Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belangwekkende Docu - Pagan Europe

Over Zwarte Piet. In heel Europa

Vriend!

Sinds gisteren online en beschikbaar voor alleman. Pagan Europe. Voor iedereen die zich nou eens echt in Zwarte Piet wil verdiepen. Waar-ie vandaan komt. Waar zijn huis woont. Hoe zijn neefjes in de rest van Indo-Europa het doen. Pagan Europe. Schitterende beelden van oeroude winterfeestrituelen. Gefilmd van Hier tot Iran, en in de bergen van Centraal-Europa tot Zuid-Spanje en Italië. En zelfs bij Joop-scribent Han van der Horst thuis, die heel veel boeken heeft, en derhalve een wijs man moet zijn. Pagan Europe. Jongens, waar hebben we het over? Met je blackface en je kolonialisme? Die knakkers met hun zwarte gezichten waren er al toen wij nog in berenvellen rondliepen en de Romeinen Ons Land uit mepten. Komt dat zien, voor weinig. Pagan Europe. Lesmateriaal voor lagere scholen dit. Leer die jeugd nou eens wat.

Reaguursels

Inloggen

Alleen een volk ZELF kan en mag historische culturele folklore, tradities en feesten aanpassen en/of veranderen
Rutte himself was daar ook duidelijk over: De politiek gaat daar niet over

Eerst maar even wat voorbeelden:
Caribean Carnival - een parade van dansende en zingende vrijwel naakte dames door de straten
Dat is NIET inclusief voor moslims, het is kwetsend en beledigend dat de vrouwen zich onzedig gedragen en zichzelf niet bedekken... die mogen dus eisen dat dit wordt aangepast!

Kwaku Festival - een happening met allemaal eetgelegenheden waar men o.a. rundvlees bereidt
Dat is NIET inclusief voor de Hindoestaanse gemeenschap in Nederland, zij beschouwen de koe als heilig, en deze mag niet 'aangeraakt' worden!
(vergelijk het met het tekenen van een Mohammed cartoon)
Aanpassing eisen!

... en zo kunnen we ALLE feestjes van elkaar op de korrel nemen..

Wat men nogal eens vergeet is dat men mee MAG doen, het MOET niet!

Joost2B | 25-11-19 | 11:44
-weggejorist-
Rest In Privacy | 25-11-19 | 11:26 | 2

Als allochtonen echt verontwaardigd willen zijn dan moeten ze gaan klagen in Zwitserland. Daar ziet de helpers er er uit als "jongeren"; getint en weggedoken in een een hoodi. Extra overeenkomst is nog dat de helpers daar ook echt slaan. www.lebendige-traditionen.ch/tradition...

A.S. Perien | 25-11-19 | 10:20

dat zeg ik al lang. niet het zwarte gelaat is karikaturiserend, enkel de krullen en geaccentueerde lippen van zwarte piet. en de vraag blijft natuurlijk of selectief veroordelen van karikaturiseren niet wijst op een inherent onderliggend racisme.

Zyprexa20mg | 25-11-19 | 09:57 | 1

Je kunt alles wel willen terugleiden naar een negatieve bron. De meeste innovaties stammen uit een oorlogstijd. Met de eerste navigatiesystemen werd Dresen met de grond gelijk gemaakt. Hoe durft u een navi in uw auto te hebben. Het gaat om de intentie, niet waar het vandaan komt. Heb in zwarte piet nooit een allochtoon gezien. Sinds de ophef zie ik nu verplicht een zwarte piet in een allochtoon. Bedankt hoor.

A.S. Perien | 25-11-19 | 10:30

Gut o gut, de gierige Hollanders wachten op gratiesj. Ik heb als echte allochtoonse tenminste nog de film gekocht om mijn nóg allochtoonsere chocoladebruine kind te redden van de hersenspoelende slachtoffer bende. Bedankjes mogen hoor. En nu ga ik die gratiesj film doorsturen naar ál mijn vrienden. Vooral de extreemrechtse. Die gaan tenminste ook echt kijken

Sandronique | 25-11-19 | 09:33 | 2

Kút, toch niet gratis. Gaan ze nog niet kijken. Zucht

Sandronique | 25-11-19 | 09:43

@Sandronique | 25-11-19 | 09:43:
Kijk op Youtube: heidens sinterklaas (wild geraas deel2)
Zelfde verhaal, zijn verschillende trailers van (ook langere)
Arnold-Jan Scheer

Joost2B | 25-11-19 | 11:25

prima die zwarte koppen, heb genoeg mijnwerkers in de familie gehad, het had veel gejank van alle kanten gescheeld als pieten nooit kroeshaar, dikke lippen en oorbellen hadden gehad.
roet van de schoorsteen... tssss en die kleurige pakken en witte kragen dan?

Satria | 25-11-19 | 09:04

@toetssteen | 24-11-19 | 20:40: wij waren lang geleden Romeins, daarna lange tijd Spaans en Frans. Zij. Wij nu Italianen, fransosen of Spanjaarden?

NemesisNL | 25-11-19 | 06:39 | reageer | favorietblock
Geen van allen. Romeinen kwamen een keertje binnenwandelen en bezetten grote delen van de lage landen, EUSSR stilo. Maar dat maakt de aboriginal alhier niet Romeins. Net zo min als we nu EUs zijn. Dit gebied woonden Germanen en Kelten. Dus is het afhankelijk van waar je plaggenhut/hunebed woonde waar je meer vanaf stamt. Ik denk in de noordelijke Nederlanden vooral Germanen. Dan is het afhankelijk van welke stam je toebehoorde, Friezen of Batavieren.

Graaf_van_Hogendorp | 25-11-19 | 08:25 | 1

Ik stam af van de vikingen. Die hebben ook overal een zaadje geplant.

boerzoektscheet | 25-11-19 | 15:54

Deze link promoot ik al weken op fb, dat werd me in het begin niet in dank afgenomen, ik kon hem zelfs niet in de eerste post plaatsen, pas nadat het bericht geplaatst was kon ik hem toevoegen via een edit, die worden namelijk (nog) niet door de bots gecontroleerd die edits....

Foxcave | 25-11-19 | 08:20

www.youtube.com/watch?v=xfkVnf4eEfM
Pharmacratic inquisition.
Een erg informatieve deocumentaire over religie en de vliegenzwam.
Hoe de kerk ons door onze oude rituelen af te pakken heeft onmtnatuurlijkt en waar de gebruiken zoals kerstboom, paashaas, oliebollen en zwarte piet vandaan komen.

LifeCatcher | 25-11-19 | 07:54

Neger is een plaats in de Duitse gemeente Olpe, deelstaat Noordrijn-Westfalen, en telt 417 inwoners (2006) (opgedeeld in Unter-, Mittel- en Oberneger)

Minus Richels | 25-11-19 | 06:37
-weggejorist-
TonyMontana010 | 25-11-19 | 05:04

Black is black, I want my baby back
It's grey, it's grey, since she went away, oh oh
What can I do, 'cause I, I'm feelin' blue
Aldus : Los Bravos .

Minus Richels | 25-11-19 | 04:30

Hehe! Nou kunnen de beroeps gekrenkten eindelijk weer rustig adem halen.
Kunnen ze zich eens verder gaan verdiepen in de oeroude geschiedenis en gebruiken van het land waarin ze leven zonder elke keer maar weer terug te vallen op een slavernij verleden die ze zelf geeneens hebben mee gemaakt.
Zo! ... En nou niet meer kniesoren en gewoon lekker mee doen met het Sinterklaas feest met een ZWARTE piet.

Datgingniegoed | 25-11-19 | 02:49

Alles is racisme. Heel gewoon.

Jezus_Boeddha | 24-11-19 | 23:37 | 1

Rasisme, 'the black privilege'.
.
.

Kijkeensaan | 24-11-19 | 23:51

Teringjantje zeg!
Wat is er van Nederland geworden? Waarom laten we ons oor hangen naar ca. 300 idioten die kinderfeesten willen verstoren?
Kijk eens wat er letterlijk gebeurd is bij diverse intochten? Een aantal mafklappers uit de randstad die per bus naar een plaats met een sint optocht gaan om daar tegen kinder te gaan schreeuwen. Ieder dorp/stad dat geen bezoek kreeg van een randstad bus, had gewoon een zwarte piet. Geeft wel aan in welke contreien we de KOZP malloten moeten zoeken...

Eagle0511 | 24-11-19 | 23:33 | 1

Het zijn niet die driehonderd idioten en hun helper whiteys. Het zijn de cultuurmarxisten in politiek en media die dit aangrijpen om weer een deeltje Nederlandse cultuur af te schaffen. En dit is een symbolische kwestie geworden.

HaatbaardKnipper | 24-11-19 | 23:44

Uit Scandinavië van weleer:
The Pagan Norse:
youtu.be/3pTUvB9uExI
.

Kijkeensaan | 24-11-19 | 23:01
-weggejorist-
AdamF | 24-11-19 | 22:15 | 2

Twee amateurwedstrijden vandaag stil gelegd omdat spelers uitgemaakt werden voor Zwarte Piet en Roetveegpiet. Is dit dan racistisch, zijn toch kindervrienden? Het framen kent geen einde.

teletekst-data.nos.nl/webplus?p=107

pissebed | 24-11-19 | 22:07 | 5

Racismestrijd

Carryon | 24-11-19 | 22:32

@marcoplarco Ook als men zich in dit geval niet gekwetst voelde was dader van het veld gestuurd. Dat is namelijk den regel.

Shareholder II | 24-11-19 | 23:34

Als je zwarte Piet roept tegen een speler van kleur ben je een randmongool die de traditie schade toebrengt door het als een scheldwoord te gebruiken. Als je dat niet snapt weet ik het ook even niet meer. Racisme is slecht. Van welke kant het ook komt. Daarom is het racistisch frame van mensen alleen omdat ze als blanke geboren zijn net zo achterlijk als wanneer het om iemand van kleur gaat.

NemesisNL | 25-11-19 | 06:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Als we dit allemaal even googelen, komt het wellicht bij google suggesties, gaan mensen het bekijken, pakt media het op en volgt er een ander soort discussie?
Zou willen dat meer media dit belichtten.

letopuwzaak | 24-11-19 | 21:58

Ik heb nooit slaven gehouden en jij nooit katoen geplukt. Koffer gesloten.

zwenkwieltje | 24-11-19 | 20:57

Niet bij de pakjes neerzitten allemaal,
Anders gaat KOZP met ZP aan de haal.

Carryon | 24-11-19 | 20:56

We willen het niet weten! Diskriminasie... huilen op tv...... dat kunnen we niet meer missen....

dickg | 24-11-19 | 20:53

Het heeft allang niks meer te maken met wat wel of niet de wortels van Zwarte Piet en Sinterklaas zijn. Zelfs al hebben die inderdaad niets met racisme van doen. Het is eerder de vraag, in wat voor land wil je leven, ongeacht je (politieke) kleur? In een land waar een drammende minderheid of meerderheid hun zin kunnen opleggen omdat ze roepen dat ze zich anders gekwetst voelen? Of een vrij land waar mensen dingen mogen doen, zeggen of denken waar iemand of zelfs de meerderheid het niet mee eens is? Ik kies toch heel nadrukkelijk voor dat laatste.

Wol | 24-11-19 | 20:53 | 3

“Of een vrij land waar mensen dingen mogen doen, zeggen of denken waar iemand of zelfs de meerderheid het niet mee eens is?“
Zoals bv zeggen dat je ZP kwetsend vindt..??

Titaantje | 24-11-19 | 21:06

@Titaantje | 24-11-19 | 21:06:
Dat mag je zeker zeggen, zolang je een ander niet wilt dicteren dat hij\zij zich anders moet gedragen\verkleden of niet langer mag zeggen wat hij\zij wil.

Wol | 24-11-19 | 21:33

Het sinterklaasfeest moet leuk zijn voor de kinderen. Het gaat om niets anders dan dat.

Shareholder II | 25-11-19 | 00:15

Mijn zwarte buurman heet Piet maar we hebben afgesproken dat ik hem voortaan Arie noem.

Barbatruuk! | 24-11-19 | 20:44 | 2

Tja mijn zwarte buurman heet Ger en ik durf nooit nee tegen hem te zeggen.

jan huppeldepup | 24-11-19 | 20:52

"Mijn Arie is donker..."
Hmm... Zal niet goed vallen

marcoplarco | 24-11-19 | 22:33

Morgen op de NPO. Na de docu Wild Geraas deel 1 en 2 !!1!!
.
*wakker worden doet*

Piet Karbiet | 24-11-19 | 20:34

Heb vorige week een marsepeinen Krampus gekocht in Oostenrijk en die was gelukkig roze, wel zo smakelijk voor marsepein.

kapoerewiet | 24-11-19 | 20:31 | 2

Weet u misschien of er in Oostenrijk ook discussie is over 'blackface'?
Omdat zij daar bepaalde kenmerken niet hebben waar men hier over valt ben ik benieuwd of de discussie doorgaat vanwege alleen een zwart gezicht..
Daar kunnen donkere mensen toch geen patent op hebben lijkt me.

letopuwzaak | 24-11-19 | 20:45

@letopuwzaak | 24-11-19 | 20:45: Nee, die discussie is daar niet. Daar hebben ze een referendum. Dus als er iemand komt janken en drammen dat ze zich gekwetst voelen, dan mogen ze een voorstel indienen. En daar stemmen ze dan over. Met als uitkomst: Ha ha ha. Nee.

marcoplarco | 24-11-19 | 22:31

Sint is dus doodvermoord door onze Atlantische gerichtheid, met name op de volstrekt cultuurloze VS. (behalve hun slavernij gezeik, het lijken wel moffen met hun nazi-schreck.)

vander F | 24-11-19 | 19:57 | 5

@the Jackdawn | 24-11-19 | 20:08: Sinterklaas is Grieks.

du Roi Soleil | 24-11-19 | 20:42

@the Jackdawn | 24-11-19 | 20:08:
Turks? Turkije bestond toen nog niet eens..

Wasbakplasser | 24-11-19 | 21:52

@toetssteen | 24-11-19 | 20:40: wij waren lang geleden Romeins, daarna lange tijd Spaans en Frans. Zij. Wij nu Italianen, fransosen of Spanjaarden?

NemesisNL | 25-11-19 | 06:39
▼ 2 antwoorden verborgen

De hysterie regeert. Een man op de tribune bij een amateurwedstrijd, Emmen tegen JOS-Watergraafsmeer riep een keer vanaf de tribune, Zwarte Piet naar een getinte jongen. Zo, dat is wel heeeeel erg racistisch. Nog net niet zo erg om hier de doodstraf op te zetten maar wel heel Nederland, in rep en roer en de deugers hijgerig vooraan. De speler in kwestie speelde - letterlijk - dit handig uit en vloog zichtbaar aangegrepen door dit verbale geweld jegens hem - de tribune op om de dader die deze vreselijke vergelijking had gemaakt, standrechtelijke te lynchen. De volgende hysterische volgeling staat al weer te popelen om ook in de racistische schijnwerper te komen en om zijn beschadigde ego ten faveure voor heel Nederland voor de camera's te tonen. Op de achtergrond hoor je een snel hiervan profiterend advocaatje al roepen, schadevergoeding. In wat voor wereld leven we inmiddels. Je hebt inmiddels gekwetst, gekwetster, het meest gekwetst en vul maar in de toekomstige term die dit laatste weet te overtreffen. Tranen van hysterie biggelen over mn gezicht.

De Evangelist | 24-11-19 | 19:51 | 8

Het leuke is dat dit zonder dat gezeur over zwarte piet nooit gebeurd was. Wat een gelul allemaal.

Blotus | 24-11-19 | 20:25

@RtotheB | 24-11-19 | 20:11: speelt ook een-tweetje met (alter-ego?) Theodorus.Goldbach. Vermoeiend; iemand met teveel tijd, te weinig diepgang of basale kennis (al was het maar van de spellingsregels) die afhaakt als het te moeilijk wordt (de post van Wol bijvoorbeeld in vorige topic) - oftewel trol nr zoveel op GS. Ze komen en gaan.

kapoerewiet | 24-11-19 | 20:26

@Blotus | 24-11-19 | 20:25: Precies. Ik denk dat velen, ook hier in de panelen, nooit een seconde over ras hebben nagedacht bij ZP, maar sinds de ziekelijke aandacht voor dramnegers een keer terugtrappen. Actie <-> Reactie.

marcoplarco | 24-11-19 | 22:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Besteld, voor mijzelf, mijn kinderen en zeker voor mijn kleinkinderen. Voor een weerwoord tegen de rascisme roepende, subsidie eisende en niets aan de maatschappij bijdragende linkse elite en hun meelopers.

swapper | 24-11-19 | 19:45

Oh dus zwartepiet is dus niet een slaaf, zoals siGario en Airfryer zeggen en denken.
Het symboliseert dus de duivel.
Hmm kom ik aan met mijn kindervriend.

Shoarmamasutra | 24-11-19 | 19:33 | 3

Klopt. De echte "Piet" is geen slaaf, geen neger, maar de duivel.

Er is een achtergrond met de zak en de roe. Zwarte Piet hebben ze op de NPO nogal verbasterd de laatste jaren om het anders te laten lijken dan het toen was. Maar de echte traditie is de Sint met links de duivel en rechts een engel.

Theodorus.Goldbach | 24-11-19 | 19:44

Piet is een Moor. Moren kleedden zich in deze pofbroeken en liepen vrij door het oude Venetië rond. Next. Als mensen er wakker van liggen: gewoon zn harses goud schilderen, staat mooi bij de outfit. Maar inhuren van de nazaten van die Moren zou hustorisch juister zijn, en er wonen er genoeg in de grote steden.

kapoerewiet | 24-11-19 | 20:28

@kapoerewiet | 24-11-19 | 20:28:
Mochten ze de tegenprestatie voor een bijstandsuitkering verplicht maken, zie ik een gouden kans voor gemeenten met een eventueel Pietentekort :)

Binkoo | 24-11-19 | 22:48

Het maakt niet uit of je pro- of anti-Piet bent. Het feit blijft dat ze overal ter wereld dit soort tradities hebben. Alleen wij. Nederlanders hebben er in de laatste honderd jaar een karikatuur van een neger van gemaakt. Ik snap dat wel. Ik snap wel dat je als neger denkt - kom op zeg. De traditie is prachtig. Het is fantastisch voor kindertjes. Het principe van snoep of as. Het principe van goed en slecht. Het principe van de roe en de zak of snoepgoed. Het is prima. Ik zie alleen geen reden om een Sjimmie karikatuur af te beelden. Ik zie ook niet wat daar mee verloren gaat. Het is niet alsof we het al EEUWEN zo vieren. Nee. Helemaal niet. Dit is pas in de twintigste eeuw gekomen naar aanleiding van een boekje en pas NA de oorlog werd het traditie. Er leven nog mensen die Sinterklaas anders vierden. Hou toch eens op. Vier het gewoon zoals het hoort volgens de Germaanse tradities.

Theodorus.Goldbach | 24-11-19 | 19:28 | 4

Als je in Zwarte Piet een Sjimmie karikatuur ziet, mankeer je iets aan je ogen, heb je ze niet allemaal op een rijtje of heb je een ik-ben-neger-en-wordt-dus-gediscrimineerd-complex.

ChupaChupa | 24-11-19 | 20:05

@Madame Poitiers | 24-11-19 | 19:45: Hou toch es op met die kinderachtige haat, tjesus. Who fucking cares wat Sylvana doet als representant voor een partij, voelt U zich bedreigd?

niels5142 | 24-11-19 | 20:06

Vervelio. Lees het topic nog een keer.

Piet Karbiet | 24-11-19 | 20:38
▼ 1 antwoord verborgen

Buiten de randstad was zwarte piet gewoon zwart en was het inhalen van sint en piet gewoon een kinderfeest zoals altijd.
Niet iedereen is zo gehersenspoeld als die mafkezen in het westen.

Nanda81 | 24-11-19 | 19:26 | 2

Gelukkig waren de Zwarte Pieten die samen met de Sint mijn buurtje in 030 bezochten vanmiddag, gewoon gitzwart! Saillant detail;
een aantal sterk gepigmenteerde buurtgenoten en hun kinderen waren in Zwarte Piet pakken aanwezig. Dus niet alles in het Westen is gehersenspoeld en mafkees gelukkig, maar ik snap uw pointe!

LoesjeP | 24-11-19 | 19:39

Het was zoals het was en iedereen deed een plas.

niels5142 | 24-11-19 | 20:09

Het feit wil wel ook dat een aantal activisten wel weet van de 'winterfeesten' maar dat zij nog steeds niet waarderen dat Jan Schenkman onze zwarte Piet zo heeft uitgedost zoals hij is. De enige manier denk ik om ze de mond te snoeren is de kroes en ringen weg en dan kunnen ze niks meer zeggen over 'blackface' gezien deze feiten.

letopuwzaak | 24-11-19 | 19:16 | 3

Feiten intereseert die gasten geen ene flikker.

Rico Tampeloerus | 24-11-19 | 19:21

@Rico Tampeloerus en ‘letopuwzaak’ | 24-11-19 | 19:21:
Het kan nooit kwaad om je eens in lezen in Occam en Murphy

niels5142 | 24-11-19 | 19:26

Grote krullen zijn geen kroeshaar.

John McClane | 24-11-19 | 19:36

Je kan het allemaal wel rationaliseren, bewijzen aandragen, hele dissertaties en proefschriften schrijven over Zwarte Piet, etc.
Maar de strijd is al gestreden, en ik zeg ook: What the f.. ck, de kinderen van 2 tot 6 jaar interesseert het echt niet wat voor kleur het gezicht is van Zwarte Piet.
Ze zijn sowieso gewend aan steeds maar nieuwe figuranten, zoals bijv. Minions, Toy Story, Batman, Spider Man etc.
Voor de oudere generatie de fabeltjeskrant, de Smurfen, etc.
Dus Zwarte Piet kan net zo goed rood, groen en blauw zijn.
Rood=acrobaat
groen=muziek
=blauw=pakjes
Of een dergelijk soort narratief.
Al deze op het heetst van de naald gevoerde strijd met geweld, DNA afnames, ontelbare discussies op de internets en de staatsradio.
Maar ik snap het wel, het wordt gezien als een nederlaag t.o.v. de allochtonen, en dit komt bovenop alle sh.t die de gewone blanke werkende goedbedoelde autochtone Nederlander steeds maar weer naar zijn hoofd geslingerd krijgt.
Altijd maar beschuldigd worden, altijd maar misbruikt worden, altijd maar fundamenteel oneerlijk behandeld, terwijl Nederlanders van oorsprong zeer open en tolerant en behulpzaam zijn.
Maar op een gegeven moment is de maat vol, en de Zwarte Piet discussie is een duidelijk breekpunt.
Het volgende punt zal trouwens zijn het invoeren van het Suikerfeest/Slachtfeest als officiële feestdag, die dan uitgeruild wordt tegen tweede Pinksterdag of iets dergelijks.
Maak je borst maar nat.

King of the Oneliner | 24-11-19 | 19:10 | 4

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Maar moeten we dat dan allemaal toestaan zonder slag of stoot?

ChupaChupa | 24-11-19 | 20:08

@ChupaChupa | 24-11-19 | 20:08: ja, choose your battles wisely. Ikzelf ga me nergens meer druk om maken, trouwens. Er is zoveel shit wat je niet kan veranderen, en dat wil niet zeggen dat ik het liever niet anders zou zien. Bijvoorbeeld: Nederland gewoon voor de Nederlanders en het hele asielgebeuren direct stoppen, en verdrag uit 1951, bedoeld voor gevluchtte dissidenten uit het Oostblok en vluchtelingen zonder land na WWII

King of the Oneliner | 24-11-19 | 20:20

@niels5142 | 24-11-19 | 19:15: De maat is vol wanneer er geen voedsel, geld, elektriciteit en politie op straat is, en het een grote plunderbende wordt.

King of the Oneliner | 24-11-19 | 20:21
▼ 1 antwoord verborgen

Deze DVD hoort in elke kinderschoen te liggen. Ook in die van Mark, Jesse, Quincy en Yeffrey.

SchweinchenDick | 24-11-19 | 19:08

Heeft Kim K. al wat van zich laten horen ?

Carlos_I | 24-11-19 | 19:06

Geen idee of iemand met zijn klein-dan wel- kinderen naar de nieuwste film van sinterklaas willen gaan? Doe maar niet, alle bekende Zwarte Pieten van de vorige films hebben ineens roetvegen. De kerstman wordt als een soort boksbal gebruikt, een voorzetje denk ik dan. De kinderen konden er in ieder geval niet om lachen, dus bespaar uw geld en laat hen eens extra schoen zetten.

meerkat | 24-11-19 | 19:01

Als je gewoon kijkt naar de basis van deze ellende, zie je dat de ontwikkeling van de Islam en haar volgelingen deze ellende veroorzaakt. Van het slachtofferschap tot het overmeesteren en in die volgorde.

BrokenTipi | 24-11-19 | 18:57 | 4

Allemachtig, jah, allemaal de schuld van islam. Is het ooit bij u opgekomen dat desondanks ‘wij’ op dit moment in een wereld leven die ‘unprecedented’ is qua democratie. Als er een stelletje religieuze barbaren zijn -zoals in de afgelopen 3000 jaar, waarom zijn wij daar zo bang van? Dat is niet echt niet nodig, heb vertrouwen in de mensen en het systeem

niels5142 | 24-11-19 | 19:05

@tragic1911 | 24-11-19 | 19:00: het waren de arabische handelsroutes waarop de slaven werden vervoerd, alvorens ze werden afgenomen als handelswaar naar de V.S. bijvoorbeeld

BrokenTipi | 24-11-19 | 20:14

@niels5142 | 24-11-19 | 19:05: Ik snap wel waarom je zo reageert. Je denkt dat je alwetend bent, maar dat ben je niet. Nog los van dat het de Arabische handelsroutes waren waarop de Afrikaanse slaven werden vervoerd om per schip naar de Verenigde Staten vervoerd te worden, waar uiteindelijk blackface is ontstaan, wat hier wordt geprojecteerd, is er eveneens een betekenis van spirituele aard. Zo is de Allah in de Koran Satan in de Bijbel en mogen Moslims volgens dezelfde Koran zeker 4 van de 10 geboden overtreden tegenover niet moslims (liegen, stelen, doden en bidden naar een steen). Waar Allah de heerser van de wereld is en the best deceiver, is dit satan conform lucas 4. Die ook vader van de leugen wordt genoemd.

Het pad van de moslim in de geschiedenis is: spreken van discriminatie, in de minderheid taqiyya en zielig doen en mensen erbij halen tot ze in de meerderheid zijn en dan nemen ze de boel over. GENOEG voorbeelden in de wereld.

Naast de psychologische impact ook de spirituele impact. Als je niet gelooft begrijp je dat niet, maar Satan is de heerser van deze wereld en genoeg voorbeelden van demonische invloeden die met dit geloof komen.

Steek dat maar in je postmoderne onwetende en luie borstzakje.

BrokenTipi | 24-11-19 | 20:22
▼ 1 antwoord verborgen

Wil de Spaanse Jeffry Airfryer opstaan: Godofredo Freidora de Aire.

nick.name | 24-11-19 | 18:56

Goh wat veel Zwarte Pieten op die tweede foto. Maar hopen dat ze daar blijven, en niet hierheen komen roeien. Anders eisen ze allemaal herstelbetalingen van ons. En bijstand. En een huis. Oh ja, en natuurlijk een Miele.

Nivelleermarionet | 24-11-19 | 18:53

Maar het is al verpest door zowel de blanke- als de zwarte racisten.

John McClane | 24-11-19 | 18:53

Vroeger vond ik de decembermaand vervelend vanwege de geforceerde gezelligheid. Nu vind ik het vervelend vanwege de geforceerde conflicten.

threeheadedmonkey | 24-11-19 | 18:52 | 2

On spot

niels5142 | 24-11-19 | 18:57

Veel mensen gaan proletarisch winkelen in november/december.

tragic1911 | 24-11-19 | 19:02

Dit is heel goed wat jullie doen, GeenStijl. Wat dit aangaat staan jullie op een hoger niveau dan menig linkse geschiedkundige of KOPZ kaaskop meeloper.
Want jullie trekken het zwarte Piet in een breder geheel. Jullie laten mij en anderen zien dat er een grotere waarheid is dan dat foutlinks Nederland ons wil doen laten geloven. En dat is dat ZP alleen in Nederland voorkomt en fout is want racistisch. Chapeau

appeltjesgroeneweide | 24-11-19 | 18:48

Ja, maar feiten zijn een social construct; en btw. toch en hoe dan ook racisme, want Orange Man Bad, en Jeffry Afriye, een paar subsidie-sponzende professioneel en immer gekwetsten, en hun linksfluimige whitey helpers+NPO zeggen het.

Fijnstoffer | 24-11-19 | 18:46 | 4

@niels5142 | 24-11-19 | 18:53: Welnee, dat wil die Ghanees helemaal niet, en Quincy en dat soort gespuis ook niet. Die willen zich alleen maar profileren en meten met blanken.

Madame Poitiers | 24-11-19 | 19:00

@Madame Poitiers | 24-11-19 | 19:00:
En waarom voelt u zich daar door bedreigd? Dat is toch niet nodig, we kunnen een discussie daaromtrent houden, uiteindelijk als valse argumenten worden gebruikt, in een gezond systeem leidt dat tot een oplossing.. we zijn op weg

niels5142 | 24-11-19 | 19:10
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
workonpp | 24-11-19 | 18:46

Vreemd genoeg hoor je die zielepoten nooit over de twee kleuren bij het schaakspel, te weten zwart en wit. Wil je daarover kunnen zeiken dan moet je echter kennis hebben van analitisch denken, vooruit zien en vooral jezelf aan de daarvoor gestelde tijd kunnen houden.
De basis zeg maar van de blanke beschaving.
Begrijpelijk dus dat je vanuit die jammerclub niets hoort daarover. Onthoud daarbij: wit begint. En wit begint altijd.

Sjekkie | 24-11-19 | 18:45 | 7

Juist, de blanke beschaving.. potje schaken?

niels5142 | 24-11-19 | 19:21

Uit de Volkskrant van maart 2019: SCHAKEN TEGEN RACISME

Zwart begint... omdat schakers ook willen tonen dat ze tegen racisme zijn
Krachtig klinkt de missie van wereldkampioen Magnus Carlsen en de Nederlandse grootmeester Anish Giri in hun campagne Move to Equality. Waarom mag de schaker met wit altijd beginnen? In de strijd tegen racisme en discriminatie draaiden ze de rollen om.

Weerduivel | 24-11-19 | 19:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja maar de negers, die vinden zwarte piet heel erg! Dit is zo niet inclusief. Vraag maar aan Quincy, Sylvana en Airfryer..

Guusje Nadorst | 24-11-19 | 18:39 | 3

Ik bedoel speciaal voor de policor luitjes, ‘mensen van kleur’ in plaats van negers.

Guusje Nadorst | 24-11-19 | 18:41

@Guusje Nadorst | 24-11-19 | 18:41: alsof blank geen kleur is. Racist.

John McClane | 24-11-19 | 18:45

@John McClane | 24-11-19 | 18:45: Welbeschouwd is zwart geen kleur. Dat maakt de termen "kleurling" en "mensen van kleur" in dat opzicht wel ietwat onlogisch.

harry19612 | 24-11-19 | 19:04

Tussen al die griezelige en sombere duivels, Pieten en Moren uit heel Europa
laten die geinige Nederlandse Pietjes in hun vrolijke pakjes op hun eenwielfiets en rolschaatsen heel duidelijk de Nederlandse cultuur zien.

Angelina-a | 24-11-19 | 18:39

Uiteindelijk zijn witten niets anders dan gemuteerde zwarten.
Dus, wat er ook wordt gezegd, ik ben diep beledigd.

Kapitein Sjaak Mus | 24-11-19 | 18:35 | 1

Tenzij je rood haar hebt, dan ben je een stuk neanderthaler.

the Jackdawn | 24-11-19 | 20:15

De vraag is wat levert het op en wat krijgen wij er voor terug als we stoppen met zwarte Piet? Als we stoppen met Paasfeest en Kerstfeest? Als onze verwijzingen naar de gouden eeuw, VOC en slavernij verleden weghalen?
Krijgen we dan opeens respect van Kozp of de moslims? Gaan ze dan verder met het leven in vrede, voorspoed en geluk?
Ik denk het niet. Ze hebben geen vrede met zichzelf en zijn al zolang in oorlog of voelen zich zolang slachtoffer dat er volgens mij voorlopig niets veranderd aan het beeld wat ze hebben van de blanke westerling.
Er is ook niemand die de vraag stelt wat ze gaan doen als zwarte Piet is uitgestorven.
En wij laten ons maar dicteren. Hou jezelf niet voor de gek mensen het wordt alleen maar erger in dit land.

justtheblues | 24-11-19 | 18:33 | 3

hear hear, het gaat niet om het feit of het werkelijk racisme is. het gaat om het feit dat zij het als racisme interpreteren. vergelijk het met de Engelse hate-speach; niet dat je iets verkeerd zegt maar dat iemand het als verkeerd opvat is al genoeg. komt geen einde aan en zolang je meegeeft kom jezelf alleen maar verder in de verdrukking

steeltje | 24-11-19 | 18:37

Voor de zeurpieten is het nooit klaar. Hun relevantie is nihil als er geen enkel racisme zou zijn. Het is hun verdienmodel, hun brood.
Leuk. Geld verdienen met polarisatie.

Rico Tampeloerus | 24-11-19 | 18:45

Pasen en kerstmis hebben niets met het christendom te maken maar zijn feesten gebaseerd op de verschillende jaargetijden. Haal de woestijn uit de feesten en keer terug naar Europa's eigen tradities.

the Jackdawn | 24-11-19 | 20:17

DVD, onder het oog van camera’s, overhandigen aan eender welke KOZP organisatie, met het verzoek om een reactie na bestudering van beelden.

Gomezlopez | 24-11-19 | 18:30

Niets mis met de traditie van Sint Nicky en Zwarte Piet. Alleen moet je de traditie in mijn nederige mening in ere herstellen. Hoe goed de bedoelingen ook waren destijds in alle andere landen vieren ze het zoals bedoelt.

Theodorus.Goldbach | 24-11-19 | 18:29 | 3

On spot, dat gezever, zowel pro als anti... hou es op, het is duidelijk dat ‘zwarte’ piet associaties oproept; meest belangrijk, dat het blijkbaar gekwetste gevoelens raakt. Ik kan dat verder niet ‘voelen’/noch direct begrijpen maar wat is het probleem als dit naar boven komt, of piet nu zwart is of paars, who gives a fuck, mijn kinderen zal het verder worst wezen. Het lijkt dat deze discussie zich mostly focussed op volwassenen die zich als kinderen gedragen

niels5142 | 24-11-19 | 18:44

@niels5142 | 24-11-19 | 18:44: Niels spuit elf , je snapt er werkelijk geen hol van .Komt ie voor de zesduizendste keer. Tweehonderdvijftig gesubsidieerde werkelozen willen hier de dienst uit maken met de hulp van mensen zoals jij. Als we dit hier in superdeugland toelaten dat ons belangrijkste kinderfeest moet wijken vanwege drogredenen verzonnen door die ultragevoelige 250 werkelozen.Waar houdt het dan op ? Er was laatst een kamerlid die het woord 'kerst'in kerstfeest wilde bannen..... Word toch eens wakker onnozele .

Koning BongoBongo | 24-11-19 | 19:07

@niels5142 | 24-11-19 | 18:44: "Het lijkt dat deze discussie zich mostly focussed op volwassenen die zich als kinderen gedragen"
Zeg dat nou tegen KOZP.

swapper | 24-11-19 | 20:10

Toch lekker om (weer) te zien, zeker na die Cohen leuteraar.

Hatröss | 24-11-19 | 18:27

De originele Nederlandse Piet is een overblijfsel uit de tijd waarin stereotypen niet als racistisch werden beschouwd. Tijden veranderen, en een groeiende groep voelt zich ongemakkelijk bij een kinderfeest waar deze lieden rondlopen. Langzaam zal Piet veranderen, en dat is een mooi iets. Want dat betekent dat onze (totaal irrelevante) traditie met zijn tijd meegaat. Zouden meer mensen moeten doen in plaats van als een salafist vastklampen aan het verleden. Het zal de kinderen, waar het hier echt om gaat, aan hun reet roesten verder.

beldewouten | 24-11-19 | 18:24 | 12

vreemd, zonder racistische opmerking, zonder schelden en Ot wordt je gejorist... geen idee welke regel je overtreed als je inhoudelijk en gefundeerd ergens op ingaat maar bij de linda heb je bijna meer spreekruimte

steeltje | 24-11-19 | 19:10

Waarom toch die drang om het ZP gebeuren goed te praten ? Als die Airfryer geen opstand begonnen was zouden we jou ook never nooit gehoord hebben want niemand in dit land heeft ZP ooit geassocieerd met racisme tot die malloot het ineens nodig vond. Denk je dat moslims de Koran ooit zullen aanpassen aan 2020?

Koning BongoBongo | 24-11-19 | 19:10

@steeltje | 24-11-19 | 19:10:
Ben al 12 jaar lid, maar is me nu dit jaar al een paar keer overkomen. Je wordt gejorist als joris jouw berichtje niet leuk vindt. Bizar, GS wil vooral een echokamer zijn van hun eigen gelijk.

* Il Principe * | 24-11-19 | 19:17
▼ 9 antwoorden verborgen

Pagan Europe, voor iedereen, behalve voor negers, die zich door hun eigen racistische gedachtegoed, volledig buitenspel hebben gezet. En dat is precies waar racisten thuishoren. Aan de zijlijn, ver weg van mensen van gedeeld fatsoen.

netniet | 24-11-19 | 18:20 | 5

@netniet | 24-11-19 | 18:35: prima hoor, door de komma plaatsing schrijf dat het gaat over alle negers. Dank voor de toelichting.

beldewouten | 24-11-19 | 18:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik nou niet snap is dat iedere prutser die een braaksel prakt en dit als kunst bestempelt, subsidie krijgt. Waarom geen subsidie voor wild geraas en deze overal en gratis uitzenden? Onderzoek naar cultuur!

Behangdelul | 24-11-19 | 18:19 | 1

Je weet toch dat links bepaalt wat cultuur is.

pejoar | 24-11-19 | 18:25

De baarlijke Satan maakt het goed, dank voor uw belangstelling: www.youtube.com/watch?v=PIaj7FNHnjQ Who needs heaven when we've got hell on earth?

Hetkanverkeren | 24-11-19 | 18:19

Ook al was het wel een slaaf. Het zijn onze tradities en niet van een paar nieuwkomers.

azijnseikerT | 24-11-19 | 18:17 | 2

Volgens de hervertelling was het geen slaaf maar een page. Piet zou een domme zwarte jongen zijn die in dienst is gekomen van de barmhartige blanke Sint.

Onze viering van Sinterklaas is gewoon niet koosjer. Dat besef ik me al jaren. Je moet eens naar Zwitserland of Tsjechië gaan. Daar vieren ze het zoals het zou moeten.

Theodorus.Goldbach | 24-11-19 | 18:32

FC Emmen mensen. Relevant.

Eierbal-is-fijn | 24-11-19 | 18:17 | 1

voetbal is bullshit, fuck off. irrelevant

vmk | 24-11-19 | 18:43

KOZP is niets anders dan slachtoffer rol aannemen in combinatie met totaal geen historisch besef hebben.

Mo het varken | 24-11-19 | 18:17

Racisme is het verdienmodel voor domme mensen. Je hoeft er niets voor te kunnen, je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben. De enige kwaliteit die je moet bezitten om een anti zwarte piet figuur te zijn is drammen, drammen en drammen. Je moet kunnen drammen. En daarmee verdienen ze een paar euro en krijgen ze wat aandacht.

Maar over een paar jaar vervallen die ani zwarte pieten weer in de armoede en de uitkering. Want ze kunnen echt niets... het zijn de mensen waarvoor wij belasting betalen, die mensen die wij met een aalmoes, de uitkering dus, in leven houden. Het onderste van het onderste, de zwakkelingen.

Maar hé, met dat anti zwarte piet gedoe hebben ze hun 15 minutes of fame gehad. En daar kunnen ze de rest van hun armzalige leven op gaan teren. Terwijl de echte Nederlander, van blank tot zwart, nog lang zal genieten van Zwarte Pieten, Sinterklaas en mooie kado's......

Mark_D_NL | 24-11-19 | 18:16 | 3

Het irritante is alleen dat NPO en bevriende kranten en websites die onzin steunen,volledig en compromisloos.
En ieder tegengeluid van wie dan ook censureren.

pejoar | 24-11-19 | 18:27

"Maar over een paar jaar vervallen die ani zwarte pieten weer in de armoede en de uitkering"
Je hebt een wel heel erg optimistische kijk op de gang van zaken :)
Want het scenario dat deze drammers t.z.t. een nieuw doel vinden, is (helaas) vele malen waarschijnlijker.
Dit zijn veelal broepsdrammers, beroepsquerulanten. De meeste KOZP-activisten kom je ook nu al geregeld tegen bij andere 'kwesties'.
Hun targets zijn al gespreid, belangen reeds gediversificeerd...

michelpen | 24-11-19 | 18:42

@michelpen | 24-11-19 | 18:42: Ben een positief ingesteld mens.. ;-).... Wensdenken, ja mischien wel...... Maar zie ook een ZA scenario op ons afkomen.

Mark_D_NL | 24-11-19 | 18:44

Oh jee de realiteit. Dat wordt karaktermoord op de makers.

azijnseikerT | 24-11-19 | 18:13

KOZP is niet gekwetst, ze willen gewoon dicteren hoe wij moeten leven.

Alleycat | 24-11-19 | 18:10

Geen roetveegpiet, maar ook geen Zwarte Piet in zijn olijke Spaanse pakje, maar oertijd duivels met vieze vieze klodders zwarte schmink. En dan weer ouderwets kinderen doodsangsten laten uitstaan. De roe, onder in de zak, met de boot mee terug naar Spanje. Dat werk. Er staat weer wat op het spel bij Sinterklaas. Play station of X box, nee, daar gaat het niet om. Overleef je Sint Nicolaas en Zwarte Piet? Ja of nee? Daar gaat het om.

Sitting_targets | 24-11-19 | 18:09 | 5

Vrolijke Pietjes op eenwielfietsen en rolschaatsen,
dat is Nederland...

Angelina-a | 24-11-19 | 18:48
-weggejorist-
Angelina-a | 24-11-19 | 18:57

nou ja, weggejorist? het was een goede woordgrap over de zachte Nederlandse cultuur.
Het mag best wel weer wat spannender, zoals Sitting_target zegt

Angelina-a | 24-11-19 | 19:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens is ook de traditie eens flink uit te pakken met wild en vlees op kerst is een heidense traditie:

en.wikipedia.org/wiki/Yule

omanders | 24-11-19 | 18:08

Is dit een vervolg op "Wild Geraas", de topdocu van Arnold-Jan Scheer weer?
Want lijkt op 'Wild Geraas' 1.0 met een int. titel?
Meen toch echt enkele "personages" en situaties te herkennen.

chicago river | 24-11-19 | 18:06 | 1

Opgelost! Vervolg dus.
Dank @Evocatus | 24-11-19 | 18:02

chicago river | 24-11-19 | 18:07

Maakt niets uit voor de anti zwarte piet zeurpieten. Zijn voor geen enkel argument vatbaar zolang het niet hun verdienmodel ondersteund. Feiten, who cares voor feiten? Gaat om emotie.

UncleAlbert | 24-11-19 | 18:02 | 2

Ja zeg, feiten zijn ook maar een mening.

Kinkfactor | 24-11-19 | 18:06

Ze eisen begrip voor hunzelf, maar hebben geen begrip voor de ander. typisch narcisme.

Alleycat | 24-11-19 | 18:11

Werd wel tijd, GS, dat julie daarmee kwamen, want staat al een tijdje op het internet. Maar goed koop die film of DVD! Of natuurlijk de eerdere film "Wild Geraas", want Arnold-Jan Scheer is al langer bezig dan vandaag.

Doneer die DVD's aan de aanpalende scholen in je buurt, want de NPO verdomd het om dit uit te zenden. Alleen die troep van die hysterica komt op de buis.

Hoi VPRO, wat zijn jullie toch een ongelofelijke schijtlijsters, vroeger durfden jullie nog iets. En NU?
Hol & Homerisch gelach. Evocatus

Evocatus | 24-11-19 | 18:02

In het land der blinden is zwarte Piet een neger. Of zoiets was het toch?

de uitbater | 24-11-19 | 18:02

Dit is uiteraard niet relevant voor de discussie, maar vanuit esthetisch oogpunt is onze Pagan Piet de meest geslaagde van allemaal. Alleen al die prachtige outfit, uitgevoerd in kleurig fluweel en satijn met bijbehorende baret. Als kind vond ik ZP een geweldige figuur, die altijd garant stond voor plezier en vrolijkheid. Hoe mensen een mooi stukje cultuur kapot maken vanuit een misperceptie.

MickeyGouda | 24-11-19 | 18:01

Ze leren de jeugd al iets. Je bent blank DUS je bent slecht, en bovenal: verantwoordelijk voor alle malaise in landen waar mensen niet blank zijn.

Macroglossum | 24-11-19 | 18:00
-weggejorist-
alexamoney | 24-11-19 | 17:57

Ja maar feiten zijn polariserend. Het gaat om hoe het voelt.

Eierbal-is-fijn | 24-11-19 | 17:57 | 1

hahah LOL ja zo typisch

steeltje | 24-11-19 | 18:50

Nederlandje, de speldenknop op de globe met 'de' lokale oplossing voor het probleem van te hoge ( ligt er helemaal aan wat je te hoog noemt) concentraties stikstofverbindingen en taakstraffen voor de verdedigers van een kinderfeesttraditie...
Het is dat de catalisator onder mijn auto er niet tegen kan maar anders zou ik weer gelode benzine willen tanken..

loze stijl | 24-11-19 | 17:56

“ En zelfs bij Joop-scribent Han van der Horst thuis, die heel veel boeken heeft, en derhalve een wijs man moet zijn.”
Ik ben nog véél wijzer! Ik heb een boek van Han. Maar hoeveel boeken heeft hij van mij?

Rico Tampeloerus | 24-11-19 | 17:54

Sinds Zwarte Piet niet meer mag, hebben we in Nederland Black Friday.

kweethetooknietbeter | 24-11-19 | 17:53 | 1

Ik hoor Airfryer al janken; hij is dan nóg minder waard!

Rico Tampeloerus | 24-11-19 | 17:54

Zo dan, eindelijk eens wat feitelijke informatie mbt deze onverkwikkelijke zaak. Bedankt Geenstijl, hier kunnen we wat mee! Blij ook, dat ik in een gemeente woon, die kennelijk bewust of onbewust aan de goede kant van de geschiedenis is gaan staan (ECHT zwarte pietjes ipv die neppe roetveeg scharminkels).

Civetta | 24-11-19 | 17:51 | 1

Sluit ik me bij aan!! Bedankt, feiten daar hebben we wat aan.
Morgen rustig kijken. Documentaires als deze of als Wild Geraas zijn zéér welkom.
Prima als je daarna de discussie verder wil voeren over hoe verder, maar dan is het in elk geval in persectief geplaatst.
Erg fijn.

letopuwzaak | 24-11-19 | 17:58

Kunnen wij wel weten, maar KOZP en linkse lui en zelfs een afgezant VN willen dit niet weten en het karakter zwarte Piet perse in de racistische slavernijhoek drukken. Zij willen geen kennis nemen van waar die historische figuur zijn oorsprong heeft, maar wel volop "slavernij" kaart opsteken.

Jan, Leiden | 24-11-19 | 17:51 | 2

Yep.. dus optiefen, wil je zwarte piet er uit ? dan eerst alle zwarte pieten er uit, we hebben er een paar miljoen. Optiefien met zn allen kick out de zwarte pieten!

vmk | 24-11-19 | 17:57

tja ergens is het democratie, gewoon lullen zodat je zoveel mogelijk zetels krijgt. En racisme is altijd trending geweest bij linkse partijen. Ze moeten wel zo lullen.

Alleycat | 24-11-19 | 18:12

Geen Stijl krijgt nu een ban van de Nederlandse overheid ?

hollandsevluchteling | 24-11-19 | 17:49 | 1

Zou kunnen, de overheid loopt wel vaker een jaar achter. Vorig jaar om deze tijd zijn die docu's ook meerdere malen gemeld. Werd toen niet uitgezonden op WMO en nu natuurlijk ook weer niet, want geen links deug-gekrijs.

Kinkfactor | 24-11-19 | 18:17

Was het maar weer 6 december ...

oldandwise | 24-11-19 | 17:49 | 2

Ehh, dan begint de ellende toch juist weer?

Civetta | 24-11-19 | 17:52

@Civetta | 24-11-19 | 17:52:
Nee, nee. Eerst nog de discussie over vuurwerk, afgewisseld met de discussie over het verbieden van buiten-kerstlichtjes. Indien er teveel stroom is afgenomen in de maand december, gaat heel Nederland met ingang van 1 maart 2020 nog maar maximaal 70 km/u op de snelweg. En de btw en de mileutax op energierekening gaat voor straf elk met 5% omhoog.

kweethetooknietbeter | 24-11-19 | 18:03

Kunnen we dit niet crowdfunden zodat het voor iedereen toegankelijk wordt op Youtube? Daar heb ik best wel meer dan 5 euro voor over.

HenkdeVies | 24-11-19 | 17:48

Zoals ik in een andere tegel al schreef
We gaan ONZE tradities niet aanpassen omdat een paar relnegers zich zo nodig met ONZE Piet willen vereenzelvigen. Zwarte Piet heeft niets met jullie te maken. De figuur ZP komt in heel Europa voor, zelfs in Arabische landen. Het Sinterklaasfeest is een vele duizenden jaren oud cultureel erfgoed dat niet uit onwetendheid door overheden gecensureerd zou mogen worden.

Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas. Zwarte Piet laat zich niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.

RickRD | 24-11-19 | 17:48 | 4

Jahoor, dat gaan we wel. Onze linkse bestuurders samen met de NPO regelen dat.

Eierbal-is-fijn | 24-11-19 | 17:56

Ik vind beroepsnegers een betere term dan relnegers. Zodra er niets meer te halen valt zijn ze vertrokken.

Wekkertje | 24-11-19 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat bij zwarte Piet niet om waarheid, niet om racisme, niet om gevoelens niet om cultuur of om kinderen. Het gaat erom dat je als afstammeling van Ghanese slavenhandelaren comfortabeler leeft van linkse subsidies dan van eerlijk werken. En links kan natuurlijk geen revolutie claimen tegen een Nederlandse poldercultuur, dus importeren ze graag het racisme beeld uit de VS, hebben ze iets om tegen te strijden. Activisten blij, links bij, media ook blij want nieuws en entertainment. Ik niet blij, U niet blij, maar om ons ging het al helemaal niet.

Blauwpetje | 24-11-19 | 17:48 | 2

Hear, hear.

Madame Poitiers | 24-11-19 | 17:58

Inderdaad, ze zijn voor inclusiviteit, behalve als je voor trump bent, baudet, als je een atheist bent etc etc. Eigenlijk is het gewoon een sekte gebaseerd op exclusiviteit maar dan vermomd met het woordje inclusiviteit. Complete manipulatie.

Alleycat | 24-11-19 | 18:14

Onze zwarte piet heeft gouden ringen. Een teken van welstand. Veel van de rap artiesten hebben gouden tanden..... Meer een figuur waar je in die kringen een voorbeeld aan kan nemen als "maatschappelijk succesvol" ... Ik heb nooit begrepen waarom zwarte piet niet als boegbeeld en held word gezien bij de donker gekleurde medemens in ons land.... Zo zou het moeten zijn.....

dijkbewaker | 24-11-19 | 17:47 | 2

En zwarte Piet deed altijd de raarste capriolen voor de likes. Eigenlijk was hij inderdaad een rapper en instagram vlogger avant la lettre.

Blauwpetje | 24-11-19 | 17:51

Als je van die anti-Zwarte Piet mafketels tegen komt, hoef je ze maar 1 ding te vragen: "Oh u bent dus voorstander van slavernij en de daarbij horende onderscheid in mensenrassen?"
Ach, Zwarte Piet is een voormalig slaaf die door Sint Nikolaas zijn vrijheid gekregen heeft. Uit dankbaarheid zijn een aantal van die vrijgekochte slaven de Sint gaan dienen, puur uit vrije wil en dank voor het krijgen van vrijheid.
Mensen die tegen Zwarte Piet zijn, zijn pro slavernij. Hoe durft die sint die arme slaven hun vrijheid te geven, uit handen te nemen van die hardwerkende Moslims/Arabieren!

Shadowzz | 24-11-19 | 18:43

De overheid speelt het hele jaar door voor Sinterklaas en dan hoor je ze niet.

ja,diedus! | 24-11-19 | 17:46

Dat wist ik al ,maar ja linkse deugers .zijn de baas

steefbeen | 24-11-19 | 17:42
-weggejorist-
vikaphone | 24-11-19 | 17:41 | 1

Mooi, al dat duiden en ont-duiden van een onschuldig kinderfeest dat bij de Nederlandse tradities hoort.
Het doel van het schoftentuig is het bestrijden van onze cultuur. Ook kleine dingetjes. Al dan niet met hulp van de bevolking.
Ik weet hoe Zwarte Piet eruit dient te zien: zwart. Dikke rode lippen. Gouden oorringen. Zak met cadeautjes op zijn rug. En een takkenbos, genaamd "roede" die hij sinds den jaren '50 niet meer gebruikt.

Is dat het racisme waar beroepsnegers en links tuig naargeestig naar zoeken? Geen idee. Zoek even verder, rotzakken.

Jan Passant mk2 | 24-11-19 | 17:41 | 5
-weggejorist en opgerot-
Alleycat | 24-11-19 | 18:15

@Jan Passant mk2 | 24-11-19 | 18:12: Zo is dat.
Als ik hacker was, zou ik dagelijks alle fake news bij NPO weghalen.

Madame Poitiers | 24-11-19 | 18:31

@Madame Poitiers | 24-11-19 | 18:31: Kan je net zo goed de zender gelijk op zwart zetten. Er blijft niets over.

pijko | 25-11-19 | 12:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Een beetje intelligent en belezen persoon weet dit al lang. En toch laten wij - de deugers - maar al te graag voor het racisme karretje spannen. Deugen en het willen deugen een woekerend gezwel welk de uiteindelijke ondergang van West-Europa zal betekenen. RIP.

De Evangelist | 24-11-19 | 17:37 | 1

"Deugen en het willen deugen een woekerend gezwel welk de uiteindelijke ondergang van West-Europa zal betekenen."

De Evangelist heeft gesproken.

Boeser_Onkel | 24-11-19 | 17:40

Helpt niets.
Deze documentaire komt elk jaar voorbij. Maar klaagnegers hebben geen boodschap aan info of kennis. Ze willen de blanke op de huid zitten, ze willen janken en ze willen geld. Zelfs als Pagan Europa een apart vak wordt dat in het onderwijspakket wordt opgenomen.

Madame Poitiers | 24-11-19 | 17:37 | 5

@Boeser_Onkel | 24-11-19 | 18:24: Het is ook zorgelijk. Hele weken gaan op aan discussies over emoties met mensen die geen feiten van meningen kunnen onderscheiden en geen duidelijke voorbeelden aan hoeven dragen. En nu het steeds wat donkerder wordt, weet men ook niet hoe dat nou zo heeft kunnen gebeuren.

Poesmobiel | 24-11-19 | 18:39

@Madame Poitiers | 24-11-19 | 17:37
Denk dat ze vooral subsidie willen vangen en aandacht krijgen.

Wekkertje | 24-11-19 | 19:10

@Boeser_Onkel | 24-11-19 | 18:24: Met alleen een mening en het "morele gelijk aan hun zijde hebben" is er eigenlijk helemaal niks.
Maar om op gelijke grond te gaan, de kozp is dus een anti-intellectuele bende kinderfeest en cultuurverziekende en cultuurontkennende set fascisten die bereid zeggen te zijn geweld te gebruiken om andersdenkenden tegen te werken.
Maar alles in het kader van macht over de iets bedaardere en nadenkende mens door middel van het overschreeuwen van het debat en het gebruiken van de zielig- en rascismekaart is het blijkbaar geoorloofd.

Dezenaamhier | 24-11-19 | 19:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Je suis Pagan.

overVecht | 24-11-19 | 17:36 | 2

Wat voor vlaggtje daarbij?

schijtzat | 24-11-19 | 17:47

Overigens denk ik niet dat ze er in Iran een woord over vuil maken, ondanks wat er in de Wiki staat.

Mr.Crowley | 24-11-19 | 17:42

Wauwww! Die ga ik zo even checken.

Aristotalloss | 24-11-19 | 17:36

Het lijkt de Sint Pieter wel bij de inwijding van een cohort zwarte kardinalen.

oab | 24-11-19 | 17:35

Heeft dus niks met zwarten cq racisme, slavernij te maken, ies koeltoer. Mooi! Next.

ger1306 | 24-11-19 | 17:35

Valt me nog best mee hoeveel zwarte pieten er uiteindelijk toch nog te zien waren in de verschillende steden. Misschien heeft het gedram toch een beetje averechts gewerkt. Ken behalve mijn linkse kennissen eigenlijk ook niemand die er uitgesproken tegen is ook.

Misterspok | 24-11-19 | 17:34

Vanaf 53:00 extra interessant.

smurfige_smurf | 24-11-19 | 17:34 | 1

Ben nog maar 10 minuten aan het kijken maar.... Oscar-materiaal!
Prachtige beelden.
Complimenten aan de maker!

Aristotalloss | 24-11-19 | 18:34

Boeit mij persoonlijk geen reet welke kleur een piet heeft. Maar wat is de strekkeing nou van dit soort berichten? Het feit dat er ergens anders mensen pikzwart rondrennen, is toch geen bewijs dat een NL versie met een karikatuur van een domme neger, niet als racistisch gezien kan worden? Pas dan die kenmerken aan en zeik er verder niet meer over, zowel de pro's als de anti's.

Quantum Suicide | 24-11-19 | 17:33 | 11

@lovekila | 24-11-19 | 18:30:
Als hij door de voordeur komt lijkt het gelijk een inbreker of We Are Here bewoonde huizenkraker, dus dat is ook zo stereotyperend. Alleen effe dat cadeautje door de schoorsteen flikkeren is zoveel vriendelijker.

Heb je wel een goed excuus straks voor je verwende mormel: sorry schat, schoorstenen mogen niet meer en Piet past niet door de warmtepomp, dus het cadeautje moest klein genoeg zijn om door de brievenbus te passen...

Wol | 24-11-19 | 18:52

Maar welk element wil je aanpassen dan als je het jezelf zwart maken niet als het probleem ziet? Hetgeen overigens dus lijnrecht tegen de stelling van KOZP ingaat.

Pierre Tombal | 24-11-19 | 21:52

Weet je wat dom is? Denken dat negers zwart zijn. Er. Bestaan. Geen. Zwarte. Mensen.

Elessir | 24-11-19 | 23:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Briljant die laatste foto. Heeft die doos van de VN al een klacht ingestuurd?

funkyd | 24-11-19 | 17:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken