Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beelden: Iraanse marine entert Britse olietanker, Nederlandse marine naar front geroepen

Ja ja, wordt de Nederlandse marine die niet meer is wat het ooit was nu toch echt naar het front geroepen door de Britse marine die niet meer is wat het ooit was.

Perzen die Arabieren haten maar wel dat met het zwaard gebrachte Arabische geloof als staatsdoctrine hebben, je zou er bijna spontaan vergeldingspiraatje van gaan spelen. 't Zit als volgt. Op 4 juli werd vanaf het Britse mediterrane grondgebiedje Gibraltar een Iraanse olietanker geënterd. Het schip werd verdacht van het smokkelen van ruwe olie naar Syrië, en dat is verboden onder EU-sancties. Vier dagen terug werd door Gibraltars Hoge Raad besloten het Iraanse schip nog een maand langer vast te houden. Een dag na die bekendmaking enterde de marine van de Iraanse Revolutionaire Garde in internationale wateren de Britse olietanker Stena Impero van Britse rederij Stena Bulk, en legde het voor anker in de Iraanse haven Bandar Abbas. De Iraanse staatszender PressTV bracht vervolgens de bovenstaande beelden naar buiten. Ook werd een tweede schip van Britse rederij Norbulk Shipping geënterd, maar de militairen vertrokken na een paar uur weer en gaven het schip vervolgens vrije doorgang.

De Iraanse overheid doet nu voor de vorm alsof de Impero betrokken was bij een ongeval met een Iraanse vissersboot, maar dat geloven ze natuurlijk zelf niet eens. Powerplay op zee is het, niet heel veel meer. De onderstaande (best wel diverse crew) is overigens in orde. Op 11 juli wist het Britse fregat HMS Montrose een soortgelijke entering van een Brits schip te voorkomen, maar ditmaal waren ze er te laat bij. Zie na de breek de audio van de comms tussen de Impero, Revolutionaire Garde en de HMS Montrose. Maar goed, nu wordt ook de Nederlandse marine naar het front geroepen, en ligt er een formeel verzoek een militaire bijdrage te leveren aan de bescherming van de handelswaterwegen in de Straat van Hormuz. "Nederland zou diverse opties hebben om een bijdrage te leveren. Het sturen van een marineschip lijkt de meest waarschijnlijke bijdrage, als het zover zal komen," aldus RTL.

Social

Foto van de daadwerkelijke entering, volgens Iraans persbureau Mehr News Agency

Social

Reaguursels

Inloggen

De globalisten-elite zoekt weer een (middenoosten) oorlog onder valse voorwendselen en heeft ook nu weer een uitverkoren zondebok.

Iran staat inmiddels al een tijdje op de wensenlijst van het militair- industrieel complex en de grote banken voor een nog uit te voeren proxioorlog. Afghanistan, Irak, Yemen en Syrië gingen u al voor. Blijkbaar is het weer tijd voor nieuwe 'omzet' en nieuwe leugens.
Wij trappen daar inmiddels niet meer in, toch?

afdankert | 24-07-19 | 01:51

Leg eens uit waarom de EU zou mogen bepalen dat Iran als soevereine staat geen olie mag transporteren naar een andere soevereine staat genaamd Syrië? En waarom vrij verkeer over de zeeën ineens niet telt? Of betreft het hier een schip geregistreerd in een EU-lidstaat of olie uit de EU?

Ben op z'n zachtst gezegd geen fan van de Ayatollahs in Iran, maar die figuren zitten daar mede dankzij eerdere Brits-Amerikaanse interventie in 1953 met het verwijderen van de democratisch gekozen premier Mossadegh die de oliebedrijven wilde nationaliseren, en die hem vervingen met de Sjah. Die naar het schijnt min of meer te horen kreeg: jij aan het roer en blijf van "onze" olie die we uit jullie grond pompen af, of je kunt ook vertrekken. En na jaren absoluut vorst en marionetje van het westen spelen mocht meneer Pahlawi in 1979 alsnog vertrekken, draaiden de Ayatollahs hun revolutionaire linkse en liberale broeders de nek om, en zitten sindsdien stevig in het zadel.

Na het zien van alle ellende die interventie tegen de Taliban in Afghanistan heeft voortgebracht, die daar ook alleen maar zaten omdat de VS de Moedjaheddien in de jaren 80 steunden tegen de Sovjets, waaruit Al Qaeda en 9/11 ook mede voortkwamen, na het regime changen van Saddam in Irak die jarenlang weer als zetbaas tegen de Ayatollahs werd gebruikt, na het eerst steunen en dan laten vallen als een baksteen van Khadaffi in Libië en Moebarak in Egypte, waardoor Libië sindsdien in ellendige anarchie en burgeroorlog is gestort (en gelukszoekers zogenaamd niet terug op die kust kunnen worden gezet, terwijl ze er zelf heen gingen) en de Moslimbroeders democratisch verkozen werend in Egypte en vervolgens weer gewipt door de volgende militaire dictator Sisi, na al het steunen van de Middeleeuwse handenafhakkers in Saoedistan die wars zijn van democratie maar wel Jemen platbranden namens een democratisch gekozen dictator die inmiddels allang dood is omdat hij van team wisselde, na het in het verderf storten van heel Syrië omdat men van de seculiere dictator Assad afwilde om hem te vervangen met koppensnellende IS-gekken, is het nu god\allahverdomme eens genoeg?

Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, maar een oneindig aanrichten van seriële bloedbaden, kapotbombarderen van Vietnam met overwinning van de communisten tot gevolg, is er nog ook maar één dolende idiote ziel die denkt dat de VS of het westen dit doet voor "vrijheid en democratie"? Want als het zogenaamd daarom draait, en niet om olie, geld en macht, is het beschamend onsuccesvol. En wel heel merkwaardig dat je een van moord op een kritische journalist verdachte prins-dicator en zijn corrupte familie in Saoedi blijft steunen, jaar in jaar uit, ondanks totaal gebrek aan democratie, vrijheden of gelijke rechten voor vrouwen, met executies en amputaties en onthoofdingen wegens diefstal of alcoholhandel.

Maar tegelijk moet een semi-democratisch land als Iran, waar vrouwen ongelijke rechten hebben maar vele malen gelijker zijn dan in Riaad, wel allang auto mochten rijden, mogen stemmen, beroepen uitvoeren die mannen ook doen, kennelijk weer "bevrijd" worden met bommen. De dood is vast de ultieme bevrijding van al je problemen, maar daarom nog niet gewenst. Als je uit de honderdduizenden doden, ontelbare gewonden en verminkten, de chaos, burgeroorlog en etnische conflicten die eerdere interventies hebben gebracht, de golf van echte en nepvluchtelingen, zonder een greintje werkelijk westerse rechtstaten of vrijheid te hebben gebracht, concludeert dat het nu met een land dat nog veel groter is en miljoenen meer burgers telt dan de meeste voorgaande, het allemaal wel mee zal vallen en heel Iran juichend je als bevrijder zal binnenhalen, zonder negatieve "collaterale schade" of blowback die je met je interventies en open grenzen, zoals o.a. 9/11 en andere aanslagen hebt veroorzaakt voor je eigen onschuldige burgers, ben je werkelijk hersendood. Of simpelweg psychopaat.

Wol | 23-07-19 | 21:12 | 1

Die mega slechte Iran deal waar Trump het over heeft. Dat behelst dat Iran onder andere Olie mag exporteren. Echter moet het zich daarbij wel houden aan de opgestelde regels van de EU en de VS. Na de terug trekking gelden alleen de EU regels nog. De IAEA (Atoom authoriteit) maakt een tijd geleden al bekend dat Iran meer Uranium verrijkt dan is toegestaan (4,x% waar maximaal 3.5% is toegestaan) en nu enteren ze een Brits schip in internationale wateren als vergelding. De EU gaat nu praten, want de EU kan hun Iran deal niet opgeven, want dan zouden ze daarmee Trump gelijk geven. Dat kan en mag nooit gebeuren, vinden ze bij de EU tenminste..

TuurlijkNiet | 23-07-19 | 23:58

Allemaal rasechte Britten op dat schip.

IndoFortuyn | 23-07-19 | 20:20

Prima. Dit is nou precies zo'n situatie waar je een marine voor hebt. Freedom of navigation

Gen. Maximus | 23-07-19 | 19:09

Er wordt hier een raar spelletje gespeeld en vermoedelijk is jan met de pet weer de klos.

kloopindeslootjijook | 23-07-19 | 19:01

Precies. Dus wat wil je dan? Een moderne motortorpedeboot: www.youtube.com/watch?v=r4w2r05Gz6k Met een antimagnetische romp (hoi Ten Cate), bewapend met: zowel de Spike ER2 als Bromstone II, twee (handbediende) .50's (vergeet die MAG's op zee) en een 120 mm "naval mortar": www.youtube.com/watch?v=3LfWKfCaIiM . Plus eventuele ASW, AMW en AAW (AMRAAM, ASRAAM, Meteor) in een modulaire opzet.

Of 20 mariniers. Dat scheelt toch weer een berg kruisraketten op de opvolger van de Walrusklasse. En breek me de bek niet open over het ideale moderne battleship: het modulair multipupose moederschip. A la Stanflex (over godvergeten failliete werven gesproken (hoi TKMS) of wat Damen conceptueel heeft (het crossover concept). De militaire tak van Damen dient genationaliseerd te worden, ze bakken er geen kudt van. Bij ongewijzigd beleid worden ze overgenomen door de Navalgroep, het Franse staatsbedrijf. En dan kan onze marine wachten op haar eerstvolgende Trafalgar. Dan nog liever de lucht in! #teamwatnoursv #alsdiekrengenmaarnietopsteenkoolvaren

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 19:08

Laat die Britten vooral hun eigen boontjes doppen. Ze wilden toch zo graag onafhankelijk zijn? En anders bellen ze John Bolton even. Die heeft hen hier gebracht.

wapster | 23-07-19 | 16:40

De laatste reddingsactie van het Nederlands leger was ook zo'n succes in Libië. Toen was Nederland pardoes de helikopter kwijt en crew gevangen, gelukkig was Gadhaffi best wel lief en liet hij ze snel weer vrij.

zeertegendradig | 23-07-19 | 15:05 | 8

@Hetkanverkeren | 23-07-19 | 15:57: Jij zit er wel naast met de ontzetting van het Duitse vrachtship m.b.t. Duitse seebattalion. Maar goed er zijn lui die een chronische haat aan hun eigen land hebben.

cees2025 | 23-07-19 | 17:28

@cees2025 | 23-07-19 | 17:23: Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar neem alleen al het begrip vredesdividend. Wat gebeurt? De Sovjet Unie capituleert en wil democratie omarmen. Wat doet het Westen? Eerst via het IMF c.s. Proberen om Rusland om zeep te helpen, en daarna toen dat niet lukte de NATO tot aan Ruslands grenzen uitbreiden. Voor de goede orde, de NATO is ooit bedacht om het Warschaupact het hoofd te bieden. Dan vraag je stomweg om een Vladimir Poetin.

Dan het specifieke geval Nederland. Wij zijn sinds we een koninkrijk zijn (maar eigenlijk ook al in de nadagen van de Republiek) geen militaristische natie meer. Zo vreemd als dat misschien klinkt uit mijn mond, daar mogen we godvergeten trots op zijn. Maar dan de geostrategische realiteit: na de Tweede Wereldoorlog zijn we niet langer het Zwitserland aan de Noordzee. Onze strategische ligging maakt dat onmogelijk, zelfs nu we formeel onze koloniën kwijt zijn.

Tegelijkertijd valt de krijgsmacht sinds de emancipatie van de officiersfuncties buiten de baantjescarrousel van de boven ons gestelden. Kortom: je als politicus inzetten voor de krijgsmacht levert je niet direct persoonlijke winst op, tenzij je later als lobbyist voor in de praktijk vooral Amerikaanse firma's aan de slag gaat.

Daar heeft Jan(neke) soldaat geen flikker aan. Sterker nog, niet alleen qua salariëring ben je een restpost op de begroting, ook het materieel waarmee je geacht wordt je leven op het spel te zetten, is vaker wel dan niet het gevolg van allerlei politiek gekonkel. Voorbeelden te over.

Daar komt nog een bijzonderheid bij: de neiging van Den Haag om de verantwoordelijkheid als NAVOpartner af te komen met peperdure hightech-gadgets uit de VS. De Patriot (zeer gebruikersonvriendelijk en onbetrouwbaar) de F35 uiteraard, maar ook het BMD sprookje. Dat gaat allemaal ten koste van die plekken waar het gebrek aan slagkracht het hardste knelt.

Die correlatie lijkt mij indirect: de complete hubris die het Pentagon regeert is inderdaad het gevolg van het ontbreken van een "near-peer" tegenstander. Dit terwijl de VS hun eerste oorlog sinds Korea tegen een shithole country nog moeten zien te winnen. Tegelijkertijd durft Nederland niet voluit Europees te gaan. Het meest recente Europese project, de opvolger van de Alkmaarklasse, heeft vooral de verantwoordelijke Belgische ex-premier een leuk EUbaantje opgeleverd. Wat overigens van te voren was voorspeld.

Mijn mening is dat het niet de krijgsmacht is die verloederd. Zij staan per definitie in dienst van onze regering, in casu de Staten-Generaal, op papier de volksvertegenwoordiging. Zij dienen te roeien met de riemen die ze van ons aangereikt krijgen. En die riemen zijn in mijn ogen overwegend zwaar kudt. Maar wie ben ik.

Ik neem het Den HaaG zeer kwalijk hoe ze proberen met allerlei politieke inlikactiviteiten onze nationale, Nederlandse, veiligheid nodeloos in gevaar brengen. Het gebroken geweertje all over again. Zoals die fvdgeneraal b.d. dat enkele maanden geleden al zei: dat zouden we eigenlijk nooit meer moeten willen met zijn allen. De enige vraag die nog rest is wie zo meteen de nieuwe joden blijken te zijn.

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 17:57

@cees2025 | 23-07-19 | 17:28: Die opmerkingen van je snap ik totaal niet. Het Seebataillon is wel degeljk heropgericht nadat onder andere die actie van onze Mariniers liet zien wat het nut is van gespecialiseerde amfibische eenheden. Ook de oprichting van het KSK is relatief recent, mede op grond van ervaringen in Afghanistan etc.

En je laatste opmerking snap ik al helemaal niet: heb ik volgens jou een hekel aan Nederland (of aan Duitsland voor mijn part)? Verklaar je alsjeblieft nader.

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 18:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Ruwe olie voor Syrië is vrijhandel.
Politbüro EU denkt dat binnen het "eigen" gebied er geen probleem
is met natiestaten die inzien dat EU louter arremoei en genocide oplevert.
Welke EU-sancties en wat vinden de Phoeniciërs ervan dat EU admiraliteitje speelt?
EU is niet Amir al wereldzee.

hallevvezool | 23-07-19 | 14:03 | 3

Venwege uw nick hoeft u nog niet zo te formuleren. En de VN heeft dat ‘vrij’ handelsland Syrië sancties opgelegd omdat er meer dan een half miljoen doden zijn gevallen onder de bevolking. Of hebt u dat gewist?

Trumme | 23-07-19 | 14:14

@Trumme | 23-07-19 | 14:14:
De VN heeft geen sancties opgelegd aan Syrië
Dat kan ook niet met de veto van Rusland en China
Blijft over de EU sancties tja in dat geval is het wat Spanje ook zegt
Er varen wel meer tankers door de straat op weg naar Syrië
En nu op eens word er een tanker uit Iran aangehouden
Als het VK het zo aan het hart gaat moeten ze beginnen met
Russische schepen tegen te houden die op Syrië varen...
Maar dat zal wel niet zo snel gebeuren denk ik

Raar_hoor | 23-07-19 | 16:12

@Trumme | 23-07-19 | 14:14:
Omdat u zo te zien denkt dat ik ben wat ik "heet" hoeft u nog niet te herformuleren en aan ondergetekende toe te schrijven dat de genoemde vrije handel een land zou betrefffen. Een half miljoen doden moet je niet als argument gebruiken. Gebruik daarvoor in de plaats liever een zuurstofkapje en haal wat adem. VN veiligheidsraad: Calls upon the Syrian authorities, Calls upon the Syrian authorities, Calls upon the Syrian authorities en zanikt nog verder door over interne aangelegenheden die door internationale invloeden zijn ontstaan en waar de rechtmatige regering de handen meer dan vol aan heeft. "calls upon" etc staan in de notulen van de 89th plenary meeting 19 December 2011.
In 2011 liepen cijfers over dodenaantallen uiteen van 1000 tot 5000. Zie b.v. Aljazeera en the Guardian: "The UN reports over 5,000 deaths in Syria since the uprising - the national press have reported over 1,000."
Als ik nu doe wat ik u verbied mag u verklaren wat de rol van de VN was in de vierhonderdvijfennegentigduizend doden die er sinds 2011 zijn gevallen.
Hysterisch gillen dat Assad slecht is.
VN/UN heeft afgedaan.
Vanwege niet aanwezige signalering en het niet benoemen van Genocide waar het plaatsvindt. (West Europa)
Hun verklaring over inheemse volkeren heeft de deur hard dichtgedaan. (West Europa, geen inheemse volkeren, dus koloniseerbaar gebied).
Haji Piruz is immaterieel cultureel erfgoed, Zwarte P. is rassies. Ik wis weinig en wat ik niet wis kan ik nog leren.
Do you know that Newspeak is the only language in the world whose vocabulary gets smaller every year?'

hallevvezool | 23-07-19 | 16:57

Allemaal weer prachtige oplossingen, maar indien het escaleert, is er denk ik maar een 3e hond die er met het been heen gaat, en dat is het gele gevaar, of met andere woorden China.
Onderschat dat land niet.

watmagjenogwel | 23-07-19 | 14:03

*- i want to inspect the Sheep for security reasons. Over". *_No, no and no. Stay thé fuck away from our sheep!

kotelet | 23-07-19 | 13:48

Uiteraard (en gelukkig) stuurt Nederland een fregat. Van daaruit kunnen eenvoudig geheime missies worden uitgevoerd in Syrië. Daarmee willigen ze meteen verzoek van Trump in.

LibertyCity | 23-07-19 | 13:42 | 2

Syrië is op dit moment totaal onbelangrijk. Het gaat om de Ayatollah’s en de K-bom.

Trumme | 23-07-19 | 14:16

Nope. Dat gaat het beste vanaf onderzeeboten. De inzet daarvan is per definitie staatsgeheim. Het lanceren van RHIB's kan vanaf elk willekeurig platform. Ggeven het beperkte bereik komt dat platform wel meteen onder schootsbereik van Iran. Die overigens hun kustwateren vol met mijnen zullen hebben geplempt. Wil je succesvol infiltreren is een optie over land het meest voor de hand liggend. En ook dat weet Iran. Om over de immense afstanden nog maar te zwijgen.

-edit- u roept Syrië. Hoe is dat ook maar in de verste verte relevant als je de Straat van Hormuz geacht wordt te beschermen?

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 15:43

Weet je welk geloof ook met het zwaard is verspreid? Het christendom!
En er loopt discussie of 'ruwe olie' onder de sancties valt en niet 'vliegtuigbrandstof', zoals volgens sommigen.

wingload | 23-07-19 | 13:20
-weggejorist-
Stormageddon | 23-07-19 | 13:06

Allemaal gelul. Heel politiek gezemel van GS. Kan korter en gewoon simpel. De Britten liegen. De Britten zijn zelf begonnen hiermee. Iedereen die iets van islam weet hoef ik het tand om tand, oog om oog niet uit te leggen. Iran pakt nu het VK terug nadat het VK via een sneaky manier (waar Spanje zelfs niks mee wilde te maken) een Iraanse olietanker gekaapt heeft. Iran laat zien in staat te zijn hetzelfde te kunnen. Britten boos. Want dom en achterlijk volk. Ze zetten zichzelf te kakken. En nu moet ik boehoe Iran roepen voor een reactie op een actie. Niet dus. Zij pakken Grace-1. Hun pakken Stena Impero. Simpel. Gaat allemaal om geld em macht. En olie. Vooral de marine erheen sturen. Zoek maar oorlog. Ondanks het onzuivere regime in Iran is dit toch echt niet hun aan te rekenen. En nee, ik kom niet als de oorlog uitbreekt. Zoek het uit.

Vageling | 23-07-19 | 12:54 | 7

Onzin. Het Iraanse schip is opgebracht op order van de VN, dat zal dan wel weer in opdracht van de VS zijn geweest

Gomezlopez | 23-07-19 | 13:26

Onzin, dat Iraanse schip was op weg naar Syrië en viel dus onder het embargo. Dat wisten de Iraniërs donders goed maar blijkbaar denken ze door onrust te kweken Europa te manipuleren. Daarbij vinden ze dat de Straat van Hormuz van hun is. Iran is al jaren lang bezig hun machtspositie in de regio te vergroten en zijn daarbij in het verleden goed mee geholpen door ex-president Obama die Iran met vele miljarden spekte en zo hun oorlogskas vulde. Iran steunt financieel tal van terreurgroepen als; Hamas, Hezbollah en stookt onrust in Jemen en Irak. Hoog tijd voor harde actie tegen dat religieuze haat regime.

Jackson | 23-07-19 | 14:40

@Vageling | 23-07-19 | 13:12:
Och och menneke toch. Het internationaal hof heeft NIETS met de VN te maken.
Totaal niks.

Stormageddon | 23-07-19 | 16:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Laatste rapport 13 days (Jul 09, 2019 18:16 UTC) Zou het ding inmiddels niet stiekem onderweg zijn?

053 | 23-07-19 | 12:54

@053 | 23-07-19 | 12:54:
Als het niet vaart is er ook geen status update. Ook marine schepen op missie zijn normaliter gewoon te volgen via VF of MT.

Stormageddon | 23-07-19 | 13:02

Ik meen mij te rinneren.. Dat the Queen eens zei, ik wil mijn eilanden terug.
Wat ook gebeurde.
Zij hoeft alleen te zeggen; ik wil mijn schip terug .
Iran is dan einde oefening.

Hoop dat Zij het gaat zeggen.

Gokmaar | 23-07-19 | 12:38 | 2

Dan spoor je niet. Jij bent echt niet goed in je bovenkamer. Alle oorlogen die het Westen begonnen is hebben ze verloren. Dit keer lukt het wel? Dit is geen Afghanistan of Syrië. Ook geen Libië. Dit gaat compleet fout en de hele boel in het midden oosten ontploft. Het gevolg? Tjah... denk daar maar eens over na.

Vageling | 23-07-19 | 12:59

@Vageling | 23-07-19 | 12:59:

Heb ik jaren geleden al gedaan, van mij mag het ploffen en heel hard ook..

Copy/paste
Gaat allemaal om geld em macht. En olie. Vooral de marine erheen sturen. Zoek maar oorlog. Ondanks het onzuivere regime in Iran is dit toch echt niet hun aan te rekenen. En nee, ik kom niet als de oorlog uitbreekt. Zoek het uit.

DIT zegt mij al genoeg lutser..

Gokmaar | 23-07-19 | 13:12

Als het om geld en grote bedrijven gaat, dan staat nederland wel klaar om oorlogsschepen te sturen, maar niet om te verhinderen dat smokkelboten als seawatch weer nieuwe leegvreters op eu grondgebied af te zetten, dus laten ze daar maar eens werk van maken!

Ronnie D. | 23-07-19 | 12:34 | 2

Als ik zeg "ik wil mijn fiets/auto/tv/land terug" kan ik stikken.

boerk | 23-07-19 | 13:00

Iedereen die van mening dat een oorlog met Iran noodzakelijk is en dat de VS (team Trump) en Israël zullen winnen; dat het MO en alle moslims kapot gebombardeerd mogen/moeten worden, het liefst via de nucleaire optie;

Sta voor je mening en meld je aan voor de strijd. Te oud/fysiek onmogelijk? Geen punt. Twee familieleden, 1 man en 1 vrouw, doneren. Kom op.
In Afghanistan is de VS pas 17 jaar bezig, en dat land en zijn bewoners zitten nog in de steentijd.

Arachne | 23-07-19 | 12:33 | 2

Zelfs de "Russen" hebben zich stukgebeten in Afghanistan. En onder Poetin steunt Rusland Iran. Japan en China ook. Zelfde China dat ook een shit lading aan Iraanse olie binnenhorkt en via een sluwe omweg de sancties vermijd. Sinds wanneer is Amerika de politie agnet, OM en rechter van de wereld?

Vageling | 23-07-19 | 13:07

Haha, wat een gekleum van die Iraanse ''commandos' met zwakke ops vestjes zonder bescherming die niet eens uniformiteit uitstralen. Eentje saluteert de camera zelfs.

Als dat je commando's zijn, hoe erg is de gewone infanterie dan wel niet.

TijgerMuis | 23-07-19 | 12:30 | 1

En toch schoten ze een drone die in aanschaf duurder is dan
De f35 uit de lucht met een oude raket

Raar_hoor | 23-07-19 | 16:15

die mariniers willen misschien wel niet, net als naar Vlissingen, zij maken de dienst uit, niet de leiding.. man man man, wat een armoe

vmk | 23-07-19 | 12:28

Het lijkt erop dat er oorlog wordt geprovoceerd, omdat het moet blijkbaar. Hopelijk wordt er niet gehapt en verstandig gehandeld.

hotbrasil | 23-07-19 | 12:25

Het lijkt erop dat er oorlog wordt geprovoceerd, omdat het moet blijkbaar. Hopelijk wordt er niet gehapt en verstandig gehandeld.

hotbrasil | 23-07-19 | 12:24

Iran heeft een regime die terroristen steunt en waar men het meest om bezorgt is van materiaal kunnen voorzien voor een vuile bom te maken.

wiers | 23-07-19 | 12:15 | 1

Het westen niet. Rutte geeft autootjes. Dat is weer bon ton. Schei. Toch. Uit.

Vageling | 23-07-19 | 13:08

Nou een voorbode op nog meer ellende in de mekka zandbak. Of de EU haar vluchtelingenbeleid even wat sneller ruimhartiger maakt... AGZ is al onderweg.

Bill Cosby | 23-07-19 | 12:14

In mijn optiek zijn wij -het westen- gewoon bezig om die Iraniërs te provoceren. Want waar slaat dat nou op, dat vriend Assad geen ruwe aardolie meer mag importeren?
Nee, ze kunnen van mij de pleuris krijgen, die Engelsen. Laat ze het lekker alleen uitzoeken.
#TeamAyatollah (in dit geval.)

VanBukkem | 23-07-19 | 12:08 | 2

En zo is dat. In feite is het, het failliete USA dat veel oorlog nodig heeft om geld te kunnen verdienen. En als je naar de schuldenberg kijkt, kun je niet anders concluderen dan dat er een hell of a war aan zou moeten komen. Die jaarlijkse shutdown wordt namelijk erg onhoudbaar.

Sliptong | 23-07-19 | 12:14

@Sliptong | 23-07-19 | 12:14: Juist. Op deze manier heeft FDR de VS WO2 ingeloosd. Japan en Duitsland werden middels boycots volledig afgeknepen.

Arachne | 23-07-19 | 12:27

En wat zijn ze trots op het feit dat ze een civiel schip hebben geënterd. Ze moeten zich eerder schamen voor het feit dat ze deze crisis zelf volledig veroorzaakt hebben.

BozePaarseMan | 23-07-19 | 12:08

Ondertussen in Zuid Korea,

Een Russisch militair toestel is het luchtruim binnengedrongen van Zuid-Korea. Koreaanse straaljagers losten daarop twee keer waarschuwingsschoten. Naast de bommenwerper vlogen nog twee andere Russische toestellen en twee Chinese vliegtuigen in de buurt.
https://nos.nl/teletekst#130

AntonJensen | 23-07-19 | 12:05 | 2

Uiteraard ontkent Rusland...

BozePaarseMan | 23-07-19 | 12:09

Luchtverdediging testen.

wiers | 23-07-19 | 12:18

Mis een paar reaguurders hier. Nu eindelijk dreigt dat wat ze willen, hoor je ze niet.

CalamityJane | 23-07-19 | 12:05

Tjongejonge wat een machtsvertoon. Eén bejaarde helicopter met een kapotte uitlaat, een paar jongens met een gebreide bivakmuts en een paar speedbootjes... Lachwekkend die afgezanten van allah...

Pierre Lebon | 23-07-19 | 12:04 | 1

Je vergeet de sportschoenen die er een aanhad.

wiers | 23-07-19 | 12:11

De Nederlandse Marine detecteert doelen en de amerikanen vernietigd ze,omdat Nederland koploper is met radar technologie.

wiers | 23-07-19 | 11:56 | 1

Holland Signaal nog steeds de beste radar technologie. ZIjn de yanks stiekum best wel jaloers op

clockandhammergame | 23-07-19 | 18:26

Ik zag van de week al een generaal die 3 dagen op een wapenbeurs was geweest Hij had het erover zijn precisie nukes wel wil uitproberen op alle atoomfaciteiten in Iran en dan passant ook de garde er mij naar de eeuwige jachtvelden wilde blazen. Snel precies vakkundig en zonder bijkomende schade aan het land. Wat er toch niet al mogelijk is tegenwoordig...

zoefff3 | 23-07-19 | 11:56

De beste economische boycot voor al die intolerante olie-moslimlanden is massaal overgaan op lokaal geproduceerde energie. De USA doet het. NL kan het ook met gas aanvullen met zon, wind en Scandinavische hydro. Geen geld naar dit soort mafkezen.

Winter_is_coming | 23-07-19 | 11:41 | 2

Goed plan follow the Trump..

zoefff3 | 23-07-19 | 11:50

Winter_is_coming: wat dacht u, zouden al die windmolens op zee niet erg gemakkelijk kapot te maken zijn?

oliebolletje123 | 23-07-19 | 13:47

altijd er even vergeten bij te vertellen dat Engeland eerst 2 Iraanse schepen enterde. En nu doen alsof Iran provoceerd. Goh waar hebben we dit vaker gezien?
Alsof Iran zo dom is om een oorlog te starten.
Maar het Westen heeft ISIS weggevaagd dus tijd voor een nieuwe vijand he?!
We moeten allemaal Bang worden ?!

meso1 | 23-07-19 | 11:39 | 4

Isis heeft zich teruggetrokken, uitgerust en gehergroepeerd. Het wacht tot het weer wordt ingezet door zijn betaalmeesters.

Arachne | 23-07-19 | 12:25

ineens twee ?

vmk | 23-07-19 | 12:26
▼ 1 antwoord verborgen

dat wordt weer groot popcorn en bier inslaan. Ik weet dat er een spelletje wordt gespeeld maar hup team USA.

Schepvogel | 23-07-19 | 11:38

dat wordt weer groot popcorn en bier inslaan. Ik weet dat er een spelletje wordt gespeeld maar hup team USA.

Schepvogel | 23-07-19 | 11:38

Het schip van Stena Bulk vaart onder Britse vlag, Stena Bulk zelf is Zweeds..

llebber | 23-07-19 | 11:33 | 1

Bijna alle schepen varen onder gekke vlag: Panama, St John etc Behalve schepen die in politiek gevoelige wateren handelen. Dus wanneer je gebruik wilt maken van de politiek militaire middelen die de burger betaalt dan schrijf je je in, anders ren je weg van bijdrage aan die middelen.

Winter_is_coming | 23-07-19 | 11:43

Britten... “useful idiots” van John Bolton...
Nu willen zij iemand mee...

wezen | 23-07-19 | 11:32

Ga liever de tyfusturken eens een keer keihard aanpakken, die veroorzaken veel meer problemen.

obominotie | 23-07-19 | 11:25 | 1

Precies wat ik dacht. Dat getütür loopt de spuigaten uit.

F. Jacobse | 23-07-19 | 13:35

Ik voorspel dat de Nederlandse marine net zo gaat doen als de Belgische marine tijdens de golfoorlog: naar de Perzische golf varen. Maar dan niet via de kortste route door het Suezkanaal maar door helemaal rond Afrika te varen. In de hoop dat het conflict alweer voorbij is tegen de tijd dat we daar aankomen.

halbstark | 23-07-19 | 11:25 | 2

De Belgische marine begon toen ze net onderweg waren eens flink op een school dolfijnen te schieten in de Middellandse Zee, voor de rest van het conflict hebben ze geen schot meer gelost. De Nederlandse marine vluchtte keer op keer als het gevaar voor raketten dreigde de haven in omdat de goal keeper niet werkte i.v.m. een doorgebrand printkaartje of zo.

Texacoballletje | 23-07-19 | 11:46

Is de Barentszee al ijsvrij?

zuurtjeregen | 23-07-19 | 12:18
-weggejorist-
Haat-links | 23-07-19 | 11:24

Waarom is het helemaal platnuken van die onverdraagzame ayatollahs geen optie ?

van Oeffelen | 23-07-19 | 11:20 | 5

Omdat de bevolking van Iran dat zelf moet oplossen met hun onverdraagzame ayatollahs.

komtdatschot | 23-07-19 | 11:30

Omdat er dan weer een vracht apothekers onze kant op komt

zuurtjeregen | 23-07-19 | 11:39

@zuurtjeregen | 23-07-19 | 11:39: - nee, omdat die vracht apothekers er al zijn. En daar valt niet mee te spotten blijkbaar, gezien de nederigheid waarmee de Westerse overheden hen in de watten legt, al hun eisen inwilligt ten koste van onze vrijheid, welvaart en veiligheid.

Maris v.d Hof5393 | 23-07-19 | 12:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Stuur Sea Watch maar!

papieren tijger | 23-07-19 | 11:19

Laat Israël - als enige serieuze oorlogskandidaat - alle nucleaire installaties in Iran platgooien. Dan zijn we van het hele gezever af.

Rdock | 23-07-19 | 11:19 | 2

Goed plan. Israel die moslimstaten platgooid. Dat zal rust brengen in de Arabische wereld. Of toch niet

Winter_is_coming | 23-07-19 | 11:38

Of andersom, Iran die Israël platgooit, ook grappig; resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn, een complete wereldoorlog om een of andere zandbak.

Care | 23-07-19 | 20:19

Een Europees vredes-leger zou nu een uitkomst geweest zijn.

kweethetooknietbeter | 23-07-19 | 11:16 | 2

Dan zouden we mooi die Engelse tanker lekker laten liggen

zuurtjeregen | 23-07-19 | 11:20

Ja, dan hadden we onbedaarlijk kunnen lachen om al die dooie sukkels die hun leven geven voor de EU.

obominotie | 23-07-19 | 12:48

Heeft Netanyahu al opdracht gegeven Iran aan te vallen of is hij nog in overleg met de Saudi's en Trump?

zwellevertje | 23-07-19 | 11:14

Iran is in staat om met een lullig rubberbootje olietankers te kapen. Denk je nu echt dat een NL fregat daar tegenop kan, als ze het gebied al kunnen vinden ?

Baron Clappique | 23-07-19 | 11:11

De EU treed kordaat op tegen smokkelschepen hahaha.

drs. P | 23-07-19 | 11:11

Fantastisch, al die deskundigheid hier..

Schriever | 23-07-19 | 11:11 | 5

@Pierre Lebon | 23-07-19 | 12:10: U zet de komma onnodig in deze zin

Schriever | 23-07-19 | 12:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Iran is een beetje aan het trollen en zal binnenkort wel met een kernwapen op de proppen komen.

Gulliver | 23-07-19 | 11:10 | 2

Alsof ze ooit stopten met het verrijken van uranium, wel of geen Iran deal.

sprietatoom | 23-07-19 | 11:18

@sprietatoom | 23-07-19 | 11:18: Zij hielden zich aan de letter van de internationale atoomafspraken en dat bleek uit alle controles.
Er is een land dat een veelvoud aan kernwapens heeft, welke heel Europa kunnen bestrijken. Dat land geeft geen openheid van zaken en
heeft het Non-proliferatieverdrag niet getekend.

Iran mocht uranium verrijken voor energiedoeleinden. Ook dat is bij controles in orde bevonden.

Arachne | 23-07-19 | 12:21
-weggejorist-
Gulliver | 23-07-19 | 11:10

Het verhaal is natuurlijk wat langer. Er zijn ook 6 tankers aangevallen met limpet mines en er is een Amerikaanse drone uit de lucht geschoten. Grootste risico is nu dat er Amerikanen gewond raken en VS met geweld zal reageren. Zie hiervoor tanker wars in 1987/88 en dan met name operation praying mantis.

Vula | 23-07-19 | 11:09 | 5

Bij mij wel.

uisge baugh | 23-07-19 | 11:18

@uisge baugh | 23-07-19 | 11:18: Bij mij ook...

Pierre Lebon | 23-07-19 | 12:11

En wie heeft die mijnen geplaatst? Hoe is dat te zien op die wazige foto's? Informatie van geheime diensten? Hoe zuiver is die informatie? Waar vloog die VS drone? Wie wil deze oorlog uitlokken? Wie profiteert?

Arachne | 23-07-19 | 12:14
▼ 2 antwoorden verborgen

We kunnen beter die F35 toestellen gaan uittesten, het enige onderdeel van defensie waar we nog redelijk trots op kunnen zijn.

Terugkruizen | 23-07-19 | 11:09 | 4

Dat hebben de Israeli's al gedaan, en die willen nu niet voor niets extra F15's. Ook het met veel bombarie stationeren van F22's in het Midden-Oosten is een groot succes. Zonder daar dan weer wel ruchtbaarheid aan te geven, zijn die allemaal retour afzender. Ze kwamen amper aan vliegen toe, veel te onderhoudsintensief, en zijn inmiddels ook vervangen door tientallen jaren oude F15 C's. Bonus: de voor het succesvol afronden van de operationele testen voor de F35, officieel gepland voor later dit jaar, benodigde inzetbaarheidsgraad van 80% gaan in de verste verte niet gehaald worden. Nieuwste excuus: de stealthcoating van de cockpitkoepel begeeft het als de F35 langer dan een minuut supersonisch vliegt.

Yep, de Koninklijke Luchtmacht: 45 stervensdure nagels aan de doodskist van onze krijgsmacht (driedubbele pun intended).

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 11:31

@Terugkruizen | 23-07-19 | 11:48: Volgens de openbare bronnen die daarvoor beschikbaar zijn, is de Iraanse luchtmacht noch kwalitatief, noch kwantitatief een speler van betekenis. Iran doet zijn offensieve en defensieve luchtcapaciteit veel doelmatiger. In de vorm van klonen van Russisch en Chinees materieel (zelf ook vaak Russische klonen) beschikken ze over luchtafweerbatterijen van het "Kaliber" S300/S350 en een stevig arsenaal aan drones en kruisvluchtwapens. Die laatsten zijn behoorlijk succesvol ingezet door hun Houthi-proxies in Jemen. Ook deze wapens zijn robuust (lees niet verfijnd genoeg om effectief te jammen) en goedkoop en dus in grote hoeveelheden te produceren en in te zetten. En die Iraniërs zijn niet op hun achterhoofd gevallen: ze hebben ongetwijfeld nog een paar dingetjes achter de hand waar een simpele boerenlul uit Beverwijk geen enkele kijk op heeft.

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 12:34
▼ 1 antwoord verborgen

Het schijnt dat europese Brexit onderhandelaars iets in de trant van "idioten" hebben gezegd over hun Britse gesprekspartners. Helaas, zou ik zeggen, zaten ze wel dicht bij de waarheid. Waarom hebben ze dat enteren van die Iraanse olietanker niet aan de amerikanen overgelaten? Dit kon je verwachten. Dit soort vergeldingen zijn van alle tijden.
Waarom?

hotnot | 23-07-19 | 11:08 | 2

EU sancties die door Britten worden gehandhaafd. Dat moet je niet willen met je EU.

El Rico Grande | 23-07-19 | 11:13

@El Rico Grande | 23-07-19 | 11:13: detail: Gibraltar is wel onderdeel van de UK, maar geen(!) onderdeel van de EU. The house of lords moest natuurlijk wel een plek hebben om hun zwart geld buiten de klauwen van Druncker cs te houden.
Dus opmerkelijk dat die tanker door Gibraltar aan de ketti g is gelegd

Winter_is_coming | 23-07-19 | 11:18

De Marine mag wat mij betreft de Nederlandse handelsbelangen beschermen. Stuur maar een paar fregatten naar die regio. Waar heb je die dingen anders voor?
Verder mag oom Donald vol in de aanval. Die Iraniërs zijn voor heel veel ellende in die regio aansprakelijk.

Only the lonely | 23-07-19 | 11:05 | 2

Hoeveel belasting betalen die Nederlandse handelsbelangen?
Daarnaast, handel is geprivatiseerd; zo een beetje alle basisvoorzieningen zijn geprivatiseerd; daarmee zijn alle risico's voor de ondernemer zelf, niet voor het collectief.

kindapaas | 23-07-19 | 11:13

@kindapaas. Dus van u hoeven we de truckers voor Calais ook niet meer te beschermen, die zijn immers ook "geprivatiseerd" .

ijsaartindeoven | 23-07-19 | 13:43

Weet je wat handig zou zijn? Een Europees leger!

Deflatiemonster | 23-07-19 | 11:05 | 2

En een leger tolken er bij natuurijk!

professorinopleiding | 23-07-19 | 11:10

Zo'n EU-leger, naar Frans model, behoeft zijn volledige capaciteit voor het onderdrukken van de eigen bevolking. Het kan dus niet naar oorden elders op de planeet gestuurd worden.

Kind Van De Rekening | 23-07-19 | 11:47

Laten we er asjeblieft buiten blijven ... Ze hebben ons toch niet nodig? Boris staat al klaar om ons een grote loer te draaien. Engeland moet niet gaan janken en wel om vriendjes roepen als het zelf opeens teruggepest wordt.

p.s. Die deal met Iran is afgeketst omdat Trump, en met hem kontlikkertje Engeland, Obama die deal niet gunde. En daar moeten onze jongens en meiden nu risico voor gaan lopen? ROT ASJEBLIEFT EEN EIND OP.

Dikr | 23-07-19 | 11:03 | 5

Pleur zelf op!

professorinopleiding | 23-07-19 | 11:11

Verwar de EU niet met de NATO. Een militaire aanval op één van de lidstaten is een aanval op alle lidstaten. Tricky issue is of dit als militair wordt betiteld (politiek subjectieve keuze)

Winter_is_coming | 23-07-19 | 11:20

Obama... euhhh... even denken..

Pierre Lebon | 23-07-19 | 12:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Een Iraanse olietanker die via de Straat van Gibraltar op weg is naar Syrië: waar komt die in vredesnaam vandaan? Is die helemaal om Afrika gevaren? Hoe dan ook, die Britse entering kwam Iran zeer gelegen: die zijn de voortdurende provocaties van de VS meer dan kotsbeu. De Verenigde Staten beschikken nauwelijks over koopvaardijschepen ( www.bts.gov/content/number-and-size-u... ) , dus dan moet je toch wat.

Overigens heeft dit een bijzondere bijvangst: Boris Johnson moet nog aantreden, maar hij staat nu al met zijn kloten voor het blok. Na het voor de bus gooien van de Britse ambassadeur voor de VS op bevel van Rupert Murdoch, moet nu blijken of hij meer is dan het Britse beftekkeltje van Donald Trump c.s.

De volwaardige Europese marines van Europa, Frankrijk, Italië en Spanje hebben al gezegd dat ze zich niet willen laten meespelen in de zieke spelletjes van Trump c.s. Tsja, dan hou je weinig anders over dan de Koninklijke Marine. Die zouden een fregat kunnen leveren als enige valide optie. De OPV's zijn kansloos en nutteloos tegen een serieuze vijand. De LPD's heeft ook geen zin, want Nederland beschikt niet over een serieuze bewapening voor de NH90 en Cougar. En een .50 op een LCU zal Iran ook weinig schrik inboezemen.

Wel heeft een Nederlands fregat een voordeel voor de Britten: zij zelf hebben de Harpoon uitgefaseerd zonder dat er voorlopig een alternatief beschikbaar is. Wat betekent dat de Britse oorlogsbodems niet op kunnen tegen de Iraanse fregatten die wel over surface-to-surface capaciteit beschikken. Wat niet wegneemt dat ook een enkele LCF- of M-fregat het waarschijnlijk aflegt tegen een zwerm Iraanse fast attack ships. Die laatsten zijn o.a. met raketten uitgerust.

Nederland moet zich niet in dit wespennest wagen, een maritiem Srebrenica is allesbehalve denkbeeldig. En ik neem aan dat dit verhaal bij Defensie bekend is: www.youtube.com/watch?v=g9b1DG86a4k

Hetkanverkeren | 23-07-19 | 11:02 | 8

@Penus Decoratus | 23-07-19 | 11:40:
Daar gaan welke vaker tanker met een diepgang van 20m+ doorheen. Daar hebben ze een trucje voor. Moet je maar eens zoeken op Google. Je grote vriend voor alle zoekopdrachten

Sprinkhaan | 23-07-19 | 21:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Eindelijk eens actie! Stuur ons leger! Tijd om laten zien wie de baas is in de wereld, dat zijn niet die hakbar schreeuwers!

dutch bikkel | 23-07-19 | 11:00

Wie is hier nou eigenlijk de baas op de wereld dan? Laat de britten en iranezen dat lekker zelf uitzoeken.

Leptob | 23-07-19 | 10:56

Vroeger reageerde men binnen een half uur. Kwam je uit de Disco vroegah, kon je live de inslagen volgen op cnn die toen nog ok waren.

Lieveschat | 23-07-19 | 10:53

_Not this shit again._

frickY | 23-07-19 | 10:51

De Britten hebben bij Gibraltar een Iraans schip aan de ketting gelegd, dus Iran komt met een tegenactie. Het is dus een gelijkspel. Trump natuurlijk weer schreeuwen en blèren. De Engelse minister van Buitenlandse Zaken reageert wat rustiger. Laat beide landen het samen maar oplossen. America First en de Britten willen Europa de rug toe draaien, dus bekijk het maar. Nederlandse schepen kunnen nog rustig doorvaren, lijken geen enkel probleem te hebben. Nu maar even denken aan de Nederlandse belangen.

Mannes | 23-07-19 | 10:51 | 3

Je vergelijkt appels met peren. Er is ook nog zoiets als internationaal recht. Als we die regels niet handhaven komt het hele internationale vrachtverkeer in gevaar.

Trekhaas | 23-07-19 | 11:07

@Trekhaas | 23-07-19 | 11:07:
En juist daarom moet je als continent zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Gokken op iedereen zijn goede wil is gedoemd te mislukken.
Overigens, de vorige keer dat de vrijheid van zee verkeer als aanleiding werd gebruikt voor een conflict is dat niet zo geukkig verlopen allemaal: zie de "Atlantic Charter".

kindapaas | 23-07-19 | 11:21

“.... Iraans schip aan de ketting gelegd....”. Wel even erbij vertellen omdat het de EU sancties overtrad. Ik denk dat Spanje, Franrijk, Griekenland dat schip gewoon hadden laten doorvaren, die hebben totaal geen ballen.
“.... Trump natuurlijk weer schreeuwen en blèren....”, vreselijk heh en vergeet niet al die oorlogen die deze man steeds maar weer voert....
”.... Nederland belangen....”. Betwijfel of NL nog olietankers heeft varen
Man, man, meer zieliger dan dit kan een plempsel niet worden....

Penus Decoratus | 23-07-19 | 11:31

Je vinger nat maken, hem in de lucht steken, en dan zeggen:"Volgens mij zit er oorlog in de lucht".

cat22 | 23-07-19 | 10:50

Iran heeft zo'n grote bek omdat het weet dat Putin hen steunt. Weer een reden om de Russen met grote argwaan te benaderen.

Kuifje-in-de-EU | 23-07-19 | 10:50 | 1

Vandaag vlogen er Russische bommenwerpers boven Zuid Koreaans grondgebied, het stratego spel blijft doorgaan.

sprietatoom | 23-07-19 | 11:22
-weggejorist-
Lieveschat | 23-07-19 | 10:50

Mooi he zon Drumpf, vind het harstikke toppie dat de US op internationaal vlak minder serieus genomen wordt. Buiten dat de Iraniers ff moeten dimmen, al moet ik wel zeggen dat de Afbakbars (SA,UAE en co) de laatste tijd iets minder maf bezig zijn.

Pedro el Negro | 23-07-19 | 10:46 | 3

Guttegut daar is weer een simpele domkop voor wie alles de schuld van Trump is.

Gulliver | 23-07-19 | 10:55

@Gulliver | 23-07-19 | 10:55: Sorry, zo bedoelde ik het niet. Maar zijn strategie van laat SA en co het daar maar uitzoeken heeft hier ook toe geleid. Tis nog geen oorlog dat dan weer wel.

Pedro el Negro | 23-07-19 | 11:03

@Pedro el Negro | 23-07-19 | 11:03:

Als die oorlog er komt hebben we dat aan Obama te danken.

Gulliver | 23-07-19 | 11:08

Iran had allang geleden een paar bommen moeten krijgen maar in feite geldt dat voor de hele zandbak regio....

WatZalIkErvanZeggen | 23-07-19 | 10:46 | 2

In die regio helpt maar 1 ding: een totale reset.

ProudDaddy | 23-07-19 | 10:50

Het is drastisch, maar wel waar. Alles platgooien en opnieuw beginnen daar.

Road Runner | 23-07-19 | 11:32

Stuur ze maar naar de Middellandse-Zee.

Peter_la_Selie | 23-07-19 | 10:46

Nederland laat desgewenst aan Engeland weten te overwegen combatship de Zr.Hr Den Helder te sturen, echter niet eerder dan 2023 dit i.v.m. met de tewaterlating schip.

william7055 | 23-07-19 | 10:45

Hmmm... ik krijg nu pas mee dat dit schip in internationale wateren is ge-entert door Iran, ben eigenlijk verbaasd dat er om die reden niet veel krachtdadiger wordt gereageerd.

Crusher | 23-07-19 | 10:45 | 3

Gewoon piraterij van Iran. Eerst mijnen tegen andere schepen, nu dit.

El Rico Grande | 23-07-19 | 11:17

@El Rico Grande | 23-07-19 | 11:17: Die mijnen was een false flag. Net als de gasaanvallen in Syrië.

De VS moet een oorlog met Iran; dat heeft haar bondgenoot besloten.

Arachne | 23-07-19 | 12:09

@Arachne | 23-07-19 | 12:09: Ja ja die Zionisten altijd maar weer. Triest om te zien hoe er hier mensen in de shiitische leugens trappen. Geboren bedriegers, uitvinders van de taqiya. VS is de grote Satan!!! Laat ons toch rustig kernwapens ontwikkelen.

SmilingBhudda | 23-07-19 | 14:06

Dat Arabische geloof als staatsdoctrine zit daar dan ook door een clubje arabieren aanbidders, het grootste deel van de Iraanse bevolking heeft een tyfushekel aan ze. Maar die republikeinse garde is de natte droom van de EU, en schiet probleemloos op de eigen bevolking.

Leuk weetje: Weet je wie die ellende daar aan de macht geholpen heeft? Een coalitie van religieuze extremisten een enorm grote groep linkse studenten. Want die laatsten die vonden dat het anders moest, en vonden een gewillige medestander. Toen die medestander aan de macht kwam, waren zij uiteraard de eersten die tegen de muur gingen, maar hé, er was wel een regime change.

Waar heb ik dat nou toch vaker gehoord, dat "links"/progressief met extreem regressieve figuren gaat samenwerken om hun gelijk af te dwingen? Je vraagt je soms af of "geschiedenis" een totaal verboden onderwerp is bij die progressieven.

TheEgg | 23-07-19 | 10:42 | 2

Je lijkt de VPRO wel.
Ja, het zijn allemaal lieve mensen daar die onderdrukt worden door een klein groepje slechteriken.
Was het maar zo makkelijk.Dat van die studenten klopt,of ze allemaal links waren weet ik niet zeker.
Oplossing is ,alle relifanaten naar de TBS sturen

pejoar | 23-07-19 | 10:49

@pejoar | 23-07-19 | 10:49: Het is alleen zo jammer dat de VPRO dan vervolgens de kant van die slechteriken kiest.

TheEgg | 23-07-19 | 10:59

Leuk zo’n zwarte cross.
Maar om nu oud nieuws alsnog te publiceren....
Enfin jullie zijn weer wakker.

Ruimedenker | 23-07-19 | 10:42

In Den Helder ligt nog een onderzeeër op het droge lik verf erover en hij is er weer klaar voor!
Serieus hebben we nog schepen?

Barkruk2 | 23-07-19 | 10:42 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe laat komt Powell op tv om te vertellen dat ze beelden hebben van de opslagplaats van kernwapens?

Klik_hier | 23-07-19 | 10:41 | 1

Bibi zet de dvd's van zijn presentatie online.

Arachne | 23-07-19 | 12:06

Arabieren; het blijft piratenvolk

nee_toch? | 23-07-19 | 10:41 | 1

Iran drijft de gemoederen op om de aandacht van de economische malaise af te lijden. Het regime is gebaat bij een aanval dus niet doen. Hoe meer ze in de knel komen hoe groter de intimidatie. De jonge bevolking kotst de geestelijken uit en de veranderingen zullen van binnenuit moeten komen. Dat Trump ze met de sancties in de tang heeft is wel duidelijk .

Trumme | 23-07-19 | 10:41 | 3

De 'jonge bevolking' kotste ook de Sjah uit en kreeg daarvoor in de plaats Khomeini. Waarna de 'jonge' (linkse) bevolking' - lekker laf - het hazenpad koos richting Europa om daar als 'asielzoeker' te belanden. Ergo: je maakt willens en wetens een puinhoop van je land en zodra het te heet wordt onder je voeten trek je aan je knieën. Verantwoordelijk zijn voor je daden is er niet bij. En ja, er viel van alles op te merken over Sjah Reza Pahlevi maar zijn land was in ieder geval op Westerse leest geschoeid. Moet je nu zien!

Goofje | 23-07-19 | 11:13

Zonder sancties was er geen economische malaise.
De bevolking hoeft alleen maar naar Irak, Syrië en Libië te kijken, om te weten wat ze te wachten staat. Die bevolking (mv) zijn er ook zoveel beter van geworden.

Arachne | 23-07-19 | 12:03

@Goofje | 23-07-19 | 11:13: De jonge bevolking van destijds waren communisten die meenden dat Khomeini aan hun kant zou staan.
Als ze de moeite genomen zouden hebben om zijn lezingen te lezen, zouden ze geweten hebben dat hij het communisme categorisch afwees. Hij concludeerde dat het communisme geen ziel had.

Arachne | 23-07-19 | 12:06

Prima stuur maar een paar fregatten, daar hebben ze we voor toch? Dan wel graag samen met de Britten, Fransen, etc.

hetgeleteken | 23-07-19 | 10:40 | 1

Ze zijn de zonnepanelen nog aan het bevestigen op de fregatten en daarna varen ze op volle kracht naar Iran.

komtdatschot | 23-07-19 | 10:46

Binnenkort in uw winkelcentrum, een verwarde hakbar met kromzwaard die zijn broeders in Iran wil wreken.

PocusPilatus | 23-07-19 | 10:39

Moet Nederland niet eerst het klimaat redden voordat we de boel daar op gaan lossen?

Mr_Natural | 23-07-19 | 10:39 | 1

Ja maar nederland stuurt zeil schepen naar iran.Dus dan mag het wel

komtdatschot | 23-07-19 | 11:03

De gay boot parade is al op weg na Iran.Gaat helemaal goed komen.

komtdatschot | 23-07-19 | 10:37

Dit word geen oorlog.

Trans_Fimmermans | 23-07-19 | 10:35 | 4

@Halul gebakken | 23-07-19 | 11:32:
Waarom zou de EU een oorlog gaan voeren die niet gewonnen kan worden, en enkel zorgt voor nog meer asielzoekers die richting Europa trekken.

Want die stroom IS vluchtelingen is namelijk het directe resultaat van Westerse interventie in Irak na 9/11.

Gezien het Westen de moeite niet wil nemen om het Midden-Oosten op te bouwen, dan hoeft het Westen er ook net naar toe om alles enkel af te breken en wat olie te roven, toch?

Dauthi | 23-07-19 | 11:47

@Dauthi | 23-07-19 | 11:47: Wat een gelul man. Syrische burgeroorlog heeft geen reet met Irak te maken. Zonder die burgeroorlog waren er nauwelijks vluchtelingen naar Europa gekomen. Zoals in de 12 jaar tussen 2003 en 2015. Doe lekker je auto weg en ga dan zeiken over het gebrek aan wederopbouw daar. Die volledig te wijten is aan gestoorde IS gekken. Of hun shiitische evenknie.

SmilingBhudda | 23-07-19 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken