Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Viroloog: "Kinderen niet meer buiten laten spelen"

"Als kinderen twee meter afstand van elkaar zouden houden is het een ander verhaal, maar zo spelen ze doorgaans alleen met pingpong.”

Hebben we nog een viroloog? Maar natuurlijk hebben we nog een viroloog! Bert Niesters (wat is in een naam) van het Universitair Medisch Centrum Groningen vindt het ONVERSTANDIG om de koters naar buiten te sturen voor een beetje vitamine D en energie afblazen. Niesters (hatsjoe) wijkt hiermee af van de gangbare virologen-mening dat kindertjes wel even op het klimrek mogen omdat het virus toch weinig vat heeft op de allerkleinsten. Cruciale zin in het bericht: "Als kinderen twee meter afstand van elkaar zouden houden is het een ander verhaal, maar zo spelen ze doorgaans alleen met pingpong.” Wij zien een gouden markt voor wipwaps van vijf meter, eenpersoonstrampo's, solo-schommels en heel veel extralarge pingpong-tafels. Sterkte vandaag met het binnenhouden van de meute. Hiero Peppa Big LIVE.

Reaguursels

Inloggen

Zou heerlijk zijn, lekker rustig, niet dat gegil en gedender onder m'n raam. Sterker nog, van mij mag Zwarte Piet alle kinderen meenemen naar Spanje, het wordt toch niks met die etters.

sarcastro | 18-03-20 | 16:47

Kinderen preventief ruimen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.
Is het probleem met de scholen ook gelijk opgelost.

Gulliver | 18-03-20 | 13:07 | 1

Nee joh, die kleine etters moeten straks mijn pensioen betalen

Potsierlijk | 18-03-20 | 19:53

Ik probeer mijn 6 jarige adhd'er pas 3 dagen binnen te houden en het is ondraaglijk. Ik neem inmiddels liever de corona gok dan het vooruitzicht dit nog minimaal 3 weken vol te moeten houden. Ondertussen denkt mijn baas dat ik aan het verzaken ben doordat hij verwacht dat we allemaal thuis kunnen werken, maar dat is met bepaald soort kinderen gewoon onmogelijk. Hij moest eens weten hoe graag ik wil werken!

Quantum Suicide | 18-03-20 | 12:43 | 2

I feel your pain dude

Jongezeeschuimer | 18-03-20 | 12:55

Geen tijd besteden aan je kinderen is als het gooien van een boomerang.

Gulliver | 18-03-20 | 13:09

Wat lastig is hieraan: mijn meisje loopt buiten met een setje strenge regels. Sta altijd minimaal twee grote stappen bij je vriendjes vandaan. Niet knuffelen.
En dan heb ik weet ik hoeveel kinderen die opeens bij mij voor de deur spelen waar ze dat anders nooit doen en die zich niet aan welke regel dan ook houden. Ik houd mijn dochter dus binnen omdat grotere kinderen of geen regels meekrijgen, of zich er niet aan houden. Ik vind het pijnlijk. Ik kan het moeilijk aan haar uitleggen. Maar ik ga niet gokken.
Kloten zooi. Voor alle kinderen. Ook voor die andere kinderen voor mijn deur.

DeJemelscheet | 18-03-20 | 12:20

RuneScape account aanmaken voor je kind. En hij zal de rest van zijn jeugd in een alternatieve wereld leven. Digitale kinderarbeid met als beloning een skill cape.

Tuforial | 18-03-20 | 12:14

De kinderen maken hier s morgens hun schoolwerk en gaan daarna lekker buitenspelen. Als we hen de komende drie maanden binnen moeten houden dan worden we hier met zijn allen gillend gek... Ik begreep van de Rutmeister dat 80% van de Nederlanders het virus toch wel gaan krijgen dus begrijp het issue ook niet zo

Mark zit te Dutten | 18-03-20 | 12:11

Oh hadden we maar sneller vluchten uit China tegengehouden, mensen die in quarantaine moeten echt opgesloten, reizigers massaal gescreend op koorts, alles en iedereen rond een besmette persoon getest en direct mondmaskerproductie opgezet.

Taiwan deed het, zonder WHO, want daar mag ze geen lid van zijn. 100 gevallen, 1 dode. En de laatste 40 gevallen: mensen uit Europa. De Wuhan-crisis was bezworen... Ook Singapore en Hongkong grepen tijdig in. Japan en Korea wat later, maar nu succesvol. Helaas zijn onze experts en bestuurders niet van hetzelfde kaliber.

Een ander probleem: onze bevolking is ook niet opgevoed met evenveel gemeenschapszin... ff carnavallen, 14.000 man bij Willem II 2 dagen na eerste coronagevallen in Tilburg... Nu nog: speeltuinen met lint eromheen maar een dozijn mensen die er hup onderdoor gaan en ff lekker de kids laten spelen met de glijbaan...

Ten slotte mogen we nog even stil staan bij onze media, want die hebben 'Wuhan' gereduceerd tot "kijk, die Chinese gekte!", "hoehoe, overal mondmaskers!" en "oh, kijk, deze Nederlander was net op tijd weg." Italie: idem dito. Korte berichtjes verborgen tussen schaatsers en items over de Democatische voor(!)verkiezingen.
Geen serieuze, diepgaande reportages over de crisis, de maatregelen van de Aziatische landen... No sense of urgency...

Misschien... is het Westen gewoon in zichzelf gekeerd, zelfvoldaan en een beetje op weg de Tweede Wereld te worden?

drs. Levi Samsonov | 18-03-20 | 12:04

De beste man heeft zeker geen kinderen?
Kinderen, en zeker jonge kinderen moeten buitenspelen. De hele dag binnen worden zij en de ouders gek van, dan krijg je ouders die erdoorheen zitten, niet meer kunnen (thuis)werken etc. Kinderen van ons spelen gewoon in de straat met de andere kinderen. We zorgen allemaal dat we onze handjes wassen en bij verkoudheid blijven we binnen, geen vriendjes in huis alleen buiten. Dat lijkt me voldoende.

76435 | 18-03-20 | 11:57

Toepasselijke naam ook van de beste man

Ragnar_Lodbrok | 18-03-20 | 11:32
-weggejorist-
Nehemia | 18-03-20 | 11:28 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het voordeel als men niet alles weet is dat men alles kan roepen. Ook als viroloog.

Feitenpliesie | 18-03-20 | 11:24

Voordeel hierbij is dat moderne kinderen sowieso al bijna niet meer buiten spelen. Tel uit je winst en dank aan de spelcomputer..

Beste_Landgenoten | 18-03-20 | 11:10

Ik ben redelijk introvert, misschien dat ik daarom niet zoveel moeite heb met de richtlijnen. Maar de wereld vergaat niet als je iets meer thuis/op jezelf bent.

Pluisbaard | 18-03-20 | 11:05 | 2

Er gaat een wereld voor je open als jij buiten komt terwijl de rest binnen blijft.

heldheino | 18-03-20 | 11:09

@heldheino | 18-03-20 | 11:09: kom wel buiten voor de nodige dingen normaliter, zoals werk, concerten en fotografie. Heb alleen niet zoveel met de meeste mensen. En ja ook gewoon een vriendin en zoon, dus niet totaal zolder/basement dweller.

Pluisbaard | 18-03-20 | 11:36

Onverstandig m'n reet. Er zijn ook grenzen aan dit geouwehoer. In ieder geval containen we het tot de directe buurkindjes als we ze tijdens home school op speelkwartier sturen.

Gen. Maximus | 18-03-20 | 10:53 | 4

@Joostmochtnietsweten | 18-03-20 | 11:04:
Dat soort cijfers zeggen niets meer als je niet alle mensen checkt. In Nederland gaan ze nu alleen mensen die (dreigen) opgenomen te worden in ziekenhuis controleren. Dus als de groep 20% ernstige klachten komt nog in de cijfers. Dat overlijdt waarschijnlijk 10% van. Dus mortaliteit 10%.
Maar in werkelijkheid is het dan maar 1% als je de 80% niet zo vreselijk zieke mensen erbij telt

New Quacka | 18-03-20 | 11:17

@Joostmochtnietsweten | 18-03-20 | 11:04: Met een gemiddelde leeftijd van 80 jaar en met veel onderliggende lichamelijke klachten. Ze waren dus al in een hele slechte conditie, maar hun overlijden wordt volledig toegeschreven aan het corona. Het is maar hoe je naar statistieken kijkt.

Nehemia | 18-03-20 | 11:35

@Nehemia | 18-03-20 | 11:35:

Normaal sterven er per dag 2500 Italianen door het roken, die zullen nu ook wel op het Corona hoopje worden gegooid.

Gulliver | 18-03-20 | 12:14
▼ 1 antwoord verborgen

De kinderen gaan hier in een hamsterbal naar buiten. Ideaal als het niet te hard waait.

Diotima | 18-03-20 | 10:50 | 1

En zeer amusant als het wel hard waait.

Varende_Reaguurder | 18-03-20 | 10:56

Het debatje gevolgd tot ongeveer de helft, schat ik zo.
U in hollandistan bent gewoon de sjaak.
Sterkte U allen.
Deze persoon gaat nu zwemmen. Vanavond kom ik wel weer kijken.

Gokmaar | 18-03-20 | 10:38 | 3

Mwah. De internationale kritiek en woede op Duitsland en België schijnt ook enorm te zijn.
Lock em up schalt in deze landen door de straten.
Beetje absurd. Lichaamsbeweging en goede weerstand zijn ook essentieel. Of wil je over een.paar weken zieke klassen, run op fysio en been-en botbreuken, omdat kinderen te weinig beweging hebben gehad?

Gazelle | 18-03-20 | 11:02

De beste strategie is altijd om niet ziek te worden, weerstand is plan B. Niet ziek worden doe je door niet in contact (direct of indirect) te komen met anderen.
Als die kinderen gewoon door gaan met ravotten, dan verspreiden zij het verder. Italië is inmiddels compleet fucked, onze maatregelen zijn softer. Maak uw borst maar nat

Joostmochtnietsweten | 18-03-20 | 11:07

@Joostmochtnietsweten | 18-03-20 | 11:07: Dat zeiden ze destijds ook over de milenniumbug. De wereld zou vergaan. Alles zou vastlopen. Kijk voor meer duiding niet alleen naar de mainstreamkanalen maar naar alternatieve bronnen. Dat werkt heel ontnuchterend. Het establishment schept een monster en dat monster is eigenlijk maar een nietig dwergje.

Nehemia | 18-03-20 | 11:42

Mijn kind speelt 24/7 GTA5.
Hij praat sindsdien precies zo als Michael en Trevor. Om de drie woorden een fuck.
Die redt zich wel in de post-Apocalyptische wereld, als straks de rook opgetrokken is en bendes door de puinhopen van de smeulende stad zwerven.

King of the Oneliner | 18-03-20 | 10:30

Leuk en aardig allemaal, maar we moeten wel realistisch blijven. Kinderen 3 weken binnen houden is ondoenlijk. Laat ze in kleine vaste groepjes spelen, op dezelfde plek, en het risico op grootschalige besmettingen is vrijwel nihil. Iets anders wordt het natuurlijk als we met kinderen (en ouders) hutjemutje in volgepropte speeltuinen gaan hangen, zoals ik maandag bij mij in de buurt zag. Een beetje gezond verstand gebruiken kan geen kwaad.

KlunsJohannus | 18-03-20 | 10:29 | 1

Dit dus

Gen. Maximus | 18-03-20 | 10:55

Die kinderen kunnen toch helpen bij de grote voorjaarsschoonmaak of vakken vullen of straten vegen of zoiets. Oh nee het zijn allemaal prinsjes en prinsesjes. Kasplantjes.

dathoujetoch | 18-03-20 | 10:24

Hij bekijkt het maar. Mijn kinderen zelf zeker ook nog meters uit elkaar houden? Wacht.. ik sluit ze wel 3 weken op op hun kamer, en mogen er maar 1 voor 1 uit. Liever corona dan een familie drama ;-).

Kanon Bier | 18-03-20 | 10:21 | 1

Inderdaad, ondoenlijk.

KlunsJohannus | 18-03-20 | 10:30

Hier op het sportcomplex (dat drie weken dus dicht is), wordt nog regelmatig gevoetbald. Of dat wijs is, is maar de vraag.

Geil Kippetje | 18-03-20 | 10:15 | 1

Als je dat in kleine groepjes doet met vaste samenstelling, en iedereen in dat groepje houdt zich aan de regels rondom social distancing en hygiëne, geeft dat volgens mij weinig risico's.

KlunsJohannus | 18-03-20 | 10:31

Er zijn mensen die weinig tot niets last hebben van dit virus. Zoals jonge kinderen?
Wat is hun geheim?
Oftewel, wat is het mechanisme dat ervoor zorgt dat zij genetisch of whatever hier "immuun" voor zijn?
Dan zou ik graag ook willen zien dat dit oude malariamiddel chloroquine in grote hoeveelheden beschikbaar komt.
Ook al helpt het niet 100%, alles is gewoon meegenomen voorlopig.
Net zoals weerstandsverhogende maatregelen die al jaren bekend zijn:
-zonlicht
-nachtrust
-geen stress
-Vitamine C, zink en andere vitamines en planten
Ik zou zeggen: alles wat maar een beetje helpt uit de kast trekken.
Totdat er een definitief medicijn is.
Je kan simpelweg niet van iedereen een kasplantje maken, die eeuwig thuis zit.
Je ziet nu al de idiote situatie op straat, dat de enigen die overal komen, pakket- en maaltijdbezorgers zijn.
Vakkenvullers, en kassameisjes staan voor minder dan 10 Euro p/u de hele dag in een tsunami van vragen, gezeik, virussen en werkdruk.
Reken maar dat de "belangrijke" personen, zoals bijvoorbeeld iemand van de regering of iemand met connecties als eerste medisch geholpen wordt met zuurstof, een medicijn en een ziekenhuisbed.
Ik maak me daar totaal geen illusies over.

Als het om dood of leven gaat, gaan mensen niet logisch meer denken maar met hun instinct, en krijg je ook "groepswaanzin".
Zoals nu al aangetoond door het hamsteren van toiletpapier.
En het onlogische van "thuiswerken"met het hele gezin.
Iedereen gaat dan met de kinderen de straat op.

De idioten die een totale lockdown willen op Facebook etc. kijken ook geen meter vooruit: als het echt zover is zitten ze dus weken opgesloten in huis. Nou lekker, dan.
En bovendien is er in Nederland volgens mij niet genoeg capaciteit, en respect voor het gezag om dit te handhaven.
Zie oud en nieuw met de enorme vuurwerk-terreur.
Bovendien: politiemensen kunnen ook ziek worden. Het gaat gewoon niet in Nederland.

King of the Oneliner | 18-03-20 | 10:14 | 3

Deel van het geheim is splinternieuwe longetjes las ik ergens

Gen. Maximus | 18-03-20 | 10:56

@Gen. Maximus | 18-03-20 | 10:56: Longen van 80+ jaar oud zullen het indd ook zwaarder hebben. Zie je ook terug in die leeftijdsgroep. Ben ik een onmenselijk monster als ik het dan ook bij een gemiddelde leeftijd van +/- 80 als natuurlijk verloop zie?

HornoxNL | 18-03-20 | 11:04

@HornoxNL | 18-03-20 | 11:04: Je mag het niet zeggen: maar de natuur houdt nu wel een grondige voorjaarsschoonmaak.
Alle oude bladeren worden van de takken geschud, zodat de jonge blaadjes wat meer zonlicht krijgen.
Schijnt dat in Zuid-Amerika dit virus het Boomer-virus wordt genoemd.

King of the Oneliner | 18-03-20 | 11:13

Probeer een paar bordspellen. Pak een boek. Pak een pak papier en ga lekker krassen en tekenen. Of knutselen. Ga een hut bouwen in de achtertuin, misschien zelfs wel een boomhut of zet gewoon een indianententje op. (Mag dat nog?) Ga cowboytje spelen. (Mag dat nog?) Of oorlogje. (Mag dat nog?) Of prinsesje. (Mag vast wel!) Of struikrovertje. (Twijfelgevalletje?) Neem Disney+ of neem Netflix. Zet een muziekje op. Ga wat fitness-oefeningen doen. Bak een taart. (Weet ik veel?) Ga lekker de hele middag in bed liggen met je vriendin of vrouw. (Ik wel in ieder geval!) Ga de toko eens lekker opruimen of je zolderkamer of ruk-bunker eens uitmesten. (Misschien vindt je nog een paar vintage Playboys?) Pak een gitaar, een blokfluit of een viool en ga gewoon leren spelen. Ga breien. Ga achter een keyboard of een piano zitten met je koters. Leer programmeren. Ga gamen. Neem een Premium op GeenStijl. Doe iets anders dan wat je altijd doet? (Wat ooit!) Kinderen zonder toezicht buiten laten spelen met andere kinderen. Met dit virus? Wat de actuele neuk mensen.

VBO_B_Niveau | 18-03-20 | 10:11

En allemaal witte mannen hè, die virologen. Zo onuitstaanbaar, die witte mannen met hun gedegen studies en jarenlange praktijkervaring, lang voordat Naomi Kombrink geboren werd... Die een groot deel van hun leven in steriele laboratoria hebben doorgebracht, op zoek naar vaccins voor levensbedreigende virussen, terwijl de ouders van Naomi Kombrink in hun hangmat lagen op de universiteiten waar ze een vermogen verdienden als 'hoogleraar transculturele identiteitsstudies', zodat Naomi Kombrink kon opgroeien als verwend prinsesje en klaargestoomd voor een carriere als totaal overbodig twitterkoninginnetje...

Zenzeo | 18-03-20 | 10:07 | 1

Naomi is écht véél te wit om een mening te hebben over wat dan ook. Zij moet als bevoorrechte, zwaar-geprivilegieerde (Wat een woord jongens!) maar vooral óók dominant wit-racistische, imperialistisch-blanke witte wit-vrouw gewoon eens leren haar mond te houden en leren luisteren naar mensen van kleur! (Je weet wel, die meneer die de Directeur-Generaal is bij de WHO!) #FokNaomi

VBO_B_Niveau | 18-03-20 | 10:20

Even o.t.: Wordt de instroom van migrantiërs deze week 0 ? en hoeveel daarvan zijn er dan besmet? Ik vraag dit omdat ik mijn excel-spreadsheet up-to-date wil houden.

pa_niek | 18-03-20 | 10:07 | 1

Ik dacht dat je het voor een vriend vroeg.

MooseNL | 18-03-20 | 10:32

Wieber een eind op viroloog, nu is het wel mooi geweest met al deze bangmakerij. 1000 mensen op 17.000.000 ziek is helemaal niks.

The Russian | 18-03-20 | 10:07 | 2

U is bekend met het begrip 'besmetting'?

Zenzeo | 18-03-20 | 10:10

Met welke ramp/horror dan ook, Social media stroomt over met echte live beelden, maar ja het is natuurlijk ook geen 2020.

Boerenlogica | 18-03-20 | 10:03

Laten we hopen dat NPO alle uitzendingen stop gaan zetten.

oranjerood | 18-03-20 | 10:01

Ik zou me als viroloog vooral kapotschamen als burgers die het nieuws een beetje volgen ongeveer net zo deskundig zijn als jijzelf. En je kunt natuurlijk veel beter 2000 extra dode oma's en opa's hebben dan 4 miljoen getraumatiseerde corona-kids die nu opgesloten zitten.

très cool | 18-03-20 | 09:59 | 4

U hebt zelf geen ouders en grootouders?

Lupuslupus | 18-03-20 | 10:03

Misschien wel eens goed dat de kleintjes "enge" dingen meemaken. Komt er misschien toch weer een weerbare en minder hedonistische generatie aan.

Rallywally | 18-03-20 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

Wij laten de honden uit in de natuur. Ver in de weilanden. Loop nog met mn zoontje het open veld in met een metaaldetector. Genieten van de zon. Maar de kinderen uit de buurt. Jammer dan. Nu even niet.

Denkhetnjet | 18-03-20 | 09:59

Virus kan slecht tegen warmte? Kom op mensen met zijn allen co2 maken opwarmen die handel.

Boerenlogica | 18-03-20 | 09:58 | 6

@IkWilOokWatZeggen | 18-03-20 | 10:05: Het virus vindt UV-licht niet zo fijn heb ik begrepen. Er is meer UV-licht in de zomerperiode. Dat verklaart waarom in warme oorden op het zuidelijke halfrond er geen afnemend effect te zien is geweest. Bij hen was het immers herfst op weg naar de winter en dus steeds minder UV-licht.

Wij maken m.i. nog een kansje op een gunstig effect.

Wedstrijdkrokodil | 18-03-20 | 10:18
▼ 3 antwoorden verborgen

De indianenverhalen over instortende gezondheidssystemen worden voornamelijk verspreid door de ziekenhuis"managers" en hier en daar een overspannen medewerker. Feit is dat er in Italie nog honderden IC bedden beschikbaar zijn in het zuiden (alleen in Rome al ruim honderd bedden vrij), maar de familie van de besmetten eist dat ze in Lombardije worden verzorgd.

van Oeffelen | 18-03-20 | 09:58 | 1

Goed gezien, ik blijf erbij, het is een grote hysterische paniekzaaierij.
Die veroorzaakt meer ellende dan die 45 doden op 17 miljoen , in 3 weken.
Werkelijk belachelijk!

joppo0 | 18-03-20 | 10:01

Dat we uiteindelijk allemaal een keer besmet gaan worden met COVID-19 is ingecalculeerd. Een totale lockdown is slechts uitstel van executie en gaat dus niet gebeuren. We moeten alleen zorgen dat we niet allemaal tegelijk ziek worden. Vandaar de huidige schijnbaar halfslachtige maatregelen. Die zijn echter in de huidige omstandigheden echt het beste. Voor totale containment is het allang te laat, met dank aan de prutsers van de Chinese Communistische Partij in Wuhanezen. Want dat zijn degenen aan wie de wereld deze ellende te danken heeft.

Ivoren Toren | 18-03-20 | 09:57

Kinderen buiten want ze hebben niet zoveel last van de symptonen dan..
En moeders en vaders dan?

niemand specifiek | 18-03-20 | 09:56 | 1

Die moeten werken om de massaimmigratie te blijven betalen en de pensioenpot te vullen die we over 3 maanden leeg hebben omdat """"de beurs tegen zit""""

opblaasschaap | 18-03-20 | 10:00

Glimlachend en fluitend met die knappe tennislerares een oefenpotje spelen gaat.

pa_niek | 18-03-20 | 09:56 | 1

Veel plezier.

Lupuslupus | 18-03-20 | 10:06

wat is buitenspelen? Waar ik nu woon is dat met een voetbal naar de zandvlakte in het bos. Kan prima natuurlijk. Waar ik voorheen woonde was dat het buurpleintje met speeltoestellen waar de halve buurt met z' gore poten aan heeft gezeten. Da's een ander verhaal.

Bert Konterman | 18-03-20 | 09:56 | 1

Inderdaad. Gewoon zelf een beetje logisch nadenken.

Ivoren Toren | 18-03-20 | 10:00

Manmanman.. je gaat je toch afvragen wat voor een soort lui er op de redactie van het AD zitten.
Er is een bejaarde overleden aan Corona! Iedereen blij!
Zo respectloos.
www.mupload.nl/img/vs9bqm.bmp.jpg

Schietmijmaarlek | 18-03-20 | 09:56 | 4

Ze was niet erg geliefd in de buurt.

Mr_Natural | 18-03-20 | 09:58

Ze lezen ook GS en hebben het net aangepast.

Schietmijmaarlek | 18-03-20 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

Het ergste wat je kunt doen is de situatie onderschatten.
Het beste wat je kunt doen is je boerenverstand gebruiken.

Mr.Crowley | 18-03-20 | 09:55 | 4

Het ergste wat je kunt doen, in paniek zaaien.
Hadden ze maar een boerenverstand, die zijn niet zo dom.

joppo0 | 18-03-20 | 10:03

@Glasgow Argus | 18-03-20 | 09:58:
De huidige coalitie zal tot het uiterste gaan om aan de macht te blijven. De situatie gaat behoorlijk extreem worden.
Helaas zijn er geen opvolgers waar je wel vertrouwen in kunt hebben.
De filosofie is fout.

Mr.Crowley | 18-03-20 | 10:04

@Glasgow Argus | 18-03-20 | 09:58:
Ik denk dat we in dit land een leiderschapsprobleem hebben wat zich nu gaat wreken

Mr.Crowley | 18-03-20 | 10:08
▼ 1 antwoord verborgen

Amazon lacht zich de ballen uit de broek. Hysterie of niet, internetshoppen gaat gewoon door zeker als mensen zich vervelen

Olleke | 18-03-20 | 09:53 | 7

@Lupuslupus | 18-03-20 | 10:02: bij mij ongeveer hetzelfde. Mijn trouwe Picnic levert niet meer, zit helemaal vol ( Utrecht), hebben een kalender van een week en elke dag is vol. Daarom begonnen aan mijn voorraad, die ik eind januari in alle rust heb aangevuld, toen het duidelijk was dat het virus de wereld zou veroveren. Behorend tot de stille generatie, dan weet je wat je moet doen. Ook degenen van direct na de oorlog. Nooit luisteren naar leugenachtige overheid. Gezond verstand gebruiken.

dagpauwoog | 18-03-20 | 11:56

@lupuslupus: goed geregeld! Wel waren kwartels niet mijn eierleggers van voorkeur geweest, 25 van die kleine kutdingen pellen voor 1 bakje eiersalade....

Het brein erachter | 18-03-20 | 12:56

@SolidRock | 18-03-20 | 11:56: Onwaar, het viris overleefd maximaal 3 uur op gladde oppervlakken en nauwelijks tot niet op poreuze oppervlakken (als hout en karton).

wazakzegguh | 18-03-20 | 13:40
▼ 4 antwoorden verborgen

last chance for 5 minutes of fame voor elke shitty viroloog uit Grunnn...

wezen | 18-03-20 | 09:53

Dank voor de tip; kende Peppa Big niet!!

Paulzitineenkaul | 18-03-20 | 09:53 | 1

Peppa is geweldig, samenvattend: steile berg, papa en mama big, hard lachen, springen in modderpoelen, George janken, dinosaus, springen in modderpoelen, einde. Volgende avontuur.

Het brein erachter | 18-03-20 | 13:02

Linkje plaatsen lukte niet, dan maar een quote:
"Records from an “open-air” hospital in Boston, Massachusetts, suggest that some patients and staff were spared the worst of the outbreak. A combination of fresh air, sunlight, scrupulous standards of hygiene, and reusable face masks appears to have substantially reduced deaths among some patients and infections among medical staff."

Wim Venijn | 18-03-20 | 09:52 | 1

Mooi bericht maar die combinatie is niets anders dan logisch nadenken en doen. Dat ontbeert de Nederlandse regering en heel veel landgenoten. Dat er Nederlandse artsen zijn die bedelen om mondkapjes is een schande. Toen er een tekort daarvan ontstond had men meteen moeten beginnen met de gebruikte mondkapjes te steriliseren en hergebruiken. De huidige mondkapjes misère is dus het resultaat van deze 'weggooi maatschappij'.

Lupuslupus | 18-03-20 | 10:14

Waarom hebben wij geen zwarte ministers? Racisme! Vraag het maar aan Sylvana en Aldith, twee voorbeelden van bovengemiddeld intellect...

Klinisch dood | 18-03-20 | 09:49 | 1

Silly Syl zou nog geen kapperszaak kunnen runnen en dat lijkt me het slimste en minst luie van de stel racebaiters.

Graaf_van_Hogendorp | 18-03-20 | 09:53

Op zich kunnen we die kneuters best wel buiten laten spelen. Maar dan moeten ze wel beseffen dat ze de komende drie week in de garage slapen. Bij de hond.
Aan de andere kant: Zet een tentje op in de garage met een maar luchtbedjes en slaapzakjes, geef ze een playstation en een berg snoep, hee, ik denk dat veel van die kneuters het best wel spannend vinden.

VanBukkem | 18-03-20 | 09:48

Ik bind de kinderen 's morgens en 's middags een paar uurtjes aan de boom vast in de tuin, worden ze best rustig van en krijgen ze lekker wat frisse lucht.

Mr_Natural | 18-03-20 | 09:48

Ik vind sowieso dat kinderen niet buiten mogen spelen. Ik heb ze niet, ik wil ze niet. Krijsen doen ze maar binnen bij hun twee verwekkers. #teamopzoutenenbinnenblijven.

Lorejas | 18-03-20 | 09:48 | 1

Ik wil er geen last van hebben en er niet aan meebetalen. Digitale typhusjong.
Can't feed them? Don't breed them!

schoon-schip-maken | 18-03-20 | 09:49

Volgens velen moeten we blijven luisteren naar de deskundigen van het RIVM, u weet wel de experts van onze premier Rutte.

- Het is onwaarschijnlijk dat het virus naar Nederland komt
- Het virus is niet zo besmettelijk
- Carnaval vier je in kleine kring
- Kinderen mogen gerust met vriendjes spelen

Onthoud deze uitspraken en nog veel meer, tijd voor bijltjes dag als de crisis voorbij is. Deze mensen mogen niet wegkomen met hun incompetentie!

Indoneesje | 18-03-20 | 09:46 | 1

Overduidelijk dat de RIVM opdracht had gekregen om te downplayen, net als de gelijkgeschakelde MSM. Puur om de economie zo lang mogelijk draaiende te houden. En een ieder die wat anders zei was een ranzige Geertje/Tjerry of een Alex Jones van de lage landen.

Maar nu kan het niet meer want onze suzerein in Parijs en Berlijn zijn zelf op lockdown gegaan. Tja. Dan wij als vazal ook maar.

Graaf_van_Hogendorp | 18-03-20 | 09:52

Hebben de deskundigen ook een verklaring waarom Nederlanders zo moeilijk herstellen van dit virus? We staan volgens John Hopkins lijstje 11de in de wereld met het aantal besmettingen, 9de met met het aantal doden en ergens helemaal onderaan als het gaat om wonderbaarlijke genezingen. Ra ra politiepet. Of zijn we gewoon niet zo blij als er iemand is genezen en geven we dat niet door?

Peerkeoud | 18-03-20 | 09:46 | 6

Omdat het niet bijgehouden wordt.

Bubske | 18-03-20 | 09:57

De enige zuivere meting is het aantal doden per inwonersaantal. En daar staan we idd niet bepaalt best op.

quatro32 | 18-03-20 | 09:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Op zo een momenten ben ik blij dat ik lang geschapen ben.

Plofkap | 18-03-20 | 09:46

Dit kunnen alleen maar kinderloze virulogen zeggen. Twee weken de kinderen binnen is wachten op dagelijkse gezinsdrama’s (moordpartijen door uitlokking kinderen zelf).

de Voorzittert | 18-03-20 | 09:46 | 4

Als je het nu nog niet hebt en je kinderen ook niet, wat let je dan om samen de bossen in te gaan? of een eindje te fietsen? Genoeg te doen voor een gezin, zelfs als je andere mensen moet mijden.

OudeNederlander | 18-03-20 | 09:49

Neuh maar met 10 ouders en 30 kids in een openbaar speeltuintje staan kutten is wel erg dom als je het mij vraagt.

schoon-schip-maken | 18-03-20 | 09:56

Jezus, het is pas de 2e dag.
Wat is nou 2-3 weken.
Hoe lang zat A. Frank ook alweer op zolder?
Leuke kinderen gaan lekker gezellig tekenen, computeren, samen spelletjes spelen, even een ruzietje tussendoor en dan weer rustig verder.

Angelina-a | 18-03-20 | 10:14
▼ 1 antwoord verborgen

Gisteren zat viroloog en AIDS-onderzoeker Jaap Goudsmit bij Op1.
Hij pleitte voor anders testen, iets wat zo'n 20 tot 25 miljoen zou kosten en wat binnen een paar weken operationeel zou moeten kunnen zijn. Hij noemde de landen die dat al doen: dezelfde landen die een lagere curve hebben bereikt.
Met deze test meet je de 1e 2 fasen van besmetting:
Tijdens en net na incubatietijd.
Helaas werd hij steeds door de presentatoren onderbroken maar hij deed verder helemaal geen voorspellingen.
Zonder die test weten we het gewoon niet.
Met die testuitslagen kunnen we af van de huidige wiskundige benadering en meer op feiten over besmettelijkheid een beleid maken.

Ben-Bataaf | 18-03-20 | 09:44 | 2

En hij gaat zeker zelf dat project leiden en budget bestieren? Ben virologenmoe.

de Voorzittert | 18-03-20 | 09:47

Na zijn steekhoudende, goed beargumenteerde heldere verhaal, werd ie door Wiebes bij gebrek aan weerwoord ff snel 'amateur' genoemd.

Harry Turtle | 18-03-20 | 09:48

Ben ook n deskundige en zoek me de pleuris naar cijfers die onomstotelijk het gevaar van Corona aantonen.
Ik kan ze niet vinden.

GS HELP!

DinkyToy | 18-03-20 | 09:44 | 2

Vraag de cijfers van mortuaria maar op.

Veiligheidsslot | 18-03-20 | 09:48

Altijd weer vreemd om diverse deskundigen horen/zien te verkondigen dat kinderen weinig gevaar lopen, niet bevattelijk, niet zomaar besmettelijk etcetc, en in hetzelfde betoog 5 minuten later zeggen dat 'we nog lang niet genoeg weten van dit virus.'

Realism Is All | 18-03-20 | 09:43

Ik leid een beetje aan deskundigen-corrosie: hoe meer "deskundigen" tegenstrijdige dingen vinden, hoe minder ik me ervan aan trek. Een beetje vergelijkbaar aan klimaatdeskundigen. Blijf! Zelf! Nadenken!

Broedermans_Rikje | 18-03-20 | 09:41

Ik heb gisteren met verbazing gekeken naar de actualiteiten rubrieken op tv. Diverse specialisten gaven aan dat we 40.000, 50.000 tot wel 80.000 doden kunnen verwachten. Dit wordt gesteld na ongeveer 3 weken na de eerste besmetting. China heeft na 3 maanden 3.200 doden. Hoe is dit te matchen? Slechts het verschil van lock-down vs groepsimmuniteit?

Raspatat | 18-03-20 | 09:41 | 8

Oh dus nu geloven we de ''officiele'' cijfers uit China wel?

Wc-kip | 18-03-20 | 09:51

@Wc-kip | 18-03-20 | 09:51: China heeft een eenpartijstaat. De partij bepaalt wat waar is. In dit geval bepaalt de partij hoeveel doden er zijn. Wel zo makkelijk.

Graaier | 18-03-20 | 10:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Je krijgt nu geen vitamine D via de zon, daar is hij op het moment niet sterk genoeg voor/te laag aan de horizon.

Vuurwezel | 18-03-20 | 09:40 | 7

@knutsel_ | 18-03-20 | 09:46: Hier in Twente schijnt de zon volop. Onder mijn overkapping is het nu 20.8 graden.

Lupuslupus | 18-03-20 | 09:52

@Lupuslupus | 18-03-20 | 09:47: Eh, vanwege weerkaatsing op de sneeuw in een toch al veel zuidelijker gelegen land dan dit?

SIogra | 18-03-20 | 09:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben echt zo klaar met dit gegeneuzelik ga gewoon lekker naar buiten, werk en leef m'n leven. Vast een groter risico om besmet te raken, maar aangezien mijn vrouw in het ziekenhuis werkt zal dat toch wel gaan gebeuren. Ik ga echt niet social distancing toepassen thuis. En als ik dan toch ernstig ziek word of dood ga, so be it, ik heb trouwens al eens drie weken in het ziekenhuis gelegen met een longontsteking. Kind speelt ook lekker buiten, uiteraard na het schoolwerk, dat gaat gewoon door. Wel moeders even in isolatie gezet, dat dan weer wel, als iedereen dit nou doet halen we snel groepimuniteit ook. Succes allen en denk gewoon is na.

Coronapleepapier | 18-03-20 | 09:40 | 10

@Realism Is All | 18-03-20 | 09:47: Natuurlijk snap ik dat andere mensen grotere risico's lopen, ook deze mensen mogen hun eigen keuzes maken. Respecteer ik ook. En ik bagataliseer helemaal niks, de andere optie is twee jaar bang binnenblijven, daar doe ik dus niet aan mee. En nee ik hoef niet te hamsteren, ik heb gewoon boodschappen in huis als altijd, alleen de voorraad wc papier neemt af, staat al op het lijstje, maar schijnbaar is iedereen aan de schijt van de corona.

Coronapleepapier | 18-03-20 | 10:13

@Indoneesje | 18-03-20 | 10:10: Veel plezier met binnen zitten de komende jaren. Ik snap het risico wat in neem. Net als iedereen die elke dag in de auto stapt, of een bouwvakker op de steiger. En de dood is onvermijdelijk, zonde van je tijd om altijd maar bang te gaan schuilen.

Coronapleepapier | 18-03-20 | 10:19
▼ 7 antwoorden verborgen

Iemand hier die iets af weet van vliegbewegingen?

Ik kreeg een vraag van mijn neefje die als vliegtuigspotter nu de hele dag binnen zit maar wel op flight24 kijkt en merkt dat er overal in de Europa kleine vliegtuigjes (vooral s' avonds) uren lang in strakke patronen vliegt, alsof ze de lucht aan het omploegen zijn.

Waar is dat voor?

litebyte | 18-03-20 | 09:40 | 13

Geo-engeneering. Doen ze al sinds begin jaren 90. Naar eigen zeggen om schadelijke zonnestraling via een kunstmatig wolkendek terug te kaatsen. Niemand die het precies weet. Sommige hebben de neerslag hiervan onderzocht en dan blijkt het vol te zitten met aluminium, barium en strontium.

OudeNederlander | 18-03-20 | 09:53

Iemand moet dat virus toch uitstrooien over Europa.

Graaier | 18-03-20 | 10:13
▼ 10 antwoorden verborgen

Zware tijden voor pedo's

hellothere | 18-03-20 | 09:40 | 1

Mooi, krijgen die ouders die hun kudtkinderen nooit hebben opgevoed "mijn kind mag zelf alles beslissen hoor!" nu eens zelf te merken wat voor etters ze hebben voortgebracht.
Misschien dat ze dan eens gaan nadenken.

2voor12 | 18-03-20 | 09:39 | 3

-‘Het houdt niet op, niet vanzelf’ neuriën doet-

Canis.bonus.es | 18-03-20 | 09:40

YES! Ik hoop het echt!
Docenten moeten nu alles digitaaal doorgeven. Dat betekent ook dat de lesstof in ''een keer aangeboden kan worden, zonder om de dertien seconden te moeten stoppen om Cheimayna, Ahmed, Khadizja, Mohammed (nee, andere Mohammed, met twee emmen) en Djermaine te vragen hun mond te houden, op hun stoel te gaan zitten, op te letten, te stoppen met spelen, hun telefoon weg te leggen, hun boek te pakken, hun pen neer te leggen, de juiste bladzijde te pakken, nu eindelijk eens stil te zijn, nog een keer te waarschuwen, er uit te sturen, te vragen van de ramen af te blijven, van het lichtknopje af te blijven, en zo ben ik er nog 200 vergeten.
Ouders die hun kind hebben opgevoed: Goed gedaan! Uw kroost komt er wel.
Ouders die dit niet hebben gedaan: zoek het nu maar even uit. En heb het lef bij de eerstvolgende tien minuten gesprekken het lef te hebben te zeggen dat uw oogappeltje (مقلة العين) thuis zo goed luistert.

EEnzame SchizofrEEN | 18-03-20 | 09:52

@EEnzame SchizofrEEN | 18-03-20 | 09:52: ik denk dat de studieresultaten na lockdoen weer naar beneden worden gesteld. Want mo en co gaan veelal echt niet thuisstudie doen. Veel te druk met hun matties

Olleke | 18-03-20 | 10:04

En dan de kinderen daarna loslaten op oma van de kouwe kant.

Miezerig | 18-03-20 | 09:39

Ik zie het probleem niet, met pingpong houd je toch voldoende afstand?

Pimp my Voortuin | 18-03-20 | 09:38

Het is toch gewoon om gek van te worden, virologen zeggen zus - specialisten zeggen zo - de ene expert zeg dit - de andere expert zegt dat, de ene dag blijven de scholen open - de andere dag gaan ze dicht, van een "lock down" geen sprake, maar behoort nu weer tot de mogelijkheden. Iedereen heeft een eigen mening en denkt de wijsheid in pacht te hebben. Echte experts zijn er niet omdat niemand nog ervaring en/of kennis heeft met dit virus. Het gezonde verstand gebruiken en de risico''s voor jezelf en je omgeving zo veel mogelijk beperken is denk ik de beste raadgever tot er echt een oplossing is vanuit de wetenschap.

Mr. C | 18-03-20 | 09:38 | 4

Zo simpel is het.

Had vanaf januari gemoeten, maar dat terzijde.....

Taxi!! | 18-03-20 | 09:45

@Taxi!! | 18-03-20 | 09:45: Het kan nog wat worden. Gisteren in de Aldi een stel dames bij de kassa op ~ 0,5m van elkaar volle bak tetteren over virusje, griepje, valt wel mee. Als er een is die het heeft hebben ze lekker onzichtbare transmissiedruppeltjes staan inademen. En volgende week. Hoe kom ik nou aan dat virus dokter? Misschien kunnen ze dat in de volgende persco nog eens indringend uitleggen.

Harry.Langezwaal | 18-03-20 | 11:01

Het is gewoon voodoo, ze weten helemaal niks en zitten maar wat te gissen.

sarcastro | 18-03-20 | 17:10
▼ 1 antwoord verborgen

In de frisse lucht en zonlicht heeft het virus geen kans.
Domme vent die een andere baan mag zoeken.

Wim Venijn | 18-03-20 | 09:36 | 3

Vroeger deden ze dat ook. Veldbedjes in de open lucht. Is dat geen idee? Weinig tot geen kans op besmetting voor verzorgers.

Wim Venijn | 18-03-20 | 09:39

Ah kijk, nog een expert

amateurrr | 18-03-20 | 09:41

Bonnie kom je buiten spelen ?

Hier in het Engadin was van Oef gisteravond nog op een leuk corona-feestje bij de achterburen. De buurman schuin rechts van van Oef vertelde daarbij dat hij morgen met zijn gezin voor een weekendje naar Dubai gaat om het even helemaal te laten "krachen" als gäbe es keinen Morgen ! Deze buurman is nog even van een andere categorie want hij stapt gewoon in zijn prive-vliegtuigje geparkeerd naast de hangar van de airstrip beneden naast het dorp, ook wel Engadin Airport genoemd (restaurant gesloten).

Ja mensen, voor de happy few verandert weinig, het volk gaat maar in lockdown zitten. Waar ze zo om brullen. In Rome zien ze er na 9 dagen huisarrest overigens allemaal uit als langharige landlopers en clochards. Uw voorland als U blijft schreeuwen om "keiharde maatregelen". Jaarlijks sterven in het eerste kwartaal in Nederland 2500 mensen aan Long- en luchtweginfecties. Dat U dit heeft als referentie. Heeft U griep ? De overheid regelt het wel even voor U !

van Oeffelen | 18-03-20 | 09:34 | 7

@zwellevertje | 18-03-20 | 09:57:

Wees gewaarschuwd, een commentaar in deze sfeer leverde mij gisteren het predicaat "naar mens" op. Toegegeven, ik vroeg mij ook af wie er nu voor zijn moeder zorgt. Dat was eigenlijk een gemeende vraag. Hoe verleidelijk de gedachte aan een andere setting ook is, de gezonde mensen moeten er nu zijn voor de mensen uit de risicogroepen.

MickeyGouda | 18-03-20 | 10:07

@MickeyGouda | 18-03-20 | 10:07: Ik ben wel klaar net dit soort VVD huichelaars die alles beter weten maar stiekem bij wijze van spreken hun prive jet al gestart hebben om zo snel mogelijk weg te kunnen vluchten, mocht het nodig zijn.

zwellevertje | 18-03-20 | 10:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Als mijn zoontje vanmiddag met een paar kinderen op het grasveldje hier voor wil voetballen, gaat dat gewoon gebeuren. De afstand tot elkaar is dan grotendeels ruim genoeg.

Leptob | 18-03-20 | 09:33 | 2

Nog nooit gevoetbald zeker.

Taxi!! | 18-03-20 | 09:46

Tafelvoetbal. Afstand gegarandeerd !

LucaBrasi | 18-03-20 | 10:12

Ik raad aan meneer de viroloog aan het volgende artikel van enkele collega-wetenschappers door te lezen:
www.imperial.ac.uk/media/imperial-col...

Veel success met de eindeloze lock-down...

puszuiger | 18-03-20 | 09:32 | 2

Zou het kunnen ? Dat Ralph Inbar (RIP) in een keer uit zijn graf zou komen en op tv verschijnt met een RIVM logo op zijn jasje en de menigte gaat toespreken.

luto333 | 18-03-20 | 09:37

Dank

de visser | 18-03-20 | 10:12

Feit: Er sterven jaarlijks meer mensen aan auto-ongelukken dan er mogelijk aan dit virus zullen bezwijken. Snelwegen sluiten?

OscarWilde | 18-03-20 | 09:32 | 3

nee, gewoon nee.

De Treinende Rechter | 18-03-20 | 09:36

@De Treinende Rechter | 18-03-20 | 09:36: Dit Coronaproject valt natuurlijk in het niet bij de "Virussen" die nog gaan volgen de komende jaren. Land op slot wordt een terugkerend ritueel.

luto333 | 18-03-20 | 09:39

Keukentrapjes schijnen ook levensgevaarlijk te zijn, veel gevaarlijker dan terroristen bijvoorbeeld, niks aan de hand mensen, gewoon door lopen.

zwellevertje | 18-03-20 | 09:46

Binnenkort komt een of andere wetenschapper een TED talk houden. Over de maakbaarheid van psychopaten in de maatschappij. Hij houdt zijn betoog op basis van het "Coronaproject" wat nu bezig is.

luto333 | 18-03-20 | 09:31

Peppa Big is hilarisch, dat moet ik zeggen.

Professor Superhirn | 18-03-20 | 09:31

Stoepranden was nog nooit zo groot als nu.

smurfige_smurf | 18-03-20 | 09:31 | 1

Als je niet voor de winst gaat.

Verbandmeester | 18-03-20 | 09:35

Ik ga vandaag m'n Ikea Dødskist maar eens in elkaar zetten, je moet iets te doen hebben hè?

Mr_Natural | 18-03-20 | 09:30 | 4

Bewaar dan voor mij de doos en het piepschuim. Dan ga ik daar wel in liggen.

Leptob | 18-03-20 | 09:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik geloof dat een heleboel mensen niet echt begrijpen wat hier gaande is. Hier in Spanje gaan in een week net zoveel mensen dood aan longkanker als aan Corona so far..... Roken verbieden (en handhaven) is kennelijk lastiger dan de hele bevolking huisarrest geven en de hele economie naar de kloten te helpen. Waar is het gezonde verstand gebleven??

Ad1617 | 18-03-20 | 09:29 | 5

dat moet nog bewezen worden hé ! dat exponenteel verhaal gelooft toch niemand .

Plofkap | 18-03-20 | 09:52

@zwellevertje | 18-03-20 | 09:34: En griep hebben we ook al een paar millenia….en in dezelfde periode overleden er dus 2500 aan longkanker.... ook een kleinigheidje. Loop maar lekker met je pleerol onder de arm achter de rest van de wereld aan en zet je gezonde verstand op 0..

Ad1617 | 18-03-20 | 10:19

@Ad1617 | 18-03-20 | 10:19: Ja hoor, heel de wereld is gek,maar Ad1617 weet precies hoe het zit, deze miskende ziener!!!

zwellevertje | 18-03-20 | 10:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Beetje rationeel blijven.
Kinderen vertonen nauwelijks symptomen of worden niet ziek. dat weten we.
Dat betekent dat ze ook nauwelijks het virus overdragen.
Dan kunnen ze prima bij elkaar spelen buiten.
bovendien is dat een goede basis voor de immunisering.

zeeman73 | 18-03-20 | 09:29 | 3

En da’s dus allebei stierenpoep. Kinderen worden wel degelijk ziek (zie die peuters in België op de intensive care om maar even een voorbeeld te noemen) en ze steken elkaar ook allemaal aan (en brengen het allemaal weer fijn mee naar huis). En immuniteit is kolder, want je wordt gewoon opnieuw ziek. En da’s een feit. Volg het nieuws (uit het buitenland) maar.

Robin Hood | 18-03-20 | 09:33

@Robin Hood | 18-03-20 | 09:33:
Afgelopen december nog lag de IC vol met peuters vanwege RS virus aka verkoudheid. Zullen we stoppen met elkaar gek te maken?
www.ad.nl/binnenland/kinderafdelingen...

Dommelsch | 18-03-20 | 10:27

Eens zeeman. Daarnaast wil elke wetenschapper altijd gelijk krijgen en helpt dat mediageilheid in de hand. Gozer is expert in diagnoses, niet in overbrengen van virussen. Doe je werk Niesert en doe diagnostiek ipv uit je neus blubberen.

Benbenbmeer | 18-03-20 | 13:04

Ik heb geen kinderen. Mag ik nu wel meepraten?
Alle ouders, opa’s en oma’s die op hun profielfoto hun (klein)kinderen hebben staan, mogen van mij een weekje flink hoesten.

Normpje | 18-03-20 | 09:28 | 2

Dat vind ik ook wel een enorm sneue trend. Kinderen op jouw profielfoto zetten. Er is een hele AVG opgetakeld i.v.m. privacy. En iedereen flikkert van alles van de (klein)kinderen zomaar het internet op.

Leptob | 18-03-20 | 09:36

eigenlijk zijn kinderen de grote boesdoenerst.

Plofkap | 18-03-20 | 09:53

Ik heb buiten een grote tuin, daar ga ik zo weer spelen met plantjes en onkruid.

bergsbeklimmer | 18-03-20 | 09:28 | 4

zoldertuinen mogen een soort van niet meer..

kermitsklant | 18-03-20 | 09:34

Ik ben jaloers. Ik zit al sinds de eerste gevallen op het balkon. Slaap daar ook mijn vriendin wil me niet meer binnen hebben sinds ik kuch. Af en toe gooit ze wat eten naar me toe.

Piraatbas | 18-03-20 | 09:35
▼ 1 antwoord verborgen

Als het een zonnige dag is gewoon naar buiten gaan.

Niets gaat je helpen, behalve die goede oude energiebron in de lucht.

Nederland80 | 18-03-20 | 09:28

Er kwam net een collega binnen, ik stond meteen op en begon te klappen.

Rest In Privacy | 18-03-20 | 09:27

"De scholen hoeven niet dicht, want de kans dat die kneuters het virus overbrengen is uiterst klein."

VanBukkem | 18-03-20 | 09:27 | 2

Er zijn ook berichten die suggereren dat kinderen net zo goed besmet kunnen zijn en anderen kunnen besmetten. Alleen zij worden minder snel ziek. Ieder mag geloven wat ie wil. Corona valt nu onder de wet vrijheid van geloof.

Leptob | 18-03-20 | 09:31

Kinderen zijn ziektebommen, als ik er een 10 meter verder op zie niesen ben ik de volgende dag verkouden.

sarcastro | 18-03-20 | 17:05

Tja dat is even wennen als je je koters 5 dagen per week dumpt bij de opvang / school omdat je beiden moet werken voor je veel te dure woning en private lease auto.

Voorlopig zaten, vooral maandag, de speelvelden en speeltuinen bij ons in de buurt tjokvol met koters en (groot) ouders. Ook op de, normaliter overvolle weg, naar m'n werk is het doodstil. Ben schijnbaar de enige die nog werkt. De rest is aan het thuis 'werken'.

Hadiho | 18-03-20 | 09:25 | 2

Opvoeden zou nog wel eens een mooi neveneffect van Corona kunnen zijn. Nu ouders zelf in een thuissetting voortdurend worden geconfronteerd met de gedragingen van hun kinderen en ze niet bij opa en oma kunnen dumpen, gaan er misschien bellen rinkelen. Stel je voor: straks na Corona geen kinderen meer die een winkelronde lang ongecontroleerd mogen blèren, krijsen of rollen in de AH omdat vader of moeder kiest voor de negeerstand. Of die je met zo'n kinderkar overhoop rossen, terwijl pa en ma in geen velden of wegen zijn te bekennen. Ik krijg weer hoop. Pompiedompiedom ...

MickeyGouda | 18-03-20 | 09:35

@MickeyGouda | 18-03-20 | 09:35: Ouders zijn zienderogen blind en hoorderoren (?) doof, anders hadden ze allang wat gedaan aan de misdragingen van hun koters. Maar toch, fijn dat je het zo positief inziet.

sarcastro | 18-03-20 | 17:04

De huisartsen gaan ook steeds meer in lockdown. Ze moeten wel want de beschermingsmiddelen zijn op. Huisartsen vragen nu de patiënten om stofkapjes die je bij de bouwmarkt kon kopen voordat die weggehamsterd werden. En dat is een landelijke trend. Ik mis informatie. Met name: wat gaat er precies goed in dit land?

Nivelleermarionet | 18-03-20 | 09:24 | 1

'Visie is als een olifant die het uitzicht belemmert.'
.
Dat gaat er mis.

Harry Turtle | 18-03-20 | 09:45

https://realclimatescience.com/2020/03/they-want-to-cause-a-worldwide-depression-over-this/

af en toe wat tegengeluid is ook wel fijn

Oromis | 18-03-20 | 09:24 | 1

Vechten tegen de bierkaai, maar bedankt.

sarcastro | 18-03-20 | 17:02

Mijn kind blijft al een tijdje thuis en heeft veelvuldig contact met vriendjes via Facetime. Een aanrader!

pibasso | 18-03-20 | 09:21

Zware dagen voor ouders, moeten nu ineens hun eigen kinderen vermaken ipv ze naar de staatscreche (sgool) of ze maar naar vrindjes te sturen om daar te gaan fortniten.

Dat was toch niet de bedoeling van kinderen krijgen...

Graaf_van_Hogendorp | 18-03-20 | 09:20 | 4

De meeste van zulke ouders zetten die kinderen - zoals altijd, in het weekeinde, op vakantie - gewoon achter de Ipad. De hele dag.

Hommel | 18-03-20 | 09:27

Meneer eet allen maar paprika chips op de bank zeker, dat was ook niet de bedoeling van je moeder.

menage | 18-03-20 | 09:28

Je slaat de spijker op zijn kop. Hopelijk dat hoe bizar het ook is met wat er nu aan het gebeuren is in de wereld dat ouders eindelijk een echt met hun kinderen bezig gaan zijn. Wie weet wat dit nog op gaat brengen met opvoeding.

cibeest | 18-03-20 | 09:29
▼ 1 antwoord verborgen

Leuk, al die virologen; alles moet dicht, kinderen binnen. Hoe lang wil hij dat volhouden? Dat is langer dan een paar weken onhoudbaar. Misschien is het de realiteit is dat we moeten we accepteren dat we niet allemaal deaud gaan - het is niet de pest - maar dat dit virus mensen het leven zal kosten. En dat we daar eigenlijk niet zoveel aan kunnen doen. Een vreselijk idee, inderdaad.

Hommel | 18-03-20 | 09:19 | 2

Het gaat er om dat je na 2 weken huisarrest een goed beeld kunt krijgen wie corona had, wie besmet was en na 2 weken de signalen heeft ontwikkeld en welke personen er in dat huis nu dus mogelijk ook besmet zijn. Die kun je dan langer isoleren en behandelen en zo de te snelle uitbraak in Nederland voorkomen.

Premier Trutte | 18-03-20 | 09:31

@Premier Trutte | 18-03-20 | 09:31: Die totale lock-down van 2 weken moet je om de bepaalde tijd herhalen.

Premier Trutte | 18-03-20 | 09:36

Je zult maar in een stad wonen, met het dichtstbijzijnde park gevuld met 100 kinderen. Sterkte.

Nuchternederland | 18-03-20 | 09:19

Ik zie nu op tv een nepnieuws specialist.

Mr_Natural | 18-03-20 | 09:19 | 1

Ja doet ollogren het weer?

Boerenlogica | 18-03-20 | 09:31

Ik heb zondag ook gevoetbald, ik heb meteen last van mijn beenspieren. Kijk uit mensen!

Rest In Privacy | 18-03-20 | 09:19 | 1

Mijn zoontje heeft gistermiddag op het voetbalveld urenlang gedold met zijn vriendjes. Hij heeft nu een loopneus. Pas op mensen. Waarvoor? Geen idee je ziet het niet en niemand in mijn omgeving heeft het.

Graaier | 18-03-20 | 09:23

Zo blij met onze eigen privé dierentuin en hele grote achtertuin + eigen trampoline van zoonlief. Die vermaakt zich goddank wel!

Robin Hood | 18-03-20 | 09:17 | 5

De dieren in de dierentuinen kunnen helaas niet meer genieten van al die kleine mensaapjes die snotterend voorbij komen schuifelen. Of denken ze nu: "hè hè, eindelijk rust."?

ridder pompompom | 18-03-20 | 09:31

@ridder pompompom | 18-03-20 | 09:31: Ik denk het laatste.

Robin Hood | 18-03-20 | 09:34

@ridder pompompom | 18-03-20 | 09:31: Dat laatste.

Lupuslupus | 18-03-20 | 09:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Het verspreidt zich als een virus, al die meningen van virologen...

Odin | 18-03-20 | 09:17 | 2

Dat vind ik nou juist het vreemde aan de hele zaak, dat de ene viroloog de andere tegenspreekt. Ik bedoel dat wanneer ze hetzelfde meten, de uitkomsten ook hetzelfde zouden moeten zijn.

Lupuslupus | 18-03-20 | 09:43

wanneer het beleid is om "gecontroleerd" 60% van de bevolking te besmetten, dan moeten er besmettingsparty' s worden georganiseerd. Voor kinderen is dat, gebaseerd op de statistieken van het ziekteverloop geen probleem.

Het wordt pas problematisch wanneer die kinderen bij mensen met levensbedreigende ziekten komen of verzwakte ouden van dagen.

Glasgow Argus | 18-03-20 | 09:16 | 1

Misschien krijgen wij ook nog wel lockdown parties net als in heel belgie.

Pimp my Voortuin | 18-03-20 | 09:20

De nu genomen maatregelen vind ik wel prima. Dat burgers zelf om een lockdown gaan vragen, verbaast mij. Opgesloten in je eigen huis zitten, lijkt mij geen leven. Daarbij ben ik bang dat dit precedent het in de toekomst makkelijker maakt om een lockdown in te stellen door de overheid, maar dan voor elke kippenscheet. Welkom in de dystopie.

ridder pompompom | 18-03-20 | 09:14 | 3

Och. De meeste reaguurders leven toch al praktisch jaren in lockdown. Wij slaan ons er wel doorheen, zolang de wifi het blijft doen dat is.
Maar voor de mensen met een sociaal leven, ja, daarvoor wordt het wel even afzien. En als je dan ook een paar van die kleine druktemakers in huis hebt lopen, ja, dan wordt het echt een hel.

VanBukkem | 18-03-20 | 09:32

Msm zorg voor paniek onder de bevolking

Olleke | 18-03-20 | 09:33

Zit ik ook, het gemak waarmee mensen zich laten opsluiten in hun eigen huis is hetzelfde gemak als waarmee ze het concentratiekamp inlopen om verplicht te douchen.

sarcastro | 18-03-20 | 16:57

Hier is na twee dagen de stemming al tot nulpunt gedaald.

knutsel_ | 18-03-20 | 09:14 | 1

Nog lang volgehouden dan, ging hier wat rapper.

Pluisbaard | 18-03-20 | 09:42

En nu is het wachten tot de gemeentehuizen dichtgaan, het UWV de deuren sluit en de politie thuisblijft.

kwark001 | 18-03-20 | 09:14

Ik zie het al helemaal voor me. Van die stuiterende kiddo’s met teveel energie in de woonkamer terwijl mama en papa proberen thuis te werken aan de keukentafel. Whoehahahahaaaaaaaaaa. Veel succes! Door de toenemende ruzies volgen er vast ook wat extra scheidingen en huiselijk geweld zaken nu mensen zo dicht op elkaar zitten.. De Wuhanese Blaftyfus is overal goed voor. Iedereen krijgt een kans om mee te doen in Expeditie Robinson - Chinese roulette editie.

El_Puto | 18-03-20 | 09:11 | 3

Jij bent vast de gezelligste thuis?

Kleptop | 18-03-20 | 09:13

Ik kan het opzich goed vinden met vrouw en kind. Vooralsnog lukt het allemaal.

haddem | 18-03-20 | 09:16

Scheidingen zullen nu versneld gaan plaatsvinden. En over 9 maanden een geboortepiekje. Ervan uitgaande dat moeders in die tijd niet gaat hoesten enzo.

Graaier | 18-03-20 | 09:24

Ben op zo veel mogelijk plaatsen om zo snel mogelijk dat virus op te lopen om vervolgens resistent te worden. Misschien een idee dat virusdragers en zij die resistent zijn herkenbaar zijn aan een bepaald teken op hun kleding. Nu is het maar gissen.

Hadiho | 18-03-20 | 09:11 | 4

@culture_vulture | 18-03-20 | 09:15: Hmmmm, een rode ster voor virusdragers en een groene voor resistenten. Een bruine ster behoort ook tot de mogelijkheden.

Hadiho | 18-03-20 | 09:19

Resistent zijn of immuniteit bereiken is een fabeltje. Je raakt gewoon opnieuw besmet. Dus thnx dat je de rest van je omgeving ook lekker gaat lopen besmetten. Kun jij niet even een bezoekje brengen aan Den Haag? Dan sluiten ze misschien wel iedereen preventief op.

Robin Hood | 18-03-20 | 09:22

@Robin Hood | 18-03-20 | 09:22: Oh we hebben een viroloog in ons midden, wat een eer.

sarcastro | 18-03-20 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Oh wat vervelend, sluit jij je maar lekker een jaar op je zolderkamertje op, ikke niet, het is tenslotte maar een griepje, al die aanstellers.
Aldus een samenvatting van het vorige topic, waarin aangetoond wordt hoe goed Pinokkio z'n zwets speech was, succes er mee, weg met al die maatregelen die de hele wereld wel nuttig vindt, het wordt mooi weer dus ik wil het park in, fuck you met je corona shit.

zwellevertje | 18-03-20 | 09:11

Ontbrak er nog aan dat Wassili Hachi weer in beeld zou komen

LucaBrasi | 18-03-20 | 09:10

Niet te doen dit, alles afsluiten heeft ergens een grens. Dit gaat toch niet weg.

menage | 18-03-20 | 09:10

Viroloog nummer zoveel, met weer een andere mening. ben een beetje virologen moe.

Mark_D_NL | 18-03-20 | 09:09 | 1

Moe ervan dat ze totaal een andere mening hebben dan onze zogenaamde experts en deskundigen van het RIVM? Muahaha

Indoneesje | 18-03-20 | 09:59

Willen ze me helemaal gek hebben. Mijn tergdwerg gaat naar buiten, al moet ze aan een tuigje.

Gomezlopez | 18-03-20 | 09:09

Jaaaa joh. Das lekker goed voor de volksgezondheid

haddem | 18-03-20 | 09:08

Spelen er nog kinderen buiten dan?
Ik zie ze alleen nog maar naar geobsedeerd naar een schermpje staren.
(okay, niet allemaal, maar wel de meesten)

DeVrijDenker | 18-03-20 | 09:08 | 3

Ze doen de volwassenen na.

Cor Netto | 18-03-20 | 09:13

Hier mogen ze elke dag een half uurtje op de tablet, rest van de dag naar buiten, knutselen enz enz..

miknic | 18-03-20 | 09:19

Hier wel, knettergek word je ervan.

sarcastro | 18-03-20 | 16:44

Er is maar 1 oplossing: eet meer kwark.

kwark001 | 18-03-20 | 09:08

Eh, volgens mij hoef je geen viroloog te zijn voor deze logica.

Harry Turtle | 18-03-20 | 09:07 | 1

Volgens Rutte wel

bcsk | 18-03-20 | 09:11

OT: (of niet) :
Luchtkwaliteit neemt toe, no2 neemt DRASTISCH af , omdat er minder wordt gevlogen [NOS]

Jos Tiebent | 18-03-20 | 09:06 | 4

Ik las dat vooral het sterk afgenomen vliegverkeer gigantisch scheelt, maar helaas telden we die niet mee bij de nationale uitstoot...
De afgenomen gereden autokilometers zou flink moeten schelen, maar helaas telt dat in de modellen maar heel licht mee.
Het gaat om de rekenmodellen, niet om de werkelijkheid.

Nuchternederland | 18-03-20 | 09:14

@Is dit nog nieuws? | 18-03-20 | 09:09: En scheten?

Petrus Poortwachter | 18-03-20 | 09:24

Snel, bouwen! nu kan het!

Pierke Smulders | 18-03-20 | 09:25
▼ 1 antwoord verborgen

Aan al die blaadjes te zien is dit een foto uit het archief. Klaarblijkelijk werd het speeltoestel toch al niet gebruikt.

Wedstrijdkrokodil | 18-03-20 | 09:06 | 3

Spelen tegenwoordig allemaal met machetes

bcsk | 18-03-20 | 09:08

Toulouse7.com 4 DECEMBER 2016

Schietmijmaarlek | 18-03-20 | 09:46

En pak dan ook gelijk de andere verspreiders aan. Honden en katten blijven binnen. De Chinese aanpak mag ook.

Frau Merkel | 18-03-20 | 09:05 | 6

Verbied reisreclame. Reizen is virushandel.

HogeNood | 18-03-20 | 09:26

@de SENSEI | 18-03-20 | 09:07: Ben het er volledig mee eens, niet de eerste keer dat een virus van dier op mens via China verloopt.

Indoneesje | 18-03-20 | 09:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat het gezonder is voor de kinderen als ze een paar uur per dag lekker buiten uitrazen. Liever een coronatje dan levenslang getraumatiseerd door excessief huiselijk geweld vanwege een ophokplicht.

zuilim | 18-03-20 | 09:04 | 2

Voor de kinderen misschien wel, voor de rest van de bevolking niet.

Frau Merkel | 18-03-20 | 09:06

@Frau Merkel | 18-03-20 | 09:06: de rest van de bevolking moet sowieso minimaal 2 meter bij mijn kinderen uit de buurt blijven, haha.

zuilim | 18-03-20 | 09:11

Mag ik nog wel in de speeltuin?

Kaas de Vies | 18-03-20 | 09:04 | 4

Wippen mag, fappen niet. Daar worden de moedertjes onrustig van.

MarkiesDeBalzaque | 18-03-20 | 09:11

Zeker, maar niet stiekem in de zandbak schijten nu je er alleen bent.

Rest In Privacy | 18-03-20 | 09:12
▼ 1 antwoord verborgen

Je hoort het Kwiebes, geen speelkwartier voor jou!

Rest In Privacy | 18-03-20 | 09:03 | 1

Hij ging toch nooit buiten spelen, werd altijd gepest.

kwark001 | 18-03-20 | 09:05

Viroloog;
Bejaardentehuis afsluiten?
Geen bezoek meer etc?

Kwetsbare groepen....

Is dit nog nieuws? | 18-03-20 | 09:02 | 2

Het bejaardentehuis van mijn grootouders is al in complete lockdown sinds gisteren. De dag daarvoor hadden ze al het aantal bezoekers teruggedraaid naar 1 mantelzorger per dag. Die hebben dus geen bezoek meer.

Alexander des Burgus | 18-03-20 | 09:06

@Alexander des Burgus | 18-03-20 | 09:06: oké, maar dat is geen officieel advies.
Eigen initiatief prima, maar de overheid en kwetsbare groepen....

Is dit nog nieuws? | 18-03-20 | 09:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken