Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Persco: IRAN ONTKENT NEERSCHIETEN VLIEGTUIG

Zie onderstaande persco voor live beeld en geluid van ontkenning.

Social

Gister zeiden ze nog vrij generiek: "All these reports are a psychological warfare against Iran ... all those countries whose citizens were aboard the plane can send representatives and we urge Boeing to send its representative to join the process of investigating the black box". Vandaag begint het technische circus, vanochtend afgetrapt met de bovenstaande persconferentie met Ali Abedzadeh, de chief van dee The Civil Aviation Organization of Islamic Republic of Iran (CAO.IRI). De conferentie is net afgelopen, Irans zichtbaar nerveuze vertegenwoordigers gaven de volgende argumenten tégen een raketaanval:

- Alle zogeheten bevindingen die vooraf gaan aan het uitlezen van de black box data zijn ongeldig.
- Het toestel is niet geraakt door een raket. Het toestel heeft 1,5 minuut brandend doorgevlogen, en dat kan niet na zo'n inslag. We moeten op zoek naar de oorzaak van die brand.
- De piloot heeft na het initiële 'incident' contact gehad met Teherans verkeerstoren, waarmee de spreker lijkt te suggereren dat dit niet had gekund na een raketinslag.
- De black box is beschadigd, maar de gesprekken tussen piloot en toren zijn intact.
- We prefereren de data in Iran uit te lezen, want we hebben de specialisten en software. Maar als dat niet lukt hebben we een samenwerkingsovereenkomst met Rusland, Canada, Frankrijk en Oekraïne.
- De video van een object dat het vliegtuig raakt kan niet wetenschappelijk worden geverifieerd. "Misschien raakte een object de vleugel, maar dat kan niet kloppen als de wrakstukken in zo'n beperkte omtrek gevonden zijn. Als er een explosie in de lucht was, hadden de wrakstukken wijder verspreid moeten zijn."

Tot nu toe een weinig sluitend verhaal dus. En dat laatste punt kan niet echt meer nagegaan worden als alle wrakstukken al geruimd zijn hè. Ondertussen weet zelfs Trudeau het vrijwel zeker dat het toestel wel gewoon uit de lucht geknald is.

Update: Volgens onze minister van OORLOG Bijleveld "heeft de MIVD „eigenstandig bewijs” dat het Oekraïense vliegtuig in Iran „waarschijnlijk” met raketten is neergehaald."
Update: Ook de NAVO-chef heeft genoeg gezien en "backs assessment Iran missile downed plane".

Iraans staats-diepte-interview met chief Ali Abedzadeh

Social

Hey daar is-ie!

Social

Reaguursels

Inloggen

En nu toegeven omdat er geen andere optie overblijft. Haha wat zijn het toch een stelletje sukkels dat ‘regime’.

Reaganmania | 11-01-20 | 07:17

De tapes en bestanden moeten eerst aan de gewenste waarheid worden aangepast voordat ze mogen worden vrijgegeven.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 20:26

De revolutionaire garde blijkt een staat binnen de staat die de Iraanse regering waarschijnlijk niet helemaal in de hand heeft. Een opstandige beweging als dader is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Mijn klomp breekt | 10-01-20 | 18:51 | 1

Dit zou zomaar eens kunnen, ‘n plausibele case welke verder onderzocht dient te worden. Verder zijn het natuurlijk knurften v.d. bovenste plank dat ze wederom een civiel toestel uit de lucht knallen.

God mag weten door wat voor een hell de crew en inzittenden zijn gegaan.

Veluwse-Eikel | 10-01-20 | 19:13

.. overigens lijkt het mij fake-news dat Justin Trudeau gezegd zou hebben dat de mullahs ongelijk hebben.
Zijn kameraden de mullahs zijn zelfs een stuk minder leugenachtig, meer integer en nog meer klimaatneutraal dan genoemde extreemlinkse (inter)Nationaal Socialistische griezel.
(zonder bloksnor, dat weer wel).

Jan Passant mk2 | 10-01-20 | 18:25

Taqia!

Rest In Privacy | 10-01-20 | 18:23

Vermoedelijk is voor de zekerheid ook degene die opdracht gaf op de knop te drukken al in het gezelschap van 72 maagden.

Wobbelplatte | 10-01-20 | 17:08

Een Oekraiens vliegtuig wordt neergeschoten in Iran. De MIVD denkt ook dat het een Iraanse raket is geweest, want heeft eigenstandig bewijs. Kan iemand mij vertellen waarom de MIVD zich daarmee bemoeit? Dat ze Russische tupolevs boven de Waddenzee in de gaten houden ok. Maar dit?

Toverkol | 10-01-20 | 17:05 | 1

Het JIT en Bellingcat, die moet je hebben voor het in elkaar knutselen van bewijs.
Ik zeg niet dat het bewust is gebeurt, datweet ik niet.

Ben5570 | 10-01-20 | 19:10

Welnee, een gekunstelde montage van de beelden van de laatste raketaanval in de "groene zone" met een Katjusja-inslag waar aan het eind een totaal ongerelateerde explosie aan is geplakt.

Voorgeenchanterikpeu | 10-01-20 | 16:13

Vooral in de laatste 4 seconden van het filmpje is compleet duidelijk dat het een fake is. Frames gaan niet goed in elkaar over en resolutie verandert plotseling. Geluid lijkt er los bijgeplakt te zijn.

PeterDriebeens | 10-01-20 | 17:31

Lastig. Irak had vroeger de minister van Informatie Mohammed Saïd al-Sahaf (de spindoctor tijdens de Tweede Golfoorlog). Die kon het ook altijd zo overtuigend brengen.

Nehemia | 10-01-20 | 16:01

Iran is een en al taqiyya, het meerendeel van de inwoners zijn sjiieten, dus slecht te vertrouwen.
Het feit dat de plaats van de vliegramp al opgeruimd is, spreekt boekdelen.

Rob3997 | 10-01-20 | 15:53

Het schijnt dat de video van de zelfmoord van Jeffrey Epstein en ook nog Jimmy Hoffa samen met Natalee Holloway toevallig aan boord waren.

Arijane | 10-01-20 | 15:53

Waarom verspilt de MIVD eigenlijk middelen om op de hoogte te blijven van neerstortende toestellen in Iran? Zouden ze zich niet eens gaan richten op illegale wapenexport door Nederlandse kabinetsleden naar nationale en internationale terreurorganisaties?

obominotie | 10-01-20 | 15:20

Tuurlijk schoot Iran niet op dat vliegtuig. Iran Deugt. Het is een islamitische heilstaat waar onze hoeders van de EU slechts van dromen kunnen die ooit nog te realiseren.
Compleet met precies zo'n perfect Ministerie van Waarheid.

Nog nooit werd ergens de klimaat-gevaarlijke rommel van een vliegtuig"ongeluk" zo snel opgeruimd. Petje af, mullah.

Jan Passant mk2 | 10-01-20 | 15:04

"Update: Volgens onze minister van OORLOG Bijleveld "heeft de MIVD „eigenstandig bewijs” dat het Oekraïense vliegtuig in Iran „waarschijnlijk” met raketten is neergehaald."" Echt een geweldige zin ! Hoeveel zekerheden kun je in een zin inbouwen om later op die zin terug te kunnen komen en het anders uit te leggen ? Geweldig.

Ruikbaard | 10-01-20 | 14:46 | 2

Het betekent wellicht dat iemand op de MIVD een twitterberichtje over deze kwestie vanuit hen Engels naar het Nederlands vertaald heeft.

obominotie | 10-01-20 | 15:22

Dan weet je wel hoe laat het is.

2de vliegtuig binnen 8 jaar neergeschoten.
De wereld wordt steeds veiliger. Of verward ik het nu met 'Nederland wordt steeds veiliger'?

ProAsfalt | 10-01-20 | 14:44

Ik geef het nog een week. En dan dendert de VS over Iran heen.

Otman | 10-01-20 | 14:38 | 2

.. welnee. Tenzij de mullahs hun leven op het spel zetten door ergens een nieuwe aanslag te plegen op Amerikaanse burgers.
De tijd (en de president) waaronder zij dat ongestraft konden doen is voorbij.

Jan Passant mk2 | 10-01-20 | 15:08

Taqiyyah volk!

TonyMontana010 | 10-01-20 | 14:35

Die Amerikaanse technici zijn hun leven ook niet zeker. Het volk roept niet anders dan: "Dood aan Amerika en iedereen die hen helpt" (door de NPO weggedraaid in het journaal). Die worden vast 444 dagen gegijzeld om Trump op de knieën te krijgen. Ik zou niet gaan als ik hen was.

DitjaarkrijgikAOW | 10-01-20 | 14:33 | 2

De bevolking heeft helemaal geen hekel aan Amerikanen,in overgrote meerderheid. Allemaal geregisseerde stukjes die je ziet en hoort. Wel fijn dat de Iraanse staat propaganda zo goed werkt.

captainobvious | 10-01-20 | 17:09

@captainobvious | 10-01-20 | 17:09:
Je mag gevoegelijk aannemen dat de helft van iedere bevolking dom is en de lokale NPO informatie voor zoete koek slikt. Veel Iraniërs zullen het westen en vooral de VS en Israël dus inderdaad haten, gewoon omdat ze sinds 1979 niets anders gehoord hebben.

Monkey Cabbage | 10-01-20 | 20:14

Het wordt tijd dat Frans Timmermans bij Jinek komt opdagen om de zaak te duiden, natuurlijk bijgestaan door een Iraanse perschef.

De Laureaat | 10-01-20 | 14:06

Tja het was de hand van god zal iran nu gaan zeggen, een raket der gerechte wegens/omdat amerikaans vliegtuig.

jan huppeldepup | 10-01-20 | 13:43

Misschien leeft die persvoorlichter van Saddam Hoessein nog, die van 'er zijn geen Amerikaanse tanks in Bagdad'.

Wekkertje | 10-01-20 | 13:18 | 2

Die is volgens mij al een poosje hemelen.

Schuldenbrau | 10-01-20 | 13:47

@Schuldenbrau | 10-01-20 | 13:47: Die is inderdaad druk bezig met zijn 72 maagden, maar dat was wel een komiek van wereldformaat.

Ruikbaard | 10-01-20 | 14:44

Iran: “kom maar met bewijzen”
Ben benieuwd of de Amerikanen nu wel hun radar beelden aan de wereld tonen.
Bellingcat zal in elk geval wel met bewijs komen.

buicksquad | 10-01-20 | 13:11 | 1

Alle eventuele bewijsstukken zijn gisteren al weggehaald, natuurlijk! En dan nu vragen met bewijzen te komen, Iraanse poppenkast!

old shaterhand | 10-01-20 | 13:56

Iran heeft na de dood van Suleimani 200 miljoen Euro geschonken aan de Quasm-brigades. En u mag drie maal raden, waar ze die Euro’s vandaan hebben.

bisbisbis | 10-01-20 | 13:08 | 3

Van belastinginkomsten omdat die Pallets U.S Dollars en Euro's van Dronebama al weer op waren.

steekmug | 10-01-20 | 13:26

Obama

joppo0 | 10-01-20 | 13:34

@joppo0 | 10-01-20 | 13:34: Tja, de kandidaat heeft honderd punten, 1,7 Miljard in bar van obama.

jan huppeldepup | 10-01-20 | 13:40

Het verschil tussen de a. MH17 en b. deze crash is dat men in geval a. luttele uren na de crash, zonder enig onderzoek ter plekke en/of bewijs, al wist wie de schuldige was. Goh en dat was een verrassing, je zou het bijna gaan geloven. In geval b. duurde dat wat langer. Tja als zelfs Trutje Doos moet toegeven dat het een raket van Iraanse zijde was, dan kost het even meer tijd.
Wie het eerst liegt heeft het voordeel.

Broadsquire | 10-01-20 | 13:07 | 2

huh?

wilmeister00 | 10-01-20 | 13:58

Verhaal slaat helemaal nergens op, waar haal de de nonsens vandaan?

Beste_Landgenoten | 10-01-20 | 15:21

The plane didn't kill itself!

Moonwarrior | 10-01-20 | 13:02

Kennelijk zijn de "ongelovigen" in alle opzichten tegen de islam en niet te vertrouwen, ook al hebben ze feiten.
De islam voelt zich altijd weer beledigd zolang ze niet iedereen kunnen domineren.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 12:58

Even ervan uitgaande dat het vliegtuig uit de lucht is geschoten. En dan maakt het niet meer uit of het per ongeluk was of niet, want sowieso verwijtbaar.
Wàt gaat Canada doen dan?

VP732 | 10-01-20 | 12:14 | 4

Canada kennende: Sorry zeggen

RandyBiel | 10-01-20 | 12:43

Rutte om hulp vragen...

Schuldenbrau | 10-01-20 | 13:48

Canada onder Trudeau wil een onderzoekscommissie waarin Iran een dominante rol én vetorecht over de ingebrachte informatie heeft. Dat concept heeft zichzelf inmiddels bewezen.

Heiner | 10-01-20 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

1 ding kunnen we wel uitsluiten, Epstein heeft er niets mee te maken.

litebyte | 10-01-20 | 12:11 | 4

O, jij gelooft dat epschwein dood is?

Schuldenbrau | 10-01-20 | 12:29

Jawel, die zat bij de planning, heeft de uitvoering alleen niet meer mee kunnen maken.

Wekkertje | 10-01-20 | 12:34

En Einstein had het mis.

steekmug | 10-01-20 | 13:28
▼ 1 antwoord verborgen

Joop in de bocht: Als Trump Solimani niet had laten opblazen, was het vliegtuig niet neergehaald. Ergo: schuld Trump.

Ruud Hazes56616330 | 10-01-20 | 12:04 | 12

@Sjefke7807 | 10-01-20 | 13:57: Roger zal door zijn anti Amerika obsessie altijd de kant van de tegenstander kiezen. Discussie is totaal zonloos.

rukvogel | 10-01-20 | 14:44

Ik denk dat dat "ergo" jouw eigen toevoeging is?

Beste_Landgenoten | 10-01-20 | 15:22
▼ 9 antwoorden verborgen

Denk ze hebben Rusland geconsulteerd hoe te liegen.

Misterspok | 10-01-20 | 12:02 | 2

Daar hebben ze geen advies voor nodig; liegen, ontkennen en vingerwijzen zit die gasten in het bloed

nee_toch? | 10-01-20 | 12:16

Wat hebben we tot nu toe:
- Drie onduidelijke filmpjes die verschillen in flypaths (van raket of brandend vliegtuig) en explosie (hoogte, grootte). Makers en locaties etc onbekend. Speculatie.
- Een opgeruimde crashsite. Is o.a. opgeruimd uit respect voor de overledenen (die kun je niet zomaar laten liggen, maar verdienen verzorging, volgens de leer) en wellicht om praktische redenen wb stank, hinder. De lokale concierge weet stukken minder van forensisch bestaan dan wij. En misschien had de hogere overheid er ook nog iets mee van doen. Speculatie.
- 413 theorieën over de oorzaak, de dader en hoe die x een loer draait. Speculatie.
De media vaart er wel bij, lekker verdienen aan alle clicks. Alle brave burgers weer wat afleiding. Gratis munitie voor de politiek. Maar ja. Wat ik eerder al zij. Rustig blijven, goed opletten en kritisch analysen is lastig bij zoveel emoties.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 11:55 | 4

Wat hebben we tot nu toe: een slechts drie jaar oude Boeing, die goed onderhouden is en werd. Een spontane 'brand' die de bemanning belet om zelfs maar een Mayday af te geven. 180 doden. En een razendsnel opgeruimde crashsite.
Vliegtuigen hebben de neiging om niet zomaar in brand te gaan, te ontploffen en onbestuurbaar te worden. Zeker normaal onderhouden vliegtuigen niet. Sterker: dat gebeurt nooit.

Dr_Prepper | 10-01-20 | 12:36

@Litebyte ... dat van dat brood, waar maar tragisch dat het zo'n circus is. Integriteit is dood.

@Dr Prepper. Uh...? Ik zeg niet dat er niets ergs aan de hand is. Ik bekijk alleen het circus waarin iedereen dit verhaal naar zijn hand zet (en dit per dag aanpast naar wat uitkomt) met walging.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 12:47

Wat wil je nu eigenlijk zeggen einStina?
Dat je het allemaal niet gelooft wat Iran beweert of juist wel?
O gooi je maar wat balletjes op..

Beste_Landgenoten | 10-01-20 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

- De black box is beschadigd, maar de gesprekken tussen piloot en toren zijn intact.
Hoe weet Iran dat als zij niet over de apparatuur beschikken om dit type black box uit te kunnen lezen?

usb stok | 10-01-20 | 11:53 | 1

Omdat de ATC zelf die gesprekken ook registreert.

Franciscus1 | 10-01-20 | 11:58

Toeval bestaat niet. Het vliegtuig is neergeschoten, bewust dan wel onbewust. Heethoofden volop in Iran dus het kan zomaar door zo'n heethoofd zijn gedaan zonder directe instructies van bovenaf, maar wel via een denkbeeldig lijntje van Komeiny naar zijn volgelingen.

ecologiste | 10-01-20 | 11:44 | 4

Toeval bestaat niet. Verreweg de domste uitspraak die er bestaat.

Portnoy | 10-01-20 | 12:27

@Portnoy | 10-01-20 | 12:27: Ligt eraan hoe je het bekijkt: als alles actie en reactie is, dan bestaat toeval inderdaad niet. Wel bestaat de onkunde om zoveel complexiteit en relatieve chaos in een formule te vatten die het leven tot het einde der tijden correct beschrijft.

Dr_Prepper | 10-01-20 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem kan ook bij Boeing liggen. Hoor net dat die vliegtuigen door clowns in elkaar gezet worden.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 11:34 | 3

De 737 MAX is: "designed by clowns and supervised by monkeys"

pomodorus | 10-01-20 | 11:49

Alsof clowns en apen geen vliegtuigen kunnen bouwen.

Watching the Wheels | 10-01-20 | 12:10

Dat ging over de MAX, het getroffen vliegtuig is geen MAX.

Wekkertje | 10-01-20 | 12:35

Dit zaakje stinkt, goh.

Gaat het niet dan? | 10-01-20 | 11:29 | 1

Heel die regio ruikt niet zo lekker...!

Nemo_Tenetur | 10-01-20 | 12:21

@jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:50: Het viel mij op dat de tegenreactie van Iran na het doden van hun uber commandant Qasem Soleimani nogal slapjes en snel afgedaan was. Een aantal raketten op een basis, zodner alteveel schade - hier over jubelen in de Iraanse straten, en vrijwel daarna al gelijk deescalerende taal vanuit het Iraanse relifascsitische regime.

Die Soleimani lag in Iran ook bij veel leiders niet lekker, evenals een groot deel van de bevolking. Een hoop krokodillentranen en theater, en ondertussen zullen een hopp denken, mooi daar zijn we van af.

litebyte | 10-01-20 | 11:22 | 3

Ze hebben zelfs de Iraakse regering van te voren ingelicht..... die het vervolgens weer doorgaven aan de Amerikanen...

Captain_Dipshit | 10-01-20 | 11:31

mja, ik hoorde het ook, ze wilden van hem af en dit was de mooiste manier.
Doodsvonnis, uit laten voeren door de Yanks, mooi theater maken voor de eigen bühne, na 40 dagen mooie rouw marsen door Teheran, precies op de feestdag van de revolutie.
Wat al jaren door geen hond wordt gevierd in Iran.

Alleen dat vliegtuig hè, verklooide het hele mooie plan, big time.

Vraag me af wie er reeds bloederig in een cel ligt te schreeuwen.

vander F | 10-01-20 | 11:41

Idd dat doe je niet als je hard en medogenloos wil terugslaan

litebyte | 10-01-20 | 11:43

Lekker boeiend wat Iran en de VS daar doen. Interesseert niemand.
Jinek's kijkcijfers, daar gaat het om!

RandyBiel | 10-01-20 | 11:20 | 4

Die zijn bedoeld als adempauzes tussen de verhittende topics.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 12:41

Die andere blonde is een stuk lekkerder

wilmeister00 | 10-01-20 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

Zo, gezichtsverlies voor de mullah's, en niet een beetje ook,
hele bek d'r afgescheurd tot op het kaalgevreten bot.

vander F | 10-01-20 | 11:16

Die Iraniërs die juichten om de dood van Soleimani hadden eigenlijk erg veel lef. Staan in schril contrast met de massale 'Koreaanse' uitvaart van Soleimani.
Voelden ze zich soms gesterkt door hun dubbele paspoort?
Check hier de passagiers lijst:
www.flyuia.com/ca/en/news/2020/flight...
Ik kan niet klakkeloos geloven dat dit een fout was.
Die bulldozers duiden toch wel op een doofpot.
Veel tegenstanders van het regime op de weg terug naar hun tweede land om van daaruit de Twitters te vullen met hun bevindingen van hun vakantie tijdens deze rumoerige dagen zijn nu voor altijd stil.
Veel makkelijker ruim je dubbele paspoorten niet op.

Ben-Bataaf | 10-01-20 | 11:14 | 6

Het is speculatie, maar ze zijn er gek genoeg voor

wilmeister00 | 10-01-20 | 14:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Lijkt me bullshit, dit.
Een raket die een motor raakt, maar niet de volledige vleugel er afscheurt,
is geheel consistent met alle tot nu toe getoonde bewijzen.

hotmint | 10-01-20 | 11:14 | 2

Het toestel vloog relatief nog laag, het hoeft maar een klein formaat (schouder) raket zijn om op deze hoogte een toestel te raken. Je ziet ook duidelijk dat het geen enorme explosie is.

litebyte | 10-01-20 | 11:31

@litebyte | 10-01-20 | 11:31:
-
Er is ook maar een relatief geringe hoeveelheid explosieven benodigd om een paar fragmenten staal in de rondte te doen vliegen...

bisbisbis | 10-01-20 | 14:11

In een fascistisch land als Iran waar een dictatoriaal fanatiek leugenachtig regime huisvest kan je ook niets anders verwachten. Een regime waar mensenlevens niets waard zijn, waar mensen opgehangen en gemarteld worden. Wat veel erger is, is dat onze overheid en daar horen natuurlijk ook de bekende journalistenmeelopers bij, zoals bv NPO en NU, zich blijkbaar laten leiden door belangen (financieel, angst?) en ons voortdurend een vertekend beeld voor zetten.

Hoofdbreker | 10-01-20 | 11:14

Het eerste slachtoffer bij het uitbreken van een oorlog is altijd de Waarheid... ook in dit specifieke geval. Wie heeft dat vliegtuig neergeschoten (manpad anybody ?). De Perzen/Iran ,de Mossad of de CIA? Wie het weet mag het zeggen. Cui Bono? Het toestel zat vol met Perzen/Iraniërs. Die “Canadezen” waren allen oorspronkelijk afkomstig uit Iran. Veel belangrijker is de vraag ; wie zat er in dat toestel ? Het is en blijft vreselijk voor de nabestaanden.

Eendragtmaaktmagt | 10-01-20 | 11:11 | 4

Ziehier de complottheorieën zijn al begonnen, er gaan denk ik noch vele volgen.

kapt.Jerkoff | 10-01-20 | 12:03

@RandyBiel | 10-01-20 | 11:52: Het vloog toen het geraakt werd op bijna 8000ft/ 2438 meter
Iran heeft als MANPAD de Misagh-2. Die kan dit wel, maar ben het wel eens met TheOracle2. Ideale omstandigheden zijn wat anders dan praktische.

DeJemelscheet | 10-01-20 | 12:32
▼ 1 antwoord verborgen

Het is niet eens of ze wel of niet moslim zijn ze zijn nie zoslim daar in die regio's.

Dummy4303 | 10-01-20 | 11:08
-weggejorist-
Rallywally | 10-01-20 | 11:03 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Helaas. Iran doet het zelfde als Rusland met name als een Poetin. We ontkennen alle aantijgingen. Gewoon een ongeluk. Dat maakt het ook verdacht. Meteen in de zelfde minuut al verklaren dat het een ongeluk was. Je kan ook TE snel zijn.

Breakdance | 10-01-20 | 11:03 | 3

Dat doe ik ook altijd. Je moet altijd eerst ontkennen. Toegeven kan altijd nog.

ikbenerweer! | 10-01-20 | 11:09

Zoals iedere regering doet,dus.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 11:28

Hè, het lijkt op de Egypt Air die in de Atlantische Oceaan neerstortte. Geen van de mensen overleefde het. Al Batouti riep constant : "Tawkalt ala Allah" (ik vertrouw op god) terwijl de duik was ingezet. Uiteraard ontkende de Egyptische overheid de crash.

en.wikipedia.org/wiki/Gameel_Al-Batou...

Thoth | 10-01-20 | 10:59 | 1

There are no American troops in Iraq.....

BoerKoekoek | 10-01-20 | 11:29

Wat is het toch ook weer onbegrijpelijk dom, een actief raketsysteem positioneren in het verlengde van de startbaan van een internationaal vliegveld en dan schieten op een klimmend vliegtuig dat net gestart is....

Viper52 | 10-01-20 | 10:49 | 4

@litebyte | 10-01-20 | 11:07: Als het inderdaad een TOR-M was zoals word vermoed is het niet een systeem dat word gebruikt voor het verdedigen van installaties. Het is een zeer mobiel systeem voor korte afstand en geringe hoogte, wat meestal door de landmacht word gebruikt voor verdediging tegen helikopters en A-10's e.d.

TheOracle2 | 10-01-20 | 11:33

@litebyte | 10-01-20 | 11:07: Je mag toch verwachten dat er enige communicatie is tussen het vliegveld en het raketsysteem zolang het vliegveld gewoon open is.

Viper52 | 10-01-20 | 13:06

@TheOracle2 | 10-01-20 | 11:33: De TOR-M1 wordt in Syrie ook gebruikt voor het beschermen van gebouwen en de TOR-M1 is niet allen voor korte afstanden en geringe hoogtes maar kan tot 10km hoog vliegende doelen aan. De TOR-M1 kan inderdaad mobiel gebruikt worden maar dat is geen vereiste. De reden dat de TOR-M1 veel verkocht wordt is omdat deze een veel goedkoper alternatief is tov de S-300 en ook makkelijker leverbaar is ivm geopolitieke situaties.

Moonwarrior | 10-01-20 | 13:12
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom zou je het complete terrein al TWEE dagen na een vliegtuigcrash willen omploegen met bulldozers?! Vet ziek, als je dan niks te verstoppen hebt weet ik het ook niet meer.

Bloemschikliefhebber | 10-01-20 | 10:49

Wat mij weer geweldig verbaast, zelfs van die idioten in Iran, is dat na die raketaanval op de Amerikaanse basis het Perzische luchtruim niet onmiddellijk gesloten is voor de burgerluchtvaart. Het betreffende vliegtuig stijgt een paar uur na die aanval nog op. Zijn die gasten daar nou zo cynisch of zo dom?
Stel dat het ze lukt om die kernbom te maken, dan zie ik ze er voor aan dat ze die per ongeluk ergens boven Teheran laten afgaan.

JvanDeventer | 10-01-20 | 10:48 | 1

Ik heb het vliegverkeer een tijdje live gevolgd. Je wilt niet weten hoeveel 100en vliegtuigen er boven Irak en Iran waren gedurende dat ene uurtje...

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 11:19

Toch slim volk. Je schiet er 1 dood. Drukken ze er zelf bij de begrafenis nog 50 dood. Vervolgens schieten ze er 90 uit de lucht. Beter ver weg blijven van dit soort achterlijk volk.

foka | 10-01-20 | 10:46 | 2

De zwakbegaafdheid zit bij de islamitische leiders, niet bij het volk.

piloot47 | 10-01-20 | 11:00

Van die 60 "Canadezen" waren er 57 ook Iraniërs, studenten

grindbak | 10-01-20 | 11:36

Aan de foto te zien liggen de onderste stenen al boven...

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:46 | 2

Hadden we dezelfde daadkracht maar bij onze premier!

LuNaTeeQ | 10-01-20 | 10:50

Heb je de foto op de kop gehouden dan?

Dummy4303 | 10-01-20 | 11:00

Misschien kan het Nederlandse ministerie van Buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking in het kabinet Rutte in het onderzoek een bemiddelende rol gaan spelen. De innige banden met de van belastinggeld ondersteunde PLO die op hun beurt weer dikke vrinden zijn met de Iraanse revolutionaire garde zou, zeker met Rutte’s enorme succeservaring in het bovenhalen van onderste stenen, de ayatollahs gunstig kunnen stemmen tot het laten verrichten van een gedegen internationaal onderzoek.

B.Spiritus | 10-01-20 | 10:44 | 1

Tja ik denk ook dat iran de schuld aan deze ramp bijna een klein beetje toe moet geven en rutte/kaag dan aan de familie van elk slachtoffer twee Toyota's cadeau doet, mogen ze kleur ervan ook nog is zelf uitzoeken.......... zoiets?

jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:54

Het moet zo gedraaid worden dat de eer van Iran intact blijft. Slachtoffers maakt niet uit, als het maar geen fout van Iraanse kant is. Want dat is niet mogelijk.

NaughtiusMaximus | 10-01-20 | 10:43 | 3

Een groot deel van de bevolking in Iran is jong, uitstekend opgeleid en het merendeel van deze jongeren heeft niet zoveel met deze achterlijke relifascisten die het land... lijden... leiden.

litebyte | 10-01-20 | 10:47

Ik gok op.
Mochten ze er niet onderuit komen op.
Milities die niet in de hand te houden waren.
Een iranier met twee lawine pijlen op eigen houtje.
Raketten die een omweg maakte en het vliegtuig tegen kwamen.
Zeg maar van alles wat onlogisch is als het maar 1 ding doet. Het was niet hun schuld. Zij zijn juist het slachtoffer. Yep zo kennen we ze weer!!

tweetybird | 10-01-20 | 10:59

@litebyte | 10-01-20 | 10:47: jammer genoeg hebben die te weinig macht op het ogenblik. Verlichting moet van binnenuit komen, dat zie ik in de islamitische wereld nog weinig gebeuren door het overvloedig gebruik van intimidatie en geweld om iedereen die anders denkt buiten spel te zetten.

NaughtiusMaximus | 10-01-20 | 11:11

Zaten er overigens VS staatsburgers aan boord?

litebyte | 10-01-20 | 10:42 | 2

Nee, maar voor VS draait alles omdat het een Boeing was. Als die door een defect neerging is dat enorm slecht nieuws voor verkoop toekomstige modellen. Als hij gedowned is is dat weer goed nieuws, want dan kun je stelen dat er met het vliegtuig niks mis is. Kortom bedrijfs Amerikaanse belangen waarmee immense bedragen gemoeid zijn.

ultraman | 10-01-20 | 10:47

Dit is wel heel erg kort door de bocht, vanzelfsprekend hebben vliegtuigbouwers belang bij een goede reputatie, immers naam en faam is alles om orders binnen te halen. Echter, wat u stelt is dat het Amerika enkel daar om te doen zou zijn, geld i.p.v. veiligheid. Hier is niets van bewezen, immers als totaal onopgeleide militairen waar dan ook ter wereld at random vliegtuigen uit de lucht knallen, dan is elke vliegtuigbouwer en vlieg maatschappij een mogelijk doel.

Veluwse-Eikel | 10-01-20 | 19:34

Een objectief onderzoek zou wel fijn zijn.
Alleen jammer dat recente historie met de MH17 heeft uitgewezen dat met dit soort zaken de politiek zich gaat bemoeien en die objectiviteit zeer subjectief is.

En ja, zal Rutte zeggen, ik bemoei me toch duidelijk niet met het JIT.
Ja, maar dat was nadat de onderzoeksopdracht was afgegeven en de kaders waren gezet. En toen was het al te laat.

De verwarde man | 10-01-20 | 10:39 | 8

@EefjeWentelteefje | 10-01-20 | 10:57: Zo simpel is het inderdaad voor mij. Blijkbaar hebben dit soort ongelukken wel gevolgen, zo werd door KAL007 het GPS systeem open gesteld voor civiel gebruik, zodat dit niet meer kon gebeuren. KAL 007 was een paar honderd KM te ver naar het noorden gevlogen, over de SU ipv er onderlangs. In de tijd voor GPS kon dat zo maar gebeuren. Er was toen ook nog geen windinfo uit de SU.

Nav MH17 heeft KLM nu geleerd geen enkel risico meer te nemen, al waren die ook nog knap laat.

Nice_Wheels | 10-01-20 | 11:06

De KAL 007 was, in tegenstelling tot andere van dit soort ongelukken, wel degelijk een opgezet plan met als doel de radarsignatures van de Russen te meten. De aanwezigheid van enkele meetschepen voor vol antennes voor de kust, de ingeprogrammeerde afwijking van de koers, het vlak voor de vlucht vervangen van de piloten door ervaren ex-luchtmacht officieren en het feit dat dit vaker zo werd opgezet blijkt achteraf iets teveel vraagtekens op te werpen, evenals de evasive manoeuvers die door de piloot werden ingezet na de waarschuwingsschoten van de Russische piloot in plaats van te landen en nog een reeks andere feiten.

Beste_Landgenoten | 10-01-20 | 11:27

Ondanks dat u veelal te rechtlijnig denkt en alternatieve opties geen ruimte gunt, is dit interessante info (bron?). In het onderzoek naar de MH17 is ook geopperd (door mensen welke er verstand van hebben) dat het toestel juist daar moest vliegen om spionage activiteiten te ontplooien. Vooral de ladinglijsten waren/zijn hierdoor enorm belangrijk. In dit geval zou het neerhalen van zowel de KAL 007 en de MH17 een waanzinnige strategische blunder zijn (militaire info vergaren versus risico argeloze burgers). Vreemd dat u dit verhaal wel onderschrijft, en case MH17 halsstarrig blijft framen.

espionart.files.wordpress.com/2018/09... (KAL memorial).

Veluwse-Eikel | 10-01-20 | 19:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vind het al verbazingwekkend dat je daar naar toe wilt
Dat je weg wilt uit dat land snap ik wel.
Helaas mislukt deze keer.

HoerieHarry | 10-01-20 | 10:38 | 3

HoerieHarry | 10-01-20 | 10:38,
Mee eens, maar wat mij nog meer verbaast, deze mensen gingen weer eerst terug naar hun " roots".... best wel vreemd ?!
Want de meeste Iraniers die zijn gevlucht na de val van de Sjah en zij die nu willen vluchten naar het Westen, das moeilijk en dus ook zeer gevaarlijk, dus waren dit dan wel vluchtelingen ?
Daar zit ik dan over na te denken.
Even dit los zien van deze drama.

Bad - Casey | 10-01-20 | 10:45

@Bad - Casey | 10-01-20 | 10:45:
Precies.
En wat moeten al die Oekrainers daar?

HoerieHarry | 10-01-20 | 10:51

@HoerieHarry | 10-01-20 | 10:51,
Iran neemt wapens van Rusland…….. dus nog veel vreemder, want deze hedendaagse regering van Oekrainie, schijnt anti Rusland te zijn…..

Bad - Casey | 10-01-20 | 11:02

In afwachting van officiële bevindingen, wat achtergrondinformatie: www.defenseone.com/threats/2020/01/ho... Het neergeschoten toestel was duidelijk als passagiersvliegtuig herkenbaar en dat maakt het afschieten in automatische instelling (zonder menselijke tussenkomst) onwaarschijnlijk. Menselijk of technisch falen, een duidelijk signaal voor de kwaliteit van de Iraanse luchtverdediging komt Teheran natuurlijk heel slecht uit op dit moment.

Als de officiële berichtgeving uit Teheran nog verwarrender is dan die uit Washington, dan lijkt het erop dat de interne machtsstrijd daar inmiddels in volle hevigheid is losgebarsten. Wat ook betekent dat de zalvende woorden van Donald Trump de afgelopen dagen weleens heel erg voorbarig zouden kunnen blijken te zijn. Wordt vervolgd.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:38 | 2

Tja die zalvende woordenvan Trump heeft tot gevolg dat ze elkaar in Iran nu de tent uitvechten. De ene wil oorlog , de andere wil vrede wachten we maar af wat komt.

jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:50

@jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:50:
Laten we hopen dat de normalen dit keer hun zin krijgen en die ayatolla's nou eens definitef wippen.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 11:16

Ach ja, weer wat mensen dood door een islamitisch regime.

Eigenlijk een heel normale dag.

Nederland80 | 10-01-20 | 10:37 | 3

Yup, het begint met 1 die door de Amerikanen omgelegd werd (wat ie volkomen verdiend had). Vervolgens gaan er 56 meelopers en tenslotte ook nog 160 onschuldigen. Triest kutregime. Laten we na 40 jaar elend hier nou eens een keer een eind aan maken, kan het MO weer een wat normalere regio worden zonder allerlei proxy-oorlogen.

Nice_Wheels | 10-01-20 | 10:42

@Nice_Wheels | 10-01-20 | 10:42: nee het begon allemaal met het bestormen van Amerikaans grondgebied door een paar Iran proxies

Captain_Dipshit | 10-01-20 | 10:51

@Captain_Dipshit | 10-01-20 | 10:51: Eigenlijk begon het met hevig gemor en protesten bij de Iraanse proxies (Irak, Libanon) vanwege zware verliezen en bijkomende economische tegenspoed vanwege de inzet in Syrie. De Iraniers deded wat ze altijd doen om hun niet bijzonder snuggere achterban te consolideren tegen de VS aan te schoppen. Eerst mortieren op een Amerikaanse basis, waarop de Amerikanen 2 dozijn Hasjdi-Sjabie leiders omlegden, hetgeen weer de bestorming van de ambassade triggerde en de rest is genoegzaam bekend neem ik aan.

TheOracle2 | 10-01-20 | 12:12

Nou, ik voorzie dat dit ongeluk of 'vergismoord met raket' weer een dankbare goudmijn wordt voor aluhoedjes en complottertjes.

Dr_Johnson | 10-01-20 | 10:35 | 4

Ooh, jij "voorziet".
Daar moet je scherp voor zijn zeg, op het moment dat twee regeringen elkaar tegenspreken over een mogelijk neergehaald toestel en bulldozers de crash site omploegen, toch maar even geniaal genoeg zijn om te stellen dat het laatste woord er nog niet over is gesproken. Heb je nog meer super geniale openbaringen?

Vage_eddie | 10-01-20 | 11:05

@EefjeWentelteefje | 10-01-20 | 10:59:
En door Baudet, en door Wilders en door BoJo en natuurlijk door Twamp. Dat stelletje fascistoïde, racistische, narcistische huilebalken, jankeballen, krijsers, schreeuwers, gillers, roeptoeters, blèrders en blaters.
Zo, hebben we dat weer gehad voor vandaag. Verder nog iets van uw dienst?

piloot47 | 10-01-20 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een volslagen onzin om te stellen dat een vliegtuig na impact van luchtafweer zou moeten ontploffen of als een baksteen uit de lucht zou moeten vallen. Het toestel had snelheid en hoogte. Zolang er "lift" is omdat bijvoorbeeld de vleugels nog draagkracht hebben en de motoren nog voortstuwing leveren , kan het best wel even duren voordat zo'n ding de grond raakt.
In de best wel duidelijke video is te zien dat het toestel na de impact vlam vat. In een andere video, gemaakt vanuit een rijdende auto, is te zien dat de Boeing op zijn weg naar beneden steeds harder gaat branden en vlak voor de grond bijna helemaal in brand staat. Op het moment van het "incident" werd alle communicatie (data, transponder, etc.) abrupt verbroken. Meest voor de hand liggende scenario is dat de cockpit het hardst geraakt werd door de ontploffende raket.
Hoe dan ook, het slimste gaat zijn dat de VN de zwarte dozen ophaalt en toezicht houdt op de analyse ervan. Hoewel niet waterdicht, is de kans dan het grootst dat de uitkomsten van het onderzoek objectief zullen zijn.

Waagmeester | 10-01-20 | 10:31 | 6

@piloot47 | 10-01-20 | 11:14: Je hebt toch zelf op de filmpjes kunnen zien dat die brandstof nu juist NIET direct ontploft is?

Waagmeester | 10-01-20 | 11:25

@Waagmeester | 10-01-20 | 11:22: Aan de andere kant, ik lees net dat Iran de inslag plek al volledig leeggehaald heeft. Zou me niks verbazen dat alle fysieke bewijzen aan vliegtuig verdwijnen. En dat raketfragmentjes keurig uit de lichamen verwijderd worden voor ze gerepatrieerd worden.

TheBigKirth | 10-01-20 | 11:48

@piloot47 | 10-01-20 | 11:14: alleen, brandstof ontploft niet. Maar ja, jij ben natuurlijk een echte piloot, ik niet.

captainobvious | 10-01-20 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Altijd naar het grote plaatje blijven kijken jongens. De Vs is maar op 1 ding uit: Petrodollar veilig stellen. En daarbij zou de Trump Administratie & de bedrijven die daar belang bij hebben nog wel is 4 jaar de dienst willen uitmaken.

gebakkenzuchten | 10-01-20 | 10:30 | 6

Het andere grote plaatsje is dat Iran al tijden bezig is het MO over te nemen via proxies. Dat ben je uit het oog verloren geloof ik.

Moonwarrior | 10-01-20 | 13:22

Het werkwoord "is" is niet hetzelfde als "eens".

JackRyan | 10-01-20 | 21:51
▼ 3 antwoorden verborgen

DE VS heeft ook nooit officieel schuld bekend van het neerhalen van de Iraanse airbus 300 in 1988 (Iran Air Flight 655) , wel hebben ze de zaak voor 61,8 miljoen gesettled. Dus als Iran met een soortgelijk bedrag over de brug komt kunnen ze er ook nog wel eens mee wegkomen.

ultraman | 10-01-20 | 10:30 | 1

135 miljoen met inflatie dus. Dat zijn heel wat vaatjes olie.

LangeNeus51 | 10-01-20 | 11:39

De Droit gaat ervan uit dat nog voor de liquidatie van Suleimani de Amerikanen ALLE middelen hebben ingezet om gewaarschuwd te worden voor Iraanse wraakacties.

HUMINT, SIGINT, satellieten, artillerie-waarnemingssystemen... noem maar op.

Op het moment dat Iran die raketten richting Irak lanceerden, waren de Amerikanen daarvan op de hoogte en brachten de aangevallen troepen in veiligheid.

Tegelijkertijd ga ik ervan uit dat het Iraanse leger volledig in staat van paraatheid was gebracht; deels vanwege die "tegenaanval", deels uit angst dat de Amerikanen ook (lucht-)aanvallen in Iran zelf zouden uitvoeren.

Een beetje overdreven, maar de Yanks weten op dit moment exact dat Mahmoet in zijn huis in Teheran op de pot zit en een scheet laat.

Wanneer vervolgens vanuit het westen met grote stelligheid wordt gezegd dat Iran dit toestel heeft neergehaald, dan lijkt mij dat de Amerikanen dit live hebben zien gebeuren en deze informatie doorgespeeld hebben aan de betrokken landing.

Ze zeggen erbij dat het per ongeluk was, dus neem ik aan dat ze communicatie hebben afgeluisterd waaruit blijkt dat Mehmet uit nervositeit op het knopje heeft gedrukt. Fog of war.

Het is maar een analyse, hè...

De Droit | 10-01-20 | 10:30 | 2

landen ipv landing en stop de tijd

De Droit | 10-01-20 | 10:31

De Droit | 10-01-20 | 10:30,
" Fog of war ", prachtige docu, de 10 regels, gepresenteerd door wijlen, Robert McNamara, dit dient iedereen te zien.

Bad - Casey | 10-01-20 | 10:57

islamieten en technologie ..

Beefbus | 10-01-20 | 10:27 | 2

Koran en de waarheid...

ccr316 | 10-01-20 | 10:27

Beefbus | 10-01-20 | 10:27,
" Sience Fiction ".

Bad - Casey | 10-01-20 | 10:30

Alsof het ertoe doet, 't waren allemaal Iraniërs die uit de lucht zijn "gevallen" en de komende tijd vliegt er geen westerse maatschappij meer op Teheran.
Doel bereikt al dan net met hulp van Iran zelf.

marrretje | 10-01-20 | 10:25 | 11

Een mij bevriende Iraanse bezocht het huwelijk van haar zoon die indertijd niet mee kon vluchten met Pa, Ma, jonger broertje. Pa zwoer de Islam af (dan weet je het wel) en die heeft zijn oudste zoon niet meer lijfelijk ontmoet. Die zoon diende die tijd ook in het leger.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:35

Elfenstein

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:36

@McFlym | 10-01-20 | 10:30: Volgens mij Iraniërs en Iraniërs met dubbel paspoort. Vluchtelingen op familie bezoek.

HenkyPanky | 10-01-20 | 10:40
▼ 8 antwoorden verborgen

Goh, weet niet of mensen ooit beelden hebben gezien van een door een wapentuig geraakte vliegtuig te zien neerstorten ?!
Gaat vaak gepaard met een brandende toestel, die uiteindelijk wanhopig hoogte probeert te zoeken en als dat niet lukt, al brandend ten gronde slaat.

Bad - Casey | 10-01-20 | 10:25

Een vliegtuig dat geraakt wordt door een kleine raket kan best nog doorvliegen. Hangt er vanaf waar het geraakt wordt.

Beste_Landgenoten | 10-01-20 | 10:24 | 4

@CalamityJane | 10-01-20 | 10:26,
U zegt zowaar iets, maar er schijnen van die " kleintjes" , zoals u zegt, na de ontmanteling van het voormalige Sovjet Unie….. daarna er 22 " tennisballetjes " vermist te zijn ?!
Dat heb ik ooit gelezen, of het waar is ?!

Bad - Casey | 10-01-20 | 10:38

Bommie zei ik toch... niet serieus opvatten.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Waarschijnlijk waren een paar Perzische boeren aan het carbid schieten.

down | 10-01-20 | 10:24

We kunnen ook gewoon afspreken dat indien een land of regime bewijs van een crash wegruimt voordat er onderzoekers aanwezig zijn, dat land of regime automatisch schuldig is en de allerzwaarste sancties tegemoet kan zien. Die bulldozer is wel zo'n verschrikkelijke trap in het gezicht van eenieder die wil weten wat er gebeurd is, inclusief nabestaanden dat ze wat mij betreft nu al schuldig zijn. Moet je er maar met je vieze vette islamitische kudtklauwen vanaf blijven. Klaar met dat takkevolk, de vergelijking met Star Wars' Sand People is weer pijnlijk duidelijk.

elfenstein | 10-01-20 | 10:23 | 6

@tiku99 | 10-01-20 | 11:03:
Kan altijd zwaarder. Blokkeren van geldstromen, geen inreisvisa voor de EU, tijdelijk landingsrechten voor hun luchtvaartmaatschappij(en?) intrekken, noem maar op. En dan is er ook nog iets van een zeestraat die relatief makkelijk af te sluiten is. Als we echt willen zijn ze economisch zo kapot. Tuurlijk, die grenzen zijn niet allemaal smokkelvrij te maken maar als de Iranier in de straat het een tijdje echt lastig krijgt moet je eens zien hoe weinig ze meer van de ayatollahs en de shariahpolizei tolereren. Weg machtsbasis, op naar een Iran dat weer min of meer normaal mee kan draaien in de wereld.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 11:14

@Graaisnaaiert | 10-01-20 | 11:14: De eussr heeft juist een heel systeem opgezet om toch geld richting die lieverdjes te kunnen pompen. Want Trump is zo gemeen tegen ze. Dat gaan we natuurlijk niet stoppen

Harry_Witkamp | 10-01-20 | 11:46

Ben het volledig eens met bovenstaande comments. Het enige wat nu nog past zijn de meest zware sancties denkbaar. Dit is een misdadig, corrupt, duivels en totaal incompetent en achterlijk regime, dat nooit de beschikking zou mogen krijgen over nucleaire wapens.

JackRyan | 10-01-20 | 21:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk dat Mohammed Bomgordel aan boord zat.

Willy Keutel | 10-01-20 | 10:23

Alles wordt snel onder het vliegend tapijt geschoven...

Broedermans_Rikje | 10-01-20 | 10:23

Er schijnen ook satelliet beelden te zijn van MH17.

Miezerig | 10-01-20 | 10:22 | 2

Ah yes. De trajectory/hit uitspraak (van Kerry??) Er zijn dus beelden. Dat wel. Of het satelietbeelden zijn weten maar een paar mensen.

sjef-van-iekel | 10-01-20 | 10:26

@sjef-van-iekel | 10-01-20 | 10:26: Maar Trump wou niet dat die beelden bekend werden! Dat zal later in ieder geval wel gezegd worden want Obama is heilig

Harry_Witkamp | 10-01-20 | 11:44

Zelf het onderzoek doen, de beelden negeren en de bewijzen achterover drukken..
Daarna alles ontkennen en in de slachtofferrol schieten.
Waar herken ik dat toch van?

Schietmijmaarlek | 10-01-20 | 10:22 | 2

Bassie?
Van Adriaan.

Toetsenbordcomplex | 10-01-20 | 10:30

Al die autocratische niet-democratische staten als Rusland en Iran reageren het zelfde als ze kritisch worden ondervraagd: dan gaan ze alles ontkennen en zelfs tegenwerken. Vreselijk dit soort types. Rusland is schuldig aan MH17 en de ayatollah's army heeft dit vliegtuig neergehaald.

van Oeffelen | 10-01-20 | 10:21 | 1

rofl, zoiets als onderste steen.

am*dam | 10-01-20 | 10:28

Hahaha een moslim die eerst bewijs nodig heeft voordat hij pas iets gelooft, hahahahaha!

JackStick | 10-01-20 | 10:20 | 4

Erg sterk!

ultraman | 10-01-20 | 10:25

Ongelovige Thomassen!

Winter_is_coming | 10-01-20 | 10:27

geestig gevonden :)

pomodorus | 10-01-20 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Ground-To-Air is afgeschoten:

- Per ongeluk door bedienend personeel.
- Automatisch door het afweergeschut.
* In dat geval van het laatste kan het ook nog een spoof in het systeem zijn geweest en is er mogelijk opzet in het spel van een anti-Iran operator. Een hack bijvoorbeeld. Of een lokaal extern geïnitieerde storing.

Maar ja. Bewijs de spoof maar eens. Met andere woorden. De raket lijkt nagenoeg zeker. De aanleiding gaan we nooit zeker weten als reaguurders.

TheBurnerMan | 10-01-20 | 10:20 | 3

Wat is zeker weten? Het is alleen maar hoogst waarschijnlijk dat morgen opnieuw de zon opkomt. Zelfs dat is niet zeker. Niets is eeuwig. Dat is pas zeker.

bigstone | 10-01-20 | 11:04

@bigstone | 10-01-20 | 11:04: Men kan zeker weten dat de zon morgen opkomt. Iets met astronomie, natuurkunde en scheikunde.

TheBurnerMan | 10-01-20 | 12:19

Als ik de Russen en de fanboys van hun materieel mag geloven is het onmogelijk Russische systemen te hacken dus die optie kun je wegstrepen.

Moonwarrior | 10-01-20 | 13:25

Tja volgende week horen we dat na een blunder van een medewerker de zwarte dozen per ongeluk deleted zijn, maar ze staan nu wel iedereen ter beschikking.

jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:19 | 2

Zit er dik in

Nico_the_Sparrow | 10-01-20 | 10:21

Epstein did not kill himself. Om maar aan te geven dat dergelijke bullshit van alle kanten kan komen.

elfenstein | 10-01-20 | 10:26

Als de crash site zo snel is ontruimd doet me dat toch een beetje denken aan 9-11. Ook daar moest bewijsmateriaal zo snel mogelijk worden verwijderd.
Zou me niks verbazen als de Deep State ook achter deze crash zit om de start van een oorlog met Iran een extra zetje te geven.

Good Meuning | 10-01-20 | 10:19 | 13

@Sessine | 10-01-20 | 11:02: Het is een vast terugkerend patroon dat er bewijsmateriaal wordt verdonkeremaand / achtergehouden bij zo'n beetje alle aanslagen die wij in de afgelopen decennia hebben gezien. En dat er na dergelijke aanslagen steevast vrijheids beperkende maatregelen worden geintroduceerd of oorlogen worden gestart. En die zijn zelden of nooit in ons belang geweest. Daarnaast is er helemaal geen plaats voor redelijke / sussende berichtgeving in de msm, waarbij ruimte wordt gemaakt voor uiteenlopende meningen over hetgeen er is gebeurt.

Hoeveel meer aanwijzingen heb je nodig?

We mogen van geluk spreken dat mensen zoals Trump en Poetin hun hoofd koel houden in dit geval.

Good Meuning | 10-01-20 | 11:16

@Good Meuning | 10-01-20 | 10:43: je bent een hele sneue totaal malloot, dat besef je toch? Gestoorde kneus.

captainobvious | 10-01-20 | 17:19
▼ 10 antwoorden verborgen

De mensen moeten wel beseffen dat 90% van de Iraanse bevolking gewoon een redelijk leven wil maar door de baardmannen al 40 jaar richting hel worden gedirigeerd. De Fransen hadden die eerste ayatollah Khomeini NOOIT terug moeten laten gaan en op de vliegtuigtrap moeten laten struikelen for ever.

grindbak | 10-01-20 | 10:18 | 2

De mensen moeten dat helemaal niet beseffen en daar doet de NPO dan ook alles aan. Die lieten alleen maar mensen aan het woord die vertelden hoe geliefd die generaal wel niet was onder de mensen daar. En een voorzichtig woordje over Iraanse staatspropaganda. Maar helemaal niets over de Iraniërs die het wel best vinden dat deze trekpop van de Garde het loodje heeft gelegd, en die misschien stiekem ook wel op escalatie hopen als die culmineert in een nieuw en vrijer regime.

Muxje | 10-01-20 | 10:21

Wij worden voorbereid zelf zulke mensen te worden. Niets ontzienend.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:31

Crimineel regiem. Tijd dat er daar opruiming gehouden wordt.

Nice_Wheels | 10-01-20 | 10:17

Als ze nu gewoon de nieuwste versie van de turboflaps geïnstalleerd hadden had het niet uitgemaakt of het een raket inslag is geweest of niet. Vliegen gewoon door.

Kaas de Vies | 10-01-20 | 10:16 | 1

Turboflaps gaan nog heel groot worden in de luchtvaart.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:32

Laat de bewijzen maar eens zien van die raketaanval, ben benieuwd. En kom niet aan met Bellingcat ajb..

Realisties | 10-01-20 | 10:16 | 7

@Sprinkhaan | 10-01-20 | 10:19: Dat levert geen bewijzen, maar verdachtmakingen, vaak gebaseerd op multi-interpretabele niet fotootjes en filmpjes, waar achteraf nog wel eens mee geklooid lijkt of zelfs blijkt te zijn. Tja, dat zijn geen bewijzen, hooguit aanwijzingen. Bovendien, gelooft u echt dat Bellingcat 100% onafhankelijk is?

Realisties | 10-01-20 | 11:11

@ditotje | 10-01-20 | 11:09:
Massaal verzamelen van openbare data en bevindingen in de breedst mogelijk zin, deze checken voor zover mogelijk en van daaruit net zolang onmogelijkheden en speculaties wegstrepen totdat er een waarschijnlijk scenario uitkomt. Een van de medewerkers van Bellingcat heeft dat onlangs op tv uitgelegd. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vrij precies lanceerposities van raketten berekenen, locaties pinpointen, verkeer analyseren etc. etc.
Het zijn m.a.w. geen speciaal geselecteerde figuren die naar een vooraf gewenste conclusie toeschrijven, het zijn mensen die onzin uit een overdaad aan data wieden en zo uiteindelijk tot de meest logische conclusie komen. Vond ik een plausibel verhaal.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 11:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Deze boomerang komt terug en wel recht in de Perzische smoelwerken....

Pedronegro | 10-01-20 | 10:16 | 1

Een Boomerang met turboflaps.

Kaas de Vies | 10-01-20 | 10:17

Ontkennen, verrassend!

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:16 | 1

Moslims liegen anders nooit!

eerstneukendanpraten | 10-01-20 | 10:19

Geloof Iran nu maar gewoon. Iran spreekt de waarheid. Want Iran zou echt nooit liegen tegen de ongelovige christenkafirs. Allahu Akhbarrrrr.

Nivelleermarionet | 10-01-20 | 10:15

Als zelfs Troedoo het zegt moet het waar zijn. De Jessiassiaanse snotneus waar heel Links-De-Wereld als lemmingen achteraan loopt.

Realism Is All | 10-01-20 | 10:13 | 3

Die vieze blackfacer.

Mahatma | 10-01-20 | 10:18

In deze heeft Troedo wel een beetje gelijk. Hij geef
t meer om zijn Iraniers dan Iran zelf.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:19

Ja u zegt het de snotneuzen (jesse, macron, trudeau, sanchez) willen allemaal de wereld naar hun hand zetten. Daar willen ze Trump niet bij hebben.

biebop | 10-01-20 | 10:22
-weggejorist-
allesofniks | 10-01-20 | 10:12

Die kerel in dat eerste linkje, Ali Rabiei, ik zie 2 hoorntjes op zijn hoofd en denk de bokkepootjes en staart er automatisch bij. Wat eem griezel. Enfin, nu topicje lezen maar het verbaast toch niet echt iemand dat Iran zegt dat ze het absoluut niet gedaan hebben? Zeggen ze namelijk zelluf.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 10:11

De shit is aan. Mark my words.

Otman | 10-01-20 | 10:09 | 1

Nee. V.S. heeft weer eens aangetoond, na de Chamberlain appeasement van Obama, dat je nog steeds niet met ze moet fucken.

Nieuwe Status Quo met meer balans op V.S., Iran delft het onderspit.

TheBurnerMan | 10-01-20 | 10:24

Als Westerse leiders het zeggen, dan weten we dat het waar is. Die liegen namelijk nooit over dit soort zaken en barsten altijd van verifieerbare wetenschappelijke bewijzen van objectieve bronnen. Het Westen heeft ook helemaal geen belang bij hun waarheid.

Balgesjaakt | 10-01-20 | 10:09 | 10

Tja u schijnt nog wel een grote hekel aan ons westen te hebben, wanneer gaat u eindelijk is in een land wonen waar uw mening niet belachelijk klinkt. Is voor u en ons een verademing.

jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:35

@jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:35: u gelooft nog in de "Onderste Steen" van MinPres.? Wow!

keetla | 10-01-20 | 11:44

@jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:35: als zo iemand vertrekt naar een van die schijtlanden waar hij het voor opneemt.

Moonwarrior | 10-01-20 | 13:28
▼ 7 antwoorden verborgen

Site opgeruimd voor er door andere landen onderzoek gedaan kan worden, waar ken ik dat nog meer van.....

ugur | 10-01-20 | 10:08 | 3

De concentratiekampen?

ikbenerweer! | 10-01-20 | 10:15

@ikbenerweer! | 10-01-20 | 10:15:
Zijn ze niet helemaal in geslaagd maar er wordt toch niet minder hard ontkend door de fanboys van Adolf. Ach ja, debielen zullen er altijd zijn.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 10:21

Mijn zolderkamer?

Toetsenbordcomplex | 10-01-20 | 10:21

Zei ik. Trump. Special Forces. False flag.

Trump 20-20!

ikbenerweer! | 10-01-20 | 10:08 | 1

Kunt u uitwijden hoe false flag?

TheBurnerMan | 10-01-20 | 10:24

Iran doet precies het het goede. Zichzelf nog onbetrouwbaarder neerzetten.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:07

What goes up, must come down.

Leptob | 10-01-20 | 10:07 | 1

Deze onderste steen gaat een stuk sneller boven komen, gok ik zo.

Ilyrm | 10-01-20 | 10:07 | 2

@Ilyrm | 10-01-20 | 10:07

Nou, dat valt nog te bezien! Vanochtend was in het nieuws dat Trudeau heeft gebeld met Rutte gezien zijn ervaring met de MH17 kwestie.

demaup | 10-01-20 | 10:30

Kan er dan in ieder geval nog een flinke raket op die grafrovers geflikkerd worden?
Iedere vorm van beschaving is daar zoek als mensen tussen de stukken lijk en brokstukken gaan zoeken naar horloges, iphones etc.... Net hondsdolle beesten, die verlos je ook zsm uit hun lijden.

elfenstein | 10-01-20 | 10:07 | 4

Sorry dat ik het zeg maar het zijn beesten. Kijk, wrakstukken worden vaker verzameld en verkocht op de markt ( heb ik geleerd van aircrash investigation ) maar dat was van vliegtuigen veraf in onbereikbare gebieden met lokalio's die amper wat te vreten hadden zelf. Dit is van overheidswege meteen al geruimd en dat is moreel zwaar minderwaardig, geeft precies aan hoe weinig ontzag die schijtbaarden voor het leven hebben. Daarom dus, nooit een atoombom voor die ayatollahs. Wat Kaag en de linkse deugers ook zeggen, hoeveel "jamaar Israel en de zionisten en boehoehoe" er ook heeft, dit soort relidioten zijn levensgevaarlijk met dat spul.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 10:19

@Graaisnaaiert | 10-01-20 | 10:19: hear... hear... deze 'mensen' kunnen niet eens fatsoenlijk omspringen met conventionele wapens laat staan dat ze atoomwapens in handen krijgen.

Solar666 | 10-01-20 | 10:21

@Graaisnaaiert | 10-01-20 | 10:19: O jawel hoor, de ayatollahs mogen zeker een atoombom krijgen. Één die van 10km. hoogte komt en op scherp staat.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:52
▼ 1 antwoord verborgen

Nadat je geraakt bent door een raket kan je weldegelijk doorvliegen, kan je weldegelijk met de verkeerstoren praten, en kan je in sommige gevallen weldegelijk landen. Het verhaal van Iran stinkt. Als het schoonmaken van een crashsite je manier van onderzoek doen is, dan heb je duidelijk iets te verbergen.

Zie hier het verhaal van een beschoten vliegtuig dat is geland: www.ainonline.com/aviation-news/aviat...

El Rico Grande | 10-01-20 | 10:04 | 5

Iedereen die wel eens aircrash investigation heeft gekeken weet dat wat Iran zegt lulkoek is. Zonder verdere conclusies te trekken, ze lullen uit hun bebaarde nekjes.

Graaisnaaiert | 10-01-20 | 10:15

Tja als het terug kan vliegen was het een Airbus net als in dit geval, als het daarna brandend neerstort was het een Boeing, wat dus nu in het nieuws is. Make Europa great again.

jan huppeldepup | 10-01-20 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh nee, krijgen we nou weer maandenlang dit welles/nietes gezeik over een neergestort vliegtuig?

Calastir | 10-01-20 | 10:03 | 1

Ach het is wel een leuke afwisseling van de zwarte frieten discussies.

keestelpro | 10-01-20 | 11:28

Waarom geven ze het niet gewoon toe? Dit is eerloos en volstrekt ongeloofwaardig.

Gen. Maximus | 10-01-20 | 10:02 | 6

@Gen. Maximus | 10-01-20 | 10:35:
Hmm tja, 't is toch een beetje alsof je een groot rijbewijs ambieert terwijl je grote brokken maakt op je elektrische scooter.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Altijd ongeloofwaardig als religieuze fanatiekelingen de term 'wetenschappelijk' bezigen om hun straatje schoon te vegen. Dezelfde mensen beroepen zich dagelijks om religie om te moorden en te martelen. Dan ben je gewoon een opportunistisch roofdier in mijn ogen.

Solar666 | 10-01-20 | 10:01 | 5

Wetenschappers die zo heilig geloven in een denkbeeldig opperwezen, dat is toch pure ironie?

Busverhuur | 10-01-20 | 10:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien kan Rob Jetten even met zijn vriendin naar Iran gaan en de boel daar oplossen.

Kaas de Vies | 10-01-20 | 10:01 | 6

@Acidstain | 10-01-20 | 10:18:
Alleen als hij naar Iran gaat, want dan ontkent hij homo te zijn en gaat hij met een vriendin. Zijn homovriend ook. Wat een integere man met principes is het toch.

Kaas de Vies | 10-01-20 | 10:22

Je weet tegenwoordig niet meer wat het is. We zijn allemaal latent man vrouw of omgekat.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:24

@Kaas de Vies | 10-01-20 | 10:22:
Goed gespeeld Kaas!

demaup | 10-01-20 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ze ontkennen dan hebben we als Westerse Wereld natuurlijk geen been om op te staan.

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:01 | 3

Zou Rutte de non-lethal bulldozers geleverd hebben waarmee de crash site gladgemaakt wordt?

Harry_Witkamp | 10-01-20 | 11:15

Na al die getuigenvideo's is Iran gewoon betrapt met de broek op de knieen.
Oke jurk dan.

keestelpro | 10-01-20 | 11:26

Met alleen ontkennen komen de Iraniërs er niet.

TheBurnerMan | 10-01-20 | 12:18

Ja, met steun van de Kaag is het makkelijker liegen.

RickTheDick | 10-01-20 | 10:00 | 2

Maar Kaag liegt toch niet?

Rest In Privacy | 10-01-20 | 10:34

Wanneer het wordt bevestigd door premier Trudeau, then is het so.

Toetsenbordcomplex | 10-01-20 | 10:00 | 1

Als zelfs soyboy Trudeau het niet langer pikt dat landgenoten worden geslachtofferd om de islam te verspreiden dan weet je dat er iets goed fout zit.

Solar666 | 10-01-20 | 10:19

The Civil Aviation Organization for Make Benefit of Glorious Islamic Republic of Iran

Rest In Privacy | 10-01-20 | 09:59

Iran moet gewoon een plaats in het JIT krijgen en een veto recht. Zo simpel is het.

Heiner | 10-01-20 | 09:59

Ik zei het al eerder:”Ze Russians, ze Russians.”

Guusje Nadorst | 10-01-20 | 09:58 | 2

Niet waar, ik was het eerst.

Toetsenbordcomplex | 10-01-20 | 10:00

Benieuwd of we nu wel radar en satellietbeelden krijgen te zien.

Kaas de Vies | 10-01-20 | 09:56 | 3

Zo'n zelfgemaakte mspaint tekening van de Russen

Henk P | 10-01-20 | 10:09

Hmmm ik denk als je dood aan amerika roept en we gaan wraak nemen en zo. Denk ik dat er toch wel wat raders en satelieten in stelling gebracht zijn. Van beide kanten. Als zelfs australlie al roept. Yup het vliegtuig is neergehaald. Denk ik dat ze zelfs al eerder wisten dat Iran een bullshit verhaal ophangt!!

tweetybird | 10-01-20 | 10:17

Het is een Oekraïens vliegtuig en dat is best ironisch. Weten ze daar ook hoe het is om geen medewerking te krijgen bij zo'n onderzoek.

Busverhuur | 10-01-20 | 10:44

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl