Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video's: de Russen annexeren Rome

"NATO exists to keep the Russians out, the Americans in and the Germans down."

Nou, de Russen zijn gekomen. Dat brengt de EU nogal in verlegenheid natuurlijk. En vliegt Duitsland op eigen gelegenheid een paar Italiaanse patiënten naar een Duitse IC, dan is Guy Verhofstadt er natuurlijk als eerste bij te roepen dat het nu hoog tijd wordt het op EU-niveau te regelen. En wij gister allemaal smakelijk lachen natuurlijk om Sophie In 't Velds "(...) waarom Europa niks doet? Nou, omdat jullie het niet wilden." Maar ze heeft wel gewoon gelijk en dat is meteen de hele reden dat de EU — dus de politieke unie, niet diens voorloper de EEG — zo nutteloos is: er bestaat geen politieke unie omdat we hem niet willen en we niet bereid waren de soevereiniteit af te staan die een collectieve aanpak vanuit de EU mogelijk zou maken. 

Maar laten we de Russische effort nou ook niet voortijdig of überhaupt teveel bewieroken hè. Want natuurlijk is het ook een Russische powerplay (hun goed recht, overigens) en daarbij moet nog blijken hoe nuttig de Russische hulp aan Italië daadwerkelijk is. "Vooraanstaande bronnen" melden aan Italiaanse krant La Stampa dat "80% van de Russische voorraden totaal nutteloos zijn en weinig nut hebben voor Italië. Kortom, weinig meer dan een voorwendsel." Ook wekt het militaire ipv civiele karakter van de missie wantrouwen. "De hele operatie is van het Russische Ministerie van Defensie, niet van dat van Gezondheid. Er loopt personeel in de rangorde van generaals, kolonels, majoors en luitenant-kolonels, die zich in het verleden bezighielden met militaire operaties van Guinee tot Afrika, waar bacteriologische oorlogvoering hand in hand ging met Russische buitenlandse inlichtingendiensten."

Begrijpelijk dat het een vorm van wantrouwen wekt, maar het is nu niet bepaald een geheim dat het een militair-medische operatie is, dat meldt het Russische MoD zelf namelijk ook met trots en dat wist Italië van te voren. Maar goed, spannend blijft het natuurlijk wel.

Oprotten Guy

Social

Reaguursels

Inloggen

Wat ik zo mooi vind aan Europa, ze kunnen het zelf niet af.
Ze krijgen uit een onverwacht hok en ze zijn nog niet te vrede.
De Russen Europa helpen en dan komt zo een domme commentaar leveren dat ze mee hebben gebracht geen nut heeft.
Mensen in Italië vallen om als bomen en dan nog niet e vrede zijn met de hulp.
Terwijl ze het niet alleen reden.
Wat een ondankbaar Italiaanse volk.
Maar de rest van Europa is ook zo.
Maar goed je kun niet alles hebben.
Trouwens we hebben een groot bondgenoot waar we de kont van likken waar is die eigenlijk, waarom helpen zij niet ons
ONZE GROTE BROER DE VS.

Opruimer61 | 26-03-20 | 22:16

Staat er nu op die eerste legertruck:
"-EU-,Your Ad Could Be Here..."?

King of the Oneliner | 26-03-20 | 21:15

Hardstikke stoer van die Russen maar ik mag toch hopen dat ze corona-vrij zijn.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 21:12

De wil is er inderdaad niet om dit te coordineren. Het enige waar de EU mee bezig is, is de economie. Mensen genoeg op deze bol.

marrretje | 26-03-20 | 18:24 | 1

Waren ze maar met de economie bezig. Ze zijn bezig met Albanië, dat klimaat van ze, invasiers en open grenzen.

5611 | 27-03-20 | 11:28

Als de Russen klaar zijn in Italie hebben wij hier in de steden ook nog wel een klusje voor ze. Een ander virus, maar op den duur net zo vernietigend.

squadra | 26-03-20 | 18:20

Maar in Nederland helpt het leger toch momenteel ook in de medische zorg. Logisch dat ze geen ziekenhuispersoneel sturen, omdat die in Rusland zelf nodig zijn.

Santtulainen | 26-03-20 | 18:19

Wees maar blij dat ze komen! Kwamen 75 jaar geleden ook. Duurt alleen effe voor ze weer vertrekken

Rest In Privacy | 26-03-20 | 17:54

"Vooraanstaande bronnen"
Onzin dus.

Roger-Rabbit | 26-03-20 | 17:52

Sofie heeft zich meer druk gemaakt dat komkommers weer krom mochten zijn. Omdat dat beter zit.

Rotterdammert1965 | 26-03-20 | 17:20

Als de EU hier zeggenschap over had gehad dan was het op net zo fiasco uitgedraaid zoals de vreemdelingencrisis. Zijn niet eens in staat om gelukzoekers tegen te houden die zichtbaar zijn. Laat staan een virus wat niet zichtbaar is.

Rotterdammert1965 | 26-03-20 | 17:17

Frappant dat 'afgevaardigden' in Europa steeds alleen iets willen zeggen als ze er smalend op kunnen wijzen welke crisis zijn nu weer met een gemeenschappelijke aanpak allang hadden kunnen bezweren. En dan dat semi-dreigende toontje: "Als je onder deze omstandigheden al niet wil samenwerken, trek dan de stekker er maar uit." Houd alsjeblieft op. Als 'we' er morgen mee zouden stoppen, hup stekker eruit, dan heb *jij* morgen geen baan.

Pontius Vulgaris | 26-03-20 | 16:51

Wat ook aardig is dat wij jarenlang ons aardgas voor een habbekrats aan de italianen verkochten om de Russen buiten de deur te houden, Nu via de Oekraine en Nordstream komt GAZprom Dld en Belgie binnen....

bijna_raak | 26-03-20 | 16:18 | 1

Dat buiten de deur houden van de Russen lukte ook niet. Rusland verkocht ook aardgas aan Italië. Tegen een betere prijs dan NL. Terwijl NL er niet of nauwelijks winst op maakte.

Heiner | 26-03-20 | 17:11

"waarom doet de EU niets! Waardeloos zooitje doet niets als het moet" Sophie heeft gelijk. Stupid question.

Itastijl | 26-03-20 | 15:52

Alsof de EU een soort magische strategische voorraad heeft om aan de lidstaten uit te delen. In 't Veld heeft gelijk en elk land voert z'n eigen beleid, desnoods ten koste van een andere lidstaat.

Verder, dankjewel Rusland. Hulp is welkom en aardig. Maar een stap verder denken buiten het dom-rechtse narratief is velen helaas niet gegeven.

Diotima | 26-03-20 | 14:59 | 1

Vertel, welke stap verder buiten het dom-rechtse narratief is velen niet gegeven?

marrretje | 26-03-20 | 18:11

Oh, dus Poetin stuurt z’n aftandse Koude oorlog leftover materiaal naar Italië?

Oké, zullen ze in Italië echt blij mee zijn dan. Ik hoop dan dat hij genoeg reservemateriaal heeft meegestuurd. Zijn die Russen trouwens getest op ‘t coronavirus?

Dat “testen” daar in Rusland geschiedt zoals het in de “glorietijden” van de Sovjet-Unie nog geschiedde; dus met het oog op zoveel mogelijk gezichtsverlies beperken richting de buitenwereld en tegelijkertijd de eigen bevolking achterlijk houden. (ex-)KGB’er Poetin weet daar dus wel goed raad mee.

Samen met z’n nieuwe “boezemvriendje” Xi (die Rusland flink zit uit te nemen) maken de gecoördineerde propagandamachines overuren.

Gelukkig voor Poetin dat de olieprijzen momenteel superlaag staan, dan kunnen die machines dus lekker goedkoop blijven draaien. Dat nadeeltje, dat Russische staatskas miljarden aan (geraamde) inkomsten misloopt, vergeten we gewoon maar even. Ook dat Rusland een pauperland is, de (Wodka-als-water-zuipende) bevolking een bijzondere lage arbeidsproductiviteit heeft en dat er – behalve olie en gas, en misschien een paar lekkere exportbruiden – weinig is van waarde dat Rusland produceert, ook. Naar buiten toe lijkt alles dankzij dat propagandaverhaal helemaal snor.

Kijk, dat Poetin de gemiddelde Rus (niet de intelligente Russen) met dagelijkse propaganda op tv, waar de “overwinning op het fascisme” 75 jaar na dato nog steeds uitbundig wordt gevierd (hebben ze sindsdien niets meer gewonnen ofzo?), dat begrijp ik nog enigszins. Want volstrekt dom (gehouden) volk.

Maar dat er in Nederland nog steeds mensen zijn (of zelfs politieke partijen) die in polonaise achter Poetin aanlopen, RT aanhalen als betrouwbare informatiebron, Rusland blijven uitsluiten van betrokkenheid bij de MH-17 ramp, Rusland op allerlei andere vlakken blijven verdedigen (bijvoorbeeld over zaken als fake news/cyberspionage) en Poetin bewieroken als een soort verdediger van ónze belangen (of wat dan ook), dát is weer iets waar ik echt geen ene bal van begrijp.

Tast corona-hysterie de hersens aan ofzo?

Kompromat | 26-03-20 | 14:40 | 10

Mooi stukje kompromat. Doen we niets mee.

Balabanov | 26-03-20 | 17:50

@Balabanov | 26-03-20 | 17:50:
Dank voor uw compliment.

Kent u de allegorie van de grot, een passage uit het werk van Plato?

Misschien dat u er juist eens wel wat mee zou moeten doen.

Kompromat | 26-03-20 | 18:55

@Kompromat | 26-03-20 | 18:55: Misschien moet je die allegorie van de grot eens in een asielzoekerscentrum uitleggen. Die weten er meer over dan jij.

Balabanov | 27-03-20 | 00:01
▼ 7 antwoorden verborgen

Niets hierover bij Rai1, lijkt geen bekangrijk onderwerp of klein bier. De Italiaanse van Dissel is getest en toch niet besmet.

van Oeffelen | 26-03-20 | 14:39 | 2

Dat verbaast me niks. Rai1 is toch zo'n eeuwigdurende talkshow met gesoigneerde mannetjes en langbenige modellen?

Diotima | 26-03-20 | 15:05

Het is alsof ik hier naar een trein ongeluk in vertraging zit te kijken.
De EU heeft geen enkele empathie ten opzichte van de lidstaten en alleen maar oog voor eigenbelang.
De Brusselse , op bio massa gestookte, locomotief dendert maar door op hoge snelheid om meer landen te verorberen en haar volk te veronachtsamen.
Ik trek aan de noodrem want ik wil de eind bestemming van deze trein niet te bereiken, Nexit!

Datgingniegoed | 26-03-20 | 14:39 | 1

Ik hoop dat er door deze situatie nog meer mensen wakker worden en zien hoe waardeloos en gevaarlijk de EU is.

Zeebonkus | 27-03-20 | 09:30

Zijn de zuiptenten van timmermans en verhofstadt ook gesloten? Ik zie en hoor die achterlijken niet. Fijn zo.

Karel | 26-03-20 | 14:28

Ik hoop wel dat de afgevaardigden van het E. P gecompenseerd worden voor het wegvallen van het presentiegeld. Datzelfde hoop ik ook voor de horeca en de hoeren in Brussel en Straatsburg.

Heiner | 26-03-20 | 14:25 | 2

prestatiegeld?

TheseDays00 | 26-03-20 | 14:51

@TheseDays00 | 26-03-20 | 14:51: Prestatie zou ik niet willen zeggen. Behalve dan de sprint op vrijdagmorgen tussen hotel, het presentieboek en de autopool van het parlement. Dan kijken ze zichzelf zowat in hun rug.

Heiner | 26-03-20 | 17:14

In 't Veld hypocriet nutteloos wijs wezen collectieve aanpak kan niet omdat burgers te dom zijn om te stemmen en daarom geen referendum (huhuh). Collectieve afpak kan wel.... 66 kan ook niet weggestemd worden, maar wil je een betere reden om niet op ze te stemmen: verantwoordelijkheidsduikers.

TheseDays00 | 26-03-20 | 14:20

Liever een Rus in de tuin, dan een Timmermans in de keuken.

Nuuk | 26-03-20 | 14:15 | 1

LOL

Goedzo | 26-03-20 | 14:59

ach, al die gestorven artsen hadden natuurlijk allemaal andere kwalen.

Dubz | 26-03-20 | 14:00 | 1

Eerder een hele hoge dosis virus gedurende langere tijd.

Lucifer | 26-03-20 | 14:13

De EU (of zo) doet precies het enige dat ze kan en waar ze goed in is; belastinggeld uitgeven. Voor de rest blijft het oorverdovend stil bij dit compleet nutteloze belastingeld vretende orgaan dat enkel dient om de faalpolitici en bureaucraten een mooie en goedbetaalde vervolgcarriere te bezorgen. Wedden dat er weer een extra ten nutteloze commissie in het leven wordt geroepen naar aanleiding van deze crisis?

bart2653 | 26-03-20 | 13:58 | 1

Je haalt de woorden uit m’n mond.

Datgingniegoed | 26-03-20 | 14:22

Sophie: Omdat jullie het niet wilden.

Juist Sophie, we hebben jou ook niets gevraagd en sterker nog, mij hebben jullie ook niets gevraagd. Was het referendum er nog maar dan kon je ons vragen wat we precies willen. De EU is altijd op oorlogspad en is niets meer dan een kopie van Animal Farm.

Stonecity | 26-03-20 | 13:54 | 1

Precies. We hebben niks gevraagd en toch krijgen we ongevraagd antwoord. Ga weg, hef jullie zelf op, laat ons met rust.

Samenwerken in Europa: ja.
Verenigd Europa: nee.

Nuuk | 26-03-20 | 14:16

De EU is veel te druk met albanie en de zuidelijke banken te redden.

Pimp my Voortuin | 26-03-20 | 13:51 | 2

Ja kan ze daar niet ff een columnpje aan wijden.

Harry Turtle | 26-03-20 | 13:52

Meer de DB te redden maar schurkenstaten binnenhengelen en klimaatbelasting heffen lijkt wel hun prio.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:52

Dat opportunistische en hypocriete gelul van Sophie is natuurlijk bijzaak.
Waar het echt om gaat is dat er is gebleken dat er helemaal geen Europese solidariteit bestaat.
Het fundament van haar idealen ontbreekt volledig.

Harry Turtle | 26-03-20 | 13:50 | 12

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 14:29:
Kijk eens een video van Yanis Varoufakis, over de EU. Hij is een tegenstander van de EU zoals die nu is, maar ziet de enorme voordelen voor de rijke landen. Hij legt heel mooi uit waarom de EU voor de knoflooklanden zo nadelig is maar voor de noordelijke landen zo voordelig. Staar jezelf niet zo blind op die EUSSR retoriek, het slaat nergens op.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 15:25

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 15:25: Een uit een knoflookland afkomstige man die uitlegt dat de EU nadelig werkt voor knoflooklanden en voordelig voor de rijkere (noordelijke) EU-landen.

Dan hecht ik toch meer belang aan wat meer onafhankelijke bronnen, zoals deze: www.sciencedirect.com/science/article...

"We find that growth effects from EU membership are large and positive, with Greece as the exception."

en: "The main finding is that of strong evidence for positive (economic, red.) net benefits from EU membership, despite considerable heterogeneity across countries. More specifically, focusing on the 1973, 1980s, 1995 and 2004 enlargements, we find that per capita GDP and labor productivity increase with EU membership in Ireland, United Kingdom, Portugal, Spain, Austria, Estonia, Hungary, Latvia, Slovenia and Lithuania. The effects tend to be smaller, albeit still mostly positive, for Finland, Sweden, Poland, Czech Republic and Slovakia. Finally, our evidence shows that only one country (Greece) experienced lower per capita GDP and labor productivity after EU accession than its counterfactual."

countus | 26-03-20 | 16:24
▼ 9 antwoorden verborgen

Als die Russen levens gaan redden, dan verdienen ze applaus. En dat zullen ze ook krijgen. De VS had hier tijdens de bosbranden in Australie een groot aantal firefighters actief. Dat vergeet men hier niet.

Het gaat niet om een geo-politieke spelletje nu. Het gaat om de mensen.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 13:50 | 6

Ja want Russen staan bekend om hun humanitaire missies?

Moonwarrior | 26-03-20 | 14:24
▼ 3 antwoorden verborgen

LOL je druk maken over wat Russen die in Italië gaan helpen of niet en de implicaties.
De mensuh hebben duidelijk te weinig te doen in deze tijden.
Lagaan.

Berbaar | 26-03-20 | 13:49

Zag ik in die colonne daar nou ook een BUK raket tussen rijden?

Hebbiehemookweer | 26-03-20 | 13:49 | 2

Bellingcat zit er bovenop.

Harry Turtle | 26-03-20 | 13:51

Je ziet vast overal BUK raketten rijden. Dat is je probleem.

Pimp my Voortuin | 26-03-20 | 13:52

"Zijn de Russen al in Parijs?" - Quote: Raf Willems (Buiten de Zone)

Burt Cokain | 26-03-20 | 13:48 | 1

Laatste keer was in 1814 dus wie weet.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:52

Farizeeërs en de Barmhartige Samaritaan.
Trouwens, Samara ligt toch in Rusland?

Mr_Natural | 26-03-20 | 13:45

Heren, dit zijn de lui die de Duitsers hebben terug geschopt in hun hok. De Moffen verloren de oorlog niet in Normandië maar in Koersk. En ook nu komen ze om je te bevrijden, bevrijden van een naar virus. Toon eens wat genegenheid. En als dat echt niet lukt zet dan een ventilator op je bol om de boel wat te koelen.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 13:44 | 12

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:47: Stalin heeft ook nooit het Vergrag van Geneve ondertekend waardoor de Duitsers de Russesche gevangen gewoon konden laten verrekken. Stalin redeneerde dat een Russische soldaat zich toch nooit levend liet gevangennemen. Nu denk ik niet dat een echte SSer de Russen goed zou behandelen, maar veel Wehrmachtgeneraals hielden zich keurig aan de regels doorgaans maar dat hoefde dus niet.

Dan speelde Stalin zijn 2 generaals tegen elkaar uit om zo hard mogelijk naar Berlijn op te rukken om de Amerikanen en Britten een hak te zetten en die generaals keken dus niet op een paar honderduizenden doden meer of minder om het maar te zeggen om dat doel te verwezelijken.

Dan nog al die onnodige doden door die onnozele strategien en Stalins driftbuien. Ja de Russen hebben flink geleden door hun leiders. De Polen trouwens ook, de Russen executeerden nog even duizenden Poolse officieren nadat ze samen met Hitler Polen binnen hadden gevallen.

En Stalin had dezelfde plannen als Hitler: het veroveren van zo veel mogelijk gebied, kijk naar Finland voor WO2.

Moonwarrior | 26-03-20 | 15:50

Dezelfde lieve bevrijders die Duits evacuatie schip MV Wilhelm Gustloff met duizenden burgers aan boord aan flarden schoot met torpedo's.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 21:28
▼ 9 antwoorden verborgen

Het bijzondere aan de kritiek op de EU is dat die zichzelf tegenspreekt.
Enerzijds zou de EU veel te veel macht hebben, want Orwelliaanse toestanden worden gevreesd, we zouden aan de leiband van Brussel lopen want alles zou daar centraal geregeld worden, buiten onze wil om. Anderzijds wordt de EU steevast afgezeken bij alle grensoverschrijdende crises als machteloze impotente reus. Dat spreekt zichzelf dus tegenb. Een machteloze reus kan niet tegelijkertijd alles in de greep hebben.

Het is dan ook gelul, dat de EU ons zou besturen. Dat doen de EU niet. De EU heeft evenveel macht als de lidstaten haar toestaan en dat is bijna nul, op enkele (vooral) economische afspraken na. Er is geen politieke unie, dus we worden niet vanuit Brussel bestuurd. Kritiek op Europees falen is dus ook kritiek op het niet willen afstaan van macht aan de EU. Dat laatste mag, maar kritiek is dus een sigaar uit eigen doos.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:44 | 12

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 15:27: Dat de standpunten en argumenten afwijken van de uwe, wil nog niet per se zeggen dat ze "onzin" of "onderbuikgezwam" zijn, laat staan "een afvoerput van menselijk onbenul". Als u dan toch meent het bij het rechte eind te hebben, probeer het dan op zijn minst nog wat inhoudelijk te houden, in plaats van terug te vallen op simplistische verwensingen of gefoeter.

countus | 26-03-20 | 16:48

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 15:27: Ah, het is al een verloren zaak voor je.
Snap dat jij (en je cronies hier met dezelfde strategie) geen reden hebt om ook maar verheven te doen en anderen de maat te nemen.
Dan ben je af namelijk.

Wil je je boodschap goed overkrijgen, dan maakt de toon de muziek.
Nu begrijp ik dat je die toon maar moeilijk kunt matigen.
Kun je beter een ander instrument leren spelen.

Gazzerop | 26-03-20 | 17:48
▼ 9 antwoorden verborgen

Ja later hoor je van diegene die geholpen werden: De Russen hebben mij gered, dankzij hun propaganda beademingsmachine heb ik het overleefd. Kijken we maar of we in een maand ook niet blij zijn als ze bij ons hun propaganda komen aanbieden nadat de eerste 7000 doden verbrand zijn. We zijn al aardig op weg maar goed dat we erover gepraat hebben in de kamer.

jan huppeldepup | 26-03-20 | 13:44

Powerplay? We noemen dat gewoon propaganda. Niets nieuws, trouwens.

En wat de EU betreft: het is helemaal niet nodig om allemaal soevereiniteit over te dragen aan de EU voordat ze iets zinnigs kunnen doen. Er is genoeg te coordineren: beleidsrichtlijnen, wederzijdse hulp, hoe met grenzen om te gaan, samenwerking op medisch gebied, uitwerken van scenario's voor het geval de boel echt uit de klauwen loopt, noem maar op. En waar de EU niets op kan leggen kunnen ze wel adviseren. Sophietje wil gewoon meer macht, doodeng mens in een doodenge organisatie. Van afstaan van soevereiniteit kan pas sprake zijn als de EU een wat hoger democratisch gehalte krijgt, want het begint steets meer op een bureaucratsiche dictatuur van apparatsjiks te lijken.

Muxje | 26-03-20 | 13:43 | 1

Precies. De EU had van alles in gang kunnen zetten, hulp bij coordinatie des noods of kennisuitwisseling. Maar stilte, dat is wat er kwam. En in 't Veld staat nu te roepen dat het onze eigen schuld is dat de EU helemaal niets deed.

JanVergoor | 26-03-20 | 13:53

Just remember: Putin is your friend

putinisyourfriend | 26-03-20 | 13:43 | 1

Maken we zelf wel uit.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 21:17

Lijkt me toch wel een totale afgang van de EU. Van Balen zal wel balen.

nemo_nemo | 26-03-20 | 13:42 | 5

Von Balen zit samen met Vermofstadt, crooked Ursela en Schrans Timmerfrans in quarantaine. De plaag is voor het proletariaat jeweettog.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:45

@Harry Turtle | 26-03-20 | 13:44: ;) (met groet!)

nemo_nemo | 26-03-20 | 15:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ieder land wat een ander nu helpt is ook mijn vriend. Ik heb diep respect voor China, Rusland en bijvoorbeeld Cuba. En ik veracht de EU in deze crisis, wat niet meer is dan een tandeloze beleidstijger die, als het er echt toe doet, nalaat tot handelen.

Duitsland wilde een partij mondkapjes vanuit Polen die op weg waren naar Italië (en al waren betaald!) confisceren. Dit is een grote diplomatieke rel geworden en uiteindelijk heeft Italië de zending ontvangen en mocht het vliegtuig vanuit Berlijn doorvliegen naar Italië. Zo rollen de EU-lidstaten onderling. Dit virus zal ook de nekslag worden voor de EU zoals wij deze kennen. En terecht, cazzo's!

pibasso | 26-03-20 | 13:41 | 6

@pibasso | 26-03-20 | 13:41

"Ik heb diep respect voor China"

China heeft dit veroorzaakt. Ondanks alle lokale problemen die we nu zien, je hebt te maken met een pandemie die veroorzaakt is door de Volksrepubliek China.

twitter.com/WHO/status/12170432294277...

omanders | 26-03-20 | 13:52

Juist. De nekslag voor de EU. Duitsland zal concluderen dat de EU niet werkt en zelf het leiderschap over Europa overnemen. Ze betalen toch alles al.

JanVergoor | 26-03-20 | 13:55

Ja ik heb ook diep respect voor China, ik bedoel het is niet alsof ze deze hele uitbraak onder de pet hebben gehouden en klokkenluiders hebben uitgeschakeld... ow wacht

Moonwarrior | 26-03-20 | 14:31
▼ 3 antwoorden verborgen

De drie grootste voordelen van COVID-19 (hoop ik!!!):
- Ontmanteling en ontmaskering van de EU als politieke Unie die macht uitoefent op individuele staten. Terug naar iets EEG-achtigs
- Klimaat van de agenda. Problemen van 2020-2022 zijn belangrijker dan die van 2066-2068.
- Herwaardering van beta-wetenschap als essentieel voor ons overleven en vooruitgang

skoftig | 26-03-20 | 13:39 | 6

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:41: Verplicht x dagen per week thuis werken, verbod op niet-essentiële reizen. Het kan allemaal nu, en het kan straks dus ook als we het klimaat tot crisis verheffen. Kijk maar hoe gemakkelijk die 100kmh er doorheen kwam, en daar was eigenlijk nog helemaal niets aan de hand, het ging om een juridisch probleem en niet om de natuur, laat staan het klimaat.

Muxje | 26-03-20 | 13:46

@skoftig | 26-03-20 | 13:39

- Ontmaskeren van China als vijandige natie
- Ontmaskeren van outsourcen naar China als faalstrategie

omanders | 26-03-20 | 13:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Eigen schuld.

Dat krijgen wij ervan als wij miljarden in het klimafaat pompen in plaats van de farmacie.

ProAsfalt | 26-03-20 | 13:39 | 1

Klimafaat en de massale bail-outs die er nu aankomen beogen hetzelfde doel namelijk banken redden. Wat dat betreft veranderd er weinig.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 21:21

37 dokters dood? Allemaal oud met onderliggende aandoeningen?

RickTheDick | 26-03-20 | 13:38 | 6

Er schijnt er een van een keukentrapje gelazerd te zijn.

jan huppeldepup | 26-03-20 | 13:51

Dit is dan weer zo'n moment, netzo als 'er ligt iets bruins op de vloer'( ivm ingezakte minister),' waar onder het mom v puberale humor er weinig respect is voor goede inspanningen. En dat gaat bij mij over de hoge schoenen.

ger1306 | 26-03-20 | 15:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij heb je geen EU nodig om individueel te kunnen besluiten binnen Europa een ander land te helpen... Maar Sophietje grijpt haar kans en pakt dit eruit en laat het zeeeeeeer breed uitmeten. Linkse shit dus. En laten we eerlijk zijn, andere landen zijn veel slagvaardiger dan Europese landen. Europa is een oud continent, zeer oud. Alles traag, stroop.

Zeiss | 26-03-20 | 13:37

De gebleken totale nutteloosheid van de EU is misschien wel het enige goede dat uit deze situatie voortkomt. Opdat de Europese burger niet vergeet.

MickeyGouda | 26-03-20 | 13:37 | 1

Een ieder die zich ook maar half had verdiept in de structuur van de EUSSR had dit kunenn weten. Helaas doen veel Nederlanders dat niet en geloven blind in deze bureaucratische, kleptocratische walhalla, verblind door propaganda door valse profeten en paladijnen in eigen land.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:40

Niet de eerste keer dat het Russische leger Italië binnenvalt: en.wikipedia.org/wiki/Italian_and_Swi...

Toen moesten de Russen een Franse virus platslaan. Niet helemaal gelukt maar de legendarische Suvorov versloeg wel verschillende Franse virusjes voordat hij moest terugtrekken via Zwitserland.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:36

De EU staat met de broek op de enkels. Helaas is de oplossing voor EU falen altijd meer EU. Of u ook uw broek kunt laten zakken en vooroverbuigen. Dank u.

Kladderadatsch | 26-03-20 | 13:35 | 3

Precies wat ik had verwacht. De nieuwe vierde rijk is alleen in staat om als transferunie te dienen. Geld van noord naar zuid en oost dirigeren. Voor de verdere rest kunnen ze helemaal niks.

Het enige wat bij verbijsterd is dat zoveel Nederlanders nog zo enthousiast zijn over deze Sovjet Unie 0.5.

Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:38

@Graaf_van_Hogendorp | 26-03-20 | 13:38:
Niet zo gek, hoe vaak valt het woord transferunie, garantstellingen of Eurobonds bij DWDD, Jinek of de gemiddelde krant.
De 'journalistiek' doet haar werk niet, want dat zou 'populisten' in de kaart spelen. Zeer kwalijk.

Harry Turtle | 26-03-20 | 13:42

Niets is meer waar dan dit:

"er bestaat geen politieke unie omdat we hem niet willen en we niet bereid waren de soevereiniteit af te staan die een collectieve aanpak vanuit de EU mogelijk zou maken."

een hoop grensoverschrijdende zaken - met daar als goed voorbeeld van aanpak (incluis R&D) van infectieziekten - worden tot op heden toe nog steeds geregeld op nationaal niveau. een hoop puntenlikkers die zonder enige kennis van zaken willen beslissen over zaken die ze boven het hoofd gaan.

Voorbeeld Min Buitenlandse Zaken arbitraire focus zonder verdere échte samenwerking op int'l niveau, en zonder duidelijke reden voor prioriteitstelling op het gebied van global health voor dit specifieke onderwerp (buiten dat een aantal politici en beleidsmedewerkers het wel 'echt belangrijk' vinden en persoonlijke links hebben met de organisaties op dit gebied):

In many developing countries, sexuality is a taboo subject. Not everyone has access to contraceptives or HIV/AIDS medication. In addition, many women give birth without expert medical assistance. This situation prevents fair and equal development. The Dutch government supports several projects focused on combating maternal mortality, treating HIV/AIDS and helping LGBTI minorities.

putinisyourfriend | 26-03-20 | 13:34

Trump had gisteren ook geen goed woord over voor de EU.. en terecht.

Johan1235 | 26-03-20 | 13:33 | 7

@Johan1235 | 26-03-20 | 14:17: Ja dat soort regels waren ook een probleem in de VS, sommige hygeinische producten waren niet FDA approved. Heeft Trump direct gezegd dat als ze in het buitenland een certificaat hebben wat vergelijkbaar is dan dit nu dan ook goed is.

Zo kan het dus ook!

Moonwarrior | 26-03-20 | 14:30

@Jan Passant mk2 | 26-03-20 | 13:43:
New York een linkse enclave??
Grapjas, er is helemaal geen links in de VS.
California is de grootste staat, meeste inwoners, formaat Frankrijk, nogal logisch dus.
Het binnenland van de VS is dunbevolkt, minder internationale contacten dus minder import/vliegbewegingen, bedrijven etc.

vander F | 26-03-20 | 15:41

@vander F | 26-03-20 | 15:41:
Geen links in de VS?? Ben je er een paar jaar tussenuit geweest? De democrats moeten nu dagelijks Joe Biden reanimeren en nieuw bloed geven, om te voorkomen dat communistische Bernie de partij overneemt. Of anders wel de extreemlinkse heksen van "the squad".
Fragmentjes van CNN, MSNBC doen je geloven dat BBC en NOS "ongefilterd nieuws" produceren, naast die van woede kwijlende linksgekkies.
Kijk eens naar de huidige straatbeelden van San Francisco en Los Angeles, de resultaten van veertig jaar democrats zijn er duidelijk te zien. Trap niet in de mensenpoep en de naalden.

Jan Passant mk2 | 26-03-20 | 16:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Het militaire karakter van de hulp is niet vreemd gegeven het expeditionele karakter: een NBC eenheid lijkt me logisch. Overigens zijn het niet alleen maar militairen: www.demorgen.be/nieuws/rusland-helpt-... Los van de PR-waarde, kan Rusland nu meteen kijken hoe dit in de ergste besmettingshaard op dit moment wordt aangepakt. En dit doorbriefen naar eigen land, want daar krijgen ze ook nog het nodige voor de kiezen.

Slimme zet van Poetin: zie je zo'n colonne New York al in rijden? Plus die smokkel door de VS van 500.000 mondkapjes uit Italië. Zie ook de diplomatieke kans om de banden met Rusland aan te halen, ondanks de moordpartijen (niet in de laatste plaats MH17) en andere ellende door Poetin.

En inzake de EU: wie is op dit moment de echte grote afwezige in deze crisis? Het Frankrijk van Emanuelle Macron. Nogmaals: in tijden van crisis leer je je echte vrienden kennen. Zie de mooie actie van Duitsland. Deze schaffen ze dan weer wel heel voorbeeldig. Mille grazie ende danke schön.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 13:31

Ja hoor je kon er op wachten. Echt alles word aangegrepen om voor nog meer EU dictatuur en nog minder democratie te pleiten.

2voor12 | 26-03-20 | 13:30

Wat zal die Poetin in zijn vuistje lachen over deze stunt!
Wat dat betreft ben ik het voor één keer met Beste Landgenoten eens. Het is natuurlijk pure propaganda van de Russen.
Maar als de andere EU-landen Italië beter hadden geholpen, zou deze Russische actie niet van de grond zijn gekomen.
Wat betreft Sophie in 't Veld: die zal altijd roepen dat er meer macht naar de EU moet, omdat dat goed is. Dus dat zegt op zich niets, behalve dat het een gevaarlijk en dom idee is om nóg meer macht naar Brussel over te hevelen.

KeesBruin | 26-03-20 | 13:30

Meisje marijnissen wil goedkoop scoren. Ze wil garanties. Je ziet toch dat ze hun best doen. wat wil je nou, dom wijf.

BBRDWR | 26-03-20 | 13:30

Nou Italië, Ivan en Vladimir gaan natuurlijk nooit meer wegski want dat ligt niet in hun aard. Wen er dus maar aan.

Disabeltje | 26-03-20 | 13:29

Wacht even hoor...
"met militaire operaties van Guinee tot Afrika, waar bacteriologische oorlogvoering hand in hand ging met Russische buitenlandse inlichtingendiensten."
-Als eerste is Guinee Afrika..... dus tot Afrika is wat?
- De enige bacteriele vermeende inmenging daar kan van een Amerikaans testlab zijn met de Ebola.n
Dus wat hebben de Russen dan daar gedaan?

Premier Trutte | 26-03-20 | 13:28

Hebben ze ook sigaretten, chocolade en nylonkousen meegenomen om uit te delen?
Dat is wel een beetje traditie toch?

Mr_Natural | 26-03-20 | 13:24

Als mensen nu nog niet begrijpen dat die hele EU één groot volkomen uit de klauw gelopen circus is van grenzeloze spilzucht, machtswellust en uitvreterij van een stelletje ongekozen minkukels (let gewoon eens even op die rotkop van Verhofstadt, wat een goedkope proletensmoel is dat), dan zullen mensen het NOOIT begrijpen.

Motleycrew | 26-03-20 | 13:24 | 1

Waarom ze die Verhofstadt niet allang naar een functie hebben gedirigeerd waar hij buiten de media blijft is me een totaal raadsel.
De man is zo'n totale anti-reclame met z'n maniakale speeches, zijn constante roep om 'meer eu'.

Het is niet fair om hem op z'n uiterlijk te beoordelen (hoewel een tandarts er vast wel vanaf kan van dat salaris), maar er is echt gewoon NIETS wat die man als goed uithangbord voor de EU maakt,
Het werkt ze eerder tegen vermoed ik. Bij mij in ieder geval wel want het enige wat hij opwekt met die optredens van hem is afgrijzen en een vurige wens om 'daar' niet bij te willen horen.

Gazzerop | 26-03-20 | 14:49

De russische militaire strategie in de koude oorlog was mede gebaseerd op de inzet van chemische en nucleaire wapens. Uiteraard moesten ze hun eigen soldaten daar dan ook (beter) tegen beschermen. Die uitrusting en kennis hebben ze kennelijk nog niet bij het oud vuil gezet, daat hebben ze nu profijt van.

Leon Tosti | 26-03-20 | 13:23 | 1

Dat was hier niet anders. Alleen zijn er van alles nu veel minder. Minder soldaten, minder ontsmettingseenheden. En klaarblijkelijk minder vraag, want ik heb nog nergens beelden gezien van Nederlandse ontsmetters in actie.

Heiner | 26-03-20 | 17:18

Het is ook volkomen nutteloos zoiets op EU niveau te regelen. Wat is de meerwaarde?

Het is echt geen hogere wiskunde, vereist geen Europese wetgeving of instituten, gewoon logisch nadenken. Is ook generiek van toepassing op elke uitbraak van een ziekte die besmettelijk en dodelijk genoeg is. En welk percentage doden of blijvend geschade mensen, hoeveel mensen maximaal op te vangen door de zorg, of hoe besmettelijk precies, is een vrij willekeurige en lokale keus.

Een uitbraak van zo'n ziekte in Kontkrabbeveen vereist in eerste plaats lokale maatregelen en isolatie. En daar kunnen andere lidstaten dan zelf op reageren door geen reizigers uit die plaats of uit NL als geheel meer door te laten zonder X weekjes verblijf in isolatie om zeker te weten dat het niet uitbreidt. Verkeer van goederen kan mits ontsmet gewoon doorgaan. Binnenlands verkeer en activiteit binnen zo'n lidstaat ook, zolang het niet uit de hand dreigt te lopen.

Nu voert elke lidstaat zijn eigen beleid. Sommigen wellicht te streng, anderen te laks. De kans dat de EU ineens over een soort magische competentie, onfeilbaarheid of wijsheid beschikt om de precies juist maat voor alle landen te kiezen en welwillend over iedereen uit te gieten, i.p.v. ook gewoon te streng of te laks op te treden, is voor wie redelijk na kan denken gewoon nihil. Nog afgezien van de inherente gevaren en corrumpering van te grote, gemonopoliseerde macht en willekeur. Niet doen dus...

Wol | 26-03-20 | 13:23 | 3

Zo is dat. De EU is net zo nuttig als een neusdruipende gast met coronavirus op je feestje.
Het bezorgt je een hoop geregel & bemoeienissen, maar er iets aan hebben doet alleen een beperkte groep globalistische Deugneuzels. Geboren parasieten, die anders geen idee zouden hebben hoe miljardair te worden. Dat is nu tot in de puntjes geregeld aan het lopende buffet van de belastingvergaarbakken te Brussel.
Betaalt u even mee voor een piekfijn, centraal-geregeld klimaat, kameraad?

Jan Passant mk2 | 26-03-20 | 13:28

Precies. Bovendien voert ieder zijn eigen gezondheidszorgbeleid. Als wij 100 miljard in ziekenhuizen steken en er het beste van de wereld van maken, dan lachen we om een virusje als dit. Terwijl in Italie vervolgens elke verkoudheid potentieel dodelijk kan zijn omdat ze het niet handelen kunnen. Is puur gebaseerd op eigen begroting, gezondheidszorg en ook etische kaders die bij ons anders zijn.

Oh jee, Jetten gaat het straks allemaal centraal voorstellen...

BBRDWR | 26-03-20 | 13:29

@BBRDWR | 26-03-20 | 13:29:
EU ziekenhuizen. Met voorrang voor D66 en GL leden,
PVV'ers en FvD'ers worden absoluut niet toegelaten natuurlijk.

2voor12 | 26-03-20 | 13:36

Gelukkig houd de NAVO geen grootscheepse militaire oefeningen direct op de grens met Rusland.
Oh wacht ...

2voor12 | 26-03-20 | 13:35

hahaaha, ze rijden net binnen, maar nu weten "insiders" al te melden dat het 80% rommel is. En dan de Ruskis beschuldigen van propaganda.
Dat gedoe. Elke dag horen we dat er geen testen zijn van een of andere "expert" , blijkt UK er vanaf volgende week miljoenen te gaan aanbieden. Te koop op amazon, lekker thuistesten. De EU staat eindeloos te kakken, en dat gejank van zo'n Sofietje in 't Veld. Al zouden ze wat willen doen, ze kunnen niks. Verder dan gepiep over dat landen de grenzen dichtgooien komen ze niet.

Tekstverwerkerr | 26-03-20 | 13:22 | 4

En de firma Roche, ook al fout in de 2e WO doch dit terzijde, die domweg weigert de samenstelling van de testvloeistof vrij te geven zodat iedere apotheker dit zelf kan maken.
Ja de EU jah.

Tuinhekje | 26-03-20 | 13:27

@Moonwarrior | 26-03-20 | 13:27: De rommel houden ze gewoon voor hun eigen plebs, het goede spul wordt voor propaganda doeleinden gebruikt. Ik zie ze daar rijden, beelden van vandaag, en nu wordt er al weer door anonieme bronnen gemeld dat het rotzooi is... Ongeloofwaardig. En als de EU echt wat zou willen doen zouden ze in ieder geval een poging wagen om dat patent van de firma Roche te breken, of ze volledig door de stront te sleuren door ze kapot te schrijven in de pers. Geberut niks.... We kunnen de pest krijgen van de EU. Cuba heeft trouwens ook een stuk of 50 dokters gestuurd.

Tekstverwerkerr | 26-03-20 | 13:35

Wij moeten het doen met gebruikte vuurwerkbrillen. Ik zeg alle rommel is welkom.

RickRD | 26-03-20 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

De EU staat weer in haar hemd. Het slaat nu al wild om zich heen met allerlei beschuldigingen van individuele politici, die de schuld nu leggen bij het volk en de natie staten. De rekening gaan ze er ook leggen trouwens. Het geeft hier de gelegenheid aan de Russen om de grootste PR-stunt te houden sinds de lancering van de Spoetnik. De reactie zal er wel naar zijn als alle ophef weg is en het virus bedwongen. Ik zie een krampachtige, vijandige houding al aankomen, vanuit Brussel. Daar zijn ze in hun kruis betast en dat gaat ons ons nog duur komen te staan.

Het conflictmodel ligt voor de hand. Want de bureaucraten in Brussel, hebben die reflex inmiddels meerdere malen getoond richting eenieder die hen dwarszit.

Statler en Waldorf | 26-03-20 | 13:22

Ik mis guy en franske,kuch

rein9576 | 26-03-20 | 13:21 | 2

Mijn maag bleek laatst te basisch (Ph te laag). Twee minuten EU propaganda, 1 minuut de kop van Franske, 2 minuten de kop van Guy op tv en het probleem was opgelost.

klimgek | 26-03-20 | 13:39

Je denkt toch niet serieus dat dit een hulpactie is? Dit is DE manier om heel Rusland op TV te laten zien dat Russische militaire voertuigen door Rome rijden, met Russische vlag en al. Puur bedoeld als propaganda em om de Italiaanse populist Salvini te steunen. Die laatste ziet het liefste Poetin als president van Italie.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:21 | 5

@Jezusaapje | 26-03-20 | 13:32:
Bij jou is de kinderhand snel gevuld. Poetin is blij met zoveel naief geloof. Dat ziet hij graag. Maar Poetin is niet je vriend, hij ziet je als domme meeloper. Wat je dan ook bent. Want jij bent EU-burger en die EU ziet hij het liefste kapot. Met jou erbij als het moet.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:47

Ja hoor, het is iedereen z'n schuld dat de Russen Italië voor propaganda doeleindes gebruiken, behalve de EU natuurlijk, want die wordt zoveel tegengewerkt door de eigen burgers. Misschien moet heel die EU nu maar eens gewoon ontbonden worden, dat die EU niet werkt word met de dag meer duidelijk, men wil het gewoon niet, accepteer dat nou eens.

zwellevertje | 26-03-20 | 14:00

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:47:
Die EU ziet je het liefst betalen, en och kinderhand geeft je niveau wel aan.
Meelopen met de EU? Wat heeft de EU ooit betekent, noem zelf eens een project op wat is geslaagd. Geldharken is het enige wat ze kunnen, en onzichtbare geldstromen overmaken naar het zuiden. Je lijkt wel een beetje op de Koreaanse slet met je afbraak zinnetjes.

Jezusaapje | 26-03-20 | 20:26
▼ 2 antwoorden verborgen

37 dode dokters.

ger1306 | 26-03-20 | 13:21 | 2

En een pingpongbal.

keestelpro | 26-03-20 | 13:46

Toen ik exact hetzelfde een paar dagen geleden als tegel plempte, werd ik weggejorist...

Als de EU ooit een functie had kunnen hebben, was dat nu geweest.

Maar wat deed de EU? Sloot de deuren van het Euro-"parlement"; de technocraten gingen van de radar af in hun beveiligde woningen zitten en deden niets.

En nee, ik hoef geen Duitse gemankeerde defensie-minister die volkomen ondemocratisch tot "president" van die kliek is geworden op Twitter te zien waar ze mij gaat vertellen hoe ik mijn handen te wassen heb.

Terwijl het volk "krepeert" (ok, ik overdrijf), was de EU volkomen onzichtbaar.

En vind je het dan raar dat de Italianen hulp van wie dan ook aannemen? Duh...

De Droit | 26-03-20 | 13:20 | 4

Ik denk dat dit heel veel mensen de ogen opent. M.u.v. Robot Jetten, die wacht op een blauw piemeltje met gele sterretjes die tegen zijn wang tikt.

BBRDWR | 26-03-20 | 13:32

Ze hebben hun eigen onzin nu ruimschoots mogen bewijzen en wil dus ook de dringende afschaffing van deze kleuterclub.

Lt-Kol Kilgore | 26-03-20 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

Beetje off-topic maar : Laten we nu niet met gereformeerde koppen beweren dat deze crisis geen politieke inhoud heeft of consquenties in Necerland : Als Rutte's aanpak succesvol is, kan Baudet wel inpakken en omgekeerd. De inzet is ook politiek dus hoog.

daytripper | 26-03-20 | 13:20 | 2

Zelfs al bakt ie er niks van, Rutte zal alsnog reddende engel neergezet worden door de media.
Gezonde kritiek lijkt uit den boze want we moeten eensgezind zijn ofzo.
Rutte gaat hier sowieso garen bij spinnen, tenzij die gammele Euro echt niet meer houdbaar blijkt.

Harry Turtle | 26-03-20 | 13:30

Ik ben geen Rutte fan, maar hij doet het goed gezien de omstandigheden en de compleet wereldvreemde adviseurs van het RIVM en Ab 700miljoeneurovoorwaardelozespuitenin2009 Osterhaus als viroloog.

Tuinhekje | 26-03-20 | 13:37

Tjongejonge wat een achterdocht! Dit is gewoon humanitaire solidariteit en niks anders.

keestelpro | 26-03-20 | 13:20 | 2

Naiviteit is ook slecht uit te roeien. Er bestaat geen vaccin voor.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:22

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:22: Weet je alles van of niet?
Want het moet dat toch zijn dat je denkt dat je tegeltjes met hun toontje nog maar een beetje effect hebben?

Gazzerop | 26-03-20 | 14:54

Oh, dus na Albanië, 5G spionage nu dus een opgang naar een Europees leger dat nodig zal blijken als u en ik de straat op willen als we merken dat de Euro kapot is, de Europese economie kapot is,dat de Duitse en Italiaanse baken kapt zijn,dat de Griekse grens kapot is,en dat onze pensioenpot kapotgeslagen zal worden?

Welles! Nietes! | 26-03-20 | 13:19

Liever een Rus in de tuin, dan het CoVid-19 in de keuken!

McSplutter | 26-03-20 | 13:18 | 2

Beter vier Russen in de tuin zelfs!

Mr_Natural | 26-03-20 | 13:20

Ik zie geen tanks , maar alleen vrachtwagens rijkelijk voorzien van Russische vlaggen ... lol

daytripper | 26-03-20 | 13:18

Een van de dingen die een crisis als deze doet is de zaken in een heel helder licht zetten.
Zwak leiderschap valt duidelijk door de mand, althans voor iedereen die niet stekeblind is. Dat zien we nu, voor de zoveelste keer trouwens, bij de EU. En ook in Nederland, uiteraard.
Komisch is ook de reactie van Sophie in 't Veld, die deels nog gelijk heeft ook. Als puntje bij paaltje komt, wíllen we die hele EU niet. Een groeiend deel van de bevolking heeft er geen zin in, ook al zijn de elites nog zeer overwegend vreselijk pro-EU.
Het grote gevaar van deze crisis is, dat de Eurofielen dit gaan gebruiken om er van alles door te jassen: toelaten van nog meer hopeloze landen, Eurobonds en meer van dat soort ellende, waardoor er eindeloos geld van noord naar zuid en van west naar oost gaat stromen. En wij maar doorwerken, tot 70 jaar desnoods, om landen waar het een zootje is gratis geld te geven.
Ik kan niet zeggen, hoe zeer ik hoop dat deze crisis het begin van het einde gaat worden voor de Euro en de EU.

KeesBruin | 26-03-20 | 13:17 | 2

Ja je vraagt je af waarom die EU ambtenaren 20k per maand voor verdienen!

Moonwarrior | 26-03-20 | 13:28

Schaamhaar kapsel in 'Geld geeft het goede voorbeeld: "trek dan de stekker er maar uit”. Lijkt me de allerbeste oplossing. De powerplay van de Russen is een meesterlijke zet van Poetin en een rechtstreekse trap in het gezicht van die EU bureaucraten. Een continentale crisis zou ontstaan door het vertrek van de UK, welnu er is een continentale crisis en wat nu EU? En inderdaad die schreeuwer Verhofnar, de Goebbels van Brussel, trekt zijn bek weer open.

Broadsquire | 26-03-20 | 13:17

Italië misbruikt dit omdat ze meer geld van de EU willen.

stipjes | 26-03-20 | 13:16 | 1

com'on.

Guillermo | 26-03-20 | 13:24

We wilden wel meer niet, Sophie.
Dat was nooit een belemmering.

Harry Turtle | 26-03-20 | 13:16 | 1

spijker-kop

Tekstverwerkerr | 26-03-20 | 13:28

Laten wij ook de Russen om hulp vragen. Oh nee, daar proberen we al 6 jaar oorlog mee te voeren, dus dat wordt niets. Dan Oekraïne maar. Oh, nee dat wordt ook niets.

Heiner | 26-03-20 | 13:15 | 4

@Capt. Iglo | 26-03-20 | 13:17: Dat weet ik, maar wat Rutte en Van Dissel gepresteerd hebben met hun rekenmodellen en halfzachte aanpak, was niet veel beter.

Heiner | 26-03-20 | 13:20

@Capt. Iglo | 26-03-20 | 13:17:
Rusland is een enorm land, met heel veel inwoners en ook relatief veel medici. Is wellicht een pr stunt, maar in ieder geval wordt er iets gedaan. En dat iets zou ook mede een taak voor de EU kunnen zijn.

Ommezwaai | 26-03-20 | 13:30

@Ommezwaai | 26-03-20 | 13:30: het werk dus op jou zo’n pr stunt want de “hulp” die ze bieden is zo kleinschalig dat het geen verschil maakt maar mensen als jij zien het als “iets” doen. Doel bereikt dus, feitelijk niks bereikt maar in de ogen van sommige toch sympathie opgewekt.

Capt. Iglo | 26-03-20 | 15:59
▼ 1 antwoord verborgen

Zo had het ook vanaf het begin aangepakt moeten worden. Ik denk dat heel wat NBC specialisten/ontsmetters hoofdschuddend kijken naar het beleid/gestuntel van de afgelopen weken

Heiner | 26-03-20 | 13:18

Een grote PR stunt van de Russen. Die ratten kiezen een uitgelezen moment om de EU verder in diskrediet te brengen, het achterliggende doel natuurlijk van deze actie. Als er 1 zaak bovenaan staat voor Poetin is het de afbraak van de EU. Dat weten we al 20 jaar en daar doet hij dan ook alles aan, geholpen door een meute domme meelopers in rechts-populistische kringen, die dolblij zijn met een vriendschapsspeldje bijvoorbeeld.

Dezelfde rechts-populistische kringen staan vooraan in de kritiek op de EU en wijzen graag op de machteloosheid van de EU in deze crisis. Inderdaad heeft Sophie keihard gelijk als ze zegt dat "wij dit niet wilden", dus dat gebrek aan daadkacht is een direct gevolg van onze sigaar uit eigen doos omdat we de EU geen enkele macht hebben willen geven. Dus domme populisten, jullie worden op je wenken bediend. De EU staat te kakken en Poetin komt jullie helpen. Tenminste dat denken jullie dan, want Poetin is jullie vriend niet. Jullie worden alleen gebruikt voor zijn eigen doel, daarna kunnen jullie in je eigen graf afzinken wat hem betreft. Maar goed, domheid laat zich slecht bestrijden. Het is net een virus.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:13 | 19

Gelukkig treft die zelfde EU natuurlijk geen enkele blaam en natuurlijk hebben al die EU ratten tot het uiterste door gewerkt om zoveel mogelijk hulp aan Italie te verlenen en niet als eerste de EU burelen te sluiten en thuis onder de bank te schuilen voor deze crisis, ook was het handwas filmpje van Ursula een symbool van de ongekende daadkracht van onze EU, werkelijk onbegrijpelijk dat Rusland toch nog een kansje ziet er nog wat propaganda momentjes uit te slepen, ondanks dit strak dichtgetimmerd EU plan van aanpak haha.

zwellevertje | 26-03-20 | 13:49

Jaja mensen, allemaal even stilzitten en luisteren hoe het zit. Dat zal B_L ons allemaal wel even vertellen!

Jammergenoeg kan hij het zuur al niet meer uit zijn tegels houden en gaat maar weer met het populisten-riedeltje verder.

Laten we nooit vergeten dat de 'popuiisten' niet de oorzaak maar een gevolg zijn.
Dan kun je wel blijven proberen te 'gas-lighten' maar de strijd is al lang verloren.
En wat over blijft is het sneue verschijnsel dat in panelen onder berichten zijn standaard riedeltje weer terugkomt. Zuurder en zuurder, het mist de uitwerking al totaal en schiet zodoende totaal zijn doel voorbij.

Gazzerop | 26-03-20 | 14:08

@Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:36: Hmm,is toch een rant v pro EU: kijk uit voor Poetin? Valt op GS wel mee. U bent vd centen, dan weet u toch dat de Russ. economie net zo groot is als de Italiaanse? No panic.

ger1306 | 26-03-20 | 15:14
▼ 16 antwoorden verborgen

Tja, Italianen drinken nu eenmaal wijn en geen wodka, dus dat zullen die 80% nutteloze voorraden wel zijn.

Moonwarrior | 26-03-20 | 13:13 | 1

LOL! Ik ga op reis en neem mee......? De vodka is als eerste ingepakt.

Kluukluuk | 26-03-20 | 13:54

Na deze crisis houden we geen soevereiniteit meer over. De oplossing voor elke crisis in de eu is meer macht naar Brussel, zijn we mooi klaar mee.

Capt. Iglo | 26-03-20 | 13:13 | 2

Hear! @..@ Hear! @..@

keestelpro | 26-03-20 | 13:21

Ik had je wel herkend, Trutte.

Guillermo | 26-03-20 | 13:23

Het zijn bijzondere tijden. De uitbraak van het coronavirus leidt tot vragen aan de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), meldt de vereniging op haar website. De belangrijkste heeft zij op de site op een rij gezet. Onder meer de vraag wat iemand kan doen om zichzelf met het virus te besmetten, op die manier de crisis te "benutten om te overlijden".

RickRD | 26-03-20 | 13:12 | 2

Het probleem is dat die idioten op die manier niet direct doodgaan, maar eerst op de IC komen te liggen en daarmee andere mensen het slachtoffer maken en onnodig druk zetten op hulpverleners.

Moonwarrior | 26-03-20 | 13:15

Nonsens bericht

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 13:47

Rot op met je EU,
Eigen doden eerst!!

TijdelijkOptimist | 26-03-20 | 13:12

In elk land waar Rusland zogenaamd de helpende hand uitsteekt ontstaat oorlog. Of we het nou over Syrië of de Oekraïne hebben het eindigt met oorlog. Laat Italie maar lekker vertrekken uit de EU en de Eurozone, dan zijn wij beter af.

Beroep = Boerenlul | 26-03-20 | 13:11 | 7

Hahahaha, Nee, dan waar de EU de 'helpende hand' toesteekt.
Het is nog steeds burgeroorlog in Ukraine.

Roadblock | 26-03-20 | 13:22

@Roadblock | 26-03-20 | 13:22:
Een oorlog die is begonnen door Rusland. Tot op de dag van vandaag zijn ze daar militair aanwezig en actief.

Beste_Landgenoten | 26-03-20 | 13:24

Misschien komen ze de in Italië wonende russen wel te hulp. Dat doen ze elders ook zo aardig.

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 13:47
▼ 4 antwoorden verborgen

OPLETTEN!

De EU grijpt alles aan om meer macht te grijpen en we moeten actief hier tegen ageren.
Albanië wordt via de achterdeur naar binnengerommeld, dit is klein bier.
Enkele zaken op de wensenlijst van de EU worden nu alvast ingemasseerd maar willen we nog een klein beetje zelfstandigheid behouden nu in het geweer komen. Dit zagen we ook met de vorige crisis (ESM en EFSF).

Nu niets doen, ook prima.... maar dan ook EU als land en Nederland als provincie accepteren.

De EU faalt op alle fronten ten tijde van de coronacrisis. Nationale staten bewijzen ook laks te zijn. De EU zal middels drogredenatie proberen een Europees vehikel op te zetten om tijdens pandemie ingrepen te doen.

Een RIVM vanuit de EU. Zij bepalen dan de allocatie van medische middelen, lockdowns en handhaving van deze lockdowns.
Ondanks dat het hier kut geregeld wordt door onze overheid moet je hier nooit aan toegeven.

Eurobonds.... nu worden ze coronabonds genoemd. Dit zijn obligaties, leningen die de EU uitgeeft en dit geld zelf gaat verdelen onder de provincies (nu nog lidstaten). Dit is een opmars voor volledige financiële afhankelijkheid van de EU.
De grote wens van de EU is om zelf centen op te halen middels obligaties, dan hoeven ze nooit meer met kritische landen te onderhandelen wat de afdracht wordt.

Maar wij staan wel garant.

Nu niet opletten is Nederland opheffen, nu al voorsorteren aub!

*Disclaimer*
Ik voorspel 93% correct.

Kaas de Vies | 26-03-20 | 13:11 | 7

Kaas voor kolonel.

ditotje | 26-03-20 | 13:32

+ (natuurlijk) dat inleveren van locatiedata.

En hier blijft trolletje B_L angstvallig stil.

Typisch...
Hulde voor je tegel.

Gazzerop | 26-03-20 | 14:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat is prima. Met de staatsschuld erbij.

kenny harder | 26-03-20 | 13:10

Ik heb de zelfde luchtverfrisser in de auto hangen, komt wel erg dichtbij nu.

Idiamin Dada | 26-03-20 | 13:10 | 1

LOL! Is dat degene met dat Corona luchtje?

Kluukluuk | 26-03-20 | 13:48

Behalve dat ik de EU niet wilde, wil ik haar ook niet. Vermelding kan dus gewoon in tegenwoordige tijd. Als iedereen de rug nu eens recht hield ...

Rest In Privacy | 26-03-20 | 13:10

Als ik Derk Sauer mag geloven pakt Poetin het in eigen land niet al te best aan.

Piet Karbiet | 26-03-20 | 13:09 | 1

Als je Derk Sauer mag geloven ja......

nope | 26-03-20 | 13:19

Polen wordt een nog grotere ramp dan Italië. En die laten geen Russen binnen dat is een zekerheidje. Of we de echte cijfers van Polen gaan zien betwijfel ik. Maar ze vallen er nu al met bosjes om.

Mark_D_NL | 26-03-20 | 13:08 | 2

Wie moet nu dan de tomaten plukken en de asperges steken? En mijn badkamertje/stucwerk dan?

Ommezwaai | 26-03-20 | 13:32

Sinds 2018 importeren de Polen massaal gastarbeiders uit Azie. Tsja, lekker goedkoop toch?

squadra | 26-03-20 | 18:25

Verdeeldheid zaaien zijn ze erg goed in, de EU.

Rest In Privacy | 26-03-20 | 13:08 | 1

eu club gewoon vanaf heden negeren.

Mark_D_NL | 26-03-20 | 13:09

Nog steeds liever dit dan een EU leger.

keistad | 26-03-20 | 13:07

Een modern paard van Troje dus. Blyat.

Balletje Mayo | 26-03-20 | 13:07 | 1

Precies

MaarFeitelijk | 26-03-20 | 13:45

Er is vrijwel niets lachwekkender dan de EU......... wat een radeloos, redeloos en besluiteloos miljarden verslindend vehikel is dat!

Fatwabuster | 26-03-20 | 13:07

In 1 woord: Geweldig

nope | 26-03-20 | 13:06 | 1

U reageert nog in het vorige topic?

Guillermo | 26-03-20 | 13:20

Dit gaat het excuus worden voor een Europees leger. #nexit

Wim Venijn | 26-03-20 | 13:06 | 3

Het excuus tégen de EU gaat zwaarder wegen, vermoed ik. #Nexit met u eens. (Nexit met een hoofdletter N, weliswaar; ik heb de moed wat dat betreft nog niet opgegeven).

McSplutter | 26-03-20 | 13:13

@McSplutter | 26-03-20 | 13:13:
Lieden van de EU zaten als eerste onder hun bureaus. Heel de wereld heeft nu wel kunnen zien wat een enorme faalhazen het zijn in Brussel. Normaliter wil men alles vanuit Brussel besturen, maar nu even niet. Nu is het ieder land voor zich. Als deze crisis achter de rug is, zou ieder weldenkend lid van deze club zich serieus af moeten vragen of men hier nog wel deel van uit zou willen maken. Maar goed, ze hebben genoeg geld in kas om ieder land weer om te kunnen kopen natuurlijk.

Ommezwaai | 26-03-20 | 13:21

Zou je een Russisch beademingsapparaat op een EU stopcontact kunnen aansluiten.

Uw Verzekeringsadvis | 26-03-20 | 13:06 | 11

@Mark_D_NL | 26-03-20 | 13:16: Er is geen EU stopcontact, verschillende lidstaten gebruiken andere types stopcontacten.

BubbelWater | 26-03-20 | 13:54

@Mark_D_NL | 26-03-20 | 13:16: lul niet we hadden al stroom voor de eu bedacht is, destijds regionaal of gemeentelijk tegenwoordig door de eu commercieel wat het niet goedkoper heeft gemaakt iets wat wel belooft is

Idiot456 | 26-03-20 | 13:55
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl