Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WAT. Mercedes F1 verandert wielbasis via stuur

Wereldkampioen 2020 is bekend, gefeliciteerd Lewis Hamilton

De testdagen van het nieuwe seizoen in de Formule 1 zijn in volle gang en terwijl de Italiaanse brulbroeken van Ferrari verstoppertje spelen achter een berg tranen en Max de rondes aaneen rijgt om eens niet kansloos te zijn in de eerste races van het seizoen, heeft Mercedes tijdens het werk in de fabriek een bizar trucje uit de hoge hoed getoverd. Op de testbeelden is te zien dat Lewis Hamilton bij het opkomen van de rechte stukken het stuur naar zich toe trekt en bij het naderen van de bochten weer van zich af duwt. Daarmee verandert hij de breedte van de wielbasis: smaller op de rechte stukken voor meer toe en snelheid, breder in de bochten voor meer grip. Of het zo'n revolutie is als de dubbele diffuser waarmee Brawn F1 in 2009 kampioen werd moeten we nog maar zien en we hebben eigenlijk geen idee of het legaal is, want op zeker dat Red Bull en Ferrari gaan janken bij de FIA. De Toyota Prius van Ome Mosterd heeft trouwens ook een stuur.
UPDATE: Reactie F1 hier
UPDATE: Het systeem heet 'DAS', Dual Axis Steering. Volgens Mercedes heeft Mercedes perfect binnen de lijntjes gekleurd: "This isn’t news to the FIA, it’s something we’ve been talking to them [about] for some time. The rules are pretty clear about what’s permitted on steering systems and we’re pretty confident that it matches those requirements."

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Volgens mij hebben ze het over spoorbreedte en niet over wielbasis

Scapegrace | 21-02-20 | 12:58

Maar zodra je de positie vd wielen tegenover elkaar stelt dan betekend dat veel meer slijtage vd banden. Zou het opwegen tegen snellere ronderijden, denk het niet...

Pranckster | 20-02-20 | 21:39

Max had al lang moeten overstappen naar Mercedes...

Kim-Jung-Un | 20-02-20 | 20:38 | 1

Oh Verstappen..

Troumoetblijcken | 20-02-20 | 22:51

Superinteressant natuurlijk, maar de grote verschillen in budgetten en de eindeloze technische discussies maken ook dat de F1 saai is. Kijk voor de grap eens naar Super Formula, dat nog wat sneller is dan F2 en waar wagens zo goed als gelijk zijn. Dan krijg je toch meer gevechten.

drs. Levi Samsonov | 20-02-20 | 20:01

Leg je er maar bij neer: de Duitsers winnen altijd. Max wordt een uitstekende tweede na Hamilton

Lentehaas | 20-02-20 | 19:26

Als mensen 'mate' tegen je zeggen moet je oppassen. Voor dat je het weet zit je met een afgeschoten oor.

aflaatverkoper | 20-02-20 | 18:50

Lijkt een beetje op de regels veranderen gedurende het spel..

Troumoetblijcken | 20-02-20 | 18:41

Ik ben het niet zo maar eens dat dit illegaal is. Stel dat het wiel aan een plaat vast zit. We noemen de buizen tussen die plaat en het wiel de wielophanging (suspension). Als ik dan de plaat draai dan verandert er niets aan de ophanging ten opzichte van het wiel. Daarmee wordt meteen alle regels omzeilt.

Een tweede optie is dat Mercedes dit doet om een discussie op gang te brengen over de 2021 regels.

C-Bear | 20-02-20 | 17:55

Vorsprung durch Technik... daarom rijden wij al Merc 20 jaar ! S550, SL500, 250, 200... Kost een beetje, maar is wel elke Seconde Genieten :-) In S550 voel mij net in een F16 [denk ik ..].

edgar4633 | 20-02-20 | 17:27 | 7

"Vorsprung durch Technik" is van Audi

SicSeb | 20-02-20 | 21:43

Een s of sl 200 of 250

Voorsprong door techniek, van Mercedes

Nadeel van dromen is dat ze niet zo accuraat zijn. Maar goed wel de stoere jongen uitgehangen op het internet tegenover volstrekt onbekende die geen fuck geven al heb je 234334 Mercedes-Benzen voor de deur

Diepstrotje | 20-02-20 | 22:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze doen er niet geheimzinnig over dus ze zullen zelf overtuigd zijn dat het legaal is. Het is natuurlijk wel weer mechanisch ingewikkelder en weer iets wat kapot kan gaan...

Jafco | 20-02-20 | 16:40

Grappig om te zien dat Mercedes er vanuit gaat dat het niet enkel meer aan de bestuurder en motor ligt of ze de beker pakken. Lijkt wel of ze zich een beetje zorgen maken. Goh.

code delight | 20-02-20 | 16:02 | 1

Iets met innovatie en vooruitgang? Geen F1 auto doet iets zonder allerlei hulpstukken.

BozePaarseMan | 20-02-20 | 16:29

Als dit legaal is, dan zullen de andere teams er ook mee komen. Voordeel voor Mercedes is dat ze er al een jaar (of langer) aan hebben kunnen werken. Andere teams hebben tijd nodig om op hetzelfde niveau te komen, wat Mercedes gedurende een aantal wedstrijden een voorsprong geeft.
Op het eind van het seizoen kan dat dan net het verschil maken.

Leon Tosti | 20-02-20 | 15:35 | 1

Zo ging het ook met de klapschaats.

Nehemia | 20-02-20 | 18:53

Ben wel benieuwd of de hydraulische koppeling met de krukas ook verder aangetrokken wordt of dat wordt volstaan met alleen maar intensievere inspuiting van het zuigermechaniek. Voor de aandrijving en de acceleratie maakt dat trouwens niet veel uit. Uiteraard heeft dit wel een negatieve impact op de wielgeometrie.

Ridde Rogter | 20-02-20 | 15:29 | 2

Als je de aanvalshoek van de splitter binnen de marge van de draaitol houdt kan dat wel eens meevallen.

Albert Pierrepoint | 20-02-20 | 15:51

@Albert Pierrepoint | 20-02-20 | 15:51: Ehhhh........

Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 16:12

Max straks weer derde, achter de 2 piloten van Mercedes. Hoogst haalbare, vrees ik.

Rest In Privacy | 20-02-20 | 15:00 | 3

Gewoon lekker blijven vrezen Kuifmans. Om dit verhaal van Mercedes nu als matchwinnaar te zien gaat een beetje ver. Trouwens, Max heeft in de nieuwe RB een DAB-radio aan boord, dus sluit hem niet bij voorbaat uit!

Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:49

@Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:49: Nee, maar jaar na jaar heeft Mercedes gewoon de beste auto. Kan me niet voorstellen dat Red Bull nu plotseling sneller is.

Rest In Privacy | 20-02-20 | 16:10

Verstappen zal op max vermogen gaan rijden. Houd goede moed.

Nehemia | 20-02-20 | 18:52

Vernuftig, maar zo illegaal als de pest natuurlijk.
En zo niet, dan na race 1 wel.

Harry Turtle | 20-02-20 | 14:49

Dit is duidelijk in strijd met directive 10.2.3: "No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion". Dus het is òf een publiciteitsstunt van Mercedes, of een manier om tijdens de testdagen te experimenteren met de hoeveelheid toespoor onder verschillende belastingen. Tijdens de race zal dit systeem er niet op zitten. Net zo min als de Aero Racks.

PikInLilly | 20-02-20 | 14:16 | 9

Als je deze techniek beschouwd als een eigen functionaliteit is het geen aanpassing. Mogelijk gaan ze op die manier verdedigen.

Metaalenzo | 20-02-20 | 14:59

Dit gedeelte behoort niet tot wat je 'suspension' noemt. Het heeft helemaal niets met de vering te maken, maar puur met je wielhoek in de as van de rijrichting. Dit gedeelte van de regels wat je quote is dus niet van toepassing/relevant.

Dima Beeline | 20-02-20 | 15:28

@Datgingniegoed | 20-02-20 | 14:32: Toespoor, ackermann en bumpsteer zijn wel degelijk instellingen van de ophanging. Misschien niet in de letters duidelijk omschreven maar in de geest van de wet past dit bij het verbod dat rijdend geen afstellingen aan de ophanging/vleugels veranderd mag worden.
Overigens denk ik dat het toespoor veranderen meer voor het warmen van de banden is, ik kan mij herinneren dat Mercedes daar af en toe problemen mee had om de banden snel op de juiste temperatuur te krijgen.

Sinclair | 20-02-20 | 16:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Overigens gaat het hier om de wielstand oftewel wielgeometrie en niet om de wIelstand.

UncleAlbert | 20-02-20 | 14:09 | 1

Sorry, niet om de wielbasis.

UncleAlbert | 20-02-20 | 14:09

Blijkt eens te meer dat Hamilton door dit soort trucjes snel is en niet door zijn capaciteiten. Daarom heb ik geen enkel respect voor hem en des te meer voor Max. Ik ben ervan overtuigd dat Max kringetjes rijdt om Hamilton als ze in dezelfde bolide rijden.

UncleAlbert | 20-02-20 | 14:04 | 2

Maar dat is nu eenmaal niet zo. Hamilton heeft een betere auto. En er komt een dag dat iemand sneller rijdt dan Max en Ham. Misschien is die persoon er al maar heeft die niet dezelfde bolide.

sjef-van-iekel | 20-02-20 | 14:36

Max naast Hamilton zetten is vragen om problemen daar waagt Mercedes zich niet aan.
Is sowieso hun laatste seizoen want de nieuwe CEO ziet dit speeltje niet meer zitten.

Trumme | 20-02-20 | 15:52

F1, een overgeproduceerd en aan flarden gereguleerd circus van kitscherige blingbling auto's met gebotoxte en van oorbelletjes en lipgloss voorziene chauffeurs. Er is werkelijk niks meer aan.

Ik kijk veel liever naar de ovals in US. Ook show! Maar dan tenminste show waar je keihard U tegen gilt.

Macroglossum | 20-02-20 | 14:03 | 4

@fail | 20-02-20 | 14:41: Graag gedaan, alleen dat doei begrijp ik niet zo in deze context? Bedoel je dat ik mijn mening mag geven, maar omdat die jou niet aanstaat ik weg moet gaan of vergis ik me?

Macroglossum | 20-02-20 | 14:48

They're making a left turn!

NeedIsaymore? | 20-02-20 | 16:11
▼ 1 antwoord verborgen

Qua innovatie is het vooral een nieuwe manier om de regels te interpreteren. Daar staat dat de stand van de wielassen alleen af mag hangen van de verticale positie van de ophanging. Uiteraard verandert de wielstand ook als je stuurt, vandaar de voorwaarde: met het stuur in een bepaalde stand, “with the steering wheel fixed”. Je mag de wielstand dus niet tijdens het rijden op een andere manier veranderen. Het trucje van Mercedes is om de toe-in met de stand van het stuurwiel in te stellen, want dan geldt de regel “met het stuur in een bepaalde stand” nog steeds.

Een uitvinding van juristen, niet van techneuten. Lijkt me dat F1 dit dan ook niet toe moet laten

Muxje | 20-02-20 | 14:00 | 3

Interpretatie van de reglementen in de autosport bestaat al sinds het prille begin. Niets nieuws onder de zon. Kijken hoever je kan gaan en of je ermee wegkomt.

UncleAlbert | 20-02-20 | 14:06

Daarom is er nog kapstokregel 10.2.3 waarin gewoon alle aanpassingen tijdens het rijden wordt verboden. Dynamische geometrieverandering mag wel, dus meer toespoor (toe-in) tijdens het inveren van een wiel.

PikInLilly | 20-02-20 | 14:21

Dit dus, kan me goed voorstellen dat tig andere teams dit concept al afgeschoten hebben omdat hun lobby en/of juristen afdeling wat minder machtig is.

Harry Turtle | 20-02-20 | 15:41

De FIA is hierover 6 maanden geleden al geinformeerd door Mercedes en heeft het systeem al goedgekeurd. Alle teams mogen terug naar de tekentafel.
Het voordeel is minder weerstand in een rechte lijn (minder slijtage, minder brandfstofvebruik, meer snelheid) en geen compromis meer met de toe-hoek in de bochten waardoor je veel beter door de bochten kan gaan dan je concurrentie. Win-win. De rest van de teams mag terug naar de tekentafel.

Dima Beeline | 20-02-20 | 13:55 | 4

@Dima Beeline | 20-02-20 | 17:02: Humor om te lachen. Mooi man!

Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 18:45

Het is onafwendbaar. De grote fles champagne is voor Mercedes.

Nehemia | 20-02-20 | 18:55
▼ 1 antwoord verborgen

Spoorbreedte dombo's!
Wielbasis is de lengte tussen de voor en achterwielen.

Rest In Privacy | 20-02-20 | 13:50 | 3

Toespoor dombo!
Spoorbreedte is de afstand tussen de wielen.

PikInLilly | 20-02-20 | 14:01

Volgens mij veranderd er niets aan de spoorbreedte en veranderd alleen de toe.
Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Het lijkt mij een raar systeem om bv 5cm meer spoorbreedte te krijgen want dat moet haast hydraulisch gebeuren met zoveel downforce om de voorbanden naar buiten te drukken.

Datgingniegoed | 20-02-20 | 14:07

@Datgingniegoed | 20-02-20 | 14:07: Heeft het niet te maken met de hoek van het 'camber', of is het camber ook onderdeel van de 'suspension'.

Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:53

Volgend jaar ook op consumentenauto's, breed op 80 km wegen en smal op de snel(100)wegen.

pa_niek | 20-02-20 | 13:49 | 1

LOL!

Datgingniegoed | 20-02-20 | 14:27

gaap, laatste stuiptrekkingen van een sport waar al jaren geen zak meer aan is.

Henk de Vries2074 | 20-02-20 | 13:48 | 3

Het is allang geen sport meer maar eerder een strijd tussen zij die de beste techniek hebben en daar het beste mee kan omgaan. F1 sport? Nee.

Swaffelkaffert | 20-02-20 | 14:39

Max zal wel weer gaan gillen dat Mercedes moet stoppen met "valsspelen". En Hamilton ? Die lacht iedereen uit en wordt voor de zevende keer kampioen met speels gemak.

Motleycrew | 20-02-20 | 13:42 | 4

@Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 15:56:
"Max gilt niet zo snel by the way"
O nee ? Dat moet je eens aan Ferrari vragen. Daar heeft ie in ieder geval nu al een eventuele toekomstige samenwerking totaal verkankerd met z'n domme uitspraken.

Motleycrew | 20-02-20 | 16:06

@Motleycrew | 20-02-20 | 16:06: Max gilde niet. Max stelde alleen maar vast dat Ferrari niet meer mee kon komen nu ze niet meer vals speelden. En dat bleek te kloppen.
En ja, Het was vals spelen. Het was niet op een slimme manier meer brandstof erdoorheen krijgen, het was gewoonweg op botte wijze de controlerende sensor storen.

TheEgg | 20-02-20 | 17:01

@Motleycrew | 20-02-20 | 16:06: Ja, dat soort dingen moet je inderdaad aan Italianen vragen die niet eens fatsoenlijk kunnen praten maar direct beginnen te schreeuwen.

Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 18:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ik tuur me suf naar de wielen, maar met het stuur dat naar voor en achter beweegt zie ik niks veranderen aan de wielen. Waar moet ik naar kijken om een verschil te zien aan de buitenkant van de cockpit?

Ares | 20-02-20 | 13:41 | 7

@Dima Beeline | 20-02-20 | 13:58:
Bedankt! Vooral na 12 seconden zie je aan het linkervoorwiel dat er iets verandert. Dit lijkt mij toch ook voor wat extra wrijving te zorgen. Als dat niet zo is, lijkt me dit naast drag verminderend ook een manier om de banden langer goed te houden. Erg interessant.

Ares | 20-02-20 | 14:35
▼ 4 antwoorden verborgen

RedBull gaat het ook doen. Maakt de wielbasis breder wanneer er een Mercedes langs wil en maakt zich smaller wanneer Max er zelf langs wil.

Premier Trutte | 20-02-20 | 13:39

De hele autoracesport ligt op zijn gat. Van dit soort onzin wordt het echt niet spannender meer. Vroeger waren er nog wel eens echte races op tv die veel, maar dan ook veel spannender waren: racen met caravans.

Leptob | 20-02-20 | 13:34 | 4

Ik zit de laatste weken historische F1 races te kijken op YT ( komt geregeld nieuwe shit bij ).

Poepsaai.

ikbenerweer! | 20-02-20 | 13:39

@ikbenerweer! | 20-02-20 | 13:39:
Heb ik een mooie voor je. Zoek Circuit Zolder Gilles Villeneuve waarin hij verongelukt. Zoals je kunt zien wordt hij uit de auto geslingerd. Maar nu, ga terug naar het beeld op de startgrid. Daarzie je dat z'n monteur met de veiligheidsriem staat te kloten en hem m.i. niet dicht klikt maar op z'n schoot legt. Ja of nee?

hier openen | 20-02-20 | 15:00

@hier openen | 20-02-20 | 15:00: Als ik me goed herinner werd hij met stoel en al uit de auto gelanceerd. De riem moet dus wel degelijk vast gezeten hebben.

pijko | 20-02-20 | 23:26
▼ 1 antwoord verborgen

Gaaf, Dit is toch alles waar het in F1 om te doen is, vernieuwing/ verbetering.

Datgingniegoed | 20-02-20 | 13:32

Stel je voor je gaat naar de GP op Zandvoort en je staat 4,5 uur in de file. Als je eindelijk op het circuit aankomt is de start al geweest en is Max, vertrekkend van pole position, meteen de grindbak van de Tarzan ingeschoten. Tja en dan weer 4 uur in de file naar huis.......................

Broadsquire | 20-02-20 | 13:26 | 3
-weggejorist-
ikbenerweer! | 20-02-20 | 13:28

Of je vertrekt 5 uur eerder....

Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:28

Stel je voor, je vertrekt op tijd en zit vanaf de opwarmronde op je plekje langs het circuit. Dan wint Max de race en ben jij aanwezig bij de eerste Nederlandse overwinning van de Nederlandse F1 grandprix.

Ryan$8 | 20-02-20 | 13:52

Mag niet.
Wiel basis is een vast gegeven.

Gokmaar | 20-02-20 | 13:22 | 1

De wielbasis wordt niet veranderd alleen de Toe in/ out

Datgingniegoed | 20-02-20 | 13:49

Lijkt mij een veel te gecompliceerd mechanisme, een extra dingetje wat alleen maar makkelijk kapot kan gaan en lastig te repareren tijdens een race.

Stormageddon | 20-02-20 | 13:22 | 1

Dat is precies het idee van een f1 wagen: er zoveel zoveel mogelijk performance uit persen, zoland het maar net zo lang mee gaat als moet.

DatGeloofJeTochGewoo | 20-02-20 | 15:17

Lijkt me voor de slijtage van de banden niet echt een topsysteem

deministerpresident | 20-02-20 | 13:21 | 5

@Datgingniegoed | 20-02-20 | 13:48:
Maar ben je niet bang dat het tijdens het weer verbreden in combinatie met het remmen en insturen juist weer extra slijt?

Watching the Wheels | 20-02-20 | 17:45

@Watching the Wheels | 20-02-20 | 17:45:
Af en toe toe-in zal wel minder slijten dan continu toe-in, lijkt me.

zetje01 | 20-02-20 | 19:41

@zetje01 | 20-02-20 | 19:41: Daarvoor zijn het natuurlijk ook testdagen. Als het banden vreet zie je het echt niet weer terug.

pijko | 20-02-20 | 23:23
▼ 2 antwoorden verborgen

@ Gato: Leuk voor je dochter! Heeft ze Sainz gedaan dan?

pibasso | 20-02-20 | 13:18 | 2

Haar man werkt voor zijn neef als DJ.

gato | 20-02-20 | 13:20

Ik denk het wel, want 'ze mocht overal aankomen'

Overrijp | 20-02-20 | 13:27

Nu is het hopen dat het systeem er leuk uit ziet ze er wat voordeel bij behalen maar technisch te zwak is dat de hele bende afbreekt. Wordt het direct verboden en kunnen ze terug naar de tekentafel.

Over het feit dat Max zei; hij won omdat hij de beste auto had staat nu dus als een huis. Dit heeft niks met het kunnen van de coureur te maken met het opzoeken van grenzen die wat mij betreft overschreden zijn. Als Redbull dit gedaan zou hebben had ik het zelfde gezegd. Zo heb je nooit een leuke wedstrijd met "gelijke" auto's.

Lekker nie opgerot | 20-02-20 | 13:18 | 5

@overVecht | 20-02-20 | 13:28: Volgens mij is de entree om topcoureur te kunnen worden louter gebaseerd op geld. Kijk naar Stroll of dat schoonzoontje van Marcel Boekhoorn die Van der Garde. Het zou best kunnen dat er duizenden mensen meer talent hebben dan de huidige F1 coureurs maar dat nooit hebben kunnen laten zien omdat ze geen financiële entree hebben tot die racewereld.

austinhealey | 20-02-20 | 13:54

@austinhealey | 20-02-20 | 13:54:

Absoluut waar hoor. Geldt ook voor Golf en andere elite sporten. Toch zie je dat door middel van E-sport wel meer talent komt bovendrijven maar het is inderdaad een behoorlijk geld ding. Dan nog. Als ik op de PS4 alles uitzet en F1 ga racen vlieg ik geregeld uit de bocht en dat terwijl ik irl vroeger toch echt geregeld aan racen heb gedaan.

overVecht | 20-02-20 | 14:00

@overVecht | 20-02-20 | 14:00: uhhh golf? Is al jaren geen elite sport meer. Meerdere van de grootste golfers zijn begonnen als arm kereltje, Seve Ballesteros had alleen een oude ijzer 7 van zijn oom en sloeg met steentje op het strand, Vijay Singh begon als arme golfleraar zonder een cent op zak les te geven aan toeristen.

austinhealey | 20-02-20 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Zal eens aan mijn dochter vragen, want die was gisteren in de paddocks. Ze vond het geweldig, mocht overal komen met haar speciale kaart, gekregen van Sainz. Heb leuke fotos gekregen, maar ze was doodmoe, ik spreek haar straks.

gato | 20-02-20 | 13:16 | 6

@naraga | 20-02-20 | 13:45: Toevallig een keurige getrouwde huisvrouw met twee schatten van kinderen, dus graag op je woorden letten, niet iedereen is daar van gecharmeerd.

gato | 20-02-20 | 14:25

@gato | 20-02-20 | 14:25: Dat zijn ze op het oog allemaal. Maar ze zijn niet allemaal gister tot het naadje aan toe afgekit door een F1 crew.

De vries, Henk. | 20-02-20 | 14:38

@De vries, Henk. | 20-02-20 | 14:38: Hou nou eens op met dat stomme gelul, stelletje pubers.

gato | 20-02-20 | 15:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja, maar dat kan een kameel toch ook?

Schadenfreude | 20-02-20 | 13:16

Overigens klopt dat schetsje niet. Zoals het daar getekend is werkt het net andersom.

TheEgg | 20-02-20 | 13:15 | 4

Want toe in heeft nut op snelheid, ter compensatie van de dan optredende toe out. Althans, volgens Bartjens.

GregorVanPallandt | 20-02-20 | 13:56

Dacht ik ook al. F1 wagens hebben juist vask een beetje Toe out op de voorwielen zitten. Met dit systeem kunnen ze de toe er geheel of gedeeltelijk uit halen voor het rechte stuk.
Voornamelijk een rolweerstand verbetering. Maar teams zullen het ook aangrijpen als een (zij het een kleine) aerodynamische wijziging. En die is mogelijk wel verboden.
Zal veel om te doen zijn

Blubberbazooka | 20-02-20 | 16:19

Nee, bij toe in/ tenen naar binnen sturen de wielen een beetje naar elkaar toe.

Ben-Bataaf | 20-02-20 | 17:36
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft iemand nog een kaartje voor de F1 Race op Zandvoort te koop?

Polarisator | 20-02-20 | 13:15 | 2

Nee.
Maar stel dat ik ja zei, wat dan...?
Ga naar marktplaats ofzo.

Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:17

@Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:17: Dan had ik ff langsgekomen en ze voor een geeltje overgenomen.

Crossing_The_Rubicon | 20-02-20 | 16:09

Maar mag je nog roken tijdens het racen?

ikbenerweer! | 20-02-20 | 13:13 | 2

Banden oproken mag altijd.

Polarisator | 20-02-20 | 13:16

Alleen de geur van brandend rubber volstaat.

Nehemia | 20-02-20 | 18:57

Je kan ook ook een gleuf in het asfalt frezen en onder de vooras een pin lassen die in die gleuf past. Dan ga je nog veel minder snel de bocht uit.

Leptob | 20-02-20 | 13:13 | 5

En dan staan de coureurs aan de zijkant met zo'n lullig drukknopje in hun hand voor harder-zachter.

TheEgg | 20-02-20 | 13:16
-weggejorist-
overVecht | 20-02-20 | 13:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Was mijn vrouw maar zo flexibel.

overVecht | 20-02-20 | 13:13

Wielbasis is wat anders, dit heet de spoorbreedte.

HD50 | 20-02-20 | 13:12 | 2

En dan nog klopt het niet, de variabele is in dit geval het toespoor/uitspoor, niet de spoorbreedte.

elfenstein | 20-02-20 | 13:14

@elfenstein | 20-02-20 | 13:14: waarschijnlijk heb je gelijk. Geniaal idee trouwens, oval racewagens hebbben een soortgelijke afstelling vast, maar dat functioneert natuurlijk alleen als alle bochten links danwel rechtsom zijn.

HD50 | 20-02-20 | 13:19

Wel link bij F1.... zit je bij 300 km per uur opeens met zo''n los stuurtje in je handen !,effe Apeldoorn bellen....

Jimmy Mc Clure | 20-02-20 | 13:12

DIt zal wel verboden worden, raar van Mercedes zoveel risico te nemen...

Lekker nie opgerot | 20-02-20 | 13:11

Ze zullen inderdaad álle trucjes nodig zijn om Max voor te blijven. Echter van hem de legendarische woorden; “Its not fair!”

Normpje | 20-02-20 | 13:10

Ik rij nooit zelf, ik zal het eens aan mijn chauffeur vragen.

Kaas de Vies | 20-02-20 | 13:09 | 2

Dat noemen we een machinist Kaas. Volgende keer beter opletten!

Bigaroque | 20-02-20 | 15:07

Maar het is wel sneu voor het stuur van Ome Mosterd dat er geen auto aan vast zit.

TheEgg | 20-02-20 | 13:09

Volgens mij verandert hij niet de breedte maar de stuurgeometrie, toespoor.
De breedte van de wielbasis is sowieso factfree lulkoek Mosterd, wielbasis is de afstand tussen het hart van de vooras en het hart van de achteras, oftewel de afstand tussen de wielen, niet de breedte. Djeez.

elfenstein | 20-02-20 | 13:09

Ik zit ook regelmatig in mijn auto aan het stuur te trekken en te duwen maar ik merk niet dat de geometrie van mijn auto wijzigd????? Help.....

Dutch_Viscount | 20-02-20 | 13:07 | 1

I had een keer flink op mijn stuur geduwd en nu is de geometrie gewijzigd van een porsche in een lelijke eend. Dus kijk maar uit

Waskraan | 20-02-20 | 13:55

Ik heb ook zo een auto gehad, als ik aan het stuur draaide draaide het linkervoorwiel niet gelijk mee met het rechter voorwiel.
Voor de tijd van de APK keuringen was dat geen probleem.

2voor12 | 20-02-20 | 13:06 | 3

Waarom sturen eigen de vóórwielen? Heftrucks bewijzen dat sturende achterwielen veel efficienter zijn.

Leptob | 20-02-20 | 13:17

@Leptob | 20-02-20 | 13:17:
Dan kunnen vrouwen niet rijden, kijk maar eens wat voor stunts ze uithalen met het inparkeren.

2voor12 | 20-02-20 | 13:18

@Leptob | 20-02-20 | 13:17: Heb jij wel eens geprobeerd een heftruck met 200km/uur een bocht door te sturen? Dan ga je voorwiel aansturing wel waarderen.

koeberg | 20-02-20 | 14:51

Minder toe-in op het rechte eind, minder wrijving dus hogere top, banden koelen af dus minder slijtage en terug voor de bochten .

Castor12 | 20-02-20 | 13:05

En hoe gaat dit in de echte autobranche bijdragen?

Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:05 | 5

@Is dit nog nieuws? | 20-02-20 | 13:15:
De kunst is dan om ook die moeilijke bocht met 100km/h te doen.

elfenstein | 20-02-20 | 13:16

@is dit nog nieuws
Ik was eerlijk niet van plan me aan die 100km/uur te houden. Hee, die auto van mij kan niet eens zo langzaam.

VanBukkem | 20-02-20 | 14:13
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl