Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Woekerwinsten Opel door subsidie op hybrides

BAMpera.jpg Goh. Verrassend. Autofabrikant Opel maakt woekerwinsten op de elektrische Ampera door misbruik te maken van subsidiemogelijkheden. In Nederland krijg je als consument of zakelijke rijder bákken subsidie als je hybride gaat rijden. Want da's groen en duurzaam en de hele planeet blijft gezonder als Nederlanders met een Prius in de file staan in plaats van met een diesel. BPM-korting, geen wegenbelasting, lage of helemaal geen bijtelling, KIA, MIA, VAMIL, noem maar op en er bestaat een regeling voor. Aanvraagje invullen = korting cashen. Voorbeeld: een Mitsubishi Outlander Phev, een plugin hybride SUV van 50.000 euro, kun je daarom al rijden voor een kleine 17.000 euro. Allemaal subsidiegeld, en de totale kosten daarvan lopen vanwege de populariteit van dit soort modellen in de honderden miljoenen euro die door de Staat (lees: de op reguliere brandstof rijdende belastingbetaler) moeten worden opgehoest. Want heel Nederland en z'n schoonmoeder vindt Toyota Prii en Honda Civic Hybrids hondslelijk, maar hee, je krijgt wel gigantisch veel korting op zo'n karretje voor knuppels met een kruideniersmentaliteit. CDA'er Pieter Omtzigt stelde er een tijdje terug al vragen over, want FinStas Weekers kan zo een half miljard bezuinigen op de discriminatoire voorkeursbehandeling voor hybride-Hollanders. Zo zuinig en gezond voor het klimaat als de fabrikanten je willen doen geloven, zijn die dingen echt niet. Terug naar de Opel Ampera. Daar zie je d'r nogal wat (zakelijk) van rondrijden, omdat je helemaal suf gesubsidieerd wordt als je d'r eentje koopt. Een Komfort Edition kost in Nederland vóór BPM- en subsidiekorting 48.295 euro (incl btw). Maar in buurlanden België én Duitsland heeft Opel de prijzen van Ampera's onlangs verlaagd: daar doen ze slechts 39.900 euro (incl. btw) bij gelijke uitrusting. Bam, dik 8k verschil op de consumentenprijs. Een kuchende man in een regenjas gaf dit vergelijkingsdocument (pdf) aan GeenStijl (uiteraard in een parkeergarage). Hij wist ons bovendien te vertellen 'dat in Nederland de prijs van de Ampera niet is verlaagd door de enorme duurzaamheids-subsidies van overheidswege.' Een door hem gebelde Opeldealer bevestigde dat verhaal: "De subsidies van de Nederlandse overheid hoger zijn dan een eventuele prijsverlaging." Lekker is dat. Door hier de prijzen niet te verlagen, omdat kopers gratis geld krijgen van de overheid, maken de Rüsselsheimers extra winst op de verkoop van hun Ampera - op kosten van de belastingbetaler. Pure oplichting dit. Niet gek dat de Duitse economie het een stuk beter doet dan de onze. Fückers. Update: Ook in Roemenië & USA maakt Opel de Ampera goedkoper.

Reaguursels

Inloggen

Zoiets, maar dan met drie turbo's.

Freddie Stobart | 25-09-13 | 17:09

De echte Stolwijker | 24-09-13 | 18:46 |
Nul kans.

Freddie Stobart | 25-09-13 | 09:57

ohhh kelly | 25-09-13 | 08:23 | + 0
-
In een Prius naar Zuid Frankrijk... liever jij dan ik. Al kreeg ik geld toe nog niet.

Badderbeest! | 25-09-13 | 09:09

Van Rossum, wat een sneu figuur ben je toch. Doe eens snel rectificeren. Heb je soms geld van een concurrent van Opel gekregen om dit stukje te schrijven. Alle andere merken doen precies het zelfde. Dit is gewoon handel

Therapietje | 25-09-13 | 08:59

PDF-alert;
-
www.ford.nl/cs/BlobServer?blobtable=Mu...
-
bijvoorbeeld;
-
Ford Focus 1.6 TDCi 105 pk Trend 6-bak Wagon = Consumentenprijs (incl. BTW en BPM) € 26.255,- En een netto Catalogusprijs excl. BTW/BPM (dat is wat Ford ontvangt) van € 20.863,- (14% bijtelling)
-
Ford Focus 1.6 TDCi 95 pk Trend 6-bak Wagon = Consumentenprijs (incl. BTW en BPM) € 25.975,- En een netto Catalogusprijs excl. BTW/BPM (dat is wat Ford ontvangt) van € 17.488,- (20% bijtelling)
-
Op de 105 pk (14%) zit € 1.010,- BPM en op de 95 pk (20%) zit € 4.814,- BPM. Een verschil van € 3.804,- euro. Toch verschilt de consumentenprijs slechts € 280,- Wel steekt Ford € 3.375,- meer in zijn zak.
-
Mag u raden waar het BPM voordeel blijft liggen....
-
Overigens doen alle merken dit. Als je het ze vraagt zullen ze zeggen dat de schonere autos nu eenmaal hogere ontwikkelingskosten hebben, hetgeen natuurlijk bullcrap is.

Badderbeest! | 25-09-13 | 08:49

zo, ik stap zo weer eens lekker in m'n lelijke prius, ff tanken in belgie en voor 56€ zit ik in zuid Frankrijk. groetjes allemaal hè en hu... werksu

ohhh kelly | 25-09-13 | 08:23

Is niet alleen bij Opel (wat een hetze) Dit doen ALLE fabrikanten die schone auto's verkopen in NL. Kijk de prijslijsten er maar op na. Schone autos genieten een aanzienlijk BPM voordeel maar kosten hetzelfde als de meer vervuilende varianten. Dit voordeel steek de fabrikant dus in zijn zak en komt niet bij de consument terecht. Wat is dan wel het voordeel voor de consument ? Waarom zou hij dan wel een schonere auto kopen als deze even duur is als een meer vervuilende (met meer powerrrrrr) Heel simpel. De fabrikant mikt op de leaserijders en niet op de prive aankopen. Deze groep consumenten koopt de meeste nieuwe auto's en genieten al een bijtellingsvoordeel van 5 of 11%.
-
Dat ze doordat de fabrikant het BPM voordeel in zijn zak steekt meer bijtelling moeten betalen boeit ze niet zoveel. De schatkist overigens ook niet. Want die belast die extra winst van de fabrikant gewoon middels de bijtelling. 5 x 20% van dat BPM voordeel en het is weer terug in kas,

Badderbeest! | 25-09-13 | 08:13

@Misterwolf | 25-09-13 | 00:43
Oh, een BMW 650i coupé is er 250,000€ :D

Misterwolf | 25-09-13 | 00:47

Niet zeiken, in Denemarken is de vanaf prijs voor een Opel Ampera €86,400. Een instap s-klass is 210000€.

btw, veel gezeik over een Prius, maar ze zijn retecomfortabel en na 180,000km hebben ze ergens een filter moeten en een voorlicht vervangen - verder geen onderhoud gehad.

Misterwolf | 25-09-13 | 00:43

overVecht | 24-09-13 | 18:08 | + 3
Vooringenomen gelul! Ken wel meer mensen met deze teksten. Sommige bleken nog raamzwengels te hebben in hun geweldige wagens. Ze keken hun ogen uit in de mijne.

Maurice63 | 24-09-13 | 23:26

Flitsboetes geld zat, kek interieurtje, dikke auto wat wil je nog meer?

ratelaar | 24-09-13 | 21:11

Anne-Wil heeft een lekkere dikke vette Vulva v60 Plug in Hybrid gekocht. 285 pk, en je betaald er geen fuck voor! Na 15 jaar me helemaal scheel betaald te hebben aan wegenbelasting etc fucken ze maar lekker op. Bovendien heeft het vrouwtje nog steeds een oude slurpbak die de staat meer dan genoeg oplevert.

Anne-Wil Pijpen | 24-09-13 | 20:51

Subsidies leiden tot corruptie. Is altijd zo. Gek he dat die Duitsers de prijs hoog houden? De kapper werd ook niet goedkoper toen het btw tarief naar 6% ging. Idem de Efteling (brood en spelen voor het volk..ja de efteling, maar niet het volk).

pe4444 | 24-09-13 | 20:41

Moet gewoon verboden worden..........die millieu-vervuilende hybride junk.....

:-)

kees_de_bees | 24-09-13 | 20:36

Let juist op me occasions! De fiscale voordelen voordelen gelden bij mijn weten alleen bij nieuwe of nagenoeg nieuwe auto's. Even controleren bij belastingdienst.
ED-209 | 24-09-13 | 20:28

Klopt, de auto moet 'nieuw' zijn. Heb ik al nagevraagd bij het Agentschap. Een klein aantal kilometers mag wel, het mag geen demo-auto zijn. Bouwjaar doet er feitelijk niet toe, als de auto maar nieuw is.

FrankVeer | 24-09-13 | 20:34

Let juist op me occasions! De fiscale voordelen voordelen gelden bij mijn weten alleen bij nieuwe of nagenoeg nieuwe auto's. Even controleren bij belastingdienst.

ED-209 | 24-09-13 | 20:28

ED-209 | 24-09-13 | 20:15

Ben ik ook nog mee bezig, maar ik vertrouw de Nederlandse overheid voor geen cent. Voor je het weet worden alle 'voordeeltjes' weer geschrapt. Leer mij de overheid kennen. Je kunt nog beter zaken doen met een occasiondealer uit Rotterdam of Apeldoorn.

FrankVeer | 24-09-13 | 20:26

@FrankVeer
Gewoon doen. Heb ik ook gedaan. Wel nog even extra korting bedingen omdat je niets in te ruilen hebt. 'Afleveringskosten' lijkt een verschijnsel te zijn dat alleen in Nederland voorkomt. Absurd natuurlijk.

ED-209 | 24-09-13 | 20:15

Subsidie's komen ten alle tijden verkeerd terecht. Deze is daarop geen uitzondering...

dr.andus | 24-09-13 | 20:11

Was er zelf ook mee bezig. Beetje nieuwe Opel Ampera kost in Duitsland 37500 euro, gaat de btw nog vanaf voor de zakelijke gebruiker (gewoon btw-vrije factuur vragen), zit je nog op 31500 euro, zo nieuw uit de showroom en voor pak 'm beet 150 euro leveren ze 'm voor de deur af (eventueel bij het rdw-station). Hoef je niet op te wachten zoals hier in Nederland. Zo'n Prius plugin in de goedkoopste uitvoering doet in Duitsland 25.000 euro ex. btw. Per saldo kost ie dan in Nederland met al die subsidies zo tussen 8500 tot 13.000 euro netto (afhankelijk van je belastingschaal). Is toch snel verdiend.

FrankVeer | 24-09-13 | 20:02

Als het om autonieuws gaat slaat Geenstijl altijd de plank mis. Het einde van deze fiscale stimulering duurt nog maar een paar maanden (dus vrije jongens pak je kans), maar Geenstijl doet net of de wet net in werking is getreden.

ED-209 | 24-09-13 | 19:55

Goed, ik rij op een accu.... Ergens in Duitsland staat een grote grijze kolos dikke zwarte stoomwolken uit te blazen om mijn elektriciteit op te wekken....
.
Hee verdomd, eigenlijk toch wel handig zo'n hybride, ik rij hier en de Duitsers worden bedolven onder dikke lagen CO2!
.
*rennend naar de opelwinkel*

Grote stamper | 24-09-13 | 19:49

Alles waar het woord "millieu" in voorkomt direct mijden, hier zijn profiteurs aan het woord.

gebrokenvleugel | 24-09-13 | 19:48

Met mijn Prius 3 rijd ik 4L/100km met gemak. In de winter loopt het verbruik iets op (koud weer, stoelverwarming, airco) maar met goed weer (geen wind), zoals nu, haal ik zelfs 3,8L/100km. Daarnaast 14% bijtelling, geen wegenbelasting en de vertrouwde Toyota kwaliteit is voor mij voldoende.

www.anusedcar.com/index.php/tuv-report...

DeSjaak1000 | 24-09-13 | 19:47

Mijn 13 jaar oude Audi A3 met 6 ton op de teller en een verbruik van 1 op 21 is volgens de overheid niet goed voor het milieu. De auto is aantoonbaar duurzaam en zuinig. Een chemische ramp als een hybrid is natuurlijk veel beter volgens de techneuten bij de overheid (lees: geen). Daarom betaal ik 100 euro per maand wegenbelastibg, omdat de waarheid eenmaal veel duurder is dan leugens.

Dead Silence | 24-09-13 | 19:46

Grote stamper | 24-09-13 | 19:41 | + 0
.
O ja, wat ik nog vergat, ampera rijders zijn het aller ergst. Echt, als ik moet kiezen tussen een ampera en de rest van mijn leven lopen, dan dat laatste, zonder twijfelen!

Grote stamper | 24-09-13 | 19:45

NOU EN?
ik zie het probleem niet. Je krijgt nu in ieder geval de mogelijkheid iets terug te pakken wat de overheid van jou steelt. Niet iets om zo zuur over te doen, Geenstijl! Hadden jullie ook maar slim moeten zijn en een vak moeten leren.
Een tevreden amperarijder! Haha!

jodidor | 24-09-13 | 19:43

Autorijden op een accu is voor groenlinksers, voor kampvuurdansers, gootkruipers en ambtenaren. Ik wil een dikke V12 onder m'n reet voelen brullen. Dat de buren je bellen of je 's ochtends wat later naar je werk wilt gaan, dat wil ik. Hoeveel het me ook kost!

Grote stamper | 24-09-13 | 19:41

Not Muhammad | 24-09-13 | 19:33 |
Als ik verder klik, blijkt dat Opel een overtuigd pedo was. Dus....

bolkebeer | 24-09-13 | 19:40

@hamstr
Er is altijd vraag naar zuinige, ruime, betrouwbare 2e hands auto's zoals een Prius. Niet voor niks zie je steeds meer als taxi (Berlijn, New York). Mijn oude Prius was binnen een week verkocht.

ED-209 | 24-09-13 | 19:36

@NACademicus | 24-09-13 | 19:30
Tussen de WK's en EK's door mogen onze clubs misschien zelfs met de Bundesliga meedoen. Geen snelheidslimiet meer en tegelijk veel veiliger verkeer.
Alleen maar voordelen.

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 19:33

@bolkebeer | 24-09-13 | 19:29 Hitler was 6 toen Adam Opel stierf. Aldus leerde twee klikjes op wikipedia. Je bent waarschijnlijk in de war met de heer Porsche.

Not Muhammad | 24-09-13 | 19:33

Zelfde principe als met de hra..
Daarmee vullen banken ook al jaren hun zakken ook dat is ons geld..

FYGS | 24-09-13 | 19:33

@Not Muhammad | 24-09-13 | 19:23
Het belang voor de automakers is dat er een markt is voor elektrische auto's, meer niet.

Er zijn inderdaad innovaties op het gebied van elektrische auto's. Het belang van deze "revolutie" is natuurlijk beperkt zo lang de meeste elektriciteit van fossiele brandstof komt, de batterijen zwaar zijn, de productie en het transport dat er bij komt kijken veel fossiele brandstof kosten en die wagens helemaal niet lang meegaan.

Mijn auto heeft een lood-zwavelzuurbatterij voor startmotor, bougies, licht, AC en radio. Hybride genoeg.

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 19:31

@ Dmitri

Je vergeet nog: lagere belastingen, lagere kosten van levensonderhoud en drie WK-titels. En een bescheiden rugzakje...

NACademicus | 24-09-13 | 19:30

@Not Muhammad

De Ampera (en Volt) zijn anders de best bruikbare hybrides tot nu toe. Net iets minder kut dan de rest zegmaar. maar ik ben ze net zo goed liever kwijt dan rijk. Al is het alleen maar om de andachtshoeren van bestuurders uit het zicht te krijgen.

hamstr | 24-09-13 | 19:30

Herr Opel behoorde tot de intimi van Adolf H. Dus deze streek verbaast mij niets.

bolkebeer | 24-09-13 | 19:29

Dus het kan....

Grote stamper | 24-09-13 | 19:28

De eerste voor staat voor wat, de tweede voor staat voor het bedrijf, muhammed.

Grote stamper | 24-09-13 | 19:28

@Not Muhammad | 24-09-13 | 19:23 "voor wat voor" Gaat lekker.

Not Muhammad | 24-09-13 | 19:26

Ja, van Rossum, maar we voldoen daarmee wel aan de fijnstofnormen uit het kyoto akkoord. En je weet, wij willen het beste jongetje van de klas zijn dus we subsidiëren ons helemaal de typhus om dat voor elkaar te krijgen. Net als dat we vooraan lopen met spenderen aan de EU-kas, opvangen van stumperts en gratis geld sturen naar Afrika. Past in beleid zeg maar...

Grote stamper | 24-09-13 | 19:24

@Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 19:09 Onzin, alle autobouwers zien het belang van de elektrische revolutie in. GM is simpelweg te snel ingesprongen op, voor wat voor een bedrijf dat vijf jaar geleden de laatste auto met bladvering van de band liet rollen, veel te hoog gegrepen techniek. BMW heeft nu de i3 (hipsters eat your heart out) in productie en dat ding loopt als een trein. En werkt naar behoren. Het kan dus wel.

Not Muhammad | 24-09-13 | 19:23

@ED-209

Wie koopt er een 2e hands hybride? Die mag wel nagekeken worden. Sowieso stellen zuinige gebakkies 2e hands niets voor. Die verrot getunede turboblokkies zijn na een ton guis en versleten.

En geloof jij in zo'n infrastructuur? Die kost straks niemand meer iets dus er word geen klote op verdient. Deze geldverziekende hype duurt nog een jaar of twee, dan zie je er niets meer van. De zooi dondert vanzelf in elkaar.

hamstr | 24-09-13 | 19:22

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-09-13 | 19:22

Miljoenste voorbeeld van een markt waar de overheid op ingrijpt dat onherroepelijk tot verstoring, hogere kosten en lagere kwaliteit leidt. Last de markt zelf de juiste prijs bepalen! Blijf er met je fikken van af!

ole guapa | 24-09-13 | 19:22

@Goorbatsjov | 24-09-13 | 19:04

Ons geld wordt sowieso met containers tegelijk de grens over getyft. Doet de overheid het niet, dan stimuleert de overheid de burger wel om het te doen.

Totdat het op is. Eens moet het toch op zijn?

ZKH EénOog | 24-09-13 | 19:21

Linkse idioten aan het roer, krijg je dit soort dingen door.
Er is wel een constante, de belastingbetaler is ALTIJD de l*l.
Mijn motto: weg met die gestoorde club in Den Haag!

Prokapitaal | 24-09-13 | 19:20

En dat allemaal over de rug van de gewone Nederlandse autorijder. Die hoest het wel weer op. Het zal weer eens niet.

G,I. Jane | 24-09-13 | 19:19

@ED-209 | 24-09-13 | 19:16
En bij die oplaadpaal hoort een gereserveerde parkeerplaats. Nooit meer wanhopige rondjes door de buurt op zoek naar een plaatsje (waar je wel voor betaalt - en als je er geen vindt en in arren moede op de stoep parkeert krijg je geen geld terug maar een boete).

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 19:19

@JiggyNL | 24-09-13 | 18:56

Je kunt beter ALLE subsidies afschaffen, zodat de mensen die er echt voor gewerkt hebben hun eigen geld weer vrij naar eigen inzicht kunnen besteden. Dát zou nog eens een stimulans voor de economie zijn.

ZKH EénOog | 24-09-13 | 19:18

Nog wat nuanceringen bij dit verhaal. In Nederland krijg je bij de Ampera twee laadpalen en extra laadkabel t.w.v 3500,- euro. Bij de Prius Plugin krijg je 1 laadpaal en een extra laadkabel t.w.v 2000,- euro. Bij de Belgische aanbieding krijg je dit niet. Niets houdt een koper overigens tegen om in België te shoppen. De BPM is 0 dus voor een paar honderd euro kun je een Belgische Ampera of Prius op Nederlands kenteken zetten. De genoemde fiscale stimuleringsmaatregelen gelden ook gewoon voor auto's die in het buitenland gekocht zijn. Nog een reden om bijvoorbeeld een Toyota in België te kopen: ze geven daar 5 jaar garantie (i.p.v 3) en ze doen niet aan afleveringskosten (scheelt ook weer 700 euro).

De plugin hybrides worden overigens niet extra gesubsidieerd, maar slechts minder zwaar belast. Een subtiel verschil. Intussen zorgen al die early adapters wel voor het begin van een infrastructuur voor elektrische auto's en daar is het de overheid natuurlijk om te doen. Mensen die straks een 2e hands EV kopen profiteren daar ook weer van. Vergeet ook de belasting op elektriciteit (meer dan 50%) niet. Rijden op stroom is schoon, maar levert de overheid ook lekker wat op. De luchtkwaliteit in de stad profiteert er ook van.

Het gaat overigens niet om idiote verkoop aantallen. Van de best verkochte plugin hybrid, de Toyota Prius Plugin, gaan er dit jaar waarschijnlijk zo'n 1500 verkocht worden. Een Golf verkoopt nog steeds 10 keer beter.

ED-209 | 24-09-13 | 19:16

Ik vroeg me al af wat onze planner bezielde toen ie die Ampera kocht... Nu weet ik het. Goedkoop. Subsidie.

VanBukkem | 24-09-13 | 19:10

@Not Muhammad | 24-09-13 | 19:05
Je verdiende loon.

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 19:09

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-09-13 | 19:05

Voor wie een Ampera overweegt, Doe Het Niet. Vrouwlief heeft er eentje gehad, na twee maanden was het beestje de deur uit.
Na twee weken haalt het ding nog geen 42 km elektrische en dan moet je niet het gore lef hebben de stoelverwarming of radio aan te zetten. De stoelen zitten zo zacht als een landing zonder parachute van de Eiffeltoren. En dat is nog een understatement.
Als de accu, die je overigens tot in den treuren voelt bij elke bocht of poging tot speels gedrag, leeg is springt de range extender bij. Wat een drama. Van Maastrict naar Dortmund en terug was mooi zestig liter benzine verzuipen.
Geloof het of niet, dat doet een BMW 530d de Ampera niet na.
Wat een zuipschuit. De knoppen zijn aanrakingsgevoelig. Amerikaanse techniek, dus ruk. Als je al weet uit te vogelen waar de knopjes voor dienen. Het staat er in piepkleine lettertjes op, zonder icoon.
Enfin, genoeg redenen om (tot nu toe) nog geen elektrische auto te kopen. Geen Ampera althans.

Not Muhammad | 24-09-13 | 19:05

@Freddie Stobart | 24-09-13 | 18:36
Hmm, de vw touareg 3.0 TSI hybride 4motion 279kw/380pk?
Wel een aardige auto. Shidt je leeft maar een keer en als je het kunt bekostigen, schijdt aan milieu-hippies.

de grote Anti | 24-09-13 | 19:05

-weggejorist-

Goorbatsjov | 24-09-13 | 19:04

@ De echte Stolwijker | 24-09-13 | 18:46
Fredje is in het VK woonachtig, naar ik meen.

Pa Cartwright | 24-09-13 | 19:03

Wim?

Bakito | 24-09-13 | 19:03

Normaal maakt alleen onze Roverheid woekerwinsten op nieuwe auto's. Álle nieuwe auto's.

michello | 24-09-13 | 19:03

Ja, laten we weer lekker meelullen met onze overheid.
Hebben jullie het prijsverschil van pak m beet een BMW 650i Coupé in DE of NL weleens bekeken? Met dank aan de roverheid. i39.tinypic.com/ba4r7.jpg

michello | 24-09-13 | 19:01

Newsflash!

Dit geld voor iedere "schone" hybride (lol die twee woorden in een zin)

Trouwens ook voor:
-windmolens
-zonnecollectoren
-Euro 6 vrachtwagens
-ALLES waar 'groen' en 'duurzaam' bij staat.

hamstr | 24-09-13 | 18:59

En ondertussen lopen de autoverkopen dit jaar zo'n 30 procent achter op 2012, ook al zo'n topjaar voor de autobranche (ahum!)
En tja 30% minder auto's van gemiddeld 30K verkoopprijs waarvan 40% uit belastingen bestaat is op een jaar doorgerekend ongeveer 1 miljard. En raad eens hoeveel de automobilisten komend jaar volgens de recente miljoenennota (en doorrekenen van de anwb) moet gaan opleveren?..... Juist, een miljard.
Je kunt beter weer zo'n subsidie invoeren om mensen te stimuleren een nieuwe auto te kopen zoals toen met die sloopregeling. Kost 1500-2000 euro per auto die verkocht wordt, maar levert wel iedere keer het 3- tot 4-voudige op in belastingopbrengsten. Nu staan al die auto's maar een beetje stof te happen in de showroom of de rangeerterreinen.

JiggyNL | 24-09-13 | 18:56

Die lui lachen zichzelf natuurlijk compleet gek. Dikke subsidie omdat het ding niks tot nauwelijks iets verbruikt wanneer deze voor een stoplicht staat, waar sommige gemeenten welhaast een wedstrijd van lijken te maken, maar vervolgens niet zien dat die krengen voor 99,9% benzine-slurpend op de snelweg gebruikt worden. Maar wel vallen over een paar honderd Marokkanen die met een wrakkige oude Mercedes diesel een paar centjes belasting willen uitsparen. Lekker bezig hoor, daar in Den Haag.

Pierre Tombal | 24-09-13 | 18:53

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:31
Dan kunnen ze beter meteen heel de EU annexeren en het EU parlement afschaffen. Win win lijkt me

darmflora | 24-09-13 | 18:50

Freddie Stobart | 24-09-13 | 18:36
Wauw, stoere vent. Waren we allemaal maar zoals jij.
Kom je wel gauw weer terug als Duitsland door de vergrijzing ineenstort? Vast wel. Want waar de patjepeeër het minst betaalt, daar ligt zijn hart.

De echte Stolwijker | 24-09-13 | 18:46

@Strohond | 24-09-13 | 18:11
Geert Groote?

rara | 24-09-13 | 18:45

En al die rompslomp aan gegevens moet verzameld, geadministreerd, gebureaucratiseerd en ver'werkt' worden, terwijl ondertussen de scheepsladingen geld heen en weer verschoven worden tussen de vele verschillende automobilisten/autobezitters. Daar zijn hordes met mensen voor nodig. Liefst met een HBOtje IT-Accountmanagement of iets soortgelijk nuttigs.

En dat zijn nou die baantjes die Pechtold (onder vele anderen) zo graag creëert. Werklozen dik betaald een overheidshobby laten opknappen op kosten van de wel in de commerciële sector hardwerkende burger, waardoor we niet meer zien dat ze werkloos zijn. Zolang je je droombril op hebt in ieder geval.

ZKH EénOog | 24-09-13 | 18:39

Afgelopen zaterdag weer eens op de IAA in Frankfurt geweest. Het wordt dit jaar weer een dikke SUV met 380 pk. En vanwege de buitenlandse kentekenplaten kost ie me minder als een Mondeo in Nederland.
Emigreren kun je leren.

Freddie Stobart | 24-09-13 | 18:36

Maar goed, als we echt wat willen doen aan uitstootvermindering moeten we de oplossingskant vrij rap uit de handen van milieugekkies en milieumaffia halen.
.
"never send an alpha to do a beta job."

Parel van het Zuiden | 24-09-13 | 18:35

@darmflora | 24-09-13 | 18:30
Dan vragen we ze om in één moeite door Polen te annexeren. Uit historische overwegingen.

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:31

@Jackanders | 24-09-13 | 18:09 |

Dit begint zorgelijke vormen aan te nemen. Ik zal het eens voorleggen aan mijn Merger & acquisition team...

Parel van het Zuiden | 24-09-13 | 18:31

En toch kijken er nog steeds mensen met jaloerse blikken als ik ze inhaal met de Opel Zafira.

Werkforens | 24-09-13 | 18:30

@ProAsfalt | 24-09-13 | 18:27

Hoi Fleauxe!

overVecht | 24-09-13 | 18:30

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:17

Ik kan daar aardig in meegaan. Probleem is dat die Duitsers Nederland waarschijnlijk zullen gebruiken om alle niet-westerse allochtonen weg te stoppen. Voor wat hoort wat so to speak...

darmflora | 24-09-13 | 18:30

@Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:23

Ja...zit met precies hetzelfde... Het gaat om jezelf...en hooguit een vriend die je uitlacht...maar die neem je één ritje mee en dan stopt hij wel met lachen en begrijpt je ineens.

overVecht | 24-09-13 | 18:29

Ik weet het nog niet of de Duitsers wel zo slim zijn op dit gebied. Ze gooien met de Energiewende miljarden meer over de balk aan groene onzin dan wij. Als het niet waait moeten ze energie bij ons inkopen en als het niet waait voor een dumpprijs aan ons verkopen.

WaarDeWindWaait | 24-09-13 | 18:27

Het is gewoon een schande al die achterlijke hybride subsidies.

Ook geen houdersschapsbelasting. En ik maar betalen voor mijn 16 jaren oude auto die nog als een trein loopt.
Alsof dat hybride spul geen ruimte inneemt op de weg.

Fatsoenlijk geluid komt er ook al niet uit.

Als man zijnde wil je toch op zijn minst dit www.youtube.com/watch?v=AZw9GhR7tUA en niet dat gesis van een elektromotor.

ProAsfalt | 24-09-13 | 18:27

Alle auto's zijn goedkoper in Duitsland en Belgie!
Lutsers!

maruyama | 24-09-13 | 18:26

Zo jammer dat Opel als bedrijf niet meer bestaat, maar 'gewoon' en merk is van General Motors en dat dus de winst in de zakken van de Amerikaanse vrienden van Rutte verdwijnt.

just and only me2 | 24-09-13 | 18:25

Waarom denk je dat de zonnepanelen zo duur zijn. Op alles dat de overheid subsidieert kun je mooie winsten pakken.

Febofiel | 24-09-13 | 18:25

Als protest rijd ik straks op en neer naar Groningen, minimaal 150 km/u, in z'n 3.

Eric Blair | 24-09-13 | 18:25

Op een gegeven moment zou je toch denken dat al ons geld óp is?

Lewis | 24-09-13 | 18:24

@overVecht | 24-09-13 | 18:20
Ik denk dat ik er nog nèt mee weg zou komen. Een man moet zich af en toe iets fouts permitteren. Een roze das, slangenleren cowboylaarzen of een lawaaiige sjonnenbak.

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:23

De Staat der Nederlanden is een grote oplichtersbende. Opel is in verlijking slechts een kruimeldief.

trippert | 24-09-13 | 18:21

@mezelf, nu issie weer groen. het moet niet gekker worden...

prutt_stift | 24-09-13 | 18:20

@Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:17

Subaru Impreza WRX STi...prachtige wagen om IN te rijden...jammer dat je met de buitenkant zo voor lul rijdt.

overVecht | 24-09-13 | 18:20

Maar belangrijker, de groene pixel is rood geworden. Waarom is dat? Alles verandert hier. Steeds! Maar! Weer!

prutt_stift | 24-09-13 | 18:19

Pieter Omtzigt snapt het leven.

eenKAA | 24-09-13 | 18:18

Zo'n Ampera wil ik nog niet deaud in gevonden worden..
Het kreng is net zo lelijk als mijn buurvrouw.

Ommezwaai | 24-09-13 | 18:18

Maatregelen die voortkomen uit links idealisme, zijn gedoemd het tegenovergestelde te bewerkstelligen. Allemaal.

Chiant | 24-09-13 | 18:17

de groene kerk is net als elke kerk. vol met leugens en graaiers. dit moet je opel niet kwalijk nemen, maar de nederlandse regenten die op uw kosten hun hoaxen verkopen ten eigen genoegen. welke prins kreeg ook al weer 3 ton om electrische auto;s te promoten?

minimá-armezusvan.. | 24-09-13 | 18:17

Twee voorbeelden:
Subaru Impreza WRX STi sedan netto EUR 34.542,- ; bruto EUR 70.995,-
BMW M3 coupé netto EUR 66.449,- ; bruto EUR 135.500

Bij 52% inkomstenbelasting moet voor een wagen van 35k 140k verdiend worden en voor een auto van 66,5k 270.000. Dat is dus één resp. twee ton belasting en dan heb je nog geen meter gereden.
Laten we mw Merkel vragen ons alsnog te annexeren. Zij een mooie zeehaven, een intensieve goed lopende landbouw, een gasbel en een dankbare bevrijde bevolking, wij meer welvaart en niet meer de ergernis aan het nonbeleid van onze regering. Deutschland über Alles!

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:17

Als de aarde zo snel opwarmt als veel wetenschappers denken, is dat echt geen proces dat we nog kunnen beinvloeden met dit soort symboolpolitiek.

Er zijn twee mogelijkheden: Of de aarde warmt niet op, wat het subsidieren van hybrides zinloos maakt, of de aarde warmt wel op, en het subsidieren van hybrides is een druppel op een gloeiende plaat.

Waarom dan toch subsidieren?

Omdat voor linkse mensen een middel is om zich moreel verheven te voelen boven de rest van de mensheid.

Het boeit ze niet dat het geen reet helpt, zij willen gewoon in Brussel op kunnen scheppen over de geweldige groene politiek die ze voeren. Daar krijgen ze namelijk zo'n heerlijke fatsoenserectie van.

Russells Teapot | 24-09-13 | 18:16

Ongelofelijke knorrenbakken, wil je niet dood in gevonden worden. Wir leben knorrenPKWs.

NACademicus | 24-09-13 | 18:14

Nou beste van Rossem.
De autoprijs zou dalen dankzij Europa....
Keihard, knetterhelder, hoofdargument numero UNO voor de introductie van de EU.
Dem Deutschen saugen uns aus!

Einde van de Domheid | 24-09-13 | 18:13

Wir leben ein Fuck im hinten...

Boerenbrandtlul | 24-09-13 | 18:12

Goedkoop, subsidie, milieu, geen wegenbelasting, het zal allemaal wel.
Ik blijf gewoon mijn Amerikaanse 5 liter V8 volpleuren met benzine.
Gewoon, omdat het kan. En die bak heerlijk en betrouwbaar rijdt.

Botte Hork | 24-09-13 | 18:12

Begin eens met het gebruik van dat ellendige woord "duurzaam" te vermijden.

De hele verdwaasde en achterlijke politiek kent het verschil tussen langdurig en duurzaam niet hetgeen blijkt uit hun razendstomme opmerkingen.

De electrische auto is bruikbaar totdat de uitermate kostbare Lion batterijen het opgeven. Ga dan maar een nieuw setje batterijen kopen en begin niet direct te kotsen als je de prijs hoort.

Dag politieke idioten ......

MacG | 24-09-13 | 18:11

rara | 24-09-13 | 18:05
Geert?

Strohond | 24-09-13 | 18:11

En dan gaat de accijns op fossiele brandstof omhoog omdat die minder verkocht word. Wat weer zal leiden tot mindere accijnsinkomsten en verhoging subsidies. Wat weer tekorten met zich mee zal brengen aangezien dit reeds als inkomsten op de staatsbalans is ingeboekt. Een vicueuze cirkel. En dat hadden we allemaal niet zien aankomen. Wondebaarlijk.

Tikkie Terug | 24-09-13 | 18:10

Gratis geld / subsidie = fraude + verspilling. Kap nou eens met die onzin en laat mensen zelf bepalen wat ze belangrijk vinden. Godverdomme.

Merkava | 24-09-13 | 18:10

Collega van me rijdt sinds kort een Honda Civic hybride: 17 km op 1 liter, dat viel hem nogal tegen. Ken ook iemand die met zijn Megane 20 km ver komt op een liter benzine. Die laatste valt dan nog wel onder de 14% bijtelling.

Leon Tosti | 24-09-13 | 18:10

Harry Vermeegen heeft weer op de tocht gestaan.

Strohond | 24-09-13 | 18:09

@Parel van het Zuiden | 24-09-13 | 18:05
Had ik me daar weer een vergelijkbare tegel in het hoofd, blij dat ik hem niet gepost heb.

Jackanders | 24-09-13 | 18:09

Zijn dus toch slimmer die Duitsers.
En, ja, wij hebben Rutte, wat kun je daar nou van verwachten.

ZZP-er | 24-09-13 | 18:09

Als leaserijder zal het je worst wezen maar privé ben je vies de lul als er wat stuk gaat aan die bergen electronica die er in zit. Computertje hier, regelaartje daar. En alles niet voor onder de 800 euro per stuk.

sinar2 | 24-09-13 | 18:08

Een Opel kopen... dat je het überhaupt in je hoofd haalt...

Jaja. Prima auto's mbt degelijkheid enz. Maar dát is het dus ook gelijk. Een totaal gebrek aan een eigen karakter. Een Opel koop je als je alleen maar van A naar B kunt denken...

Het kost ook niet veel moeite om een Opelrijder een Multipla in te lullen... misschien is het zo wat duidelijker.

overVecht | 24-09-13 | 18:08

@Bakito | 24-09-13 | 18:03
Racist!!1!elf!

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:07

Opel.. Wir leben Euro's.

Parel van het Zuiden | 24-09-13 | 18:07

@Tommygunner | 24-09-13 | 18:04
Nee, aanhanger er achter met een dieselaggregaat

Ing. eslapen | 24-09-13 | 18:06

Subsidiepotten... Fraud waiting to happen...

Parel van het Zuiden | 24-09-13 | 18:05

Weet je wie ook veel verdiende over de rug van de Nederlandse belastingbetaler?

rara | 24-09-13 | 18:05

En wederom krijgen we een praktijkvoorbeeld waarom dat rondpompen van subsidies een tegengesteld effect heeft van de doelstelling.

Maar de PvdA houdt stug vol dat de samenleving maakbaar is. Als de realiteit niet past bij de waandenkbeelden van onze linkse denkers, past de realiteit zich maar mooi aan.

vraagstaart | 24-09-13 | 18:05

En dan huur je zo'n knopjesdraaier als DJ Hardwell in om je auto's te promoten - mijn neefje van 8 doet hetzelfde met Garageband.

Met zoveel geld over kun je toch op zijn minst iemand inhuren die wel noten kan lezen en/of een instrument kan spelen om je product aan te prijzen.

Snackbar van Allah | 24-09-13 | 18:05

Om vervolgens enkel benzine te gaan rijden in zo'n hybride. Hufters zijn het. *kuch*

Tommygunner | 24-09-13 | 18:04

Subsidie om de opwarming van de aarde tegen te gaan, terwijl de aarde sinds 1996 al niet meer opwarmt...

vindead | 24-09-13 | 18:04

Heeft Mark Rutte al zo'n ding?

Botte Hork | 24-09-13 | 18:04

Altijd nog beter dan het moslimextremistische Saoedi-Arabië subsidiëren met olie-import voor benzinemotoren.

Bakito | 24-09-13 | 18:03

Het echte schandaal is natuurlijk de astronomische belasting op reguliere auto's.

Dmitri Dmitrievitsj | 24-09-13 | 18:03

"Wat een lul is voor een hoer, is een Opel voor een boer" zeiden wij vroeger.

Het genaaid worden is gebleven.

vraagstaart | 24-09-13 | 18:02

REAGEER OOK