Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Een muur is een prima klimaatmaatregel

Reagan would not agree

Dat van die humanitaire noodtoestand is een beetje overdreven, en ruikt vooral naar de verkiezingsretoriek van iemand die herkozen wil worden op een ticket vol ingeloste beloftes. Maar die muur tussen Mexico en de VS, is dat nou echt zo’n vreselijk idee?

Het moderne Mexico mag je best wel een failed state noemen. Met alle corruptie, de vele moorden en de onverzadigbare bloedlust van drugsbendes is het land van de coke-kartels het Columbia van de 21e eeuw. Leuk voor Netflix-series. Minder voor de mensen die er moeten wonen. Opgeteld bij armoede, sociale ongelijkheid en de lonkende welvaart bij de noorderburen is het niet raar dat zo veel Mexicanen (al dan niet legaal) de grens oversteken om een beter leven te zoeken in het land van hoop & dromen - waar ze doorgaans de klusjes aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit handen nemen van Amerikanen die zich er te goed voor voelen.

Op dit moment is zo’n grensmuur over de volle drieduizend kilometer nogal en rigoreuze maatregel om een paar wetbacks aan hun eigen oever van de Rio Grande te houden. 

Maar ook ten zuiden van Mexico rommelt het in diverse landen van het Zuid-Amerikaanse continent. Colombia en Bolivia, niet de meest stabiele naties. Brazilië, het is nog best spannend wat de spijkerrechtse houwdegen Bolsonaro er van gaat maken. Weer een verdieping lager is het socialisme aardig aan het falen in Venezuela. En een paar maanden geleden trok een karavaan van migranten uit Midden-Amerika al naar de grens met de VS.

Deze “invasie”, zoals-ie met een goed gevoel voor retorische overdrijving werd genoemd, strandde in het zicht van de finish en leverde zeker geen ‘humanitaire noodtoestand’ op (althans niet eentje die het niveau van individueel leed wist te overschrijden). Maar wie zegt dat het geen voorbode is voor meer?

Klimaat-progressieve politici gebruiken al langer, en steeds vaker, de opwarming van de aarde om het over “klimaatmigratie” te hebben, en schetsen in hun toekomstvisie massale volksverhuizingen vanwege aardbevingen, zandstormen en droogte, of juist een overdaad aan neerslag, meer tsunami’s en natuurlijk vulkaanuitbarstingen. De hele wereld wordt onleefbaar, behalve het rijke westen - en daarom moet het westen zich open stellen voor “klimaatmigranten”. Geef ons alle armen, hongerigen en zieken van de wereld - en wij zullen ze voeden.

Kortzichtigheid onder de vermomming van een langetermijnversie, want waar gaan we al die arme sloebers onderbrengen? Waar vinden ze werk op continenten die hun 'slavenarbeid' aan lagelonenlanden hebben uitbesteed? Hoe weerbaar zijn onze democratieën tegen versnelde verandering van de bevolkingssamenstelling, hoe sterk is de culturele ruggengraat tegen regressieve invloed en hoe rekkelijk is de maatschappelijk goodwill als de druk op verzorgingsstaten toeneemt?

De democratie heeft momenteel al moeite om onze eigen tegengestelde meningen te verkroppen, en wij westerlingen zijn nota bene opgevoed met het belang (en het besef van de broosheid) van een liberale democratie. Welke spanningen staan ons te wachten als in de toekomst het aandeel migranten toeneemt uit landen waar ze nooit democratie gekend hebben, wat meestal ook landen zijn waar liberale vrijheden niet of nauwelijks bestaan?

Ook onze culturele ruggengraat neigt momenteel teveel naar door (valse) gevoelens van schuld gedreven indolentie, buigt met ieder zuchtje wind mee en gaat gebukt onder een schrale wind van politieke correctheid, die velen nederig het hoofd doet buigen onder het (mede dankzij panoptische controle door het internet en sociale media) kort gesnoeide maaiveld van de sociaal geaccepteerde vrije meningsuitingen. Een flinke storm zou haar al kunnen knakken en laat die migratiestorm - die pas net is opgestoken - nou zwaar geladen zijn met uiterst conservatieve, religieuze en patriarchale dogma’s die nimmer beteugeld werden door het zelfreinigende vermogen van rechtsstatelijke redelijkheid en humanistische rechtvaardigheid.

Het stokkende hartritme van het hedonisme
Na de Koude Oorlog en de val van de Berlijnse Muur keken we plots diep in het grote Alles van het Einde van de Geschiedenis. Grenzen vervaagden, verdwenen of vielen, wereldvrede lag voor het grijpen en alle mensen werden alsnog broeders. Té diep, keken we, want het maakte ons dronken van dédain. In deze tijd werden in het westen de kinderen verwekt die hun hele leven geen 'nee' zouden horen. En terwijl we jolig door de jaren ’90 zwalkten - waarin de postpuberale verveling van een ideologieloos tijdperk klonk als grunge-gitaren, en het hedonisme met 180 BPM het hartritme van de pillentrips probeerde bij te houden - vlogen er wat vliegtuigen in een paar torens en hadden we ruw wakker geschud moeten worden.

Dat gebeurde niet - integendeel. Niet alleen 9/11, maar in dit land ook de moorden op Fortuyn en Van Gogh onderstreepten bij de policor goegemeente juist het idee dat wij ook wat handjes terug te reiken hadden aan de migranten, hun cultuur en hun overtuigingen. Een epische vergissing die - in ultimo - leidt tot het voorbeeld van een 19-jarig “Brits” meisje dat willens en wetens afreisde naar het kalifaat, uiteindelijk aanspoelt in een naargeestig vluchtelingenkamp en daar (gesluierd en met een net geworpen jihadlarf op de arm) de Westerse pers te woord staat met de mededeling dat ze enerzijds nergens spijt van heeft, en anderzijds voor haar wens om terug te keren naar Engeland rekent op begrip en sympathie van de Britten. Die het lef niet eens meer hebben om haar keihard uit te lachen, de vinger te geven en te laten creperen op de plek waar ze zelf zo graag naartoe wilde.

En alleen de vogels...
Wat doen de Westerse gastlanden zichzelf toch aan? De opdeling van Europa na de Tweede Wereldoorlog heeft bijna een halve eeuw aan empirisch sociologisch bewijs opgeleverd dat het kapitalistische, democratische westen veel meer geluk en voorspoed voort wist te brengen dan het socialistisch oosten - het was niet eens een wedstrijd want het was vanaf het begin een gelopen race. De Berlijnse Muur werd dan ook niet gebouwd om mensen buiten te houden, maar om het eigen Oost-Duitse volk binnen te houden, waar de westerse geneugten een verboden vrucht waren. De aantrekkelijkheid is evident - maar dat zou de energie die het kost om het in stand te houden en te bewaken ook moeten zijn.

Dertig jaar na de Mauerfall is de wereld een Global Village geworden, vlieg je voor een paar tientjes de wereld rond en is mensensmokkel tussen ‘het Westen en de rest’ een miljardenbedrijf met alleen maar verliezers: migranten moeten alles achterlaten en betalen woekerprijzen voor gevaarlijke overtochten naar een onzekere toekomst, die zeker niet per se meer levensgeluk of welvaart zal opleveren, in landen waar ze de mores niet begrijpen, vaak ook helemaal niet delen, en waar ze met de nek aangekeken worden omdat ze als profiteurs worden gezien (niet zelden omdat velen dan hen dat ook echt blijken te zijn).

Volatiele vrijheid
Toch blijven ze komen, en we staan pas aan het begin. Oorlog, honger en armoede zijn sterke drijfveren om het geluk elders te gaan zoeken. Klimaatverandering is een bijkomend argument. Het is allemaal logisch, het is allemaal volkomen redelijk, maar het zal uiteindelijk niet bol te werken zijn door de westerse maatschappijen - althans niet met behoud van de huidige standaarden. Verzorgingsstaten zijn gebouwd op een precaire balans tussen wat er ingestopt wordt en wat er uit kan komen. Vrijheid is een uiterst kwetsbaar goedje dat onder een flinterdun laagje chroom der beschaving een volatiele vorm heeft, die zomaar heel vluchtig kan blijken. Want de aard van de mens is minstens even star als dat zij simpel is: uiteindelijk leeft iedereen voor zichzelf en zijn eigen naasten en als dat niet kan zoals het moet (in vreedzame, beschaafde coëxistentie), dan moet het maar zoals het kan: the hard way.

Op dit moment kan Europa de migratie nog prima verwerken, zij het met horten en stoten en met pijntjes die soms tot chronische klachten uitgroeien. Je kan met cijfers en statistieken de verslechtering van de situatie veel makkelijker aangeven dan de verbetering die er tegenover zou moeten staan. In de Verenigde Staten is het ‘Mexicanenprobleem’ in vergelijking helemaal relatief verwaarloosbaar: 'ze' willen werken, meestal, 'ze' hebben geen agressieve religies, meestal, en die jeugdbendeleden schieten vooral op elkaar - meestal.

Klimaatdoelen en maatschappijmortel
Maar zoals de klimaatpolitiek hamert op de problemen van morgen en daar haar voorzorgsmaatregelen op baseert, inclusief impulsen, signalen en waarschuwingen aan het volk, zo mag de migratiepolitiek ook de blik op de toekomst werpen - met haar eigen impulsen, signalen en waarschuwingen. Zo’n muur zegt: het is hier niet voor iedereen want we kunnen jullie niet allemaal opvangen, laat staan verzorgen. Arbeid is eindig, opbrengsten ook, en een democratie is veel meer een mentaliteit dan een systeem (daar weten de Amerikanen alles van, met hun oorlogen om democratie naar -stan en -stammen-landjes te brengen). Ook een verzorgingsstaat is een broos kleinood dat de koestering van een hecht collectief verlangt, geen roofbouw door passanten, als het ook in de toekomst vruchten moet blijven afwerpen.

Ergens moet je een streep in het zand trekken en tegen potentiële migranten zeggen dat ze, wanneer ze vrijheid, welvaart en een zorgende staat verlangen, hun eigen zaken in eigen land op orde moeten brengen. Wij een warmtepomp en een dak vol zonnepanelen voor het klimaat, want dat is kennelijk onze opdracht. Zij eerst zelf aan het werk voor een leefbare maatschappij, met democratie en rechtsstaat als mortel, en vrijheid en welvaart als belofte voor allen. De (linkse) gelijkheidsgedachte predikt dat als wij het kunnen, zij het dus ook zouden moeten kunnen. Als dat allemaal lukt, dan bereiken we misschien wel écht dat einde van de geschiedenis waar we in de jaren '90 op zongen, zopen en zwierden. 

Maar tot die tijd zou de verkiezingsretoriek van nu best eens de meest wenselijke, uit voorzorg geboren oplossing voor het nabije later kunnen zijn. Niemand wil het, zoals ook niemand een warmtepomp wil. Maar het is een maatregel van nu, voor de leefbare maatschappij van later. Mr. President. Put up that wall. En geen zorgen als de Mexicanen ‘m niet voor je betalen: in the end, it will pay for itself.

Goh. Alexa Casio-Kwartet snapt het niet

Social

Reaguursels

Inloggen

Columbia is een geologisch/geografisch gebied in de VS. Ik vermoed dat schrijver doelde op het land Colombia, toch een heel ander verhaal. Als je de naam van de hoofdrolspelers van je verhaaltje niet kent, doet dat nogal af aan je geloofwaardigheid.

pvpb | 19-02-19 | 15:03

" - waar ze doorgaans de klusjes aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit handen nemen van Amerikanen die zich er te goed voor voelen."

Ik heb zo'n hekel aan deze uitspraak. Het is echt niet zo dat Amerikanen zich er 'te goed voor voelen'; het is gewoon dat de meeste Amerikanen realizeren dat dit soort klusjes ongelofelijk slecht betalen. Waarom betalen ze zo slecht, omdat het aanbod van ongeschoolde arbeid de vraag flink overstijgt. Waarom is het aanbod van arbeid zo groot? Juist. Vanwege immigratie.

Als de muur er is en de immigratiestroom afneemt, zullen de lonen voor ongeschoolde arbeid toenemen en zullen Amerikanen uit de lage-lonen klasse maar wat graag dat werk doen.

quantumcollider | 19-02-19 | 14:16
-weggejorist-
Paige_Wardle | 19-02-19 | 14:12
-weggejorist-
LoreneOrtiz | 19-02-19 | 13:17

Trump moet kappen met zeiken over die muur allereerst heeft hij gedurende twee jaar, toen de hele regering republikeins was, de tijd gehad om de muur te bouwen.
En ten tweede Trump's muur vergelijken met de Berlijnse muur is natuurlijk belachelijk want de laatste had uitgebreide mijnenvelden en wachttorens met Genossen die gericht schoten.

Bret24286011 | 19-02-19 | 12:18

Een normaal medium zou deze brij met de helft inkorten, maar bij GS durft natuurlijk geen mens het Heilige Woord van de Grote Roerganger aan te tasten.

De Geus | 19-02-19 | 10:52

Zelfs met een meerderheid in het huis en de senaat kreeg de oranje franje de muur er niet doorheen. En ook met het inzetten van een noodtoestand gebeurt er helemaal niks, m.u.v. lekker bekvechten in de rechtzaal.

Het is net de PVV die heel veel grote dingen roept en eigenlijk helemaal niet in de regering wil. De muur klonk goed op een rally, de republikeinen geloven er zelf niet eens in. De achterban is een ander verhaal natuurlijk. Build that wall, MAGAMAGA.

Circlont6A | 19-02-19 | 08:25 | 2

PVV. Goed voorbeeld. Die wordt ook aan alle kanten tegengewerkt door het kartel.

Harrie7949 | 19-02-19 | 09:42

Muren zijn effectief; dat is de praktijk. We zien het o.a. in Hongarije waar de massale instroom door de muur sterk is verminderd.

En daarom willen veel Democraten geen muren want ze willen de instroom omdat het nieuwe stemmen oplevert. ( de meeste Latino's stemmen op de Democratische partij)

Beto, een kandidaat van de Democratische partij , wil zelfs de bestaande muren afbreken aan de Zuid Grens .

Tear down that border wall: Is Beto's battlecry the new Dem litmus test for 2020?
www.foxnews.com/politics/tear-down-th...

Kaskensj | 19-02-19 | 07:34 | 2

Vergeet de muur in Israël niet. Sinds die er staat, is het aantal zelfmoordaanslagen bijna non-existent

Afrikanerhart | 19-02-19 | 08:58

Ik neem aan dat niemand van de Democraten een hek of een muur om de woning heeft staan en dat de deur wagenwijd ooen staat....

boerzoektscheet | 19-02-19 | 11:38

Ik ben blij dat mijn huis muren heeft.
Ik moet er niet aan denken dat Juan en alleman zo naar binnen lopen.

Ruimedenker | 19-02-19 | 06:58 | 1

Juan en alleman, +1.

JackStick | 19-02-19 | 10:52

Mooi stuk en ook goed onderbouwd. Trump begrijpt dat ook en neemt de nodige maatregelen. Wij in Europa zullen bezwijken t.g.v. (klimaat) migratie.

Harrie7949 | 19-02-19 | 06:53

Ben 66--> ik heb dit in Europa persoonlijk meegemaakt.
Tot 1990 hadden wij de Muur van Berlijn... deze muur vormde een scheiding met de DDR en de Oostbloklanden van de sovjet Unie.

In West-Europa hadden we toen de EEG van 9 lidstaten--> in die tijd ging de welvaart met sprongen vooruit.
Met het klimaat ging het ook goed... geen opwarming en geen rare dingen.

Na de val van de Muur (9 november 1989) is het bergafwaarts gegaan - zowel met de welvaart als met het klimaat.
Ouderen in West-Europa begrijpen heel goed waarom Trump de Muur gaat bouwen.
Mensen als Rob Jetten (31) en Jesse Klaver (32) hebben de Muur zelf niet meegemaakt, zij kunnen hierover niet meepraten.

sociaal_econoom | 19-02-19 | 02:22 | 6

Die muur destijds was een schandelijke zaak. Honderden zijn gedood bij pogingen over te steken. Je bouwt geen muur om je land om mensen tegen te houden. Dat jij met nostalgie terugdenkt aan die tijd is omdat jij het prima had aan jouw kant van die muur. Wat je vergeet te vertellen is dat we nauwelijks ontsnapt zijn aan een kernoorlog, ik lag gelegerd op de NoordDuitse laagvlakte destijds en de berekening was dat wij bij een direct treffen met legers van het WP ongeveer 54 seconden overlevingstijd hadden. Gemiddeld.

Beste_Landgenoten | 19-02-19 | 09:51

"Met het klimaat ging het ook goed... geen opwarming en geen rare dingen."

Eh... come again? Ook toen was er al massa's uitstoot. Sinds het begin van de eerste Industriële Revolutie is het al aan de gang, ook in 1989. Toen was er alleen minder aandacht voor want iedereen was te veel bezig met de koude oorlog en economische groei.

Noltie | 19-02-19 | 13:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Het ziet er niet goed uit... wij moeten in Nederland in de komende jaren miljarden meer gaan betalen voor het klimaat.
Driekwart van dit geld wordt gebruikt voor opvang, huisvesting, zorg en uitkeringen aan klimaatmigranten--> die vanuit Afrika en moslimlanden naar Nederland vluchten.

sociaal_econoom | 19-02-19 | 01:50 | 2

Hoe weet jij dat allemaal?

Beste_Landgenoten | 19-02-19 | 09:52

Waarom willen die migranten niet hun eigen land opbouwen?

boerzoektscheet | 19-02-19 | 11:40

Van Rossem, die laatste alinea is sterk. Ik zie/herken een aantal zaken:

De analogie dus tussen klimaat- en migratiepolitiek: met kennis kun je voorspellen dat het flink mis gaat als we doorgaan zoals we nu doen. In geval van het klimaat zegt links tegen rechts: steek je kop niet in het zand. In geval van immigratie zegt rechts tegen links: steek je kop niet in het zand. Inderdaad: steek nooit je kop in het zand.

De zeden gaan vooraf aan de wetten, zo wist Alexis De Tocqueville. Wetten die niet breed door een mentaliteit gedragen worden, zijn dode letters. Democratie is een mentaliteit. En zeden veranderen alleen langzaam.

Het UWV kan onze verzorgingsstaat niet beschermen tegen fraudeurs. Ambtenaren kunnen dat gewoon niet goed. Te lui, desinteresse... Wat nodig is, is dat mensen, het leeuwendeel ervan althans, gewoon niet willen frauderen. Dat is de enige echt goede bescherming. En daarvoor moeten mensen zich verbonden voelen met het land en dat in goede orde door willen geven. Maar daar ontbreekt het juist vaak aan bij veel immigranten. Die zien Nederland als een soort pinautomaat. Dat is de bijl aan de verzorgingsstaat.

Mensen uit de derde wereld niet als kleine kinderen behandelen. Zij dragen verantwoordelijkheid. Zij moeten hun eigen land opbouwen. Wij westerlingen zijn niet verantwoordelijkheid voor hun welzijn.

Wat betreft het einde van de geschiedenis en het zuipen. Wittgenstein:

6.52 Wij voelen dat zelfs als alle mogelijke wetenschappelijke vragen beantwoord zijn, onze levensproblemen nog helemaal niet zijn aangeroerd. Er blijft dan weliswaar geen vraag meer over; en juist dat is het antwoord.

Maar wees gerust, dat duurt nog wel even.

Sitting_targets | 18-02-19 | 23:50 | 1

@Sitting_targets ... Nederland is een pinautomaat geworden...

Ben econoom en begrijp wat u bedoelt.
Rutte III zegt--> we moeten miljarden meer gaan betalen voor het klimaat... de helft van dit geld geven ze aan migranten.

Trump doet niet mee met de Klimaatafspraken van Parijs en ook niet met Marrakesh.
De muur van 5 miljard dollar heeft Trump binnen drie jaar terugverdiend--> daarna gaat de muur flink geld opleveren.

sociaal_econoom | 19-02-19 | 02:01

Mooi stuk, ben er stil van!

BaldEagle | 18-02-19 | 23:22

Gewoon met z'n allen zeven keer om die muur lopen en dan op de toeter blazen.

Sans Comique | 18-02-19 | 23:02

Wat een fijn stuk, dank!

letopuwzaak | 18-02-19 | 23:02

Beste stuk van het jaar! Dit soort stukken moet vaker op GS.

Dr.Dude | 18-02-19 | 22:50

"... waar ze doorgaans de klusjes aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit handen nemen van Amerikanen die zich er te goed voor voelen."

Gaan we nou hier dezelfde linkse retoriek als hier in de jaren 70 voeren? Het is niet dat de Amerikanen zichzelf te goed vinden voor die baantjes, het is slechts dat ze daar fatsoenlijk voor betaald willen worden zodat ze fatsoenlijk belasting kunnen betalen.

Sans Comique | 18-02-19 | 22:48 | 2

Heel juist zelfde kutsmoes indertijd in Nederland. We hebben buitenlandse goedkope arbeidskrachten nodig omdat de Nederlanders het vuile werk niet willen doen

Lul op. De Nederlander wil best werken, maar vind dattie normaal betaald moet worden een fatsoenlijk salaris waar je een beetje normaal van kan leven.

Daar ligt o.a. de wortel van het kwaad dat gezaaid is en tot volle wasdom gekomen met de import uit niet-Christelijke landen. Met de Italiaanse en zeker de Spaanse gastarbeiders was niets aan de hand. Doodgewone vriendelijke hardwerkende mensen.

Wou dat ik wist hoe het met Pepe, de kapper en Matthias afgelopen is. Goede herinneringen aan ons werk samen in de afwaskeuken van een hotel-resto.
Sow. Evocatus

Evocatus | 19-02-19 | 01:19

Nog al logisch dat deze migranten de laagst betaalde baantjes krijgen. Door hard werken kunnen zij zichzelf opwerken. Het zou toch wat zijn dat deze gasten meteen een kaderfunctie zouden krijgen.

Harrie7949 | 19-02-19 | 06:57

Een muur is een geweldig idee. Alleen er moet nog 220 volt op.

Roger Gene II | 18-02-19 | 22:46

Grappig dat al die linkse rakkers foto’s op Facebook en Instagram plaatsen van hun bezoekjes aan de Chinese Muur. Dat dan weer wel.

Toninhocerezo | 18-02-19 | 22:32

Hier en daar een tikkeltje overdreven en soms gewoon niet waar.
Citaat:
Waar vinden ze werk op continenten die hun 'slavenarbeid' aan lagelonenlanden hebben uitbesteed?
----
Slavenarbeid???
Onzin, er was hier een bloeiende industrie. Of het nou pannen zijn, of kleding, dan wel olietankers, waarbij de fabriek zelfs voor woonruimte zorgden en meer faciliteiten voor de werknemers..... Alleen werden de stijgende loonkosten in vergelijking met andere landen te hoog waardoor de productie naar elders werd verplaatst. En ook daar gelden de economie wetten....... Dus werd de productie weer verplaatst...
---
Overigens wordt er vaak gesuggereerd dat de gastarbeiders hiernaartoe kwamen om het werk te doen wat Nederlanders niet wilden doen.... Ook onzin, er was gewoon een tekort aan arbeiders, wegens de emigratie daarvoor die gestimuleerd werd omdat Nederland te vol was met 10 miljoen inwoners....
----
citaat: In deze tijd werden in het westen de kinderen verwekt die hun hele leven geen 'nee' zouden horen.
--
Dat valt ook wel mee. Alleen de ouders die in de jaren 60,70, 80 zijn opgegroeid en partners kregen waren niet de ouders van voor die tijd.... Veel vrijer in principe. Maar ook daar was nee een nee. En in conservatieve (christelijke) gezinnen die gewoon op dezelfde voet verder gingen is de nee tegen zowat alles in beton gebeiteld. Of op een rots dan wel stenen tafelen.....

dijkbewaker | 18-02-19 | 22:29

De Border Patrol zegt dat de muur er moet komen willen ze de stituatie aan de grens effectief kunnen controleren.

De Democraten ( en hun vriendjes in de media) negeren wat deze "praktijk mensen" vertellen.

Een tijdje terug waren ook de Democraten voor een muur.; maar sinds Trump President is willen ze ineens geen muur.

Een aantal Democraten zijn zo geradicaliseerd dat ze zelfs de bestaande muren willen afbreken aan de Zuid Grens.

Onderstaande recente foto's aan de grens die de gevestigde media niet willen publiceren. Want als ze deze foto's publiceren blijkt hoe erg de situatie aan de grens is.

EXCLUSIVE: Leaked Photos Show U.S. Border Facility Overwhelmed by Migrants
www.breitbart.com/border/2019/02/18/e...

Kaskensj | 18-02-19 | 22:17 | 1

Het probleem van de muur is dat het weinig oplost, helemaal als je zoals in het geval van Trump om een klein beetje muur vraagt. Trump wil 5,7 miljard dollar, maar op een bierviltje kan uitrekenen dat dit veels te weinig is voor een ruim 3000 km grens.
De foto's die je laat zien illustreren dat ook dat de muur weinig zin heeft. De foto’s zijn van een plek waar je normaal gesproken de VS binnen kan komen. Die points-of-entry wil ook Trump niet afsluiten. Verreweg de meeste illegalen komen op een legale of illegale manier langs deze plek. Ja, ook legaal, want veel mensen komen met een tijdelijk visa de VS binnen om er vervolgens te blijven.
Border Patrol ziet muren en hekken als een soort verkeersdrempel, die het wel lastiger maakt, maar uiteindelijk niet zorgt dat illegalen illegaal of legaal de grens over gaan. Zo huren veel Amerikanen (inclusief The Trump Organization) illegalen in om te werken.

wuppeltje | 19-02-19 | 00:05

Is er eigenlijk ooit wel eens een land geweest waarvan de bevolking officieel wenste dat het geannexeerd werd door een beter georganiseerd ander/buurland?

RozemarijnLucassen | 18-02-19 | 22:03 | 4

En nog anderen?

RozemarijnLucassen | 18-02-19 | 22:35

Venezuela op dit moment?

peterdh | 19-02-19 | 07:57
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik lang nadenk over dit soort dingen kom ik altijd tot de conclusie dat het indirecte gevolgen zijn van overbevolking. Gek dat ik "overbevolking" onder dit topic nergens lees.

Datum en tijd | 18-02-19 | 21:35 | 3

Overbevolking is inderdaad een/het probleem , maar het een bewust gecreëerd probleem dat wordt gebruikt om een politiek doel (de NWO , 1 wereld regering ) te bereiken.
Volgens de bekende : “ Problem , Reaction , Solution “ - methode

Het probleem (overbevolking ) is een 3 e wereld probleem , dat bewust en actief exporteerd wordt naar het westen ( door V.N. , EU , Sorros’s clubs en alles wat Globalist is )
Het probleem wordt opzettelijk niet opgelost en zo groot gemaakt dat het voor individuele staten ( met globalistische sokpoppen leiders als : Merkel / Macron / Rutte ) niet meer te behappen lijkt.
Op dat moment stapt de “ reddende engel “ de VN op het toneel , om alles internationaal op te lossen - wij hoeven alleen nog even ons laatste restje souvereiniteit / zeggenschap / zelfstandigheid en portemonnee in te leveren.
De facto de NWO.

enorme sukkelzak | 18-02-19 | 21:58

Dat is een feit waar geen warmtepomp tegen gaat helpen. Zeker niet in combinatie met een waarschijnlijke sprong in verhoging van de levensverwachting door medische technologie en Ai.

Gelukkig zal die Ai ook ingezet worden voor oorlogsdoeleinden. Dat is goed nieuws voor het klimaat.

Overnijd | 18-02-19 | 22:00

Dit doet me denken aan een uitspraak van koninging Juliana destijds die pleitte voor emigratie omdat Nederland te vol zou zijn. Wat er daarna gebeurt is weet ik niet, maar kennelijk heeft zij gelogen of wordt er nu gelogen over de beschikbare ruimte.

BerryCitroen | 19-02-19 | 09:01

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 21:05
Het 'klimaatprobleem' is niet op te lossen. Mitigerende maatregelen tegen de gevolgen van een veranderend klimaat wel.

MathiasRots | 18-02-19 | 21:22

Overigens is de grootste destabiliserende factor in Mexico de drugskartels. En die bestaan alleen maar omdat Mexico de pech heeft om een noordelijke buur te hebben waar heel veel vraag naar drugs is en ten zuiden er landen liggen die ruimschoots in het aanbod voorzien.
Misschien dat Mexico eens zou moeten overwegen een muur op hun zuidgrens te bouwen.

ZonderNaam | 18-02-19 | 21:10

Lange aanloop om te zeggen dat die muur nu niet nodig is, maar later misschien wel van pas komt. Dan zou ik hem pas bouwen als het gevreesde toekomstscenario wat reëeler is. Tot die tijd heb je rubberen kogels en traangas.

Ggroengras | 18-02-19 | 21:03 | 1

Men neemt milieu maatregelen op basis van computer modellen om effecten tegen te gaan die wellicht op zouden kunnen treden over tientallen jaren.
Lijkt me dat je beter maatregelen kun treffen voor reële en bewezen problemen die NU spelen - en slechts een fractie van de eerder genoemde maatregelen kosten.

enorme sukkelzak | 18-02-19 | 21:09

Illegalen :
=> meer ( illegale) stemmen voor de democraten / globalisten
=> Mensen- ( en drugs) smokkel => geld voor criminele syndicaten , w/o de CIA
=> Goedkope arbeids krachten => meer winst voor de 1% v/d 1%-ers , superkapitalisten

Kortom , 3 redenen waarom die muur zo gek nog niet is.

enorme sukkelzak | 18-02-19 | 20:58 | 1

-Stemmen zullen Democraten er niet snel mee krijgen, afgezien ze dat recht niet hebben en het een risico is om gepakt te worden, is het ook niet zo makkelijk om in de VS te stemmen.
-Verreweg de meeste illegalen komen op een legale (met tijdelijk visum) of illegale manier via een point-of-entry het land binnen.
-Je maakt het hoogstens iets lastiger met een goede muur (dus niet voor de 5,7 miljard dollar die Trump er nu voor over heeft) dat goedkope arbeidskrachten het land binnen komen.

wuppeltje | 19-02-19 | 00:15

"Let me tell you, I feel for them. They're a proud people. But they're also a conquered people. That means their future is dictated by the nation that conquered them. Rightly or wrongly, that's the way it works, down through history".
Deze quote gaat nog over de "Native Americans". Over een jaar of 30 ook over de "Native Europeans"

BASinnic | 18-02-19 | 20:56 | 1

Native Americans? Dat is een onbedoeld stukje ironie. Tik eens in bij Google....

Overnijd | 18-02-19 | 22:06

Mooi gezegd:
"... Maar zoals de klimaatpolitiek hamert op de problemen van morgen en daar haar voorzorgsmaatregelen op baseert, inclusief impulsen, signalen en waarschuwingen aan het volk, zo mag de migratiepolitiek ook de blik op de toekomst werpen...."

Als de EU de jeugd zo bang wil maken voor de toekomst dat zij voor het milieu gaan spijbelen en demonstreren,
dan wordt het hoog tijd dat we de jeugd ook eens goed gaan informeren over de problemen waar de huidige migratiepolitiek in de toekomst toe zal leiden.

Wering | 18-02-19 | 20:55

Laat dit soort lui zelf eens boven, naast of onder hun wonen. Praten we dan verder, maar wij moeten hier sociaal gecontroleerd op elkaar samenwonen en dat is gewoon echt niet te doen met hullie.

Geen01 | 18-02-19 | 20:53 | 2

U heeft Mexicaanse buren?

Berbaar | 18-02-19 | 21:20

@Berbaar | 18-02-19 | 21:20: Ze zij marronkaas en gooien alles wat ze niet meer nodig hebben naar buiten, ja.

Geen01 | 18-02-19 | 22:10

Wat willen de elite uit het Spaans-Portugese Rijk. Ze laten hun sloebers rennen naar het Engels-Amerikaanse Rijk. Kan aleen in hun voordeel zijn. In Europa laat het Duits-Engelse Rijk de sloebers van het Arabische Rijk bewust toe. Walgelijk handjeklap met volken uit eigenbelang. Het lijkt de Efteling wel met al die Rijken. Maar dan heel groot en fout. De bevolking uit de immigratiedwang-gebieden is het beu, gek genoeg de indringers niet. Ondanks hun soms stuitende nationalisme. Ieder Rijk straks een eigen planeet dan maar? De waanzin.

Burgerleed | 18-02-19 | 20:51 | 3

Uw denk fout is, dat is het verleden. DIT is de toekomst.
U kunt beter..

Gokmaar | 18-02-19 | 20:55

@Gokmaar | 18-02-19 | 20:55: Oh nee, het zijn nog steeds die oude overheersers. Hun nazaten regeren. D'r is niks nieuws.

Burgerleed | 18-02-19 | 21:10

@Burgerleed | 18-02-19 | 21:10:
Tijd voor een DNA testje bij “ de oude overheersers “ en de “ elite “ - wereldwijd.
Ongetwijfeld , shockerend , al die - ons onbekende - familie verbanden.
Blijken veel van die “ koningklijke types “ , mensen uit de internationale politiek , bankwezen , industriëlen , de m.s. media etc familie van elkaar te zijn .

En maar mooi weer spelen met zijn allen.

enorme sukkelzak | 18-02-19 | 21:29

Bouw een muur van vandalisme bestendige zonnepanelen. De grens loopt ongeveer Oost-West, dus dat is maximaal rendement. Bovenop die muur om de zoveel meter een windmolen die piept en knarst zoals in de oude Westerns, gewoon omdat het kan.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-02-19 | 20:50 | 1

Zet er ook nog een paar trekautomaten in waarin je hamburgers en burrito's verkoopt aan de Mexicanen.

ChatBot | 18-02-19 | 20:53

Twee dingen:
- men kan wel op hoog niveau analyseren en uiteenzetten wat er allemaal goed of slecht is aan de ontwikkelingen van de mensheid zoals zij leeft op aarde, echter worden beslissingen op de aarde al door teveel mensen genomen om kwantitatief vast te kunnen stellen wie of welke grootmacht de meeste -of de meest con-/destructieve- invloed heeft op al die ontwikkelingen.
- men gaat in al het gepraat en geschrift over de natuur vaak volledig voorbij aan de kracht van die natuur zelf. Alsof de mensheid geen onderdeel is van die natuur, maar er bovenuit gestegen en als externen verantwoordelijk voor het leveren van een slechte dienst. Terwijl wij, de mensheid, niet kunnen leven zonder de kracht van de natuur. Waarom zouden wij wel in staat zijn de natuur kapot te maken tot schade aan de aarde? Wij brengen als mensen enkel schade toe aan elkaar, omdat wij onderling wel heel goed weten wat machteloosheid betekent. We geloven in leiders en systemen om een grote kwantiteit te sturen.
Maar het besef dat elk moment, elke dag, elk uur, elk jaar, ergens in een land dichtbij een vulkaan kan uitbarsten die als consequentie heeft dat de gehele wereldeconomie instort en er miljoenen slachtoffers vallen. Dat besef moet er toe leiden dat mensen eens gaan begrijpen dat de enige macht die een mens bezit, de macht over het hier-en-nu is. De rest -het geheel van mensen- speelt zich af in een harde dierlijke realiteit waarin ieders individuele waarheid onomstotelijk leidt tot groepjes en ruzie met andersdenkenden. Ons instinct doet dat nog steeds - zit in DNA, gelijk een individuele waarheid.
Toekomst onbekend, verleden veranderlijk. Zet daar maar een muur tussen: het heden. Een mens kan uiteindelijk niet méér doen dan leven.

A.U.EnLeven | 18-02-19 | 20:49 | 2

Doe even een korte samenvatting met wat je bedoelt.

ZZP-er | 18-02-19 | 20:52

Het leek wel ergens op totdat in het midden het oude Oostblok ineens 'socialistisch' wordt genoemd (als bewijs dat het kapitalisme wint van socialisme.)
Dan ben je een beetje af: Dat was communisme Rossum! Heeft weinig met socialisme van doen net zoals onze 'liberale' VVD ridders de eerlijke geschiedenis boeken in zullen gaan als juist een partij die liberalisme de das heeft omgedaan.
Weet u niet beter of gaan we alhier nu dan ook echt fake newsen?

geen koning | 18-02-19 | 20:45 | 1

Inderdaad. Ik veel contacten in Rusland. De voormalige Sovjet Unie had niets met socialisme te maken. Netzomin de VVD liberalen zijn. Conservatieve-provincialen komt meer in de buurt.

Red shirt | 18-02-19 | 20:54

Was het niet Scheffer die ooit zoiets zei dat massa-immigratie een dubbel verlies is? Verlies voor de ontvangende cultuur en verlies voor de cultuur van de nieuwkomers.

Hollende_Kleurling | 18-02-19 | 20:45 | 3

Had ik nooit achter Jaap de Hoop gezocht.

ChatBot | 18-02-19 | 20:51

Ik ben tegen een muur. Ik wil wat anders.
Ik wil een gracht met krokodillen erin. Anaconda's, haaien en pirhana's en meer van dat.
En een ophaalbrug.
Poortwachters met zwaarden, lansen, en mitrailleurnesten.
Zwaailichten, zoeklampen, prikkeldraad. Mijnenvelden. Drones.

Rondom gans de Westerse wereld. Het is dus dat, of overheerst worden en uiteindelijk ten onder gaan. De stroom paupers richting ons is eindeloos.

Lui met niet Westerse achtergrond en dubbel paspoort die hier al zijn, bij ernstige vergrijp, uitzetten naar moederland. Voorbeeld stellen.

Heppie-even-voor-mij | 18-02-19 | 20:44 | 4

Een soort van Takeshi's Castle
.Degene die er doorkomen dan wel asiel geven. dat zijn echte doorzetters.

frank4444 | 18-02-19 | 20:51

U bent de kilometer diepe vergeet put vergeten voor diegene die dit mogelijk hebben gemaakt.
Mag ook anderhalve kilometer diep zijn..

Gokmaar | 18-02-19 | 20:53

@Berbaar | 18-02-19 | 20:48: rechtssysteem kan je aanpassen. Wettelijke bepalingen zijn niet voor eeuwig. Wetten van Meden en Perzen bestaan niet.

Heppie-even-voor-mij | 18-02-19 | 22:41
▼ 1 antwoord verborgen

Eindelijk eens een doortimmerd stuk tekst! In grote lijnen mee eens, wij kunnen de wereld niet voeden, opvangen en corrigeren. Dat klimaat gaat nog een dingetje worden voor de migratie. En ja dan kan je een muur bouwen, een zee vol leggen met mijnen en een land met wachttorens, maar je kunt ook een andere oplossing verzinnen.

Als dat klimaat dan zo'n dingetje gaat worden, waarom dan niet alles op alles gezet om dat klimaat geen dingetje te laten worden? Dan blijft ook die migratie weg, kan de wereld doorgaan zich in goede richting te ontwikkelen en is ook die bevolkingsgroei uiteindelijk geen issue meer want welvaart brengt geboortebeperking. Alleen al daarom zou afzien van die muur een beter signaal afgeven, samen met serieuze klimaat maatregelen. Trump doet het omgekeerde, ontkent elke verantwoordelijkheid als fossiel Stoker nummer één en bouwt een muur. Het verkeerde signaal in een cruciaal tijdsgewricht.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 20:33 | 12

Goh. Opvallend dat je klimaat als oorzaak uitvergroot maar alle andere factoren die Bart noemt onberoerd laat. Eerlijk zeggen, denk je dat klimaat de voornaamste driver van migratie naar westerse verzorgingsstaten is?

Gen. Maximus | 18-02-19 | 21:59

@Gen. Maximus | 18-02-19 | 21:59:
Er zijn vele drivers voor migratie, armoede is de belangrijkste. De vraag is of je beter wat aan die armoede kunt doen, wat de bsis van het probleem is of dat je het symptoom en de gevolgen zelf gaat bestrijden. Mij lijkt het dat wanneer je jezelf in een positie plaatst waar je uiteindelijk grof geweld moet gaan inzetten tegen arme mensen die een beter leven zoeken, je moreel als land naar de kloten gaat met alle gevolgen vandien.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 23:44

@Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 23:44: Waarom verdedigen mensen van niet Westerse komaf toch altijd de problemen die migratie met zich meebrengt? Precies zoals Maximus ook al aangeeft. Ook voor jouw kinderen zal de vóóral negatieve kant veel gevolgen gaan krijgen. Dat gaat de Islam niet voorkomen!

Harrie7949 | 19-02-19 | 07:06
▼ 9 antwoorden verborgen

Je kunt eenvoudigweg niet de wereld verbeteren door immigranten op te nemen in een rijk westers land. Die mensen moeten worden geholpen op de plek waar ze wonen en een filmpje over kauwgomballen maakt dat heel duidelijk.

youtu.be/LPjzfGChGlE

Zwezerik | 18-02-19 | 20:29 | 3

Hij heeft wel buiten Elly en Rikkert gerekend, die hebben een kauwgomballenboom dus het is vechten tegen de bierkaai.

Mr_Natural | 18-02-19 | 20:33

Gewoon doorkauwen, tot je kaken zeer doen.

threeheadedmonkey | 18-02-19 | 20:37

DAT roep ik al jaren..
Niet dat over die kauwgomballen.. dat niet, die zijn leuk en lekker..

Gokmaar | 18-02-19 | 20:38

Wat snapt die omhoog gevallen serveerster wel?

Sitting_targets | 18-02-19 | 20:28 | 4

Vroeger schaamden mensen zich als ze iets niet wisten.. Maar dit hipsterschreeuwmeisje doet dat niet meer. Het product van 'als je maar in jezelf geloofd'.

Europees_Aanbesteed | 18-02-19 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

Bolivia onstabiel? U bedoelt wellicht Venezuela.

Montgomery Burns | 18-02-19 | 20:22 | 1

Bolivia is inderdaad tamelijk stabiel. Net als Colombia de laatste tijd

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 20:34

Dit stuk is pure flauwekul. Er bestaat binnen de VS, een handjevol extremisten udaargelaten, vrijwel geen verschil van mening over de onwenselijkheid van illegale immgratie. Wel of geen muur is dus niet equivalent aan voor of tegenstander van illegale immigratie.

Waar het wel om gaat is dat zo'n muur in the middle of nowhere duur en niet effectief is en zeker geen oplossing biedt voor de stroom aan drugs en asielzoekers die zich vrijwel volledig op de grensovergangen richt.
Zelfs voor asielzoekers die wel op onbewaakte plaatsen het land zouden willen binnenkomen biedt het geen uitkomst, omdat die muur honderden meters op Amerikaans grondgebied komt te staat en iedereen die op Amerikaans grondgebied staat daar asiel kan aanvragen.

Maar uiteraard is ook dat niet het belangrijkste. Waar het in werkelijkheid om gaat is dat de muur het fallus-symbool van het racisme en de xenofobie van Trump is geworden, en niemand met een beetje fatsoen daar aan mee wil werken. Trump maakt het met de pretensie dat die migranten allemaal moordenaars en verkrachters zijn (wat volslagen onzin is, omdat in tegenstelling tot in Nederland, hier de criminaliteit onder migranten zelfs lager ligt dan die onder Amerikanen) volstrekt onmogelijk om instemming over een muur te bereiken waar dit voordien nauwelijks een politiek probleem was.

Wie hier in de VS illegale immigratie daadwerkelijk drastisch wil verminderen hoeft maar een ding te doen en dat is de voornamelijk Republikeinse werkgevers van illegalen achter de tralies steken. In tegenstelling tot Nederland bestaat er hier geen bed, bad en brood en ook legale migranten moeten hier zelf hun broek ophouden, dus als er geen werk is komen komen de meesten niet meer (tenzij uiteraard op asiel-gronden).

Een bekend voorbeeld hiervan is de slacht-industrie. Zat vol illegale werknemers die regelmatig net voor dat ze betaald dienden te worden werden opgepakt en uitgezet waarna de volgende dag nieuwe busladingen illegalen werden aangevoerd. En dat ging decennia door totdat onder Obama eindelijk een paar managers achter de tralies verdwenen. Nu wordt dat werk vrijwel volledig gedaan door asielzoekers met een verblijfsvergunning.

Optreden tegen zijn vrindjes zal Trump uiteraard niet doen, al was het alleen maar omdat zijn eigen bedrijf ook massaal gebruik maakt van illegale en geimporteerde arbeiders. Maar dat gaat er bij al die Trump-adepten hier vast niet in.

Lagging | 18-02-19 | 20:20 | 12

Yes sir

Overnijd | 18-02-19 | 21:01

Deze tegel heeft mij een iets te hoog Obama is goed en Trump is slecht gehalte. Obama gooit een paar managers in het gevang en er werken geen illegalen meer.
Zou bijna denken dat de VS de laatste 100 jaar geen andere presidenten heeft gehad.

marrretje | 18-02-19 | 21:23

Trek jij de deur achter je dicht als je van huis gaat of gaat slapen? Niet meer doen hoor, is pure flauwekul!

Harrie7949 | 19-02-19 | 07:08
▼ 9 antwoorden verborgen
-weggejorist-
HogeNood | 18-02-19 | 20:20

Klusjes aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit handen van de Amerikanen nemen die zich er te goed voor voelen aldus sprak de arrogante van Rossum.
.
Amerikanen die drie baantjes hebben om niet te sterven van de honger. Kinderen fatsoenlijk laten leren zit er zeker niet in. En waarom.... omdat er geen normaal loon wordt betaald omdat immigranten het bijna voor niks doen.
.
Trump doet datgene voor de mensen die op hem hebben gestemd

metdedag | 18-02-19 | 20:19 | 4

Trump naait zijn achterban van achter van links en rechts tegelijk. De enigen die voordeel hebben zo in de rijke vrienden in de senaat, middels de tax cuts en de bankiers van wall street die een fraaie deregulering hebben gekregen. Van die handelsoorlog heeft uiteindelijk de oude industrie meer nadeel dan voordeel en ondertussen verpaupert de infrastructuur dramatisch. Zijn stemmers staan in de kou maar het briljante van Trump is dat hij ze de valse indruk weet te geven dat hij hun man is. Door zich opzichtig af te zetten tegen de elite waar hij zelf het voorbeeld van is, met de gouden lepel in de mond geboren en nooit normaal gewerkt. Of je kunt het zo zien, zijn achterban is te stom om te beseffen dat ze genaaid worden door de man die zegt hun vriend te zijn.

Beste_Landgenoten | 18-02-19 | 20:49

@berbaar
Net als de negers die aan de onderkant leven en zo slim waren op Obama te stemmen. Ze hebben nu tenminste genderneutrale wc's. Voor de rest heeft de zak niks als ellende achtergelaten.
Economisch schijnt het onder leiding van Trump ietsje beter te gaan. Hebben de arbeiders iets meer aan.

metdedag | 18-02-19 | 21:23

@Berbaar | 18-02-19 | 20:26:
Ze begrijpen het uitstekend zelfs daar . Anders was Hellery wel de potus geworden .

ghetto-is-back | 18-02-19 | 22:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vind ook dat het muurtje bij voetballen verboden moet worden, dat is spelbederf.

Mr_Natural | 18-02-19 | 20:15

Die illegale migratie van kanslozen uit Afrika is prima te financieren; gewoon geen operaties meer voor autochtonen boven de 70, de rente op studieleningen naar 35%, WOZ met 50% omhoog en BTW naar 39%. Zie je, het is niet zo moeilijk. En meer flitspalen, maar da's logisch.

Mammeloe | 18-02-19 | 20:15 | 5

@Berbaar | 18-02-19 | 20:27:
Er kan maar een kleine minderheid "realist" zijn.
De rest zal dat moeten betalen.

ChatBot | 18-02-19 | 20:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat altijd over Mexico, maar zoals ik in eerdere tegels heb geschreven, het gaat om heel Midden-Amerika en grote gedeeltes van Zuid-Amerika. Heel heel veel mensen willen (vooral illegaal) naar de US en dan is het niet zo gek dat ze dat willen tegengaan, toch? Het speelt al honderden jaren en nu is er eindelijk een president die doorzet terwijl die anderen dachtten aan hun hachje omdat het geen populair onderwerp is.

Rochegrosse | 18-02-19 | 20:15

Er zit niets anders op dan de muur met Mexico dicht te maken. Europa ( Griekenland) zou het laatste stukje Turkije aan de Westkant van de Bosporus in bezit moeten nemen,dan zijn er geen landgrenzen meer met Azië en Afrika.
De Spaanse enclaves moeten worden opgeheven ( lek als een mandje). Geen schepen met gelukszoekers meer in Europa toelaten anders dan met van te voren verstrekte visa.
Trump heeft er niet veel van gebakken wat mij betreft; blijkt ook een marionet te zijn van het Militair Industrieel Complex. De Yankees zoeken openlijk naar oorlog met Venezuela,Iran,Cuba,Rusland en China en zijn al jaren in oorlog in Lybië,Syrië,Irak,Afghanistan en Jemen. ( hongersnood als wapen ingezet)
Zelden zo'n oorlogszuchtig en naar hegomonie strevend volk gezien als de Amerikanen. En wat een losers zijn het.... sinds '45 geen oorlog meer gewonnen.. Tig Triljard $ aan staatsschulden om de geldverslindende oorlogsmachinerie te steunen...
Die muur hebben ze hard nodig. Of dat de verdienste van Trump wordt valt nog te bezien.

Eendragtmaaktmagt | 18-02-19 | 20:12 | 2

Je vergeet de Koude Oorlog winnen, was een fraai staaltje van Ronald Reagan. Overigens is onze staatsschuld per persoon maar een fractie lager dan die van de VS, en zij hebben er wereldheerschappij mee gekocht, wij een uitkeringen- en toeslagencircus dat binnenkort zal imploderen (als er geen aardgas/werkende autochtonen over zijn om het 'gratis geld' op te leveren).

Festen | 18-02-19 | 20:27

Festen: als ik jou was zou ik emigreren naar de " home of the free" !

Eendragtmaaktmagt | 18-02-19 | 21:37

Belachelijk die muur van Trump. Alle andere landen op de wereld kan je zo de grens oversteken. Je kan de hele wereld aflopen zonder paspoort. geen mijnenvelden. prikkeldraad en roadblocks. Grensovergangen met controle bestaan nergens meer.
Hoe durft hij.
Zomaar heel verrot crimineel achterlijk zuid en midden- Amerika niet binnenlaten .boeeeeh

frank4444 | 18-02-19 | 20:10 | 2

U bracht een glimlach op mijn gezicht.

Gokmaar | 18-02-19 | 20:20

Komt u wel eens ergens? Over de grens van Noord-Korea komt men zo gemakkelijk niet en ook Zwitserland, Finland, Pakistan, VK, ..............

Stil_Haben | 18-02-19 | 22:09

Uitstekend artikel, Van Rossem. Geen woord verkeerd. DIT zouden de mensen moeten horen op de NPO, ipv die eeuwige linkse policor meuk.

Motleycrew | 18-02-19 | 20:08 | 1

"... maatschappelijk goodwill..." moet zijn 'maatschappelijke goodwill'.

Van Urk | 18-02-19 | 20:21

Je hebt als land een succesvol uitwijzingsbeleid nodig. Zonder dit eindig je al snel in een ‘iedereen is welkom’ situatie (kijk maar naar Nederland waar bijna nooit neiamdn wordt uitgewezen). En iedereen kan niet welkom zijn, daarvoor wonen er teveel mensen in veel te slechte omstandigheden. 3 miljard mensen die door west-europa en de USA zouden opgenomen moeten worden? Good luck with that ...
En zonder muur kan de USA geen succesvol uitwijzingsbeleid hebben. Ja, de meeste migranten komen de USA legaal met een toeristenvisum binnen en verdwijnen na het verstrijken van dit visum in de illegaliteit. Maar wat baat het om een actief opsporingsbeleid te hebben, ze op te pakken en uit te wijzen als ze vervolgens via Mexico gewoon je land opnieuw binnen kunnen wandelen? Het enige wat je hiermee bereikt is dat je veel eigen geld weg gooit, misdaadorganisaties goed laat verdienen aan mensensmokkel en vele doden bij de doortocht in de woestijn… Neen, die muur is het meest humane dat de USA kan doen ..

nog-eenbelg | 18-02-19 | 20:07

Ik begrijp het allemaal prima, ongebreidelde immigratie is de teloorgang van economische groei.MAW meer uitgaven over inkomen is failliet.
En dat geld voor alles..(lol).
Een hek om je land om dat tegen te gaan lijkt mij legitiem, ook het gebruik van kogels, bekeuringen helpen niet.
Help je land naar de kloten is zet de grenzen open.
Nederland uit Schengen zal veel helpen.
Kijk naar Cyprus, is maar een eilandje.
Maar geen lid van Schengen, dobbernegers dobberen verder naar Griekenland. Op Cyprus ga je naar de gevangenis, en daarna volgt effectieve uitzetting, naar land van herkomst.
Heb het mogen aanschouwen, dobbernegers niet willen overstappen op de coastguard boot voor de haven van Phapos. Kregen wel een sleepje naar dieper water. ( kuch )
UIT Schengen, en je kan veel meer als land zijnde.
Ik zeg, gewoon doen..

Gokmaar | 18-02-19 | 20:07 | 1

Touche!

Mammeloe | 18-02-19 | 20:09

Ruim 20 jaar geleden met de rugzak door Mexico, was prima te naggelen. Mooie tijd. Maar 1 x bestolen, 's nachts in zo'n oude Amerikaanse schoolbus.
Where did it all go wrong?

Mammeloe | 18-02-19 | 20:04

"De (linkse) gelijkheidsgedachte predikt dat als wij het kunnen, zij het dus ook zouden moeten kunnen. "

Maar dat is al lang niet meer de linkse geachte. Tegenwoordig lijkt men er een soort heimelijk blank superioriteitsgevoel op na te houden. Blanken zijn tenslotte de enigen die door links nog geacht worden er een eigen agency op na te houden.
Alle andere mensen op aarde zijn alleen maar eeuwig slachtoffer. Kunnen helemaal niks zelf aan hun eigen situatie verbeteren, het moet ze allemaal gegeven worden door een blanke Messias.

ZonderNaam | 18-02-19 | 20:03 | 9

zo heb ik het nog nooit bekeken. Inderdaad typisch, links maakt op deze manier van gekleurde mensen slachtoffers die niets maar dan ook werkelijk niets zelf kunnen.

ja-ja-nee-nee | 18-02-19 | 21:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Da's best een mooi stukkie van Rossem, dank.
Die muur blijft onzin maar daar gaat het niet om uiteindelijk.

Berbaar | 18-02-19 | 20:02

Meeste vrouwen + politiek = altijd -1

Kop Kaaz | 18-02-19 | 19:58 | 4

Nu nog iets over kleurlingen roepen en iets van een eindoplossing. Dan maak ik hem af,

Overnijd | 18-02-19 | 20:10
▼ 1 antwoord verborgen

Die muur is zo gek nog niet.
Kijk eens naar Hadrian's wall.
Kijk eens naar de Chinese muur.
Hoeveel Mexicanen of Spaanstaligen leven ten noorden van die muur?

Nou dan.

F. Jacobse | 18-02-19 | 19:57 | 1

Goed punt. En ook geen Mexicaan te zien achter mijn tuinmuurtje.

Ggroengras | 18-02-19 | 21:05

Ook deze klopt niet:

" Oorlog, honger en armoede zijn sterke drijfveren om het geluk elders te gaan zoeken."

Afrikanen die migreren hebben juist een startkapitaal bijeen moeten brengen. Dat is ng wel het meest stompzinnige: Als ze het thuis hadden besteed was het Afrika ten goede gekomen.

omanders | 18-02-19 | 19:56

Alexa Occasion-Cortez snapt het *nooit*

Muxje | 18-02-19 | 19:55 | 2

Communisten hebben het "grote gelijk" altijd aan hun zijde.

Kop Kaaz | 18-02-19 | 19:59

Mensen die niet capabel zijn en zich toch superieur aan hun medemensen willen voelen, die zoeken het meestal in de ethiek: I think it's a moral abomination.

Sitting_targets | 19-02-19 | 00:03

Nederland stroomt langzaam vol met kolonisten uit Afrika en het Midden Oosten, de woningmarkt droogt op bij gebrek aan woningen, er is een tekort aan zo'n 55.000 bouwvakkers, en de meeste partijen willen niet alleen doorgaan met massa-immigratie maar daarboven op ook nog eens alle woningen gaan verbouwen voor warmtepompen. Dus tenzij we massaal FvD of PVV stemmen, gaan we na 2020 een fors woningentekort en massale aantallen daklozen krijgen in Nederland.

(1) eenvandaag.avrotros.nl/item/makelaars...

petersteenkamp | 18-02-19 | 19:53 | 6

@captainobvious | 18-02-19 | 20:11: Inderdaad. De PVV heeft het nadeel dat het geen ledenpartij heeft maar het FvD heeft veel goede mensen in de gelederen die staan te trappelen om Nederland te redden van de zelfdestructieve waanzin.

petersteenkamp | 18-02-19 | 20:21

Helemaal waar, maar dat kun je die 'realisten van de VVD' zoals @Berbaar niet wijsmaken!

BaldEagle | 18-02-19 | 23:34
▼ 3 antwoorden verborgen

"waar ze doorgaans de klusjes aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit handen nemen van Amerikanen die zich er te goed voor voelen."

Moet zijn:

"waar ze doorgaans de klusjes aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit handen nemen van Amerikanen omdat ze het voor de helft van het geld doen."

omanders | 18-02-19 | 19:52 | 3

Precies dit.

threeheadedmonkey | 18-02-19 | 19:59

Het lijkt wel of Van Rossum door Soros wordt betaald.

HogeNood | 18-02-19 | 20:27

Na The Iron Curtain nu een Taco Curtain...?

Kanarie_Geil | 18-02-19 | 19:52 | 1

Hmmmm tacos...

Muxje | 18-02-19 | 19:55

Nederland heeft een kleine 600km landgrens. Een muur kan je in delen prefab vanaf fabriek zo naar de grens vervoeren, gat graven, muurdeel erin jassen, prikkeldraad erop, camera's overal en om de 500 meter wachttoren met zwaar geschut. Kost nog geen miljard. En dat miljard kan makkelijk van het eu budget af. Of geen geld meer naar de pallies sturen, dan heb je het ook zo bij elkaar.

Mark_D_NL | 18-02-19 | 19:52 | 4
-weggejorist-
F. Jacobse | 18-02-19 | 20:01

@petersteenkamp | 18-02-19 | 19:56: USA geeft niet veel uitkeringen en daar blijven ze ook maar komen. De relatieve welvaart die we hier hebben zal als een magneet op Afrikaken blijven werken. Hier heb je kansen. Daar nauwelijks. Hier heb je barmhartigheid, daar nauwelijks et cetera, et cetera.

Mark_D_NL | 18-02-19 | 20:09

@Mark_D_NL | 18-02-19 | 20:09: USA heeft de reputatie dat het weinig uitkeringen heeft maar geven wel degelijk een fors deel van hun nationale inkomen uit aan sociale zekerheid.

petersteenkamp | 18-02-19 | 20:23
▼ 1 antwoord verborgen

Met zo'n muur is per definitie niets mis. Je kunt altijd nog ruimhartig met je toelatingsbeleid omgaan. Gewoon een kwestie van de deur op een kier laten staan. Je hebt dan iig die keus.

Stijlloze bezoeker | 18-02-19 | 19:50 | 1

Zag laatst een doc. dat er waanzinnig goed geoutilleerde tunnels liggen tussen Mexico en de VS.
Kost met de slave labour aldaar een kleine miljoen om te bouwen.
Iemand al aan Trump gevraagd hoe diep zijn hekje wordt?
Stompzinnige symboolpolitiek.. me dunkt.. Knap de wereld bij je buren met al je geld gewoon ff op, komen ze niet meer naar jou, toch?

geen koning | 18-02-19 | 21:02

Regel 9: Columbia. Fail. Sad. Het land heet Colombia. Met een ‘o’. Columbia met een ‘u’ is een universiteitsstad in de VS. Normaal maken alleen die half-tamme Amerikanen die fout.

- EDIT: Altijd zo fijn, van mensen die uit 1200 woorden tekst 1 verkeerd getikte letter vissen om zichzelf eventjes heel groot over te voelen. Maar dank voor je opmerkzaamheid hoor! vR -

fhn | 18-02-19 | 19:48 | 4

"Op dit moment is zo’n grensmuur over de volle drieduizend kilometer nogal en rigoreuze maatregel om een paar wetbacks aan hun eigen oever van de Rio Grande te houden."

Rigoreus = rigoureus, en = een.

Van Urk | 18-02-19 | 20:10

Euh, reactie aan lingo voor u bedoeldt.

Mammeloe | 18-02-19 | 20:17

fhn | 18-02-19 | 19:48
Had er straal overheen gelezen, want uit de context blijkt helder wat VanRossem bedoelt.

Taalnazi's heb je echt maar in 3 soorten: zij die met humor, en zij zonder humor. En zij die onbedoeld in hun taalnazi chagrijn toch komisch konden zijn (necrosis) Tot wie jij behoort, moge duidelijk zijn.

chicago river | 18-02-19 | 20:19
▼ 1 antwoord verborgen

AOC is de Sarah Palin van de Democratische partij.

DebraCadabra | 18-02-19 | 19:47 | 3

Mwah geef mij maar Sarah Palin.

lingo star | 18-02-19 | 19:51

@lingo star | 18-02-19 | 19:51: Gne. Lingo je hebt een Edit! Kontkorstklont die je er bent.

Mammeloe | 18-02-19 | 20:07

@lingo star | 18-02-19 | 19:51: Nee joh, kijken naar masturberende vrouwen is een beste hobby. Dat mag Palin niet; gaat ze naar de hel, of iets dergelijks.

geen koning | 18-02-19 | 20:57

Als er dan maar niet in ieder dorp verlopeb jaren 70 hutten vol bruin hout ineens " Amerikaans spec. restaurant De Lange Muur" gaan heten.

Shoarmamasutra | 18-02-19 | 19:46

want waar gaan we al die arme sloebers onderbrengen?
@Van Rossem | 18-02-19 | 19:33 |
Op de zolderkamers van de NL BN'ers was toch zoveel plek? Totdat het moment komt dat er daadwerkelijk op de deur wordt geklopt, dan is men niet thuis, of eisen ze eerst een deug-regeling met de lokale badkamerboer om de hoek voor een korting.

Rutger GrootMoefti Wassink kent ook allerlei geitenpaadjes om je al bomvolle stad nog voller te plempen met werkloos kansloos Nederlandse-taalloos volk zonder ID/papieren die ze ook nooit gaan krijgen. Wie het gas water licht betaalt mag Rutger weten, maar de nieuwe "bewoners" van dit gave land niet hoor.

Kortom. Mag Trumpie het een "invasie" noemen? Van mij wel.

chicago river | 18-02-19 | 19:46 | 3

Ik weet niet of die kanslozen in Amsterdam worden ondergebracht, ik denk eerder in gemeenten met veel PVV-stemmers, als wraak.

skoftig | 18-02-19 | 19:50

Exact dat.

Mammeloe | 18-02-19 | 19:59

Als je nooit door Checkpoint Charlie bent gegaan, voor de Berlijnse muur hebt gestaan, de grijze grauwe gebouwen en de armoede hebt gezien, nooit met Oost-Berlijners hebt gesproken en nooit dollars hebt gewisseld in een donker steegje, dan moet je gewoon je grote bek houden.

Mr_Natural | 18-02-19 | 19:45 | 5

De vergelijking klopt niet!

CalamityJane | 18-02-19 | 20:08

Oost Duitsers zijn nog steeds niet erg tevreden Mr Natural

geen koning | 18-02-19 | 20:54
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pimol | 18-02-19 | 19:44 | 3

Ik heb het al eerder gezegd: haal een neger uit (arm en warm) Afrika naar (koud en rijk) NL en de CO2 uitstoot vliegt omhoog.

echt_links | 18-02-19 | 19:42 | 1

Ja , hallooooo we gaan hier toch niet even rationeel lopen doen , kom op zeg.

We hebben het nu over emoties , gevoel , zieligheid , over hoe alles onze schuld is , boetedoening , straf en over hoe WIJ dat moeten oplossen , met Geld - natuurlijk

Ratio en gezond verstand - pffffff.... , dat kunnen we nu echt effe niet gebruiken.

enorme sukkelzak | 18-02-19 | 20:31

"Op dit moment kan Europa de migratie nog prima verwerken" - maar willen we het, is er ooit voor gekozen, is er en keuze geweest. Nee toch. Dus een waardeloze aanname. En tevens, is het geen Europa meer EU. En, de EU kan het helemaal niet aan. Al het geweld wat we zien, problemen in wijken, veel uitkeringen, veel problemen op scholen, meisjes worden verkracht, hetzes inde media.. En zie de opkomst van de wat rechtsere partijen en de gele hesjes in vooral de westerse eu landen. Dat wir schaffen das is een ramp gebleken, een bewezen ramp. Vooral voor de westerse landen.

Mark_D_NL | 18-02-19 | 19:41 | 3

Met dank aan Merkel, de illegale dochter van Eva en Adolf.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 19:44

@Ce ca! | 18-02-19 | 19:44:
Adolf en Eva hadden zwart haar, dat is een dominant gen. Dan zou Merkel niet zo bleek zijn

Shoarmamasutra | 18-02-19 | 19:47

@ Shoarmamasutra | 18-02-19 | 19:47
Euuuh, 2 maal - is toch + ?
Ik vond adolf er ook altijd maar bleekjes uitzien. Dus,..

Rest In Privacy | 18-02-19 | 20:30

Het Romeinse Rijk ging tenonder aan de Grote Volksverhuizing. Een goed plan om te kijken of het deze keer beter gaat. Never change a winning team nietwaar?

HoogToontje | 18-02-19 | 19:39 | 1

Ieder rijk gaat uiteindelijk ten onder, en de EU is op dit moment de grootste kanshebber.

marrretje | 18-02-19 | 20:51

Dit stuk zou morgen op de voorpagina van alle kranten MOETEN staan.
In feite worden we geregeerd door een stuk of 80 bedrijven en een paar regeringen. Die strijdend om middelen,macht en geld.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 19:39 | 3

Onze huidige EU/ staats vorm is : “ coporatisme “ / “ fascisme “ , zo men wil.
Denk alleen niet dat zoiets ooit op de voorpagina komt ( gesteld dat de afgekochte media dat al zouden willen en durven )
De huidige overheid zou dat in ieder geval nooit toelaten - staat zo rommelig.

enorme sukkelzak | 18-02-19 | 20:10

@ enorme sukkelzak | 18-02-19 | 20:10
Met een beetje kennis en kunde zie je al snel hoe alles aan elkaar hangt en hoe de lijnen lopen.
B.V. Planet A.

Rest In Privacy | 18-02-19 | 20:32

Daarvoor is het echt te beroerd geschreven. Mag ik dat zeggen?

Ggroengras | 18-02-19 | 20:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken