Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

D66 wil halvering veestapel in Nederland

Haagse Milieu Gastapo klopt bij boeren op de deur

Destructie66

Nederland stinkt, en dat is de schuld van de boeren. Allemaal. Daarom wil de zieltogende regeringspartij D66 (11 zetels) de helft van alle koeien, varkens, schapen, geiten en kippen op een trein naar het oosten zetten. Want alleen dan halen we het jaar 2050 en leven 'onze kinderen' nog lang en gelukkig. Dat er teveel mensen bijkomen in Nederland (ieder jaar een drugshol als Eindhoven) vinden ze bij Destructie66 geen probleem. Hoeveel woedende achterban-boeren regeringspartijen CDA en ChristenUnie naar Den Haag sturen om met hooivorken die doorgedraaide D66-beleidsidioten uit hun ministeries te sleuren en van pek en veren te voorzien, is vooralsnog onbekend. De vraag is wel, wat eten we vandaag? Iemand nog een gehaktbal? Speklapje? Kipsateetje?

Reaguursels

Inloggen

Even het staatsjournaal een tijdje gemist.
In gewone buitenlucht zit standaard.
78 % stikstof
20 % zuurstof
1 % edelgas
0,03 % CO2
0,97 % water
Opeens is CO2 en stikstof een probleem
Waarom is iets wat al jaren bestaat een probleem?
Gewoon meer boeren en minder D66 ruifvreters.

www.lenntech.nl/lucht-faq-lucht-chemi...

MorgenEenAnder | 09-09-19 | 20:14 | 2
-weggejorist-
Mart6037 | 09-09-19 | 20:18
-weggejorist-
Mart6037 | 09-09-19 | 20:34

Wie heeft die stikstof onzin verzonnen? Koekoek.

Mart6037 | 09-09-19 | 20:06 | 2

Diezelfden van de zure regen, gaten in ozonlagen en komende ijstijden.
Je zou bijna denken dat het een verdienmodelletje is.
En je zou toch hopen dat sommige beleidsmakers geschiedenis gestudeerd zouden hebben.
Of toch nog iig een geheugen hebben.

reservebelgië | 09-09-19 | 21:26

Business as usual. Verzin een probleem, giet dat in Europese regels (is al garantie voor onwerkbare situatie), zet er een extra strenge nationale interpretatie op, land in paniek, bedenk geitenpaadje en laat dat afschieten door de rechter.

Ondertussen hebben we onderhand ieder jaar een paniekverhaal uit linkse milieuhoek: eerst CO2, toen stikstof en nu heeft men weer een stofje in de bodem gevonden zodat ieder grondverzet of baggeren bijna niet meer kan. Straks moet een boer een vergunning aanvragen om zijn land te ploegen.

5611 | 09-09-19 | 21:31

Minder mensen lijkt me nog beter.

ArieR68 | 09-09-19 | 20:05 | 1

Jaren vergrijzing maar het aantal inwoners groeit gestaag.
Misschien een stikstof verbod voor potentiële bewoners aan de grens?

MorgenEenAnder | 09-09-19 | 20:17

Prima maak ze kapot die boeren. Laat ze maar emigreren die low-lifes. Het hele jaar bedelen om subsidie want te nat, te droog, de reedtkever die de oogst vernielt. De hele samenleving moet opstaan voor die ellendelingen. Dan kunnen ze een keer geld verdienen aan windmolens waar de hele streek van kapot gaat. Zal het ze een end verdommen. Hoe eerder deze egoïsten failliet gaan des te beter. Ik zeg het met pijn en moeite + veel voor D66

azijnseikerT | 09-09-19 | 19:10 | 2

U, of Uw ouders, hebben wss bot gevangen in de hongerwinter. Geen spek, geen bonen.
www.youtube.com/watch?v=6uzvJInAsWE
Als den boer niet klaagt, den paster niet vraagt, is het einde nabij.

Probleem bij de boerenstand is dat men een gezamelijke voedselproductie genereerd. Maar allemaal als zelfstandig ondernemers en allemaal met tegengestelde -meestal- belangen. Regen is voor de een een zegen en voor de ander een vloek.
Zie dat maar eens als LTO of iets dergelijks in een eenduidig beleid of standpunt te krijgen.

reservebelgië | 09-09-19 | 21:36

Niet lekker gegeten vanavond (schuld van de boeren natuurlijk) of alleen azijn op?

5611 | 09-09-19 | 21:40

Qua haalbaarheid een soort PVV programma, maar dan op links

van heinde en verre | 09-09-19 | 19:01

Het is van de zotte dat een dichtbevolkt land als Nederland een van de grootste exporteurs van landbouwproducten is. Voor deze keer ben ik het helemaal met D66 eens. Meer ruimte voor natuur en recreatie, en vooral voor leuke woningen. Ik werk hard voor mijn geld en wil daar net als burgers in andere landen een leuk vrijstaand huis met lapje grond er omheen kunnen kopen.

Dr. Vigilante | 09-09-19 | 18:26

Alles om NL vol te bouwen t.b.v. vluchtelingen. De bevolkingsgroei neemt echt niet toe door de geboortes, maar puur door import van mensen. Dus een sector kan opflikkeren die de no. 2 is van de wereld en we importeren een groep die niks nada toevoegen aan onze economie. Alle dorpen en steden groeien uit z'n voegen ten koste van CO2 producerende landbouwgronden en wij moeten halveren. Niet rekening houdend met het feit, dat bij ons complete dorpen afhankelijk zijn van de landbouw.

varkensboer | 09-09-19 | 16:29 | 1

Kwestie van prioriteiten stellen
Robbie wil nog meer vliegen dus volop ruimte voor Schiphol en breken we onze voedselvoorziening af. D666-logica.

5611 | 09-09-19 | 21:41

Wij mogen in Nederland niets meer, enkel je bek houden en betalen.
Maar ons hallal voer word lekker in de oekraine gefokt. Met extra veel uitstoot van alles wat hier niet meer uitgestoten mag worden.
Nederland red de wereld !!! Let maar eens op.

Het leven is zwaar | 09-09-19 | 15:52

De kippen op de trein naar het oosten.... wat wel grappig is, is dat we jaren geleden de legbatterijen ook op de trein naar het oosten hebben gezet. Verkocht oa aan Oekraïne. Komt dat associatie verdrag even mooi uit. Kip en klimaat schieten er niets mee op, maar onze boeren wel werkloos.

Pierke Smulders | 09-09-19 | 15:20 | 1

Kippen en varkens toch? Kippen worden er voor de vorm ff bijgenoemd. Het gaat om de varkens, want onrein. Nederland islamproof.

Madamjanet | 09-09-19 | 19:36

DeugDrammer66, DemocratischeDesillusie66

Datgingniegoed | 09-09-19 | 15:02 | 2

Ik vraag mij af wie die krabbel onder het UN agenda 21 verdrag heeft gezet want ik geloof dat dit er mee te maken heeft.

Datgingniegoed | 09-09-19 | 15:12

Ik vind het een prima plan.
Alles wat helpt de D66 electoraal van de kaart te vegen heeft mijn stem.
Ga zo door!
Sukkels.

Remus McMillan | 09-09-19 | 14:59

Ik word met de dag blijer van onze paarden hoeve. Alles in eigen beheer, en ook niet onbelangrijk.... niemand manipuleert mijn groente / eieren of vlees

Het leven is zwaar | 09-09-19 | 14:37

Je kunt na het lezen van de comments van al die volgevreten stadsbewoners hieronder alleen maar concluderen dat het weer eens wordt voor een hongerwinter met minstens 2 maanden vorst van -10 en lager en voedselprijzen in de supermarkten +200% of meer.
En dan daarna nog maar eens kijken hoeveel mekkeraars de boerenstand nog verder willen inkrimpen. Als ze nog in leven zijn, tegen die tijd.
Grand Solar Minimum, here we come. www.youtube.com/watch?v=jtiPpvLkHnQ

Stormageddon | 09-09-19 | 14:09 | 1

Ik ken de verhalen van mijn ouders. Wij denken dat het vanzelfsprekend is dat de winkels en markten vol liggen met voedsel. Dat is het helemaal niet. Daar zit een enorm systeem achter, wat kwetsbaarder is dan we denken. Als het misgaat mag je blij zijn dat je nog boeren in de buurt hebt!

5611 | 09-09-19 | 21:51

Daar gaan we weer. Net als met de CO2-problematiek. Een op zich reëel probleem wordt aangegrepen voor draconische, schadelijke en populistische maatregelen.

6638-12345 | 09-09-19 | 14:07 | 1

Draconisch, schadelijk ja, populistisch nee. Van Populus, het Volk. Je kunt van Orwellonkreng's D66 van alles zeggen dat hout snijdt, maar volks? Nah, dacht het niet.

Kinkfactor | 09-09-19 | 16:27

Ze willen de boeren compenseren, maar de tien-duizenden banen die in dezelfde economische sector zitten worden genegeerd. Voor die mensen zal het uitvoeren van zo'n plan catastrofaal zijn.

heldheino | 09-09-19 | 13:55 | 1

Oja denk je dat we gecompenseerd worden? Zeggen die smerige varkens van D66 mooi, komt er op neer dat er zoveel pestende regels komen dat we vanzelf dood bloeden. Het is nu al gigantisch lastig, melk 100 koeien maar kan er eigenlijk geen boterham mee verdienen. Laten ze maar doen, kunnen ze over 20 jaar de antibiotica/groeihormonen biefstuk vanuit amazone fikkend Brazilië met de CO2 uitstotende boot of vliegtuig deze kant op halen. Dan kan de linkse kerk weer lekker deugen.

Pelikaanduif | 09-09-19 | 14:17

Die volidioten willen kennelijk een 'schoon' Nederland waarin alleen nog maar diensten worden geleverd. Nou, diensten kun je niet vreten en drinken en je kunt er ook niet in wonen. Ongelofelijk!

Astimar Teutis | 09-09-19 | 13:39 | 1

Bij D666 weten ze zeker dat onze intersectionele genderspecialisten en diverstiteitsadviseurs zeer gewild gaan worden in het buitenland.

5611 | 09-09-19 | 21:53

Vooral varkensmesterijen zullen het moeten ontgelden, daar zal over enkele jaren sowieso weinig vraag meer naar zijn. Of compleet verboden natuurlijk...

Hellooder | 09-09-19 | 13:23

Krijgen we een keer ergens EU subsidie voor, willen ze het niet hebben. Anyway, wat schiet je er mee op? Of me onsje kipfilet uit de buurt komt of uit Oekraïne, er gaat net zoveel, zo niet meer meuk dezelfde atmosfeer in. Als je het hier doet heb je nog wat controle over het technisch vernuft zoals verplichte gaswasinstallaties en dergelijke. Weg met ... zal het wel weer winnen.

dugo | 09-09-19 | 13:13

Dat wordt weer Easyjetten voor Demons66 om overal gehoor te vinden voor zijn idiote ideetjes.

Slough | 09-09-19 | 13:09
-weggejorist-
Boer Willem | 09-09-19 | 13:05 | 1

Veel kritiek op de plannen van D66 maar dat is niet terecht. In de eerste plaats steken zij hun nek uit en durven een controversieel voorstel te doen. Dat hoort bij de politiek. Ik heb mijn twijfels maar zeg: hulde voor de politieke moed!
Ten tweede en daar zou de discussie over moeten gaan: er is blijkbaar ooit ergens een wet/maatregel (P.A.S.) aangenomen waarvan de meesten van ons niet doorhadden wat de consequenties daarvan zijn.
De vraag is nu: waar komt dit vandaan, waarom zitten we hier aan vast, willen we dit wel, wie heeft dit besloten en waren de consequenties hiervan bekend?
Mijn indruk is dat er ergens in de marge van bijeenkomsten (mondiaal, EU of landelijk) besluiten worden genomen en getekend namens ons allen en dat de beslissers verwachten dat het allemaal niet zo'n vaart zou lopen. Totdat actiegroepen met de wet in de hand, naleving van die besluiten afdwingen.
Die praktijk van het 'stilletjes' nemen van besluiten die echt giga consequenties hebben voor ons allen, dáár zouden we naar moeten kijken. Is dat wat we willen?

Amsterdamsko | 09-09-19 | 12:51 | 2

Niks politieke moed. Puur populisme.

Bennie Verbaasd | 09-09-19 | 12:56

Ach ook dit is weer symbool politiek, 90% van de in Nederland geproduceerd vlees (veestapel) is voor EXPORT.
Dus, al zouden we allemaal aan den bamibal gaan dan heeft het nog geen zin.
110% van de nederlandse behoefte wordt GEÏMPORTEERD.
Het zou schelen als de supermarkten niet zouden importeren uit 'goedkope ' landen wat weer een hoop transport zou schelen en de boer hier een eerlijke boterham zou kunnen bieden. Maar he, elke cent telt onderdaan de streepjes.
Daarbij is de overheid in alles doorgeslagen met beleid op diverse gebieden vanwege verschillende belangeb(deugen, belastingen, Europa, etc) die zich allemaal nu op meerdere vlakken tegenwerken.
Dat heb je met "geen visie", nee.. dan kom je ook helemaal nergens als Excel minister!

boerk | 09-09-19 | 13:00

Kan deze partij ook worden gehalveerd. Of beter: verboden worden?

Fi-Bu-Bla | 09-09-19 | 12:49 | 1

Goed plan!

MooseNL | 09-09-19 | 13:18

Rob Jetten (D66) en Jesse Klaver (GroenLinks) raken verwikkeld in een wedloop om de meest radicale muljeumaatregel. Geloof het of niet, maar D66 was ooit eens het "redelijk" alternatief...

Middenmoter | 09-09-19 | 12:41
-weggejorist-
Kim-Jung-Un | 09-09-19 | 12:35 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben het voor de verandering een keer helemaal eens met D’66. Weg met de enorm vervuilende, stinkende en ruimte opslurpende vleesproductie voor de halve wereld. Hier heeft bijna niemand wat aan. Anderhalve boer daargelaten. Ons land is hier veel te vol voor en de dierenmishandeling waarmee dit gepaard is een schande!

duh! | 09-09-19 | 12:26 | 4

Ik vind de boeren in nederland zeer begaan met hun dieren. Mishandeling is een uitzondering. Schaf dan eerst en meteen het halal slachten af ...

vlotterik | 09-09-19 | 12:34

Iets met klepel....

boerk | 09-09-19 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

Als D66 iets voor het milieu wil doen moet ze overbevolking gaan bestrijden. Te beginnen in Nederland en dus immigratie aan banden leggen.

jochum1980 | 09-09-19 | 12:23 | 1

Ja, dat ook. Het een doen en het andere niet nalaten zou ik zeggen.

duh! | 09-09-19 | 12:27

Ooit stemde ik een keer D66, een vernieuwende partij toen met heldere idealen.
Nu ben je een totaal gestoorde idioot als je D66 stemt.

langzullenweleven | 09-09-19 | 12:23

ik wil dat D666 halveert, en halveert, en halveert, en..
Scheelt ook een hoop ellende hier op aarde

langzullenweleven | 09-09-19 | 12:19

D66 is de weg naar de tirannie....

Bolder | 09-09-19 | 12:15

Allemaal dus een halve kip

Reden | 09-09-19 | 12:04

Bij D66 (en anderen) denken ze dat je Nederland een deugend land kan maken dat runt op een paar biologische boerderijtjes en nutteloze kantoorbanen. Niets is minder waar en onze economie wordt op deze wijze van binnen uitgehold.

heldheino | 09-09-19 | 12:03

Ja , en DDr66 volgt gewoon de UN richtlijnen van Agenda 21.
Of iedereen het daar mee eens is , Dat is weer een andere vraag.

Datgingniegoed | 09-09-19 | 11:52 | 1

Inderdaad. Waarschijnlijk tijdens de laatste Bilderbergvergadering weer eventjes opnieuw de highlights op gezet.

matrixbluepill | 09-09-19 | 12:49

Mmm, 8/9 deel van veestapel is bedoelt voor de export, dus ik zie wel wat mogelijkheden.

Inter-D | 09-09-19 | 11:51 | 4

*bedoeld

langzullenweleven | 09-09-19 | 12:20

@heldheino | 09-09-19 | 11:56: onzin argument 1) nederland moet het goede voorbeeld geven 2) vervuiling in nederland moet aangepakt worden, met "ja maar dan vervuilt men ergens anders en ik hou van geld en investeer in goedkoop vlees en wil dikke marges" is een vvd argument, u bent af!

Analia von Solmsch | 09-09-19 | 12:45

@Analia von Solmsch | 09-09-19 | 12:45: het zou schelen als we niet die 90% van de binnenlandse vleesproductie exporteren en dan 110% importeren uit goedkope landen als Oekraïne (ook al scheelt dit de super een paar cent).
Nederlandse productie in NL houden voor consumptie scheelt een hoop onnodig transport.

boerk | 09-09-19 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Het is tijd voor een rechtszaak tegen de overheid omtrent de massa-immigratie. Door deze massa-immigratie neemt de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof dramatisch toe door de noodzaak van meer huizen en toename van verkeer. Hierdoor wordt de gezondheid geschaad van de inwoners van Nederlands en de normen overschreden. Tevens worden de basale eerste levensbehoeften voor een steeds grotere groep onbetaalbaar (wonen en eten) en dat is in strijd met de mensenrechten. Tijd om het linkse beleid met hun eigen middelen te bestrijden.

kortebroek | 09-09-19 | 11:47 | 2

Tegen die jaarlijkse import is nooit op te bouwen, verder is die groep ook nog eens volledig afhankelijk van "sociale" bouw, nou vlgs. mij is Nederland al 30 jaar A-sociaal bezig, oorspronkelijke inwoners/kinderen worden in het gezicht uitgelachen door die domme linkse deug-brigade/MSM. Landverraders, meer kan ik er niet meer van maken.

grindbak | 09-09-19 | 12:00

Dat dus.

vlotterik | 09-09-19 | 12:28

De overheid heeft weer eens roekeloos beleid ingezet. Enerzijds aansturen op meer Schiphol(doorvoer), meer transport (doorvoer), meer immigratie (goedkope arbeid), iedereen van t gas af (onafhankelijk van rusland) en centrales goedkoop bij stoken met biomassa (geïmporteerd hout uit zuitd amerika). Allemaal negatief op de klimaat balans.
Zuinige Diesels de deur uit (of betalen!) dus iedereen in een afgeknepen fijstofkanon auto.
Idem binnenstad, iedereen aan de fijnstof-brommert want 'autovrij'/milieu zone.
Anderzijds leuke projectjes starten zoals een nieuw airport, uitbreiden schiphol, meer huizen voor onze geïmporteerde buren, en nu allemaal niet meer door mogen.. en zelfs zonne- en windparken die door RVS niet meer gebouwd mogen worden vanwege 'uitstoot'.

Overheid dacht nu een kip te hebben met gouden eieren.. probeer dit als overheid nog zonder gezichtsverlies terug te draaien.

boerk | 09-09-19 | 11:45

In plaats van allerlei idiote oplossingen te bedenken, kan er beter gekeken worden hoe, desnoods met noodwetgeving, het oordeel inzake PAS van de Raad Van State omzeild kan worden.

Het is krankzinnig wat we ons zelf aan doen door zelf opgelegde regeltjes. Ik geloof niet dat er elders in Europa ook maar 1 bouwprojectje stil ligt vanwege de uitstoot van stikstof. Maar wij zijn weer de gekke Henkie van Europa en leggen het hele land plat.

Flash | 09-09-19 | 11:37 | 3

Nee, de RVS toetst alleen. De overheid snijdt zichzelf nu in de vingers met meerdere tegenstrijdige beleidsplannen en wetten.
Als de overheid hun eigen beleid gaat omzeilen (voor zichzelf) dan is ze helemaal niet meer geloofwaardig mbt klimaat doelen (die uiteindelijk ook alleen om de schatkist gaan).

boerk | 09-09-19 | 11:48

@boerk | 09-09-19 | 11:48: Het schijnt dat ze het Binnenhof ook niet mogen verbouwen omreden van hun eigen idiote regeltjes.

Uw Verzekeringsadvis | 09-09-19 | 12:12

@Uw Verzekeringsadvis | 09-09-19 | 12:12: Klopt, heb ik ook gehoord. Goede zaak dat het in hun eigen gezicht ontploft.

Ook ik vraag me af hoe dit in andere EU-landen gaat. Ik hoor er niets over.

5611 | 09-09-19 | 22:03

Dat het vlees dus onbetaalbaar wordt door verminderd aanbod zegt D66 er uiteraard niet bij. Die willen iedereen vegetariër maken

Eurohater | 09-09-19 | 11:35 | 3

Ja, we moeten aan het sojavlees. Er waar komt die soja vandaan? Juist, uit landen die wij kaal laten branden om de soja te verbouwen.

Alco-de-Holist | 09-09-19 | 11:40

De Soja is ook nog eens genetisch gemanipuleerd dus.........

Theo 7933 | 09-09-19 | 11:47

Momenteel wordt 90% van de nederlandse productie geëxporteerd.
110% wordt goedkoop geïmporteerd (oostblok etc).
Dus stel dat iedereen vegetarisch wordt, dan blijft de (kwaliteits) productie hier voor de export.

boerk | 09-09-19 | 11:50

Zo'n gigantische veestapel hoort niet thuis in zo'n klein land, maar je kan niet van de ene op de andere dag de spelregels veranderen. Ik zou dus zeggen langzaam afbouwen en zorgen voor financiële compensatie.
Verder zou ik het ook heeeel fijn vinden als linkse partijen ook een keer naar de hoeveelheid mensen kijken. Daar hebben we er immers ook veel te veel van in zo'n klein land. Misschien een keer tijd om de migratiekraan dicht te draaien in Europa en ook gewoon 100% van de illegalen terug te sturen. (i.p.v. de 50% van nu)

zeertegendradig | 09-09-19 | 11:33

Wat een goed ideeeeeeee , geen vliegtuigen meer , want gelijke munt toch ?

ewout56593235 | 09-09-19 | 11:29

Wat een prachtig systeem toch, onze democratie. Ongehinderd door enige kennis of doordenkvermogen buitelen politici, onze professionele demagogen en populisten, over elkaar heen om problemen te zoeken of desnoods te creëren die ze dan onder luide tamtam gaan "oplossen" met het creëren van nog meer of zelfs grotere problemen.

Nou ben ik geen wetenschapper, dus ook niet gehinderd door specifieke kennis op dit gebied, maar is er wel überhaupt een stikstofprobleem? Is het werkelijk nodig om elke sloot en grasstrook in NL te bestempelen tot natuurgebied of biotoop met unieke wezens die nergens anders ter wereld, laat staan in Nederland voorkomen? Moet elke sloot langs elk weiland geschikt zijn voor vissen en ander leven? Is het werkelijk rampzalig als de gestreepte regenboogkreeft misschien vooral ergens in een afgelegen, groter natuurgebied vrolijk door blijft bestaan, terwijl een sloot en een wei gewoon bedoeld zijn voor het grazen en laven van boerderijdieren? Het is nota bene geen echte natuur. Het is cultuurlandschap, gemaakt door generaties boeren en droogmalers. Die sloot, dat gras, die weidevogels zouden zonder de Nederlander niet eens bestaan. Ze zouden meters onder zee liggen, een moerassig veengebied zijn of totaal overwoekerd met oerbos.

En nu maakt men dus een probleem dat er niet is, door natuurgebieden te zien die er niet zijn, overdrijft liederlijk dat zelfs de Randstad nog "natuur" móet bevatten, terwijl op andere plekken in NL veel meer ruimte is, voor veel grotere natuurgebieden die dankzij hun grootte ook veel minder last zouden hebben van beïnvloeding door de mens, behalve langs de randjes ervan. En gaat het "probleem" oplossen door eventjes de voedselproductie van Nederland te halveren...

En dat het 1% van BNP is kan, maar 2% van de bevolking is wel werkzaam in die sector. Wat uiteraard ook gevolgen heeft voor de rest van de wereld, want je kunt op je klompen aanvoelen dat de rest van de wereld niet ineens minder vlees, melk of kaas gaat eten omdat een Nederlands Calvinistisch domineetje loopt te briezen dat dat moet wegens de Toorn van Gaia. Dat voedsel wordt dan elders gekweekt en geëxporteerd. Kan deels positief uitpakken voor Derdewereldboeren die meer geld krijgen voor hun product, maar om even wat valse retoriek te lenen van slinkse groenen die destijds riepen dat mensen honger zouden lijden door biodiesel, want "voedsel hoort niet in je tank": de Derdewereldbewoners zonder land die hun voedsel duurder zien worden zullen minder blij zijn.

Nu is dat ook vals om te gebruiken als argument, want net als met biodiesel is het onzin om andermans honger te misbruiken voor je politieke agenda. Als mensen honger hebben, geef ze te eten, leer ze voedsel te kweken en in graanschuren op te slaan en geef ze toegang tot geboortebeperking. Maar de nou eenmaal bestaande vraag naar (bio)brandstof is toch wat anders dan moedwillig en kunstmatig als een volleerde planeconoom die zich inbeeldt wel even beter te weten hoe te produceren dan duizenden boeren, bedrijven, experts en consumenten via vraag en aanbod, en per oekaze de voedselvoorziening te halveren en (ont)regelen.

D66, wees eens echte liberalen en doe aan macropolitiek en niet regentesk-socialistisch miereneuken op iedere punt en komma. Stikstof is al geen wezenlijk groot probleem voor zover ik kan zien, mits het puur gaat om behoud van verschraalde, kunstmatige biotopen. Dat hoeft niet overal en in heel NL. We hoeven ook geen oerbos op de Dam. Er is plek voor zowel mensen, wonen, werken, boeren en natuur, maar niet per se alles tegelijk op dezelfde lokatie.

Als stikstof al een probleem zou zijn, net als met CO2 of CH4: hef er belasting op, zonder slinkse netto verhoging, en beloon met teruggave voor het elimineren ervan. Ongeacht hoe, zolang maar wetenschappelijk aantoonbaar en niet per commando van bovenaf is. Gewoon overlaten aan de wetenschappers, boeren, bedrijven en consumenten die gezamenlijk heel veel meer en beter weten dan jij als politicus of bureaucraat met tunnelvisie. Burgers kiezen dan de goedkoopste en prettigste oplossing en boeren vinden in samenwerking met echte experts de meest efficiënte manier.

Compenseer bijvoorbeeld uitstoot en opoffering van natuur op de ene plek, met een stukje nieuwe natuur op een andere plek. Als je per se kunstmatig de Randstad deels "groen" wilt houden, wijs gebieden aan waar slechts een gedeelte van je (grote) kavel bebouwd mag worden met woning, tuin of boerenbedrijf. Of geef belastingkorting voor het gedeeltelijk met rust laten van al het land dat je in NL bezit, dan zullen wellicht de buitengebieden groener worden en kunnen de Randstad en andere plekken waar het kennelijk het handigst is om te wonen gewoon worden volgebouwd.

En wil je het "probleem" bij de kern en bron aanpakken, sluit de grenzen en stop met foksubsidies. Wellicht (geheel vrijwillig) mensen alleen onvoorwaardelijke kinderbijslag voor het eerste kind geven in ruil voor spiraaltje of prikpil en anders eerst je eigen centjes en luxegoederen opvreten voor je steun van de belastingbetaler krijgt om je extra mond en uitstootproducentje te voeden.

Wol | 09-09-19 | 11:29 | 6

@kortebroek | 09-09-19 | 11:58:
Zolang de groepen waar de meeste kinderen geboren worden kansrijker zijn dan de hoeveelheid kansarme kindertjes (i.t.t. de huidige situatie dat de meeste groei van kansarmen komt), vind ik het wel prima dat de bevolking als geheel een flink tijdje krimpt of stabiliseert.

Wol | 09-09-19 | 21:39

@Datgingniegoed | 09-09-19 | 12:14:
Zeker, torenflats ook prima voor de liefhebbers, maar persoonlijk leef ik liever ietsje ruimer in het eigen groen van een mooie tuin in een buitenwijk van een stad of dorp met voorzieningen of misschien zelfs (als ik het kon betalen) in een natuurgebied waar in zeer lage dichtheid wordt gebouwd. Al ben je in dat laatste geval wel gedwongen verder te reizen voor werk en genoemde voorzieningen. Zolang mensen maar kunnen kiezen tussen een flat (en liever geen legbatterij) en een betaalbaar vrijstaand huisje vind ik het best.

Wol | 09-09-19 | 21:42

De verschraalde, voedselarme gebieden waar het om gaat, zijn voor het overgrote deel oude cultuurgebieden, feitelijk ontstaan door roofbouw. Stelselmatig afplaggen, schapen de boel kaal laten grazen, zo is heide ontstaan. Als je dat wil (en dat wil men kennelijk in Brussel en Den Haag) dan kun je dat gewoon blijven, gewoon schapen erin jagen. Echter, dankzij Brussel hebben we ons weer voor de zoveelste keer schaak laten zetten.

5611 | 09-09-19 | 22:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Natuurlijk gaat D66 mee in de deconstructie van de westerse cultuur. Nadat Pechtold is vertrokken en D66 er in de regering een potje van maakt en Rob Jetten met het charisma van een beschimmelde drol de partijleider is rennen de kiezers weg.
Gelukkig is er zoiets al post-modernisme, met de idee dat verandering goed is. Een doel hoeft niet worden geformuleerd, gewoon verandering om de progressie en-dan-zien-we-wel. Dat de verandering kan leiden tot een catastrofe maakt niet uit. Als bestaande systemen maar worden afgebroken.
D66 gooit dus het hengeltje opnieuw uit bij de young-proffesionals die keurig geïndoctrineerd zijn op de universiteiten. Die slikken die postmodernistische progressieve veranderingsdrang voor zoete koek. Het oude, onderdrukkende systeem moet hoe dan ook kapot. Wat er voor in de plaats moet komen... dat weet niemand, maar verandering is vooruitgang.
Langzaam aan wordt vlees uit het menu geschrapt, teveel uitsstoot, slecht voor het klimaat. Niemand lijkt zich af te vragen, hoeveel inwoners kunnen we eigenlijk voeden? Is er wel voldoende ruimte voor de door immigratie groeiende bevolking? Gewoon plaats maken, want verandering is goed omdat progressie....
Een troost, dat waanbeeld corrigeert zich zelf weer, dat is onvermijdelijk. Het is alleen hopen dat daar geen diepe crisis voor nodig is.
Die vuige crypto nazistische boeren met hun dieren concentratiekampen.

ratelaar | 09-09-19 | 11:25

Een vlieg- en rijverbod voor alle mensen die D66 of GL stemmen is veel effectiever en rechtvaardiger. Bovendien zullen deze mensen dat zelf ook prima vinden, wat het is hun ideologie.

Nederland80 | 09-09-19 | 11:20

D66 heeft een punt, in dit land wonen op ieder moment meer varkens dan inwoners. Geen grap! En dat allemaal in vele, vele dichtopeengepakte stallen.

Beste_Landgenoten | 09-09-19 | 11:17 | 6

@Uw Verzekeringsadvis | 09-09-19 | 11:34:
We hadden het hier nog maar over dieren. Maar inderdaad, een beetje kleinere gezinnen is helemaal beter natuurlijk.

Schoorsteenveger | 09-09-19 | 13:04

Reken je die varkens op 2 poten en 2 paspoorten hebbende, ook mee??

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 09-09-19 | 16:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Minder mensen, minder honden en katten helpt beter.

Hanneke70 | 09-09-19 | 11:15

als D66'ers nou eerst eens de helft van hun hersenen uit hun reedt halen...

Bert Konterman | 09-09-19 | 11:09

Uitstekend idee! Op naar een lokale (vee voor Nederlandse behoefte) veeteelt waar de boeren een goede boterham kunnen verdienen met vee dat een leven leidt in plaats van lijdt.

DeEchteWaarheid | 09-09-19 | 10:57 | 2

Je hebt echt geen idee hè? Je denkt dat de wereld heel maakbaar is. De NLse boer goed laten verdienen met een beperkte productie. Wie gaat dat betalen? De minima willen ook nog eten. En dan een stuk van onze florerende economie weggooien want het ging toch al zo goed. Zeker als de vergroeningsplannen zo rigoureus doorgevoerd worden en de import van kanslozen maar doorgaat.

kortebroek | 09-09-19 | 12:13

Florerende economie ten koste van de leefomgeving en de dieren. Het moet anders, dat is duidelijk.

DeEchteWaarheid | 09-09-19 | 12:57

Ik wil halvering D66. Alles wat world leading is, afkomstig uit ons land, moet kapot van deze halve gare club.

Ronnie uit Helmond | 09-09-19 | 10:56

Nederland heeft zo ongeveer de meest efficiënte landbouw en veeteelt ter wereld. Het probleem zit hem in de megastallen varkens en kippen. Als daar een deur opengaat mag je wel een gasmasker meenemen. Dus efficientie heeft een keerzijde. Mensen komen hier in t dorp wonen voor de schone lucht, maar dat is voornamelijk tussen melkvee en paarden en een verdwaalde geit. Keuterboeren, maar wel met dikke mercedessen .

small_town_dude | 09-09-19 | 10:49 | 3

U praat poep !

Hebbiehemookweer | 09-09-19 | 11:25

@Hebbiehemookweer | 09-09-19 | 11:25: eigenlijk over ruige mest. Dat is goed voor de weiden en het stinkt niet zoals die varkensstallen in Branbant

small_town_dude | 09-09-19 | 12:31

Tja, het is met dit verhaal net als met diesel verbieden in onze superschone motoren, vervolgens wordt die diesel dan ergens anders met een motor uit 1930 verbrand, en wordt de lucht dan schoner? Nee.
NL produceert gigantisch veel vlees op een kleine oppervlakte, dat kan best wat minder. Maar ik vermoed dat wij dat zo schoon doen dat het ergens anders op de wereld alleen maar meer vervuiling veroorzaakt. Er zijn veel belangrijkere zaken zoals de scheepvaart en vliegtuigen aanpakken, en de 100 meest vervuilende bedrijven ter wereld die 70% van de vervuiling veroorzaken, en die nog steeds geen belasting betalen. Die stakkers van D66 hadden ook al lang opgeheven moeten worden, incompetente bende.

vlotterik | 09-09-19 | 10:48

Minder mensen toelaten heeft ongeveer hetzelfde effect. Persoonlijk heb ik liever koeien dan hordes gelukszoekers.

BozePaarseMan | 09-09-19 | 10:44 | 1

Hahaha, ja dat zeker ... ik ben nog nooit beroofd door een koe.

vlotterik | 09-09-19 | 10:54

In de tweede kamer ontbreekt het in ernstige mate aan economische talenten en mensen met gezond verstand. Alles wordt overheerst door de klimaat hype/hysterie en pluche geile idioten als Jetten en Klaver. Middels vergaande indoctrinatie en het binnen hengelen van naïeve studentjes (nu heel makkelijk met het terughalen van de studiebeurs) stellen zij hun zeteltjes binnenkort weer veilig. Allemaal partij politiek en het heeft niets meer te maken met fatsoenlijk bestuur. Het wordt tijd dat een CDA en VVD een keiharde andere koers gaan volgen en een kabinet met PVV en Fvd gaan vormen om dit land te redden. Het liefst zie ik alleen PVV en Fvd regeren maar door alle sluwe propaganda en demonisering van de leiders met gezond verstand zal dat er wel weer niet van komen.

ILF2 | 09-09-19 | 10:42

Nou we het toch over het klimaat hebben.Zie onder je een headline van joop.
Nederlanders spil in internationale campagne klimaatontkenners

komtdatschot | 09-09-19 | 10:38 | 3

Dat is Joop, een extreem linkse weblog. Als je dat weet, weet je genoeg.

BozePaarseMan | 09-09-19 | 10:46

@BozePaarseMan | 09-09-19 | 10:46:
Tis hoogstens een site voor mensen die altijd al cabaretier wilden worden.
Een en al humor van de bovenste plank.

komtdatschot | 09-09-19 | 11:26

Ach, D66 komt weer met een ideetje van iemand anders. De Partij voor de Dieren roept dit al jaren, maar ik vraag mij af of D66 altijd met de moties van Thieme c.s. hebben meegestemd. Je zult maar een hardwerkende boer zijn met een minimumloon en zonder pensioenopbouw. D66 houdt niet van het platteland, maar kennelijk alleen van de yuppen uit de grote steden. Heeft Europa-freak D66 ooit de EU landbouwsubsidies voor ons land proberen tegen te houden? Het CDA zal hier zeker niet in meegaan, dus Jetten zal moeten wachten tot de volgende coalitie met PvdA en Groenlinks. En die gaat er niet komen.....

Mannes | 09-09-19 | 10:31

Overbevolking is echte probleem. Daar durven deze rakkers van D’66 het niet over te hebben. De kosten zullen de pan uitreizen bij halvering van veestapel. Probeer export inkomsten maar eens op te vangen. Samen met de warmtepomp hysterie en stikstof geleuter wordt het nog gezellig in Nederland. Ga vooral stemmen op de gevestigde partijen en u gaat nog spannende tijden tegemoet. De groeten allemaal.

Blonde Nel | 09-09-19 | 10:29 | 3

Zoveel overbevolking hebben we anders niet. Hier.

Beste_Landgenoten | 09-09-19 | 11:18

@Beste_Landgenoten | 09-09-19 | 11:18: Ik vind van wel na de oorlog waren er 8 miljoen inwoners en kregen de mensen die wilden emigreren subsidie van de staat, nu zijn er 18 miljoen inwoners, hoezo niet vol.

Jan70 | 09-09-19 | 11:28

Ja, laten we vooral onze voedselvoorziening de doodssteek geven zodat we daarna afhankelijk zijn van al dan niet duur, en waarschijnlijk heel wat minder milieuvriendelijk (chloorkipje uit de Oekraïne, iemand?) geproduceerd importvoedsel. Wat zou er toch verkeerd kunnen gaan.

Mijn hemel, ze zijn daar echt volledig van het ganzenbord gewandeld in Den Haag. Het wordt tijd dat de boeren massaal de hooivork uit het vet halen en met de trekker naar Den Haag togen om eens even duidelijk te maken dat de waanzin nu wel ver genoeg gegaan is.

Sjefke7807 | 09-09-19 | 10:28

Ik hoorde vanmorgen toevallig op de radio een malloot die wilde dat we verplicht eerst dingen gingen repareren als ze stuk zijn ipv nieuw kopen, net of niemand dat ooit doet. Hij noemde als voorbeeld een kwikthermometer, die in je kont moet, daar zit dan kwik in en dat is dan ook nog een keer gevaarlijk.
Ik vraag me serieus af hoever deze D66 gast van de werkelijkheid af staat en in wat voor wereld die leeft.
- een kwikthermometer kan je niet repareren. dat is gewoon chemisch afval en daar hebben we bakken voor, al vele jaren
- kan je uberhaupt nog wel een kwikthermometer kopen vraag ik me af. je hebt al dik 15 jaar alleen nog maar die digitale oorthermometers.

Tuinhekje | 09-09-19 | 10:27 | 2

Bijna alle elektrische apparaten zijn zo ontworpen dat je ze niet eens kunt repareren. Je kunt ze niet eens open schroeven. En ze stoppen er altijd een onderdeeltje in dat net buiten de garantietermijn kapot gaat. Build in obsolence by design heet dat. Plastic knopjes in wasmachines die afbreken waardoor je de wasmachine niet meer kun gebruiken. Of plastic tandwielen in mixers die na 1 jaar versleten zijn.

Osdorpertje | 09-09-19 | 10:32

Kwikthermometers vind je alleen nog in de kringloopwinkels.
Vroeger heb ik nog met kwik uit kwikschakelaars van cv's gespeeld op zolder had ik beter niet kunnen doen kreeg felroze voeten en handen en de hele avond rillingen.

steekmug | 09-09-19 | 10:51

Goed als dat betekent dat het ambtenarenapparaat wordt gehalveerd.

Earl_of_Doncaster | 09-09-19 | 10:24

Goed idee, weg met dat onmatige vreten van vlees. Dan maar wat meer aardappelen, rijst of pasta. Ook goed tegen de honger.

Motleycrew | 09-09-19 | 10:17 | 5

@prutsclown | 09-09-19 | 10:33: Zie daar liever bouwkaveltjes. Als ik heel eerlijk ben. Die velden, daar koop je niks voor. Tja en die toevallige eigenaar, daar heb ik natuurlijk helemaal broertje dood aan.

Langshetrandje | 09-09-19 | 10:38

Nee.

Nederland80 | 09-09-19 | 11:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Zonder boeren had Nederland niet bestaan, sinds het jaar 1000 zijn zij bezig geweest dit land te ontginnen.
Dat de schaalvergroting van land en tuinbouw gierend uit de hand loopt, is te danken aan de politiek, Mansholt.

de honden blaffen... | 09-09-19 | 10:17

Nederland exporteert vlees. Hoe denkt D66 het wegvallen van die export te compenseren voor de betrokken boeren en exportbedrijven? Of moeten die maar in de asielindustrie gaan werken?

MAD1950 | 09-09-19 | 10:15 | 1

Dat interesseert die mijnheer helemaal geen reet. De Rabo mag dat gaan oplossen met die mensen.

Langshetrandje | 09-09-19 | 10:16

Is er al bekend gemaakt wanneer Artis dicht moet zijn overigens? Ook een lekkere nieuwbouw locatie.

Langshetrandje | 09-09-19 | 10:13

Als er sprake is van overproductie, zou hier nog iets voor te zeggen zijn.

Maar ik denk dat we, slechts aan de vraag voldoen.

Als het hier verboden wordt, staan landen als de Oekraïne te springen om het over te nemen. Ergo; de netto-netto uitstoot op globalistisch niveau zal niet dalen zonder een veranderende vraag.

Gisteren toevallig op een verjaardag uitgesproken dat onze agriculturele sector sinds halverwege de jaren tachtig vanuit Europa, onder de druk van Frankrijk, kapot gereguleerd is.
Nu hebben we de verraders opzichtig in ons midden.

Ons vlees gaat de hele wereld over, wij importeren meer dan 80% van ons vlees uit Argentinië.
Het komt per boot deze kant op, de scheepvaart is verantwoordelijk voor 30% van de totale CO2 uitstoot.

Met een andere inrichting van de veehouderij zou het toch mogelijk moeten zijn om meer zelfvoorzienend te zijn en zodoende een "more eco friendly footprint" te halen.

Laat ze in alle delen van de wereld, waar ze afhankelijk zijn van ons voordelig geproduceerd vlees, eerst maar verhongeren. Wellicht dat ze ons dan of vragen dan toch weer meer te produceren, of ons uitnodigen boerenbedrijven te starten in hun landjes. En zo minder vlees de wereld rond te sturen.

Terug naar local grown and raised.

NumbNuts | 09-09-19 | 10:12

Zinloze maatregel. De vraag naar eten is inelastisch. Ook zal de vraag naar eten toenemen. Die stikstof komt er toch wel. Is het niet in ons land dan wel elders.

Sierstrip | 09-09-19 | 10:12

Tis allemaal een complot van d66 om de PVDD helemaal kapot te maken.

komtdatschot | 09-09-19 | 10:12

Ik fiest liever langs een groot veld mais en weilanden voor kuilvoer dan door een nieuwe immigrantenwijk met al zijn ellende.

steekmug | 09-09-19 | 10:06

En van DDR66 mogen ineens huizen gebouwd worden in de Randstad. Daar is namelijk het stikstof gehalte prima in orde. In "de provincies" is het ineens een soort Ozon-laag en is alles verboden. Waarschijnlijk start het vliegtuig van Robot Jetten vanaf Schiphol. Dus buiten de ozonlaag en mag hij zonder schaamte de wereld rond vliegen. Hoe lachwekkend allemaal. Tjerrie; gaat leuk worden volgende week bij de algemene beschouwingen.

Kamervraag | 09-09-19 | 10:04


Cuyahoga

Alweer meer dan twee jaar geleden dat necrosis gestopt is met reaguren.
Tijd gaat hard mensen, tel je zegeningen en probeer van iedere dag iets te maken.
Zoals Alex dat op zijn manier deed.
Rust hard, ouwe.

komtdatschot | 09-09-19 | 10:04 | 2

Time flies verdoeme.
Blij dat ik geen kids heb. Tegen de tijd dat ze zindelijk zijn kunnen ze me begraven..;-)

schoon-schip-maken | 09-09-19 | 10:08

Als het over menselijk vee gaat is D66 goed bezig.

Acidstain | 09-09-19 | 10:02

De excel-sheetjes van de D666 paarsebroeken gaf aan dat het verlies van stemmen van boeren weinig effect heeft. Ze zitten vooral GL op de hielen met wie het groenste/marxistische is. Prima, laat die linkse honden het maar onderling uitvechten.

postmodernismisdead | 09-09-19 | 10:02

Een land wat zijn eigen burgers niet kan voeden, is ten dode opgeschreven.
D66 wil ons afhankelijk maken aan de EU.

Padre Grassi | 09-09-19 | 10:02 | 5

Mocht je het idee hebben dat wij onszelf voeden, dat is slechts in heel beperkte mate zo.

"Ons" vlees is voornamelijk bedoeld voor export.

NumbNuts | 09-09-19 | 10:29

Iedereen heeft 't maar over vlees. Vergeet niet de zuivelproducten, en de mest waarmee een duurzame landbouw mogelijk wordt gemaakt.

Padre Grassi | 09-09-19 | 10:34

@Erikjan79 | 09-09-19 | 10:06: Altijd weer dat gejengel om hogere prijzen en meer en nieuwe belastingen. Nooit zul je eens van links horen dat er iets goedkoper moet voor de bevolking.

5611 | 10-09-19 | 01:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Simpele conclusie is dat Nederland vol is gebouwd.

Eddy67 | 09-09-19 | 10:01 | 1

Er kan en moet nog meer bij, aldus D66. De boeren worden hiervoor kaltgestelt. Als we geen voedsel naar Afrika kunnen verschepen, halen we toch vliegtuigladingen vol met Afrikanen hierheen? Dat is het uiteindelijke gevolg van dit D66 beleid.

Ommezwaai | 09-09-19 | 10:06

Ongeveer 11% van de wereldbevolking lijdt honger. Het merendeel van die mensen leeft in Afrika. De wereldvoedselvoorraad is fors afgenomen. De VN hanteert een model waarbij 60 dagen voorraad wenselijk is om grote catastrofes aan te kunnen. Dat aantal dagen is inmiddels ruim onder de 30 gedaald.
Honger en oorlog veroorzaken vluchtelingenstromen. NL is een van de grootste exporteurs van landbouwproducten en kaas, melk, vlees.
D'66 wil dat terugbrengen en is dan direct medeschuldig aan honger in de derde wereld die zeker tot ziekte en sterfte zal lijden. Ook veroorzaakt D'66 daardoor extra vluchtelingenstromen, met name richting Europa vanuit Afrika.
De oorlog in Syrie is mede door droogte en daardoor voedselschaarste uitgebroken. De gevolgen kennen we. D'66 is een fascistische partij: in Afrika wonen overwegend mensen met meer pigment. Dat verband is makkelijk te leggen. In NL pleitte de partij voor invoering van het pilletje van Drion. Mensen die economisch niet van nut zijn en de staat geld kosten, moeten de kans krijgen uit het leven te stappen. D'66 is ook een euthanasie partij.

Wie was dat ook al weer, die mensen liet euthanaseren en hele ghetto's uithongerde?

Angélica de Sancé | 09-09-19 | 10:01 | 4

@Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 10:33: NL helpt om de wereldvoedselvoorraad niet nog verder te laten dalen, door meer te produceren dan we voor onszelf nodig hebben.

Angélica de Sancé | 09-09-19 | 10:42

De andere kant van het verhaal is dat wij zo goedkoop en zo efficiënt kippenvlees produceren, dat we Afrikaanse boeren in Afrika uit hun eigen markt drukken.

* Il Principe * | 09-09-19 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Wat eten we vandaag? Kant en klare hap, als ik überhaupt tijd heb, want moet weer mensen verzorgen in het ziekenhuis waarin de zorg ook gehalveerd wordt. Maar daar ligt prioriteit van deze regering niet.

CopyCat | 09-09-19 | 10:01

Dit plan lijkt er dus op neer te komen dat de ene bron van stikstof, de veeteelt, wordt ingeruild door andere bronnen: snelwegen, woningbouw en niet te vergeten het buitenland (bij een constante vraag naar vlees). Daar komt bij dat het verbouwen van voer stikstof (tijdelijk) uit de kringloop haalt: huizen en snelwegen doen dat beslist niet. En dan het argument om vee alleen voedsel te geven dat niet geschikt is voor menselijke consumptie. Welk probleem lost dat precies op? Ook die gewassen leggen beslag op schaarse landbouwgrond.

Kan en moet het slimmer in de agrarische sector? Zeer beslist. Maar weilanden omruilen voor snelwegen en woonwijken, een proces dat overigens toch al gaande is, levert op de wat langere termijn waarschijnlijk grote problemen op voor de leefbaarheid in een land wat dan helemaal een asfalt- en betonwoestijn is geworden.

Overigens leveren snelwegen en woningen wel veel extra belastingopbrengsten op, zelfs de aanstaande klimaatmaatregelen niet meegerekend.

Terzijde: bij die 1% aandeel in het BNP zet ik grote vraagtekens. Dat moet haast zonder de rest van de bedrijfskolom zijn. Bovendien is de landbouw een basisindustrie, het belang waarvan zich slecht laat vergelijken met bijvoorbeeld de omzet van een bank.

Dit plan wekt de indruk aan elkaar te hangen van de aannames, halve waarheden en zeer selectief gebruik van onderliggende feiten. Vrij typisch dus voor Nederlandse beleidsvoornemens. Mijn pet gaat dit voorstel in elk geval ver te boven.

Hetkanverkeren | 09-09-19 | 10:00 | 2

Dit plan hangt ook aan elkaar van aannames, halve waarheden en zeer selectief gebruik van onderliggende feiten. Rob Jetten neem ik het niet kwalijk; hij heeft bestuurskunde gestudeerd, spreekt vanuit de onderbuik en heeft de ballen verstand van deze materie.

Pianoman | 09-09-19 | 10:19

Nederland als een 30 miljoen stadsstaat.

CalamityJane | 09-09-19 | 11:55

Het gaat trouwens niet om vermindering van de algehele stikstofuitstoot, het gaat om de stikstofuitstoot van te verleggen van veeteelt naar infra.

steekmug | 09-09-19 | 10:00 | 1

en eventueel naar het buitenland want lagere productie van de landbouwsector hier moet worden opgevangen door andere landen die (mijns inziens) veel vervuilender produceren dan de Nederlandse agrariërs

Fedde71 | 09-09-19 | 10:24

Vee = slecht
Lelystad Airport = goed

DasNouJammer | 09-09-19 | 10:00

ik zou de voor verpakte porties vlees, schnitzel gehakt worst met 5% terugbrengen, de snelheid op de weg met 10 km reduceren en ieder cruise schip verbieden.
Om zelf als Nederland voor je eigen eten te kunnen zorgen is onwijs essentieel. bijv. China zou zo onze schappen kunnen leeg kopen. dit moet in eigen hand blijven. als een volk honger lijdt is hun gedrag onvoorspelbaar.

Schilder58 | 09-09-19 | 10:00

Hier de veestapel naar de helft en bij andere landen weer omhoog. Het help natuurlijk niet om de aarde te redden dat is het vuil onder het kleed bezemen.
Goh wat kunnen we toch deugen met waanzin.

dubbletjes | 09-09-19 | 09:59

Ik vrees dat we met D66 ruim voor 2050 soylent green op ons bordje gaan vinden.

Pierre Tombal | 09-09-19 | 09:59 | 3

Denk dat Pia Lijkstra dat een heel goed idee vindt...

DasNouJammer | 09-09-19 | 10:01

@DasNouJammer | 09-09-19 | 10:01: Ja, die is geloof ik alweer bezig om mensen versneld hun opgedrongen donorschap te kunnen laten vervullen.

Pierre Tombal | 09-09-19 | 10:17

@Pierre Tombal | 09-09-19 | 09:59 |
Sssttt! Brengt u ze nu niet op ideeën!

Sjefke7807 | 09-09-19 | 10:18

Ik wil dan weer graag halvering van D66.

Pianoman | 09-09-19 | 09:55 | 1

en daarna wederom een halvering, en dan weer, en dan weer totdat ze volledig uit beeld zijn.

otjemans | 09-09-19 | 10:15

En dan overal mega-windmolens ervoor terug! En flats. En heel veel nieuwe vinexwijken met ienieminietuintjes die iedereen toch wel accepteert want woningnood.

Het landschap voorgoed naar de klote.

de Voorzittert | 09-09-19 | 09:54 | 2

En kip uit megastallen in Oekraïne. En maïs en vlees via Canada uit de VS.

027 | 09-09-19 | 10:03

Maakt die Dreizen66ers niets uit die vieren hun vakantie daar waar wel koeien te zien zijn.

Langshetrandje | 09-09-19 | 10:11

Uitstekend plan. Nederland heeft een bizar aantal koeien, varken, kippen en geiten. Dat kan de bodem niet aan. Ook een bizarre hieveelheid mensen overigens, maar dat is een andere discussie.

zeeman73 | 09-09-19 | 09:54 | 5

Als Nederland gaat halveren, dan wordt elders de productie opgevoerd, want de vraag in de markt is dezelfde gebleven. Dan worden er uiteindelijk in het Amazonegebied meer bossen in de fik gestoken, want de klimaatstakende jeugd moet aan het eind van een vermoeiende stakingsdag natuurlijk wel een hamburgertje voor het grijpen hebben. Maar ja, wij zijn dan het schoonste jongetje van de klimaatklas en kunnen verontwaardigd met het vingertje naar de ander wijzen.

Schoorsteenveger | 09-09-19 | 10:06

@zeeman73 | 09-09-19 | 09:54 |
Dat is dus géén andere discussie. Sterker nog; die discussie van u begínt daar! Want alle problemen die we nu zien hebben als top van de piramide maar één oorzaak; O.v.e.r.b.e.v.o.l.k.i.n.g. In de jaren 50 - 60 werd de Nederlanders al verzocht om te migreren want het land werd te vol zei de koningin(!). We hadden toen pak 'em beet 10 miljoen inwoners. Nu zitten we bijna aan het dubbele, vooral door toevloed uit Afrika en het M.O.. U ziet nu werkelijk niet waar de oplossing zit? Bevolkingsreductie, te beginnen met grenzen dicht en alles dat hier niet hoort te zijn (illegalen dus) op het eerste de beste vliegtuig terug. We zouden er naar moeten streven een bevolking van max 12 miljoen te handhaven. Meer kan dit postzegeltje gewoon niet dragen.

Sjefke7807 | 09-09-19 | 10:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Draaideur66 die GroenLinks eventjes links inhaalt.
DDR66 deed het daarvoor al, en Draak66 zijn "groene bewustzijn" is precies wat het is: een planmatig, aan D66-denktanktafels bedachte "strategie" om de stemmer te lokken. Ze dachten: hee, wij hebben de kleur GROEN in ONS logo!?
*ping!*
Geen greintje groen gevoel bij Doffe Doos66, maar who cares. "Groen" bekt zo lekker als je als DhimmiJimmy66 verder geen I-DEE hebt wat je met serieuze landelijke politiek aanmoet.

chicago river | 09-09-19 | 09:53 | 1

Dit soort deugen doet het bijna net zo goed op D666-borrels als de verhalen over je vakantie in Australië.

5611 | 10-09-19 | 04:08

Als het aan D66 ligt hebben we straks alleen nog opblaasbare koeien in de wei, en komt de lucht van stront uit spuitbussen. www.youtube.com/watch?v=-s8Z71ImJOU Houd eens op met die gekkigheid. Wat is het volgende plan? Alle bejaarden vroegtijdig een spuitje geven? Ow wacht, die plannen zijn er al. [levenseindebegeleider]

RickRD | 09-09-19 | 09:51 | 5

@Ommezwaai | 09-09-19 | 10:02|
U vergeet nog een dingetje: Stadsverwarming. Ik zit hier op Stadsverwarming die betrokken wordt van de Amercentrale. Als ze die sluiten zitten zowel hier als o.a. ook in Tilburg duizenden, zo niet honderdduizenden mensen zonder warm water en zonder verwarming. Ook daar hebben deze heldere lampjes even niet aan gedacht.

Sjefke7807 | 09-09-19 | 10:26

@Sjefke7807 | 09-09-19 | 10:26:
Warmtenetten krijgen dadelijk restwarmte van afvalverbranders. Maar ja, we zijn zo goed geworden in recyclen dat er niet genoeg restafval is om al die warmtenetten volcontinu op temperatuur te houden en dus moet er afval geïmporteerd gaan worden. Om te verbranden. Met alle uitstoot die vele malen meer is dan aardgas. Omdat we het klimaat en de natuur moeten redden.

Houzee! Nederland gidsland. Of zo. Stemt D66! Of zo.

Stormageddon | 09-09-19 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Het excuus heet “bouwen” maar is natuurlijk een doorzichtig strategietje om iedereen aan die gore tofu te krijgen. Up yours D66!

mr.money | 09-09-19 | 09:49

Ach, als meneer de klimaatdrammer zijn hond maar kan blijven houden.
pbs.twimg.com/media/D0RyhCyX0AIzbWu.j...
Honden produceren per jaar 8340 ton aan stikstof.
edepot.wur.nl/390970
En honden zijn, ook als het om CO2-productie gaat erg vervuilend.
www.duurzaambedrijfsleven.nl/mobilite...
Maar nee, de klimaatdrammer gaat uiteraard eerst elders kijken. Die hond, die blijft voorlopig gewoon bij zijn baasje. Eerst de boeren aanpakken, de D66 stemmende hondenbezitter wordt pas het laatst gepakt, als dat al ooit gebeurt.

Schoorsteenveger | 09-09-19 | 09:49

Ben ik het voor het eerst eens met D'66.
Veel te veel vlees, mest, stank, mais, stalbranden en dat grotendeels voor de export. Geef een groot gedeelte terug aan de natuur en een kleiner gedeelte voor woningbouw gaat iedereen er op alle gebied op vooruit!

Petrichor | 09-09-19 | 09:49 | 5

En ervoor woningbouw, nee dus! Denk dat de gehele mensen populatie gehalveerd moet worden, max twee kids en stoppen van immigratie.

Tevens voor woningbouw, pluur een 50tal wolkenkrabbers in Amsterdam en probleem is opgelost, iedere grote stad gaat de lucht in!

Dus halveren ok, maar dan alles terug naar de natuur!

allesofniks | 09-09-19 | 09:57

Vergeet de boeren niet. Die gaan er niet op vooruit.

Pianoman | 09-09-19 | 10:09

Terug aan de natuur?
Dan moet je de dijken doorsteken.

de honden blaffen... | 09-09-19 | 10:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Goh, eindelijk iemand die het begrijpt, en dan ook nog iemand van D66!
Oh, en Pritt, boeren zijn van het CDA! Kudt boeren.

Von Knarrenstein | 09-09-19 | 09:49

Ik hoor het jetten nog zeggen tegen Thieme.Jou partij ga ik decimeren.

komtdatschot | 09-09-19 | 09:49

Hoe zou dat gaan: robojet, tegenover een meute laaiende boeren? "Gait, doot de strontpomp maar opn.... Mikk,n, op zijn electronicaaaaaaa!"

kotelet | 09-09-19 | 09:46

11 zetels in de peiling, 11 is dan ook het dwazengetal.
Ere wie ere toekomt.

steekmug | 09-09-19 | 09:46

Gaat niet om boeren dit D’66 verhaal, maar om hun land. Nederland moet naar 20-25 miljoen inwoners is besloten. Daar is bouwgrond voor nodig. Het is zo simpel...

kunnenzedanniks | 09-09-19 | 09:45 | 4

Nope. Dit gaat om intensieve veehouderij/bio-industrie. Deze bedrijven hebben weinig land in gebruik (o.a. megastallen). Koeien mogen gewoon blijven grazen.

Lefty-Messup | 09-09-19 | 09:48

@Lefty-Messup | 09-09-19 | 09:48: geloof het maar niet. Als er een nieuwe woonbestemming wordt gegund op het land van gestopte boer zijn ook de buren van die boer de klos. Ook als dat bioboeren zijn.

Langshetrandje | 09-09-19 | 09:52

@Lefty-Messup | 09-09-19 | 09:48: Daarom weg met die dieren.concentratie.kampen. Alleen nog biologisch vlees van eigen bodem. En dat met mate. Gisteren weer 500(!) varkens levend verbrand. De angst en pijn van die weerloze dieren is met geen pen te beschrijven. Maar wat maakt het uit, de verzekering betaalt toch wel. Ook dat moet stoppen. Als er geen voorzorgsmaatregelen zijn getroffen - zoals sprinklers - draait de boer zelf voor de schade op. Er zijn dit jaar al duizenden varkens levend verbrand. Dat moet stoppen!

Goofje | 09-09-19 | 09:54
▼ 1 antwoord verborgen

Als je die Jetten gisteren bij WNL ziet paraderen.... dit land verdient gewoon de aanstaande chaos. Politieke partijen.... parallel aan de overbodige omroepzuilen, een paar duizend "leden" bepalen de weg naar de afgrond, lekker scoren in de doelgroep in de polarisatie. Waar zijn de echte intelligente bestuurders voordat beleid elke 4 jaar 180 graden draait.

grindbak | 09-09-19 | 09:41

Vandaag grenzen dicht. Morgen einde woning tekort.

Langshetrandje | 09-09-19 | 09:41 | 4

@Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 09:58: Er wordt nog wel iets gebouwd momenteel. Je lost zo ook een heel groot gedeelte van de lerarentekorten etc op. Niet 100 procent maar dit werkt wel en dat plannetje van DReizen66 helpt zeker niet want bouwers gaan geen goedkope woningen bouwen. Dat leidt tot hun eigen faillissement. Het komt niet meer uit.

Langshetrandje | 09-09-19 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

Wij (in het oosten) het vee maar dan in het westen de gelukzoekers.

Nerderlander | 09-09-19 | 09:39

Tissue vreet elke dag een paar stukken dood dier van de slagert, om op die manier bij te dragen aan het inkrimpen van de veestapel. *Geeft zichzelf een lekker deugend schouderklopje*

Knisperende_Tissue | 09-09-19 | 09:39

Je kon er op wachten. Never waste a good crisis...

Maar... dat het platteland allang niet meer de idylle heeft die het ooit had, en dat de hele sector is doorgeschoten in industriele vleesproductie, mag ook duidelijk zijn. Tegelijkertijd lijkt mij de makkelijkste oplosing voor het stikstof probleem de aanpak van de lappendeken aan natuurgebieden. Minder versnipperd, meer aaneengesloten. Maak van Groningen een gigantisch natuurgebied, waarbij de bomengroei en recreatie de Groningers uit kan kopen en het gas opgepompt kan worden.

Dr_Prepper | 09-09-19 | 09:39 | 1

Om nog een beetje droge boterham te kunnen verdienen moesten de boeren wel opschalen.. Als we de boeren nu eens een fatsoenlijke prijs voor hun product gaan betalen zijn al die megastallen ook niet meer nodig.

RickRD | 09-09-19 | 09:59

Goed idee. Laten we vlees gaan importeren uit landen waar de omstandigheden voor dieren per definitie slechter zijn, de controles minimaal zijn, de hormonen maximaal zijn en waar al ons EU-geld naartoe gaat als landbouwsubsidie.

WillemWordtWakker | 09-09-19 | 09:39 | 1

Dat doen we al. Wees niet naïef

-=PyP=- | 09-09-19 | 09:41

Er moeten 500000 woningen bijgebouwd, want immigratie.

glaaf | 09-09-19 | 09:38

Gaan ze nu het geitje Jetten ook een spuitje geven?

Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 09:38 | 3

Nee, ze gaan het geitje Jetten geen spuitje geven. Sjongejonge.

RickTheDick | 09-09-19 | 09:42

Daar zou dit land een stuk beter van worden. Zelden zon stuk onbenul gezien

Therapietje | 09-09-19 | 09:44

Goed om te weten dat voor Drammers66 de wereld ophoudt bij de grens. Morgen het bericht dat D66 uit de EU wil en geen olie meer wenst te ontvangen uit enge landen als Rusland of Saudi Arabië?

Langshetrandje | 09-09-19 | 09:37

In het hoog kwalitatieve programma WNL (op zondag) kwam de meest pedante populistische buikspreekpop van het gehele pollitieke spectrum Rob Jetten aan het woord.

Hij gaf even in 3 zinnetjes zonder enkele vorm van onderbouwing aan dat Nederland 50% van haar voedselproductie maar in de ban moest doen, want zo kunnen er meer huizen worde gebouwd. In tijden niet zo'n godvergeten dom politiek stuk onbenul horen praten.

D66 wil die paar stemmen die ze bij boeren hebben nu ook al aan het CDA afstaan.

litebyte | 09-09-19 | 09:35

Het merendeel van de boeren zitten met verstikkende langlopende leningen opgescheept door het regeringsbeleid en nu opeens is het voorstel van D666 om 50% van de veestapel te reduceren dat werkt echt niet door in 1 % vd Economie denk aan veevoederfabrieken,bulktransporten zowel op de weg als over water,Mechanisatiebedrijven,Garage's,de Rabobank,ambtenaren die regeltjes ten velde controleren,slachterijen,veeartsen,vee medicijnen,Dumpert filmpjes van boerenstunts enz,enz.

steekmug | 09-09-19 | 09:35

Vreemd genoeg is de luchtkwaliteit op het platteland meestentijds prima. Hoe zou dat zijn binnen de grachtengordel?

RickRD | 09-09-19 | 09:35 | 3

Mij is niet duidelijk wat dat kaartje precies representeert maar Schiphol en de Rotterdamse haven springen er met kop en schouders bovenuit.

Dat is natuurlijk niet erg want de clientèle van GL en D666, Robojet zelf voorop, moe wel hun verre vliegvakanties kunnen blijven vieren. Dus Schiphol cs mogen uitbreiden, de rest van het land moet dood.

5611 | 09-09-19 | 09:42

@5611 | 09-09-19 | 09:42: Kaartje lijkt meer op NO2 uitstoot (verkeer, industrie en bouw; en NO2 is lachgas), dat slaat NIET neer maar is wel een sterk broeikasgas. Geen directe invloed op nabijgelegen natuurgebieden. Bio-industrie veroorzaakt ammoniak NH3, slaat wel neer op onbemeste natuurgebieden (natura 2000), waardoor het toch bemest wordt en gewone onkruid gaat overwoekeren. Wel vreemd dat beide stikstofsoorten aan elkaar gekoppeld worden, want NO2 van bouw heeft GEEN invloed op natuurgebieden...

Chuck-E | 09-09-19 | 10:02

@Chuck-E | 09-09-19 | 10:02: Ik heb het even nagezocht in het artikel wat bij het vorige draadje met dit kaartje zat.

Het is een samengesteld kaartje van RTL voor allerlei soorten vervuiling, tot aan lawaai toe.

Dat samenstellen laat natuurlijk heel veel mogelijkheden tot manipulatie toe maar vermoedelijk is geluid een belangrijke component. Je kunt de landingsbanen van Schiphol herkennen maar zelfs de landingsbaan van Eindhoven
Ook zie je heel duidelijk bv. de spoorweg van Boxtel naar Tilburg. Dat kan alleen geluid zijn.

De tekst in het artikel is natuurlijk weer sensatie op en top. In Amsterdam ga je dood en het is één grote ramp. In werkelijkheid was het in de jaren 60 veel erger met kolenstook, minder maar tig maal viezere auto's (lood!) en roetbrakende fabrieksschoorstenen.

5611 | 10-09-19 | 04:21

Globale welvaartsherverderling, onder het mom van klimaat redden. Netjes volgens het VN plan. Die veeproductie gaat mooi richting oost europa.

haddem | 09-09-19 | 09:35

dan ook meteen alle import van vlees, zuivel etc. verbieden. Producten die geïmporteerd worden veroorzaken meer vervuiling dan Nederlandse producten.

Fedde71 | 09-09-19 | 09:34

Heerlijk, dat kleinbelulde rechts bekrompen geleuter.

hardhorendhert | 09-09-19 | 09:34 | 1

Geen idee of Rob Jetten een piemeltje heeft aan de onderkant, hij heeft er wel een waar zijn hoofd aan vast zit.

litebyte | 09-09-19 | 09:37

70 % is voor de export want wij krijgen kippen uit Roemenie of Brazilie te vreten.
10 boeren hun land kwijt en dan kunnen we 40.000 huizen bouwen op de vrijgekomen gronden.
Ben zeker geen d666 fan maar dit is wel een aardig idee

Alt | 09-09-19 | 09:33 | 2

Jammer dat dat bouwen allemaal niet zo vlotjes gaat. En niet alleen vanwege stikstofproblematiek. Gaat drammen66 de projectontwikkelaars en bouwers ook verplichten met verlies goedkope woninkjes te bouwen?

Langshetrandje | 09-09-19 | 09:39

Oh. Ja. Want als wij die 70% export niet produceren is er geen ontwikkelingsland die de productie (veel inefficiënter, want NL boeren zijn wereldtop) opschroeft en alsnog de stikstof produceert.
Wat denk je nu? Dat de rest van de wereld minder en anders gaat eten? Denk je dat 40.000 woonruimtes zo veel landbouwgrond nodig is?

Trans_Fimmermans | 09-09-19 | 09:43

Op zich helemaal geen slecht plan.
Nu ben ik niet zo van het dwingen van ondernemers (boeren) dus maak het (financieel) aantrekkelijk om over te stappen van grootschalige veeteelt naar bijvoorbeeld kringlooplandbouw en slimme ondernemers zullen dat doen.

Berbaar | 09-09-19 | 09:33 | 2

Ondernemertjes (boertjes)
slimme ondernemertjes

piloot47 | 09-09-19 | 09:45

Barbaar begrijpt niet dat de veestapel onderdeel is van de kringlooplandbouw....

Berbaar denkt dat voedingstoffen voor akkerbouw aan de bomen groeien en dat akkerbouw geen reststromen oplevert die dankzij veeteelt geen afval is...

Trans_Fimmermans | 09-09-19 | 09:48

En zo zitten die linkse gekken weer aan de overdreven luxe smoothies ipv dat ze een glas water nemen.

Patje2011 | 09-09-19 | 09:32 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

D'66 moet zijn mond houden. Wij hebben een dichtgetimmerd regeerakkoord, waar alle partijen hebben ingestemd met wat ze de komende 4 jaar wilden. Iedereen heeft toen iets genomen en iets opgegeven. Dat is het ongepast om nu ineens met nieuwe eisen te komen. Dat had je je toen moeten bedenken.

Osdorpertje | 09-09-19 | 09:32

Activistische ondemocratische rechters hebben Nederland lamgelegd met hun stikstofuitspraak. Natuurlijk wil D66 van de boeren af. Heel links ziet het liefst agrarische Nederland failliet gaan. Ik kan mij de totale minachting en haat van destijds minister Brinkhorst voor boeren nog goed herinneren. Als een monster liet hij onnodig miljoenen dieren vernietigen.
Ik heb nieuws voor D66: gelul kun je niet vreten. De enige reden dat wij ons nooit druk hoeven te maken om ons voedsel is omdat er boeren zijn die om 04:00 opstaan om ons eten te maken.

Vula | 09-09-19 | 09:31 | 4

Activistische ondemocratische rechters.... dat je het durft te typen

-=PyP=- | 09-09-19 | 09:42

Dit soort raamstaarders heeft een enorme hekel aan, een enorm dedain voor werkende mensen, mensen die echt iets produceren. Zie figuren als berbaar of B_L. Die moeten dood of op zijn minst ook raam gaan staren.

5611 | 09-09-19 | 09:48

@-=PyP=- | 09-09-19 | 09:42: Ik vind het bijzonder dat er rechters zijn die ook werken bij vluchtelingenzaken en daar ook in rechterlijke macht uitspraken over doen.

Deflatiemonster | 09-09-19 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

En dan wel lekker extra veel vlees importeren vanuit Brazilië. Kost wat regenwoud maar dan heb je ook zelf geen boeren meer. Lekker voor de hoeveelheid C02 ook. En onze export knalt ook verder in elkaar. Zal de VVD leuk vinden.
D66 probeert GroenLinks kiezers af te pakken en dat lukt door ze af te troeven in stupide plannen.

Deflatiemonster | 09-09-19 | 09:30

Vee vs. Stemvee ...

wezen | 09-09-19 | 09:29

70 % van wat de boeren produceren gaat naar het buitenland. Landbouw is de nummer 1 vervuiler, niet uw auto.

Ik sta wel te klappen als we zeg maar 25% van de landbouw nu afschaffen en de rest biologische maken. Ik woon op het platte land, en kijk soms met verbazing naar hoe chemisch die slootjes zijn.

Direct het stikstof probleem opgelost en kunnen we weer gericht en doordacht bouwen.(geen kantoren en villawijken).

Merlanni | 09-09-19 | 09:27 | 7

Jij bedoeld zekers roestwater uit ijzerhoudende gronden.
De sloten zijn nog nooit zo schoon geweest als nu.

steekmug | 09-09-19 | 09:54

Biologisch maken wil niet zeggen minder vee

ItisIAgain | 09-09-19 | 09:56

Die chemische slootjes ontstaan doordat de overstorten van het riool het vuil van de steden regelmatig lozen in de plattelandssloot. Bij flinke regenbuien kan het riool de vuilstroom niet verwerken en wordt het riool "schoongespoeld" richting platteland. Je ziet het maandverband en de condooms in de sloten drijven. Om maar niet te praten over de vervuiling die je niet ziet. Medicijnen, hormonen, drugs(afval) enz.

nuchterbekeken | 09-09-19 | 09:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik maak me geen zorgen, ik heb een halve kippenfarm.

Mr_Natural | 09-09-19 | 09:26 | 1

Misschien kunt u een farm voor alleen kippenpoten beginnen.
Ik zou eens bij het COC informeren.

Kapitein Sjaak Mus | 09-09-19 | 09:31

Ze moeten zich de IPBP noemen.
( Idiote ProefBallonetjes Partij)
Of Vlees, noch Vis.

Rico Tampeloerus | 09-09-19 | 09:25

De helft van het diervee naar het oosten vind ik een goed idee. Maar voor wat hoort wat dus stel ik voor dat het immigrantmensvee in het westen komt en blijft. De geur van diervee heb ik liever dan de grote bek van immigrantmensvee.

Leptob | 09-09-19 | 09:25 | 1

Zo slecht is dat idee niet. Die vleesproductie moet je ook geen landbouw meer noemen. Dat is inmiddels industriele productie geworden. We staan tot onze oksels in de kippen- en varkensstront. Kijk eens naar alle corruptie, misbruik en criminaliteit rond de gesubsidieerde mestvergistingsinstallaties.
Zie: megamestvergistergroenlonee.nl/?p=597

Zie: www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2012/11/...

theo-is-dood | 09-09-19 | 09:31

80% van de vleesproduktie is voor export. 20% voor gebruik in Nederland. Er wordt buitenlands vlees geïmporteerd omdat dat goedkoper is voor supermarkten. De problemen zijn zo groot dat er ziektes ontstaan (mond en klauwzeer, varkenspest) die zich snel kunnen verspreiden. Vervuiling van natuur, sloten en grondwater met ammoniak. (stikstof in de media) Volgens mij geeft de natuur ons al een tijdje een signaal dat het wellicht ietsje teveel is...

-=PyP=- | 09-09-19 | 09:24 | 5

Precies, als die landen hun eigen grond vervuilen met veel vee moeten ze dat doen.

Merlanni | 09-09-19 | 09:29

idd. dat mistte ik ook in het volslagen gezopen idee van satan66. En in 1 besluit de ganse sector failliet maken ... volslagen buiten de werkelijkheid die mafklappers.

horsteknots | 09-09-19 | 09:29

mond en klauwzeer was er 100 jaar geleden ook al net zoals de varkenspest. later werd daar tegen geent. Nog weer later is daarmee gestopt vanwege exportbelangen. En toen was het simpel wachten totdat de hel zou los breken

hereboer | 09-09-19 | 09:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Tabee Kees Vee!

vic_typh | 09-09-19 | 09:24

Die boeren zijn met <1% van de economie verantwoordelijk voor 70% van de stikstofuitstoot. Ze produceren voor een flink deel voor het buitenland. We zijn na de VS de grootste exporteur schijnt. Halveren doet dus pijn, maar is niet onmogelijk en geeft ruimte voor meer andere bedrijvigheid.

Uitkopen, compenseren, klaar. Hebben we hier in Brabant ook weer wat schonere lucht.

MFvGeel | 09-09-19 | 09:23 | 3

Overigens, het plan om tot circulaire landbouw te komen, daar heb ik wel mijn twijfels over, aangezien de uitstoot dan alleen maar toeneemt en de kosten ook. Dan gaat hollandse biefstuk nog duurder worden dan het al is.

MFvGeel | 09-09-19 | 09:26

Welvaart komt niet uit de lucht vallen.
Weest trots op onze voedselproducenten.
Het zijn zelden zelf ondernemers die tegen het boerenbedrijf zijn.

arie-hoax | 09-09-19 | 09:28

Het internationale klimaatprobleem denken te kunnen oplossen door nationaal maatregelen te nemen, tuurlijk
Export wil zeggen dat er afnemers zijn
Zo lang er afnemers zijn, zijn er aanbieders
En als wij het niet zijn, zijn er wel anderen

ItisIAgain | 09-09-19 | 09:58
-weggejorist-
Gerard de Boer | 09-09-19 | 09:23 | 1

Zie hier de natte droom van D66: 1000 miljard mag de werkende Nederlander ophoesten. De werkende Nederlander, die werkt in de bouw. Die ligt ondertussen stil vanwege stikstof. De nederlander werkt in de veeteelt, die moet gesloopt worden.

peterdh | 09-09-19 | 09:23 | 1

Het is maar een heel kleine groep die in de veeteelt werkt. Echter, er hangt een enorme industrie om heen, toeleveranciers, verwerkers, kennisinstituten. Dat is wel degelijk een belangrijke poot onder onze economie.

5611 | 09-09-19 | 09:52

Is het heel gek dat als D66 iets wil ik bij voorbaat al tegen ben tegenwoordig?

Barkruk2 | 09-09-19 | 09:23

Ik reken op een alles blokkerende en luid toeterende trekkerstoet als reactie van de boze boeren. Mocht er onverhoopt een politieagent worden gevloerd, dan is dat business as usual.

Rest In Privacy | 09-09-19 | 09:22

Helaas komt het van D66, maar ze hebben best een punt. We hebben achterlijk veel (grote) veebedrijven... maak er maar bos van...

SterF... | 09-09-19 | 09:22 | 4

@peterdh | 09-09-19 | 09:24: ja en terecht dus, de overheid heeft jarenlang beloofd dat ze de milieuschade zou compenseren in de toekomst en komt beloften niet na. Dat is eerder VVD beleid.

-=PyP=- | 09-09-19 | 09:28

@-=PyP=- | 09-09-19 | 09:28:
Je mist het punt. We hebben 1 pot met geld. Die dient te worden aangevuld alvorens je er geld uit kan pakken, we halen er nu geld uit, en stoppen de aanvulling. Wat gebeurd er dan denk je?

peterdh | 09-09-19 | 09:57
▼ 1 antwoord verborgen

En dat terwijl er al veel boeren zijn uitgekocht!
En veel boeren al grond hebben moeten inleveren. "Terug" gegeven aan "de natuur".
Houdt het dan nooit op?? Dat getreiter naar onze voedselproducenten?! Dit maakt mij steeds kwaad.

arie-hoax | 09-09-19 | 09:21 | 4

"Onze voedselproducenten" maken voor een groot deel niet het voedsel voor "ons". We zijn de vlees en melkfabriek van de wereld.
Ik weet nog niet goed wat mijn mening hierover is. Het is vervuilend en slecht voor de luchtkwaliteit in Nederland. Maar feit is dat dit voedsel hoe dan ook geproduceerd moet worden. Het is nóg slechter als de productie hier verdwijnt en verplaatst naar nog te kappen delen Amazone.
Dus ja, als je het lokaal bekijkt: weg met die overproductie!
Als je het globaal bekijkt: laat het inderdaad hier geproduceerd worden!
Lastig, lastig...

Timide_Aso | 09-09-19 | 09:32

@-=PyP=- | 09-09-19 | 09:29:
So What! Export is een verdienmodel en een belangrijk verdienmodel. Bovendien blijft het voedsel, maar dan voor het buitenland. So what!

arie-hoax | 09-09-19 | 09:37

@arie-hoax | 09-09-19 | 09:37: Omdat dat argument van voedselproducenten altijd wordt aangehaald als argument voor het instandhouden van de veehouderij terwijl de andere kant minimaal wordt belicht. Bijv. de uitstoot wordt afgevangen in stallen en nu gaan er iedereen week stallen in de fik of varkens stikken omdat die installaties falen en er niet voldoende geinvesteerd is in back-up systemen of noodvoorzieningen. Van de regen in de drup! Dieren nog steeds de lul en het milieu niet beter af. En we hebben het vlees zelf niet nodig! Dus So What? So Dat dus.

-=PyP=- | 09-09-19 | 13:30
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, de verdragen om Oekrainse kip te importeren moeten toch op de een of andere manier waargemaakt kunnen worden.

Gregovic | 09-09-19 | 09:20

‘Nooit meer fascisme’ klinkt tegenwoordig zo ontzettend hol! Dank aan de nieuwe nazi’s van Jetten & Ollongren.

smdyasc | 09-09-19 | 09:20

Minder vliegen door die dwaas van een Rob Jetten gaat pas helpen.

kees de short | 09-09-19 | 09:18 | 1

Je moet het anders bekijken. De boeren moeten dood zodat Robojet wekelijks kan blijven vliegen.

5611 | 09-09-19 | 09:34

Hoe geloofwaardig ben je nog als serieuze politieke partij met dit soort onzinnige ondoordachte proefballonetjes??

laurentius | 09-09-19 | 09:18 | 1

maar ballonnetjes mogen toch ook niet meer vanwege de plastic soep?!

pino2 | 09-09-19 | 09:32

Had nooit aan die megastallen begonnen. Geef meer ruimte aan het gemengde boerenbedrijf. Dat zou dus niet in dat er dan meer ruimte zou komen voor woningbouw. Plan dat maar lekker ergens anders.

mozaard | 09-09-19 | 09:17

En allemaal onder het motto minder stikstof. Het stikstof argument gaat de komende tijd nog heel veel gebruikt worden om Nederland nog verder kapot te maken. Dank aan o.a. Groen Slinks en Dram66

Swaffelkaffert | 09-09-19 | 09:17 | 3

Dat stikstofprobleem is echt. zo echt als het maar kan. Nr1 vervuiler is landbouw.

Merlanni | 09-09-19 | 09:31

@Merlanni | 09-09-19 | 09:31:
Het is geen probleem als je er rekening mee houd hoeveel mensen er gevoed worden met wat hier aan voedsel geproduceerd word voor de export.
Er moet gerekend worden met dat totaal aantal mensen die er van leven en niet alleen met het aantal inwoners in Nederland.

2voor12 | 09-09-19 | 09:34

@2voor12 | 09-09-19 | 09:34: Dus u vindt het ok dat we ons land vervuilen om voedsel te produceren voor andere landene? Dat kan toch niet waar zijn?

-=PyP=- | 09-09-19 | 13:32

De enige partij waar ik nog op stem is de partij die zegt 18 miljoen is de grens. Als we aan ons milieu denken dan moeten er juist minder mensen in NL wonen in plaats van meer.

Aangezien zo'n partij niet bestaat, zal ik dus niet meer stemmen.

Mokum Kosher | 09-09-19 | 09:17

Ik wil minder, minder, minder van dit soort luchtballonnetjes. Bij iedere brainfart van een politicus moet de koers van het land helemaal om. Denk eerst eens na voordat je met zo'n onzinnig idee komt.

pibasso | 09-09-19 | 09:17 | 4

Daarom is de zomer zo'n geweldige tijd. Rust in de tent en geen idiote ideeën van niwits uit Den Haag. Ze zijn twee weken terug en het is weer wekelijks ellende. Vorige week misten we allemaal op tijd dood van D666 en nu dit weer. Over een paar weken Prinsjesdag, zin an!

5611 | 10-09-19 | 04:30
▼ 1 antwoord verborgen

Wat moet er volgens 66 op de vrijgekomen landerijen komen?

1. Windmolens
2. Zonneparken
3. Bossen
4. Anders.....

Fatwabuster | 09-09-19 | 09:16 | 3

Het mooie is dat de stikstofhysterie er ook voor zorgt dat de vergunningen voor zonnepanelen en windmolens stil ligt.

5611 | 09-09-19 | 09:38

4. Vliegvelden voor Robojet.

5611 | 09-09-19 | 09:54

@5611 | 09-09-19 | 09:38:
Als de productie, transport, installatie en aansluiting van deze nuttige, maar idioot ingezette -milieuredders-(ahum) meegeteld wordt kunnen we de veestapel verdubbelen voor hetzelfde milieueffect.

reservebelgië | 09-09-19 | 21:20

Hoezo, drugs. Het is een mooi land met ondernemende mensen.

tragic1911 | 09-09-19 | 09:16 | 1

Belastingbetalende mensen, die drugdealers?

peterdh | 09-09-19 | 09:27

Een halvering van het D66 stemvee lijkt me een beter idee.

cat22 | 09-09-19 | 09:16

D’66 probeert GroenLinks links in te halen qua milieubeleid en tegelijkertijd te repareren dat dankzij de wetten uit Brussel er geen huizen meer gebouwd mogen worden. Als al die boeren nou eens hun bedrijf opheffen dan kun je hun land gebruiken om woningen te bouwen.
Wie mag dat allemaal betalen?
De Rabobank natuurlijk!

(Zelf verwacht ik dat als de boeren worden uitgekocht door het rijk dat ze dan een fooi ontvangen en dat het rijk ze dan de prijs van landbouwgrond betaald en dan de volgende dag de grond verkoopt voor de veel hogere prijs van bouwgrond voor woningen en er zo een enorme winst op maakt)

(Het maken van winst op gronddeals is D’66 niet vreemd, zoek Alexander Pechtold maar eens op met zijn Leidse gronddeal waar hij een Leidse ondernemer enorm naaide door te beweren dat zijn grond giftig was, zijn grond aan de gemeente Leiden moest verkopen, waar Pechtold toen wethouder was, ook nog eens moest betalen voor het opruimen van de giftige grond. Toen de grond eenmaal verkocht was bleek die helemaal niet giftig en had de ondernemer betaald voor het opruimen van vervuilde grond van de gemeente zelf.)

(Ook dit toont weer aan hoe wereldvreemd D’66 is, weet niet eens waar dat stukje vlees vandaan komt dat ‘s avonds op ons bord ligt.)

(Zo’n uitspraak van dat “de Rabobank zijn verliezen maar moet nemen” doet mij al vermoeden dat D’66 veel ste weinig wil betalen en de prijs voor hun milieubeleid bij een ander legt, in dit geval een bank.)

Osdorpertje | 09-09-19 | 09:15 | 1

Troost U, ze zijn niet wereldvreemd. Iets met de ratten en hun holen.

reservebelgië | 09-09-19 | 21:16

En dan vindt '66 de PVV en FvD te extreem om mee samen te werken. Bij '66 zijn ze gewoon knettergek aan het worden.

Wladimir 1928 | 09-09-19 | 09:15

Grenzen dicht gooien lijkt mij beter idee. Nog beter idee, alle D66'ers vervolgens de grens over.

Jan Leul | 09-09-19 | 09:15

Nog meer megaboerderijen in het oosten.
Maar daar doen ze niet aan uitstoot ofzo....
Geweldig plan dus.

Croxifoxio | 09-09-19 | 09:15

Ik heb niets tegen vlees, of boeren, maar de vleesindustrie met kiloknallers ... meeste vlees wordt geëxporteerd, de troep blijft hier achter.
Veel boeren zijn al praktisch failliet, dus inzetten op kwaliteit i.p.v. kwantiteit daar wordt iedereen beter van. Tegen de gechloreerde plofkip uit de Oekraïne kunnen ze toch niet op.

Analia von Solmsch | 09-09-19 | 09:15 | 5

Dat er wordt geëxporteerd betekent in ieder geval dat er geld wordt verdiend.
Boeren praktisch failliet? Dat boeren op moeten boksen tegen door de overheid opgelegde steeds extremistischere en doorgedramde klimaatdoelen (proest), doet de bottom line geen goed.
En omdat we (daarom?) niet meekomen, omdat er ergens in een poepgat land niet volgens onze normen wordt geproduceerd is de omgekeerde wereld.
Juist dáár moet je tegen optreden en import verbieden.

Maytheforcebewithyou | 09-09-19 | 10:27

Arme Analia von Solmsch | 09-09-19 | 09:15
Topproducten gaan voor goede prijs naar het buitenland. Daar is grown in NL om bekend. De buitenlandse rotzooi die ze aan de straatstenen niet kwijtkunnen gaan dan in NL als kiloknallers over de toonbank.
Probeer s NL-vlees te kopen in de supermarkt, gaat gegarandeerd niet meevallen.
Te goed, te duur. Is voor de -vooral buitenlandse- fijnproever.

reservebelgië | 09-09-19 | 21:00

@reservebelgië | 09-09-19 | 21:00:
Met andere woorden Analia, het is niet onze troep die achterblijft, maar over het algemeen de onverkoopbare troep van anderen die hier geretourneerd wordt.

reservebelgië | 09-09-19 | 21:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Landbouwgrond vervangen door 'natuur'gebieden, door zonneparken, door woonwijken (mede door immigratie) - nu ook de helft van het vee weg.
Nu snap ik ook de snode plannen omtrent het levenseinde van ouderen.
De omvolking gaat nog niet snel genoeg - en hongersnood maakt dat de mensen zich minder met politiek gaan bezighouden (ze hebben dan wel wat anders te doen).
Fijne partij, hè, dat D666.
Je zou spontaan zin krijgen in een revolutie....

L.E. Raar | 09-09-19 | 09:15

Eindelijks iets goeds uit de D’66 koker. Zoveel vee er in nl leeft is bizar. We kunnen de mest niet kwijt, hebben de ruimte niet en het veroorzaakt veel overlast.

du Roi Soleil | 09-09-19 | 09:14 | 3

De ruimte niet? 68% is groene ruimte, 19% is water. Ergo 13% is bebouwd. Hoezo de ruimte niet?

GeFlipt | 09-09-19 | 09:52

"we kunnen de mest niet kwijt".
En in het buitenland poepen ze niet? Daar moeten ze ook iets met de mest.
En verder wat GeFlipt zegt.

Maytheforcebewithyou | 09-09-19 | 10:17

Hoezo overlast? Ben jij zo'n randstadkip die speciaal naar het platteland gaat om te zeiken over de mestlucht?

sarcastro | 09-09-19 | 10:41

Zucht... Nederland is in principe uitermate geschikt voor veeteeld. Maar hier willen we het gaan verbieden om de productie te verplaatsen naar veel te droge landen in verwegistan. Milieu winst is er wellicht lokaal maar op wereldschaal is er alleen maar verlies

trottle | 09-09-19 | 09:14 | 2

Je ziet dingen over het hoofd. Wij hebben teveel vee op de vierkante meter. om dat te voeden kopen we voer in bijvoorbeeld Brazilië.

In Oost Europa is er veel meer grasland, dus mindere aanvoer of zelf verbouwen van diervoeder. Veel minder schade voor het milieu.

Merlanni | 09-09-19 | 09:37

@Merlanni | 09-09-19 | 09:37: Dat is een zeer discutabele theorie.
Feit is dat de vraag niet verdwijnt en dat we een complete bedrijfstak voorgoed kwijt raken uit Nederland.

Je kunt alle vervuilende industrie uit Nederland verbannen, om nadien de producten weer te kunnen importeren.
- Banen weg,
- inkoop duurder (en overigens ook milieubelastend)

Maar het deugd wel lekker!
Maar deugen kost geld. En dat moet door iemand (in Nederland) worden opgebracht.

Maytheforcebewithyou | 09-09-19 | 10:04

Nou ja, dat is beter dan roepen om minder Marokkanen toch? Hoeven die dan niet meer op de trein?

Ignatius J Reilly | 09-09-19 | 09:14

Politici maken alles kapot
Overal
Altijd

swassannuf | 09-09-19 | 09:14

Ik heb al een rib-karbonade in huis.

BBmetR | 09-09-19 | 09:13

Iets met vraag en aanbod, maar dat is voor de meeste politici veel te hoog gegrepen.

spanarchist | 09-09-19 | 09:13 | 1

Met een toenemende bevolking in een toch al erg vol land zal de vraag naar voedsel en energie toenemen. Het lijkt er op dat D66 er alles aan wil doen om dat tegen te werken. Daar komen problemen van.

keestelpro | 09-09-19 | 09:31

CU is allang geen Boerenpartij meer. Deugend links met de Bijbel.

raskol | 09-09-19 | 09:13

1 procent van onze economie. Ok doei met je veeteelt, schaf maar volledig af.

Kabila de stijlloze | 09-09-19 | 09:13 | 2

Fake news. Is veel meer.

Dutch_Holland | 09-09-19 | 10:18

Alles en iedereen moet kapot.

vincent uit groninge | 09-09-19 | 09:12

Lekker simplistisch allemaal.
Ik zou mijn aandacht op andere zaken richten.

Kaas de Vies | 09-09-19 | 09:11 | 3

Precies! Hoe kan het bijvoorbeeld dat er zo weinig Feijenoorders een basisplaats hebben in Oranje?

Kuifje-in-de-EU | 09-09-19 | 09:39

Alle boeren binnenkort met de mestwagen naar het D66 Hoofdkwartier! Onder het motto: "Kennis is macht en stront is kracht!"

El Gouda | 09-09-19 | 09:11 | 1

Zal wel weer A2 blokkade worden... :-(
Graag deze keer alle snelwegen naar Den Haag

GeFlipt | 09-09-19 | 09:44

De D staat voor Dood/Destructie/Dictatoriaal/Dwaas 66

frisenfruitig | 09-09-19 | 09:11 | 1

Zou het niet mogelijk zijn om deze groep net als stichting Martijn en motorclub Satudara te laten ontbinden vanwege maatschappij ondermijnende activiteiten?

marcoplarco | 09-09-19 | 09:46

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken