Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Grenzen dicht! En wel voor de e-sigaret!!1!'

Denk vijf tellen na of je een cool persoon kent die doet aan vapen

Neen, die ken je niet, want de e-sigaret, dat is het aartslaffe compromis voor mensen die zogenaamd niet meer roken of niet meer willen roken, terwijl ze eigenlijk gewoon te weinig karakter hebben de vlam te zetten in een overheerlijke Gauloises zonder filter. Maar ja, die e-sigaret, die ruikt naar appeltjes. Mooie bijkomstigheid: omdat de buurvrouw van je neef op de verjaardag van je tante zegt dat e-sigaretten helemaal niet schadelijk zijn, zijn ze helemaal niet schadelijk. Nou, daar denken longartsen anders over. Prioriteiten stellen is in dit land immers zeer belangrijk: we kunnen allemaal wel lacherig doen over die 20.000 doden per jaar door echte sigaretten, maar het aantal mensen dat na het gebruik van een e-sigaret terechtkwam bij de longarts is [scheldwoord hier] mooi wel gestegen van 3 naar 8. Heeft een klein groepje probleemvapers het toch maar weer mooi verpest voor de welwillende overgrote meerderheid van de rest van de vapers!

Definitieve poll over e-sigaretten

Vapen is


Poll is Verlopen.

Definitieve poll over e-sigaretten

Vapen is

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Stevo365 | 07-10-19 | 22:34

Ik heb 50 jaar zware shag gerookt en dus flink COPD.
Dor een neefje kwam ik uit bij de e-sigaret en e. e. a. besteld.
18mg nicotine flesjes want anders lukt het helemaal niet om te stoppen.
Uit nieuwsgierigheid na een dag of 10 flesjes met 12 mg gekocht.
Ik merkte nauwelijks verschil.
Weer 10 dagen later flesjes met 0 mg besteld en weer merkte ik geen noemenswaardig verschil.
Hiermee doorgegaan en na een paar weken dus af van de nicotineverslaving
Ik gebruik de 100 procent VG variant dus met 0 procent nicotine.
VG staat voor vloeibare glycerine.
Ik voel me er prima bij eb damp alleen wat in de avonduurtjes met een borreltje erbij.
Ik heb dit besproken met mijn longarts die zei er weinig problemen mee te hebben.... 100% VG dus met 0 %nicotine.
Overdag damp of rook ik ( hoe je het ook wilt noemen) dus niets meer want ik ben niet meer verslaafd. Ik vertel dit zodat er ook eens een positief bericht wordt vermeld die mij bovendien afhielp van mijn verslaving.
I did it my way... en ik heb daar beslist niet die anti-rook zenuwlijders uit Den Haag voor nodig

varkenshouder | 07-10-19 | 22:31

In China in elkaar gedraaide olie. Met allerlei chemische smaakjes en als enig eerlijke stof toegevoegde nicotine die met een batterij wordt verdampt in diverse apparaatjes.
Ik zie er het gevaar niet van in.

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 21:12

Mijn vrouw rookt ook altijd na de sex en dan rookt ze niet eens.

Jonkheer-Carolus | 07-10-19 | 20:33

"cool persoon kent die doet aan vapen"

Contradictio in terminis.

Tapu | 07-10-19 | 20:16

Ik dacht dat die amerikaanse toestanden kwamen door 't vapen van wietolie en/of besmet spul eigenlijk, niet de substantie die we hier kunnen kopen.

sufkut | 07-10-19 | 19:53 | 1

Sufkut wat jij zegt!

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 21:16

Dampen zou zo maar eens halal kunnen zijn.
Kan je nagaan.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:49

Kan iemand mij even een peuk e-mailen?

McSnor | 07-10-19 | 19:44

een tevreden e-roker is geen onruststoker

SpookJohn | 07-10-19 | 19:38

Ik vind van beiden helemaal niks. Vapen is minder schadelijk dan roken voor zover we weten. Aan de andere kant is het helemaal een individuele keuze en dat moet vooral zo blijven. Leven en laten leven, of laten sterven. Net hoe je het wil zien.

Onno Barendsen9337 | 07-10-19 | 19:33

Waarschijnlijk zijn die longproblemen ontstaan door het gebruik van pesticiden of iets raars in de vloeistof die bij het dampen gebruikt wordt.
Dat is iets anders dan het dampen an sich, dat ook nicotinevrij kan en verder niets met de tabakswetgeving te maken zou moeten hebben.
Maar nergens wordt het onderscheid gemaakt tussen dampen en het dampen van verkeerde vloeistoffen.
Dat zou ongeveer hetzelfde zijn als het verbieden van eten, als er een keer vlees wordt gevonden bij een supermarkt dat niet ok is.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:18

Waarom is hier niet eerst onderzoek naar gedaan, vóórdat het op de markt werd toegelaten? Het is niet zo dat de tabaksindustrie bekend staat als een deugdzame bedrijfstak. Integendeel. Bewezen crimineel.

van heinde en verre | 07-10-19 | 19:00 | 1

Dampen heeft niets met de tabaksindustrie te maken.
Het wolkje dat je ziet is waterdamp uit je longen. Net zoiets als condensadem op een winterse dag.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:20

Het continu demoniseren van e-sigaret. Het nog steeds niet toelaten van Tabex.
Nederland wil helemaal niet dat grote groepen succesvol stoppen met roken. Schweinerei

Hollende_Kleurling | 07-10-19 | 18:13

Nog een groot bedrog waarin big bucks vanuit de tabaksindustrie maar ook vanuit de gezondheidsindustrie hun verdienmodel kapot zien gaan: tabak en medicijnen. Dus: de zaak manipuleren. Honderden miljoenen rokers mogen onnodig sterven wanneer een relatief onschadelijk alternatief wordt afgepakt als de revenuen maar gewaarborgd kunnen worden.
youtu.be/c6FHwEzJ5R8
www.abillionlives.com

BertusP | 07-10-19 | 17:56 | 3

Onzin tabaksindustrie zit zelf zwaar in het vapen

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 18:01

@penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 18:01: wat dus mooi de hele lobby verklaard. En Big Tobacco was laat met erop inspringen, ze moesten wel met iets komen en nu proberen ze hun eigen product in de markt te zetten ten koste van onafhankelijke producenten. Denk je dat een al decennia lange gedoogde belangengroep nu opeens geen munitie meer heeft? Die munitie is van tabak naar vapen gegaan maar wordt nog steeds door dezelfde generaals afgevuurt. Die van Big Tobacco want ze zagen hun winsten al verdampen toen ze nog geen antwoord op nieuwe innovaties hadden. Het draait gewoon om geld, gezondheid boeit ze echt niet.

Acar_ketimun | 07-10-19 | 18:38

@Acar_ketimun | 07-10-19 | 18:38:
Er is alleen 1 verschil. Mensen kunnen zelf bepalen welke vloeistof ze vapen. Dus al die middelen die verslavend werken in een vloeistof kunnen ze links laten liggen. Dan kopen ze een andere vloeistof.
Je kan bij een sigaret niet de inhoud kiezen.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:34

Laat mij nu maar vapen...
Met een paar jaar zijn we toch allemaal
kapot door 5G en chemtrails.

wiener mit pommes | 07-10-19 | 17:14 | 4

Ja auto’s vervuilen ook! En mijn opa is 95 geworden met zware shag

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 18:02
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zag afgelopen weekend iemand op een racefiets met aangekoppelde turbo kinderwagen, wachtend bij een stoplicht.
Hij rookte ook een e-sigaret. Het leek wel een stoomloc.
Wat een rook produceren die dingen.

Dzjengis-Somebody | 07-10-19 | 16:54 | 2

Damp. Geen rook. Wel stoomloc maar dat hoeft niet want instelbaar. En je kan dus vapend op een racefiets met aanhanger rijden. Probeer dat eens met tabak.

Acar_ketimun | 07-10-19 | 17:55

Het hangt van de vloeistof af of je er veel van ziet of niet.
Maar mensen vinden het leuk om veel damp te zien. verder heeft het niets met rook te maken. Er rookt niets.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:21

Ik rookte iets van 20 jaar. Op een dag besloten..(was 35)... is genoeg geweest. Gestopt. Zwetend twee weken afgekicked en nooit meer gedaan. Geen pilletjes.. pleisters. Niets. Nu zuip ik nog.. soms dan

deechteprins | 07-10-19 | 16:36

Gewoon een pijpje met fijne Latakia tabak, of een lekkere longfiller uit de Dominicaanse Republiek of uit Honduras.
Of niet roken, dat kan natuurlijk ook.

Maar niet zo'n belleblaaspijpje.

Kapitein Sjaak Mus | 07-10-19 | 16:33 | 1

Neem zo'n heel heftig ding van metaal met allerhande knopjes in instelmogelijkheden die meegekomen lijkt te zijn met de termintator uit de toekomst. Kan je ook doen. Als je de look belangrijk vindt.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:52

Het mooie is dat deze longarts(en) dus wel zeggen dat vapen verboden moet worden, maar niet grof in het geschut gaan om roken te verbieden. Dan vraag ik mij af wat hun motivatie is.
Ik ken wel een groep die niet wil dat roken verboden wordt maar heel graag wil dat vapen verboden wordt: De Tabaksindustrie.

Zou deze arts toevallig de lobby van deze industrie op bezoek hebben gehad?

peterdh | 07-10-19 | 16:08 | 6

@peterdh | 07-10-19 | 18:59:
Lees nou het zijn allemaal mensen tussen de 20 en 30 die ziek worden nu
Niet de ex rokers van 50 of 60

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 20:59

Zou mij niets verbazen als bepaalde groepen longartsen gewoon zo nu en dan een zak met poen toegeschoven krijgen.
En dat doen de e-sigaret bedrijven niet.

boerenvla | 07-10-19 | 21:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Het onbegrijpelijke is dat hipsters en anderen die bij een groep willen horen altijd rare dingen willen inhaleren. Laat ze maar. Dat het niet OK is willen ze toch niet tot zichzelf laten doordringen.

artie | 07-10-19 | 16:08

Wat een onzin. Vapen wordt pas een paar jaar gedaan door een significante groep hipsters en ander dommig volk.
Roken wordt al 100 jaar door hele volksstammen gedaan. We kunnen pas over een serieus lange tijd zeggen of vapen inderdaad zo slecht is als die artsen denken.
Maar het neemt nog steeds niet weg dat het een nutteloos en kansloos gebruik is. Verstoven olie inademen meerdere keren op een dag? Spoor je niet?
Dat je het gebruikt als tussenstap om volledig van het roken af te komen begrijp ik heel goed maar dat je als niet-roker begint en gelijk zo'n op een lightsaber gelijkende dildo met lampjes en andere troep koopt om interessant te doen buiten het kantoor of om maar iets te vertellen te hebben tijdens de verjaardag van je moeder is triest.

Draak uit Brabant | 07-10-19 | 15:57 | 1

Over welke olie heb je het?

Acar_ketimun | 07-10-19 | 17:52

Ze moeten er ook geen THC indoen, Butaan-hasj stoppen zij er ook wel in, dat is gewoon harddrugs.

Papierversnipperaar | 07-10-19 | 15:46

Hier, een patiënt aan het woord, die eerlijk toegeeft wat hij gedampt had! En vele met hem, ben ik bang!
www.youtube.com/watch?v=0CdcyjbAteY

diashaliz1968 | 07-10-19 | 15:25

Inmiddels damp ik al 5 jaar... noem me een loser, boeit me niet!
In elk geval ben ik gestopt met roken van bijna 2 pakjes sigaretten per dag, voelde en voel me stukken fitter, geen pijn meer in mijn voeten van dicht geslipte aders, proef en ruik weer alles, hoest niet meer, en.... geen last meer van stank!! En nee, ik damp geen onwijs grote wolken, nergens voor nodig!!

Hoe ik al damper de afgelopen tijd in een verdomhoekje word geplaatst vind ik echt ongelooflijk! En gelukkig weet ik beter, en vele tevreden dampers met mij!

diashaliz1968 | 07-10-19 | 15:11 | 5

Dat je 'minder ongezond' bent wil niet zeggen dat je 'gezond' bent en vapen is best wel suf.

Draak uit Brabant | 07-10-19 | 15:54

@Ernst Oosters8389 | 07-10-19 | 15:44: Tja, als de gewoontes kan indelen in de smaken
1: Roken; 2: Vapen en 3: niet roken wordt het erg gemakkelijk.

artie | 07-10-19 | 16:03

Ja na vijf jaar ervaring moet het veilig zijn!

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 17:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat die 8 vapers waarschijnlijk al jaren ervoor gerookt hebben heeft er natuurlijk niks mee te maken.

Mr. C | 07-10-19 | 15:09 | 4

@penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 18:06: en waarom moeten wel meegaan in de meningen van wetenschappers terwijl er ook wetenschappers zijn die het tegendeel verkondigen? Het is gewoon net als met die klimaatdiscussie, voor elke wetenschapper die roept dat het klimaat kapotdeaud gaat staat er ook één tegenover die zegt dat dit niet zo is. Of zijn dat dan opeens geen wetenschappers meer omdat zij vertellen wat de kudde niet wilt horen? En die Jan en Mien vergelijking slaat weer nergens op, maar ridiculiseren versterkt je punt ofzo. Wat wel opvalt is dat er een paar weken terug uit het VK een onderzoek kwam door Public Health England na al eerdere ophef uit de VS. Daar komt de 95% vandaan die nu door deze groep wetenschappers wordt bestreden door te roepen dat er geen bewijs voor is. Dus bij PHE werken volgens jou geen wetenachappers. Is gewoon een breiclubje dat soms wat roept over de volksgezondheid. Wel gek dat je nu opeens van alles hoort over vapen, alsof er nu wel sluitend bewijs zou zijn.
Dit is gewoon lobby werk door wetenschappers die in de zak van BAT, PM, J&T zitten. Waar de kudde massaal wèl achteraan lopen. Gelukkig hebben deze lobbyisten 12 jaar gestudeerd.

Acar_ketimun | 07-10-19 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zag een paar dagen terug op Verwardemansterdam CS een viertal politieagenten met zo'n elektrisch ding staan te walmen op een plaats waar men niet mag paffen. Dit land is zo kapot...

Overigens is mijn sjamaan van oordeel dat het verdampen van nicotine waarschijnlijk niet volstaat om ongedierte en slechte energie te verdrijven tijdens spirituele riten en ceremonies - althans, dat is nog niet voldoende aangetoond met wetenschappelijke onderbouwing. Wiet verdampen is perfect, maar tabak moet gewoon roken. Hij adviseert daarom een juridische verdedigingslijn op basis van de vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing.

OverdaanDerOnderheid | 07-10-19 | 15:08

het zou er minder belachelijk uit zien als ze niet van die enorme (stinkende) dampwolken maakten... maar dat schijnt erbij te horen. alles en iedereen zal moeten weten wat je aan het doen bent, anders telt het niet.

Satria | 07-10-19 | 14:34 | 1

Zonder rook kun je net zo goed op een balpen kauwen...

Bijtendehond | 07-10-19 | 15:19

Je ziet ze steeds meer op straat; mannen die een vuist naar de mond brengen en dan iets onduidelijks doen om vervolgens een enorme wolk van damp uit te stoten die gelijk staat in volume van twintig sigaretten tegelijkertijd een hijs te nemen en uit te blazen.

Het is geen gezicht! Of het ongezond is hangt denk ik af wat voor soort e-sigaret-vloeistof ze gebruiken. De basis is plantaardige glycerine met propyleen glycol. Da's hetzelfde als in een mistkanon zit. Onschuldig naar het schijnt. Het gaat om alle verdere rotzooi die er in wordt gedaan en de obscene hoeveelheid.

McMarx | 07-10-19 | 14:29

Wat is het probleem? Het lost de overbevolking op.

Frau Merkel | 07-10-19 | 14:29

E-sigaret verbieden en tabak toestaan, lekker logisch.

A.Men | 07-10-19 | 14:10 | 1

Heeft met Belastinginkomsten te maken.

Het leven is zwaar | 07-10-19 | 14:11

In de 'War on Fijnstof': hoe zit dat met die vape-rook? Is dat geen fijnstof/ultrafijnstof?

Winter_is_coming | 07-10-19 | 13:58 | 2

Nee, want het zijn druppeltjes, geen vaste stof.

coolvibe | 07-10-19 | 18:14

Nee, het is waterdamp uit je longen dat je normaal niet ziet. Net zoals mist of condensadem.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:39

To date, there is no consistent evidence that an infectious disease is the culprit, CDC spokeswoman Kathy Harben said. While some of the cases appear similar, officials said they don't know whether the illnesses are associated with the e-cigarette devices themselves, or with specific ingredients or contaminants inhaled through them.

Patients ranged in age from 18 to 49, and many reported the use of cannabis-containing products, the advisory said.

zo te lezen denken ze wel dat er een pattern is maar weten ze niets over de producten die werden gerookt. En 100man in 14 staten waar in elk zowat een miljoen mensen wonen is niet veel.

Blauwe Wafel | 07-10-19 | 14:19

De farmacie en tabakslobby gaan deze battle winnen, dat is duidelijk.
Is vapen ongezond? vast wel, ìs het slechter dan roken? Ik denk van niet

TDB | 07-10-19 | 13:54 | 7

Jullie kennen Belinda niet, merk ik.

Mr_Natural | 07-10-19 | 14:52

Kunnen we hier niet wat meer duidelijkheid over krijgen? Zonder grote melodramatische praat?

De Eierbal | 07-10-19 | 14:57
▼ 4 antwoorden verborgen

En als je dan toch een echte nicotinejunk wil zijn dan vind ik eigenlijk dat je t moet spuiten.
Geen rokerslongen maar speldenkussen armen.
Wordt je creatiever van ook.

schoon-schip-maken | 07-10-19 | 13:54 | 3

Was het maar zo makkelijk voor een verslaafde roker. Het is niet enkel de nicotine. Het roken heeft meerdere aspecten die verslavend zijn.

Het leven is zwaar | 07-10-19 | 14:05

De nicotine-verslaving stelt geen fuck voor, die is alleen bedacht voor pleister-verkopers en ander tuig, en wordt dankbaar gebruikt door falende stoppers. Het is per slotte toch prettiger om te zeggen dat je verslaafd bent aan een stofje (beetje schuld van stofje), dan dat je verslaafd bent aan de gewoonte (helemaal schuld van jezelf).

John McClane | 07-10-19 | 14:46

Mee eens dat is een stuk minder ongezond en veel effectiever dat spuiten of pleisters

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 17:55

Het verbieden van genotsmiddelen heeft altijd een averrechtseffect gehad. De Amerikaanse drooglegging leidde tot een explosie van criminaliteit, dus afgeschaft. Toen in de '80 vond Reagan het een goed idee om een slecht idee nog eens te proberen in de verwachting dat dat nu een betere uitkomst oplevert: the war on drugs. Dat heeft wederom toteen explosie in narco-criminaliteit opgeleverd. En dan blijven mensen maar oproepen tot verboden van lekkere dingen. Zuchterdezucht.

Winter_is_coming | 07-10-19 | 13:49

Blijft toch vreemd dat je zonder enig onderzoek even een vaper op de markt mag brengen. We testen wel in de praktijk wat er mis gaat.

De vaper / puffer waar astmatische patiënten van afhankelijk zijn, heeft wel tien jaar onderzoek overleefd. Die zorgvuldigheid zou ook voor andere producten moeten gelden die in contact komen met longweefsel of andere kwetsbare organen.

Wie aannam dat vapen onschadelijk was, is naïef en anbètabeet.

Feynman | 07-10-19 | 13:49 | 8

@Lafayette | 07-10-19 | 13:59: Dat is onderzoek NA marktintroductie. "Published 19 August 2015" Ik ageer tegen gebrekkig onderzoek VOOR marktintroductie. Het is niet aan ons om aan te tonen hoe onveilig de e-sigaret is. Het is aan de fabrikant om aan te tonen dat het WEL veilig is. Die eist markttoegang, die bewijst.

Feynman | 07-10-19 | 16:34

@Feynman | 07-10-19 | 16:34:
Als je pleit voor betere controle en regelgeving als het gaat apparaten ben ik het met je eens. Een aansteker moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen, zou je zeggen.
Het gaat dan niet zo zeer over of Vapen schadelijk is, maar of Vapen met bepaalde apparaten en liquids schadelijk zijn. En schadelijk is een relatief begrip. Als iets niet schadelijker is dan roken, dan blijft het vreemd dat de schadelijkste wel toegestaan is. Het is overigens nog steeds niet duidelijk wat tabaksfabrikanten nu exact in hun peuken stoppen.

Lafayette | 07-10-19 | 17:27

En sigaretten dan? Zolang die nog op de markt zijn en blijven gaat die vlieger niet echt op.
Of fastfood. Of autos met verbrandingsmotor (uitlaatgas).

kapotte_stafzuiger | 07-10-19 | 17:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat ik zo goed aan dat vapen vind ,is dat je iemand hoofd vaak niet eens meer ziet van de damp! geinig.

streknek | 07-10-19 | 13:48

er is nul echt wetenschappelijk onderbouwing voor of tegen vapen. Laat mensen toch lekker. Hun lijf, hun keuze. Simpel. Rot op met je verbieden.

Sir Nastian | 07-10-19 | 13:47 | 5

@Lt-Kol Kilgore | 07-10-19 | 13:56: de vraag is niet of het zonde is. Ligt er sowieso aan hoe je dat bekijkt. Laten we als uitgangspunt nemen dat er teveel mensen zijn, dan is die longziekte een zegen.

Het punt is of de overheid iedereens gezondheid moet micro - managen. Ik vind van niet.

Iets met natuurlijke selectie.

Sir Nastian | 07-10-19 | 14:19

@Sir Nastian | 07-10-19 | 14:19: Ik ben het op zich daar wel mee eens, maar er mag dan wel een stickertje op staan, dat het mogelijk dodelijk zou kunnen zijn. Meer dan voor de verzekerings maatschapijen zodat duidelijk is dat ze dat niet dekken.

Lt-Kol Kilgore | 07-10-19 | 16:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier in New England, in de VS liggen er ondertussen 1000 aan een beademingsapparaat, een aantal wat razendsnel stijgt.
Omdat ze de vinger er niet meteen op konden krijgen door welk vaping-product dit wordt veroorzaakt, is de verkoop van vaping-producten in Massachusetts voor 4 maanden volledig verboden, In omringende staten is eenzelfde maatregel van kracht of is een volledig verbod van de verkoop van smaakjes-vaping-producten dichtbij

Amazing Tukker | 07-10-19 | 13:46 | 2

Dat dus !

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 17:56
-weggejorist-
Stevo365 | 08-10-19 | 00:21

Google betaalt £ 90 per uur, mijn laatste betaalde cheque was £ 8000, die 100 uur per week online werkte. Mijn jongere broer bracht 11 maanden door en werkt ongeveer 30 uur per week. Ik kan niet geloven hoe gemakkelijk het was toen ik het eenmaal probeerde ...

Dit is wat ik doe

JeanPaine | 07-10-19 | 13:44 | 4

Waar kan ik Pound Sterling besteden op het continent?

Winter_is_coming | 07-10-19 | 13:51

Digitaal wieden?

Kanarie_Geil | 07-10-19 | 13:56

Heb niets aan Ponden, anders had ik het ook gedaan. Nu moet ik het stellen met een schamele € 50 per uur.
Maar werk bijna 12 uur per dag om dit te compenseren.

Het leven is zwaar | 07-10-19 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Ik doe tegenwoordig snus. Als gevolg daarvan rook ik niet meer. Dat ging per ongeluk, wilde gewoon weer eens proberen na lange tijd. The accidental quitter. Dat vapen is maar voor sukkels.

Alexis de T. | 07-10-19 | 13:43 | 2

Snuiftabak is voor de echte rebellen... Lekkere zwarte snot !

Koning Willy | 07-10-19 | 13:45

@Koning Willy | 07-10-19 | 13:45:-
Krijg je enige 'mond- en keelkanker van'.

HogeNood | 07-10-19 | 13:58

Vind het maar verdacht. Miljoenen mensen sterven per jaar aan roken maar word nog steeds toegestaan. Sterker nog, in een sigaret zitten ondertussen 75 verschillende stoffen die verlavend zijn.
Nu de tabaksindustrie ineens een groot deel winst ziet verdampen door concurentie, word het product van de concurent ineens bijna werleldwijd verboden omdat er welgeteld wereldwijd 3 doden zijn gevallen?
Als je miljarden te besteden hebt, kan je als lobbyist veel bereiken in de politiek.

Bin Bash | 07-10-19 | 13:40 | 3

* X-files soundtrack*

Turbulentie? | 07-10-19 | 13:43

'word het product' > 'wort hed produqkd'

HogeNood | 07-10-19 | 13:45

De tabaksindustrie zit zelf zwaar in de vapers hoor

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 17:59

Laat mensen toch lekker roken, snuiven, slikken wat ze willen. Je druk maken over wat andere wel of niet cool vinden is sowieso al een zwaktebod.

omwenteling | 07-10-19 | 13:39 | 1

'... cool vinden is sowieso al een zwaktebod ...'
Gevoelspolitie

HogeNood | 07-10-19 | 13:49

Ik vind alles best. Maar als ze een sigaret of zo'n ding in mijn huis aansteken, staan ze binnen een minuut buiten. Daar mogen ze doen wat ze willen. Hun hele leven lang.

artie | 07-10-19 | 13:39 | 7

Een damper steek je niet aan. Het is waterdamp. Als iemand een scheet laat is de lucht smeriger.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:41

@penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 21:03:
Welke chemicaliën ?
De glycerine die je dagelijks drinkt in diverse drankjes of op je lijf smeert in de shampoo ?
Of bedoel je de natuurlijke smaakstoffen die anders in snoepgoed en andere levensmiddelen zitten, of het het de zuivere natuurlijke nicotine, verslavend maar niet schadelijk, en onschuldiger dan cafeïne die in koffie zit.
Misschien moet je eerst eens ergens in verdiepen voordat je wat onzin uitbraakt.

N3uk33nd | 08-10-19 | 03:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Vapen is toch een beetje het bungeejumpen voor suïcidalen.

Turbulentie? | 07-10-19 | 13:39 | 1

Lol

penis-aqua-rosA | 07-10-19 | 18:00

Ik weet nog wel wat dingen waarvoor ik het veel belangrijker vind dat de grenzen dicht gaan.

Koning Willy | 07-10-19 | 13:38

Ik vape en ik voel geen dampschaamte. Mijn longarts en mijn huisarts moedigden me actief aan om te dampen in plaats van tabak te roken. Nu wil een ander clubje artsen (weer) een dampverbod. Maar ze zijn te laf om erbij te zeggen dat ze daarvoor een douceurtje van Big Tobacco ontvangen. Er zijn vele miljoenen dampers dus er is altijd een percentage dat er klachten door krijgt. De vele doden in Amerika hebben THC-olie gedampt, dat vermoeden Amerikaanse onderzoekers en artsen tenminste. Alle soorten olie zijn fataal voor je longen, dus nooit olie dampen. Maar de NL junta wil natuurlijk graag dat alle dampers weer KK-sigaretten gaan roken. Heeft niks met accijns te maken, eg nie hoor. De regering is alleen maar begaan met uw gezondheid. Tabak is goed, tabak is veilig en gezond. Iedereen aan de tabak!

Nivelleermarionet | 07-10-19 | 13:38 | 2

Vergeet je nog even die 'vinding' van Philip Morris te benoemen, dat iqos-geval.
"Gewoon" vapen gaat (als het zo doorgaat) in de VS verboden worden maar PM heeft het weer zo weten te spelen (waarschijnlijk door dat enorme lobby-apparaat van ze) dat zij buiten dat verbod vallen.

Gazzerop | 07-10-19 | 14:08

Dat je uberhaubt een longarts hebt zou reden moeten zijn om geen enkel risico meer te nemen, lijkt mij. Vergeet niet dat jouw artsen het ook maar moeten doen met de kennis die op dat moment beschikbaar was (of die ze op dat moment tot zich hadden genomen. Dat geldt met name voor de huisarts, daarvan hoef je echt niet te verwachten dat hij/zij alles weet van alles, dat is gewoon niet te doen).

John McClane | 07-10-19 | 14:40

Zit te lezen dat bij vapen de nicotine inname een derde is dan bij een sigaret. Dat blijft een inname en blijft schadelijk dan toch? Wel zitten er in een sigaret veel meer schadelijke, zelfs ook kankerverwekkende, stoffen náást die nicotine, tenminste 6 zelfs. Dus het zou wellicht een middel kunnen zijn om van het roken af te kunnen komen als tussenfase? Of is dat niet zo?

Voor de duidelijkheid: ik rook niet.

Jan, Leiden | 07-10-19 | 13:37 | 8

@NiCeY | 07-10-19 | 13:48:
Knap! Gewoon volhouden nu! En straks aardig wat geld voor veel andere leuke dingen!

Jan, Leiden | 07-10-19 | 13:59

@Jan, Leiden | 07-10-19 | 13:59:
Ik heb door ervaring geleerd dat er, als eenmaal de verslaving uit staat, niks vol te houden valt. De trek is immers ook weg. De grote valkuil is de onverschilligheid. Het fuck it, eentje dan idee moet je niet intrappen. Want dan zit na een inhaalslag de hele ketting weer aan je poot. Maar dit geldt voor elke niet-aktieve verslaving. Probleem is dat je heel snel vergeet hoe slecht het met je ging als het goed met je gaat en hoe goed het met je ging als het weer slecht gaat. Eenmaal verslaafd blijft dit tot je kist als een waakvlammetje branden.

NiCeY | 07-10-19 | 16:30

@NiCeY | 07-10-19 | 16:30:
Dank, zal dit idee op vlak van eten toe gaan passen. 1 schakel snaaien en het is een ketting. Helder beeld!

Jan, Leiden | 07-10-19 | 23:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Vapen is voor losers. Net als roken.
Maar in tegenstelling tot roken, heb ik van dat vapen geen last. Da's alvast winst. En dan dat geleuter over dat er al wel drie (of 8, de cijfers lijken wel klimaat-statistiek, net wat op dat moment goed uitkomt) mensen met problemen in het zieknhuis liggen. Tjah. De hele meuk is totaal ongereguleerd, je koopt die zooi via fucking Alibaba in China. Wat denk je nou zelf?
Dat heeft niks met dat vapen op zich te maken, maar alles met dat mensen de meest grote troep hun longen in hijsen. Misschien een idee om dat spul een keer te controleren? En verder: Ach, zo lang je alleen jezelf ermee vermoordt: van mij mag je.

TheEgg | 07-10-19 | 13:35 | 4

@elfenstein | 07-10-19 | 13:55: Je ziet dat je jezelf tegenspreekt, toch? "de betere daarvan worden gewoon hier in NL geproduceerd". Precies. De betere. Verkocht in vape shops. Maar dat spul wordt óók verkocht via Alibaba. Uit een land waar de mensen hun babaymelk poeder uit het buitenland willen, omdat er in eigen land een fabrikant op grote schaal giftige kleurstof gebruikte ipv daadwerkelijk melkpoeder.

TheEgg | 07-10-19 | 14:36

@TheEgg | 07-10-19 | 14:36: en dan heb jij het over "jezelf tegenspreken". Dus volgens jou worden de betere, in NL gemaakte liquids óók via Alibaba in China verkocht en is het daarom gevaarlijk? Of probeer je de in NL geproduceerde liquids op een giftige chinese hoop te gooien? Het is juist dit soort onwetendheid die de MSM gebruikt als vuur voor hun onzin. Halve waarheden verkopen en de schapen trappen er weer in. En dit soort plempsels geven precies aan hoe en dat het werkt.

Acar_ketimun | 07-10-19 | 14:54

@elfenstein | 07-10-19 | 13:55: Nu wil ik niet zeggen of het beter of slechter is, maar me laten voorlichten door zo een figuur dat in een vapeshop werkt ? Ik dacht het niet.

Lt-Kol Kilgore | 07-10-19 | 16:21
▼ 1 antwoord verborgen

Geen link naar een artikel, persbericht of wat dies meer zij... Komkommertijd, GS? Ondermaats tikwerk ophangen aan een poll om de pagina maar te vullen?

SynthetischBismut | 07-10-19 | 13:32 | 1

Gemak dient de mens. Het zijn de reaguurders die 'm doen hier.

McMarx | 07-10-19 | 14:42

Goh wat is het raar dat je vage verdampte chemicaliën door je longen heen blaast en je er dan enge ziektes van krijgt.

2voor12 | 07-10-19 | 13:30 | 4

@threeheadedmonkey | 07-10-19 | 13:33:
Ik snap ook niet dat ze het hardop hebben gezegd. Aan de andere kant gaan er mogelijk wat zorgkosten de pan uit reizen. En dat geld is hard nodig voor de komende grote groep instromers in dit land.

NiCeY | 07-10-19 | 13:37

@NiCeY | 07-10-19 | 13:37:
Die gaan met de huidige energiedrankjes generatie sowieso de pan uit reizen. Obesitas en diabetes patiëntjes van 30 wordt het helemaal!

schoon-schip-maken | 07-10-19 | 13:43

Het zijn geen vage chemicaliën bij dampen. Dat is nu juist het aardige. Bij roken ligt dat heel anders.

kloopindeslootjijook | 07-10-19 | 19:47
▼ 1 antwoord verborgen

T is meer ook een vorm van liegen tegen jezelf met zo'n batterij in je hoofd. Niet de ballen om dan echt de confrontatie met je verslaving aan te gaan. Gezondheid?
Nee heb je en kanker kan je krijgen.

schoon-schip-maken | 07-10-19 | 13:25 | 2

Wat Schip zegt.

Kuifje-in-de-EU | 07-10-19 | 13:36

Een leugentje om bestwil is dagelijkse praktijk voor iedereen.
Verder wat Kuif zegt maar dan tegengesteld.

McMarx | 07-10-19 | 14:41

En die dode vapers met geschroeide longen, waren dat af en toe vapers of waren dat de hobbyisten die met eigengedraaide coils en eigen mixes liepen te vapen? Vragen vragen vragen..... het lijkt wel of de tabaksindustrie nu eindelijk wakker is en haar imperium voelt aangevallen.

Behangdelul | 07-10-19 | 13:24 | 2

In de VS was daar al onderzoek naar gedaan. Veelal eigengemodde devices met THC erin.

Ik zelf rook en vape niet, maar vermoed dat vaping een stuk minder slecht is

Stifflers_Mom | 07-10-19 | 13:41

Ik snap het vapen met THC capsules nog enigszins. Lekker stoned zonder al die overbodige rotzooi in je longen. Vapen als vervanging voor sigaretten? BS.

*lekker peukie opsteken doet*

threeheadedmonkey | 07-10-19 | 13:23

Was dit weekend in Berlijn. In iedere kroeg daar wordt gerookt alsof er nooit een rookverbod geweest is. Men heeft daar gewoon de keuze. En de keuze is extreem duidelijk: Wir wollen saufen und rauchen im klup. Mooi man, dat verenigd europa....

elfenstein | 07-10-19 | 13:23 | 2

Nur Rauchen und Saufen? Nicht Bumsen?

Nivelleermarionet | 07-10-19 | 13:42

@Nivelleermarionet | 07-10-19 | 13:42:
Eh, ja dat ook. Maar da's pas nadat ze met z'n allen zeer aandachtig aan de achterkant van een iphone geroken hebben...

elfenstein | 07-10-19 | 13:57

Hoeveel hebben jullie betaald gekregen voor dit kul-artikel?

frogynator | 07-10-19 | 13:21 | 2

Haha, heb eerder zoiets gezien. Die man was dokter en vapen was helemaal slecht volgens hem. Wat bleek, hij deed ook onderzoeken gefinancierd door phillip morris.

reagluurder010 | 07-10-19 | 13:24

Dit is een goedmakertje voor het topic van die groenlinkser die gepoogd werd om te kopen door big tabacco.

Pimp my Voortuin | 07-10-19 | 13:25

De esigaret is voor veel rokers die willen stoppen een uitvlucht die een valkuil blijkt te zijn. De esigaret is ook ongezond, stoppen dus met die handel.

lingo star | 07-10-19 | 13:20 | 3

Weleens ergens verslaafd aan geweest? Simpele praat van onwetende mensen wat je doet.

reagluurder010 | 07-10-19 | 13:25

Omdat ie ook ongezond is dus maar blijven roken.
De ecig is minder ongezond, en heeft ook minder impact op de omgeving. Dat is toch goed?

Lafayette | 07-10-19 | 13:31

Het rare is dat niemand met bewijs komt waarom die dingen slecht(er) zijn,
in Murika zijn wat slachtoffers gevallen, na onderzoek bleek dat die lieden er heel andere stofjes in stookten dan bedoeld.

drastic | 07-10-19 | 13:20 | 6

@Moonwarrior | 07-10-19 | 13:42: over welke chemische rommel heb je het precies? En je weet dat longen vochtig moeten zijn hmmm? Zal wel weer wat worden met de herfststormen, straks is iedereen dood aan vochtige longen. Longemfyseem is dan wel een risico wat vapen heeft, maar roken begint daar pas bij. Meer schadelijks naast de geconcentreerde nicotine zie ik voorlopig niet.

Acar_ketimun | 07-10-19 | 14:42

www.independent.co.uk/news/health/vap... Hier staat het beschreven. Vooral die fungus sporen is iets waar je je heel ongerust over moet maken. Met anti biotica krijg je het meeste nog wel opgelost, maar fungicide in je longen keilen is een heel slecht idee.

Lt-Kol Kilgore | 07-10-19 | 16:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Vapen; alleen al die natte schetennaam..

BozePaarseMan | 07-10-19 | 13:19

Je zou als Vaper toch wel regelmatig moeten stilstaan over de schadelijkheid ervan, je moet immers zelf de giftige vloeistof injecteren in de e-sigaret.

Digitaal Smoelwerk | 07-10-19 | 13:17 | 1

Dar doe ik ook en iedere keer merk ik dat tabak roken meer effect op mn lichaam heeft dan vapen. En dat tabak gewoon smerig smaakt en ruikt, tot nu toe is de nicotine het meest schadelijke ingrediënt. De base wordt afgebroken in suikers en afgevoerd, komt geen teer met 400+ chemicaliën binnen en heb meer zuurstof sinds het vapen. Daarnaast zijn ingrediënten voor liquids op 2 handen te tellen... ga daar maar eens aanstaan met de 10% rotzooi die naast tabak gemiddeld in een sigaret zit. Mensen zijn bang voor het onbekende, en de tabakslobby ziet hun miljarden al verdampen... het is natuurlijk beter als we allemaal aan de gedoogde tabak blijven, dat vapen moet dus daarom alleen al kapot.

Acar_ketimun | 07-10-19 | 14:37

Vapen veroorzaakt baarmoederhalskanker bij mannen...

42 | 07-10-19 | 13:17 | 1

Daar heb ik me voor laten inoculeren.
Ik ben veilig.
*Sjekkie draaien doet*

RickyLaRue | 07-10-19 | 16:27

Tabak is niet verboden maar de e-sigaret straks wel. Alsof tabak roken minder ongezond is.
Maar nu de kern. Waarom is nog steeds niet achterhaald waarom de e-sigaret soms problemen veroorzaakt?
Ik begrijp het overigens niet. De e-sigaret bevat toch alleen H2O(l) dat door elektrische energie wordt omgezet in waterdamp met bijgevoegd de hierin opgeloste nicotine. Als dat longproblemen veroorzaakt hoe zit het dan als je met verkoudheid het snot probeert los te stomen?

ProAsfalt | 07-10-19 | 13:17 | 10

@elfenstein | 07-10-19 | 13:33:
Exact. Die enorme dampwolken zijn alleen voor de reclame. Standaardcoils gebruik je op max. 3,7 Volt, sub-Ohm coils op 3,0 Volt of liefst nog lager. De vloeistof mag niet schroeien. Bij het juiste voltage proef je alleen de smaakstof en verder niks.

Nivelleermarionet | 07-10-19 | 13:49

@elfenstein | 07-10-19 | 13:33:
Heb altijd 100% VG gedampt. Weinig damp. Maar 14 watt met 1,4 ohm was voor mij prima. Je hebt gelijk dat VG dikkere damp maakt.

Lafayette | 07-10-19 | 13:52

@Nivelleermarionet | 07-10-19 | 13:49:
Heb zelf een subohm systeem met temperatuurregeling. Geweldige dampproductie, nooit dryhits en bakken smaak. Vooral aangeschaft om niet de hele tijd naar buiten te hoeven rennen tijdens het werk en dat werkt voortreffelijk. Je kan zelfs soort van high worden van een paar flinke hijsen met nico erin. Geen heel prettig gevoel dus dat laat je wel uit je hoofd als je nog de hele avond moet. Verder een prima alternatief.
PS:
Als ik die teringlijert die m'n vorige setje gejat heeft in m'n vingertjes krijg zou dampen wel eens heel erg lokaal dodelijk kunnen worden.

elfenstein | 07-10-19 | 14:04
▼ 7 antwoorden verborgen

Mijn buurvrouw was zo trots als een pauw. “Ik ben gestopt met roken, ik rook alleen nog maar de e-sigaret”. Gemiddeld zet ze dat ding om het kwartier aan haar mond, maar ik haar ogen is ze gestopt met roken en wie ben ik om die illusie te doorbreken.

Osdorpertje | 07-10-19 | 13:16 | 3

Een gewoon eerlijke Osdorper? Recht voor de raap mentaliteit?

Jan, Leiden | 07-10-19 | 13:19

Ik ben 6 jaar gestopt door zo'n ding.
Nu rook ik weer sinds een jaar want ik werd dik zonder roken.
Nu zie ik er weer uit als een adonis.
Het is trouwens wel verrekte duur geworden.

HoerieHarry | 07-10-19 | 13:20

Technisch gezien rookt ze niet. Als ze 3mg dampt krijgt ze amper wat binnen dus zal ze meer vapen. Als ze op 8mg dampt zal ze sneller verzadigd zijn. Maar ja misschien dampt ze wel op 0mg nicotine. Hoe dan ook verbranding is heel wat anders dan verdamping. Los van de gore tabakslucht die overal in je blijft hangen

Lafayette | 07-10-19 | 13:29

Wat Wanda zegt.

Einde van de Domheid | 07-10-19 | 13:15

... en de vapers zijn weer terug naar de sigaret. Mission accomplished.

postmodernismisdead | 07-10-19 | 13:13

pussy sticks zijn het

shitblog | 07-10-19 | 13:12

Echte mannen roken sigaren en dippen ze soms ergens in voor extra aroma.

HoerieHarry | 07-10-19 | 13:11 | 2

stagaires?

horsteknots | 07-10-19 | 13:14

Heb 3 jaar gevaped, daarna gewoon gestopt en niet terug naar roken. Inmiddels 3 jaar niet gevaped. Het werkt wel degelijk. Dat het een van de meest succesvolle wegen om te stoppen is komt uit meerdere langlopende onderzoeken naar voren. Succesvol is dan wel betrekkelijk. Vapen geeft betrekkelijk minder recidive naar roken dan andere manieren om te stoppen.
Het is verder natuurlijk vreemd dat plotseling na jaren geen enkel nieuws vapers bij bosjes neervallen... 21 doden vs miljoenen, zonder enig bewijs tot nu toe

Lafayette | 07-10-19 | 13:11

De vraag is of die drie mensen (a) niet al lang last hadden van hun longen en of (b) ze daarom alleen al bij de longarts terecht zouden komen.

binnen de beroepsgroep van longartsen is een uitgesproken activistische groep (Wanda de Kanter, bijvoorbeeld) die bepaald Orwelliaanse opvattingen hebben over rokers.

daarnaast is de grootindustrie, bijvoorbeeld de tabaksgiganten Altria en Philip Morris bezig om hun product (en bij voorkeur hun product alleen) via de Food & Drug Administration goedgekeurd te laten krijgen.

Want een monopolie in een gereguleerde markt, dat is pas lekker. Lekkerder nog dan roken.

Glasgow Argus | 07-10-19 | 13:10 | 1

Het probleem is nu net dat de gevallen waar het over gaat GEEN voorgeschiedenis hadden van longproblemen. Maar blijf maar gewoon ontkennen en wegduiken.

JanVergoor | 07-10-19 | 13:33
-weggejorist-
daaromniet | 07-10-19 | 13:10 | 3

Gauloises zonder filter. Heerlijk. Bruce Willis vond ze ook lekker in Die Hard. Ik heb drie pakjes gerookt ooit. Daarna genoeg teer in m'n lijf voor een complete renovatie van de A2. Daarna maar helemaal gestopt. Vapen lijkt sowieso al meer op een terminale patient die aan een inhaler hangt dan dat je gewoon ff met een peuk een lekker momentje voor jezelf hebt. Kansloze bezigheid.

kokkie klaphaak | 07-10-19 | 13:09
-weggejorist-
pjotrdevries | 07-10-19 | 13:08 | 2

Het is niet meer dan dat de sigarettenindustrie haar imperium aan het beschermen is.
Ik ben wel tegen elke vorm van roken, maar dat is hier niet relevant.

Luister even naar een analyse:
noagendaplayer.com/listen/1176/1-28-0...

Pimp my Voortuin | 07-10-19 | 13:07 | 1

Thnx voor de link

postmodernismisdead | 07-10-19 | 13:40

Kunnen ze ook meteen meenemen op 16 oktober: woi wellen vap'n na 't neuk'n.

skoftig | 07-10-19 | 13:07

Zolang ze niet inhaleren heb ik er geen problemen mee.

schoon-schip-maken | 07-10-19 | 13:07

Alles ist Verboten!

pibasso | 07-10-19 | 13:06 | 1

Allah ist Verboten?

Kaas de Vies | 07-10-19 | 13:06

Zo lang ze niet aan mijn e-condoom en e-opblaasbare pop komen vind ik alles best.

skoftig | 07-10-19 | 13:05

"Denk vijf tellen na of je een cool persoon kent die doet aan vapen."
Voor 'vapen' kan je hier ook 'roken' invullen.
De uitslag van de enquete is dan het zelfde, of nog meer paars.

hotmint | 07-10-19 | 13:04 | 2

Vaporizers voor wiet daar en tegen.....

Kanarie_Geil | 07-10-19 | 13:11

Ik mis een optie in de poll: "moet men zelf weten".

ZoekEenVrijeNick | 07-10-19 | 13:04

Noem mij een persoon die begonnen is met roken omdat hij of zij het lekker vond.

0

Alleen maar om cool te zijn. Jullie zijn allemaal losers.

Kaas de Vies | 07-10-19 | 13:03 | 5

Wees een bink rook en drink.

miko | 07-10-19 | 14:31

"Jullie" is alleen een bepaalt soort volk....

Ommezwaai | 07-10-19 | 14:55
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken