Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ai. Oekraïense bondgenoot heeft rare tatoeages

Het manke bewijs dat er ook goeie nazi's zijn...

Weet..

..wie..

..je..

ook...?

Zijn de vijanden van onze vijand onze vrienden? RTL Nieuws heeft een filmpje gemaakt met Oekraïense militair Dima, die geholpen heeft om de Russische MH17-verdachte Volodymyr Tsemach over de linies te smokkelen, waarbij hij een been verloor. Dapper, en bedankt, maar we hebben er weinig aan: Oekraïne ruilde Tsemach voor wat eigen makkers. Nu zit-ie in Rusland, en die geven hem niet terug. Wat ook opviel: bondgenoot Dima heeft nogal wat dubieuze tekeningetjes op lijf & kunstleden. Swastika's, SS-runen, dat soort werk. Kudo's voor RTL dat ze er naar vragen, want de tribale oorlogsoligarchie Oekraïne is bepaald geen vrije & blije bondgenoot aan de progressieve bedelketting van Brussel. In het filmpje verklaart-ie dat 'zijn voorouders deze symbolen ook al gebruikten'. Nou is het hakenkruis inderdaad al eeuwenoud en nog geiniger: de allereerste werd ooit in Oekraïne gevonden, stamt uit de prehistorie (jaja, we leren nog eens wat hier) en had dus niets met het moderne fascisme van doen. Maar tenzij Dima's voorouders bij de SS zaten, is het smoesje over die runentekens achterop zijn nieuwe been wel erg dun. Want dat logootje hoorde gewoon bij het duistere designpakket van bepaalde Duitsers in een zeer specifiek tijdperk. Maar hee. Nazi of nie. Het echte tuig. Dat blijven de Russen.

Ook weer opgehelderd

Nou Dima.

Vertel het eens?

Oh nee dan is het goed

Reaguursels

Inloggen

Swastika is inderdaad al meer dan 2000 jaar oud. En de Nazi swastika heeft de haken naar rechts, deze man heeft ze naar links. Of hij is oprecht of hij is zo dom dat hij sooner or later zichzelf wel een keer elimineert volgens het Darwin principe.

van heinde en verre | 04-12-19 | 15:16

Is al voor de Oekraïense revolutie bekend dat 50% van de inwoners daar nazi's zijn. Toch wil Nederland daar al te graag vriendjes mee zijn. D66, VVD stemmers lopen in de polonaise om hun bij de EU te krijgen. En maar tegen het associatieverdrag stemmen.

bryan1237 | 03-12-19 | 21:12

Oekraïne zal voor een groot deel extreem rechts en zwaar anti Russisch blijven. vanwege dat laatste, komen ze weg met dat eerste.

Schepvogel | 03-12-19 | 21:10

Het rechtse kwaad rukt op, nu ook ‘geheime tekens’ gespot op HEMA trui: www.ad.nl/binnenland/trui-met-extreem... (Othila, Scheiding). Ze vergeten bij hun ‘terughaal-actie’ te vermelden dat alle Noordelijke regionen vergeven zijn v.d. rune tekens, men kan ze zelfs spontaan tegenkomen in het veld of bos, gebeiteld uit steen… meestal 1.200jr. of ouder. Of op gevels van boerderijen, in smeedwerk etc. Het is maar goed dat de HEMA haar oor heeft laat hangen naar de Wiesenthal’s v.d. lage landen.

Veluwse-Eikel | 03-12-19 | 20:21 | 1
-weggejorist-
Rest In Privacy | 03-12-19 | 20:17 | 1

Weet. .. wie.. .. je.. ook...?

Wut?

De waard zijn gast | 03-12-19 | 19:09

Natuurlijk heeft onze pers (in dit geval RTL ) geen problemen om Nazi’s te interviewen het is natuurlijk maar een detail van de geschiedenis !
Net toen onze Limburgse jagers in 2015 in Narva gingen paraderen tegen de Russische Agressie .
www.rtvdrenthe.nl/nieuws/90195/Milita...
Narva de einige stad met een Nederlandse SS Monument (Duitsers hadden nog het fatsoen om niet te paraderen in Narva)
historiek.net/een-gedenkteken-voor-ne...
Maar ja onder de noemer Russische Agressie is alles veroorloofd om de Russen te framen en de Ukrainers te vrijwaren van einige verantwoordelijkheid het merendeel van de slachtoffers in oekrainen (+/-13000) zijn etnische Russen ! Zou mensen aanraden om zich een beetje beter te informeren
Erwan Castel en les moutons enrages in het Frans
Patric hillebrand
En natuurlijk southfront fort Russ en sputnik daar komt alles aan bod wat het NOS en de NPO angstvallig probeert te verzwijgen

pietka | 03-12-19 | 19:01 | 3

@Pietka,

Jouw cijfer van +/- 13.000 Russische slachtoffers valt nogal mee als je bedenkt dat het deels ook om wraakacties voor de holodomor gaat. Die door Stalin gepleegde genocide kostte zo'n 2,5 tot 7,5 miljoen Oekraïners het leven. nl.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Elke dode in elk conflict is er een teveel. Maar we moeten wel beseffen dat geschiedenis vaak een opeenvolging van acties en reacties is. Eenzijdig de schuld bij de ander leggen leidt nooit tot een oplossing.
Ik kan u ook aanraden zich een beetje beter te informeren.

Dandruff | 03-12-19 | 19:12

@Dandruff | 03-12-19 | 19:12:
De Russen hebben daar evenveel onder te lijden gehad als de Oekraïners ,maar als ik het zo bekijkt zijn er veel oekies die op vakantie gaan in de Krim en blijkbaar hebben ze daar veinig problemen me hun kinderen spelen daar rustig met de Russische kinderen , dus vraak lijk mij een beetje ver gezocht de toekomst zal het leren . Kolomoisky een van de grote oorzaken van het conflict is al zijn vest aan het draaien en dreigt de vriendschap met Rusland weer aan te halen !?
NATO en Brussel hebben er een puinhoop van gemaakt en de Oekraïners trekken langzaam hun conclusies de Galiciërs daar gelaten die kunnen zodadelijk met de Polen gaan bekvechten honderd duizenden polen zijn namelijk ook door de banderisten afgeslacht , zou zeggen prettige thuis wedstrijd voor je maatjes uit Galicië

pietka | 03-12-19 | 19:37

@pietka | 03-12-19 | 19:37:

Socialisme leidt altijd tot hongersnood, dus ook in Rusland.

Maar de holodomor was specifiek gericht tegen Oekraïners, en had tot doel Oekraïne te russificeren. Door de massale sterfte èn de import van Russische immigranten werden Oekraïners een minderheid in delen van hun eigen land. Die russificering is dus ook deels gelukt.
Datzelfde spelletje speelden de Russen trouwens ook in onder andere de Baltische staten en Tsjetsjenië. Rusland slokte daarnaaast ook grote delen van Polen op, en vermoordde en deporteerde daarbij miljoenen Polen.

Je kunt de wereldgeschiedenis niet wissen met een verwijzing naar spelende kinderen. Ja, kinderen weten dat allemaal nog niet en houden zich daar niet mee bezig. Gelukkig maar. Echter, het ontkennen van een genocide is echt iets heel anders dan "leuk samen spelen". Je doet je voor als een wat dommig kind van 6, maar achter die façade gaat blinde haat naar niet-Russen schuil.

En wie zijn "mijn maatjes uit Galicië", volgens jou?
Jouw extreme gebrek aan historische kennis zegt niks over mijn vriendenkring. Je weet helemaal niks.

Dandruff | 03-12-19 | 20:11

GEENSTIJL, Nazi symbolen wil zien moet je Eens in Italië bij een autosnelweg pompstation gaan kijken. Beeldjes van Musolini, hakenkruis werpsterren, boksbeugels met Nazi symbolen en weet ik wat nog meer. Is jullie niet opgevallen dat niemand het ooit over de Italianen heeft?

ADVIZEUR | 03-12-19 | 18:37

In de Tweede Wereldoorlog waren Oekraïense bewakers (kapo's) van het meest gevreesde soort. Maar tsja, er zullen vroeger zonder twijfel ook lieve landgenoten zijn geweest. Blijf wel opletten.

ljcoster | 03-12-19 | 17:31 | 3

Volgens mij waren alle kampbeulen berucht, ook die uit Nederland en Duitsland.
Maar als je concrete cijfers hebt hoor ik dat graag.

Dandruff | 03-12-19 | 17:35

Er is geen land in de wereld waar meer joden gedeporteerd zijn dan Nederland. de kans bestaat dat jouw familie ook heeft gedaan van de 7 gulden en 50 cent.

ADVIZEUR | 03-12-19 | 18:40

@ADVIZEUR | 03-12-19 | 18:40:

Heb je concrete cijfers en een bron?
En houden die rekening met het feit dat NL een klein en dichtbevolkt land is, waar onderduiken gewoon heel lastig is?

Dandruff | 03-12-19 | 19:02

Nog ff wat geschiedenis omtrent het Hakenkruis, een Zweedse Piloot melde zich vrijwillig bij de Finse Luchtmacht gedurende 1e Wereld Oorlog, deze Piloot had op zijn eigen Vliegtuig een Hakenkruis geverfd , als Geluks Teken !
Rond 1917 heeft de Finse Legerhevelvoerder Carl Gustaf Mannerheim (1867-1951) het Hakenkruis officieel in gevoerd als Teken op Finse Leger vliegtuigen.

In Oekraine woonden al heel lang Volksdeutschers.
In de Sovjet-Unie verloren ze al hun bezit door de collectivisering en in de andere staten van Midden-Europa werden ze gediscrimineerd, wat velen van hen in de armen van de nazi's zou gaan drijven.
nl.wikipedia.org/wiki/Volksduitsers
nl.wikipedia.org/wiki/Volksduitsers#/...

Torquemada | 03-12-19 | 17:17

Ik weet het niet hoor. Oekraïners zijn afstammelingen van de Vikingen. Die hebben Kiev immers gesticht. Ergens dus plausibel dat ze eeuwenoude runetekens gebruiken. Ik zou er graag wat meer over lezen. Maar het heeft toch een beetje iets raars. Nazi of geen nazi ik weet het niet. In die regio Rusland, Oekraïne enzovoort zijn wel bizar veel neo-nazi's maar die komen er openlijk voor uit. Die zeggen gewoon "ja, ik ben een nazi en er trots op". Boeit ze niets.

DeKussendeWielrenner | 03-12-19 | 17:07 | 1

Het hakenkruis is niet typisch Germaans, maar komt in bijna alle Indo-Europese culturen voor. Van Ierland en Spanje tot India en Iran.

Maar de SS-runentekens achterop die prothese zijn wel kenmerkend voor het nazisme; daarvoor is geen excuus. En het ligt voor de hand dat iemand die zijn blinde haat met SS-runentekens accentueert, om diezelfde reden overal hakenkruisjes op stempelt.

Dandruff | 03-12-19 | 17:33

Dubbel. Enerzijds vochten ze mee met de Duitsers tegen Stalin ( net zoals de Finnen tijdens de winteroorlog ) maar anderzijds lieten ze zich maar al te graag recruteren als kampbeul. Een vies volkje, kortom, en die lulkoek over oude Oekrainse symbolen, prima, maar het gaat om de context en die klopt hier niet. Maar goed, we wisten al langer dat Poroshenko en zijn team niet van de frisse zijn maar de EU gaat het puur en alleen om de centjes. Wat mij betreft wordt dat gehele oostblok een soort van niemandsland, een buffer tussen ons en Poetin ( en natuurlijk de Saraceense dreiging ). Hoeven we ook niet te janken om de mensenrechten daar als ze weer op elkaar gaan inhakken, voor ons een pure win-win.

Graaisnaaiert | 03-12-19 | 16:57 | 4

Is het echt zo vreselijk ouderwets om mensen individueel te beoordelen op wat ze zelf doen of zeggen, in plaats van op hun taal, huidskleur of nationaliteit?

Ik voel mij niet verantwoordelijk voor Nederlandse misdaden begaan in Suriname of Indonesië. Zelfs niet voor het huidige Nederlandse beleid. Ik zou het dus ook niet als "win win" zien als Nederlanders op elkaar inhakken. Ik ben geen "social justice warrior", zoals racisten zichzelf tegenwoordig noemen.

Ik ga Duitsers, Oekraïners of Russen dus ook geen "vieze volkjes" noemen. Elk volk heeft een hoop zwarte pagina's in zijn geschiedenis. Nog los van de context waarin bepaalde daden begaan worden. Zoals; de keus voor Hitler was in Oekraïne destijds geen echte keus. Het was het logische gevolg van de door Stalin georganiseerde genocide op Oekraïners, de holodomor.
Zo'n genocide heeft vaak wel een radicaliserend effect ja. Maar ook Duitsers, Fransen en Nederlanders lieten zich graag rekruteren als kampbeul of oorlogsmisdadiger. Dat is echt niet iets uniek Oekraïens.

Dandruff | 03-12-19 | 17:24

www.amazon.de/Frau-komm-Massenvergewa...

"Zu den schlimmsten Verbrechen im Zweiten Weltkrieg gehören die Massenvergewaltigungen deutscher Frauen und Mädchen durch sowjetische Soldaten 1944/45. Viele dieser Frauen und Mädchen wurden nicht ein Mal, sondern viele Male sexuell mißbraucht. Weder Kinder noch Greisinnen blieben verschont. Verläßlichen Schätzungen zufolge wurden rund zwei Millionen Frauen und Mädchen Opfer jener Vergewaltigungen."

theo-is-dood | 03-12-19 | 19:42

@theo-is-dood | 03-12-19 | 19:42:

Overigens werden ook Poolse, Hongaarse en Roemeense vrouwen en meisjes slachtoffer van Stalins strategie van massaverkrachtingen.
Zelfs gevangenen uit Duitse concentratiekampen ontsnapten niet aan dat geweld. www.trouw.nl/nieuws/het-grote-zwijgen...
En kritiek daarop was in de Nederlandse CPN nog decennialang taboe, tot de jaren '90.

Dandruff | 03-12-19 | 20:24
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb het idee dat ze in ieder geval niet zo'n weg-met-ons open-grenzen white-man-bad volk zijn als het meest van west Europa.

unshift | 03-12-19 | 16:52

Kritiek op de Oekraïne? Alles afwegende, zeg ik: 'Ze liggen prima op schema voor het EU lidmaatschap'. Dat duurt niet lang meer!!

HoniSoit | 03-12-19 | 16:40

Stond onze vriend Timmermans niet in Kiev te verkondigen aan de Oekraïners: "Welcome to the European Union!" Gelukkig liep 't even anders met het EU referendum over de toetreding, Frans.

Troumoetblijcken | 03-12-19 | 16:30 | 1

Nederland stemde tegen, maar de regering heeft gewoon getekend.
Er is nu een inlegvelletje ja; dat door geen enkel ander land is getekend.
Of zelfs maar gelezen.

Dandruff | 03-12-19 | 16:33

Net FIFA2020 gespeeld maar daar komt hij niet meer in voor, dus gelukkig komt alles weer goed.

Dutch_Holland | 03-12-19 | 16:27

Dat viel mij dus ook al op!! Godverdomme in mijn eigen land wordt iedere niet-radicaal-linkse mening weggezet als ultrarechts door diezelfde media. Nu is dat nationalistische land in de zaak MH17 de 'good guy' en mag het etaleren van nazischap met een korrel zout worden genomen?? Het is ongelooflijk hoe de publieke opinie wordt gemanipuleerd. We worden belazerd waar we bij staan.

Claude_Vieaul | 03-12-19 | 15:59 | 2

Dat linksche RTL heeft hier ff niet op zitten letten. Ben benieuwd of ze er nog op terug komen vandaag of dat het weer over het klimaat gaat.

Trumme | 03-12-19 | 16:20

Rusland en Oekraine zijn beiden schurkenstaten van de bovenste plank. Ik heb voor geen van beiden een voorkeur, heb ze het liefst allebei achter een hele hoge en hele dikke muur, slaan ze daar elkaar maar de hersens in.

Graaisnaaiert | 03-12-19 | 17:00

Herbegraving van de leden van de 14 Galician Ukrainse SS-divisie in 2015:
www.youtube.com/watch?v=5F1gI0GjLBE
Ik word van sommige tenue's toch een beetje naar.
Deze divisie heeft enthousiast meegeholpen in de anti-partisanen strijd.
Ieder die iets over Duitse antipartisanen strijd gelezen heeft, weet donders goed wat dat betekent.

Roadblock | 03-12-19 | 15:59

Als dat een rechtszaak wordt heeft hij geen poot om op te staan.

keistad | 03-12-19 | 15:56

Verbaast me niks die nazisympathie daar: in de jaren 40 van de vorige eeuw was men in de Oekraïne verheugt dat men door Duitsland werd geannexeerd.

Troumoetblijcken | 03-12-19 | 15:52 | 1

Enig idee waarom?

Dandruff | 03-12-19 | 16:30

Ik zou zo'n Nazi-Amsterdammertje kunst noemen, of eigenlijk een onschuldig boeddhistisch symbool natuurlijk, aangevuld met wat Noordse runen.
Lekker multicultureel, wie kan daaraan nou aanstoot nemen?

Monkey Cabbage | 03-12-19 | 15:20

Is er al een petitie gestart om deze symbolen van het gips te verwijderen ?

RichardBandler | 03-12-19 | 14:49

Is er al een petitie gestart om deze symbolen van het gips te verwijderen ?

RichardBandler | 03-12-19 | 14:49 | 1

Dat is een prothese, geen gips.

OverdaanDerOnderheid | 03-12-19 | 15:01

Even een vleugje geschiedenis: De Oekraïners waren oorspronkelijk pro Tsaar Nicolaas maar na het leegbloeden tussen 1914 en 1917 voor de Tsaar veranderde de stemming enigszins. maar de bolsjewieken vertrouwden de Kozakken (Mensjevieken) niet en onder Stalin vond daar tussen 1920 en 1930 een onvoorstelbare genocide plaats vermoedelijk 20 mln. slachtoffers door honger en terreur en verdrijving.
Dit kan niet los gezien worden wat er in WW2 gebeurde. Met de Duitse inval in Rusland werden de Duitsers met open armen en bloemen in de Oekraïne ontvangen. Een Oekraïense generaal Vlasov wilde zich maar wat graag aansluiten bij de Wehrmacht maar die hebben door onkundige leiders dat afgewezen niet goed inschattend dat in dat gebied ook veel Volksduitsers woonden (Siebenbürgen) dit heeft bijgedragen aan de uiteindelijke nederlaag aan het Oostfront.
Maar in die context moet het heimwee voor een deel van de Oekraïners naar die tijd gezien.
Nederland jammert en klaagt over dat de Russen die Chermach niet willen uitleveren, maar ze zouden moeten klagen bij de Oekraïne.

biebop | 03-12-19 | 14:47 | 2

Vlassov was geen Oekraïner maar een Rus. De Vlassov-Armee/ POA telde ca.1 miljoen vrijwilligers die met de Duitsers tegen de Sovjets vochten.

Eendragtmaaktmagt | 03-12-19 | 14:55

Siebenbürgen ligt in Roemenië, niet in Oekraïne en heeft nooit tot de CCCP behoord.

Eendragtmaaktmagt | 03-12-19 | 15:00

Hij liegt ook niet. Hij is geen fascist. Hij is nationaal socialist.

Padre Grassi | 03-12-19 | 14:43 | 2

Ha ha ha! En dat is een héél verschil. Fascisten waren de zwarthemden van Mussolini,Nationaal socialisten de bruinhemden van Onkel Adolf.

Eendragtmaaktmagt | 03-12-19 | 14:51

@Eendragtmaaktmagt | 03-12-19 | 14:51:
Met de kanttekening, dat in het russische en Oost-Ukrainse spraakgebruik nazi's en nu de regering in Kiev wel degelijk de fascisten genoemd worden.

Roadblock | 03-12-19 | 15:17

Grootste uitschot dat er te vinden is met dank aan NAVO bondgenoot de VS die dit volk aan de macht geholpen heeft in 2014. Uitgerust met vlaggen met wolfsangels,SS runen en fakkels marcheren de vrijwilliger-bataljons van het Oekraïense leger door de straten van Kiev en Lviv/Lemberg. Kom als sinds 2010 in dat land voor de inkoop van hout. Het is er sinds 2010 niet beter op geworden. De Stepan Bandera aanhangers zitten zelfs in de regering. Oelraïners waren tijdens WO2 vooral berucht als kampbewakers van de vele KZ’s. Daarnaast werden er onder Bandera’s bewind en masse Joden en Polen uit hun huizen gesleept en gruwelijk vermoord. Oekraïne mag nóóit bij de NAVO dan wel bij de EU toetreden zo lang men daar de Hitlergroet brengt bij legereenheden en zolang er geen herstelbetalingen zijn gepleegd en excuses zijn aangeboden aan de nazaten van de vermoorde Joden en Polen.

Eendragtmaaktmagt | 03-12-19 | 14:39 | 9

@Dandruff | 03-12-19 | 15:26:
"Bij de laatste verkiezingen hebben miljoenen Russen inderdaad niet mee gestemd, vandaar de pro-EU-koers."

Oorzaak en gevolg vriend. Ze hebben zich afgescheiden, wilden niet meer meedoen. Logisch dat de verkiezingen dan een andere uitslag vertonen. Wat duidelijk is: Poetin heeft het door Russen bewoonde deel ingepikt met een militaire actie. De Krim, Donbass. Feit is dat het land daardoor (en door geen enkele andere reden) is opgesplitst. Draai de zaken niet om.

Beste_Landgenoten | 03-12-19 | 15:41

@Beste_Landgenoten | 03-12-19 | 15:41:

Die Russen hebben zich afgescheiden omdat ze niet graag in brand worden gestoken.
Oorzaak en gevolg, inderdaad.
Daarom ben ik tegen gewelddadige staatsgrepen.

Jij kunt de Russen verwijten dat ze niet mee willen doen in een land waar ze geterroriseerd worden. Maar feit blijft dat de laatste verkiezingen waar je aan refereert hele andere uitkomsten zouden hebben gehad zonder die burgeroorlog.
Wat ik zeg klopt feitelijk gewoon, zoals altijd.

Feit blijft ook dat de gekozen Oekraïnse president is afgezet.
Feit blijft dat dat leidde tot reeksen geweldsuitbarstingen.
Van alle partijen, dus ook van Oekraïense neonazi's.

En feit blijft dat de EU en diverse EU-vertegenwoordigers zoals van Baalen, Verhofstadt en Timmerfrans dat vuurtje hebben opgestookt.
Een spelletje dat inmiddels duizenden levens heeft gekost, en het land flink in armoede heeft gestort.

Dandruff | 03-12-19 | 16:09

Eendracht heeft gelijk, het is schorem van de bovenste plank. Net als de Russen trouwens, ook geen fijn volk. Een verstandig man kiest geen partij maar mijdt beide landen en volken als de builenpest.

Graaisnaaiert | 03-12-19 | 17:03
▼ 6 antwoorden verborgen

Toen Sovjet-Unie de boel daar overnam en de landbouw collectiviseerde, zijn er miljoenen mensen vermoord en gestorven van de honger. Die periode heeft in Oekraïne een naam: Holodomor. Voor Oekrainers heeft dat exact dezelfde lading als “holocaust”. (Zelfs de NL wiki heeft er een lemma over... had ik niet gedacht. nl.wikipedia.org/wiki/Holodomor )

Dus toen de nazi’s daar in 1941 kwamen binnenmarcheren werd dat door de koelakken gezien als bevrijding. Dat is wel eventjes een historische context die je moet vermelden om er iets van te begrijpen.

Stormageddon | 03-12-19 | 14:28

Ook best wel onbeschoft om zoiets te vragen op een moment dat het helemaal niet relevant is

deugfoob | 03-12-19 | 14:25

In de jaren 50 besloten we ook om de nazi’s massaal te vergeven om samen op te trekken tegen den bolsjewiek. Kies maar de Russen die de nazi’s verslagen hebben (anders nu allemaal een Duitse helm;) of de nazi’s die ons massaal aan de tulpenbollen kregen…

PIS-Alchimis | 03-12-19 | 14:20

Dat GS het kennelijk nodig vindt om hier een topic aan te wijden noopt tot de conclusie dat GS eerder een link naar dit filmpje plaatste zonder het filmpje zelf helemaal te bekijken. Zo'n journalistieke slordigheid valt me dan toch behoorlijk vies tegen.

OverdaanDerOnderheid | 03-12-19 | 14:18

Het echte tuig zit in de EU commissie

harry19612 | 03-12-19 | 14:12

Babi Jar ligt ook in de Oekraïne...

Tollebol | 03-12-19 | 14:02

Complex verhaal.
Oekraine heeft een lastige verhouding met de nazi's gehad. Na de terreur van Stalin eind jaren 30, waarin vele miljoenen Oekrainers de dood vonden, waren zij bereid hun ziel aan de duivel te verkopen om van Stalin af te zijn. Maar dat stond los van de virulente Jodenhaat in Oost-Europa, vooral in Polen en Oekraine. Oekrainers hebben fanatiek meegedaan met het uitmoorden van Joden en waren er niet vies van ongevraagd nog een stapje verder te gaan. Ook in de Baltische staten was dat het geval.

Dat gezegd hebbende kan je niet stellen dat Oekraine nu een fascistische staat is, integendeel. Fascisten hebben daar nauwelijks nog macht maar sommige bataljons die tegen de Russen vechten tellen en hoog gehalte bruinhemden. Ook omdat het een taak is die vaak door sociale outcasts wordt gekozen. Datzelfde geldt ook aan Russische zijde, waar uit hetzelfde hout gesneden kerels voor het geld, de spanning of de bruine overtuigingen vechten in Donbass.

Fraai is het allemaal niet.

Beste_Landgenoten | 03-12-19 | 14:02 | 8

@Beste_Landgenoten | 03-12-19 | 15:44:
Hm, je maakt je er wel heel goedkoop vanaf.
Doe als ik: Verdiep je er in.
Hoe kijk je er tegen aan dat er enthousiast met hakenkruisvlaggen (Azov) gewapperd wordt en dat Ukrainers tot de dag van heden in Nazi-tenue SS-ers herdenken, die aantoonbaar oorlogsmisdaden gepleegd hebben?
Hoe kijk je er tegen aan dat ze bij een voetbalwedstrijd met de vlag van de SS-divisie wapperen?
Allemaal gefabriceerd door RT?

Roadblock | 03-12-19 | 16:12

RB, ga gewoon eens met vakantie naar Kiev, of zo. Je zal zien dat daar echt niet de hele dag nazi's door de straten marcheren. Die groepen zijn marginaal. In Rusland zelf heb je een veel groter aandeel van die lui, daar hoor ik je nooit over want dat komt natuurlijk niet uit.

Beste_Landgenoten | 03-12-19 | 18:09

@Beste_Landgenoten | 03-12-19 | 18:09:

Ik vroeg je al eerder om cijfers over neonazisme in Rusland en Oekraïne, maar die gaf je niet. Want die heb je niet, en dat weet je.

Dandruff | 03-12-19 | 18:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Blijft een raar verhaal. Oekraniesche nazi's Die lui moeten het Ostplan nog eens nalezen. Had snoremans gewonen was 75% van hen uitgemoord en de rest waren slavenarbeiders van de übermenschen geweest. Blijkbaar wordt aldaar ook op het geschiedenis onderwijs bezuinigd.

Zatkniss | 03-12-19 | 13:59 | 2

Vind ik sowieso wel vaker bij vooral Amerikaanse neonazi groeperingen de meeste leden komen nou niet echt over als een sterk zuiver Arisch persoon. Meer als drugverslaafde inteelt trailertrash.

Barkruk2 | 03-12-19 | 14:27

Hitler wapperde natuurlijk regelmatig met zijn Ostplan onder de neus van zijn Ukrainse SS divisie.

Roadblock | 03-12-19 | 15:24

was dat associatieverdrag met Oekraine nu wel of niet bindend waar Kajsa russische invloeden achter zag bij het referendum. inlegvelletje, geitepad, rotmaatregel je zou het maar steeds met droge ogen als minpres moeten vertellen en weglachen als een vacuumbom

HetOorAakel | 03-12-19 | 13:58

De swastika staat verkeerd om en de S runen staat oorspronkelijk dacht ik voor söl wat weer vertaald naar zon/overwinning. Denk niet eens zo zeer nazi meer extreem nationalistisch.
Zonde eigenlijk dat oude schriften/symbolen zo verkloot worden.

Barkruk2 | 03-12-19 | 13:47 | 2

Whahaha, dus als u iemand tegenkomt met een SS EN een hakenkruis op zijn lijf, denkt u:
Oh, een extreem nationalistisch persoon.
Weet u dat alleen al het tatoeren van een Runen op je been een reden voor ontslag is bij de Duitse Bundeswehr?
Die hebben het wel door.

Roadblock | 03-12-19 | 15:28

@Roadblock | 03-12-19 | 15:28:
Nee als ik iemand tegen kom met SS en een Hakenkruis tegen kom denk ik die is compleet lijp en als die dan dat hakenkruis verkeerd om heeft nog dom ook. ;)
Runen tatoeëren tja ik zie het hetzelfde als mensen die met Chinese tekens lopen alleen ligt dit wat dichter bij huis.
Daarom dat ik het jammer vind dat bepaalde symbolen misbruikt worden door bepaalde groeperingen..

Barkruk2 | 03-12-19 | 16:09
-weggejorist-
tralejbus | 03-12-19 | 13:46

Maar waarom? Het is niet alsof de Nazis zo lief waren tegen de Oekrainers in 1941-1945.

quantumcollider | 03-12-19 | 13:44 | 3

Het lijkt voor ons kiezen tussen twee kwaden, Hitler of Stalin.
Maar voor de Oekraïners was Stalin uitgesloten.

De nazi's gedroegen zich in Oekraïne een beetje zoals in Nederland. Wel bezetten en stelen, maar wie zich niet verzette had weinig te vrezen.
De sovjets daarentegen waren Oekraïne structureel aan het "russificeren". Daartoe hadden ze ruim 10 jaar eerder ook de holodomor georganiseerd; een hongersnood die 2,5 tot 7,5 miljoen Oekraïners het leven kostte.
Daar maak je geen vrienden mee, nee.

Dandruff | 03-12-19 | 13:57

Er waren veel Oekraïnse kampbewakers, onder andere Iwan de verschrikkelijke. Kijk weer wat opgestoken van Netflix.

sprietatoom | 03-12-19 | 13:59

De Oekraïners waren kwader op Stalin (met reden) dan de Duitsers.
en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_colla...
Dat draaide redelijk snel om toen bleek dat de Nazis geen bloemen kwamen kweken.

Monkey Cabbage | 03-12-19 | 15:16

Waarom is het zo moeilijk in onze westerse wereld te begrijpen dat symbolen meer kunnen betekenen dan een stel 'mafklappers' die het symbool hebben gekaapt wegens gebrek aan inspiratie.

Hoeveel restaurants hebben inmiddels hun naam aangepast omdat ze 10 jaar geleden nog 'ISIS' heten ... godin van de Egyptische mythologie.

Dan is een swastika die al tot in het verre verleden, voor de oosterburen hem kaapten ... gebruikt voor levenskracht, geluk of heiligheid.

Maar wat ik nog erger vind, is dat je mensen, en landen binnen de EU halen en dan nu over dit soort 'details' verbaasd gaat lopen doen?

Dit was al het vooronderzoek om te kijken of de culturen wel matchen? Serieus?

Hou toch op.

FLP_du_Stok | 03-12-19 | 13:32 | 4

Vroeger heette ik Thierry. Dat heb ik ook laten veranderen naar Red.

Red shirt | 03-12-19 | 13:58

@Red shirt | 03-12-19 | 13:58:
Man, man, ik dacht dat je wat niveau had.

Roadblock | 03-12-19 | 15:30

@Red shirt | 03-12-19 | 13:58: Vergeleken worden met Mick Hucknall is natuurlijk anders dan met Thierry.

Hoe voel je je er nu bij na de wisseling? Toch immers een hele switch

FLP_du_Stok | 03-12-19 | 18:41
▼ 1 antwoord verborgen

In Scandinavië geldt de swastika als een gelukssymbool. Zo had de Finse luchtmacht van 1918 tot 1945 een blauwe swastika in een witte rondel op hun vliegtuigen.

Leon Tosti | 03-12-19 | 13:30

‘We zijn geen fascisten’ (maar we zien er wel zo uit)
Oekraïners knapten de smerigste karweitjes, in het kader van de holocaust, op voor de nazi’s. En op een manier waarvan zelfs de meest doorgewinterde ss’ers zeiden; ‘also, also’. Deze gasten zijn daar op een vreemde, verwrongen manier nog steeds trots op.

Computer_says_no | 03-12-19 | 13:29 | 5

@Roadblock | 03-12-19 | 15:34:

Even goed lezen wat er staat, svp.
Ik spreek niet voor niets in de verleden tijd; voor Oekraïners *was* er destijds weinig keus. Mensen die nu het nazisme verheerlijken mogen van mij verdronken worden.

Maar jij stapt wel heel makkelijk over pakweg 5 miljoen doden heen.
De hongerdood is bovendien geen echt prettige dood.
En jarenlange structurele honger overleven terwijl je naasten van de honger kapot gaan is ook geen feestje. Vanuit je luie stoel is het wat makkelijker om moreel verheven te zijn.

Dandruff | 03-12-19 | 16:17

@Dandruff | 03-12-19 | 16:17:
Je mist the pointe.
Dat ze in de oorlog de Duitsers als bevrijders binnenhaalden, kan ik begrijpen en billijken.
Dat ze voor de Duitsers als tegenprestatie een potje wilden meevechten ook.
Maar dat ze in het heden geen afstand genomen hebben van oorlogsmisdaden, en zelfs enthousiast meewerkten aan Jodenuitroeiing kan ik weer niet begrijpen.
En dan heb ik het nog niets eens over wat hun militia's allemaal in de oorlog geflikt hebben.
Dan deug je ergens niet.
Er lopen daar dus groepen rond met een Nazi-achtergrond, die daar tot de dag van heden nog trots op zijn ook.
De EU weet dat donders goed maar ze knijpen een oogje toe.
Want Hongarije en Polen, DIE deugen niet.

Roadblock | 03-12-19 | 17:17

@Roadblock | 03-12-19 | 17:17:

Nee, jij mist het punt dat de geschiedenis is gelopen zoals die is gelopen. Destijds werden de Oekraïners door de nazi's bevrijd van de sovjets, en dus kozen veel Oekraïners toen die nazi-kant. En die Oekraïners die toen tegen de sovjets vochten, worden nu nog steeds door veel mensen vereerd. Dat gaat niet zozeer om de ideologie nazisme, maar om die nationale helden; zoals bijna elk land zijn "helden" vereert.
Ook in NL werden oorlogsmisdadigers als Jan Pieterszoon Coen tot voor kort geëerd. Kritiek op oorlogsmisdaden tijdens de politionele acties was ook heel lang taboe.

Dat de EU een hypocriet gedrocht is klopt 100%, en ze zouden ook wat meer aandacht aan het bestaande nazisme in Oekraïne mogen geven. Maar we moeten een volk ook de tijd geven zich democratisch te ontwikkelen. Daarom verwijt ik de EU ook dat ze daar de spanning zo hebben opgevoerd. Het is omdat ze ineens wéér moesten kiezen voor of tegen Rusland, dat het nazisme opleeft; want tegen Rusland.
Oorlog werkt altijd in het voordeel van de extremisten.

Dandruff | 03-12-19 | 18:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Stukje geschiedenis, na jarenlange onderdrukking en een gigantische hongersnood (holodomor met tussen de 2.5 en 7.5 miljoen slachtoffers) die grootendeels veroorzaakt werd door de Russen/Sovjets, zag een deel van de Oekraïners de Nazi's als bevrijders, nu zijn er nog steeds twee kampen, de Europa/Nazi gezinde Oekraïner, en de Pro Rusland Oekraïner.

Peter1985 | 03-12-19 | 13:27 | 3

Ik denk dat Oekraïne, net als Nederland, wel meer kampen en nuances kent.

Het zijn in NL vooral de media die alles in "goed' en "kwaad" verdelen. Maar als ik in mijn omgeving met mensen praat over onderwerpen als Oekraïne, EU, immigratie, islam, zwarte Piet en noem maar op, dan krijg ik maar weinig zwart-wit antwoorden. De meeste mensen zitten ergens in het midden.
Dat zal in Oekraïne niet anders zijn.

Dandruff | 03-12-19 | 13:35

@Roadblock | 03-12-19 | 15:35:

Geen idee wat je bedoelt.
Ikben sowieso niet zo pro-EU.
Dat de meeste mensen ergens in het midden zitten lijkt me niet verkeerd, ik ben niet zo van de extremen. En dat extremen bestaan is jammer, maar ik wil ze ook niet verbieden.

Dandruff | 03-12-19 | 16:21

Je kan zeggen wat je wil, maar de nazi's hadden hun "branding" wel op orde.

Muxje | 03-12-19 | 13:25 | 2

Zoals Sacha Baron Cohen laatst ook terecht opmerkte: Adolf Hitler en Joseph Goebbels hadden met de huidige social media een ongekend wapen in handen gehad.

Als je nadenkt wat voor verwoesting dit medium al heeft veroorzaakt in Sirië.

Hun logo was wat dat betreft wel een kwaliteit dingetje, jammer dat het alleen gekaapt was.

FLP_du_Stok | 03-12-19 | 13:39

@FLP_du_Stok | 03-12-19 | 13:39: De Nazi propaganda machine was er vooral op gericht om de eigen boodschap zo luid en zo vaak mogelijk te verkondigen zodat het door het volk als enige en absolute waarheid zou worden aangenomen, al klopte het feitelijk niet. Social Media die praktisch iedereen met een smartphone een podium geven past daar niet echt in.

TheOracle2 | 04-12-19 | 10:33

Tja, wanneer je overtuigd ben van gelijk dan ben je altijd bezig met het "goede"
te doen. Daar hebben er wel meer last van.

Goedzo | 03-12-19 | 13:21

Dus deze man krijgt de verdachte te pakken. Oekraïne sluit de man op. NL doet niets. Vervolgens is er sprake van een gevangenenruil. NL doet niets. Oekraïne ruilt de verdachte tegen eigen mensen met de Russen. Op dat moment, wanneer je weet dat de Russen niet mee zullen werken, komt NL in actie met een uitlever verzoek. Man, man, man. Doet denken aan Sorgdrager die de veroordeelde Bouterse ooit wilde laten inrekenen toen die in het buitenland verbleef. Hier heeft Hans van Mierlo toen een stokje voor gestoken, want dat was natuurlijk niet de bedoeling. Wel stoer doen met rechtszaken en "diplomatie" maar eigenlijk gewoon helemaal geen oplossing willen, want andere belangen.

Kukooo1 | 03-12-19 | 13:20 | 2

Blok "zat er bovenop", al direct nadat die man als verdachte is aangemerkt. Wat dat betekent weet ik niet; er zijn zeker contacten hierover met Oekraiene geweest, maar dat Nederland door een lakse en weinig doortastende houding niks gedaan krijgt en pas gaat piepen als het voor voldongen feiten staat, dat is niets nieuws.

Muxje | 03-12-19 | 13:30

@Muxje | 03-12-19 | 13:30: Ik dacht dat deze man nu juist heel lang *niet* als verdachte was aangemerkt maar 'slechts' als getuige, hoewel er juridisch voldoende reden lijkt te zijn geweest om hem als verdachte te beschouwen. Pas toen de gevangenenruil in het nieuws kwam werd hij ineens wel als verdachte aangemerkt. Dus dat Blok "er bovenop zat" direct na die statuswijziging zegt mij vooral dat Blok er juist helemaal niet bovenop zat, evenmin als het OM. Dus inderdaad: pas piepen als men voor voldongen feiten staat.

OverdaanDerOnderheid | 03-12-19 | 14:29

Die onbekommerde omgang met zulke beladen symbolen lijkt me het resultaat van gebrekkig geschiedenisonderwijs. Helaas zijn er hier ook nog genoeg mensen die denken dat geschiedenisles er vooral toe dient om misplaatste nationalistische gevoelens (pleonasme?) te kweken, om anderen de maat te nemen of om het slachtoffer uit te hangen.

Diotima | 03-12-19 | 13:19 | 3

Nee, het zijn wel echte nazi's, heeft geen bal met slecht onderwijs te maken, aangezien hun voorouders ook gewoon ''fout'' waren in de oorlog.

mmx | 03-12-19 | 13:24

@Diotima, mmx,

Ik denk dat de gemiddelde Oekraïner zijn geschiedenis beter kent dan de gemiddelde Nederlander de Nederlandse geschiedenis kent. Om over de Oekraïense geschiedenis nog maar te zwijgen.
Want "fout in de oorlog"; google eens op "holodomor". Stalin liet miljoenen Oekraïners letterlijk verhongeren, miljoenen andere Oekraïners waren structureel ondervoed. Ondertussen importeerde Stalin honderdduizenden Russische immigranten om de Oekraïners te leiden.
De keus voor Hitler was de enige mogelijke, onder die omstandigheden.

Dandruff | 03-12-19 | 14:04

@mmx | 03-12-19 | 13:24:
ok, weer wat geleerd vandaag. Kennelijk is de ene generatie sneller dan de andere in het afrekenen met foute voorouders.

Diotima | 03-12-19 | 14:07

Svoboda zit gewoon in de regering.
Niks bijzonders dus voor Oekraïne.
Veel kampbeulen kwamen ook uit Oekraïne.
Nooit bij de EU dat tuig.

Ruimedenker | 03-12-19 | 13:15 | 2

Het land is ngc corrupter dan een gemiddelde VVD afdeling uit Limburg.

litebyte | 03-12-19 | 13:27

Tatoeages zijn een soort iqtest.

Aap Noot Miesje | 03-12-19 | 13:14

Ik heb ooit wel eens gedacht dat het allemaal nazi's waren in India met hun adolfijsjes. Blijkt het andersom qua huisstijl en ze vonden het zonde om een stel goede kartonnen dozen weg te gooien, snap ik ook wel.

Aap Noot Miesje | 03-12-19 | 13:13 | 1

Bezoek op uw volgende bezoek aan India ook eens een tabakszaak en bekijk daar de pakjes sigaretten van het merk "Hitler".

OverdaanDerOnderheid | 03-12-19 | 14:55

Is Dima ook in Amsterdam geweest? Typisch voor Oekraïense nationalisten is de Khokhol/Gogol haardracht: en.wikipedia.org/wiki/Khokhol Deze eenbenige heeft één lange haarlok op een verder kaal geschoren kop. 'Gogol' is het scheldwoord dat Russen bezigen voor deze 'Klein-Russische' broeders. Toevallig is het ook de achternaam van de beroemdste Oekraïense schrijver, die zijn leven in Petersburg als ambtenaar sleet. ("Dode Zielen") nl.wikipedia.org/wiki/Nikolaj_Gogol

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-12-19 | 13:12 | 1

Wat een leuk weetje. Dat me denken aan de "Suebenknoten" de.wikipedia.org/wiki/Suebenknoten
Dode Zielen lijkt me mooi voor de kerstvakantie. Dank.

Diotima | 03-12-19 | 13:23

De pure willekeur bij het kiezen van onze 'vrienden' blijft me verbazen.
Saudie-Arabie is goed, al mogen vrouwen er niks en worden homo's opgeknoopt. Syrie is slecht want daar lopen ook fundamentalisten. Oekraïne is goed al zijn ze dol op hakenkruizen en SS-runen, Rusland is slecht want je kunt niet op Putin stemmen. Iran is slecht want ze ontwikkelen mogelijk kernwapens. Pakistan goed want ze hebben bij ons de kennis voor hun kernwapens gejat? Onafhankelijkheid van Kosovo was een nobel streven, maar als Catalonië een refereendum organiseert moeten ze allemaal dood.
etc etc

du Roi Soleil | 03-12-19 | 13:11 | 2

Principes noem je wanneer het in je straatje past, in alle andere gevallen ga je gewoon heel hard roepen dat het nepnieuws is, mensen niet goed zijn geïnformeerd, het een interne aangelegenheid betreft, het belangrijk is om vooral nu in gesprek te blijven enz. enz. Het gaat kort gezegd in de praktijk altijd over iets anders dan dat er wordt gezegd.

Kukooo1 | 03-12-19 | 13:26

Dat heet casuïstiek. Geen willekeur.

Sierstrip | 03-12-19 | 14:13

Duizenden Oekrainers zijn nadat ze een onvrijwillig verblijf in een van de resorts van Nonkel Dolf hadden overleefd, nog een paar jaar op kamp geweest in een van de vakantieparken van Nonkel Stalin. Bovendien had Stalin het ook toen niet zo met Oekrainers, dat kan het een en ander verklaren.

Lt-Kol Kilgore | 03-12-19 | 13:11

.. hou op over de Oekraïne!

Laatste keer dat ik ooit mee mocht doen aan "directe democratie" ging het over een door de EU gewenscht verbond met dat boevenland. Ik stemde "NEEN".

Dat was blijkbaar een ongewenste keuze en daarom hebben de hakenkruisloze "F"-menschen van '66 het referendum verboden.

Stop dus maar met zeuren over cosmetische dingetjes. Het is de hypocrisie voorbij.

Jan Passant mk2 | 03-12-19 | 13:11 | 1

Amen!

B*tchmeister | 03-12-19 | 13:29

Het is mij compleet onduidelijk war Nederlandse en Europese politici met de Oekraine hebben. Verdragen sluiten of het volk het wil of niet, geld met bakken erheen. En dat naar een land waar de corruptie welig tiert en we geen enkele binding mee hebben. Wat zit hierachter

Felipe | 03-12-19 | 13:11 | 3

Geopolitiek. Denk maar eens zelf of je Rusland of Oekraine aan de grenzen met EU wil.

tralejbus | 03-12-19 | 13:27

Gas.

EdwinKelder | 03-12-19 | 13:58

@EdwinKelder | 03-12-19 | 13:58: Er zijn reeds tig alternatieven voor gas transport. De voornaamste zijnde North stream en South stream ook niet politiek helemaal onomstreden maar wel stabiel.

TheOracle2 | 04-12-19 | 11:52

Waaraan ik wil toevoegen dat we niet moeten vergeten dat Oekraïne (al sinds 1917 met de Oktoberrevolutie) door de Russische communisten bezet was en dat de Duitsers hun BEVRIJDERS waren. Hetzelfde verhaal als de Baltische staten. De nazi's waren hun bevrijders, dat was hier anders. Zo ook de Vlamingen, bezet door de Franstalige Walen en min of meer bevrijd van dat juk door de Duitsers. Het ligt soms niet simpel.

Lt. Hubert | 03-12-19 | 13:10 | 2

Denk dan vooral aam wat er toen gebeurde nadat de moffen kwamen,nergens zijn er zoveel en in zo korte tijd alle joodse burgers vermoord.
Een beestachtige sla htong was dat.
En die oekraieners stonden vol vreugde met de Duitse vlak te schieten in Zeeland op de geallieerden bommenwerpers

Roger-Rabbit | 03-12-19 | 13:17

En hoeveel neo-nazi's vechten er aan Russische zijde? Meer dan één?

Superior Bastard | 03-12-19 | 13:10 | 3

ook genoeg, aan beide zijden strijden Neo-Nazi's mee.

ikworstelengadouchen | 03-12-19 | 13:13

Superior Bastard | 03-12-19 | 13:10,

Niet heel veel, gok ik.
Onze anti-Russische MSM hebben het daar nooit over namelijk.
Als de problemen met neonazi's in het Russische leger maar half zo groot zouden zijn als in Oekraïne, dan hadden we dat al lang gehoord.

Dandruff | 03-12-19 | 13:19

Hoe zat dat ook weer met die Oekrainers die voor de SS vochten: nl.wikipedia.org/wiki/14._Waffen-Gren...)

Maar he niks aan de hand hoor die kwamen ook gewoon voor de kekke uniformen en logo's !

ikworstelengadouchen | 03-12-19 | 13:10 | 1

Tsemach zit nu in Oost Oekraïne. Wat de facto hetzelfde is als Rusland, maar niet op de landkaart.

En bij zo'n swastika is volgens mij ook nog wel van belang of de haakjes rechts- of linksom gaan.

de visser | 03-12-19 | 13:10 | 1

Of hoe de foto gemaakt is.

Roadblock | 03-12-19 | 15:49

Willen we meer of of willen we minder oekraieniers.
Dan gaan we een met een inlegvelltje regelen.

van stampij | 03-12-19 | 13:09

Aan Oekraiense zijde vechten al vanaf het begin van het conflict Neonazi-milities mee. De beruchte jodenhaters van Azov-bataljon werden zelfs door Kiev gepromoveerd tot officieel en dus financieel en wapenlijk ondersteund legeronderdeel.

De EU/NAVO ondersteunen een regering die hen geld en wapens geeft, en trouwens volgens vriend en vijand net zo corrups is als de verjaagde doch democratisch verkozen pro-Russische regering.

De BBC ging vlak na de 'Wende' filmen in Kiev en trof groepen gewapende mannen - geen leger - die patrouiilerend op zoek zeiden te zijn naar "bepaalde elementen". Wat ze bedoelden, vroeg de journalist? "Jews and Russians".

Natuurlijk gebruikt Moskou de Nazisympathieen van zoveel (West-)Oekraieners voor propagandadoeleinden, maar feit is dat een groot deel ideologisch net zo ver van ons staat als die autoritaire jongens van Poetin. En een groot deel van Oost-Oekraine en zeker de Krim heeft weinig op met de West-Oekraieners.

In Dnjepropetrovsk hoorde ik ze 20 jaar geleden hun landgenoten "Polen" noemen. Minder lang geleden maar nog voor het conflict zag ik met eigen ogen op de Krim Russische vlaggen hangen van de balkons.

drs. Levi Samsonov | 03-12-19 | 13:08 | 1

Oh, maar u bent nu volgens Beste_D66_Landgenoten gelijk een Putin hielelikker en een russische mol.

Roadblock | 03-12-19 | 15:51

Op dit moment is Oekraine niet echt het fijnste land waar je kan wonen als jood. Er is veel antisemitisme daar en bovendien zijn de Oekraïners gedurende de oorlog vrij pro nazi als gevolg van de Russische overheersing. Daardoor waren er ook veel collaborateurs. Afgelopen jaar zijn ook een aantal standbeelden van Russische oorlogshelden in Oekraïense plaatsen vernield/weggehaald. Lijkt me dus niet echt een land die je bij de EU wilt halen.

Di Arroganti | 03-12-19 | 13:07 | 7

Laten we zeggen dat de Ukrainers vol enthousiast de duitsers hebben meegeholpen met het uitmoorden van Joden.
Ze waren niet benauwd hun handen vuil te maken.

Roadblock | 03-12-19 | 15:53

De president, zijn sponsor en de premier zijn joods.

Arachne | 03-12-19 | 20:52

@Arachne | 03-12-19 | 20:52: Die hebben waarschijnlijk wel een aantal kleerkasten om zich heen. Net zoals Nederlandse politici die een "krachtwijk" ingaan en vervolgens denken dat het allemaal echt niet zo erg is daar...

Di Arroganti | 04-12-19 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Als zijn voorouders ook Oekraïners waren, was de kans groot dat ze inderdaad swastika en SS tekens gebruikten, zo rond WO2.

TheEgg | 03-12-19 | 13:06

Beetje bijscheren links en rechts en Adolfov is klaar.

Langshetrandje | 03-12-19 | 13:06

Zou kunnen dat je meer vijanden hebt dan je lief is en beseft.

Langshetrandje | 03-12-19 | 13:05

Zeker een vriend van van Basten?

merkdolden | 03-12-19 | 13:05

Een vormpje is van niemand exclusief. Gelukkig.

koperbij | 03-12-19 | 13:05
-weggejorist-
Kamervraag | 03-12-19 | 13:05

Beste GS, zo krijgen jullie nooit het EU Keurmerk der Goede Gelijkgeschakelde Websites.
Leer het nu eens: oekraïnse fascisten zijn goed, russen zijn fout.

2voor12 | 03-12-19 | 13:02

Oekrainers zijn van oudsher jodenhaters...

Iknowall | 03-12-19 | 13:01 | 1

@ Iknowall | 03-12-19 | 13:01
Dat gold voor alle landen in Europa.

Elessir | 03-12-19 | 17:05

Is geen swastika.

kwark001 | 03-12-19 | 13:01 | 2

Jawel hoor, alleen niet de Nazi variant. Deze draait naar links, die van de Nazi's naar rechts.

Kukooo1 | 03-12-19 | 13:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken