Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Greet en Dion doen aangifte tegen slachthuis

Dierbare vriendinnen Dion Graus ernstig lastiggevallen 

Social

Wij hebben wel eens gehoord dat aangifte doen natuurlijk volstrekt zinloos is, maar daar denken ze bij de PVV anders over. De lieve, kinderlijk naïeve Dion Graus en zijn dierbare partijleider Geert Wilders stappen naar de politie naar aanleiding van de schokkende Ongehoord-video op RTL Nieuws van afgelopen week. Daarin was te zien dat een paar varkens ernstig werden lastiggevallen door slachters die het niet zo nauw nemen met de regels in dit land. Vandaag kwam daar nog deze video van varkensmeppende dierenartsen bij. Stem nou toch eindelijk voor verandering. Breek los uit politiek correct gelul! Red dit land!

Dit is geen kaartcontrole

Reaguursels

Inloggen

Walgelijk

naxapinu | 05-02-20 | 09:12

@Ronaldo: Waardering voor de persiflage!

JvanDeventer | 04-02-20 | 10:07

Goed idee: alle boeren het land uitjagen en alle slachthuizen sluiten vanwege dierenmishandeling. En vervolgens al ons vlees importeren uit Oekraïne en andere oost Europese landen. Daar worden dieren niet mishandeld of zo... Weet dat dierenactivisten je alleen de misstanden laten zien en achter elkaar gemonteerd ziet dat er gruwelijk uit. De slacht van dieren is (helaas) een proces geworden en in ieder proces gaat wel eens iets mis. En processen kunnen altijd verbeterd worden met nieuwe technieken, veiligheidseisen etc. En dat moet ook. Zeker als je met levende dieren te maken hebt. Maar zo maar de boel sluiten en opheffen zoals sommige reaguurders voorstellen is niet de oplossing. En slacht is altijd gruwelijk, hoe humaan en diervriendelijk je het ook probeert te maken. Mijn opa heeft mij wel eens verteld hoe hij zelf zijn kippen slachtte of moest helpen bij de noodslacht van een zieke koe. Dat was ook geen pretje. Met de industrialisering van de slacht zijn veel mensen gaan geloven in het sprookje van de perfecte, stressloze, pijnloze slacht. Wake up call voor die mensen: die vorm van slacht bestaat niet. Het is zo’n beetje als de slogan van de belastingdienst: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Dat zullen we moeten accepteren. En er zijn weinig plekken in de wereld waar het beter geregeld is dan in Nederland. Misstanden aan de kaak stellen mag, maar een portie realiteitszin kan soms ook geen kwaad.

Mark zit te Dutten | 04-02-20 | 08:35 | 1

Wat een onzin, omdat ze in oost Europa dieren mishandelen moeten we dat hier ook maar doen? Wat een gelul.

joris12345 | 04-02-20 | 09:41

@ronaldo de manier waarop je dit schrijft geeft aan hoeveel walging je van de PVV en z'n Kamerleden hebt.
Je bent echt een totale l*l als je dierenkwelling bagetiseert om je standpunt met betrekking tot de PVV op deze manier duidelijk te maken

likdoorn | 04-02-20 | 08:29

Nou nou nou.... De aangiftes tegen Wilders werden anders met beide handen aangepakt. Daar werd echt wel werk van gemaakt. Dus vanuit Wilders perspectief werkt het blijkbaar om aangifte te doen van iets. Ik neem dus ook aan dat de politie dit serieus oppakt. Wij zijn ten slotte geen banananrepubliek waar politieke motieven een rol spelen bij de politie en het rechtsgevoel eer wordt aangedaan door alle zaken op zijn merites te beoordelen en gelijk en eerlijk te behandelen.

peterdh | 04-02-20 | 08:23

Toen ik nog op de lagere school zat gingen we met een stel klasgenoten op de vrije woensdagmiddag de fabrieken aan de rand van de stad af. Daar kon je zo binnenlopen, waaronder bij Bolletje. Lekker gratis versgebakken beschuit vreten totdat een van de supervisors je in de smiezen kreeg en je wegstuurde. Aan de overkant van Bolletje stond een slachterij (Drostimex) en ook daar gingen we naartoe. Wat we daar zagen is met geen pen te beschrijven. De dieren werden er met een werkelijk sadistisch genoegen in elkaar gemept, uit elkaar getrokken of zelfs voor de lol doodgeslagen. Ik stond er zowat met m'n neus bovenop. Ik snapte het niet, geloofde het niet, maar toch gebeurde het. Varkens die nog leefden werden in bijna kokend water ondergedompeld om de haren van de huid te verwijderen. Vreselijk. Zulke intelligente dieren. Kijk maar eens goed in hun ogen, dan schrik je. Er bestaat een woord voor de misstanden in slachterijen, want ik durf te beweren dat het overal (nog steeds) gebeurt. Het heet 'normvervaging'. Mensen zien de dieren niet meer als dier, maar als gevoelloos object.

Graeme Reaper3779 | 04-02-20 | 07:53 | 1

Klopt, ik heb als 14 jarige legkippen moeten vervangen, dus oude eruit en nieuwe erin.. Ik had weg moeten gaan, maar mijn vader had het baantje geregeld en wilde geen watje zijn. De oude pakte je dus bij de poten, een paar tegelijk, en trok je uit de kooi en stopte je in kratten, dat ging ik rap tempo, alsof je planten uit de grond trok. Daarna met de nieuwe hetzelfde, vanuit kratten in die kooien proppen. Het is goed dat die legbatterijkippen verboden zijn, het is barbaars. Ik voelde mij vreselijk erna, arme beestjes..

dutch bikkel | 04-02-20 | 08:11

Uitstekend initiatief van Wilders/Graus.

jochum1980 | 04-02-20 | 07:46

Heeft iemand ooit wel eens geprobeerd om een koppel varkens een richting op te krijgen? Dat is heel lastig voor ervaren mensen, maar voor de gewone man niet mogelijk. We kunnen dus allemaal wel ach en wee roepen, maar het zijn geen koeien of schapen die je makkelijk kunt opdrijven. Op een gegeven moment zul je toch een corrigerende tik moeten geven, anders wordt het niet wat.

mok69 | 04-02-20 | 07:16 | 3

'corrigerende tik'...ja hoor.

ploppy | 04-02-20 | 07:40

Met peddels op dieren slaan, schoppen en trappen, aan oren of staarten scheuren, dieren van de laadklep gooien, dat noem je een "corrigerende tik"?

jochum1980 | 04-02-20 | 07:49

@jochum1980 | 04-02-20 | 07:49: ik zie niemand anders met kennis van zaken reageren. Dus mok69 zal wel een kern van waarheid aangestipt hebben.

dorkovic | 04-02-20 | 12:08

Nederland zou zich eigenlijk meer moeten richten om echt kwaliteitsvlees te produceren met de daarbij horende dierenwelzijn. Maar Dan zouden we wel al het slecht geproduceerde junkvlees uit het buitenland moeten kunnen weigeren aan de grens. Vrije handelsverdragen met landen als Oekraine helpen daar zeker niet bij.

Fijn_dat_je_er_bent | 04-02-20 | 05:24 | 2

Eensch. En BTW op dergelijk kwaliteitsvlees naar max 4% of helemaal geen BTW.

Moneytron | 04-02-20 | 06:27

Zonder de EU had Nederland dit makkelijk zelf kunnen regelen. Alles op dierenwelzijn en hoge mate van kwaliteit. Prijs ietsje duurder, maar daar zitten de meeste mensen niet mee, zeker als ze weten dat het beestje een goede tijd heeft gehad. Nu zitten we vast aan handelsverdragen. Mochten we onze vleesproductie over een diervriendelijke boeg willen gooien, dan overspoelt onze markt met goedkoop buitenlands vlees. Waardoor alle diervriendelijke slachthuizen kunnen sluiten. Weg met EU.

dorkovic | 04-02-20 | 12:12

Gelijk hebben ze. Dit zijn wantoestanden die in een nog enigszins beschaafd land niet thuishoren.

miss error | 04-02-20 | 00:50

Goed zo! De stikstof hetze even helemaal terzijde genomen vind ik dat er op z’n minst gezegd “ room for improvement” is op het leven van slacht vee.
Maak het maar duurder om de leef omstandigheden van onze koe/ kip of/varkens te verbeteren.
Moet je eens kijken wat voor een prachtig leef klimaat je kan creeeren voor die beestjes als je een euo meer per maaltijd gaat betalen.
Ik doe mee.

Datgingniegoed | 04-02-20 | 00:29 | 2

Nu wordt alleen de slacht methode onder de loep genomen terwijl de brand beveiliging en leef omstandigheden van de beestjes ook te wensen over laat.

Datgingniegoed | 04-02-20 | 00:38

Je hebt gelijk.

miss error | 04-02-20 | 00:51

als ze Dion maar niet aanzien voor een varkentje

klimaatsloper | 04-02-20 | 00:21

Tuurlijk we moeten allemaal aan het scharrelvlees en vrije uitloop. Beesten worden jaren gefokt en gaan dan pas naar de respectvolle slacht en vragen alvorens of ze een spuitje willen of een stroomstoot. Tenslotte is de aarde groot genoeg, we ons niet bekommeren om de emissies , water en hoeveelheid voer....

Hollandse_blauwe | 03-02-20 | 23:36
-weggejorist-
AMX pri | 03-02-20 | 23:29 | 1

Ik lees het al, weinig dierenvrienden hier. Jammer. Of lopen jullie gewoon een beetje stoer te doen naar elkaar? Hoewel dat best kinderachtig zou zijn, hoop ik eigenlijk wel op het laatste.

2tribes | 03-02-20 | 23:14

Zou u geboren willen worden als van te voren vast staat dat u geen perfect leven heeft en vroeg dood gaat? Of zou u liever nooit hebben bestaan? Laat mij maar leven.

Patje2011 | 03-02-20 | 23:08 | 1

What would Jesus do?

Binkoo | 04-02-20 | 00:48

Applaus voor Greet en Dionne, afbouwen die bio-industrie.

Ardbeg | 03-02-20 | 22:43 | 5

@Het leven is zwaar | 03-02-20 | 23:31: de wereld is te klein als we vrije uitloop dieren zouden gaan houden.

Hollandse_blauwe | 03-02-20 | 23:34

@Hollandse_blauwe | 03-02-20 | 23:34: idd. Al onze zwerfkatten en al onze honden kunnen we ook wel op dezelfde manier behandelen. Het is maar lopend vlees toch?

Harris Pilton | 04-02-20 | 00:08

@Hollandse_blauwe | 03-02-20 | 23:34:
Schiet die herten maat af op de oostvaarders plassen en maak daar “graas “weide voor onze koeien/ varkens en kippen.

Datgingniegoed | 04-02-20 | 00:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Sinds die muts van het jeugdjournaal naar Hart van NL is gegaan heeft dat programma een ruk naar links gemaakt. Eerst Thierry afplassen daarna middels een enquête beweren dat mensen wel naar een achterstandswijk willen verhuizen vanwege het multiculturele karakter. Pff..

BozePaarseMan | 03-02-20 | 22:41

Ik vind dat halal slachten een gruwel, langzaam het dier zijn keel doorsnijden zodat hij noch een leuke doodstrijdt heeft. Dat zou verboden moeten worden.

jan huppeldepup | 03-02-20 | 22:40 | 5

Net als Joods slachten bedoel je of wilde je speciaal op één groep richten?

Erikjan79 | 03-02-20 | 23:03
▼ 2 antwoorden verborgen

De partij voor de dieren doet weinig. Wel leden, maar flink veel ledenavond? Vergeet het maar.
De PVV nooit steunen in een motie voor bevoordelen dierenrechten. De partij voor de Dieren vallen me regelmatig tegen. De SP daarentegen steunt PVV vaker.
Is er een coalitie te maken van FvD, PVV en SP? Nope. Belachelijk zoveel politieke partijen.

Moestuinier | 03-02-20 | 22:17 | 6

Denk dat de SP heel graag met Baudet in een coalitie wil. Van welke partij kwam de laatste nazi schelpartij tegen Baudet ook al weer? Bij de SP haten ze FvD en PVV

Fijn_dat_je_er_bent | 04-02-20 | 05:29

De PvdA is eerst links en dan pas voor de dieren, daarom zullen ze liever tegen de PVV stemmen dan voor de dieren.

Moonwarrior | 04-02-20 | 08:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik raad elke vleeseter zoals ik eens een keertje te gaan jagen, zelf je hertje te schieten en slachten en daarna in de diepvrieskast te stoppen.

Als dat teveel voor je is ga eens naar een willekeurig slachthuis toe om een uurtje of wat mee te lopen.

Dan gaat de droom van dartelende biggetjes die later gelukkig voorverpakt in de supermarkt voor je klaar liggen rap voorbij.

Ik heb er zelf geen last van. Ik eet vlees. Die beestjes willen niet dood en staan doodsangsten uit. Ja leven is hard. Eten of gegeten worden o.i.d.

Andrew Deen | 03-02-20 | 22:17 | 4

Een keertje jagen mag niet meer in dit land. Daarvoor moet je naar een land dat wél ruimte heeft en de passende wetten voor wildbeleid.

Tuinhekje | 03-02-20 | 22:56

@Tuinhekje | 03-02-20 | 22:56:
Zomaar zelf jagen mag niet, nee. Maar er zijn jagers en jachtverenigingen genoeg in dit land. En als je een keertje mee wilt het veld in, dan mag dat vaak best. Gewoon contact zoeken, even kennis maken en vragen of je een keer een dagje mee mag. Kun je een hele leuke dag hebben. En, met een beetje mazzel, als er genoeg geschoten is, mag je ook wel een stukje wild mee, al dan niet tegen betaling.
Ganzen mag je vaak zo hebben die kunnen ze aan straatstenen niet kwijt, zoveel zijn er van; hazen en groter wild kost vaak wel geld, want daar is vraag genoeg naar bij de restaurants, poeliers en groothandel.

Stormageddon | 03-02-20 | 23:25

ik ben voor minder mensen op de wereld zodat natuur meer ruimte krijgt, tegelijk ben ik ook rechts (en dus niet altijd in hokjes te stoppen).. Ik ben pro -jagen maar anti uitroei van dieren. Voor bio industrie moet gelden: zo min mogelijk het dier laten lijden. Dus meteen afmaken geen treuzel dood.

timmey | 04-02-20 | 00:22
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand de vergelijking met de 2e wereldoorlog al gemaakt?

RickRD | 03-02-20 | 22:06 | 3

Ik ken mensen die graag een varken gehad zouden willen hebben tijdens de hongerwinter...

Vuurwezel | 03-02-20 | 22:13

Waar is dat parelteefje van de PvdD als je haar nodig hebt?

5611 | 03-02-20 | 23:31

Als Graus zijn vrouwen met een peddeltje had geslagen hadden ze geen aangifte gedaan.

varkensboer | 03-02-20 | 22:02

Ik zou eerder denken dat de partij van de dieren aangifte zou doen ,
oh, wacht ,die slapen nog (winterslaap).....

Nico_the_Sparrow | 03-02-20 | 21:51

Moet dat nou weer? Die foto?

djs | 03-02-20 | 21:39

De aangifteziekte. De gassies die daar aan lijden zijn verrekte zielig.

Koos Knak | 03-02-20 | 21:35

Als we de MSM toch niet hadden om dit soort misstanden te signaleren!

JTKDM | 03-02-20 | 21:30

En (bijna) iedereen hier vind dit wel normaal... man man!

aardv@rk | 03-02-20 | 21:27 | 1

Inderdaad. Triest.

Gazelle | 03-02-20 | 23:59

Zo veel zinnigere zaken om als politicus je kostbare tijd aan te spenderen.
Handhaaf

Veepert | 03-02-20 | 21:20 | 2

vind jij de rechtszaak die Wilders moet volgen dan zo zinnig ?

speed48 | 03-02-20 | 22:12

@speed48 | 03-02-20 | 22:12: nee, totaal ziek en oneerlijk dat pestproces.

Ik dacht meer in de richting van je hebt 100 verschillende vijanden en maar 5 kogels. Waar spendeer je ze aan?

Als je als politcus zelf in de uitvoering gaat omdat blijkbaar niemand waarover je regeert dit voor je doet ga je vechten tegen de bierkaai want "capaciteitsprobleempje ten koste van". Als je dat dan toch wil doen en je kostbare tijd wil steken in de uitvoering van iets waar je voor staat denk ik dat je nog eens terug moet kijken op je prioriteitenlijstje.

Veepert | 03-02-20 | 22:40

Dit slachthuis per direct sluiten.
Dan weten de andere slachterijen waar ze aan toe zijn.

botbot | 03-02-20 | 21:16 | 6

@aardv@rk | 03-02-20 | 21:30: Ze slachten ze niet levend. Met een stroomstoot door de hersens worden ze uitgeschakeld. In een split second. In Nederland is dat de norm tenminste.

Tuinhekje | 03-02-20 | 23:00

Hou toch op, alles is zielig tegenwoordig, ja er zijn misstanden , die heb je bij elk beroep. En een varken schreeuwt altijd als je die aanraakt. De vrachtwagen moet leeg en het beest is kreupel , succes dan maar ben benieuwd hoe jij dit snel aanpakt.

Hollandse_blauwe | 03-02-20 | 23:32

@Hollandse_blauwe | 03-02-20 | 23:32: ik ben tot de conclusie gekomen dat er maar weinig varkenshouders of -drijvers zich hier in de panelen begeven. Ik hoor alleen maar moord en brand, maar de keerzijde van dit verhaal wordt niet getolereerd. Een hond die schapen drijft en daarbij naar ze hapt en bijt... hond maar een muilkorf omdoen? Zo een varken weegt veel meer, hoe beweeg je die in de richting dat jij wilt dat het gaat? Zonder het dier aan te mogen raken dan, want een dier aanraken wordt al gauw bestempeld als mishandeling in dit land...

dorkovic | 04-02-20 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je straks een koe of paard tegen zijn kont slaat dan krijg je een metoo dierenorganisatie achter je aan.

Patje2011 | 03-02-20 | 21:11

Was het misschien een licht getint varken? Want dat zou eea kunnen verklaren. Er zijn immers weinig blanke Nederlanders die nog in een slachthuis willen werken terwijl zij daar wel van vreten.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-02-20 | 21:09

Was vroeger toch meer een Groenlink/SP dingetje

Andrew Deen | 03-02-20 | 21:08 | 1

Bedankt voor de introductie van de term Groenlink!

skoftig | 03-02-20 | 21:11

Ik zeg maar niets meer.........

Roadsurfer | 03-02-20 | 21:08 | 1

Als je de meningen hier leest zou ik dat inderdaad maar niet doen..

aardv@rk | 03-02-20 | 21:32

Het enige slachthuis dat ik ken is het Philips stadion.

skoftig | 03-02-20 | 21:07

De dierenpolitie die er kwam dankzij de PVV, bestaat die nog in de praktijk ?

sprietatoom | 03-02-20 | 21:02 | 1

Welzeker! 144 - red een dier. Men kan ook anoniem bellen.

Nehemia | 03-02-20 | 23:02

Stel, u wordt in het volgend leven een varkensachtige... Bijvoorbeeld omdat u uit naam van God mensen hebt opgeblazen, noem maar een zijstraat.

Zou u dan:
A. Een varken willen worden met 90+% kans op een niet sadistische boer als stalmeester, een warme stal, niet te heet, niet te koud? Alle dagen ruim voorradig het lekkerste eten om u flink vet te mesten? En bedenk, varkens doen niet aan de lijn, mode of fatshaming. U kunt schaamteloos uw platte snuit in die trog steken en vreten maar. U krijgt antibiotica en andere medicijnen als u ziek wordt (of zelfs preventief), en aan het eind van uw leven, voordat de aftakeling inzet wordt u relatief snel om zeep geholpen door een D66-slager die daarna uw interne organen doneert als delicatesse en uw lillend vlees als speklapje op het bordje laat eindigen van vele dankbare mensen. En bent u een mannetje dat niet (onverdoofd) gecastreerd is, heeft u orgasmes die minutenlang duren. Uw biggetjes worden ontzorgd opgevoed met een zelfde regime. Of;
B. U wordt een wild zwijn, moet maar zien of u ergens in de Oostvaardersplassen of in een dorpje in voormalig Gallië uw kostje bij elkaar weet te scharrelen. Geen onderdak, dus wind, regen, kou en zengende zon, tenzij misschien onder een boom mogen tijdens een regenbui. Hopelijk zonder onweer, anders eindigt u vroegtijdig als een barbecue voor de maden. U krijgt geen antibiotica, dus als u ziek wordt ongezien sterven aan de varkensvlektyfus. Langgerekt en pijnlijk, want geen mens komt u met een snelle bout door de kop of zelfs maar mes langs de slagaderen uit uw lijden verlossen. Als u geluk heeft komt er misschien een jager aan die u moet afschieten wegens noodzaakt tot minder, minder, minder zwijnen wegens de enorme overlast en schade die u geeft aan landbouwgewassen. Ook leeft u in het wild ongeveer de helft van de tijd die u in gevangenschap had doorgebracht. Met een beetje pech eindigt u in de klauwen en kaken van een lynx of een wolf, evenals uw speenvarkentjes.

Maar nee, de Natuur is zo mooi en de mens is toch (altijd) zo wreed...

Gewoon de huidige wet handhaven, zonder er een politieke pr-stunt van te maken, plus zo humaan, angstloos, stressloos en pijnloos mogelijk slachten. Wellicht op de plek van fok en leven om transportstress te voorkomen. Maar een compleet stressvrij leven en soepele dood, dat is de meeste mensen ook niet gegeven, laat staan de wilde diertjes. Vega's (en voor hen is dit soort PVV-acties slechts een tussenstation op weg naar dat doel) willen koste wat het kost dat de dierenvariant van het viersterrenhotel verdwijnt. Zichzelf inbeeldend en propaganderend dat de uitzondering van de sadistische boer of slager de regel is, en die nooit gecontroleerd of bestraft kan worden zonder totaalverbod. Zodat alleen de wilde, onvrijwillige en nog wredere survivaltocht overblijft. Zoiets als het huwelijk verbieden want er is zoveel huiselijk geweld.

Ze hebben hun prioriteiten goed op een rijtje i.i.g., net als de PVV blijkbaar. Maar ja, zielige diertjes doet het bijna net zo goed als zielige kindertjes.

Wol | 03-02-20 | 21:01 | 3

@bij gelegenheid | 03-02-20 | 21:15:
Ah, the Shire, maar dan met varkens i.p.v. hobbits. Worden ze aan het eind van hun leven pijnloos doorboord door een eenhoorn, onthoofd door een Nazgul, of komt daar toch enige menselijke hulp bij kijken? Blijft dan nog steeds dus keuze A in je gelinkte geval.

Wol | 03-02-20 | 21:20

@bij gelegenheid | 03-02-20 | 21:15:
Inderdaad, er is ook een soort van middenweg. Maar dat kan en mag niet, want dan moet je varkens in de open lucht houden, dan moeten ze kunnen wroeten en spelen en whatever varkens doen gedurende de dag. En dan stoten ze teveel stikstof uit. Want tja, dan poepen ze ook in het wild. En dan gaat het zeldzame bekermosje dood. En dat is heeeeeel erg. Vindt Johan Vollenbroek.

Dus wil je op die manier 15 miljoen Nederlandse varkensvleeseters voeden, heb je teveel Nederland nodig. En we moeten al heel veel Nederland gebruiken voor windmolens en zonneparken, alsook woningen voor alle immigranten. Dus, ze moeten opgehokt met airconditioning en luchtfilters enzo. Bovendien moeten ze, vanwege dierenwelzijn, gezondheid en tegengaan van varkenspest, q-koorts en dergelijke, alsook vanwege voedsel en warenwet onder streng toezicht van dierenartsen. Want anders moet bij 1 ziek varken meteen een alle stallen in een straal van 5 kilometer “geruimd” (Auschwitz-style).

Dus ja... als je al diervriendelijk wilt, dan kan en mag dat eigenlijk helemaal niet. Omwille van muljeu en dierenwelzijn. Dan kan het alleen maar op de manier waar dieren- en ecoterroristen het niet mee eens zijn en die dan stalken gaan bezetten.
Het is een fijne clusterfuck hoor. De ironie is groot.

Stormageddon | 03-02-20 | 21:42

Zwientje Tic was grappig maar zonde van de rum.

Patje2011 | 03-02-20 | 21:01

Tja dan hebben die varkens het op Sicilië toch een stuk beter. Krijgen ze zelfs super vers mensenvlees gevoerd.

MaatJan | 03-02-20 | 20:59

Als we ze niet eten dan hadden deze varkens nooit geleefd, eten schept leven.

Patje2011 | 03-02-20 | 20:58 | 1

Zo simpel is het.
Idem voor gelukszoekers BTW. Als wij niet allemaal t braafste jongetje vd klas zouden zijn was er voor die uitvreters niks te halen hier.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:01

Dit gaat allemaal nog veel ingewikkelder worden als er straks massaal meelwormen en insecten op een humane manier moeten worden geslacht om daarna als ons voedsel te dienen.

Leptob | 03-02-20 | 20:58 | 1

Zijn die varkens wel genderneutraal? Dat houdt me de hele avond al bezig.

ballenkraker | 03-02-20 | 21:16

Volgens mij zijn het (rtlnieuws fimpje NVWA) speciaal voor dit doel gemaakte lichtgewicht holle peddels waar de dieren tikken mee krijgen waar ze amper op reageren en kennelijk ook helemaal geen last van hebben, anders zouden ze wel schreeuwen als een mager varken. Uit niets blijkt dat er opzettelijk dieren mishandeld worden. De minister trekt te snel conclusies en moet zich daar helemaal niet in mengen, daar hebben we rechters voor. Het doen van aangifte van een feit ( ja want niet "tegen" een persoon) dat al bij het OM bekend is, is natuurlijk totaal onzinnig en overbodig.

AlexanderVissers | 03-02-20 | 20:58 | 2

U zegt het helemaal goed maar de verkiezingen komen eraan en er zijn duizenden geheelonthouders die iedere gelegenheid aangrijpen om de bio-industrie aan te pakken dus een rel is snel geboren. Stelletje hypocrieten.

Trumme | 03-02-20 | 21:35

@Trumme | 03-02-20 | 21:35: als jij zo’n voorstander bent van de bio-industrie, wat is je mening over de importplofkippen uit de Oekraïne? Of is het eigen plofkip eerst?

Harris Pilton | 04-02-20 | 00:16

Ik vind t helemaal mooi maar Graus vind ik een enge man. Hij ruikt wel lekker, dat wel.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 20:58 | 2

Wat ziet Geert toch in die griezel van een Graus?

theo-is-dood | 03-02-20 | 22:22

Sja, kan heel hypocriet gaan doen. Maar eerlijk gezegd ben ik zojuist op het idee gekomen om morgen maar eens een lekkere schnitzel te gaan eten, de geruchten gaan dat ze nu extra mals zijn.

keistad | 03-02-20 | 20:56

Links gedram.

DrumPiet | 03-02-20 | 20:54 | 1

Zie je wel: PVV is extreem links. Oftewel de vijanden van mijn vijanden zijn mijn vrienden.

Janas | 03-02-20 | 22:08

Het is triets dat een politicus aangifte moet gaan doen omdat de inspectie niet direct zelf op pad gaat. Of spelen er andere belangen?
https://www.boerderij.nl/Varkenshouderij/Achtergrond/2016/7/NVWA-pakt-vette-marges-voor-exportkeuring-varkens-2845348W/

Frau Merkel | 03-02-20 | 20:53

Altijd weer in die slachtofferrol. Die varkens zullen het er wel naar gemaakt hebben. Leer mij varkens kennen.

RickRD | 03-02-20 | 20:51 | 3

Zo zijn ze. Ze snurken zelfs als ze niet slapen. Irritant.

Patje2011 | 03-02-20 | 20:54

Gekkie, ik moest lachen, terwijl het een ernstige toestand is op die slachterij.

gato | 03-02-20 | 21:03

Aangifte. Goed plan. En nu maar hopen dat t.z.t. een paar dikastocratische vegetarische rechters zich over deze dier-onterende zaak zullen buigen. Handige zet. Er is vast wel een of ander vaag toepasselijk verdragsartikel te vinden. En sowieso, Maak Greet/Thierry Groot. Meer kan je niet doen, momenteel.

isitsoornot | 03-02-20 | 20:51

Dat gekloot in die slachterijen houdt niet vanzelf op. Hup Geert. Argumenten genoeg.

vanvandaag | 03-02-20 | 20:49

Ik ken mensen die houden geen dieren maar vrouwen. Daar heeft H Finkers nog een boek over geschreven: "Het houden van vrouwen"

skoftig | 03-02-20 | 20:48 | 1

In die serie is er ook een over kinderen te krijgen. Dat speelt in Belgie.

Frau Merkel | 03-02-20 | 20:58

Varkensvlees. Iemand tips hoe je dat in godsnaam een beetje kan laten smaken? Mij lukt het niet - niet te vreten!

aflaatverkoper | 03-02-20 | 20:48 | 14

@Frau Merkel | 03-02-20 | 21:35:
;-)

aflaatverkoper | 03-02-20 | 21:57

@chicago river | 03-02-20 | 21:17:
Lol.

letopuwzaak | 03-02-20 | 22:49

Procureur, langzaam gerookt.

Beenham kan ook. Spareribs. Stooflappen.

Eigenlijk alles wat lang op bbq in de oven of pan kan pruttelen/bakken/roken.

Goede kwaliteit vlees wel (ik heb dag/nacht verschil meegemaakt van verschillende slagers), maar ook bij duurder vlees zit verschil (de verhoudingen van bijv vet, wat invloed heeft op bereiding en uiteindelijke resultaat).

*oh, en spek NATUURLIJK..!

Kleine_Deugniet | 04-02-20 | 04:00
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik heb dat filmpje van vorig jaar nog vers in m'n geheugen.
Dat varken dat levend, omgekeerd hangend, de dood in ging.
Verzopen in een heet bad.

RickyLaRue | 03-02-20 | 20:47 | 3

Kap eens met dat gefap, smeerlap.

beldewouten | 03-02-20 | 20:48

@beldewouten | 03-02-20 | 20:48:
Hahaha, that's the way I like 'em: iemand zegt iets extreem gruwelijks, over the top, en daar dan overheengaan. Plus 1.

skoftig | 03-02-20 | 20:50

Verdikkie, zijn ze klaver en dat zwikkie deugneuzen een stap voor.

BozePaarseMan | 03-02-20 | 20:45 | 1

Extreem links, dat PVV stemmend publiek.

bij gelegenheid | 03-02-20 | 20:48

Zo'n typische GS kop.. met zo'n onderschrift.. Ik moet altijd wel glimlachen.

Claude_Vieaul | 03-02-20 | 20:44

Ik houd ook van dieren. Mits goed bereid!
Iets serieuzere noot: toch is het wel zo dat je de mate van beschaving van een volk kan aflezen aan hoe ze met dieren omgaan!

Betterworld | 03-02-20 | 20:43 | 3

Hoe je met je gazon omgaat, geen idee waar je jouw verhaal vandaan haalt.

ikbenerweer! | 03-02-20 | 20:51

Denk niet dat de mate van beschaving wordt bepaald door een paar idioten in dat specifieke slachthuis. I.m.o. gevalletje huilen met de wolven. Maar dat zijn ook hardcore veganisten. Met een hond dus schiet mij maar lek wat dat zegt over onze beschaving. Hypocrisie is een woord dat zo maar in me opkomt. Anyway just my 2 cents

Kladderadatsch | 03-02-20 | 20:55

@Kladderadatsch | 03-02-20 | 20:55:
Toch wel een beetje. Vlees kopen ipv zelf slachten maakt je natuurlijk gewoon medeplichtig.
Paar konijntjes, schapen en kippen en je kan geheel verantwoord los.
Maar ja , bah hé. En ruimtegebrek door overbevolking. Dat ook.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:05

Ben zelf ooit lid geworden van Lekker Dier, een stichting in Thailand, maar heb na betaling van de contributie de bijbehorende gids nooit meer gekregen. Trap er niet in mensen!

skoftig | 03-02-20 | 20:43 | 1

Gids of kids? Het is mij daar nooit zo duidelijk.

Frau Merkel | 03-02-20 | 20:59

Meer nieuws uit het dierenrijk,

Zeventien jongeren van actiegroep Veggie Squad hebben zich rechtstreeks tot koning Willem-Alexander gericht met een 'gratieverzoek' voor de Texelse konikpaarden. Staatsbosbeheer kondigde vorige maand aan dat de dieren mogelijk worden afgemaakt.

MaatJan | 03-02-20 | 20:42 | 3

Met die naam heb je als actiegroep meer kans als je dat via Amalia speelt.

Frau Merkel | 03-02-20 | 20:44

@Frau Merkel | 03-02-20 | 20:44: iig zeker niet via z'n oom Pieter en tante Margriet want die lieten ooit de complete hertenpopulatie uit hun tuin opruimen omdat ze aan wat anders toe waren.

MaatJan | 03-02-20 | 20:48

Dat gekrijs van varkens die angstig zijn gaat door merg en been.

overVecht | 03-02-20 | 20:39 | 5

Daarom worden slachters ook altijd eerst naar de voorselectie van het Eurovisie Songfestival gestuurd.

skoftig | 03-02-20 | 20:57

@DrumPiet | 03-02-20 | 20:53:
Arib bezigde voor enige tijd terug Baudet als dramaqueen. Moest toch wel lachen.

bij gelegenheid | 03-02-20 | 21:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Soms is het leven heel simpel.
Als je deze beelden vreselijk vindt: stop met vlees eten.
Je mist er niks aan.

Ars Vivendi | 03-02-20 | 20:39 | 4

Er zijn ook slagers, die zelf slachten en op een juiste manier met dieren omgaan. Je betaalt er wat meer voor, en de kwaliteit is uitstekend.
Het vlees van dit soort beelden is de allergoedkoopste rotzooi op de markt, daar mis je inderdaad weinig aan.

Dauthi | 03-02-20 | 20:50

@Dauthi | 03-02-20 | 20:50: Zeker. Stukken lekkerder en je merkt het al in de pan. Maar nog steeds gaan ambachtelijke slagers niet in overleg met een varken of houden rondetafelgesprekken over wie nou aan de beurt is om na uitvoerige palliatieve zorg in het inwilligen van laatste wensen langzaam in een gelukzalige morfine-coma weg te zakken. Het is nooit een gezellig tafereeltje, maar dit is gewoon de natuur. Met een scherm ervoor dan. Als je zieltje te teer is voor de realiteit van een omnivoor (dat een varken trouwens ook is) knaag dan inderdaad een wortel en lik een rettich.

Mazzelstof | 03-02-20 | 21:07

Als we collectief stoppen met voortplanten stop ik met vlees eten.
Hypocriet knaagvoer.

schoon-schip-maken | 03-02-20 | 21:07
▼ 1 antwoord verborgen

Met de mattenklopper, wat ouderwets, maar die varkens hadden ook gewoon netjes kunnen eten.

Patje2011 | 03-02-20 | 20:38
-weggejorist-
bij gelegenheid | 03-02-20 | 20:38 | 2

De intenties zijn goed van de PVV. Geen politieke spelletjes. Zagen nog maar meer mensen dat.

Normpje | 03-02-20 | 20:37

Varkens in nood is al weer jaren geleden. Wat is er met dat geld gedaan voor varkens in nood?

frisenfruitig | 03-02-20 | 20:36 | 1

Waar lul je over. Dat geld is goed besteed. Er zijn meer varkens in nood dan ooit.

Mazzelstof | 03-02-20 | 20:50

PvdD: voor dieren die zichzelf altijd een slachtofferrol toebedelen en 's avonds andere geldpinnende dieren opvreten.
PVV: Voor dieren die er potvedomme nog een beetje wat van willen maken in dit land.

skoftig | 03-02-20 | 20:35

Dierenambassadeur. Echt? Die kerel is niet helemaal fris in ‘t kupske...

beldewouten | 03-02-20 | 20:33

Ik begrijp dat rondrijden van levende dieren niet zo. Bijvoorbeeld vis, gekweekt of niet, wordt gevangen, ingewanden eruit en de koeling/vriezer in. Die varkens kunnen toch ook bij de boer geslacht worden door een mobiele slachterij ofzo? Wie daarna geslachte pork nodig heeft haalt het maar daar op. Nog aparter zijn kippen. Kippeneieren van bedrijf A worden rondgereden naar een broedplaats B, kuikens gaan weer naar een growshop C en ter zijner tijd gaan ze naar slachterij D. Heel apart. Lijkt me ook dat je 2 a 3 keer zoveel geslachte dieren alsdan levende dieren kunt vervoeren in 1 rit.

sjef-van-iekel | 03-02-20 | 20:32 | 7

@p4ntz | 03-02-20 | 20:39: sushi eten is ook niet nodig toch. Rode bietjes met piepers en speklapjes, xuurkool met vette jus. Support your local boer!

grapo | 03-02-20 | 20:55

@p4ntz | 03-02-20 | 20:39: volgens mij is hey enige.tijd geleden ingevoerd dat het even bevroren moet zijn geweest, minimaal, ivm parasieten. Dus zo rauw mag niet meer in NL.

Kleine_Deugniet | 04-02-20 | 03:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Behalve zo'n labeltje waar een dier vandaan komt, zou er ook een videootje van het slachten bij het vlees moeten zijn.
Maar niemand die het wil weten, maar wel lekker goedkoop hun vlees willen hebben.

Wim Venijn | 03-02-20 | 20:32

Wel ja!

DeutschlandUberAlles | 03-02-20 | 20:31

8 uur journaal mee openen en meteen rit. slacht meenemen als onderwerp.

IndoFortuyn | 03-02-20 | 20:29

Zal nooit vergeten hoe Dion Graus tijdens een gezamenlijk interview op L1 over een halal / koosjer slachtverbod openlijk wed afgezeken en als nazi werd weggezet door de voorzitter van de Joodse Gemeenschap in Limburg Benoit Wesly. Nooit de landelijk pers oid gehaald.

MaatJan | 03-02-20 | 20:29 | 1

Omdat het niemand wat boeit van de voorzitter van de Joodse gemeenschap in Limburg zegt?

beldewouten | 03-02-20 | 20:36

Totaal overtrokken reacties. Die beesten wegen 120 kg en krijgen een tik met een holle plastic peddel. Tjonge jonge. Bestraf dan ruiters met hun sporen en zweep ook maar meteen. Of de hondenliefhebbers met hun spijkerriemen.

Trumme | 03-02-20 | 20:29 | 6

@Tipped Relic | 03-02-20 | 21:04: of wousen, ook goed.

Tipped Relic | 03-02-20 | 21:05

@Tipped Relic | 03-02-20 | 21:04: Klinkt als een ontgroeningsritueel. Ton Elias krijgt al flashbacks als ie een opblaasboot ziet.

Vuurwezel | 03-02-20 | 21:18

@Tipped Relic | 03-02-20 | 21:04: haha ik moest hier echt om lachen ondanks de ernst van de zaak

aardv@rk | 03-02-20 | 21:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed dat er iemand aangifte doet.
Aanpakken die dierenbeulen.

VanBukkem | 03-02-20 | 20:27

Ik snap 'een levenslang houdverbod van dieren', naast het beroepsverbod voor de slachters niet zo goed. Wat bedoelt Dion, mag een slachter dan geen huisdieren hebben? Raar verhaal. En verder natuurlijk balen dat er een 'beterleven' bedrijf de fout in gaat. Ik eet slechts 1x per week vlees en betaal met liefde een premium bedrag voor verantwoord vlees... Maar als de bio-industrie volledig uit onbetrouwbare inhalige motherfuckers bestaat, dan ga ik op 'n dag toch 100% over op quinoa.

PureYak | 03-02-20 | 20:27

Ik koop de laatste tijd sowieso minder vlees. En wanneer ik het wel koop met zoveel mogelijk sterren "beter leven". Wat is nou die maximaal 3€ extra per dag? Klein deel van mijn loon en ik steun graag de biologische boeren.

Middensteun | 03-02-20 | 20:26 | 2

Ik word een beetje ziek van die bedachte keurmerken. Zeker als je dan in een reclame hoort dat een beest een '1 ster beter leven' heeft gehad. Ben een vleeseter van huis uit, maar van mij mag het houden en slachten van dieren een stuk strenger en diervriendelijker (voor zover je van diervriendelijk kunt spreken), ook als dat inhoudt dat het vlees duurder wordt.

FrankVeer | 03-02-20 | 20:43

Beter leven keurmerk zegt me niets, en biologische boeren gebruiken nog steeds kunstmest en Bayer meuk, biologisch is niets meer dan verkoop truuk puur organisch daar moeten we heen, en varkens koeien kippen in een weiland zolang het kan en hele ruime stallen kost wat meer dan 3 euro per dag maar dan heb je ook wat, niet te koop bij supermarkt wel bij boeren is ff zoeken

Idiot456 | 03-02-20 | 20:47

Tja, gewoon grootschaliger varkens houden, en dan gewoon vele verdiepingen in flats met industriële filtermethoden en groter oppervlak per varken en comfortmiddelen te over. Bovenaan de fokkerij, onder de vleesvarkens, alles hermetisch en steriel (zo ook geen varkenspest-drama's), en uiteraard de slagerij in de benedenverdieping.
Extra voordeel, niet de leeftijd, maar het ideale gewicht kan ingezet worden om het varken te slachten, optimaliseert de productie ook weer, en is al dat trauma van transport en massaal verwerkt worden nergens meer voor nodig.
Kan de boer direct de lokale markt bedienen.

Abject | 03-02-20 | 20:26 | 2

U vergeet de warmtepomp. Voor de rest een top idee. Misschien in plaats van de hoogte in 7 verdiepingen kelder, hoef je direct geen zorgen te maken om lekkende coronafilters.

JWZ_JMK | 03-02-20 | 20:33

@JWZ_JMK | 03-02-20 | 20:33: Een kelder van zeven verdiepingen lukt alleen in Oostenrijk en Antwerpen.

Frau Merkel | 03-02-20 | 20:49

Moet niet worden afgeschaft, maar verbeterd.
Nijs mis met slachten, als het het maar snel doet en zonder bijkomstig leed zoal dit slaan.het is niet nodig, komt door domme, niet goed geleide procedures.
Waterwel nvwa artsen betreft, je wordt niet NVWA-dierenarts/controleur omdat je het nou zo goed doet...
Dus wat moet je met: dierenarts nvwa slaat dier...

Braco.me | 03-02-20 | 20:25

Prachtig dat de PVV zich inzet voor mishandelde dieren. Wilders heeft het hart op de goede plek. En de Dierenpartij houdt zich weer eens stil als er daadwerkelijk voor de rechten van het dier op gekomen moet worden. Toch hun raison d'être dacht ik?

Toos Bevergeil | 03-02-20 | 20:24 | 2

Greet gaat wel wat stemmen wegsnoepen bij de dierenpoesjes. Die partij is godzijdank op sterven na deaud..

Ommezwaai | 03-02-20 | 20:27

Het gaat erom of je DOET alsof je voor de dieren opkomt zoals bij de PvdD.
Zie de PvdA voor de arrebeier, GL voor het klimaat en D66 voor de democratie.

skoftig | 03-02-20 | 20:55

Volgens mij worden ze gemept omdat ze anders elkaar opvreten. Maar niemand wil het weten en niemand wil het zien. Dieren fokken, voeren en vetmesten om ze op te vreten. Diervriendelijk vlees bestaat niet. Als je niet tegen dierenleed kan moet je vegetariër worden. Klaar.

YoMoms | 03-02-20 | 20:23 | 1

Dan nog hoeven ze niet mishandeld te worden.
Of bijvoorbeeld ritueel onverdoofd slachten.

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 20:46
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 03-02-20 | 20:18

En vier van die gasten tegelijk, met wapengerei. Peddels!

Beste_Landgenoten | 03-02-20 | 20:18 | 3

En niet om weg te roeien....

Ommezwaai | 03-02-20 | 20:21

Dat NS personeel ook tegenwoordig. Bah!

grapo | 03-02-20 | 20:40

Ja zeg. Wees blij dat ze geen hele kano gebruiken.
Even serieus: Hoe zit dat eigenlijk met dat afgrijselijke ritueel slachten tegenwoordig?

SNAFU | 03-02-20 | 20:45

Eens een keertje geen draak steken met serieuze zaken zou ervoor zorgen dat ik GS wat serieuzer zou nemen.

Realism Is All | 03-02-20 | 20:18 | 4

Inderdaad, de draken hebben het ook niet gemakkelijk!

Betterworld | 03-02-20 | 20:36

Als je niet oppast word je zo serieus genomen, augurk.

beldewouten | 03-02-20 | 20:38

Wie zegt dat GS door u genomen wil worden ? Serieus!

grapo | 03-02-20 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Spareribs in de uitverkoop. Klote mensheid.

Poesman | 03-02-20 | 20:17

Arme Esther, is d'r partij overvleugeld door de echte dierenpartij, de PVV.

smdyasc | 03-02-20 | 20:16 | 3

Henk en Ingrid staan er ook om bekend om vooral bij de slager te kopen en niet bij de Jumbo.

Erikjan79 | 03-02-20 | 20:33

@Erikjan79 | 03-02-20 | 20:33:
Want Jumbo-vlees groeit aan de bomen? Is ook gewoon door een slager onder handen genomen.

Binkoo | 03-02-20 | 20:50

Opgegeten worden door een leeuw is ook niet leuk.
De natuur is genadeloos.

oplichter | 03-02-20 | 20:15 | 2

Vreten die varkens dan, daar in Afrika?

aamert | 03-02-20 | 20:31

Ik kijk alleen weg bij dierenleed en blijf ze vreten. Enorm hypocriet natuurlijk. Elke keer als ik eet voel ik me even PvdA-er. Dat moet stoppen. Ik zoek hulp.

de Voorzittert | 03-02-20 | 20:14 | 5

@Osdorpertje | 03-02-20 | 20:24:
Lekker ruggetje van een zuiglam, een hammetje van een speenvarken of een supermals kalfsoestertje en dan zonder ook maar een zeentje en dat allemaal zonder dat er een schattig babydier voor is dood gegaan.

Wat mij betreft de beste uitvinding sinds de tandenstoker.

De verwarde man | 03-02-20 | 20:33

@De verwarde man | 03-02-20 | 20:18: het vlees is nu al half water in de meeste gevallen daarnaast een hoop antibiotica en hormonen, wat zou Unilever kweekvlees worden vol met chemische troep, in beide gevallen nee dank je, ps ik vreet ook die soya meuk niet ik ga niet kopen om te deugen er zijn andere manieren

Idiot456 | 03-02-20 | 20:42

@Idiot456 | 03-02-20 | 20:42:
U doet allemaal aannames. Kijk eens even verder dan de chemische troep.
Bestaat een raar soort romantisme in Nederland dat puur natuur het beste zou zijn.
Terwijl u net als ik weet dat de natuur zeer weerbarstig en vijandig is en de beste en lekkerste voeding die wij genieten door ons mensen op verschillende wijzen gemanipuleerd is.

Chemisch? Atomen en moleculen. Reacties. Een lapje vlees bakken is al pure chemie. De eiwitten die stollen en korst die karameliseert.

Dus niet zo zuur en conservatief. Het is ook een totale illusie om te denken dat we in Nederland enige natuur hebben, en al helemaal bizar als u mocht denken dat wij ons op puur natuurlijke wijze zouden kunnen voeden.

Leve de wetenschap, leve de chemie, leve de vooruitgang, leve de gastronomie... Als ik straks een heerlijke biefstuk kan genieten zonder dat er een dier is doodgegaan, hoe mooi is dat?

De verwarde man | 03-02-20 | 20:51
▼ 2 antwoorden verborgen

NVWA, vertel mij wat. Net zo'n corrupte en smerige bende als het OM. Doen overal net zo hard aan mee maar als puntje bij paaltje komt, weten ze opeens van niets.

Ommezwaai | 03-02-20 | 20:14

Leuk Ronaldo......... heel leuk..... *zucht*

Fatwabuster | 03-02-20 | 20:13 | 1

Mja, het zit 'm blijkbaar hoog.

GuusHetSchaapje | 03-02-20 | 21:37

En de partij van de dieren?
Goed zo Geert! (En Dion).

Is dit nog nieuws? | 03-02-20 | 20:13 | 3

Die zijn te druk bezig om democratisch gekozen partijvoorzitters weg te pesten om zich nog met het dierenleed bezig te kunnen houden.

Osdorpertje | 03-02-20 | 20:19

Die proberen nog wel eens een wet aan te passen, waar PVV (bijna) altijd tegen is.

Erikjan79 | 03-02-20 | 20:30

Onverdoofd en ritueel slachten? Wat heeft dat met het mishandelen van varkens te maken? Bovendien een stukje uit de zure fabeltjeskrant. Varkens worden nog steeds niet ritueel geslacht.

Ommezwaai | 03-02-20 | 20:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken