Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS: ‘Trein naar F1 Zandvoort is ONMOGELIJK’

Waarom mogen we geen leuke dingen meer in Dit Land?

Elektrisch misschien een optie?

Het circuit wil dat je met de fiets komt. Aanvoerwegen (door Haarlem en duingebied) zijn op een zomaar zomerdag al een ramp voor strandgangers, laat staan dat ze een raceweekend met honderdduizenden bezoekers kunnen verwerken. En nu het tekenen van het contract deze week wel eens officieel kan worden, luiden NS & ProRail ook al de stationsklok: de verwachte vertienvoudiging van treinpassagiers op het traject Haarlem-Zandvoort tijdens het raceweekend is logistiek niet haalbaar. Te weinig perrons, bovenleiding ongeschikt, en bij tussenstation Overveen zouden de slagbomen 30 minuten per uur dicht zijn vanwege de extra treinen. En qua personeel zou de dienstregeling in heel het land effecten voelen van een weekendje F1. Kortom, NS heeft er eigenlijk helemaal geen zin in

Begrijp ons nou niet verkeerd hè. GS is helemaal vóór een F1 naar Nederland want autootjes, vrrroemmm, altijd +1. We snappen dat de appeal van “Amsterdam Beach” voor de internationale racebaanbaasjes commercieel & jetsetueel groter is dan die van een slingerende strook asfalt in de weilanden bij Assen (waar je met de bus naartoe moet vanaf station Assen). Maar HOE denkt Zandvoort, in dit land van milieuregels, lawaaivergunningen en stiltegebieden, binnen 1 jaar een F1-race op te tuigen op een stokoud circuit dat nauwelijks bereikbaar middenin een kwetsbaar duingebied ligt en waar nog voor miljoenen aan versleuteld moet worden (bouwvergunningen! Horecavergunningen! Bestemmingsplannen!) voordat het nostalgische visgraatvloertje van het huidige gelegenheidscircuit een fonkelnieuwe black top heeft dat door Veilig Verkeer Nederland  goedgekeurd wordt voor F1-bolides uit het derde decennium van de 21e eeuw?

Reaguursels

Inloggen

Hallo NS, er bestaan ook treinen die op diesel rijden en geen bovenleiding nodig hebben.

poisonivy | 13-05-19 | 20:21 | 1

Alleen bezit de na die treinen niet

Itswillie70 | 13-05-19 | 21:39

F1 moet ook al lang afgeschaft worden. Is niet meer van deze tijd. Hobbies moeten schoon zijn. Er zijn genoeg alternatieven. Simpel,het kan gewoon niet meer.

fastpulseboy | 13-05-19 | 17:46

Zet draagvleugelboten in vanaf IJmuiden (waar voor het aanleggen van parkeerruimte voldoende plek is) en leg een aanlegplaats aan het strand van Zandvoort aan, afgeschermd van badgasten, om de meute daarna ondergronds naar het circuit te loodsen.
Is m.i. de meest kansrijke optie (uit eigen koker) om, zonder al te veel overlast voor Zandvoort, een F1-weekend te organiseren.

De waard zijn gast | 13-05-19 | 16:23 | 3

Ondergronds?

Jan, Leiden | 13-05-19 | 16:36

Haha! Een tunnel op honderd meter van de zee? Goed plan!

Die nare vent | 13-05-19 | 16:43

Ja, er zijn Duitsers die al aan het graven zijn op het strand....

RianneVanPoepbroek | 14-05-19 | 07:09

GroenSlinks zegt dus neem de trein naar circuit Zandvoort, maar nu voldoet de bovenleiding niet voor het vele aantal minitreintjes voor het perron. Hou het toch gewoon in Assen! Slaat helemaal nergens op dit, alleen omdat het hobby van Bernhard jr is moet dit persé in Zandvoort? Ruimte genoeg in Assen toch?

Jan, Leiden | 13-05-19 | 15:48

Laat men bijvoorbeeld een tijdelijke pier op het strand aanleggen voor tijdelijke ferries vanuit Den Haag en Ijmuiden of zoiets ... ik roep maar wat hoor, het mag wat kosten had ik begrepen dus ...

swebe | 13-05-19 | 14:00 | 2

Op zich best interessant idee. Vraag is even hoe ze de lokale horeca dan gaan uitbuiten (want eerlijk delen wil de organisatie niet). En die tijdelijke pier is qua succes wel heel weer-afhankelijk.

Sjors W. | 13-05-19 | 14:40

Oeps, zie net dat jij hetzelfde idee oppert. Blijkbaar een goed plan ;-)

De waard zijn gast | 13-05-19 | 16:24

Ik begrijp niet waarom al die mensen zo voor Assen zijn. Laat dat gewoon een fijn MotoGP circuit blijven. En Zandvoort is altijd al de favoriet geweest voor de F1. Er wordt hier al elk weekend een race met auto's gereden.

artie | 13-05-19 | 13:21

Heh, wat vervelend nou.
Was er maar een wat meer afgelegen plaats,
waar ook asfalt lag om te racen,
waar het wat ruimter opgezet is kwa parkeren
en waar ook nog een trein komt.........................................

hotmint | 13-05-19 | 12:55 | 2

Dit. Laat ze eens oprotten met dat Zandvoort. Pragmatisch in Assen of gewoon helemaal niet.

Trans_Fimmermans | 13-05-19 | 13:12

Royals zij er bij betrokken dan gaat het gewoon lukken

The Russian | 13-05-19 | 12:55

Speelkaart? Amateur!
Wat je moet doen is een halve houten wasknijper met een post-elastiek strak aan een leeg schoenpoetsblikje binden en dan aan je voorvork vastmaken zodanig dat de helft van de wasknijper in de spaken komt en gaat ratelen op het poetsblikje.

Stormageddon | 13-05-19 | 12:54 | 1

Bovenstaand @keestelpro | 13-05-19 | 07:56

Stormageddon | 13-05-19 | 12:56

Nederland heeft prachtige stranden, van Noord tot Zuid. Ik verbaas me al een halve eeuw over het feit dat de weg-verbindingen met de Nederlandse stranden al tientallen jaren op het niveau van de jaren '50 zijn blijven hangen, evenals de uitstraling van de meeste kustplaatsen. Met name Zandvoort is een gemiste kans; een plek van diepe treurigheid, architectonische en stedenbouwkundige misère en een toonbeeld van het Nederlandse gebrek aan gevoel voor allure. Met zijn jaren '50-flatjes aan de 'boulevard', een verlopen & claustrofobisch casino, zijn patat-tenten en het foeilelijke 'Bouwes Palace' met zijn tochtige onderdoorgangen.

De laatste keer dat ik, op aandringen van wat vrienden, per auto erheen ben gereden voor een middagje strand, vertrok ik om zeven uur 's avonds terug naar Amsterdam, om daar vervolgens 5 (vijf) uur later (!) aan te komen. Het restaurant halverwege langs de route in Haarlem waar we om 20.00 uur hadden gereserveerd, was al gesloten toen we er eindelijk voorbij reden.

Dat is nu zo'n tien jaar geleden.
Sindsdien ben ik nooit meer naar Zandvoort gegaan, en zal ik er ook nooit meer heen gaan. Ik rij nog liever anderhalve dag onafgebroken naar mijn geliefde durpke vlak over de Spaanse grens aan de Costa Brava. Honderd keer mooier, tien keer beter qua verbindingen en géén files.

Peter Emile | 13-05-19 | 12:36 | 4

Gewoon het hele strand asfalteren dan kun je zo overal naar toe rijden.

Gulliver | 13-05-19 | 12:58

Tja Peter, je kunt onze Duitse vrienden wel gaan faciliteren maar daar wordt het strand niet leuker op. Ik vind het wel wat hebben, als je een dagje naar zee gaat, en gevoelsmatig terug in de tijd gaat ( doch ná 1945 blijft ). Zo'n dagje kost je soms twee maanden van je leven. Maar goed, dat hoort erbij in het leven.

Shareholder II | 13-05-19 | 13:21

Serieus, met de oto naar Zandvoort? Grappenmaker, of leef je al zo'n 50 jaar onder een steen?

Ik heb een tip voor je: de trein. Rijdt vier keer per uur vanaf Amsterdam, en in een half uurtje sta je op het strand.

EefjeWentelteefje | 13-05-19 | 18:47
▼ 1 antwoord verborgen

En daarom …… Assen.

Laat prins Bril een andere hobby zoeken.

Rammstein | 13-05-19 | 12:12 | 1

Of dat hij alles uit eigen zak betaald. Dus betalen voor het opknappen van het B-circuit, de toegangswegen, de vele politie die nodig is om chaos te voorkomen, extra kosten OV en ook de onvoorziene posten. Omdat anders wij, de kudtburgers, mogen betalen voor de elite uit de racewereld die het leuk vinden om in de duinen tijdens de race aan hun wijntje te nippen.

Graaier | 13-05-19 | 12:15

Ik vraag mij inderdaad ook al tijdje af hoe ze dat blijkbaar verouderde circuit binnen een jaar up-to-date gaan krijgen. Bouwbedrijven hebben het al smoordruk of heeft Bernard jr een eigen bedrijfje daarvoor?
Dat moeten er nog allerlei vergunningen afgegeven worden voor de verbouw en het evenement zelf waar natuurlijk bezwaren op ingediend worden.
En de infrastructuur voor een soepele aanvoer/afvoer van fans moet nog aangepast worden in 1 jaar en we weten hoe dat soort overheidsprojecten uit pakt.

klaas24 | 13-05-19 | 12:07 | 1

Bernhard jr. is lid van een machtige familie. Die krijgen het wel voor mekaar, desnoods onder militaire dwang.

Datsun_Cherry | 13-05-19 | 12:34

Terwijl er in Assen een top circuit ligt. Qua logistiek en infra helemaal af. Maar ja, dat mag niet...

lachenjoh | 13-05-19 | 12:04 | 1

Het mag wel maar het past niet. Brillie verkoopt totaal-arrangementjes aan zijn dure vriendjes. Dit is private handel waarvoor de gemeente op zijn knietjes ligt. Gemeente Assen vergat de prins te pijpen? Soit. Ik zie adam curry als met een chopper-bridge brigade komen. Free coke for all. Top hoeren. Beach parties. Dat topt Assen nooit jongens. Doch ik gunde de noordelingen dit event helemaal.

Shareholder II | 13-05-19 | 12:49

Ik kijk thuis wel. Lekker biertje erbij waar ik niet een uur voor in de rij hoef te staan, geen Tokkies waar ik me aan kan ergeren, ik zie alles, kortom veel plezier daar.

brutus68 | 13-05-19 | 12:02
-weggejorist-
Tooibooi | 13-05-19 | 11:57 | 1

Taxi Khalid en taxi Ali zullen ook gaan pendelen. Dit komt goed. #schouders

Shareholder II | 13-05-19 | 11:46

NS is een stink bedrijf, mega duur ivg met andere landen. 1 grote rip off... Flix de groene bussen man wil het spoor op... Laat maar komen en kraak het monopolie van NS en Pro rail...

ZwarteRiek | 13-05-19 | 11:44 | 1

Ja gek he, als er maffiose in je eigen apparaat via lijntjes met italiaanse afzetters de zaak voor miljarden lieten tillen. Dat verlies moet even bijgepast worden. En zie daar de goedwillende reiziger al. Die teveel betaalt. Die maar staat te wachten door een onrendabel uitvallertje. Of er halverwege in een weiland wordt uitgeflikkerd. Sta je daar met je dure abonnement. Gebeurt na tig jaar 'verbeteringen aan het spoor' nog altijd. Daar storen demense zich nogal aan. NS dat is schoftentuig. Staatsleugenaars. Graaiers.

Shareholder II | 13-05-19 | 12:25

Ze doen maar, die kuddes. Ik beweeg letterlijk en figuurlijk precies in tegenovergestelde richting.

Sinaslolly | 13-05-19 | 11:31

Zandvoort is nog meer achterhoek dan de echte Achterhoek.

Verderkijkert | 13-05-19 | 11:26 | 1

Kan niet, de Achterhoek is mooi.

Datsun_Cherry | 13-05-19 | 12:36

Nederland anno....., denken in problemen niet in oplossingen, daar wordt ik nou moe van. De overweg van Overveen, man man man, met ingang van afgelopen weekend wordt er 5 weken gewerkt bij de aansluiting a4/a9/a10, omdat mogelijk te maken is die toegang het hele weekend afgesloten, dat heeft impact, is noodzakelijk, en de problemen zijn te overzien, dus stop eens met zeiken.
En dat de NS moeite heeft om zijn kerntaak naar behoren te verrichten is ook al jaren bekend. Ben geen trouw volger van de F1 maar je mag hopen dat Zandvoort niet in de herfst gepland staat dan liggen er ook nog blaadjes quelle horreur!

bwanabanjo | 13-05-19 | 11:22 | 3

En ook niet in de zomer met al die Duitsers die kuilen komen graven.

boerenvla | 13-05-19 | 11:58

Assen, daarom.

Rammstein | 13-05-19 | 12:13

U zegt het, heel treffend zelfs: 'de NS heeft al jaren moeite zijn kerntaak naar behoren uit te voeren'. Hierin past de NS in een bestuurscultuur die al jaren moeite heeft hoofd- van bijzaken te scheiden. En het zou geprivatiseerd zijn?

Datsun_Cherry | 13-05-19 | 12:37

Met files, files, files. En dan waren het alleen maar 110.000 terwijl ze voor F+ 150.000 verwachten + alle VIPs die met hun eisen al de helft van de (weg)capaciteit opslokken.

redanx | 13-05-19 | 11:24

Gouden tijden om met de motor beetje mensjes op en neer te pendelen..

schoon-schip-maken | 13-05-19 | 11:06

Als je op een zonnige dag de stad in wilt, staat het in Haarlem al helemaal vast. In de avond is het een komen en gaan van politie en ambulance. Dit is gewoon niet haalbaar. Als ze toch hun zin willen doordrammen, dan maar zonder publiek.

Muuke | 13-05-19 | 10:57 | 6

langs het randje. Gezond verstand is toereikend.

horsteknots | 13-05-19 | 11:12

@horsteknots | 13-05-19 | 11:12:
De F1 industrie kiest nooit voor de makkelijke weg. Beetje essentie van het spelletje. Ze kiezen dus niet voor niets voor racejes op plekken waar het eigenlijk niet kan. Monaco, Singapore, Melbourne, Baku.

Langshetrandje | 13-05-19 | 11:21
▼ 3 antwoorden verborgen

En als 1 lul aan de noodrem trekt staat de hele zooi gelijk een uur stil. Krijg je spoorlopers en dan is het drama compleet. Ik kom zwemmend.

Dima Beeline | 13-05-19 | 10:54

Dat op Zandvoort kan makkelijk. Het circuit ligt aan de zee.
Zijn opeens alle boten op ofzo?

Rest In Privacy | 13-05-19 | 10:54 | 2

Juist. Op de Middellandse Zee doen ze dat toch ook?

voorbips | 13-05-19 | 11:17

Zandvoort heeft geen Haven, landingsvaartuigen charteren dan maar?

wilmeister00 | 13-05-19 | 12:18

Hoe mooi is dit! De impuls om van zandvoort een premium plek te maken. Ik lees hieronder dat er veel verpaupering is, dus de ideale mogelijkheid om daar nu verandering in te brengen! Gaaf! Stuur Elon Musk een tweet voor een tunnel vanaf de A44 en hoppa probleem minder! #kwestie_van
_mindset #VOC!

NoE | 13-05-19 | 10:53

Het zal mij een rotzorg zijn dat hele F1 circus.
Snap sowieso niet dat normale burgers zich kunnen identificeren met deze absurde "sport".
Na afloop weer veel getunede VW golfjes op de weg met puisterige bestuurders, die hun petje achterste voren op hebben.
Heeeeeel onveilig om zich dan op de openbare weg te begeven.
Het is dan een soort van openbare street race met hormoon bommen.
Wellicht de gelegenheid om in een paar uur 10 afleveringen "Idioten op de weg" op te nemen?
Maar ieder zijn meug......

Dutch_Viscount | 13-05-19 | 10:52

Pleurt een nestje dwergtureluurs of ander met uitsterven bedreigd gevogelte in de duinen en het hele feest gaat niet door.

Pieterse | 13-05-19 | 10:51 | 1

Een goed idee is een goed idee !!!

Rammstein | 13-05-19 | 12:14

Het is toch een prestige project waar het plebs niet echt bij hoeft te zijn. Gewoon de tribunecapaciteit aanpassen aan wat de aanvoerroutes aankunnen.

B.agger | 13-05-19 | 10:49 | 2

U heeft wel humor. "TribuneCapaciteit". Ik associeer het circuit van Zandvoort toch meer met het einde- en oeverloos door het mulle zand sjokken.

RickVogelschrick | 13-05-19 | 11:08

@RickVogelschrick | 13-05-19 | 11:08:
Idd, zonder beschutting tegen de zon , zonder toilet, zonder eetfacilitering, zonder genoeg medische posten, en zonder veiligheid. Ze kunnen het niet meer. Net zoals bij een 11-stedentocht die er gelukkig al jaren niet meer is. Chaos zal het worden.

Koffie ? | 13-05-19 | 17:17

50.000 swapfietsen met oranje band. 50.000 treinkaartjes. 20.000 bobo's. 30.000 kids met bus en 15.000 mongolen met een auto.

van Balen | 13-05-19 | 10:48

Nou veel drukker als met 110.000 bezoekers op de Jumbo racedagen kan het niet eens worden. Dat gaat toch ook allemaal goed.
Althans volgende dag hoor je er geen hond meer over dat je voor Haarlem al in de file staat. Net als met de eerste warme dagen.
Neem aan dat wanneer het F1 het evenement uitverkocht is dat er niet meer mensen bijpassen.

Hiesjes | 13-05-19 | 10:46 | 3

Correct en het is begin mei, niet een typisch massaal strandbezoek weekend. Mensen moeten gewoon op tijd gaan rijden en de NS zet maar Diesellocs in als de bovenleidingen het niet trekken. Voor te lang dichte overgangen zetten ze maar een tijdelijke legerbrug overheen. Waar een wil is is een weg, dat gejank over problemen, betreft slechts een paar op te lossen uitdagingen.

HdJ | 13-05-19 | 11:45

@HdJ | 13-05-19 | 11:45: Precies. Staat nog een enorme roedel Buffels weg te roesten op Nijmegen. Voor een paar miljoen oplappen, machinisten opfrissen en gas op de lollie. Kost een fractie van tijd, geld en gezeur om een heel spoor te verbouwen.

5611 | 13-05-19 | 12:04

Gewoon die verkeersregelaars uit Utrecht inhuren en iedereen de verkeerde kant op sturen...

Zenzeo | 13-05-19 | 10:30 | 1

Richting Assen?

voorbips | 13-05-19 | 11:19
-weggejorist en opgerot-
drbukkake! | 13-05-19 | 10:29 | 9

Zó wáár, maar dáár hoor je de NS of ProRail nu nóóit over.
En trekt u zich maar niets aan van die "misselijkmakende" zenzeo of het potentiele nsb-ertje van Balen ;-)

RickVogelschrick | 13-05-19 | 11:14

1: Drenthe, net als Assen, overigens, dus geen overvol spoor.
2: Geen bovenleidingsprobleem want destijds allemaal stoom
3: Geen tussenstops om passagiers te laten uitstappen gepland.

zeur | 13-05-19 | 11:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Lobbyen tot je er bij neervalt. Als er eenmaal is getekend voor Zandvoort komt er vanzelf wel geld vrij om de infrastructuur te verbeteren. Gemeente Zandvoort, middenstand en horeca en uiteindelijk ook de overheid zullen lappen om een grote flop te voorkomen.
Bernhard rekent daar op en Jantje Lammers zit zich op te vreten bij elke discussie waar Assen in genoemd wordt. Hij wordt immers sportief? directeur.
Elke simpele ziel, verstand van racen of niet, ziet dat Assen in bijna ieder opzicht de betere kandidaat is. Het mist alleen de uitstraling van de Noord-Hollandse stranden.
Hee, heeft die prins Bernhard niet kort geleden ook een groot strandpaviljoen gekocht?
www.hpdetijd.nl/2019-04-11/prins-bern...

Magna_V65 | 13-05-19 | 10:27 | 5

@van Balen | 13-05-19 | 10:45: Voor de coureurs is het leuker, maar voor de toeschouwers is het stuk minder leuk. Op een willekeurige tribune in Assen zie zeker 2/3e van het circuit. Bij Zandvoort maximaal 2 bochten. Daarnaast passen er in Assen 2x zoveel toeschouwers op het terrein. Neem aan dat de kaartverkoop de meeste kosten moet dragen.

Hiesjes | 13-05-19 | 10:49

@van Balen | 13-05-19 | 10:45:
Met de auto zeker?
Met de motor is Zandvoort niet zo leuk

yooooh | 13-05-19 | 12:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben bang dat er veel belastingcentjes er naar toe gaan. Want het blijft niet bij die bovenleiding....

RamondeM | 13-05-19 | 10:27 | 1

Natuurlijk gaan er belastingcentjes naartoe. Want als er in the end een paar miljoentjes tekort zullen zijn zal de overheid heus wel zeggen "ach, daar laten we het niet op stuk lopen". Liever dan dat ze tientallen, wellicht honderden middenstandertjes en de gemeente Zandvoort voor het verlies laten opdraaien.
En dan hebben we het nog niet eens over indirecte kosten voor de overheid (extra inzet politie, ambulances en brandweer, vervroegd wegonderhoud etc etc)

Titaantje | 13-05-19 | 10:35

ok dan maar vliegveld Lelystad verbouwen tot F1 racebaan

am*dam | 13-05-19 | 10:24

Vijf letters: A... s... s... e... n...!

VanBukkem | 13-05-19 | 10:17

Ik heb nog steeds geen één argument gehoord waarom dit in Zandvoort moet ipv Assen en toch gebeurt het.

wilmeister00 | 13-05-19 | 10:15 | 2

Dat is HET kenmerk van corruptie: rare, geldverslindende beslissingen nemen zonder één argument daarvoor te geven.

Titaantje | 13-05-19 | 10:20

Het argument: Ik ben van Oranje en krijg toch wel mijn zin. Niemand legt die zak een strobreed in de weg.

Rammstein | 13-05-19 | 12:15

U denkt dat het de prins zal interesseren of u 3 uur in de file staat om de race bij te wonen? Haha! Die heeft z'n geld dan al lang binnen.

Vunzigheid | 13-05-19 | 10:12 | 3

En zijn belang in het circuit met dikke winst verkocht, net voordat de boel als een kaartenhuis in elkaar klapt en een dikke faal blijkt te zijn

Titaantje | 13-05-19 | 10:22

Die gaat gewoon met de helikopter erheen

klaas24 | 13-05-19 | 12:14

jezus christus we zijn nog niet eens begonnen of het gezeik begint alweer. Waar is de "Wir schaffen das mentaliteit"? De VOC gedachte van "we gaan dit gewoon doen" niet omdat het moet maar gewoon omdat we het kunnen. Is toch een prachtig historisch plaatje dat circuit daar? Mooie locatie. En misschien is dit de spreekwoordelijke prikkel om eindelijk eens te zorgen voor goede ontsluiting (had al veel eerder gemoeten maar tegenwoordig gebeurd dit altijd achteraf: "ja jezus al dat verkeer hoe kan dat toch - zie ook Leiden bioScience Park e.o.")

Maar ja ontwikkelen van projecten is gewoon veel leuker en goedkoper zonder je zorgen te hoeven maken over goede infrastructuur.

Mag het Amsterdamse gezeik over wat allemaal NIET mag en kan aub in Amsterdam blijven?

Snoorderlag | 13-05-19 | 10:10 | 2

ach houd toch op. De circuitdirectie heeft maar één mentaliteit:
Wir wollen das und Sie die Bürger, schaffen das, für uns.

Titaantje | 13-05-19 | 10:25

Aanpassing van het circuit en het spoor alleen al gaat miljarden kosten, voor een paar dagen per jaar. De rekensom klopt niet en zal nooit kloppen. Daarom niet doen.

Synecdoche | 13-05-19 | 11:26

Die logistieke problemen zijn al heel vroeg in het proces te sprake gekomen en daar is nooit serieus op ingegaan. De bezoekers moeten maar met de trein ne de fiets komen, werd er gezegd. Dat dit antwoord te simpel, te makkelijk en te onrealistische was, vond niemand reden om daar even door te vragen. Nee, want de dollartekens bij de lokale middenstand en de gemeenteraad waren zo groot dat ze het zicht op de werkelijkheid werd ontnomen. Ook bij de randgemeenten, Haarlem, Bloemendaal, Heemstede ontbrak een gevoel van urgentie tav logistiek.
Zoveelste bewijs dat de kwaliteit van besluitvorming waarbij meerdere partijen betrokken zijn altijd ondermaats is omdat geen van de partijen zich geroepen voelt om verantwoordelijkheid te dragen. Men is van mening dat een van de andere partijen daar wel voor zorgt. Vergelijk het met de klassieke situatie van de drenkeling en de meerdere omstanders: niemand voelt zich geroepen om het water in te gaan en verwacht dat een ander dat wel zal doen.
En in dit geval kijkt de gemeente Zandvoort naar het circuit, het circuit kijkt naar Zandvoort en de provincie, de randgemeentes kijken naar Zandvoort en het circuit, de F1 organisatie kijkt naar het circuit, de provincie kijkt naar Zandvoort, het circuit en de randgemeentes. En het Rijk zegt "mijn zaak niet".
Dit wordt een fiasco en uiteindelijk moet het Rijk alsnog financieel bijspringen omdat er opeens allemaal zielige gedupeerden zijn: strandtenthouders, hoteleigenaren en de gemeente Zandvoort die alvast een miljoen aan subsidie (zonder voorwaarden!!!) heeft verstrekt aan het circuit. En de rekening aan Ecclestone BV moet natuurlijk toch ook worden betaald.
Als dit een debacle wordt, stel ik voor om Prins B te omnteigenen en met pek en veren de oost grens over te mieteren, want dit hele verhaal krijgt steeds meer de trekken van een money scheme, opgezet om van zoveel mogelijk partijen geld los te troggelen.

Titaantje | 13-05-19 | 10:03 | 1

Prachtig verwoord!

RamondeM | 13-05-19 | 10:17

Prachtig tegeltableau van de Plateelbakkery Delft.
Zou ik graag erbij willen hebben, maar zal wel vastzitten in de muur.
Dank voor het laten zien.

Nuchternederland | 13-05-19 | 10:00

Dit is weer typisch het probleem van projectontwikkelaars: gouden bergen beloven (tegen een geringe investering) en de neveneffecten op de bevolking afwimpelen. Wil je als prins-met-bril F1 in Zandvoort dan betaal je ook maar voor de infrastructuur.

Sqbar | 13-05-19 | 09:59 | 3

Da's de grap in alle kapitalistische landen. Ondernemingen zijn de grootste gebruikers van infrastructuur en dragen daar het minste, of zelfs helemaal niks, aan bij.

Titaantje | 13-05-19 | 10:18

De neveneffecten op de bevolking afwentelen zul je bedoelen. Vooral de financiële.

Wekkertje | 13-05-19 | 10:21

Flauw, staat zo niet in het artikel. NS heeft wel zin, de infrastructuur staat gewoon weg niet toe om meer dan 6 treinen tegelijk te laten rijden. En dan moet er worden geïnvesteerd. Meer capaciteit in de stroomvoorziening lost al een groot deel op. Andere problemen zijn meer logistiek en NS heeft daar ook al oplossingen voor (machinisten van buiten de regio halen bijvoorbeeld). Kortom lekker schoppen tegen de NS, terwijl het echte probleem bij ProRail ligt.

maartsen | 13-05-19 | 09:57 | 3

Waarom ligt het probleem plotseling bij ProRail? Als men van vandaag op morgen besluit dat er in plaats van 4 treinen per uur plotseling 12 treinen per uur moeten gaan rijden zonder daar de nodige centjes voor bij te leggen, waarom is het dan een probleem van ProRail. ProRail kan toch moeilijk gaan anticiperen dat overal in Nederland plotseling evenementen worden georganiseerd voor één weekend in een jaar en daar dan de infrastructuur op gaan aanpassen. Wie gaat dat betalen?

Probleem ligt gewoon bij circuit Zandvoort en de overheid die hier vergunning voor geeft. Allemaal leuk en aardig, maar als je er niet voor kan zorgen dat er voldoende aan-/afvoer van mensen is dan moet je of investeren of geen vergunning vragen/krijgen.

Peerkeoud | 13-05-19 | 11:04

"En dan moet er worden geïnvesteerd". Enig idee wat investeren in spoor kost? Er moet spoor bij gelegd worden, de bovenleiding moet vervangen worden, de perrons verlengd. Reken maar op een paar miljard, voor drie dagen racen. Terecht dat ProRail (en de NS) mekkeren. Al die uitgaven zijn overigens vorig jaar al op het traject Zwolle-Assen gedaan: nieuw spoor, nieuwe signalering, verlengde perrons. Het enige struikelblok in Assen zijn de pendelbussen van en naar het circuit, maar daar is ruimte voor bij het station en de weg naar het circuit is buiten de bebouwde kom. De aanpalende busbedrijven springen graag bij.

Synecdoche | 13-05-19 | 11:34

ProRail heeft een nieuw rijk baasje van de afdeling innovatie roze koeken en die kapt alle bomen langs het spoor om zijn eigenste begroting aan te vullen. Geef ze de opdracht en het duin tussen zandvoort en waar het ophoudt wordt gekortwiekt. Want zogenaamd werkt dat aanbesteden via innovatieprojecten wel. Dus wordt nu alles een innovatie.

zazkia | 13-05-19 | 16:51

helemaal kut. Wie mag er uiteindelijk dus voor betalen....

Gappie333 | 13-05-19 | 09:51

Ricciardo die er F3 gereden heeft vertelde dat er op dat baantje niet in te halen valt. Dus dat wordt de zoveelste optocht.

"Maar als je kijkt naar hoe snel de baan is en hoe smal het op sommige punten is, dan vrees ik dat het niet een circuit is waar we veel spannende inhaalacties gaan zien. Met de huidige breedte van de auto's zullen sommige delen van de baan meer weg hebben van een stratencircuit. Om daar een spannende race te krijgen, wordt tricky."

www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/371735/...

Wekkertje | 13-05-19 | 09:46

Ikea Haarlem, waarvan het parkeerterrein naast het station ligt, heeft half jaar geleden al slagbomen geplaatst. Die zagen de bui al hangen. Nu al staat dat hele gebied overvol tijdens racedagen in Zandvoort dus gaat nog gezellig worden. Ben overigens hoe GL NH gaat reageren. In haar verkiezingsprogramma was één van de standpunten geen GP in Zandvoort. Daarentegen is aanstaand coalitiegenoot, de VVD, een voorstander.

Jan Leul | 13-05-19 | 09:40

Tijdje geleden heb ik al gezegd , doe die F1 in Assen. Veel toegankelijker. Gelul ook altijd om ergens een groot festijn te houden en dan de toegangswegen afknijpen. En nu dan ook de trein. Nou veel succes daar!

AMX pri | 13-05-19 | 09:39 | 3

Puur de combinatie Prins + Heineken. Een ieder ander had het nooit voor elkaar gekregen. Nu eens kijken hoelang de politiek het vol houdt dat er geen cent gemeenschapsgeld wordt ingestoken.

Jan Leul | 13-05-19 | 09:42

Ik las laatst dat Amsterdam de focus voor touristen meer op de buitengebieden wil leggen, en nu moeten zu nog de F1 in Zandvoort organiseren (reken je maar dat A'dam daarbij wint). Dat zullen heel wat rolkoffers zijn die ergens moeten slapen.

Bad_Pritt | 13-05-19 | 10:02

@Bad_Pritt | 13-05-19 | 10:02: Zandvoort en Haarlem waren al voor 3 mei volgeboekt. Kamers gingen weg voor ruim 400 euro.

Jan Leul | 13-05-19 | 10:13

Ja godver denken in mogelijkheden dat zijn we verleerd zo lijkt het wel. Dan pleur je al die overgangen maar de hele dag dicht en zet je diesels in als de bovenleidingen het probleem zijn. Ik kan hier gister ook m'n eigen wijk niet eens in en uit omdat een paar duizend idioten willen hardlopen middenin de stad.

Gen. Maximus | 13-05-19 | 09:34 | 1

En die dan ook nog s de weg niet weten waardoor de uitslag ongeldig is.

SerTheFun | 13-05-19 | 09:53

Vrees een beetje dat de FIA/FOM het door dit prinselijke prestigeproject de komende decennia wel weer af gaat leren dat dit circuit op de kalender komt.
Maar goed, de fopprins heeft z'n zin gekregen en zal ongetwijfeld genoeg muntjes binnenharken met dat hele project (het ging immers niet om het circuit alleen maar ook de nabije omgeving waar allerlei plannen voor zijn).

Anyway, wel mooi om dit mee te kunnen maken, of het nou goed afloopt of niet.

Gazzerop | 13-05-19 | 09:28

Gewoon met een cruiseschip vanaf A'dam-CS naar Zandvoort varen. En van het cruiseschip met van die rondvaartboten naar het strand varen. Tijdelijke drijvende pier aanleggen en presto. Djies mensen, denk eens uit de doos.

Taggart | 13-05-19 | 09:27 | 2

Heb helemaal geen zin om uit de doos te doen, het is gewoon een belachelijk idee, daar een formule1 te doen. Heb 5 jaar daar een huis gehad, was blij toen ik er weg was, armoe troef daar en crimineel.
En dan heb je een mooi circuit in Assen, maar nee, Brillemans moet zijn eigen circuit.

gato | 13-05-19 | 09:36

@gato | 13-05-19 | 09:36:
Precies kat, wat jij zegt. Ik heb het al eerder gezegd hier, Zandvoort is passee. Crimineel en zooo vreselijk verpauperd in de laatste 45 jaar. Ben nu 60 , en woon er op fietsafstand vandaan. Zo een lelijk dorp met nul faciliteiten en waardeloze infra. Afzinken naar de eerste zandbank en opnieuw herbouwen. Dit wordt nooit meer wat.

Koffie ? | 13-05-19 | 09:46

Dat allemaal omdat Brilmans een eigen circuit wil, rijden kan hij niet, onsportief hoorde ik eens, maar de hele regering doet weer wat KH wil.
Een keer per jaar een race, daar dan miljoenen insteken, belachelijk, Doe dan Assen

gato | 13-05-19 | 09:25

Na dat gehype wordt men wakker: die F1 kán daar helegaar niet. Die Prins Graaikraai had dat zelf ook wel kunnen bedenken maar is een imbeciele poenprins zonder geweten. Bouw maar een circuit op een Nassau landgoedje.

KielzogGrrrr | 13-05-19 | 09:24

Een racecircuit in de duinen
Wapperend haar, de zee, struinen
Oh wat heerlijk zeg
Max gaat zo van start...
Bloemendalers schreeuwen
Krijsende meeuwen
’n Bonkend hart
Motorpech

Angélica de Sancé | 13-05-19 | 09:20 | 1

Mooi

Randall3.0 | 13-05-19 | 09:59

Wel prachtig die plaat uit de tijd dat de mensen in Nederland nog een touwtje uit de brievenbus hadden. Je in je eentje op het strand kon zitten. Je de machinist met U aansprak en netjes een kaartje kocht en we nog nooit van Tütertürk bruiloften en mocromaffia hadden gehoord. Zucht.

Dirk III | 13-05-19 | 09:16 | 2

Ghe ghe, dat dus.

Koffie ? | 13-05-19 | 09:48

Ook nog nooit van Dirk III, overigens.

Arkan Sonney | 13-05-19 | 09:58

De Nederlandse burger klaagt zich suf over alle betutteling en regeltjes vanuit de overheid, en terecht. Daarom is er bij vriend en vijand van de F1 ook zoveel verbazing over die lobby, want het initiatief is niet uit te leggen in combinatie met die klimaatagenda. Dit project van die prins gaat een blunder van jewelste worden, schade voor de kleine ondernemer in de regio opleveren, kamervragen veroorzaken, bakken met leergeld, maar niemand neemt verantwoordelijkheid. Oh ja, en lekker blijven betalen voor je warmtepomp klootjesvolk!

De Pilsvogel | 13-05-19 | 09:15 | 1

Dat dus.

Dirk III | 13-05-19 | 09:16

De Brilsmurf weet van de prins geen kwaad.

McSnor | 13-05-19 | 09:09 | 1

De macht van de oranjes reikt heel ver. Gratis je baantje voor een paar mil. laten verbouwen. Knap hoor.

zwartzondersuiker | 13-05-19 | 09:26

Mooi man. Stik er maar in. Gr uit Drenthe

azijnseikerT | 13-05-19 | 09:08

Ik begrijp alle drukte niet . Pak de bus naar het strand b.v HvHolland / Wassenaar / Katwijk / Noordwijk enz . Ga dan wandelen richting Zandvoort.Goed voor de sfeer en het lichaam. Vroeger (ja vroeger) gingen we met de boot naar G-B of Spanje voor een voetbalwedstrijd.k zit ook te denken aan watervliegtuigen.Ik sta dan net voor Zandvoort op het strand met een kraam voor het nuttigen van een patatje oorlog of dooie vis voor weinig.

gerrie de perrie | 13-05-19 | 09:08 | 2

Vanuit IJmuiden is het goed te belopen.

Mopar | 13-05-19 | 09:14

Spa - Francorchamps is een ander verhaal, dit circuit ligt in een dunbevolkt gebied met veel bossen, weilanden en weinig inwoners.
Milieutechnisch en voor de volksgezondheid is Zandvoort onverantwoord.
We hebben vaak westenwind en dan trekt alle ongezonde lucht, CO-2 en uitlaatgassen richting de randstad waar 2,5 miljoen mensen wonen.

BELANGRIJK is dat er een milieu-effect rapportage komt, daar zal uit blijken dat dit funest is voor dit gebied... ook op gebied van trein, bus en autovervoer.
Assen is haalbaar.

sociaal_econoom | 13-05-19 | 09:06 | 4

Leuk dat je over milieueffect rapportage begint. Probeer die eens te vinden voor de invoering van de OV-chipkaart. Deze kwam er om eenvoudige elektromagnetisch werkende stempelautomaten te vervangen – alleen 'aan' als de voertuigen in bedrijf waren. Het nieuwe scansysteem werkt met tienduizenden energieverbruikende palen, poorten en beeldschermen die veelal 24/7/365 'aan' staan. En met chips in plastic i.p.v. een papieren strook.

MansEnGarde | 13-05-19 | 09:28

@supah | 13-05-19 | 09:21:
Inderdaad zijn die Hoogovens ook superkut.
Des te meer reden om het niet nog erger te maken..

Titaantje | 13-05-19 | 09:32

Ik kon anders op de camping te Malmedy de endurance nacht race tijdens Bikers Classic prima horen. Mooi geluid.

Wekkertje | 13-05-19 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

Prestige project van een foute prins. Durf te wedden dat het niet doorgaat, het F1 management haakt af als ze ontdekken wat een ouwe verpauperde troep Zandvoort is geworden. Vergane glorie heet zoiets.

Motleycrew | 13-05-19 | 09:06 | 4

Ricciardo vond het ook al een rot baan.

gato | 13-05-19 | 09:22

@gato | 13-05-19 | 09:22:
Het IS eigenlijk ook een rotbaan.
Kunnen we melancholisch gaan doen over de historie, dat maakt het (~in de huidige tijd) niet minder een saai circuit waar je maar op 1/2 plekken in kunt halen en waar je maar weinig hebt aan de 2e drs zone.

Gazzerop | 13-05-19 | 09:31

F1 management staat natuurlijk op het standpunt dat de staat van het circuit niet hun probleem is maar van de circuiteigenaren. En zolang die laatste maar voldoende ambitieuze plannen hebben en genoeg geld meebrengen en een geloofwaardige partner hebben die garant kan staan (Prins Bijziend) is het prima.
Want uiteindelijk gaat het bij het F1 management enkel om geld binnen harken, en of het hele circus in Zandvoort nu wel of niet doorgaat, zij strijken sowieso centjes op. Want het is natuurlijk vooraf betalen. En zo worden die onrealistische dromers in Zandvoort uitgekleed.

Titaantje | 13-05-19 | 09:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind het wel bijzonder, zoveel ophef over de hobby van Prins Bril.
Ik geniet echt van onze Max, maar voor mij hoeft dat niet in Zandvoort.
Te veel toestanden qua logistiek. Maar ja, het is zijn hobby, hij heeft een paar kruiwagens, dus het zal er wel van komen. En ik weet wel wie het gaat betalen..
-

Bernhard de II | 13-05-19 | 09:04 | 2

Fopdemocratie. Het verschil tussen Turkije en NLD is dat in Turkije de dictator tenminste eerlijk is dat ie een dictator is.

Michiel85 | 13-05-19 | 09:29

Gelukkig, Max bemoeit zich er niet mee, zegt hij zelf.
Dus die is wijs genoeg, en als iemand dat circuit kent is het Max wel, verstandige jongen, houdt zich alleen bezig met racen .

gato | 13-05-19 | 10:55

Ik lees: NS wil meevreten uit de F1 hype en geldpot.

Harry Turtle | 13-05-19 | 09:02 | 1

Ik lees iets heel anders, nl nu de plannen concreet dreigen te worden beginnen steeds meer serieuze partijen en betrokkenen te wijzen op het zwaar onrealistische karakter van de plannen.

Titaantje | 13-05-19 | 09:44

Bizar, iedereen liep al te mekkeren over de slechte bereikbaarheid op voorhand. Na het binnenslepen van F1 komen die problemen wel aan het licht. Opportunisme ten top. #Bah!

roevka | 13-05-19 | 08:59

Een Oranje prins ruikt geld en een leuk tijdverdrijf. Voor je het weet doet de politiek mee die altijd graag andermans geld uitgeeft. Dan heur je erbij, nietwaar. Waanzin om zoveel geld en energie te verpesten aan een evenement wat 150 kilometer van het centrum van ons land en dicht bij het Ruhrgebied goedkoop en zonder veel inspanning kan worden gerealiseerd. Maar zoals gezegd, onze Prins.

Graaier | 13-05-19 | 08:57 | 5

@dz5b604 | 13-05-19 | 09:00:
De Sachsenring in Duitsland redt het ook niet zonder een flinke bak overheidsgeld.

Wekkertje | 13-05-19 | 09:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Je hoeft er al helemaal niet aan te denken om je auto in Amsterdam te parkeren en te voet of fiets naar Zandvoort te gaan; in A -Oost zijn de parkeerprijzen verdubbeld van 17,20 per dag naar 32.40 euro. Door die verhoging kan ik over een tijdje geen warmtepomp/elektrische auto of fiets aanschaffen.

antonconstandse | 13-05-19 | 08:56 | 1

32.40 is nog het goedkope tarief in Amsterdam in Centrum en Zuid ben je gewoon al bijna 70 euro kwijt voor een dag.

dz5b604 | 13-05-19 | 09:01

Uiteraard is er een oplossing voor mijn negatieve kijk op het bereiken van Circuit Park Zandvoort...

youtu.be/JozAmXo2bDE

Zwezerik | 13-05-19 | 08:55 | 2

Hippie worden?

Michiel85 | 13-05-19 | 08:59

Waarom link je naar de gay versie van het nummer?

dz5b604 | 13-05-19 | 09:02

De bovenleiding vernieuwen krijgt Prorail binnen deze termijn natuurlijk niet voor elkaar, maar de oplossing is simpel, voldoende Diesellocs inzetten.

HD50 | 13-05-19 | 08:53 | 4

Of stoom. Op houtskool van de gehakte bomen op het traject. Is het nog energieneutraal ook.

J. Jarig | 13-05-19 | 09:01

Bovenleiding heb je in een weekendje vernieuwt, maar ja het is prorail dus die willen eerst moeilijk doen omdat ze volgens henzelf te weinig geld krijgen van de overheid.

dz5b604 | 13-05-19 | 09:02

@J. Jarig | 13-05-19 | 09:01: jij snapt het! Zo doen we dat

Kladderadatsch | 13-05-19 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Het circuit van Francorchamps ligt in een dunbevolkt gebied in de Ardennen in de buurt van Spa.
Er wonen daar weinig mensen en het ligt langs een autosnelweg Aken - Luik --> Verviers - Francorchamps richting Trier Duitsland.

Zandvoort moet je niet doen - daar wonen heel veel mensen, de wegen en parkeerplaatsen zijn niet berekend op zo veel drukte.
De NS, ANWB en Rutte III mogen dit niet toestaan.

Drenthe... Assen dat kan wel.

sociaal_econoom | 13-05-19 | 08:53 | 2

Daarom rijden ze ook in Singapore, Monaco, Melbourne en Baku...

Langshetrandje | 13-05-19 | 10:58

Laat Drenthe liever met rust. In een stadspark ook geen popconcerten houden. Daar is de toch al drukke binnenstad prima voor geschikt. Zo ook met Zandvoort. Ooit eens met de trein naar Zandvoort. Op het strand na lelijk daar trouwens. Later wilden we eens vanuit het binnenland (voor Mammeloe ;-) met de auto. Bezig te denken hoe vroeg te gaan, komt er een radiobericht met boodschap..... blijf thuis, door grote drukte het strand niet bereikbaar vandaag.
Laten ze daar racen aub.

CalamityJane | 13-05-19 | 11:24

Het is en blijft een kudtsirkwie. Doe anders een race op de A9 rond Amsterdam. Problem solft en over naar de orde van den dag.

ellullo | 13-05-19 | 08:52 | 2

A+1

Kladderadatsch | 13-05-19 | 09:36

Goed plan.

Muuke | 13-05-19 | 10:09

De NS wordt bestuurd door D66, die hebben er gewoon geen zin in.

smdyasc | 13-05-19 | 08:51

En Amsterdam is toch zo overvol met toeristen? Slim, F1 er naast organiseren. Daar komen vast geen bewoners van andere landen op af als de race over is. Oh, wacht...

Michiel85 | 13-05-19 | 08:51

Idee: heel veel camera's plaatsen en uitzenden op grote schermen, kleine schermen en mobiels.
Zoals wel vaker: mensen, blijf thuis! Kom niet. Blijf in je land, stad, straat en huis. Alle problemen komen omdat mensen niet thuis blijven. Ga maar na: immigratie/integratie, files, CO2 uitstoot, teveel vliegverkeer, kinderen, Rob Jetten. Allemaal zaken die voorkomen hadden kunnen worden als mensen thuis waren gebleven.

dyslexieman | 13-05-19 | 08:48 | 7

Ja, en we noemen het TV!

P.redgleuf | 13-05-19 | 09:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is ook een drama.
Jaren geleden na afloop van de F3 races op het circuit van Zandvoort gaat men en masse terug naar het stationnetje van Zandvoort. Perrons overvol met race-fanatici en badgasten. Station wordt gesloten ivm gevaarlijke situatie. Het stationsplein afgeladen met mensen die mondjesmaat het station binnen mogen.
Dat wordt wat met de F1 races!

leo de pejo | 13-05-19 | 08:46

Waarom moeten we eigenlijk een F1 in Nederland? En waarom moeten een paar mannetjes met kleine pikkies die met autootjes spelen hun zin doordrijven? Stoppen met die onzin!

wijsvinger | 13-05-19 | 08:46 | 5

@Super Vaagstra | 13-05-19 | 08:53:
Je bent een dommertje zonder argumenten. Zwak persoon.

wijsvinger | 13-05-19 | 09:27

Omdat hun vrouw niks te vertellen heeft

zazkia | 13-05-19 | 16:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb nog een huis in Haarlem zuidwest en twee fietsen in de aanbieding.

artie | 13-05-19 | 08:44 | 1

En ik in Heemstede, ben je er bijna. Krijg je ook mn scooter erbij.

Koffie ? | 13-05-19 | 09:19

Vliegtuigjes. Landen op de racebaan. Gewoon out of the box.

kwark001 | 13-05-19 | 08:42 | 1

dan toch maar Assen doen.

Schepvogel | 13-05-19 | 08:42

Een vast circuit klinkt wel wat belegen. En al helemaal Zandvoort. Een stratencircuit is toch veel geiniger? Paar dranghekken en gaan met de banaan.

Pedronegro | 13-05-19 | 08:42 | 1

Vergeet de putdeksel niet vast te lassen.

Promedio | 13-05-19 | 09:07

Jantje Lammers loopt het circuit Zandvoort overal te promoten, wil geen cijfers noemen, wil eigenlijk helemaal niets zeggen behalve dan dat meneertje veel geldschieters nodig heeft. Het zou mij verbazen als Zandvoort dit binnen een jaar voor elkaar weet te krijgen. Het is bijna onmogelijk.

Ga je over de Zandvoorterlaan (Heemstede/Bentveld/Aerdenhout) richting circuit kom je nooit aan maar je ziet wel hele mooie huizen. Die weg is veel te smal.

Ga je over de Zeeweg via Bloemendaal richting het circuit maak je nog de meeste kans. Bredere weg, parkeren op de boulevard en je hoeft niet door Zandvoort.

Met de trein is dus ook een drama omdat ze niet genoeg treinen kunnen laten rijden en die dingen richting Zandvoort al vol zitten als het boven de twintig graden is en de zon schijnt.

Het beste wat je doen kan is een hotelletje in Haarlem en een fiets huren. Of op een van de campings in de duinen een plaatsje huren. En dan nog je toegangskaartje, je visje eten op het stand en een paar biertjes, je boete voor fout parkeren enz enz. Ik kijk wel naar Ziggo bij Tijn Akersloot.

Zwezerik | 13-05-19 | 08:40 | 2

Helemaal juist, wordt een drama.

Pelforth | 13-05-19 | 08:57

Ik pak de fiets alleen wel de andere kant op want mijn kinderen vinden er niets aan.

Dirk III | 13-05-19 | 08:58

Gaat allemaal goed komen. Wir schaffen das! Wordt een fantastisch stukje Nederland-PR, met allemaal oranje op de tribune. Eén groot feest. Zelf ga ik er niet heen, liever naar races in Verweggistan, waar je zo min mogelijk van dat oranje voetbalvolk (die voordat Max mee deed het verschil tussen camber en een diffuser niet wisten, en nu nog steeds niet) tegenkomt. Een kleine logistieke uitdaging gaat ons natuurlijk niet weerhouden, dit is Nederland!

Azijnist | 13-05-19 | 08:38 | 3

Hoho mensen, even pas op de plaats, hier hebben we een ėchte fan, die het verschil tussen een camber en een diffuser weet. Iedereen even stil nu!

John McClane | 13-05-19 | 08:43

Jij kan zeker ook als enige goed auto rijden.

Dirk III | 13-05-19 | 09:00

@John McClane | 13-05-19 | 08:43:
Een camber bestaat niet! Het is geen voorwerp maar een hoeveelheid schuine afstelling van een wiel in graden.
Ik mag daarom wel F1 kijken.

Nuchternederland | 13-05-19 | 10:06

Leg een noodperron aan, passerspoor, en je bent klaar. Huur
treinstellen, of gebruik oude. Het kan wel, maar er moet geld vrijgemaakt worden.

Merlanni | 13-05-19 | 08:37 | 4

@Renkum0317 | 13-05-19 | 08:50: als je onderzoek doet naar die huizen had je geweten dat ze na een jaar of 3 tot 5 al zijn ingestort. Dus fuck China en fuck iedereen die geen verstand heeft van China maar toch uitspraken doet over China.

Michiel85 | 13-05-19 | 08:53

@Renkum0317 | 13-05-19 | 08:50: Een meer miljoenen en meer jaren plan met veel blauwe pakken en bruine puntschoenen. We zijn echt de bange wezels van de wereld geworden waar we eerst wel bergen konden verzetten. Jammer weer dit.

Dirk III | 13-05-19 | 09:03

@Michiel85 | 13-05-19 | 08:53: Onzin weer, Deze uit de grond gestampte steden staan wel grotendeels leeg maar om de groeicijfers in takt te houden blijft dat stil. Maar ik hoor bar weinig van huizenblokken en wolkenkrabbers die spontaan allemaal na een jaar neer gaan. Betrouwbare linkjes of foto's?

Dirk III | 13-05-19 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen

De Blauwe Tram moet terugkomen! Mooie affiche trouwens...

Bob-Sleeman | 13-05-19 | 08:36 | 3

Ja mooi hè die oude affiches. Het lijkt bijna gewoon door een kunstenaar gemaakt.
In tegenstelling tot moderne affiches.

keestelpro | 13-05-19 | 08:39

Tegeltableau?

wijsvinger | 13-05-19 | 08:47

Als iedereen nou even protesteert, kijken of hij winst boven tienduizenden burgers die protesteren laat gaan. Bernhard van Oranje (@levi9b): https://twitter.com/levi9b?s=09

Michiel85 | 13-05-19 | 08:35

Wat kan de NS wel aan? Een blaadje op het spoor is al voldoende om te hele boel te laten crashen.

born2killn00bs | 13-05-19 | 08:35

Als zelfs de Duitsers zich zorgen maken of het wel op tijd klaar is:
www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/371720/...

en dat terwijl de Duitsers toch best een militaire, strakke operatie kunnen runnen.

Bezopen dat dit gewoon er doorheen wordt gedrukt. Alles en iedereen vind Assen een betere optie, maar ja, een paar omhoogge-erfde mensen willen,moeten en zullen.....

Behangdelul | 13-05-19 | 08:34 | 2

Eensch.

ellullo | 13-05-19 | 08:42

Duitsers strakke operatie? dat is 40 jaar geleden.
Google maar op BER (vliegveld berlijn 7 jaar over tijd en nog niet klaar ) of Stuttgart 21 of Elb philharmonenie , of Georg Fock disaster

joppo0 | 13-05-19 | 09:04

Ze moeten gewoon het vliegveld en circuit voor zowel auto als motor race in de Noordzee maken, zodat alle vliegtuigen hoeveel er ook willen landen en opstijgen dan kan. Maar ook voldoende parkeer gelegenheid voor een miljoen auto's maar dat er ook treinen/ metro kunnen komen, maar ook met de voet als scooter/brommer en fiets.

Daar kunnen ook gelijk hotels en appartementen komen en misschien ook een trein en auto rechtstreeks naar Engeland/ Schotland. Dit zou de werkgelegenheid zowel in Nederland als in het verenigkoningsrijk vergroten.

De wegen en spoor kunnen zowel vanuit NL boven als ondergronds gemaakt worden en dat geld ook voor naar Engeland. Zodat de scheepvaart ongehinderd over de Noordzee kan varen hoe hoog ze ook zijn, dat zou de primeur zijn van Europa.

Niet links | 13-05-19 | 08:33 | 1

Meest realistische plan dat ik vandaag gelezen heb. Chapeau.

Peerkeoud | 13-05-19 | 11:17

Ik ruik een schadevergoedingen scam. Als beloftes niet nagekomen kunnen worden.terwijl er afspraken zijn gemaakt die anders suggereren dan valt er heel wat te halen, maar misschien heb ik het mis.

kindapaas | 13-05-19 | 08:27 | 1

Ik zie hem niet echt. Wel een drama in wording en een door ons betaald onderzoek, door een karteller (waarom niet van PVDA deze keer), die van toeten noch blazen weet, maar die na vele weken onderzoek toch weet vast te stellen dat er te veel kaartjes zijn verkocht.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:30

12 maanden is voor Nederland wel erg ambitieus. Van de NS had ik geen andere houding verwacht.

flashforward | 13-05-19 | 08:26 | 1

Even cynisch als waar

Renkum0317 | 13-05-19 | 08:52

En dat allemaal voor die klootzakmelker die 1x een race zal hebben, waarna het voor nooit meer naar NL zal komen. Terwijl in Assen het waarschijnlijk jaarlijks zou terugkeren. Doe eens iets aan die lul Wimpie.

Michiel85 | 13-05-19 | 08:25

F1 Zandvoort is/wordt een groot echec. Het is niet haalbaar.

Rambo John J | 13-05-19 | 08:24 | 6

@artie | 13-05-19 | 08:32: in 1985. Gvd nog geen 10 jaar later waren er dagen dat je op de snelweg kon rondlopen.

Michiel85 | 13-05-19 | 08:39

@artie | 13-05-19 | 08:32: Toen was t al niet meer te behappen, kan je nagaan hoe t nu is met de dichtgeslibte randstad

Michiel85 | 13-05-19 | 08:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Op een mooie lente- of zomerdag gaan er ook enorm veel mensen naar Zandvoort. En weer terug. Staat er wel file, maar is dat zo erg? Is trouwens in Assen niet veel beter.

artie | 13-05-19 | 08:24 | 2

Dat is voornamelijk in het weekend.

Pimp my Voortuin | 13-05-19 | 08:30

@Pimp my Voortuin | 13-05-19 | 08:30:
Ja en die race is ook in het weekend. Wat is je punt?

artie | 13-05-19 | 08:31

En dat allemaal om de kas van de woekerprins te spekken.

SergeantPierlala | 13-05-19 | 08:23 | 1

In dit geval meer om te voorkomen dat hij geen blauw oog oploopt in de kosten sfeer.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:33

We moeten er wat voor over hebben om weer een wereldberoemd evenement in ons land te hebben waar we trots op mogen zijn. En je staat wel vaker in je leven gigantisch in de file. Die ene dag in het jaar moeten we er maar wat voor over hebben. Wanneer gaan we racen?!?!

Ardbeg | 13-05-19 | 08:21 | 1

En omdat dit in Zandvoort is zal het bin 1 keer blijven, in plaats van het gewoon in Assen te organiseren. Mongolen daar die dit hebben besloten.

Michiel85 | 13-05-19 | 08:26

Ja, maar die prins Bernhard is wel van koninklijke bloede, en als het om de koninklijke familie gaat staat iedereen ineens als knipmessen te buigen. Zandvoort zal dus wel wat extra publiek geld gaan investeren om de infrastructuur rondom het circuit te verbeteren, en het hoofd van de NS, die tenslotte politiek benoemd is zal extra treinen regelen als hij van zijn baan houdt. Misschien laat hij zelfs een extra station naast het circuit bouwen dat alleen gebruikt wordt als er races zijn.

Osdorpertje | 13-05-19 | 08:21 | 2

Hilarisch bedroevend hoeveel analogen er eigenlijk te schetsen zijn naar de metoo gevallen en het impliciete mschtsmisbruik dat er aan hing. Eigenlijk is dat net zo bij het koningstuigh.

Michiel85 | 13-05-19 | 08:41

Dus kunnen we het een fiasco maken door geen kaartjes te kopen, met 4 man betaal je in Barcelona al 400 euro.
Blijf thuis, kan Brillemans lekker spelen in zijn eentje, tot de boel failliet is.

gato | 13-05-19 | 09:46

Circuit op zee. Naast ‘t vliegveld.

TheFirstYelle | 13-05-19 | 08:19

Dit klinkt van alle kanten als een project waar je langer dan een jaar de tijd voor moet nemen en flink in moet investeren. Met een grootgrutteraanpak kan het alleen maar afstevenen op een blamage van epische proporties. Er zijn volgens mij 3 opties: Assen (startklaar en bereikbaar), "go big or get out" in Zandvoort of sowieso bedanken voor de eer omdat we het niet in huis hebben.

MickeyGouda | 13-05-19 | 08:17 | 9

@John McClane | 13-05-19 | 08:40:

Dan heb je een nieuwsartikel van 2017. Een jaar later ging het gestroomlijnd het circuit op. www.rtvdrenthe.nl/nieuws/136430/105-0..., dit door de gemeente die actief meehelpt en investeert in infra om het circuit heen. Zandvoort moet nu jaren aan dit soort initiatieven inhalen in een jaar!

Er valt in Assen ook genoeg te halen nog, de afvoer was drama, maar dan gaat ook iedereen tegelijk weer weg. Daar wordt dit jaar verbetering verwacht. www.rtvdrenthe.nl/nieuws/123298/Uitto...

Maar liever in de file naar huis na een toffe dag, dan überhaupt niet op het circuit kunnen komen!

Ywe | 13-05-19 | 09:08

@O2Neutraal | 13-05-19 | 08:22:

Maar gaat de organisatie van de GP daarmee genoegen nemen? Er lopen tenslotte ook contracten met sponsoren en rondom uitzendrechten.

MickeyGouda | 13-05-19 | 11:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Zie ik nu potjandorie hoofddoekjes daar in die zandvoortsche duinen?

Langshetrandje | 13-05-19 | 08:15 | 3

Onderdrukking!!!!11 Hoofddoekjes passen niet in de Nederlandse cult.... oh wacht. Onze oma’s werden dus ook onderdrukt door onze opa’s. Is cultuur. Traditionele Hollandse waarden. Moet je respect voor hebben. Terug naar vroeger toen alles beter was.

Ardbeg | 13-05-19 | 08:23

@Ardbeg | 13-05-19 | 08:23:; Dat domme zielige voorbeeld van je is versleten. Nederland kan er 30..000.000 aan als we inschikken. Dat lijkt je wel wat. Shanghai aan de noordzee begrijp ik.

CalamityJane | 13-05-19 | 09:06

Pontons van defensie in zee en publiek via andere havens naar Zandvoort brengen.

Ruler | 13-05-19 | 08:13

Wat dachten we van een extra spoor en een extra F1 treinstation?
Gewoon dat hele park en circuit klaar maken voor de F1 wedstrijden en alles eromheen. De hele infrastructuur aanpassen aan de toestroom van de toeschouwers. En wat mij betreft het parcours zelf ook verbreden en aanpassen.

keestelpro | 13-05-19 | 08:12 | 4

@John McClane | 13-05-19 | 08:17:
En natuurlijk Mario Kart spelregels! :-)

keestelpro | 13-05-19 | 08:18

Doe maar een Hyperloop van Musk samen met de TU Delft.

frickY | 13-05-19 | 09:57

je kan al.hinkelen van station naar f1

zazkia | 13-05-19 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

Dat van die vergunningen komt wel goed hoor. Prins Bernard junior. Say no more.

eentweehuppekee | 13-05-19 | 08:12

Een stratencircuit in Rotterdam blijft de beste optie. Zeker nu met de herindeling van de Coolsingel. Goede bereikbaarheid, mooi Parcours. Maar ja, geen Jan Lammers en Bernhard.

Tishetnetnie | 13-05-19 | 08:11 | 3

Die mogen ook komen.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:14

Nee, wij hebben Aboetanep. Een Marokkaanse islamitische burgemeester.

ellullo | 13-05-19 | 08:47

Djiezus, gewoon racen en bezoekers kijken maar hoe ze er komen. Zo'n race is in een week geregeld.

Ome Gijs | 13-05-19 | 08:10

110k bij de racedagen van Jumbo was al een drama (files, drukte). Mij niet gezien daar!

Peter_la_Selie | 13-05-19 | 08:09

Het gaat allemaal gewoon lukken. En ja, iedereen gaat dik in de file, op het perron en met fietspech staan. So what? Niemand moét er naartoe toch?

John McClane | 13-05-19 | 08:07 | 1

Bij de F1 in Spa staat ook heel Maastricht dicht. Hoort er bij.

keestelpro | 13-05-19 | 08:15

Okee, laten we 't dan maar niet doen.

barq | 13-05-19 | 08:07

Blijft toch wel grappig, NS is één van de weinige bedrijven die vooral niet hun werk wil doen...

SanderEvers | 13-05-19 | 08:06 | 3

Lees het artikel dan. De NS wil, prorail zegt het kan niet. GS is een beetje bedoeld om zelf ook nog wat na te denken he.

John McClane | 13-05-19 | 08:08

Natuurlijk kan het, maar tegen welke kosten en wie gaat voor de rekening opdraaien? Hmm, die laatste vraag weet ik eigenlijk zelf wel te beantwoorden.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:16

@John McClane | 13-05-19 | 08:08: Oké ProRail dan, NS wil gewoon meer geld.

SanderEvers | 13-05-19 | 08:19

Lijkt mij heel eenvoudig op te lossen door sponsors het elektrische fietsenplan te laten uitwerken. Er zijn hele goede fietsverbindingen tussen Zandvoort en de omliggende gebieden.

Simon_GS | 13-05-19 | 08:06

Een tijdelijk nieuw perron is zo gemaakt genoeg ruimte voor bij de "van lennepweg".

Chiel79 | 13-05-19 | 08:06

Waarom het dan per se Zandvoort moet worden gaat tegen de regels van de logica in, terwijl bij Assen een glanzend en bereikbaar circuit ligt te wachten. Dat zal de Randstad lobby dan wel weer zijn, aangevoerd door prins Huismelker de Eerste

Beste_Landgenoten | 13-05-19 | 08:01 | 2

Het circuit van Assen is ook een beter parcours. Zandvoort dat worden super saaie wedstrijden met amper inhaalmanoeuvre's.

keestelpro | 13-05-19 | 08:07

Klopt, Assen was beter geweest.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:35

Ondanks extreme luchtvervuiling en lawaaivervuiling is Groen Links voor. Stelletje idioten.

ljcoster | 13-05-19 | 08:01 | 3

GroenLinks is ook voor het drijven van de Israëlische bevolking de Middellandse Zee in vanwege de onderdrukking van de arme zielige Palestijnen. Die lui zijn echt ziek...

eerstneukendanpraten | 13-05-19 | 08:18

Het zijn totale wappies. Zeg ik al jaren.

Dirk III | 13-05-19 | 09:21

Ook de fietspaden kunnen niet zo'n grote hoeveelheid mensen aan. De gewone weg zal beschikbaar blijven voor de genodigden.

Earl_of_Doncaster | 13-05-19 | 08:00 | 2

Nieuw in 2020: de #fietsfile!

keestelpro | 13-05-19 | 08:01

@keestelpro | 13-05-19 | 08:01:
In wageningen al iedere dag een bittere realiteit, maar wat wil je ook met zulke smalle fietspaden...

Dauthi | 13-05-19 | 10:15

Groenlinks was voor dus dan is het een goed idee. Het kan wel !

Nichtsneues | 13-05-19 | 07:59 | 2

Dit! Dit is een van de grootste problemen in onze tijd. Het niet willen doordenken van wat men bedenkt en de uitwerking daarna achteraf te gaan beoordelen. Zeer, zeer slecht bestuur. Het is inmiddels echt een ziekte aan het worden. Stop de idiotificatie van de politiek en stem niet op het kartel.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:19

Iedereen moet aan de warmtepomp, geen houtkachels meer, overal milieuzones etc. en dan wel even een formule 1 circuit ontwikkelen.
Raar land

laurentius | 13-05-19 | 07:58 | 3

Nee niet raar. F1 is vermaak voor de elite. Dan mag het.

keestelpro | 13-05-19 | 08:20

U vergeet uitbreiding van het vliegverkeer, dat moeten we ook doen. De GL-stemmer moet ten slotte wel minimaal twee keer op verkansie naar een ander werelddeel om cultuur op te doen.

O2Neutraal | 13-05-19 | 08:32

@O2Neutraal | 13-05-19 | 08:32: en dat.... Dat is echt de grootste vervuiler in Nederland. Ik heb in hoogbouw in Amsterdam gewerkt. Als je dan richting Schiphol keek lag er altijd een grauwe grijze deken overheen. Echt niet gezond.

Dirk III | 13-05-19 | 09:24

Ik kijk wel op Ziggo :)

Kris | 13-05-19 | 07:58 | 1

Of op een brakke site. Zandvoort klinkt leuk maar je ziet echt het verschil niet met een ander circuit.

Ome Gijs | 13-05-19 | 08:15

Hehe we zijn er eindelijk een paar wakker geworden

TDB | 13-05-19 | 07:57

Als je met de fiets komt moet je wel een speelkaart met een wasknijper tussen je spaken laten klepperen om te laten zien dat je een echte F1 fan bent.

keestelpro | 13-05-19 | 07:56 | 9

@Koffie ? | 13-05-19 | 08:37: Klopt Koffie. Zandvoort is net een openluchtmuseum van vergane glorie.

keestelpro | 13-05-19 | 08:42

@Koffie ? | 13-05-19 | 08:37: Inderdaad, als er een prijs bestond voor een stads aangezicht met de meest lelijke naoorlogse wederopbouw dan werd Zandvoort zeker genomineerd. Wat een deprimerende aanblik is dat.

HD50 | 13-05-19 | 09:07

@HD50 | 13-05-19 | 09:07: ik zeg dat al jaren. En kom niet in Noord. Dat is helemaal no go . En laat daar het Citquit pal naast liggen ....

Koffie ? | 13-05-19 | 09:24
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken