WAT. Mercedes F1 verandert wielbasis via stuur
Wereldkampioen 2020 is bekend, gefeliciteerd Lewis Hamilton
De testdagen van het nieuwe seizoen in de Formule 1 zijn in volle gang en terwijl de Italiaanse brulbroeken van Ferrari verstoppertje spelen achter een berg tranen en Max de rondes aaneen rijgt om eens niet kansloos te zijn in de eerste races van het seizoen, heeft Mercedes tijdens het werk in de fabriek een bizar trucje uit de hoge hoed getoverd. Op de testbeelden is te zien dat Lewis Hamilton bij het opkomen van de rechte stukken het stuur naar zich toe trekt en bij het naderen van de bochten weer van zich af duwt. Daarmee verandert hij de breedte van de wielbasis: smaller op de rechte stukken voor meer toe en snelheid, breder in de bochten voor meer grip. Of het zo'n revolutie is als de dubbele diffuser waarmee Brawn F1 in 2009 kampioen werd moeten we nog maar zien en we hebben eigenlijk geen idee of het legaal is, want op zeker dat Red Bull en Ferrari gaan janken bij de FIA. De Toyota Prius van Ome Mosterd heeft trouwens ook een stuur.
UPDATE: Reactie F1 hier
UPDATE: Het systeem heet 'DAS', Dual Axis Steering. Volgens Mercedes heeft Mercedes perfect binnen de lijntjes gekleurd: "This isn’t news to the FIA, it’s something we’ve been talking to them [about] for some time. The rules are pretty clear about what’s permitted on steering systems and we’re pretty confident that it matches those requirements."
Social
Social
Reaguursels
InloggenVolgens mij hebben ze het over spoorbreedte en niet over wielbasis
Maar zodra je de positie vd wielen tegenover elkaar stelt dan betekend dat veel meer slijtage vd banden. Zou het opwegen tegen snellere ronderijden, denk het niet...
Max had al lang moeten overstappen naar Mercedes...
Oh Verstappen..
Superinteressant natuurlijk, maar de grote verschillen in budgetten en de eindeloze technische discussies maken ook dat de F1 saai is. Kijk voor de grap eens naar Super Formula, dat nog wat sneller is dan F2 en waar wagens zo goed als gelijk zijn. Dan krijg je toch meer gevechten.
Leg je er maar bij neer: de Duitsers winnen altijd. Max wordt een uitstekende tweede na Hamilton
Als mensen 'mate' tegen je zeggen moet je oppassen. Voor dat je het weet zit je met een afgeschoten oor.
Lijkt een beetje op de regels veranderen gedurende het spel..
Ik ben het niet zo maar eens dat dit illegaal is. Stel dat het wiel aan een plaat vast zit. We noemen de buizen tussen die plaat en het wiel de wielophanging (suspension). Als ik dan de plaat draai dan verandert er niets aan de ophanging ten opzichte van het wiel. Daarmee wordt meteen alle regels omzeilt.
Een tweede optie is dat Mercedes dit doet om een discussie op gang te brengen over de 2021 regels.
Vorsprung durch Technik... daarom rijden wij al Merc 20 jaar ! S550, SL500, 250, 200... Kost een beetje, maar is wel elke Seconde Genieten :-) In S550 voel mij net in een F16 [denk ik ..].
Ah, wat leuk: een taxichauffeur.
Yep. Same here. Lang gespaard, maar nu follow your own star!
@GOEM | 20-02-20 | 17:43: lol... opmerking van de dag. Jij hebt hiermeer een k*dtdag goedgemaakt. Thnx
Ik rij een Sprinter 308CDI. Is meer iedere seconden hard werken.....
"Vorsprung durch Technik" is van Audi
@SicSeb | 20-02-20 | 21:43: alles klar
Een s of sl 200 of 250
Voorsprong door techniek, van Mercedes
Nadeel van dromen is dat ze niet zo accuraat zijn. Maar goed wel de stoere jongen uitgehangen op het internet tegenover volstrekt onbekende die geen fuck geven al heb je 234334 Mercedes-Benzen voor de deur
Ze doen er niet geheimzinnig over dus ze zullen zelf overtuigd zijn dat het legaal is. Het is natuurlijk wel weer mechanisch ingewikkelder en weer iets wat kapot kan gaan...
Een beter uitleg + animatie mbt de Toe afstellingen www.youtube.com/watch?v=d0voTx7AuZQ
Grappig om te zien dat Mercedes er vanuit gaat dat het niet enkel meer aan de bestuurder en motor ligt of ze de beker pakken. Lijkt wel of ze zich een beetje zorgen maken. Goh.
Iets met innovatie en vooruitgang? Geen F1 auto doet iets zonder allerlei hulpstukken.
Als dit legaal is, dan zullen de andere teams er ook mee komen. Voordeel voor Mercedes is dat ze er al een jaar (of langer) aan hebben kunnen werken. Andere teams hebben tijd nodig om op hetzelfde niveau te komen, wat Mercedes gedurende een aantal wedstrijden een voorsprong geeft.
Op het eind van het seizoen kan dat dan net het verschil maken.
Zo ging het ook met de klapschaats.
Ben wel benieuwd of de hydraulische koppeling met de krukas ook verder aangetrokken wordt of dat wordt volstaan met alleen maar intensievere inspuiting van het zuigermechaniek. Voor de aandrijving en de acceleratie maakt dat trouwens niet veel uit. Uiteraard heeft dit wel een negatieve impact op de wielgeometrie.
Als je de aanvalshoek van de splitter binnen de marge van de draaitol houdt kan dat wel eens meevallen.
@Albert Pierrepoint | 20-02-20 | 15:51: Ehhhh........
Max straks weer derde, achter de 2 piloten van Mercedes. Hoogst haalbare, vrees ik.
Gewoon lekker blijven vrezen Kuifmans. Om dit verhaal van Mercedes nu als matchwinnaar te zien gaat een beetje ver. Trouwens, Max heeft in de nieuwe RB een DAB-radio aan boord, dus sluit hem niet bij voorbaat uit!
@Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:49: Nee, maar jaar na jaar heeft Mercedes gewoon de beste auto. Kan me niet voorstellen dat Red Bull nu plotseling sneller is.
Verstappen zal op max vermogen gaan rijden. Houd goede moed.
Vernuftig, maar zo illegaal als de pest natuurlijk.
En zo niet, dan na race 1 wel.
Dit is duidelijk in strijd met directive 10.2.3: "No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion". Dus het is òf een publiciteitsstunt van Mercedes, of een manier om tijdens de testdagen te experimenteren met de hoeveelheid toespoor onder verschillende belastingen. Tijdens de race zal dit systeem er niet op zitten. Net zo min als de Aero Racks.
Ze veranderen de toe (hoek van het wiel), niet de ophanging.
@tharealkuffar | 20-02-20 | 14:28:
En jij dacht dat de hoek van het wiel magisch veranderd als ze aan dat stuur trekken?
het is geen suspension. De voorwielen moeten in dat vlak kunnen draaien, anders kan men die auto's niet de bocht om sturen.
Maar dit is toch geen onderdeel van de ophanging maar van de stuur inrichting.
@naraga | 20-02-20 | 14:29:
Oordeel zelf www.youtube.com/embed/1aJOQUK81G4
Deze link werkt wel twitter.com/Messi98Joe/status/1230423...
Als je deze techniek beschouwd als een eigen functionaliteit is het geen aanpassing. Mogelijk gaan ze op die manier verdedigen.
Dit gedeelte behoort niet tot wat je 'suspension' noemt. Het heeft helemaal niets met de vering te maken, maar puur met je wielhoek in de as van de rijrichting. Dit gedeelte van de regels wat je quote is dus niet van toepassing/relevant.
@Datgingniegoed | 20-02-20 | 14:32: Toespoor, ackermann en bumpsteer zijn wel degelijk instellingen van de ophanging. Misschien niet in de letters duidelijk omschreven maar in de geest van de wet past dit bij het verbod dat rijdend geen afstellingen aan de ophanging/vleugels veranderd mag worden.
Overigens denk ik dat het toespoor veranderen meer voor het warmen van de banden is, ik kan mij herinneren dat Mercedes daar af en toe problemen mee had om de banden snel op de juiste temperatuur te krijgen.
Overigens gaat het hier om de wielstand oftewel wielgeometrie en niet om de wIelstand.
Sorry, niet om de wielbasis.
Blijkt eens te meer dat Hamilton door dit soort trucjes snel is en niet door zijn capaciteiten. Daarom heb ik geen enkel respect voor hem en des te meer voor Max. Ik ben ervan overtuigd dat Max kringetjes rijdt om Hamilton als ze in dezelfde bolide rijden.
Maar dat is nu eenmaal niet zo. Hamilton heeft een betere auto. En er komt een dag dat iemand sneller rijdt dan Max en Ham. Misschien is die persoon er al maar heeft die niet dezelfde bolide.
Max naast Hamilton zetten is vragen om problemen daar waagt Mercedes zich niet aan.
Is sowieso hun laatste seizoen want de nieuwe CEO ziet dit speeltje niet meer zitten.
F1, een overgeproduceerd en aan flarden gereguleerd circus van kitscherige blingbling auto's met gebotoxte en van oorbelletjes en lipgloss voorziene chauffeurs. Er is werkelijk niks meer aan.
Ik kijk veel liever naar de ovals in US. Ook show! Maar dan tenminste show waar je keihard U tegen gilt.
Bedankt voor de mededeling. Doei.
@fail | 20-02-20 | 14:41: Graag gedaan, alleen dat doei begrijp ik niet zo in deze context? Bedoel je dat ik mijn mening mag geven, maar omdat die jou niet aanstaat ik weg moet gaan of vergis ik me?
@Macroglossum | 20-02-20 | 14:48: Uw bijdrage aan dit draadje is 0,0.
They're making a left turn!
Qua innovatie is het vooral een nieuwe manier om de regels te interpreteren. Daar staat dat de stand van de wielassen alleen af mag hangen van de verticale positie van de ophanging. Uiteraard verandert de wielstand ook als je stuurt, vandaar de voorwaarde: met het stuur in een bepaalde stand, “with the steering wheel fixed”. Je mag de wielstand dus niet tijdens het rijden op een andere manier veranderen. Het trucje van Mercedes is om de toe-in met de stand van het stuurwiel in te stellen, want dan geldt de regel “met het stuur in een bepaalde stand” nog steeds.
Een uitvinding van juristen, niet van techneuten. Lijkt me dat F1 dit dan ook niet toe moet laten
Interpretatie van de reglementen in de autosport bestaat al sinds het prille begin. Niets nieuws onder de zon. Kijken hoever je kan gaan en of je ermee wegkomt.
Daarom is er nog kapstokregel 10.2.3 waarin gewoon alle aanpassingen tijdens het rijden wordt verboden. Dynamische geometrieverandering mag wel, dus meer toespoor (toe-in) tijdens het inveren van een wiel.
Dit dus, kan me goed voorstellen dat tig andere teams dit concept al afgeschoten hebben omdat hun lobby en/of juristen afdeling wat minder machtig is.
De FIA is hierover 6 maanden geleden al geinformeerd door Mercedes en heeft het systeem al goedgekeurd. Alle teams mogen terug naar de tekentafel.
Het voordeel is minder weerstand in een rechte lijn (minder slijtage, minder brandfstofvebruik, meer snelheid) en geen compromis meer met de toe-hoek in de bochten waardoor je veel beter door de bochten kan gaan dan je concurrentie. Win-win. De rest van de teams mag terug naar de tekentafel.
Terug naar de tekentafel dus?
@Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:51: Of de eettafel, daar kies ik voor
@Dima Beeline | 20-02-20 | 17:02: Humor om te lachen. Mooi man!
Het is onafwendbaar. De grote fles champagne is voor Mercedes.
Spoorbreedte dombo's!
Wielbasis is de lengte tussen de voor en achterwielen.
Toespoor dombo!
Spoorbreedte is de afstand tussen de wielen.
Volgens mij veranderd er niets aan de spoorbreedte en veranderd alleen de toe.
Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Het lijkt mij een raar systeem om bv 5cm meer spoorbreedte te krijgen want dat moet haast hydraulisch gebeuren met zoveel downforce om de voorbanden naar buiten te drukken.
@Datgingniegoed | 20-02-20 | 14:07: Heeft het niet te maken met de hoek van het 'camber', of is het camber ook onderdeel van de 'suspension'.
Volgend jaar ook op consumentenauto's, breed op 80 km wegen en smal op de snel(100)wegen.
LOL!
gaap, laatste stuiptrekkingen van een sport waar al jaren geen zak meer aan is.
Het is allang geen sport meer maar eerder een strijd tussen zij die de beste techniek hebben en daar het beste mee kan omgaan. F1 sport? Nee.
@Swaffelkaffert | 20-02-20 | 14:39: Precies. Vandaar die miljoenen fans wereldwijd.
@Swaffelkaffert | 20-02-20 | 14:39: Ik heb nieuws voor je: Dat is het altijd geweest, vanaf de allereerste dag.
Max zal wel weer gaan gillen dat Mercedes moet stoppen met "valsspelen". En Hamilton ? Die lacht iedereen uit en wordt voor de zevende keer kampioen met speels gemak.
Even afwachten maar. Wellicht is de auto ook zwaarder geworden en meer electronica = meer afhankelijkheid. Max gilt niet zo snel by the way.
@Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:56:
"Max gilt niet zo snel by the way"
O nee ? Dat moet je eens aan Ferrari vragen. Daar heeft ie in ieder geval nu al een eventuele toekomstige samenwerking totaal verkankerd met z'n domme uitspraken.
@Motleycrew | 20-02-20 | 16:06: Max gilde niet. Max stelde alleen maar vast dat Ferrari niet meer mee kon komen nu ze niet meer vals speelden. En dat bleek te kloppen.
En ja, Het was vals spelen. Het was niet op een slimme manier meer brandstof erdoorheen krijgen, het was gewoonweg op botte wijze de controlerende sensor storen.
@Motleycrew | 20-02-20 | 16:06: Ja, dat soort dingen moet je inderdaad aan Italianen vragen die niet eens fatsoenlijk kunnen praten maar direct beginnen te schreeuwen.
Ik tuur me suf naar de wielen, maar met het stuur dat naar voor en achter beweegt zie ik niks veranderen aan de wielen. Waar moet ik naar kijken om een verschil te zien aan de buitenkant van de cockpit?
Je moet kijken naar de hoek van de wielen in een rechte lijn. In plaats van een beetje naar elkaar toe richting horizon, komen de wielen rechter te staan richting horizon. |--| ipv /--\ grof getekend (als je van boven zou kijken)
Dat is volgens mij ook te zien het gaat maar over een 1 /1.5 graden.
@Datgingniegoed | 20-02-20 | 13:58:
Ook [ niet] te zien.
Hier zie het het wel duidelijk (naar rechterwiel blijven kijken) twitter.com/Messi98Joe/status/1230423...
@Dima Beeline | 20-02-20 | 13:58:
Bedankt! Vooral na 12 seconden zie je aan het linkervoorwiel dat er iets verandert. Dit lijkt mij toch ook voor wat extra wrijving te zorgen. Als dat niet zo is, lijkt me dit naast drag verminderend ook een manier om de banden langer goed te houden. Erg interessant.
Hier is het goed te zien: streamable.com/amp_player/e48rq
@Ares | 20-02-20 | 14:35: je ziet de grein van het rubber veranderen
RedBull gaat het ook doen. Maakt de wielbasis breder wanneer er een Mercedes langs wil en maakt zich smaller wanneer Max er zelf langs wil.
De hele autoracesport ligt op zijn gat. Van dit soort onzin wordt het echt niet spannender meer. Vroeger waren er nog wel eens echte races op tv die veel, maar dan ook veel spannender waren: racen met caravans.
M'n gras ...
Ik zit de laatste weken historische F1 races te kijken op YT ( komt geregeld nieuwe shit bij ).
Poepsaai.
@ikbenerweer! | 20-02-20 | 13:39:
Heb ik een mooie voor je. Zoek Circuit Zolder Gilles Villeneuve waarin hij verongelukt. Zoals je kunt zien wordt hij uit de auto geslingerd. Maar nu, ga terug naar het beeld op de startgrid. Daarzie je dat z'n monteur met de veiligheidsriem staat te kloten en hem m.i. niet dicht klikt maar op z'n schoot legt. Ja of nee?
@hier openen | 20-02-20 | 15:00: Als ik me goed herinner werd hij met stoel en al uit de auto gelanceerd. De riem moet dus wel degelijk vast gezeten hebben.
Gaaf, Dit is toch alles waar het in F1 om te doen is, vernieuwing/ verbetering.
Stel je voor je gaat naar de GP op Zandvoort en je staat 4,5 uur in de file. Als je eindelijk op het circuit aankomt is de start al geweest en is Max, vertrekkend van pole position, meteen de grindbak van de Tarzan ingeschoten. Tja en dan weer 4 uur in de file naar huis.......................
Of je vertrekt 5 uur eerder....
Stel je voor, je vertrekt op tijd en zit vanaf de opwarmronde op je plekje langs het circuit. Dan wint Max de race en ben jij aanwezig bij de eerste Nederlandse overwinning van de Nederlandse F1 grandprix.
Mag niet.
Wiel basis is een vast gegeven.
De wielbasis wordt niet veranderd alleen de Toe in/ out
Lijkt mij een veel te gecompliceerd mechanisme, een extra dingetje wat alleen maar makkelijk kapot kan gaan en lastig te repareren tijdens een race.
Dat is precies het idee van een f1 wagen: er zoveel zoveel mogelijk performance uit persen, zoland het maar net zo lang mee gaat als moet.
Lijkt me voor de slijtage van de banden niet echt een topsysteem
Inderdaad, dat gaat niet werken.
Juist wel. Dit verminderd juist de slijtage op je banden omdat je op t rechte stuk de toe in opheft.
@Datgingniegoed | 20-02-20 | 13:48:
Maar ben je niet bang dat het tijdens het weer verbreden in combinatie met het remmen en insturen juist weer extra slijt?
@Watching the Wheels | 20-02-20 | 17:45:
Af en toe toe-in zal wel minder slijten dan continu toe-in, lijkt me.
@zetje01 | 20-02-20 | 19:41: Daarvoor zijn het natuurlijk ook testdagen. Als het banden vreet zie je het echt niet weer terug.
@ Gato: Leuk voor je dochter! Heeft ze Sainz gedaan dan?
Haar man werkt voor zijn neef als DJ.
Ik denk het wel, want 'ze mocht overal aankomen'
Nu is het hopen dat het systeem er leuk uit ziet ze er wat voordeel bij behalen maar technisch te zwak is dat de hele bende afbreekt. Wordt het direct verboden en kunnen ze terug naar de tekentafel.
Over het feit dat Max zei; hij won omdat hij de beste auto had staat nu dus als een huis. Dit heeft niks met het kunnen van de coureur te maken met het opzoeken van grenzen die wat mij betreft overschreden zijn. Als Redbull dit gedaan zou hebben had ik het zelfde gezegd. Zo heb je nooit een leuke wedstrijd met "gelijke" auto's.
Ga jij eens anderhalf uur in 60+ graden zitten, met vele g-krachten en niet of nauwelijks zuurstof... ondertussen moet je je wagen ook nog even met 200 km/u t/m 300 km/u een paar milliseconde keer op keer sneller dan je tegenstanders over het circuit jagen....
Maar nee hoor. Dat kan elke malloot. Is geen uitzonderlijk talent voor nodig.
@overVecht | 20-02-20 | 13:28: Misschien een cursus begrijpend lezen nemen? Het verschil zit hem nu niet in de coureur maar in de auto die de mazen van de regels op zoekt en in mijn ogen daar overheen gaat.
@overVecht | 20-02-20 | 13:28: Volgens mij is de entree om topcoureur te kunnen worden louter gebaseerd op geld. Kijk naar Stroll of dat schoonzoontje van Marcel Boekhoorn die Van der Garde. Het zou best kunnen dat er duizenden mensen meer talent hebben dan de huidige F1 coureurs maar dat nooit hebben kunnen laten zien omdat ze geen financiële entree hebben tot die racewereld.
@austinhealey | 20-02-20 | 13:54:
Absoluut waar hoor. Geldt ook voor Golf en andere elite sporten. Toch zie je dat door middel van E-sport wel meer talent komt bovendrijven maar het is inderdaad een behoorlijk geld ding. Dan nog. Als ik op de PS4 alles uitzet en F1 ga racen vlieg ik geregeld uit de bocht en dat terwijl ik irl vroeger toch echt geregeld aan racen heb gedaan.
@overVecht | 20-02-20 | 14:00: uhhh golf? Is al jaren geen elite sport meer. Meerdere van de grootste golfers zijn begonnen als arm kereltje, Seve Ballesteros had alleen een oude ijzer 7 van zijn oom en sloeg met steentje op het strand, Vijay Singh begon als arme golfleraar zonder een cent op zak les te geven aan toeristen.
Zal eens aan mijn dochter vragen, want die was gisteren in de paddocks. Ze vond het geweldig, mocht overal komen met haar speciale kaart, gekregen van Sainz. Heb leuke fotos gekregen, maar ze was doodmoe, ik spreek haar straks.
Wat een onzin, Sainz geeft nooit speciale kaarten
@Johan1235 | 20-02-20 | 13:21:
Gewone kaart?
@naraga | 20-02-20 | 13:45: Toevallig een keurige getrouwde huisvrouw met twee schatten van kinderen, dus graag op je woorden letten, niet iedereen is daar van gecharmeerd.
@gato | 20-02-20 | 14:25: Dat zijn ze op het oog allemaal. Maar ze zijn niet allemaal gister tot het naadje aan toe afgekit door een F1 crew.
@De vries, Henk. | 20-02-20 | 14:38: Hou nou eens op met dat stomme gelul, stelletje pubers.
Ja, maar dat kan een kameel toch ook?
Overigens klopt dat schetsje niet. Zoals het daar getekend is werkt het net andersom.
Juust!
Want toe in heeft nut op snelheid, ter compensatie van de dan optredende toe out. Althans, volgens Bartjens.
Dacht ik ook al. F1 wagens hebben juist vask een beetje Toe out op de voorwielen zitten. Met dit systeem kunnen ze de toe er geheel of gedeeltelijk uit halen voor het rechte stuk.
Voornamelijk een rolweerstand verbetering. Maar teams zullen het ook aangrijpen als een (zij het een kleine) aerodynamische wijziging. En die is mogelijk wel verboden.
Zal veel om te doen zijn
Nee, bij toe in/ tenen naar binnen sturen de wielen een beetje naar elkaar toe.
Heeft iemand nog een kaartje voor de F1 Race op Zandvoort te koop?
Nee.
Maar stel dat ik ja zei, wat dan...?
Ga naar marktplaats ofzo.
@Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:17: Dan had ik ff langsgekomen en ze voor een geeltje overgenomen.
Maar mag je nog roken tijdens het racen?
Banden oproken mag altijd.
Alleen de geur van brandend rubber volstaat.
Je kan ook ook een gleuf in het asfalt frezen en onder de vooras een pin lassen die in die gleuf past. Dan ga je nog veel minder snel de bocht uit.
En dan de hele tijd met trichloor die frikkin' sleepcontactjes schoonpoetsen? No way, die tijden hebben we gehad vrind.
Bestaat al lang.
www.wonderlandmodels.com/media/manage...
En dan staan de coureurs aan de zijkant met zo'n lullig drukknopje in hun hand voor harder-zachter.
Paar ijzeren balkjes en wat stroom...
sc02.alicdn.com/kf/HTB1akPXKVXXXXbeap...
Was mijn vrouw maar zo flexibel.
Wielbasis is wat anders, dit heet de spoorbreedte.
En dan nog klopt het niet, de variabele is in dit geval het toespoor/uitspoor, niet de spoorbreedte.
@elfenstein | 20-02-20 | 13:14: waarschijnlijk heb je gelijk. Geniaal idee trouwens, oval racewagens hebbben een soortgelijke afstelling vast, maar dat functioneert natuurlijk alleen als alle bochten links danwel rechtsom zijn.
Wel link bij F1.... zit je bij 300 km per uur opeens met zo''n los stuurtje in je handen !,effe Apeldoorn bellen....
DIt zal wel verboden worden, raar van Mercedes zoveel risico te nemen...
Ze zullen inderdaad álle trucjes nodig zijn om Max voor te blijven. Echter van hem de legendarische woorden; “Its not fair!”
Ik rij nooit zelf, ik zal het eens aan mijn chauffeur vragen.
Dat noemen we een machinist Kaas. Volgende keer beter opletten!
@Bigaroque | 20-02-20 | 15:07: Bij Kaas is het de piloot.
Maar het is wel sneu voor het stuur van Ome Mosterd dat er geen auto aan vast zit.
Volgens mij verandert hij niet de breedte maar de stuurgeometrie, toespoor.
De breedte van de wielbasis is sowieso factfree lulkoek Mosterd, wielbasis is de afstand tussen het hart van de vooras en het hart van de achteras, oftewel de afstand tussen de wielen, niet de breedte. Djeez.
Ik zit ook regelmatig in mijn auto aan het stuur te trekken en te duwen maar ik merk niet dat de geometrie van mijn auto wijzigd????? Help.....
I had een keer flink op mijn stuur geduwd en nu is de geometrie gewijzigd van een porsche in een lelijke eend. Dus kijk maar uit
Ik heb ook zo een auto gehad, als ik aan het stuur draaide draaide het linkervoorwiel niet gelijk mee met het rechter voorwiel.
Voor de tijd van de APK keuringen was dat geen probleem.
Waarom sturen eigen de vóórwielen? Heftrucks bewijzen dat sturende achterwielen veel efficienter zijn.
@Leptob | 20-02-20 | 13:17:
Dan kunnen vrouwen niet rijden, kijk maar eens wat voor stunts ze uithalen met het inparkeren.
@Leptob | 20-02-20 | 13:17: Heb jij wel eens geprobeerd een heftruck met 200km/uur een bocht door te sturen? Dan ga je voorwiel aansturing wel waarderen.
Minder toe-in op het rechte eind, minder wrijving dus hogere top, banden koelen af dus minder slijtage en terug voor de bochten .
En hoe gaat dit in de echte autobranche bijdragen?
Meer snelheid op de rechte stukken en meer grip in de bochten. Duh.
@VanBukkem | 20-02-20 | 13:09: oh.
100 max snelheid toch?
@Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:15:
De kunst is dan om ook die moeilijke bocht met 100km/h te doen.
@elfenstein | 20-02-20 | 13:16:
eenvandaag.avrotros.nl/item/opnieuw-m...
*Knipoog*
@is dit nog nieuws
Ik was eerlijk niet van plan me aan die 100km/uur te houden. Hee, die auto van mij kan niet eens zo langzaam.
REAGEER OOK