'Nieuwe diesels maken lucht schoner'
Uche uche
Kan iemand misschien een allesomvattend eindonderzoek verrichten, want dan kan ome Mosterd z'n Prius weer inruilen voor een of ander exemplaar waarmee-ie niet wordt uitgelachen door z'n achtjarige nichtje. Nu dit weer: volgens een gezaghebbend autoblad uit Duitsland (en die Duitsers zitten erop) kan de nieuwste generatie diesels vervuilde lucht opnemen en vervolgens schóner uit de motor laten komen. Nu zitten daar wel wat ingewikkelde haken en ogen aan, deeltjes per cm3 enzo, maar zoals dit autoblog stelt: "De perverse realiteit van dit onderzoek is dat hypermoderne dieselwagens beter op hun plaats zijn in stedelijke omgevingen dan buiten de stad." Met andere woorden: "De haat jegens diesel is stilaan niet meer terecht." Is er IEMAND in het team van Sharon Dijksma die dit voor 2030 even zou kunnen dubbelchecken, samen met een onafhankelijk iemand want we willen natuurlijk geen verwrongen feiten. Namens alle dieselaars in 020 en de rest van de wereld; bedankt.
Reaguursels
InloggenDit weten we al jaaaaaren. Niet dat Groen Links zich daar iets van aantrekt.
Die blijven ook steeds de uitdrukking 'vieze diesel' framen.
Ze hebben het nooit over 'schone diesel'.
En dan nu de vraag; waarom zijn die onderzoeken van de TUV en alles jarenlang genegeerd?
2013:
driving-dutchman.nl/nieuwe-benzinemot...
www.duurzaambedrijfsleven.nl/mobilite...
2017:
automotive-online.nl/management/laats...
www.nature.com/articles/s41598-017-03...
Vroeger, the time when sex was safe and bikes where dangerous, stootten de diesels roet uit, dat stonk, was zwart en sloeg neer, bah, bah.
Tegenwoordig hebben we fijnstof ronddwarrelen uit een diesel, dat ademen we in, dat nestelt zich via onze longen in ons lichaam en komt niet in de natuur en dat is goed voor de natuur
Ik had dit bericht al op een Belgisch autoblog gelezen en gedeeld op Feestboek.
Toen kreeg ik een melding van FB dat het om fake nieuws ging.
Bron die het waarheidsgehalte van dat bericht checkte: Die nieuws website waar je NU niet meer mag nar hyperlinken van GS
Euro 6 levert schonere lucht dan het inademde. Feit.
las laatst dat de nieuwe mercedes diesel ik meen in de C klasse al schoner was in totaliteit incl sloop dan een Tesla . zo kom daar maar eens om stelletje deugers
Ik ga toch lekker voor die 4% bijtelling de komende 5 jaar maar je stelling klopt helemaal
Mijn BMW X6 rijdt nu blauwe diesel: CO2 neutraal.
www.veenemaolie.nl/nl/brandstoffen/bl...
Op
mooi man! Voor blauwe diesel wordt allerlei afval gerecycled. Net zoals ze een X6 hebben opgebouwd eigenlijk. Dus jij scoort 2x!
*boks*
Zoiets van Sharon nog nooit gewerkt niet laten afhangen. Manmanman.
Euro 6 diesel: uitlaatgassen schoner dan de inlaatgassen.
Maar weten de mutsen veel.
Maar eerlijk is eerlijk: het werd ontwikkeld vanwege de druk van de milieu-lobby.
Als die druk leidt tot mooie innovaties: prima.
Maar als die druk leidt tot verketteren, verbieden, socialisme en armoe: niet prima!
Vervelend hé, klimaatfanaat, dat de werkelijkheid je aan alle kanten inhaalt.
Helaas te laat. De complottheorieën over zogenaamd klimaatneutraal autorijden en een beter milieu door elektronisch rijden worden ons gewoon opgedrongen door de overheid. Een paar miljard bomen planten doet alle schade volledig te niet, maar nee hoor, we moeten per sé consumeren want daar is meer te verdienen door overheden.
Ongeveer 50% van de fijnstof die uitgestoten wordt door auto's is afkomstig van het asfalt (of iets wat daarop lijkt.) Het is daarom wellicht zinvoller om ook naar de wegenbouw en asfalt formulering te kijken dan alleen maar naar de diesels en snelheidslimieten.
Moeten we dan nu alle MOE-landers en Saharaïsten subsidiëren om hun oude stinkdiesels (Ford/Opel cq. Mercedes) te kunnen vervangen voor een schonere nieuwe?
Ik moest kuche...
Jullie zijn allemaal niet to the point, Master Milo wel. Je kunt van alles in je auto gooien, kun je het zo bij de supermarkt of de bouwmarkt halen: www.youtube.com/watch?v=I1qwPvX4nGA
Een verbod vanaf de AOW leeftijd op cruisevakanties/vliegvakanties leggen is beter voor het milieu.
Is ook beter te handhaven en kan je opdringen als zijnde beter voor je nageslacht niet meer reizen met deze vervoersmiddelen als je je kleinkinderen liefhebt.
Laat ze maar met euro 6 campers reizen over de wereld. Tijd zat.
Met een uitzondering voor hen die geen kinderen/kleinkinderen hebben neem ik aan? Want waarom zou ik mij dingen moeten ontzeggen omdat jij er voor kiest om het overbevolkings probleem op deze planeet nog groter te maken? Mensen die kinderen nemen moet dan ook de consequenties maar aanvaarden. Kinderlozen niet.
Cruise schepen gewoon helemaal verbieden (ook de privé cruiseschepen voor rijkelui). Die smerige rot boten dienen gewoon te verdwijnen.
Het is altijd een teken van grote armoe als je alleen "verbieden" kunt bedenken bij technische kwesties (want die transitie is een technische kwestie).
@The2Amendment | 03-09-19 | 13:48: Bravo!
@The2Amendment | 03-09-19 | 13:48:
Dat is een goed punt, nemen we mee!
En dat zeiden ze voor de Toyota Prius dus ook al: de diesel motor is de schoonste (want zuinigste optie). Maar toen kon er plotseling subsidie geld voor electrische auto's verdeeld worden.
(En op een onderdeel deed de diesel het iets slechter, het fijnstof, dus dat was de stok om de hond mee te slaan).
Tja ik heb een schone elektro scooter uit China dus geen vervuiling en de stroom komt gewoon uit het stopcontact. Moet wel weer is een nieuwe accu kopen, geeft niet, gooi ik de oude gewoon weg. Tja, ben ik groen of ben ik groen, kom er maar in. ;-)
Moet je hem wel tussen het GFT afval gooien anders moet je betalen voor het afvoeren.
en uw stroom komt zeker rechtstreeks van een windmolen?
U bent zo groen als gras. Mocht u ooit op vakantie gaan naar China, bezoek dan vooral een plantage met elektroscooterbomen!
Voor de lol heb ik een Mercedes 450 sl uit 80. Het verschil met de auto die ik dagelijks rij, een Volvo v70 is enorm. Auto's zijn de afgelopen decennia enorm verbeterd. Ik heb ook een peugeot 404. Over vervuiling gesproken. Nogmaals, een hedendaagse diesel is zeer schoon. Het is een betere brandstof dan benzine.
Je kunt maar in 1 auto tegelijk rijden toch? En zelfs dat kunnen veel mensen niet (wil niet zeggen dat u een slechte chauffeur bent hoor).
En jij bent links?
Dan geniet ik dubbel van mijn 6-cilinder! En ik vlieg nooit.
Jagen langs de wegen met een 6-cilinder: het draagt bij aan de gezondheid, want anti-depressiva hoef ik niet te kopen.
In 2030 maken we in de fabriek onze eigen brandstof, alleen is die dan niet meer fossiel. De elektrische auto's en hun batterijen kunnen dan weer op de schroothoop.
Je haalt productie en opslag (batterij) van energie door elkaar.
OK en wat is de bron van die 'brandstof' dan?
youtu.be/ZrAkBLXrSJc
Euro 5 diesels zijn al rete schoon. Euro 6 Diesels zijn nog schonerder.
Maar waarom iemand nog steeds een Mercedes 200D (hoi Halsema) in het hoofd heeft bij t woord Diesel of een zwartrokende DAF vrachtwagen uit 1980, Diesel, weet ik niet. Die hele hetze sloeg al nergens op.
En dat hele sjoemeldiesel gebeuren ging ook om cijfers achter de komma.
Euro 5 en 6 diesels zijn ook alleen maar schoner als hun voorgangers zolang de katalysator niet gesloopt of verwijderd is en daar zit toch wel een deel van het probleem en dat wordt met milieuzones en een tandeloze RDW (die wel moet controleren maar niet mag kijken) echt niet opgelost.
Ik zit aardig wat op de weg en zie dagelijks echt honderden vooral (koeriers) busjes en de gebruikelijke allochtonen favorites voorbij tuffen met roetzwarte uitlaatpijpen waar dan een partij zwarte bende uit komt wanneer ze gas (bij) geven. Allemaal zonder (werkende) katalysator. Gewoon strafbaar en gewoon zichtbaar maar handhaven welnee dat doen we niet.
Dat is de hobby-auto van haar man. Helaas dankzij de Telegraaf tot mythische proporties opgeblazen.
Sinds de invoering van AdBlue (voornamelijk bij Euro6) is er echt een slag gewonnen. Die auto's stinken ook niet meer naar een diesel.
nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue
De uitvinders hiervan mogen van mij genomineerd worden voor een Nobelprijs.
@Ben-Bataaf | 03-09-19 | 14:05: daar wordt bij vrachtwagens regelmatig mee gesjoemeld, met die adblue.
Wij van WC eend... Wie dat serieus neemt is wel heel erg naief.
Laat de schrijver van dat artikel, de verantwoordelijke productmanager, of beter de CEO, 24 uur in een afgesloten garage zitten met een van die ‘schone’ diesel-autos met draaiende motor en eens zien of hij dan nog achter zijn bewering staat.
Als tegenprestatie ga ik in een garage zitten met een EV die ‘aan’ staat.
Best, maar dan tegelijkertijd wordt er wel het aantal vrijgekomen gas/co2/gij stof in uw garage gepompt wat vrijgekomen is vergelijkbaar met de productie van die ene batterij in je e-bak.
Appels peren, dan mag u 24 uur de fijnstofproductie van die elektrische bolide tot u nemen.
Wat een onzinvergelijking, kunt u niet een auto kopen die op sherry rijdt, daarvan heeft u zo te zien genoeg in huis.
@amateurrr | 03-09-19 | 13:14:
Waar denk je dat die fijnstof vandaan komt? Dat is gewoon van de remmen en de banden, die ietsje harder slijten dan bij een vergelijkbare auto zonder 150kg aan accu's.
en de uitstoot die vrijkomt om de stroom van uw geliefde EV op te wekken pompen we dan ook in de garage, ok?
Ga in een dieselauto zitten die stil staat ...? Ook schoon.
Je hebt het nu over stilstaan, het principe is totale vervuiling van productie+aandrijving per gereden km bij 10.000, 100.000, 200.000 km etc
@Diotima | 03-09-19 | 13:46:
Remmen op het blok is ook niet mogelijk, fijnstofproductie ligt daarom gemiddeld hoger dan die van een diesel
Vergeet het maar. Als deze schone auto's bij de emissietest 0.000000000001 promille te gunstig afwijken, dan gaat ook deze generatie auto's, vele miljarden aan boetes en claims later, weer met tienduizenden tegelijk naar de schroothoop.
Ha, de persoon die in team Sharon Dijksma zit/zat
was diegene die,
To boldly go where no man has gone before.
Gaan ze nu ook roetfilters op vulkanen monteren want die blazen zoveel roet de atmosfeer in daar kan alle diesel ter wereld niet tegenop.
Ben benieuwd wat groen slinks daarvan vindt.
Tja vulkanen zijn natuur dus er komt alleen maar groene CO2 uit en ach dat beetje roet is goed kan geen kwaad.
@jan huppeldepup | 03-09-19 | 13:14: moest harder lachen dan ik hebben kon om 'groene CO2', hier, een kusje voor u
Geen diesel komt de stad in. Diesels worden gedemoniseerd. Maar ondertussen branden de houtkachels en de vuurkorven volop zodat alles maar dan alles en de hele omgeving naar brandlucht ruikt alsof de hele stad in de brand staat inclusief je eigen woning. Geen raam kan worden opengezet. Je kunt net zo goed gaan roken want dan maakt dit alles niets meer uit terwijl de overheid het roken wil verbieden.
Het roken van tabak wordt ontmoedigd, maar het roken van wiet wordt gelegaliseerd.
Ik snap het niet meer.
Ramen kunnen zowiezo niet open, dan werkt je warmtepomp de eerste week weer niet goed
Of, zoals in A'dam en R'dam, we bannen de diesels uit de binnenstad, maar laten wel cruiseschepen toe die zo vervuilend zijn als 1.000.000 auto's
Een hybride met dieselmotor... Best of both worlds.
Overigens niets nieuws. Het concept kennen we al jaren bij de dieselelektrische treinen en bij onderzeeërs.
Exact. Tevens ook vele transport schepen. Waarom dit nooit bij auto's wordt bedacht is mij een raadsel.
@LangeTijdGeleden | 03-09-19 | 13:03: als je het niet afdwingt dan gebeurt ee niets, eerst de norm, dan volgt de moraal... vergeet de autolobby niet!
Tja is allang uitgevonden maar de uitvinder is of uitgekocht of heeft een vreemd ongeluk gehad. Van zulke griezelige ideeën is de olie lobby niet gediend.
@LangeTijdGeleden | 03-09-19 | 13:03:
Energieverlies bij omzetten naar elektriciteit en onnodig gewicht van extra generator. Omzetten wordt pas interessant bij grote voer- en vaartuigen.
Zoals alles: het is relatief. In verhouding met euro is diesel een schonere brandstof. Veel mensen hebben het beeld van oude vrachtwagens met een zwarte pluim uit de uitlaat voor ogen, maar dat is al lang verledentijd. Maar het is relatief. Op de fiets of lopend is nog steeds beter en goed voor uw gezondheid.
Op de fiets met 48 pallets op je rug naar België rijden om die spullen te lossen is daarentegen weer héél slecht voor je gezondheid.
@peterdh | 03-09-19 | 13:12: Daar word je stoer van.
@peterdh | 03-09-19 | 13:12: Je kan ze toch een voor een nemen?
Als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal niet.
Net zoals die diëten waarbij je onbeperkt vlees, gebak, vis en wijn mag consumeren.
Meestal... , we hebben de wereldwijde innovatie en revoluties te danken aan de momenten dat het dat wel was.
De hetze tegen diesels is sowieso tenenkrommend om bij het opstellen van de regels nog altijd de Mercedes diesel uit 1985 in het achterhoofd gehouden wordt. Zowel TÜV als TNO hebben geconcludeerd dat de Euro 6 Diesel na de elektrische motor de schoonste motor is.
Er is anders door de hetze gelukkig veel veranderd!
Niet doen alsof fabrikanten ‘spontaan’ schone diesels zijn gaan maken. Quod non.
Je draait het verhaal om als een vvd-er. Nog dommer: je gelooft je eigen verhaal.
De hetze tegen diesels past prima in de klimaathysterie. Simpele zielen zoals linkse politici denken dat je met een elektrische auto goed bezig bent voor het klimaat, zeker als je "groene" stroom kiest.
Zo lang we de benodigde stroom niet groen op kunnen wekken betekent ieder extra elektrisch apparaat simpelweg dat we meer gas of kolen stoken. Daarbij vraag ik me af hoe efficiency van opwekking en gebruik van elektriciteit hoger is dan rechtstreeks verbranden in een dieselmotor. Zo niet dan produceer je alleen maar meer CO2.
Het wordt tijd voor herwaardering van de dieselmotor. Laatst op BNR in de Nationale Autoshow ook een item met iemand van TNO hierover. Met AdBlue ben je schoner dan schoon met één minor probleem: je hebt nog wat NOx.
Dit is bij de huidige generatie Euro6 vrachtwagens sowieso ook al
Straks moet u dus óók verplicht een diesel erbij kopen en dan iedere ochtend even op de NPO kijken of u met de stekkerauto of de dieselauto naar het werk mag forenzen.
Sharon Dijksma. Is dat niet die PvdA’ster die de CO2 print wil verlagen en daarom maar op haar 48-ste haar derde kind op de wereld zet?
Je moet maar durven om een ander de maat te nemen.
De maat nemen in combinatie met Sharon... Kostelijk!
Het is voor mij in ieder geval weer een bevestiging dat ik mij niks van het linkse gespuis aan hoef te trekken en lekker door kan blijven dieselen.
Tevens een goed argument om mijn “groene” collega’s de mond te snoeren.
Feiten is voor sukkels, het gaat om het gevoel en daarin scoort diesel nu eenmaal slecht! Duidelijk?
Precies! De linksmensch leeft voor het gevoel!
Ik hou van feiten en diesel is over de hele breedte een betere brandstof dan euro95. Ik hou niet zo van ongenuanceerde rechtse praatjes en ik denk dat Solar666 inmiddels wel begrijpt welk een luster hij is.
Ben benieuwd hoelang na het uitbreken van de aanstaande economische crisis, dit soort gezond verstand het gaat winnen van de tesladeptische EVfanboys. Waterstof duurt nog láng en batterijen zijn schadelijk voor mens en milieu én te weinig grondstoffen. Tijdens een economische crisis gaan mensen hun knopen tellen, met beide beentjes op de grond landen, en zal de milieumafia haar aanhang verliezen. Leuk al dat actievoeren maar het levert geen dikkere boterham op.
Niet, die zeilen van NS land liever op de klippen..
Wie wel eens goed naar een spoorbaan heeft gekeken vraagt zich af waarom treinen uberhaupt nog mogen rijden als je ziet hoeveel troep daar vanaf komt.
Die voldoen niet aan de laatste eisen.
Reed onlangs noodgedwongen in een nieuwe Renault Talisman diesel rondje door Europa. Veel snelle kilometers. Toch een vrij grote auto. Verbruik 4.7 op 100...(kleine 7000 kilometers)
Gunstig verbruik, daarom zijn diesels ook relatief goed voor het klimaat.
@Muxje | 03-09-19 | 12:43: Goed voor de plantjes! Het klimaat heeft er niets mee te doen.
Auto's moeten gewoon op zonne-energie gaan rijden en een of andere uitvinder moet een composiet dat bandenrubber vervangt componeren.
En dan schijnt die zon ook nog eens gewoon 24/7.
Laat die Duitsers die beweren, dat uit die diesels schonere lucht komt, dan eens die uitlaat doorleiden naar de binnenlicht van de auto. Ben benieuwd hoe lang die personen in die auto dat volhouden... Als ik daar achteraan fiets, kan ik in ieder geval wel schone lucht inademen.
Schoon betekent nog niet rijk aan zuurstof.
Daar hebben diezelfde Duitsers zo’n 75 jaar geleden al mee geëxperimenteerd. De onderzoeksresultaten waren niet bemoedigend...
JA, laat dit soort desinformatie maar aan de oplichtende Duisters over.
Adverteren met klappen in her gezicht, ondergoed van bejaarde mannen, 'Je bent toch niet gek', krassende naalden op een plaat.....
Dat we dat allemaal pikken van onze buren!
Diesel en benzine rijden is goed voor het millieu. Electrisch ook, zolang de electiciteit met oliestook opgewekt wordt. Al die vieze olie moet maar eens uit de grond. Nooit meer afbeeldingen.animalstoday.nl/2017/09/...
Een ogenschijnlijk grondige test: www.auto-motor-und-sport.de/tech-zuku... maar misleidend. Het onderzoek richt zich uitsluitend op het effect via de uitlaat. Van fijnstof is echter genoegzaam bekend dat dit bijvoorbeeld ook door de remschijven en banden wordt geproduceerd.
Dit onderzoek, inclusief de commentaren in de vakpers, kan dus de prullenbak in.
PS: ik kan niet beoordelen of de geteste condities representatief zijn voor normaal, gemiddeld autogebruik.
Hoho, inmiddels is ruimschoots aangetoond dat hybrides en electrische autootjes allemaal vééél meer fijnstof opleveren van rubber, remschijf etc. omdat ze gemiddeld véél zwaarder zijn en zéér veel meer vermogen op de weg leggen.
Fijnstof van banden en remmen heeft iedere auto, stekkerbakken een beetje meer omdat ze zwaarder zijn maar dan wint zo'n superdieseltje het daar dus ook tov zware priutsen.
Tenzij u een nieuw soort autobanden uitvindt die geen fijnstof produceren kan van dit onderzoek gezegd worden dat de lucht er schoner uitkomt dan dat ie d'r in gaat.
Het stof krijg je toch wel, zelfs uw fietsband is een kleinebabylongetjesverzieker van jewelste.
@Langshetrandje | 03-09-19 | 12:36: Waarvan akte, maar daarmee is nog steeds niet aangetoond dat diesels netto een negatieve fijnstofbalans hebben. De zin en onzin van elektrische en hybride auto's lijkt me een andere discussie.
VW heeft al in tests auto's lopen met stofzuigertjes bij de remmen om de fijnstof op te zuigen. Overigens produceren alle auto's fijnstof. Ook elektrische.
@elfenstein | 03-09-19 | 12:43: Vooral ook omdat ik bij het stoplicht altijd met twee (!) piepende banden optrek! Ik doe het erom. Het is dat ik met een wheelie vermoedelijk op mijn muil klap, anders was ik helemaal niet meer te houden geweest op mijn stalen Hollandsche ros.
@Langshetrandje | 03-09-19 | 12:36: hangt erg van de uitvoering af. De elektrische Hyundai Kona met kleinere accu is 2020kg tegen 1775 voor de dieseluitvoering. Met de grotere accu komt er nog eens 150kg bij. Scheelt dus helemaal niet zoveel, plus dat de remmen van die elektrische versie veel minder gebruikt worden, en dus veel minder fijnstof veroorzaken.
@Hetkanverkeren | 03-09-19 | 12:53: Als het om een diesel gaat heb je het dus over de motor. Als de lucht meer fijnstof bevat dat de uitlaatgassen, zijn de uitlaatgassen schoner. C'est tout. "Ja maar de banden..." nou daarvan is al vastgesteld dat een elektrische auto meer fijnstof oplevert. (los van het feit dat electrische energie, die nog steeds grotendeels met fossiele brandstof moet worden opgewekt, met flinke verliezen uiteindelijk bij de stroompaal aankomt)
@Sans Comique | 03-09-19 | 13:00: Nee (en een beetje ja). De claim is dat dieselen per saldo schonere lucht oplevert. Dus hoe meer dieselauto's hoe beter voor het milieu. En om dat te kunnen beoordelen is inzicht in de totale fijnstofproductie ten opzichte van de begintoestand in de omringende lucht bepalend. Daarbij, die diesel komt ook niet vanzelf in het tankstation aangewandeld. Er worden zelfs complete oorlogen om gevoerd. Over fijnstofverwekking gesproken.
Transport legt hoe dan ook een beslag op schaarse middelen, niet in de laatste plaats ook op dat beetje schone lucht dat we nog hebben.
@Hetkanverkeren | 03-09-19 | 13:42: Als de electra opgewekt moet worden middels fossiele brandstoffen, wordt er om die brandstof dan geen oorlog gevoerd?
Vervuiling Productie electrische wagens>vervuiling productie Diesels.
(denk alleen al aan de zeldzame lithium die in derde wereldlanden door kinderarbeid uit de grond wordt gewonnen)
Productie fijnstof door remmen en banden electrische wagens>productie fijnstof door banden en remmen diesels.
Dan blijft alleen de motor over. Als dan blijkt dat de lucht die naar binnengezogen wordt door een diesel meer fijnstof bevat dan dat er via de uitlaat uitkomt is er maar één conclusie mogelijk; We worden weer eens met mooie sprookjes bij de neus genomen.
@Sans Comique | 03-09-19 | 14:34: Nee. De kans dat het hele raffinage- en productieproces van een liter diesel efficiënter is (inclusief de benodigde grondstoffen voor een katalysator, filters en weet ik wat) dan de opwekking van het equivalent aan netstroom, acht ik precies 0. Maar ik heb de onderliggende cijfers niet.
Misschien dat u een alomvattend epistel wilt componeren om voor eens en voor altijd aan te tonen wat wat is op vervoersgebied? En dan ook graag het rijgedrag van de betreffende categorieën bestuurders incalculeren. Neemt u als benchmark het Openbaar Vervoer mee, voor de volledigheid.
Succes!
Diesel is for Lorries. - J. Clarkson.
J.Clarkson is for bigots. - Amin Shava
@grapo | 03-09-19 | 12:40:
Nooit van gehoord.
Clarkson, dat is toch die auto specialist die een hele uitzending Wiesmann als Weismann uitspreekt ??
@Wekkertje | 03-09-19 | 12:57: Clarkson is een entertainer, geen serieuze autoverslaggever. Heeft hij zelf gezegd in de rechtszaak die Tesla tegen Top Gear heeft aangespannen.
Bosch heeft al een dieselmotor ontwikkeld die nog maar 10% van de huidige uitstoot fijndeeltjes uitstoot. Daarmee is die dieselmotor de benzinemotor al lang voorbij geschoten qua uitstoot. Bovendien rij je met een liter diesel 40 tot 50% meer kilometer, dus minder verbruik. Alleen in de politiek heb je altijd een denkbeeldige vijand nodig om tot je onbereikbare doelen te komen. Tenminste, belasting innen lukt altijd wél.
Ze hebben diesel ondertussen even hevig gedemoniseerd als kernenergie, die kortzichtige politiek kost ons nu al voor de zoveelste keer echte progressie...
Mooi, dan hang ik een dieselaggregaat achter mijn Tesla
Geniaal!
Ehm, da's niet zo stom als je wel zou denken. Een diesel is op zijn efficiëntst als hij op een constant toerental precies op z'n max koppel draait. Daarmee een elektromotor aandrijven en accu's bijladen is een prima manier om lange afstanden met je Tesla te doen. Nou alleen nog een trekhaak vinden voor een Tesla....
@elfenstein | 03-09-19 | 12:37: De vorige i3 had een motortje om de accu te laden. Dethleffs heeft een compacte buscamper ontwikkelt met een zo'n extra motortje die een generator aandrijft. Komt in 2019 op de markt.
En dat is ook toegestaan in milieuzones ;)
Mooi. Volgend jaar de Audi RS6 quattro met extra grote motor!
Nog even en we hebben auto`s die op Co2 rijden blacksheepsquadron.com/
Is een ding dat gasdruk in beweging omzet. Geen echte motor dus.
@Schoorsteenveger | 03-09-19 | 12:37:
Precies gezegd een expansiemotor, zelfde als een stoomtrein. Je hebt ze ook op gecomprimeerde lucht, gaat nog best aardig.
Op CO2 zou ik niet doen, hangt een wat negatief imago aan.
@Schoorsteenveger | 03-09-19 | 12:37: Co2 is ook een feul
With a little ingenuity, it is already possible to transform CO2 into anything from petrol to natural gas.
www.theguardian.com/environment/2010/...
Dus je moet je diesel in de stad parkeren, stationair laten draaien en 's goed lang gaan shoppen?
Neenee, volgas zetten en met de ingebouwde generator je arme buurman z'n triestige achterhaalde tesla opladen.
@elfenstein | 03-09-19 | 12:50: Die, zoals ik net las, zijn auto niet in komt door een app storing.
Zodra dit eenmaal bevestigd is en algemeen geaccepteerd hebben de automelkertjes in Den Haag al lang weer iets anders bedacht om het geld uit uw portemonnee te kloppen. Fors meer betalen voor automobiliteit dan in de ons om omringende landen zult u, linksom of rechtsom.
Ach daar zijn ze allang mee begonnen.
Je hoort de klimaatwappies nu al langzaam morrelen over dat Tesla's wel degelijk fijnstof veroorzaken. Extra bandenslijtage vanwege verhoogd gewicht wordt aangevoerd als argument.
Die diesels zijn de duivel. Hier in Nederland gaan we voor warmtepompen en elektrische voertuigen. Hoe meer hoe beter voor het milieu. Ik koop gewoon 4 warmtepompen en 2 elektrische voertuigen, betaal daar een bult belasting bij. Volgens Groeniinks en D'66 ben je dan goed bezig.
Hoe meer belasting u betaald hoe beter voor het milieu. Met deze aflaat kom ik vast in de Deughemel.
Bij een 8-jarige is de NPO propaganda nog niet helemaal ontplooid. De grote hersenspoeling komt later nog.
Blij dat er nog hoop is voor mij; ben al jaren niet in de binnenstad geweest.
Wees maar blij. Je hebt niets gemist.
en extra filters op de warmte pomp natuurlijk
als tesla nu een extra luchtfilter op dat ding plakt en ook beetje lucht filtert dan wordt de lucht super schoon.
misschien wel schoner dan ooit en dan kan de global warming omslaan in een global cooling.
Global cooling. The horror!
Zijn er ook auto's waar minder Sharon Dijksma uitkomt dan er instapt?
Naast de verplichte warmtepomp dan ook maar een dieselgenerator in elk huis?
Neen, Sharon Dijksma is zwanger. De wereld is plat en Marokkanen hebben geen kort lontje.
Haar derde CO2 nazaat. Moet allemaal kunnen met drammers.
Als dit waar is kunnen de krankzinnige klimaatplannen van tafel en wil ik niet alleen een auto op diesel maar ook een fornuis op diesel.
Gaat enkel op als er veel fijnstof in de lucht zit, méér dan wat de diesel gemiddeld zelf emitteert.
ik vind het allemaal prima, ik een benzine een diesel en een stekker auto.
Daar zullen ze bij Volkswagen vast vernieuwde sjoemelsoftware voor hebben ontwikkeld ;)
Ik wacht nog altijd op een DeLorean die loopt op plutonium.
Ik wacht op het moment dat Kaas de Vies kolonel wordt van de Benelux.
De tijd is er rijp voor.
Leuk, straks Tesla's op diesel.
Dat zou wat zijn dat die elektriciteit rovende deugschetenwappers bij Tesla een auto ontwikkelen die z'n eigen energie opwekt. Met diesel nog wel!
@keestelpro | 03-09-19 | 12:14:
De perpetuum automobile bedoel je?
@Mr_Natural | 03-09-19 | 12:19:
Nee gewoon een brandstofmotor trollemans. Da's namelijk een zeer praktische motor die zijn eigen energie opwekt met brandstof zodat ik als consument niet te afhankelijk ben van de betrouwbaarheid en capaciteit van het lichtnet. Stel er komt een grote stroomuitval, zoals in Amerika vorig jaar of Zuid Amerika onlangs nog ligt de complete economie plat als alle auto's verplicht op elektriciteit rijden.
Nu zijn we nog ingedekt door onze energievoorziening te spreiden en dat mag wat mij betreft zo blijven.
@keestelpro | 03-09-19 | 12:28:
Weet je meteen waarom de overheid zo hamert op het invoeren van een enkel energiesysteem voor alles dat ook nog eens heel makkelijk door hun is uit te schakelen. Totale controle op je bevolking.
Sinds wanneer wordt beleid gebaseerd op FEITEN ?
Klapklap
Amen!
Het gaat om het gevoel dat je erbij hebt inderdaad. Dat vind ik zo goed van jou!
Top dit. Weg met stekkers.
We zijn toch zo arm in Nederland...., waar moet die luchtzuiverende diesel van betaald worden?
REAGEER OOK