Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS rectificeert GIGABRAND in Amazone-gebied

Foutje. Bedankt.

minder minder

Kanjer van een klimaathysterie weer all over the media. Heel Zuid-Amerika in de fik, en het Amazone-gebied in het bijzonder. De Longen van de Wereld hoogstpersoonlijk KAPOTGEMAAKT door Jair Bolsanaro, de Wierd Duk van Zuid-Amerika. Allemaal moeders en oma's hun kinderen bellen: "Heje het gehoord? Amazone in brand, was op Het Nieuws, we halen de kerst niet en ik bel om gedag te zeggen." Maar een dag later blijkt het reuze mee te vallen, en verschijnt er een blokje tekst op een inmiddels weggestopte internetpagina. Ja, sorry, we zaten ernaast. Er waren geen 72000 branden in het Amazone-gebied, maar ongeveer de helft. Maar het kwaad was al geschied. Iedereen en z'n moeder als een malle de hashtag #PrayForTheAmazon twieten en heel veel rode stipjes op kaarten zetten. Kijk maar ⬇. Maar u kunt rustig doorlopen mensen, helemaal tot de kerst. We hebben even bij de NASA geïnformeerd, en die hebben ons gerust gesteld. As of August 16, 2019, satellite observations indicated that total fire activity in the Amazon basin was slightly below average in comparison to the past 15 years. (BRON) Nieuws, van alle branden...

Social

Dikke fik hoor

Reaguursels

Inloggen

Zijn de koffiebonen meteen gebrand.

cat22 | 23-08-19 | 09:13

Klimaathysterie is inderdaad hysterie.

Dat we met 7.000.000.000 mensen, and counting een aardig effect hebben op deze bol (waar we er dus maar 1 van hebben) zal toch iedereen het wel mee eens zijn.

Thuis ruim je toch ook na een feestje alles netjes op. En zorg je voor je huis en tuin. Als dan je tuin in de fik staat dan roep je niet... ach dat gebeurt elke jaar wel hier of bij de buren......

Beetje dom zijn we. Zoals Maxima zou zeggen.

MeneerGuggenheimer | 23-08-19 | 08:32 | 2

Tsja, en om dan je focus te leggen bij een - overal ter wereld - verkeerd geciteerd getal om daarmee de NOS te beschadigen is een aparte keuze. Geeft een beetje de prioriteiten weer.

Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:01

@meneerGuggenheimer eens hiermee hoor. Ik denk dat slechts 38.000 branden ook niet per se goed nieuws is, en dat er "dus" totaal niets aan de hand is. Onhandig wel van de NOS, dit zorgt voor inflatie van het besef dat er wel iets aan de hand is. Net als bij dat zwarte Piet gebeuren, iedereen nu zijn schouders ophaalt over discriminatie.

Het brein erachter | 23-08-19 | 12:28

Jinek had de rectificatie niet gelezen zo te horen...

JanFTE | 23-08-19 | 01:02

Hoe de NOS een artikel begint over een nieuw elan in de Braziliaanse economie. (januari van dit jaar)

“De nieuwe, uiterst-rechtse president van Brazilië is berucht vanwege zijn omstreden uitspraken over onder meer homo's, de militaire dictatuur en de doodstraf. Toch zijn veel economen en investeerders enthousiast over Jair Bolsonaro, die belooft de Braziliaanse economie te liberaliseren.”

En hoe de NOS een artikel begint over de intersectionele crisis in Venezuela. (Ook januari dit jaar, stonden zelfs naast elkaar, waardoor het me zo opviel)

“De Venezolaanse president Maduro zegt dat zijn land 300 ton aan hulpgoederen krijgt van Rusland. Eerder weigerde hij Amerikaanse hulpgoederen het land binnen te laten en ontkende hij dat er een humanitaire crisis in zijn land is.
Maduro is in een politieke machtsstrijd verwikkeld met zelfverklaard interim-president Guaidó.”

Voordat het woord economie of ondernemers ter sprake komt laat de auteur duidelijk weten dat hij wel degelijk snapt dat Bolsonaro niet deugt. Homo’s, dictatuur, doodstraf, allemaal belangrijk als je een artikel over de Braziliaanse economie schrijft.

Over Venezuela, waar honderdduizenden vluchtelingen zijn, moeders zich in buurlanden moeten prostitueren om kinderen te eten te geven, mensen verhongeren of bij gebrek aan medicijnen aan alledaagse ziektes overlijden, ja over dat land kun je wel neutraal zijn.

Alles wat de NOS over Brazilië schrijft kun je maar beter met achterdocht lezen.

Blauwpetje | 22-08-19 | 23:33 | 2

Bolsanero deugt ook van geen kanten. Volgens objectieve maatstaven gedraagt de man zich niet bepaald in het voordeel van zijn landgenoten of in het voordeel van de rechtsstaat. Waarom dat niet mag worden gezegd, of mag worden verduidelijkt aan de hand van voorbeelden is een merkwaardige wens tot totaal waardenvrije nieuwsvoorziening. Duiding is mits min of meer neutraal gebracht, onderdeel van het nieuws.

Dat je zelf een waardenstelsel hebt in de verre rechterhoek van ons spectrum maakt niet dat de NOS fout zit. Het nieuws voldoet alleen niet aan je eigen wensen. Gelukkig is er voor jou dan Fox News of zoiets, waar je op je wenken bediend wordt.

Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:04

@Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:04: Je lult, homo's hebben niks met economie te maken en als je duiding waardeert, waarom valt je dan niet op dat bij iemand als Maduro, die echt al bloed aan zijn handen heeft, die duiding totaal ontbreekt. Echt de NOS is gewoon aan het framen, samen met andere media en politici. Bolsonaro brandt nu zogenaamd het regenwoud af, terwijl dat bij de voorgangers geen probleem was. Net als Trump, die kindertjes in kooien stopt. Dat ze door Obama gebouwd werden was toentertijd niet de moeite van rapporteren waard. Door dit soort links hellende politiek gedreven verslaggeving verliest de NOS haar geloofwaardigheid.

Blauwpetje | 23-08-19 | 10:14

Ik dacht dat de buren met de bbq bezig waren..

Kleine_Deugniet | 22-08-19 | 23:22

Of ze nou elk jaar voorkomen of niet, of het veel gevolgen heeft of niet, ik vind het ook vervelend en raar dat de branden an sich geen nieuws waren.
Groot gelijk dat mensen hier aandacht voor vragen, klimaathysterie daargelaten.

Ik ben graag op de hoogte van een tornado hier, een orkaan daar en ook van deze bosbranden. Dit is absoluut gewoon nieuws.

letopuwzaak | 22-08-19 | 22:41

Collectief huilen op RTL4 bij Art.
De weerman en de boswachter hebben er verstand van..

rondjesrijder | 22-08-19 | 22:36

Ah, de NASA doet ook al aan rectificaties. Het is nu niet meer ‘slightly below average’, maar ‘close to the average’.

Bammie | 22-08-19 | 22:36

Zal wel een hoop plat gefikt worden voor soja velden of groenspul voor Bio ethanol want dat is zo lekker milieuvriendelijk.
Of de NWO globalisten zijn weer met DEW bezig net als in California.

endofdays | 22-08-19 | 22:33

De Amazone staat elk jaar in de fik. Maar nu niet-linkse Bolsjeknakio de macht heeft wil de onafhankelijke progressieve pers het even melden.

Het is weer wat knullig. En dan vraagt de NOS zich af waarom er zoveel fake news is. Ze zijn er zelf mee begonnen. Politiek gemotiveerd nieuws waarbij toevallig de context wordt weggelaten, dat is fake news. Kijk in de spiegel en zet met koeienletters bij elk journaal dat de inhoud is samengesteld door mensen die op D66, PvdA en GL hebben gestemd. Dan mogen ze doen wat ze willen.

UHeeftGelijk | 22-08-19 | 21:30 | 5

U heeft inderdaad gelijk

foxhunter | 23-08-19 | 09:04

Een valse beschuldiging. Wereldwijd hebben zo ongeveer alle nieuwsbronnen deze cijfers geciteerd, die afkomstig waren van INPE, het Braziliaanse ruimte-instituut. Dat die cijfers niet accuraat zouden zijn kan niet direct de NOS in de schoenen worden geschoven. Maar de gretigheid waarmee dat toch gebeurt laat eerder zien waar de echte prioritieten liggen: de NOS moet hoe dan ook kapot. Dat is een beetje zielig eigenlijk.

En als je je dan zo ergert aan de toon van de NOS: Dit land wordt nu eenmaal voor 80% bevolkt door mensen met opvattingen die stroken met de neiuwsvoorziening van de NOS. Daar kan je van alles van vinden, maar het is een direct gevolg van het feit dat je zelf in een uithoek van het politieke spectrum zit. Tegen alles aantrappen is dan een beetje buitensporig. Zoek je heil dan gewoon bij nieuwszenders die de hele dag jouw eigen vooroordelen bevestigen, over buitenlanders, vluchtelingen, islam en meer van die onderwerpen waar je leven om draait.

Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:09

@Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:09:
"... En als je je dan zo ergert aan de toon van de NOS: Dit land wordt nu eenmaal voor 80% bevolkt door mensen met opvattingen die stroken met de neiuwsvoorziening van de NOS..."

Kip of ei, wat was er eerst? Strookt die "80%" met de duiding van de NOS omdat de NOS de meerderheid nablaat, of blaat de meerderheid de propaganda van de NOS en al de politiek correcte lobbyclubs die erachter zitten na?

Als dit zou gaan om de gelijkgeschakelde media in Rusland, en het feit dat de meerderheid der Russen daardoor (?) vrolijk achter Poetin blijft staan, zou je het wel een probleem vinden. Maar dat in ons op papier democratisch landje de meerderheid haar mening laat (des)informeren door een bestaande elite en het leger aan door haar gesubsidieerde belangenclubjes vind je uiteraard prima. Want het strookt toevallig (of dankzij succesvol hersenspoelen door de media) met jouw vooringenomen standpunten. Waar kennelijk ook jouw leven om draait, om de heidenen van rechts op GeenStijl te beleren en weinig succesvol te bekeren tot de orthodoxie.

Want God verhoede dat rechtse mensen wel degelijk bepaalde punten hebben (onbeperkte immigratie en aanwas van intolerante, onproductieve en parasitaire types en nepvluchtelingen ís een steeds groter wordend probleem, ongeacht "islamofobie" of de variabele snelheid waarmee het gebeurt), maar dat negeer je dan maar, want het draait om de verpakking en de boodschapper en niet de inhoud uiteraard.

Wol | 23-08-19 | 10:49
▼ 2 antwoorden verborgen

We hebben in Nederland letterlijk bijna 100% van onze oerbossen in cultuur gebracht en gaan vervolgens de arme Derde Wereld lopen zedeprediken dat ze vooral in een mensenreservaat in de jungle moeten gaan leven. Donder toch op zou ik als Braziliaan tegen dat westerse gevingerwapper en hysterische gehijg zeggen. Waarom zouden wij niet bijvoorbeeld de helft of zelfs 90% van ons oerbos mogen ontginnen en bewonen en de dier- en plantensoorten conserveren in een 10% reservaat i.p.v. omgekeerd?

Net als dat onzinnige sprookje dat de Amazone de "longen" van de Aarde zouden zijn. Volgens mij heb ik reeds jaren terug gelezen dat een volwassen bos nauwelijks meer CO2 opneemt, want er gaat namelijk ook een hoop dood wat weer ligt te ontbinden tot CO2. Weet je wat ik als leek zou gokken met een beetje simpel redeneren dat waarschijnlijk wel een hoop CO2 opneemt? Dat bos kappen en reduceren tot houtskool en daarna een flinke akker met mais en soja erop zetten waarvan je ook weer grote delen kunt verkolen en\of begraven behalve de maiskolven en bonen zelf (of zelfs die erbij). Maak er houtskool van die je opslaat in grote reservoirs, oude kolenmijnen of loodsen, heb je nog een appeltje voor de dorst qua energie als ooit blijkt dat CO2 door de mens toch niet zo'n ramp was of de alternatieve energiebronnen toch niet zo voordelig.

Neem je jaar in jaar uit meer CO2 op dan dat je in de lucht pompt, dunkt me? Heel wat effectiever dan een bos dat een ton CO2 opneemt om het met afstervende planten en drassige moerassen die methaan uitstoten weer uit loopt te braken. Maar ja, ik ben geen (klimaat)wetenschapper, dus weet ik veel. De media daarentegen, dat zijn volleerde experts die in koor zingen dat het allemaal dra-ma-tisch is.

Wol | 22-08-19 | 21:12 | 11

@Wol | 23-08-19 | 08:35:
Dat je de Amazone een unieke biotoop noemt heeft niks met Groenlinks te maken. Het is een feit. Er leven daar unieke diersoorten die zouden uitsterven zonder dat regenwoud. Dat jou dat niks uitmaakt lijkt me helder met je wollige geschrijf. Als je de Amazone bestudeert zie je heel gemakkelijk dat de ontbossing daar enorm snel gaat en er komt nooit oerwkoud meer voor terug. Dat is doodjammer en bovendien gevaarlijk, want die voedselketen van ons is van veel dingen afhankelijk die niet allemaal direct duidelijk lijken. Biodiversiteit (weer zo'n groen zeikbegrip waarschijnlijk) is daarbij onmisbaar. Wol is duidelijk een stadsmensje, die denkt dat zijn leven prima kan bestaan zonder de natuur.

Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:17

@Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:17:
Je leutert wederom met een boog om wat ik schrijf heen. En nogmaals herhaal je een onzinnig standpunt dat de Amazone onderdeel is van onze voedselketen zonder enige onderbouwing. Gevolgd door een nog nuttelozer ad hominem, alsof je mij zou kennen en het überhaupt relevant is of ik een stads- of natuurmens ben.

En ja, de mens kan prima bestaan zonder het overgrote merendeel van de natuur. Je braakt gewoon "groene" propaganda uit die je voor zoete koek slikt. Net zulke onzin als dat quatschverhaal over bijtjes die uitsterven die onze dood zouden betekenen, terwijl soja, mais en andere belangrijke gewassen zelf- of windbestuivend zijn.

Of je alle natuur moet willen cultiveren is natuurlijk heel wat anders. Noch is dat praktisch mogelijk. Bijvoorbeeld Japan bestaat voor het merendeel uit bos, omdat de hellingen te steil zijn voor menselijk gebruik. En ik bood al een oplossing: zet 10 tot 50% van die Amazone opzij als natuurgebied, kun je ook alle soorten in stand houden, maar ook daar lul je vakkundig omheen.

Wol | 23-08-19 | 10:35

Wol: " we hoeven geen miljoenen luiaards te hebben" Gaat u daarover? En wie zijn we?

DeEchteWaarheid | 23-08-19 | 15:22
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
g[E]ulden | 22-08-19 | 21:02

Die brand is best nog wel omvangrijk te noemen.

Jan, Leiden | 22-08-19 | 20:33

Meer bomen kappen dus, krijg je ook minder bosbranden.

klaas24 | 22-08-19 | 20:00

Zie je wel: Niks aan de hand. Business as usual.

VanBukkem | 22-08-19 | 18:30

Altijd dat gelul over rechts of links hier altijd. Maakt geen moer uit. Beide is het troep!!

purgie | 22-08-19 | 18:29

Ach ja, vorig jaar waren er veel bosbranden in British Columbia (Canada), het was een droog warm jaar en dat zou allemaal zijn gekomen door global warming en zo. Dit jaar koel en behoorlijk nat, vrijwel geen bosbranden. Komt waarschijnlijk ook door de CO2 global warming en Greta die op een boot zit.

faz | 22-08-19 | 18:26

Word morgen 26 graden en kijk nu al uit naar de verontrustende beelden over de opwarming van het klimaat.

komtdatschot | 22-08-19 | 18:18

Die Brazilianen zijn unfit to rule een dergelijk belangrijk stukje aarde.

Yeohan | 22-08-19 | 18:09

Het wordt hoog tijd dat FOX ook in Nederland een nieuwszender start om tegenwicht te bieden tegen de overwegeld linkse media. Alleen de aankondiging al zou een golf van paniek veroorzaken in het medialandschap.

JanP999 | 22-08-19 | 17:56

Op RTL Z wordt het nog steeds heel eng gebracht. (op die balk onderin beeld)

NiCeY | 22-08-19 | 17:47

In vrijwel elk NPO programma worden er gebeurtenissen gelinked aan de klimaatverandering, waarin wij mensen schuldig aan zijn ( vooral de babyboomers, die hebben alles verziekt) :
- te droog
- te nat
- te warm
- te koud
- processierups in Nederland
- tijgermug in Nederland
- wolven in Nederland
- dode dolfijn voor de kust
- 3 dagen hittegolf
- onweer in Noord-Italie
- bosbranden
- daling grondwater
_ stijging zeespiegel
- vluchtelingen
- meer doden 80+
- te veel vlees consumeren
- enz.

Koekoek, de weergod Hiemstra heeft nog veel meer voorbeelden voor u. Weet u nog items die ik vergeten ben??

Predeker | 22-08-19 | 17:31 | 1

Ik zal het u nog sterker vertellen : ik ben persoonlijk geheel verantwoordelijk voor dat lijstje van u....

the namster | 22-08-19 | 17:38

Bosbranden zijn een natuurlijk verschijnsel. Mogelijk verbrand er door menselijk ingrijpen juist minder bos dan wanneer je de natuur zijn gang zou laten gaan. Het probleem van menselijk ingrijpen is echter wel dat de branden vaak heftiger zijn, omdat er meer dood hout gevormd wordt door het voorkomen van een brand. Hierdoor gaan bomen dood, terwijl ze zouden overleven als er minder dood hout zou zijn op de grond, wat het geval is bij een regelmatige brand.

watazooi | 22-08-19 | 17:30 | 6

@mok | 22-08-19 | 19:42:
Enigszins OT, maar ik heb ergens een docu gezien over dat op een totaal oppervlak van onze 3 noordelijke provincies, genoeg voedsel verbouwd kan worden voor de gehele wereldbevolking. Het is simpelweg een management- en eetgedragkwestie.

Sjeik-Sjotum | 22-08-19 | 19:55

@Sjeik-Sjotum | 22-08-19 | 19:55:
De bovenlaag is al uitgeput, dat was ten tijde van Malthus al een ding. Een hogere opbrengst per landbouwareaal is mogelijk maar dan moet periodiek nieuwe grond worden aangevoerd. Dat voorkomt dat je je overige landbouw infrastructuur steeds moet verplaatsten; je verplaatst gewoon steeds de grond. Die komt van "verderop" en het moet daar behoorlijk ingrijpend worden omgewoeld om bruikbare grond te vinden.
U voelt het dilemma?

kindapaas | 23-08-19 | 01:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit heeft weinig met de klimaathysterie te maken, des te meer met natuur en milieu. Of het nou 38.000 of 72.000 branden zijn, besef je even wat dit aanricht. Er gaan gigantische stukken jungle verloren voor tientallen jaren lang, er leven tig bedreigde diersoorten in dat Amazonegebied, waarvan ik het in ieder geval verschrikkelijk zou vinden als deze uitsterven. En wat te denken van de bewoners van het Amazonegebied die jaar in jaar uit hun leefgebied al afgenomen zien worden. Je bent wel een enorme egoïst als je daar je schouders voor ophaalt. Misschien kunnen we situaties weer eens gaan beoordelen zonder in een politieke links-rechts emotie te schieten.

8-bit_console | 22-08-19 | 17:24 | 2

Die bosbranden komen daar elk jaar voor. Ik had er nog nooit eerder van gehoord. Waarom horen we dat nu pas? Omdat in het verleden daar linkse regeringen aan de macht waren en alle correspondenten louter lovende woorden lieten horen. Die hebben de voedingsbodem gelegd voor deze president. En omdat de NGO's ruzie met hem hebben hebben die nu de media in geschakeld om moord en brand te gaan schreeuwen over de jaarlijkse traditie van de bosbranden als ware het een unike gebeurtenis

JanP999 | 22-08-19 | 17:38

@JanP999 | 22-08-19 | 17:38:
Onzin. Elk jaar wordt aandacht besteed aan de bosbranden in Brazilie en de ontbossing daar. Waar komt de leugen vandaan dat daar nooit nieuws over zou zijn? Je liegt, om je punt te willen maken tegen de NOS, nietwaar? Waarom doe je dat? Kan je het niet met feiten aan?

Beste_Landgenoten | 23-08-19 | 09:19

Nou , dat wordt een boycot op alle uit Brazilie geleverde voedsel producten?
Kunnen we wel met z’n allen lopen te gillen hoe erg dat is, maar wat doen WIJ in Nederland DAAR aan?
Tegenwoordig ga ik wat bewuster boodschappen doen en koop uitsluitend producten uit Nederland.
Ik vraag me af wat het export percentage is van de landbouw uit Brazilie.

Datgingniegoed | 22-08-19 | 17:24 | 3

Braseliaanse Rundvleesproducenten behoren tot de grootste ter wereld.

Trumme | 22-08-19 | 17:30

@Trumme | 22-08-19 | 17:30: Dat, en de daar bijbehorende Soja teelt voor dus met name veevoer.

Hof van Tuinslang | 22-08-19 | 21:24

@Hof van Tuinslang | 22-08-19 | 21:24:
Onze varkens en kippen dus...

* Il Principe * | 22-08-19 | 23:11

In brazilië stoken ze de longen van de aarde op overigens net als in indonesië,verder bouwen ze in China de ene na de andere kolencentrale en onze regering vind het nodig dat we arm worden om de aarde te redden van de ondergang.

likdoorn | 22-08-19 | 17:23 | 1

Ah. Het gebeurt elders ook dus mogen wij gewoon lekker meedoen aan de kapotmaak-rage. Wat een stupide argument. Ja maar zij doen het ook.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 19:01

Maar goed, Bolsonaro heedt wel een punt als hij zegt dat Europeanen zich erbuiten moeten houden. Het is een keer klaar met voor anderen bepalen wat ze met hun grond doen.

Paisano | 22-08-19 | 17:06 | 3

Bolsanero is geen zegen voor de mensheid. Dat die man gekozen is geeft weer aan wat een domheid er is in de wereld. Als we toch eens op IQ mochten selecteren bij de voortplanting.. Oh wie had het daarover ook ooit? Ach ja, laat ook maar. Ieder mens is waardevol, nietwaar?

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 18:32

@NorthStar | 22-08-19 | 22:05:
Als daar genoeg reden voor is neem ik anderen graag de maat. Misschien helpt het. Hoewel tegen opzettelijke stupiditeit helpt maar weinig. Iedereen heeft recht op een eigen mening uiteraard maar niet iedereen heeft de plicht naar die onzin te luisteren.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 22:31

Hoe gaat dat precies in zijn werk, meer branden door meer ontbossing? Is het niet bos wat brandt dan?

Sans Comique | 22-08-19 | 16:54 | 1

In veel gevallen is ontbossing de (aangestoken) brand. Vuur verspreidt zich ook veel beter in jonge en aangetaste bossen (door houtkap en eerdere branden) dan in oude bossen.

Diotima | 22-08-19 | 17:12

38.000 bosbranden, dat is een stuk minder dan doden door het Paul Pot regime. De persoonlijke vriend en voorbeeld van Paul Rosenmöller.

honde | 22-08-19 | 16:52

Ach ja, die kutbomen en kutindianen zitten alleen maar in de weg voor economische vooruitgang. Soort 'idiocracy' daar in Brazilië. Een autoritaire demagoog gesteund door christelijke reli-fundi's en andere figuren die je niet met een gezonde burgermaatschappij associeert.

Diotima | 22-08-19 | 16:48 | 1

Laat dat nou in opkomst zijn. Kunnen we ons later afvragen hoe het komt dat stupiditeit een opmars kon maken begin 21ste eeuw. Er moet een verklaring voor zijn want het is overal. Opzettelijke stupiditeit. Misschien als natuurlijk regelmechanisme.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 18:34

Ben ik nu de enige die de correctie niet begrijpt?
Zoals ik het lees was de 72.000 niet correct want sloeg op heel Brazilië, maar is het aantal voor het hele Amazone gebied (groter dan Brazilië) 38.0000.

Que?

ZonderNaam | 22-08-19 | 16:32 | 2

Het gebruik van de naam van de Amazone rivier klopt ook niet, de benaming "regenwoud" zou veel beter kloppen, maar dan wordt de aandacht te veel van Bolsonaro afgeleid en dat is niet de bedoeling van de MSM en Kuifje-in-Schubbekuttenveen....

the namster | 22-08-19 | 16:52

De Amazone beslaat "slechts" 9 van de 27 staten van Barzilië. De andere helft vond dus plaats in de overige 18 staten.

Paisano | 22-08-19 | 17:11

Er komt een moment dat er de eerste oorlog uitbreekt om het milieu. Cool!

squadra | 22-08-19 | 16:31 | 2

Tja. Plaatsmaken voor pleuris. Weer es aan de bucketlist werken.

Shareholder II | 22-08-19 | 16:50

Als we overbevolking en voedselschaarste en overbevolking als milieuprobleem zien, hebben we die oorlogen reeds.

Diotima | 22-08-19 | 17:05

Overigens. Braziliaanse nieuwsbronnen, die wat dichter bij het vuur zitten zeg maar, hebben wel iets meet te melden dan die getallen. Namelijk dat de ontbossing wel degelijk in recordtempo doorgaat.

www.apnews.com/88a097ee5f574fd0bdf3b7...

En dan nog: Het was niet alleen de NOS die dit bericht bracht, maar zo ongeveer iedere nieuwsbron in de wereld. Dus die mishap (als dat het al is) kan niet aan de NOS te wijten zijn. Maar oke, ik begrijp, alles moet worden gebruikt om de NOS kaputt te schrijven.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:23 | 6

@Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:35: Maar waarom is dat nieuws? Die branden zijn daar elk jaar. Omdat NGO's een hoop kabaal maken omdat ze ruzie hebben met Bolsenaro. De NOS mag dit melden maar ook in perspectief plaatsen. NGO's zijn partij in een coflict en geen betrouwbare bron.

JanP999 | 22-08-19 | 17:45

@JanP999 | 22-08-19 | 17:45: Yup. Ik kom er al since 2001 en ieder jaar wordt er veel land kaal gebrand voor landbouw. Bovendien zijn niet al die stipjes Amazone gebied. Dat is meer waar het woord BRAZIL staat. De rest is lekker makkelijk landbouw rijp maken. Columbia (links boven, is ook niet echt Amazone. Het is net zo een lekker makkelijke kaart als: er is weinig sneeuw gevallen in de alpen en dan een kaartje van GranCanaria er bij betrekken.

echtpaul | 22-08-19 | 20:25

Dat betekent dat er één gezamelijke bron aan alle nieuws voor alle media ten grondslag ligt, terwijl ons pluriformiteit voorgehouden wordt als norm en doel om naar te streven. De te verwachten éénzijdigheid van de berichtgeving als gevolg van deze merkwaardige constructie lijkt hier geen punt van zorg te zijn. Wie beheert de primaire bron nu eigenlijk? Wie zijn de eigenaars, bestuurders, medewerkers, hoe verlopen de benoemingen, hoe verloopt de financiering, zijn er jaarverslagen?

kindapaas | 23-08-19 | 01:49
▼ 3 antwoorden verborgen

38.000 branden? Spontaan of gewoon aangestoken?

jochum1980 | 22-08-19 | 16:13 | 2

Een paar door de bliksem, maar 99 procent is aangestoken om landbouwgrond te verkrijgen.

snapal | 22-08-19 | 16:15

Wordt later specifieker naar gekeken. Onderste steen komt boven, maak je geen zorgen.

Shareholder II | 22-08-19 | 16:26

Valt mee dus. Maar 40.000 brandjes kan es een keer voorkomen natuurlijk. Wel kut voor de dieren in het bos. Laten wij samen zingen en wachten op de regens.

Shareholder II | 22-08-19 | 16:12 | 3

Nee, niet een keer, elk jaar is dat zo.

snapal | 22-08-19 | 16:16

@snapal: Ja dat bedoel ik. Volgend jaar komt het ook es voor.

Shareholder II | 22-08-19 | 16:42

Overigens, ter vergelijking, in sommige landen gaan per jaar meer varkens dood door stalbranden dan in de gehele Amazone.

kindapaas | 23-08-19 | 01:52

Het wordt tijd dat die meute linkse nepjournalisten met hun milieu hysterie en dollartekens van subsidie en vette klimaatbanen aangeklaagd gaan worden wegens opruiing.
Het brandt al honderden jaren in de regenwouden tijdens het droge seizoen. En groeit twee keer zo hard terug. Plus, er wonen daar iedere jaar meer mensen, en die hebben ook voedsel en land nodig. Wanneer wij hun nu zouden steunen in plaats van miljarden aan die klimaatgekkigheid en Co2 fraude hier uit te geven, wordt het misschien nog wat met deze wereld.

070 | 22-08-19 | 16:11 | 3

Groeit twee keer zo hard terug.... lol

Kevf | 22-08-19 | 16:15

Dat laatste bedacht ik me ook onlangs: geef degenen die nu het bos aansteken geld om het regenwoud juist te behouden. Volgens mij is het tegengaan van ontbossing altijd nog een stuk efficiënter dan welke alternatieve energiebron dan ook.

FrankVeer | 22-08-19 | 16:50

Dit zijn hoofdzakelijk grote aangestoken branden, niet het soort sporadische natuurlijke bosbranden. Natuurlijk hebben mensen voeding nodig, maar grootschalige veeteelt is niet de beste manier om de mensheid te voeden.
https://rainforests.mongabay.com/0809.htm

Diotima | 22-08-19 | 16:55

Ach ja. Maar 38.000 branden! Geen enkel probleem toch?
Even afgezien van de heerlijke kans om weer de NOS af te zeiken, wat veel belangrijker is dan welk nieuws ook uit de echte wereld, is het bericht dat het gaat om "maar" 38.000 bosbranden wat je echt aan denken zou koeien zetten. Maar nee dus. De NPO. Dat is de hoofdzaak hè..

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:04 | 3

Uw begrijpertje is stuk, of u bent gewoon een troll, dat kan ook..

Wijze uit het Oosten | 22-08-19 | 16:11

@Wijze uit het Oosten | 22-08-19 | 16:11:
De grootste trol is degene die ernstige bosbranden aangrijpt om mensen op te stoken tegen een mediabedrijf dat verkeerde cijfertjes heeft overgenomen.

Diotima | 22-08-19 | 16:57

Uitstekende reactie!

8-bit_console | 22-08-19 | 17:27

Ik vind het nog steeds veel.

BozePaarseMan | 22-08-19 | 16:02

Heb weleens een luiaard zien vluchten voor bosbrand. Sjongejonge man man man.

RickTheDick | 22-08-19 | 15:58

Tien minuten geleden toch op Nu gezet...

djtdlg | 22-08-19 | 15:56 | 4

Grappig Snapal. Daar denk ik nu exact tegengesteld over.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:15

@snapal | 22-08-19 | 16:07:

Mijn account is geblokt, omdat ik een keer iets in twijfel trok.... geen nujij meer voor mij

djtdlg | 22-08-19 | 20:07

@djtdlg | 22-08-19 | 20:07:
Waarschijnlijk een of ander vaag complot dat je te berde bracht. Daar houden ze niet zo van die onzin.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 22:34
▼ 1 antwoord verborgen

De NOS is de GroenLinks news outlet. Dan ga je vanzelf net zo goed rekenen als de Jessias.

Sitting_targets | 22-08-19 | 15:54

De kampvuurtjes op de camping meegeteld waarschijnlijk

laurentius | 22-08-19 | 15:53

Ach, 38000 bosbranden, waar lullen we nog over? En de laatste 15 jaar als referentiekader, dat geeft een gerustgesteld gevoel.

DeEchteWaarheid | 22-08-19 | 15:49

Klimaatgezeur heb ik geen zin in normaliter. Maar moet de Amazone nou echt helemaal naar de knoppen? Vind het behoorlijk zonde.

Daffyduckblowtook | 22-08-19 | 15:48

Als ze op het rode stippen kaartje nu eens grenzen hadden ingetekend, dan zou je zien dat Bolivia, Paraguay en Uruguay ook aardig aan het affikken zijn....

the namster | 22-08-19 | 15:47 | 2

Als je de granzen van het Amazone gebied erin tekent, zie dat het overgrote deel van de bosbranden niet in het amazone gebied plaatsvindt. Branden vinden veel plaats op plantages, om de grond te bemesten. Net zoals wij vroeger de graanvelden verbrandden. Zou chic zijn als ze zouden vermelden hoeveel van die branden zijn aangestoken op akkers om grond te verrijken.

Nebuchednezzar | 22-08-19 | 16:18

Ja maar daar is links aan de macht dus laten we dat ff buiten beschouwing laten

JanP999 | 22-08-19 | 17:51

Hoeveel warmtepompen zijn er nodig om de uitstoot van 38.000 bosbranden te compenseren?

snapal | 22-08-19 | 15:46 | 2

Bomen zijn C02 neutraal dus nul warmte pompen nodig

dubbletjes | 22-08-19 | 15:50

Zie graag alles in perspectief.
Misschien wordt er dan iemand wakker die zegt dat alle maatregelen hier nutteloos zijn als ze er daar een zooitje van maken.
Het is als een kamer behangen, terwijl het huis instort.

snapal | 22-08-19 | 15:50

Geen dag zonder klimaat-alarm. De wereld vergaat, tenzij u een warmtepomp koopt bij de kartel-ondernemer van de VVD en morgen spijbelt om te protesteren tegen de bosbrand.
Plus nog wat losse maatregelen die elke klimaat-aap kan bedenken.

Jan Passant mk2 | 22-08-19 | 15:44

Wat maakt het uit. Het grootste deel van de uitzendingen NOS is propaganda voor de EU, tegen Trump, voor links, tegen normale mensen, voor klimaatonzin.

derksje | 22-08-19 | 15:43 | 5

Het grootste deel?? alles op/bij de npo is pure linkse staatspropaganda.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 22-08-19 | 18:06
-weggejorist-
derksje | 22-08-19 | 19:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Interessant weetje: de regenwouden zijn niet de grootste zuurstofproducenten. Het grootste deel wordt uitgebraakt door fytoplankton. Een boom is gewoon CO2 neutraal.

van_Heutsz | 22-08-19 | 15:43 | 3

Tsja dat iedereen elkaar weer na praat over "de longen van onze planeet" terwijl al decennia lang bekend is dat die titel naar de oceaan hoort te gaan is ook best storend idd

Merkelfapper | 22-08-19 | 15:47

Nope. Volwassen tropische regenwouden zijn vanwege de hoge verrottingsgraad netto-methaanproducenten (methaan is een belangrijk broeikasgas). Wel degelijk zijn zij van wezenlijk belang voor de koolstofdioxide-zuurstofcyclus.

Maar u raakt een teer punt: het effect van de totale biomassa in de zeeën en oceanen op diezelfde cyclus. Mij zijn geen significante studies bekend. Wat betreft de verzuring van de oceanen heb ik wel eens gezocht op het effect van de menselijke zeezoutwinning daarop. Die minerale opbouw kon wel eens heel delicaat zijn, terwijl wij die zeeën met kilotonnen tegelijk al eeuwenlang daarvan leeg trekken. Want hoe vindt die suppletie plaats?

Om van de overbevissing nog maar te zwijgen. Dat natuurlijke evenwicht onder en vlakbij de zeespiegel moet al tientallen jaren helemaal zoek zijn.

Hetkanverkeren | 22-08-19 | 15:53

Nou fik dat regenwoud maar af dan. Nietwaar?

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:08

In de tijd van de Soviet Unie verbaasde ik me erover dat ze in het Oost blok echt geloofden wat de Pravda schreef. Pas nu met onze huidige NOS begin ik te zien hoe dat gewerkt moet hebben.

Blauwpetje | 22-08-19 | 15:43 | 3

Mensen zijn nu eenmaal kudde dieren ze lopen achter elkaar aan. Als je anders denkt of voor je zelf denkt en gewoon vragen stelt die de kudde leiders niet prettig vinden, ben je gevaarlijk

dubbletjes | 22-08-19 | 15:49

Alsof er geen andere bronnen zijn dan de NOS? Werkelijk wat een stupide vergelijking.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:08

@helaas landgenoot | 22-08-19 | 16:08: rtl, joop, dat soort bronnen???

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 22-08-19 | 18:07

Want 38.000 branden is verder geen enkele reden tot bezorgheid ?

Hedieho | 22-08-19 | 15:42 | 1

.. wel zodra het er 38.001 worden. Dan raak ik ook in paniek en dan is het snel voorbij met de narigheid.

Jan Passant mk2 | 22-08-19 | 15:48

Niet dat het nou gaat om in totaal verbrande hectakilometers , maar een kniesoor die daar op let. De Braziliaanse oppermalloot wist in de beste Amerikaanse presidentstraditie te melden dat Greenpeace de branden had gesticht. Piranha's zijn de nieuwe walvissen.

Of het verschil tussen door de mens veroorzaakte branden en natuurlijke oorzaken. Overigens las ik eerder vandaag dat significante delen van Siberië het afgelopen jaar zijn afgebrand. En hoe Rusland zich bezint om dit soort ecologische rampen voortaan beter te beteugelen.

Natuurbehoud: je kunt het maar beter niet aan ideologen over laten. Zie bijvoorbeeld Pieter Winsemius (een f****** vvdert) , een van de beste vakministers van na de Tweede Wereldoorlog.

Hetkanverkeren | 22-08-19 | 15:41

Allemaal sinasappelschillen bewaren om het regenwoud te redden:

youtu.be/UhljWOuQA-o

Gulliver | 22-08-19 | 15:40

Al die houtkachels ook daar. Foei.

Ares | 22-08-19 | 15:38

Ik ben tegen policor. Maar dat wij deze aarde naar de kloten helpen is gewoon een feit. En zelfs dat "correcte" plaatje, waar sarcastisch "dikke fik" over wordt geschreven is een tragedie voor onze planeet. Voor de flora en fauna daar.

Natuurlijk belangrijk dat alle media correct berichtgeven, maar het bagataliseren van het probleem door GS nu is ook niet oké en helpt niet om deze planeet beter te maken voor iedereen.

EpicureanDreams | 22-08-19 | 15:37 | 7

@Freert Gilders | 22-08-19 | 15:43: Mee eens! Geen woorden, maar daden. Dan laten we links gelijk zien, dat we niet maar lullen, maar aardbodem met plantjes vullen.

EpicureanDreams | 22-08-19 | 15:54

First things first. De NOS affakkelen is belangrijker dan een regenwoud affakkelen.

Beste_Landgenoten | 22-08-19 | 16:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Op De Witte Onderbroek zijn ze een stuk beter geïnformeerd dan bij de NASA:
"Dit jaar zijn er al bijna 83.000 – veelal aangestoken – bosbranden geweest, een stijging van meer dan 80 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar."

Schoorsteenveger | 22-08-19 | 15:34 | 1

Ach ja, lekker spelen met statistieken. Meer dan 80% meer dan vorig jaar klopt voor zover ik weet gewoon, alleen dat vorig jaar dik onder het gemiddelde lag zijn ze vergeten erbij te vermelden.

Merkelfapper | 22-08-19 | 15:44

Dat is goed nieuws, we kunnen gerust zijn, het aantal bosbranden is nog steeds gigantisch, maar niet hoger als andere jaren. Zo gaat dat ook met kikkers in de pan, het water is heet, maar ze zijn het gewend.

snapal | 22-08-19 | 15:33 | 2

Al een democraat hier Trump de schuld van gegeven ?

vmk | 22-08-19 | 15:29

Iemand enig idee hoeveel volkomen onschuldige dieren daar weer de dupe zijn geworden van het monster op 2 benen, de 'mens'?

Goofje | 22-08-19 | 15:27 | 1

Twee korenwolven?

Schoorsteenveger | 22-08-19 | 15:31

Tijd om een bosbrand tax te gaan heffen!

Sunabalk | 22-08-19 | 15:24

Ik schrok al. Het zijn er gelukkig maar 38.000. Die krijgt Bolsonaro wel klein. Mannetjesputter.

Ridde Rogter | 22-08-19 | 15:22

Hele generaties hebben hier jarenlang estafette gelopen "om het regenwoud te redden"... Geef ons geld terug, Bolsonaro!

Calastir | 22-08-19 | 15:20

Kijk die tweets, wat een berg paniekmakerij zeg, om je te bescheuren als het niet zo triest was

wilmeister00 | 22-08-19 | 15:20

Ik heb de rode stipjes even heel snel via rainman-methode geteld, het zijn er toch echt 78.192 branden. Maar ik kan er +/- max. 40.000 naast zitten.

klamme.vla | 22-08-19 | 15:19 | 2

@kv: klopt. En hoeveel heb je er in het regenwoud geteld? (tip: Niet heel Brasil bestaat uit regenwoud ;-)

GWB | 22-08-19 | 15:33

@GWB | 22-08-19 | 15:33: Welgeteld 17 branden. Het is per slot van rekening geen droogwoud.

klamme.vla | 22-08-19 | 15:43

Het enige hieraan wat me verbaast is dat ze al na 1 dag "rectificeren" en niet pas over een paar maanden.

Merkelfapper | 22-08-19 | 15:19

Uiteindelijk is dit ook weer onze schuld ofzoiets.

postmodernismisdead | 22-08-19 | 15:16 | 3

Het is in ieder geval niet de schuld van de Braziliaanse boeren die de branden zelf hebben aangestoken, want dat zijn zielige kleurlingen. Blijft over dat het niet anders kan dan dat het de schuld van het klimaat is (en dus van ons).

kunstliefhebber | 22-08-19 | 15:41

@kunstliefhebber | 22-08-19 | 15:41:
Nou, als je moeder aarde als een levend organisme kan zien en wij mensen meer groen kappen dan bijplanten dan zal een levend organisme mogelijk meer CO2 gaan aanmaken om te gaan vergroenen en wat wil de mens vervolgens weer? Co2 hysterie

Yeah sure | 23-08-19 | 00:28

Maar als het echt brandt hoor je de NOS niet..

Frau Merkel | 22-08-19 | 15:14

Laat Jesse het maar niet horen..

Typethetext | 22-08-19 | 15:13

Veel stipjes op een klein kaartje.
Doet me denken aan Flight Radar. Moet gigantisch fout gaan denk je dan.

arie-hoax | 22-08-19 | 15:13

Bewust bos in brand steken, lijkt wel Staatsbosbeheer in actie

kapotte_stofzuiger | 22-08-19 | 15:12

Van het weekend weer lekker de bbq aan zie je ook gewoon 150000 branden in dat kleine landje

TDB | 22-08-19 | 15:12

Veel dus en dat zal onder de idioot die nu President is alleen nog maar toenemen.

Kuifje-in-de-EU | 22-08-19 | 15:11 | 7

Kuifje is een beetje dom.

Jos Tiebent | 22-08-19 | 16:05

Dat vrees ik ook, maar dat mag ik hier eigenlijk niet schrijven want een 'te linkse' reactie.

Ledzep67 | 23-08-19 | 07:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Jeroen is verhuisd?

RenHoek | 22-08-19 | 15:10 | 9

Ik snap hem ook niet.

Cammy | 22-08-19 | 17:24

Heel bekend filmpje op Dumpert... Jeroen zat met vuur te spelen en dat ging fout.

whatsinaname | 22-08-19 | 18:05
▼ 6 antwoorden verborgen

As of August 16, 2019, satellite observations indicated that total fire activity in the Amazon basin was slightly below average in comparison to the past 15 years............
Waar is de tijd gebleven dat je op geenstijl iemand een nekschot mocht geven of ga eens deaud wensen............het is zo toepasselijk in deze tijden............

Kanariefant | 22-08-19 | 15:09 | 2

Ongezien de typhus achter de oogballen mag nog wel. Neckschot zou ook nog wel moeten kunnen, zodat iemand stopt met reauken.

Frau Merkel | 22-08-19 | 15:17

Ja, de afgelopen 15 jaren is El Nino-tijdperk. Daarvoor waren er niet zulke droogtes. Verder denk ik dat onder deze president mensen wat minder scrupules hebben om bos in de brand te zetten.

Diotima | 22-08-19 | 17:01

38.000 open haarden ?
Hier alleen al in NL zijn het er meer.

Bolder | 22-08-19 | 15:09

38.000 branden is ook best veel en treurig...

geluidjes | 22-08-19 | 15:08 | 7

In een gemiddelde volkswijkstad zul je er meer hebben in de vorm van barbecue.

Jos Tiebent | 22-08-19 | 16:03

@keestelpro | 22-08-19 | 15:29: Uiteraard is het een schatting. 37.999 suggereert een nauwkeurigheid die niet gehaald wordt.

thefonz | 22-08-19 | 16:10
▼ 4 antwoorden verborgen

En wij maar Co2 besparen. Zitten ze daar gewoon maximaal te BBQen!

Joost Maghetweten | 22-08-19 | 15:08

Dat was niet de klimaat afspraak! Gelukkig compenseert Nederland deze branden met warmtepompen.

keestelpro | 22-08-19 | 15:06 | 1

Fuk, aan deze fipo valt niets meer toe te voegen ;-)

hotmint | 22-08-19 | 16:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken