Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

6 vragen over de Grote Bomenkap van 2019

Boelveel plaatjes van gekapte bomen op sociale media. Wat is er aan de hand?

Huh? Ontbost Nederland echt harder alsdan het Amazonegebied?

Ze zeggen het. Bij de Universiteit van Wageningen. Er is in Nederland in vier jaar tijd (2013 - 2017) dik drieduizend hectare bos verdwenen. Een afname van 0,36 procent per jaar, percentueel een sterkere teruggang dan de ontbossing van het Braziliaanse Amazonewoud (0,24 procent). Staat in de Volkskrant en dat is best wel lullig, voor die GroenLinksers van Rutte III, die bij de Volkskrant werken

Wat is die Natura2000-regel?

Dat is een soort van hadith voor GroenLinksers, Staatsbosonbeheer en malloten bij Natuurmonumenten. Het zijn gebieden waar helemaal NIETS mag. U en wij mogen amper ademen in een Natura2000-gebied. Maar zelf gaan groene beleidsmakers nu als gekken tekeer met (motor)kettingzagen om het bos te onthoofden. Brrr. Wat een slagveld.

WTF? Echt waar? WHY?

Ze hakken nu alle bossen om omdat ze opeens vinden dat Nederland lekker moet verzanden wegens biodiversiteit. Staatsbosbeheer is ooit opgericht om bossen aan te planten en te onderhouden, maar nu opeens gaan ze helemaal koekwaus op op het te gekke stuifzand. Want dan krijgen andere fauna-beestjes (tapuit, duinhagedis) ook weer een kans. (Wat bij hardrechts weer leidt tot hardnekkige geruchten dat Nederland moet verzanden om nieuwkomers van saharaanse en woestijnse persuasie op hun gemak te stellen.) Aan de andere kant is die Natura2000 evenveel waard als een briefje van 100 in Venezuela, want woningbouw in soon to be zandbak Het Groene Hart komt er ook gewoon. Let maar op.

Zand? Maar Holland komt toch van Holtland? Houtland?

Klopt. Noord- en Zuid-Holland en de rest van Nederland stonden ooit tjokvol schitterende bossen en wouden. Doe Command + F "bos" of "woud" op de wiki Nederlandse plaatsen en je ziet waar wij vandaan komen. Uit het bos. Die bomen kapten we allemaal om, om huizen van te timmeren en bootjes, en om de kachel aan te maken. Toen het bos op was, gingen we veen afgraven om de kachels aan te maken, met als gevolg dat Ons Land steeds lager kwam te liggen, want we stookten het land simpelweg op. Toen kwamen al die stomme stormvloeden en moesten we dijken en terpen maken om het een beetje droog te houden. Daar zijn we nu ongeveer nog steeds.

Maar nu serieus GeenStijl. Wat is er ECHT aan de hand?

Luister. De energietransitie is een flop. Het gasverbod zorgt voor de grootste totaalcrisis in Nederland sinds 1672. Windmolens staan stil, zonnepanelen vliegen in de fik, en iedereen wordt helemaal leip van 5G. Slimme thermostaten reageren straks niet meer op spraakcommando's: doe es warm worden (want geen stroom en gehackt door De Sjinees). De mensen krijgen het vervolgens koud, worden opstandig, en gaan naar buiten met een bijl om hout te halen voor vuur.

Eh... er zijn toch geen bomen meer?

Jawel. Bij uw overheid. Daar kunt u straks hout kopen, voor 1000 euro per kuub. En het wordt thuisbezorgd door een apotheker met een dune buggy. 

Reaguursels

Inloggen

Ja hoor, Brussel. En natuurlijk wordt die mantra in Nederland acuut uitgevoerd. Zin of onzin, goed of slecht, maakt voor pennelikkers geen ene malle moer uit. Nederland moet en zal kapot.

Vandaag donderdag 11-4 artikel Wierd Duk in de Telebelg.

Kinkfactor | 11-04-19 | 01:46

Je merkt ook bij gemeenten dat je ze in de gaten moet houden voor hun HERplantplicht. Boom weg elders boom terug dus. Want weghalen willen ze wel, maar hou ze in de gaten dat ze al andere locatie hebben voor die bomen !

Jan, Leiden | 10-04-19 | 11:28

Op de Zuidhollandse eilanden wordt ook bijna alles omgekapt. Steeds weer een andere smoes: Herstellen van oude natuur(= zandvlakte?) Essentaksterfte (en dan ook andere boomsoorten omhakken, of de allermooiste: Het opruimen van opschot waardoor 1200 knotwilgen gekapt werden. Hoe is het mogelijk dat heel nederland omgekapt wordt en niemand er wat aan kan doen?

kennet | 10-04-19 | 11:03

Hier van hetzelfde laken een pak,
Het prachtige Nationaal Park Drents Friese Wold, ieder jaar weer enorme kap, vreselijk om te zien
Het lijkt er op dat Staatsbosbeheer in geldnood zit, aan de kant van het mooie Diever moeten straks vele wandel- en ruiterpaden er ook aan geloven zogenaamd om stiltegebieden te creëren, bewoners over de zeik, ruiters over de zeik, camping exploitanten over de zeik en TERECHT, veel stiller dan het nu is kan bijna niet, door vele ruiter- en wandelpaden weg te halen kunnen ze flink bezuinigen vanwege minder onderhoud.

Mich2007 | 10-04-19 | 09:56

Kappen nâh!

Magna_V65 | 10-04-19 | 09:54

Hoge energie prijs

Allesbranders..

Een toekomstige belasting op ditalles tezamen...

killRoy1982 | 10-04-19 | 07:37

Ik snap wel dat ze meer diversiteit willen, maar kan dat niet op plekken waar nu varkensstallen staan? Waarom moeten we perse een miljard kg varkensvlees exporteren?

Middensteun | 09-04-19 | 23:42 | 1

Diversiteit? Hoezo? Hier niet in elk geval. Vroeger stonden er in de wijk tientallen verschillende merken bomen, van alles en nog wat. Sinds de kapmanie is het gewoon eenheidsbomenworst.

Bomenstichting is al jaren geleden ter ziele gegaan en het lijkt erop dat niemand er nog een ruk om geeft. De normale reaktie van die topdeugers als je commentaar hebt is: bek houden want je hebt er toch de ballen verstand van, plebs. Waar zijn ze nu dan? Al die links deugende milieu-drammers? Sorry, maar het blijft hier oorverdovend stil. Nix geen gegil en gekrijs, nada, niente. Glas, plas, was.

Kinkfactor | 10-04-19 | 02:33

In de middenberm van de A1 tussen Deventer en Apeldoorn is het ook een slagveld. De hele middenberm is kaalgehaald op een paar bomen na om die zandvlaktes te creeeren. ze zijn helemaal van de pot gerukt, ik zag het met lede ogen aan. Jarenlang een prachtige inpassing in de Veluwe, en nu kapotgemaakt. Voor wat?!?!

-=PyP=- | 09-04-19 | 22:46 | 2

Voor het nieuwste "door de mens beinvloedbare diversiteit in de natuur" waanidee en tevens verdienmodel. Kaalslag want dan komen er meer beestjes en hout verpatsen. Hoe kom je er in vredesnaam op zonder op een gesloten psych-afdeling te belanden, vraag ik me weleens af.

Kinkfactor | 10-04-19 | 02:38

Hier in 040 precies hetzelfde, het is om te janken want er blijft geen ene mallemoer meer over. Natuurlijk weer viavia geregeld door linkse ecodrammers die te stom zijn om voor de duvel te dansen, maar wel menen de wijsheid in pacht te hebben.

Niet alleen de bossen hoor, hier in de straat zagen we veertig jaar lang nooit iets, maar nu komt gegarandeerd elk jaar de bomenmartelwagen langs. Het excuus is takken tot 4 meter eraf voor de vrachtwagens. Ja hoor, we hebben hier toverbomen, want elk jaar moeten er meer af, tot er alleen een stammetje overblijft. Graftakken, dat zijn het.

Kinkfactor | 09-04-19 | 22:42

Bospercelen worden door Staatsbosbeheer ‘uitgedund’ zodat jongere bomen hierna beter kunnen groeien, dit is al vele jaren beleid en werkt prima. Een bos levert nu eenmaal hout op, dit in tegenstelling tot een weiland (melk, vlees). Overigens zal Staatsbosbeheer zelden een zogenaamde langzaam groeier w.o. een Eik of Beuk omzagen. De bossen hier op de Veluwe zien er netjes uit.

Veluwse-Eikel | 09-04-19 | 22:02

Hier in Eindhoven kappen ze ook werkelijk alles om, halve parken worden omgehakt zodat er vooral struiken overblijven.
Echt belachelijk en doodzonde

LonelyWanker | 09-04-19 | 21:00 | 1

Gaat toch al 10 jaar los de bomenkap in de NL gemeentes en nu ook in de duinen alle naaldbomen. En het zijn dezelfden die zeiken over CO2.

ger1306 | 09-04-19 | 21:32

Mooi toch? Dat ‘bos’ wat veel te dicht op elkaar geplant is met rommelbomen als els, es, esdoorn, wilg vooral heel veel populier, dat waait gewoon plat bij enige storm. ‘Natuur’ noemen we dat. Wat braam en brandnetel eronder, er groeit niets anders. Klaar! Met biodiversiteit heeft het niets te maken. De stompen groeien weer aan, helaas.

Analia von Solmsch | 09-04-19 | 20:34 | 2

De bomen die u noemt zijn typisch voor nattere bodems. Het zijn geen rommelbomen. Eik, beuk, berk en den houden weer meer van andere bodems. Te dicht op elkaar geplant is onzin. Voor de houtproductie is het beter dat een bos dicht op elkaar staat en vanaf een gegeven moment elke 5-8 jaar gedund wordt. Zo jagen de bomen elkaar op de hoogte in, hebben ze kleine noesten en krijgen ze na elke 5 jaar weer voldoende groei ruimte. Een rommelbos is een jong bos al snel, maar dode bomen en dichte begroeiing zijn misschien niet mooi, maar wel om voor insecten en dieren. Maar goed in Nederland kijken mensen naar 1 ha met bomen en denken dat das een bos is...

Neo-nasigoreng | 09-04-19 | 21:24

Zalig zijn de armen van geest.

Kinkfactor | 09-04-19 | 22:45

De houtkap is de enige bron van inkomsten voor Staatsbosbeheer sinds de subsidies drastisch zijn gekapt. Beleid ingezet door Bleker en daar zien we nu de wrange vruchten van.

Titaantje | 09-04-19 | 20:33

In Groningen haten ze bomen. Zodra het net wat begint te worden zijn ze " kaprijp" en moeten ze deaud. Essentakziekte is mooi alibi om alles maar gelijk plat te maken. Er liggen hier belachelijk veel gekapte bomen, niet alleen essen. Staatsbosbeheer ruïneert het landschap met zware machines. Heb gezien dat het waterschap gezonde eiken van 40 jaar oud door een versnipperaar gooide. Gekapt voor de 'veiligheid'. We hebben zelf een bosje, daar zitten nu heel veel vogels. Er zijn steeds minder plaatsen waar ze heen kunnen.

huistuin&keukenvrouw | 09-04-19 | 19:42

Voor het eind van het jaar wordt waarschijnlijk ook het V.O.C.-schip De Amsterdam door de versnipperraar gehaald. Daarmee zouden die Groen-Linksers een mooie dubbelslag slaan.

down | 09-04-19 | 19:21

Het is maar goed dat het geen succes is geworden om houtsnippers door de benzine te mikken anders stond er helemaal geen tak meer overeind in Nederland.

down | 09-04-19 | 19:17

Zouden ze al plaats aan het maken zijn zodat Shell het terug kan planten?

brie-de-penis | 09-04-19 | 19:07

Is omdat bij-massa nog wel gestookt mag worden zonder boetes. Behalve dan bij de burgers thuis, dat miet verboden worden volgens links.

Puntjes-maker | 09-04-19 | 18:47

Dank Geenstijl voor dit item. Woon in Amsterdam Nieuw-west, behoor bij de groep die te laat was te ontsnappen. Maar het kappen gebeurt dus niet alleen in de bossen. Ook hier in de stad van de groene Khmer wordt elke boom van enig formaat massaal gekapt. Gewoon treurig. Snapte er al niets van en op internet niets kunnen vinden. Ik hoop werkelijk dat dit een staartje zal hebben.

AnalBraunenschweiger | 09-04-19 | 18:38

Ironisch dat het Groen Links en D66 beleid het meest slecht scenario is voor de natuur en milieu. En Links Nederland zag dat het goed was en valt meteen door de mand.

Dieren in het bos kunnen nergens meer schuilen, spechten moeten een nieuw onderkomen zoeken, windmolens zorgen voor massale sterfte onder roofvogels, vleermuizen en insecten. De zonnepaneelweides ook al zo'n succes voor de natuur en milieu. Alle kudos voor Jesse en Rob, plegen complete genocide op de natuur in de naam van het redden van de planeet.

Stonecity | 09-04-19 | 18:26 | 1

Door idiote bescherming van eksters, kraaien en meeuwen geen vogeltje meer in de tuin, maar wel herrie. Zum kotzen, al 10 jaar

ger1306 | 09-04-19 | 21:37

Ontbossing heeft meer invloed op het (lokale) klimaat dan CO2 uitstoot. Iets voor GL?

wegrenner | 09-04-19 | 18:17

De MASSALE BOMENKAP is mij ook opgevallen. Hier een bos in Arnhem dat ook al gekapt is afgelopen week!
www.google.nl/maps/@51.9565027,5.8535...

Of wat te denken van alle eiken, van de Zeveneikenlaan in Veghel, alle EIKEN GEKAPT goo.gl/maps/djx4X46JhnQ2 zomaar ff 2 voorbeelden die zo in me opkomen.

Echt HATELIJK die massale bomenkap.

Mijnbescheidenmening | 09-04-19 | 18:12 | 1

Das geen bos man, dat is een plantsoen. Afgezien daarvan: die bomen staan inmiddels te dicht op elkaar en ze mochten rustig wat dunnen. Hebben ze het gelijk helemaal platgegooid is dat idd zonde maar geen ramp.

Neo-nasigoreng | 09-04-19 | 21:27

Vorig jaar in de zomer toen het lang droog en heet was. Ontstond er een grote natuurbrand in mijn regio. In kranten en regionaal nieuws hadden het er massaal over. Van hoeveel vierkante meter er wel niet verloren was gegaan. Tijdelijk geen treinverkeer mogelijk brandweer met brandslangen over het spoor. Hele circus compleet. Nu nog geen jaar later rijden de grootste bosmachines over de kwetsbare heide en jonge boompjes. Om de grootste bomen te kappen het terrein ziet er nu niet meer uit. Maar het zal wel weer met geld te maken hebben net als wat vele anderen ook al beschreven hadden. Maar niet alleen staatsbosbeheer kan er wat van de gemeente ook. Een eeuwen oude kastanjeboom gekapt die echt niet ziek was zat nog geen dode tak in paste niet meer in het bestemmingsplan echt een schade was dat. En dat voor een nieuwe uitrit van een horeca gelegenheid.

simpel_vruchtje | 09-04-19 | 18:11

We gaan toch van olie en gas af dus waarom zouden we überhaupt investeren in vegetatie die over 100 miljoen jaren zulks oplevert?

D-Fens_1963 | 09-04-19 | 17:58

Bomen planten helpt niet tegen CO2. De gehele keten van een boom van groei tot en met sterfte en verrotting is CO2 neutraal. Kortom al de O2 die een boom in zijn leven produceert wordt weer door verrotting en sterfte van de boom omgezet in CO2. Er komt dus nooit zuurstof bij.

www.ikhebeenvraag.be/vraag/365/Kan-de...

Rotterdammert1965 | 09-04-19 | 17:19 | 2

Dat klopt niet helemaal

frickY | 09-04-19 | 18:14

Als wij straks in 2030 stoppen met het gebruik van aardgas.... dan moet de helft van de bomen gekapt zijn.
Minder CO2 = minder bomen en planten.
Bomen hebben CO2 nodig --> dit wordt in Nederland steeds minder.

sociaal_econoom | 09-04-19 | 17:17

Weet je waar ook geen bomen meer staan? Geeft dan toch een gevoel van thuis zijn.

Rotterdammert1965 | 09-04-19 | 17:13

Er was een uitzending van de Monitor over de grote boskap in Nederland.
Er is totaal geen overzicht meer want alles is aan de provincies overgelaten met alle gevolgen van dien.
Zeiken over t regenwoud en vervolgens geniepig zelf allerlei bos kappen hier in Nederland. Hier moeten vragen over gesteld worden.
Zo jammer. Staatsbosbeheer gaat er niet over.
Ik heb met ze gemaild.
Die slapen lekker verder......

AnnaJL | 09-04-19 | 17:13

Bomen en planten hebben CO2 nodig, hetgeen ze omzetten in zuurstof voor mens en dier.
Aangezien we steeds minder CO2 uitstoot hebben in Nederland... zullen er bomen gekapt moeten worden.

sociaal_econoom | 09-04-19 | 16:57

Rond en in Amsterdam zijn ze ook vreselijk aan het kappen langs de ring is bijna kaal.

voldemort | 09-04-19 | 16:55 | 2

Het is of het een of het ander... minder CO2 is tegen de opwarming.
Minder CO2 = minder bomen.
Allebei kan niet.

sociaal_econoom | 09-04-19 | 17:01

De A10 wordt verbreed, vandaar.
Meer auto’s, want je kunt niet merr bij je werk wonen, en broedkippen (sorry) huisvrouwen hebben ook toch echt een eigen auto nodig.

Analia von Solmsch | 09-04-19 | 20:24

Hout, meer hout!
Het is al langere tijd een rage in de bouwwereld: oversized bouwen met authentieke materialen. Wie een afdakje aan zijn huis bouwt, krijgt de laatste houtbouwcatalogus in de handen gedrukt. Op de afbeeldingen uiteraard de geitengrijnzen van acterende echtparen met een obligaat glaasje wijn en mekkerkinderen, maar vooral dikke, oversized balken die 1:1 uit een dikke eiken- of Douglasstam lijken te zijn geslepen. De commercie dicteert, op voorstaan van lobbyïsten uit de bosbouwvakbewegingen. Meer hout is meer vraag.

Het is een rage die in heel Europa aan de gang is en die de druk op de laatste, grote, spectaculaire oerwouden van Europa fors laat toenemen. Polen 'verzachtte' in 2014 haar beschermingsregime van het befaamde Bialowieza-woud (óók Natura 2000, en volledig terecht!) en de Biescadybergwouden, welke grenzen aan de Tatra en de Karpaten. In buurlanden Tsjechië, Slowakije, Roemenië en Oekraïne zijn inmiddels grote concessies uitgeschreven en staan de uitvoerders hun kettingzaagjes te slijpen onder de kronen van ruim 40 meter hoge zomereiken. Iedere Nederlander, die de gemiddelde 'eikjes' van circa 15 meter hoogte kent, wordt daar stil van. En daar worden die oversized spanten uitgeslepen die papa zo graag in zijn vinex-rukzolder wil hebben.

Het is uitermate makkelijk om 'de ecologen' de schuld te geven, maar ik kan een ieder hier melden dat de meeste Nederlandse ecologen in het verleden in dergelijke, Europese 'oerwouden' zijn geweest en de huidige opgedreven houtmarkt verfoeien. De meeste ecologen zien met pijn in het hart hoe aan de ene kant giganten van eeuwenoude eiken in een zaagcombi worden weggewerkt en hoe de huidige kap geen enkel boompje meer ouder dan 30 jaar laat worden.
Aan de andere kant is Natura 2000 een keiharde, mondiale 'commitment'. Het zijn unieke natuurgebieden die beschermenswaardig zijn omdat ze unieke ecologische eigenschappen bezitten die nergens anders voorkomen. Daar hóórt instandhouding en versterking bij, maar geen onbreidelde uitbreiding. Vooral dat laatste niet met de onderliggende motivatie 'houtoogst'.

Helaas is per 01-01-2017 de Wet Natuurbescherming in werking getreden en is de Boswet komen te vervallen. En dus ook de herplantplicht. En dat laatste is wel lucratief, want je kunt nu als beheerder hout oogsten en het gebied als een woestijn opleveren onder het mom van 'nieuwe natuur' en 'hebben de loopkevertjes ook weer ruimte'. Daarmee hoef je als beheerder niet meer te investeren in nieuw plantgoed, bodembewerking en vervolgbeheer. Op menige ambtenarij zal op 1 januari 2017 de polonaise zijn gelopen.

Decentraliseren is een feest, een uitermate lokaal feest...

Boris Poepnagel | 09-04-19 | 16:53

Nu net Shell heeft gezegd 300 miljoen in bomen te steken, moesten ze natuurlijk wel eerst worden omgezaagd!!!! Snap u het nog nou ik niet in iedere geval!!!
Dat hele milieu komt mij intussen echt helemaal mum strot uit, ik ben er helemaal klaar mee.

Niet links | 09-04-19 | 16:31

Bos kappen helpt de provincie ook handig bij hun stikstofbalans zodat de industrie kan worden ontzien.

Goldberg | 09-04-19 | 16:30

Natuurliefhebers en milieuliefhebbers en klimaatliefhebbers.... tis niet hetzelfde....

SterF... | 09-04-19 | 16:27

Moet je als burger eens een boom kappen om een lokaal klein stuifzandgebied te laten ontstaan...

fail | 09-04-19 | 16:25 | 1

Dan wordt gewoon je kop eraf gehakt.
Als je mazzel hebt dat is, anders is het een arm of een been.

boerenvla | 09-04-19 | 18:18

De globalisten ontbossen de wereld om hun klimaathoax in stand te houden.

Mika6101 | 09-04-19 | 16:15

Zelden een hagedis gezien in de Drunense duinen. Wel heel veel bomen gekapt daar de laatste jaren. Je ziet er geen mens, zand is retesaai.

Pislinq | 09-04-19 | 16:12

Die bomen zetten te veel co2 om in zuurstof. En omdat er steeds minder mensen in de klimaathisterie trappen, gaan die bomen eraan. Men zal er alles aan doen om het klimaat te verpesten zodat men belastingen kan heffen om het gewone volk op te laten draaien voor het verpesten van het millieu. Met men, bedoel ik de elite.

Mika6101 | 09-04-19 | 16:10

Te hoop lopen tegen het kappen van oerbos in Polen en hier gezellig kaalslag, leuk trouwens dat jullie de roverheid op een verdienmodel hebben geattendeerd (daar hadden ze echt zelf nog niet bij stilgestaan wegens gebrek aan niveau).
Nou Shell helpt, zullen we dan toch de natuur maar gaan herstellen in bv Noord en Zuid-Holland, boompje erbij?

bwanabanjo | 09-04-19 | 16:08

Degeneratie op alle fronten waarneembaar, die boreale Uil der Minervanen lijkt bij velen eerder opgestegen dan geland.
Darwin zou er behoorlijk van gaan zweten, al die degeneratie.
The horror, the horror.

Eppo | 09-04-19 | 15:51

De natuur in Nederland is in handen gevallen van een eng dramclubje ecologen. Die hebben de 'Ecologische Hoofdstructuur' bedacht (lees: Ecologische Dictatuur). Gevolg: tunnelvisie (pun intended). Ze kunnen alleen nog maar denken aan wolven, 'oerossen', wisenten, bizons, zandvlakten en dergelijke onzin. Dat Nederland een uniek cultuurlandschap heeft (had),weilanden, slootjes, koeien, knotwilgen enz. waar schilders zoals Monet speciaal voor naar Holland kwamen en waar mens en natuur eng met elkaar verbonden zijn telt voor dit clubje drammers niet. Hoog tijd voor een maatschappelijke discussie.

Zenzeo | 09-04-19 | 15:26

Minder bomen is wel handig om die roedels Mountainbikers in hun balletkleding in bossen aan te zien komen. Dat daar eens op gejaagd mag worden.

A.S. Perien | 09-04-19 | 15:13

Hier een oud-directeur van Staatsbosbeheer, die zware kritiek levert op zijn voormalige werkgever (bepaald not done in ambtenalië:
"Op vele plekken systematische kaalkap met bodembewerking; funest. Op de Veluwe, de Brabantse Wal, boswachterij Dwingelo en Slangenburg in de Achterhoek bij voorbeeld. Maar ook op de Utrechtse Heuvelrug zijn grote gaten geslagen"
,,Drie jaar lang heb ik de werkzaamheden gevolgd en afgezet tegen hun eigen Bosvisie, en andere (wettelijke) normen voor duurzaam bosbeheer. Wat doet Staatsbosbeheer, en wat staat er beschreven? Het matchte hoegenaamd nooit met elkaar. [...] Staatsbosbeheer is zo productiegedreven geworden, dat het bosbelang wordt veronachtzaamd. Een gevolg van de opgelegde marktwerking."
nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/zware-krit...
En wat is het antwoord van Staatsbosbeheer?
"Jasper Kuipers, het net aangetreden nieuwe hoofd Staatsbosbeheer Utrecht, haakte daar op aan met de belofte een soort klankbordgroep in te stellen".
bron: nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/regiobosbe...
Maar ondertussen worden bomen nergens meer ouder dan 20 jaar, als het aan de bos- en wegbeheerders ligt!

ole guapa | 09-04-19 | 15:10 | 2

Klankbordgroep: synoniem voor negeren van kritiek.

Sunir | 09-04-19 | 15:16

Ik roep het al een tijdje, bosbeheer was blijkbaar pas nodig na de uitvinding van de kettingzaag.

Sqbar | 09-04-19 | 15:33

Lijkt wel een-tweetje tussen overheid (gemeenten) en projectontwikkelaars. Die 1 miljoen nieuwe woningen die eigenlijk voor 2030 gebouwd moeten zijn, moeten toch ergens komen hè. En als dan de boel al een tijdje braak ligt, is het verzet tegen nieuwbouw minder groot dan als er nog een bos staat.

canis lupus | 09-04-19 | 15:10 | 1

U bent ook wantrouwend, zeg. Waar is dat nu weer op gebaseerd?

Langshetrandje | 09-04-19 | 15:34

Waarom moet GroenLinks er nou bij worden gehaald? Ze zitten niet eens in het kabinet!!! Dit is toch gewoon stom neoliberaal beleid van het kabinet, Staatsbosbeheer?
Oh, en de grootste farce is het idee van maakbaarheid in de natuur. Denk aan de Hedwigepolder of die ellendige Oostvaardersplassen.

Diotima | 09-04-19 | 15:04 | 3

Niet zo bekend, maar er is in 2010 een groot plan uitgewerkt om de dierentuin van de Oostvaardersplassen te ontsluiten! Oostvaarderswold, heette dat project, een corridor vanuit de Oostvaardersplassen naar het Horsterwold (bij Nijkerk). De dieren konden trekken en de mensen konden die trek van dichtbij aanschouwen. De provincie Flevoland had al ongeveer 50% van de landbouwpercelen aangekocht. Toen, ter elfder ure is het tijdens de kabinetsformatie Rutte 1 door de LTO-lobby, via Henk Bleker van het CDA, van tafel geveegd. Rutte zonder ruggengraat en Bleker van de ponys. Volstrekte kapitaalvernietiging. 10 jaar later schieten we jaarlijks honderden herten af in de Oostvaardersplassen. Van dat soort beleid!

ole guapa | 09-04-19 | 15:15

@ole guapa | 09-04-19 | 15:15: Dat lijkt mij gaaf. Vanaf torens langs de corridor overschot aan wild afschieten. Daar zit een verdienmodel in.

Sunir | 09-04-19 | 15:17

@Sunir | 09-04-19 | 15:17: De torens zouden er inderdaad komen, maar alleen als uitKIJKtoren. Niet als wildzit. Als je dat wilt kan dat ook, maar dan moet je een jachtakte halen. Komt (veel) meer bij kijken dan je denkt.

ole guapa | 09-04-19 | 15:32

Natura 2000, een of ander megalomaan overheidsproject wat een kaalslag van hier tot Tokio veroorzaakt. Dit gaat net zolang door totdat iemand ineens gaat beseffen dat dit eigenlijk niet kan en dan tot de ontdekking komt dat het maken van een bos toch eigenlijk niet zo makkelijk is.

BozePaarseMan | 09-04-19 | 15:00 | 4

Dankzij datzelfde Natura2000 hebben we ook overal die ecoducten. Dat zijn die razend dure viaducten, waar nooit een beest overheen gaat. Om alle snippernatuur in Nederland tot een grote trekroute te verbinden. Kost per ecoduct zo 20 miljoen euri.

ole guapa | 09-04-19 | 15:17

@ole guapa | 09-04-19 | 15:17: Het is nog erger: de verkeerde dieren maken er gebruik van en zorgen zo voor "overlast" zodat ze weer neergeschoten moeten worden.

Sqbar | 09-04-19 | 15:38

@ole guapa | 09-04-19 | 15:17:
@Sqbar | 09-04-19 | 15:38:

Even een correctie: de meeste ecoducten in Nederland worden wel degelijk keurig gebruikt door dieren met poten. Verder worden ze gebruikt door vliegend gespuis, zoals vogels, vleermuizen, vlinders en tal van insekten. Tenslotte maken planten(!) er eveneens gebruik van via zaadverspreiding.

Boris Poepnagel | 09-04-19 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Goed stuk!

huistuin&keukenvrouw | 09-04-19 | 19:30

"Zand? Maar Holland komt toch van Holtland? Houtland?"

Nee. Holland komt van Hoolland, een hool (of heul) zijnde een opzettelijke onderbreking in een smal stuk land (zoals een dijk) waardoor een waterverbinding ontstaat. De polders waren in de tijd dat deze naam ontstond natuurlijk nog allemaal water.

Pierre Tombal | 09-04-19 | 14:37 | 4

@ellullo | 09-04-19 | 14:56: Holland is bedacht door de Twentenaren. Hol, zonder inhoud. Nog steeds correcte aanduiding.

Sunir | 09-04-19 | 15:18

Holt Land, oftewel, houtland, uit de tijd dat er nog grote elzebroek bossen achter de duinen stonden.
-
De naam Holland is afkomstig van Holtland of Holdland, dus: "houtland".[2] De oudste vorm is uit de tiende eeuw. Wat toen in het Oudnederlands Holtlant genoemd werd had betrekking op een nederzetting waarschijnlijk in de buurt van Leiden. Mogelijk was het de benaming voor de bosrijke geestgronden aan beide zijden van de monding van de Oude Rijn.

Kijkeensaan | 09-04-19 | 15:21

@Kijkeensaan | 09-04-19 | 15:21:
Houtland ligt in Noord Frankrijk. Het is niet aannemelijk dat de toenmalige zuidelijke heerschers dezelfde naam voor twee totaal verschillende regio's gebruikt zou hebben.

Hoe dan ook, dit land staat internationaal bekend dat het grotendeels onder water ligt, niet vanwege het vele struikgewas. De verwijzing naar water is dus vele malen aannemelijker.

Pierre Tombal | 09-04-19 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

Na de enorme kaalslag op de Utrechtse Heuvelrug zijn er vandaag weer markeringen aangebracht voor nog meer houtkap. Toevallig niet op lelijke kromme Berkenbomen en Amerikaans Eiken (dat hier helemaal niet thuishoort) maar op de oeroude lange kaarsrechte Sparren. Het hout dat het meeste geld oplevert. Roven van tafelzilver... Alleen maar om het eigen budget te spekken. Het is een grote schande!

Nathal | 09-04-19 | 14:35 | 3

waar? In Leersum en Amerongen zijn de bewoners in opstand gekomen. Vorig jaar hadden ze overigens in Amerongen rondom het kasteel ook al de uiterwaarden ausradiert.
Zie ook mijn tegel een stuk of vijf hierboven!

ole guapa | 09-04-19 | 15:19

Volgens mij zijn naaldbomen ook van allochtone afkomst, al is het wel de 100e generatie of zo.

Sunir | 09-04-19 | 15:19

Deze markeringen kun je ook overspuiten.
Roze is namelijk kappen en blauw is sparen (toekomstboom). Als je de roze stippen of kruizen overspuit met blauwe spuitlak, wordt het vanzelf weer rustig.

Boris Poepnagel | 09-04-19 | 16:18

Even niet aan gedacht he groenlinksjes?
Toen jullie 'jij bent welkom' stonden te blèren.
.
En dat terwijl je met veel bos juist jullie CO2-angst kunt verzachten.
.
Wellicht dan maar weer smulbossen planten, met boomhutten voor de kluchtelingen.

Kijkeensaan | 09-04-19 | 14:25 | 3

Kijkeensaan | 09-04-19 | 14:25 | Zij zien door de bomen het bos niet meer.
Take care.

PopeyeKamper | 09-04-19 | 14:52

Wat heeft dit met GL te maken? Zit niet in het kabinet, lutser.

Diotima | 09-04-19 | 15:05

@Diotima | 09-04-19 | 15:05:
Door de toename van de bevolking, door nog meer import, moeten er nog meer woningen en voorzieningen gebouwd worden, ten koste van het groen, ...vooral bomen dus.
Beleid van kabinet en vooral door groenlinks aangemoedigd,
klutser.

Kijkeensaan | 09-04-19 | 15:16

Zo hard vechten tegen CO2 uitstoot, en dan halen nou juist de dingen weg die CO2 opnemen..

Betervoorjou | 09-04-19 | 14:21

Het park voor mijn huis is de afgelopen decennia lekker volgegroeid, niemand had zin om zijn handen er aan vuil te maken. Totdat de duurzaamheidsmanie begon met de bijbehorende verhogingen van de energiebelasting. En de daardoor stijgende prijs van houtpellets. Opeens rijden er maandelijks wagentjes aan met mannetjes met ronkende kettingzagen die in opdracht van de gemeente 'onderhoud' aan het park komen doen. Er wordt vast een hoop geld aan verdiend!

Max Headroom | 09-04-19 | 14:18 | 2

Dus u heeft geen flinke bos hout meer voor de deur.

Sunir | 09-04-19 | 15:20

@Sunir | 09-04-19 | 15:20:

Inderdaad. Maar uiteraard heb ik ook hout voor mezelf kleingezaagd. Ik heb dus wel een stok achter de deur.

Max Headroom | 09-04-19 | 15:36

Onze bossen zijn gereduceerd tot productiebossen. Kijk maar eens naar de jaarverslagen van de beheerders. Ze verdienen elk jaar steeds meer aan houtkap. Niks natuurbeheer maar gewoon pure commercie.

Max7310 | 09-04-19 | 14:13 | 2

Onze bossen waren altijd al productiebossen, er is een tijdje geweest dat men de recreatieve waarde dacht te kunnen benutten maar dat bleek geen geld op te leveren. Overigens is er helemaal niets mis met bosbouw voor de productie van hout. Duurzame houtproductie is namelijk de reden dat er überhaupt nog zoiets als bos bestaat. Of dacht u dat bossen werden aangelegd door filantropen?

Solar666 | 09-04-19 | 14:44

Precies. Waarom zouden we niet meer hout in Nederland kunnen produceren ipv eindeloze stroom hardhout uit de tropen.

Albasalix | 09-04-19 | 15:57

Ja Staats bos beheer moet ook centjes hebben om straks de bomen weer aan te planten. Ja alles is weg gekapt wie doet nou zo iets!!

stef3094 | 09-04-19 | 14:06

Wij zijn echt over de hele breedte een ongelooflijk gestoord land. De grootheidswaanzin en alomtegenwoordige maakbaarheidsillusie brengt ons op alle fronten in posities waar je niet wil verkeren. Ieder weldenkend mens ziet het, maar ja, die hebben het niet voor het zeggen hier.

Lood om oud ijzer | 09-04-19 | 14:02 | 1

En het bewijs dat maakbaarheid een illusie is, is ook eenvoudig: als de maatschappij 'maakbaar' was, dan was hij 20 jaar geleden al wel gemaakt!
Al sinds 1970 'stuurt' de overheid. En sinds 1970 groeit het ambtenaren-apparaat, voelen burgers zich vervreemd en staat de reële welvaartsgroei stil.

ole guapa | 09-04-19 | 15:35

Zullen wij het nog eens hebben over 'weidevogelbeheer'? Bij veenpoldergebieden mogen van Staatsbosbeheer geen bomen in de buurt staan, want daar kunnen roofvogels in gaan zitten en dat is slecht voor de pulletjes (= kuikens). Maarrrr: tegelijkertijd komt de vos terug. En die is beschermd. Dus; daar ga je, met je 'kapbeleid'. En de gans. want die is weliswaar zwaar oververtegenwoordigd en verjaagt puur door zijn aantallen de weidevogel, maarrrr: ook beschermd. En daar ga je dus alwéér, met je 'kapbeleid'.
-
En het mooiste is nog wel: dat miljoenen verslindende weidevogelbeleid haalt geen ene moer uit, zolang als wij nog huiskatten hebben in dit land en zolang als Fransen, Spanjaarden en Marokkanen nog vrolijk op die 'uitstervende' weidevogels mogen jagen.
-
Dat dank je de koe.... eeeehhhh: kieviet.

bisbisbis | 09-04-19 | 14:00 | 1

En de boeren elke 3 weken het gras maaien.

Sunir | 09-04-19 | 15:22

Nederland en natuur. Ga eens in de Nordische Landen kijken en vergelijk dat met Nederland. Nederland heeft geen natuur.

halfvolle glas | 09-04-19 | 13:58

Productiehout. Er worden meer bomen geplant dan er in het bos (=parkje) passen, want soms gaat er eentje dood of stuk en dat geeft niks want er staat dan nog genoeg.
Het zijn allemaal dunne stammetjes waaibomenhout, geen woudreuzen van honderden jaar oud.

Jan Passant mk2 | 09-04-19 | 13:54 | 1

Nee, want die zijn allemaal vernietigd.

halfvolle glas | 09-04-19 | 13:55

Al die aangeplante bossen (iets anders hebben we nauwelijks in Nederland) dienen onderhouden te worden. Dat betekent ook eens in de zoveel tijd rigoreus rooien. Is echt waar gewoon goed voor een aangeplant bos. Maar niet eens zo gek lang geleden werd er besloten de staatsmijnen te sluiten en was al dat hout niet meer nodig voor waar het ooit voor was aangeplant. Gecombineerd met milieu huilebalkjes werd er dus niets meer in die bossen gedaan met als resultaat totale wildgroei. Wat er de afgelopen jaren gebeurd is geen wilde kap om het kappen maar simpelweg het doen van hoognodig achterstallig onderhoud van wat ooit gewoon keihard productiebos was. Niet zo janken alsjeblieft Geenstijl. Ophef moet je creeeren om dingen die ophef verdienen. Niet om dit slap gelul.

Gregovic | 09-04-19 | 13:50 | 1

U zou gelijk hebben als er alleen maar werd uitgedund. En dat, Gregovic, is lang niet altijd het geval. Janken is ook wel een zwaar woord. Heeft u soms een slechte relatie met bomen en/of de geenstijlredactie?

Langshetrandje | 09-04-19 | 15:08

fucking Mad Max komt eraan.

Rambo John J | 09-04-19 | 13:46

Gaat nog wat worden met al die roedels wolven die in de planning staan.

Tishetnetnie | 09-04-19 | 13:46 | 1

Geldwolven.

A.S. Perien | 09-04-19 | 15:09

Natuurbeheerders moeten beleid maken om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning van rijk, provincie en gemeentes.
Erg populair onder landschapsbeheerders is het verwijderen van exoten, soorten die na 1900 zijn ingevoerd. Met een enorm fanatisme worden complete percelen met o.a Amerikaanse eiken, Canadese spar en Japanse lariks gekapt. Veelal bomen van 70-80 jaar oud, worden zonder pardon door zware machines gekapt, die ook nog eens de structuur van de bodem totaal verwoest. Dit wordt dan verkocht richting publiek als uitdunning.

Cookieman | 09-04-19 | 13:43

Het verhaal gaat rond dat Ze de dikke bomen kappen voor het 5G netwerk omdat die het signaal tegen houden.

liegende lippen | 09-04-19 | 13:41

Waar de groenafdelingen in Nederland ook goed in zijn is snoeien in het late voorjaar, met vogelnestjes en al. Heb er wel eens huilend bij gestaan.

CalamityJane | 09-04-19 | 13:38

Godverdomme, snel tanken bij de Shell om de wereld te redden!

priks | 09-04-19 | 13:36

Mijn moeder zei altijd, ´op is op´.
Nederland is ´op´ !

CalamityJane | 09-04-19 | 13:25 | 1

Inderdaad!

WarremeWors | 09-04-19 | 19:13

Volgens mij is het probleem dat de overheid en andere instanties vinden dat natuur beheersbaar moet zijn binnen cleane vintexwijken.
Echter, als de gemeente de bermen niet te vroeg zou maaien maar de begroeing de tijd zou geven tot bloei te komen, keren verloren gewaande insecten weer terug. Als er geen windmolens en zonnepanelen in weilanden gebouwd zouden worden, keren weidevogels weer terug. Als men met die grijpgrage klauwen van de bossen af zouden blijven, heeft dit een positief effect op het Co2 gehalte in de lucht. De flora en fauna blijft dan ook behouden.
Kortom: de problemen zijn simpeler en duurzamer op te lossen.
Gas is een schone brandstof. Gewoon doen dus. Co2 maakt de aarde groener en levert uiteindelijk O2.
Kerncentrales? Doen! Is schoon en veilig, mits onder permanent toezicht.
Dat gezeur altijd......

Opblaas_boot | 09-04-19 | 13:25

"Doorkijkjes maken" noemen ze het bij Staatsbosonteer, of "ruimte maken voor nieuw groen". Het is een drama van de eerste orde. Ga eens kijken in de buurt van Heerde, Hattem, Zwolse bos etc. Je weet niet wat je ziet en de tranen springen in je ogen. De vrachtwagens met boomstammen rijden er op dit moment in colonne...

A.S. Perien | 09-04-19 | 13:19

Net even gecontrol-eft. Er zijn 153 plaatsnamen met Berg. Slechts 84 met bos of woud. Dan heb ik nog niet meegeteld alle namen met dal, liggend naast een berg. Conclusie; Nederland was ooit aan Zwitserland gelijk.

DeJemelscheet | 09-04-19 | 13:17 | 3

LOL.
Maar je vergeet plaatsnamen met suffix -wold, -wolde, -lo of -loo en afgeleiden (-lee, -le etc.), -laar, -lare(n), -holt, -horst.
Allemaal benamingen voor bosachtige gebieden. En dan kom je op veel meer dan 84.

Stormageddon | 09-04-19 | 13:30

@Stormageddon | 09-04-19 | 13:30: Ja maar, ja maar....

He bah. Ik baal als ik een ander gelijk moet geven. En natuurlijk heb je gelijk, maar even was het alsof ik iets nieuws ontdekt had. Ik voelde me een soort Roald Amundsen. Ik nam jullie voor mijn gevoel mee in een heel ander Nederland. En dat ontneem je me vanmiddag Stormageddon. Ik denk dat ik de rest van de dag intriest zal zijn.
Maar ja. Feiten he. Je doet er niks aan...

DeJemelscheet | 09-04-19 | 13:49

Even de CO2 metingen aandikken zo.

frickY | 09-04-19 | 13:14

We worden klaar gemaakt voor 5G. Alles gaat straks dood; mens, dier en natuur. Op naar een wereldbevolking van 500 miljoen. Het schema van agenda21.

Rallywally | 09-04-19 | 13:13

Elke maand 10000 nieuwe Nederlanders met elke maand ca 5000 nieuwe woningen.
Begrijpelijk toch.

rein9576 | 09-04-19 | 13:13 | 1

Vergeet niet hun nareizende drommen 'gezinshereniging'

telelezer | 09-04-19 | 14:00

Of het onder water zetten van grasland, zijn de milieuclubs ook heel goed in. Achter Wageningen 300 ha opgeofferd voor de terugkeer van de malariamug. Kosten 5.000.000 aldus de milieuclubs. dat de provincie de grond voor landbouwwaarde (minimaal 50.000 * 300 = 15 Miljoen) heeft aangekocht en het vervolgens doorverkoopt aan milieuclubs voor een luttelle 10.000 euro per ha wordt er niet bijverteld. Wordt dus gewoon betaald van uw centen, en draagt zeker niet bij aan een beter klimaat (want moeras = methaan / gras = opname co2). Voorbeelden te over.

brammetaalman | 09-04-19 | 13:12

Minder bomen = minder CO2 opname = hogere CO2 metingen op bepaalde gebieden = Groenlinks gekkies die kunnen zeggen "zie je wel!".

LangeTijdGeleden | 09-04-19 | 13:12

We kunnen het ook echt oplossen: de Qattara depressie in Egypte vol laten lopen met zeewater, leidt tot klimaatverandering in de halve Sahara, regen etc bomen, meer neigahs blijven daar want zeer goed toeven rondom die nieuwe zee.
Het probleem is dat het calvinistische schuldgevoel, en bijbehorende belastingbetaling tbv ex-krakers van de GL elite, daarmee niet afgelost wordt. Maw een ECHTE oplossing moeten we natuurlijk niet willen met zijn allen.

skoftig | 09-04-19 | 13:12 | 1

het meest debiele plan ever, zout water in een depressie laten lopen. Water verdampt, zout blijft achter. Zout water infiltreert ondergrondse zoet water aquifers, etc.

ZwarteDag | 09-04-19 | 13:39

Voor iedere Tesla mag je van de EU 2 bomen kappen.

Hiesjes | 09-04-19 | 13:11

Ja maar, nee maar.. er worden meer bomen bijgeplant dan dat er gekapt worden hoor. Zelf gehoord van een of andere bosbeheer figuur annex hoogleraar. Moet alleen de zoeken waar en wanneer dat ook al weer was. Nieuwsuur? *voelt hoest opkomen*

Whisper | 09-04-19 | 13:10

Gisteren al even over gehad, de gekte van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten en alle goedbedoelende milieufreaks die de natuur niet met rust willen en kunnen laten, maar allemaal op hun eigen wijze en naar eigen inzicht en eigen voorkeur willen inrichten.
Er is geen natuur in Nederland. Elke vierkante meter “natuur” in dit land is bedacht op de tekentafel door een bioloog of ecoloog, veelal in dienst van de overheid. En na een paar jaar blijkt de natuur zich niet te houden aan de vooraf bedachte ontwikkeling en dan moet de schop weer in de grond, de zaag in de boom en dan wordt er nieuwe natuur bedacht, volgens de nieuwste ecologische inzichten. En wordt er gezegd... “vroeger was het allemaal zus en zo en dat moet weer terug”. Eigenlijk zijn het allemaal boreale romantici, net als Baudet, terugverlangen naar een verleden dat ze zelf niet hebben meegemaakt en waarvan een ideaal beeld is geschetst dat nooit heeft bestaan.
En zo houden ze zichzelf aan het werk. Het is lachwekkend. En je doet er geen fuck aan.

Stormageddon | 09-04-19 | 13:09 | 4

Die mensjes willen allemaal een stempeltje drukken. Belangrijke mensjes, dat snap ik wel.
Jammer van Baudet. Met zijn eruditie kan hij makkelijk uitwijken naar een mooi buitenland.

CalamityJane | 09-04-19 | 13:35

@CalamityJane | 09-04-19 | 13:35:
Ik begrijp de romanticus Baudet wel, net als ik de romantische biologen wel begrijp, maar je moet niet terugverlangen naar iets wat je niet hebt gekend en wat niet heeft bestaan. Dat is feitelijk niks meer dan utopisch idealisme, en daar heb ik een broertje dood aan. Als hij het gewoon houdt bij de principes van behoorlijk openbaar bestuur, bottom-up, van voor en door autonome individuen en van daaruit alles beoordeelt dan is er niets mis met de FvD en het partijprogram. Maar dat zweverige romantische intellectualisme moet hij een beetje voor zichzelf houden. Prima om de flamboyante intellectueel te willen zijn, moet hij ook vooral blijven, maar voor de politiek en bestuur heb je er niet zoveel aan.

Stormageddon | 09-04-19 | 14:12

@Stormageddon | 09-04-19 | 14:12: zoiets hadden ze bij de biesbosch geloof ik gedaan, net zo vaak otters oid er tegenaan gesmeten totdat ze uit zichzelf zouden bestaan. Was niet gelukt.

Dacht otters en biesbosch, was mss iets anders.

Kleine_Deugniet | 09-04-19 | 19:43
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja, als het verkoelende effect van bomen je klimaatscenario's in de weg zit, dan kun je ofwel die scenario in de prullenbak pleuren, ofwel de werkelijkheid aanpassen. Dat laatste is sowieso een hobby van links. Daarnaast worden die bomen weggestookt als 'groene energie'.

U snapt het niet. Bomenkap = groen, koud = warm, biodiversiteit = natuur = fascisme. Dus hup! Weg met die boreale kutbomen!

/Aluhoedje nog even steviger vastdrukken doet.

FustViking | 09-04-19 | 13:08

Dat hele van het gas af is belachelijk.
Onbetaalbaar ook.
7,75 miljoen woningen in ons land. Kosten per woning om goed te isoleren en "van het gas af" te realiseren zet ik even op €40.000. Lijkt me een redelijk reëel bedrag. Dat is bij elkaar al 310 miljard (dat is de helft van de totale hypotheekschuld in Nederland. De helft!). En dat moet dan de komende 10 jaar gebeuren. Waar komt die 31 miljard per jaar vandaan?
En stel dat het minder kost per woning. De helft. Dan nog is het ruim €15 miljard.
En dan komen de andere kosten van de klimaatonzin er nog bij.
Is er nog echt niemand in die kliek politici die dit soort rekensommetjes kan maken?

J. Jarig | 09-04-19 | 13:07

Wyler, here I come!

Jos Tiebent | 09-04-19 | 13:07

En welke politiek partij gaat hier nou Kamervragen over stellen?

VictimaDelAmor | 09-04-19 | 13:06 | 1

PvdB

Langshetrandje | 09-04-19 | 13:07

Leuk dat ze terug willen naar een landschap van de 19de eeuw maar dat is over een jaar of 2 wel voorbij. Dan gaan we voor het landschap herstelling zoals het was in het boreaal!
Met moerassen, overal uitgestrekte bossen waar weer beren, wolven, oerossen en natuurlijk de uil van Minerva zullen leven.

klaas24 | 09-04-19 | 13:05

Dat heet hernieuwbare energie, CO2 neutraal. Natuurlijk komt er CO2 vrij bij verbranding. Het is de CO2 die de boom verzameld tijdens het groeien. Zet je er weer een nieuwe jonge boom voor terug dan heet dit CO2 neutraal omdat deze weer CO2 gebruikt voor het goeien. Maar we hebben juist deze bomen nodig om de CO2 uit de lucht te halen.
Het is dus meer dan stom,er zijn geen woorden voor, maar technisch klimaat neutraal.

Pieter Woerden | 09-04-19 | 13:05 | 1

Wat het meest stupide is dat er een snelle verbranding en dito uitstoot is en een langzame opname van CO2.
De mensen die ons willen doen geloven dat we nog maar 12 jaar hebben, zijn dan niet heel erg consequent in hun denken.

Glasgow Argus | 09-04-19 | 13:07

In mijn jeugd had je grasvelden vol met vergeet-mij-nietjes, boterbloemen, paardebloemen, klavertjes (drie), duizenden klaprozen langs het spoor. Waar zijn die uitgestrekte velden met biodiversiteit? Iemand nog een winterkoninkje gezien deze winter? Zelfs de koolmees en de pimpelmees zijn zeldzaam tegenwoordig. Spreeuwen? De gewone huismus, ook niet meer zo algemeen.

Vergane glorie uit mijn jeugd.

Foolonthehill | 09-04-19 | 13:02 | 7

Kauwen, Meeuwen en Eksters in overvloed hier. De Mussen wonen tegenwoordig in struikgewas en de Merel is een exotisch diersoort geworden. Dat andere grut zie ik al jaren niet meer, als ik door de buurt loop. De Kauwen zijn denk ik wel het grote probleem in de stad. Ze zijn erg slim en raggen gewoon een vuilniszak open, of vliegen zelfs de keuken in, om aan vreten te komen. Dat kost ze geen moeite, dus in hun vrije tijd gaan ze rellen, want je moet toch wat te doen hebben. Dan gaan ze met stenen op auto's gooien of ze gaan voor je raam lopen schreeuwen. En ik heb het nu toch echt over de Kauw. Dat zou een zangvogel zijn, maar die krengen bij mij in de buurt stonden achteraan toen de zangkunst werd uitgedeeld.

LV-223 | 09-04-19 | 13:13

Hier gelukkig nog wel wat koolmeesjes. Maar de winterkoninkjes, spreeuwen en de huismus zijn op een hand te tellen.

miss error | 09-04-19 | 13:39

Wij hebben onze beukenhagen verdikt naar ruim 1 meter. Sindsdien krioelt het hier van de mussen.

ole guapa | 09-04-19 | 15:37
▼ 4 antwoorden verborgen

Op Twitter tiert het welig van alu-gekkies die menen dat de aanleg van het 5G netwerk vraagt om de kap van al die bomen.
Als je vraagt of ze kunnen uitleggen hoe straling werkt, waarom ze dan enkel op sommige lokale plekken alles kaal zetten en de rest van het bos laten staan, of hoe ze dat gemeten hebben aangezien er nog geen 5G netwerk is, krijg je enkel 'jA nOu ToOs zEi dAt En iN t BoS hEb iK sLecHt bErEiK'

Die kap van bomen heb ik 7 jaar terug al gezien in diverse productiebossen: ze maken hele vlaktes door alle bomen weg te halen en zo een stuifzandgebied te creeeren. Je kunt het mooi vinden of niet. Ik fiets al jaren duizenden kilometers per jaar in het bos en het lijkt nieuw beleid te zijn om dit soort gebieden te maken.

Draak uit Brabant | 09-04-19 | 13:02

Als het goed is voor de autochtone fauna, ben je oikofoob als je ertegen bent.

JTKDM | 09-04-19 | 12:59

In het vierde rijk van Brussel zijn ze helemaal van het padje af, wij moeten van het gas af en in Deutschland krijgen ze subsidie om aan het gas te gaan. Hout is het nieuwe goud in de EU. Gelukkig heeft Poetin heel veel hout, kunnen we samen met het gas lekker daar gaan kopen.

Rest In Privacy | 09-04-19 | 12:58

Verzanden van Nederland om apothekische exoten naar de zin te maken. Alle absurditeiten komen samen.

Kaas de Vies | 09-04-19 | 12:57

Staatsbosbeheer is tegenwoordig staatscrepeer- en kaalslagbeheer. Ondertussen stromen de subsidies bij ze binnen. Daarnaast worden alle stukjes groen en weilanden het liefst door 'Groen'Links volgebouwd met nieuwbouwwijken om nog véél meer mensen in Nederland binnen te kunnen halen. Wat overblijft is een overbevolkt Nederland vol met eentonige nieuwbouwwijken met af en toe een stukje tekentafelgroen ertussen en een paar afgetrapte veldjes met een hek eromheen waar vee voor wild moet spelen.

miss error | 09-04-19 | 12:57 | 4

Niet helemaal waar. In veel gevallen verdwijnt bos om daar 'andere natuur' voor terug te krijgen. Bijvoorbeeld heide of veen (hoog dan wel laagveen). Zoek maar eens op Sallandseheuvelrug. Daar wordt het juist aangemoedigd om bos te kappen ten gunste van andere vormen van natuur. Vaak is het referentiepunt 1850 want toen was er weinig bos en veel heide (super mooi natuurlijk..). Daarnaast bevatten veel andere natuurtypen meer flora en faunasoorten waardoor het bos moeiteloos gekapt wordt want niet interessant genoeg.
Dit in combinatie met de verhoogde houtoogstdrang van sommige organsaties, het kappen van tijdelijke bossen (aangelegd in de jaren '90 op voormalig landbouwgrond met als doel om na 25 jaar weer gekapt te worden) en de aanleg van infrastructuur resulteert in een netto afname van bos in Nederland.

Albasalix | 09-04-19 | 13:10

@Albasalix | 09-04-19 | 13:10: waarom denk je dat er in nederland zo rond 1850 zo weinig bomn waren... hint dat was vlak voor het gebruik van kolen en staal....

Captain_Dipshit | 09-04-19 | 13:19

@Captain_Dipshit | 09-04-19 | 13:19: Het antwoord is dat heel veel hout gebruikt werd om schepen van te bouwen. En na de opening van de mijn had men stuthout nodig. Vandaar die rechte sparren, van een kromme eik kun je geen rechte mast of paal maken.

ole guapa | 09-04-19 | 15:39
▼ 1 antwoord verborgen

Al compenserende straks heel Groenland vol bomen plempen -en opgelost.

Shareholder II | 09-04-19 | 12:56

Meer stuifzand is meer fijnstof in de lucht en minder bomen is minder Co2 afbraak.
Het is een complot wat ik je brom om de milieuheffingen te laten stijgen door te zeggen,
Zie je wel dat er milieuheffingen nodig zijn want de vervuiling stijgt,
;)?

steekmug | 09-04-19 | 12:55

Ooit van Essentaksterfte gehoord? Nee? Dat is de voornaamste reden van de ontbossing die momenteel bezig is. youtu.be/3zT37UMxpXE

Bladie | 09-04-19 | 12:54 | 3

Klopt. Essen zijn Boreale bomen en moeten kapot.

Kaas de Vies | 09-04-19 | 13:00

Klinkt als scheurgras.

EefjeWentelteefje | 09-04-19 | 13:01

Bullshit, waarom worden dan vooral dennen gekapt?

ZwarteDag | 09-04-19 | 13:05

Zeg maar: Betalen voor het plaatsen van bomen en, wanneer ze zijn omgehakt, mag weer betaald worden.

Expert Homo | 09-04-19 | 12:58

Ik zou het staatsontbosbeheer noemen. En in het groene hart wordt al weer een tijdje gebouwd. Zie bijvoorbeeld oprukkende nieuwbouwwijken in Nieuwveen, Zevenhoven, Nieuwkoop etc. etc.

kinky winky | 09-04-19 | 12:53

Wat een gedoe over 0,000007% van de bomen op deze wereld.

Mr_Natural | 09-04-19 | 12:53

Ik hoop toch niet dat dit zo’n Oostvaardersplassen project wordt.

Datgingniegoed | 09-04-19 | 12:51

Mijn stad heeft een schimmige deal met een verbrandingsoven in een woonwijk. Dat noemen ze groene stroom of hernieuwde energie. Het komt er simpelweg op neer, dat alle bomen van 20 jaar en ouder omgehakt worden en door een hakselmachine gaan. De stukjes hout gooien ze dan in die verbrandingsoven. Er komen sprietjes waaiboomhout voor terug. Dat dan weer wel, maar een Plataan van 100 jaar in een minuut of tien verhakseld zien worden, voelt toch niet helemaal lekker.

LV-223 | 09-04-19 | 12:50 | 1

Ik moest even aan de annefrankboom denken. Snif.

Shareholder II | 09-04-19 | 12:52

Is dat soms iepenziekte of beukentyfus? Bomen zijn liev. En boreale bomen zijn me iets liever dan andere. Hoewel die er ook best mogen zijn. Veel wind of niet.

Shareholder II | 09-04-19 | 12:49

Geen bomen, geen wortels die de grond bij elkaar houden. Spoelt Nederland sneller de zee in. Het is een complot!

Maar serieus, gezien de massa immigratie en de vraag naar woningen is er een groep handelaren, inclusief de overheid die slapend rijk wordt en een dikke middelvinger geeft aan het milieu en de leefbaarheid.

Deflatiemonster | 09-04-19 | 12:49

Goed zo, Geen Stijl. Jullie snappen dat een bos hout voor de deur nèt zo fijn is als een houten bos. Die groenige types moeten eens worden aangesproken op hun gedrag. Ze vervangen die bruin/groene woutreuzen voor gigantische dystopische witte bat-shredders. De liefde voor natuur van die stadse klimaatbestrijders blijkt nergens uit. #KappenMetKappen

wingload | 09-04-19 | 12:49

Staatsbosbeheer heeft geld nodig, thats it.

Heulkoud | 09-04-19 | 12:48 | 1

Exact en aangezien onze overheid alleen geld heeft voor Brussel gaat Staatsbosbeheer over op andere inkomsten.

grom | 09-04-19 | 12:52

Was laatst ook op tv, bij Teun v/d Keuken. Duurt halve eeuw om weer bos terug te krijgen. Ze zijn niet goed snik. Als je zand wilt moet je naar de duinen of strand gaan.

bqbq | 09-04-19 | 12:47 | 1

Nog zoiets, zand van stranden worden massaal opgekocht door vooral Chinezen voor betonproductie. En beton zelf is een gigantische bron van CO2. Hoor je Den Haag ook niet over.

Deflatiemonster | 09-04-19 | 12:51

nl : alles moet kapot.

newray | 09-04-19 | 12:47

17 maart 2021 komt alles goed, Jesse Klaver gaat zich er dan vast voor inzetten om de 5400 hectare die is gekapt tussen 2013 en 2017, hoogstpersoonlijk terug te planten. Tevens gaat hij zich vanaf die tijd vast met de biomassa-centrales bemoeien, deze centrales wekken de zogenaamde groene energie op, en daar wordt geen een gekapte boom voor gebruikt hoor, echt waar.

onesizefitsall | 09-04-19 | 12:47 | 2

Jesse gaat die 5400 hectare volbouwen met paleisjes voor de afrikaanse sprinkhanen die hij zo graag hier naar toe haalt.

2voor12 | 09-04-19 | 12:54

Goede vraag! Ik heb de moeite genomen om het op te zoeken op de GroenLinks website! Antwoord: met elkaar verbonden natuurgebieden maken (= Natura 2000 = EU). Hoe? Waarom? Wat? Geen enkel idee.

ole guapa | 09-04-19 | 15:42

Kappen nou!

Willy48 | 09-04-19 | 12:46

Wageningen :Europa nu veel groener dan 100 jaar geleden :
www.wur.nl/nl/nieuws/Europa-nu-veel-g...
Geldt ook voor Nederland. Zo rond 1672 was het helemaal één grote kale vlakte. Hout werd gebruikt voor bijna alles, huizen, schepen, verwarming.
Pas na de komst van steenkool kon het woud weer groeien.

Zwizalletju | 09-04-19 | 12:44 | 2

Ja de voc had ook gewoon hout nodig om de rest van de wereld te kunnen plunderen

Captain_Dipshit | 09-04-19 | 12:53

www.geenstijl.nl/5147106/6-vragen-ove... De VOC stelde helemaal niks voor, qua schepen. Het meeste hout ging op aan schepen die gewoon handel dreven op de Europes kusten en rivieren.

Zwizalletju | 09-04-19 | 13:06

Met grote dikke rupsbandmachines worden hier doelbewust juist de dikste bomen gekapt, terwijl daarbij tegelijk ook alle kleinere bomen en struiken sneuvelen. Als ze weg gaan, ziet het eruit als een oorlogsgebied. Er is inmiddels geen gebied meer aan te wijzen waar dat niet is gebeurd. In het begin hoopte ik dat dit beleid iets te maken had met ziekten. Dit wordt bij navraag nog wel genoemd, maar het klopt niet. Niks klopt nog.
Was het land eerder totaal doorgeslagen bezig met een of ander raar beestje dat ergens weleens gelopen had en dat tot elke prijs beschermd moest worden, vernielt men nu grootschalig álle nesten, holen en de hele zooi.
Consequent beleid is het wel. Alles wat goed was en werkte moet kapot.

Poesmobiel | 09-04-19 | 12:44

Ik woon in Den Haag; als je hier door de duinen wandelt, zie je dat de parken en bebossing steeds verder wordt "uitgedund" en gekapt. Ik vraag me werkelijk af: Waarom?

telelezer | 09-04-19 | 12:43 | 1

Zie mijn post: geld, zegt oud-directeur staatsbosbeheer. Rutte zou zijn moeder nog in de kachel gooien om aan geld te komen...

ZwarteDag | 09-04-19 | 12:55

Het is Pritt die niet weet wanneer te stoppen met de aanleg van zijn houtvoorraad.

Einde van de Domheid | 09-04-19 | 12:43

Dat wordt dus weer, net als wat we in de oorlog deden, illegaal de nog resterende bomen kappen op momenten waarop we gokten dat er geen Duitse patrouilles langs zouden komen.

Wladimir 1928 | 09-04-19 | 12:42

Bomen. Leuk in een bos, maar wat moet je er verder mee?

Schadenfreude | 09-04-19 | 12:38 | 2

je kan er een vliegtuig inhangen.

Glasgow Argus | 09-04-19 | 12:44

CO2 opnemen, zuurstof produceren (ook best belangrijk), doorheen wandelen, schutplaats voor dieren, etc.

Crusher | 09-04-19 | 12:45

Je zou bijna denken dat ze dit expres doen om zo hun klimaat bevindingen te kunnen onderbouwen, 'kijk eens hoeveel luchtvervuiling, komt allemaal door jullie dus aan de warmtepomp en van het gas af, elektrisch rijden (impuls economie)', ze moeten toch iets om de economie weer op de been te helpen.... dat de mensen geen cent meer hebben snappen ze blijkbaar niet. Linksom of rechtsom van een kale kip valt nix meer te plukken sukkels!

pino2 | 09-04-19 | 12:37

Mijn haardhout moet toch ergens vandaan komen?

pibasso | 09-04-19 | 12:37

Een zekere ironie zit er wel in. De organisatie die ooit werd opgericht om Nederland te bebossen (Staatsbosbeer, 1899, toen er nog maar 100 hectare bos over was nadat de rest was opgestookt en gebruikt voor bouw) nu wordt ingezet om te ontbossen (nu 365 hectare bos in Nederland, 90% van het hout importeren we anno 2019).

De Libertariër | 09-04-19 | 12:37 | 1

Correctie: 100.000 hectare (1899) en 365.000 hectare (2019) bos.

De Libertariër | 09-04-19 | 12:51

Zo waar Pritt,want ik woon langs de Nieuwe Rijn in een bosrijke omgeving en ik sta versteld van de slachting die de Stichting Gelders Landschap en Staatsbosbeheer alleen al tussen Wageningen en Oosterbeek en ook de binnen de Gemeente Renkum zelf om onduidelijke redenen hebben aangericht. Alle partijen bomenstammen worden opeens wel fijntjes gelabeld met 'FSC', dus speelt geld en handel hier ook een rol?Woord Groen en Links in relatie tot 'milieu' krijgen steeds meer een sinistere betekenis. The Green Deep State lijkt een volstrekt ongecontroleerde bende. Daarbij wordt in gekapt gebied veel meteen voor toerisme ingericht. Stel je voor dat je als lokaal niet door de rugzakken en fietsers bedolven wordt. Tja en uiteindelijk,moet je het land toch geordend aan de islam overdragen natuurlijk. Zijn ze misschien wat aardiger voor Rob en de Yas,naar Zweeds denkmodel.

hertogvanzottegem | 09-04-19 | 12:37 | 1

nee joh klimaat logica; lees mijn stukje hierboven

pino2 | 09-04-19 | 12:39

Veel bomen worden nu ziek, zijn oud en groeien niet meer. Deze worden gekapt, o.a. voor constructiehout (vuren) of de kachel, of versnipperd als "groene biomassa" voor de energie centrales (jeay groene certificaten).
Soms planten ze iets nieuws.

boerk | 09-04-19 | 12:35 | 1

Ech nie!lees mijn post maar. Gaat over geld...

ZwarteDag | 09-04-19 | 12:57

En dat terwijl iedereen weet dat bomen relax zijn!

Zou eens iemand een nummer over moeten maken....

dyslexieman | 09-04-19 | 12:35 | 2

Het is heel simpel: er moet gewoon plaats gemaakt worden voor woningen en moskeeen voor de jaarlijks binnenkomende honderdduizenden 'sooo siellige' handophoudende immigranten en hun drommen aan nareizende gezinshereniging. Die willen immers ook allemaal wonen en autorijden en milieuvervuilen. Dus nodig: meer huizen, meer wegen aanleg. ERGO: bomen kappen.
Dat daardoor ons toch al weinige groen vernietigd wordt en daarnaast onze eigen kinderen geen huis meer kunnen krijgen en onze eigen oudjes kunnen barsten (want zogenaamd geen geld) dat is niet belangrijk.
Bomen kappen dus voor het goede doel

telelezer | 09-04-19 | 12:34 | 3

De tegel die alle andere tegels overbodig maakt.

Slipsnifter | 09-04-19 | 12:37

en dan te bedenken dat we voor een bevolkingsexplosie staan in Afrika en zij allemaal deze kant uit willen komen......

pino2 | 09-04-19 | 13:08

Tja, het is het beste om daar niet teveel over na te denken, word je niet vrolijk van.

Slipsnifter | 09-04-19 | 18:08

Wie regenwater nodig heeft, moet bomen planten. Uit recent onderzoek blijkt dat niet de regen de bomengroei stimuleert, doch dat de aanwezigheid van bomen/bossen zorgt voor meer regen. forestsnews.cifor.org/10316/make-it-r... (er zijn nog betere sites, maar die zie ik zo snel niet.)

CiTy3 | 09-04-19 | 12:34

Bossen nemen CO2 op, minder bossen -> meer CO2. Vadertje staat kapt onze bossen, maar spreekt ons vermanend toe omdat wij teveel CO2 uitstoten en verhoogd om die reden de belastingen.

Crusher | 09-04-19 | 12:34

Bomen verwijderen levert gemeentebesturen/waterschappen geldop.
Dit door die idioterie van biomassa regel CO2 vrij is.
Dit terwijl juist BOMEN CO2 omzetten naar zuurstof.
Zag jaren geleden al een bulkschip met olijfpitten uit Kreta naar de Eemshaven varen voor biomassa. Schip verstookte 2 ton zware olie per dag en doet over die reis 9 dagen. Tel uit je winst!!

Zee-egel | 09-04-19 | 12:33 | 2

2 ton? Ik mag aannemen dat je een nul bent vergeten:).

Spunta | 09-04-19 | 12:36

Haha inderdaad ligt wel aan het grote van het bootje wat het verbruik is maar zal wel snel richting de 20ton ruwe stook olie per dag gaan.. kustvaart bootjes zitten vaak gewoon aan de diesel en stoken niet eens ruwe olie

Captain_Dipshit | 09-04-19 | 12:51

een kuub steenkool is goedkoper
brand langer ook

Trenjeska | 09-04-19 | 12:32 | 2

brandt

pibasso | 09-04-19 | 12:52

Is dat ter compensatie van het Shell bos?

EUrofoob | 09-04-19 | 12:31

De meeste van de bomen die nu gekapt worden zijn er ooit door boeren met subsidie als tijdelijk hout geplant. Geld is nu dus gaan de bomen, die dus sowieso tijdelijk zouden zijn, weer weg.

Mesmer | 09-04-19 | 12:31 | 1

Nope

ZwarteDag | 09-04-19 | 12:59

In een land van 18 miljoen regeltjes is het slechts een statistisch gegeven dat die elkaar totaal in de weg zitten.

GormSuil | 09-04-19 | 12:29

www.vice.com/nl/article/7bga3d/kijk-h...

alles is relatief en tijdsgebonden. Europa heeft nu meer bos dan 100 jaar geleden, simpelweg omdat men toen meer hout stookte voor verwarming en koken.

Dat Europa in veel eerdere tijd nog veel groener is geweest lijkt me een makkelijke aanname. Veel minder mensen, waardoor ook veel minder verbruik van hout.

Dat Staatsbosbeheer nu eindelijk weer eens beheert en dood hout verwijdert, andere bossen uitdunt en overwoekering wegneemt in Nederland Parkland is deel van hun taak. Wilde natuur hebben we hier niet, afgezien dan in de Serengeti aan het IJsselmeer.

Glasgow Argus | 09-04-19 | 12:27 | 1

Staatsbosbeheer oogst gezond houd dat grof geld oplevert.

Peter_K | 09-04-19 | 12:44

Als je die groene idiooten laat doen is alles binnen de kortste keren naar de kloten.

Habitat vernietigen om bij te maken ...

Lt-Kol Kilgore | 09-04-19 | 12:27

Het is hier voornamelijk dennenbos wat gerooid wordt. Als de overheid mij dat gaat aanbieden a raison van 1000 euro de kuub, dan stook ik de eikenhouten vloer wel op. Dennehout in de kachel? Daar gaat enkel de schoorsteenveger beter van worden.

Lochos | 09-04-19 | 12:27 | 3

Niet als je het mengt met eik, berk, linde of beuk.

Superior Bastard | 09-04-19 | 12:35

Goed laten drogen (min. 2 jr) niks mis mee.

grom | 09-04-19 | 14:23

@grom | 09-04-19 | 14:23: je hebt ongeveer drie keer zoveel nodig voor dezelfde warmte opbrengst in vergelijking met eiken. En je blijft bezig de kachel te vullen. Nee, dennehout is leuk voor een kampvuur of als aanmaak hout. BTW: iemand hier die nog een adresje weet voor 3 kuub sequoia hout?

Lochos | 09-04-19 | 14:42

Natura 2000 gebieden waar jij als kutburger niet eens mag komen want o zo belangrijk worden gewoon volgestort met vogel- en insectengehaktmolens.
www.climategate.nl/2014/10/windmolens...

2voor12 | 09-04-19 | 12:26

Kernzinnetje uit het Azijnbode artikel:
Organisaties als Staatsbosbeheer zijn flink gekort op hun toelagen. In het kader van Natura 2000 is Europees geld beschikbaar. ‘Dat drijft tot activiteit en ingrijpen.’

nick.name | 09-04-19 | 12:25

Nou ja, het is allemaal biomassa, zie het positieve ervan. Kan je opstoken, het schijnt niet geschikt te zijn om er papier van te maken. Wat pas écht krankzinnig is, dat is het voorschrift aan sommige kolencentrales om biomassa bij te stoken. Zoveel van dat spul hebben we hier niet. Dat word dus door met zware, zwavelhoudende stookolie aangedreven schepen vanuit Canada aangevoerd, waar nog veel meer bos word gekapt. De CO2 uitstoot van dat transport word volgens mij niet meegerekend in de carbonfootprint van dat hele gebeuren.
Die uitrol van dat G5 netwerk is allang niet meer nodig, de breinen van die beleidsmakers zijn al gekookt. Stelletje eikels.

hotnot | 09-04-19 | 12:24 | 2

Ik zie nou dat osdorpertje me voor was. Excuus daar voor.

hotnot | 09-04-19 | 12:33

@hotnot | 09-04-19 | 12:33: Verdiep je eerst in de materie. In Nederland wordt de (vrij simpele) methode Biograce-II toegepast om te bepalen hoeveel GHG emissies er zijn vrijgekomen. Dit is inclusief transport.
Punt van aandacht is daarbij de maximale waarden die er gehanteerd worden. Zie hieronder..

'The reduction in CO2-eq emissions is calculated to be a minimum of 70% per year on average based on the EU reference value. The average emissions shall have a maximum of 56g CO2-eq/MJ for electricity and 24g CO2-eq/MJ for heat. No consignment of biomass shall result in emissions above 74g CO2-eq/MJ for electricity and 32g CO2-eq/MJ for heat.'

Albasalix | 09-04-19 | 13:18

Pritt heeft overduidelijk geen idee waar hij het over heeft.

Superior Bastard | 09-04-19 | 12:23 | 5

@Superior Bastard | 09-04-19 | 12:34:
Staatsbosbeheer is een totaal onbetrouwbare partij in deze kwesties. Nitwit

Langshetrandje | 09-04-19 | 12:39

@Superior Bastard | 09-04-19 | 12:41: is niet nodig.

Langshetrandje | 09-04-19 | 12:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja echt! Ik verbaasde mij afgelopen 2 jaar ook al over de gigantische hoeveelheden bomen er in en rond almere werden gekapt. Leek geen einde aan te komen. Tot 2 jaar geleden zag nog ik elke ochtend herten en vossen, daarna bijna nooit meer.
Lijkt een stratetisch plan van overheid ism. projectontwikkelaars. Steeds zelfde principe. Eerst een brandgang door een stuk bos (niet dat het kan branden want moerassig) dan een rand om bos weghalen, dan bos hernoemen naar stadspark en vervolgens de overgebleven vierkantjes bos 1 voor 1 kappen en bebouwen tot er geen boom meer staat.

Bin Bash | 09-04-19 | 12:23 | 2

Des te linkser Nederland word, des te minder groen er over blijft.

Bin Bash | 09-04-19 | 12:25

Klopt als de bekende zwerende vinger.
Ook wel bekend als de salamitactiek.

EefjeWentelteefje | 09-04-19 | 12:35

Als the-shit-hits-the-fan hier over een tijdje plaatsvindt en de pleuris breekt uit met het gevolg een (burger)oorlog, dan kunnen we ons niet meer 'verstoppen' in het bos, want hoe dan ook "we weten je te vinden".

Sateetje | 09-04-19 | 12:23 | 1

Dan ga je toch struisvogel, niet die van de Kamasutra maar je kop in het duin.

Tuborg øl | 09-04-19 | 13:04

Dat is één voetbalveld per minuut.

RickTheDick | 09-04-19 | 12:22

Red de diversiteit, plant een palmboom in je duinverstuiving! www.youtube.com/watch?v=MIDttsBVulI Es Paradis Terrenal.

Wees wel alert op vallende kokosnoten.

Hetkanverkeren | 09-04-19 | 12:22

Zolang er maar genoeg bossen hout voor de deur blijven liggen vind ik het goed.

Willem_Oltmans | 09-04-19 | 12:21

Overtik-stukje door de Volkskrant van de TV-uitzending van De Monitor van een dag of 10 geleden. Terugkijk-waardig, met een Staatsbosbeheer-medewerker die stamelde dat ze niet echt hadden nagedacht over de functie van bos in de hele CO2-discussie. Stumperts.

DutchMountain | 09-04-19 | 12:20 | 1

Had ik ook gezien was idd een stumpert die in opdracht van Henkie Bleker fout bezig is.

Uw Verzekeringsadvis | 09-04-19 | 12:46
-weggejorist-
Freert Gilders | 09-04-19 | 12:20 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit is in heel €uropa gaande. Zag gisteren een uitzending over het oerbos in Polen. Gaat ook naar zijn grootje door de bemoeizucht van o.a de €u. Dit verdienmodel stinkt. Goed dat GS hier in duikt.

ja,diedus! | 09-04-19 | 12:19 | 1

Dat staat daar dank zij Goring net als de Hek runderen.

Uw Verzekeringsadvis | 09-04-19 | 12:47

@Superior Bastard | 09-04-19 | 12:42:
Lees je even in.

Langshetrandje | 09-04-19 | 12:43

Ik heb hier een mooie eik getekend. Goed gelukt. Ik ga hem straks inlijsten.

artie | 09-04-19 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Jaarlijks importeert Nederland scheepsladingen bomen uit de Verenigde Staten en Canada om hier te verbranden in onze elektriciteitscentrales, want bomen verbranden stoot geen CO2 uit hebben we met z’n allen zo afgesproken om toch klimaatneutrale groene stroom te kunnen maken.

Osdorpertje | 09-04-19 | 12:19 | 4

Die biomassa is nog altijd beter voor het milieu dan het volledig stoken op kolencentrales..

Albasalix | 09-04-19 | 13:23

@De musso linie | 09-04-19 | 12:29: authentiek! Dan mag het wel toch?

NasiGordon | 09-04-19 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

we hebben nederland helemaal onder water gekapt en afgegraven. nu dus het weer laten stijgen door bossen aan te planten.

Zyprexa20mg | 09-04-19 | 12:19

Heel normaal.... Schoorl is dat ook.. is bescherming van het bos... te eenzijdige beplanting geeft grote kans op massale sterfte bij ziekte en de betreffende bomen hebben te korte wortels om de boden stevig te houden... Staat ook heel duidelijk aangegeven en komt nieuwe bebossing voor terug... Best boreale actie dus

kat-de-kat | 09-04-19 | 12:18

Suburbia. Where they named the streets after the trees that had been cut to build it.

ScumbaggusMaximus | 09-04-19 | 12:18

Goed dat GS hier een boom over opzet.

Mr_Natural | 09-04-19 | 12:17

Exoten mogen gewoon worden omgelegd. In de natuur. Eigenlijk best wel raar toch?

Langshetrandje | 09-04-19 | 12:17 | 1

*mogen wel gewoon

NasiGordon | 09-04-19 | 16:57

Vandáár al die jongeren met kapmessen.

Mr_Natural | 09-04-19 | 12:16 | 2

kapnou

Langshetrandje | 09-04-19 | 12:17

Deze is ook fijn.

De musso linie | 09-04-19 | 12:27

Hier in het bos worden in stukken van 20 bij 20 meter alle inheemse eiken en beuken gekapt voor meer diversiteit. Waar ken ik dat toch van?

Tronald_dump | 09-04-19 | 12:16 | 1

Uw bijdrage doet mij lachen.

De musso linie | 09-04-19 | 12:26

Natuurlijk, want deugen doet men voornamelijk met wat men zegt en waarmee men anderen de maat neemt. Deugen doet men niet met wat men _doet_.

Chuck the plant | 09-04-19 | 12:15

"Red het bos en de dieren, red het bos en de dieren, red het bos en de dieren en iedereen die kan help mee!"

Langshetrandje | 09-04-19 | 12:15 | 1

En niet goedschiks dan maar kwaadschiks!
*groenlinks antifa modus off*

Halul gebakken | 09-04-19 | 13:18

Richting Apeldoorn hebben ze ook alle bomen gekapt langs de snelweg.

Zo zonde.

Nacho_Vidal | 09-04-19 | 12:13 | 4

Bomen gaan ook een keer dood, alleen blijven ze dan nog een tijdje overeind staan te rotten totdat de volgende storm ze om flikkert en er weer doden vallen, dus die kap zal niet voor niets zijn.

Ronnie D. | 09-04-19 | 12:18

@onfray | 09-04-19 | 12:17: de grote bosbrand van 95. Wie kent hem niet. Bosbranden zijn trouwens goed voor het bod.

De musso linie | 09-04-19 | 12:25

@De musso linie | 09-04-19 | 12:25: nee. Niet voor het bod maar voor het bos.

De musso linie | 09-04-19 | 12:25
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken