Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Klimaatruggengraat NL'se automobilist verbrijzeld

Nog maar 36 Tesla Model 3's verkocht

Kijk en zo rolt Nederland als het erop aankomt qua muntjes in de portemonnee. Dan kiest iedereen toch ineens weer voor zichzelf. In december gingen er dik 12.000 van die fiscaal voordelige Tesla 3's over de toonbank, met als mooie bijvangst dat de kopers / krijgers op verjaardagen anderen de maat konden nemen over hun laffe inzet voor het klimaat. Een maand later is het fiscale voordeel weg en heeft de frontlinie van het Teslabataljon de loopgraven en masse verlaten, want dan blijkt het gesubsidieerde speeltje van de rijkelui toch vooral een gesubsidieerd speeltje van de rijkelui en is de ruggengraat plots wat minder rekbaar. Slechts 36 van die stekkerbakken vonden op autopilot een weg naar een nieuw baasje. 36 eigenaren die zo mogelijk nog vervelender zijn dan die 12.000 opgeheven vingertjes van een maand eerder, want als zij vanuit hun morele hoogpaard een grote bek hebben is het nóg minder hebbelijk. Gefeliciteerd met je mooie aankoop hoor, heel erg knap. En we zeggen het niet graag maar we zeggen het toch graag: Wie roept al jaren dat die Teslasubsidie een ecologische fiscale ramp is? Ja precies. Al sinds de woekerwinsten in 2013.

Reaguursels

Inloggen

Domme electrofielen dachten even op de bandwagon te springen, mislukt.

piet7003 | 30-01-20 | 16:45

Roep het al vaker, dat het schoon is is bijzaak voor verkoop, het gaat puur om de subsidiëring

niemand specifiek | 30-01-20 | 11:27

De afgunst in mij vindt het vrij zuur dat ik een 200+ euro per maand aan netto bijtelling lap terwijl er vervolgens een MT-er naast me parkeert die het dubbele verdient, een 2x zo dure auto rijdt en lachend minder dan de helft aan bijtelling heeft.
In mijn paygrade is er niet eens een acceptabel elektrisch alternatief op mijn 13-in-een-dozijner

JiggyNL | 30-01-20 | 10:14

haha, heerlijk. Al die gutmenschen.

Het Noorden | 30-01-20 | 08:16

Ik rijd een comfortabele Merc bestelbus uit de vorige eeuw. Tegen teslavrinden zeg ik dat ik daarmee een veel groenere footprint heb dan hun, omdat zij in die twintig jaar al drie of vier subsidie auto's hebben versleten. In serieuze tegenstelling tot die ktaccu's is mijn roet (C) en de CO2 belangrijk voedsel voor de planten en maak ik zo de wereld groener.

Cepalislam500mg | 30-01-20 | 04:45 | 1

Helemaal waar

Het leven is zwaar | 30-01-20 | 07:12

Die autotjes komen met de boot naar de EU. Niet met een electrische boot, maar met uitermate vervuilende stookolieverstokers.

Van San Francisco port naar Zeebrugge is ongeveer 11.000nm, reisje duurt dus een dag of 35 bij 14kn. Wat verbruikt dat bootje? 100.000, 75.000 liter stookolie per dag? Laten we uitgaan van 80.000 liter.

80.000*35=2,8mln liter
Co2 uitstoot per liter stookolie is ongeveer 3kg
2,8mln*3=8,4mln kilo co2

Er staan maximaal 5000 Tesla's op die boot:
8,4mln ÷ 5000= 1680kg co2 per auto.

Dit is ongeveer de uitstoot van een normale benzineauto bij 15000km per jaar. Betreft dus sec het transport van USA naar EU.

Beter een Europese stekkerbak kopen. Dan Deug66 je pas echt.

Conny Clit | 30-01-20 | 02:00 | 2

Ik heb een Europese stekkerbak. Renault of all brands. 2013 en bij 35000km motor vervangen, schade 3,5k. Renault 'denkt mee' voor 25% na juridische interventie. Dit is bij Tesla beter geregeld.

Crossing_The_Rubicon | 30-01-20 | 08:38

@Crossing_The_Rubicon | 30-01-20 | 08:38:

Of all brands moedwillig en, naar ik aanneem, bij uw volle verstand kiezen voor een Renault en dan verbaasd zijn over gebrek aan kwaliteit en service.
Dat is hetzelfde als fietsen door de regen en dan verbaasd zijn dat u nat wordt.

Conny Clit | 30-01-20 | 09:37

Model 3 hahaha boring. Styling van zowel interieur als exterieur is nog saaier dan 24 uur lang Tellsell kijken met een karafje ranja

stikstofhelp | 30-01-20 | 01:42 | 1

Jij koopt een klasbak gebaseerd op het interieur? Ga je er in wonen ofzeau?

Ramses Sappie | 30-01-20 | 05:34

We leven in een rijk land , maar ik zal een jaar of 15 moeten wachten voor die tesla betaalbaar is , misschien heel veel meer salaris in de toekomst, o nee wacht.....

Banenenrepubliek | 30-01-20 | 00:51 | 1

Ik denk dat in de toekomst alleen nog kapitaalkrachtigen zich een auto kunnen veroorloven.

Nehemia | 30-01-20 | 06:16

Overheid komt met maatregelen om bepaalde dingen te stimuleren. Maatregelen werken. Mensen die gebruik maken van maatregelen zij aso. Sorry, I’m lost.

mrv | 29-01-20 | 23:52 | 1

GeenStijl = populistisch. Kan ik opzich wel waarderen anders was ik hier niet.

Voor de Tesla haters. Graag ff naar de registratiecijfers kijken op het einde van dit kwartaal. Momenteel 2 boten vol onderweg vanuit SF naar onze contreien.....

Cheffff | 29-01-20 | 23:44 | 1

Prima, en aangezien ze 8% bijtelling hebben ipv 22%, zullen ze ook dit jaar weer goed verkocht worden.
Want reken even mee.
Tesla 3 kost 55.000. 8% bijtelling tegen 50% is 2200 netto bijtelling per jaar.
BMW 3 kost 50.000. 22% bijtelling tegen 50% is 5500 netto bijtelling per jaar.
Scheelt 3300 netto bijtelling, wat voor veel model3 rijders een netto maandloon is.
tel daarbij dat veel bedrijven opeens willen deugen en elektrisch verplichten, et voila. Ook dit jaar weer goede verkopen, met piek in december.
Volgend jaar zal het voorbij zijn, dan is het verschil te klein geworden.

Nuchternederland | 30-01-20 | 08:49

Want een Tesla 3 kopen is de enige manier om wat aan het klimaat te doen?

RandyBiel | 29-01-20 | 23:04 | 1

Kopen? Van de baas mogen leasen zal je bedoelen.

Peerkeoud | 29-01-20 | 23:21

Wat veel afgunstige heamous hier die geen Tesla mogen rijden zeg. Ik rijd een nieuwe auto voorzien van alle gemakken van 60k en een range van 400km voor 100 euro netto in de maand.

Rot maar weg met je 10 jaar oude BMW "waar net de kop af is" die langzamer is, duurder per maand, voorzien van minder gemakken en op een volle tank hetzelfde bereik haalt.

Anaal_Geweten | 29-01-20 | 22:58 | 6

Nu een Tesla kopen is balen als een stekker.

Nehemia | 30-01-20 | 06:18

Wie de hoge (en voormalig gesubsidieerde) aanschafprijs even buiten beschouwing laat, moet toch concluderen dat Tesla superieure auto's maakt. De range is ruim voldoende voor 99% van de ritten, voor die 1% zijn er superchargers overal in Europa. Het rijdt soepel, razend snel, stil, elegant.gigantische bagage ruimte. Strak ontwerk. Clean interieur. Autopilot. Updates over-the-air. Gratis Spotify. Netflix tijdens het snelladen.
Elke avond vol geladen, dus nooit meer tijd kwijt bij de pomp.
Over smaak valt overigens best te twisten, daarin verliest Mercedes het pertinent van Tesla.
Na de hoge aanschafprijs is een Tesla wel weer structureel voordeliger in onderhoud en verbruik dan auto's van gelijk segment. Daarbij gaan ze naar verwachting meer dan 500.000 km mee. Over een hele levensloop van een auto is die hoge aanschafprijs dus gerechtvaardigd.
Zijn ze goed voor het milieu? nee dat is een bullshit argument. Omwille van CO2 uitstoot hoef je geen Tesla te rijden. Maar het is een feit dat fossiele brandstoffen eindig zijn en dat we die grondstoffen nodig hebben voor o.a. medicijnen en plastics, daarom zullen we toch over moeten stappen op alternatieven.
Waterstof auto's zijn rijdende terroristen-attracties, en missen bovendien een pomp netwerk. Waterstof vervoeren kost bovendien weer transport- en opslagkosten.
Tesla is een innovatief bedrijf dat geweldige prestaties heeft neer gezet. Het heeft de gehele auto industrie in beweging gebracht. Het is triest dat links met haar klimaat hysterie de Tesla zo gretig claimt als boegbeeld, terwijl het eigenlijk een toonbeeld is van nuchter ondernemerschap en innovatie.
En wees eerlijk, als de staat jou een belastingkorting geeft, aanvaard je die ook. Tesla rijders zijn voornamelijk slimme Zzp'ers en ondernemers die tijdig door hadden dat de linkse overheid een domme stimuleringsregeling had opgetuigd en daar lachend gebruik van maken. Don't hate the player, hate the game.

Joostmochtnietsweten | 30-01-20 | 08:16

@Joostmochtnietsweten | 30-01-20 | 08:16:
Ik heb niks tegen tesla maar valt gewoon buiten budget. Huishouden vereist 2 auto’s voor de deur ivm werk. We wonen op t platteland maar “werken in stad”. Vriendin elders dan ik. Daarnaast moet de auto een kar kunnen trekken.

timmey | 30-01-20 | 10:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind het mooi, eindelijk een debiele regel in dit land waar ik wel wat aan heb. Ik hoor bij de tig-duizend die vorig jaar een Tesla hebben gekocht vanwege het fiscale voordeel en het rijplezier (jazeker). Milieu-aspecten hebben daarbij geen enkele rol gespeeld (die krengen zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk). Natuurlijk wel een Performance, en de S-klasse (V8) en de Discovery (V6 diesel) houd ik natuurlijk gewoon aan op de zaak.

who cares? | 29-01-20 | 22:33

Gaat lekker zo voor de Tesla rijder. Ik word al op FB getagt bij foto's van stervende mijnwerkers van kleur in Afrika en dat zelfs door uitwassen van mijn eigen familie. Ik werk al vanaf mijn 16e en heb inmiddels een fortuin aan belasting betaald op mijn 50e Mag ik godverdomme een keer een voordeeltje hebben?

Misterspok | 29-01-20 | 22:14 | 1

Ja wat stem je .

foxhunter | 29-01-20 | 22:37

Tja duh, wat moet je met n sportwagen als je zo in maart maar 100 mag. Dat haalt een suzuki Alto ook met twee vingers in de neus.

Shoarmamasutra | 29-01-20 | 22:09 | 3

Nope, niet met 2 vingers in de neus. Moet een Alto best lang diep voor ademhalen.

Peerkeoud | 29-01-20 | 23:23

@Peerkeoud | 29-01-20 | 23:23: dan moet je er een wiel afhalen. Iedereen weet dat Alto's op drie wielen iedereen de moeder doen bij het stoplicht.

Ramses Sappie | 30-01-20 | 05:37

@Ramses Sappie | 30-01-20 | 05:37: helemaal juist. Daarom is de Reliant Robin ook zo'n fantastische sportwagen.

Bamberger Reiter | 30-01-20 | 08:34

Iedereen die niet voor dit fiscale geintje voor vvd-ers in aanmerking komt en gewoon zelf zijn auto moet betalen, mag via de bpm de teslasubsidie ophoesten. Gaaf land man.

wapster | 29-01-20 | 20:56 | 1

Daarom moeten die schraaiers 1000 euries en meer van je hebben als je een mooie 2e hands in Duitsland koopt

likdoorn | 29-01-20 | 22:08

Ach gut, de jaloezie druipt er wel érg hard vanaf in veel reacties hier, beetje sneu. Er is ook vrij weinig kennis van zaken bij velen zo te zien. Kleine fact-check: Bijtelling heeft geen f*ck te maken met leasen: bijtelling is voor prive rijden met een zakelijke (gekochte of geleasde maakt niet uit) auto. Fact-check nummer 2: er wordt door de overheid geen cent subsidie uitgekeerd aan EV-rijders; er bestaat alleen belastingkorting. Net zoals HRA bijvoorbeeld. Fact-check nummer 3: EV’s zijn nu al ‘cradle to cradle’ een stuk efficienter en beter voor het milieu, zélfs als je ze op kolenstroom laat rijden. Ok dat was het, gaat u maar lekker door met onzin schreeuwen vanuit die onderbuik! Ik hoop dat het oplucht.

BillyBilridder | 29-01-20 | 20:53 | 4

Beetje jammer dat je belastingkorting dan weer HRA aanhaalt. Iedere Pipo in dit land die minder dan 52% toptarief IB betaald krijgt al een fucking belastingkorting (subsidie) van heb ik jou daar.. en wat kopen ze van dat voordeel? Juist.. een auto..

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:16

Wahaha al deze technicalities doen geen reet af aan de premisse van het artikel: mensen kochten dat kreng omdat het fiscaal gefaciliteerd werd. Niet vanwege hun duurzame inborst.

Overigens, natuurlijk zijn belastingkortingen gewoon een vorm van subsidie. Semantische haarkloverij. En voor die cradle to cradle claim op steenkool zou ik graag een bron willen zien. Ik geloof er helemaal geen ene reet van dat een veel te krachtige stofzuiger het dan zou winnen van zo'n hyperzuinig modern gebakje met een klein benzine motortje.

Gen. Maximus | 29-01-20 | 21:16

@Gen. Maximus | 29-01-20 | 21:16: die premisse van het artikel klopt ook gewoon, ik reageerde op de feitelijke onzin die er in 80% van de comments geroepen wordt.

Als je bedenkt dat een EV zo’n 85 tot 90% van de energie gebruikt voor het aandrijven van de wielen, terwijl bij benzine maar 15 a 20% van de energie bij de wielen terechtkomt en de rest gewoon verloren gaat, en dat EV’s tenminste nog het potentieel hebben om op duurzame energie te rijden is het al iets makkelijker om te begrijpen dat het idee van EV’s niet helemaal achterlijk is. Zoek voor de gein ook maar eens op hoeveel energie er verspilt wordt bij het winnen van brandstof en hoeveel cobalt daarbij nodig is; daar hoor je niemand over. Ik ben bepaald geen EV-priester (net zo geinteresseerd in waterstof bijv), maar ik kan me wel storen aan de beperkte bereidheid van velen om zich eerst ergens in te verdiepen alvorens men hier iets roept.

BillyBilridder | 29-01-20 | 21:27
▼ 1 antwoord verborgen

Milieu is wel het laatste waar 99,9992% van de Tesla rijders zich om bekommert. Eerst waren het de hybrides dat de belastingbetaler en werkgevers miljoenen heeft gekost terwijl de meerderheid die stekker nooit heeft aangeraakt, behalve dan als er gratis geparkeerd kan worden. Vervolgens hebben al die hybrides bakken gemeenschapsgeld gekost en worden nu massaal opgekocht door het buitenland... wederom een flater.

Hollandse_blauwe | 29-01-20 | 20:38 | 1

Maar dat is dan wel weer het mooie van die Tesla's. Die moeten aan de stekker.

Peerkeoud | 29-01-20 | 23:26

Er zijn weinig Teslarijders die zichzelf op de borst kloppen voor het milieu. Wel vinden ze zichzelf slimme inkopers. En dat klopt ook. Ten koste van de belastingbetaler.

van heinde en verre | 29-01-20 | 20:26 | 6

Enig idee hoeveel BTW een tesla de schatkist opbrengt?

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:18

@Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:18: gemiddeld zeer weinig denk ik... aangezien ze bijna allemaal zakelijk aangeschaft worden (door leasemaatschappijen en andere bedrijven) is de btw op bijna alle Tesla’s verrekenbaar.

BillyBilridder | 29-01-20 | 21:29

@BillyBilridder | 29-01-20 | 20:55:
ja maar echt giga hoeveelheden hoor, om het zwavel te binden van 220.000 liter heb je toch zeker 0,5kg kobalt nodig waarvan weer 98% hergebruikt kan worden..... Zeker vergeleken met de batterij industrie is dit toch echt het grote probleem hoor

@cid | 29-01-20 | 22:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Met de Outlander was het niet anders. Niemand kocht dat ding vanwege het milieu, men deed het voor de lage bijtelling. Toen de bijtelling hoger werd stortte de verkoop nl in. Met de Tesla hetzelfde, milieubewustzijn heeft weinig te maken met de verkoopaantallen.

BozePaarseMan | 29-01-20 | 20:08 | 3

Volgens mij worden outlanders nu juist geïmporteerd juist omdat het voor veel mensen de kans biedt flink te besparen op hun benzinekosten in een auto van 10-15K.

bjb6243 | 29-01-20 | 21:02

Dat milieu aspect is er ook nooit door de EV rijders bijgehaald.. onafhankelijkheid van olie wel.. milieu is een gratis voordeeltje voor, ja wie, dat verder geen zak uitmaakt voor de portemonaie

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:20

Tsja logisch, iedereen die er eentje overwoog heeft die vorig jaar al gekocht.
We lachen ons hier rot met inmiddels 2 zakelijke Tesla's.
Milieu is zeker belangrijk maar als er ook nog wat aan te besparen/verdienen valt is het helemaal zaak om er bijtijds bij te zijn.
Zonnepanelen, isolatie, EV en dit jaar de warmtepomp.
Nooit dief van Uw eigen portemonnee zijn.

Berbaar | 29-01-20 | 20:07 | 6

@Berbaar | 29-01-20 | 20:23: na 5-6jr is accu op en nieuwe kost je 20k. Auto gaat voor 3 tot 5k op markplaats... met zware afschrijving als gevolg. Ben je uiteindelijk duurder uit hoor.

TilburgDeGekste | 29-01-20 | 20:46

@TilburgDeGekste | 29-01-20 | 20:46: zoek even op wat de batterij degradatie per jaar echt is, en wat de gemiddelde Model S uit 2012 nu nog minimaal oplevert in de 2e hand, en dan spreken we u daarna wel weer.

BillyBilridder | 29-01-20 | 20:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Hahahahahahahahahahahaha.
Zo zie je maar. Zelfs die leasemilieugekkies kiezen altijd voor de portemonnee. Ik vond het al zo vreemd, nieuwe nummerplaten en zelfs 508's. Word er wel erg blij van!

DeWijdeWereld | 29-01-20 | 20:03

Ik kijk uit naar een weekje zonder Tesla, net als een week zonder Gretha, milieu of islam.

Ray Skak | 29-01-20 | 19:41 | 1

die zit! Ray Skak

Troumoetblijcken | 29-01-20 | 22:51

De Amerikaanse automerken waren hier nooit succesvol, want hier in Europa willen we het liefst een Duitse auto, die zijn zo mooi afgewerkt.
Geef je wat korting op zo'n stekkerauto dan zetten al die schrapers de eisen ineens opzij en pakken ze zo'n slecht afgewerkte Amerikaanse stekkerauto, met als bonus de nodige nadelen van laden. Ik vind het altijd aandoenlijk dat ze er zo trots op zijn. Ieder z'n keus, maar ik betaal wel wat meer voor een fatsoenlijke auto die wel knap in elkaar zit en die in 2 minuten weer "volgeladen" is zonder ervoor om te rijden.

memanta82 | 29-01-20 | 19:39 | 2

Wie een Tesla koopt voor het milieu snapt het nog niet helemaal... de meeste mensen die ik ken kopen hem ook voor het feit dat je met 3ct per kilometer over 5 jaar gemeten zo’n 12000 euro per jaar bespaart aan benzine.
En je sponsort geen islamterroristen.... ook nog een voordeel.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 20:08

@Epistulae_Morales | 29-01-20 | 20:08: Precies. En als ik het zou kunnen deed ik het ook. Net als zo economisch mogelijk de belastingformulieren invullen. Doet toch ook iedereen.

Peerkeoud | 29-01-20 | 23:31

Het voordeel van electrisch rijden is dan wel weer dat het je juist onafhankelijker maakt van de overheid. Iedereen heeft thuis een tankstation en kleurstof bijmengen zoals bij rode diesel is onmogelijk. Dus extra belasting (bovenop de 100% die er nu al is) is best lastig.

bjb6243 | 29-01-20 | 19:34 | 6

@Sprinkhaan | 29-01-20 | 20:16: Dat is nu al zo. Als u meer teruglevert dan verbruikt dan zijn dat inkomsten. Ik heb geen zonnepanelen. Maar mijn punt is dat het voor de overheid verrekte moeilijk is te bepalen welke stroom naar de auto is gegaan en welke naar de afwasmachine. En dat maakt ons een klein beetje onafhankelijker. Vergeet niet dat Shell bijna een miljard per jaar aan dividentbelastingsubsidie krijgt.

bjb6243 | 29-01-20 | 20:27

@Sprinkhaan | 29-01-20 | 20:16: de opbrengsten zullen altijd lager kunnen zijn dan de kosten. Dus dat is dan een lekkere aftrekpost.
Zou een goede zaak zijn. Eerst gaat de terugleverregeling eraf. Dat zal een mooie boost zijn voor thuisopslag. Dan is onafhankelijkheid een kleine vervolgstap en bij 130% van je weekverbruik aan opslag is dat een reële optie.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe meer je op het ontwerp let, hoe meer het erop lijkt dat de Model 3 de 2020-Multipla is. Maar dan als (ex-)verkoophit.

Ome_BW | 29-01-20 | 19:33 | 2

ontwerp?

Rest In Privacy | 29-01-20 | 19:58

Pausmobiel is het

Sprinkhaan | 29-01-20 | 20:17

Alle nieuws over de grote verkoop van electrische autos is nepnieuws. Anders gezegd mooiweer nieuws voor milieu bureautjes. Alleen als lease bak zijn ze interessant vanwege de geringe bijtelling, maar voor de particuliere verkoop nauwelijks in trek.

Therapietje | 29-01-20 | 19:31 | 2

Noem eens een auto boven de 25.000 die prive aantrekkelijk is...

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:28

ze zijn wel verkocht maar worden pas geleverd als er weer een boot aankomt. Niks aan de hand dus, stemmingmakerij,

th3freeze | 29-01-20 | 19:26 | 1

Nee ze dit zijn de cijfers van tesla die op kenteken zijn geregistreerd in 2019

Sprinkhaan | 29-01-20 | 20:18

Deze linkse deugers. Ze zitten in alle gemeenten in het college. De banencarrousel draait op volle toeren. Groen, duurzaam prediken zij tot dat er voor veel geld in een natuurgebied, een groene corridor huizen gebouwd kunnen worden. Nee geen sociale huurwoningen, ha ha. Nee huizen vanaf 500.000 euro. Dan hebben deze lieden plotseling geen bezwaar tegen bebouwing van deze gebieden. Wel nee. Misselijkmakende deugers die hypocrisie tot een verdienmodel hebben gemaakt.

De Evangelist | 29-01-20 | 19:26

Tesla rijders gaan het nog moeilijk krijgen.
Dan doel ik natuurlijk niet op de lege accu! Dat schijnt een feest te zijn.
Terwijl de accu wordt gemasseerd, eet u gezellig wat en doet een sanitairtje. De kindertjes spelen op de wipkip en u maakt fotootjes. Daarna neemt u plaats in uw bolide en accelereert in 3 seconden naar de honderd. Twee honderd vijftig kilometer verder moet u vast wéér plassen. Maar dat komt goed uit, u lijkt wel een accu!
Ontiegelijke sukkels zijn het!

bolletje kaas. | 29-01-20 | 19:26 | 2

Wat denkt u van een aanhangertje met een goed gedempte dieselgenerator?

TriestGeval | 29-01-20 | 20:43

250 km verder moet ik werken.. dat duurt 8:30 minuten.. minimaal. En dan weer 250 km terug.. en dan slaap ik 8 uur..
tussentijds laadt ik op.. ik tank nooit.. echt helemaal nooit..

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:30

Ik weet genoeg.

Nathan | 30-01-20 | 07:44

Gewoon een Mercedes e 220 diesel en netzo schoon als de Tesla . Volle tank naar zuid Frankrijk, geen gelul met airco uitzetten ivm bereik. En het aller belangrijkste Lada heeft nog een betere afwerking dan de Tesla man o man wat slecht. Kijk maar eens goed naar de deur stijlen gewoon een kak bak

niv01 | 29-01-20 | 19:05 | 1

En dat interieur: de horreur!!

echt_links | 29-01-20 | 19:15

Heb wel lekker verdiend aan het aandeel TSLA: in Okt. voor 245$/stuk gekocht, zojuist voor 576.92$ verkocht. Voor de zekerheid winst genomen, Vanavond, nabeurs de resultaten en met Elon weet je nooit wat voor verrassing (goed of slecht) je voor je kiezen krijgt.

Hoe dan ook van de winst kan ik weer een leuke Te.... ehh Mercedes-E kopen.

echt_links | 29-01-20 | 19:02 | 2

Ik heb een halve Tesla. Nog zon jaar en dan rijd ik gratis..

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:31

Meer dan 100 procent winst. Dat heb je goed gedaan. Men kan klinkende munt slaan uit die groene hysterie.

Nehemia | 30-01-20 | 06:21

Je bent gewoon een enorme droeftoetert als je door je werkgever in een Tesla geduwt wordt omdat dat de werkgever een paar centjes per kilometer bespaart en jijzelf drie kwartier per paar honderd kilometer uit je neus kan lopen vreten bij een pompstation. Ik vind Tesla rijders zielig.

laagvliegert | 29-01-20 | 19:02 | 6

@koeberg | 29-01-20 | 19:05: Vrijwel wekelijks. Alleen deze week al twee ritjes van dik 600 km. 170 op de cruise control en geen gedoe met laadpalen. Ik de stations wel eens staan. Met 10 palen kan er maar 1 laden omdat de infra ontbreekt.

Frau Merkel | 29-01-20 | 19:19

@koeberg | 29-01-20 | 19:05: En krijgen nu van de overheid een mes in hun rug omdat de bijtelling een stuk hoger wordt. Altijd hetzelfde liedje. En, oh ja, dat mes willen ze ook graag terug.

Toverkol | 29-01-20 | 19:56

Bij een werkgever klant can mij is het personeel dat niet mocht of kon met de Tesla actie pislink...

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Komop redactie (en AD) even verder zoeken; dat komt omdat er geen levering (een boot) vanuit USA is geweest sinds 2019....
Bestelling vs Levering vs op kenteken vs tenaamstelling.

WackO | 29-01-20 | 19:01 | 3

Ik denk dat de redactie dit ook wel weet. Ze gokken erop dat het gros van de lezers dit niet weten. Dat geeft lekker veel reacties.

koeberg | 29-01-20 | 19:07

Verkoop en levering zijn niet hetzelfde. Tevens heeft AD van Tesla bevestigd gekregen dat er 90 op voorraad staan. Heeft u eigenlijk wel gelezen?

eekeek | 29-01-20 | 19:20

@eekeek | 29-01-20 | 19:20: Dit zijn auto's die nu nog op de boot staan (de Glovis cosmos) en niet gekoppeld zijn aan een bestelde configuratie. De volgende boot (de Morning Conductor) zal weer bestelde configuraties naar NL verschepen. Geen dank voor de details.

WackO | 29-01-20 | 20:17

Autorijden en NL, wordt nooit wat. Je betaald je helemaal scheel voor stukkies rijden wat ook vaak met de fiets kan. En een leaseTesla is wel het allersneust. Deugen met een huurwagen betaald door je deugbaas.

despee | 29-01-20 | 19:01

Leaserijders zijn sneue droeftoeters. Paupers met praatjes.

Bigi Bana Boy | 29-01-20 | 18:59 | 3

Mede mogelijk gemaakt door de fossiel rijdende particulier.

matatwork | 29-01-20 | 19:00

Het UWV heeft helaas geen lease aanbod.

Toverkol | 29-01-20 | 19:58

Veelal van dat managersvolk. Je ziet ze tussen de middag altijd buiten paraderen tijdens hun kantoorshuffle.

Nehemia | 30-01-20 | 06:25

Dit zijn aflevercijfers. De verkoopcijfers van deze maand zijn helemaal niet bekend.
Tesla heeft netjes alle bestelde auto's (op 36 na) voor 31 december geleverd.

koeberg | 29-01-20 | 18:59 | 1

daarnaast gebeurde hetzelfde met de Model S in 2017/2018.. die verkoop stortte ook in. Ook door komst M3.. maar ModelS verkoopt ook YoY meer.. alleen langzamer.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:35

Een natuur verschijnsel los je ook niet op met een Tesla. Dat er zoveel mensen zijn die dat geloven is ongeloofelijk

dubbletjes | 29-01-20 | 18:57

Ik heb alleen mijn motor rijbewijs (32) en ga met weer en wind op de fiets naar werk. Ik heb 1x gevlogen in mijn leven. Ik heb nog wat in te halen denk ik dan.

CopyCat | 29-01-20 | 18:56 | 4

Ik vlieg wel meer. Na de eerste moest ik ook terug en had daarmee gelijk mijn tweede te pakken.

meneer der meneren | 29-01-20 | 19:00

Hier fietst het hele gezin elke dag op en neer naar werk en school.
Om te compenseren gaan we elk jaar cruisen, liefst richting ijsberen.

EEnzame SchizofrEEN | 29-01-20 | 19:12

@meneer der meneren | 29-01-20 | 19:00: dat is op het zelfde ticket en heb je je euro voor het boompje al betaald.

CopyCat | 29-01-20 | 19:44
▼ 1 antwoord verborgen

Vind je het gek? De groep die er voor kan kiezen krijgt nergens subsidies voor en betaalt zich de tyfus aan belasting. Nogal wiedes dat je dan een keer voor een voordeeltje gaat. Met 8% is het overigens nog steeds goedkoop rijden.

YoMoms | 29-01-20 | 18:53

verheven vingertje hoeft niet..

Gewoon inkopen en over 5 jaar effect zien..

DAT is pas NL..

PS: Geef ook grif aan de mindere bedeelde...

neonreclame | 29-01-20 | 18:52

Vanzelfsprekend. Een Tesla is niet weggelegd voor de gemiddelde flexwerkende Nederlander. Het wachten is dan ook op de electrische Trabant.

suscrofa | 29-01-20 | 18:52

Als ik thuis even een ruimte verlaat kan het gebeuren dat het licht en de tv uit zijn als ik weer terug kom. In deze mate is mijn wederhelft behept met het milieu. Desondanks - of misschien wel juist daarom - is hij tegen elektrische auto's, omdat deze volgens hem een grotere milieu-impact hebben dan benzineauto's. Nou, als mijn man het zegt ...

MickeyGouda | 29-01-20 | 18:50 | 4

Hangt van de afstand die je rijdt af. Als je 10K kilometers per jaar rijdt dan ga je de meerkosten in impact voor de productie van de batterijen er niet uithalen met het zuinigere verbruik. Ik rijd echter 50K per jaar. Dan wel.

koeberg | 29-01-20 | 19:19

@koeberg | 29-01-20 | 19:19:

Uitgaande van 250 werkdagen per jaar is dat een gemiddelde van 200 kilometer per dag. Vertegenwoordigers halen dat misschien wel, maar die kunnen zich meestal weer geen Tesla veroorloven. Volgens mijn dan man, hoor.

MickeyGouda | 29-01-20 | 19:27
▼ 1 antwoord verborgen

Dat werd al in december gezegd

Petroselinum crispum | 29-01-20 | 18:48 | 1

Dus?

Zeiss | 29-01-20 | 18:49

Elektrisch rijden doe je ook op de kermis. Blijft toch zielig volk Tesla rijders. Hypocriet tot op het bot.

Zeiss | 29-01-20 | 18:47 | 1

1 hand aan het stuur en Anita de wagen in werken..

neonreclame | 29-01-20 | 18:55

Dat lossen ze heel simpel op in Den Haag. Belastingen op diesels en benzine gaan gewoon omhoog.

Barbarous_Relic | 29-01-20 | 18:46

Tja, Hollanders zijn en blijven gierige sukkels. Wacht maar tot einde jaar.

captainobvious | 29-01-20 | 18:45 | 2

Gierig? Ik geef graag geld uit, geen put te diep, laat maar rollen. Helaas gaat er van bruto naar netto nogal wat naar Rachid en zijn 40 vluchtelingen.

Lorejas | 29-01-20 | 18:48

@Lorejas | 29-01-20 | 18:48: in die rubberbootjes vanuit Libië en dan de Sea Watch die ze opvangt en wij kunnen beginnen met aftikken

Troumoetblijcken | 29-01-20 | 22:58

Hoeveel kost een Tesla in de VS eigenlijk?
En wat is het verschil met Nederland?

Mr.Crowley | 29-01-20 | 18:44 | 3

36.000 dollar 48.000 euro de vanaf prijzen voor het instapmodel

Petroselinum crispum | 29-01-20 | 18:47

Ongeveer $33690, ofwel €30600. Tesla model 3.

EEnzame SchizofrEEN | 29-01-20 | 18:49

@EEnzame SchizofrEEN | 29-01-20 | 18:49: Is dat in- of exclusief state tax?

Peerkeoud | 29-01-20 | 23:40

Ga nou maar weer braaf in de tram zitten, fucking loser.

pendajo | 29-01-20 | 18:44

En die 36 zijn hoogstwaarschijnlijk nog naleveringen van bestelde auto's die niet meer leverbaar waren in 2019, maar waarbij de koper niet gratis geannuleerd of een duurdere besteld heeft, want de 20K duurdere variant was wel leverbaar.

tsjajaja | 29-01-20 | 18:41

Gaat nergerns over. Volgens mij wijkt het verkoopcijfer niet af van die uit januari 2019.

VriendvanPoetin | 29-01-20 | 18:38

Wat deden dat soort vehikels nou aan uitstoot en vervuilend materiaal(delven) voordat er deels elektrisch wordt gereden?
Zet die greta daar eens heel snel op..

NiCeY | 29-01-20 | 18:38 | 3

Je kan Gretta ook vragen hoe milieuvervuilend het ding is als ie uit elkaar gehaald moet worden.

Toverkol | 29-01-20 | 20:00

@Toverkol | 29-01-20 | 20:00: ja. Interessante vergelijking. De recycling van een battery na, 200.000 km en dezelfde recycling van 20.000 liter benzine.. ben benieuwd wat meer oplevert.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:37

En meer fijnstof, want de meeste fijnstof komt van de banden en van een zware accu meeslepen , wordt je auto en stuk zwaarder.
Maar over fijnstof hoor je niemand meer, das al weer uit. Co2 en Pfas is het nieuwe verdienmodel

tsjajaja | 30-01-20 | 00:19

Foute redenering van de redactie. Als je als regering graag de infrastructuur voor mobiliteit wilt elektrisch wilt maken, dan is er geen goedkopere manier dan via belastingkortingen!
Vanuit de algemene middelen hoeft er geen investeringen te worden gepleegd in een nieuw netwerk (bv waterstoftransport). Daarna vangt de markt het op om laadstations, elektrische auto's etc te maken. Het enige dat je mist is wat extra inkomsten, dus wat minder van meer.
Hetzelfde voorbeeld geldt ook voor zonnepanelen op daken, daar kunnen particulieren ook de BTW terugvorderen. Ook dat is een korting op de belasting waardoor de maatschappij gaat investeren.
Kortom, sturen van gewenste keuzes door belasting(kortingen) is zeer goedkoop om de maatschappij in beweging te krijgen in een door de overheid gewenste richting. Voorbeeld: wie van de reaguurders heeft de afgelopen 2 jaar nog een diesel gekocht? Die rekensom wordt steeds moeilijker rond te krijgen.

ole guapa | 29-01-20 | 18:35 | 5

De Nederlandse overheid kan zich helemaal niet permitteren ergens belastingkorting op te geven zonder het ergens anders weer weg te halen.
Alleen jammer dat de/een groep belastingbetalers die helegaar niet kiest voor de zelfde spilziekte als waar de overheid last van heeft er de rekening voor gepresenteerd krijgt.

D-Fens_1963 | 29-01-20 | 18:43

@Olleke | 29-01-20 | 18:39: jij vergeet ook iets. wij hoesten ALLES op.. ook datgene dat Shell en UNILEVER moeten ophoesten.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:39

hou eens op, mislukte middelbareschoolleraar

Troumoetblijcken | 29-01-20 | 22:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik had er vanmiddag, na het lezen van dat nieuws, al enorm veel lol van.
Lachen is gezond, dus meer, meer, meer van dit soort berichten graag.

Schietmijmaarlek | 29-01-20 | 18:34

Waarom hoor ik Jesse Klaver of Rob Jetten nooit over de goede oude trekschuit? Een duurzame circle jerk avant la lettre zonder weerga. Van Us Frenske snap ik het: dat houden zelfs onze Deltawerken niet. Dus graag permanente EU residentie naar Straatsburg. Is net even wat even wat verder weg van onze Schelde.

Roeien met de riemen die je hebt: Greta Thunberg in het Colloseum. www.youtube.com/watch?v=7otAJa3jui8 Throw another gristenhond to the lions!

Hetkanverkeren | 29-01-20 | 18:34

Nu wordt het tijd om een tesla te kopen en om te bouwen naar een energie hooligan “sleeper car” niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Sorry Elon ,
youtu.be/F9LI2-lpnEY

Datgingniegoed | 29-01-20 | 18:33

Ze moesten toch iets doen na het dividendbelastingdebacle.....

Elder of Z. | 29-01-20 | 18:33

Het geld klotst tegen de plinten op,zinloze milieusubsidies geen enkel probleem

''Het verpleeghuis wordt soberder

Hoogleraar Huijsman waarschuwt dat hij nu ‘heel bot’ wordt. Toch stelt hij de vraag: ‘Hoe rijk moet een interieur in een verpleeghuis eigenlijk zijn?’''
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

pga | 29-01-20 | 18:32 | 5

@vlotterik | 29-01-20 | 18:54: Geen woord ook waarom er bezuinigd moet worden. Blijken al die apothekers die we hebben binnengehaald ineens toch niet te werken...

LewsTherinTelamon | 29-01-20 | 19:08

Wat mag de zorg voor ouderen nog kosten? Er moet geld worden vrijgemaakt voor het opknappen van kansenparels.

vranac | 29-01-20 | 19:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Duitsland maakt toch ook electrische auto`s? Hoe is het daarmee gesteld en waarom horen we daar niets over?
Ben daarom altijd wantrouwig bij dit soort berichten.
De Duitse autoindustrie is dacht ik aan het instorten en als trouwe EU partner....

Mr.Crowley | 29-01-20 | 18:31 | 6

@despee | 29-01-20 | 19:08:
De eerste porno in de videotheek (ook even Google'en, kinders) kwam uit op VHS.
Dat zorgde voor het marktaandeel dat je bedoelt.

Kapitein Sjaak Mus | 29-01-20 | 19:57

De Mercedes EQC is gepresenteerd als Tesla Killer... dus ja ze maken hem.
81 verkochte modellen in heel 2019, na een intensieve campagne..... geen gein..

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:40

@Kapitein Sjaak Mus | 29-01-20 | 19:57: Op een Betamx haalde een betere resolutie. Domme keuze destijds. Maar ja , nu hebben we 1920P pRon

despee | 29-01-20 | 23:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Adidas heeft indertijd Tesla aangeklaagd omdat die 3 als drie liggende streepjes in de naam Tesla 3 stond. Kneitergek die Duitsers.

Piet Karbiet | 29-01-20 | 18:31

Concluderen kun je leren Mosterd.

DrumPiet | 29-01-20 | 18:30

Subsidiëren van deugd is niet de weg. Belasten van ondeugd is óók niet de weg.
Heiligenverering is helemáál niet de weg. Innoveren is de weg.
www.youtube.com/watch?v=5QyXduteiWE

Schoorsteenveger | 29-01-20 | 18:30 | 2

Beste Veger, je weet toch wel dat innovatie niet gewenst is? Stel je voor dat we andere brandstoffen gaan gebruiken (waterstof!) die veel vriendelijker zijn voor het milieu. Waar moet de overheid ons dan op gaan belasten??

LewsTherinTelamon | 29-01-20 | 18:32

@LewsTherinTelamon | 29-01-20 | 18:32:
Vroeger had je raambelasting. Toen metselden huiseigenaren zo veel mogelij ramen dicht. Gevolg? Er werden andere belastingen uitgevonden. Neukbelasting? Poepbelasting? Smartphonebelasting? Schoenenbelasting? Alles kan.

Schoorsteenveger | 29-01-20 | 21:30

En die 36 zijn hoogstwaarschijnlijk contractueel vastgelegde vervangingen van leasemaatschappijen ter vervanging van de eerste generatie Tesla’s.

Stormageddon | 29-01-20 | 18:28

En maar dik doen.
Maar tijdens vakantie huren ze wel een dikke Diesel station want electra en vakantie gaat niet samen.

Miezerig | 29-01-20 | 18:27 | 1

Erger nog.. ik rijdt naar Schiphol en vlieg... teee keer per jaar,. Maar.. dat doen er meer.. ik schaam me er echter niet voor..

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:42

Indertijd kreeg je in Amsterdam er een gratis gegarandeerde parkeerplaats met stekker bij. Slimme mensen deden toen slimme dingen. En de gemeente dacht dat er een omslag was naar deugdenken. Niet dus. Sukkels.

RGV42 | 29-01-20 | 18:25

De beslissing om geen rijbewijs te halen met alle bijbehorende kosten is nog steeds de beste beslissing van m'n leven geweest.

LewsTherinTelamon | 29-01-20 | 18:22 | 14

@Barbarous_Relic | 29-01-20 | 19:14: Precies. Veel vrienden van me zijn na de universiteit verspreid over het land geraakt, dan is het prettig dat er voor de minima onder de reaguurders ook een abbo is die het treinreizen betaalbaarder maakt.

LewsTherinTelamon | 29-01-20 | 19:18

@LewsTherinTelamon | 29-01-20 | 18:34: ov is leuk als je van stad naar stad moet.
Van, pak em beet, jipsingboermussel naar Groningen op en neer is wat... minder

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:43
▼ 11 antwoorden verborgen

Mensen geven niet om het klimaat.
Mensen geven om hun eigen portemonnee.

Is dit nog nieuws? | 29-01-20 | 18:22 | 2

En de meeste mensen die wel fanatiek om het klimaat geven en het u opdringen hebben of geen cent te makken, en betalen er amper voor, of zijn erg rijk omdat dit een verdienmodel voor hen is

Olleke | 29-01-20 | 18:34

Geld is ook groen

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:44

Geen subsidie maar een korting op een schandalig hoge belasting. Al meen ik - als leaser van een elektrische auto - wel dat het een subsidie zou moet worden. Als je elektrisch rijden wil stimuleren, geef dan een subsidie van 10% op de aanschafprijs, tot een bepaald maximum. Dan profiteren zowel particuliere als zakelijke rijders ervan.

Muxje | 29-01-20 | 18:21 | 2

En om de volstrekte debiliteit van het overheidsbeleid aan te geven: de korting is gebonden aan de koper, niet aan het voertuig. Dus als ik een hybride Mitsubitshi 'MetSubsidie' na 3 jaar verkoop wordt die ineens erg duur in de wegenbelasting (wegens overgewicht). En alle gesubsidieerde auto's verdwijnen naar.... Polen! Yes. Onze subsidie via de belasting vermindert fijnstof en uitstoot in Kratowitzje of zo....
Terwijl, als je het aan het voertuig gekoppeld had en via de wegenbelasting zou verrekenen, dan zou het juist aantrekkelijk zijn om het schone voordeel in Nederland te houden.

ole guapa | 29-01-20 | 18:43

@ole guapa | 29-01-20 | 18:43: Lul niet zo man. Da hep zeker op facebook gestaan?

Mr. Happy | 30-01-20 | 00:52

Die 36 zijn echt de ergsten, die deugen om te deugen, desnoods uit eigen portemonnee...

Dat is voor een Hollander toch wel héél érg deugen..

Wijze uit het Oosten | 29-01-20 | 18:19 | 2

Sommigen hebben de deadline simpelweg niet gehaald. Nalevering. Zielig hoor

Canis.bonus.es | 29-01-20 | 18:21

Welnee, die hadden dat al in hun contract staan of zo een jaar geleden.

Knufter | 29-01-20 | 18:21

Dus als je een Tesla zonder subsidie koopt is het ook niet goed? Ik vraag mij af wie er harder met z'n moraalvinger staat te wapperen. De koper of de bemoeinazi. Hou eens op met zeiken.

Ignatius J Reilly | 29-01-20 | 18:19 | 5

Je moet beter (leren) lezen. Waar het om gaat is dat degenen die voorheen met het vingertje richting anderen liepen te wapperen dat vanuit opportunisme deden (hetgeen nogal typisch is voor GL66 figuren) en de huidige EV kopers omdat ze daadwerkelijk zo gek als een deur zijn (PvdD).

Pierre Tombal | 29-01-20 | 18:45

Er zijn 3 redenen om hier de moraalvinfer te wapperen
1) ik kan het niet betalen, dus het is oneerlijk
2) ik snap het niet, dus het is oneerlijk
3) het is de schuld van anderen, dus het is oneerlijk.

Deze site is de mooiste manier om je zonder inspanning te verheffen boven het klootjesvolk.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:47

Het is niet dat het niet goed is, het is alleen overduidelijk wat de werkelijke redenen van de teslarijder zijn.
En die staan haaks op wat ze willen uitstralen.
Hypocrysie heet dat ook wel.

Nuchternederland | 30-01-20 | 08:44
▼ 2 antwoorden verborgen

En het kuttige is nog dubbeler: die bakken zijn 2e hands niet te krijgen want direct ge-exporteert om nogmaals te cashen met bpm teruggave en hoofdprijs in het buitenland...

Carnage_pinata | 29-01-20 | 18:19 | 4

Welke BPM?

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:48

Geen BPM, maar er is simpelweg geen markt voor in Nederland na 5 jaar, aangezien er dan opeens 22% bijtelling geldt ipv 0, 4 of 8%.
Dus zakelijk niet interessant meer. Dus weg ermee.
In Nederland koopt een particulier geen Tesla (want geen voordeel tov een BMW 5 serie), dus gaat de auto naar het buitenland.
Die export bewijst keihard dat de tesla's alleen gereden worden om het fiscale voordeel, niet om het milieu.
En dus is het hypocriet, aangezien veel teslarijders zich laten voorstaan op hun klimaatbewustzijn. Bah.

Nuchternederland | 30-01-20 | 08:43

@Nuchternederland | 30-01-20 | 08:43: zit idd geen BPM op EV's. Die export is er omdat omringende landen een langere termijn visie hebben voor EV gebruik. Als hier bijtellingsvoordeel na 5 jaar stopt en je moet jaarlijks tegen nieuw tarief aftikken terwijl EV's goedkoper zijn geworden ben je beter af met een nieuwe te halen. Financieel gezien zijn ze dan allang al afgeschreven (bij verkoop betaal je dus VPB over boekwinst) echter waarde van deze auto's is dan nog dermate hoog dat weinigen ze kopen. Een mooi voordeel voor particulier zou zijn als je na 5 jaar zonder BTW van zakelijk naar privé kunt halen.
Uitendelijk bepaald de markt de prijs. I3's en Renault Zoe's zijn gebruikt betaalbaar, maar wil niemand.

der Schmutz | 30-01-20 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Bali Lovert | 29-01-20 | 18:18 | 1

Eeeeh, iedereen die een Tesla wil heeft hem al?

beldewouten | 29-01-20 | 18:18 | 2

Precies, je moet wel erg dom zijn om hem in januari te kopen als je hem een maand eerder voor (qua bijtelling) voor de helft kon krijgen. Die sales komen verderop in het jaar wel weer

PSYx | 29-01-20 | 18:30

ZIe verkoopaantallen in april, juli, oktober...
Tesla levert bijna niet in 1e maand van kwartaal. Allen wat restantjes vorig kwartaal.

Mr. Happy | 30-01-20 | 00:41

Lage bijtelling is geen subsidie, maar een fiscaal voordeel.
Tesla's kosten in NL, DE, BE, FR nagenoeg even veel geld voor de aanschaf.
Er is dus geen subsidie gegeven op Tesla's.

Hoge bijtelling, als 22 of 25% is diefstal, maar dat slikt iedereen al jaren.
BPM is ook oplichting en ook dat betalen we braaf. Logisch aangezien het in prijs verrekend zit, maar toch, daar hoor je nooit iemand over. Wel janken en anderen een fiscaal voordeel misgunnen en aan de andere kant je zelf al decennia in je kontje laten nemen door de overheid. Het is wellicht ook dat gebrek aan inzicht en zelfreflectie waarom deze jankers zich in een positie bevinden dat ze niet in staat zijn om zelf ook van dit voordeel te profiteren.

Is de zelfde jank discussie van huurders dat ze geen HRA hebben. Hoe onzinnig HRA, zeker nu gezien lage rente standen is, het is er en als je daarvan wilt profiteren, moet je dus gewoon een huis kopen in plaats van huren. (En niet vergeten dat er dan zoiets bestaat als eigenwoning waarde forfait)

En nee, heb zelf geen Tesla of andere EV, zijn grappige dingen maar mis de emotie en beleving in zo'n ding. Maar gun het iedereen die er heppy de peppy mee is, zowel het bijtellings voordeel als het snoeven dat je electrisch rijdt van harte.

der Schmutz | 29-01-20 | 18:17 | 4

Ha ha ha, nu een huis kopen.

Piet Karbiet | 29-01-20 | 18:28

Als een Tesla in NL evenveel kost als in de buurlanden, dan wordt er dus wel degelijk subsidie op gegeven. Auto's die vergelijkbaar zijn met een Model S of -X kosten hier namelijk al gauw een 20-30 ruggen meer omwille van de zogenaamde slurptax. En ja die twee slurpen, per kWh halen ze amper meer dan de helft van het aantal kilometers dat andere EVs neerzetten.

Daarbij moet je rekenen dat rupsje nooitgenoeg nog wel steeds z'n centen wil zien, dus dat al die leaserijders massaal legaal belastingen ontwijken wordt uiteindelijk (grotendeels) door anderen betaald. Even voor de duidelijkheid, dat neem ik dus niet die leaserijders kwalijk maar dat stelletje kneuzen in Den Haag.

Voor wat die HRA betreft, waar denk jij dat Elon Musk dat "gratis" snelladen voor Model S en -X eigenaren van betaalt? De Makro geeft op dit moment 25% korting als je 96 Unox worsten koopt maar je kan er gif op innemen dat geen enkele koek en zopie tent dat voordeel richting jou gaat doorberekenen als jij trek hebt in een broodje worst. Bizar genoeg vinden mensen dat laatste dan weer heel begrijpelijk, maar klagen vervolgens wel steen en been als het veronderstelde voordeel in het geval van een huis aan hun neus voorbij gaat.

Pierre Tombal | 29-01-20 | 19:21

Dat klopt.. en dat maakt in totaal aan belastingen niet eens zoveel uit...

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:50
▼ 1 antwoord verborgen

De VW Polo benzine staat weer nummer 1 qua verkopen. De verkooptopper bij VW is overigens hun curryworst (onderdeelnummer: 199 398 500) met bijna 7 miljoen verkopen per jaar.

Jan Leul | 29-01-20 | 18:17 | 1

In april: Tesla model 3 verkopen nihil.
In juli: verkopen nihil.
In oktober: verkopen nihil.
Goh, zou er een patroon in zitten?
Tesla rapporteert alleen daadwerkelijke leveringen als verkoop, en ze leveren niet in de 1e maand van het kwartaal.
Dus, fake news. En dat weten degenen die ieder kwartaal deze stukjes schrijven ook.
Dat weet iedereen

Mr. Happy | 30-01-20 | 00:37

Krijg je als netto belastingbetaler eindelijk een lekker voordeeltje ga je nog lopen zeiken.

Harry Turtle | 29-01-20 | 18:16

Ik ken een klimapocalypsontkenner met een Tesla.

RickTheDick | 29-01-20 | 18:16 | 3

We kennen hem allemaal, toch.

Kuifje-naar-Brussel | 29-01-20 | 18:17

Ik denk dat iedereen er tevens is achter gekomen dat het opladen vreselijk veel geld gaat kosten.
Als je nu al ziet wat een aantal organisaties durven te vragen, dat belooft voor de toekomst.

Meesteres Belgie | 29-01-20 | 18:16 | 3

Zonnepanelen. Rij je de hele zomer gratuit.

ole guapa | 29-01-20 | 18:45

@ole guapa | 29-01-20 | 18:45: klopt, indien u er wel voor zorgt dat je na 100 km weer huiswaarts gaat.

Meesteres Belgie | 29-01-20 | 19:01

Tesla verdient niet aan supercharger.

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:51

Ik haat de eigenaren van Tesla's nog meer dan de auto's zelf. Oh kijk mij deugen, kijk mij praten met mijn opgeheven vingertje. Kijk mij goed lijken.

Nathan | 29-01-20 | 18:12 | 4

voor types zoals jij overweeg ik een bumpersticker aan te schaffen.
“Deze auto sponsort GEEN schaamlipmutaties”

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:52

Ach gut jongen, Nathan toch. Wil je er over praten?
Ben maar niet bang hoor, Ik rijd Tesla en ik ben echt niet boos op je.
(een beetje medelijden heb ik wel met je)
Doe niet zo zielig, droog je traantjes en ben niet zo jaloers. Daar is het leven te kort voor.

Mr. Happy | 30-01-20 | 00:29
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wil ook subsidie.

Deksmaat | 29-01-20 | 18:12 | 2

Dan had u uit een veilig land moeten komen. Die mensen krijgen genoeg subsidie.

Nathan | 29-01-20 | 18:15

Als je een hypotheek hebt, krjig je al 10x zoveel subsidie.

Mr. Happy | 30-01-20 | 00:17

Mosterd is weer vrij. Weet die nou echt niets te schrijven zonder hardwerkende arbeiders te dissen? Geld kan maar eenmaal worden uitgegeven en als dat voordeliger kan door dat al in december te doen, is dat logisch en handig. Bovendien zal het restant ook nog wel uitgegeven worden dus wat is het probleem? Ondertussen verbetert de luchtkwaliteit in de bebouwde kom, tel uit je winst.

borgmonster | 29-01-20 | 18:11

Ik vind het een erg links betoog.

Arkan Sonney | 29-01-20 | 18:11

Zal wel iets met veranderende belastingregels te maken hebben.
In Nederland koop je alleen een auto als je het echt nodig hebt (en geen tijd hebt iets uit Duitsland te importeren), of als er de fiscus het even rustig aan doet om iets te stimuleren.

De verwarde man | 29-01-20 | 18:09

Mijn naam is Mathijs en mijn salaris is 4 keer modaal, ik stem D66 omdat ik vind dat iedereen bij moet dragen aan een betere toekomst. De functie die ik heb is HR bij een zorgaanbieder in Nederland. Zelf rij ik een Tesla en koop mijn co2 schuld af als ik vliegticket koop daarnaast eet ik bewust en koop ik enkel 3 sterren vlees en alleen biologische groenten.

Ik heb een buurman die heet Henk, een vriend kan ik hem niet meer noemen.
Op het begin kwamen we nog bij elkaar op verjaardagen maar dat is voorbij. Hij werkt aan de lopende band (niet dat daar iets mis mee is) maar gaat ieder jaar met zijn 'sjoemel' Volkswagen Diesel transporter naar Noord-Italië op vakantie. Hem proberen uit te leggen dat we samen aan een beter milieu moeten werken is onmogelijk. Het is net of dat arbeidersvolk het simpelweg niet begrijpt.
Ik probeerde hem aan te sporen om ook elektrisch te gaan rijden, zonnepanelen op zijn dak te laten leggen en een warmtepomp te instaleren maar het komt simpelweg niet bij hem binnen.

Na enkele aanvaring met hem te hebben gehad vermijden we elkaar tegenwoordig, jammer want ik vind dat we samen moeten werken voor een schonere wereld. Het is 3 voor twaalf wat het milieu betreft en het is schandalig dat mensen het simpelweg niet zien.

Brabeaulander | 29-01-20 | 18:08 | 10
-weggejorist-
Pegidaan | 29-01-20 | 18:34

Ja hallo, met buurman Henk hier.
Ik wilde even zeggen dat buurman Mathijs gewoon een stiekeme huichelaar is.
Mathijs boekt “ natuurreizen” via de Volkskrant.
Gaat van zijn riante salaris pinguïns kijken op de zuidpool.
En hij slaat zijn vrouw, nadat ie bij de hoeren is geweest.
Nee! Mathijs is niet mijn vriend meer.
Oh, er wordt aan de deurgebeld...

Ruimedenker | 29-01-20 | 18:46

Haha, nog zo'n sul die het verschil tussen milieu en klimaat niet kent.

Jos Tiebent | 30-01-20 | 02:37
▼ 7 antwoorden verborgen

Interessant voor inbrekers. Als er een tesla voor de deur staat, valt er meer te halen.

BubbelWater | 29-01-20 | 18:08 | 5

Nee, want als veelvermogende heb je namelijk ook een (elektrische) alarminstallatie en (elektrische) beveiligingscamera's. En de sportwagen in de (verwarmde) garage gestald. Welkom in de wereld van de veelvermogende...

ole guapa | 29-01-20 | 18:48

Ik ben op zoek naar een andere woning (voor verandering) en als ik op Jaap of Funda kijk zie ik soms foto's waarvan ik denk die hadden beter niet geplaatst kunnen worden. Een open sleutelkastje met alle sleutels. Waardevolle antieke voorwerpen, kunst.

meneer der meneren | 29-01-20 | 18:56

@meneer der meneren | 29-01-20 | 18:56: ja of kunst maar dan wel geblurred...

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 22:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een verrassing!
Wel fijn dat er al jaren miljoenen uitgegeven zijn aan dit feestje van leasebakken voor de happy few, en er nu een kraamzorgorganisatie op omvallen staan.
Goed gedaan CVPVDA66U

Bon-sens | 29-01-20 | 18:07 | 1

Exact. Kinderen zijn de grootste vervuilers dus dat moeten we maar niet meer sponsoren

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 22:05

Maar je hoeft voor die krengen toch nog steeds geen wegenbelasting te betalen? Discriminatie!

eerstneukendanpraten | 29-01-20 | 18:05 | 2

Nog niet, maar dat is ook een lease dingetje: alles van voor een bepaalde datum in een leasecontract blijft zo... dus de komende 3 jaar weet je wat je betaald, ook al krijgt de overheid het op zn heupen en gaat de wegenbelasting volgende maand in.

Carnage_pinata | 29-01-20 | 18:28

Subsidievertroebeling, belastingvertroebeling, lobbyistenvertroebeling.
Mooi dat die valse waas eraf wordt geveegd, zo groen zijn al die milieulikkers dus in t echt; totaal niet.

Yumi | 29-01-20 | 18:05

Gebruik maken van een fiscaal voordeeltje, wat is er daar eigenlijk op tegen?

Kuifje-naar-Brussel | 29-01-20 | 18:05 | 5

@anti-fatwa | 29-01-20 | 18:06: Ja, maar wat is het probleem? Ik ken een paar Teslarijders maar die nemen niet anderen de maat als het om het milieu gaat. Waarom zouden ze ook?

Kuifje-naar-Brussel | 29-01-20 | 18:11

@Yumi | 29-01-20 | 18:10: dat is jouw pathetische 37% IB ook.. jouw hele leven is gesponsord..
Dus jouw auto ook..

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 21:54

Ik neem aan iedereen die zeikt over elektrische-auto'subsidies' ook zijn hypotheekrenteaftrek weigert? Stelletje hypocrieten.

Mr. Happy | 30-01-20 | 00:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Je moet ook iedereen subsidie geven en elk moment. Want anders is dat discriminatie en niet inclusief. Iedereen subsidie! Wie kan daar tegen zijn.

azijnseikerT | 29-01-20 | 18:03

Ik wil graag een claim indienen bij de staat wegens wanbeleid, waar moet ik zijn?

Kaas de Vies | 29-01-20 | 18:00 | 7

@Kaas de Vies | 29-01-20 | 18:06: Alleen als Mohammed je daar neemt op een Tesla motorkap!

Brulletje | 29-01-20 | 18:30

Richt een stichting op, zet in de statuten dat je voor het algemeen belang bent, en ga procederen tegen de staat. Dat is de Johan V./Urgenda tactiek en werkt altijd.

Stormageddon | 29-01-20 | 18:30

Misschien moet je gewoon op je 67e gaan emigreren.. dat zal ze leren!

Epistulae_Morales | 29-01-20 | 22:08
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken