Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Klimaatakkoord: Iedereen een lening voor isolatie

Het goede nieuws is dat Diederik Samsom niet meer eist dat je 10k spaargeld in je spouwmuren spuit. Die had je toch al niet, maar nu kun je het lenen!

Beregoeie deal!

Vrijdag komt het klimaatakkoord dus er begint vanalles te lekken. Geheel toevallig heeft de Televvd een persbericht van de vvd in de bode, waarin we kunnen lezen dat iedereen 25.000 euro mag gaan lenen om z’n huis ijsbeervriendelijker te maken. Kost niet duur, je betaalt namelijk niet meer rente dan je aan energiekosten bespaart, en je mag 20 jaar doen over het aflossen. De snelle rekenaar heeft nu meteen door dat het netto rendement van jaar 0 tot en met jaar 20 precies nul is. Maar daarna (als je nog leeft, als je huis nog van jou is, en als de aarde nog niet vergaan is omdat sommigen van mening zijn dat we in 2030 de klimatologische apocalypse gaan beleven) begint het grote terugverdienen! Honderden euro’s per jaar in het verschiet vanaf pak ‘m beet 2050, wie wil dat nou niet? Tussentijds op leningen leunen wordt weer LEUK! Voor het geval de vvd het vergeet te melden in hun presentatie, willen we toch ff naar de verplichte kleine lettertjes in de overheidsdisclaimer voor financiële producten verwijzen: Let op, geld lenen kost geld. 

Nog kleinere lettertjes: als je gewoon werkt, ben je die besparing op energie straks dubbel kwijt aan rekeningrijden.

Reaguursels

Inloggen

Als het weer zonniger zal worden en gelet het feit dat er in tegenstelling tot vóór het Industriële Tijdperk niet langer meer acht op de tien kinderen vroegtijdig komt te overlijden (daarmee de populatie stabiel houdend), mag je stellen dat, in de context van de Eeuwige Strijd tussen Licht en Duisternis, Het Licht aan de winnende hand is. Daar zouden wij ons in moeten heugen. Er zullen immers altíjd paupers zijn.

Sans Comique | 26-06-19 | 18:47 | 1

Houellebecq of misschien een zonnesteek?

Middenmoter | 27-06-19 | 10:00

Ijsberen zijn mislukte bruine beren die mazzel hadden vroeger dat er ijs lag. En de ijsbeer bestaat niet zó lang als ondersoort dus dat ijs ligt er ook nog niet zo heel lang. Want mislukte bruine beren zijn er al zo lang er bruine beren zijn. Maar die overleven doorgaans niet lang genoeg om zich voort te planten.

Sans Comique | 26-06-19 | 17:51

Zou ik die lening ook kunnen krijgen als ik er geen rekening van kan overleggen? Even een beunhaas strikken die mijn buitengevel vol plakt met tempex en stucwerk er tegenaan pleurt? Kost de helft en ik strijk de rest van de lening op. De roverheid geeft het goede voorbeeld qua stelen en liegen, dus ik mag dat ook!!!
Daarna snel het huis verkopen met de hele lening en hopen dat het allemaal blijft zitten (anders valt ruttes vaasje kapot)

brie-de-penis | 26-06-19 | 17:32

Mijn huis uit 1630 (+/-) isoleren zou meer dan 100.000 euro kosten. Maar toch vind ik dat er best wat interessante opties zijn om heel wat geld te besparen.

Zo kijken we bijvoorbeeld naar een Daikin systeem, een hybride-warmtepomp mét airco-units. Dat kost zo’n 10.000 euro, maar dan heb je wel airco, warm lucht verwarming, én een ketel die geschikt is hoge temperatuur te leveren. Je kunt je gewone radiators houden en ook douchen geen probleem. Dit alles bespaart zo’n 70% gas. Daar gebruikte ik er vorig jaar 3000m3 van, en dat kost ongeveer 2000 euro (75 cent de kuub reken ik)

Voor echt lekker warm en gezellig in de winter hebben we al een A+ houtkachel gekocht.

Maar als ik 7/10 van mijn gas bespaar, heb ik al 1400 per jaar extra. Dan duurt 10K niet zo lang (even ruim 7 jaar).
Maar momenteel krijg ik ook nog iets van 3000 euro subsidie, dus investering wordt 7K en terugverdientijd 5 jaar.

En natuurlijk wordt mijn elektriciteit verbruik een stuk hoger. Om dat te compenseren koop ik nog voor 5K zonnepanelen.

Geen isolatie, en toch voor 15K zeer grote besparingen op je verbruik (tot wel 70%) en dan ook nog veel extra comfort door airconditioning en warme lucht verwarming. Het lijkt mij de moeite waard, terwijl ik me helemaal niet kan vinden in alle klimaat-blabla.

NiceAsPie | 26-06-19 | 16:24 | 2

Die compensatie met zonnepanelen is vanaf 2023 voorbij... Vraag daarnaast eens een installatie-monteur naar warmtepompen; de meesten kunnen je vooral verhalen over storingen vertellen.

Goldfinger | 26-06-19 | 17:22

Wat ik al maanden roep: COMMUNISME en onteigening.
Iedereen "moet straks verplicht want de Staatskas euh euh euh de AARDE bedoel ik" aan de lening. En zo niet dan ben je gewoon je huis kwijt.
Zo heb ik zelf geen hypotheek meer, maar word straks gedwongen te gaan "lenen".
Ik raad het iedereen aan: 'Communism by the backdoor'- door Dennis Wise.

GebaoreEnGetaoge | 26-06-19 | 15:28 | 1

Zo is het en niet anders. Iedereen bezigt echter de misvatting dat je voor communisme een ijzeren gordijn nodig hebt en slecht vreten op rantsoen. Tja als je denkt dat 'de geschiedenis die zich herhaalt' letterlijk betekent dat 'het zich dan weer precies zo herhaalt' dan snap je het gewoon helemaal niet.
Het ijzeren gordijn is weg, in plaats daarvan heb je nu een hypotheek en eigen huis en haard dat je niet kwijt wil. Dat lijkt in vrijheid te gebeuren maar dat is niet zo. Jij kunt niet gaan en staan waar je wil, jij kunt niet al je geld van de bank halen, jij kunt niet bepalen hoe jouw buurt er uit zou moeten zien. Dat wordt allemaal bepaald door hogerhand, wat dan in de ussr de partijleiding heette. Belastingen zijn hoog en niet ten gunste van het algemeen nut, corruptie viert hoogtij van hoog tot laag, (eu)verkiezingsuitslagen worden achter gesloten deuren geteld, het nieuws brengt staatspropaganda, enz enz. De vraag die nog rest is of we uiteindelijk in een verhaal van Kafka of Orwell terecht gaan komen.

jos verstoppen | 26-06-19 | 21:57

De lobby-consultants hebben ook al hun stinkende best gedaan bij het ministerie van Landbouw. De truc werkt als volgt: De Mededingingswet versoepelen zodat de boeren een prijskartel kunnen vormen en de inkoopmacht van de supermarkten kunnen breken. Voor de bühne wordt het verkocht als "de kans om duurzaam te produceren", maar het gevolg is dat de hoge landbouw-kartelprijzen door de supermarkten worden doorberekend aan – ach, u herkent het vaste patroon vast al wel...

Middenmoter | 26-06-19 | 15:00

Donder op met dat lenen. Mensen eeuwig proberen in de schulden te steken om hun zo aangelijnd te kunnen houden

The Russian | 26-06-19 | 14:38

Dit is toch wel het tóppunt van listig lobbywerk, waarmee de bank- en bouwwereld (niet helemaal toevallig vaak oud-politici?) het op een 'akkoordje' probeert te gooien met de "Koopman-dominee 2.0"-regering en de muljeubranche. De truc werkt als volgt: Verstrek leningen (ktsjing!) aan het volk om bouwopdrachten (ktsjing!) te genereren, waarmee de regering 'budgetneutraal' (gratis!) haar CO2-doelstellingen haalt en de muljeubranche zich koest houdt, maar – u raadt het al – het volk uiteindelijk het gelag (rente!) betaalt.

Middenmoter | 26-06-19 | 14:34

Burgers die geld lenen van de overheid en dat uitgeven bij de achterban van de VVD. Hoe doorzichtig wil je het hebben?

McFlym | 26-06-19 | 14:27

Wat een apekool. De investeringen in isolatiemaatregelen kunnen alleen kostenneutraal worden uitgevoerd wanneer de belastingen op energie worden verhoogd. Natuurlijk gaat de woningeigenaar er netto op achteruit, maar dit vertelt dit kabinet er uiteraard niet bij.

therealbraindump | 26-06-19 | 13:59

En bij een aanvraag voor een hypotheek gaat dus eerst die lening van je maximale hypotheekbedrag af.

Schemerlamp | 26-06-19 | 13:41

Er van uitgaande dat we in 2050 niet in een wereldoorlog verzeild zijn. Dan maakt het helemaal niet meer uit. Wat heb je aan een geïsoleerd dak met zonnepanelen als je geen huis meer hebt.

Tishetnetnie | 26-06-19 | 13:27

Ah, mooi.
Dus er is iets van 100 miljard! beschibaar voor die leningen?
Ik ben benieuwd hoeveel van dat geld in Turkse villa's belandt.
En hoeveel er ooit wordt afgelost.

Mr. Happy | 26-06-19 | 13:20

Laat raden raden , Is dit een regeling die uit de hersenspinsels komt van ons landelijke GL rekenwonder Jesse K en klimaat drammer Robbie?
Want volgens Jesse hebben we nu een “ kantel moment” berijkt.
Iets maakt mij zeer ongerust en ik vraag mij af in wat voor een schuitje ik zit als dit soort personen het over kantel momenten gaan hebben.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 13:08 | 2

Ik las per ongeluk "kartel moment" en dacht al, dat heb ik vast niet goed gezien.

kindapaas | 26-06-19 | 15:13

Dat 'kantelen' deed slechts zijn brein, onderhevig aan de Brownse beweging.

Sans Comique | 26-06-19 | 18:12

Ja, en toch blijven mensen VVD , D66, PVdA, GL stemmen. Blijkbaar zijn er heleboel mensen in Nederland die het allemaal best vinden en graag allemaal betalen.

Kim-Jung-Un | 26-06-19 | 13:00 | 1

Ja die constatering moeten we helaas maken, tenzij er met verkiezingen wordt gerommeld want ik kan me gewoon niet voorstellen dat het 'gewone' volk de laatste twee verkiezingen in zulke grote getale op de eeuwige grijnsmaagd heeft gestemd.

jos verstoppen | 26-06-19 | 21:59

Ik heb een klein, vrijstaand huis op het Friese platteland. Mijn vrouw en ik verbruiken 1.600 kuub gas en 1.700 kWh per jaar. Waarom zou ik in vredesnaam 25.000 euro gaan lenen om daar een paar honderd euro per jaar af te krijgen. Leaver dea as slaef. Laat je niet gek maken.

Quib | 26-06-19 | 12:47 | 3

@ Quib,
Ik zou Jesse even om advies vragen want die kan dat namelijk haarfijn voor je uitrekenen.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 13:15

Als u het niet doet bent u een fascist, begrijp het dan toch! IJsberen sterven uit, koralen sterven af, de oerwouden worden allemaal gekapt, in Zuid-Oost Azië lazert men al het afval in zee, zielige vluchtelingen verdrinken in de Middellandse Zee of in de Rio Grande, Groningers krijgen allemaal geen miljoen euro schadevergoeding voor de scheuren in hun huizen, en dat is allemaal uw schuld, want u gebruikt 1.600 m3 gas per jaar, en dat wilt u blijven doen! Schande!!

Rhenium | 26-06-19 | 13:17

1600 kuub gas. Dat is een kuil van 20 meter bij twíntíg meter en 40 VEERTIG meter diep. Ieder jaar. Plus wat er aan gas verbrand moet worden om die 1700kWh op te wekken.

Sans Comique | 26-06-19 | 18:24

Heeft Ed raket al een staats leningkje geregeld? Heeft Diederik z’n spouw muurtjes al volgepompt uit de staats ruif? Zit familie Dijkhof al warmpjes bij de electrisch verwarmde knuffel muren? Oh... en onze klimaat nazi’s Yesser en Robbie niet te vergeten.
Nou... toe dan!

Datgingniegoed | 26-06-19 | 12:31

Krijgen we dan ook een compensatie in de WOZ? Anders gaan we er zelfs op achteruit.

kloopindeslootjijook | 26-06-19 | 12:28 | 1

Die WOZ is sowieso de grootste bullshit. Ze moeten het net als in België doen, daar worden huizen (net als alle andere producten) afgeschreven. Hoezo zou een huis steeds meer waard worden? Het kost al bakken aan geld aan onderhoud om het huis in dezelfde staat te houden.

Timide_Aso | 26-06-19 | 13:27

Iedereen geregistreerd bij de BKR? Dat is nog eens nivellering.

piloot47 | 26-06-19 | 12:27

Dit huzarenstukje van de overheid is weer de zoveelste om jan met de pet in zijn inkomen aan te tasten. Want de bijstandmensjes krijgen subsidies en toeslagen waarmee ze de stijgende lasten kunnen financieren.
Je ziet het bij de zorg (kijk wie er betaalt, dat zijn niet de onrendabelen en sprookjesgelovers), overal waar vergaande marktwerking wordt doorgevoerd met de overheid als beslissingsbevoegde gaat het enkel om de middenmoot te raken. De armen worden geholpen, de rijken kopen expertise in. De staat der Nederlanden is stuk.

Bill Cosby | 26-06-19 | 12:20

De totale belasting- en premieopbrengsten van Nederland zijn gestegen van 35,5% van het bbp naar 38,8%. Dat betekent dat werknemers het meest meebetalen aan de overheidsfinanciën én dat er van een loonsverhoging de afgelopen jaren steeds minder overblijft voor wat er netto aan de medewerker wordt uitgekeerd.
Bron: Telegraaf
De VVD lieve mensen. U dacht dat die club voor lage belastingen was. :)

theo-is-dood | 26-06-19 | 12:14 | 1

Ja, de club van de lage belastingen voor multinationals.

The_Black_Knight | 26-06-19 | 12:35

Nederlands voor beginners :
- Kost niet veel.
- Is niet duur.

Kritiek caster | 26-06-19 | 12:10 | 1

-Koop die nieuwe auto.

jos verstoppen | 26-06-19 | 22:00

Eltse wolk hat 'n silveren ránne.
Godverdomme.

Hensmunter69 | 26-06-19 | 12:00

Die energiebesparing hè, met hoeveel wordt die belast? 100 of 200%?

Nivelleermarionet | 26-06-19 | 11:55

Moesten we van Klaas Knot niet de private schulden verminderen? Voor het klimaat gedram is dat kennelijk geen probleem. Ieder huishouden voor nog eens 25K extra in de schulden. Lijkt me echt een prima idee.

Rest In Privacy | 26-06-19 | 11:54 | 2

En voor studie ook al niet.

wapster | 26-06-19 | 12:07

en dan komt daar nog straks een lening bij voor een elektrische auto en laadpaal bij de deur..

fikkieblijf! | 26-06-19 | 12:10

Ik investeer helemaal nergens in en ga zeker geen lening afsluiten. Huis is redelijk goed geïsoleerd dus zal mijn tijd wel duren.

DerkArie-ut-de-Achte | 26-06-19 | 11:52

Het is weer een regeling waarvan de politieke graaiers alleen maar beter van worden.
Binnenkort worden er oude panden/ boerderijen opgekocht en opgeknapt met overheids geld. Leuke handel voor mensen die toch al goed in de slappewas zitten. Zoals bij elke religie is het bij de klimaat religie hetzelfde, Alleen de rijken worden hier beter van.
Een warmte pomp is de oplossing? Donder toch op! Het geld dat je bespaard aan gas gaat op aan onderhoud van je warmtepomp systeem , Lucht filters en periodiek onderhoud.
Wel eens in zo’n modern warmtepomp huis geweest op een dag zoals gisteren.... nee he?
Nou mischien dat u kan besparen op een magnetron en de afbak broodjes gewoon in de huiskamer kan leggen.
Ik ben spuugziek van dit kortzichtige oplichters beleid. De vermeende problemen worden niet opgelost maar kosten u alleen maar geld. Voor de hand liggende oplossingen zoals kern centrales, ,worden angstvallig stilgehouden en gaan we lopen klootviolen met biomassa.
Het Nederlandse energie/ klimaat beleid is om je dood te schamen en is een dikke rochel in het gezicht van het Nederlandse volk. Terwijl de rest van Europa zich te goed doet aan de schoonste vorm van fossiele brandstof wordt het vel over de oren van de Nederlander getrokken. Jaha want we willen afhankelijk van Rusland zijn.. duh? Terwijl er mega grote gasvelden in Israel en offshore Cyprus zijn ondekt en Noorwegen ook bepaald geen lullige hoeveelheid gas produceerd.
Wat Nederland nodig heeft is een drastische koers wijziging ,want met het huidige beleid liggen we al enige tijd op IC.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 11:50 | 4

Helaas voor U maar 80% van de Nederlanders vinden het klimaatbeleid van dit kabinet prima.

linus | 26-06-19 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Wie nu nog gelooft in vrijheid en democratie, na dit nieuwste plan van de VVD om ons tot horigen en lijfeigenen te maken, die is jet zo knettergek als het Nederlands bestuur dat totaal en geheel van het padje af is. Snuift Rutte klaver?

eastender | 26-06-19 | 11:50 | 2

Het wrange is dat de VVD zich een Liberale partij noemt. Een stel oplichters zijn het. Allemaal.

Rest In Privacy | 26-06-19 | 11:55

@Publius | 26-06-19 | 11:55: nee de vvd verschuild zich achter die achterlijke linkse pedo's om er vervolgens hun achterban flink van te laten profiteren.
Doen ze al jaren en iedereen trapt er in.

likdoorn | 26-06-19 | 18:45

Gewoon nog veel meer fossiele brandstoffen gebruiken, meer autorijden en meer vliegen. Hierdoor meer global warming.
Resultaat; De winters in NL worden dermate mild dat de laagste temperatuur niet onder de 15 graden Celsius komt en dus de voorgestelde islolatie gekte niet meer nodig is. De zomers in NL worden zo heet dat vakantie in eigen land weer een optie wordt waardoor er minder gevlogen en gereden hoeft te worden. Een win - win situatie. Na ja zoek het eigenlijk maar uit. Na mij de ....

Dutch_Viscount | 26-06-19 | 11:49

Isoleren kan je als huiseigenaar vaak zelf en kun je gefaseerd uitvoeren. Grote klussen of dingen wasr specialistische kennis voor nodig is laat je dan eventueel doen. Ook dat hoeft niet allemaal in één keer. Leen nooit voor dingen waar je ook voor kunt sparen.

supah | 26-06-19 | 11:39 | 1

Sterker nog. Leen nooit voor dingen als het je ook niet lukt om ervoor te sparen.

Quib | 26-06-19 | 12:50

Goed plan! Deze goedkope lening nemen, niks doen, duurdere hypotheek mee aflossen. Van het bespaarde geld op een vliegvakantie gaan, daarmee links dubbel in hun bek spugen...

ZwarteDag | 26-06-19 | 11:37

Men weet het leuk te verkopen maar feit blijft dat de EU een bankenunie is; wie de schulden heeft - tevens de macht heeft. Van hele landen tot haar inwoners. Leen je rot hypotheekslaaf, loonslaaf je kapot voor het huis waar je de meeste tijd afwezig van bent en vooral in slaapt om het te kunnen betalen. Aan aflossen verdient men niets en vrije mensen zonder schulden zijn slecht te beheren. Dus creeeren we nieuwe verplichte investeringen waarvoor velen extra zullen moeten gaan lenen. Dit nog even los van de landenramingen oa NL 1000 Miljard Euro, Duitsland 3200 Miljard Euro etc. etc. Deze hele klimaatmaatregelen hoax is nu al de diefstal van de eeuw, alleen aan de introductie van een nieuwe valuta en oorlog voeren verdienen banken nog meer.

HdJ | 26-06-19 | 11:35 | 1

Wel iets om over na te denken.

swassannuf | 26-06-19 | 11:42

Joepie!!! Iedereen nog even 10k extra schulden aannaaien !!! Geweldig plan !!

b3n | 26-06-19 | 11:23

Waarom niet gewoon 0% btw op alle milieu investeringen incl arbeidsloon? Levert direct voordeel op.

Dutch_Holland | 26-06-19 | 11:22 | 1

Mijn idee! Waarom denkt niemand in de politiek daar nou aan?

L.E. Raar | 26-06-19 | 12:10

En ja hoor, net nu de zonnepanelen wel erg veel te populair worden gaat de salderingsregeling op de schop.
Want het zou eens qua energierekening financieel gezien te gunstig voor teveel mensen worden.
Wat een rukkers daar onder die stolp.

swassannuf | 26-06-19 | 11:16 | 3

Juist vanwege die onzekere factor die 'roverheid' heet heb ik nog geen panelen op het dak liggen. Pas op het moment dat ik ( het hele jaar, dus ook in de winter) ruim voldoende opbrengst genereer uit eigen panelen zal ik ze installeren maar dan ook mijn contract met de energiemaatschappien opzeggen. Dat is nu nog een dingetje maar de ontwikkelingen staan niet stil.

loze stijl | 26-06-19 | 18:00

@loze stijl | 26-06-19 | 18:00: Aanvullend: de overtollige vonken gaan dan eerst in de eigen powerwall natuurlijk..

loze stijl | 26-06-19 | 18:02

Als er reeds serieus besparende alternatieven waren had de gemiddelde Nederlander dit allang gerealiseerd. Achter de klimaathysterie gaat een hele andere agenda schuil. Die van geld verdienen. Ik hoop dat ooit de bedrijven en vertegenwoordigers die aan de zogenaamde klimaattafels zaten openbaar worden gemaakt. Bij voorkeur voor de volgende TK verkiezingen

Sprinkhaan | 26-06-19 | 11:03

Is er rekening gehouden met de huurders in dit land? Mijn appartement is slecht geïsoleerd (de corporatie besteedt hier geen aandacht aan), de centrale verwarmingsinstallatie draait op gas etc. Ik heb hier geen invloed op, behalve dan verhuizen. Rekening rijden lijkt mij een goed plan. Ik rij heel weinig en betaal toch de volle mep belasting. Hier in Enschede worden bomen gekapt om een weg iets te verbreden of woningen te bouwen met grote parkeerplaatsen. Burgers worden opgeroepen zijn/haar tuin te vergroenen, want dit is beter voor het milieu. Je raakt in dit land soms de weg kwijt....

Mannes | 26-06-19 | 11:01 | 5

Bredere wegen altijd +1

Papa Jones | 26-06-19 | 11:15

En bespaart de burger toch iets dan gaat gewoon het vastrecht omhoog. Simpel!
Ik herhaal het nog maar eens: al zou de energie gratis opgewekt worden, wij burgers profiteren daar niet van.

Tuinhekje | 26-06-19 | 11:28

@Mannes,
Je hele tuin vol suikerbieten zetten en kroost in je vijver dan deug je pas echt.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

De VN heeft het over klimaat apartheid die gaat ontstaan door klimaatverandering. Alleen de rijke mensen zullen kunnen ontsnappen aan de catastrofale gevolgen van het klimaat de rest verhongert, raakt dakloos en gaat dood. Ook de mensenrechten en onze democratie zullen ophouden te bestaan voorspellen ze.

Achterlijk hoe dit soort organisaties zich steeds meer met de politiek gaan bemoeien, keer op keer van dit soort doemberichten waarbij het duidelijk is dat ze meer geld (en dus macht) naar zich toe willen trekken.

Misschien wordt het tijd om als Nederland het lidmaadschap op te zeggen. Scheelt jaarlijks een paar honderd miljoen aan contributie, en dat geld mag dan best voor het klimaat worden gebruikt.

Luckystriker | 26-06-19 | 10:57 | 2

VN altijd -1 en nu ze een politieke factor in het dagelijks bestaan worden zonder tegen gas van de nationale overheden, -1000. Net als de EU speelweide van de Arabieren. Altijd mega min.

eastender | 26-06-19 | 11:57

@Luckystriker,
Agenda 21

Datgingniegoed | 26-06-19 | 13:24

Waren er geen internationale instanties die reeds voor dit geintje vonden dat de NLer te veel schulden had?

Langshetrandje | 26-06-19 | 10:51 | 2

Ja, volgens 'Europa' hebben we te veel schulden (hypotheek) en moeten we daar snel iets aan doen.

Papa Jones | 26-06-19 | 11:17

@Papa Jones | 26-06-19 | 11:17:
ja een klimaatgroene lening afsluiten om de hypotheek af te lossen zodat u van de overwaarde het huis kunt vergroenen. Om het risico te spreiden doe je dat uiteraard in derivaten die gekoppeld aan je pensioen een gegarandeerd rendement oplevert.

SolidRock | 26-06-19 | 12:09

De kans dat binnen die 20 jaar mijn zonnepanelen door steeds dikker wordende hagelstenen zouden worden geëlimineerd lijkt me aardig groot.

Wekkertje | 26-06-19 | 10:51

Het meest fantastische nieuws is dat Rutte de energierekening volgend jaar met wel HONDERD euro gaat verlagen.

... nadat hij de rekening dit jaar met 350 euro heeft verhoogd. Oh, wacht. Dat stond er niet bij.

wapster | 26-06-19 | 10:49 | 1

Gewoon op de kartelpartijen blijven stemmen en verder dan niet zeuren als je door Rutte en cosorte steeds meer belasting moet betalen. De NL-ers snappen de democratie niet en durven niet te stemmen op een partij die het anders wil en mocht zo'n partij bijv. de PVV groeien dan een cordon sanitair voor een jaar of 8 waarna de stemmers op de PVV vanzelf weer weglopen (zie je nu gebeuren) omdat Wilders niets voor elkaar krijgt en geframed wordt dat hij ook de oplossing niet heeft. Veel succes met NL!

johnelec | 26-06-19 | 11:39

Teveel isolatie zonder ventilatie is slecht voor je gezondheid. Dat gaat de gezondheidszorg nog handen vol geld kosten, daar hoor je niemand over...

laurentius | 26-06-19 | 10:46

Ik doe er niet aan mee, het zal wel. Later maar een elektrisch boilertje zodat ik zo nu en dan lauw kan douchen en de houtkachel aan. Goed genoeg voor mij.

Quib | 26-06-19 | 10:45 | 2

Die houtkachel is Verboten.

Flentyx | 26-06-19 | 10:52

Weer een grote zak geld voor louche bedrijfjes en gewiekste zakenmannetjes die zich massaal op isoleren van huizen gaan storen maar de ballen verstand hebben van thermodynamica en warmte (Q) . Nu al zie ik in nagenoeg elk gebouw in aanbouw enorme isolatie fouten. in tegenstelling tot Duitsland waar ze 10 jaar voorop lopen. Maar de oosterburen hebben goede normen, goed geschoold personeel ( zonder Meisterprüfung mag je in Duitsland geen bouw gerelateerd bedrijf op richten) en ingenieurs. Eigenlijk is er niet meer nodig dan de Duitse normen kopieren (Ctrl-C en Ctrl-V)

De taak van de overheid is om geen stomme labeltjes te maken maar gewoon de wetten van e thermodynamica te gebruiken en dit vast te leggen. Regel het wettelijk dat elke nieuwbouwwoning een maximale warmtevraag heeft van maximaal 60 kWh per m^2 (de norm voor een passief huis is 12 kWh per m^2) . En dat elk verkocht, tweedehands huis binnen 5 jaar moet worden aangepast zodat de maximale warmtevraag nog maar 80 KWh per m^2 is. Meer dan de helft van de actuele huizenprijzen is gebakken lucht dus € 50000 van de prijs af en dit budget in het verminderen van de warmtevraag stoppen moet geen probleem zijn. Alleen is dan de vraag hoe ga je dit doen op de juiste manier met een land met x onder één kapwoningen? Aangezien de verbouwing nogal ingrijpend kan zijn.

chef werkplaats | 26-06-19 | 10:42 | 1

Alle huizen in NL van voor 2010 afbreken en opnieuw bouwen.

Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 11:05

*huurcontract verlengen doet*

nattegleufhoed | 26-06-19 | 10:41

Wordt er nog geïnvesteerd in dijken? Ik denk namelijk niet dat je veel aan je dak vol zonnepanelen hebt, behalve erop zitten, als je huis onder water staat.

Deflatiemonster | 26-06-19 | 10:38

Mijn zus woont in een bejaardenhuisje (zo een met kartonnen binnen muren) en uit 1974 en wacht sinds die tijd al erop, dat het dak geissoleert gaat worden door woningbouwvereniging.
Gebruikt terwijl ze echt zuinig is , net zo veel gas als eengezinswoning.

O ja de huur is in 15 jaar tijd verdubbelt.
Pleur..

joppo0 | 26-06-19 | 10:37 | 2

een wbv gaat echt geen zonnepanelen op een dak leggen om de huurder minder energie kosten te laten betalen. Zelfde met isoleren. Ja, dat kan wel maar dan gaat de huur gewoon dubbel omhoog. waarschijnlijk zijn de huisjes al afgeschreven en staat er op enige termijn een grondige renovatie /sloop/nieuwbouw op de stapel..

fikkieblijf! | 26-06-19 | 10:42

tip 1: verhuizen mag!

Langshetrandje | 26-06-19 | 10:48

Mooi voorbeeld in de Telegraaf:
Je begint met een lening van 2500,-
Je lost af wat je bespaart, in dit voorbeeld 200,- per jaar.
De max.looptijd is 20 jaar. dan heb je dus 4000,- afgelost.
Dan mag je op dat moment dus nog 21000,- ineens aflossen.
En dan vergeten we de rente over die 20 jaar nog even.
Ik zou er nog even over nadenken.

Schmalz | 26-06-19 | 10:35 | 5

@Deflatiemonster | 26-06-19 | 10:40: erfgenamen nemen zowel de schulden als de opbrengsten over.. een lening is gewoon een schuld! Dus ga je dood dan gaan schulden verhaald worden op..

fikkieblijf! | 26-06-19 | 10:44

Over nagedacht, doe er niet aan mee. We laten ons niét belazeren.

Muuke | 26-06-19 | 11:44

Gedurende die looptijd heb je ook al een nieuwe warmtepomp moeten installeren, de verwachte levensduur van zo'n kreng is 15 jaar - mits het jaarlijks goed onderhouden is. Die kosten moet je er ook bijrekenen.

Je bent een kapitaal kwijt en dan zit je in de winter alsnog te vernikkelen in een slechtverwarmd huis.

mirvink3478 | 26-06-19 | 12:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Mag ik dan ook die monumentale eiken op de laan weghalen? Die staan in de weg voor panelen. Maar gemeente zal ze wel niet willen kappen. Oh ja rupsen zitten er ook nog in.

Hadena | 26-06-19 | 10:30

Als Diederik Samson dat voorstelt weet dat je op moet passen geloof nooit iemand van Greenpeace en de PVDA We worden toch bedonderd door onze Haagse kliek

gerrit5042 | 26-06-19 | 10:24 | 1

en vergeet niet dat Diederik nog wat te vereffenen heeft met die k*t burger die zijn partij en zijn baan hebben verraden door de PVDA bijna naar de afgrond te stemmen.

fikkieblijf! | 26-06-19 | 10:46

Tegen de tijd dat 30 tot 40% van alle daken voorzien is van zonnepanelen komt de overheid met de OZP (Opslag ZonnePanelen), een aanvulling op de reeds bestaande ODE en alle overige toeslagen, heffingen, belastingen etc. De klimaatparanoia en de asielindustrie moeten toch ergens van betaald worden.

otjemans | 26-06-19 | 10:23 | 3

Intussen wordt de salderingsregeling al afgeschaft waardoor de terugverdientijd van je investering ongeveer 3x zo lang wordt. Regeren is vooruitzien.

Schmalz | 26-06-19 | 10:38

@Schmalz | 26-06-19 | 10:38: klopt, echter met (wow!!!) 2 jaar verlengd. Sloimme meter aanbod heb ik geweigerd. Dan komt de rechter mij dat maar vertellen. Mijn schijf draait gewoon terug.

Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 11:06

@Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 11:06: Wij hebben hem ook geweigerd, trouwens de hele buurt ook.

Muuke | 26-06-19 | 11:46

Ben ik hier de enige die denkt in de BV NL in de twilight zone terecht te zijn gekomen??
Knettergek ,elke dag iets absurds voor ,,het klimaat...
Gisteren rubberen robje weer voor de camera om ons voor te bereiden.
Zou zo een baksteen door de energiezuinige tv willen gooien!!

Gelukkig hebben de cultuur verrijkers er geen last van ,zjj hebben immers ptst opgelopen wereldwijd gezien!

maasdonk | 26-06-19 | 10:18 | 1

Eigenlijk zou dit binnenkort in een uitzending van opsporing vezocht moeten komen.
Oplichters op klaar lichte dag maar eigelijk ben je gewoon stom als je hier in trapt.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 10:18

Wat gebeurt er als de rente opeens weer normale vormen gaat aannemen?

Langshetrandje | 26-06-19 | 10:15 | 1

Executoriale verkopen galore!

kindapaas | 26-06-19 | 10:31

De Climatology Church begint steeds beter te lopen in NL.
Nu nog de stemgerechtigde leeftijd naar 16 en de overheid heeft een prachtige toekomst in het vooruitzicht.

Ongeruste vader | 26-06-19 | 10:15

De banken hebben prima gelobbyd. Klimaat, ook hun nieuwe melkkoe.

squadra | 26-06-19 | 10:11

Mensen het is simpel. 25% van ons sterft voor zijn 65e en zal nog steeds zijn hypotheek aan het afbetalen zijn. Onthoud deze term, F.I.R.E.

Voor als u echt de overheid de middelvinger wil geven en echt onafhankelijk wil zijn.

RenHoek | 26-06-19 | 10:10

Wat gebeurt er als de klimaatsceptische wetenschappers het bij het rechte eind blijken te hebben en verduurzaming van Nederlandse woningen hoegenaamd niets heeft bijgedragen aan het tegengaan van klimaatverandering in negatief opzicht? Krijg je dan je geld terug? Hoe kan je in vredesnaam zo stom zijn te geloven dat dit zinnige maatregelen zijn? Ik wist wel dat kadaverdiscipline gemeengoed is in linkse kringen, maar het is blijkbaar onderdeel van de gehele Nederlandse mentaliteit. Dat moet het SCP nog maar toevoegen aan zijn onderzoek naar de Nederlandse 'identiteit': blind geloof in klimaatkinderen en puisterige politici in hemdsmouwen.

Schulzie | 26-06-19 | 10:08 | 9

@Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 11:11: minder mensen enige oplossing

Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 11:11

@Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 11:11: Mars! We moeten naar Mars!

Sans Comique | 26-06-19 | 18:28
▼ 6 antwoorden verborgen

En dan heb je je huis energieneutraal gemaakt, verzakt het waardoor het scheuren in de muren ontstaan?

kweethetooknietbeter | 26-06-19 | 10:08 | 2

Alleen in Groningen

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 10:24

Hallo, vergeten we de zielige zeehondjes niet? Na alle aandacht en energie voor hun met onze regenboogbootjes kunnen ze nog steeds niet lopen. Liggen ze te janken op een drooggevallen stuk zand...

hetgingperongeluk | 26-06-19 | 10:08

Het mooiste is dat klimaat vroeger een links dingetje was, maar nu gekaapt is door rechts en verpatst aan het bedrijfsleven. Onder het mom van klimaattafels wordt gewoon de burger leeggetrokken onder het mom van 'stervende ijsberen door uw CO2'.

RenHoek | 26-06-19 | 10:07 | 4

Laten we massaal bomen/bossen kappen, zodat we dat hout milieuvriendellijk kunnen opstoken, of zoiets.

kweethetooknietbeter | 26-06-19 | 10:10

Precies, kolencentralen zijn vies tenzij gestookt op hout. Dus laten we de bossen kappen want die groeien door de CO2 toch wel weer extragratis snel aan.

RenHoek | 26-06-19 | 10:11

Klopt, onder aanvoering van randdebiele Gretha en haar vader die handelt in milieu certificaten.
Wie maakt een einde aan deze waanzin ?

joppo0 | 26-06-19 | 10:26
▼ 1 antwoord verborgen

Lenen kost geld maar uitlenen op deze manier kost ook geld.

Mr_Natural | 26-06-19 | 10:07

Tijd voor een parlementaire enquête over wie er verantwoordelijk is voor het ondemocratisch doordrukken van een ongewenst klimaatakkoord gebaseerd op fabels en mythes. Het was het belangrijkste thema bij de provinciale staten verkiezingen en men heeft massaal tegen het klimaatakkoord gestemd. Hoe komen ze er dan mee weg dat de eerste kamer nog snel even dat akkoord er doorheen heeft geduwd, zonder enig democratisch draagvlak?

BluRay | 26-06-19 | 10:06 | 5

@Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 10:26: wat wel degelijk op fabels en mythes is gebaseerd is dat Nederland zonder extra kern centrale helemaal die co2 norm gaat halen. Om alle windmolens en andere alternatieve energiebronnen te bouwen moeten eerst de kolencentrales weer opgestookt worden. Daarnaast is Co2 uitstoot niet aan de grenzen van NL of Europa gebonden. Alle rotzooi die bijvoobeeld China in de lucht brengt waait vanzelf ook deze kant op. De afhankelijkheid van olie inperken is uiteraard prima maar de burger op gigantische kosten jagen zonder dat daar direct voordeel uit te halen is, is belachelijk en heeft niets met democratie te maken.

ILF2 | 26-06-19 | 11:11

@peterdh | 26-06-19 | 10:46:
Ach gast. Het is nu of nooit. Groenslands ijs smelt veel sneller dan IPCC modellen, bijvoorbeeld. Permafrost is ontdooid op plaatsen waar dat nooit eerder zo was. Opgeslagen methaan kan de boel over een tipping-point sturen.

Idioten die dat allemaal niet willen inzien, omdat ze ideologisch verblind zijn of panisch worden bij het idee dat ze hun luizenleventje moeten aanpassen of oei oei oei de portemonnee moeten trekken vervuilen de discussie tot een punt van opzettelijke apathie.

Ondertussen die vijf "deskundigen" aanhalend die het zogenaamd allemaal beter zouden weten. Opsluitend zouden ze die mensen. Over 20 jaar is er een tribunaal hopelijk, dat deze idioten ter verantwoording sleept.

Maar het zal erop neerkomen dat wij, rijke westerlingen, de klimaatellende grotendeels gaan ontlopen omdat wij in een koele streek wonen, wijk zijn, de middelen hebben om arme sloebers buiten de deur te houden en omdat die sloebers de middelen niet hebben. Je kunt dus gerust blijven niets doen. Exact ook wat je wilde, is het niet? Maar let erop: Het zijn mensen zoals jij die dit land naar de kloten gaan helpen. Met hun oogkleppen op, de billen angstig tegen elkaar voor vreemdelingen en andere kost dan aardappels vlees en groente.

Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 12:24

@Beste_Landgenoten | 26-06-19 | 12:24: Ah zo kennen we B_L weer: andersdenkenden moeten opgesloten worden. Alles voor de democratie en het klimafaat, niet waar?

5611 | 26-06-19 | 13:22
▼ 2 antwoorden verborgen

het klimaat in nl heeft te maken met de windrichting zomers wind uit z.o = land klimaat dus zeer warm s winters wind uit het z.o een elfsteden tocht verder is nederland omgeven door water van daar het slechte klimaat

walmendebenz | 26-06-19 | 10:06 | 1

Vandaag waait de wind ook uit een andere hoek het is meteen 15 graden koeler.

voldemort | 26-06-19 | 11:20

De kindapaas uitbuit detector: is dit:
a) rente (riskant tovergeld witwassen)
b) speculatie (waarderingsverschillen afdwingen via nepnieuws&desinformatie voorafgaand aan executoriale verkopen)
c) woeker (misbruik maken van kunstmatige monopolies)

kindapaas | 26-06-19 | 10:06 | 1

All of the above?

peterdh | 26-06-19 | 10:11

Herverdeling van welvaart, de verdiende en netto betalers extra hard pakken, de armoedeval om het loonslaven volk in bedwang te houden.
.
Maar een roepende in de woestijn hè, want die Terry zegt toch van die rare dingen en haat vrouwen hè, daar moet je niet op willen stemmen. Daarnaast is Klima-Hysterie 100% echt, want het half 8 & 8 uur nieuws zeggen
het.
.
Leuk en aardig allemaal, maar deze schijndemocratie met zeer slecht ingelichte loonslaven kunnen ongezien de tyfus krijgen. Nooit een dag voor zichzelf nagedacht of kritisch geweest naar de waanzin die overheden en bureaucraten in hun greep houdt. Pim was de kanarie in de koolmijn en er zijn er maar zeer weinig die zagen wat er zich werkelijk afspeelde.

HaatAth3ist | 26-06-19 | 10:06 | 4

@Berbaar | 26-06-19 | 10:30:
Er is iemand die al zo'n 1400 jaar geleden is deaudvermoord (met een vergifitigd stuk schapebout), ik hoor echter niemand oproepen voor "moving on", integendeel.

kindapaas | 26-06-19 | 10:44

@kindapaas | 26-06-19 | 10:44: De mensen die niet naar de middeleeuwen terug willen vinden dat wel maar durven het niet hardop te zeggen want dan deugen ze niet hard genoeg.

voldemort | 26-06-19 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

En de belastingen op elektriciteit en gas, zo'n beetje de helft van uw rekening, die heeft de overheid natuurlijk niet meer nodig

hogeheuvel | 26-06-19 | 10:05 | 2

Ze hebben inderdaad niet meer de die helft nodig van de rekening op gas. De belasting op electra gaat echter naar 200%.

peterdh | 26-06-19 | 10:13

@peterdh | 26-06-19 | 10:13: Die belasting op elektriciteit ís al 200%: de ecotax plus BTW is al het dubbele van de kale kWh-prijs voor levering.

5611 | 26-06-19 | 13:25

Lekker dan. Als er kwijtschelding is bij overlijden is dan wordt de rekening gewoon bij de jeugd gelegd. Schulden blijven schulden. Zoals altijd. Leuk om stemmen mee te winnen maar weet dat je als je nog jong bent, je nog meer mag betalen. De welvaart van de generatie die de komende jaren de eeuwige jachtvelden opzoekt, is er niet meer jou.
Maar goed, dat krijg je als je in de snake oil verhalen van Klaver trapt.

Deflatiemonster | 26-06-19 | 10:04 | 2

Dat mensen niet zien dat het eeuwige anti-kernenergie-argument: "We kunnen onze kinderen niet opzadelen met een oranje gebouw met veilig opgeslagen kernafval" niet veel beter geld als: "We kunnen onze kinderen niet opzadelen met 100en miljarden aan schulden." , Dat laatste schijnt ok te zijn.

Maar daar wordt natuurlijk ook op ingezet. Kinderen zijn makkelijker bang te maken met enge plaatjes van zieke mensen dan plaatjes van mensen die diep in de schulden zitten.

peterdh | 26-06-19 | 10:15

'voor' omhoog gooit.

Deflatiemonster | 26-06-19 | 10:34

Ahhh eeen even zo realistische optie als de recente uitgebrachte gratis geld machine van 1 Miljard om de kassen van het Westland van het gas te halen... Ik moest heel hard lachen.
Uiteraard gaan we dit de komede jaren nog meer horen de honderden miljoenen die beschikbaar komen en waar straks verschillende vage bureautjes veel van gaan afromen voor allerlei onzin projecten om de waan te houden dat we "doe maar duurzaam" bezig zijn.

De debiel die ook heeft verzonnen dat we van het gas af moeten, moet zelf aan het gas.

Maar laten we eerlijk zijn: als je geld gespaard hebt en dat niet onmiddelijk aan kansloze klimaatregelen geeft, dan ben je natuurlijk wel een fascist, en 40-45 moeten we niet meer willen met zijn allen.

skoftig | 26-06-19 | 10:02 | 2

Een korte maar goede samenvatting

kindapaas | 26-06-19 | 10:08

Gezellige markt vroeger. Op 40 - 45. Met échte Vlaamse Friet met een Hoofdletter.

Sans Comique | 26-06-19 | 18:37

En wie gaat bepalen wat ik bespaar op de energierekening dan? Als ik zonnepanelen neem en de besparing oprook met elektrisch verwarmen oid heb ik een gratis lening?

jip_86 | 26-06-19 | 10:01 | 2

Nee, dan krijgt u controle, een boete en gaandeweg wordt een (kostbare) vergunning verplicht gesteld. Sloopkostenbelasting vooraf te voldoen, inclusief rekenrente.

kindapaas | 26-06-19 | 10:10

Als de zon schijnt doet de combiketel op aardgas hier weinig. Alleen een beetje veel warmwater maken voor de douche.

voldemort | 26-06-19 | 11:15

Klimaat.
Nu al makkelijk de aller grootste roof aller tijden.

laagvliegert | 26-06-19 | 10:00 | 1

@laagvliegert,
Gefeliciteerd, Ik had het niet beter kunnen formuleren.

Datgingniegoed | 26-06-19 | 10:51

Oh, wacht. Die leningen worden natuurlijk wel massaal aangemeld bij het BKR. Zoals de studieschulden. Kan de directie nog zelfvoldaner op de foto in hun Jaarverslag. Nederland, crediteurenland.

Mammeloe | 26-06-19 | 10:00 | 2

Wat is er nou weer mis met een bkr registratie? U steekt zichzelf het liefst zo snel mogelijk in een schuldenlast die u nooit meer kan afbetalen? schludsanering als hobby?

TDB | 26-06-19 | 10:03

@TDB | 26-06-19 | 10:03:
Wat er mis mee is, is dat dit een totaal zinloze lening is voor een zinloos doel waar niemand iets mee op schiet. Maar dat je dankzij die BKR registratie, voor die nutteloze lening met een nutteloos doel, straks geen lening kan afsluiten voor iets dat je echt nodig hebt.

peterdh | 26-06-19 | 10:19

Zeg redactie, check even heel goed voor de zekerheid dat je besparing daadwerkelijk de rente is. Want eigenlijk lijkt dat wel heel onwaarschijnlijk heel erg boeverig. Voor dat je het weet ben je nu bezig met Fake news. Het lijkt me toch logischer dat je met de besparing kan aflossen naast een wettelijke rente. Maar goed je weet het nooit niet met de Roverheid.

Verder waarom alleen maar isolatie? waarom geen wateropvangsystemen (grijs water), zonnepanelen etc. Daar valt ook vet op te verdienen (zeker op waterbesparing want daar zit veel minder belasting op).

Zuma | 26-06-19 | 10:00 | 1

Zodra deze cashcow drooggemolken is worden dat de volgende..

Knisperende_Tissue | 26-06-19 | 10:03

Tijdje terug was het het ozongat - nooit meer wat van gehoord - en daarvoor zure regen - nooit meer wat van gehoord. Ben benieuwd wat het over tien jaar gaat worden.

RenHoek | 26-06-19 | 09:58 | 7

Door het ozongat mag je geen freon meer gebruiken alleen nog maar alternatieven (die wat minder efficient zijn) Ik neem aan de de Duponts in deze wereld er beter van zijn geworden. Tegen de zure regen is de zwaveluitstoot verminderd en is rookgasreiniging gebruikelijk geworden. Alleen wordt dat langzaam weer teniet gedaan door de toegenomen bruinkool en biomassa stook.

voldemort | 26-06-19 | 11:11

@voldemort | 26-06-19 | 11:11: Ja , gelukkig is er ook veel veranderd aan de intensieve veeteelt (stikstof en ammoniak) en bleek het ozongat opeens een geheel eigen wil te hebben.

Gewoon onzin en bangmakerij.

RenHoek | 26-06-19 | 11:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach. Ze moeten wat. Wat veel belangrijker is, is hoe de lening gestructureerd gaat worden. Wordt het een persoonlijke lening met alle problemen van dien (BKR, wat te doen bij verhuizen?), of wordt het een lening die op het huis rust, als een soort tijdelijke erfpacht. Dat laatste verdient wel de voorkeur.

Muxje | 26-06-19 | 09:57 | 1

Beide verdienen geen voorkeur. Dit hele gebeuren is gebouwd op drijfzand. We hebben het hier over een lening ten behoeve van een klimaathysterie. Een lening die als doel heeft om met ons landje van 0.00001% van de aardoppervlakte en 0.2% van de bevolking, het klimaat met 0,00007 graad minder te laten stijgen over 100 jaar....

Geen enkele manier hoe je deze lening tot stand brengt is wenselijk. Het zijn allemaal kut-ideeen, want het is een nutteloze lening.

peterdh | 26-06-19 | 10:24

Ooit gespaard voor een schone auto. Die was zo schoon dat ik zelfs geen wegenbelasting hoefde te betalen! Voor even dan. Daarna kreeg ik weer gewoon de rekeningen. Haha, sukkel die ik was.

Poesmobiel | 26-06-19 | 09:57

Ooit groeiden er palmbomen op de noordpool en lag Nederland onder een dikke laag ijs.

Gewoon een douceurtje voor het bedrijfsleven. Even wat geld ophalen bij Jan-met-de-pet.

RenHoek | 26-06-19 | 09:56

En de burger trapt hier gewoon in. Toch?

Langshetrandje | 26-06-19 | 09:56 | 1

Lang niet allemaal hoor.

Muuke | 26-06-19 | 11:54

€25000 lenen en € 24000 aflossen, want met die €1000 daar was iets mee dacht ik...

Johan1619 | 26-06-19 | 09:55 | 1

Lol, scherp opgemerkt.

Muuke | 26-06-19 | 11:55

Oh ja, hier is een woord voor: Gaslighting. De mensen langzaamaan knettergek maken met leugens.

Mammeloe | 26-06-19 | 09:53 | 1

Tis nog veeeeel erger. De regering gelooft er zelf in.

Langshetrandje | 26-06-19 | 10:55

Net mijn vrijstande huis laten isoleren en vol met zonnepanelen geblaft. Echter als het gas 10 cent per huub meer belast wordt en stroom goedkoper wordt, vol ik mij aardig in den aarsch genomen. Echter het verbaasd mij niks. Dat we in 2100 met 11.000.000.000 zielen op de kloot zijn en er 4.000.000.000 miljard bijkomen in Afrika en Azie waar mileu de tyfus is, vind ik dat onze regering heel goed bezig is met vooral geld binnenharken omdat men nooit in staat is geweest huishoudboekjes te beheren. Dus mogen anderen opdraaien voor geldgebrek onder het toverwoord "klimaat". Het slechtste klimaat dat ik ken is dat in de hoofden van onze vertegenwoordigers, op lokaal, nationaal en internationaal niveau.

Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 09:52 | 1

4.000.000.000 of 4 miljard natuurlijk....was me iets teveel aan het ergeren.

Ronnie uit Helmond | 26-06-19 | 09:52

Ook bijzonder dat de morele erfenis van Rutte is dat hij namens de VVD instemt met rekeningrijden

ole guapa | 26-06-19 | 09:51

Ik investeer helemaal niets in die klimaat flauwekul. Nog even volhouden, alles verkopen en weg uit dit zieke land.

Eddy67 | 26-06-19 | 09:51 | 6

Ik ben al vertrokken!
De idioterie van dit kabinet is om te huilen. Vieze rovende bende geld weggooiers. Het is toch niet hun geld.
Ow ja, we willen nog wel even een loonsverhoging want we zijn zo druk met het geld van de burger gooien en dat voor een "honger" loontje. Nederland wordt door de vvd tergend langzaam de nek omgedraaid en daar moet je wel flink voor betalen.
Zit Nederland vol masochisten?

Miss Silly | 26-06-19 | 10:19

@Knisperende_Tissue | 26-06-19 | 10:01: @2voor12: knipperende_tissue, het is een waardevol advies over (mooie) aziatische meisjes. Ik kan het bevestigen. Er is ALTIJD sprake van een dubbele bodem en als je niet uitkijkt wordt je harder leeggetrokken dan Rutte van kan dromen.
Wijs advies: speel en ‘pas’ op tijd, of liever, neem een vriendin van westerse origine.

Bali Lovert | 26-06-19 | 13:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Kleine lettertjes lezen? Laten we beginnen met de toezegging die nu al gedaan is:
"je betaalt namelijk niet meer rente dan je aan energiekosten bespaart, en je mag 20 jaar doen over het aflossen."

Dat betekend dus dat je maandelijkse energiekosten omhoog gaan met het geleende bedrag / (20 jaar * 12 maanden), want alleen de rente is gelinkt aan de energiekostenbesparing, niet de aflossing.

Letume | 26-06-19 | 09:51 | 1

Dat ligt eraan of je besparing ziet als "minder uitgeven" of als "niet meer uitgeven".

Als de rente 100 euro is, en je energierekenening 1000, en daarna 900 klopt hun stelling. Als de rete 100 euro is en de energierekening daarna 1100 klopt hun stelling ook.

peterdh | 26-06-19 | 09:54

AH, duikt dat achterlijke "Biereco verherverduurzaamd gratis je huis, want nu ben je nog een energiefabeet plus erfelijk belast volgens die ouwe brief van die professor AdlerAuge aan je overgrootlui. Dat was begin '40-'45 opgevist uit een breed opgezette natiosociocultureligische IBM-Ermittlungsexperiment Gross Dateien.
Nee, kost graties want als je het niet doet betaal je meer aan stookkosten want nou heeft je huis nog energielabel F en

F. von Zeikhoven | 26-06-19 | 09:50 | 4

ja, mooi TEVROEG, mijn waarde von Zeik! Daar gaat je nu al bijna legendarische debunking van dat energiekostenneutrale winterleuk gegoochel met vervalste Energielabels via dat malafide Bureau TseeTsee Eend.
Normaal edit je dan alsnog je comment even verder, maar ik val door de mand, ben nog steeds geen lid van de Orde van de Reauze Kroon. Meteen even doen gaat, F. von Zeikhoven koopt zich in bij GeenStijl.nl.....

F. von Zeikhoven | 26-06-19 | 10:02

@Langshetrandje | 26-06-19 | 09:55:
Er kan zonder meer weer een nieuwe serie gestart worden, Je laat deels de tijdsetting en verhaallijntjes uit de originele serie intact, en daar werk je dan mee op hun hie en nu beleving anno 2019...

F. von Zeikhoven | 26-06-19 | 10:06

@F. von Zeikhoven | 26-06-19 | 10:06: zolang buuv' maar mee doet

Langshetrandje | 26-06-19 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

De volgende farce in het rijtje (ik zal er ongetwijfeld vergeten zijn):
- kwartje van kok
- greep in de pensioenkas door lubbers
- studiefinanciering
- hypotheekrenteaftrek
- nu dus isolatielening

pa_niek | 26-06-19 | 09:49

Geef me gewoon 25k krediet bij de Belastingdienst. Dan beloof ik ook nog wel dat ik het écht ga besteden aan het verduurzamen van m'n huis.

Niet? Agossie. Dat verrast me compleet.

SynthetischBismut | 26-06-19 | 09:49 | 1

Ach als je gewoon even creatief bent met het aantonen van je verduurzaming als dat ze zef zijn met het voorspellen mbt de klimaatmodellen is er geen probleem. Je veranderd gewoon de metingen.

peterdh | 26-06-19 | 09:56

Zo kregen wij van de woningbouw een brief dat de woningen na grondige werkzaamheden ineens van klasse "G" naar klasse "B" zijn gegaan. Het enige wat er is gebeurt is dat er bij de ramen aan de voorzijde 4 meter tochtstrip is vervangen door kit. Maar ik heb het vermoeden dat er wel minimaal €10.000,- per woning word afgeschreven bij de belastingdienst. Pure oplichting dat klimaatgelul.

Hangtietsmurfin | 26-06-19 | 09:48 | 2

hier ook, 4 gratis zonnepanelen op een onrendabel deel van het dak zonder huurverhoging. voor mij dan, de volgende bewoner gaar €16 per maand meer betalen voor de rest van het leven van het huis minimaal, panelen hebben woningbouw waarschijnlijk niks gekost wel opgeleverd via subsidie. nog geen lagere meterstand gezien vergeleken met de maanden ervoor.

De_Helderse_Kaaskop | 26-06-19 | 10:14

je zal werken tot je dood, omdat je zal betalen tot je dood.

glaaf | 26-06-19 | 09:46 | 1

Hij die niet steelt of erft zal werken totdat hij sterft.

RenHoek | 26-06-19 | 09:59

Hoezo lenen als je het niet terug kan betalen. Men wordt al overrompeld met een studieschuld, een hypotheek voor een inloopkast en steeds meer belastingen. Combineer dat met een structurele loonmatiging en vraag je dan af waar het geld vandaan moet komen.

Deflatiemonster | 26-06-19 | 09:46 | 2

Maakt niet uit toch? Je hoeft geen rente te betalen over de lening... ugh, dat mensen daar in trappen en denken dat dat dan dus goed zit. Onbegrijpelijk. Ik heb altijd geleerd dat met als enige uitzondering als je een huis koopt, je geen geld moet uitgeven dat je niet hebt. We hebben de jeugd al lekker omgevormt: begin je leven in de schulden na een studie, komt wel goed. Leen daarna geld voor een huis, komt wel goed, leen daarna geld voor verduurzaming, komt wel goed. Auto, leen je toch geld, komt wel goed.

peterdh | 26-06-19 | 10:00

Uit je spaargeld (pensioenaanspraken en lijfrentes tellen mee als spaargeld)

kindapaas | 26-06-19 | 10:51

Ze kunnen me de boom in, bij voorkeur een hele hoge! Zodra ik met pensioen mag, ben ik weg hier! Ik steek helemaal nergens meer centen in, die neem ik straks lekker mee.

Claudia M. | 26-06-19 | 09:45 | 8

@2voor12 | 26-06-19 | 10:01:
Gheghe wat een aannames.
Neemt niet weg dat het fijn is dat chronische klagers hun heil elders zoeken.
Toedeledokie!

Berbaar | 26-06-19 | 10:23

@RenHoek | 26-06-19 | 10:00: Deze is voor haar 65ste echt al weg hoor. Werken voor derden die nog nooit ene flikker hebben bijgedragen, laat ik graag aan anderen over.

Claudia M. | 26-06-19 | 11:40

@Claudia M. | 26-06-19 | 11:40: Eens, ik ben al ver voor mijn 60e weg. FIRE weetjewel. Los al mijn schulden af, maak geen nieuwe. En het merendeel van de zooi die je wordt aangesmeerd heb je echt niet nodig.

RenHoek | 26-06-19 | 13:14
▼ 5 antwoorden verborgen

De overheid geeft je een paraplu wanneer de zon schijnt.
Als het regent neemt hij deze weer terug.

Croxifoxio | 26-06-19 | 09:44

Er zijn uiteraard voldoende installateurs in Nederland, die de extra vraag om enkele miljoenen huizen in een paar jaar tijd aan te passen gemakkelijk aan kunnen. Voor een prijsopdrijvende werking hoeven we dus absoluut niet bang te zijn.

obominotie | 26-06-19 | 09:44

Al de mafkezen die deze waanzin ondersteunen gaan ,als de PVV en FvD het goed aanpakken, volledig weggestemd worden in 2021.

En veel objectieve informatie over IJsberen bij Dr. Crockford :
polarbearscience.com/

Zwizalletju | 26-06-19 | 09:40

Let op. Wanneer je dus binnen 20 jaar je huis verkoopt, gaat die 25000 toch echt van de waarde van je huis af hoor. En de restschuld van je huis...... Die is voor jouw ja.

mono-culti | 26-06-19 | 09:40 | 5

@Kappie62 | 26-06-19 | 09:50:
de w komt erbij als het over iets gaat, een object, ding, iets etc. Persoonsaanduiding is zonder. Jouw huis. Jouw fiets. Maar dat gaat jou niets aan ook al gaat het over jouw huis of jouw fiets. Heeft niemand dat jou ooit verteld?

peterdh | 26-06-19 | 10:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Net over de grens in Duitsland gaan wonen, heb je nergens last van.

TeeJee | 26-06-19 | 09:39 | 1

Klopt. *zwaait!* Gezellig met een 3 liter diesel A6 gassen op de Autobahn en geen gezeur.

Frau Merkel | 26-06-19 | 10:30

Even kijken lening kost je de besparing. aangezien de besparing wellicht ieder jaar meer wordt door hogere leningen is dat automatisch dus ook meer rente ieder jaar. Dat is een woekerpolis als het nu renteloos was en aflossen met je besparing... Nee tuurlijk niet want de overheid is de Roverheid.

Rekening rijden is ok maar dan blijft ook nog steeds het kwartje van Kok, de BPM en de wegenbelasting. Dus geen herbalancering. Nogmaals Roverheid.

Zuma | 26-06-19 | 09:39

Rutte creëert een volk vol schuldenaren.

gaffelbaard | 26-06-19 | 09:39 | 1

Ja dat is zo. Lenen van de wieg tot het graf. Iedereen levenslang de schulden in, mooi he.

osolemio | 26-06-19 | 09:46

Alles kost nu precies eur. 20.000. Politici leren ook nims.

Yeohan | 26-06-19 | 09:38

Dit is dus beyond de idiocrazy. Op basis van compleet onbewijsbare voorspellingen over het klimaat burgers nog dieper de schulden in jagen. Werkelijk onbestaanbaar. Gister voorspelde men nog 33 graden voor vandaag, ik tel nu 17.
Ksssstt!! Ga weg, idioten en graaiers.

Mammeloe | 26-06-19 | 09:38 | 1

graaiers dat wisten wij al lang !!!
is een verdien model van de roverheid !!!!

geeratz8217 | 26-06-19 | 09:49

Lenen? Ah, Lenen schept verplichtingen, dus een tool om burgers onder druk te houden.

Mr_Pikibelly | 26-06-19 | 09:38

Er is met duidelijke meerderheid op dit kabinet gestemd, dus bloeden maar!

Voor de enkele FVD, Wilders en SPer gewoon verhuizen!

allesofniks | 26-06-19 | 09:37 | 1

Nog tips waar naar toe?

tsjajaja | 26-06-19 | 09:50

Tof man! Ik mag 25.000 euro lenen!
Zonder de waarschuwing dat "geld lenen geld kost" mag ik aannemen.
Alleen maar om het aardgas af te sluiten, waar ik niet zonder kan.

De kongsi van klimaat-apen, globalisten, banken, EU, multinationals, energieboeren, links tuig en de Verenigde Nazi's maken een feestje van het vernietigen van de westerse samenleving.

Jan Passant mk2 | 26-06-19 | 09:37 | 1

Het is nog zieker: Met de waarschuwing "geld lenen kost geld" maar "dat geld krijg je terug" echt, eerlijk waar. kwartje van kok, 1000 euro van rutte, geld dat niet naar de grieken gaat, geld dat weer terug krijgen *met* rente van diezelfde grieken. Echt komt allemaal goed. Geloof Rutte. Die man liegt NOOOOIIITT...

peterdh | 26-06-19 | 10:08

Vraag me af wanneer de woningbouw langskomt om dit huis uit 1953 eens ijsbeervriendelijker te maken. succes ermee

miknic | 26-06-19 | 09:37

Let op! Lenen kost geld.

PureYak | 26-06-19 | 09:36

Ik heb vorig jaar in mijn huis in Frankrijk airco laten installeren. Daarop betaalde ik 0% BTW. Dit jaar een pelletkachel met 5% BTW. Daar betaal je tenminste een laag BTW tarief als je in je huis investeert. Over 3 jaar emigreer ik, want ik ben het hier volkomen zat.

BonSens | 26-06-19 | 09:36 | 4

@BonSens | 26-06-19 | 09:36
Ik ben nu bijna 1 jaar weg uit NL en heb er geen moment spijt van gehad. Leef als een koning van EUR 2000/maand en doe een 100% langdurige remote klus in de EU. Best of both worlds.

ChatBot | 26-06-19 | 09:50

Welke gele hesjes?

Langshetrandje | 26-06-19 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Een lening van een totaal onbetrouwbare overheid die per dag kan beslissen veranderingen aan te brengen zodat je alsnog alles betaald. Wie trapt daar nog in. Ik ben klaar met het klimaat, klimaatdrammers en klimaatpausen we zien wel waar dit schip gaat stranden.

Therapietje | 26-06-19 | 09:36

Is het niet veel goedkoper om gewoon alle ijsberen in een paar rollen glaswol te wikkelen?

Knisperende_Tissue | 26-06-19 | 09:35

Allemaal leuk maar uiteindelijk wil de overheid toch tussen de 50% en 80% van je euro'tje hebben dus besparen aan de ene kant is later betalen aan de andere kant..

MeneerGuggenheimer | 26-06-19 | 09:35

De Nederlandse overheid is een meester in het tijdens het spel veranderen van de regels, meestal niet ten gunste van de burgerT.
En daar zou je dan een 20 jaar lopende lening mee aan moeten gaan ?
Dacht het niet..

Wijze uit het Oosten | 26-06-19 | 09:34

De regering commiteerd zich aan klimaatafspraken en draagt vervolgens haar volk op zelf te betalen voor huis-isolatie.
Zo kan ik ook dingen beloven.

Gerf | 26-06-19 | 09:33 | 2

Het is een offer die ze graag maken.

Deflatiemonster | 26-06-19 | 09:48

Als de regering het betaalt dan betaal je het ook zelf. De overheid heeft geen geld, die beheert geld van de belastingbetaler.

koeberg | 26-06-19 | 09:51

Iedereen met een paar centjes en wat verstand heeft al lang geïnvesteerd in energiebesparing.

Berbaar | 26-06-19 | 09:31 | 14

@flame_me | 26-06-19 | 09:43: Besparing 250 euro per maand?! Ik betaal voor gas/electra 80 euro per maand(!) voor mijn 3-kamer eengezinshoekwoning met voor- en achtertuin. Dat was 79 euro per maand maar ja ik kreeg 80 euro terug van de jaarafrekening dus vandaar de verhoging met 1 euro per maand.

Goofje | 26-06-19 | 10:09

@Langshetrandje | 26-06-19 | 10:03:
Die misvatting hoor ik wel meer dat de 52% belastingbetalers alles hier in dit land bekostigen.
De werkelijkheid is, dat de overgrote meerderheid daaronder de boel bekostigt.
Maar het is leerzaam en veelzeggend dat u die dan als prutsers indeelt.

Roadblock | 26-06-19 | 10:10
▼ 11 antwoorden verborgen

Vandaag in het FD te lezen dat de lasten voor de burger onder Rutte-VVD snel zijn gestegen. Deze klimaathoaxx is weer een instrument om de burger in de portemonnee te pakken. Nog twee jaar, dan vertrek ik naar Duitsland. Voor 100K een vrijstaand huis met zoveel houtkachels erin als je zelf wil. Oh ja, en BPM-vrij autorijden!

theo-is-dood | 26-06-19 | 09:31 | 3

Zou even de eerstvolgende landelijke verkiezingen afwachten als ik u was.

Rest In Privacy | 26-06-19 | 09:39

In het FD ook te lezen dat Nederland qua lasten op arbeid nu te vergelijken is met Oostenrijk en Duitsland, maar nog steeds onder het niveau van België, Frankrijk en Denemarken ligt.

Kuifje-in-de-EU | 26-06-19 | 09:46

@Kuifje-in-de-EU | 26-06-19 | 09:46: Kan zijn, maar netto hou ik Duitsland heel wat meer over dan in Nederland. Hoe het FD aan zijn cijfers komt weet ik niet.

Frau Merkel | 26-06-19 | 10:37

Fijn! Net een airco aangeschaft en die vreet elektriciteit. Dank voor de verlaging! In de winter stook ik fijnstof door op hout. De tyfus!

Peter_la_Selie | 26-06-19 | 09:30 | 4

Airco is gewoon een warmtepomp (lucht/lucht). Zelfde principe. De meeste kunnen ook verwarmen en doen dat vrij efficiënt. Of bedoel je een mobiele unit? Die verwarmt niet en is niet zo efficient.

flame_me | 26-06-19 | 09:36

@flame_me | 26-06-19 | 09:36: Ze verwarmen uitstekend, ik maak er 's winters ook gebruik van, en uiteraard tijdens deze hittegolfjes.

Zwizalletju | 26-06-19 | 10:30

@flame_me | 26-06-19 | 09:36: Een mobiele binnenunit wordt aardig warm in de zomer als het al heet is binnen. Een splitunit is een stuk beter. Mitsubishi's maken ook niet zoveel lawaai.

voldemort | 26-06-19 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

Moet je een bon opsturen van de verrichte werkzaamheden? Anders weet ik wel andere nuttige dingen te doen met zo’n bedrag. Helaas dan geen lagere energienota en dus niet terugbetalen. Rutte is goed bezig. Geen €1000 maar €25000. Tuurlijk.......

Choco Chanel | 26-06-19 | 09:30

Reken er maar op dat een groot deel van het geld in de knip van installateurs en apparaatfabrikanten gaat verdwijnen. Ben me de laatste tijd ook aan het oriënteren, maar de installatiekosten zijn huizenhoog (en verplicht i.v.m. subsidieaanvragen) en veel apparaten kosten een veelvoud van wat je ermee kunt besparen. Daarnaast vrees ik dat veel oplossingen binnen die afbetalingstermijn al defect, achterhaald of niet toereikend zullen zijn. Maar goed, je kunt 25.000 euro lenen tegen een lage rente over 20 jaar en dat kost dan niet duur hè, dus wie zal het jeuken?

FrankVeer | 26-06-19 | 09:29 | 1

Die warmtepomp zal een instapbedrag krijgen van precies 25.000 euro. Zo voorspelbaar allemaal.

Deflatiemonster | 26-06-19 | 09:51

En dat allemaal voor die ene ijsbeer op de foto?

komtdatschot | 26-06-19 | 09:29

Zit je dan met een schuld van 25.000 euro en gaat je warmtepomp na 10 jaar kapot. Kun je weer van voren af aan gaan beginnen. En de schuld van de overheid wordt zo groot dat bij een recessie de rente niet meer is op te brengen en de gehele economie inklapt. Gevolg is dat er een gigantische oorlog gaat uitbreken, eerst in ons eigen land en dat verspreidt zich dan.

Graaf Monte Cristo | 26-06-19 | 09:28 | 2

Eet een ijsje en relax!

Langshetrandje | 26-06-19 | 10:06

Dat is juist Hr. Graaf, "het zwaard van Damocles": het rentemonster dat op de loer ligt

kindapaas | 26-06-19 | 10:59

De eerste 1000 euro worden door Mark Rutte afgelost heeft hij beloofd.

Gulliver | 26-06-19 | 09:27 | 1

Hij is goed... :)

Degrelle | 26-06-19 | 10:07

Ik ga de komende 20 jaar eens heel goed nadenken of ik deze lening zal nemen.

entredeuxbieres | 26-06-19 | 09:26 | 3

De beste manier om de overheid te dwarsbomen is door simpelweg niet mee te werken aan alles wat de overheid voorsteld. Als de burger niet via democratie haar belangen behartigt krijgt is niet langer deelnemen aan de economie en samenleving de enige optie die resteert.

Solar666 | 26-06-19 | 09:30

@Goofje | 26-06-19 | 09:35: Zo is t voor de helft. Niet meer deelnemen aan de economie, akkoord. Maar juist altijd blijven deelnemen aan de samenleving. Dat is de basis van een waardevolle maatschappij. Als het aan de economie had gelegen was er niets improductiefs - denk aan bejaardenhuizen, musea, gevangenissen etc - tot stand gekomen.

De brandweer, de voetbalclub, de fanfare; ze zitten te springen om mensen.

Lever uw bijdrage aan de samenleving en beperk die aan de economie. Maar bedenk dat al die maatschappelijke voorzieningen wel betaald moeten worden.

Guusneus | 26-06-19 | 11:33

Nederland = Klimaatkalifaat.

balustrade | 26-06-19 | 09:26

Gewoon het huishoud afval linea direkta mee verbranden in de kachel/allesbrander. Ik maak zelf wel uit hoe ik het warm krijg.

Lieveschat | 26-06-19 | 09:25 | 1

En gewoon het plastic afval bij uw buren ophalen, mooi een voorraadje aanleggen voor het grand solar minimum, het gaat namelijk koud worden.

Solar666 | 26-06-19 | 09:31

Gelukkig kunnen de Aleppo apothekers, de gezinsherenigingers en huidige sprookjesgelovers uit mekka rustig doorgaan met het genieten van de uitkeringen die de staat der Nederlanden ter beschikking stelt. Het zou ons allemaal economische groei en welvaart brengen die mensjes uit Verweggistan, intussen zitten wij opgescheept met een stel onrendabelen die dromen van het paradijs.

Bill Cosby | 26-06-19 | 09:25 | 6

Inderdaad @Bill. De collectieve lasten voor de productieve burger blijven stijgen.

theo-is-dood | 26-06-19 | 09:34

@FrankVeer | 26-06-19 | 09:33: Assad is een Alewiet en die zijn zeker vreedzaam. Het zijn de Soennieten die daar de rotzooi veroorzaakt hebben. Net zoals ze overal ter wereld doen.

Goofje | 26-06-19 | 09:37

@* Il Principe * | 26-06-19 | 09:28:
Correctie: neplinksvolk. Het ging om een democratiseringsprogramma en mensenrechten, zo is ons dat in ieder geval "beter uitgelegd".

kindapaas | 26-06-19 | 11:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat mij niet geheel duidelijk is:
Gaan ze het isoleren verplichten? Zoja, kan dat wettelijk gezien?

Croxifoxio | 26-06-19 | 09:22 | 6

@42 | 26-06-19 | 09:26: Maar dat mag dan natuurlijk niet meer. Dan komen ze net als in de Tweede Wereldoorlog met aangepaste radiowagens door de straat rijden, voorzien van snuffelsensoren om te kijken wie er een houtkachel heeft.

FrankVeer | 26-06-19 | 09:35

@FrankVeer | 26-06-19 | 09:35:
Dat kun je vaststellen met een simpele IR camera, die wagens rijden al rond voor allerlei kaarten en websites. zo een camera kan er ook nog wel bij.

kindapaas | 26-06-19 | 11:04
▼ 3 antwoorden verborgen

De op schulden gebaseerde economie is gedoemd maar om het lijk nog even warm te houden (denk aan isolatie, wel raar overigens als het warmer gaat worden) moet iedereen maximaal in de schulden en daarom bedenken onze verlichte leiders (LED verlichting uiteraard) het dogma van de klimaatkerk, CO2 is de schuld van alles en dat moet dus belast en bestreden worden. Lees: u moet maximaal bukken en betalen voor onnozele maatregelen die gewoon niets uithalen. Het alternatief is oorlog maar die komt er natuurljik vanzelf als ultimo het economische systeem implodeert en mensen overgaan tot tribalisme en kannibalisme.

Solar666 | 26-06-19 | 09:22

Burgers die geld moeten lenen van de regering om zijn fantasieën waar te maken. Wat een vrijheid!

Patje2011 | 26-06-19 | 09:21 | 2

Vrijheid? Onder welke steen komt u vandaan gekropen?

Solar666 | 26-06-19 | 09:22

het zijn geen fantasieeen meer, maar druk en dwang uitoefenen om als burger nog gebruik te kunnen maken van basisvoorzieningen en levensbehoeften. Een warm huis, eten op je bord en vervoer om naar je werk te kunnen om je centen te verdienen.. en werkelijk aan al die behoeften wordt door de overheid de machtshebbers van dit land steeds hogere lastenverzwaring gekoppeld.. zodat je wel moet gaan investeren in dure voorzieningen waarvan het nut totaal niet is bewezen.. het is puur onder dwang de burger dwingen de economie te blijven aanjagen.

fikkieblijf! | 26-06-19 | 09:34

lol, de 100% achterlijkheid van nederland.
Hier in Spanje worden zelfs nieuwbouw woningen vaak niet geisoleerd, dubbel glas is dan wel een standaard, en dan in de zomer vol de airco's aan, hebben de mussen het ook lekker koel. En niemand die het boeit, en jullie maar moeilijk doen.

Henk de Vries2074 | 26-06-19 | 09:19 | 1

In Spanje doen ze ook niet aan zonnepanelen. De besparing weegt niet op tegen de zonnebelasting.

dubbeltjeopznkant | 26-06-19 | 10:14

En als blijkt na die 20 jaar dat het rendement toch flink tegenviel, dan mag je het restant van die €20.000 alsnog tegen "normale" rente alsnog bij je schuldenlast optellen? En gaan zonnepanelen en warmtepompen zolang mee? Of moet je ergens halverwege toch nieuwe aanschaffen? En hoe betaal je dat dan?
En wat doen de energiereuzen? Als die minder gaan verdienen op de variabele energieprijs, dan gaat de prijs van de vaste kosten omhoog. Per saldo zal je energierekening dus gewoon gelijk blijven (zijn wij zelf de afgelopen 7 jaar achter gekomen). Dus waar zit 'm dan precies de winst voor de particulier die de lening afgesloten heeft?

J. Jarig | 26-06-19 | 09:18 | 2

@J. Jarig | 26-06-19 | 09:18
Goed verhaal! En oh ja.....
"En wat doen de energiereuzen"?
*SHELL is druk bezig ENECO over te nemen!

demaup | 26-06-19 | 09:32

@demaup | 26-06-19 | 09:32:
Dat gaan ze doen met geleend geld, de rentekosten komen in mindering op de vennootschapsbelasting. Mocht dat al 0 zijn dan geldt de carry back of forward methode: een variatie op cash&carry.

kindapaas | 26-06-19 | 11:31

die 25.000 is voor je huis..nou dat beloofd wat. Maar he er komen nog meer klimaat investeringen aan. Die van de rekeningrijden automobilist, vaak toch de loonslaaf op weg naar werk of dat huis dat met een lening bovenop de hypotheek is belast en ook de gaskosten gaan volgend jaar jaja 100 euro minder worden ( dan zijn die 240 euro zowiezo al verder doorgevoerd) en dan na 2020 gaat die belasting weer omhoog. Ondertussen gaan wel de gasprijzen verder flink opgestuwd worden zodat eenieder snel aan de warmtepomp en zonnepanelen gaat.

maar goed, Rutte is het grootkapitaal aan het aanspreken dat de lonen omhoog moeten. dat grootkapitaal dat super super verder gaat verdienen aan de klimaatmaatregelingen die de burger dient te gaan investeren, opgejaagd door diezelfde kliek in Den Haag..

economie is het model voor Nederland en het klimaat is het middel..wie er aan verdient vul zelf maar in het geld moet vanuit de portemonnee van de burger in de economie stromen..

fikkieblijf! | 26-06-19 | 09:17

"je betaalt namelijk niet meer rente dan je aan energiekosten bespaart"

De recente verhoging van de energiekosten in een ander daglicht. Zal waarschijnlijk nog verder stijgen. Rente betalen is een feestje!.Ze denken echt dat we achterlijk zijn hé?

Rest In Privacy | 26-06-19 | 09:16 | 3

Nou hoe slim zijn wij dan helemaal, wat doen we eraan?

jos verstoppen | 26-06-19 | 09:18

hoho we gaan weer 100 euro minder betalen volgend jaar en dan het jaar daarop komen ze er versneld weer bij. Ondertussen is binnen notime 230 euro verhoging er lekker doorheengejast en is 2019 eenieder in Hollandia die 100 euro al kwijt..het is hoe je met macht omgaat. Je laat gewoon iets knetter hard stijgen geeft daarna een stukje terug om het daarna weer volop op te leggen.. ondertussen heb je dan in een korte tijd de burger top zwaar belast en weet de burger dat ze er niets aan kunnen doen. Dat model is ook ingezet met de verhoging van de AOW leeftijd.. uiteindelijk denkt de burger dat ie iets te vertellen heeft gehad maar in feite zijn ze gemanipuleerd een situatie in geluisd waar ze niets meer tegen in kunnen brengen. Verdeel en heers model!

fikkieblijf! | 26-06-19 | 09:22

@fikkieblijf! | 26-06-19 | 09:22:
Dat deed de FNV in de jaren '80 al. 7% loonsverhoging eisen en dan tevreden akkoord gaan met 1,3% en een extra ouwelullendag (blijft polder hé).

Rest In Privacy | 26-06-19 | 09:27

Als niemand meer gas gebruikt loopt nl veel belasting mis want 1m3 gas kost 30ct waarvan 24 belasting. Deze misgelopen belasting zal linksom of rechtsom toch binnen moeten komen. De verwachte besparing is hierdoor kleiner dan je huidige gasrekening. Alleen als je nu als eerste van het gas af gaat zal je misshcien een aantal jaren profiteren.

van Hil | 26-06-19 | 09:15 | 1

Elke lening van 25.000,- Euro levert de overheid direct 5250,- Euro aan BTW op. Voor zo veel belasting moet de overheid anders 21.875 m3 gas verkopen, wat overeenkomt met het gasverbruik van 24,3 jaar voor een gemiddeld huishouden.
En zie hier: De isolatielening levert de overheid meer geld op, dan de accijns en belastingen op gas. Dat is ook de drijfveer achter alle klimaatplannen: Meer belastinginkomsten. Met het klimaat heeft het niks te maken en die 0,00007 graden Calcius ga je niet merken. Wel de grotere overheid, dankzij Rutte.

tipo | 26-06-19 | 09:27

In 2015 een huis gebouwd, ik ben wel even klaar met bijdragen richting installateurs en ander volk! Ik ga nu eerst sparen voor een oude V8 op benzine, om de milieuwappies over 5 jaar te kunnen zieken.

pibasso | 26-06-19 | 09:15 | 2

U kunt ze nu ook al zieken, gewoon alle deuren en ramen open in de winter, frisse lucht is gezond!

Solar666 | 26-06-19 | 09:23

Land Rovers met V8 zijn nog redelijk te betalen, zuipen als een roedel tempeliers en is natuurlijk veelste groot en niet nodig in Nederland. Vandaar dat ik er al jaren 1 heb.

42 | 26-06-19 | 09:28

Misleidend verhaal.

1) Bijna elke gemeente heeft al zo'n lening, meestal heet het de duurzaamheidslening
2) Je bent weliswaar 15 (gemeente) of 20 jaar (dit plan) aan het aflossen, maar als je het goed doet ben je al vanaf dag 1 minder kwijt aan energielasten. En ja, dat is inclusief rente en aflossing.
3) Net zoals een hypotheek betekent dat je woonlasten niet meegroeien met de inflatie geldt dat in dit geval ook, maar dan met je energielasten. Er is alleen wel een sprong in kosten zodra je delen van je installatie moet vervangen

Is het dan allemaal hosannah? Nee, natuurlijk niet, Je moet je namelijk wel goed inlezen welke oplossing in jouw situatie het meeste rendement oplevert (of het meeste comfort, als je het kunt missen). Daarnaast zul je je besparing ook deels in moeten zetten voor onderhoud.

MFvGeel | 26-06-19 | 09:15 | 2

€20.000 inclusief rente in 20 jaar terugbetalen geeft een maandlast van minimaal €100 per maand. Dat verdien je nooit terug met de besparing op de energierekening. Daarnaast moet je aan de electrische auto en rekening rijden. Dat betekent de komende 20 jaar gegarandeerde armoede voor de middenklasse.

BonSens | 26-06-19 | 09:29

Leuk! 20.000 euro gedwongen moeten investeren en dan na tien jaar verhuizen ... de lening verhuist met je mee ...
En Nee: je verdient de investering niet terug, anders dan door bubbelende huizenprijzen, maar daar is de rek al uit.

Analia von Solmsch | 26-06-19 | 09:15 | 4

Er gaan al een tijdje stemmen op om dit soort leningen aan het huis te mogen koppelen. Dan verkoop je het huis dus met lening. Ik verwacht dat dat in de nieuwe plannen ook zo zal zijn.

Sqbar | 26-06-19 | 09:35

@Sqbar | 26-06-19 | 09:35: heel goed...... Dan verminderd de waarde van je huis dus met 25000 euro. Restschuld van je huis is overigens voor jou persoonlijk.

mono-culti | 26-06-19 | 09:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ja ja , de maffia laat weer van zich horen.

gerrie de perrie | 26-06-19 | 09:14

Het is gewoon vervelend aan het worden hoe we moeten investeren in de toekomst met zuinigere apparaten, betere dit en betere dat. Maar dat de investering totaal niet de moeite waard is.

Zonnepanelen, levert mij over een periode van 10 jaar € 1,50 per maand extra op. Maar grote kans dat het stuk was voordat die 10 jaar gehaald is.

Warmte terugwin unit op mijn kachel? Na 8 jaar haalde ik misschien de kosten er uit, en daarna WINST.

Nee, het is geen goede investering.

sapphire | 26-06-19 | 09:13 | 5

Het zijn ook geen investeringen het zijn utiliteiten. Jezus het is werkelijk te dom voor woorden dat mensen over utiliteiten als energievoorziening en woonruimte praten als 'investering'.

Solar666 | 26-06-19 | 09:34

@Solar666 | 26-06-19 | 09:34:

Woonruimte als investering kan nog wel, kon wel. Maar ben het met je eens dat je niet kan investeren in zonnepanelen. Behalve dat het dan niet investeren is voor winst, maar dat je investeert in een betere toekomst.

sapphire | 26-06-19 | 09:37

Mensen zijn gewoon ongeinteresseerd, daarom niet geinformeerd en daarom makkelijk bang te maken. Dan komt de grote paradox: door hun onwetendheid leggen ze hun ziel (centjes) in de eerste de beste handen die hun hun centjes met zelfs ongefundeerde bangmakerij grijnzend afhandig maakt.

jos verstoppen | 26-06-19 | 11:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je niet voldoende geld hebt om je eigen huis te isoleren ben je financieel onbekwaam. Een financiering op een nieuwe verwarmingsketel, een dak, een keuken of badkamer een extra etage. Het moet allemaal, ook als het niet kan. Die "ik eis" cultuur van de Nederlander, die maakt mij kots ziek.

Skunk57 | 26-06-19 | 09:13 | 1

Als je sterk genoeg bent maar onbekwaam haal je het tekort gewoon op bij een ander. Je bent dan nog steeds onbekwaam maar niet meer arm. De bekwame echter is nog steeds bekwaam maar wel armer, totdat alles op is. Plotseling weet je het: ik word socialist! Maar helaas, je comment zit in een dossier.

kindapaas | 26-06-19 | 11:12

Dit klimaat is één grote gotspe. Werkelijk onthutsend gewoon.

jos verstoppen | 26-06-19 | 09:13 | 2

Wij leven in een clown world, onze leiders zijn werkelijk gestoord.

Solar666 | 26-06-19 | 09:24

Ongezien de tyfus voor ze. Ik ga van het gas af ja, maar koop wel een flinke allesbrander deze winter. Alvast bomen omzagen gaat.

RickRD | 26-06-19 | 09:11 | 3

Ik fiets iedere dag langs een nieuw blokje nieuwbouw. Dure huizen, denk een miljoen per stuk, en die zitten natuurlijk niet op het schone gas. Gisteren zag ik al het eerste busje van een kachel boer.

jos verstoppen | 26-06-19 | 09:14

@jos verstoppen | 26-06-19 | 09:14:

Wat nu nog opgeleverd word zit nog gewoon aan het gasnet. Het zijn wel de laatste huizen geloof ik. Collega koopt een nieuwbouw huis maar heeft gewoon nog een gas aansluiting. Echter denk ik dat dit wel voorbij is.

sapphire | 26-06-19 | 09:16

@sapphire | 26-06-19 | 09:16: Ok, ik dacht dat het al zo ver was. Hoe dan ook de gekte als het nieuwe normaal.

jos verstoppen | 26-06-19 | 11:19

De overheid en waarheidsbevinding het blijft een keugenachtige combinatie
Over pakweg 10 jaar 1 grote armoede

Kappie62 | 26-06-19 | 09:10 | 1

De armoede is voor veel mensen reeds realiteit.

Solar666 | 26-06-19 | 09:25

Ik hou niet van geld lenen. Principieel, ongeacht de rente. Het is niet gezond, het is niet verantwoord, het geeft verplichtingen. Het enige waar ik ooit geld voor geleend heb, is een huis. Dat kon niet anders. Het verbaast me dat de overheid dit aanbiedt. Kunnen de jongeren straks lekker stapelen: een lening voor de studie, een lening voor een huis, een lening voor het isoleren van je woning en ga zo maar door. Ongezond.

Lerp | 26-06-19 | 09:09 | 6

Idem dito. Tissue betaalt alleen z'n hypotheek, de rest is volledig eigendom. Nu aan het sparen voor de laatste verbouwing in m'n huis. Als die achter de rug is versneld aflossen.

Knisperende_Tissue | 26-06-19 | 09:38

@Knisperende_Tissue | 26-06-19 | 09:38:

Dat is toch ook een veel beter gevoel?
De uitbouw die ik voor het laatst gedaan heb ik wel op de hypotheek gedaan. Maar die is nu nog ruim onder de waarde van mijn huis, dat vind ik ook altijd wel een fijn idee.

Maar als je al geld moet lenen voor verbouwingen onder de 25K moet je afvragen of je de verbouwing op dat moment wel wil doen.

Nee, lekker sparen, geld geef je maar uit als je het hebt.

sapphire | 26-06-19 | 10:29

@sapphire | 26-06-19 | 09:16: Wat de vraag opwerpt hoeveel u eigenlijk maandelijks aan autokosten uitgeeft en hoe zeker u ervan is dat hij over 5 jaar nog bestaat en niet morgen in de prak wordt gereden.

In mijn geval: 270 per maand en daarvoor reed ik dan een al wat oudere wagen. Nu rij ik voor 300 een gloednieuwe - zij het nogal basic - middenklasser en als het asbakje vol is, bel ik even de leasemaatschappij.

Gemak en comfort mogen toch ook wat kosten? Ik mis dat element nogal eens in deze hele discussie.

Guusneus | 26-06-19 | 11:59
▼ 3 antwoorden verborgen

De overheid heft 21% btw over isolatie. Elke isolatielening levert de overheid dus direct 5250,- Euro op om te verbranden, terwijl de burger nog dieper in de schulden komt. Laat je niet beroven.

tipo | 26-06-19 | 09:09 | 2

Waar moet de overheid het anders van betalen om talloze nuttelozen hierheen te halen die wel kosten (uitkering, zorg) maar niets bijdragen aan de pot waaruit die kosten moeten worden betaald (want niet werken, de taal niet kennen)?

Probeer nu toch eens een beetje links te denken!

Realism Is All | 26-06-19 | 09:18

@Realism Is All 09:18: Het is slim bedacht van die linksen, dat moet gezegd worden. Laat de middenklasse geld lenen, zodat de overheid direct taxpoet krijgt om vreemden te verwelkomen, zodat er straks alleen maar een onderklasse is. Door iedereen te verarmen cre-eert links zo haar eigen achterban.

tipo | 26-06-19 | 09:58

Waarom zou je je huis isoleren als het warmer wordt en er geen strenge winters meer zijn?
Wat betreft dat lenen. Lenen kost geld en wie steekt dat in zijn zak?

Mr.Crowley | 26-06-19 | 09:09 | 2

Isoleren werkt ook om de koude lucht van de airco binnen te houden.

Mellita, domi adsum. | 26-06-19 | 09:10

Airco, ben jij wel helemaal groen?

jos verstoppen | 26-06-19 | 09:20

Al die tokkies kunnen Nederland en het klimaat helemaal niet betalen dus moeten de mensen die wel succes hebben dat doen. Een vreselijke praktijk.

van Oeffelen | 26-06-19 | 09:08 | 1

Aah.... u gelooft nog in het concept van 'succes hebben'. In Nederland betekend dat meestal dat je een manier hebt gevonden om goed uit de staatsruif mee te mogen vreten. De overheid haat het vrije ondernemersschap in zo'n hoge mate dat echte ondernemers een zeldzaamheid zijn geworden.

Solar666 | 26-06-19 | 09:26

"Geld lenen kost geld." - De Overheid

DeJemelscheet | 26-06-19 | 09:08 | 2

lol

kloopindeslootjijook | 26-06-19 | 09:09

Je was me net voor.

jos verstoppen | 26-06-19 | 09:11

Als die huizen niet zo achterlijk duur waren hadden mensen dat zelf kunnen betalen.
De reden dat we nu nog meer kunnen gaan lenen is omdat de boel helemaal muurvast komt te zitten.
Dus het is symptoombestrijding. Pak de oorzaak nou eens aan.

kloopindeslootjijook | 26-06-19 | 09:07 | 2

Ja maar mensen die in goede tijd een huis hebben gekocht hebben nog zat bestedingsruimte over hoor. Tijd om deze groep ook MAXIMAAL af te persen. Ik vind dat alleen maar rechtvaardig want deze groep wordt gewoon ontzien.

Solar666 | 26-06-19 | 09:28

Goed nieuws stroom wordt 5 cent per kWh goedkoper! Beetje jammer voor de zonnepaneel bezitters. Dachten een groene investering te doen, maar mogen nu daarvoor de rekening betalen.

mono-culti | 26-06-19 | 09:07 | 3

De afgelopen jaren zijn de variabele kosten voor stroom gehalveerd (van iets meer dan 30 cent naar nu rond de 15 cent). Dus de zonnepaneelhouders zijn allang de sjaak.
De vaste kosten zijn echter enorm gestegen, waardoor de rekening ongeveer gelijk is gebleven. Dat gaat gewoon door als iedereen z'n eigen stroom op gaat wekken. Mark my words.

J. Jarig | 26-06-19 | 09:24

Die stroom kost nu 0,06 euro per kWH.
0.01 euro per kWh lijkt me niet realistisch.

Wekkertje | 26-06-19 | 10:56

Maar het netwerk gedeelte, het transport van je “groene” stroom wordt veel duurder op termijn, dus wordt je toch weer genaaid. Of dacht jij dat de capaciteit van het netwerk zichzelf vervijfvoudigd?

Dutch_Holland | 26-06-19 | 11:03

Dat zeiden ze van de studiefinancieringlening ooit ook. Die mensen konden rustig lenen, want je kon de rente aftrekken bij de belastingaangifte.
En toen iedereen een lening had, werd dat opeens bijgesteld. Ook voor de mensen die waren ingestapt, voordat het werd bijgesteld.

kloopindeslootjijook | 26-06-19 | 09:06 | 2

En de rente moest opeens marktconform zijn ...

Analia von Solmsch | 26-06-19 | 09:12

@Analia von Solmsch | 26-06-19 | 09:12:
En ze kwamen er mee weg. En stilletjes lachten ze in hun vuistje.

kloopindeslootjijook | 26-06-19 | 12:27

Bouwend Nederland casht vandaag, u misschien over 20 jaar een paar grijpstuivers, maar waarschijnlijk dat niet eens.

priks | 26-06-19 | 09:05

Trap er niet in, eerst een aantrekkelijk aanbod doen en wanneer hele volksstammen zijn ingestapt, passen ze het aan zodat iedereen de sjaak is. En een lening blijft geld kosten, hoe mooi het ook lijkt! Niet doen!!!

Kamikazepiloot | 26-06-19 | 09:05 | 2

De VVD maakt overal een verdienmodel van, dus mensen met de kleine portemonnee die moeten lenen zijn weer de klos. Doe er dan meteen een geel hesje bij.

kloopindeslootjijook | 26-06-19 | 09:09

1. De overheid krijgt direct btw binnen van de verherverbouwingen. 2. De overheid kan meteen de woz omhoog gooien want huizen meer waard. 3. Overheid krijgt nog wat van de rente inkomsten over 20 jaar. Alleen maar dikke winst voor de overheid

brawler | 26-06-19 | 11:45

Ah .. en de rente zal heel per ongeluk en geheel onverwacht alsnog stijgen?

Rest In Privacy | 26-06-19 | 09:03 | 2

Nee natuurlijk niet. Niet onverwacht. Niet per ongeluk. Geplanned.

sapphire | 26-06-19 | 09:17

De rente kan niet eens meer stijgen want dan crashed de economie zo hard dat ruilhandel de volgende fase is.

Solar666 | 26-06-19 | 09:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken