van BigBrotherapp

Tuinhekje | 18-04-20 | 10:37

Overheid verkloot IT project. Same shit, different day.

threeheadedmonkey | 18-04-20 | 10:36

En weer gaan de energie en middelen naar de verkeerde plek. Wat nodig is om een virus te tackelen is gezond verstand, niet meer technologie. Naast de initiële hygiëneadviezen en de regels omtrent sociale afstand en isolatie moet men meer gaan zitten op wat mensen zelf kunnen doen om in geval van besmetting te de-escaleren. Zo hebben velen de neiging om bij klachten en pijn in bed te gaan liggen. In de praktijk is al meerdere malen gebleken dat mensen die door de pijn heen bewegen en hun longen optimaal blijven aanspreken, sneller en beter herstellen. Maak een bewegingsprogramma en monitor via de huisartsen de voortgang online. Verplaats verder alle coronapatiënten uit de verpleeghuizen en andere zorginstellingen naar geïsoleerde locaties, zoals Ahoy. Zo voorkom je de eindeloze besmettingscyclus die nu plaatsvindt. Daar waar toestemming is van de patiënt zelf of de familie kan voor de ergste gevallen experimentele medicatie worden ingezet, in de hoop op genezing, uiteraard, maar ook om het onderzoek te versnellen.

MickeyGouda | 18-04-20 | 10:36 | 7

@vluchtelingallergie | 18-04-20 | 10:48:

Precies, rust roest. Ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik corona heb gehad. Om stagnatie van mijn luchtwegen te voorkomen ben ik blijven crosstrainen. Toen ik op een omslagpunt kwam, ben ik met een paar inhalatiecapsules onder een stomende douche ademhalingsoefeningen gaan doen en heb ik er een luchtwegverwijderaar bij gepakt (die zijn voor mijn dochter standaard in huis). Deze aanpak bracht verlichting.

MickeyGouda | 18-04-20 | 11:17

@Frau Merkel | 18-04-20 | 12:02:

Dankjewel, FM. X

MickeyGouda | 18-04-20 | 12:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor wie geen app wil of wie niet gevolgd wil worden. (of aan achtervolgingswaanzin lijd) is er de meest simpele oplossing die je maar kan bedenken. Je begint niet aan een smartphone of als je er al 1 hebt dan gooi je hem weg. Probleem opgelost. Er is niemand die jou kan verplichten zo een ding te hebben. En als ze het wel gaan verplichten mogen ze lekker zelf de smartphone EN het bijbehorende abonnement betalen. Ik heb er geen een en ik wil er geen een, makkelijk zat.

Kakmadam | 18-04-20 | 10:36 | 3

Wat als zo'n app gebruikt gaat worden als controle? Dat de deur pas open gaat als je 'schoon' bent? Als grote ICT bedrijven er zich mee gaan bemoeien vraag ik me af of het wel bij basale functies blijft.

roevka | 18-04-20 | 10:44

@roevka | 18-04-20 | 10:44: Zo'n app gaat natúúrlijk misbruikt worden. Wie daar nog aan twijfelt is onnozel.

Lupuslupus | 18-04-20 | 10:50

@roevka | 18-04-20 | 10:44: Indien open source, vlaggetje aanpassen, opnieuw compileren en installeren.

H. Caulfield | 18-04-20 | 10:52

Onvoorstelbaar dom. Eis 1 moet zijn: open source.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:36

Die BigBrotherapp zou in ieder geval opensource moeten zijn imo.

Tuinhekje | 18-04-20 | 10:36

Als die app verplicht wordt gaat mijn telefoon in simlockdown.

Mr_Natural | 18-04-20 | 10:36 | 2

Dit dus. Als je Big Brother werkelijkheid probeert te maken, doe het dan wat minder opzichtig.

Oral Fistfucker | 18-04-20 | 10:48

@Oral Fistfucker | 18-04-20 | 10:48: Ik heb geen smartfoon dus maak mij niet druk. Wie big brother in de kaart wil spelen moet dat gewoon doen. Maar dan later geen huilie huilie.

Lupuslupus | 18-04-20 | 10:52

Volgens mij is een goede oplossing: splits iedereen met Facebook, Twitter of Instagram deze meuk in de maag. Verplicht. Privacy is hen toch niks waard. Zo heb je het gros van de bevolking te pakken en kan de rest gewoon van zijn vrijheid genieten. Sterker nog: vraag de Zuckerbergs of ze de ik-volg-je-de-pleuris-modus even openbaar willen zetten, het zit vast al ingebouwd.

beldewouten | 18-04-20 | 10:36

Direct hulp nodig? Bel FoxCERT!
Voor urgente beveiligingsincidenten is ons emergency response team 24/7 bereikbaar via 0800 FoxCERT
Ziezo ook weer opgelost en weer een 7 gescoord!

steekmug | 18-04-20 | 10:36

Ja daarom willen ze het toch zelf het wiel uitvinden, zodat weer een bevriend bedrijf gemeenschapsgeld verdiend in deze crisistijd.

marrretje | 18-04-20 | 10:34

Mijn parkeerapp zit er constant 1.5 meter naast. Heb geen bumper meer over.

Poesman | 18-04-20 | 10:33 | 1

Dan heb je nu wel meer parkeergelegenheden.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:37

Zoals verwacht wordt er in paniek gehandeld door de overheid. Haastwerk. Steken laten vallen. Als er maar snel iets is. En wat ook niet helpt is dat bij de overheid de kneusjes van de ICT zitten.

Als er een app is, dan wordt die niet verplicht gesteld door de overheid. Maar een werkgever kan van zijn werknemer gaan eisen dat deze bewijs heeft niet besmet te zijn met corona. Hoe doe je dat zonder app? Zonder app kan je een outcast worden. Welke vrijheid heb je dan nog?

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:33 | 6

@Lupuslupus | 18-04-20 | 10:53|
Zoveel was me ondertussen wel duidelijk ja. Ik sta het met gekromde tenen aan te zien. Fijn u trouwens weer te lezen in de Roze Panelen! Ik had u toch wel gemist al die tijd. Hoop dat het verder goed met u gaat.

Sjefke7807 | 18-04-20 | 11:18

Wie, oh wie gaat die app vertellen dat je wel of niet besmet bent? Jijzelf? De dokter na een test? Proest!!!! De roverheid wil weten waar je bent, wat je doet en hoeveel je spendeert. Je kan er alleen onderuit als je moslim bent of een kleurtje hebt. ( Of allebei).

kokenrel | 18-04-20 | 11:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Een mondappje: twee vliegen in een klap?

Toverkol | 18-04-20 | 10:33

Indien er een app komt dan moet de source vrijgegeven worden, zodat mensen met kennis van zaken er kritisch naar kunnen kijken. Ik heb mooie oplossingen in de media gezien die privacy proof zijn, maar die zijn niet door de selectie gekomen. Goh hoe zou dat nu komen... Hoe dan ook op mijn telefoon komt z'on app niet, ik gooi nog liever mijn telefoon weg.

The6001 | 18-04-20 | 10:31

Dit is helemaal de foute weg. Neem iets wat werkt in Singapore of Zwitserland (TU Lausanne, van Oef gaf de naam van de projectleidster al door) en ga niet opnieuw het wiel lopen uitvinden). Het kan en mag geen consultantsbonanza gaan worden.

van Oeffelen | 18-04-20 | 10:31 | 1

Die app in Singapore doet nogal wat meer, en werkt o.a. ook in combinatie met locatiedata van telecomproviders, en dat is dus één grote privacynachtmerrie. Maar in Singapore geven ze daar niet zo om, tenminste daar wordt jou verteld dat je daar niet om moet geven, or else.

Muxje | 18-04-20 | 10:49

Dus iedereen moet zelf zijn lichamelijke toestand invoeren? en iedereen gaat dat eerlijk doen? Ik weet totaal niks van computers maar dit lijkt me onzin.

streknek | 18-04-20 | 10:30 | 1

Is ook onzin. Hoevelen zullen er niet zijn die vermelden 'niets aan de hand' terwijl ze wéten besmet te zijn. Daarbij zijn er ook zat mensen die geen klachten hebben maar toch het virus hebben? Hier steekt weer iets heel anders achter maar ja, velen willen gewoon bedrogen worden. Net zoals velen snakken naar een vaccin waarvoor Gates 7 fabrieken laat bouwen. Hij is destijds samen met zijn vaccin tegen pokken India uitgetrapt omdat de gevaccineerde kinderen bij bosjes stierven.

Lupuslupus | 18-04-20 | 10:58

Olongkreng is niet ziek geweest. Die heeft het afgelopen half jaar aan die app gewerkt.

Dubbelepunthoofd | 18-04-20 | 10:29 | 1

Samen met haar halfzus Bea. Ook een kei met computers.

piloot47 | 18-04-20 | 10:49

Ach
Het is hetzelfde als met de corona test buisjes
Of het werkt maakt niet uit maar ze hebben in ieder geval je DNA als je het al niet eerder wilde geven
Hup Jenny stoere friezin

Alt | 18-04-20 | 10:29

Werkt die app ook op mijn Nokia 6210? Want dat loop ik nog steeds mee rond. Bewust zelfs geen smartphone buitenshuis. Ik hoef niet overal gevolgd te worden.

HornoxNL | 18-04-20 | 10:28 | 7

@Guillermo | 18-04-20 | 10:40: Wederom correct. Maar dat kost veel meer moeite. Android en iOS rapporteren vanzelf waar je bent, hoe lang je er bent, hoe je er bent gekomen, etc. Ook als je je locatie uit hebt gaat dat gewoon door. Dan gebruikt je geen GPS maar wifi-data om eea te bepalen.

HornoxNL | 18-04-20 | 12:35

@brie-de-penis | 18-04-20 | 10:46: Ik geloof dat de nieuwere Huawei telefoons geen Google meer hebben. Maar of dat een verbetering is waag ik toch te betwijfelen.

Cammy | 18-04-20 | 13:01

@brie-de-penis | 18-04-20 | 10:46: Je hebt feature phones met KaiOS. Daat zit bv Whatsapp op. Alleen heeft Google net geinvesteerd in dit KaiOS. Dus daar zitten ze ook al binnen. Verder blijft Whatsapp natuurlijk van Facebook. Helpt ook niet. Beter Signal gebruiken als boodschap-app.

HornoxNL | 18-04-20 | 13:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Nog steeds:
Die app: Je moet eerst weten dat je symptomen hebt en dan moet je ze zelf in die app zetten. Dat ding is geen testkit.

Dus dan zet ik in die app dat ik (bijvoorbeeld) hoest maar verder voel ik me prima. Dan kan ik toch ook besluiten om niet naar buiten te gaan (wat nu ook al het advies is of je nu hoest of niet).

Stel ik ga dan wel naar buiten, dan wordt iedereen met dezelfde app na een bepaalde tijd gewaarschuwd dat ze bij mij in de buurt geweest zijn en mogelijk besmet zijn geraakt en dus ook binnen moeten blijven (wat nu ook al moet) ?

Wat heb je aan zo'n app?

Dan kan iedereen die hoest toch ook gewoon een geel hesje aandoen en ieder ander daar uit de buurt blijven?
Of binnen blijven?

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:27 | 5

@Eagle_Eye | 18-04-20 | 10:35: Goed idee. Maar de campings dan wel met wachttorens om te voorkomen dat de patiënten zich weer onder het gezonde volk begeven. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe deze Separate Sanatoria (SS) van het gas af moeten.

goedverstaander | 18-04-20 | 10:52

@goedverstaander | 18-04-20 | 10:52: Dat kan ook prima met een elektrische oven. Als er verder geen problemen of vragen zijn kunnen we al vanmiddag live; never waste a good crisis.

piet12345 | 18-04-20 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

“In een crisis komen de echte experts wel bovendrijven” dacht ik nog. Maar toen zag ik de shortlist van 7 met Cap Gemini en Accenture en was weer met beide benen op de grond. “He, waar is IBM?” Misschien vond zelfs de regering dat niet meer geloofwaardig of ze hebben geen oud dispuut genoten meer op de juiste plaatsen

BASinnic | 18-04-20 | 10:26 | 2

“He, waar is IBM?”
BASinnic | 18-04-20 | 10:26
4 ware woorden plus vraagteken met ware strekking.
Zo ontieglijk de waarheid.
IBM was the *bomb* in de Mastodontentijd.
En nu: schoenmaker, leest.

chicago river | 18-04-20 | 10:31

IBM, Ingewikkeld, Best Moeilijk

Norman N. Warden | 18-04-20 | 10:36

Als het maar boel veel eurootjes kost!!!

Lorejas | 18-04-20 | 10:26

"Echter zien wij met de huidige vaart van het selectieproces en het gebrek aan transparantie over besluitvorming momenteel geen rol voor ons weggelegd om positief bij te dragen. Er missen simpelweg garanties om de voorstellen te toetsen aan de minimale criteria in het manifest."

Huidige vaart, let daar even op. Voor de vorm vragen ze wat experts om hun zegje te doen maar de opdracht is al uitgegeven. Zodra de ̶a̶p̶p̶ surveillancevehikel er is, volg dan het geld. Ik vermoed weer een lijntje richting het Haagse PBLQ en D66.

Deflatiemonster | 18-04-20 | 10:26

Deze app is nu al politiek beladen. Wie zitten er aan tafel? Als daar al geen transparantie in zit weet je al bijna hoe laat het is. Als werkgroep eis je toch simpel waar deze app aan moet voldoen: minimale schending van privacy, geen centrale opslag en de broncode moet openbaar. Die ook nog eens door iedereen (her)gebruikt mag worden, het wordt immers van belastinggeld betaald.
Het zal wel uitdraaien op een gesloten systeem, geheime broncode, geen inzage wat er opgeslagen wordt en verwerkt. En het bedrijf wat het ontwikkelt mag een een eeuwigdurend geldinfuus.

roevka | 18-04-20 | 10:26 | 2

Maakt mij allemaal geen reedt uit, app komt er niet in punt, ik vertrouw deze overheid voor geen meter, en heb gezien het gevoerde beleid van Rutte 1,2en 3 alle reden toe. Niet dat de kabinetten Balkenende veel beter waren, maar toch. Rutte heeft het liegen en bedriegen naar een heel nieuw level getild, en wordt er (zucht alweer! ) voor beloond door het hersenloze volk hier, zum kotzen.

Mallepietje1001 | 18-04-20 | 10:41

Hoe het hier gaat met de app gaat het altijd bij onze overheid. In het begin een oproep om mee tedenken ,daar niks van aantrekken wat er gezegt wordt en eigen koers varen en dan faal. Het zelfde gaat bij bezwaarprocedures, bestemmingsplan ed regels worden altijd met voeten getreden. Bij gebeurt bij hogere en lagere overheid wel zo makkelijk.

Banenenrepubliek | 19-04-20 | 08:58

CapGemini..... die dachten even snel iets in elkaar te laten flansen door een stagiair en daar dan later tientallen miljoenen mee te gaan binnen harken voor de updates en "onderhoud". Tenminste, dat lijkt hier wel de werkwijze.

BekiekUtMoar | 18-04-20 | 10:25

Als Krabbé nu eens ophoudt met het zoeken naar Chagall, kan hij mooi ingezet worden voor The Hunt After The Corona-app.

Musset | 18-04-20 | 10:25

Heeft Ryan van Berijbroek al gereageerd? Of komt Centric zo met een persconferentie en ontslagen onder de top?

Rechtsdraaiend | 18-04-20 | 10:25 | 2

Rian van Rijbroek is momenteel water aan het instralen.

Guillermo | 18-04-20 | 10:42

Met die sugardaddy van Sandbroek? Oh, vroeger noemde we dat gewoon neuoken...

Rechtsdraaiend | 18-04-20 | 10:52

Karin Ollongkreng is terug. Die app komt dus.

dathoujetoch | 18-04-20 | 10:25

Belangrijkste eis voor dit soort toepassingen:
Open source.

Kapitein Sjaak Mus | 18-04-20 | 10:25

Zouden die experts niet zelf even een app in elkaar kunnen tikken? Zo ingewikkeld lijkt het mij ook weer niet, als je niet verder gaat dan checken of je bij coronalijers in de buurt bent geweest. Zodra je (zoals bij 1 van de apps, zag ik) je hele medische dossier en dagelijks gemoedstoestand bij gaat houden, wordt het misschien te groot voor een snelle ontwikkeling.

beldewouten | 18-04-20 | 10:22 | 2

Dan moet je langs een aanbestedingstraject via PBLQ. Die weer dikke banden heeft met zekere politici.

Deflatiemonster | 18-04-20 | 10:29

Als het niet een miljoen-miljard kost zal het wel niets wezen. Langdurige ICT projecten met veel ambtenarij zal het wel op uitdraaien. Meer posities voor de in de baantjes carrousel.

roevka | 18-04-20 | 10:29

Oh, gaan we nog steeds door met die app? Ik had eigenlijk gehoopt dat het binnen een week een stille dood zou sterven.

sarcastro | 18-04-20 | 10:22 | 1

Hoop: Teleurstelling uitstellen.

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:23

Rot op met die app onzin. Allemaal gelul en afleiding van andere zaken. En mensen trappen er gewoon weer in. Die app, en alles wat de democratie verder uitholt moet je gewoon negeren. Deze hele corona shit is een hoax van mega proporties. En mensen laten zich gewoon vrijwillig opsluiten door gecreëerde angst en dan ook nog een soort app om iedereen verder te knevelen. Het is allemaal absurd. En die juichaapjes voor Rutte, gewoon amazing wat hier gebeurt.

Mark_D_NL | 18-04-20 | 10:21 | 12

@Mark_D_NL | 18-04-20 | 10:38:

Ik kan goed begrijpen dat je vrouw het niet meer met je uithield Mark.
Je kraamt alleen maar alcoholistische onzin uit. Ziet je huid al geel en heb je bruine vlekjes op je handen?

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:42

@Gulliver | 18-04-20 | 10:42: Hoeveel buren heb jij al aangebracht bij de politie voor 7.50 omdat ze niet meedoen aan de 1.5 meter hoax?

Mark_D_NL | 18-04-20 | 10:45
▼ 9 antwoorden verborgen

Stophoest is geen medicijn tegen corona, ik vertel het de regering maar vast.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:21

@Gulliver | 18-04-20 | 10:49: Nieuw gimmick verzinnen, vriend. En moet je niet terug naar Ecuador, daar zat je toch? Maar je werd bang en bent toen maar onder de vleugels van vadertje rutte gedoken. Hahaha. Lees trouwens de tweets van Pieter Klein even, dan snap je misschien wat vadertje rutte aan het doen is.

Mark_D_NL | 18-04-20 | 11:00
▼ 9 antwoorden verborgen

Maakt u niet druk. De gezochte functionaliteit zit straks in de volgende Android en IOS.

MisterMr | 18-04-20 | 10:21 | 7

@H. Caulfield | 18-04-20 | 10:48:
LOL, van een rokert? Die staan natuurlijk sowieso al als verdacht geregistreerd bij de overheid.

roevka | 18-04-20 | 10:58

@Carbonnetje | 18-04-20 | 10:22:
Nee, natuurlijk niet. Google en Apple moeten eerst de algemene voorwaarden nog schrijven. Die bevat meer regels tekst dan de code zelf.

roevka | 18-04-20 | 11:02

@roevka | 18-04-20 | 10:58: Precies! En anders voldoet elke willekeurige katvanger. Of een handige kastelein hangt een smartphone aan een ketting waarmee iedereen die deur opent.

H. Caulfield | 18-04-20 | 11:09
▼ 4 antwoorden verborgen

In de grootste kutkrant van Nederland staat "Hugo" onze populaire artiest met de pipo schoenen zichzelf in het zonnetje te zetten op de twitterfeed van mevrouw gaga. Misselijkmakend, zeker gezien de puinhoop die Nederland nog te wachten staat.

kalescheet | 18-04-20 | 10:21

De overheid in dit land lijkt allergisch te zijn voor goede ICT. De websites voor overheidinstanties zijn ook niet de beste.

negerinnenzoenen | 18-04-20 | 10:20 | 1

Het is andermans geld wat er besteed wordt,, maar door een beetje populair te doen bij de bedrijven waar ze mee werken creëren ze wel weer banen voor uitgerangeerde politici die (begrijpelijk) niemand wil.

brie-de-penis | 18-04-20 | 10:29

Ik zag dat onze Franse falers er ook weer tussen zaten. Dat die nog langs mogen komen daar bij het ministerie.

Kaas de Vies | 18-04-20 | 10:20 | 2

Capgemini, dat begrijp ik ook niet. Waardeloos bedrijf.

quigg | 18-04-20 | 10:25

En zal ik eens wat zeggen,die worden het.

ditotje | 18-04-20 | 12:44

Dit is ook geen klus voor de uren-shredders bij de grote IT toko's die normaliter wat 13-in-een-dozijn apps bij elkaar kopieren en plakken. Lijkt me meer iets voor de doorgewinterde systeem- of game-programmeur. Of in elk geval iemand die echt weet waar hij/zij/het mee bezig is.

Carbonnetje | 18-04-20 | 10:19

Ik zou er een nemen als ik er ook bijen mee zou kunnen tellen, anders niet.

Mr_Natural | 18-04-20 | 10:19 | 1

Geen zorgen. Deze app nestelt zich als een virus in uw bijen tel app en geeft vervolgens door dat u in uw tuin op 10 meter van een besmettingsbron bent geweest en daarom mag u niet meer naar buiten.
Oh en de gegevens worden doorgestuurd naar feestboek. Gewoon, omdat ze dat vergeten waren uit te zetten.

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:21

Welke ICT project van de overheid de afgelopen 30 jaar, is binnen de tijd en binnen het budget met succes afgerond?
Ik krijg namelijk de indruk dat dat 0 is.

Dauthi | 18-04-20 | 10:19 | 1

Toen de IT bij de overheid bij het RCC zat ging het allemaal nog goed. Vanaf het moment dat ze dit geprivatiseerd hadden (Roccade) ging het mis.

Mubbenschonster | 18-04-20 | 10:42

Goed advies. Daar wordt niks mee gedaan. Die app komt er hoe dan ook.
Ze bewaren die data toch maar voor twee jaar? Nou dan!

Gaat goed komen hoor. Ze zeggen alleen niet voor wie.

Deflatiemonster | 18-04-20 | 10:18

Alles wat niet overeenkomt met het weer volledig opengooien van de samenleving en stoppen met deze totale waanzin is per definitie een totale clusterfuck. Gewoon weer normaal doen met z'n allen.

Antiquerulant | 18-04-20 | 10:18

Een verspilling van tijd, geld en middelen.
Het laat weer zien hoe gestoord onze politici en bestuurders.

Wat dachten ze... we hebben aantal keer bal laten vallen in aanloop en tijdens coronacrisis we hebben een quick win nodig? En dat doen we middels IT want daar hebben wij de Nederlandse overheid de meeste expertise in?

Totaal gestoord.

Kaas de Vies | 18-04-20 | 10:17

Jullie kunnen wel gaan praten over falen en whatever en hiermee proberen de discussie af te leiden maar er moet en hoeft helemaal geen app te komen.

piet12345 | 18-04-20 | 10:17 | 3

Die komt er wel.

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:19

Resistance is futile.

Carbonnetje | 18-04-20 | 10:21

@Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:19: vast wel, maar niet in mijn mobieltje.

Mallepietje1001 | 18-04-20 | 10:54

U moet uw privacy inleveren.
Niet zeuren, de meeste mensen zitten om zo'n app te springen. Want de media zegt dat het nodig is.

Is dit nog nieuws? | 18-04-20 | 10:17

Dit kan alleen maar falen.

gristen | 18-04-20 | 10:16

Liever een app in de tuin dan Corona in de keuken.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:16

Vraag Rian van Rijbroek!

Gewone_mevrouw | 18-04-20 | 10:16 | 2

Dan krijgen we een 5G blockchain cloud voorstel met rare ogen en een vreemd lingeriesetje.

Dezenaamhier | 18-04-20 | 11:15

Dank voor deze tip. Ik heb zojuist nog effe gecheckt en nogmaals een duidelijke nee doorgegeven.

Vanilla | 18-04-20 | 10:43

Wat echt belangrijk is... wat vindt Jerry van die app.

RickTheDick | 18-04-20 | 10:15 | 3

Dat moet hij even van alle kanten bekijken, laten bezinken, erop kouden, advocaat van de duivel spelen, ironisch over doen, interne discussie over voeren. Tot die tijd: vraag het Poetin.

beldewouten | 18-04-20 | 10:25

Vrijheid en democratie zijn gebaseerd op vertrouwen. Niet op overheden die elk lijden willen wegnemen door overmatige controle.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:15 | 1

... of te vragen om een biljoen euro om solidariteit te kunnen tonen, niet om problemen op te lossen uiteraard, het gaat om de toon..... niet meer om de boodschap.

BekiekUtMoar | 18-04-20 | 10:33

Het is niet alleen de combinatie overheid en IT dat faalt, maar gewoon over de gehele breedte weten ze vrij goed zaken te verkloten.

Rest In Privacy | 18-04-20 | 10:15 | 2

Als je kijkt naar de stand van zaken nu, dan zie je dat wij het niet heel veel anders doen dan Belgie of Engeland. De communicatie van de overheid is op zijn minst k*t, zelf vind ik het leugenachtig. Laat ik maar denken dat ze proberen de waarheid beetje bij beetje te brengen, zodat de mensen niet teveel schrikken. De pandemie is helaas niet te vermijden, de eerste prioriteit, zorgen dat de ziekenhuizen niet worden overmand (dat willen ze eigenlijk wel, weet ik van Jerry, ik weet) lijkt voorlopig gelukt.
Valt dus wel mee, met dat verkloten. En ja, zo'n app leent zich natuurlijk voor misbruik. Maar ja, als het helpt de volgende corona piek in te dammen, is dat dan niet de prijs die we moeten betalen? Die app kan daarna ook weer weg, lijkt mij.

DebraCadabra | 18-04-20 | 11:30

De overheid kan gewoon niet in één keer iets goed doen. En ook niet in twee keer. Soms in drie keer, meestal vaker.

Dat betekent dat je repeterende taken prima aan de overheid kan toevertrouwen: vuilnis ophalen, paspoorten vernieuwen, gaat allemaal prima. Ze verkloten de eerste drie paspoorten, maar daar merkt, op de grote schaal der zaken, niemand wat van.

Dus blijf verre van een overheid die iets nieuws gaat uitvoeren...

libertat | 18-04-20 | 11:58
-weggejorist-
Poesman | 18-04-20 | 10:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl