Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BREEK. NU 128 MENSEN BESMET MET CORONA

Gaat hard nu in Nederland

KEUKENTRAPJES, DIE ZIJN PAS ERG

Oef. Weer 46 erbij. Met dank aan 2 Chinezen in Noord-Italië. Wereldwijd zijn er nu meer dan 100.000 Covid-19 slachtoffers, en Nederland is hard op weg naar de Top Tien. Nederlandse Ticker HIERRR. Later meer.

Van de 128 gevallen zijn 101 patiënten in het buitenland besmet geraakt of gaat het om contacten van patiënten bij wie het virus al was vastgesteld. Van de nieuwe patiënten zijn vijf personen opgenomen in het ziekenhuis. De overige nieuwe patiënten zitten in thuisisolatie. (NOS)


Social

BRABANT HAS FALLEN

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Inmiddels al meer dan 71% van de 80.000 Chinezen hersteld en ook het herstelcijfer van de andere landen begint hard op te lopen. Het aantal besmettingen neemt nog heel langzaam toe, maar dat is waarschijnlijk met een week of zo voorbij. Nog even en we hebben het weer gehad. Over een jaar weet niemand meer hoe je corona schrijft.

Toverkol | 07-03-20 | 11:29 | 4

Er zijn er die ondanks hersteld naar huis gestuurd later alsnog doodziek zijn geworden. Dus wat is hersteld?

Jan, Leiden | 07-03-20 | 12:14

Jij vaart blind op cijfers uit China?

Kellyanne | 07-03-20 | 13:49

@toverknol ik zou willen dat je gelijk had, de cijfers geven m. ï. echter een heel naar vooruitzicht. De gevallen buiten China stijgen exponentieel. wat in China gebeurt geen enkel idee 3 kan 30 betekenen maar ook 3000.

Schilder58 | 07-03-20 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Ben in Noord-Brabant gaan hamsteren in de Aldi vanochtend. Stapel cup a soup, rookworst van 1,19, 2x kilopak 7granenvolkorenpap, extra pak basmatirijst, kilo diepvriesspinazie, extra blikvoer, extra prikwaterhalveliters, pepers op azijn, haring. Ik hou het wel 2 weken uit. Er waren twee hoestende mensen in de Aldi. Zo is Nederland, allemaal gutmenschen die iedereen anders veroordelen en zelf alle regels aan hun laars lappen. Ik ga hele dag Trump kijken op Geenstijl, en alle reaguurders lezen. Hele dag bak vol leesvoer, mooi toch. Die eerstneuqendanpraten is mooi, die gaat altijd eerst neuqen voordat hij gaat reaguren. Arme echtgeno(o)t(e). Ik heb al een mondkapje in m'n jaszak, zodra ik het niet vertrouw gaat ie om. Wat een gekloot als je de handvatten of stang van de winkelwagen niet wil aanraken en het met de mouw van je jas ertussen wil doen. Ik pak volgende keer huishoudhandschoenen.

DitjaarkrijgikAOW | 07-03-20 | 10:31 | 1

Ik hoop dat dit allemaal sarcasties bedoeld was, want anders bent u toch redelijk ver heen.

Toverkol | 07-03-20 | 11:42

Hebben we dit ook voor griep?

David000000007 | 07-03-20 | 07:06 | 2

Wie heeft trouwens die Corona handdoek als afbeelding verzonnen voor covid19/Corona?

David000000007 | 07-03-20 | 08:16

De EU

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 08:18

Camostat Mesylate (trade name: Foipan) is een bestaand medicijn voor mensen en zou helpen tegen het ziekteverloop van Covid-19 volgens Duitse onderzoekers.
Bron met testrapporten,
Thailandmedical punt news/articles/coronavirus

steekmug | 07-03-20 | 06:09

Gisteren bij het medisch centrum voor 3 maanden extra medicijnen opgehaald ivm mogelijke aanstaande productietekorten/leveringsproblemen van generieke medicijn grondstoffen uit Azië , lees ik terwijl ik stond te wachten op de infobeeldschermen van de apotheek dat alleen mensen met ziekteklachten anderen kunnen besmetten, wat een onwaarheid!

steekmug | 07-03-20 | 05:42 | 2

Ga eens naar bed joh.
*Plop.

schoon-schip-maken | 07-03-20 | 06:04

't Is net of ik in een parallel universum leef. Hier op GS, in de kranten en op de deugende linkse kijkbuis de godganse tijd filmpjes over corona hier, corona daar, lege schappen in de supers, sneeuwvlokjes die bij bosjes neervallen en smelten, und so weiter, und so weiter.

Ben gisteravond even de deur uitgeweest voor mijn wekelijkse grote shop. Niet ver, naar de hoek want in deze jaren '70 wijk is nog zo'n klein winkelcentrumpje. Loopt als een tierelier, want behalve een Kruidvat voor de dames zit er een stevige Jumbo met daarnaast een even stevige Lidl. Gratis parkeren doet dan de rest, de algemene route is naar de Lidl, uit de Lidl naar auto en inladen. Dan naar Jumbo en weer inladen. De friettent er tussenin vindt het ook prima.

Maar mijn punt is dat ik een compleet andere wereld aantrof dan die van TV, de kranten en GS. Nix lege schappen, alles volkomen normaal. En dan, aantal gespotte koptodden: tig, aantal gespotte mondkapjes: 0 (nul). Niets aan de hand, het speelt hemelaal niet hier in 040.

BTW mijn betere helft wilde gisteren zo nodig naar de "echte" stad via subcentrum Winkelcentrum Woensel. Corona-gedoe? Hoezo? Niks van gemerkt, alles net als altijd.

Wie is er hier nu gek?

Kinkfactor | 07-03-20 | 02:48 | 1

Dat je ouders en/of je school je de term "exponentiële groei" en de daarop volgende massahysterie niet mee hebben gegeven kan je de weldenkende mens niet kwalijk nemen natuurlijk.

schoon-schip-maken | 07-03-20 | 06:13

Citaatje:
"Van de 128 gevallen zijn 101 patiënten in het buitenland besmet geraakt".

Leve de Nederlandse reislust.
Leve het gedraaf over de wereldbol.
En leve de globalisering.

Peter Emile | 07-03-20 | 01:47 | 4

Leve Darwin!

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 08:17
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand ooit een fikse longontsteking gehad hier? Die scherpe pijn in de borst en het tintelende en zwaar prikkelende gevoel wanneer je hoest? Heel pijnlijk, en ik las dit vanavond www.ad.nl/waalwijk/brabants-gezin-in-... , dat is dus echt geen griepje hoor! Je kunt er geintjes over maken, en zoals die lullige zwartzaadkanarie ergens hieronder schrijft, afzwakken tot nog minder dan een griepje, totdat je een zware longontsteking achter de rug hebt, en nu leest wat deze griep ongeveer inhoudt, en dat klinkt niet best, weet iedereen die ooit al es een zware longontsteking heeft gehad, en weet dat je er dan extra vatbaar voor bent. En dan hoef je niet eens een oudere te zijn, dus wees alert op de symptomen, en blijf thuis, alleen uit voorzorg al, want dit slaat harder om zich heen dan iedereen denkt. Maar ga vooral je ding doen volgens onze regering, en alle studenten van Vindicat, hoe naief kun je zijn. Jij ook, zeikzwartzaadkanarie. Ik hoop dat die kliek alleen eigen familie aansteekt, en niet alle mensen in de omgeving die niet zo naief en narcistisch bezig waren zoals zij.

Koffieleut | 07-03-20 | 00:09 | 2

Ik moet je toch corrigeren. Een longontsteking is niet pijnlijk, je stikt er alleen heel langzaam van. Pijnlijk worden de spieren vanwege het hoesten. www.longfonds.nl/longontsteking/sympt... Ik kan het weten want ik heb twee keer op de IC gelegen met een longontsteking waarvan de laatste keer 4 weken in coma.
Ik ben dus niet erg gerust op wat er nu gebeurt. Al helemaal omdat ik wat ouder ben.
Die longontsteking ben ik erg kwetsbaar voor en ik heb het twee keer gekregen door een griep. De tweede keer lag ik binnen drie dagen in coma.
De meeste longontstekingen worden veroorzaakt door een pneumokok (bacterie) waar er zo een 25 verschillende soorten van zijn die die altijd voorkomen in een menselijk lichaam. Ze sluimeren en grijpen hun kans als de weerstand minder wordt zoals bij griep. Antibiotica helpen.
In het geval van Corona krijg je een virale longontsteking en die is niet te bestrijden. Jongere mensen herstellen ouderen gaan dood.
Ik erger me heel erg aan de kijk mij eens stoer zijn mentaliteit van Nederlanders. Ach griepje, paracetamolletje en al rochelend en slijmend naar de kantoortuin. Ondertussen alles en iedereen besmetten. Ze spelen met mijn leven.
Nu weet ik wel dat het nooit te voorkomen is maar ik ga wat vrije dagen opnemen en laat mijn neus de eerste maanden niet meer zien op de kantoortuinen waar ik regelmatig moet komen.

Zapata10 | 07-03-20 | 00:47

helemaal mee eens ik ben ook heel nerveus over dit virus, als je een paar onderliggende problemen hebt liggen je kansen behoorlijk beroerd. ben me aan t voorbereiden om 4 tot 6 weken zelf in quarantaine te gaan. ook het sterfbed bij deze ziekte is gewoon zwaar kudt. dat duurt echt gigantisch lang. het wordt ook langzaam een beetje duidelijk wat echt in China heeft afgespeeld. die getallen moeten mega zijn. De geest is uit de fles en het is geen griepje.

Schilder58 | 07-03-20 | 05:06

Rutte noemde de zelf gecreëerde stikstofcrisis de ergste crisis uit z’n carrière... hij kan z’n geharste borstje natmaken.

Mr Moore | 06-03-20 | 23:23 | 1

Ja die gaat z'n prioriteiten lijstje wel bij moeten werken.

schoon-schip-maken | 07-03-20 | 06:20

Weet je wat ik me net bedenk? Tijgermuggen brengen malaria over. Ben ook door die krengen lekgeprikt in Spanje 2 jaar terug, in het naseizoen, gewoon overdag.
Vorige maand hadden de grote steden als last van steekmuggen.
Wie kan mij vertellen of die krengen het coronavirus niet kunnen verspreiden? Dan zijn echt de rapen gaar...

**100 liter Deet bestellen doet**

De waard zijn gast | 06-03-20 | 23:01 | 8

@Birima | 07-03-20 | 00:12:
Geachte Birma,
Volgens uw relaas maken ze alleen maar rondjes naar rechts?
Links 2 stappen vooruit, rechts 2 stappen naar achter?
Waar ga je dan stiften?.... oh... wacht, zie het al. Na tien tellen.
Dank u , ben weer helemaal up to date.

rick13 | 07-03-20 | 00:24

Muggen steken niet.

Rest In Privacy | 07-03-20 | 04:34

Muggenzifterij, de mug is al zowiezo het gevaarlijkste dier op aarde met zo'n 52 miljard mensenlevens al op zijn conto.
Steekmug raad het boek Mosquito van Timothy C. Winegard aan.

steekmug | 07-03-20 | 05:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte riep iedereen in Nederland op om te helpen het gevaar van uitbraak in te dammen dan wel zo lang mogelik uit te stellen. Zouden mensen die in het verleden als fascist, racist, xenofoob zijn weggezet, we weten wel welke politieke partijen bedoeld worden, ook moeten helpen? Normaal gesproken willen ze om de dooie dood niet met dit slag mensen samen werken namelijk. De gele hesjes hebben nog nooit zo'n machtig legaal wapen in handen gehad om de hele bliksemse boel plat te leggen. Ik blijf binnen.

InSight | 06-03-20 | 21:19

Het RIVM adviseert inwoners Brabant (ik herken ze aan: ik versta hun niet (en want ze zeggen heel vaak hun)(en ik mag het zeggen want ik heb veel directe Brabantse collega's) (en heb familie daar (een generatie of twee geleden)))) om thuis te blijven bij klachten; beter iets dan niets. Dus chapeau voor dat advies uitbrengen. Wist heel de goegemeente van GeenStijl natuurlijk allang, dat besmetting vermoedelijk ook bij niet koorts plaatsvindt. Maar dit kan toch niet alles zijn rivm? Wtf. Ja hoor, dit houdt de verspreiding wel tegen. En blijf lekker enkel testen op mensen die in risicogebied zijn geweest. En dat schijnt zelfs slechts mondjesmaat gehonoreerd te worden. Pfff.

CyBork | 06-03-20 | 21:09 | 1

Als niet-Brabander heb ik geen problemen met het Brabantse "hun". In tegenstelling tot uw gebruik van haakjes. In broncode mag dat de normaalste zaak van de wereld zijn, normale mensen praten en schrijven zo niet

ScumbaggusMaximus | 07-03-20 | 11:17

Op basis van de meest recente cijfers uit Italië is er daar een fatality rate van 4,2% (197/4636). Ik vermoed dat het te maken heeft met de mate van vergrijzing in Italië, maar ook andere Europese landen als Frankrijk en Nederland hebben daar (zij het in iets mindere mate) mee te maken. In een land als Zuid-Korea of Iran speelt dit veel minder.
En op basis van de iets oudere cijfers uit dit artikel: www.theguardian.com/world/2020/mar/06...
- 46% opgenomen in het ziekenhuis (1790/3858)
- 9% op de intensive care (351/3858)
Dit vind ik schokkende cijfers. Zeker als je beseft dat er in Nederland maar circa 1500 intensive care bedden beschikbaar zijn die voor een groot gedeelte al worden bezet door reguliere patiënten. Dat zou betekenen dat er in Nederland maar hooguit een paar honderd bedden over zijn voor corona-patiënten. IC-patiënten per Lifeliner naar België of Duitsland verplaatsen is vrijwel onmogelijk, aangezien ze daar met hetzelfde probleem zitten.
En er speelt wellicht nog een veel groter probleem, namelijk dat je corona-patiënten onmogelijk op dezelfde IC-afdeling kunt plaatsen als waar reguliere IC-patiënten liggen wegens het immense besmettingsgevaar.
Stel dat er in Nederland in een optimistisch scenario 300 IC-bedden beschikbaar zijn voor corona-patiënten, dan zou dat bij 9% (cijfers Italië) betekenen dat het systeem bij 3333 besmettingen al vast zou lopen. We zitten nu al op een paar honderd besmettingen en dat blijft exponentieel groeien tenzij er op zeer korte termijn Chinese maatregelen worden doorgevoerd, zoals verbieden van bijeenkomsten en lockdowns van besmettingshaarden (die in Italië al weken gaande zijn!). De overheid blijft het probleem nog altijd zwaar onderschatten!

JackRyan | 06-03-20 | 20:11 | 10

@zaadkanarie | 06-03-20 | 21:26: die man was vitaal, reed nog auto en had geen andere klachten. Die had wel 100 kunnen worden... Wat is je punt? Dit is een besmettelijk en dodelijk virus. Punt. De RIVM gebruikt (nog steeds!) verkeerde protocollen... Eikels, inmiddels met bloed aan hun handen..

FrankOngerust | 07-03-20 | 00:21

@JackRyan | 06-03-20 | 22:08:

Wat een rare reactie.
Zaadkanarie komt met een inhoudelijke en juiste tegel terwijl jij hier geen enkel zinnig argument tegenover weet te zetten.

Rest In Privacy | 07-03-20 | 04:40
▼ 7 antwoorden verborgen

We waren een van de laatste landen waar het virus is opgedoken en ineens staan we bijna in de top 10. Ik kan maar één verklaring bedenken en dat is laks wanbeleid.

Vage_eddie | 06-03-20 | 20:09 | 6

@zaadkanarie | 06-03-20 | 21:31: Voor zondag nacht staan we in de top 10 van aantal besmettingen. En dat voor een keuterlandje met 17 miljoen inwoners. De RIVM moet zich rot schamen voor zoveel gestuntel en foute protocollen. Nog steeds zijn niet ALLE vluchten uit Italië, Iran, China en zuid Korea verboden. De Eilels. Dit is een zeer besmettelijk en dodelijk virus, genaamd SARS2, en het is wellicht een combi van Sars en HIV. Er schijnen verschillende 2 strains te zijn (L en S.). Met wellicht elk andere mortaliteit RN eigenschappen. Stop met downplayen en onzin verkopen aub....

FrankOngerust | 07-03-20 | 00:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Jacco Schreuder, MD
@cardio_jacco
·
29 m
The new numbers of the accumulated suspicious (unconfirmed) corona cases in The Netherlands:

Friesland: 11
Groningen: 12
Drenthe: 26
Overijssel: 45
Flevoland: 28
Gelderland 55
Utrecht: 62
Noord-Brabant: 231
Limburg: 37
Zeeland: 2
Zuid-Holland: 36
Noord-Holland: 42

mobile.twitter.com/cardio_jacco

Als hij gelijk heeft zijn er nu al zo'n 587 verdacht niet geregistreerde gevallen in Nederland.

Endoxa | 06-03-20 | 20:01 | 7

@Ron_Paul | 06-03-20 | 23:07:
Klopt, die zijn niet ingeënt dus resistent. Is net zo logisch als waar ze in geloven.

De waard zijn gast | 07-03-20 | 00:04

Ik weet wel zeker dat er heel veel niet geregistreerde gevallen zijn.
Ik zelf al 5dgn hoesten, verhoging, pijn/druk op mijn borst en kortademig. Mijn 2 kids nu ook hoesten en verhoging.
RIVM nr gebeld: “mevrouw als geen hele hoge koorts heeft en een longontsteking dan hebben jullie niet het gehele pakket. Fijne dag! 👋🏻 “
NL heeft gewoon geen capaciteit om dit serieus en grondig aan te pakken. Dus wat een kletspraat van de overheid dat ze er alles aan doen om het in te dammen!

Mj1345678 | 07-03-20 | 10:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Stel nou dat Gökmen Tanis niet zomaar vier mensen in een tram had doodgeschoten, maar selectief vooral zieke en zwakke 65+'ers had omgelegd met een kogel door de kop, zo'n 0,1 tot 2 á 3% van zijn directe omgeving... Riepen we dan ook griep is erger, ze moesten ergens aan dood gaan en dit is relatief minder erg dan kanker of zo?

En mensen die de overheid en het RIVM van verantwoordelijkheid willen verschonen: stel dat de overheid wist dat Gökmen rondliep en al eerder mensen vrij massaal had omgelegd in het buitenland. Dat hij gesignaleerd was in Duitsland, België en het VK. Draagt een overheid dan geen enkele verantwoordelijkheid wanneer ze niet de grenzen heeft gesloten en gezorgd dat iedereen die binnenkomt gecontroleerd wordt, en tot 40 dagen vastgehouden, voor het geval dat het wel een Gökmennetje blijkt te zijn, tenzij men kan aantonen van niet?

Daar, of Corona, hoef je echt niet je economie voor stil te leggen. Goederen kunnen nog steeds de grens over, gecontroleerd\gesteriliseerd en wel. Mensen wat moeilijker, maar dat is eerder een ongemak in deze tijden van flexwerken en videoconferencing dan een economische ramp. Voor de toeristensector kun je een verzekering tegen dit soort situaties instellen.

Op z'n allerminst zou je de potentiële slachtoffers van de gerontofiele Gökmen\Corona gewaarschuwd kunnen hebben om zichzelf even een paar maandjes afzijdig te houden van de rest van de maatschappij, terwijl het uitdooft bij gebrek aan prooien tot we een vaccin hebben.

Wol | 06-03-20 | 19:52

Tja, dat krijg je er van als je brabo’s de logische vrije keuze voorlegt of drie dagen zuipen tot je er bij neervalt of de rest van bejaard Nederland behoeden voor een pijnlijke dood: haha bier!

Schemerlamp | 06-03-20 | 19:50

Niks aan de hand. We hebben tenslotte een protocol. En anders ga je toch gewoon dood?

Rest In Privacy | 06-03-20 | 19:37

197 doden in Italië op 4747 gevallen... Ik hoor uit eerste hand ook berichten van mensen waarbij testen worden geweigerd omdat ze niet in risicogebied zijn geweest. Zeeland nog 0 gevallen, als enige provincie van Nederland.

Vula | 06-03-20 | 18:53 | 6

In Zeeland werkt niemand, die zitten zuur thuIs dat er geen mariniers komen.

Schemerlamp | 06-03-20 | 19:52

Wie wil er nu in Zeeland wonen? Alleen GL stemmers.

RickRD | 06-03-20 | 20:09

Een nicht van mij en haar man ook, doodziek, waarschijnlijk corona, maar gaat u maar naar huis, u bent niet in noord-Italie geweest. Nee, maar haar man is KPN-monteur en komt daadwerkelijk overal. Werd zo weggewuifd, want protocol. The Horror

AdPatat1960 | 06-03-20 | 21:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Pagina wordt hier niet weergegeven.

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 19:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoor ik nou goed dat Rutte in het gesprek met de MinPres zegt "dat als het erger wordt we stevig gaan debatteren"?
Och och och...

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 18:45 | 3

Er gaa koppen rollen, dat kan niet uitblijven
Denk dat bij >10 doden die baardmans van RIVM de eer aan zichzelf gaat houden. (wel met een envelope en een dublé pennenset)

hier openen | 06-03-20 | 18:53

@hier openen | 06-03-20 | 18:53:
Ik denk dat de professionals vergeten zijn de menselijke aard in de cijfers mee te nemen. We weten allemaal hoe het gaat: "Ach, ik heb een kuchje maar ik zou de kinderen ophalen uit X, dus het zal wel meevallen. Ach, ik kan wel even... Ja, de klus moet toch af. Nee, ik kan dit echt niet verzetten. Komop zeg, de hele week mezelf sufgewerkt, ik heb nu echt wel even dit en dat verdiend etc. etc.".
Als je als orgaan daar geen rekening mee houdt in de marges heb je het a: totaal niet begrepen en b: kloppen de protocollen en procedures dus niet. Dat in combinatie met het feit dat we toch al achter de muziek aanlopen in plaats van proactief te handelen. Nee, dit geeft me allemaal geen vertrouwen dat het wel goed zal gaan als er een keer echt een levensgevaarlijk virus de kop opsteekt...

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 19:13

Ik volg berichten uit Iran. Mijn hoofdje hier in Nederland kan dat niet zo goed bevatten, hoe zal dat zijn bij de Iraniërs? Ik zeg en denk nooit "OMG", maar nu denk ik dat wel. Ik begrijp wel dat men paniek wil voorkomen, maar kan dat niet samengaan met stevige maatregelen vanaf het allereerste begin? Nu, in het begin van de epidemie, wordt al gesproken over tekorten van belangrijke medische middelen. Verder maken de wetenschappelijke papers over dit virus mij helemaal niet blij. Het virus is nu begonnen met huishouden in ons land. Bij mij heeft cognitieve dissonantie toegeslagen, is dat een probaat middel tegen een stevig griepje?

ridder pompompom | 06-03-20 | 19:15

Help, ik ben al helemaal in paniek. Ik ben 70, gepensioneerd, slik pillen tegen hartritmestoornis, heb hoge bloeddruk. En ik woon vlakbij Tilburg, Loon op Zand en Gorinchem. Ik zit al de hele dag achter de computer GeenStijl te lezen, ben al aan het hamsteren (kordaatbier), durf niet meer naar de supermarkt, stel dat er corona zit op de winkelwagentjes. Ik wil geen corona krijgen, wat moet ik doen? Wekelijks pas ik op m'n tien kleinkinderen, die zitten op school of kinderopvang. Er moet maar eem pappie en mammie tussen zitten die op wintwrspiet waren in Italië. Mweh! Ik wou nog zo graag de film Judy kijken, maar ik durf niet meer. Zit je in een stoel waar zo'n teruggekomen wintersporter heeft gezeten. Nee bedankt.

DitjaarkrijgikAOW | 06-03-20 | 18:12 | 7

Risico is vooral voor hartpatienten met vernauwingen in de kransslagaders, las ik ergens. Bovendien krijg je nu nog goede hulp in het ziekenhuis.

Ben7943 | 06-03-20 | 18:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja, dat RIVM ook met de nieuwste adringende aanwijzingen ( bron: NOS-journaal ), wat een paniekvogels. Mensen uit Brabant wordt om administratieve redenen opgeroepen om niet meer uit te gaan en mensen met neusverkoudheid, hoesten en koorts wordt aangeraden om niet meer naar het werkt te gaan en thuis te blijven. Overdreven hoor. En de KLM schort nu 25% van de vluchten naar Italie op. Wat een overdreven reactie. 5% zou meer dan voldoende zijn.

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 18:05 | 4

@Max Headroom | 06-03-20 | 18:12:
U zult ze de kost moeten geven die het allemaal beter weten. Let maar op, bij een lage bezettingsgraad komen er last-minute kilometerknallers; voor een tientje naar Milaan/Turijn/Rome inclusief vrijkaartje voor een wandeling over de vindicat-slagvelden in Sestriere...

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 18:18

@Graaisnaaiert | 06-03-20 | 18:18:

Dienstreizen worden verzekerd door de werkgever. Daar gelden vrij strikte voorwaarden voor en de meeste verzekeraars volgen simpelweg de reisadviezen op. Zelf kan ik daarom momenteel niet naar noord Italie, zit er wel op te wachten. Je mag er van uit gaan dat alle dienstreizen naar rode gebieden worden stopgezet. Dienstreizen zijn goed voor een fors deel van de tickets.

Max Headroom | 06-03-20 | 18:28

@Max Headroom | 06-03-20 | 18:28:
Ik had het over privetripjes... U kent ze vast wel, het type mens van de categorie: "Ach, weekendje Milaan/Turijn, het kost geen drol, dat risico nemen we wel. Eten we maar geen Chinees. Hahaha."

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

Wordt het wellicht toch nog spannend...

Onno Barendsen9337 | 06-03-20 | 18:02

Wat een gedoe over een griepje.

piet7003 | 06-03-20 | 17:58 | 3

Ah, u wil ook aandacht. Bij deze.

Dr. Blechtrummel | 06-03-20 | 18:30

Mensen die vinden dat het niets voorstelt kunnen goed sier maken door hun mondkapjes en hamstervoorraad in te leveren en zich aan te melden als vrijwilliger voor de opvang van de massa zieke coronabejaarden in de kazernes.

Ben7943 | 06-03-20 | 18:53

Hier heb je een lollie en aai over je bol.

hier openen | 06-03-20 | 19:10

Ligt dat aan mij of zie ik een link met carnaval?

Rest In Privacy | 06-03-20 | 17:58 | 3

En met de vermeende Brabantse gezelligheid die de rest van Nederland altijd krijgt opgedrongen.

DeEchteWaarheid | 06-03-20 | 18:43

Nee, volgens het RIVM waren er geen maatregelen nodig rond carnaval, dus dat is onmogelijk.

Blasfemie | 06-03-20 | 20:35

@Blasfemie | 06-03-20 | 20:35: Briljante meesterzet was dat ja van het RIVM. Want carnaval vier je in een kleine besloten kring. Zie je maar weer hoe ver van de werkelijkheid die ambtenaren staan. In Limburg en Brabant staan ze hutjemutje bier te zuipen. De zoepkoel in Venlo 30k mensen schouder aan schouder.

Vanilla | 06-03-20 | 21:47

Oh oh, ik ga dus dit jaar in van 0.4% naar 1.3 % als risico geval.
Als men dit jaar 80 wordt, dan wordt het echt een uitdaging.
En iedereen die zegt door griep gaan er meer dood, die klinken net zoals de mensen die zeggen door ouderdom, autoongelukken, keukentrap en etc nog veel meer.
Ik denk dat China, niet alles eerlijk heeft verteld, maar gezien hun drastische maatregelen denk ik toch dat er behoorlijk wat meer met deze virus aan de hand is ?!
Ik zeg " ik denk", want ik weet het namelijk ook niet, ik weet alleen dat dit allemaal best wel vreemd is en ook hoe er door onze regering hiermee wordt omgegaan, dit tot tegenstelling met andere landen.

Bad - Casey | 06-03-20 | 17:49 | 4

Kans op blijvende longschade en aangetast imuunsysteem. Mja daar heb ik bij een griepje niet zo snel last van.

JiggyNL | 06-03-20 | 18:10

@Onno Barendsen9337 | 06-03-20 | 18:05,
Laat ik het zo zeggen, het stinkt.

Bad - Casey | 06-03-20 | 18:55

@JiggyNL | 06-03-20 | 18:10,
Niet echt idd, dat China een soort van een spray door de lucht spuiten ( middels drones of voertuigen ), denk ik toch, dat het gewoon in de lucht zit ( door/op een 1 of ander manier ), mocht dat zo zijn….das dan niet best.

Bad - Casey | 06-03-20 | 19:04
▼ 1 antwoord verborgen

128,dat is 0,0006 %.

Jos Tiebent | 06-03-20 | 17:46 | 1

Er is sprake van een exponentiele toename. Zie de grafiek die ik hieronder heb neergezet. Als deze trend zich voortzet zijn het er over een week 10.000. en over 2 weken 10 miljoen.

Max Headroom | 06-03-20 | 17:50

Eentje erbij in Stichtse Vecht. We hebben er nu 3

Openbaar Mysterie | 06-03-20 | 17:46 | 1

Houten wint nog ruim van jullie

Petroselinum crispum | 06-03-20 | 18:26

Natuurlijk ben ik gek, en dat werd mij ook duidelijk gemaakt elders toen ik opmerkte dat iedereen die uit Italië, heel Italië, wel te verstaan, na aankomst in NL, meteen drie-vier weken in een interneringskamp op de Hoge Veluwe moest worden ondergebracht.

OK, enigszins of totaal gechargeerde retoriek, maar iets dergelijks leek mij wel gewenst.

Ons bennuh een klein land, redelijk, redelijk als het er op komt, dus paniek was voorkoombaar geweest. Ja, u heeft gelijk onze regering blinkt niet uit in communicatie. Dat roepen alle Groningers en Zeeuwen natuurlijk onmiddellijk.
Maar toch.
Niet OK, één dode dus. Evocatus

Evocatus | 06-03-20 | 17:34 | 3

Je bent gek.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 17:47

Als we kijken naar de geriatrische indexschaal zijn dus hoofdzakelijk de gepensioneerden de klos.

Nehemia | 06-03-20 | 17:28 | 4

@Wim Venijn | 06-03-20 | 18:09: Benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen inzake virusmutaties. Heb al wel voor een maandje voedsel ingeslagen. Altijd handig als de zogeheten pleuris volledig uitbreekt

Nehemia | 06-03-20 | 18:33

Proef ik hier een opluchting van iemand die zelf ver onder die leeftijdsgrens zit en ook niet de kans loopt nabestaande te zijn van een risicogroep?

Dreizehn | 06-03-20 | 19:38

@Dreizehn | 06-03-20 | 19:38: Voor een deel. Mijn ouders zijn hoogbejaard en ze schuren tegen de leeftijd aan waar de mortaliteitsgraad procentueel het hoogste is.

Nehemia | 06-03-20 | 20:39
▼ 1 antwoord verborgen

We gaan er aan!

Vrijmoed | 06-03-20 | 17:22

Het coronavirus duikt nu ook op op Nederlandse scholen.In onder meer Haarlem,Geldrop en Amersfoort zijn leerlingen en leraren besmet.
Een leerkracht op een basisschool in Geldrop heeft het virus,maar is niet
meer op school geweest sinds ze ziek is.Ze was in risicogebied geweest. Op een school in Amersfoort was een leerling besmet die in Noord-Italië was geweest.Van de 1150 leerlingen hebben zich er 110 ziek gemeld.Of ze het virus
hebben is nog onduidelijk.In Haarlem is ook een leerling besmet na een verblijf
in Noord-Italië. Zij zit thuis sinds ze koorts heeft.

Vrijmoed | 06-03-20 | 17:21 | 1

Hoop maar dat die 110 leerlingen wat nerveusziek zijn en niet werkelijk Corona hebben. Want dan kan het ineens heel snel gaan.

Jan, Leiden | 06-03-20 | 17:38

Het virus in italie komt van de 1e duitse patient (bewezen door virus te sequencen van patienten in verschillende landen). Die duitser was patient 1 in europa, die het inderdaad kreeg van een chinese vrouw. De duitsers hebben het laten lopen en zijn verantwoordelijk voor deze uitbraak in europa, zie twitter.com/trvrb/status/123510527723...

Law | 06-03-20 | 17:16 | 3

When fate blows from Shanghai.

MistaRazista | 06-03-20 | 17:28

Wat is dat toch met Duitsers en dood en verderf in Europa.

Wim Venijn | 06-03-20 | 18:06

Nee ze hebben wel alle getraceerd die contact hadden met die man. Maar er waren geen besmettingen te vinden. En dan duikt het in Itaile op en wordt alleen maar toevallig gevonden omdat patient 1 in IT met een man contact had die in China was. Maar die was altijd gezond.

Deze verstopertjes zijn juist het probleem van deze virus. Wij begrijpen het niet. En dat is het ware verschil met "maar een griepje" .

redanx | 06-03-20 | 22:25

Het is erg opvallend dat van de top-30 landen met besmettingsgevallen de VS momenteel het land is met verhoudingsgewijs veruit het hoogste aantal slachtoffers, namelijk 6%: en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320...
Dat kan betekenen dat:
1) men in de VS te maken heeft met een gevaarlijke mutatie van het virus, of;
2) men de werkelijke cijfers (onder politieke druk?) achterhoudt en/of niet genoeg testen afneemt
Ik zou denken dat de optie 2 meer voor de hand ligt. Het lijkt me een kwestie van tijd totdat het daar uit de hand loopt en uiteindelijk de ziekenhuizen overspoeld worden (Wuhan-scenario). Of men moet op zeer korte termijn alsnog overgaan tot meer Chinese maatregelen, zoals afgelasten evenementen, lockdowns, etc. Beiden niet goed voor de economie en het consumentenvertrouwen.
Let wel, de gouden standaard om dit nog enigszins in de hand te houden is te zien in Zuid-Korea en Singapore, namelijk massaal tests uitvoeren, zoveel mogelijk contactonderzoek uitvoeren en die gevallen zoveel mogelijk isoleren. De VS lijkt (onder politieke druk?) vooralsnog niet te kiezen voor die gouden standaard, wat zorgelijk is.

JackRyan | 06-03-20 | 17:15 | 2

In de VS kom je het ziekenhuis niet in zonder zorgverzekering en/of gevulde creditcard, die dus vele niet hebben. De corona testen zijn gratis, alleen worden die alleen in het ziekenhuis gedaan wat dus weinig oplevert als je daar niet heen kunt gaan. Huisartsen bestaan niet in de VS, dus daar worden de testen ook niet gedaan. De GP's verwijzen alleen door naar de ER, waar je dus niet in komt, ook omdat geen ambulance komt zonder een zorgpas.
De prive bejaardenhuizen testen wel, maar dan krijg je dus een verkeerd beeld omdat dat dus alleen de hoog-risico groep is. De VS cijfers make perfect sense to me.

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:35

Simpele uitleg: er wordt niet getest. Verwacht een explosie van gevallen als ze dat wel gaan doen.

Vula | 06-03-20 | 18:55

En ik maar denken dat met 17 miljoen inwoners en redelijk mensenschuw "safety by numbers" zou gelden. Nou ja, ik zie wel hoe dat afloopt. De Proxy war in Lybia tussen Rusland en Turkije maakt mij nerveuzer. En straks hebben wij de oorlog tussen Griekenland en Turkije. En de Nato staat er bij en kijkt er naar. Maar wat wil je als alle aandacht in de EU naar een opgefokt kind van 16 gaat alsof het nieuwe Messias is.

forecastle | 06-03-20 | 17:12 | 3

Die was er niet, is er niet en komt er niet. Beide partijen hebben er totaal geen belang bij en dus gebeurd het niet. Syrië heeft geen r**t te zeggen en moet doen wat de baas in Moskou besluit. Poetin heeft de buit al binnen en heeft geen zin in een oorlog, Erdo snor heeft geen zin in oorlog en wil alleen geen vluchtelingen meer.
Er komt gewoon een Gaza strook achtige constructie in Idlib, waar Erdo snor alle vluchtingen in kan dumpen.

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:25

@ZwarteDag | 06-03-20 | 17:25: iets zegt me dat Erdo snor niet zo rationeel gaat handelen als jij je voorstelt. We zullen zien.

harryverdetsie | 06-03-20 | 17:31

@harryverdetsie | 06-03-20 | 17:31: Dat ome Erdo zo tekeer gaat in Syrië heeft ook te maken met het gegeven dat hij die 'Syrische rebellen' rond Idlib die volkomen uitwisselbaar zijn met dat IS gajes wil beschermen.

Nehemia | 06-03-20 | 17:40

Klote performance op deze pagina haal aub die doubleclick rommel eraf!

drammerd | 06-03-20 | 17:10

Waar zijn toch die naïeve reaguurders... die het maar een griepje noemden. Het zal je opa maar zijn.

Lightme | 06-03-20 | 17:06 | 23

@GeenHeil | 06-03-20 | 18:40: Als je economie geen tijdelijke stilstand kan verdragen is er waarschijnlijk iets ergers mis. Puntje van perspectief.

Care | 06-03-20 | 19:55

@GeenHeil | 06-03-20 | 18:40: En dan nog al die ambtenaren bij al die ministeries dat zijn er duizenden, er hoeft er maar eentje met corona tussen te zitten....

knalrode lippenstift | 07-03-20 | 06:59
▼ 20 antwoorden verborgen

Zojuist voor de zekerheid mijn ontlasting maar ingeleverd bij de huisartsenpost. Je weet maar nooit zo vlak voor het weekend.

Baron Clappique | 06-03-20 | 17:05 | 1

Op hun deurmat gescheten of in een potje van 3 liter.. Zomaar een vraagje?

Gokmaar | 06-03-20 | 17:11

Gister maakte GGDDrenthe bekend dat iemand zonder symptomen mensen had aangestoken bij bedrijf Bannink en zeiden dat de theorie dat je niemand kan besmetten zonder symptomen dus geen stand heeft gehouden..
Ze zeiden later die dag uitleg te geven..
Maar dat kwam pas vandaag, de uitleg is: Ja dat kan dus inderdaad, maar we doen toch niks extra's om dit te voorkomen en laten mensen gewoon lekker doorwerken totdat ze symptomen hebben.. bron dvhn + GGDDrenthe (het bericht is aangepast op de website en nu dus anders dan gister)

bcsk | 06-03-20 | 16:59 | 7

@bcsk | 06-03-20 | 17:07: Jij wil dus willekeurig mensen thuis isoleren? Zal het lekker rustig worden op straat...

Goldfinger | 06-03-20 | 17:14

@ZwarteDag | 06-03-20 | 17:11: Lekker thuis werken? Dat kunnen veel mensen niet. En mondkapjes? Die hebben in Azië ook zo goed gewerkt, nietwaar?

Goldfinger | 06-03-20 | 17:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Alle alfabet soep instanties weten 1 ding zeker. Hoe erg de pandemie ook word. Massale paniek is altijd erger.

Ik zou ervan uitgaan dat alles wat overheidsinstanties u melden zeer gedownplayed is.

KutFilosoof | 06-03-20 | 16:57 | 1

Ik ga ervan uit dat de overheid niet en nooit te vertrouwen is.

Lupuslupus | 06-03-20 | 17:05

Volgens de technisch analfabete media betekenen 128 besmettingen en 1 overledene dan een statistische kans van 0,8% op overlijden. Want hoeveel van die 128 besmettingen uiteindelijk fataal worden wordt niet bijgehouden.
Omdat het aantal besmettingen voor loopt op het aantal doden, mag je die twee niet zomaar op elkaar delen om de overlijdingskans te berekenen. Dus die 3% uit Chinese cijfers zou in realiteit ook zomaar eens fors hoger kunnen zijn.

Chuck the plant | 06-03-20 | 16:53 | 14

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 18:02: maar uiteindelijk maakt men zich niet zo druk om het percentage wat komt te overlijden. De besmettingsgraad is waar men op reageert. Hierdoor komen de absolute getallen zowel geïnfecteerd als mortaliteit veel hoger te liggen dan bij andere griepjes. En persoonlijk vind ik dat niet eens het meest verontrustende van alles. De indirecte gevolgen, kijk bijvoorbeeld naar het Jeroen Bosch ziekenhuis waar geplande operaties voor vandaag zijn uitgesteld, zijn nog maar 1 van de gevolgen. Hoeveel mensenlevens gaan er indirect in gevaar komen?

Maraka | 06-03-20 | 18:39

@GeenHeil | 06-03-20 | 18:29:
Dat herken ik wel, beetje intellectuele uitdaging (met het gevaar hautain en/of arrogant over te komen) op zijn tijd, kan geen kwaad

thephysicist | 06-03-20 | 18:42

@Maraka | 06-03-20 | 18:39: Er wordt hier in de panelen met sterftepercentages van 3 procent of meer gesmeten. Dat is 5 keer de 0.6 procent waar Korea nu op zit. Besmettingsgraad is natuurlijk een dingetje, maar ja, als veel mensen nauwelijks klachten hebben, valt dat ook wel weer mee. En gaat die besmettingsgraad boven de miljoen dit seizoen, zoals tijdens het griepseizoen van 2017-2018? Vraag me dat toch af.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 19:06
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik lees dat een aantal reaguurders vinden dat het RIVM verantwoordelijk is voor hun eventuele besmetting. Omdat ik zelf niet zie op welke manier het RIVM daarvoor verantwoordelijk is, vraag ik aan die reaguurders of zij hun stelling kunnen uitleggen. Hoezo is het RIVM daarvoor verantwoordelijk en wat had het RIVM volgens jullie kunnen en moeten doen?

GeenHeil | 06-03-20 | 16:50 | 26

@thephysicist | 06-03-20 | 21:34:

Haha, dat is heel irritant ja! Ik heb het twee keer geprobeerd, minstens een kwartier zitten typen haha. Mijn punt was dat de belangrijkste bijdragen aan de wetenschap zelf niet (per se) wetenschappelijk zijn, om het kort te zeggen. Maar als ik uitleg waarom ik dat zeg, dan krijg ik een groene balk.

Het kan met urls te maken hebben, maar dat was nu niet zo. Er stond nu iets in de trant van dat mijn bericht een samenvatting was van jouw bericht of van een eerder bericht van mezelf. Maar dat was niet zo. Ik wilde iets uitleggen.

GeenHeil | 06-03-20 | 21:42

@GeenHeil | 06-03-20 | 21:42:
Ik weet een klein beetje wat de GS regels zijn als je net begint met reageren. Ik meen dat je maximaal maar 3 keer mag posten op een topic (sorry voor het engels, weet ook niet de juiste definities). Misschien ook het aantal woorden of iets met copy/paste. Het is even zoeken in het begin, maar ik denk dat je binnenkort van je "baby" status af ben.

Leuke invalshoek qua bijdragen wetenschap, bedoel je serendipiteit. Wat mij binnen de natuurkunde niet bevalt is, is dat men te vaak grijpt naar wat heet "the anthropic principle".

thephysicist | 06-03-20 | 22:58

@thephysicist | 06-03-20 | 22:58:

Ja, ik mag inmiddels onbeperkt posten. Dat is, sinds ik lid ben. Ik ben nu zwitsal én lid en dan heb je al meer rechten dan wanneer je slechts zwitsal bent.

Het principe waar jij naar verwijst is ouder dan de weg naar Rome. Ook dat was bij de Grieken al aanwezig en er is geen filosoof die er niets over gezegd heeft. Het is een centraal punt in de filosofie en het keert telkens in allerlei vormen terug. Maar, de gedachte dat het universum op welke manier dan ook rekening houdt met of is aangedaan door het feit dat het door de mens of door welke instantie dan ook wordt "geobserveerd," die gedachte is wishful thinking.

Je houdt het wel levendig hier. Het is lang geleden dat ik zulke gesprekken gevoerd heb. Ik ben een beetje roestig.

GeenHeil | 06-03-20 | 23:11
▼ 23 antwoorden verborgen

Weet je wie ook ouderen en zwakken een laatste zetje gaf in een "ziekenhuis?

King of the Oneliner | 06-03-20 | 16:50 | 3

Aletta Jacobs ?

Baron Clappique | 06-03-20 | 17:08

Zuster Wilma?
Dokter Morfine?
Lucia B?
André du M ?
Goeie Mie?

MorgenEenAnder | 06-03-20 | 17:35

Moeder Theresa?

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:42

De dagelijkse Max Headroom COVID-19 grafiek: i.imgur.com/DOgcG3z.jpg . Er is nu sprake van een exponentiele toename.

Max Headroom | 06-03-20 | 16:43 | 3

En een voorspelling voor de komende week, als deze trend voortzet: i.imgur.com/9454xjO.jpg

Max Headroom | 06-03-20 | 16:46

Dank voor het bijwerken van de grafieken.

thephysicist | 06-03-20 | 17:18
-weggejorist-
Herr Oberst | 06-03-20 | 16:38

Wat is er loos met de server ? Als ik scroll wordt mijn scherm zwart. Ik zie dan een groene pixel in het rechter boven kwadrant, en deze geeft aan dat er al 200171039 gevallen zijn.

Baron Clappique | 06-03-20 | 16:34 | 4

Hier hetzelfde probleem! De site is zo traag dat scrollen niet meer werkt. Typen werkt met 1 letter per seconde. Volgens mij heeft de server inderdaad een virus!

Max Headroom | 06-03-20 | 16:54

De site is inderdaad ZO TRAAG ALS STRONT. Hoogstwaarschijnlijk door die embed van die virustikkerdetikkediejeee.

Boris Poepnagel | 06-03-20 | 16:55

Baron is dement geworden en weet niet meer dat de groene pixel een nerd dingie is?

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:43
▼ 1 antwoord verborgen

Wij komen er weer eens bekaaid af in het Noorden. Maar een stoet van 900 Vindicat’ers onze kant op belooft een allesverwoestende inhaalslag.

Ridde Rogter | 06-03-20 | 16:33 | 8

@Baron Clappique | 06-03-20 | 16:57: Op het hakblok leggen...

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:44

Dat Vindicat had allang afgeschaft moeten worden.

Dreizehn | 06-03-20 | 19:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Tickets zijn lekker godkoop, dus wil je nog een weekje goedkoop shoppen in Millaan, dan is het nu je kans. Ook hotels zijn super duper goedkoop. Ik weet waar ik zit volgende week. Arrivederci bambino's.

Mark_D_NL | 06-03-20 | 16:30 | 1

Armani hotel is al onder de 500 euro per nacht. Normaliter betaal je daar 700 voor de goedkoopste kamer.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:34

Net een maandje Delfzijl geboekt. Huisje op een camping. 99 euries per week. Heerlijk! Enig idee wat de ziektekostenpremie voor 2021 gaat doen?

Crossing_The_Rubicon | 06-03-20 | 16:16 | 5

@ Crossing_The_Rubicon | 06-03-20 | 16:16 Al zou er niemand in Nederland meer ziek worden, gek genoeg gaan de ziektekostenpremies toch jaarlijks omhoog.

Goldfinger | 06-03-20 | 17:04

Als het net zo'n escalatie wordt als in China: een stijging van de zorgpremie van €100 per maand... IC opnames zijn nou eenmaal verschrikkelijk duur en die van corona (3 verpleegkundige tegelijk nodig voor 1 patient!) helemaal (5-7K per dag!)

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:47

@ZwarteDag | 06-03-20 | 17:47:

De kosten zijn niet zo zeer afhankelijk van het aantal patienten maar van de hoeveelheid personeel, ziekenhuisgebouwen, apparatuur etc.

Max Headroom | 06-03-20 | 18:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe werkt een thuis isolatie? Komt politie je voordeur dicht timmeren?

Prikgriep | 06-03-20 | 16:13 | 4

nada niks nopes dus. Sterker je nog; je krijgt het advies om gewoon door te gaan met de dingen die je normaal doet; dus denk aan boodschappen doen etc. etc. Ja serieus, dit is het advies van de GGD en het RIVM.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:25

@ruudvangeelen | 06-03-20 | 16:25:
Of om te beginnen met een gay-lifestyle. Lekker bareback de baan op of de sauna in. Zo gaat het natuurlijk zum geschmack!

Boris Poepnagel | 06-03-20 | 16:58

In China wel, daarom loopt het daarom nu daar terug. Hier krijg je een papiertje waarop foei staat, laat zich raden dat dit 'type' isolatie nutteloos is.

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:49
▼ 1 antwoord verborgen

Het aantal besmettingen in Iran heeft wel een raar nummer ;)
“Kut, het is tijd, wat zullen we doorgeven voor vandaag? Uh, doe maar 1234, zoiets zal het wel wezen maar ik was weer de tel kwijt.... ok, dat heeft vast niemand door. Zeggen wel van ene dr.qwerty. Ja top!”

droeveling | 06-03-20 | 16:00

De regering wil niet zeggen wat de maatregelen zijn als blijkt dat de GGD de epidemie niet meer aan kan, zal wel een belasting op ziek zijn worden. Ook gaat het eigen risico naar 1 miljard en moet je verplicht een album van Frans Bauer luisteren.

supah | 06-03-20 | 15:56 | 1

Dat laatste hoeven we natuurlijk niet te pikken.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:02
-weggejorist-
beter-laat-dan-nooit | 06-03-20 | 15:55 | 3

Waarom horen we niks over het Koningshuis? Ze zullen toch niet allemaal besmet zijn? Hoor graag een update, anders kan ik vannacht misschien niet slapen. Leven ze nog, die ene niet waarschijnlijk, maar die anderen, hoe is het daarmee? Oostenrijk ligt dichterbij Italië dan Nederland.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:44 | 7

Niet overdraagbaar op hagedissen.

Pimp my Voortuin | 06-03-20 | 15:58

Fam van buren een airbnb gereserveerd in canada?

droeveling | 06-03-20 | 16:09

Maandag zitten ze in Indonesië, als het goed is. Nog niets vernomen dat het niet doorgaat. Hoewel, niemand heeft ze sinds fotomomentje in Lech nog gezien.
De Oranjes zijn best wel berucht om hun vluchtgedrag als het spannend wordt, het zou niet verbazen als ze al lang en breed in Bariloche zitten. Hehe.

Computer_says_no | 06-03-20 | 16:39
▼ 4 antwoorden verborgen

De herkomst van het virus, waarschijnlijk uit een lab bij Wuhan, hoor je ook niks meer over. Ook heb ik nog nergens een interview gezien van iemand die genezen is van het virus.

Prikgriep | 06-03-20 | 15:43 | 6

Of de besmetting van huisdieren, honden in het bijzonder.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 15:52

Aluhoedje, hup de block in.

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:50
▼ 3 antwoorden verborgen

En de AEX maakt weer een flinke duik -/- 4,2% op dit moment, het teruggewonnen terrein van deze week in een paar uur verdampt. De beurs is besmet.

Broadsquire | 06-03-20 | 15:40 | 1

What's new. Beurzen = emotie.

Crossing_The_Rubicon | 06-03-20 | 16:18

Gisteravond werd in Spanje bekend gemaakt dat pathologisch onderzoek heeft aangetoond dat het COVID19-virus volkomen buiten de scope van de gezondheidsdienst drie dodelijke slachtoffers heeft geëist. Twee andere sterfgevallen worden nog onderzocht. De conclusie van de verantwoordelijke instanties is nu dat het virus al zeker 4 weken ongedetecteerd rondwaart in Spanje. Zorgelijk, omdat er inmiddels ook al een enorme achterstand is ontstaan bij het testen op het virus. Zo’n test duurt in principe een uur of 4, maar het kost nu dagen voordat de uitslag teruggestuurd wordt. Daarbij zijn er 5 maal zoveel aanvragen als dat er testmateriaal beschikbaar is. Ook in Spanje ligt de focus op het indammen van de verspreiding van het virus, maar dan alleen omdat dit het enige is dat men KAN doen. Men verwacht daar dat het virus een aantal maanden erg actief zal blijven, daarna een tijdje zal sluimeren, om vervolgens het komende winterseizoen weer om zich heen te grijpen.

In Nederland bevinden we ons nog in de ontkenningsfase. Op de website van de RIVM staat nog steeds vermeld dat het eerste COVID19-geval op 27 februari in Tilburg werd vastgesteld. Dat kan niet (meer) kloppen, want op 22 februari werden er twee patiënten met ernstige luchtwegklachten opgenomen op de IC. Eén patiënt in Rotterdam en de andere in Gorinchem. Deze patiënten zijn op dat moment -conform het RIVM protocol- niet getest, omdat zij niet in een risicogebied zijn geweest of contact hebben gehad met iemand die in zo’n gebied is geweest. Op 29 februari stelt de RIVM het protocol bij en worden deze patiënten alsnog positief getest. In theorie zouden de patiënten op de IC besmet kunnen zijn, maar dat ligt bepaald niet voor de hand. Wanneer we uitgaan van de door de WHO vastgestelde gemiddelde incubatietijd van 5 dagen, is het meest waarschijnlijke scenario dat zij -onafhankelijk van elkaar en op zijn laatst op 17 februari- besmet zijn door virusdragers die niet in beeld zijn bij de RIVM. Tien dagen vóór de eerste officiële vaststelling. De enige conclusie die dan mogelijk is, is dat het COVID19 virus -net zoals in Spanje- al wekenlang buiten het gezichtsveld van de RIVM rondwaart. Er valt dan niet zoveel meer in te dammen, maar waarom is de overheid daar niet open over?
Intussen dreunen de minister van volksgezondheid en de RIVM nog altijd hetzelfde riedeltje op als 3 weken geleden en ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat er iets te verbergen valt.

Waagmeester | 06-03-20 | 15:36 | 9

@thephysicist | 06-03-20 | 17:09: Als je een beetje had opgelet dan had je geweten dat in de gezondheidszorg financiële argumenten vaak een grote rol spelen. Waarom worden sommige vaccins wel door de overheid vergoed -mazelen, bof, rode hond- en andere vaccins -zoals meningokokken B- niet? Dat heeft onder meer met economische afwegingen te maken. In het verlengde daarvan: waarom zou je een compleet land stilleggen en afsluiten, met enorme economische schade tot gevolg, terwijl je daarmee het virus hooguit een tikkeltje vertraagt? Dat kan je op een minder ingrijpende manier ook nog wel voor elkaar krijgen. Een beetje nadenken wat je doet, een beetje op je weerstand en hygiëne letten. Overheid en RIVM hoeven je toch niet alles voor te kauwen?

Rest In Privacy | 06-03-20 | 18:13

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 18:13:

Kuifje toch, wat heb je veel woordjes nodig, ik gooi wel roet in het eten.
Ik heb niet opgelet, tja ik gaf me zelf al een waarschuwing, dit is kuifje's gebied van expertise.

Maar wacht nu even, volgens mij begin je doodleuk aan een nieuw stel vragen (de troll is strong in you, kuifje). Je gaat het nu hebben over de financiering van vaccins e.d.

Ik reageerde op deze tegel van je maar in kuifjes stijl geef je daar zoals met alles hier, weer geen antwoord.
"Waar moeten ouders met kinderen naartoe als alle crèches en scholen dicht zijn? Gaan we lonen niet meer uitbetalen, want geen productie? Huurbetalingen stopzetten, want geen inkomen. Hypotheekrente en andere schulden aan de bank."

Gewoon kort door de bocht, komen mensen eerst en dan de economie, ja of nee ?

thephysicist | 06-03-20 | 18:26

@thephysicist | 06-03-20 | 18:26: Het is een afweging, dat probeer ik je duidelijk te maken. Als Corona veel slachtoffers -doden, ernstig zieken- zou maken onder kinderen cq jongeren, dan waren waarschijnlijk de crèches, scholen en universiteiten al lang gesloten. Maar dat is niet het geval, omdat vooral ouderen zwaar getroffen worden door dit nieuwe virus. En die gaan meestal niet meer naar school en zijn ook al opgehouden met werken.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 19:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Mag het eigen risico voor Vindicat wintersporters aub naar 5000 euro pp

SpicyMchaggis | 06-03-20 | 15:29 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 16:40: Welke studierichting, wat is je specialisatie ? Noem nu even, gewoon voor de lol. Ik kom zo terug voor het antwoord, even espressomachine aanslingeren.

thephysicist | 06-03-20 | 16:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Grappig dat het VVD communicatiepersoneel in de panelen nog steeds pal achter het RIVM staat, terwijl de WHO het ondertussen heel wat serieuzer neemt. Vraag me af wie er over meer expertise en kennis beschikt...

naraga | 06-03-20 | 15:27 | 2

10 miljoen zelfverklaarde virologen en epidemiologen die niet verder zijn gekomen dan de vrije school en als vervolgopleiding een jaar in een drumcirkel hebben doorgebracht met runen en bloemen op hun wangen getekend. En ze weten het allemaal beter dan voornoemde experts en dan heb ik over zowel de griep-roepers als de paniekzaaiers.

skinart | 06-03-20 | 15:52

@skinart | 06-03-20 | 15:52: UMC's zijn in opstand gekomen tegen het RIVM en ze een dikke middelvinger gegeven, gelukkig weet JIJ het uiteraard allemaal beter...

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:54

Vliegtickets naar warme oorden zullen wel lekker goedkoop zijn nu.
Misschien toch maar een weekje naar Thailand volgende week.

droeveling | 06-03-20 | 15:27 | 2

Net zakelijk een week Suriname geboekt, eind maart. Mocht gewoon 800 eurie aftikken bij onze vrinden van de witte zwaan

Crossing_The_Rubicon | 06-03-20 | 16:23

@Crossing_The_Rubicon | 06-03-20 | 16:23: klm-prijs naar Paramaribo altijd hoog. Geen concurrentie. Men kan voor SLM kiezen, maar de iets lagere prijs weegt niet op tegen de vertragingen. In Buurland Frans Guyana zijn 5 Corona besmettingen geconstateerd. Alle waren in Frankrijk geweest. Op de tellers zijn zij bij de besmettingen in Frankrijk geteld. Telt als provincie van Frankrijk. Echter het zou bij de verspreiding in Zuid-Amerika bijgeteld behoren te worden. Geografisch.

dagpauwoog | 06-03-20 | 16:52

Uit door vakcollega's aan de hoogste wetenschapsnormen getoetste onderzoeken blijkt dat het COVID-19-virus zich gedragen voelt op de laagfrequente vibraties van windmolens. Zowel Italië en Zuid-Korea hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd in deze vorm van energieopwekking. Geeft toch te denken. Ik acht het wijs en verstandig preventief iedere molen te kortwieken.

Van Urk | 06-03-20 | 15:24

Half Nederland is de afgelopen weken lekker wezen après-skién in Noord-Italië. Heel raar dat het hier dan opeens hard gaat met dat Corona-gedoe

Ds. GVD | 06-03-20 | 15:21 | 2

Dat had iedereen zien aankomen.

BozePaarseMan | 06-03-20 | 15:25

Afbieren heet dat.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 15:27

En ik was nog wel zo naïef in de poll te denken dat er maar drie besmettingen zouden komen in Nederland. Weet nu wel beter, we gaan allemaal deaud. pff, wat een drama en net nu ik 3 weken geleden gestopt ben met roken.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:20 | 2

gewoon weer beginnen en geniet er maar van zolang het nog kan

Weroldverbeteraar | 06-03-20 | 15:53

Als u deaud gaat, gaat u weer roken...

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:56

Toch typerend dat de overheid eerder aanslaat op een aanbouw aan je schuurtje, een aanhanger op straat of een boom die 30 centimeter overhangt dan bij dit virus. Prioriteiten much?

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 15:18 | 2

Lokale overheid vs landelijke overheid. Begrijp je het verschil?

DrumPiet | 06-03-20 | 15:20

@DrumPiet | 06-03-20 | 15:20:
Landelijk gedicteerd beleid, uitgevoerd door localio's. Ziet u de overeenkomst?

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 15:23

De verkoop van anti-virussoftware en van virusscanners gaat nog eens heel groot worden :-)

The2Amendment | 06-03-20 | 15:18 | 1

nee

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:28

Goede nieuws is dat met elke nieuwe besmetting de deathrate daalt.

DrumPiet | 06-03-20 | 15:14 | 1

Maar met de volgende dode verdubbelt.

witwas | 06-03-20 | 15:37

In mijn kennissenkring slechts een via-via-corona-geval (River Zydeco Band uit 't Veer), wel frappant genoeg afgelopen twee weken al 5 mensen die met geheel andere klachten in het ziekenhuis zijn beland, dan wel overleden (o.a. TBC in Thailand).
Je zou bijna vergeten dat er nog meer ziekten&doodsoorzaken zijn.

Abject | 06-03-20 | 15:12 | 1

In Schoonhoven was een tijdje terug ook een TBC uitbraak, hoor je niks meer over.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:34

Tijdens de wintermaanden je vit d niveau verhogen .
Laat dat k*tvirus dan maar komen .

likmegaties | 06-03-20 | 15:11 | 3

Minder alcohol schijnt ook te helpen.
Zeker met typen.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:14

Wait4it, wait4it, there you have it.

ZwarteDag | 06-03-20 | 17:58

Volgens mij is de server van GS ook besmet, man man man, zo traag als ...

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:07 | 6

Het gaat niet om rivm of dit topic... het gaat over een weblog dat op comments draait waarbij een tegel plempen onderhand letter voor letter handmatig moet worden aangedraaid en een halfuur duurt...

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:49

@einStina | 06-03-20 | 15:49: Maar waar zit jij dan? Ik had dit soort problemen vaak onderweg in Afrika.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:05

@Kuifje Nog steeds midden in 078, waarde. Super knus. Voelt af en toe wel exotisch! Andere sites gaan prima, maar GS is vaak een probleem.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh nee! En de huiltissues zijn ook al op!

Op rechts is men toch zo voor een kleine overheid en eigen verantwoordelijkheid van mensen, waar is die mentaliteit eigenlijk opeens gebleven?

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:06 | 7

Eens met @Drumpiet!

@42 yesss clickbait! Er zullen natuurlijk altijd af en toe nieuwe virussen opduiken. En er zijn altijd mensen die geld verdienen aan ellende en paniek.

@JohnMcC ik heb een klein eigen paradijsje gemaakt. Altijd goede fasculiteiten geregeld. Raad ik iedereen aan!

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:23

Zeker ben ik voor een kleine overheid maar deze overheid wil heel graag groot zijn alleen vallen ze nu door de mand. Nu het erop aankomt zijn ze uiterst klein en daar worden ze dan ook op afgerekend.

BozePaarseMan | 06-03-20 | 15:23

@BozePaarseMan volgens mij vallen ze heel vaak door de mand, met belastingdienst debacles, uitkeringsfraude, cbr problemen, defensie verhuizingen, etc en worden ze zelden afgerekend. Alleen hiermee is er opeens een hoop gekrijs.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Onze meest boreale borealen zijn sterk.

Leptob | 06-03-20 | 15:06

Slachtoffers...
Er is toch nog maar één slachtoffer?

DrumPiet | 06-03-20 | 15:05 | 1

De patiënten die niet zijn overleden, zijn op een bepaalde manier natuurlijk ook slachtoffer. Die gaan uit dood zonder krant of internet te halen.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 16:07

Die tweede tweet klopt trouwens niet als 101 van de 128 patiënten het hebben opgelopen in het buitenland. Dat is niet 'verspreiden' maar 'importeren'

Sqbar | 06-03-20 | 15:01

Stoppen met roken, gezond eten, voldoende slapen, je niet onnodig bloot stellen aan andere mensen, meer kan je niet doen.
Effe op je immuunsysteem letten.

Abject | 06-03-20 | 15:01 | 2

Welnee, gewoon flink doorroken, zuipen en gang bangs bezoeken. Volgende week op wintersport naar Italië. Lekker goedkoop nu.

RickRD | 06-03-20 | 15:04

Als ik niet op mijn immuunsysteem let loopt die weg?

ZwarteDag | 06-03-20 | 18:00

Verstandig is bij voorbaat de vriezer te vullen met een groot aantal sliptongen, de restanten mag u nu meteen vers in de bakpan werpen. De loskomende dampen die uit de olie omhoog walmen helpen ieder virusdeeltje om zeep, en voornamelijk venijnige virussen zoals corona hebben aan gebakken vis een broertje dood.

Van Urk | 06-03-20 | 15:01 | 8

Hoger bedoel je

duh! | 06-03-20 | 15:22

Klopt helemaal,gisteren nog vis gehad en ik leef nog steeds.Had heel anders af kunnen lopen!

SpicyMchaggis | 06-03-20 | 15:26

@Van Urk | 06-03-20 | 15:10:
Leuk advies ;)
Geldt dat ook voor negerzoenen?
Staat nl een doos voor m'n neus.

Carmelita | 06-03-20 | 15:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Tegenhouden houden bij de grens en proefpersonen van maken voordat zij beginnen met de Groningse Oude van dagen te besmetten.

Vindicattemepper | 06-03-20 | 15:00 | 1

die ene?

Trekhaas | 06-03-20 | 15:03

Ik zit midden in de brandhaard.
Bedankt voor alle leuke jaren, op GeenStijl.
Hoewel ons gezin 0,2/0,4 “scoort”, neem ik vast afschijt.
Muziekkeuze voor de crematie...
youtu.be/dJbp_GjD9VE
En daarna:
youtu.be/gEPmA3USJdI
Dag lieve menschen.
Waar blijven die tieten?
Ik wil met een glimlach gaan.

Ruimedenker | 06-03-20 | 14:58 | 4

Mand, vulliszak, naakt, maakt niet uit.
Aan jou de eer, de fik erin te jagen.
@HKV... sorry voor mijn egoïsme.
Ik vergeet wel eens dat jongens van piemels houden.
Bij deze.
Zin in Tiet, kont en pimmel!
Ik moest wel weer lachen, om jullie.
Ik wul heulemael nie deaud.

Ruimedenker | 06-03-20 | 15:28

Ik dacht dat alleen vogels van zich af konden schijten.

I.P standing up | 06-03-20 | 15:28
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
De Evangelist | 06-03-20 | 14:57

Logisch dat Emile Ratelband zijn leeftijd wilde verlagen, die zag dit al aankomen.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 14:55 | 1

Hihi.

Normpje | 06-03-20 | 14:56

Hoop paniek om niets!!! Wat een aanstellerig gedoe, het zijn alleen mensen die reizen, die dus de ziektes meenemen. Dan maar stoppen met reizen? Of gewoon een gvd normaal gaan doen, nog geen ene dode door dit virusje.

dutch bikkel | 06-03-20 | 14:55 | 1

Eh.... heppie drugs op?

Kaas de Vies | 06-03-20 | 14:56

Best knap hoe de overheid het tot nu toe doet. Kalm en beheerst, met als strategie zorgen dat het zo langzaam mogelijk verspreidt. Corona Nederland uit krijgen lukt toch niet meer. Veel vitamines eten, lekker slapen en niet te veel roken/zuipen: dan kom je er wel.

beldewouten | 06-03-20 | 14:54 | 1

Onze regering denkt alleen maar in kosten en baten: uiteindelijk komt het vroegtijdig overlijden van onze ouderen ten gunste van de pensioenpot, zorgkosten en woonruimte voor nieuwe Nederlanders.

I.P standing up | 06-03-20 | 15:24

Altijd weer die dekselse blokkeerfriezen!

lirft | 06-03-20 | 14:52

Ben ik de enige die covfefe in retrospectief als aankondiging ziet?

Sqbar | 06-03-20 | 14:52 | 5

Covfefe? Daar is geen woord Chinees bij.

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn die 900 corpsballen uit Groningen al terug ?
En getest ?

Gemeen Mosje | 06-03-20 | 14:50 | 21

@Gemeen Mosje | 06-03-20 | 15:40: Onzin, want zulke commentaren worden stuk voor stuk gelardeerd met 'die arrogante ballen' 'hun ouders' etc. Het gaat dus wel degelijk om het corps.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 16:22

@ikbenerweer! | 06-03-20 | 16:22:
Ik heb het niet over hun ouders gehad.
Wel eens dat het arrogante ballen zijn. Maar daar mag jij uiteraard anders over denken.

Gemeen Mosje | 06-03-20 | 16:30
▼ 18 antwoorden verborgen

Goh, volgens m’n excelletje dat ik gemaakt heb aan de hand van de verspreiding tot op heden kwam ik uit op factor van 1,2 per dag. Gisteren waren het er nog 80, nu alweer honderd. Klopt aardig dus. Voor volgende week vrijdag gok ik dus op 358 en en over een maand op 16mln, oftewel: heel Nederland. Sterkte!

Jimmydepimmy | 06-03-20 | 14:49 | 5

Factor is de laatste dagen x1,5. Op basis daarvan zal volgende week woensdag avond de 1000 gepasseerd worden. Dan is het virus 14 dagen in NL. In Italië zaten ze op de 14e dag al over de 3000 heen, dus dan valt het hier nog mee.
Tenzij men steden en dorpen gaat afsluiten wordt jou scenario werkelijkheid.

Tuinhekje | 06-03-20 | 14:55

@Gulliver | 06-03-20 | 14:50: dat weten we niet. Vrije journalistiek is helaas een dingetje in de Volksrepubliek.

Winter_is_coming | 06-03-20 | 14:56

@Gulliver | 06-03-20 | 14:50: Nee, nog niet. Maar China heeft dan ook 1,4 miljard inwoners. Als we (voor de snelle rekensom) even aannemen dat het gisteren in de media genoemde aantal van 90.000 besmettingen wereldwijd (wat waarschijnlijk in werkelijkheid veel hoger zal zijn) allemaal in China zijn, dan zijn er bij een factor van 1,2 per dag na 53 dagen vanaf heden 1,4 miljard Chinezen besmet (allemaal dus).
Als we het weten te remmen, dan zal het uiteraard langzamer gaan. Maar die factor van 1,2 (die uit de periode eind januari tot heden volgt), lijkt voor Nederland tot nu toe aardig te kloppen (onze pogingen het te stoppen inbegrepen!). You do the math!
Het is als dat sprookje over die Chinese boer en de keizer en de rijstkorrels op het schaakbord...

Jimmydepimmy | 06-03-20 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe verschilt het Nederlandse beleid nu met het Chinese beleid in het begin van hun uitbraak?

Balk-in-je-oog | 06-03-20 | 14:48 | 7

@Kaas de Vies | 06-03-20 | 14:53:
Hulde!

zwenkwieltje | 06-03-20 | 15:01

Wij gedogen alles, ook het bezit van een virus.
Zij verbieden alles, ook het bezit van een virus.

MistaRazista | 06-03-20 | 15:08

Het verschil zit hem in de communicatie. In China doen ze dat in tegenstelling tot in Nederland, in Chinees.

droeveling | 06-03-20 | 15:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Geenstijl lijkt behoorlijk verdeelt in de comments tussen:
1. Het is gewoon een griepje.
2. Het is een conspiracy we gaan allemaal dood.

zeertegendradig | 06-03-20 | 14:48 | 27

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 18:25:
Zelfs mijn "beledigingen" zijn aardig, maar het kan zijn dat je alleen de laatste regel van mijn tegel leest.
Misschien ben ik niet eerlijk, misschien dat ik je wel tegel voor tegel ga matchen, maar dat zie je vanzelf wel. Volgens mij, als ik zo doorga als de afgelopen dagen, dan heb je er geduchte concurrentie bij. Ik hou wel van een uitdaging. Vandaag al 2 keer gewonnen, weekeinde kan niet stuk.

thephysicist | 06-03-20 | 18:49

@thephysicist | 06-03-20 | 18:49: The Lancet heb ik ook al aangedragen bij Kuif, maar die wil alleen maar informatie uit kranten en zeker geen URL's want dat is, tsja, geen idee eigenlijk wat daar mis mee is. Hij zal wel te simpel zijn om die materie te doorgronden.

Vanilla | 06-03-20 | 20:55

@Vanilla | 06-03-20 | 20:55:
Ik weet ook wel dat ik de troll niet moet voeren, en ken de tactieken, maar dit gaat over iets als een Corona virus met mogelijk veel slachtoffers, veel menselijk leed. Ik ageer tegen deze simplificatie van zaken, van het is "maar een griepje". Ook ageer ik tegen de stellingname dat je dan een paniekzaaier bent. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, en kan hopelijk de juiste keuzes maken. Niet dat domme egoistische gedoe, we gaan skien in Noord Italie, en f*ck de rest.

Je leest ook hier dat er mensen zijn (helaas met een mindere gezondheid) die zich TERECHT zorgen maken en dan lees je even verder op "ach die oudjes, jammer dan, maar je tijd is gekomen" en men mompelt nog iets over AOW, pensioenfondsen etc. Dat is koud, kil, tot op het bot, geen enkele compassie. Dus een beetje tegengas, zekers.

thephysicist | 06-03-20 | 21:09
▼ 24 antwoorden verborgen

Er lopen tienduizenden besmette personen rond in Nederland, alleen weten ze het niet. Niet iedereen met een kuchje gaat zich melden.

OscarWilde | 06-03-20 | 14:48

Ik kom mijn zolder-kamer niet af en daarnaast geloof ik niks van de paniek verhalen die de wanhopige en moreel failliete media de wereld inslingeren. Waarom geenstijl in godsnaam aan deze onzin meedoet en niet naar de achterliggende problemen kijkt is mij een raadsel.

HaatAth3ist | 06-03-20 | 14:48 | 4

@RickRD | 06-03-20 | 14:53:
Trump, net als Biden en Sanders vallen in de risicogroep. Ze gaan dus binnenkort dood.

Lafayette | 06-03-20 | 14:56

Het schijnt een virus te zijn.

Baron Clappique | 06-03-20 | 16:23

Welke achterliggende problemen?

A.I. van Dee | 06-03-20 | 17:17
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen die blijft janken dat er niet voldoende maatregelen vanuit de overheid komen zou natuurlijk ook zelf kunnen nadenken over wat te doen om voor hunzelf het risico te verminderen.
Als ik een slechte gezondheid zou hebben en daarmee een groot risico zou hebben dan wist ik het wel. Binnenblijven en zo weinig mogelijk contact met anderen. Ik heb geen RIVM nodig om mij dat te vertellen.

2voor12 | 06-03-20 | 14:47 | 5

Ik wil helemaal niets van onze overheid behalve dat ze goede en betrouwbare informatie geven. Of is dat ook al teveel gevraagd?

A.I. van Dee | 06-03-20 | 17:17

@2voor12 Precies, zelf nadenken en handelen.. niemand anders doet het voor je....

knalrode lippenstift | 06-03-20 | 17:59

Dat doe ik dus. Soms in de avond 'n korte wandeling als er niet veel mensen zijn. Manlief werkt wel en Kids nu naar school maar meteen handen wassen als ze binnenkomen. Verder komt hier niemand binnen nu. En nee ook even geen lich contact. Effe afwachten gewoon.

Pluto | 06-03-20 | 18:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Valt nog mee. Pas als het aantal boven de 10.000 staat, zal Bruno B. zeggen dat hij met zulke cijfers 'absoluut geen rekening had gehouden en dat het zeker niet in het beeld past'.

gestoptmetroken | 06-03-20 | 14:45 | 2

"Met de kennis van nu" is ook zo'n mooie.

Kaas de Vies | 06-03-20 | 15:02

Ik denk dat hij geschokt of verbijsterd zal zijn, en dat het RIVM een onderzoek zal doen naar haar rekenmodellen. Want die geven toch echt aan dat er niets aan de hand is.

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:11

Singapore en Hong Kong. Allebei dichter bevolkt dan Nederland en beide landen dichter bij China. Beide landen kennen ook een grote internationale luchthaven en zijn net als Nederland economisch (erg) welvarend. Je zou verwachten dat beide landen het slechter doen dan Nederland (immers dichter bevolkt en dichter bij China). Zou dit te maken kunnen hebben met de onderschatting van Nederland?

LangeJannetje | 06-03-20 | 14:45 | 4

Zij hebben SARS ervaring.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 14:52

Zucht. Ik heb zelf jarenlang in de regio gewoond en ken veel mensen in Singapore. Mensen daar geven weinig fucks kan ik je vertellen. Heeft met de temperatuur te maken. Waarschijnlijk ook de reden dat het in Vietnam nauwelijks verspreidt is ondanks dat de regering daar zo traag reageerde.

De nederlandse roverheid kan vast dingen beter doen maar je kan simpelweg niet met deze landen vergelijken, beter met landen in een soortgelijke situatie/temperatuur.

Weroldverbeteraar | 06-03-20 | 14:55

@Arie Boom-SWA | 06-03-20 | 14:51: pleit je nu voor Global Warming om deze pandemie te bestrijden? *verwarming 5 graden hoger zetten doet*

Winter_is_coming | 06-03-20 | 15:00
▼ 1 antwoord verborgen

Wij in Nederland zijn zo vreselijk goed dat het virus geen enkele kans maakt.

Wraak-van-Sjaak | 06-03-20 | 14:44 | 1

Hoi Bruno, wat leuk dat je ook hier bent.

swaffelstokje | 06-03-20 | 16:39

de pensioenfondsen zijn blij.

newray | 06-03-20 | 14:43 | 2

AOW-leeftijd kan weer omlaag!

Wraak-van-Sjaak | 06-03-20 | 14:44

Erfbelasting omhoog!

impy | 06-03-20 | 14:59

De oorzaak ligt bij de Chinezen die veel te dicht op dieren wonen zodat er virussen kunnen overspringen/muteren. In NL hadden we ook zoiets: Q-koorts. Ook veel te veel dieren. De natuur uitlachen want ach we hebben controle.
Dan de combinatie met de globalisten die alles transporteren over de gehele wereld. Laat die de rekening betalen. Arm sloebers uit Lutjebroek of waar dan ook hebben hier niets mee te maken. Dus Rutte pak die veelverdieners die massaal op skivakantie gaan want zij droegen en dragen (Vindicat?) naar homeland NL.

ecologiste | 06-03-20 | 14:42 | 9

@DrumPiet | 06-03-20 | 15:12 en Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 16:19 Ach virologen en nemen jullie ook niet serieus want de boodschap van onze regering verdient de voorkeur blijkbaar.

A.I. van Dee | 06-03-20 | 17:15

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 16:19:
Laat ik nou toevallig virologie en epidemiologie als bijvakken hebben genomen. Mijn boodschap is: welkom in de 21e eeuw.

LiniaalRectaal | 06-03-20 | 22:31

Ja, bij de Q koorts had de RIVM ook fantastische achterhaalde protocollen. Eikels 1e klas daar....

FrankOngerust | 07-03-20 | 00:52
▼ 6 antwoorden verborgen

"Nederland is hard op weg naar de Top Tien."
.
Dat moeten wij beter kunnen, mensen. Komop, vanmiddag allemaal naar de fitness, vervolgens lekker met z'n allen naar de film en daarna met z'n allen nog even alcoholvrij afbeugelen in de kroeg. Uchederochel.
Morgen maar even met opa & oma de Ikea binnen, dan lekker shoppen in de V&D 2.0 en aanverwante hubs en dan het familiedagje gezellig afluiten met een potje indoorbowlen en zaalhapvreten. Zitten we zo aan de 3000 besmettingen.
Of waar een klein land groot in kan zijn...

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 14:41 | 3

Wanneer je als eerste het diepe in gaat ben je als eerste er ook doorheen. Terwijl andere landen nog allerlei beperkende maatregelen hebben zijn wij resistent. Wel jammer van die 350.000 doden, dat dan weer wel.

Winter_is_coming | 06-03-20 | 15:02

Sauna, niet vergeten en moskee bezoeken, zonder schoenen.

Kaas de Vies | 06-03-20 | 15:06

Ja, je kan het Nederland.
En lekker relativeren totdat je er dood bij neer valt.

MistaRazista | 06-03-20 | 15:44

De plannen liggen prima op schema volgens deze meneer.
Bill Gates wants Depopulation Through Vaccines and Healthcare
youtu.be/iMl0ty6evhU

RickRD | 06-03-20 | 14:40

Iran dik 1200 erbij.
Dat gaat tikken.

Mooi man.

schoon-schip-maken | 06-03-20 | 14:39 | 4

1200 erbij sinds...?

canis lupus | 06-03-20 | 15:03

@canis lupus | 06-03-20 | 15:03: gister.

schoon-schip-maken | 06-03-20 | 15:20

@canis lupus | 06-03-20 | 15:03:
gisteren

naraga | 06-03-20 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

Problemen zijn het hoge sterftecijfer vooral onder ouderen en dat iedereen het potentieel krijgt omdat je er een afkeer tegen hebt. Voor de rest is er niks aan de hand.

duh! | 06-03-20 | 14:38 | 1

Dat met doe ouderen zit mij dwars, zou het dan toch opzet zijn? Ze wilden coronapatiënten ook al in de verzorgingshuizen plaatsen.

ebonk | 06-03-20 | 14:52

Als we de 1000 bereiken ,zitten we op hetzelfde percentage van de bevolking in China.
Aannemende dat ze dat ze goed geteld hebben....

Geenstijl crasht of loopt steeds vast op mijn computer en smartphone .meer hier daar last van ,is al langere tijd.

pga | 06-03-20 | 14:38 | 8

@pga | 06-03-20 | 15:33:
Dat ligt dan aan jouw browser of windows of computer.
Zoals al gezegd: pak eens een andere browser.

zetje01 | 06-03-20 | 16:13

Sinds vandaag loopt geenstijl bij mij ook voor geen meter. (op een pc met firefox).

A.I. van Dee | 06-03-20 | 17:11
▼ 5 antwoorden verborgen

17,18 miljoen (2018) inwoners...

Bouwfraudeur | 06-03-20 | 14:38 | 1

Nog wel.

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:09

Blotuh tetten graag, het is tenslotte vrijdag, Nuff said

Daemonis | 06-03-20 | 14:38

128 is wel een 2-macht, verdacht.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 14:37 | 1

Heeft denk ik meer met de testjes te maken.
Aantal ziekte gevallen zal inmiddels tussen de 1000 en 10.000 liggen, vermoed ik.

De verwarde man | 06-03-20 | 14:40

Ik lees verhalen over mensen die op doktersadvies dagenlang 'ziekjes' naar hun werk of school zijn blijven gaan en achteraf besmet blijken te zijn geweest met corona. Dat aantal zal flink oplopen zo.

GroetenVanUrk | 06-03-20 | 14:36 | 5

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 14:40: Nee, in de kwaliteitskrant. Voorbeeldje 1. www.telegraaf.nl/video/1287078306/cor...
Voorbeeldje 2 (kan zo snel het artikel niet vinden). Vrouw komt terug naar Nederland uit risicogebied, voelt zich ziek, vraagt corona test aan maar krijgt het advies 'zal wel geen corona zijn dus hoeft niet', vrouw gaat naar Duitsland en krijgt met alle toeters en bellen wél corona test en blijkt het wél te hebben, maar had volgens de Nederlandse richtlijnen hier als besmettingshaard kunnen rondlopen.

GroetenVanUrk | 06-03-20 | 15:06

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 14:40: Trouwens, als ik iets lees op Twitter dan zijn dat geen verhalen a la 'gelezen op Facebook hoor!' maar gewoon krantenartikelen e.d. die de journalisten, politici, etc die ik daar volg delen. Zo kom je ook nog eens wat tegen buiten je eigen bubbel van bladwijzers.

GroetenVanUrk | 06-03-20 | 15:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Coronacijfers bekend. Erg mooi. En hoeveel mensen hebben nu de griep?

Rest In Privacy | 06-03-20 | 14:36 | 10

Nu nog meer dan de coronalijders. Hoe zou dat over een week zijn denk je?

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:08

@canis lupus | 06-03-20 | 15:06: En dus vatbaar voor lupus?

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:08

De griep bestaat niet. Die is verzonnen.

MistaRazista | 06-03-20 | 15:57
▼ 7 antwoorden verborgen

RIVM was natuurlijk lekker bezig met paniekreductie.
Nu echter blijkt dat ze de situatie totaal hebben onderschat, is de geloofwaardigheid helemaal weg.

Dichtbevolkt land als Nederland, overvolle vochtige forenzentreinen, schimmelige bussen, carnavalsvierders, wintersporters, studentenverenigingen, scholen en kinderdagverblijven...
Dit loopt nog wel even exponentieel op. Dit gaat natuurlijk hier erger worden dan Noord-Italië, waar de overheid nog enigszins adequaat heeft gereageerd - maar goed daar kun je best een dorpje of een stadje van de buitenwereld kan afsluiten.

De verwarde man | 06-03-20 | 14:35 | 8

@impy | 06-03-20 | 14:48:
De RIVM voert een zodanig beleid dat Rutte zich er altijd achter kan verschuilen onder het motto 'ik laat me leiden door wat me wordt aangegeven'.

Lafayette | 06-03-20 | 14:55

@impy | 06-03-20 | 14:48: Zou dan een griepje het einde gaan betekenen van die veelbesproken Europese solidariteit?

dedeurdichtlasser | 06-03-20 | 15:52
▼ 5 antwoorden verborgen

joe die vrouw in t AD voelde zich na 2 dagen al weer goed, telt die niet mee als genezen? Wanneer ben je genezen verklaard, als je de 100 meter onder de 10 seconden loopt?

www.ad.nl/binnenland/nederlandse-met-...

GodsEvenknie | 06-03-20 | 14:32 | 1

Als je geen virussen meer draagt natuurlijk.

naraga | 06-03-20 | 15:17

Mag aannemen dat er nu ook al mensen in NL beter zijn??

lachenjoh | 06-03-20 | 14:32 | 4

Ze ontbreken in elk geval in de "praatprogramma's op tv.

ebonk | 06-03-20 | 14:36

Zoek zelf maar op.

HogeNood | 06-03-20 | 14:36

Dat denk ik niet, een paar dagen/week ziek, en dan 2 week quarantaine. duurt nog wel even voor je van die mensen wat gaat horen.

FLP_du_Stok | 06-03-20 | 18:06
▼ 1 antwoord verborgen

Het lijkt mij dat op veel plaatsen het 'aantal virusjes'/m^3 in de lucht geen nul is.

HogeNood | 06-03-20 | 14:30

Sonnet 128 door Willem Shakespeare
--
How oft, when thou, my music, music play’st,
Upon that blessed wood whose motion sounds
With thy sweet fingers, when thou gently sway’st
The wiry concord that mine ear confounds,
Do I envy those jacks that nimble leap
To kiss the tender inward of thy hand,
Whilst my poor lips, which should that harvest reap,
At the wood’s boldness by thee blushing stand.
To be so tickled, they would change their state
And situation with those dancing chips,
O’er whom thy fingers walk with gentle gait,
Making dead wood more blest than living lips.
Since saucy jacks so happy are in this,
Give them thy fingers, me thy lips to kiss.

Mark_D_NL | 06-03-20 | 14:30 | 3

128
Telkens als jij, mijn virginaal, muziek
ontlokt aan het zalig hout, dat, neergaand, klinkt
onder je zacht hand, en energiek
het snarenspel tot harmonieën dwingt,
benijd ik toets en dok die immer voort
gaan het binnenste te kussen van je hand,
en zo dat oogsten wat mijn lippen hoort,
zodat uit ergernis hun vuur ontbrandt.
Om zo'n beroering ruilden zij wat graag
van aard en plaats met het golvend toetsenbord,
waarlangs je vingers gaan, omhoog, omlaag,
en dood hout zaliger dan lippen wordt.
Als het vrijpostig hout zich zo laat gaan,
gun het je vingers, bied mij lippen aan.
(Vertaling Jan Jonk)

Pieter Breydel | 06-03-20 | 14:51

@mark offtopic maar wel erg mooi. +1 voor u.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 15:11

Blijft leuk, dit.

RIVM:
Moet ik geld of gebruiksvoorwerpen mijden?

Nee. Van winkelkarretjes tot deurklinken en van fitnessapparaten tot koffieautomaten: de kans is klein dat je door contact met een voorwerp het coronavirus krijgt. Dat komt omdat het virus alleen maar langere tijd kan overleven op mens of dier.

WHO:
How long does the virus survive on surfaces?

It is not certain how long the virus that causes COVID-19 survives on surfaces, but it seems to behave like other coronaviruses. Studies suggest that coronaviruses (including preliminary information on the COVID-19 virus) may persist on surfaces for a few hours or up to several days. This may vary under different conditions (e.g. type of surface, temperature or humidity of the environment).

FustViking | 06-03-20 | 14:30 | 4

@MickeyGouda | 06-03-20 | 14:32: Zelfs in Brazilie werkte iedereen met beschermingsmiddelen bij de versafdelingen. Morgen eens kijken hoe ze het bij appie doen.

Pimp my Voortuin | 06-03-20 | 14:37

@Pimp my Voortuin | 06-03-20 | 14:37:

Ik zag net de brief die jullie via school kregen. Bij ons kwam de informatie maandag, nadat de lessen al waren begonnen. De risicogebieden werden nog niet genoemd. Die informatie - met oproep tot voorzichtigheid - kwam dinsdag, als mosterd na de maaltijd. Ondertussen zitten honderden leerlingen in de pauzes als haringen in een ton in één ruimte.

MickeyGouda | 06-03-20 | 14:49

Dit soort dingen begrijp ik dan ook niet.
Het halsstarrig volhouden van adviezen, waarvan men weet dat ze niet deugen, en die alleen tot meer besmettingen leiden.
Dat noem ik de kluit belazeren.
Ze zullen ongetwijfeld wel hun redenen hebben, maar het vertrouwen is al een tijdje vertrokken.
En niet naar Noord-Italie.

Roadblock | 06-03-20 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Het overlevingspercentage voor 60-minner ligt dus op of boven de 98.7 %. Dat is hooguit 1.3 % slechter dan bij een gewone griep. Waar hebben we het eigenlijk over?

Reaguurdeskundige | 06-03-20 | 14:29 | 6

Dat is ook 13x dodelijker dan.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 14:33

Hoe verhoudt het zich tot keukentrapjes?

De verwarde man | 06-03-20 | 14:41

Met 3% kans op overlijden, zouden er in NL 500.000 mensen doodgaan. Ja waar hebben we het dan over. Het is ruim 3 keer zo besmettelijk en de sterftekans is 30 keer hoger dan bij gewone griep.

Tuinhekje | 06-03-20 | 15:21
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
omanders | 06-03-20 | 14:29 | 3

Serieus gevaar geconstateerd. Reactie NLse overheid: *niks doen*.
Serieus gevaar komt dichterbij. Reactie NLse overheid: *niks doen*.
Serieus gevaar is binnen onze grenzen. Reactie NLse overheid: *niks doen*.
Serieus gevaar begint exponentieel te worden. Reactie NLse overheid: *niks doen*.

Een keer raden wat de NLse overheid gaat doen bij honderden besmettingen en tientallen doden volgende week.

threeheadedmonkey | 06-03-20 | 14:29 | 10

De overheid zal "geschokt" zijn en "schouder aan schouder" staan en "in gedachten bij de families" zijn. What else?

Tuinhekje | 06-03-20 | 15:23

@Tuinhekje | 06-03-20 | 15:23: aanvulling: en de overheid zal zichtbare en onzichtbare maatregelen nemen. We wennen er al aan.

Tuinhekje | 06-03-20 | 15:24

@Tuinhekje | 06-03-20 | 15:23: De overheid moet schouder aan schouder staan tegen de muur. Sorry hoor, heel veel goede mensen gaan hun leven verliezen, door dit beleid. Waarom hun niet?

Kluukluuk | 06-03-20 | 16:04
▼ 7 antwoorden verborgen

Waarom heb ik het gevoel dat dit de cijfers zijn van gisteren of nog verder terug.
Gisteren ook met het debat even weer snel een briefje tevoorschijn toveren.Gisteren ook na vragen waar de cijfers bleven kwamen de cijfers ineens tevoorschijn.een minister die speelt dat hij niet weet wanneer de update op de site staat.

SpicyMchaggis | 06-03-20 | 14:28 | 2

Omdat ze dubbel testen met een dag er tussen, alvorens de conclusie te trekken, en de cijfers dus op zijn gunstigst van gisteren zijn, en bij pech van eergisteren.

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:05

Gegevens voor als je een grafiek wilt genereren:
27feb:1:0
28feb:2:0
29feb:7:0
1mrt:10:0
2mrt:23:0
3mrt:38:0
4mrt:56:0
5mrt:82:0
6mrt:128:1
(datum:besmetting:doden in NL)

Tuinhekje | 06-03-20 | 15:34

Wanneer ik een Corona-virus heb opgelopen, laat ik jullie het weten.

Thoth | 06-03-20 | 14:28 | 1

Als het geen illegale virus is.

MistaRazista | 06-03-20 | 16:06

In ieder geval geen verdubbeling, dat scheelt. Eens zien wat er uit de testen van deze week komt rollen en of er nieuwe mutaties de kop opsteken. Tot die tijd, let op uw zaak ( waar is ze eigenlijk, al een week niet meer gelezen? )

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 14:28

Hypotheek goedkoper, benzine goedkoper, gas goedkoper… gouden tijden voor de mondkapjesverkopers, wat zeuren we nou?

RickRD | 06-03-20 | 14:27

Wel heerlijk lopen carnavallen. Ja inderdaad... als een flesje Mexicaans bier.

RickTheDick | 06-03-20 | 14:27 | 2

Ik heb u gezien. Bij de muntenverkoop. Je flesje zag er wat ziekjes uit.

JanVergoor | 06-03-20 | 14:32

*gaap* weinig popcorn tot nu toe

Is dit nog nieuws? | 06-03-20 | 14:27

Ik had 127 ingezet op de toto, bijna raak. 45 stuks is dus ongeveer de testcapaciteit, dus voor morgen zet ik in op 172.

ikbenerweer! | 06-03-20 | 14:27 | 3

Ik had 160 aangekruist. Reden voor optimisme, het zijn er maar 128!

Nuchternederland | 06-03-20 | 15:03

ik 192, op basis van de grafiek. Morgenavond ergens moet dat zeker lukken.

Tuinhekje | 06-03-20 | 15:36

ik ga voor 127 + 35, er van uit gaande dat van de beschikbare tests er een paar negatief zullen uitvallen.

A.I. van Dee | 06-03-20 | 16:57

Een staaltje preventie op zijn Nederlands. Een moeder hoort dat een vader van een klasgenootje van haar kind is besmet. Zij contacteert de school voor meer informatie en informeert om wie het gaat om te kunnen inschatten in hoeverre er contact is geweest tussen de kinderen. Temeer daar haar huishouden iemand telt die in een risicogroep zit. Om privacyredenen wordt door de school geen nadere informatie verschaft en verwijst men terug naar de algemene kennisgeving van het RIVM en de GGD. Privacy gaat voor levens, dat is duidelijk.

MickeyGouda | 06-03-20 | 14:25 | 7

@oldandwise | 06-03-20 | 14:31:

Wat koop je voor protocollen als ze het nut van het algemeen niet dienen? Alleen door openheid kun je in dit soort gevallen een risicoanalyse uitvoeren en proberen de schade te minimaliseren.

MickeyGouda | 06-03-20 | 14:37

@Pimp my Voortuin | 06-03-20 | 14:32:
En dan deze zin:
Net als bij de uitbraak van een andere griep zijn dit de belangrijkste maatregelen die u kunt nemen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen:

Het wordt dus vergeleken met een griepje!
Tis werkelijk niet te geloven!

UnderCovert | 06-03-20 | 14:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik snap niet dat mensen dit een griepje blijven noemen. Het is een levensgevaarlijke variant van SARS, naar wat schijnt ook vele malen besmettelijker. Ik weet niet hoor, maar wat was de laatste keer dat jij door een griepje orgaanuitval kreeg? Er wordt ontiegelijk gedownplayed, terwijl de WHO zegt dat dit de ernstigste situatie is die zij ooit mee hebben gemaakt.

Quote van de directeur van de WHO op 5 maart:

'We are concerned that in some countries the level of political commitment and the actions that demonstrate that commitment do not match the level of the threat we all face.

This is not a drill.

This is not the time to give up.

This is not a time for excuses.

This is a time for pulling out all the stops. '

Veel plezier met jullie kop in het zand steken, ontiegelijke struisvogels. Ik blijf lekker binnen.

Plague-Inc | 06-03-20 | 14:24 | 13

@Kluukluuk | 06-03-20 | 15:56: Dat is inderdaad het probleem, dit virus is voor ons mensen nieuw en gaat terugkeren. De hoop is, is dat het virus genoeg mutaties doorloopt en niet zo dodelijk is.
Dat laatste van "laat maar komen", doe maar niet. Ik heb meer "laat maar wegblijven" maar de kans is groot dat ik besmet raak, met dank aan en mede door het geweldige en kordate optreden van ons alleswetende RIVM, de bumbling idiots.

thephysicist | 06-03-20 | 16:07

@Kuifje-naar-Brussel | 06-03-20 | 16:31:
Ik zou je willen adviseren om elk advies van het RIVM letterlijk op te volgen. Laat het denken maar aan die club over, vooral niet zelf doen.
PS wat zijn nu je opleidigen, studies, promotie onderzoek ? Gewoon de persoon kuifje leren kennen. BTW heb je al je vlaai gehaald en was het lekker ?

thephysicist | 06-03-20 | 16:40
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik zag vandaag een tweet van een Dr. Dena Grayson (met vinkje) die aangaf dat Corona de combinatie van Sars en Aids is en mogelijk ook permanente schade heeft.
***
Chinese doctors say autopsies of #coronavirus victims suggest that #COVID19 is “like a combination of #SARS and #AIDS as it damages both the lungs and immune systems,” and can cause “irreversible” lung damage even if the patient survives.
***
Unfortunately, this report of #SARS-like lung damage plus "#AIDS"-like immunosuppression (low lymphocyte counts) in #coronavirus patients appears to be accurate. Please see the rest of the thread above and this tweet below.
***
The pathological changes described for this new #coronavirus are consistent with #COVID19 clinical reports (pulmonary fibrosis and lymphopenia). The lung damage caused by this #coronavirus is also similar to the damage caused by the closely related #SARS virus.
**

deluiegriek | 06-03-20 | 14:21 | 7

Nog een aluhoedje nodig?

Leyrann | 06-03-20 | 15:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Ziekenhuis in nijmegen: Vrouw op IC mag gewoon bezoek ontvangen zolang die hun handen maar ontsmetten. Artsen en verplegend personeel die met mevr. in aanraking zijn geweest blijven gewoon werken en handen schudden zolang ze hun handen maar ontsmetten. (bron: de gelderlander). Boink boink boink op hardhouten tafel. Zo blijft de "het is maar een griepje" teller wel oplopen ja.

skinart | 06-03-20 | 14:21 | 4

Taiwan (23 miljoen inwoners, pal naast China, volgens WHO "het meest kwetsbare land wat betreft corona") neemt het heel serieus. Het aantal besmettingen is nu 42.
Als je het Taiwanese nieuws volgt, zie je het ongeloof bij Taiwanese wetenschappers als het om Europa gaat. Tot voor heel kort gingen beurzen, massale voetbalwedstrijden etc. gewoon door. In Belgie mochten corona-verdachten met de trein naar huis om daar - als ze er zin in hadden - quarantaine te respecteren.
Taiwan overweegt nu vliegverkeer vanuit Europa stil te leggen. Ze zien Italie en co. nu als een groter gevaar dan China.

drs. Levi Samsonov | 06-03-20 | 14:29

Menselijke domheid is een veel groter gevaar dan dat virus maar daar willen bepaalde reaguurders "op missie" hier niet aan...

Graaisnaaiert | 06-03-20 | 14:29

@drs. Levi Samsonov | 06-03-20 | 14:29: Dat! Als de ziekte gaat liggen dan moeten de verantwoordelijken op het hakblok. De Eu propageert open grenzen, ook als dat nadelig is voor de bevolking. Dat is nu gebleken.

Kluukluuk | 06-03-20 | 15:52
▼ 1 antwoord verborgen

De volgende update verwacht ik trouwens maandag 14:00 pas, waar denken jullie dat de teller dan op staat? Ik ga voor de 580.

droeveling | 06-03-20 | 14:20 | 8

In het weekend doen ze vast geen testjes, en tot je dubbel positief bevonden bent, tel je niet mee.

De verwarde man | 06-03-20 | 14:27

1100+

Brulletje | 06-03-20 | 14:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Het sterftecijfer kan rap omhoog gaan als dadelijk de ziekenhuiscapaciteit te kort gaat schieten. Daarbij kan je ook nog optellen de niet-coronopatienten die overlijden als gevolg van een gezondheidssysteem dat gaat haperen.

Lafayette | 06-03-20 | 14:20

Maak geen gebruik van het openbaar vervoer en vermijd grote bijeenkomsten. Denk niet alleen aan u (ongetwijfeld fitte) zelf maar ook aan de besmetting die u aan zwakkeren door kunt geven.

Egerius | 06-03-20 | 14:19

,,De patiënt heeft zelf niet gereisd, maar zijn zoon is een paar weken geleden teruggekeerd uit Venetië", zegt premier Peter Pellegrini. De man wordt behandeld in een ziekenhuis in hoofdstad Bratislava. Zijn zoon heeft geen klachten.

docks | 06-03-20 | 14:19

Datum Aantal % Toename
27-Feb-20 1
28-Feb-20 2 100.0% 1
29-Feb-20 6 200.0% 4
01-Mar-20 10 66.7% 4
02-Mar-20 18 80.0% 8
03-Mar-20 23 27.8% 5
04-Mar-20 38 65.2% 15
05-Mar-20 82 115.8% 44
06-Mar-20 128 56.1% 46

kanookmorgen | 06-03-20 | 14:19 | 2

doe eens 128 x 1,5 tot de macht 30, dan weet je iets voor over een maand.

Euriool | 06-03-20 | 14:21

Niets aan de hand mensen, het RIVM heeft alles onder controle! U word alleen getest als u in een risico gebied bent geweest of in aanraking met een besmet persoon.

Zolang het RIVM nog steeds in een incubatie tijd van 2 weken gelooft plus het feit dat je alleen besmettelijk bent met symptomen. Zal het aantal besmettingen blijven toenemen! Het RIVM heeft het niet, en ik herhaal niet onder controle.

Indoneesje | 06-03-20 | 14:18 | 13

@2voor12 | 06-03-20 | 14:26:
Er is een verschil met verzekeren tegen onheil, en starre protocollen te lang handhaven.
Als ik vergelijk met landen om ons heen vallen mij toch dingen op.

Roadblock | 06-03-20 | 14:35

@Roadblock | 06-03-20 | 14:35:
Het valt mij op dat het allemaal niet uitmaakt wat de overheid doet. Of het moet heel rigoreus zijn zoals complete gebieden van de buitenwereld afsluiten. Voor de rest is het niet te stoppen.

2voor12 | 06-03-20 | 14:39

@2voor12 | 06-03-20 | 14:39: Compleet stoppen lukt zeker niet, maar vergelijk de aanpak in o.a. Zuid-Korea eens met die van Nederland. Die zijn in staat veel beter in kaart te brengen hoeveel mensen het virus hebben. Nederland reageert zoals gewoonlijk nonchalant, arrogant en vooral eigenlijk helemaal niet.

Indoneesje | 06-03-20 | 14:46
▼ 10 antwoorden verborgen

Op zich zou het wel makkelijker en efficiënter zijn als we het allemaal tegelijk hebben toch? Valt er niks meer te besmetten. Hele wereld ff een twee weken plat en dan weer doorrrrrrrr.

droeveling | 06-03-20 | 14:17 | 5

Dat is niet helemaal waar, de zware gevallen dienen onder andere aan de mechanische beademing te moeten, dat betekent dat als iedereen ziek wordt de capaciteit in ziekenhuizen zwaar tekort schiet. Het is daarom beter dat de zieken zich over een langere periode spreiden.

oh nee he | 06-03-20 | 14:28

Als het bij twee weken blijft akkoord, maar dat is maar helemaal de vraag. HIV is ook een virus!

Mijn klomp breekt | 06-03-20 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Het wachten is op actie van Bruno.......
Dus dat kan nog wel even duren. Ongelooflijk wat een incompetente vent is dat.

Gemeen Mosje | 06-03-20 | 14:16 | 7

@Drefbon | 06-03-20 | 15:38:
Dus u bent van mening dat Bruno daadkrachtig optreedt ?
Ja, meningen kunnen verschillen, dat blijkt.

Gemeen Mosje | 06-03-20 | 15:42

@Drefbon | 06-03-20 | 15:38: Ik denk dat als je een kleuter op bruin's zijn plaats zet, die kleuter het beter doet

A.I. van Dee | 06-03-20 | 16:06

@A.I. van Dee | 06-03-20 | 16:06: Juist, zelfs iedere microbe doet het beter.

Wilder Wein | 07-03-20 | 00:56
▼ 4 antwoorden verborgen

En wat is het sterfte% :-
-naar ra$;
-naar geslacht (m/v).

HogeNood | 06-03-20 | 14:16 | 1

Chinese mannen van 80 jaar: 100%
Geldt overigens ook voor niet-chinezen, vrouwen en iedereen onder de 80, maar het duurt iets langer.

Pimp my Voortuin | 06-03-20 | 14:27

Slecht gesteld met de gezondheidszorg in NL. Zijn er net 140 mensen ziek aan griep, schijnen er overal gigantische tekorten te zijn.
Is NL eigenlijk wel voorbereid op een echte ramp? Dat vraag je je dan af he.

Tuinhekje | 06-03-20 | 14:16 | 4

@HogeNood | 06-03-20 | 14:23:
Vraag ik mij toch af waarom de Japanse overheid wel in staat is, om 30 mondkapjes per gezin ter beschikking te stellen, en er hier leugens verspreidt worden omdat er schaarste aan mondkapjes is.
Voorbereiding? Bereid zijn geld uit te geven?

Roadblock | 06-03-20 | 14:37

@Roadblock | 06-03-20 | 14:37: japan heeft altijd naar een grote mate van selfsupporting gestreefd. Heel verstandig. Het enige waarmee we hier nog een beetje uit de voeten kunnen is voedselproductie, maar dat gaan we ook over de schutting gooien. Stikstof enzo.

Mijn klomp breekt | 06-03-20 | 18:05
▼ 1 antwoord verborgen

Nee hoor als ik m’n bakfiets voor je deur parkeer doe ik dat gewoon. Ja joh net wezen skiën. Boeien. Terughoudendheid nee lastig lastig. Zo klaar mee met die types

toperwtje | 06-03-20 | 14:16 | 1

U schrijft leuk. Ik zet u bij mijn favo’s. Neemt u nu ook een kroontje? Ook leuk.

Normpje | 06-03-20 | 14:39

Typisch politiekcorrect stuk van de Volkskrant. Wel het racisme van de Italianen benoemen maar verzwijgen dat er bijna een miljoen Chinezen in het noorden van Italie wonen.

Rest In Privacy | 06-03-20 | 14:15

En het RIVM blijft het maar bagatelliseren... niks aan de hand mensen, gaat u rustig slapen. ..

Swaffelkaffert | 06-03-20 | 14:15

Okay, we gaan het allemaal krijgen. Het is een nieuw virus, niemand van ons heeft antistoffen. Misschien moeten we het anders aanpakken en zorgen dat we langzaam maar zeker gestructureerd even ziek worden van Corona.

Tarak | 06-03-20 | 14:15 | 2

@Tarak | 06-03-20 | 14:15
Inmiddels zijn er al meerdere berichten over genezen patienten die opnieuw besmet zijn.

Lafayette | 06-03-20 | 14:17

ploegendienst

Pimp my Voortuin | 06-03-20 | 14:28

Capaciteit nu al niet meer toereikend?

Maraka | 06-03-20 | 14:14

Nu al een afname van de toename. Minder testen of valt het allemaal wel mee.

Bubske | 06-03-20 | 14:13 | 2

het Is vrijdagmiddag. Veel ambtenaren hebben doorgaans hun vaste vrije dag hetgeen vertraging Oplevert. T weekend zal ook wat afvlakking plaatsvinden. Maandag weer.

Kellyanne | 06-03-20 | 14:16

Hier niet hoor.

Roadblock | 06-03-20 | 14:38

Dat tikt aan.

kwark001 | 06-03-20 | 14:11 | 4

@docks | 06-03-20 | 14:18: kinderen hebben er relatief weinig last van - sommige hebben lichte verschijnselen die na een dag of twee weg zijn. (Al wordt er gerapporteerd dat het later gewoon weer de kop opsteekt - onderzoekers noemen het al een combinatie tussen Aids en Sars).

Dit virus lijkt vooral iets tegen ouderen te hebben en mensen die al wat onder de leden hebben.

De verwarde man | 06-03-20 | 14:37

@docks | 06-03-20 | 14:18: Een paar weken geleden ook.... toen er zegmaar nog geen gevallen in Italië waren.

Trekhaas | 06-03-20 | 14:37
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl