Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schiphol: beelden van een bevroren economie

Tragische beelden van een triage die in het nadeel van de economie is uitgevallen

Filmpje gemaakt door een freelancer die regelmatig voor GSTV filmt. Een verlaten Schiphol Airport. Wat je niet ziet, zijn mensen. Wat je wel ziet, zijn tienduizenden, misschien wel honderdduizenden banen die verloren gaan. Namen van luchtvaartmaatschappijen die na de pandemie kunnen zijn verdwenen. Een wereldeconomie die hortend en stotend tot stilstand komt, met armoede, tekorten en ontelbaar veel ontwrichte levens tot gevolg. Ondernemers zijn, zo weet het CBS, voor het eerst sinds december 2014 negatief over het economische klimaat in Nederland. Niet raar: In Nederland zijn ruim een half miljoen horecabanen, 60.000 kap- en schoonheidssalons, een half miljoen werknemers in sport, cultuur en recreatie. Importen van bouw- en transportmateriaal uit Italië en hightech uit China liggen stil. En wat je niet of te weinig hoort, is de vraag of dat het allemaal waard is, in de triage tussen een virus en een viriele economie.
Hieronder: Nederlandse cijfers (pdf) uit de internationale Google Mobility Reports.

Google Getallen Des Doods voor Nederland

De een z'n dood is de ander z'n hoopvolle vraag

Social

Reaguursels

Inloggen

@CalamityJane | 03-04-20 | 23:22: Dat hebben ze gegarandeerd niet vergeten, want ze hebben er lang voor gewerkt en voortdurend er voor betaald om zich daarboven uit te worstelen en het nu beter te hebben. De tegenwoordige generaties willen ook geen kolenkit of micaruitjes of géén badkamer in huis maar 's zaterdags een badkuip in de keuken of een onverwarmde slaapkamer met een kruik in bed hebben, want "dat is niet meer van deze tijd". Ze willen alles hebben, maar dan nu meteen zonder er voor te hoeven werken.

issieookweer | 04-04-20 | 13:46 | 1

... er eerst voor te hoeven werken.

issieookweer | 04-04-20 | 13:48

Best wel veel millennial uitspraken hier. Toch stiekum benieuwd hoe zij zich bouden als het toch iets dichter bij huis komt, of mischien wel in huis. Laten we zeggen een nieuwe variant die niets liever heeft dan een zolderkamergamer met een mening gebaseerd op levenservaring met Maple Story oid. Dan is het krijsen want ja, wat nu en erg en heftig en komt nu wel heel erg dicht bij.

Mark van Leeuwen | 04-04-20 | 11:06

In het begin lachte ik nog om Jensen, maar ik begin steeds meer te denken dat hij wel een heel goed punt heeft.

bipolair,nou,en? | 04-04-20 | 08:52 | 3

Is wel zo

deugnietmee | 04-04-20 | 11:35

Kwark of slagroom?

Zenzeo | 04-04-20 | 12:10

@Zenzeo | 04-04-20 | 12:10: Aan Mensen zelf te zien beide! Maar linksom of rechtsom, ook Jensen plempt goede punten neer, net als zijn slechte hoor. Maar dat doen je regenten die ons voorgaan in de "strijd" net zo goed. Afgelopen week die vd Staaij nog gezien op tv? Dat zijn dezelfde mensen die beslissen over leven en dood met zijn gedoogpartij. Jensen lult dan wel vaak uit zijn nek, maar die mag dat want hij zit niet aan de knoppen.

BadPatNL | 04-04-20 | 18:53
-weggejorist-
roeperdepoeper53 | 04-04-20 | 08:44 | 1

Dat de economie vroeg of laat een opdonder zou krijgen hing al in de lucht, alleen dat het door een pandemie zou gebeuren was de verrassing. Leven in een wereld van overvloed maakt de mens lui en gemakzuchtig, vooral financieel. Met het maken van schulden en maar spenderen, bouw je geen buffers op. Tegenover elke debiteur staat een crediteur, dus als de een last heeft, krijgt de ander het ook. Als deze pandemie niet snel de kop ingedrukt wordt zal het een flink drama worden. Banken en pensioenfondsen met veel schuldpapier op de balans zullen hun solvabiliteit zien verdampen als kokend water. Kredieten aan omgevallen bedrijven zijn niet meer uit te winnen.
Zo zie je maar, het hele systeem is zo broos als een Maria koekje, de minst geringe tegenwind en de hele zaak gaat al aan de haal. Appeltjes voor de dorst? Men heeft ze niet, het gaat toch goed?...........

Broadsquire | 04-04-20 | 08:41 | 1

Met dit verschil dat de economie nu niet de óórzaak van de crisis is, maar tijdelijk stilligt als gevólg van een humanitaire crisis. Zodra die onder controle is, kan de economie weer gaan 'opstarten'

Zenzeo | 04-04-20 | 12:13

Aantal doden tot nu toe véél lager dan bij griepvirus uitbraak 2017-2018 maar onze economie en dus ook de staat gaat hele harde klappen krijgen. Geen/veel minder BTW/LB inkomsten voor de Belastingdienst, véél minder accijnzen. Als deze hysterie langer dan 2-3 maanden duurt staan er miljoenen mensen op straat wegens faillissement van de werkgever. Wij moeten testen wie er anti-lichamen hebben want die kunnen weer aan het werk zonder risico iemand te kunnen besmetten en zonder zelf risico te lopen. Angst is een slechte raadgever en dat is wat de media doen: iedereen panische angst aanjagen voor de dood.
Pensioenen worden straks niet meer uitbetaald, inkomen voor werkenden valt definitief weg want ondernemers hebben geen omzet/inkomen meer. Boeren,vissers,voedsel verwerkende industrie storten in door te hoog aanbod en te lage vraag/prijzen vanwege wggevallen export. Probeer deeconomie z sp m weer op gang te brengen. Is de enige mogelijkheid een nog véél grotere ramp dan dit Coronavirus te voorkomen.

Eendragtmaaktmagt | 04-04-20 | 08:25 | 2

Goed verhaal

deugnietmee | 04-04-20 | 11:38

Mee eens!!

reagierder | 04-04-20 | 17:39

De economie zal opveren als nooit tevoren met nieuwe spelers

Feitenpliesie | 04-04-20 | 07:53

Nee het is t niet waard. En nog asociaal ook. Is er ooit zoveel gespendeerd aan duizenden verhongerende kinder in Afrika, stervende kinderen in azie of zuid Amerika? Nope... maar aan vette bejaarden van 80+ jahoor!

Flow82 | 03-04-20 | 23:13 | 7

@petersteenkamp | 04-04-20 | 03:52:
Jazeker doen die Afrikanen veel voor ons, samen met Chinezen e.a. leveren ze ivoor, huiden van beschermde diersoorten en goud plus edelstenen door het in sneltreinvaart kappen van bossen. Dit is namelijk niet schadelijk, blijkt uit onderzoek, zolang het gaat om eigen gewin.

Robocop | 04-04-20 | 05:38

@Mark van Leeuwen | 04-04-20 | 01:08: toch heeft Flow82 een punt.
Je kunt mensen niet tot in de eeuwigheid in leven houden.
Het is kru en velen willen er niet eens aan denken maar eens komt je tijd.

Wie is de mens om dat te bepalen!?
Daar ligt al een enorm probleem omdat we levens niet laten eindigen zoals de natuur het heeft voorzien, we verlengen de levensverwachting als mens al te vaak wat tot overbevolking van de aarde heeft geleidt.
De kwaliteit van het leven is te hoog en maar weinig die daarmee bezig zijn wat daar de gevolgen van zijn.
Leven op zich is geen verworvenheid, maar die stelling gaat er bij velen niet in en dat zorgt voor andere problemen waar we nu mee te maken hebben.

pickalilly | 04-04-20 | 07:50

@pickalilly | 04-04-20 | 07:50: Helemaal goed. Ik weet wel dat ik als ik de zeventig voorbij zou zijn mijn zorgpremie bij voorkeur massaal niet meer zou betalen en er een stevige nationale zaak van zou maken

Mark van Leeuwen | 04-04-20 | 10:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben nog nooit zo hard door de chips en cola heen geraakt als de laatste maand. Wat een soap, wat een klucht. Jammer dat deze planeet maar een paar 1000 kilometer is in doorsnee anders zou je toch een miljoen kilometer verderop gaan zitten.

Stonecity | 03-04-20 | 22:53 | 2

ISS is een alternatief kun je een beetje rondzweven en toch de grootste politieke wanbeleid klucht ooit van boven bekijken.
Helaas zal je daar geen Chips mogen eten.

captain-caveman | 03-04-20 | 23:07

Daar laten ze je nu niet meer toe denk ik mister caveman.... die zweven t wel even uit schat ik zo in

omeP | 03-04-20 | 23:11

Wacht maar tot er echte hongersnood ontstaat. Ja ook hier in NL, want kunstmest en krachtvoer komen ergens uit het buitenland.

Hadena | 03-04-20 | 22:44 | 3

Veel mensen zijn te zwaar, dus geen probleem met een beetje lijnen.

Kuifje-naar-Brussel | 03-04-20 | 23:30

Medicijnen ook, bijna alles uit China en India.

Heiner | 04-04-20 | 01:10

Vooralsnog gaan de voedselprijzen onderuit, als gevolg van overschotten...

Zenzeo | 04-04-20 | 12:14

Valt allemaal wel mee vergeleken met dramsterdram, daar zijn de cijfers veel schokkender

brie-de-penis | 03-04-20 | 21:45 | 1

Ja daar kunnen ze alles beter, want buiten de gemeente grens wonen alleen maar domme boeren.

captain-caveman | 03-04-20 | 23:09
-weggejorist-
omanders | 03-04-20 | 21:43

Zolang niet bekend wordt wat er precies aan de hand is valt er weinig absoluut te beweren. Het is volslagen nooit eerder vertoond vreemd wat er gebeurt. Er worden wereldwijd niet te bevatten maatregelen genomen die de economie laten omvallen. Offert men de economie op voor een, hoewel ernstige, griep???

CalamityJane | 03-04-20 | 21:28 | 5

Valt allemaal wel mee. Wat lul je nou met je ernstige griep.. Wereldwijd meer dan 1 miljoen besmettingen /53000 doden. dat is 5,3%.
20% besmettingen in NL dus 205000 dood. slaap lekker..

Uli Aarskopf | 03-04-20 | 23:21

Fout berekend. 184000.. dat valt wel weer mee dan...

Uli Aarskopf | 03-04-20 | 23:25

@Uli Aarskopf | 03-04-20 | 23:21:
Klopt niet, aangezien er veel meer ongeregistreerde besmettingen zijn, trekt dit het besmettingspercentage en dito overledenen (die alleen aan de oorzaak van dit SARS 2 virus zijn overleden behoorlijk scheef en onverifieerbaar.

afdankert | 03-04-20 | 23:49
▼ 2 antwoorden verborgen

De reflex “ikke steun?” werkt niet als alles en iedereen tegelijk het handje ophoudt. OK: op korte termijn lijkt het bijgedrukte en uitgestrooide geld te werken. Misschien wint Trump nog net de verkiezingen met een inmiddels weer ‘herstellende’ economie. Misschien knielt de Eurozone dit jaar nog voor het monetaire altaar waarop de laatste restjes soevereiniteit nasmeulen. Wie weet steekt de wereldstruisvogel z’n kop nog even in het zoete gif van gratis geld.

Uiteindelijk zal het steeds vetter gemeste schuldenmonster de wereldeconomie bij de enkels afzagen. In de Grote Depressie daalde de beurs vanaf 1929 uiteindelijk 90%. Deze crisis kent tot nu toe exact dezelfde oplossing als toen: monetair verruimen. Het verloop zal dus ook in grote lijnen vergelijkbaar zijn.

Dat de aanleiding nu een tijdelijk probleem is, klopt. Maar dat Corona pijnlijk de zwaktes in de wereldeconomie blootlegt is de essentie. Het vertrouwen in het monetaire beleid is/wordt weggeslagen en daarmee de bodem onder de economie.

Mijn voorspelling: een of ander zwak Euroland, waarschijnlijk wordt het Italië, gaat de wereldeconomie definitief in de afgrond duwen.

erkomenanderetijden | 03-04-20 | 21:28

Kortom, we maken te weinig en we verlenen teverl diensten = pompen vooral veel geld rond.

Ben blij dat ik eindelijk weer in een maak-industrie werk. Hard werken, weinig thuisblijven. volle supermarkten.

Een flesje Vrumona Pepsi openen kan ik ook nog wel.

WasHetMaarMakkelijk | 03-04-20 | 21:21 | 1

Ik werk ook in de maak-industrie, nog steeds volle bak bezig en voor drie jaar werk, tegen die tijd is de bouw weer uit het slop getrokken en komen er weer nieuwe orders, maar tot die tijd veel werken inderdaad.

brie-de-penis | 03-04-20 | 21:49

Na corona kan Schiphol weer fatsoenlijk worden zonder die bijna permanente giga drukte. Als KLM nu ook nog Premium Economy introduceert, helemaal top.

LesGrossman | 03-04-20 | 21:15

Nou, even heerlijk gelachen polletje, bedankt.

schijtzat | 03-04-20 | 21:25

Nee, het is het niet waard, maar het is gewoon het hysterische gedragspatroon van de opgejutte massa. CO2, stikstof, vlees, 100kmh, inclusiviteit, alle persoonlijke seksuele interpretaties, huidskleurgejank, racial appropriation, grenzen openstellen voor al het gajes dat wil komen, één Europees volk met bijbehorende dictatuur, en, en, en, zolang het maar niet met verstand beredeneerd hoeft te worden. Maar het zal uiteindelijk niet eens slecht zijn om volledig ten gronde te gaan aan de eigen hysterie; dan leren deze etherische figuren eindelijk eens wat realiteit betekent i.p.v. te parasiteren op dat wat de boomers na de laatste oorlog hebben opgebouwd.

issieookweer | 03-04-20 | 21:01 | 6

@Sw.Dwaallicht | 03-04-20 | 21:35: 'U koopt geen huis van een boomer, want factor 10 zo niet 100 maal over de kop.' Man, man, man.

Crossing_The_Rubicon | 04-04-20 | 08:13

Vuurwerk verbod....

deugnietmee | 04-04-20 | 12:14

@CalamityJane | 03-04-20 | 23:22: Dat hebben ze gegarandeerd niet vergeten, want ze hebben er lang voor gewerkt en voortdurend er voor betaald om zich daarboven uit te worstelen en het nu beter te hebben. De tegenwoordige generaties willen ook geen kolenkit of micaruitjes of géén badkamer in huis maar 's zaterdags een badkuip in de keuken of een onverwarmde slaapkamer met een kruik in bed hebben, want "dat is niet meer van deze tijd". Ze willen alles hebben, maar dan nu meteen zonder er voor te hoeven werken.

issieookweer | 04-04-20 | 13:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Alleen maar Engelstalige borden, reclames. Dit is geen Nederlandse luchthaven.

Sendis | 03-04-20 | 20:58 | 1

Ja apart vond ik dat. Elke luchthaven die ik ken heeft een engelse vertaling onder de lokale taal. Vaak in kleinere letters. Niet in NL.

omanders | 03-04-20 | 21:45

Een paar dagen terug kwamen twee militaire hospitaalschepen aan in New York om de nood te helpen lenigen news.yahoo.com/1-000-bed-comfort-supp... Een heeft nu 20 patiënten (op 1000 bedden), de ander 15.
De US Navy komt nog eens lelijk in het nieuws www.nbcnews.com/news/military/navy-ex... De kapitein van de aircraftcarrier met een uitbraak van Covid19 aan boord is ontheven van zijn functie. Ze houden niet van whistleblowers.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-04-20 | 20:55 | 1

Hoe denk je dat die man had gereageerd als kort tevoren een van zijn onderofficieren dit uitgebreid aan de pers had verteld?

omanders | 03-04-20 | 21:47

Je zal maar als niet het nieuws volgende suicide bomber zo'n lege aankomsthal binnenrennen en de knop indrukken. Laatste wat je ziet zijn bagagekarren en lege banken. Dat levert geen 72 maagden op.

AntonJansen | 03-04-20 | 20:50 | 1

Dan ben je wel heel erg van de wereld, als je deze malaise aan je voorbij liet gaan. Dit zeggende besef ik dat ook Nederland paralelle samenlevingen kent.

schijtzat | 03-04-20 | 21:26

Laten we hopen dat 28 april het einde van deze masssapsychose is. Anders gaat half Nederland aan de bedelstaf.

Vrouwtje_haram | 03-04-20 | 20:43 | 3

Helemaal eens!

MathiasRots | 03-04-20 | 23:15

Reken er maar niet op. Dit gaat nog heel lang duren. Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het anders zal zijn,

Freert Gilders | 04-04-20 | 00:06

Seizoens griep is voortaan PANIEK c a r o n a

deugnietmee | 04-04-20 | 12:17

De zoekterm "kopen" piekt juist in Google trends

stipjes | 03-04-20 | 20:43

Ach ja Schiphol zal mij aan mijn aars oxideren, mis mijn concertjes wel. Ach ja...

Pluisbaard | 03-04-20 | 20:38

De lucht is overigens een stuk blauwer, dat klopt.
Waarschijnlijk al die condens uitstoot van vliegtuigen,
plus wat minder industrie uitstoot en automobielen.

Laten we hopen dat zondag een glorieus zonnige voorjaarsdag wordt,
met een felle verwarmende zon.
Zin an.

vander F | 03-04-20 | 20:25 | 2

April, mei, juni zijn overwegend en altijd blauwe luchten, gaat uw geheugen nu echt niet verder dan 9 maanden?

Stonecity | 03-04-20 | 22:50

Blauwe lucht vooral door oostenwind

Sauspan_030 | 03-04-20 | 22:54

De reden waarom Amerikanen zich mogen bewapenen is omdat er altijd groepen mensen (lees: linksfascisten c.q. communisten) ontstaan met zo'n "hoopvolle vraag" die je vrijheid willen ontnemen. Met wapens is er nog altijd de hoop dat je milities kan vormen en vechten voor je vrijheid en eigen staat.

unshift | 03-04-20 | 20:23 | 1

Het land is blijkbaar groot genoeg om zelfs dat soort gasten te herbergen.

vander F | 03-04-20 | 20:27

KLM zal overeind worden geholpen met staatssteun, want dat kent iedereen. Maar er zijn zoveel meer maatschappijen met vracht die failliet zullen gaan. En de bedrijven erom heen. En dat is wel ernstig te noemen. Ook in banen straks.

Jan, Leiden | 03-04-20 | 20:22 | 6

Het zou mij dan ook weinig verbazen als fedex dhl of ups omvalt....

adam76 | 03-04-20 | 21:28

KLM zal herinnnert worden als een soort `Pan-Am, dat was ooit een mooi klinkende vliegtuigmaatschappij met prachtig logo zie Blade Runner, dat ontbeert de KLM dan weer.

nietonredelijkeman | 03-04-20 | 23:07

@nietonredelijkeman | 03-04-20 | 23:07: Ze zullen kost wat kost KLM behouden al moeten ze met een 3de hands vliegtuig uit het aviodome vliegen.
Als KLM (internationaal bekend) kapot gaat breekt namelijk de omvalpleuris uit voor andere Nederlandse bedrijven in andere bedrijfstakken

captain-caveman | 03-04-20 | 23:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zal er geen traan om laten. Ik heb ernstige (bewijsbare) gezondheidsklachten door de overlast van Schiphol. Het laatste vliegtuig na 2300u vliegt op 600 meter hoogte en het eerste weer voor 0500u. Via een slaap-apneu kastje kon je aan mijn slaapritme zien wanneer er een vliegtuig overkomt. Het Ministerie gaf niet thuis. Tot je ze aansprakelijk stelt met bewijsmateriaal. Dan heb je opeens 6 advocaten op je dak, mooi man!
Daarnaast hebben overheid en Schiphol een zeer kwalijke rol gespeeld in de zaak Chipshol.
En altijd maar schermen met de werkgelegenheid op Schiphol. Speelt nu ook geen rol meer dus.

Crossing_The_Rubicon | 03-04-20 | 20:13 | 18

Koop maar een paar oordopjes jankerd.

Gulliver | 03-04-20 | 22:36

@Crossing_The_Rubicon | 03-04-20 | 21:06:
Het vliegveld lag daar eerder dan dat jij ter wereld kwam. Je had derhalve ook voor een andere woonlocatie kunnen kiezen.
Ik woon ook in de directe omgeving van Schiphol en ja, soms vind ik de opstijgende vliegtuigen even minder leuk.
Maar ik ga niet lopen zeuren, dan had ik hier immers geen woonruimte moeten betrekken.

lion@night | 03-04-20 | 22:39

3M oordopjes

deugnietmee | 04-04-20 | 12:21
▼ 15 antwoorden verborgen

De BN’ers gaan straks alles met het volk delen. Doen ze altijd met hun moraalverhaal, nu met hun bankrekening. Ik ga ze niet tegenhouden, zij zijn immers de dragers en superverspreiders van goedheid. En Dolf laat Schiphol heus niet links liggen.

RickTheDick | 03-04-20 | 20:12

Er zijn mensen die een megaorgasmse krijgen van het faillissement van Schiphol en/of KLM.
Mensen die totaal geen benul hebben van een inkomen van, de “gewone man”, die zijn/haar gezin moet onderhouden, met deze baan.
Van koffersjouwer tot stewardess, van piloot tot luchtverkeersleider, van mecanicien tot cateringbedrijf.
Enkel maar uitgaan van hun eigen gesubsidieerde kudtwereld.
Geen goed woord over voor deze mensen, die een natte droom hebben, dat al deze hardwerkende luchtvaartmedewerkers naar de klote gaan.
Smerig egoïstisch deugtuig is het.
Niks meer, niks minder. Walgelijke types.

Ruimedenker | 03-04-20 | 20:10 | 12

Ach dat soort kinderlijke onbenullen heeft ook geen idee hoe economie werkt in Nederland. Als ze hun maar hun jaarlijkse exotische vliegreisje kunnen maken, want DAAR mag men niet aankomen.

LesGrossman | 03-04-20 | 21:42
▼ 9 antwoorden verborgen

Positief naar de toekomst kijken. In Nederland hebben we 21 vleermuissoorten. We hebben dus nog heel wat heerlijks te ontdekken.

Patje2011 | 03-04-20 | 20:02 | 6

@adam76 | 03-04-20 | 21:29: Niemand die het weet, maar het is heel gewoon. Zoek een lantaarnpaal tijdens een warme avond en je vindt ze.

Eric Newby | 03-04-20 | 21:53

@Adam, en ze smaken nog heerlijk ook

omeP | 03-04-20 | 23:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Is het einde van het kapitalisme nabij?
Nee, al sinds de eerste holbewoner die goed was in het maken van knuppels zijn diensten aanbood in ruil voor een stukje mammoetvlees zijn er diensten voor goederen geruild en goederen voor diensten. Dat was ongeveer rond de zelfde tijd dat een vrouwelijke holbewoner er achter kwam dat ze gratis berenvellen, bessen en vuurstenen kon krijgen als ze haar benen spreidde.

Osdorpertje | 03-04-20 | 20:02 | 3

Er blijven linkse hufers die dat principe maar niet kunnen bevatten.
Die denken dat geld iets wat iedereen gratis kan krijgen, omdat ze dat meestal zelf ook doen.
Ze snappen niet dat dat geld eerst door iemand verdiend moet worden, dan door een regering moet worden afgenomen, om het vervolgens bij hen te doneren.
Ik kan hier eindigen met een mooie quote van Margret Tatcher, maar dat doe ik niet.

Dick Luyenlomp | 03-04-20 | 20:05

Binnen een half jaar ga jij met een tafelpoot de supermarkt binnen. Jouw recht op overleving opeisen. Stel je voor.

suscrofa | 03-04-20 | 20:08

@Dick Luyenlomp | 03-04-20 | 20:05:
Ach in die tijd leefde die profiteurs niet lang, sinds dat er echte steden zijn hebben ze vingers in de pap gekregen.

enra | 03-04-20 | 22:08

De 7 miljoen geleverde mondkapjes aan Belgie gaan ook weer afgekeurd worden.

Piet Karbiet | 03-04-20 | 20:01

Mijn zwager is vandaag uit Atlanta USA aangekomen op Schiphol, geen check geen advies geen niks. Schiet mij maar lek.

pajans | 03-04-20 | 20:01 | 1

Ja, Ik snap hier werkelijk ook geen snars van. Ik heb soms het idee dat ze gewoon willen dat de pleuris uitbreekt of zoiets.

adam76 | 03-04-20 | 21:30

Toch mis ik de witte strepen in de blauwe lucht niet. De bruine strepen in mijn witte varkensonderbroek. Daar maak ik me zorgen over.

suscrofa | 03-04-20 | 20:00

Daar sta je dan, als terrorist, met je spijkerbom in een rugzakje. ⊙﹏⊙ Het is een trieste aanblik, maar ik ben er van overtuigd dat Nederland dit alles uiteindelijk weer te boven zal komen. Aan werkethiek en ondernemingszin ontbreekt het ons volk immers niet.

MickeyGouda | 03-04-20 | 19:59

Leuk screenshot van Marc Faber (Gloom, Boom en Doom report) uit het programma tegenlicht. De moeite waard om deze aflevering te kijken www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kij...

de visser | 03-04-20 | 19:56 | 1

Ondanks een miljard subsidie en betaalmuur lukt het NPO Start Plus maar niet wat voor Netflix een eitje is: een streaming dienst maken zonder om de haverklap storingen. Dit dus ook hier niet te zien. Ik zou zeggen bewijs dat kapitalisme betere producten oplevert dan subsidielisme.

marchbrown | 03-04-20 | 21:21

Als je als ondernemer na jaren stijgende winsten niet eens 8 weken kan overleven zonder failliet te gaan is het maar beter dat die bedrijven nu verdwijnen. Levensvatbaar waren ze toch al niet.

The2Amendment | 03-04-20 | 19:55 | 6

@spamzuiger | 03-04-20 | 20:25: correct. Echte ondernemers regelen hun eigen zaken en gaan niet huilie huilie om staatssteun als het tegen zit. Zoals crossing the rubricon zeg maar. Jankballen om aan de staatstiet te mogen.

The2Amendment | 03-04-20 | 21:34

@unshift | 03-04-20 | 20:32: het geld klotste in zo ongeveer alle branches tegen de plinten de afgelopen jaren. Geld lenen was bijna gratis. Een goede ondernemer reserveert voor slechte tijden en valt niet om na 2 maanden crisis. En gaat ook niet janken om staatssteun.

The2Amendment | 03-04-20 | 21:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Al die werkloze mensen kunnen nu mooi het aantal genezen patienten turven. Dat was administratief te veel werk aldus het RIVM. Als enig land ter wereld.
Zucht.

Piet Karbiet | 03-04-20 | 19:55

Inmiddels heeft zich een collectief “Wir haben es nicht gewusst” meester bij een aanzienlijk deel van de bevolking. Deze rechtvaardiging moet het schuldgevoel maskeren, want natuurlijk had men het kunnen weten. Sterker nog het werd gebagatelliseerd. Voorzichtig doen was voor paniekzaaiers. Dus maar carnavallen, op de wintersport, naar Lombardije. Het is maar een griepje. PVV en FvD debat-aanvragen is populisme. Ga maar door. Misschien is het nu niet de tijd van beschuldigen, maar her en der wordt ik ook niet goed van al die “hoe had ik dit moeten weten?” en “niemand had dit kunnen voorzien‘ figuren. Het straatje schoonvegen is begonnen. Achterlijke domheid is blijkbaar een acceptabel excuus geworden.

Lafayette | 03-04-20 | 19:55 | 2

U zat met carnaval al in quarantaine?
Knap want toen was er volgens mij nog niets aan de hand. Althans, China heeft nooit de werkelijke cijfers en omvang van deze ellende prijsgegeven.
De werkelijke verwoestende aard van dit virus kwam (bij de massa) echt pas later aan het licht.
Ten tijde van carnaval beweerde het RIVM nog heel vrolijk dat er niets aan de hand was.

Dick Luyenlomp | 03-04-20 | 20:08

Kalf put en dempen. Toen het in Italië losbrak vroeg ik me al af wat we hier anders deden om de arrogantie te hebben dat Corona niet de Maas zou oversteken en zich netjes zou gedragen. En nu nog zou ik niet handelen op basis van gebeurtenis maar meer op ervaring van/met verre buren

Mark van Leeuwen | 03-04-20 | 22:38

Gut wat een paniekvoetbal en dramaqueen gedrag weer bij de economie-boven-mensenlevens adepten...

Die vliegtuigen van die maatschappijen die over de kop zouden gaan, die gaan de shredder in zeker? De benen van de stewardessen en piloten worden onklaar gemaakt met knieschoten? Niemand die in Nederland nog geknipt wil worden na maanden onvrijwillig als langharige hippie door het leven moeten gaan? Alcoholisten lusten ineens geen drank meer, mannen en vrouwen hebben door de Corona een trauma opgelopen en drinken niet langer bier of krijgen spontaan pleinvrees en durven niet meer naar het café? Er is ook geen vraag meer naar café's omdat ze allemaal failliet zijn natuurlijk en daarmee verdwijnt spontaan ook de fysieke lokatie zeker?

Echt hoor, de echte paniekvogels zijn bij deze uit de kast gekomen. Doodgaan is niet erg hoor, daar herstel je wel van zolang het een ander betreft.... Economie die even stilligt, een recessie of depressie van een paar maanden, dat is ongeneeslijk en zal nooit meer uit de dood herrijzen. Help de centen, denk dan toch eens aan de centen! Niet aan de ouderen, zieken, zwakkeren of kinderen. Of ja, wel de kinderen, maar iedereen weet dat die ondraaglijk lijden als niet elke maand nieuwe merkkleding en de laatste iPhone gekocht kan worden. En dat ze onherstelbaar mentaal geretardeerd raken door 2 maanden thuisonderwijs, niet langer omgeven door een school vol "verrijkend" diverse voorbeeldfuncties.

Had de grens gewoon gesloten voor het begon, had iedereen nu zo'n beetje nog rond kunnen lopen, uit naar het strand, de natuur, de pretparken, de café's. Jammer, maar bedank Mark Rutte en het RIVM, de VVD en de rest van het "Kartel" maar voor dit onverwacht cadeautje van vrije tijd, en de volle eigen doos sigaren die je straks mag gaan betalen namens het "genereuze" kabinet.

Het is volkomen zinloos om lukraak met miljarden van belastingbetalers te gaan lopen smijten naar die belastingbetaler zelf, als in feite de helft of meer van de producten en diensten niet meer beschikbaar zijn die je er zogenaamd mee moet blijven kopen om de economie te redden. Hier heb je een hypotheek om je hypotheek te betalen, een schuld om je schulden te blijven aflossen, een bak geld voor de extensions en kunstnagels van die kapper en beauty salon die nu dicht zijn. Of geld om die reis met KLM naar verre Volkskrant-oorden te maken die je niet kunt maken...

Beter is gewoon: mensen zonder werk tijdelijk naar huis sturen, onbetaald, en de sociale zekerheid laten bijspringen om ieders vaste lasten i.i.g. te betalen voor zover men dat zelf niet kan. Mensen toestemming geven om hun rekeningen niet te betalen áls (en alleen áls) ze die niet zelf uit eigen vermogen of verzekering kunnen betalen, en dan de crediteuren die daardoor echt acute problemen krijgen een lening verstrekken. Niet doodleuk iedereen met geld overladen en ze daarna zelf de rekening te laten betalen via belasting, staatsschuld of inflatie. Eventueel noodleningen voor normaal levensvatbare bedrijven die anders over de kop dreigen te gaan.

Als je nu eindelijk eens wel grenzen sluit en quarantaines van zeker 2 weken instelt, zorgt dat dat virus echt geen kant meer op kan voor een aantal weken tot paar maanden, ben je er vanaf. En kunnen we gewoon doorstarten met de economie. Ook als bedrijven desondanks failliet zijn gegaan. Die boedels worden immers ook weer doorverkocht en die hebben nog steeds personeel nodig. Kan Mark Rutte presideren over de grootste en snelste economische boom in de na-oorlogse geschiedenis... Toen was alles kapot geschoten, ook in DE met hun Wirtschaftswunder. Hier blijft alles netjes intact en klaar voor gebruik maar men jankt alsof de wereld vergaat.

Wol | 03-04-20 | 19:55 | 14

Dat er nu nog steeds idioten zijn die schreeuwen om een lockdown en plusjes krijgen ook! Angst en paniek zijn veel besmettelijker dan corona.
-
Het is toch zoooo simpel: ouderen en mensen met zwakke gezondheid in quaranteine, de rest gewoon aan het werk. Gemiddelde leeftijd van corona doden is 82, niet 45! Dus risicogroepen apart, met zachte dwang, en bedrijven en grenzen gewoon weer open.

vansuyle.com | 03-04-20 | 22:10

@vansuyle.com | 03-04-20 | 22:10: Doe is normaal. Dan zitten die kantoortuthola's (m/v/?) morgen weer op de weg met alle drama's qua invoegen ed er weer bij. Nee, dit werkt prima zo. Laat maar lekker thuis zitten met het hele zooitje er omheen. Komt straks ook nog de misbaarheid aan het licht.

Mark van Leeuwen | 03-04-20 | 22:48
▼ 11 antwoorden verborgen

De dood in de pot, dat is ook altijd het eindresultaat van socialistische heilstaten. Dit virus kan daarbij goed van pas komen. Voor de "elite" maakt het niks uit, die hebben uw geld op hun droogje gezet. Privévliegtuigen hebben geen enorme luchthaven nodig.

Jan Passant mk2 | 03-04-20 | 19:55

Ik zet er 6 flesjes Corona-bier voor in dat Rob Jetten dit gaat gebruiken tijdens zijn verkiezingscampagne. Dat hij persoonlijk mensen bewust heeft gemaakt van hun vliegschaamte en dat er daarom minder gevlogen wordt.

Osdorpertje | 03-04-20 | 19:54

Ondertussen proberen politici allerlei ideeën door te drukken, het is zo gek dat Arib aan de rem trekt.

BubbelWater | 03-04-20 | 19:50 | 1

Heeft er weer iemand een referendum voorgesteld? De boefjes.

Frau Merkel | 03-04-20 | 19:53

"Wat ga je redden: een kleine groep kwetsbaren of de toekomst van een nieuwe generatie?" stelt de Volkskrant. Politici zullen voor een lastige keuze komen te staan.

Politici? Ik zou zeggen: haal het referendum terug.

Madame Poitiers | 03-04-20 | 19:49

Het enige wat ons gaat helpen is NU in een dorp als Uden of Boekel elke persoon te testen zodat we cijfers hebben over onbesmet, asymptomatisch besmet, besmet met lichte symptomen, ziekenhuis opnames en sterftegevallen. Deze cijfers kunnen we gebruiken voor een landelijk model. Mijn voorspelling is dat het sterftecijfer ongeveer 0,1% is. Vergelijkbaar met de sterftecijfers van een hevige griepepidemie. We kunnen weer aan het werk. Dit kan per direct in een dorp als Boekel met een paar duizend inwoners. Volgende week weten we hoe we er voor staan. AUB NU EEN MOTIE EN ALLEN STEUNEN.

Masteryu | 03-04-20 | 19:48 | 1

Hoogste tijd om het referendum weer van stal te halen.

Madame Poitiers | 03-04-20 | 19:50

De IT sector die van sky high met dat thuis werken.
Die topmannen kunnen weer een RS6'je bestellen en nog een cabrio voor erbij.

Miezerig | 03-04-20 | 19:46

Aan angst kun je heel veel geld verdienen. En belastingcenten, heel veel belastingcenten.

Zeiss | 03-04-20 | 19:45 | 1

Er zullen weer heel wat arme drommels klaar staan om hun vrijheden in te ruilen voor een stukje schijnveiligheid.

Plaktong | 03-04-20 | 20:00

Laat die vliegtuig maatschappijen maar omvallen. Vliegen en masse sloeg sowieso nergens op. Forenzen die op en neer vliegen tussen Barcelona en Londen omdat het wonen goedkoper was dan reizen. Iedere mongool 3x per jaar exotisch op vakantie en ga zo maar door. Voor zakelijke reizen dient de nieuwe standaard te worden dat dat allemaal prima afgaat via videobellen, en vakantie naar exotische oorden gewoon 1x per jaar voor zij die het kunnen veroorloven. Ik geloof absoluut niet in die linkse tyfes bagger over het klimaat en dergelijke maar feit is wel dat fossiele brandstoffen niet eindeloos opgepompt kunnen worden. Voor wat onnozele kut reisjes grondstoffen erdoor pompen is in mijn ogen nutteloze verspilling.

Zeikerd | 03-04-20 | 19:44 | 2

Gekkenhuis. Uren vliegen voor een vakantie. Heen én terug.

gebruikesrnaam | 03-04-20 | 19:53

yep mee eens, iedereen die alleen maar op vakantie ging om z'n instagram momentjes te maken, ging helemaal nergens over.

Davidaames | 03-04-20 | 19:54

Wordt in het weekend mooi weer. Dus erop uit.
Neen, hoor, alles afgesloten, zelfs de stranden. De grachten. De grachten kan ik niet begrijpen want een bootje is langer en breder dan 1 meter 50 dus neemt men die heilige afstand vanzelf in acht.
De stranden. Niet te begrijpen. Wij hebben meer dan 250 km strand.
Bewoners bij stranden gaan bellen als er groepjes worden gevormd. Het is verd*mme net 80 jaar geleden.
Drones bespioneren ons. Ik zou willen dat Poetin hier meerdere BUK installaties stuurt om die vervloekte drones met een harde knal naar de andere kant van het universum te knallen.

Het is onbegrijpelijk dat het volk dit allemaal pikt. Wat nog erger is, is dat de MSM hier kritiekloos naar kijkt.

ProAsfalt | 03-04-20 | 19:44 | 4

Een mooie gelegenheid dus om de polders eens een keer in te gaan. Stom toch dat iedereen hutje-mutje aan de kust of in stadsparkjes gaat wandelen, terwijl we overal lege polders hebben? Daar kun je met de fiets ook een frisse neus halen. Mooi zijn ze niet, maar zeker voor de kuddedieren die het helemaal zat zijn thuis bij elkaar op de lippen te zitten is dit wel een uitkomst.

Alexander des Burgus | 03-04-20 | 19:59

Zolang zelfs Geenstijl nog niet kritisch is kun je nagaan dat de meeste mensen zó in hun broek schijten dat ze alle gezond verstand uit het raam gegooid hebben.

vansuyle.com | 03-04-20 | 22:05

Mensen worden bang gemaakt, gaan mee in de massa hysterie. Het is gewoon bekend dat kinderen niet besmet worden en virus niet overdragen. Nergens voor nodig geweest om alle scholen te sluiten. De virus pakt de zwakken en kwetsbaren. Men had beter kunnen inzetten in goede palliatieve zorg voor deze groep zodat men niet hoeft te lijden dan wat er nu gebeurd. Wekenlang verzorgd worden door onze helden ( hoezo ben je een held wanneer je gewoon je werk doet?).

Frances1 | 03-04-20 | 22:36
▼ 1 antwoord verborgen

Deze crisis gaat zo enorm zuiverend werken. Alles wat niet essentieel is en van geen toegevoegde waarde gaat kapot.
Graaibedrijven in de zorg, kunst subsidie onzin, verkansie vliegreizen naar Turkije, kuifje in brussel etc. etc.
Dan Nederland centraal gaan aansturen. Weg met de macht van de stadstaatjes als amsterdam, fuck Thorbecke.
Nee, we gaan hier goed mee wegkomen, vooral het schrikeffect bij de milennials zag hard en opvoedend aankomen.
Toptijden worden het!!

Spoednick | 03-04-20 | 19:42 | 6

ambtenaren?

Der Lehrer | 03-04-20 | 19:52

Vooral weg met die bespottelijke identity politics. Dat is sowieso al een eind op weg geholpen met de exit van DWDD en hun oeverloze promotie van allochtone leeghoofden.

Madame Poitiers | 03-04-20 | 19:53

Kuifje in brussel was als eerste omgevallen, sloeg ook nergens op

Davidaames | 03-04-20 | 19:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Op deze manier gaat het héle MKB naar de knoppen.
Ze hadden het toch over die enorm vergrijzende bevolking..... Tja, ook die gaan een keer dood niet.
Merendeel niet AAN corona maar MET corona....
Dus de vergrijzing begint af te nemen. Logisch, de babyboomers naderen de 80....
De zaak is dus aan het keren....
En zo veel meer doden (minder dan t.o.v. 2018) zijn er niet...
Reden om de hele zaak zóóó op de kop te zetten ???
Ik ken echt niet de dodelijkheid van dat virus, maar het treft toch wel heel duidelijk de 70+-ers, waarvan dus de meesten met onderliggende ziekten.

A333aan | 03-04-20 | 19:42 | 3

Oops, ik erken echt wél de dodelijkheid van dat virus....

A333aan | 03-04-20 | 19:44

Ach ja u heeft gelijk maar iedereen staat in paniek-modus. De kleinere groep zwakkeren in quarantaine en de rest gewoon door laten werken was de juiste oplossing geweest. Zelfde aantal doden, zonder economische crash.

Tsja, angst is een slechte raadgever.

vansuyle.com | 03-04-20 | 22:03

ik mis nu ook wel pia dijkstra en het pleidooi voor voltooid leven.

Frances1 | 03-04-20 | 22:38

Ach ja, Holland zal herrijzen. Dat weten we allemaal. We weten allemaal dat het gebrek aan activiteit maar tijdelijk is, omdat onze mentaliteit die van beweging is. Om de geest van Holland te breken is wel wat meer nodig dan een virusje. 2 virussen?

Sitting_targets | 03-04-20 | 19:39 | 1

Zet dit maar uit uw hoofd. We zijn al lang niet meer onder elkaar. De hegemonie onder de bevolking moest gebroken worden om de EU te Kunnen doordrijven. Welnu, dat is aardig gelukt. Een wederopbouw zoals na WWII gaat echt niet meer gebeuren.

The7thGuest | 03-04-20 | 20:50

Er wordt nog steeds best veel gevlogen. Kijk maar een op flightradar. Mijn vakantie vorige week werd ook afgelast, maar er is nog steeds veel vliegverkeer, niet alleen cargo.

Sinterbikske | 03-04-20 | 19:38

Hold your horses: wees blij, eindelijk eens een adempauze in die doorgeslagen gekte van steeds maar méér, méér en vérder, vérder vliegen. Want laten we wel wezen: sinds de gebroeders Wright is het adagium geweest: Meer, verder, hoger, langer, vaker, en is er nooit iemand die heeft gezegd: 'laten we eens wat gas terug nemen'. Dát moment is nu aangebroken.

Zenzeo | 03-04-20 | 19:36 | 10

@JDMslut | 03-04-20 | 19:45: Ligt eraan. Je kunt een economie puur kwantitatief definieren, maar ook kwálitatief. In het laatste geval kijk je niet alleen naar de welvaart, maar ook naar het welzíjn. En dat lijkt mij een vruchtbaardere benadering.

Zenzeo | 03-04-20 | 19:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Schiphol:- virus distributie-knooppunt.
Heeft zichzelf de das omgedaan

HogeNood | 03-04-20 | 19:36 | 3

Inderdaad. Zonder al dat krankzinnige vliegverkeer zat dat virus nu nog lekker in Wuhan, China en hadden wij nergens last van.

Zenzeo | 03-04-20 | 19:38

@Zalluf | 03-04-20 | 19:50: Maar toen duurde het veel langer tot men besefte hoe dodelijk en besmettelijk het virus was. Nu wisten de Chinezen dit al binnen enkele weken. Maar toen waren er al hele volksstammen China in-en uitgereisd.

Zenzeo | 03-04-20 | 20:05

Zou er ooit nog bekend worden hoeveel dodelijke slachtoffers er werkelijk zijn in China door covid 19

Dutch_Holland | 03-04-20 | 19:35 | 4

Nee net zo goed als dat het nooit bekend zal worden waar dit virus vandaan komt. Er zijn wereldwijd 90 bedrijven bezig met een vaccin maar je hoort niets van de bron opsporen terwijl je zou denken dat dat toch essentieel is.

Trumme | 03-04-20 | 19:38

Zou er ooit nog bekend worden hoeveel dodelijke slachtoffers er werkelijk zijn in Nederland door covid 19

ikbenerweer! | 03-04-20 | 20:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop dat Rutte (naar mijn schatting) zo'n 600 Miljard euro klaar heeft liggen voor alle bedrijven (+ werknemers die ontslagen worden) in de NL'se economie die nu stil staan... wat denkt hij, dat wanneer hij roept op 26 april dat alles weer open kan dat dan de volgende dag alles weer als vanouds gaat draaien?

Keyboardspeler | 03-04-20 | 19:35 | 2

Voordat het consumentenvertrouwen weer enigszins terug is ben je zo 3 jaar verder.

Trumme | 03-04-20 | 19:39

Heeft geen zin want alles om je heen staat stil.

Zeiss | 03-04-20 | 19:40

Mijn moeder, geboren in 1923 ziet het somber in. Zij denkt dat we alles gaan verliezen. Dat er straks geen pensioen meer is. Dat er geen sociaal vangnet meer is. Dat de rijken voor de armygaan betalen. Zo somberezie ik het nog niet. Maar het zou zo maar kunnen.

Tishetnetnie | 03-04-20 | 19:34 | 2

Ben bang dat jouw moeder nog best eens gelijk kan krijgen, misschien niet nu maar of tientallen jaren.

Pluisbaard | 03-04-20 | 20:36

/over

Pluisbaard | 03-04-20 | 20:37

Ik denk dat een land als Amerika inderdaad beter af is door zijn economie enigszins draaiende te houden. Nederland moet echter de klappen van een stilstaande economie wel een tijdje kunnen verdragen. Zolang de mensen niet hongerig worden, verwacht ik hier niet al te veel sociale onlusten. In Amerika waar elke debiel met 36 hersencellen een semi automatische AR kan kopen wordt het een ander verhaal.

Zeikerd | 03-04-20 | 19:34 | 1

In de US kunnen ze nog altijd een konijn met die AR schieten, in het overbevolkte NL valt er niks te schieten, denk dat het hier eerder mis gaat als daar, sommige ontploffen nu al bijna omdat ze gevraagd word eens een week of twee niet naar het strand te gaan.

zwellevertje | 03-04-20 | 19:40

In Oostenrijk dreigt een acute chaos in de thuisverplegingszorg: 33.000 mensen hebben 24-uurs verzorging nodig, maar hun Slowaakse, Roemeense, Litouwse en Oekraïense verzorgsters zitten thuis in quarantaine achter gesloten grenzen. bron: www.moment.at/story/pflegerinnen-slow...
In Duitsland ontbreken momenteel 300.000 Poolse vrouwen om 24-uurs thuisverpleging te bemensen. Zij zitten ook thuis in quarantaine en achter gesloten grenzen. www.sueddeutsche.de/politik/coronavir...
Voorheen vernam je nooit iets over deze essentiële beroepen (onderbetaald). Nu moeten de Duitse en Oostenrijkse regeringen speciale vliegtuigen sturen om vrouwen uit Oost Europa op te halen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-04-20 | 19:32 | 3

Dienstplicht weer invoeren.

HogeNood | 03-04-20 | 19:43

Dat is een aardige uitdaging.

Frau Merkel | 03-04-20 | 19:50

Ja, handig he, al die buitenlandse werknemers.

de honden blaffen... | 03-04-20 | 19:53

Het is voor je eigen bestwil, want na het zuur komt het zoet: www.youtube.com/watch?v=lPr_GBMu4O4 Want al die mensen die een vak verstaan kunnen dat niet meer als de restricties zijn opgeheven? En de economie verder gaat waar zij gebleven was? www.youtube.com/watch?v=uvJT0B1TigY Die laatste is niet helemaal zonder ironie.

Frictie op de arbeidsmarkt: voorkomen dat mensen beseffen dat zij in feite de kurk zijn waarop de economie drijft. Zowel van de aanbod- als de vraagzijde. Het soortelijk gewicht van een CEO op de loonschaal: beetje fuseren, beetje slijmen met de analisten en af toe de secretaresse onder je bureau. Dat multipliereffect van de financiële markten: dat is niet een onzichtbare hand.

Want in tegenstelling tot Adam Smith zijn wij geen calvinistische Schotten aan de vooravond van de Verlichting, toch? Wij zijn kritische, geëmancipeerde burgers met kiesrecht. Wij zijn allemaal god: www.marktechpost.com/2018/07/10/what-...

Test: www.youtube.com/watch?v=uvJT0B1TigY

Hetkanverkeren | 03-04-20 | 19:32 | 2

Om een (eigen) bedrijfje te kunnen starten, moet je startkapitaal hebben en een locatie en krediet kunnen krijgen en ... ach laat maar.

Der Lehrer | 03-04-20 | 19:58

@Der Lehrer | 03-04-20 | 19:58: Of een goed idee (al dan niet gejat) en een garage. Zie o.a. Bill Gates. Voorzien in een behoefte is de basis van het ondernemerschap: de rest zijn randvoorwaarden. Precies trouwens de randvoorwaarden die een echte vrije markt in de weg staan.

Rent seekers.

PS uw ach laat maar vind ik erg jammer. Wat is er mis met het afmaken van een argument volgens u?

Hetkanverkeren | 03-04-20 | 20:32

-Zelfs Rob Jetten pakt een weekendje geen vlucht?

Fijn_dat_je_er_bent | 03-04-20 | 19:31 | 1

Vast wel. Hou je camera klaar!

canis lupus | 03-04-20 | 19:41

J.J. Cale "Call the doctor" heelt alles.

suscrofa | 03-04-20 | 19:31 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog 3 maanden en dan kunnen we al ons opgepotte geld weer over de balk smijten. Geen paniek.

TheManiac | 03-04-20 | 19:30 | 3

Dan ligt ons opgepot geld in Italie

Fijn_dat_je_er_bent | 03-04-20 | 19:35

Dat wordt een behoorlijk smal balkje, als wij straks door de pomp gaan met die Eurobonds...

bisbisbis | 03-04-20 | 19:36

Kan ik met de fiets op de start / landingsbaan een rondje rijden als een soort vliegtuigloze zondag?

Schemerlamp | 03-04-20 | 19:29 | 1

Dat deed ik op Soesterberg - breed zat - zo strak als een biljartlaken. En dan met een rotsnelheid naar Amersfoort

HogeNood | 03-04-20 | 19:52

Bedankt he, baudeT en andere paniek losers. Jullie zijn verantwoordelijk.

Mark_D_NL | 03-04-20 | 19:28 | 14

Proficiat

knutsel_ | 03-04-20 | 20:06

@zwellevertje | 03-04-20 | 20:01: Italië is ook iets dunner bevolkt dan Nederland, maar dat zegt weinig. Zweden heeft grote gebieden waar bijna niemand woont, alsook grote stedelijke gebieden met hoge bevolkingsdichtheid.

vansuyle.com | 03-04-20 | 21:56
▼ 11 antwoorden verborgen

Eerst worden ziekenhuizen genationaliseerd. Dan vliegmaatschappijen. En dan de Hema en de rest. Allemaal als onderpand voor elk land om zich helemaal stuk te kunnen lenen om de betalingen aan onproducerende burgers te kunnen doen.
En aan het eind is de EU een soort Oostblok van losse landjes. En schrikken we een beetje.

tipo | 03-04-20 | 19:27 | 3

Dat van die ziekenhuizen is nog niet zo slecht, zorgverzekeraars nog even failliet en we kunnen goedkoop voor de overheid terug naar de ziekenfonds zoals in de vorige eeuw. Niet zwart/wit nemen.

NLgaatnaardeklote | 03-04-20 | 19:43

Als er dan óók nog een soort Cuba ontstaat in de buurt, dan worden hier de Sociale Voorzieningen weer opgetuigd, zoals vóór de val van het Communisme. Want dàn schijt VNO-NCW weer in z'n broek.

HogeNood | 03-04-20 | 20:03

lol Marc Faber

Vula | 03-04-20 | 19:27

De zorg voor ouderen, zwakken en zieken kan betaald worden van de belasting die al die werkende mensen in nederland opbrengen. Dus de economische schade die nu plaatsvindt betekent gewoon dat alle linkse hobbies, werkeloze immigranten, Pas en stikstof onzin, gas weg, aan de warmtepomp, EU donaties enzovoort meteen afgeschaft moeten worden. We gaan toch niet weer 10 jaar krom liggen onder extra zware belastingdruk, is het? Nederland first.

vlotterik | 03-04-20 | 19:27 | 4

@RickVogelschrick | 03-04-20 | 19:31:
En niet alleen met de pecuna's. Zit iedereen opgesloten in thuis in zelf quarantaine en je kan geen kant op, gaan ze een uitgebreide docu over dat Clinton mens uitzenden. Urgenda ook al weer een paar keer voorbij zien komen. Alsof we geconditioneerd voor iets moeten worden, alsof er een communistisch propaganda sprintje getrokken wordt. De stichting aap moet ook ineens vitaal, dierenambulance ook. Want "het ken overspringen". 's Avonds klappen en sentimentele tear jerkers zingen. Waarna datzelfde gedrocht nog eens tergend langzaam voorgelezen wordt. Hier en daar komt er gewoon een mespuntje vocht uit. De hypotheek rentes zijn quantum leaps aan het maken. De halve wereld in de bail out. En ondertussen zwelgen we d'r in, samen together alone, met bekend Nederland. En delaT vraagt zich af: Wat nou als we volgend jaar weer een longpestje hebben, gaan we straks elk griepseizoen in lockdown?

JdelaT | 03-04-20 | 19:50

Reken er maar niet op. Links is al lang de messen aan het slijpen om ons in een permanente lockdown te gooien voor dat klimaat van ze, stikstof, PFAS en weet ik veel wat Mark Rutte nog meer bedenkt om Nederland te slopen. Je gaat straks en de schade van corona terugbetalen en kromliggen voor links.

5611 | 04-04-20 | 07:07
▼ 1 antwoord verborgen

Eind april moet alles weer open. Onder druk van de mediale hype is de lockdown afgekondigd, maar wordt er niet gehandhaafd. Hoe meer en hoe sneller het nu verspreid, hoe sneller de afname komt en de boel weer open kan. Financieel is het niet langer vol te houden. De beeldvorming moet gestuurd worden zodat men het schoorvoetend accepteert.

Frau Merkel | 03-04-20 | 19:26 | 7

@nikolaos | 03-04-20 | 19:47: Onderschat mij niet!
Alle gekheid op een stokje. Reken maar uit wat er per maand nodig is om de boel draaiend te houden en hoeveel bedrijven er per maand cumulatief op de fles gaan. Dat wisselt in een keer van een geldbrenger naar een geldhaler. Het personeel een uitkering, de bank met een strop en toekomstige belastinginkomsten die wegvallen. Een nieuw bedrijf opzetten kost tijd en geld. Gedurende de opbouw komt er amper belasting binnen. Een nieuw bedrijf zal klein beginnen, minder betalen, slechtere arbeidsvoorwaarden bieden, pensioengaten moeten opgevangen worden enzovoort. De gevolgen gaan zich door het hele arbeidsleven van iemand doortrekken, en dat beïnvloedt de belastingafdracht en daarmee de staatskas. Nederland drijft op belastingen, dus de staat heeft een enorm probleem. Het is gewoon niet te betalen. Dus nu een paar duizend doden meer, of straks een paar tienduizend doden meer en allemaal aan de bedelstaf. Daarbij aangenomen dat de staat het kan financieren (weggevallen bedrijven nemen expertise mee naar de uitgang) en er niet voorheen chaos uitbreekt, zoals in het zuiden van Italië al gebeurde.

Frau Merkel | 03-04-20 | 20:02

@Frau Merkel | 03-04-20 | 20:02:

Ik.weet het niet. Hoe zou het eruit zien zonder maatregelen? Echt maar een paar duizend of veel meer?

En de economie, daar weet ik te weinig vanaf. Maar zoals sommigen hier zeggen, is het misschien niet goed dat we een periode hebben waarin we ons afvragen wat er in de reële economie aan waarde is en wat niet.

En hoe het nu zit met de financiële economie.

nikolaos | 03-04-20 | 20:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat is in wezen wat het klimafaat behelst. Alles ligt plat.

Het is heel wel mogelijk dat dit virus is gecreëerd door de klimafatisten in een Chinees lab dat niet dodelijker is dan de influenza maar wel paniek zaait. Paniek zaaien doet het met als, in hun ogen, positief gevolg dat de economie plat ligt dus geen CO2(g) uitstoot.

Dat wat nu gebeurt, is niet normaal en heeft niets met dit virus te maken. Er is wat anders aan de hand. Dat is steeds meer mijn overtuiging hetgeen niet in de MSM te vinden is.
Wel zijn er gelukkig andere websites en natuurlijk God: Jensen.

ProAsfalt | 03-04-20 | 19:25 | 4

Wel, de beurzen waren sowieso aan een crash toe, er was al een stagnatie , maar zag er uit dat dat langzaam ging verlopen. Als je een (iets) snellere crash met voorkennis kunt creëren , is dat natuurlijk een enorm voordeel. Even kijken volgend jaar naar de geldstroom van de 1% die al jaren met China samenwerken .

Kim-Jung-Un | 03-04-20 | 19:33

@Frau Merkel | 03-04-20 | 19:32: Jawel, het Westen is verdoemd ! Het Westen dat na twee wereldoorlogen, een spaanse griep, een economische depressie enorm welvarend, vrij, en sterk is geworden. Oh, wacht ..

Nederlandop1 | 03-04-20 | 19:36
▼ 1 antwoord verborgen

Kap- en schoonheidssalons zijn sowieso onzin. Een nagelknipper en een tondeuse kosten bij de Action bij elkaar 14 euro.

Taggart | 03-04-20 | 19:22 | 4

Ik heb in ~2005 een hele goede philips tondeuse gekocht in de uitverkoop voor een tientje , doet het nog steeds..

Kim-Jung-Un | 03-04-20 | 19:27

Uw vriendin heeft ook een buzzcut?

Vula | 03-04-20 | 19:30
▼ 1 antwoord verborgen

Het kapitalisme krijgt een dreun, dit gaan we nog vele jaren voelen. Het enige voordeel is dat de klimaathysterie en de bijkomende kosten nu ten einde zijn.

Peter_la_Selie | 03-04-20 | 19:22 | 8

@Gulliver | 03-04-20 | 19:24: gisteren bij het nos journaal was Wiebes heel duidelijk; de Urgenda maatregelen gaan gewoon door. Het Urgenda vrouwtje deelde nog mee dat deze crisis het juiste moment is om onze levenswijze drastisch te wijzigen. Dus het wordt alleen maar erger. Stem vooral vvd.

Trumme | 03-04-20 | 19:46

@Trumme | 03-04-20 | 19:46:

Wiebes, lol! Faillissementen, werkloosheid, woningnood en de bezuinigingen. Er is simpelweg geen geld om te verduurzamen.

Rutte doet het goed tijdens deze crisis maar laten we het beleid van de afgelopen jaren, waar straks geen herinnering meer aan is, niet vergeten.

Peter_la_Selie | 03-04-20 | 20:19

Volgens mij hebben ze afgelopen week 200 miljoen nog ff in het gasvrij potje snel gestopt. Toen iedereen bang thuis zat voor een virus waar ze over 4 weken ineens niet voor thuis hoeven blijven.

Diepstrotje | 03-04-20 | 22:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Nu kan het dus wel maar 4 weken geleden niet. We hadden zoveel ellende kunnen voorkomen als dit direct gebeurd was. De luchtvaart heeft voor de pandemie gezorgd maar is heilig. Nu gaat het maanden langer duren en komen ze harder in de problemen.

Trumme | 03-04-20 | 19:21

Veel sterkte en wijsheid bij het vinden van een baan die bijdraagt. Veel sterkte en wijsheid bij het vinden van een nieuwe vakantie lokatie. Heerlijk zo'n reset.

gebruikesrnaam | 03-04-20 | 19:20

Nu ik verplicht thuis moet werken ga ik zo tegen het einde van de middag nog een rondje fietsen door de polder en dan zie je vanmiddag een knalblauwe lucht en in de verte welgeteld één verdwaald vliegtuigstreepje. Zo moet Nederland er dus uit hebben gezien lang voor dat een hoop van ons massaal voor weinig geld het luchtruim in gingen.

Wybe Wabes Abbema | 03-04-20 | 19:19 | 3

Ik hoop dat het zo blijft. Dat scheelt ook in het invliegen van virussen. En de sperzieboontjes uit Kenia zijn eigenlijk toch niet zo heel lekker. Dat kunnen onze boeren beter.

Quib | 03-04-20 | 19:27

Zo heeft de aarde er 4 miljard jaar lang uitgezien. Maar ja, tijden veranderen en de vliegtuigstrepen is gewoon de wil van de astronomie. Anders was dat echt niet gebeurd.

ProAsfalt | 03-04-20 | 19:27

Nou, nee: in de jaren voordat de 'pakketreizen' (zo heette dat toen nog) werden bedacht was er op Schiphol al sprake van een behoorlijk verkeersaanbod - en u wilt écht niet weten, wat voor grijs-bruine strepen er achter een Boeing 707 een Douglas DC-8 of een doodgewone Convair of Electra konden hangen... het ergste waren de Ilyushins van Aeroflot... als die dingen de lucht in gingen, dan kon half Nederland daarvan mee genieten - EN: de was binnen halen.

bisbisbis | 03-04-20 | 19:30

Dit gaat heel veel welvaart kosten. De enige oplossing die ik zie is het oprichten van een quarantine-provincie voor alle dikken, ouderen en zwakkeren.

Egerius | 03-04-20 | 19:19 | 8

Of toch maar.. uh.. communisme ?

suscrofa | 03-04-20 | 19:36

@tipo | 03-04-20 | 19:32: helemaal mee eens. Dat is de goedkoopste oplossing, het ligt centraal en geen gezond mens wil er toch al heen.

Der Lehrer | 03-04-20 | 20:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoeveel mensen aan de bedelstaf is een mensenleven waard.
Een leven dat in veel gevallen toch al aan een zijden draadje hing.

de honden blaffen... | 03-04-20 | 19:18 | 14

@spanarchist
Yes, zijn we het in ieder geval daar over eens

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:52
▼ 11 antwoorden verborgen

Twee jaar geleden hadden ze in België nog 59 miljoen chirurgische mondmaskers in een opslagplaats. Maar omdat er een datum van 2015 opstond hebben ze maar vernietigd. Vandaag blijkt dat die datum geen invloed op de kwaliteit had.

Guillermo | 03-04-20 | 19:17 | 6

Wat heeft het voor nut om dit te delen? Die dingen zijn er toch niet meer? Of wil je graag bevestiging dat de Belgen het heel slecht hebben gedaan?

Quib | 03-04-20 | 19:33

@Quib | 03-04-20 | 19:33: het laat de onzin van wetgeving zien dat er een houdbaarheidsdatum op niet-bederfelijke goederen.
Je kan ook enkel een productiedatum gebruiken.

Dauthi | 03-04-20 | 19:40

De VS heeft 200.000 mondkapjes onderschept die bestemd waren voor de politie in Duitsland.

Lupuslupus | 03-04-20 | 19:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik blijf het gevoel houden dat dit allemaal niet klopt en er veel meer speelt op de achtergrond, ook de opmerking van Rutte dat Nederland niet meer word zoals het voor Corona was baart me zorgen. Ook ben ik nog steeds van mening dat dit het niet waard was om de economie met de grond gelijk te maken.

keistad | 03-04-20 | 19:16 | 7

Precies, dat riep Jensen ook al. Hij weet dit alles goed te ontleden dat wat de MSM nalaat.

ProAsfalt | 03-04-20 | 19:29

@ProAsfalt | 03-04-20 | 19:29: Toch maar eens wat afleveringen volgen. Vanavond toch niet veel te doen aangezien de stad het niet gaat worden.

keistad | 03-04-20 | 19:36

@keistad | 03-04-20 | 19:36: Natuurlijk is er iets gaande. De politiek verhard. In Amerika vechten demo's en Con's elkaar de tent uit. Hier ook tussen partijen. Links Europa faciliteerd multinationals. De wereld op zijn kop. Bill Gates gaat zich bemoeien met vaccins, de rijkste man met een kut product, eerst MS-DOS, daarna windows. De elite is in oorlog. Overspeelt zijn eigen kaart, ten koste van jan lul. Het gaat weer velen doden opleveren, voordat we dat tuig op het hakblok leggen en begrijpen wat ze hebben gedaan. De franse adel was slecht, onze nieuwe adel is geen haar beter. Geld of titel, het maakt niet uit. Allemaal zien ze zichzelf als een god.

Kluukluuk | 03-04-20 | 21:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is zeker geen rookruimte op Schiphol?!

Al SchietjemeLevend | 03-04-20 | 19:15 | 4

Rookruimte is bij de easyjet gates ;-)

ditotje | 03-04-20 | 20:42

rookruimtes zijn er nog steeds. in de bagagekelder. buiten mag je niet roken sta je dicht bij de vliegtuigen etc

pedro2300 | 03-04-20 | 20:57
▼ 1 antwoord verborgen

Hallo @VanRossum, hoe is het met je vader en moeder?

Paradijs | 03-04-20 | 19:13

Het topic gisteren over Ecuador doet vermoeden dat het virus uitstekend in hogere temperaturen gedijt. Wat dan? Lockdown tot er een vaccin is?

Rest In Privacy | 03-04-20 | 19:13 | 9

@Frau Merkel | 03-04-20 | 19:39: Het coronavirus muteert nauwelijks, terwijl het zich wel zeer snel verspreid onder de bevolking. Dat stellen onderzoekers van de Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory.

Lupuslupus | 03-04-20 | 19:47

@Lupuslupus | 03-04-20 | 19:47: Snelheid is hier relatief. Het gaat nu een paar maanden rond, maar voor een vaccin is meer tijd nodig, en dan is er de lokale afhankelijkheid. Ik ben geen expert op dit gebied, dus ik ga alleen af op wat ik her en der opgepikt heb. Het is te hopen dat het wel muteert omdat de dodelijkheid afneemt, naar mate de besmettelijkheid toeneemt. Dat schijnt een vuistregel te zijn in virusland. Als er een virus gemaakt wordt en niet heel grondig getest is, gaat het averechts werken en valt de geloofwaardigheid compleet weg. De vaccins zijn volgens mij niet zo specifiek te maken.

Frau Merkel | 03-04-20 | 20:08
▼ 6 antwoorden verborgen

In de VS in twee weken 10 miljoen werklozen er bij! Daar zitten ZZPers nog niet bij. Dit wordt zoiets groots. Ik denk niet dat mensen echt een idee hebben van de gevolgen.

azijnseikerT | 03-04-20 | 19:13 | 7

@de honden blaffen... | 03-04-20 | 19:32:
Hij bedoelt vrije arbeidsmarkt. De natte droom van elke VVD-stemmende ondernemer

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Nee. Dit is het falliet van ons sociaal stelsel. Nederland heeft absoluut geen vet op het bot.

Sans Comique | 03-04-20 | 19:12 | 3

Wopke tovert 10% van ons BNP uit de hoge staatsschuldhoed.

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:32

Doe not wurrie. Max niet, maar Willem heeft dat wel. Eenof.

suscrofa | 03-04-20 | 19:40

Dat hadden "we" wel maar het moest zonodig gedeeld worden met de rest van de wereld.

The7thGuest | 03-04-20 | 20:14

Mooi moment voor Wopke om een meerderheidsbelang in Air France-KLM te verkrijgen. Om daarna de Nederlandse productiviteit op de Air France afdelingen af te dwingen.... Mooie blauwdruk voor de rest van de EU problemen...

Odin | 03-04-20 | 19:12 | 3

Wopke gaat de steun aan KLM idd. gebruiken om de macht uit te breiden. En terecht.

Trumme | 03-04-20 | 19:35

Gaan die fransozen niet hetzelfde doen bij AF dan? Schiet netto niet zoveel op met de zeggenschap vrees ik.

citywok | 03-04-20 | 19:57

wie heet er nu Wopke?

Der Lehrer | 03-04-20 | 20:03

Het stilleggen van het economie is veel meer veroorzaakt door een gebrekkige voorbereiding en aanpak dan door het virus op zich. Gaat u maar lekker wintersporten en carnavallen want het is maar een griepje en niet erg besmettelijk. Als iedereen een voorbeeld zou nemen aan Taiwan en Zuid Korea hadden we vanavond alweer naar de kroeg gekund.

witwas | 03-04-20 | 19:12 | 4

Et voila.
Voorbereiden is immers voor "populisten" en "realisten"

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:18

En gij denkt dat het daar de kop niet meer opsteekt? En wat als het weer de kop opsteekt? Bij elke keer paar maand op slot?

ProAsfalt | 03-04-20 | 19:31

@ProAsfalt | 03-04-20 | 19:31: dat zal wel moeten met onze 1150 IC bedden. Dan begint de ellende weer van vooraf aan.

Trumme | 03-04-20 | 19:36
▼ 1 antwoord verborgen

Bij de volgende 'outbreak' zetten wij gewoon een héél groot, luxe tentenkamp op op -bij voorbeeld- Rottumerplaat. Dat voorzien wij van alle denkbare luxe en benodigde voorzieningen (inclusief theaters, sportclubs en een heel groot hospitaal in Portacabins). Daar brengen wij alle mensen boven de 70 naartoe. Dikke mensen verplicht op dieet, in de kortste keren 'groepsimmuniteit'. Wie er wil werken, kriojgt een dík salaris, Kost altijd nog een fractie van wat er nu aan verliezen wordt geleden.

bisbisbis | 03-04-20 | 19:10 | 4

@degurewind | 03-04-20 | 19:13:
-
Ik zal het hier maar verklappen: mijn eigenlijke naam is Pia Dijkstra. En gelooft u mij gerust: onder Stalin zou deze hele uitbraak niet zijn voorgekomen, simpelweg omdat hij grootselijk onder het tapijt zou zijn geschoven.

bisbisbis | 03-04-20 | 19:22

En als het leegstaat doen we er gewoon uitgeasielde procedeerders in. Je wil toch graag dat het netjes blijft.

Pedronegro | 03-04-20 | 19:38

Vergeet de moskee niet.

De Profundus | 03-04-20 | 19:42
▼ 1 antwoord verborgen

Zonder mensen is Schiphol een berg stenen, staal en glas.
Ik zie nu pas hoe lelijk het allemaal eigenlijk is.

Mr_Natural | 03-04-20 | 19:10

Als D66 en VVD hun zin hadden gekregen met hun arbeidsmarktplannen stonden er naast de huilende ZZP-ers ook nog tienduizenden ontslagen loonslaven bij de sociale dienst. Net zoals nu in de VS

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:08 | 5

Ontslag op economische gronden geeft de loonslaaf niet heel veel extra rechten

Plaktong | 03-04-20 | 19:44

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:08
Je bedoelt al die verpleegsters die nu aan de bedden staan en eruit geschopt zijn om weer als ZZP-er aan te nemen ?

Der Schnitzeljäger | 03-04-20 | 20:49

@kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:17: U bent heel pessimistisch. Ik ben werkgever, en probeer zelfs de 0 uren contracten ergens anders in te zetten. Ik heb heel wat werkgevers gesproken, hun mensen gaan voor. Er is een enorme solidariteit, ook bedrijven helpen elkaar onderling. Men begrijpt echt wel dat we elkaar moeten helpen.

Kluukluuk | 03-04-20 | 20:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Weer kristalhelder-blauwe luchten laatste dagen, toch mooi dat we dat nog even (weer 1963)kunnen meemaken, als Rutte de schapen weer uit de schuur laat.... dat was het dan

grindbak | 03-04-20 | 19:07 | 1

Ja, een heerlijk zuivere lucht buiten. Dat hoef je niet te meten, dat voel je zo wel. Althans in Friesland.

Quib | 03-04-20 | 19:19

Zolang mondkapjes niet verplicht worden en massaal testen en isoleren van geinfecteerde personen geen prio heeft. Tot die tijd is het dweilen met de kraan open in Nederland. Alleen een Aziatische aanpak kan ervoor zorgen dat we zeker voor 1 Augustus uit de targetes lockdown kunnen. Verder is het wel uiterst pijnlijk om te zien dat men geld boven de eigen gezondheid kiest.

degurewind | 03-04-20 | 19:06 | 13

@bisbisbis | 03-04-20 | 19:20:

Voeg daar USA en Duitsland aan toe en je ziet weer duidelijk wat een faalhazen er bij het RIVM werken.

sprietatoom | 03-04-20 | 20:17

Dat is niet zo. Ik heb uw eerdere tegels gelezen, en begrijp dat u het haasje bent mocht deze virus u bereiken. Dat moet ten aller tijden voorkomen worden. Daarnaast mag de economie ook niet stilvallen. Dat is het pinapparaat van de zorg. Het is bedroevend dat we een RIVM hebben, die na 10-tallen jaren met computermodellen komt over de geinfecteerden, en de doden, en er dan ook nog naast zitten. Maar niets over de economische schade wat het brengt en dat daar de goede zorg van afhankelijk is. Ik meng mij niet in scherpe discussies hierover omdat beide zijden gelijk hebben. Ik vind het wel teleurstellend dat een RIVM, alleen gebogen heeft op de medische kant, de afgelopen 10-tallen jaren. Er ligt een draaiboek van 4 pagina's. Dit had 100-den pagina's dik moeten zijn. Tot in de haarvaten van de samenleving geanalyseerd. We hebben met zijn allen 100-den miljoenen op jaarbasis gestopt in een organisatie die met een flutboekje uitkomen op D-day. En nu vliegen we elkaar in de haren, dat zou niet moeten. Als er een duidelijk plan op tafel zou liggen. Dan zou niemand elkaar afvallen, de leiding in dit land laat het voor de zoveelste keer afweten.

Kluukluuk | 03-04-20 | 20:46

In China worden flyers met instructies voor DIY mondkapjes verspreid, met de tip er dubbel keukenpapier onder te dragen en dit elke paar uur te vervangen. Zou zó effectief zijn dat het de hepa norm overstijgt.

Mondkapjes dragen veel bij aan het voorkomen van (onbewuste) verspreiding. Een relatief effectieve en goedkope interventie.

Veepert | 03-04-20 | 21:23
▼ 10 antwoorden verborgen

Waar leggen we de grens van economie stilleggen of doordraaien.Straks bij elk virus dat meer dan gemiddeld slachtoffers eist of gaan we onze eigen zorg verbeteren ipv belastinggeld over de balk te gooien door politici die geen idee hebben waar en hoe dat geld in die schatkist komt.

van stampij | 03-04-20 | 19:05 | 4

@Wensbaar Denken | 03-04-20 | 19:12: Ik heb geen flauw idee hoe je iets mitigerend aanbeveelt, maar van commissies kunnen we inderdaad niet genoeg hebben.

Quib | 03-04-20 | 19:21

Nou, lering trekken uit de zaken die niet goed zijn gegaan en daarvoor aanbevelingen doen.

Wensbaar Denken | 03-04-20 | 19:27

@Wensbaar Denken | 03-04-20 | 19:12: Tuurlijk, er worden een paar commissies en taskforces opgezet met duidelijke Targets. Barf.

paridae | 03-04-20 | 19:31
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig kan ik in de twee meest onmisbare sectoren van een samenleving werken. De Gezondheidszorg en het Onderwijs. In de eerste werkte ik 34 jaar en nu alweer bijna 3 jaar in de tweede. In die sectoren is altijd werk dus ik maak me helemaal nergens zorgen over.

Roadsurfer | 03-04-20 | 19:05 | 5

De meest onmisbare sectoren, gezondheidszorg en onderwijs. Dream on ... Zo lang je ambtenarensalaris gestort voel jij je veilig ...

SAP | 03-04-20 | 19:33

Mij lijkt de voedselvoorziening toch absoluut nr 1

Der Schnitzeljäger | 03-04-20 | 20:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begin de chemtrails wel een beetje te missen.

Reebensteeltje | 03-04-20 | 19:05 | 1

Je merkt het hier en op sociale media, men wordt opstandig.

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:25

Fijn he, globalisering, EU, flexibele arbeidsmarkt, open grenzen, etc.

kapotte_stofzuiger | 03-04-20 | 19:04

Slik het maar. Niet Greta of Frenske maar moedertje natuur geeft al een kleine 40 jaar signalen af dat ze jullie homo sapiens & co meer dan schijtzat is.

suscrofa | 03-04-20 | 19:04 | 12

@suscrofa | 03-04-20 | 19:47: Misschien moeten we dat globalistische plan ff voor de komende 2 eeuwen in de koelkast zetten. Als diversiteit meer risico's met zich meebrengt in essentie? Is dan niet het medicijn, minder globalisme? Zoals je nu ook ziet op micro schaal, blijf binnen vanwege Corona? Want anders een run op IC bedden. Of stoot ik je nu tegen je ideologische teen?

Kluukluuk | 03-04-20 | 20:01

@suscrofa | 03-04-20 | 19:47:
Nou ik ben afgestudeerd in absoluut niets, dus wie ben ik om hier tegenin te gaan. Mijn gedachte was dat er vaker epidemieën zijn geweest. Ook voor de industrialisatie. Zijn epidemieën dan niet een gegeven die bij het leven horen (ongeacht vervuiling en diversiteit)?

Rest In Privacy | 03-04-20 | 20:02

@je_zusje | 03-04-20 | 20:02: Helemaal mee eens. We hebben de afgelopen 30 jaar gehoord over de 'Maakbare maatschappij'. Alleen kwam ik nooit in beeld om te zeggen, dat die hele beweging een schop onder de kont kan krijgen. Ik heb nooit bevroed dat een virus keihard bewijst dat het niet maakbaar is. Wel dat er een virus wereldwijd kon waren. Maar niet de conclusie. Ellian schrijft er een mooi stuk over op else4. Globalisme is een onomkomelijk fenomeen. Het is alleen dat ambitieuze leiders dit binnen 10 jaar willen bereiken. Terwijl ik denk dat het een proces is van 100 tot 200 jaar. En hier zie je al de eerste weeffouten, virussen.

Kluukluuk | 03-04-20 | 20:24
▼ 9 antwoorden verborgen

Zodra de ziekenhuisopnames en IC toestroom onder controle is gaan de scholen weer open. Gaan de kwetsbaren verder in isolatie en kan de rest van NL weer aan het werk. Ik schat ergens in mei.

Ignatius J Reilly | 03-04-20 | 19:03 | 4

@suscrofa | 03-04-20 | 19:15: Zo moeilijk is het toch niet? Zelfs jij moet dit kunnen snappen. Wat is er zo eng aan wat ik opschreef? Of heb je gewoon even je dag niet? Te veel lettergrepen? Te moeilijke woorden? Of zit je al te lang op je flatje met mevrouw Suscrofa? Dat kan geen pretje zijn.

Ignatius J Reilly | 03-04-20 | 19:34

@Ignatius J Reilly | 03-04-20 | 19:34: volgens mij gebruikt suscrofa meer en moeilijker woorden dan jou...

Normpje | 03-04-20 | 19:48

@Normpje | 03-04-20 | 19:48: Mwah, deze tekst heeft ie onder crtl-v staan. Er zit de beste man iets dwars.

Ignatius J Reilly | 03-04-20 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Je bent wel lekker snel door de beveiliging heen nu.
Heb je geen privium pas voor nodig.

Maya de Blij | 03-04-20 | 19:03

Het is dan ook heerlijk stil in de lucht. Geen bulderende motoren meer om het half uur.

dk-- | 03-04-20 | 19:03 | 2

Heerlijk ja. Ik kijk nu op als er een vliegtuig overgaat. Voorheen om de paar minuten.

paridae | 03-04-20 | 19:29

@paridae | 03-04-20 | 19:29: Ach, wat vervelend. Die vliegroutes liepen daar nog niet ten tijde van de aanschaf van uw huis, neem ik aan?

Ceristimo | 03-04-20 | 20:32

En de Groen Linksers kijken dit met een stijfje.

Gele Beer | 03-04-20 | 19:03 | 2

U heeft het ook niet makkelijk he. Met zo veel onbegrip in deze grote boze wereld die uit is op uw ondergang.

Ignatius J Reilly | 03-04-20 | 19:05

@Ignatius J Reilly | 03-04-20 | 19:05: :D

Harris Pilton | 03-04-20 | 19:09

Haha, het einde van kapitalisme is het einde van de vrije maatschappij.. Lekker allemaal onderdrukt maar allemaal even gelijk! Behalve de mensen met macht natuurlijk die zijn dan "net" even meer gelijk.

CasaMan | 03-04-20 | 19:02 | 10

Links kijkt niet op een paar miljoen doden meer of minder als het het socialisme ten goede komt.

Gulliver | 03-04-20 | 19:16

Wie moet die socialisten zooi dan betalen? Kijk ze zitten gedrieen, bij de VPRO. Zwaar gesubsidieert, slaan alle drie geen deuk in een pakje boter in de kapitalistische maatschappij. Welke banen zullen als eerste omvallen bij schaarste, bij honger?

Kluukluuk | 03-04-20 | 19:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Spooky beelden. De hele wereld zit op slot.

keestelpro | 03-04-20 | 19:01 | 4

U zit op planeet Quib zeker?

RickyLaRue | 03-04-20 | 19:30

@RickyLaRue | 03-04-20 | 19:30: Nee hoor. Ik hoef maar naar buiten te kijken en te observeren. De bomen groeien, de vogels fluiten, de zwanen in de sloot nestelen en ik moet morgen alweer maaien. De wereld gaat gewoon door.

Quib | 03-04-20 | 19:35

Maakt u geen zich zorgen, de wereld draait door. Ook zonder of met U en mij.

Brabeaulander | 03-04-20 | 20:39
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken